Lammert, ik krijg echt altijd de slappe lach als een volwassen vent zich voorstelt als Lammertquote:Op dinsdag 28 september 2010 08:34 schreef Lubbert het volgende:
Wat is er mis met de al oude namen als Piet Kees Jan Henk Klaas Ben Lammert Eibert Lubbert Joke Bea Jannie Hannie Hennie Jennie Gerda Gerrie Petra Bertha Jansje DIna Fenna enz enz enz Ouders zadelen hun kinderen tegenwoordig met namen op, je wordt er niet goed van. Nu een kennis van die haar dochter Ashlize noemt. Dat zou strafbaar moeten zijn.
Okee Lammert is wel extreem, ik asocieer dat ook met een stumper. Ik wilde alleen maar aangeven dat we een beetje doorslaan met het geven van namen aan onze kinderen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 09:12 schreef oh-oh het volgende:
Ik ken een Lammert van mijn leeftijd die onwijs stottert en zn eigen naam niet eens kan zeggen
Nou, van sommige ouders kan ik me best voorstellen dat ze graag een naam hebben die in het buitenland ook prima uitspreekbaar is, maar de meest verschrikkelijke namen, waarbij buitenlandse namen ook nog een keer op een foute wijze "origineel" gemaakt zijn, komen meestal voor bij ouders die niets anders spreken dan NL en wiens kinderen alleen maar kans hebben met enige regelmaat in het buitenland te vertoeven als ze bijzonder goed blijken te kunnen voetballen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 09:35 schreef Lubbert het volgende:
[..]
Okee Lammert is wel extreem, ik asocieer dat ook met een stumper. Ik wilde alleen maar aangeven dat we een beetje doorslaan met het geven van namen aan onze kinderen.
Wesley is volgens mij wel de juiste engelse schrijfwijze.quote:Op dinsdag 28 september 2010 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, van sommige ouders kan ik me best voorstellen dat ze graag een naam hebben die in het buitenland ook prima uitspreekbaar is, maar de meest verschrikkelijke namen, waarbij buitenlandse namen ook nog een keer op een foute wijze "origineel" gemaakt zijn, komen meestal voor bij ouders die niets anders spreken dan NL en wiens kinderen alleen maar kans hebben met enige regelmaat in het buitenland te vertoeven als ze bijzonder goed blijken te kunnen voetballen.
Ik combineer het welquote:Op dinsdag 28 september 2010 09:44 schreef pessie het volgende:
Mag Nathaniël Tobias erin bij de jongens? Of gaat het om de roepnaam? Dan is Nathan voldoende.
Dank.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik combineer het wel
En ik had het niet over Wesley, die is nog van de vorige generatie Engelse namen, maar juist degenen die zulke namen dan ook nog eens "origineel" gaan aanpassen heb ik het over
Overigens was dat voor mijn ouders absoluut van belang, ze hadden destijds al vrij veel contacten met de VS en Canada, en mijn vader had een zeer weinig voorkomende maar absoluut Nederlandse voornaam, en dat wilde nog wel eens lastig zijn. Zelfs in NL was het vaak "Zeg maar Kees"quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:14 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Met "ook in het buitenland uitspreekbaar" wordt meestal bedoeld: "ook in het Engels uitspreekbaar", maar volgens mij is dat argument meestal maar een excuus, want voor de meeste mensen is het helemaal niet van belang of hun naam in andere talen uitspreekbaar is.
Juist bij het NRC-publiek, dat volgens mij de grootste kans heeft ook echt een tijd in het buitenland te studeren of te werken, zie je erg weinig Engelse namen en wel veel oer-Hollandse namen. Een Gijs heeft veel meer kans ooit in het buitenland terecht te komen dan een Wesley.
Ik zit naar aanleiding van deze post weer eens te kijken in het geboorteregister van het NRC, maar er zitten weer 'pareltjes' tussen, waaronder MarwaMay? Heel apartquote:Op dinsdag 28 september 2010 10:14 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Met "ook in het buitenland uitspreekbaar" wordt meestal bedoeld: "ook in het Engels uitspreekbaar", maar volgens mij is dat argument meestal maar een excuus, want voor de meeste mensen is het helemaal niet van belang of hun naam in andere talen uitspreekbaar is.
Juist bij het NRC-publiek, dat volgens mij de grootste kans heeft ook echt een tijd in het buitenland te studeren of te werken, zie je erg weinig Engelse namen en wel veel oer-Hollandse namen. Een Gijs heeft veel meer kans ooit in het buitenland terecht te komen dan een Wesley.
Ja, die was vorige week of de week daarvoor geloof ik.....quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik zit naar aanleiding van deze post weer eens te kijken in het geboorteregister van het NRC, maar er zitten weer 'pareltjes' tussen, waaronder MarwaMay? Heel apart
Best aparte schrijfwijzen staan ertussen... Die het nu niet bepaald mooier of duidelijker maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:45 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Volgens de Nederlandse Voornamenbank komen in Nederland o.a. voor:
Weslee
Wesleigh
Wesleij
Wesley
Wesley-Harmen
Wesley-Jordan
Wesley-Martin
Wesley-Maurice
Wesley-Robert
Wesley-Roberto
Wesley-Roy
Wesleymir
Wesli
Wesliano
Weslie
Weslij
Weslley
Wesly
Wessley
Wessly
Klopt, maar dat geldt volgens mij sowieso voor de meeste Nederlandse namen. Je zult de uitspraak misschien een keer moeten uitleggen (Jan is Yann, niet Dzjen), maar op zich leveren de meeste namen weinig problemen op.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:45 schreef Leandra het volgende:
De NRC staat idd vaak vol met NL namen, maar meestal wel namen die redelijk uitspreekbaar zijn in het Engels
Inderdaad. Ik vind het zelf bovendien wel leuk juist, wat couleur locale in zo'n internationale omgeving. Ik stel me zo voor dat het ook de mystiek van bijvoorbeeld een Doutzen vergroot, al vraag ik me ook af hoe ze door haar collega's wordt genoemd.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:14 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
En Fokke?quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:56 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geldt volgens mij sowieso voor de meeste Nederlandse namen. Je zult de uitspraak misschien een keer moeten uitleggen (Jan is Yann, niet Dzjen), maar op zich leveren de meeste namen weinig problemen op.
Ik vraag me dus af hoe vaak "uitspreekbaar in het buitenland" echt een overweging is. (Dit is een echte vraag, ik weet het niet.)
Nou, dat ja!quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het zelf bovendien wel leuk juist, wat couleur locale in zo'n internationale omgeving.
Ikea?quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:07 schreef Pvoesss het volgende:
Ik heb helemaal geen rekening gehouden met hoe het uit te spreken valt.
Toevallig is de naam van de meid goed uit te spreken in het spaans, engels, italiaans en frans
Maar als dat heel lastig was had ik er ook niet mee gezeten![]()
De naam voor de baby is iig handig te gebruiken als die in Zweden of Noorwegen wil gaan wonen
Klinkt niet raar hoor, hier wordt 't eventueel ook Eva van ...quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:32 schreef Fender75 het volgende:
Blijft lastig hoor, namen uitzoeken! Wij zijn er druk mee doende, en hebben al 2 namen voor ieder geslacht zullen we maar zeggen.
Voor een jongen Luke of Lex. De laatste heeft mijn voorkeur, maar die rijmt nogal makkelijk op jeweetwel..Ik weet niet of je hier rekening mee moet houden?
Ander probleempje bij de meisjesnaam; wij zijn helemaal weg van Eva, maar de achternaam begint met Van der...krijg je de Eva van der.... ?
Anyhoe, zouden jullie rekening houden met bovenstaande zaken of zou je zeggen gewoon doen?
quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:14 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
En jouw naam is in het chinees dan juist wel weer redelijk goed eruit te krijgenquote:Op dinsdag 28 september 2010 11:27 schreef oeke het volgende:
[..]
Nou, dat ja!![]()
Mijn naam is vrij moeilijk uit te spreken voor anderstaligen, maar dat heeft juist ook wel iets.
Lijkt me ook saai als iedereen een makkelijk in het Engels uitspreekbare naam heeft.
Bovendien wordt Chinees straks de nieuwe wereldtaal.
quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:40 schreef huuphuup het volgende:
En jouw naam is in het chinees dan juist wel weer redelijk goed eruit te krijgen![]()
alleen de laatste -e- (uh) in t NL wordt meer een è dan, maar och.
Mee eens.quote:Op dinsdag 28 september 2010 13:18 schreef Leandra het volgende:
Als je Lex een leuke naam vindt zou ik m niet afschrijven omdat het rijmt op ...
Kinderen die willen pesten vinden toch wel iets om mee te pesten, en het is maar rijmen op, er rijmt zoveel, het is niet alsof je hem Tietje wilt noemen ofzo.
Ja, alhoewel veel mensen Luuk zullen zeggen denk ik...quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:34 schreef Claudia_x het volgende:
Spreek je Luke dan ook uit als Loek?
Ik vind 'Eva van der (...)' geen enkel probleem. En Lex, ach, als jullie er weg van zijn, waarom niet?
Marwa en May zijn allebei veel voorkomende Arabische meisjes namen. Marwa van een berg in Mekka (Safa en Marwa) en May is een heeeeeeele oude naam, die volgens de man iets van aap betekent, maar dat weet niemand volgens hem, want het is nu ontzettend populair, want makkelijk uit te spreken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik zit naar aanleiding van deze post weer eens te kijken in het geboorteregister van het NRC, maar er zitten weer 'pareltjes' tussen, waaronder MarwaMay? Heel apart
Het kan ook zijn omdat we de naam pas een week voor de geboorte haddenquote:Op dinsdag 28 september 2010 13:50 schreef Leandra het volgende:
Misschien heeft hij er toen niet opgelet omdat hij toen nog niet tig keer had moeten uitleggen hoe de naam uitgesproken wordt, want dat de "lyn" uitgang van de naam als "len" wordt uitgesproken is niet erg voor de hand liggend, dus ik kan me zo voorstellen dat je de boel bij een tweede op een andere manier benadert.
Hoezo is er een "Sjonnie en Anita" gevoel aan gaan kleven danquote:En je wordt met de jaren wijzer, ondanks het feit dat de meisjesnaam die ik voor mijn zoon in gedachten had helemaal niet veel voorkomt, is er helaas inmiddels wel een "Sjonnie en Anita" gevoel aan gaan kleven, en dus zou ik nu voor een klassieke meisjesnaam gaan, want een klassieke meisjesnaam heeft minder kans op verpaupering.
Nou weet ik niet of je bij het publiek hoort als je de krant leest maar ik moet wel lachenquote:Op dinsdag 28 september 2010 10:14 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik zou voor Loek gaan.quote:Op dinsdag 28 september 2010 13:57 schreef Fender75 het volgende:
[..]
Ja, alhoewel veel mensen Luuk zullen zeggen denk ik...
Dat dr zus zo heet is toch geen toeval maar dat hebben jullie toch zelf zo bedacht mag ik hopen?quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:29 schreef draaijer het volgende:
2,5 maand geleden is ons 3e kind geboren. Zij heeft van ons de volgende namen gekregen
Anne-Sophie (roepnaam), Florentine, Willemijn
Toevallig heet haar zus:
Rozemarijn (roepnaam), Josephine, Valérie
De 3 namen van de meisjes eindigen allemaal op dezelfde klank.
True, maar het was echt toeval dat de namen op dezelfde klant eindigen. Kwamen we achter toen we ze definitief hadden bepaaldquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:38 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dat dr zus zo heet is toch geen toeval maar dat hebben jullie toch zelf zo bedacht mag ik hopen?
Het is dat jij het nu zegt want het was me nooit opgevallen anders. Omdat de eindklanken net niet in dezelfde volgorde staan...quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:40 schreef draaijer het volgende:
[..]
True, maar het was echt toeval dat de namen op dezelfde klant eindigen. Kwamen we achter toen we ze definitief hadden bepaald
Is wel grappigquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:40 schreef draaijer het volgende:
[..]
True, maar het was echt toeval dat de namen op dezelfde klant eindigen. Kwamen we achter toen we ze definitief hadden bepaald
Erg leuk! de namen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:29 schreef draaijer het volgende:
2,5 maand geleden is ons 3e kind geboren. Zij heeft van ons de volgende namen gekregen
Anne-Sophie (roepnaam), Florentine, Willemijn
Toevallig heet haar zus:
Rozemarijn (roepnaam), Josephine, Valérie
De 3 namen van de meisjes eindigen allemaal op dezelfde klank.
jij kijkt teveel naar de pfaffsquote:Op dinsdag 28 september 2010 22:01 schreef Anushaar het volgende:
ik vind voor jongens bijvoorbeeld :
- Kenji
- Bruce
en voor meisjes
- Fay
dat vind ik leuke namen
Iemand met zo'n nn neem ik niet serieusquote:Op dinsdag 28 september 2010 22:14 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
jij kijkt teveel naar de pfaffs
Ik stem voor Eva en Luukquote:Op dinsdag 28 september 2010 13:57 schreef Fender75 het volgende:
[..]
Ja, alhoewel veel mensen Luuk zullen zeggen denk ik...
Maar dan vind ik het helemaal moeilijk om te geloven dat die mensen (of een van hen) Arabisch zijn (is)... dan heet je kind dus qua betekenis bergaapquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:03 schreef Basboussa het volgende:
Marwa en May zijn allebei veel voorkomende Arabische meisjes namen. Marwa van een berg in Mekka (Safa en Marwa) en May is een heeeeeeele oude naam, die volgens de man iets van aap betekent, maar dat weet niemand volgens hem, want het is nu ontzettend populair, want makkelijk uit te spreken.
Doen! En dan even posten...quote:Op woensdag 29 september 2010 17:40 schreef amaranta het volgende:
Ik fietste laatst naar de tandarts, en op een raam stonden 2 namen. Nu weet ik niet of daar een 2ling is geboren of een persoon met 2 afgrijselijke namen. Maar ik ben in staat om er weer langs te rijden, gewoon om te zien wat er ookalweer stond.
Waren die namen zo erg dan?!quote:Op woensdag 29 september 2010 17:40 schreef amaranta het volgende:
Ik fietste laatst naar de tandarts, en op een raam stonden 2 namen. Nu weet ik niet of daar een 2ling is geboren of een persoon met 2 afgrijselijke namen. Maar ik ben in staat om er weer langs te rijden, gewoon om te zien wat er ookalweer stond.
Okequote:Op woensdag 29 september 2010 17:56 schreef amaranta het volgende:
Tis in een andere woonplaats. Dus ik moet daar wel zin voor maken dan
In principe niet. Ware hetniet dat ik niet uitsluit dat we ooit in die plaats gaan wonen. Zul je net zien dat die kiddos bij Fabian inde klas komenquote:Op woensdag 29 september 2010 18:02 schreef h0neybunnY het volgende:
[..]
Oke.
Zal je die namen ook niet meer vaak horen waarschijnlijk.
vind je Bas niet ook leuk?quote:Op woensdag 29 september 2010 17:04 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik zou ook voor Luuk stemmen, maar dat is vooral omdat deze nog steeds in mijn top 3 staan voor een 2e zoontje, de andere 2 zijn Rens en Daan. Voor een meisje hebben we tot nu toe de namen Hannah en Eline, we zijn er nog steeds niet uit welke van de 2 het zou moeten worden. Een jongentje krijgt de naam Rens.
Nou, dát dacht ik eerst ook. Dus ik ze zo (onopvallendquote:Op woensdag 29 september 2010 19:12 schreef oh-oh het volgende:
Wiske, zou dat niet liefkozend bedoeld zijn geweest?
Toevallig werden mijn honden vandaag in de stad aangehaald door twee oude Belgische dames en die noemden hun ook Wiske, soort van als liefje / schatje zeg maar.
Wiske doet me wel denken aan mijn eerste grote liefde, die zijn oudste zoon Jerome genoemd heeft, en idd groot S & W fan was altijd.
T eerste wat ik dacht was nou , dat had ie dr bij mij nooit doorheen gedrukt
Klinkt alsof zn vrouw de meisjesnamen mocht bedenken en hij de jongensnamen...quote:Op woensdag 29 september 2010 19:19 schreef oh-oh het volgende:Je bent ze echt gaan volgen om te zien of t kind echt zo heet!
Tof!
En ja Jeromeke heet ie.
Ik vond het echt zo sneu toen ik t kaartje kreeg.
Maar goed, toen wij nog jong en flieft waren ( ik was 16 hoor) en hij net bouwkunde studeerde wilde hij graag een zoon en dochter die hij Spijker en Hamer kon noemen.
Dus Jeromeke is mss al een vooruitgang.
En ik denk dat zij de namen van hun andere kinderen bedacht heeft want verder hebben ze een L ieve, een I sabel en een V eerle.
Braaf en saaitjes dus.
Ja dat zeg ik toch ookquote:Op woensdag 29 september 2010 19:21 schreef pessie het volgende:
[..]
Klinkt alsof zn vrouw de meisjesnamen mocht bedenken en hij de jongensnamen...
Ik stem voor naam 1quote:Op woensdag 29 september 2010 19:25 schreef Basboussa het volgende:
Hier trouwens dilemma, dilemma... Twee namen op de shortlist vinnik heul mooi. Ik weet dat de man zijn voorkeur uitgaat naar naam 1 (mooi, maar iets lastiger uitspreken, en wat exotischer) en in eerste instantie vond ik naam 2 mooier (wat meer doorsnee, maar zeker niet onaardig).
Betekenis van 1 is wel weer super, twee is gewoon wel aardig. 1 heeft ook een 'Westerse' variant, maar dat vind ik weer HEULEMAAL niets, noch in het Nederlands, noch in het Engels. 2 is superuniverseel....
We hebben nog even... En dan denk ik vast opeens: NAAM 3! 4 is eigenlijk al niet meer im frage.
En wie begrijpt het nog....
Lijkt me duidelijk.quote:
Zal je net zien dan ja!quote:Op woensdag 29 september 2010 18:04 schreef amaranta het volgende:
[..]
In principe niet. Ware hetniet dat ik niet uitsluit dat we ooit in die plaats gaan wonen. Zul je net zien dat die kiddos bij Fabian inde klas komen
Ik ken Daan en Eline, maar ook een Eline en Da nyonquote:Op woensdag 29 september 2010 17:04 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik zou ook voor Luuk stemmen, maar dat is vooral omdat deze nog steeds in mijn top 3 staan voor een 2e zoontje, de andere 2 zijn Rens en Daan. Voor een meisje hebben we tot nu toe de namen Hannah en Eline, we zijn er nog steeds niet uit welke van de 2 het zou moeten worden. Een jongentje krijgt de naam Rens.
betekenis moet je niks om geven.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:25 schreef Basboussa het volgende:
twee is gewoon wel aardig.
En wie begrijpt het nog....
Maar deze betekenis is wel heul erg bijzonder voor ons.... Maakt het plaatje wat completer, ofzo. En in het Arabisch kan je het ook wat makkelijker van de naam afleiden wat het betekent, dus het is wat opvallender.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:41 schreef amaranta het volgende:
[..]
betekenis moet je niks om geven.
Fabian betekent bonenplukker. Tja jammer. Ikvind het een mooie naam, dan maar een domme betekenis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |