Mijn beeld van onze samenleving is verkeerd? Want de corruptie die ik eerder aanhaalde bestaat niet?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard. Samenlevingen evolueren. Maar jij hebt een compleet verkeerd idee van wat onze samenleving nu is, dus volgt daaruit dat je nooit kunt weten hoe het verder zal gaan evolueren.
Dit systeem waar ik over rep komt ook niet uit de koker van een of andere hippie en ik heb het ook niet bedacht op een regenachtige zondagmiddag. Het is gewoon een stroming die wereldwijd ten gehore wordt gebracht. Ik kan mij ook niet opwerken als de pleitbezorger van dit idee, aangezien ik zelf ook maar beperkte kennis heb over deze materie.quote:Er is niets verhevens aan wetenschap. Het boek van Ball laat simpelweg in hele simpele bewoordingen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van natuurkundige toepassingen op menselijke samenlevingen zien. En hij legt met behulp daarvan uit hoe samenlevingen ontstaan en welke varianten wel werken en welke niet. Het verschil is dat hij gedreven wordt door wetenschap, en niet ideologie.
Overigens was het geen zielige reactie van mij, ik probeer je simpelweg wakker te schudden en je met de neus op de feiten te drukken.
? Jij denkt zeker te weten dat ruilhanden/monetaire systeem een universele waarheid is? Een boude bewering.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar de basisprincipes waar onze maatschappij op gebaseerd is bestaan al miljarden jaren.
Hij bedoelt vermoedelijk dat je nogal pessimistisch bent over de maatschappij, terwijl ik zie dat goed het kwaad verdringt, wat mij optimitisch maakt. Het is een kwestie van geduld, hoe minder je verandert, hoe sneller het zich ontwikkelt. Zo gaat het met alles, dus waarom een maatschappij niet.quote:Mijn beeld van onze samenleving is verkeerd? Want de corruptie die ik eerder aanhaalde bestaat niet?
Nee. Lees mijn post nog eens.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
? Jij denkt zeker te weten dat ruilhanden/monetaire systeem een universele waarheid is? Een boude bewering.
Ja, maar was is 6000 jaar nou. Jullie lijken er blindelings vanuit te gaan dat het fundament van onze beschaving eventueel nog miljoenen jaren onveranderd blijven. Dat vind ik weinig ambitieus. Want zoals Casos al zegt; er worden continu nieuwe uitvindingen gedaan en daar kunnen in de toekomst best een zaken tussen zitten die onze wereld compleet veranderen. Sterker, als ik de pleitbezorgers van de resource based economy mag geloven, zijn die ontdekkingen al gedaan.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:45 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik begrijp je hierin, echter ken ik niet de benaming maar een proces komt langzaam opgang, en naarmate het vordert versnelt het proces zichzelf. Zeg maar een proces macht x.
Als ik de geschiedenis en heden erbij pak, dan is het monetaire systeem in 6000 jaar nauwelijks veranderd. Het lijkt erop dat een toekomst van venus nooit zal komen.
Jij stelt dat de basisprincipes al miljarden jaren bestaan.quote:
Ik denk dat ik mij te somber uitdruk. Ik ben in essentie ook niet gekant tegen het huidige systeem. Het heeft ons gebracht waar we nu zijn. En die systematiek was van cruciaal belang om ons hier te krijgen. En gelukkig hebben veel mensen het heel goed. Maar naar mijn idee kan de welzijn van de mens nog een niveau worden opgeschakeld.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:51 schreef mlg het volgende:
[..]
Hij bedoelt vermoedelijk dat je nogal pessimistisch bent over de maatschappij, terwijl ik zie dat goed het kwaad verdringt, wat mij optimitisch maakt. Het is een kwestie van geduld, hoe minder je verandert, hoe sneller het zich ontwikkelt. Zo gaat het met alles, dus waarom een maatschappij niet.
Dat is niet zo belangrijk. Het probleem is dat jij denkt dat corruptie slechts voortkomt uit egoïsme. En dat het uitroeibaar is. Ik zeg dus dat dat niet zo is. Bovendien overdrijf je natuurlijk ook een beetje. in bijvoorbeeld Nederland komt corruptie bijna niet meer voor.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn beeld van onze samenleving is verkeerd? Want de corruptie die ik eerder aanhaalde bestaat niet?
Het is een ideologie. Klinkt altijd mooi op papier, maar het werkt in de praktijk nooit. Beetje zoals communisme. En hoe kun je in vredesnaam voor iets pleiten als je er maar beperkte kennis over hebt? Dat maakt dit hele topic totaal zinloos.quote:Dit systeem waar ik over rep komt ook niet uit de koker van een of andere hippie en ik heb het ook niet bedacht op een regenachtige zondagmiddag. Het is gewoon een stroming die wereldwijd ten gehore wordt gebracht. Ik kan mij ook niet opwerken als de pleitbezorger van dit idee, aangezien ik zelf ook maar beperkte kennis heb over deze materie.
Klopt en daar hebben we geluk mee. Heeft ook te maken dat met het feit dat deregulering niet te ver is doorgeslagen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is niet zo belangrijk. Het probleem is dat jij denkt dat corruptie slechts voortkomt uit egoïsme. En dat het uitroeibaar is. Ik zeg dus dat dat niet zo is. Bovendien overdrijf je natuurlijk ook een beetje. in bijvoorbeeld Nederland komt corruptie bijna niet meer voor.
Nogmaals, misschien moet je je er eens in verdiepen voordat je het van de hand wijst op basis van een handjevol postings van mijn kant. Overigens heb ik dit topic niet geopend.quote:Het is een ideologie. Klinkt altijd mooi op papier, maar het werkt in de praktijk nooit. Beetje zoals communisme. En hoe kun je in vredesnaam voor iets pleiten als je er maar beperkte kennis over hebt? Dat maakt dit hele topic totaal zinloos.
Ik heb me er al in verdiept, in de zin dat het inmiddels redelijk duidelijk is geworden hoe onze samenleving werkt. Daaruit volgt dan simpelweg dat de ideeën uit de OP een utopie zijn. Er is niets mis met een utopie op zich, als het zich beperkt tot fictie.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
Nogmaals, misschien moet je je er eens in verdiepen voordat je het van de hand wijst op basis van een handjevol postings van mijn kant. Overigens heb ik dit topic niet geopend.
Je hebt je erin verdiept? Door de OP te lezen en boeken over hoe onze huidige maatschappij werkt? Dat bedoelde ik niet met je verdiepen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb me er al in verdiept, in de zin dat het inmiddels redelijk duidelijk is geworden hoe onze samenleving werkt. Daaruit volgt dan simpelweg dat de ideeën uit de OP een utopie zijn. Er is niets mis met een utopie op zich, als het zich beperkt tot fictie.
Dat weet ik. Maar als de theorie uit de OP gestoeld is op ideeën die simpelweg niet werken in de echte wereld ben je als snel klaar.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt je erin verdiept? Door de OP te lezen en boeken over hoe onze huidige maatschappij werkt? Dat bedoelde ik niet met je verdiepen.
De OP is dan ook idioot oppervlakkig en kan in de praktijk ook niet werken.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar als de theorie uit de OP gestoeld is op ideeën die simpelweg niet werken in de echte wereld ben je als snel klaar.
Nee, de hele gedachte van bezit moet verdwijnen. Als iedereen respect voor elkaar heeft (lees: elkaars taal spreekt) en derhalve elkaar begrijpt, is zoiets mogelijk. Als alles, de hele aarde en moeder natuur, evenveel aan iedereen behoort en ook evenveel aan iedereen toekomt, en niet meer dan een mens nodig heeft zal geld kunnen verdwijnen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:27 schreef Casos het volgende:
[..]
Hoe dan? Omkoopbaar is lastig zonder geld. Je moet geld echt helemaal wegdenken en er wat technologie voor in de plaats denken.
Oh, ik dacht dat het in de OP ook al over dat Venus Project ging. Nou ja, daar doel ik ook op.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De OP is dan ook idioot oppervlakkig en kan in de praktijk ook niet werken.
Nee, de OP is gewoon een hersenscheet van de TS. Erg sympathiek overigens. Maar The Venus Project is toch vele malen complexer en duikt dieper in op de vragen die jij hebt. Als de ideeen uit niet veel meer dan de ruwe schets in de OP zouden bestaan, dan had ik mij aan jullie kant geschaard.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat het in de OP ook al over dat Venus Project ging. Nou ja, daar doel ik ook op.
Hoeveel heeft een mens nodig?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:10 schreef boyv het volgende:
en niet meer dan een mens nodig heeft zal geld kunnen verdwijnen.
Nee, er wordt diversiteit en verbetering gestimuleerd,quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij wordt egoisme ook aangeleerd. Althans, het is een overlevingsinstinct dat wordt geactiveerd in bepaalde situaties. Een oermens dat een klein beetje voedsel weet te bemachtigen zal egoistisch zijn en alles voor zichzelf houden (of juist niet, want dat is het mooie: sommige mensen hebben behoefte om te delen). De moderne mens is egoistisch ten aanzien van geld en materiele bezittingen. Neem de elementen weg die egoisme veroorzaken.
Het sleutelwoord is schaarste. Schaarste leidt onvermijdelijk tot egoisme.
Nee, daar wordt niet uitgelegd hoe je economische waarde doorgeeft zonder geld. Daar staat een vaag wollig verhaal wat nergens concreet wordt.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 08:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, ik heb wel degelijk een idee. Maar elders wordt het beter uitgelegd
Waarom zou je een verdeelsleutel willen op basis van nodig hebben ipv op merits, kunde en marktwaarde?quote:
Economische waarde is dan ook irrelevant in dat verhaal.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, daar wordt niet uitgelegd hoe je economische waarde doorgeeft zonder geld. Daar staat een vaag wollig verhaal wat nergens concreet wordt.
Jij verwees naar die site, nogmaals de vraag, hoe geef je economische waarde door zonder geld?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Economische waarde is dan ook irrelevant in dat verhaal.
Ik heb ook de docu bekeken en niet de website gelezen, dus heb geen idee wat er allemaal staat. Maar ik neem aan dat het overeen komt met hetgeen dat is gezegd in de docu. En dan nogmaals: in de voorgestelde wereld is economische waarde niet van toepassing. Er is geen economie, producten hebben geen waarde.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij verwees naar die site, nogmaals de vraag, hoe geef je economische waarde door zonder geld?
Als je daar niet over nagedacht hebt, heb je geen idee wat geld is.
quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb ook de docu bekeken en niet de website gelezen, dus heb geen idee wat er allemaal staat. Maar ik neem aan dat het overeen komt met hetgeen dat is gezegd in de docu. En dan nogmaals: in de voorgestelde wereld is economische waarde niet van toepassing. Er is geen economie, producten hebben geen waarde.
Ik vind het juist van weinig respect getuigen dat jij mijn bezittingen, waar ik voor gewerkt heb, afdoet als een soort abstract idee.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:10 schreef boyv het volgende:
[..]
Nee, de hele gedachte van bezit moet verdwijnen. Als iedereen respect voor elkaar heeft (lees: elkaars taal spreekt) en derhalve elkaar begrijpt, is zoiets mogelijk.
Doe normaal joh, deze waanzin geloof je zelf toch niet?quote:Als alles, de hele aarde en moeder natuur, evenveel aan iedereen behoort en ook evenveel aan iedereen toekomt, en niet meer dan een mens nodig heeft zal geld kunnen verdwijnen.
Je begrijpt het niet en neemt ook niet de moeite je erin te verdiepen, dus kom je maar met een kansloos verweer. Later Piet.quote:
Ik heb jou nog geen enkel argument zien geven, de kernvraag ga je uit de weg door hem gewoon te ontkennen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet en neemt ook niet de moeite je erin te verdiepen, dus kom je maar met een kansloos verweer. Later Piet.
En technologie en economie waar je U tegen zegt? Kom op zeg. Je denkt toch werkelijk zelf niet dat dit het summum van beschaving is? Dat zou toch behoorlijk droevig zijn. Overigens beweert niemand dat het huidige systeem slecht is, er is alleen ruimte voor vooruitgang. Het systeem was nodig om dit stadium te bereiken, maar om een overtreffende trap te maken is op termijn iets nieuws nodig.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:45 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik vind het juist van weinig respect getuigen dat jij mijn bezittingen, waar ik voor gewerkt heb, afdoet als een soort abstract idee.
[..]
Doe normaal joh, deze waanzin geloof je zelf toch niet?
Natuurlijk kan de mens vooruitgang boeken, of in elk geval verandering die dan door veel mensen gezien wordt als vooruitgang. Maar elke tijd kent ook zijn problemen, elk systeem zijn nadelen en elk mens zijn slechtere kanten.
Doen alsof er een veeeel betere wereld mogelijk is is waanzin. Nu hebben we een technologie en economie waar je U tegen zegt tov 10 000 jaar geleden. En dan komen er progressieven die zeggen dat:
-Het huidige systeem slecht is en we eerlijker waren toen we in stammen leefden. Iets waar geen enkel bewijs voor is. Ga 'ns kijken in Afghanistan of Nigeria hoe leuk tribale samenlevingen zijn.
-Het ondanks dat we al duizenden jaren verandering kennen en economisch een hoogtepunt kennen (of we dat nog verbeteren hangt af van onvoorspelbare factoren) het allemaal nog veel beter moet qua materiële condities, want dan wordt de mens automatisch moreel verheven. Ook daar is geen bewijs voor.
Misschien moet je het topic eens vanaf het begin lezen. Volgens mij worden er genoeg voorbeelden genoemd hoe een wereld zonder geld er ongeveer uit moet zien. Daarnaast kun je je er ook in verdiepen, of is dat teveel gevraagd. Ik ga toch ook niet in een topic over Keynes binnen komen vallen zonder dat ik enig benul heb wat de keyniaanse economie inhoudt?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb jou nog geen enkel argument zien geven, de kernvraag ga je uit de weg door hem gewoon te ontkennen.
Vandaar![]()
Maar als jij zonder geld wil leven, prima hoor, doe je best, maar laat mij mijn geld en wil dat te verdienen.
Wat gek toch dat landen waar een moderaat belastingklimaat heerst, bezit veilig is, een goed rechtssysteem kennen, een vrije economie en democratisch zijn toch zo een welvaard kennen en relatief weinig ellende.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En technologie en economie waar je U tegen zegt? Kom op zeg. Je denkt toch werkelijk zelf niet dat dit het summum van beschaving is? Dat zou toch behoorlijk droevig zijn. Overigens beweert niemand dat het huidige systeem slecht is, er is alleen ruimte voor vooruitgang. Het systeem was nodig om dit stadium te bereiken, maar om een overtreffende trap te maken is op termijn iets nieuws nodig.
En waarom zou er geen betere wereld mogelijk zijn. Nu waarschijnlijk niet, maar beschaving als zodanig staat nog in de kinderschoenen. Je haalt de geschiedenis erbij om aan te tonen dat we het goed hebben, en dat klopt ook als een bus. Maar denk je werkelijk dat vooruitgang vanaf nu stokt. Dat het monetaire, kapitalistische systeem het hoogtepunt is van onze beschaving, terwijl er nog zoveel mis is in de wereld. Dat zou een belediging voor het menselijk ras.
Ontwijk de vraag maar weer.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien moet je het topic eens vanaf het begin lezen. Volgens mij worden er genoeg voorbeelden genoemd hoe een wereld zonder geld er ongeveer uit moet zien. Daarnaast kun je je er ook in verdiepen, of is dat teveel gevraagd. Ik ga toch ook niet in een topic over Keynes binnen komen vallen zonder dat ik enig benul heb wat de keyniaanse economie inhoudt?
Ik heb recentelijk gelezen dat iets meer dan twintig procent van de Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Of is dat geen ellende? Overigens lees jij weer erg selectief. Ik beweer niet dat het monetaire systeem in essentie slecht is. Integendeel, het heeft ons gebracht waar we nu zijn, maar er is altijd ruimte voor verbetering.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat gek toch dat landen waar een moderaat belastingklimaat heerst, bezit veilig is, een goed rechtssysteem kennen, een vrije economie en democratisch zijn toch zo een welvaard kennen en relatief weinig ellende.
Weet je wel wat een armoede grens is?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb recentelijk gelezen dat iets meer dan twintig procent van de Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Of is dat geen ellende? Overigens lees jij weer erg selectief. Ik beweer niet dat het monetaire systeem in essentie slecht is. Integendeel, het heeft ons gebracht waar we nu zijn, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Je gaat ervan uit dat geld de enige motivator van de mens kan zijn. Maar in een wereld zonder geld zullen er nieuwe incentives ontstaan. In het begin zal dat lastig zijn voor de mens, maar die zal zich uiteindelijk toch aanpassen. Het hangt natuurlijk ook in grote mate af van de opvoeding. Ons wordt aangeleerd dat we moeten werken voor geld.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je dan nog werken?
Waarom zou ik wat maken, of een dienst aanbieden, zorgen dat mensen mijn product willen ipv dat van jou?
Mwoah, heb toch echt beelden uit de VS zien komen (vooral aan het begin van de crisis) van mensen die hun huis moesten verlaten, die werden ontslagen, die hun rekeningen niet langer konden betalen, die op straat moesten leven. En natuurlijk van vervallen buurten omdat mensen geen geld meer hebben om hun huis op te knappen. Maar hej, armoede is slechts relatief, nietwaar?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet je wel wat een armoede grens is?
Er zullen altijd een deel van de mensen onder de armoede grens leven, tenzij iedereen het zelfde inkomen heeft (en dan is iedereen arm)
Wat is geld anders dan een incentive? En als je andere incentives gaat verzinnen nemen die gewoon de rol van geld over.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je gaat ervan uit dat geld de enige motivator van de mens kan zijn. Maar in een wereld zonder geld zullen er nieuwe incentives ontstaan. In het begin zal dat lastig zijn voor de mens, maar die zal zich uiteindelijk toch aanpassen. Het hangt natuurlijk ook in grote mate af van de opvoeding. Ons wordt aangeleerd dat we moeten werken voor geld.
En je kunt de generatie van nu in een wereld zonder geld dumpen. Dat werkt niet.
Omdat anderen dat ook voor jou doen en de wereld dan wat gezelliger wordt. Vakmanschap in ruil voor vakmanschap.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je dan nog werken?
Waarom zou ik wat maken, of een dienst aanbieden, zorgen dat mensen mijn product willen ipv dat van jou?
En je punt is?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah, heb toch echt beelden uit de VS zien komen (vooral aan het begin van de crisis) van mensen die hun huis moesten verlaten, die werden ontslagen, die hun rekeningen niet langer konden betalen, die op straat moesten leven. En natuurlijk van vervallen buurten omdat mensen geen geld meer hebben om hun huis op te knappen. Maar hej, armoede is slechts relatief, nietwaar?
Dat is geld met een andere naam.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:05 schreef boyv het volgende:
[..]
Vakmanschap in ruil voor vakmanschap.
Je verzint incentives niet, die ontstaan. En nee, er is geen economie. Het doel van het project dat ik eerder aanhaalde, is een volledig geautomatiseerde wereld creeren, waarin de meeste banen irrelevant worden. Het systeem is juist bedoeld om hongersnood te voorkomen omdat alle middelen worden aangewend om voedsel over de complete aardbol te verspreiden. Is natuurlijk toekomstmuziek en ik heb het mij enkel laten vertellen in een docu, maar volgens de wetenschappers die het project ondersteunen kan een groot deel van de maatschappij al worden geautomomatiseerd.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is geld anders dan een incentive? En als je andere incentives gaat verzinnen nemen die gewoon de rol van geld over.
Het enige wat je bereikt is de economie onvrijer maken en daarmee minder of negatieve groei creeeren en daarmee enorme armoede, hongersnood, gebrek.
Dat het leven geen paradijs is voor iedereen en dat er dus wel degelijk iets mis is met ons systeem.quote:
waarom zou ik voedsel verbouwen als ik daar niet zelf beter van wordt ?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je verzint incentives niet, die ontstaan. En nee, er is geen economie. Het doel van het project dat ik eerder aanhaalde, is een volledig geautomatiseerde wereld creeren, waarin de meeste banen irrelevant worden. Het systeem is juist bedoeld om hongersnood te voorkomen omdat alle middelen worden aangewend om voedsel over de complete aardbol te verspreiden. Is natuurlijk toekomstmuziek en ik heb het mij enkel laten vertellen in een docu, maar volgens de wetenschappers die het project ondersteunen kan een groot deel van de maatschappij al worden geautomomatiseerd.
Bovenstaande roept waarschijnlijk meer vragen op dan dat het beantwoordt. Vragen die ik niet allemaal een voor een wil beantwoorden. Daarom stel ik voor dat je zelf verder verdiept in de materie alvorens wij continueren.
De bedoeling is dat ook dat soort zaken worden geautomatiseerd. En anders zul je toch moeten eten.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waarom zou ik voedsel verbouwen als ik daar niet zelf beter van wordt ?
De belofte van een paradijs is ALTIJD een hondeworst van degene die jou voor zijn kar spant zodat hij er zelf beter van wordt en jij uitgelegd wordt met holle frasen om de kar te trekken.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat het leven geen paradijs is voor iedereen en dat er dus wel degelijk iets mis is met ons systeem.
In pinrcipe kan dan alle ruilhandel geld zijn.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is geld met een andere naam.
Zelfs de automatisering van alles leidt niet tot het verlies van de economie. Economie is het handelen in een omgeving van schaarste. Aangezien handelen even onvermijdelijk is als het bestaan van schaarste (in tijd, kapitaal, enz. schaars is alles) is de economie dus allesomvattend en eeuwig, zeker in het leven.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je verzint incentives niet, die ontstaan. En nee, er is geen economie. Het doel van het project dat ik eerder aanhaalde, is een volledig geautomatiseerde wereld creeren, waarin de meeste banen irrelevant worden. Het systeem is juist bedoeld om hongersnood te voorkomen omdat alle middelen worden aangewend om voedsel over de complete aardbol te verspreiden. Is natuurlijk toekomstmuziek en ik heb het mij enkel laten vertellen in een docu, maar volgens de wetenschappers die het project ondersteunen kan een groot deel van de maatschappij al worden geautomomatiseerd.
Bovenstaande roept waarschijnlijk meer vragen op dan dat het beantwoordt. Vragen die ik niet allemaal een voor een wil beantwoorden. Daarom stel ik voor dat je zelf verder verdiept in de materie alvorens wij continueren.
Dat is precies hoe het kapitalisme werkt. Die worst is het topinkomen dat je ooit hoopt te ontvangen. Dat is ook de reden dat mensen gekant zijn tegen meer socialistische invloeden.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De belofte van een paradijs is ALTIJD een hondeworst van degene die jou voor zijn kar spant zodat hij er zelf beter van wordt en jij gemotiveerd wordt met holle frasen beloond wordt de kar te trekken.
Welja zeg!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ons wordt aangeleerd dat we moeten werken voor geld.
Ruilhandel is het doorgeven van economische waarde, een bronzen bijl in ruil voor een kar graan. Geld is een abstracte en veel effectievere manier van het doorgeven van economische waarde.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:16 schreef boyv het volgende:
[..]
In pinrcipe kan dan alle ruilhandel geld zijn.
Het soort geld dat hier bedoeld wordt is toch de huidige valuta die wij geld noemen, waar onze economie op draait? Die vorm van geld bestaat namelijk nog niet zo lang en berust op basis van vertrouwen die reeds is gelegd sinds de uitvinding van het papiergeld (John Law).
Het soort valuta dat daarvoor werd gebruikt, metalen, zilveren en gouden munten en dergelijk praalwerk zal nooit zijn 'waarde' verliezen en altijd ruilhandel blijven, omdat de aanwezigheid daarvan beperkt is, zuiver niet verloren gaat en de waarde daarvan afhankelijk is van vraag en aanbod. En ik meen me te herinneren dat de mensheid ook die tijd heeft overleeft zonder waardepapieren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |