hoi, ik volg dit topic al een tijdje, maar had nog niet eerder gepost omdat ik enkele links op internet er nog bij probeerde te vinden ( ging over efficienty van een motor bij welk toerental/gasklepstand/vermogen etc"), maar die kon ik niet vinden(nu ook nog niet gevonden)
ik hoop dat ik ze(alsnog) kan vinden,.
does not include turbos e.d.
het gaat hier alleen maar over het vraagstuk welke motor, en ga er dus nu van uit dat versnellingsbak/auto/alles identiek is en ook motor identiek is op het formaat na
Kwam in ieder geval uit dat voor een basisverbrandingsmotor:
-het
beste rendement heeft bij full throttle bij zon beetje EEN rpm welk dicht bij het maximum koppel rpm ligt.
-als er een beetje vermogen nodig is, dan een rpm tussen stationair en max-koppel en zoveel mogelijk gas
als er geen vermogen nodig is (stilstaan bij het stoplicht) is een zo laag mogelijk toerental gewenst
en alles daar tussen in.
quote:
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen..
max-vermogen-rpm ligt hoger dan rpm max koppel
en vermogen van volgas-geven-bij-max-koppel-rpm zou wel ongeveer 75% van het max-vermogen zijn (max-vermogen is bij volgas bij max-vermogen-rpm)
kleinere motor is zuiniger als grotere motor BEHALVE als kleine motor te klein gaat worden(maar in de praktijk zijn automotoren "te groot")
wat voorbeeldjes van 2 identieke zelfbedachte autos met alleen verschillende motorinhoud:
constante snelheid van 120 rijden
.......................versnelling....rpm.......throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor ........ 5...............3500........30% .....................20kw
grote motor ..........5 ...............3500....... 20%........................20,1 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)kleine motor zuiniger
acceleren:
.......................versnelling....rpm........throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor .........4............... 3000 .......100%....................... 40kw
grote motor ......... 4............... 3000....... 60%........................42 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)kleine motor zuiniger
acceleren 2:
.......................versnelling....toeren.....throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor......... 3................5500........100% ...................... 63kw
grote motor...........4................4000....... 100% ...................... 66 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie(uit grafiekjes die ik even niet kan vinden)
grote motor zuinigerquote:
Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor
inderdaad
160 rijden zal wel 60 kw of iets dergelijks kosten en dan bijvoorbeeld van een andere wagen die beetje "een overdrive" hoogste versnelling heeft:
.......................versnelling....toeren.....throttleposition.....vermogen nodig
kleine motor......... 5................5500........90% ...................... 60kw
grote motor...........6................4000....... 90% ...................... 62 kw (auto weegt iets zwaarder:P)
conclusie grotere motorer zuiniger
de kleine motor red 160 niet in de 'overdrive' versnelling
iemand vertelde mij eens, dat van een type auto welk hij wilde kopen, volgens het boekje de grotere motor zuiniger was op de buitenweg.
ik vind dat moeilijk te snappen(misschien geloof ik hem wel niet ook), want ging om een 1.6 vs 1,8 ofzoiets dergelijks, dus genoeg vermogen lijkt me om nog niet dat punt voorbij te komen
maarja, misschien zijn die testresultaten ook wel gebaseerd op acceleren e.d. en is om dat vast te stellen bij het acceleren tussen snelheden teruggeschakeld en dergelijke.
of dat toch versnellingsbak verschilt van die 2, ik weet niet
[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-09-2010 08:02:57 ]