abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87250258
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat werkt dus niet. Het is eigenlijk andersom.
Waarom niet? Zie de mensheid als een grote stam. Maar dan niet een die in plaggen hutjes woont, maar een met de nieuwste technische snufjes. Dat laatste is absoluut een vereiste, en dat is mogelijk ook de reden dat we er niet klaar voor zijn. Als een stam samenwerkt in het belang van de complete gemeenschap dan wordt iedereen daar beter van.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_87250281
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Simpel: wat jij voorstelt zal altijd vervallen in corruptie.
De wereld is juist nu corrupt tot op het bot.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:23:00 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87250311
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom niet? Zie de mensheid als een grote stam. Maar dan niet een die in plaggen hutjes woont, maar een met de nieuwste technische snufjes. Dat laatste is absoluut een vereiste, en dat is mogelijk ook de reden dat we er niet klaar voor zijn. Als een stam samenwerkt in het belang van de complete gemeenschap dan wordt iedereen daar beter van.
quote:

[..]

And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_87250390
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

Het is ook net hoe nieuwe generaties worden opgevoed. Wij worden grootgebracht met de gedachte dat zoveel geld verdienen het hoogste doel is. Zo wordt de basis gelegd voor corruptie, jaloezie en egoisme.
pi_87250460
quote:

[..]

Hoe dan? Omkoopbaar is lastig zonder geld. Je moet geld echt helemaal wegdenken en er wat technologie voor in de plaats denken.
pi_87250535
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:27 schreef Casos het volgende:

[..]

Hoe dan? Omkoopbaar is lastig zonder geld. Je moet geld echt helemaal wegdenken en er wat technologie voor in de plaats denken.
En luxegoederen achterhouden of stelen is ook geen optie, omdat het de bedoeling is dat alles voor iedereen beschikbaar is.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:29:41 #232
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_87250566
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het punt dat ik probeer te maken. Ongtewijfeld zal het allemaal zo legaal als wat zijn en valt een bank helemaal niets te verwijten. Iemand die zijn schulden niet kan betalen, heeft gewoon pech. Zo simpel is het. Maar zo hoort het niet te zijn. Een wereld waar mensen op straat moeten leven omdat zij hun huis uit zijn geflikkerd omdat ze hun hypotheek niet langer konden betalen, daar is gewoon iets mis mee. Zo'n maatschappij is ziek.
Als je het recht zou hebben op onderdak, dan hoort het zo niet te zijn. Maar vind jij het dan terecht dat iemand een huis mag bewonen wat door iemand anders zijn arbeid gekomen is, zonder toestemming van de desbetreffende persoon?

Vroeger bouwde men zelf een huis van klei, hout of steen. Men ging zelf op jacht, of verbouwde zelf landgewassen. Dat was dan van jou, want je had hier jouw arbeid voor benut.

In een land zonder overheid en wetgeving zou je ongetwijfeld deze historische gang van zaken tegenkomen, en als al het grond door de kapitalisten wordt toegeeigend, dan ga je je ergens ander ter wereld vestigen.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:31:09 #233
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_87250648
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 15:52 schreef KoosVogels het volgende:
Een man die zijn hypotheek niet meer kan betalen wordt uit zijn huis gezet waarna zijn woning in beslag wordt genomen door de bank. Dat zie je vooral veel in de VS. Waar moet het gezin heen? Dat maakt niemand ene reet uit. Zoek het maar uit. Maar in ieder geval niet in je woning, want dat wil de bank verkopen om zo geld te verdienen. Dan kun jij wel zeggen: 'ja, maar zo werkt het nou eenmaal', Maar zo hoort het niet te werken. Mensen horen elkaar niet uit te buiten.
Het "hoort" misschien wel niet, maar het geeft wel de aard van de mens aan. Alle mensen. Als jij 7 miljoen euro in de loterij wint ga je ook geen 6 miljoen weggeven en 1 miljoen zelf houden. Je geeft misschien 1 miljoen weg, en houdt 6 miljoen voor jezelf.

En als je nu zegt dat je het grootste deel WEL weg zou geven, dan hou je je zelf voor de gek.

En op kleiner niveau: Als jij toe bent aan een nieuwe auto, en je weet dat je buurman geen auto kan betalen..... wat doe je dan? GEEF je je oude auto aan de buurman, of rij je er mee naar de dealer om er nog wat moois voor terug te krijgen voor de aanschaf van je nieuwe auto?

Of nog kleiner niveau: Koop jij sinterklaascadeautjes voor de kinderen van die buurman - want buurman is al twee jaar werkeloos en komt maar niet aan de bak - en daardoor gaat het budget van de sinterklaascadeautjes voor je eigen kinderen met 50% omlaag? Of laat je hem toch gewoon zijn eigen boontjes doppen - want hij had voor hij zijn werk verloor al schulden die hij niet had mogen maken (of wie weet: hem aangesmeerd zijn door een gladde verkoper) waardoor hij nou van zijn uitkering 80% kwijt is aan alle schulden, incl. hypotheek en nog maar een klein beetje over houdt om zijn gezin te voeren?

Die subprime-bankiers is inderdaad "greed in overdrive", en daar zijn mensen het slachtoffer van geworden. Maar de werkelijkheid is wel dat ook JIJ in staat zou kunnen zijn om mensen hypotheken te verkopen waar jij een nette bonus voor opstrijkt, en die moeilijk af te betalen zijn als de economie in elkaar stort.

En dus worden er wetten ingevoerd om mensen te beschermen. In de VS is het nu niet meer toegestaan voor banken om dergelijke hypotheken te verstrekken bijvoorbeeld.

Maar doe nou niet alsof de mens uit vrije wil de goede samaritaan wordt.... er is namelijk ALTIJD iets dat zegt: IK eerst, en pas DAN anderen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_87250672
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:29 schreef mlg het volgende:

[..]

Als je het recht zou hebben op onderdak, dan hoort het zo niet te zijn. Maar vind jij het dan terecht dat iemand een huis mag bewonen wat door iemand anders zijn arbeid gekomen is, zonder toestemming van de desbetreffende persoon?

Vroeger bouwde men zelf een huis van klei, hout of steen. Men ging zelf op jacht, of verbouwde zelf landgewassen. Dat was dan van jou, want je had hier jouw arbeid voor benut.

In een land zonder overheid en wetgeving zou je ongetwijfeld deze historische gang van zaken tegenkomen, en als al het grond door de kapitalisten wordt toegeeigend, dan ga je je ergens ander ter wereld vestigen.
Nu verval je direct weer in de standaard-denkwijze. Je gaat uit van de maatschappij zoals die nu is, terwijl een wereld wordt voorgesteld die niet of nauwelijks op de onze lijkt.
pi_87250718
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:31 schreef maartena het volgende:
-knip-
Goed verhaal en elk woord is waar. Maar je gaat uit van het hier en nu en dat is nou juist waar het in dit topc niet over hoort te gaan.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:33:39 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87250745
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is ook net hoe nieuwe generaties worden opgevoed. Wij worden grootgebracht met de gedachte dat zoveel geld verdienen het hoogste doel is. Zo wordt de basis gelegd voor corruptie, jaloezie en egoisme.
Nee, dat is niet zo. Jij wilt alleen graag geloven dat dat zo is omdat het voor jou makkelijker te accepteren is.

Door dit te geloven kun jij jezelf verheven voelen en denken dat je de oplossing hebt. Omdat het volgens jou nog te veranderen is. Helaas staat deze arrogantie in de weg van een realistisch wereldbeeld. De waarheid dat jaloezie, corruptie en egoïsme onderdelen zijn van de menselijke natuur simpelweg doordat het universum zo werkt is voor jou te grim on te kunnen geloven. Het is makkelijker om simpelweg te schreeuwen hoe ziek de wereld is en te geloven dat je de oplossing hebt om die beter te maken maar dat niemand je wil geloven.

Jezelf in de slachtofferrol drukken is ook een natuurlijk menselijk trekje. Ik heb met je te doen.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:34:42 #237
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87250785
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:27 schreef Casos het volgende:

[..]

quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:07 schreef Fir3fly het volgende:
Ik wil het volgende boek aanraden voor iedereen die blijkbaar niet doorheeft hoe alles in elkaar zit (inclusief de mens): Critical Mass: How One Thing Leads To Another door Philip Ball. Daar staat onder andere in hoe een samenleving alleen kan ontstaan vanuit egoïsme.
Daarin wordt het allemaal beschreven.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:34:59 #238
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_87250793
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:31 schreef KoosVogels het volgende:
Nu verval je direct weer in de standaard-denkwijze. Je gaat uit van de maatschappij zoals die nu is, terwijl een wereld wordt voorgesteld die niet of nauwelijks op de onze lijkt.
Een Utopia.

Maar we zijn al 50.000+ jaar bezig met de maatschappij zoals we die kennen. Van ruilhandel tussen stukken vlees en stukken fruit en een speerpunt, naar de eerste goudstukken om ruilhandel makkelijker te maken en te organiseren in de Sumerische en Egyptische oudheid, naar de veranderingen in de huidige eeuw van fysiek geld naar virtueel geld.

Bezit is macht. Bezit van VEEL, is veel macht. En dat zal nooit veranderen.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:36:25 #239
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_87250846
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:33 schreef KoosVogels het volgende:
Goed verhaal en elk woord is waar. Maar je gaat uit van het hier en nu en dat is nou juist waar het in dit topc niet over hoort te gaan.
Dan zou dit topic dus eigenlijk moeten verhuizen naar een verhaaltjes-en-fantasie forum. In POL hebben we het toch doorgaans over zaken die toe te passen zijn op de huidige realiteit.
-
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:37:02 #240
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87250879
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En luxegoederen achterhouden of stelen is ook geen optie, omdat het de bedoeling is dat alles voor iedereen beschikbaar is.
Dat kan wel de bedoeling zijn, maar er is altijd iemand die niet doet wat de bedoeling is. En zolang ieder ander altruistisch blijft, zal de egoistische altijd de machtigste worden.
pi_87250917
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zo. Jij wilt alleen graag geloven dat dat zo is omdat het voor jou makkelijker te accepteren is.

Door dit te geloven kun jij jezelf verheven voelen en denken dat je de oplossing hebt. Omdat het volgens jou nog te veranderen is. Helaas staat deze arrogantie in de weg van een realistisch wereldbeeld. De waarheid dat jaloezie, corruptie en egoïsme onderdelen zijn van de menselijke natuur simpelweg doordat het universum zo werkt is voor jou te grim on te kunnen geloven. Het is makkelijker om simpelweg te schreeuwen hoe ziek de wereld is en te geloven dat je de oplossing hebt om die beter te maken maar dat niemand je wil geloven.

Jezelf in de slachtofferrol drukken is ook een natuurlijk menselijk trekje. Ik heb met je te doen.
Buitengewoon zielige reactie. Allereerst is het niet eens mijn idee en ten tweede druk is mij geenszins in de slachtofferrol. Ik koester niet de illusie dat er op korte termijn iets gaat veranderen, maar dat de maatschappij zoals wij die kennen niet eeuwig houdbaar is, moge duidelijk zijn.

Maar goed, ironisch dat je beweert dat ik mij verheven voel omdat ik de oplossing meen te kennen (wat niet het geval is), terwijl jij vervolgens een boekje erbij haalt wat de absolute waarheid claimt. Wie voelt zich nou verheven?
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:38:03 #242
294269 mlg
pi_87250918
quote:
En dus worden er wetten ingevoerd om mensen te beschermen. In de VS is het nu niet meer toegestaan voor banken om dergelijke hypotheken te verstrekken bijvoorbeeld.
Maar daardoor hebben mensen met een laag of geen inkomen geen huis meer :) Als de FED de rente niet verhoogde, dan was er niks aan de hand geweest. Bovendien waren deze subprime hypotheken niet mogelijk als de FED de rente niet kunstmatig laag hield, want als de rente aan een vrije markt werd overgelaten, was de rente nooit zo laag geweest dat deze hypotheken aantrekkelijk waren, laat staan rendabel.
pi_87250957
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:34 schreef maartena het volgende:

[..]

Een Utopia.

Maar we zijn al 50.000+ jaar bezig met de maatschappij zoals we die kennen. Van ruilhandel tussen stukken vlees en stukken fruit en een speerpunt, naar de eerste goudstukken om ruilhandel makkelijker te maken en te organiseren in de Sumerische en Egyptische oudheid, naar de veranderingen in de huidige eeuw van fysiek geld naar virtueel geld.

De maatschappij zoals wij die kennen bestaat hoogstens zesduizend jaar. We staan nog maar aan het begin van onze ontwikkeling.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:40:23 #244
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87251018
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:34 schreef maartena het volgende:

[..]

Een Utopia.

Het hele universum werkt op een soortgelijke manier. Kijk ook maar in het dierenrijk, altruïsme wordt daar genadeloos afgestraft.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:41:13 #245
294269 mlg
pi_87251053
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb er moeite mee om mijn gedachten in een fantasie wereld te begeven, maar ik zou alsnog wel graag willen weten hoe je erover denkt.
pi_87251120
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:41 schreef mlg het volgende:

[..]

Ik heb er moeite mee om mijn gedachten in een fantasie wereld te begeven, maar ik zou alsnog wel graag willen weten hoe je erover denkt.
Waarover?

Bovendien begint verandering altijd met een idee dat door sommigen wordt aangeduid als fantasie. Zo is wetenschap ook ontstaan.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:44:28 #247
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87251193
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Buitengewoon zielige reactie. Allereerst is het niet eens mijn idee en ten tweede druk is mij geenszins in de slachtofferrol. Ik koester niet de illusie dat er op korte termijn iets gaat veranderen, maar dat de maatschappij zoals wij die kennen niet eeuwig houdbaar is, moge duidelijk zijn.
Uiteraard. Samenlevingen evolueren. Maar jij hebt een compleet verkeerd idee van wat onze samenleving nu is, dus volgt daaruit dat je nooit kunt weten hoe het verder zal gaan evolueren.

quote:
Maar goed, ironisch dat je beweert dat ik mij verheven voel omdat ik de oplossing meen te kennen (wat niet het geval is), terwijl jij vervolgens een boekje erbij haalt wat de absolute waarheid claimt. Wie voelt zich nou verheven?
Er is niets verhevens aan wetenschap. Het boek van Ball laat simpelweg in hele simpele bewoordingen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van natuurkundige toepassingen op menselijke samenlevingen zien. En hij legt met behulp daarvan uit hoe samenlevingen ontstaan en welke varianten wel werken en welke niet. Het verschil is dat hij gedreven wordt door wetenschap, en niet ideologie.

Overigens was het geen zielige reactie van mij, ik probeer je simpelweg wakker te schudden en je met de neus op de feiten te drukken.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:45:22 #248
294269 mlg
pi_87251223
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De maatschappij zoals wij die kennen bestaat hoogstens zesduizend jaar. We staan nog maar aan het begin van onze ontwikkeling.
Ik begrijp je hierin, echter ken ik niet de benaming maar een proces komt langzaam opgang, en naarmate het vordert versnelt het proces zichzelf. Zeg maar een proces macht x.

Als ik de geschiedenis en heden erbij pak, dan is het monetaire systeem in 6000 jaar nauwelijks veranderd. Het lijkt erop dat een toekomst van venus nooit zal komen.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:46:49 #249
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87251279
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar de basisprincipes waar onze maatschappij op gebaseerd is bestaan al miljarden jaren.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:47:54 #250
294269 mlg
pi_87251313
De enige tijd dat we echt deelden, was de tijd toen we nog cellen waren. haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')