abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86617150
Een kleine motor moet zich namelijk behoorlijk uit de naad werken en zit dan voortdurend op ruim 3500 toeren, terwijl een iets grotere motor dit rustig kan hebben en de 2500 toeren nog niet eens haalt. Dus vraag ik mij af of wat nou zuiniger is op de snelweg als je constant 120 rijdt. Voor het stadse werk is het natuurlijk duidelijk wie wint :)
shoarma is lekker
pi_86617260
Wat is groot wat is klein? Denk dat je met een 250 een stuk zuiniger bent dan een 600. (@120 km/u)

verschil in 2-takt en 4-takt buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
pi_86617368
Laten we dan houden op een normale standaard personenauto. Bijvoorbeeld een ford fiesta, waar je een 1.25l en een 1.6l motor hebt.
shoarma is lekker
pi_86617400
Ik denk dattie het over auto's had :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_86617515
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:01 schreef vosss het volgende:
Ik denk dattie het over auto's had :@
toelichting graag
shoarma is lekker
pi_86617568
*bekijkt het toerental nog een keer.. o ja! :')

De kleine wint dit vrijwel altijd van een grotere motor, maar er zal vast wel een breakevenpoint zijn.
  zondag 19 september 2010 @ 22:04:21 #7
97111 ukga
Siewosie baas
pi_86617619
Minder cc houdt ook in dat de motor meer toeren meot maken
pi_86617664
Auto van m'n vader is met 800cc meer inhoud ook een stuk zuiniger, want hij maak 1500 toeren minder dan m'n moeders auto bij een snelheid van 120km/h. Minder toeren=minder verbruik?
  zondag 19 september 2010 @ 22:06:02 #9
97111 ukga
Siewosie baas
pi_86617729
mijn auto is 1.3 liter (1 op 18 op snelweg )benzine en mijn vader 2 liter diesel ( 1 op 20 op snelweg)

het is niet een lineairelijne ofzo
pi_86617734
tweetakt O+
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_86617748


[ Bericht 100% gewijzigd door CantFazeMe op 19-09-2010 22:08:45 ]
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_86617804
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:06 schreef ukga het volgende:
mijn auto is 1.3 liter (1 op 18 op snelweg )benzine en mijn vader 2 liter diesel ( 1 op 20 op snelweg)

het is niet een lineairelijne ofzo
:') :') :') :') :') :')

domste reactie van de maand
pi_86617854
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:06 schreef ukga het volgende:
mijn auto is 1.3 liter (1 op 18 op snelweg )benzine en mijn vader 2 liter diesel ( 1 op 20 op snelweg)

het is niet een lineairelijne ofzo
diesel en benzine is natuurlijk appels met peren vergelijken. Eigenlijk net zo als 2 verschillende auto's.
shoarma is lekker
  zondag 19 september 2010 @ 22:08:52 #14
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_86617897
Het is natuurlijk bijna niet met elkaar te vergelijken puur op basis van bijvoorbeeld cilinderinhoud. Het hangt al heel erg af van dingen als wel/geen turbo, aantal cilinders en brandstof. En natuurlijk of het 4 takt betreft, of misschien een Wankel of Atkinson motor.
Schaap
  zondag 19 september 2010 @ 22:09:52 #15
97111 ukga
Siewosie baas
pi_86617950
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:07 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

:') :') :') :') :') :')

domste reactie van de maand
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:08 schreef Cybje het volgende:
Het is natuurlijk bijna niet met elkaar te vergelijken puur op basis van bijvoorbeeld cilinderinhoud. Het hangt al heel erg af van dingen als wel/geen turbo, aantal cilinders en brandstof. En natuurlijk of het 4 takt betreft, of misschien een Wankel of Atkinson motor.
dat bedoel ik dus te zeggen :')____!

Dus dnek eerst beter na ipv van mij als dom te kwalificeren :')__!
pi_86618077
In een (relatief) moderne auto zit toch altijd 4-takt? Mijn vraag gaat vooral over auto's. Ja sorry, ik weet niet heel veel van motoren af :@
shoarma is lekker
pi_86618079
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:09 schreef ukga het volgende:

[..]


[..]

dat bedoel ik dus te zeggen :')____!

Dus dnek eerst beter na ipv van mij als dom te kwalificeren :')__!
leer dan maar eerst fatsoenlijk Nederlands te typen, wat daar staat kan mijn kont nog niet begrijpen :')

edit:

maar even ontopic, ik snap het nu :)
  zondag 19 september 2010 @ 22:15:36 #18
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_86618244
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef aarsschimmel het volgende:
In een (relatief) moderne auto zit toch altijd 4-takt? Mijn vraag gaat vooral over auto's. Ja sorry, ik weet niet heel veel van motoren af :@
Juist moderne motoren verschillen erg. Prius heeft bijvoorbeeld een atkinson cycle. En tegenwoordig heb je dan weer technieken als de MultiAir klepbesturing van Fiat.

Het efficiëntste punt van elke motor is natuurlijk ook weer verschillend. Bij een 'normale' 4 takt motor zit er op dat punt vaak al vrij veel verschil tussen 2 en 4 kleppen per cilinder. Op dat punt is continu variabele transmissie op zich altijd wel handig, want een goede CVT versnellingsbak laat de motor gewoon constant zo efficiënt mogelijk werken.
Schaap
  zondag 19 september 2010 @ 22:17:20 #19
97111 ukga
Siewosie baas
pi_86618348
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

leer dan maar eerst fatsoenlijk Nederlands te typen, wat daar staat kan mijn kont nog niet begrijpen :')

edit:

maar even ontopic, ik snap het nu :)
Ok :) ja de vraagstelling vande TS is ook en beetje vaag.
  zondag 19 september 2010 @ 22:17:20 #20
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86618349
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11

Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4

Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6

Voor morgen heb ik een hyundai i30 -O- gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
  zondag 19 september 2010 @ 22:20:01 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_86618484
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
...
bmw 523i (2.5)
...
Bij 240 km/h 1:11

....
Lekker zuinig ^O^
Maar weet je zeker dat je cijfertjes kloppen? :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_86618545
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11

Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4

Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6

Voor morgen heb ik een hyundai i30 -O- gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
die BMW.. are you serious?
  zondag 19 september 2010 @ 23:04:01 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_86620360
Een grote motor heeft sowieso veel brandstof nodig om de grote verbrandingsruimte te vullen. En grotere motoren zijn zwaarder waardoor de motor zelf al meer brandstof vraagt om in beweging te komen. Ik denk dat een kleinere zuiniger is/kan zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_86620526
M'n ouders hebben een Volvo S40 2.0 diesel, die is echt een stukkie minder zuinig dan de S60 D5. Zal wel met het aantal cilinders te maken hebben.
  zondag 19 september 2010 @ 23:35:33 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86621336
bmw was de enige 6 cilinder in mijn rijtje.
Denk dat 6 cilinder niet zoveel meer gaat zuipen wanneer je hard gaat.
Ik snap het zelf nog niet helemaal.
  zondag 19 september 2010 @ 23:37:41 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_86621401
quote:
Op zondag 19 september 2010 23:35 schreef Daniel1976 het volgende:
bmw was de enige 6 cilinder in mijn rijtje.
Denk dat 6 cilinder niet zoveel meer gaat zuipen wanneer je hard gaat.
Ik snap het zelf nog niet helemaal.
Versnellingsbakverhoudingen kunnen interessant zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_86622133
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11

Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4

Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6

Voor morgen heb ik een hyundai i30 -O- gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Dus jij maakt met je huurbak telkens 3 ritten op bovenstaande constante snelheden, gedurende een tijd die ook als meningsvol beschouwd kan worden van bijv. een uur? Daarna heb je steeds je auto weer volgetankt om exact te bepalen hoeveel brandstof je nou kwijt was?

Of heb je het gewoon afgelezen van je boordcomputer (die onderling tussen Volvo en BMW nog weleens ietsiepietsie verschillen)?
pi_86624120
Volgens mij kun je het beste eens naar de snelwegverbruik cijfers kijken van 1 model met verschillende motoren. Bijv. een BMW 3 serie, dat loopt van een 316 (1,8l?) tot 330 (even de turbo buiten beschouwing gelaten),
pi_86632532
Ligt aan de combinatie van toerental, motorinhoud en rijgedrag. Je kunt met een kleine motor keihard poken en 1:10 halen (Alto 0.8 @ 140) terwijl je met een drie liter zescilinder 1:12 haalt door heel rustig te rijden (BMW 330 @ 90).
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  maandag 20 september 2010 @ 12:48:33 #30
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86632695
quote:
Op maandag 20 september 2010 00:00 schreef illusions het volgende:

[..]

Dus jij maakt met je huurbak telkens 3 ritten op bovenstaande constante snelheden, gedurende een tijd die ook als meningsvol beschouwd kan worden van bijv. een uur? Daarna heb je steeds je auto weer volgetankt om exact te bepalen hoeveel brandstof je nou kwijt was?

Of heb je het gewoon afgelezen van je boordcomputer (die onderling tussen Volvo en BMW nog weleens ietsiepietsie verschillen)?
Beide met die verstande dat ik minstens 1 uur achter elkaar topsnelheid rij.

De Hyundai is overigens zwaar terleurstellend.

Ik heb daar nu nog geen gegevens van het verbruik maar de top was maar 182 wat een kut auto.
  maandag 20 september 2010 @ 16:29:52 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86640481
Gewicht en aerodynamica tellen natuurlijk ook mee. En het gebruik van bijvoorbeeld een airco.

Ik denk dat het erg moeilijk is om alle variabelen uit te filteren zodat alleen de verschillen in motortype en -grootte overblijven.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_86647252
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Gewicht en aerodynamica tellen natuurlijk ook mee. En het gebruik van bijvoorbeeld een airco.

Ik denk dat het erg moeilijk is om alle variabelen uit te filteren zodat alleen de verschillen in motortype en -grootte overblijven.
Ja. Nouja volgens mij kun je wel concluderen dat over het algemeen op de Nederlandse snelwegen (waar altijd file is en je niet zo hard rijdt) een kleine motor toch economischer is.
shoarma is lekker
pi_86648935
Ik kan je uit eigen ervaring vermelden dat mijn E36 BMW 318i met zijn originele 4 traps automaat + 1.8 8v M43 motor 480km maakte met een volle tank ala euro 95.. Die zelfde auto heb ik nu voorzien van een 5 traps automaat met andere diff (van een 325i) met een 2.5i 24v 6 cilinder en haal 550/580km met een volle tank ala V-Power Racing 100.. 65 liter that is. ;)

Hoe minder gas je geeft hoe minder een auto verbruikt.. een 6 cilinder heeft zowiezoo meer vermogen onderin de toeren dan een 4 cilinder waardoor je amper hoge toeren maakt om vlot op te trekken :)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86650859
Maakt het veel verschil als je een grotere motorinhoud hebt dan? Onze Punto 1.1 maakt zo'n 3500 toeren bij 120 Km/h.

Ik keek wel raar op toen iemand zei dat zijn auto (renault megane coupe) 5000 toeren per minuut maakte op de snelweg, en dat was een 1.6. Iets zegt me dat dat niet zo hoort... En hij reed in de hoogste versnelling.
[quote]Op zaterdag 7 augustus 2010 21:39 schreef retorbrapi het volgende:
Windows is het beste besturingssysteem ter wereld.
[/quote]
pi_86653994
quote:
Op maandag 20 september 2010 20:34 schreef zuivelyoghurt het volgende:
Maakt het veel verschil als je een grotere motorinhoud hebt dan? Onze Punto 1.1 maakt zo'n 3500 toeren bij 120 Km/h.

Ik keek wel raar op toen iemand zei dat zijn auto (renault megane coupe) 5000 toeren per minuut maakte op de snelweg, en dat was een 1.6. Iets zegt me dat dat niet zo hoort... En hij reed in de hoogste versnelling.
5000 toeren @ 120 @ hoogste versnelling?? Dacht het niet _O- _O-
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86653997
Kan best hoor, ik reed vorige zomer in een Peug 307 1.6 cabrio/coupé en dat ding was niet vooruit te pissen, en deed 6000 toeren op de snelweg bij zo'n 180 km/h constant rijden (Spanje). Bij de 160 was het misschien 5500, en bij 140 zeker niet onder 5000.

Sommige auto's zijn gewoon kut. :+
pi_86656699
Peugeot.. daar noem je een merk :')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86656776
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:27 schreef Turquaz52 het volgende:
Peugeot.. daar noem je een merk :')
Oja jij rijdt zeker alleen ferrari's :')
shoarma is lekker
  maandag 20 september 2010 @ 22:30:14 #39
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_86656854
Mijn 2 litertje verbruikt 1 op 11 ofzo bij 120 :')

De 1.3 Starlet van mijn zus is zuiniger...dus is een kleinere motor zuiniger? 8)7 :'(
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_86656873
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:28 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Oja jij rijdt zeker alleen ferrari's :')
Nee paps 1.2 Clio en mijn BMW, dus ik weet hoe je je voelt :*
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86657381
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:30 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nee paps 1.2 Clio en mijn BMW, dus ik weet hoe je je voelt :*
Kap dan met onzin dat peugeot (ik heb er geen voor de duidelijkheid) zo slecht is. Gewoon een normaal merk dat betaalbaar is voor de meesten, net zo als renault.
shoarma is lekker
pi_86657589
Mijn BMW E21 rijdt 5100 toeren op 120 km/u, maar die heeft maar 4 versnellingen :P

1 op 4 haalt ie dan bij 120 km/u over een lange afstand, op LPG ;(
Facts don't care about your feelings
pi_86658160
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn BMW E21 rijdt 5100 toeren op 120 km/u, maar die heeft maar 4 versnellingen :P

1 op 4 haalt ie dan bij 120 km/u over een lange afstand, op LPG ;(
Maar je hebt wel een hele gave kar O+
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_86658249
Oh ja... dat wel :* O-)
Facts don't care about your feelings
pi_86658365
2 belangrijke dingen worden vergeten in dit topic, gewicht en luchtweerstand.
pi_86659781
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:
2 belangrijke dingen worden vergeten in dit topic, gewicht en luchtweerstand.
Niet, bijvoorbeeld:
quote:
Gewicht en aerodynamica tellen natuurlijk ook mee. En het gebruik van bijvoorbeeld een airco.

Ik denk dat het erg moeilijk is om alle variabelen uit te filteren zodat alleen de verschillen in motortype en -grootte overblijven.
shoarma is lekker
pi_86659942
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:41 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Niet, bijvoorbeeld:
[..]


Overheen gelezen :@ Gewicht en daarmee rolweerstand + luchtweerstand zijn de 2 meest belangrijkste factoren bij constant snelwegtempo.
pi_86660193
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:
2 belangrijke dingen worden vergeten in dit topic, gewicht en luchtweerstand.
Dat is voor een groot deel te tackelen door gewoon dezelfde auto te nemen alleen dan een andere motoruitvoering. Evt de lichtere versies verzwaren tot ze hetzelfde gewicht hebben als degene met groot blok.
pi_86660255
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:47 schreef sig000 het volgende:

[..]

Overheen gelezen :@ Gewicht en daarmee rolweerstand + luchtweerstand zijn de 2 meest belangrijkste factoren bij constant snelwegtempo.
Ja maar het ging hier vooral alleen om de motor. Als je een auto met 2 verschillende motoren vergelijkt blijft dit nog enigszins gelijk, maarja blijft moeilijk.
shoarma is lekker
pi_86660397
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat is voor een groot deel te tackelen door gewoon dezelfde auto te nemen alleen dan een andere motoruitvoering. Evt de lichtere versies verzwaren tot ze hetzelfde gewicht hebben als degene met groot blok.
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen.Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor.
  dinsdag 21 september 2010 @ 00:04:26 #51
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_86660476
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:30 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
Mijn 2 litertje verbruikt 1 op 11 ofzo bij 120 :')

De 1.3 Starlet van mijn zus is zuiniger...dus is een kleinere motor zuiniger? 8)7 :'(
Misschien is je zus wel zuiniger.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_86660488
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:01 schreef sig000 het volgende:

[..]



Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen.Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor.
Dat kan dus getest worden
pi_86660608
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien is je zus wel zuiniger.
Zit daar een goede zuiger in? >:)
shoarma is lekker
pi_86660919
Yoan met zijn BlueMotion 1.9 Golf IV, komt u ff binnen en ons uitleg verschaffen ^O^
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:56:20 #55
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_86694131
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:08 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

Zit daar een goede zuiger in? >:)
Zal het aan haar vragen :P
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_86696294
Aan Jezus? :?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86698568
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:50 schreef Turquaz52 het volgende:
Aan Jezus? :?
Je ken beter Mozes hebben.
pi_86698583
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:17 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je ken beter Mozes hebben.
Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMW ;(
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86698625
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:18 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMW ;(
Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast. ;)
pi_86698710
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:21 schreef sig000 het volgende:

[..]

Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast. ;)
Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook? :@
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86698721
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:28 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook? :@
RWD toch?
pi_86698968
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:29 schreef sig000 het volgende:

[..]

RWD toch?
Nee BMW :7
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86699108
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nee BMW :7
2500, 2002, 316 en 1602 heb ik BMW's gereden.
pi_86699143
quote:
Op woensdag 22 september 2010 02:01 schreef sig000 het volgende:

[..]

2500, 2002, 316 en 1602 heb ik BMW's gereden.
http://www.autogespot.com(...)ssieke-bmw-1602.html

8-)
pi_86699232
quote:
Ja zo1 met nog ronde achterlichten. 8-)

Ben ook regelmatig vreemd gegaan met Volvo Amazon 2.0, Volvo 164, Volvo 244 GLI, Citroen DS 1.9, Citroen 2.1 Pallas,Citroen CX Pallas, Alfa Guilia 1.6, Alfa Guillieta 2.0
pi_86705869
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:27 schreef Turquaz52 het volgende:
Peugeot.. daar noem je een merk :')
Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.
pi_86712004
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:55 schreef illusions het volgende:

[..]

Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.
A joh, laat hem maar lullen.
1:17 :{ Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein :)) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
shoarma is lekker
pi_86840279
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

A joh, laat hem maar lullen.
1:17 :{ Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein :)) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
Nou moet ik zeggen dat de "bebouwde kom" hier waar ik woon (zuiden van Spanje) een stuk uitgestrekter is dan de 30km/h straatjes in Nederland, maar toch deed ik ruim 1000km op een tank (60 liter). Daar zitten dan misschien 1 a 2 snelwegritjes naar het vliegveld bij van +100km.

Daarbij heb jij het over een ANWB test die benzine auto's behandelt, waar overigens een Audi A3 ook nog 1:18,9 gemiddeld verbruik scoort, dus mijn conclusie lijkt me niet zo ver gegrepen.
pi_86842596
Flinkt aftrappen in de bebouwde kom en dan nog 1 op 17? Right... of je weet niet wat aftrappen is, of dat ding is gewoon zo traag dat het nog zuinig rijdt ook.
Facts don't care about your feelings
pi_86853312
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11

Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4

Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6

Voor morgen heb ik een hyundai i30 -O- gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weer ;)

Oh, en sterkte met de Hyundai -O-
Killing as few patients as possible.
pi_86871152
quote:
Op zondag 26 september 2010 10:14 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weer ;)
Je vergeet t' verschil in efficiency, als z'n top 250 is dan rijd 'ie bij 120 nog niet op 25% van z'n vermogen, en dat is ernstig inefficient. Plankgas is weer net iets te ver de andere kant op, maar de efficiency zal dan nog steeds beter zijn. En je vergeet voor 't gemak ook even een verschilletje tussen verbruik per kilometer, en verbruik per seconde.... 2x zo snel, 4x zo veel vermogen, maar per kilometer toch maar 2x zoveel energie, en dus minder dan 2x zoveel brandstof (ivm efficiency). Maar 1:12 --> 1:11 lijkt me een beetje te veel, iets van 1:8 lijkt me nog wel kunnen.

[edit]'k Zal morgen eens opletten, als dit klopt zou volgas bij 100kmh dus een hoger verbruik moeten geven dan dezelfde actie bij 150...
  maandag 27 september 2010 @ 06:52:11 #72
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_86888929
hoi, ik volg dit topic al een tijdje, maar had nog niet eerder gepost omdat ik enkele links op internet er nog bij probeerde te vinden ( ging over efficienty van een motor bij welk toerental/gasklepstand/vermogen etc"), maar die kon ik niet vinden(nu ook nog niet gevonden)

ik hoop dat ik ze(alsnog) kan vinden,.
does not include turbos e.d.

het gaat hier alleen maar over het vraagstuk welke motor, en ga er dus nu van uit dat versnellingsbak/auto/alles identiek is en ook motor identiek is op het formaat na


Kwam in ieder geval uit dat voor een basisverbrandingsmotor:
-het beste rendement heeft bij full throttle bij zon beetje EEN rpm welk dicht bij het maximum koppel rpm ligt.
-als er een beetje vermogen nodig is, dan een rpm tussen stationair en max-koppel en zoveel mogelijk gas
als er geen vermogen nodig is (stilstaan bij het stoplicht) is een zo laag mogelijk toerental gewenst

en alles daar tussen in.


quote:
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen..
max-vermogen-rpm ligt hoger dan rpm max koppel
en vermogen van volgas-geven-bij-max-koppel-rpm zou wel ongeveer 75% van het max-vermogen zijn (max-vermogen is bij volgas bij max-vermogen-rpm)

kleinere motor is zuiniger als grotere motor BEHALVE als kleine motor te klein gaat worden(maar in de praktijk zijn automotoren "te groot")

wat voorbeeldjes van 2 identieke zelfbedachte autos met alleen verschillende motorinhoud:

constante snelheid van 120 rijden
.......................versnelling....rpm.......throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor ........ 5...............3500........30% .....................20kw
grote motor ..........5 ...............3500....... 20%........................20,1 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)kleine motor zuiniger

acceleren:

.......................versnelling....rpm........throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor .........4............... 3000 .......100%....................... 40kw
grote motor ......... 4............... 3000....... 60%........................42 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)kleine motor zuiniger

acceleren 2:
.......................versnelling....toeren.....throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor......... 3................5500........100% ...................... 63kw
grote motor...........4................4000....... 100% ...................... 66 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)grote motor zuiniger

quote:
Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor
inderdaad
160 rijden zal wel 60 kw of iets dergelijks kosten en dan bijvoorbeeld van een andere wagen die beetje "een overdrive" hoogste versnelling heeft:
.......................versnelling....toeren.....throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor......... 5................5500........90% ...................... 60kw
grote motor...........6................4000....... 90% ...................... 62 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie grotere motorer zuiniger

de kleine motor red 160 niet in de 'overdrive' versnelling

iemand vertelde mij eens, dat van een type auto welk hij wilde kopen, volgens het boekje de grotere motor zuiniger was op de buitenweg.
ik vind dat moeilijk te snappen(misschien geloof ik hem wel niet ook), want ging om een 1.6 vs 1,8 ofzoiets dergelijks, dus genoeg vermogen lijkt me om nog niet dat punt voorbij te komen

maarja, misschien zijn die testresultaten ook wel gebaseerd op acceleren e.d. en is om dat vast te stellen bij het acceleren tussen snelheden teruggeschakeld en dergelijke.
of dat toch versnellingsbak verschilt van die 2, ik weet niet

[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-09-2010 08:02:57 ]
pi_86891454
quote:
Op zondag 19 september 2010 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een grote motor heeft sowieso veel brandstof nodig om de grote verbrandingsruimte te vullen. En grotere motoren zijn zwaarder waardoor de motor zelf al meer brandstof vraagt om in beweging te komen. Ik denk dat een kleinere zuiniger is/kan zijn.
Zo kan je het over het algemeen inderdaad wel stellen. Een grotere motor is bijna altijd onzuiniger tenzij:

- De auto eigenlijk te zwaar is voor de kleine motor (heb ik gemerkt met een citroën xantia. de 2 liter benzine was redelijk zuinig, zo rond de 1 op 13 terwijl de 1.6 liter benzine niet veel verder kwam dan 1 op 11, duidelijk onderbemeten voor zo'n grote auto. )

- Je zo hard rijdt dat de kleine motor erg onzuinig gaat worden (180 km/u rijden met een 1.3 liter benzine bv is niet erg zuinig, dan kan een 2,5 liter motor bv weer zuiniger zijn maar dan alleen op die hoge snelheid, niet gemiddeld)


Verder is kleiner eigenlijk altijd zuiniger.

quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:

[..]

A joh, laat hem maar lullen.
1:17 :{ Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein :)) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
Rij voor mijn werk ook regelmatig in een peugeot 308 en die staat met de rijstil van mijn collega (digitaal pedaal bediening) ook op 1 op 16 gemiddeld. Ik haal er op de snelweg zo rond de 1 op 25 mee, gemiddeld verbruik met mijn rijstijl ligt rond de 1 op 20 liggen. Is wel een 1.6 HDI versie, geen 2.0 HDI.

[ Bericht 37% gewijzigd door Metro2005 op 27-09-2010 10:09:15 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_86891830
Oke dus om het hele topic samen te vatten:

Op de snelweg met legale snelheden: kleine motor zuiniger.
Op de snelweg met minder legale snelheden: grote motor zuiniger.
Facts don't care about your feelings
pi_86894090
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke dus om het hele topic samen te vatten:

Op de snelweg met legale snelheden: kleine motor zuiniger.
Op de snelweg met minder legale snelheden: grote motor zuiniger.
en als aanvulling:

Onderbemeten motor onzuiniger
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')