Dat hij er nu al over begint is dus geen geneuzel maar heel verstandig en eerlijk. Het is wat het is, aan haar de keuze wat ze er mee doet.quote:Op maandag 20 september 2010 12:02 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat mag hij onder de voorwaarde dat jullie kinderen wel Islamitisch opgevoed worden, vandaar dat hij er nu al mee komt. Dat de vrouw niet islamitisch is maakt dan verder niet zo veel uit, jij krijgt je plekje in het paradijs wel omdat jouw kinderen islamitisch worden dus actief bekeren hoeft hij jou niet. Dat verzin ik niet maar dat denkt hij echt
Dat jouw prins op het witte paard overigens al na twee maanden neuzelt over het islamitisch opvoeden van jullie kinderen wil zeggen dat hij er behoorlijk serieus in staat en dat hij later ook niet zal accepteren dat jullie dochter met een niet Islamiet trouwt. Dat mag namelijk weer niet van zijn geloof dus dat lijkt me iets om even over na te denken.
Geloof me, christenen net zo goed. Dat is nou eenmaal zo met elke religie hè, dat je ook écht gelooft dat het de waarheid isquote:Ik zou eens een goed gesprek met je vriend hebben in ieder geval. Culturele verschillen of verschil in geloof zijn nooit onoverbrugbaar (mijn vrouw en ik zijn ook heel verschillend qua achtergrond en cultuur) maar Islamieten hebben nogal eens de neiging hun opvatting tot enige waarheid te bombarderen en dan wordt het toch wel erg lastig je eigen waarden nog een plek te geven in jullie relatie en gezin.
Lees de koran naief mens.quote:Op maandag 20 september 2010 12:04 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Omdat?? Dat is dus 1 van de vooroordelen.
De tering!quote:Op maandag 20 september 2010 12:13 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als Moslim hoef je je vrouw dus niet te bekeren zolang hun kinderen maar wel Moslim worden. "Dan komt zij alsnog in de hemel"
Eén van de regeltjes die het eenvoudiger maakt het geloof te verspreiden zeg maar.
Als het al op trouwen aankomt. Waarschijnlijk wordt er tegen die tijd onder druk van de famillie een import bruidje gehaald.quote:Op maandag 20 september 2010 08:43 schreef Kreator het volgende:
[..]. Veel plezier met je hoofddoekje, zodra je getrouwd bent.
.
Anyway, ik zou er niet aan beginnen. Als je zelf niet gelovig bent liggen die 2 werelden ontzettend ver uit elkaar. MAar daar kom je wel achter voordat je kinderen neemt.
Dus wel de lusten maar niet de lasten?quote:Op maandag 20 september 2010 12:16 schreef Leandra het volgende:
Ongeacht welke religie het om zou gaan, zou het bij mij doorslaggevend zijn in welke mate men de religie aanhangt.
Een "doorsnee" Christen zou ik geen probleem vinden, iemand die volledig zwarte kousen is en dat ook van zijn (en dus mijn) kinderen verwacht, is van een andere orde.
Idem voor Joods; de grens ligt dan bij orthodox, mijn kind gaat niet in het zwart met pijpekrullen en een keppeltje op naar school.
Idem voor iedere andere godsdienst; prima als het de light-versie is, maar de orthodoxe versie is een no-go.
Dat is heel naief, ik heb enkele moslim vrienden die door een hoop Nederlanders als liberaal bestempelt zouden worden, maar vergis je niet.... de Islam... daar willen ze geen concessies in doen. Jouw kinderen zullen Moslim worden of jij dat nu goed vind of niet... beter is het om iemand te zoeken die beter bij jouw eigen kijk op het leven past... je bent gewaarschuwd.quote:Op maandag 20 september 2010 12:04 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Omdat?? Dat is dus 1 van de vooroordelen.
Niet helemaal... op het moment dat mama een frikandel bij de Febo naar binnen staat te stouwen moet ze het de kleine dus wel verbieden... en dat werkt niet lang.quote:Op maandag 20 september 2010 12:18 schreef drijfhout het volgende:
[..]
De tering!![]()
Meteen trouwen en baren, zo'n kans op een gratis pasje voor de hemel krijg je nooit meer!
Nee, het gaat erom in welke mate ik wel of geen probleem zou hebben als mijn partner de kinderen religieus zou willen opvoeden.... bij de light-versie kan ik daar mee akkoord gaan, bij de zwarte kousen orthodoxe versie gaat het mij te ver. Ongeacht welke religie het om gaat.quote:Op maandag 20 september 2010 12:24 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dus wel de lusten maar niet de lasten?
Dat doet me altijd denken aan een foto die ik ooit zag van twee mensen die op een meter van elkaar begraven liggen op verschillende kerkhoven van verschillende religies. De kerkhoven worden gescheiden door een flinke muur, en de grafstenen aan beide zijden zijn zo hoog, dat er uit beide grafstenen een een stenen hand de andere vasthoudt... geen duivel daar...quote:Op maandag 20 september 2010 12:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
1 gezegde is hier prima op zijn plaats:
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Dan moet hij sterven onder een vallende muurquote:Op maandag 20 september 2010 12:32 schreef snakelady het volgende:
Wat als jullie zoon homo blijkt te zijn?
Wat zijn de lusten precies voor een ongelovige? Ik vind het al heel wat dat ze een light versie tolereerd, lijkt me geen lust.quote:Op maandag 20 september 2010 12:24 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dus wel de lusten maar niet de lasten?
Klopt. Hij geeft duidelijk aan dat zijn geloof een zeer belangrijke plaats in zijn leven inneemt en dat hij zijn kinderen er dus eveneens in zou willen grootbrengen en daar van haar steun in verlangt.quote:Op maandag 20 september 2010 12:16 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Dat hij er nu al over begint is dus geen geneuzel maar heel verstandig en eerlijk. Het is wat het is, aan haar de keuze wat ze er mee doet.
[..]
Van de gemiddelde katholiek zijn de scherpe kantjes inmiddels wel af maar voor een overtuigd grevo geldt min of meer hetzelfde inderdaad.quote:Geloof me, christenen net zo goed. Dat is nou eenmaal zo met elke religie hè, dat je ook écht gelooft dat het de waarheid is![]()
dit, en dat misschien mijn dochter niet met een niet-moslim mag trouwen vind ik een van de belangrijkste vragen.quote:Op maandag 20 september 2010 12:32 schreef snakelady het volgende:
Maar TS, hoe denkt hij bijvoorbeeld over homofielen? En hoe denk jij daar over?
Wat als jullie zoon homo blijkt te zijn?
Dat dus.quote:Op maandag 20 september 2010 12:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is heel naief, ik heb enkele moslim vrienden die door een hoop Nederlanders als liberaal bestempelt zouden worden, maar vergis je niet.... de Islam... daar willen ze geen concessies in doen. Jouw kinderen zullen Moslim worden of jij dat nu goed vind of niet... beter is het om iemand te zoeken die beter bij jouw eigen kijk op het leven past... je bent gewaarschuwd.
Vraag hem eens of jullie kinderen niet hoeven te bidden en luister goed naar zijn antwoord.quote:Op maandag 20 september 2010 12:44 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
dit, en dat misschien mijn dochter niet met een niet-moslim mag trouwen vind ik een van de belangrijkste vragen.
Dat zal ik hem vanavond dan ook gaan vragen. Ik denk dat hij niets tegen homo zijn heeft, zijn pleegoom is homo en daar vind hij niets mis mee, en vind het altijd heel gezellig bij zijn oom en zijn vriend.
Niets tegen een ander hebben (die niet dezelfde religie heeft als jijzelf en jouw kinderen) is iets anders dan accepteren dat je eigen kind homoseksueel is.quote:Op maandag 20 september 2010 12:44 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
dit, en dat misschien mijn dochter niet met een niet-moslim mag trouwen vind ik een van de belangrijkste vragen.
Dat zal ik hem vanavond dan ook gaan vragen. Ik denk dat hij niets tegen homo zijn heeft, zijn pleegoom is homo en daar vind hij niets mis mee, en vind het altijd heel gezellig bij zijn oom en zijn vriend.
ja, dat klopt ook wel...quote:Op maandag 20 september 2010 12:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niets tegen een ander hebben (die niet dezelfde religie heeft als jijzelf en jouw kinderen) is iets anders dan accepteren dat je eigen kind homoseksueel is.
Dat is zelfs voor een hoop light-religieuzen nog steeds een lastige.
De vraag is dus vooral hoe hij er tegenaan zou kijken als zijn kind homoseksueel blijkt te zijn, en als hij zich niet kan voorstellen dat dat zo zal zijn, om wat voor reden dan ook, dan weet je dat dat een probleem zal zijn.
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 20 september 2010 12:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vraag hem eens of jullie kinderen niet hoeven te bidden en luister goed naar zijn antwoord.
Ik dacht inderdaad zo losjes, maar zie al in dat dat gewoon volgens strikte regels mag, en weet dat hij best strikt in de regels van de Islam is.quote:Op maandag 20 september 2010 12:43 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Klopt. Hij geeft duidelijk aan dat zijn geloof een zeer belangrijke plaats in zijn leven inneemt en dat hij zijn kinderen er dus eveneens in zou willen grootbrengen en daar van haar steun in verlangt.
TS moet zich vervolgens dan wel beseffen dat hij dus behoorlijk overtuigd is van zijn geloof en het geloof als een rode draad door haar relatie en gezin heen zal lopen. Nu schijnt TS nog te denken dat het allemaal wel mee valt en zij zich niet eens hoeft te bekeren dus dat het allemaal wel niet zo strikt zal zijn. Dat is dus een denkfout. Zij hoeft zich niet te bekeren omdat dat binnen de regels van het geloof niet noodzakelijk is en niet omdat vriendlief er losjes mee om gaat. Vriendlief interpreteert de regels juist wel strikt.
[..]
Van de gemiddelde katholiek zijn de scherpe kantjes inmiddels wel af maar voor een overtuigd grevo geldt min of meer hetzelfde inderdaad.
Dus jij bent het er mee eens dat je kinderen wel degelijk islamitisch worden opgevoed, zonder keuzevrijheid, met de islamitische regelgeving? Wat nou als ze een jaar of 8 zijn en vragen waarom mamma niet bid? Wat denk je dan dat er gaat gebeuren? Dan moet mamma ook maar bidden van pappa, want kinderen die hun geloof opgeven is onmogelijk in de islam.quote:Op maandag 20 september 2010 12:56 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Ik neem al aan dat ze zeker wel moeten bidden. Anders praktiseer je het maar weinig, als je alleen naar de moskee gaat en je aan een paar regels houdt, maar niet bid.
Dan is het slechts een kwestie van tijd totdat hij de druk op jou gaat opvoeren om alsnog moslima te gaan worden, 'want het is makkelijker voor de opvoeding van de kinderen'.quote:Op maandag 20 september 2010 12:58 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik dacht inderdaad zo losjes, maar zie al in dat dat gewoon volgens strikte regels mag, en weet dat hij best strikt in de regels van de Islam is.
Dat is dan op het niveau van het kind best uit te leggen. Jammer dat ze er zo van overtuigd bent dat ik ook maar moslim moet worden van hem.quote:Op maandag 20 september 2010 12:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij bent het er mee eens dat je kinderen wel degelijk islamitisch worden opgevoed, zonder keuzevrijheid? Wat nou als ze een jaar of 8 zijn en vragen waarom mamma niet bid? Wat denk je dan dat er gaat gebeuren? Dan moet mamma ook maar bidden van pappa.
Je snapt het niet. De vader zal de kinderen als pressiemiddel gaan gebruiken. Dat is namelijk gebruikelijk in het geloof. Daarnaast, wat ga jij doen als 1 van de kinderen liever ook niet meer bid? Pappa zal dat niet accepteren.quote:Op maandag 20 september 2010 13:00 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Dat is dan op het niveau van het kind best uit te leggen. Jammer dat ze er zo van overtuigd bent dat ik ook maar moslim moet worden van hem.
Natuurlijk, in een onveilige situatie zou ik niet willen dat mijn kind naar dat vriendje thuis gaat. En het moet toch ver komen wil ik een kind verbieden bij ons thuis te komen.quote:Op maandag 20 september 2010 12:04 schreef MarMar het volgende:
[..]
Daar ga je ooit op terug komen, ik voel het aan m'n water
Oftewel: die uitspraak kan wat nuancering gebruiken.
In gevallen van onveilige situaties (ja, in mijn ogen dan, want ik ben als ouder nu eenmaal niet altijd objectief) acht ik best mogelijk dat ik omgang met deze of gene verbied in de toekomst.
Ik zie hier overigens van de "gelovigen" zowel als van de "ongelovigen" nogal zwartwitte definities van wat geloof dan wel is..
Je kinderen opvoeden vanuit je eigen levensvisie is alles wat je als ouders kunt.. en als het goed is heb je een tijdje geleefd en gedacht en in de praktijk getest wat die levensvisie nu precies is.
Zelfs gaande weg kan je je visie hier en daar nog aanpassen..
Wat wel echt belangrijk is, en dan kom ik weer even on topic.. vanuit wélke levensvisie?
Dat je kind op bepaalde momenten van jou wel en van de papa geen snoepje mag is nog niet zo erg, maar als dat tijdens ramadan is, wordt het een ander verhaal.
Los van dat eventuele kind moet je voor jezelf uitvogelen wat je vindt van zijn levensvisie. Dat hij moslim is zegt verder niets over hoe hij daarin staat en hoe letterlijk hij de koran neemt.
Wat weet je zelf eigenlijk van de koran?
Als van jou verwacht wordt dat je je kinderen opvoedt volgens de regels van een bepaald religie is dat wat anders dan akkoord vinden dat hij de kinderen volgens die regels opvoedt....quote:Op maandag 20 september 2010 13:00 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Dat is dan op het niveau van het kind best uit te leggen. Jammer dat ze er zo van overtuigd bent dat ik ook maar moslim moet worden van hem.
Heb je er ervaring mee, heb jij veel mensen dichtbij je waarbij je dat hebt gezien?quote:Op maandag 20 september 2010 13:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt het niet. De vader zal de kinderen als pressiemiddel gaan gebruiken. Dat is namelijk gebruikelijk in het geloof. Daarnaast, wat ga jij doen als 1 van de kinderen liever ook niet meer bid? Pappa zal dat niet accepteren.
Dan heb je je keuze vrij helder volgens mijquote:Op maandag 20 september 2010 12:58 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik dacht inderdaad zo losjes, maar zie al in dat dat gewoon volgens strikte regels mag, en weet dat hij best strikt in de regels van de Islam is.
Ik snap niet dat je zelfs overweegt om te accepteren dat je kinderen worden opgevoed in een religieus dogma waar jezelf geen aanhanger van bent. Zet je roze bril eens af en gebruik je verstand, ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar het is hard nodig in deze situatie imo. Ik heb wel eens een relatie met een meisje afgeketst omdat zij streng christelijk was en ik goddeloos ben. Ik ben niet zo masochistisch dat ik mijzelf constant wil onderwerpen aan discussies over religie met mijn partner.quote:Op maandag 20 september 2010 13:07 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Heb je er ervaring mee, heb jij veel mensen dichtbij je waarbij je dat hebt gezien?
Of roep je maar wat zoals alle mensen over het geloof die het altijd beter weten?
Ik zal dat inderdaad ook aan hem gaan vragen, als de kinderen besluiten niet gelovig te zijn, wat hij dan doet. En als het antwoord is dat hij dat niet accepteerd en ze wil dwingen dan is het voor mij duidelijk niet meer bij hem te blijven.
Dat doen religieuze mensen nu eenmaal, daar hoef je dus echt niet vreemd van op te kijkenquote:Op maandag 20 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind het sowieso vreemd dat daar na een relatie van twee maanden al over praat. Leer hem eerst eens beter kennen.
Het is voor mij vooral een teken dat het voor hem enorm belangrijk is, en niet iets waar op den duur nog concessies over mogelijk zijnquote:Op maandag 20 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind het sowieso vreemd dat daar na een relatie van twee maanden al over praat. Leer hem eerst eens beter kennen.
Misschien zullen ze wel gaan rellen als tegen die tijd op 't vmbo bij de geschiedenisles de holocaust aan bod komt, samen met hun islamitische matties.quote:Op maandag 20 september 2010 13:14 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dan heb je je keuze vrij helder volgens mij
Is het voor jou de vraag of deze jongen nu echt speciaal genoeg voor je is om concessies te doen met betrekking tot je gezin en de opvoeding van je kinderen. Het is ongetwijfeld niet jouw droom om je dochter met een hoofddoek te zien lopen of je zoon te zien knielen richting mekka op het kleedje in de woonkamer maar dat is wel het logisch gevolg van het doorgaan met de relatie.
Geen keuze die door mij of iemand anders hier op fok te maken is trouwens want misschien is dit wel de liefde van jouw leven en zijn de consequenties van de relatie wat jou betreft de baten waard. Dat kan.. Er zijn (meer dan) genoeg Islamieten op de wereld dus het feit dat jou kinderen islamitisch worden hoeft niet te betekenen dat ze dan ook meteen niets meer waard zijn of niets meer kunnen bereiken of zo. En misschien kan je zelf de scherpe kantjes er wel een beetje afhalen door ze te laten zien dat het ook anders kan (al zal dat wel een behoorlijke discussie worden met je vriend tegen die tijd).
In ieder geval kleven er sterke nadelen aan een serieuze relatie met deze jongen. Aan jou de vraag of de voordelen echt opwegen tegen deze nadelen en ik denk eerlijk gezegd niet dat je hier na twee maanden al een goede beslissing over kan nemen. Kijk het eerst eens een jaartje aan.
Waarom zou je dat in vredesnaam willen? Als iets vanaf het begin duidelijk is dan helpt 'het aankijken' echt niet. Het is niet alsof je praat over een verkoudheid of iets dergelijks... Dit soort religieuze zaken zijn meestal diepgeworteld in de psyche... ik noem het ook niet voor niets een ernstige vorm van geestelijke mishandeling.quote:Op maandag 20 september 2010 13:14 schreef Hanoying het volgende:
Kijk het eerst eens een jaartje aan.
dat is inderdaad neit mijn droom, maar weet in ieder geval al wel dat hij het dragen van een hoofddoek of burka niets vind en dit ook niet volgens de Islam hoeft.quote:Op maandag 20 september 2010 13:14 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dan heb je je keuze vrij helder volgens mij
Is het voor jou de vraag of deze jongen nu echt speciaal genoeg voor je is om concessies te doen met betrekking tot je gezin en de opvoeding van je kinderen. Het is ongetwijfeld niet jouw droom om je dochter met een hoofddoek te zien lopen of je zoon te zien knielen richting mekka op het kleedje in de woonkamer maar dat is wel het logisch gevolg van het doorgaan met de relatie.
Geen keuze die door mij of iemand anders hier op fok te maken is trouwens want misschien is dit wel de liefde van jouw leven en zijn de consequenties van de relatie wat jou betreft de baten waard. Dat kan.. Er zijn (meer dan) genoeg Islamieten op de wereld dus het feit dat jou kinderen islamitisch worden hoeft niet te betekenen dat ze dan ook meteen niets meer waard zijn of niets meer kunnen bereiken of zo. En misschien kan je zelf de scherpe kantjes er wel een beetje afhalen door ze te laten zien dat het ook anders kan (al zal dat wel een behoorlijke discussie worden met je vriend tegen die tijd).
In ieder geval kleven er sterke nadelen aan een serieuze relatie met deze jongen. Aan jou de vraag of de voordelen echt opwegen tegen deze nadelen en ik denk eerlijk gezegd niet dat je hier na twee maanden al een goede beslissing over kan nemen. Kijk het eerst eens een jaartje aan.
Dat vind ik opzich niet vreemd, mensen praten juist over het algemeen veels te laat over kinderen.quote:Op maandag 20 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Verkondig dat maar eens in landen waar aan hand van de Sharia geregeerd wordt, bij voorkeur lekker westers gekleed.quote:Op maandag 20 september 2010 13:23 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
dat is inderdaad neit mijn droom, maar weet in ieder geval al wel dat hij het dragen van een hoofddoek of burka niets vind en dit ook niet volgens de Islam hoeft.
Ik weet van mijzelf dat ik nu eerder in staat ben het uit te kunnen maken met hem dan over een jaar als ik van hem ben gaan houden. Daarom bedenk ik me nu zoveel mogelijk vragen om daar antwoord op te krijgen om zo goed mogelijk een beeld te vormen hoe het volgens hem eruit zal gaan zien...
Nee hoor, ik heb zelf ervaring met mijn gelovige vriendin terwijl ik zelf niet gelovig ben, en ook in de familie en kennissenkring zijn er voorbeelden te noemen waarin dit soort situaties ook voorkwamen. Ik spreek wel degelijk uit ervaringquote:Op maandag 20 september 2010 13:07 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Heb je er ervaring mee, heb jij veel mensen dichtbij je waarbij je dat hebt gezien?
Of roep je maar wat zoals alle mensen over het geloof die het altijd beter weten?
dat is misschien wel een idee jaquote:Op maandag 20 september 2010 13:25 schreef snakelady het volgende:
Anders open je een topic in OUD, weet dat daar ouders zitten waarvan de een wel gelovig is en de ander niet, dan hoor je ervaringsdeskundige.
Je bent bezig jezelf voor de gek te houden, maak maar eens een lijstje van de zaken die je echt niet acceptabel vind en laat hem daar eens eerlijk antwoord op geven. Op dit moment zit hij misschien een aantal zaken af te zwakken. Maar als je met hem getrouwd bent en een paar mede moslims zullen hem vragen waarom zijn vrouw geen hoofddoek draagt en zich daarom gedraagt als een hoer... moet jij eens kijken hoe snel jij een hoofddoek om je hoofd hebtquote:Op maandag 20 september 2010 13:33 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
dat is misschien wel een idee ja
Ik zou het ook raar vinden maar langs de andere kant, als er zo'n verschillen zijn kun je die mss beter zo snel mogelijk bespreken.quote:Op maandag 20 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Een burka is ook wel heel extreem natuurlijk. Wat betreft een hoofddoek is het misschien verstandig een keer rond te kijken bij zijn moskee en binnen zijn verdere familie, dragen de vrouwen daar veelal wel een hoofddoek dan zit de kans er uiteraard behoorlijk in dat jouw dochter dat later ook zal doen. Hij zal haar misschien niet dwingen maar het gooien op "haar vrije keuze, als zij een hoofddoek wil dragen dan steun ik haar daar in insj'allah"quote:Op maandag 20 september 2010 13:23 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
dat is inderdaad neit mijn droom, maar weet in ieder geval al wel dat hij het dragen van een hoofddoek of burka niets vind en dit ook niet volgens de Islam hoeft.
Ik weet van mijzelf dat ik nu eerder in staat ben het uit te kunnen maken met hem dan over een jaar als ik van hem ben gaan houden. Daarom bedenk ik me nu zoveel mogelijk vragen om daar antwoord op te krijgen om zo goed mogelijk een beeld te vormen hoe het volgens hem eruit zal gaan zien...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |