Misschien is je zus wel zuiniger.quote:Op maandag 20 september 2010 22:30 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
Mijn 2 litertje verbruikt 1 op 11 ofzo bij 120![]()
De 1.3 Starlet van mijn zus is zuiniger...dus is een kleinere motor zuiniger?![]()
Dat kan dus getest wordenquote:Op dinsdag 21 september 2010 00:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen.Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor.
Zit daar een goede zuiger in?quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien is je zus wel zuiniger.
Zal het aan haar vragenquote:Op dinsdag 21 september 2010 00:08 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Zit daar een goede zuiger in?
Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMWquote:
Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast.quote:Op woensdag 22 september 2010 01:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik heb maar een 16 jaar oude witte BMW
Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook?quote:Op woensdag 22 september 2010 01:21 schreef sig000 het volgende:
[..]
Gaat de regen opzij? Dat is een begin alvast.
RWD toch?quote:Op woensdag 22 september 2010 01:28 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Mijn auto gaat in de regen best wel vaak zijwaards.. telt dat ook?
Nee BMWquote:
http://www.autogespot.com(...)ssieke-bmw-1602.htmlquote:Op woensdag 22 september 2010 02:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
2500, 2002, 316 en 1602 heb ik BMW's gereden.
Ja zo1 met nog ronde achterlichten.quote:Op woensdag 22 september 2010 02:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
http://www.autogespot.com(...)ssieke-bmw-1602.html
Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.quote:
A joh, laat hem maar lullen.quote:Op woensdag 22 september 2010 11:55 schreef illusions het volgende:
[..]
Toch vind ik het hele relaxte auto's. Een 308 2.0 HDI met wat leuke opties is een heerlijke auto. Veel koppel, en ontzettend zuinig. Zelfs met continu flink aftrappen binnen bebouwde kom kreeg ik 'm niet onder de 1:17.
Nou moet ik zeggen dat de "bebouwde kom" hier waar ik woon (zuiden van Spanje) een stuk uitgestrekter is dan de 30km/h straatjes in Nederland, maar toch deed ik ruim 1000km op een tank (60 liter). Daar zitten dan misschien 1 a 2 snelwegritjes naar het vliegveld bij van +100km.quote:Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
A joh, laat hem maar lullen.
1:17Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein
) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weerquote:Op zondag 19 september 2010 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Uit eigen ervaring. Ik moet veel voor mijn werk naar duitsland en ik krijg dan altijd een huur auto mee.
bmw 523i (2.5)
Bij 90 km/h 1:15
Bij 120 km/h 1:12
Bij 240 km/h 1:11
Volvo V70 (2.4)
Bij 90 km/h 1:12
Bij 120 km/h 1:10
Bij 225 km/h 1:4
Volvo C30 (2.0)
Bij 90 km/h 1:20
Bij 120 km/h 1:15
Bij 220 km/h 1:6
Voor morgen heb ik een hyundai i30gekregen. Dus daarvan kan ik morgenavond de score vermelden.
Alle waren bezine trouwens.
Je vergeet t' verschil in efficiency, als z'n top 250 is dan rijd 'ie bij 120 nog niet op 25% van z'n vermogen, en dat is ernstig inefficient. Plankgas is weer net iets te ver de andere kant op, maar de efficiency zal dan nog steeds beter zijn. En je vergeet voor 't gemak ook even een verschilletje tussen verbruik per kilometer, en verbruik per seconde.... 2x zo snel, 4x zo veel vermogen, maar per kilometer toch maar 2x zoveel energie, en dus minder dan 2x zoveel brandstof (ivm efficiency). Maar 1:12 --> 1:11 lijkt me een beetje te veel, iets van 1:8 lijkt me nog wel kunnen.quote:Op zondag 26 september 2010 10:14 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Dat (die vetgedrukte) is echt onmogelijk, 1:12 bij 120 kan ik me nog voorstellen, maar volgens de natuurkundewetten kost 2x zo hard gaan (240 dus), gewoon 4x zoveel energie (althans, er is 4x zoveel luchtweerstand). Dus het zou iets van 1 op 3 á 4 zou worden. Ik zou zeggen, tank eens bij de Duitse grens, ga een uur 240 rijden en tank dan weer![]()
max-vermogen-rpm ligt hoger dan rpm max koppelquote:Meeste motoren presteren het meest efficient bij 3/4 van max vermogen..
inderdaadquote:Bij 120 km/u is de versie met kleinere motor zuiniger, bij hogere snelheden verschuift dat richting versie met grotere motor
Zo kan je het over het algemeen inderdaad wel stellen. Een grotere motor is bijna altijd onzuiniger tenzij:quote:Op zondag 19 september 2010 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een grote motor heeft sowieso veel brandstof nodig om de grote verbrandingsruimte te vullen. En grotere motoren zijn zwaarder waardoor de motor zelf al meer brandstof vraagt om in beweging te komen. Ik denk dat een kleinere zuiniger is/kan zijn.
Rij voor mijn werk ook regelmatig in een peugeot 308 en die staat met de rijstil van mijn collega (digitaal pedaal bediening) ook op 1 op 16 gemiddeld. Ik haal er op de snelweg zo rond de 1 op 25 mee, gemiddeld verbruik met mijn rijstijl ligt rond de 1 op 20 liggen. Is wel een 1.6 HDI versie, geen 2.0 HDI.quote:Op woensdag 22 september 2010 15:05 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
A joh, laat hem maar lullen.
1:17Lijkt me sterk, dat halen de kleinste zuinigste auto's misschien net als je op die manier rijdt. De kleinste (en die zijn echt klein
) zuinigste auto (ik reken even de hybride auto's niet mee) benzine auto rijdt 1 op 21/22 in de bebouwde kom. Die peugeot is toch wel behoorlijk groter en ik denk dat ze bij die test van de anwb wel rustig (op een efficiënte) manier hebben gereden. Zie hier die test: http://www.anwb.nl/auto/k(...)icht.html?popup=true
en als aanvulling:quote:Op maandag 27 september 2010 10:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke dus om het hele topic samen te vatten:
Op de snelweg met legale snelheden: kleine motor zuiniger.
Op de snelweg met minder legale snelheden: grote motor zuiniger.
zo hoort het voor zuinigheid.quote:Op maandag 27 september 2010 13:17 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik weet het niet zo.. Ik expirimenteer vaak om zo zuinig mogelijk te rijden.. Omdat ik weet dat je zo zuinig kunt rijden als je maar wilt. Zolang je de tijd er voor neemt en logisch nadenkt..
Zo geef ik echt minimaal mogelijk gas en schakel al op @ 2000RPM of als ik mijn BMW rij dan geef ik in het begin een dotje gas zodat hij @ 2500RPM doorschakelt en ik uiteindelijk 80 rij omdat dat dan in de 5 is en ik maar echt de gas pedaal net hoef aan te tikken om door te kachelen daarmee.
dan is het verbruik weinig maar ook het vermogen wat de motor effectief aflevert is weinig.quote:Waarom zo min mogelijk gas? Simpel: Hoe meer de gasklep open staat vs. hoe meer benzine er moet worden ingespoten x de toerental = je verbruik.
Dus hoe dichter je gaskleppositie vs. hoe lager je toerental dat ie moet inspuiten is je minimale verbruik..
kloptquote:Ook laat ik al heel gauw gas los als ik merk dat ik verder op toch moet remmen zodat hij op de motor af remt en dan al helemaal niks meer verbruikt, want elk modern injectie motor kapt het inspuiten als de toerental boven de 1750/2000rpm ligt..
grotere motoren rijden altijd veel lekkerder en relaxer:Dquote:En op snelweg rij ik liever 100 of 90 met mijn 6 cilinder omdat dat gewoon relaxer is, maar mijn verbruik scheelt ook niet veel mee als ik 160 oid. rij (1 op 8,5/9) vs de 1 op 11/12 wat ik haal met normaal gebruik op snelweg. (Volgens me verbruiks meter 1 op 15/16![]()
)
dan zou de kleinere motor nog zuiniger zijn(door het weinige gas geven met grote motor, zou je dan de hele tijd met de kleine motor meer gas hebben moeten geven, wat een beter rendement oplevert van de motor)quote:Met mijn oude 1.8 8v 4cil. 115PK motor wees mijn verbruiks meter 1 op 6,6km aan met topsnelheid van 205kmpu. (4 traps automaat)
Nu als ik 245kmpu (zelfde auto, ander motor 2.5 24v 6cil. 200pk) rij zie ik mijn verbruiksmeter weer rond de zelfde verbruik staan.. tussen 1 op 5 en 7 uitlopend (niet echt goed op kunnen letten jammergenoeg).
Grote motoren kunnen zuiniger rijden als je met je gaspedaal kunt omgaan en niet zit te trappen,
Of je bent niet op de hoogte van de ontwikkelingen m.b.t. auto's van de laatste jaren.quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Flinkt aftrappen in de bebouwde kom en dan nog 1 op 17? Right... of je weet niet wat aftrappen is, of dat ding is gewoon zo traag dat het nog zuinig rijdt ook.
Je rijdt 90 op de snelweg? Echt? Haha. Hou je wel tijd over om tijdens het rijden nog een bakkie koffie naar binnen te slobberen enzo.quote:Op maandag 27 september 2010 13:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..] En op snelweg rij ik liever 100 of 90 met mijn 6 cilinder omdat dat gewoon relaxer is [..]
Rightquote:Op woensdag 29 september 2010 15:39 schreef illusions het volgende:
[..]
Of je bent niet op de hoogte van de ontwikkelingen m.b.t. auto's van de laatste jaren.
Jaja, dan zal het wel aan mijn hoofdrekenkunsten liggen.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Rightwe praten hier over een 308 2.0 HDiF toch, dat ding met 136 pk? Zelfs de fabrieksopgave is 1 op 14 binnen de bebouwde kom en weet je hoe ze dat testen? Niet door flink af te trappen zoals wat jij gedaan hebt... en dan nog geloven dat je dan 1 op 17 kan halen
Dat lukt misschien met een Lupo 1.2 TDI (met 3 cilinder valt er ook weinig te trappen) maar echt niet met zo'n peugeot, wijsneus.
Lezen is ook een kunst he?quote:Op woensdag 29 september 2010 16:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja oke, maar hoe kan je hem dan aftrappen als je bijna niet stopt en 80 rijdtklinkt meer als hoe er gereden wordt in de Micra van m'n opa en oma, dan is de 1:17 wel aannemelijk.
als je nagaat dat ik de auto voor korte afstanden laat staan? en zeker in de stad...quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 23:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Veel mensen gebruiken hun auto voor korte afstandjes, zoals boodschappen / kind van school halen. Beetje rondrijden in de stad dus. Kijken wat je 4.6 amerikaan dan haalt vriend.
Afgezien van het feit dat je NERGENS kunt parkeren
En als je de 2.5 spruitstuk op een 2.8 zet?quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja vreemd genoeg was de 2.0 van BMW altijd wat te zwak voor het gewicht. Tegenwoordig zijn alle 2 liters gewoon 4 cilinder.
De 320i is het minst zuinig overall gezien, daarna de 328i vooral in de bebouwde kom. Op de snelweg zal je nauwelijks verschil merken tussen de 3 (bij legale snelheden). Gemiddeld denk ik dat de 325i het zuinigste is.
nee, gewoon benzine.quote:Op zondag 3 oktober 2010 09:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Het zal ongetwijfeld heerlijk cruisen zijn in zo'n bakloopt ie op gas?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |