quote:Op zondag 19 september 2010 22:06 schreef ukga het volgende:
mijn auto is 1.3 liter (1 op 18 op snelweg )benzine en mijn vader 2 liter diesel ( 1 op 20 op snelweg)
het is niet een lineairelijne ofzo
diesel en benzine is natuurlijk appels met peren vergelijken. Eigenlijk net zo als 2 verschillende auto's.quote:Op zondag 19 september 2010 22:06 schreef ukga het volgende:
mijn auto is 1.3 liter (1 op 18 op snelweg )benzine en mijn vader 2 liter diesel ( 1 op 20 op snelweg)
het is niet een lineairelijne ofzo
quote:
dat bedoel ik dus te zeggenquote:Op zondag 19 september 2010 22:08 schreef Cybje het volgende:
Het is natuurlijk bijna niet met elkaar te vergelijken puur op basis van bijvoorbeeld cilinderinhoud. Het hangt al heel erg af van dingen als wel/geen turbo, aantal cilinders en brandstof. En natuurlijk of het 4 takt betreft, of misschien een Wankel of Atkinson motor.
leer dan maar eerst fatsoenlijk Nederlands te typen, wat daar staat kan mijn kont nog niet begrijpenquote:Op zondag 19 september 2010 22:09 schreef ukga het volgende:
[..]
[..]
dat bedoel ik dus te zeggen____!
Dus dnek eerst beter na ipv van mij als dom te kwalificeren__!
Juist moderne motoren verschillen erg. Prius heeft bijvoorbeeld een atkinson cycle. En tegenwoordig heb je dan weer technieken als de MultiAir klepbesturing van Fiat.quote:Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef aarsschimmel het volgende:
In een (relatief) moderne auto zit toch altijd 4-takt? Mijn vraag gaat vooral over auto's. Ja sorry, ik weet niet heel veel van motoren af
Okquote:Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
leer dan maar eerst fatsoenlijk Nederlands te typen, wat daar staat kan mijn kont nog niet begrijpen
edit:
maar even ontopic, ik snap het nu
Lekker zuinigquote:Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
...
bmw 523i (2.5)
...
Bij 240 km/h 1:11
....
die BMW.. are you serious?quote:Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11
Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4
Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6
Voor morgen heb ik een hyundai i30gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Versnellingsbakverhoudingen kunnen interessant zijn.quote:Op zondag 19 september 2010 23:35 schreef Daniel1976 het volgende:
bmw was de enige 6 cilinder in mijn rijtje.
Denk dat 6 cilinder niet zoveel meer gaat zuipen wanneer je hard gaat.
Ik snap het zelf nog niet helemaal.
Dus jij maakt met je huurbak telkens 3 ritten op bovenstaande constante snelheden, gedurende een tijd die ook als meningsvol beschouwd kan worden van bijv. een uur? Daarna heb je steeds je auto weer volgetankt om exact te bepalen hoeveel brandstof je nou kwijt was?quote:Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11
Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4
Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6
Voor morgen heb ik een hyundai i30gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Beide met die verstande dat ik minstens 1 uur achter elkaar topsnelheid rij.quote:Op maandag 20 september 2010 00:00 schreef illusions het volgende:
[..]
Dus jij maakt met je huurbak telkens 3 ritten op bovenstaande constante snelheden, gedurende een tijd die ook als meningsvol beschouwd kan worden van bijv. een uur? Daarna heb je steeds je auto weer volgetankt om exact te bepalen hoeveel brandstof je nou kwijt was?
Of heb je het gewoon afgelezen van je boordcomputer (die onderling tussen Volvo en BMW nog weleens ietsiepietsie verschillen)?
Ja. Nouja volgens mij kun je wel concluderen dat over het algemeen op de Nederlandse snelwegen (waar altijd file is en je niet zo hard rijdt) een kleine motor toch economischer is.quote:Op maandag 20 september 2010 16:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Gewicht en aerodynamica tellen natuurlijk ook mee. En het gebruik van bijvoorbeeld een airco.
Ik denk dat het erg moeilijk is om alle variabelen uit te filteren zodat alleen de verschillen in motortype en -grootte overblijven.
5000 toeren @ 120 @ hoogste versnelling?? Dacht het nietquote:Op maandag 20 september 2010 20:34 schreef zuivelyoghurt het volgende:
Maakt het veel verschil als je een grotere motorinhoud hebt dan? Onze Punto 1.1 maakt zo'n 3500 toeren bij 120 Km/h.
Ik keek wel raar op toen iemand zei dat zijn auto (renault megane coupe) 5000 toeren per minuut maakte op de snelweg, en dat was een 1.6. Iets zegt me dat dat niet zo hoort... En hij reed in de hoogste versnelling.
Nee paps 1.2 Clio en mijn BMW, dus ik weet hoe je je voeltquote:Op maandag 20 september 2010 22:28 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Oja jij rijdt zeker alleen ferrari's
Kap dan met onzin dat peugeot (ik heb er geen voor de duidelijkheid) zo slecht is. Gewoon een normaal merk dat betaalbaar is voor de meesten, net zo als renault.quote:Op maandag 20 september 2010 22:30 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nee paps 1.2 Clio en mijn BMW, dus ik weet hoe je je voelt
Maar je hebt wel een hele gave karquote:Op maandag 20 september 2010 22:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn BMW E21 rijdt 5100 toeren op 120 km/u, maar die heeft maar 4 versnellingen
1 op 4 haalt ie dan bij 120 km/u over een lange afstand, op LPG
Niet, bijvoorbeeld:quote:Op maandag 20 september 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:
2 belangrijke dingen worden vergeten in dit topic, gewicht en luchtweerstand.
quote:Gewicht en aerodynamica tellen natuurlijk ook mee. En het gebruik van bijvoorbeeld een airco.
Ik denk dat het erg moeilijk is om alle variabelen uit te filteren zodat alleen de verschillen in motortype en -grootte overblijven.
Overheen gelezenquote:
Dat is voor een groot deel te tackelen door gewoon dezelfde auto te nemen alleen dan een andere motoruitvoering. Evt de lichtere versies verzwaren tot ze hetzelfde gewicht hebben als degene met groot blok.quote:Op maandag 20 september 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:
2 belangrijke dingen worden vergeten in dit topic, gewicht en luchtweerstand.
Ja maar het ging hier vooral alleen om de motor. Als je een auto met 2 verschillende motoren vergelijkt blijft dit nog enigszins gelijk, maarja blijft moeilijk.quote:Op maandag 20 september 2010 23:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Overheen gelezenGewicht en daarmee rolweerstand + luchtweerstand zijn de 2 meest belangrijkste factoren bij constant snelwegtempo.
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen.Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor.quote:Op maandag 20 september 2010 23:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is voor een groot deel te tackelen door gewoon dezelfde auto te nemen alleen dan een andere motoruitvoering. Evt de lichtere versies verzwaren tot ze hetzelfde gewicht hebben als degene met groot blok.
Misschien is je zus wel zuiniger.quote:Op maandag 20 september 2010 22:30 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
Mijn 2 litertje verbruikt 1 op 11 ofzo bij 120![]()
De 1.3 Starlet van mijn zus is zuiniger...dus is een kleinere motor zuiniger?![]()
Dat kan dus getest wordenquote:Op dinsdag 21 september 2010 00:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen.Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor.
Zit daar een goede zuiger in?quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien is je zus wel zuiniger.
Zal het aan haar vragenquote:Op dinsdag 21 september 2010 00:08 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Zit daar een goede zuiger in?
Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMWquote:
Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast.quote:Op woensdag 22 september 2010 01:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMW
Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook?quote:Op woensdag 22 september 2010 01:21 schreef sig000 het volgende:
[..]
Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast.
RWD toch?quote:Op woensdag 22 september 2010 01:28 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook?
Nee BMWquote:
http://www.autogespot.com(...)ssieke-bmw-1602.htmlquote:Op woensdag 22 september 2010 02:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
2500, 2002, 316 en 1602 heb ik BMW's gereden.
Ja zo1 met nog ronde achterlichten.quote:Op woensdag 22 september 2010 02:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
http://www.autogespot.com(...)ssieke-bmw-1602.html
Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.quote:
A joh, laat hem maar lullen.quote:Op woensdag 22 september 2010 11:55 schreef illusions het volgende:
[..]
Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.
Nou moet ik zeggen dat de "bebouwde kom" hier waar ik woon (zuiden van Spanje) een stuk uitgestrekter is dan de 30km/h straatjes in Nederland, maar toch deed ik ruim 1000km op een tank (60 liter). Daar zitten dan misschien 1 a 2 snelwegritjes naar het vliegveld bij van +100km.quote:Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
A joh, laat hem maar lullen.
1:17Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein
) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weerquote:Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11
Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4
Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6
Voor morgen heb ik een hyundai i30gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Je vergeet t' verschil in efficiency, als z'n top 250 is dan rijd 'ie bij 120 nog niet op 25% van z'n vermogen, en dat is ernstig inefficient. Plankgas is weer net iets te ver de andere kant op, maar de efficiency zal dan nog steeds beter zijn. En je vergeet voor 't gemak ook even een verschilletje tussen verbruik per kilometer, en verbruik per seconde.... 2x zo snel, 4x zo veel vermogen, maar per kilometer toch maar 2x zoveel energie, en dus minder dan 2x zoveel brandstof (ivm efficiency). Maar 1:12 --> 1:11 lijkt me een beetje te veel, iets van 1:8 lijkt me nog wel kunnen.quote:Op zondag 26 september 2010 10:14 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weer![]()
max-vermogen-rpm ligt hoger dan rpm max koppelquote:Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen..
inderdaadquote:Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor
Zo kan je het over het algemeen inderdaad wel stellen. Een grotere motor is bijna altijd onzuiniger tenzij:quote:Op zondag 19 september 2010 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een grote motor heeft sowieso veel brandstof nodig om de grote verbrandingsruimte te vullen. En grotere motoren zijn zwaarder waardoor de motor zelf al meer brandstof vraagt om in beweging te komen. Ik denk dat een kleinere zuiniger is/kan zijn.
Rij voor mijn werk ook regelmatig in een peugeot 308 en die staat met de rijstil van mijn collega (digitaal pedaal bediening) ook op 1 op 16 gemiddeld. Ik haal er op de snelweg zo rond de 1 op 25 mee, gemiddeld verbruik met mijn rijstijl ligt rond de 1 op 20 liggen. Is wel een 1.6 HDI versie, geen 2.0 HDI.quote:Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
A joh, laat hem maar lullen.
1:17Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein
) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
en als aanvulling:quote:Op maandag 27 september 2010 10:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke dus om het hele topic samen te vatten:
Op de snelweg met legale snelheden: kleine motor zuiniger.
Op de snelweg met minder legale snelheden: grote motor zuiniger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |