abonnement Unibet Coolblue
pi_86485825


Officiële landstaal: Spaans
Hoofdstad: Madrid
Volkslied: Marcha Real
Munteenheid: euro (EUR)

Regeringsvorm: Constitutionele Monarchie
Koning: Juan Carlos I
Premier: José Luis Rodríguez Zapatero

Oppervlakte: 504.645 km² (1.04% water)
Inwoners: 46.951.532 (91,13 per km²) (2010)

Grens lengte: 2.032 km
Kust lengte: 7.921 km
Wegen: 681,224 km (2006)
Snelweg: 14.325 km (2008)
Spoor: 15.559 km (2007)
Vliegvelden: 154 (2008)

Grens lengte: 2.032 km
Kust lengte: 7.921 km
Wegen: 681.298 km (2008)
Snelweg: 14.325 km (2008)
Spoor: 15.461 km (2010)
Vliegvelden: 154 (2010)


Spanje bestaat uit 17 autonome regio's en 2 autonome steden die weer
onderverdeeld zijn in 50 provincies, verder zijn er in totaal 8.112 gemeentes.



bron: Wikipedia (es) / Wikipedia (nl) / Instituto Nacional de Estadística / CIA - The World Factbook

Voor alle mensen die in Spanje wonen, hebben gewoond, of graag in Spanje komen ..
Hier kun je je meningen delen of andere Spaanse fokkers vinden bij jou uit de buurt ..


Sluiting Nederlandse Consulaten in Spanje:
• 1 november 2007: Ibiza
• 1 november 2007: Las Palmas de Gran Canaria
• 1 april 2008: Almeria
1 oktober 2008: Alicante
• 1 mei 2009: Ferrol
• 1 september 2009: Santander
• 1 september 2010: Mahon
• 1 oktober 2010: Algeciras
• 1 december 2010: Cádiz
bron: Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Madrid

Deel 1: Spanje
Deel 2: Spanje#2 (Waar Madrid toch best druk is ;))
Deel 3: Spanje / España / Espanya - Deel 3
Deel 4: Spanje / España - Deel 4
Deel 5: Spanje / España - Deel 5
Deel 6: Spanje / España - Deel 6
Deel 7: Spanje / España - Deel 7

Voor het starten van een nieuw deel: knip en plak deze tekst.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexley op 16-09-2010 17:22:35 ]
pi_86485951
Interessant, begin volgende week aan m'n 2e jaar Spaanse les.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_86486068
Zit daar ook het parkeren bij? :P
Wat me pas de laatste paar weken opgevallen is, is dat sommige idioten drie, vier keer per dag hun auto verplaatsen
zodat het ding in de schaduw blijft staan.... :')
  donderdag 16 september 2010 @ 03:53:18 #4
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_86486216
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:50 schreef chufi het volgende:

[..]

Ok ik zal het uit mn gedachten zetten :) Ben net weer terug van een weekje Valencia / Teruel. hmmm vele heerlijke jamon-tapas afgelopen week daar in Teruel :9
Grappig, vorige week was ik met m'n vrouw een paar dagen in Zaragoza om die stad te verkennen. We wonen in de provincie Alicante dus kwamen we ook langs Teruel. Zelfs nog getankt daar, ergens tussen de snelweg en de stad.

We vonden het apart om te zien dat het zo rustig kan zijn in de directe omgeving van een provincie-hoofdstad. Je zou absoluut niet denken dat Teruel ergens in de buurt moet zijn als je er op de A23 langsrijdt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  donderdag 16 september 2010 @ 07:43:12 #5
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86486685
tsja Aragon.... Meer oppervlakte dan Nederland en nog geen 1,5 mln inwoners.... Dan krijg je dat.
Siesta & Fiesta!
pi_86488387
quote:
Op donderdag 16 september 2010 03:53 schreef Strani het volgende:
We vonden het apart om te zien dat het zo rustig kan zijn in de directe omgeving van een provincie-hoofdstad. Je zou absoluut niet denken dat Teruel ergens in de buurt moet zijn als je er op de A23 langsrijdt.
Teruel staat juist bekend om de leegte, zie de top 15 van plaatsen in Teruel,... ;)





En dan zit bijna de helft (645.000) in Zaragoza City,... :)
  donderdag 16 september 2010 @ 14:38:41 #7
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86498331
Jodo! Er wonen gewoon meer mensen in Maria dan in Calanda, dat had ik niet verwacht.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 16 september 2010 @ 15:15:16 #8
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86499760
quote:
Op donderdag 16 september 2010 09:34 schreef Hexley het volgende:

[..]

Teruel staat juist bekend om de leegte, zie de top 15 van plaatsen in Teruel,... ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En dan zit bijna de helft (645.000) in Zaragoza City,... :)
Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden... maar net als Teruel bekend om de Ibericos :{
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 16 september 2010 @ 22:10:18 #9
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_86516219
Tis wel Aragon week hier, dit weekend de MotoGP in Motorland. Een nieuw circuit, gebaseerd op de races die vroeger in de straten van Alcañiz werden gehouden, maar werden verboden omdat er te veel fatale ongelukken gebeurden.
Veel bekende racers zijn zeer positief over het circuit te spreken.

http://www.motogp.com/en/circuits/Motorland+Aragon/2010

Nu de F1 nog en Hexley gaat weer op zoek naar een nieuwe woning
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 17 september 2010 @ 08:28:48 #10
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86525666
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:15 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden... maar net als Teruel bekend om de Ibericos :{
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Teruel staat bekend om zijn ham maar niet om Ibercos....
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 17 september 2010 @ 10:18:40 #11
107792 Hexley
the Platypus
pi_86527977
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:15 schreef Curchulain het volgende:Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden...
Teruel: 145.105 - Extremadura: 1.105.481 :')

Als je Aragón en Extremadura vergelijkt, dan heb je ergens gelijk. Maar Aragón is wel zo'n 5.000 km² groter en het heeft een grote stad iets wat Extremadura niet heeft. Dingen 1 op 1 vergelijken volgens mij wil niet altijd even goed hoor....

quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:10 schreef chufi het volgende:
Tis wel Aragon week hier, dit weekend de MotoGP in Motorland. Een nieuw circuit, gebaseerd op de races die vroeger in de straten van Alcañiz werden gehouden, maar werden verboden omdat er te veel fatale ongelukken gebeurden.
Veel bekende racers zijn zeer positief over het circuit te spreken.

http://www.motogp.com/en/circuits/Motorland+Aragon/2010

Nu de F1 nog en Hexley gaat weer op zoek naar een nieuwe woning
Vroeger,.... :')
  vrijdag 17 september 2010 @ 12:06:30 #12
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86531472
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:18 schreef Hexley het volgende:

[..]

Teruel: 145.105 - Extremadura: 1.105.481 :')

Als je Aragón en Extremadura vergelijkt, dan heb je ergens gelijk. Maar Aragón is wel zo'n 5.000 km² groter en het heeft een grote stad iets wat Extremadura niet heeft. Dingen 1 op 1 vergelijken volgens mij wil niet altijd even goed hoor....
[..]
Ja dat bedacht ik me vanmorgen ook... en na die 650.000 van Zaragoza komt er echt een heeele tijd niets, tot je bij Huesca en Teruel uitkomt, en dan is het opnieuw een tijdje niks. Dan is het in Extremadura toch wat meer verspreid.

quote:
Op vrijdag 17 september 2010 08:28 schreef Bramito het volgende:

[..]

Teruel staat bekend om zijn ham maar niet om Ibercos....
Ah ja, vanwege het merk varken dat ervoor geslacht wordt... maar voor mij houdt daar het verschil gewoon op.

[ Bericht 20% gewijzigd door Curchulain op 17-09-2010 12:12:03 ]
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  vrijdag 17 september 2010 @ 12:59:29 #13
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86533289
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:06 schreef Curchulain het volgende:


Ah ja, vanwege het merk varken dat ervoor geslacht wordt... maar voor mij houdt daar het verschil gewoon op.
Dat is inderdaad het HELE verschil. Als voor jou daar het verschil ophoudt, dan moet je eens heel snel een vergelijkend onderzoekje doen... ;)

Begrijp me niet verkeerd:
Jamon de Teruel: _O_
Jamon Iberico: _O_
Siesta & Fiesta!
pi_86613899
Doe mij maar microfijn gesneden pata negra. Weer eens wat anders als die uitgedroogde halve centimeter dikke plakken die ze je tegenwoordig serveren in Spaanse barretjes.

Trouwens blij dat de hitte weer over is. Vind het echt een heerlijke maand, september. Kan weer eens tegen m'n rugleuning zitten in de auto zonder te zweten. :D
pi_86680984
Ik probeer momenteel naar een Spaanse bank een bedrag over te maken .
De bank heet Cajamurcia

Het rekeningnummer wat ik opgekregen heb bestaat uit een20 cijferig getal
beginnende met 2043 dat is het nummer van het agentschap
0460 kantoor
D.C 62

gevolgd door het rekeningnummer

Wanneer ik deze reeks invul krig ik een melding van mijn bank dat ik een geldig IBAN?Bic nummer nodig heb
aangezien deze nummers verandert zijn

Waar vind ik het IBAN/Bic nummer van deze bank ?
  dinsdag 21 september 2010 @ 17:57:35 #16
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_86681795
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:35 schreef zeeeend het volgende:
Ik probeer momenteel naar een Spaanse bank een bedrag over te maken .
De bank heet Cajamurcia

Het rekeningnummer wat ik opgekregen heb bestaat uit een20 cijferig getal
beginnende met 2043 dat is het nummer van het agentschap
0460 kantoor
D.C 62

gevolgd door het rekeningnummer

Wanneer ik deze reeks invul krig ik een melding van mijn bank dat ik een geldig IBAN?Bic nummer nodig heb
aangezien deze nummers verandert zijn

Waar vind ik het IBAN/Bic nummer van deze bank ?
Hier in Nederland staan ze gewoon onderaan op het papieren bankafschrift van de rekeninghouder. Dus misschien even checken met de begunstigde?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_86705984
Je hebt nog maar 4 karakters nodig, waarvan de 1e "ES" zijn. Mijn rekeningnummer begint bijv. met ES39, gevolgd door 20 cijfers. Daarnaast heb je ook nog de BIC code van de bank nodig (11 karakters).
pi_86844180
Ik vlieg in oktober weer voor 6 daagjes in Madrid. Ik heb er zoals altijd weer zin in! :)
Waarschijnlijk 2 daagjes naar Sevilla of Toledo. :)
  maandag 27 september 2010 @ 16:59:24 #19
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86906405
Er zijn van die dingen waar ik niet aan kan wennen. Mijn bedrijf heeft besloten om woensdagte sluiten om problemen tijdens de Huelga General te voorkomen. :')

We krijgen deze dag gewoon cadeau, dus we staan ook niet als stakers te boek.
Verder willen veel mensen gewoon werken.
Siesta & Fiesta!
pi_86977864
Ja ik werk vandaag gewoon ;P, ze zijn lekker aan t rellen buiten continu getoeter etc t is wel een gezellige sfeer!

hoop eigelijk dat de mossos nog los gaat want heb mooi uitzicht en kan t allemaal mooi volgen zo *)

edit: LOL ze hebben net allemaal dingen in de fik gestoken rond 1.30 pm :P zie hier honderden kwajongens wegrennen van de mossos XD lache man _O-
  woensdag 29 september 2010 @ 15:33:47 #21
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86982808
quote:
Op woensdag 29 september 2010 13:28 schreef bestmage het volgende:
Ja ik werk vandaag gewoon ;P, ze zijn lekker aan t rellen buiten continu getoeter etc t is wel een gezellige sfeer!

hoop eigelijk dat de mossos nog los gaat want heb mooi uitzicht en kan t allemaal mooi volgen zo *)

edit: LOL ze hebben net allemaal dingen in de fik gestoken rond 1.30 pm :P zie hier honderden kwajongens wegrennen van de mossos XD lache man _O-
Ze hadden niet voor niets al alle Bicing-stations op Plaça Catalunya, Passeig de Gràcia en de Rambla de Catalunya gesloten... na de WK-finale was het Plaça Espanya, nu is traditiegetrouw Catalunya weer aan de beurt om vernield te worden.

Hier (22@) is het eigenlijk vanaf 11 uur compleet stil... iedereen zal wel naar het centrum getrokken zijn. Het kantoor is hier nagenoeg uitgestorven.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_86985183
Ik merk er hier heeeeelemaal niks van (nabij Benidorm). Alles is open, niemand staakt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 16:31:56 #23
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87289523
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:59 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het HELE verschil. Als voor jou daar het verschil ophoudt, dan moet je eens heel snel een vergelijkend onderzoekje doen... ;)

Begrijp me niet verkeerd:
Jamon de Teruel: _O_
Jamon Iberico: _O_
Nou, vergelijkend was het niet, maar net terug uit Badajoz kan ik in ieder geval zeggen dat Jamón de Bellota gewoon niet mijn smaak is. Niet vies, maar wel zonde van het geld als je het aan mij geeft.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:18:30 #24
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87313505
Hey, ieder z'n smaak....
Siesta & Fiesta!
pi_87357655
De lekkerste spaanse ham komt uit Trevelez :)
-weg, zie banmeldtopic-
pi_87413491
Heey iedereen, ik verblijf momenteel in Barcelona tot begin februari voor mijn stage, ben nu ruim 3 weken ongeveer hier. In het begin erg druk gehad met appartement papieren enz regelen. Ik wil nu ook een Spaanse cursus volgen gewoon 2x per week ofzo om van beginnerzinnetjes Spaans toch naar intermediate niveau te gaan ong als ik terug ga naar Nederland. Iemand van jullie nog tips over een beetje betaalbare goede curcus? alvast erg bedankt ^O^
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:31:03 #27
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87708351
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Heey iedereen, ik verblijf momenteel in Barcelona tot begin februari voor mijn stage, ben nu ruim 3 weken ongeveer hier. In het begin erg druk gehad met appartement papieren enz regelen. Ik wil nu ook een Spaanse cursus volgen gewoon 2x per week ofzo om van beginnerzinnetjes Spaans toch naar intermediate niveau te gaan ong als ik terug ga naar Nederland. Iemand van jullie nog tips over een beetje betaalbare goede curcus? alvast erg bedankt ^O^
Ik heb zelf bij SpeakEasy m'n Spaans geleerd. Dat zit aan de Ronda de la Universitat (half blokje van Plaça de la Universitat vandaan). http://www.speakeasybcn.com
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:32:43 #28
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87708401
Afgelopen week een nieuw rijbewijs aangevraagd om mijn (gestolen) Nederlandse te vervangen... die medische certificaten zijn een goeie business zeg... :{
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:37:55 #29
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87708569
Inderdaad een goeie Biesnies. Hoe vraag je een nieuwe Spaanse aan zonder NL rijbewijs?
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:47:23 #30
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87718960
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 12:37 schreef Bramito het volgende:
Inderdaad een goeie Biesnies. Hoe vraag je een nieuwe Spaanse aan zonder NL rijbewijs?
Bij het RDW een echtheidsverklaring aanvragen. Kost drie weken en een paar euro, maar daarna was het verder geen probleem om het Spaanse rijbewijs aan te vragen. Ik kreeg zelfs de indruk dat ze bij de jefatura nog redelijk efficiënt werken.

Vervolgens kost het wel nog een paar weken extra terwijl ze die echtheidsverklaring natrekken, maar in de tussentijd kan ik wel over een provisioneel Spaans rijbewijs beschikken. Een absoluut vod, maar als het werkt, dan werkt het.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_88365189
Hi ik ga dit ook volgen. Heb inmiddels Spaans 1 en 2 gevolgd en ga binnenkort aan de conversatiecursus A1 beginnen.

Mijn vriend is Spanjaard en we hebben nog een appartement in Burriana. Dat ligt in Castellon vlakbij Villa Real. In februari gaan we daar weer naartoe.
Haters gonna hate.
pi_88365251
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2010 12:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Heey iedereen, ik verblijf momenteel in Barcelona tot begin februari voor mijn stage, ben nu ruim 3 weken ongeveer hier. In het begin erg druk gehad met appartement papieren enz regelen. Ik wil nu ook een Spaanse cursus volgen gewoon 2x per week ofzo om van beginnerzinnetjes Spaans toch naar intermediate niveau te gaan ong als ik terug ga naar Nederland. Iemand van jullie nog tips over een beetje betaalbare goede curcus? alvast erg bedankt ^O^
Ik doe een cursus via Fuentes, zij doen ook in Valencia en in Nederland.
Haters gonna hate.
pi_88890442
Mensen hier met ervaring in het verkrijgen van een degelijke stageplaats in Spanje? De werkloosheid in Spanje is 20,8% en voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar zelfs 42,9% :{ Niet normaal die cijfers.

En aangezien mensen letterlijk in de rij staan op zoek naar werk en mensen voor heel weinig willen werken; is het dan ook niet extreem moeilijk om een geschikte stageplek te vinden?

Mijn voorkeur ligt bij Valencia op het moment. Kan iemand daarvan overigens bevestigen dat het Valenciaans amper gesproken wordt op straat in de stad zelf? Ik lees wat tegenstrijdige berichten erover. Ene bron zegt dat in de stad slechts <10% het als 1e taal gebruikt en alleen in de dorpen in de provincie men op grote schaal het spreekt onderling en andere bron zegt dat overal, ook in de stad, het de spreektaal is. Ik weet dat ze alleen ook gewoon Spaans spreken en ik er prima conversaties zal kunnen houden in het Spaans. Maar ik heb graag dat de taal die ik overal om me heen ga horen gewoon Spaans is. Plus dat het natuurlijk zeer belangrijk is dat men in het bedrijf waar ik evt. kom te werken Spaans spreekt.

Overigens kan ik redelijk Spaans. Niveautje B1 zeg maar. Heb in totaal 7 weken taalcursus gedaan in O+ Salamanca O+ en heb met mijn studie ook Spaans. Hoeveel ik ook van Salamanca houd lijkt voor een stage een wat grotere stad mij beter. Weinig bedrijven in Salamanca en ik wil ook gewoon een nieuwe ervaring; na 7 weken ken je Salamanca wel (al kom ik er dus graag terug).

95% van de wat grotere bedrijven zitten helaas in Madrid. Maar ik heb het niet zo op die stad. Te groot, te grimmig en paar mindere ervaringen gehad. Valencia slechts 2 dagen geweest maar indruk was iig dat het mooi en laid back was. En het klimaat is er prima, ook nu in November nog dagen met volop zon en 20 graden :Y. En ik heb genoeg in het binnenland van Spanje gezeten, voor een half jaar wil ik wel aan de zee zitten. Dan kom je al snel uit op Valencia (Barcelona valt af vanwege het Catalaans helaas).

[ Bericht 32% gewijzigd door VacaLoca op 19-11-2010 07:42:17 (toevoeging) ]
pi_88955994
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 07:35 schreef VacaLoca het volgende:
Mensen hier met ervaring in het verkrijgen van een degelijke stageplaats in Spanje? De werkloosheid in Spanje is 20,8% en voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar zelfs 42,9% :{ Niet normaal die cijfers.

En aangezien mensen letterlijk in de rij staan op zoek naar werk en mensen voor heel weinig willen werken; is het dan ook niet extreem moeilijk om een geschikte stageplek te vinden?

Mijn voorkeur ligt bij Valencia op het moment. Kan iemand daarvan overigens bevestigen dat het Valenciaans amper gesproken wordt op straat in de stad zelf? Ik lees wat tegenstrijdige berichten erover. Ene bron zegt dat in de stad slechts <10% het als 1e taal gebruikt en alleen in de dorpen in de provincie men op grote schaal het spreekt onderling en andere bron zegt dat overal, ook in de stad, het de spreektaal is. Ik weet dat ze alleen ook gewoon Spaans spreken en ik er prima conversaties zal kunnen houden in het Spaans. Maar ik heb graag dat de taal die ik overal om me heen ga horen gewoon Spaans is. Plus dat het natuurlijk zeer belangrijk is dat men in het bedrijf waar ik evt. kom te werken Spaans spreekt.

Overigens kan ik redelijk Spaans. Niveautje B1 zeg maar. Heb in totaal 7 weken taalcursus gedaan in O+ Salamanca O+ en heb met mijn studie ook Spaans. Hoeveel ik ook van Salamanca houd lijkt voor een stage een wat grotere stad mij beter. Weinig bedrijven in Salamanca en ik wil ook gewoon een nieuwe ervaring; na 7 weken ken je Salamanca wel (al kom ik er dus graag terug).

95% van de wat grotere bedrijven zitten helaas in Madrid. Maar ik heb het niet zo op die stad. Te groot, te grimmig en paar mindere ervaringen gehad. Valencia slechts 2 dagen geweest maar indruk was iig dat het mooi en laid back was. En het klimaat is er prima, ook nu in November nog dagen met volop zon en 20 graden :Y. En ik heb genoeg in het binnenland van Spanje gezeten, voor een half jaar wil ik wel aan de zee zitten. Dan kom je al snel uit op Valencia (Barcelona valt af vanwege het Catalaans helaas).
Ik woon/werk/studeer nu bijna 2 jaar in Valencia en kan je vertellen dat het, hoewel lastig, niet onmogelijk is om stageplaatsen te vinden. Juist omdat bedrijven momenteel liever geen dure werknemers aan willen nemen, maken zogenaamde 'becarios' meer kans. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf in welke branche je zoekt :-) Wat betreft het Valenciaans, maak je daar maar niet druk om; in de stad geldt Spaans gewoon als standaard, tenzij je hele obscure, linkse barretjes gaat opzoeken ;-)

Voor de rest kan ik Valencia meer dan aanraden, dus succes!
  zaterdag 20 november 2010 @ 21:33:59 #35
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_88956400
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 21:23 schreef _iridium_ het volgende:

[..]

Ik woon/werk/studeer nu bijna 2 jaar in Valencia en kan je vertellen dat het, hoewel lastig, niet onmogelijk is om stageplaatsen te vinden. Juist omdat bedrijven momenteel liever geen dure werknemers aan willen nemen, maken zogenaamde 'becarios' meer kans. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf in welke branche je zoekt :-) Wat betreft het Valenciaans, maak je daar maar niet druk om; in de stad geldt Spaans gewoon als standaard, tenzij je hele obscure, linkse barretjes gaat opzoeken ;-)

Voor de rest kan ik Valencia meer dan aanraden, dus succes!
Ik denk dat het qua valenciaans idd wel mee valt, mn dochter woont en studeert er en spreekt geen Valeniciaans... En ik denk idd dat het gezien de huidige economische situatie makkelijker is om een goedkope stageplaats te vinden dan een vaste baan. Ik heb met mijn Spaans nooit problemen gehad in Valencia... Spreek slechts een paar woorden Valenciaans en Catalaans en nooit nodig gehad.. Maar succes.

NB: Als je Frans spreekt, dan is Valenciaans en Catalaans een heel stuk makkelijker
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_88964210
Gaat om een marketing afstudeerstage. Dus meer op strategisch niveau een plan schrijven voor een bedrijf. Niet echt branche-afhankelijk dus omdat in elke branche wel marketing komt kijken. Want marketing is in feite gewoon de gehele bedrijfsvoering.

Ik zat ook al te denken dat als ze weinig geld voor werknemers je als stagair aantrekkelijk kan zijn. Maar las al wel dat mensen zo desperate voor werk zijn dat ze ook voor een appel en een ei willen werken. Maar goed, als ik niet al te veel stagevergoeding vraag zal ik alsnog wel goedkoper zijn ja :)

Kan echter wel zijn omdat ik dus meer zal fungeren als adviseur, en niet echt mee zal werken dat ze in deze tijd daar misschien geen geld aan willen besteden maar enkel wat op korte termijn productie oplevert.

Goed om te horen iig dat het Valenciaans een zeldzaam voorkomen is in de stad. Dat maakt Valencia wel m'n 1e keus.

Wat voor werk doe jij daar _indium_ ? Oh en wat studeer je trouwens? Want ik wil wellicht m'n master ook aan de uni van Valencia doen. Zal dan echter toch ook een bijbaan moeten hebben op een gegeven moment :P Dus dan hoop ik niet in de rij voor het uitzendbureau te staan :P
pi_88984818
Ik ben van huis uit informatiekundige, maar ik werk hier als onderzoeker in de genetica aan de Technische Universiteit (UPV). Daarbij doe ik een master gericht op software ontwikkeling, eveneens aan de UPV. Als jij je master hier wil doen, kom je waarschijnlijk uit bij de Universidad de Valencia (UV), je hebt er hier namelijk 2 (of 3, weet ik niet helemaal zeker).

Ken je trouwens loquo.es al? Ik heb even snel gekeken voor je, en ze hebben daar ook een banenafdeling specifiek voor marketing ^O^. Ook een goeie plek om te zoeken voor een kamer trouwens...

Ik weet niet op wat voor termijn je naar Valencia dacht te willen komen, maar als je specifieke vragen hebt kun je me gerust een PM sturen :).
  zondag 21 november 2010 @ 19:59:01 #38
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_88985199
Maar dat mag best ook gewoon via Fok, dan kan iedereen er wat van leren :)
!!! Go 49-ers !!!
pi_88985575
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dat mag best ook gewoon via Fok, dan kan iedereen er wat van leren :)
Ook prima!
pi_88986524
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:49 schreef _iridium_ het volgende:
Ik ben van huis uit informatiekundige, maar ik werk hier als onderzoeker in de genetica aan de Technische Universiteit (UPV). Daarbij doe ik een master gericht op software ontwikkeling, eveneens aan de UPV. Als jij je master hier wil doen, kom je waarschijnlijk uit bij de Universidad de Valencia (UV), je hebt er hier namelijk 2 (of 3, weet ik niet helemaal zeker).

Ken je trouwens loquo.es al? Ik heb even snel gekeken voor je, en ze hebben daar ook een banenafdeling specifiek voor marketing ^O^. Ook een goeie plek om te zoeken voor een kamer trouwens...

Ik weet niet op wat voor termijn je naar Valencia dacht te willen komen, maar als je specifieke vragen hebt kun je me gerust een PM sturen :).
Klinkt interessant :) Zijn je studie en werk ook in het Spaans of is het in het Engels?

Thx voor tip van loquo.es maarre ik zal er vast overheen kijken maar ik zie geen banenafdeling? alleen auto's e.d., onroerend goed, huisdieren en vraag en aanbod mbt producten.

Het is voor na de zomer overigens, dus wil het in Juni ongeveer rond hebben zodat ik in de zomer weer een aantal weken taalcursus kan doen.
pi_88988477
Wat betreft werk is de voertaal Spaans, maar publicaties uiteraard in het Engels :) Studie is in principe geheel Spaans, wat ik echt idioot vind, zeker voor een Masteropleiding... Het is zelfs zo erg, dat toen ik hier net was (2 maanden) en ik een presentatie moest doen voor 1 of ander vakje, toen ik vroeg aan de docent of dat in het Engels mocht, dat dat uitgesloten was. Ik citeer (vrij vertaald): "De officiele talen van de Technische Universiteit van Valencia zijn: Spaans of Valenciaans. Als ik jou was, koos ik Spaans.". Punt is, dat grofweg het grootste deel van de docenten zelf geen Engels spreekt, en er zich dus niet aan waagt.

Bij Loquo moet je ook eerst even de zone kiezen (directe link -> valencia.loquo.es), dan heb je onder het kopje 'ofertas de trabajo' ergens ook 'marketing / comunicación' staan.
pi_88996898
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:57 schreef _iridium_ het volgende:
Wat betreft werk is de voertaal Spaans, maar publicaties uiteraard in het Engels :) Studie is in principe geheel Spaans, wat ik echt idioot vind, zeker voor een Masteropleiding... Het is zelfs zo erg, dat toen ik hier net was (2 maanden) en ik een presentatie moest doen voor 1 of ander vakje, toen ik vroeg aan de docent of dat in het Engels mocht, dat dat uitgesloten was. Ik citeer (vrij vertaald): "De officiele talen van de Technische Universiteit van Valencia zijn: Spaans of Valenciaans. Als ik jou was, koos ik Spaans.". Punt is, dat grofweg het grootste deel van de docenten zelf geen Engels spreekt, en er zich dus niet aan waagt.

Bij Loquo moet je ook eerst even de zone kiezen (directe link -> valencia.loquo.es), dan heb je onder het kopje 'ofertas de trabajo' ergens ook 'marketing / comunicación' staan.
Opmerkelijk, en ik zie nu idd dat de master die ik op het oog heb ook in het Spaans is. Voor een masteropleiding wel vreemd ja. Zeker bij technische vakken aangezien je daarbij toch niet aan het engels kan ontkomen.

Hoe was jouw Spaans dan op dat moment? Kon je je al goed genoeg redden of heb je nog veel moeite gehad om alles in het Spaans te doen?

Enne sorry maar ik zie het echt niet op die site :? ik had al gekeken bij de Valencia pagina maar zie niets over werk, ook niet na een cntrl+f op trabajo ?
  maandag 22 november 2010 @ 12:50:35 #43
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89009086
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 01:42 schreef VacaLoca het volgende:
Gaat om een marketing afstudeerstage. Dus meer op strategisch niveau een plan schrijven voor een bedrijf. Niet echt branche-afhankelijk dus omdat in elke branche wel marketing komt kijken. Want marketing is in feite gewoon de gehele bedrijfsvoering.
Veel bedrijven zijn wanhopig op zoek naar export mogelijkheden, je kan de service die je aanbiedt daar op focussen. Schrijf niet alleen een brief/e-mail, maar bel er achteraan. Verkoop jezelf en vooral je project. Dit doet bijna niemand! Zo zorg je ervoor dat je opvalt. Ennuh... een project verkoop je niet aan de secretaris/esse....

quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 01:42 schreef VacaLoca het volgende:

Ik zat ook al te denken dat als ze weinig geld voor werknemers je als stagair aantrekkelijk kan zijn. Maar las al wel dat mensen zo desperate voor werk zijn dat ze ook voor een appel en een ei willen werken. Maar goed, als ik niet al te veel stagevergoeding vraag zal ik alsnog wel goedkoper zijn ja :)

Kan echter wel zijn omdat ik dus meer zal fungeren als adviseur, en niet echt mee zal werken dat ze in deze tijd daar misschien geen geld aan willen besteden maar enkel wat op korte termijn productie oplevert.

Ik weet niet wat je verwacht, maar toen alles hier goed ging was men al bereid voor weinig geld te werken. Ik weet niet of je de term mileurista kent?

http://es.wikipedia.org/wiki/Mileurista

Vraag dus vooral niet te veel.
Siesta & Fiesta!
pi_89011036
Ik zat te denken aan 4 a 500e bruto.

Wel treurig hoe het gesteld is in zo'n mooi land.

Thx voor de tip wb export :) Vind ik zelf ook wel een interessant onderwerp.
  maandag 22 november 2010 @ 14:15:13 #45
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89011823
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 22:58 schreef VacaLoca het volgende:

[..]



Opmerkelijk, en ik zie nu idd dat de master die ik op het oog heb ook in het Spaans is. Voor een masteropleiding wel vreemd ja. Zeker bij technische vakken aangezien je daarbij toch niet aan het engels kan ontkomen.
In mijn lessen heb ik geen Engels nodig... Ook zou ik met Engels niets bereiken bij mijn studenten. En dat zijn studenten informatica en telecommunicatie. (toegegeven, eerstejaars)

[ Bericht 1% gewijzigd door Curchulain op 22-11-2010 14:28:02 ]
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 22 november 2010 @ 14:41:19 #46
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89012681
Speen = no inglisj
Siesta & Fiesta!
pi_89022272
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:15 schreef Curchulain het volgende:

[..]

In mijn lessen heb ik geen Engels nodig... Ook zou ik met Engels niets bereiken bij mijn studenten. En dat zijn studenten informatica en telecommunicatie. (toegegeven, eerstejaars)
Eerstejaars masterstudenten :? ? Zijn de meeste masters niet gewoon 1 jaars (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
  maandag 22 november 2010 @ 22:59:11 #48
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89035183
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:45 schreef _iridium_ het volgende:

[..]



Eerstejaars masterstudenten :? ? Zijn de meeste masters niet gewoon 1 jaars (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
Eerstejaars als in vers uit de middelbare school.

En volgens mij zijn de meeste betamasters twee jaar.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 23 november 2010 @ 07:42:25 #49
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89041747
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:45 schreef _iridium_ het volgende:

[..]
Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
Promoten doen ze wel, het zet alleen geen zoden aan de dijk. Men probeert tegenwoordig vanaf heel jong Engels te leren, het probleem is alleen dat de docenten niet zo heel goed in hun vak zijn. Maar ze komen er wel.... ooit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bramito op 23-11-2010 07:55:27 ]
Siesta & Fiesta!
pi_89042887
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
  dinsdag 23 november 2010 @ 11:29:56 #51
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89046174
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
20 jaar is in mijn ogen wel erg optimistisch, en dan ga ik af op de situatie hier in Barcelona. Elders zal het zeker nog langer duren. De docenten spreken het al nauwelijks, want hun docenten spraken het nauwelijks. Het minste wat Spanje zou moeten doen is het verplicht stellen (en uiteraard financieel ondersteunen) van een jaar VK/VS/Canada/etc. voor studenten Engels, want anders lukt het gewoon niet.

Een collega van mij ging naar Zweden met enkele vriend(inn)en die Engels studeerden. Mijn collega moest de tolk zijn, want de aanstaande docenten Engels konden zich niet redden. Dat is in mijn ogen niet aandoenlijk meer.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_89087293
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 24 november 2010 @ 12:59:39 #53
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89091091
Wat bedoel je met: "al die kaaskoppen daar"?
Siesta & Fiesta!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:14:28 #54
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89098689
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Ik heb vrijwel geen ervaring met gemiddelde Spanjaarden.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 24 november 2010 @ 19:15:08 #55
107792 Hexley
the Platypus
pi_89106030
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 12:32 schreef Curchulain het volgende:
Afgelopen week een nieuw rijbewijs aangevraagd om mijn (gestolen) Nederlandse te vervangen... die medische certificaten zijn een goeie business zeg... :{
Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
pi_89106208
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Malgrat, Lloret, Blanes, Ibiza etc is maar een klein deel van Spanje he....
  donderdag 25 november 2010 @ 11:12:23 #57
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89128932
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:15 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:06:07 #58
107792 Hexley
the Platypus
pi_89191337
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:
Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren?
Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
  zondag 28 november 2010 @ 10:19:46 #59
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89249486
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
  maandag 29 november 2010 @ 11:19:34 #60
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89290562
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:06 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
Volgens mij zijn alle grenswaarden die ze hanteren toch echt bovengrenzen: bloeddruk, hartslag, fout bij de joysticktest...

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Ik heb in totaal zo'n 15 minuten moeten wachten. Na elke test werd mij verteld in de gang even te wachten maar ik kreeg de kans niet om te gaan zitten. En ik had eerst al een nummertje gekregen bij trafico; toen ik terugkwam was ik binnen een paar minuten aan de beurt.

Anderzijds... ik betaalde wel meer dan 35 euro.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:34:09 #61
107792 Hexley
the Platypus
pi_89360651
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
  woensdag 1 december 2010 @ 16:06:41 #62
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89389340
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:34 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
Over dit soort zaken maak ik mij allang niet meer druk, toen ik hier pas kwam wonen nog wel.
Je raakt er aan gewend..
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:07:43 #63
107792 Hexley
the Platypus
pi_89464232
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:09:08 #64
107792 Hexley
the Platypus
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:38:47 #65
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89468622
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:07 schreef Hexley het volgende:
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
Ja
Mijn vriendin is spaanse en die vind het echt de normaalste zaak van de wereld (wachten) die zit er echt niet mee.
Ik ben er aan gewend het is niet anders!!
Laatst moesten we naar de seguridad sociaal ruim 1 uur wachten tot je aan de beurt bent ,dan ga ik lekker een biertje drinken en zij wacht en kletst daar lekker ,als we dan bijna aan de beurt zijn dan belt ze ff .
Vorige week ook met de baby naar het ziekenhuis ,we moesten er om 9uur zijn dus we waren gelijk aan de beurt :) :) .
De arts zei echter dat ze met de baby nog wat test moesten doen en dat gaat niet in in Ibiza ,daar moet je voor naar Palma .
Je moet een afspraak maken op de afdeling traslados ,dus wij gelijk daarheen ,en ja hoor een nummertje trekken ,nr 27 en ze waren bij 12 ,blijkt dat ze per nr ongeveer een kwartier nodig hebben en er werkten maar 2 mensen 8)7 8)7 .
De baby begon echter erg te huilen na een minuut of 10 en toen was er een oudere dame zo aardig om nummertje te ruilen ^O^ .(ook zij zat er niet mee wat langer te wachten)
Dus ja ik ben nog steeds verbaast dat anderen(spanjaarden) er aan gewend zijn ,maar het is ze met de paplepel ingegoten ,zij weten niet beter ,denk ik.
pi_89501093
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:18:44 #67
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504015
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:09 schreef Hexley het volgende:
Ow, heb uitzicht op sneeuw.... Lekker weertje ook,... -O-

[ afbeelding ]
Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:20:42 #68
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504127
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 23:24 schreef intro het volgende:
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
Eres Española .. a que si?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:32:02 #69
107792 Hexley
the Platypus
pi_89507720
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:18 schreef chufi het volgende:

[..]

Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
En zo dan?



Kwam vanmorgen in de keuken zet koffie, kijk uit het raam en iets klopte er niet,...
Na een paar slokken koffie, hey daar ligt een lading sneeuw joh... :P

Kijk weet je waar ik me wel aan stoor is, iets van drie maanden moeten wachten op de telefoonlijn en ADSL. :(

Maar als ik voor bloedprikken eventjes twee uurtjes moet wachten tja, ik zie het probleem niet echt hoor. :)
Neem wat te lezen mee of zo... ;)
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:38:54 #70
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89507763
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_89508287
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door illusions op 04-12-2010 04:05:32 ]
  zaterdag 4 december 2010 @ 04:32:43 #72
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89508443
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 03:59 schreef illusions het volgende:

[..]

Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')
Dat Engels blijft een probleem, mn ex gaf de afgelopen jaren Engelse les in vele dorpen en daarnaast via internet aan het Spaanse Overheids personeel. Levert iets bij , maar de kwaliteit is natuurlijk bagger, alhoewel ze wel al 2 jaar de award als beste online English teacher van de overheid kreeg,,,
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.

BTW: Die Digitalisering is inderdaad wel een voordeel, maar hoeveel mensen er gebruik van maken blijft de vraag..
Wanneer ik in Spanje ben probeer ik altijd wel te kijken of er een origineel (engels) signaal is. Ik haat nml die nasynchronisering . Maar helaas is dat voor een hoop zenders niet het geval.
Mn dochter in Valencia probeert het wel om zoveel mogelijk origineel te kijken, maar zij is dan ook opgegroeid met de NL-ondertiteling structuur..

Das trouwens het probleem denk ik .. Het is in Spanje nasynchronisren in het Spaans of OV zonder ondertiteling, dus daardoor kun je niet meelezen zoals wij dat wel kunnen.

Heb dit volgens mij al een eerder gemeld
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:07:27 #73
107792 Hexley
the Platypus
pi_89510670
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 02:38 schreef chufi het volgende:
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Nou de eerste rij bergen en alles ervoor incl. het dorp zijn netjes schoon gebleven, goed ergens moet het stoppen. Had het een weekje of zes geleden met regen, aan de andere kant van de kruising regende het flink maar aan mijn kant geen druppel. Tja het is dan toch wel een beetje maf... :)

Medicopter en Cobra 11 waren idd een tijdje ook netjes in het Duits te zien,
tot ze denk ik de originele tapes kwijt hebben gemaakt... ;)

Maar dat heb je ook met computers. Ow je hebt progje x doe ff een kopie, bijna altijd is
het dan van het "spreekt" geen Spaans! En sommigen weten niet eens dat het Engels "spreekt". :P
  zondag 5 december 2010 @ 13:53:00 #74
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89548815
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 04:32 schreef chufi het volgende:

[..]
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.
Ik weet niet hoe het in de rest van spanje is maar op Ibiza is engels verplicht op de lagere school vanaf 6 jaar 3uur per week.
Alleen geeft hier de directeur de engelse les en zijn engels in niet echt top !
Middelbare school weet ik niet .
pi_89553992
Ik zit hier nu in 1 Bachillerato en ik moet zeggen dat het niveau Engels hier (Mallorca) echt beneden peil is! Ik haal in alles 10en omdat het zou makkelijk is en ik zal niet eens beginnen over de uitspraak hier...
pi_89574333
quote:
13s.gif Op zondag 5 december 2010 16:31 schreef Oliviertje1994 het volgende:
Ik zit hier nu in 1 Bachillerato en ik moet zeggen dat het niveau Engels hier (Mallorca) echt beneden peil is! Ik haal in alles 10en omdat het zou makkelijk is en ik zal niet eens beginnen over de uitspraak hier...
yu espeake engles tambien? :')
  maandag 6 december 2010 @ 00:58:07 #77
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89574548
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 00:47 schreef illusions het volgende:

[..]

yu espeake engles tambien? :')
supongo que si ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_89574828
Ben in Spanje al wel wat britten tegengekomen die er voor een paar jaar komen werken als lerares/leraar Engels.

Kunnen de Spaanse leraren straks iig wel zeggen: ''they took ur jawbs!" :')
  maandag 6 december 2010 @ 01:13:26 #79
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89574899
Ja maar die zullen alleen aan de kust komen ..... Mn ex deed binnenlandse dorpen en dat was in hun naschoolse tijd ... Animo laat dan te wensen over
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  maandag 6 december 2010 @ 13:14:01 #80
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89583974
Ik vind wel dat het gunstig is voor ons dat veel spanjaarden geen engels spreken.
Toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen sprak ik geen woord spaans ,had na 2 maanden werk gevonden ,maar mijn collegas spraken dus alleen spaans ,zo heb ik spaans geleerd .
Ik heb nooit een curses gedaan gewoon eerst met de handen praten en na verloop van tijd rolt het spaans er wel in .
Mijn vriendin is wel spaans maar met haar sprak/spreek ik altijd duits ,maar kon wel altijd de betekenis van woorden vragen.
Ook moet ik zeggen dat hier veel engelsen al vele jaren wonen maar nog bijna geen woord spaans spreken. En dan maar klagen dat de spanjaarden zo slecht of geen engels kunnen 8)7 .
  maandag 6 december 2010 @ 15:51:22 #81
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89590087
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 01:13 schreef chufi het volgende:
Ja maar die zullen alleen aan de kust komen ..... Mn ex deed binnenlandse dorpen en dat was in hun naschoolse tijd ... Animo laat dan te wensen over
Tijdens schooltijd laat animo ook al flink te wensen over. Waarom je best doen als je toch niet kan blijven zitten?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_89591156
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 13:14 schreef SanAnt het volgende:
Ik vind wel dat het gunstig is voor ons dat veel spanjaarden geen engels spreken.
Toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen sprak ik geen woord spaans ,had na 2 maanden werk gevonden ,maar mijn collegas spraken dus alleen spaans ,zo heb ik spaans geleerd .
Ik heb nooit een curses gedaan gewoon eerst met de handen praten en na verloop van tijd rolt het spaans er wel in .
Mijn vriendin is wel spaans maar met haar sprak/spreek ik altijd duits ,maar kon wel altijd de betekenis van woorden vragen.
Ook moet ik zeggen dat hier veel engelsen al vele jaren wonen maar nog bijna geen woord spaans spreken. En dan maar klagen dat de spanjaarden zo slecht of geen engels kunnen 8)7 .
Ibiza zat je he? Daar is het ook wel anders dan binnenland van Spanje lijkt me. Ik zat ook op taalcursus met iemand die 2 jaar op Mallorca had gewerkt maar die nog amper een woord Spaans kon omdat ze al die tijd bijna alleen maar Duits had gepraat, omdat je daar gewoon haast een Duitse kolonie hebt.

Overigens die Engelsen waar ik het over had die les gingen geven in Spanje, gingen naar het binnenland... Sevilla meen ik.

Overigens lijkt het me dat Spanjaarden toch makkelijk Engels zouden moeten kunnen oppakken als ze even willen? Die talen lijken zo enorm op elkaar... als ik Spaans leer dan doe ik dat ook vanuit het Engels. Ook tig woorden waarvan alleen het einde van het woord anders is. Van Spaanse woorden die ik niet ken kan ik vaak de betekenis al raden omdat het op een Engels woord lijkt.
  maandag 6 december 2010 @ 21:16:16 #83
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89605711
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:17 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Die talen lijken zo enorm op elkaar...
Comorrrrrrr?
Siesta & Fiesta!
  maandag 6 december 2010 @ 21:17:18 #84
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89605811
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:16 schreef Bramito het volgende:

[..]

Comorrrrrrr?
:D
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_89767480
Hallo allemaal!
Ik ga volgend jaar voor buitenlandse stage voor 2 maanden naar Barcelona, stageplaats is al geregeld, bij een universiteit maar nu moet ik nog woonruimte vinden!
Ik heb wel van de uni een aantal links doorgekregen met "betrouwbare" verhuurders, maar nu vraag ik me een beetje af hoe het met de veiligheid van de wijken in Barcelona zit :@ .. Dus wilde ik jullie, de insiders, een vraagje stellen..

Zijn er daar wijken a la de Bijlmer waar je 's avonds echt niet meer over straat moet gaan? En wat zijn de wat vriendelijkere wijken?
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:54:14 #86
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89771409
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 16:11 schreef Tulping het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ga volgend jaar voor buitenlandse stage voor 2 maanden naar Barcelona, stageplaats is al geregeld, bij een universiteit maar nu moet ik nog woonruimte vinden!
Ik heb wel van de uni een aantal links doorgekregen met "betrouwbare" verhuurders, maar nu vraag ik me een beetje af hoe het met de veiligheid van de wijken in Barcelona zit :@ .. Dus wilde ik jullie, de insiders, een vraagje stellen..

Zijn er daar wijken a la de Bijlmer waar je 's avonds echt niet meer over straat moet gaan? En wat zijn de wat vriendelijkere wijken?
Echt slechte wijken heeft Barcelona vrijwel niet. Doorgaans worden Besós Mar (ook wel La Mina), El Raval en een deel van La Ribera genoemd als slecht. Raval echter voornamelijk omdat het een immigrantenwijk is, en omdat het het werkgebied is van de hoertjes die op de Rambla hun klanten werven. La Ribera ziet er gewoon niet echt aantrekkelijk uit, maar daar heb ik zelf in halfzatte toestand om drie uur 's nachts nooit problemen gehad. La Mina echt alleen van horen zeggen. Waarschijnlijk zou je daar al niet willen wonen vanwege de ongunstige ligging. Alleen een campus van UPF is dichtbij, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad. En me dunkt dat je daar niet naartoe gaat, tenzij je Catalaans en/of Spaans studeert.

Slecht a la Bijlmer moet je meer in Badalona en L'Hospitalet zoeken.

Vriendelijke wijken: Eixample (ook wel Gayxample) en Gràcia zijn dan de eerste die me te binnen schieten.

Waar ik zelf nogal op heb gelet is de ligging ten opzichte van de relevante metrolijnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curchulain op 10-12-2010 18:07:25 ]
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_89961560
Heel erg bedankt voor je antwoord ^O^
Soms zie je gewoon door de bomen het bos niet meer..
pi_89968568
Het valt op zich allemaal wel mee daar. Ik heb zelf een half jaar in Raval gewoond en dat is prima te doen. Het is meestal niet bepaald mooi en in bepaalde straten hangt best wel een gek sfeertje, maar onveilig zou ik het niet willen noemen. Ik woonde zelf bijna tegen Parallel aan, dichtbij het Maritiem Museum, en daar was nooit wat aan de hand en de metro was op 2 minuten lopen.

Het nadeel in Barcelona is alleen wel dat de vriendelijke wijken die Churchulain aangeeft vaak ook een beetje duurder zijn en dat de verhuurders minder flexibel zijn. Omdat je maar twee maanden blijft zit je met een beperkt aanbod, althans, daar had ik mee te kampen 3 jaar geleden. Woon er nu al twee jaar niet meer, maar ik denk dat het niet gek veel veranderd is.
  woensdag 15 december 2010 @ 19:14:36 #89
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89969498
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:54 schreef Garagardo het volgende:
Het valt op zich allemaal wel mee daar. Ik heb zelf een half jaar in Raval gewoond en dat is prima te doen. Het is meestal niet bepaald mooi en in bepaalde straten hangt best wel een gek sfeertje, maar onveilig zou ik het niet willen noemen. Ik woonde zelf bijna tegen Parallel aan, dichtbij het Maritiem Museum, en daar was nooit wat aan de hand en de metro was op 2 minuten lopen.

Het nadeel in Barcelona is alleen wel dat de vriendelijke wijken die Churchulain aangeeft vaak ook een beetje duurder zijn en dat de verhuurders minder flexibel zijn. Omdat je maar twee maanden blijft zit je met een beperkt aanbod, althans, daar had ik mee te kampen 3 jaar geleden. Woon er nu al twee jaar niet meer, maar ik denk dat het niet gek veel veranderd is.
Klopt helemaal.

En ik noemde als 'slechte' buurten vooral buurten met een slechte reputatie; combineer dat met de tolerantie van de gemiddelde Spanjaard aangaande bepaalde soorten buitenlanders en je hebt als buurt al vrij snel zo'n reputatie te pakken. Wat Raval betreft: het was slecht, vervolgens kwamen de immigranten, en nu is het juist aan het aantrekken met wat projecten van de gemeente. Alleen de reputatie blijft nog wel even hangen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 15 december 2010 @ 21:27:22 #90
107792 Hexley
the Platypus
pi_89976177
Nou een jaar of 10, 12 terug een keer @ la mina geweest en het zag er niet uit hoor...
pi_89978706
Het klopt wel dat Spanjaarden een beetje neerbuigend doen tegen buitenlanders uit een bepaalde klasse. Hier in ´Euskal Herria´ is het nog erger overigens, al valt het in Bilbao zelf wel mee. Barcelona is door de vele toeristen denk ik wel meer open dan andere plaatsen wat dat aangaat en men spreekt over het algemeen meer Engels dan in andere plaatsen, wat ik drie jaar geleden wel fijn vond overigens.

Ik vind Raval een interessante buurt en volgens mij is er veel potentie om er iets tofs van te maken. Uiteindelijk gebeurt dat in erg veel steden, dat de centrale, eerdere achterbuurten zichzelf ontpoppen tot een smeltkroes van culturen en invloeden wat uiteindelijk weer leidt tot een excentriek, maar aangenaam geheel. Raval zit in volgens mij in zo´n stijgende lijn.

La Mina ken ik persoonlijk niet zo goed, maar het zal allemaal wel meevallen. Ik ben nog nergens ter wereld op plekken geweest waar ik echt een naar gevoel van onveiligheid beleefde en zeker in Spanje kun je met een beetje Spaans heel makkelijk contact leggen met de mensen. Ik voel me er tegenwoordig, sociaal gezien, meer thuis dan in Nederland denk ik.

Hmm ... ik dwaal een beetje af geloof ik, haha.
pi_89991093
Vorige week was er op Callejeros (Terug te kijken op cuatro.com) een reportage over La mina. Mja daar werd je nou niet echt bepaald vrolijk van.
pi_89996332
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 10:39 schreef Friebo het volgende:
Vorige week was er op Callejeros (Terug te kijken op cuatro.com) een reportage over La mina. Mja daar werd je nou niet echt bepaald vrolijk van.
Heh, heb een deel van die aflevering gekeken en het ziet er inderdaad niet fijn uit. Het valt me op dat er zoveel marginale buurten zijn in Spanje. Bijna elke week komt Callejeros wel met een reportage uit die wijken en ik blijf me verbazen.

Gisteren ook Comando Actualidad zitten kijken over de woningsector en vooral over banken die mensen uit het huis zetten, terwijl er meer dan 1 miljoen woningen leeg staan en niet verkocht worden. Het is een trieste boel...

Gelukkig valt het hier wel mee, al hebben veel PYMES het verschrikkelijk zwaar. Ik kom er via mijn werk veel tegen die hopen dat het volgend jaar aantrekt, maar ik denk dat 2011 een nog zwaarder jaar gaat worden voor velen van hen. Veel polígonos staan half leeg en waar je twee jaar geleden moeite had met opstoppingen in het verkeer en parkeren, kun je nu overal makkelijk en snel komen en parkeren voor de deur...
  zaterdag 18 december 2010 @ 01:36:25 #94
107792 Hexley
the Platypus
pi_90075004
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:05 schreef Garagardo het volgende:
Het klopt wel dat Spanjaarden een beetje neerbuigend doen tegen buitenlanders uit een bepaalde klasse.
Ow, maar wat doen Nederlanders in Nederland dan? ;)
En voor dat er echt buitenlanders waren, was het het volk uit Andalusië en Murcia enzo....
  zaterdag 18 december 2010 @ 02:40:48 #95
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076315
Maar Nederlanders worden over het algemeen toch wel redelijk geaccepteerd?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:10:34 #96
107792 Hexley
the Platypus
pi_90076582
Is die vraag, een reactie is op mijn postje? Ja? Dan vraag ik me af waarom je dat vraagt... :)
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:22:29 #97
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076656
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 03:10 schreef Hexley het volgende:
Is die vraag, een reactie is op mijn postje? Ja? Dan vraag ik me af waarom je dat vraagt... :)
Ja een reactie. Waarom? Omdat ik dat idee heb, alhoewel ik er nooit gewoond heb, maar wel 25+ jaren ervaring en nooit iets meegemaakt negatief is..

Ze discrimineren wel meer dan ons, maar dan vnl op moslims en negros ....

btw: Ik ben bijna 15 jaar getrouwd geweest met een Turolense en ik kom er nog regelematig en in Valencia waar mn dochter nu woont
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_90076717
Dat van dat discrimineren was mij ook opgevallen ja. Met taalschool verschillende leraressen die opzich best tof waren maar wel zonder enige schaamte nogal racistische uitspraken konden doen. Marokkanen hebben ze het niet op, negers niet nee en niet op gitanos.

Kwa europeanen hebben ze het niet zo op de Fransen volgens mij, maar goed, wie wel :') :D

Maar als Nederlander zit je wel goed bij ze zover ik heb kunnen ervaren. Ms dat in de kustgebieden waar alle tokkies de boel op stelten komen zetten dat ze daar er een beetje zat van zijn maar in het binnenland vinden ze het alleen maar tof als je uit NL komt (maar goed bijna overal in de wereld vind men NL tof om een of andere reden).
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:38:16 #99
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076776
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 03:29 schreef VacaLoca het volgende:
Maar als Nederlander zit je wel goed bij ze zover ik heb kunnen ervaren. Ms dat in de kustgebieden waar alle tokkies de boel op stelten komen zetten dat ze daar er een beetje zat van zijn maar in het binnenland vinden ze het alleen maar tof als je uit NL komt (maar goed bijna overal in de wereld vind men NL tof om een of andere reden).
In de vakantie-oorden worden we waarschijnlijk over 1 kam geschorem, maar verder valt het wel mee volgens mij ..

Oh ja en Oostblokkers zijn ze ook niet blij mee (een hoop criminaliteit brengt dat voort) veel Roemenen daar
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_90076845
Volgens mij dus vooral de Romani oftewel Gitanos....
Die veroorzaken in wel meer landen problemen en in Spanje heb je er idd erg veel. Ik kijk nu even op wiki en zie dat er schatting is van 650.000 gitanos in Spanje, das nog meer dan in Roemenie.
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:54:15 #101
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076931
Ik ben niet ingeburgerd daar, tis of wat ik van mensen daar hoor of wat ik via TVE-INT mee krijg.hier.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:52:45 #102
107792 Hexley
the Platypus
pi_90092119
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 03:22 schreef chufi het volgende:

[..]

Ja een reactie. Waarom? Omdat ik dat idee heb, alhoewel ik er nooit gewoond heb, maar wel 25+ jaren ervaring en nooit iets meegemaakt negatief is..

Ze discrimineren wel meer dan ons, maar dan vnl op moslims en negros ....

btw: Ik ben bijna 15 jaar getrouwd geweest met een Turolense en ik kom er nog regelematig en in Valencia waar mn dochter nu woont
Spanje heeft de PP en in Nederland heb je de PVV, dus als je dat als maatstaf neemt heb je idd gelijk... :P

Tja, mijn broertje heeft ooit eens, toen hij naar werk opzoek was te horen gekregen dat ze alleen mensen
die in het dorp geboren zijn aannemen. Als die gast dat met terugwerkende kracht ff in de praktijk zou brengen,
dan mag hij er wel een paar ontslaan hoor... ;)

Voor de rest eigenlijk weinig, ja soms zijn er wel van die domme opmerkingen maar goed. :)
pi_90354454
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 01:36 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ow, maar wat doen Nederlanders in Nederland dan? ;)
En voor dat er echt buitenlanders waren, was het het volk uit Andalusië en Murcia enzo....
Ik heb ook nergens aangegeven dat dat niet het geval is in Nederland, maar het was me gewoon opgevallen. Hier in het Baskenland is men veelal nog kortzichtiger wat dat aangaat. Dit doet zich vooral voor in afgelegen dorpen en plaatsjes aan de kust, waar men nog volop gelooft dat onafhankelijkheid haalbaar is. Een halve eeuw geleden was je hier als Spanjaard ook gewoon een buitenlander die kwam profiteren van de Basken.

Gelukkig veranderen de tijden en daarmee ook de mensen, maar je wordt er zo nu en dan toch mee geconfronteerd.

Is er hier op het forum eigenlijk iemand die in het Noorden woont? Ik las al hier en daar wat over Barcelona en Madrid, maar aangezien ik net kom kijken heb ik geen idee van wie waar woont :)
  vrijdag 24 december 2010 @ 00:49:08 #104
107792 Hexley
the Platypus
pi_90373536
Tja maar ff bellen naar die Spanjaarden in Madrid, met het verzoekje de verdere industriële
en economische groei in Cantabria of Asturias te plannen, dat was ze weer te veel werk.

En "het volk uit Andalusië en Murcia", nou in de jaren 50 en 60 hadden ze het labeltje van luie hond.
Alleen bij gebrek aan "betere" nam je ze aan,....


quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 19:00 schreef Garagardo het volgende:
Is er hier op het forum eigenlijk iemand die in het Noorden woont?
pi_90523304
2 januari het rookverbod... wat zijn de reacties in jullie omgeving? :)
  dinsdag 28 december 2010 @ 02:15:41 #107
107792 Hexley
the Platypus
pi_90523857
Ik snap m niet ;( :P
  dinsdag 28 december 2010 @ 02:28:48 #109
107792 Hexley
the Platypus
pi_90523897
Wat ligt er zo al in de kofferbak op de gemiddelde vrijdag of zaterdag nacht? :)
pi_90523946
Een gedrogeerde latina?
  dinsdag 28 december 2010 @ 02:38:39 #111
107792 Hexley
the Platypus
pi_90524231
Vandaar de Vaca :P

Maar tja, ze kunnen wel gezellig buiten gaan staan maar is toch aardige omschakeling. Volgens mij roken 8 van de 10 spanjaarden en ook gewoon bij het eten vaak.

Ben benieuwd. Ik ben er zelf wel blij mee opzich... als het tenminste wel gezellig blijft :P
  dinsdag 28 december 2010 @ 02:51:00 #113
107792 Hexley
the Platypus
pi_90524389
Denk zelf dat het uitgaansleven er mede door
peña's + botellón aardig wat klanten aan kan verliezen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 02:43 schreef VacaLoca het volgende:
Vandaar de Vaca :P
* Hexley veggie dus uh, weinig te vrezen. ;)
  zaterdag 1 januari 2011 @ 02:05:30 #114
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90699142
Feliz año 2011

Vive la Cava !!!!! Un Brindis w/
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_90720891
Ik weet niet of ik dit nu in het juiste topic plaats maar aangezien deze topic over Spanje gaat zal ik het hier maar posten.

Over een paar jaar(2) zou ik graag voor 6maanden of eventueel langer in Spanje willen studeren maar mijn vraag aan jullie is: welke stad/universiteit,Universidad Autónoma De Barcelona, of Universidad Complutense de Madrid, is volgens jullie beter qua cultuur enzovoorts. Mijn voornaamste doel zal zijn om na afloop de taal goed te kunnen spreken/luisteren/schrijven. Ik heb gelezen dat in Barcelona wel is moeilijk gedaan word over het spaans of catalaans spreken, maar is dit in praktijk ook werkelijkheid een hindernis?
Wat zijn jullie ervaringen met deze twee universiteiten/steden en misschien nog enige tips/hints?

Ik ga overigens ook een spaanse cursus I+II volgen dit jaar, en in me tweede jaar van me studie nog een spaanse cursus III (B1+)

alvast bedankt,,

mvg Erik
  zondag 2 januari 2011 @ 17:45:38 #116
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_90752985
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 20:49 schreef 91Erik het volgende:
Ik weet niet of ik dit nu in het juiste topic plaats maar aangezien deze topic over Spanje gaat zal ik het hier maar posten.

Over een paar jaar(2) zou ik graag voor 6maanden of eventueel langer in Spanje willen studeren maar mijn vraag aan jullie is: welke stad/universiteit,Universidad Autónoma De Barcelona, of Universidad Complutense de Madrid, is volgens jullie beter qua cultuur enzovoorts. Mijn voornaamste doel zal zijn om na afloop de taal goed te kunnen spreken/luisteren/schrijven. Ik heb gelezen dat in Barcelona wel is moeilijk gedaan word over het spaans of catalaans spreken, maar is dit in praktijk ook werkelijkheid een hindernis?
Wat zijn jullie ervaringen met deze twee universiteiten/steden en misschien nog enige tips/hints?

Ik ga overigens ook een spaanse cursus I+II volgen dit jaar, en in me tweede jaar van me studie nog een spaanse cursus III (B1+)

alvast bedankt,,

mvg Erik
Wat betreft het Catalaans aan universiteiten in Barcelona: aan mijn universiteit is het het recht van de student om van tevoren te weten in welke taal de klas wordt gegeven. Een voorkeur voor Castiliaans danwel Catalaans is echter geen geldige reden om van groep te wisselen (zoals in mijn geval mijn collega's Catalaans gebruiken en ik Castiliaans). Of dit bij UAB het geval is... het zou zomaar kunnen.

In het dagelijks leven is het doorgaans geen probleem. Men snapt dat je ervoor gekozen hebt om eerst Spaans te leren, en pas later met Catalaans te gaan beginnen. ;)

Qua cultuur kan ik over de twee universiteiten niets zeggen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_90779797
Rookverbod sinds vandaag. :( Ergste wat ze deze economie kunnen aandoen. Laten we ons maar aansluiten bij Griekenland en Ierland.
  maandag 3 januari 2011 @ 14:49:36 #118
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_90793178
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 20:49 schreef 91Erik het volgende:
Ik weet niet of ik dit nu in het juiste topic plaats maar aangezien deze topic over Spanje gaat zal ik het hier maar posten.

Over een paar jaar(2) zou ik graag voor 6maanden of eventueel langer in Spanje willen studeren maar mijn vraag aan jullie is: welke stad/universiteit,Universidad Autónoma De Barcelona, of Universidad Complutense de Madrid, is volgens jullie beter qua cultuur enzovoorts. Mijn voornaamste doel zal zijn om na afloop de taal goed te kunnen spreken/luisteren/schrijven. Ik heb gelezen dat in Barcelona wel is moeilijk gedaan word over het spaans of catalaans spreken, maar is dit in praktijk ook werkelijkheid een hindernis?
Wat zijn jullie ervaringen met deze twee universiteiten/steden en misschien nog enige tips/hints?

Ik ga overigens ook een spaanse cursus I+II volgen dit jaar, en in me tweede jaar van me studie nog een spaanse cursus III (B1+)

alvast bedankt,,

mvg Erik
Wat Curchulain zegt, betekent in de praktijk dat er de theoretische kans bestaat dat alle lessen in het Catalaans gegeven worden. Daar zou ik persoonlijk niet op zitten te wachten. Wat cultuur betreft, beide steden zijn een mix van mensen uit heel Spanje en de rest van de wereld. Ik heb een voorkeur voor Madrid, anderen voor Barcelona.

Wil je Spaans leren, dan ga je naar een gedeelte van Spanje waar iedereen dit spreekt. Ik kan me echter wel voorstellen dat vanuit Nederland Barcelona aantrekkelijker lijkt.
Siesta & Fiesta!
  maandag 3 januari 2011 @ 18:12:00 #119
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_90802736
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 14:49 schreef Bramito het volgende:

[..]

Wat Curchulain zegt, betekent in de praktijk dat er de theoretische kans bestaat dat alle lessen in het Catalaans gegeven worden. Daar zou ik persoonlijk niet op zitten te wachten. Wat cultuur betreft, beide steden zijn een mix van mensen uit heel Spanje en de rest van de wereld. Ik heb een voorkeur voor Madrid, anderen voor Barcelona.

Wil je Spaans leren, dan ga je naar een gedeelte van Spanje waar iedereen dit spreekt. Ik kan me echter wel voorstellen dat vanuit Nederland Barcelona aantrekkelijker lijkt.
Punt 1: correct, indien dezelfde regels worden gehanteerd op alle universiteiten. Hier werden de regels gepresenteerd als het "Pla d'Acció pel Multilingüisme", wat in mijn opinie een dikke wassen neus is. Als UAB echter geen vergelijkbaar plan heeft, dan is de kans nog groter dat Catalaans de instructietaal is.

Spaans leren kan in Barcelona echter best, en men spreekt hier met een vrij makkelijk te volgen accent. Buiten Barcelona, maar binnen Catalonië, wordt het wel een heel stuk lastiger en kan je zelfs mensen tegenkomen die het Castiliaans nauwelijks beheersen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 4 januari 2011 @ 08:58:49 #120
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_90825854
Spaans leren in Barcelona kan inderdaad prima. Ik ben er bijvoorbeeld ook nog nooit een taxichauffeur tegengekomen die me in het Catalaans aansprak, eerder met een "acento Andaluz". Ik heb er wel een aantal solicitatie gesprekken gedaan (jaren geleden) en daar sprak men bijvoorbeeld onderling Catalaans. Verder wordt ik (overal in Europa) vaak aangesproken door mensen die de weg vragen (heel irritant af en toe) en dan kan het gebeuren dat ze Catalaans tegen je praten. Dit is geen probleem maar als je net Spaans aan het leren bent, heb je misschien een probleem om het te herkennen als Spaans of Catalaans. Dit zijn echter details, ik zou er voor zorgen dat je lessen op de UNI in het Spaans zijn.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 6 januari 2011 @ 07:35:51 #121
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_90918832
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 08:58 schreef Bramito het volgende:
Spaans leren in Barcelona kan inderdaad prima. Ik ben er bijvoorbeeld ook nog nooit een taxichauffeur tegengekomen die me in het Catalaans aansprak, eerder met een "acento Andaluz". Ik heb er wel een aantal solicitatie gesprekken gedaan (jaren geleden) en daar sprak men bijvoorbeeld onderling Catalaans. Verder wordt ik (overal in Europa) vaak aangesproken door mensen die de weg vragen (heel irritant af en toe) en dan kan het gebeuren dat ze Catalaans tegen je praten. Dit is geen probleem maar als je net Spaans aan het leren bent, heb je misschien een probleem om het te herkennen als Spaans of Catalaans. Dit zijn echter details, ik zou er voor zorgen dat je lessen op de UNI in het Spaans zijn.
Overal in Europa word je in het Catalaans de weg gevraagd?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:56:16 #122
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_91017835
Een beetje krom geformuleerd, dat geef ik toe..... Speciaal voor jou nog een keer:

Verder wordt ik (overal in Europa) vaak aangesproken door mensen die de weg vragen (heel irritant af en toe) en dan kan het gebeuren dat ze Catalaans tegen je praten.
Siesta & Fiesta!
  zaterdag 8 januari 2011 @ 12:38:15 #123
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91019022
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:56 schreef Bramito het volgende:
Een beetje krom geformuleerd, dat geef ik toe..... Speciaal voor jou nog een keer:

Verder wordt ik (overal in Europa) vaak aangesproken door mensen die de weg vragen (heel irritant af en toe) en dan kan het gebeuren dat ze Catalaans tegen je praten.
Wordt ik?
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 8 januari 2011 @ 12:39:47 #124
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_91019071
ja, dat is fout....
Siesta & Fiesta!
  zondag 9 januari 2011 @ 11:04:24 #125
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91058559
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:56 schreef Bramito het volgende:
Een beetje krom geformuleerd, dat geef ik toe..... Speciaal voor jou nog een keer:

Verder wordt ik (overal in Europa) vaak aangesproken door mensen die de weg vragen (heel irritant af en toe) en dan kan het gebeuren dat ze Catalaans tegen je praten.
Dat heb ik nou nooit... maar ik zie er dan ook niet typisch Spaans uit. Dus als mij de weg gevraagd wordt, is dat vrijwel zonder uitzondering na een "Do you speak English?"
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  zondag 9 januari 2011 @ 18:58:28 #126
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_91076978
Toen ik nog in Nederland woonde, had ik dat ook al... Ik zal er wel vriendelijk uit zien of zo...
Siesta & Fiesta!
  zondag 9 januari 2011 @ 23:19:50 #127
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91095495
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:58 schreef Bramito het volgende:
Toen ik nog in Nederland woonde, had ik dat ook al... Ik zal er wel vriendelijk uit zien of zo...
Of wegwijs. :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_91096525
Of je loopt gewoon langzaam
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:42:45 #129
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_91162026
Nee, dat juist niet....
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 11 januari 2011 @ 18:22:13 #130
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91171601
Zodra 'ie het in de smiezen heeft dat iemand weer de weg wil vragen, zet Bramito het op een lopen. ;)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 11 januari 2011 @ 18:24:35 #131
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_91171703
* peejdorie meldt zich,
30 januari vertrek ik naar Granada.. nog meer mensen aanwezig die daar wonen of hebben gewoond?
pi_91945198
Had van deze al een topic gemaakt, maar ik werd naar deze doorverwezen dus hopen dat jullie me uit de brand kunnen helpen ^^!

Over 9 dagen ga ik ons kleine, regenachtige kikkerlandje verruilen voor een taalcursus Spaans in Barcelona. Gedurende mijn verblijf daar, zal ik bij een gastgezin verblijven. Het enige probleem is: ik snap echt geen ene hol van 't adres dat ik doorgekregen heb.

C/Acacias, *huisnummer maar even weggelaten ;)
08027 - Barcelona

Afijn, ff snel bij google maps intikken dacht ik. Maar hier is mijn probleem: Als ik 't adres in google's zoekbalk pleur, blijk ik in een of andere schrale voorstad te zitten en de postcode komt bij dat adres niet overeen.

Ik heb zelf uit kunnen vogelen dat 't probleem hem in de C/Acacias ligt omdat die C voor meerdere dingen kan staan zoals Calle, Carrer en dan nog de combinaties met Calle/Carrer de las, los, de, etc. Ik doe een beroep op de Spaanstaligen onder ons.. Zouden jullie s.v.p. de volgens jullie meest voor de hand liggende combinatie aan mij kunnen laten weten?

Thanks a million! ( of muchos gracias, haha)
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:23:29 #133
181124 chufi
Hace frio o no?
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:27:20 #134
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91946067
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:23 schreef chufi het volgende:
probeer het hier eens

Carrer de les Acàcies
08027 Barcelona, Spanje

Dat was een eitje ja...

Overigens is dat adres vlakbij La Esquinica, een aanrader voor tapas (maar dat zou dat gastgezin ook al wel moeten weten).
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_91947877
Bedankt! Hiermee moet het wel lukken ^^! Hebben jullie misschien nog tips om van het vliegveld zo snel (en goedkoop) mogelijk naar het centrum of eventueel mijn adresje te komen?
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:22:32 #136
107792 Hexley
the Platypus
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:27:50 #137
107792 Hexley
the Platypus
pi_91948759
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:06 schreef Borrelhap het volgende:
Bedankt! Hiermee moet het wel lukken ^^! Hebben jullie misschien nog tips om van het vliegveld zo snel (en goedkoop) mogelijk naar het centrum of eventueel mijn adresje te komen?
Treintje naar Sants en dan de metro L5?
Zelf zou ik er gewoon een taxi voor nemen hoor,.... ;)
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:32:49 #138
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_91948968
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:22 schreef Hexley het volgende:

[..]

Wat is het verschil met deze: Calle de las Acàcies, 08027 Barcelona, España? :)
Er staat Carrer de les Acacies op het straatnaambordje :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:51:53 #139
107792 Hexley
the Platypus
pi_91949744
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:32 schreef chufi het volgende:

[..]

Er staat Carrer de les Acacies op het straatnaambordje :)
Ja en,... :) Als ik in Barcelona ben dan ga ik altijd naar calle, plaza of avenida.
En tot nu toe kon elke taxichauffeur dat gewoon vinden hoor. ;)

Ow, bij mij in de straat hangt naast avenida als het goed is ook een bordje met calle... :P
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:39:51 #140
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91951679
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:22 schreef Hexley het volgende:

[..]

Wat is het verschil met deze: Calle de las Acàcies, 08027 Barcelona, España? :)
Het eerste is correct Catalaans, het tweede noch correct Catalaans, noch correct Castiliaans (Calle de las Acacias zou correct zijn).
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:51 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja en,... :) Als ik in Barcelona ben dan ga ik altijd naar calle, plaza of avenida.
En tot nu toe kon elke taxichauffeur dat gewoon vinden hoor. ;)

Ow, bij mij in de straat hangt naast avenida als het goed is ook een bordje met calle... :P
Krankzinnig... een straat die zowel Avenida als Calle is. Als het nou Avenida en Avinguda was, dan leek het nog wel wat.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:27 schreef Hexley het volgende:

[..]

Treintje naar Sants en dan de metro L5?
Zelf zou ik er gewoon een taxi voor nemen hoor,.... ;)
¤1,60 of ¤30... ik zou het wel weten.
* Curchulain neemt altijd de Aerobus.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:44:38 #141
107792 Hexley
the Platypus
pi_91957960
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:39 schreef Curchulain het volgende:
Het eerste is correct Catalaans, het tweede noch correct Catalaans, noch correct Castiliaans (Calle de las Acacias zou correct zijn).
Mieren neuken, de gemiddelde Spaanse DNI heeft dan ook een lading fouten hoor.... :P
  vrijdag 28 januari 2011 @ 08:58:19 #142
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_91978024
* Bramito pakt palomitas en wacht rustig op wat er komen gaat....
Siesta & Fiesta!
pi_91984485
quote:
¤1,60 of ¤30... ik zou het wel weten.
* Curchulain neemt altijd de Aerobus.
Naar het centrum en dan zeker de metro ofzo?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:11:53 #144
107792 Hexley
the Platypus
pi_91985959
Nou, zelf heb ik een hekel aan bussen,... :P

Maar ik neem aan dat als je aankomt, niet alleen een waardeloze spijkerbroek in je koffer hebt,... Dat is dus de reden waarom ik eerder voor een taxi zou gaan, het treintje naar Sants is bv. een goede plek om als je ff niet oplet iets kwijt te raken. :)
  vrijdag 28 januari 2011 @ 14:43:25 #145
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_91989636
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:28 schreef Borrelhap het volgende:

[..]

Naar het centrum en dan zeker de metro ofzo?
In mijn geval naar Plaça Espanya en dan lopen. Als ik vanuit de uni ga, inderdaad metro (naar Catalunya) en dan de Aerobus, of met de trein direct. Hangt ervan af welke terminal en hoe laat.

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:11 schreef Hexley het volgende:
Nou, zelf heb ik een hekel aan bussen,... :P

Maar ik neem aan dat als je aankomt, niet alleen een waardeloze spijkerbroek in je koffer hebt,... Dat is dus de reden waarom ik eerder voor een taxi zou gaan, het treintje naar Sants is bv. een goede plek om als je ff niet oplet iets kwijt te raken. :)
Vooral blijven opletten ja. Maar dat is niet anders dan in de metro.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_93246341
Hallo,

Ik wil naar het Benicassim Festival in Benicassim Spanje. Nu willen we een hotel net buiten de stad pakken, ongeveer 10 km ervandaan. Ik vroeg me af hoe het met bussen zit in Spanje en of deze 's nachts rijden. Anders zou ik graag willen weten wat een taxi daar ongeveer kost voor 10 km. Heeft iemand ervaring?
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_93353272
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 11:12 schreef Christiaan het volgende:
Hallo,

Ik wil naar het Benicassim Festival in Benicassim Spanje. Nu willen we een hotel net buiten de stad pakken, ongeveer 10 km ervandaan. Ik vroeg me af hoe het met bussen zit in Spanje en of deze 's nachts rijden. Anders zou ik graag willen weten wat een taxi daar ongeveer kost voor 10 km. Heeft iemand ervaring?
Benicassim is vrij klein, dus nachtbussen lijkt me heel sterk, want zelfs Benidorm heeft die niet en dat is toch wel wat groter. Waarschijnlijk rijdt de laatste bus om een uur of 11, anders even Googelen op "transporte publico benicassim". Taxi zal rond de 20 euro kosten.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 17:37:59 #148
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93355769
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:44 schreef illusions het volgende:

[..]

Benicassim is vrij klein, dus nachtbussen lijkt me heel sterk, want zelfs Benidorm heeft die niet en dat is toch wel wat groter. Waarschijnlijk rijdt de laatste bus om een uur of 11, anders even Googelen op "transporte publico benicassim". Taxi zal rond de 20 euro kosten.
Dit ja.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_93382906
hallooo :W
Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier in het zuiden is het heeeeerlijk weer !
wat zijn we toch lucky!
  maandag 28 februari 2011 @ 09:09:35 #150
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93429493
Heerlijk weer inderdaad, windkrachtje 6, regen en een graadje of 7... Nostalgisch weertje zeg maar ;)
Siesta & Fiesta!
pi_93432344
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 09:09 schreef Bramito het volgende:
Heerlijk weer inderdaad, windkrachtje 6, regen en een graadje of 7... Nostalgisch weertje zeg maar ;)
Geniet er lekker van :s) voor je het weet is het weer bloedverziekend heet ! :D
pi_93489869
Hallo,

Wij, 2 jongens en 4 meiden uit Nederland lopen stage in Tenerife. We zijn benieuwd of er misschien meer Nederlandse / Belgische jongeren zijn die in Tenerife stage lopen?!!?
Zou leuk zijn om elkaar dan eens ergens te ontmoeten of iets dergelijks
Adios
De 6 :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Markies19 op 01-03-2011 14:45:37 (foutief einde) ]
pi_93525279
Hallo, voor m'n opleiding ben ik momenteel bezig met een opdracht en een onderdeel ervan is het uitkiezen van de juiste supermarktketens/warenhuizen voor een fictief product.
Het gaat om een product met een exclusief karakter/goede kwaliteit etc. en zou in heel Europa verkocht moeten gaan worden in de exclusievere(qua imago) supermarktketens/warenhuizen.

Om het wat praktischer uit te leggen: Het zou in de schappen van de Spaanse Albert Heijn's moeten komen te liggen ipv de Spar/Aldi of de Spaanse Bijenkorf en niet de Hema.

Wat zijn de "betere"(qua imago) supermarktketens/warenhuizen in Spanje?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen, meerdere supermarktketens zou geweldig zijn want ook verkoopcijfers en aantal winkels spelen ook een factor maar daar ga ik daarna zelf mee aan de slag.
Lawa mena hau lala!
  woensdag 2 maart 2011 @ 07:27:21 #154
107792 Hexley
the Platypus
pi_93526395
Dat lijkt mij, grupo "El Corte Inglés"... Eventjes voor je @ Spaanse wiki gekeken. :)

El Corte Inglés = Warenhuis, 75 in Spanje en 2 in Portugal.
Hypercor = XXL supermarkt 37 stuks.
Supercor = Supermarkt, 83 stuks.
Opencor & Repsol Opencor = Kleine supermarkt en Tankstation supermarktje, 188 stuks.

Lijkt me dat voor exclusieve electronica alleen de Corte Inglés geschikt is, mode @ Corte Inglés en Hypercor,
maar te dure make-up kun je bijwijze van overal wel in het schap donderen. :P ;)
  woensdag 2 maart 2011 @ 07:32:01 #155
107792 Hexley
the Platypus
pi_93526431
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 11:12 schreef JaTochNietDan het volgende:

[..]

Geniet er lekker van :s) voor je het weet is het weer bloedverziekend heet ! :D
Nee dat is iid minder maar als michelin poppetje rond lopen is ook niet wat hoor. ;)
  woensdag 2 maart 2011 @ 08:52:48 #156
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93527404
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 07:27 schreef Hexley het volgende:
Dat lijkt mij, grupo "El Corte Inglés"... Eventjes voor je @ Spaanse wiki gekeken. :)

El Corte Inglés = Warenhuis, 75 in Spanje en 2 in Portugal.
Hypercor = XXL supermarkt 37 stuks.
Supercor = Supermarkt, 83 stuks.
Opencor & Repsol Opencor = Kleine supermarkt en Tankstation supermarktje, 188 stuks.

Lijkt me dat voor exclusieve electronica alleen de Corte Inglés geschikt is, mode @ Corte Inglés en Hypercor,
maar te dure make-up kun je bijwijze van overal wel in het schap donderen. :P ;)
En de bovenklasse (duurdere) supermarktketens... Grupo Eroski.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 2 maart 2011 @ 16:46:47 #157
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93545033
Dit is niet helemaal waar, want Consum is een onderdeel van Grupo Eroski en is weer heel goedkoop. Caprabo is meer bovenklasse dan Eroski wat mij betreft..

Hier een lijstje:
http://www.idealista.com/news/archivo/2010/04/09/0165426-mercadona-el-supermercado-mas-barato-y-el-corte-ingles-el-mas-caro-tabla
Siesta & Fiesta!
  woensdag 2 maart 2011 @ 18:32:40 #158
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93550042
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:46 schreef Bramito het volgende:
Dit is niet helemaal waar, want Consum is een onderdeel van Grupo Eroski en is weer heel goedkoop. Caprabo is meer bovenklasse dan Eroski wat mij betreft..
Hier een lijstje:
http://www.idealista.com/news/archivo/2010/04/09/0165426-mercadona-el-supermercado-mas-barato-y-el-corte-ingles-el-mas-caro-tabla
Consum is al een tijdje geen onderdeel van Eroski meer. Caprabo al een (wat korter) tijdje wel. Het verschil tussen Eroski en Caprabo als supermarkt is dan ook grotendeels territoriaal. Eroski is nauwelijks aanwezig in Catalonië, en de grote meerderheid van de Caprabo's is in Catalonië.

Ik ben trouwens verbaasd over de hoge notering van Sorli Discau. Die paar die ik van binnen gezien heb, vond ik er nogal pauper uitzien. Een soort rood-blauwe versie van Lidl, maar dan nog erger.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 3 maart 2011 @ 08:17:05 #159
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93580209
Ik loop wel heel erg achter..... :@
Ze zijn er blijkbaar in 2004 al uitgestapt.... Dat had ik kunnen weten want hier in Zaragoza werden opeens de Consums omgedoopt in Eroski's. Dat van Caprabo dat wist ik dan weer wel. Ik woonde ooit boven een Caprabo in Madrid, wat een ballentent was dat zeg.....

Rubstah: Luister niet naar mij....
Siesta & Fiesta!
pi_93691681
Ik kwam nog dit onderzoek tegen, waar erg veel informatie in staat over van alles en nog wat gerelationeerd aan supermarkten. Het document is van 2008, maar een meer recente versie kan ik zo niet vinden. Vooral ook omdat de website van het betreffende ministerie zelf offline is voor onderhoud.

Misschien dat je er nog wat aan hebt voor je project, Rubstah.

Ik vind supermarkten over het algemeen best wel lelijk en ouderwets hier in Spanje. Ik heb het gevoel dat het in Nederland net wat beter aangepakt wordt. Ik snap ook best dat je niet naar een supermarkt gaat om daar de dag door te brengen, maar het oog wil ook wat. Helemaal in de lokale Eroski hier is het huilen met de pet op en ook nog erg duur -O-
pi_93815023
Misschien dat de KAA's mij kunnen helpen. Ik zoek een paar leuke spaanse sites vergelijkbaar met Fok om de taal een beetje op te pikken.
Iemand tips?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:16:37 #162
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93816113
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:30 schreef Garagardo het volgende:
Ik kwam nog dit onderzoek tegen, waar erg veel informatie in staat over van alles en nog wat gerelationeerd aan supermarkten. Het document is van 2008, maar een meer recente versie kan ik zo niet vinden. Vooral ook omdat de website van het betreffende ministerie zelf offline is voor onderhoud.

Misschien dat je er nog wat aan hebt voor je project, Rubstah.

Ik vind supermarkten over het algemeen best wel lelijk en ouderwets hier in Spanje. Ik heb het gevoel dat het in Nederland net wat beter aangepakt wordt. Ik snap ook best dat je niet naar een supermarkt gaat om daar de dag door te brengen, maar het oog wil ook wat. Helemaal in de lokale Eroski hier is het huilen met de pet op en ook nog erg duur -O-
Yep, zelfs wanneer een ruimte specifiek voor een supermarkt wordt gebouwd (bijvoorbeeld als onderdeel van een winkelcentrum) is het er inderdaad niet aan af te zien. Misschien is dat omdat een standaard ruimteplan niet werkt. De meeste vestigingen zitten toch in een volledig willekeurig gevormde ruimte, en er moet geïmproviseerd worden om alle producten überhaupt een plaats te kunnen geven.

Over een paar weken heb ik de mogelijkheid om in een gloednieuwe Mercadona van 1300m2 een kijkje te nemen: Las Arenas de Barcelona gaat eind deze maand eindelijk open, 5 jaar na het begin van de verbouwing... Waarschijnlijk kan je aan die Mercadona ook niet afzien dat het gloedjenieuw is... -O-

[ Bericht 4% gewijzigd door Curchulain op 08-03-2011 15:21:44 ]
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_93816894
Grootste verschil tussen Spaanse en NL supermarkten is nog wel de afhandeling bij de kassa.

Hier in NL zijn ze (ook niet overal) toch wat attenter, groeten normaal en scannen dan je boodschappen in wereldrecord tempo. Nog voordat je de helft in je tas/kar hebt geladen wordt je al gevraagd of je zegels wilt.

In Spanje staan ze als een zombie met een chagrijnig/dood gezicht achter de kassa in langzaamste tempo mogelijk je boodschappen te scannen. Alles gaat factor 5 trager en amateuristischer.

Maar dat is in meer landen zo. NL is wat dat betreft wel uitzonderlijk haast.
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:13:05 #164
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93844425
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:37 schreef VacaLoca het volgende:
Grootste verschil tussen Spaanse en NL supermarkten is nog wel de afhandeling bij de kassa.

Hier in NL zijn ze (ook niet overal) toch wat attenter, groeten normaal en scannen dan je boodschappen in wereldrecord tempo. Nog voordat je de helft in je tas/kar hebt geladen wordt je al gevraagd of je zegels wilt.

In Spanje staan ze als een zombie met een chagrijnig/dood gezicht achter de kassa in langzaamste tempo mogelijk je boodschappen te scannen. Alles gaat factor 5 trager en amateuristischer.

Maar dat is in meer landen zo. NL is wat dat betreft wel uitzonderlijk haast.
Dit herken ik dus absoluut niet. In ieder geval niet van de supermarkten waar ik regelmatig kom/kwam.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:51:41 #165
107792 Hexley
the Platypus
pi_93845622
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 15:37 schreef VacaLoca het volgende:
Nog voordat je de helft in je tas/kar hebt geladen wordt je al gevraagd of je zegels wilt.
Ja dat is idd anders,... :)
Waar ik kom, daar proppen ze het zelf al in een tasje. ;)
pi_93846019
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 00:13 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Dit herken ik dus absoluut niet. In ieder geval niet van de supermarkten waar ik regelmatig kom/kwam.
Welke stad?

Is bij mij op basis van zo'n 6 verschillende supermarkten in voornamelijk Madrid en Salamanca, dus kan toeval zijn.
pi_93847841
Mensen bedankt voor de tips ik heb er zeker wat aan gehad!
Lawa mena hau lala!
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:08:41 #168
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_93852668
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 01:05 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Welke stad?

Is bij mij op basis van zo'n 6 verschillende supermarkten in voornamelijk Madrid en Salamanca, dus kan toeval zijn.
Barcelona. En vertel me alsjeblieft niet dat de Catalanen een vriendelijker volkje zijn dan de Madrilenen of Salmanticos.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:12:18 #169
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93854862
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:37 schreef VacaLoca het volgende:
Grootste verschil tussen Spaanse en NL supermarkten is nog wel de afhandeling bij de kassa.

Hier in NL zijn ze (ook niet overal) toch wat attenter, groeten normaal en scannen dan je boodschappen in wereldrecord tempo. Nog voordat je de helft in je tas/kar hebt geladen wordt je al gevraagd of je zegels wilt.

In Spanje staan ze als een zombie met een chagrijnig/dood gezicht achter de kassa in langzaamste tempo mogelijk je boodschappen te scannen. Alles gaat factor 5 trager en amateuristischer.

Maar dat is in meer landen zo. NL is wat dat betreft wel uitzonderlijk haast.
Dit herken ik ook absoluut niet, niet in Madrid en niet in Zaragoza. Juist uiterst vriendelijk en geen bijdehante opmerkingen...
Siesta & Fiesta!
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:12:52 #170
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93854878
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:08 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Barcelona. En vertel me alsjeblieft niet dat de Catalanen een vriendelijker volkje zijn dan de Madrilenen of Salmanticos.
_O-
Siesta & Fiesta!
pi_93898832
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:48 schreef Riffey4 het volgende:
Misschien dat de KAA's mij kunnen helpen. Ik zoek een paar leuke spaanse sites vergelijkbaar met Fok om de taal een beetje op te pikken.
Iemand tips?
Kickje.
pi_94595651
Ik denk dat ik beter elders hulp kan vragen.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:34:22 #173
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_94705061
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 13:08 schreef Riffey4 het volgende:
Ik denk dat ik beter elders hulp kan vragen.
Of je daar wel zo'n site krijgt aangedragen is nog de vraag. Onze stilte betekende dat we er geen weten.

Overigens zijn volgens mij de sites van de grote kranten geen abbo-sites, dus iig voor nieuws en een aanhangend discussieforum hoef je niet naar een FOK!-achtige site.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 28 maart 2011 @ 16:16:29 #174
340542 Agua
Dyslexics have more fnu?
pi_94718239
Ik krijg op me nieuwe opleiding Spaans. Is dat moeilijker om te leren dan Frans? Frans heb ik namelijk al 4 jaar gehad.
  maandag 28 maart 2011 @ 16:28:12 #175
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_94718885
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:48 schreef Riffey4 het volgende:
Misschien dat de KAA's mij kunnen helpen. Ik zoek een paar leuke spaanse sites vergelijkbaar met Fok om de taal een beetje op te pikken.
Iemand tips?
Waarschijnlijk zaten we dan niet hier op FOK! Ik heb geen idee wat goeie Spaanse forums zijn. Misschien dat ik mn dochters eens moet vragen die woont daar ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  maandag 28 maart 2011 @ 17:38:53 #176
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94722294
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 16:16 schreef Agua het volgende:
Ik krijg op me nieuwe opleiding Spaans. Is dat moeilijker om te leren dan Frans? Frans heb ik namelijk al 4 jaar gehad.
Beetje hetzelfde, komt allebei van het Latijn
!!! Go 49-ers !!!
pi_94807534
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:34 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Of je daar wel zo'n site krijgt aangedragen is nog de vraag. Onze stilte betekende dat we er geen weten.

Overigens zijn volgens mij de sites van de grote kranten geen abbo-sites, dus iig voor nieuws en een aanhangend discussieforum hoef je niet naar een FOK!-achtige site.
Nou, tussen mijn kickje en mijn derde post zat 2 weken, waarin hier überhaupt niks gezegd werd. Vandaar mijn opmerking.
En kranten-sites zijn toch anders dan sites als fok, geenstijl, retecool, flabber en dergelijke.
  woensdag 30 maart 2011 @ 16:42:02 #178
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_94813918
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 13:08 schreef Riffey4 het volgende:
Ik denk dat ik beter elders hulp kan vragen.
Ja inderdaad, vraag het eens aan google of zo.... Mij kostte het ongeveer 5 seconden om bijvoorbeeld deze site te vinden: http://www.elforo.com
Siesta & Fiesta!
pi_94847999
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 16:42 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ja inderdaad, vraag het eens aan google of zo.... Mij kostte het ongeveer 5 seconden om bijvoorbeeld deze site te vinden: http://www.elforo.com
Dank je, ik heb gegoogled, en deze had ik ook gevonden. Maar dat is toch niet een site in het rijtje fok, geenstijl, retecool en flabber.
  donderdag 31 maart 2011 @ 12:09:44 #180
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:10:20 #181
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_94861329
Hallokidoki! Eind april ga ik lekker koninginnedag vieren in Amsterdam. Dan nog een week wat familiebezoek, een paar dagen Belgie en Parijs en dan lekker naar Spanje. Vooralsnog in de planning: Barcelona, dan vliegen naar Vigo (Galicie) waar mijn vrouw familie heeft in de hele omgeving (Vigo zelf, Santiago de Compostela en Redonogwat). Daarna nog even naar Madrid een paar dagen, dan terug naar Holanda voor laatste familiebezoekje en terugvliegen naar Argentina. Iemand nog leuke off-the-beaten-path tips voor Barcelona en Madrid? Voor Galicie mag ook, maar we hebben al bergen tips van de familie daar (o.a. dagje Porto).

Saludos cordiales desde la Patagonia!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator dinsdag 19 april 2011 @ 16:11:31 #182
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_95717701
Ola! Deze zomer ga ik een maand naar Spanje waar we een paar weken in het huis van mijn schoonmoeder verblijven in de buurt van Murcia. Nu gaan we met de auto en willen we eerst een kleine roadtrip maken door Spanje waarbij we in ieder geval Barcelona en Valencia aan gaan doen, plus eventueel een dagje Benicassim. Hebben jullie tips voor leuke steden/plekjes/evenementen langs deze route? We gaan weg in de tweede week van juli en blijven tot begin augustus. Tips gewenst :s)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:29:02 #183
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_95721388
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:11 schreef MaJo het volgende:
Ola! Deze zomer ga ik een maand naar Spanje waar we een paar weken in het huis van mijn schoonmoeder verblijven in de buurt van Murcia. Nu gaan we met de auto en willen we eerst een kleine roadtrip maken door Spanje waarbij we in ieder geval Barcelona en Valencia aan gaan doen, plus eventueel een dagje Benicassim. Hebben jullie tips voor leuke steden/plekjes/evenementen langs deze route? We gaan weg in de tweede week van juli en blijven tot begin augustus. Tips gewenst :s)
Je zou de binnenlanden in kunnen gaan, als je van typische en mooie bergdorpjes houdt, bv in de Maestrazgo. Das dan op je reis tussen Barcelona - Valencia).

Veel Spanjaarden trekken in de zomer van de kust de binnenlanden in, omdat het daar beter uit te houden is ivm de warmte...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:18:33 #184
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_95734326
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:29 schreef chufi het volgende:

[..]

Veel Spanjaarden trekken in de zomer van de kust de binnenlanden in, omdat het daar beter uit te houden is ivm de warmte...
Call me loco,, maar ik weet niet anders dat het andersom is...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:45:43 #185
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_95736289
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:18 schreef DAMH het volgende:

[..]

Call me loco,, maar ik weet niet anders dat het andersom is...
Dat zijn de mensen vanuit het binnenland..... en voornamelijk in augustus de vakantiemaand...

In de bergen is het altijd koeler en een hoop huishoudens aan de kust beschikken nog niet over airco en zo ... Mensen aan de kust hebben natuurlijk het hele jaar al zon waarom zouden ze dan van Valencia naar Benidorm gaan (ik bedoel op vakantie , geen dagtrips en zo )... ? Ik ken dorpjes in de bergen waar zomers gewoon de bevolking van een dorp verdubbelt door families uit barcelona en Valencia ....

Maar goed nog enig idee voor wat leuke reisdoelen voor MaJo op haar trip ...?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Moderator dinsdag 19 april 2011 @ 22:10:43 #186
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_95737967
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:29 schreef chufi het volgende:

[..]

Je zou de binnenlanden in kunnen gaan, als je van typische en mooie bergdorpjes houdt, bv in de Maestrazgo. Das dan op je reis tussen Barcelona - Valencia).

Veel Spanjaarden trekken in de zomer van de kust de binnenlanden in, omdat het daar beter uit te houden is ivm de warmte...
Goede tip ^O^ Het is natuurlijk ook belachelijk warm in die tijd :X Heb je ook concrete dorpjes die het bezoeken waard zijn?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 20 april 2011 @ 01:37:24 #187
107792 Hexley
the Platypus
pi_95747476
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:29 schreef chufi het volgende:

[..]

Je zou de binnenlanden in kunnen gaan, als je van typische en mooie bergdorpjes houdt, bv in de Maestrazgo. Das dan op je reis tussen Barcelona - Valencia).

Veel Spanjaarden trekken in de zomer van de kust de binnenlanden in, omdat het daar beter uit te houden is ivm de warmte...
Klik hier eens, dat bord staat nog geen 12 kilometer van mijn huis. :)

Mijn ervaring is dat als het voor het bord een graadje of 35, 40 of zelfs meer is, het achter dat bord net zo warm is.
Ik weet niet, het klinkt toch wel een beetje raar dat je door zo'n paars bord een koel gevoel krijgt,.... ;) :P
  woensdag 20 april 2011 @ 11:33:36 #188
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_95754618
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:18 schreef DAMH het volgende:

[..]

Call me loco,, maar ik weet niet anders dat het andersom is...
In de binnenlanden is het net zo warm of juist nog warmer, maar niet zo verdomd benauwd als aan de kust. Dat is de reden waarom de kustbewoners het binnenland in trekken.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 20 april 2011 @ 12:08:32 #189
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_95755858
Mijn ervaring is dat velen naar het dorp "de toda la vida" gaan, waar (een deel van) de familie oorspronkelijk vandaan komt/nog woont. Het klimaat is dan meestal niet de beslissende factor.

Resumiendo, er zijn 1000 redenen om ergens anders heen te gaan in de zomer.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 20 april 2011 @ 14:41:31 #190
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_95761359
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:33 schreef Curchulain het volgende:

[..]

In de binnenlanden is het net zo warm of juist nog warmer, maar niet zo verdomd benauwd als aan de kust. Dat is de reden waarom de kustbewoners het binnenland in trekken.
Dat bedoel ik.. En je zit meestal op hoogte wat in ieder geval de avonden/nachten aangenamer maakt
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_95940847
Over 2 weekjes weer een weekje naar Spanje, helaas maar een weekje, was graag 2,3 weken gegaan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_96004060
Zit inmiddels bijna 3 maanden alweer in Barcelona voor een taalcursus, en net nu ik het echt onder de knie begin te krijgen, ga ik weer terug naar Nederland. Ik ben optimistisch over m'n Spaans, maar ik ben best wel bang dat 't echt helemaal gaat wegzakken wanneer ik weer in Nederland ben. Jullie hebben vast wel iets soortgelijks meegemaakt, lijkt me, enige tips hoe ik het een beetje op peil zou kunnen houden?
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:36:12 #193
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_96004947
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:18 schreef Borrelhap het volgende:
Zit inmiddels bijna 3 maanden alweer in Barcelona voor een taalcursus, en net nu ik het echt onder de knie begin te krijgen, ga ik weer terug naar Nederland. Ik ben optimistisch over m'n Spaans, maar ik ben best wel bang dat 't echt helemaal gaat wegzakken wanneer ik weer in Nederland ben. Jullie hebben vast wel iets soortgelijks meegemaakt, lijkt me, enige tips hoe ik het een beetje op peil zou kunnen houden?
Heb je kabel tv? Op UPC hebben ze TVE-International in het digitale basis pakket, bij Ziggo ook trouwens... Veel luisteren dus... Om te praten moet je gewoon een Spaanse vriend(in) nemen :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_96023547
Heb Ziggo thuis. Mjaa, is een optie, maar zeg nou zelf hee.. Die Spaanse televisie is (op 't voetbal na) gewoon "fatal". Vooral met van die programma's als El Corazón e.d. Net of je heel de dag naar SBS zit te kijken. Maar goed, is wel een goed idee idd! dankjewel! Hehe, nee, een nieuwe vriendin behoort jammer genoeg (voorlopig) niet tot te mogelijkheden..
  woensdag 27 april 2011 @ 05:05:36 #195
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_96031434
Spaanse TV is inderdaad niet zo geweldig (maar de Nederlandse ook niet, objectief bekeken). Maar er zitten wel leuke dingen tussen. Het nieuws vind ik zelf lekkerder wegkijken op Cuatro dan op TVE, en ook het sportnieuws van Cuatro is erg leuk gedaan.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 27 april 2011 @ 07:51:35 #196
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96031904
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:36 schreef chufi het volgende:

[..]

Om te praten moet je gewoon een Spaanse vriend(in) nemen :)
Zo heeft Bramito het ook geleerd! ^O^ Wel uitkijken, voor je het weet kom je hier nooit meer weg en loopt er een Bramitito rond...
Siesta & Fiesta!
  woensdag 27 april 2011 @ 07:56:11 #197
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96031947
HEY HEXLEY HOE WAS DE SEMANA SANTA? KAN JE ME NOG HOREN?
Siesta & Fiesta!
pi_96032218
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:51 schreef Bramito het volgende:

[..]

Zo heeft Bramito het ook geleerd! ^O^ Wel uitkijken, voor je het weet kom je hier nooit meer weg en loopt er een Bramitito rond...
DAM ook maar dan met een Argentijnse maar die hebben dan het geluk dat ze wel fatsoenlijke uitspraak hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 april 2011 @ 08:31:41 #199
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96032325
Ik snap 'm niet.... Die Argentijnse van jou heeft een fatsoenlijke uitspraak of Argentijnen vergeleken met Spanjaarden in het algemeen?
Siesta & Fiesta!
pi_96032335
Algemeen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 april 2011 @ 08:40:30 #201
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96032480
_O- Dat zullen een hoop mensen niet met je eens zijn... Ik vind het wel leuk hoor dat Argentijns...
Siesta & Fiesta!
pi_96032548
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:40 schreef Bramito het volgende:
_O- Dat zullen een hoop mensen niet met je eens zijn... Ik vind het wel leuk hoor dat Argentijns...
Ik kan beide, maar Argentijns klinkt tenminste fatsoenlijk en is goed te verstaan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 april 2011 @ 08:52:40 #203
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96032688
Algemeen beschaafd Spaans is ook prima te verstaan, maar ik geloof dat jij over het algemeen in het zuiden rond hangt en dan heb je wel gelijk...
Siesta & Fiesta!
pi_96033131
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:52 schreef Bramito het volgende:
Algemeen beschaafd Spaans is ook prima te verstaan, maar ik geloof dat jij over het algemeen in het zuiden rond hangt en dan heb je wel gelijk...
Daar hebben ze allemaal een spraakgebrek en slikken ze ieder woord in
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 april 2011 @ 09:43:36 #205
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_96033756
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik kan beide, maar Argentijns klinkt tenminste fatsoenlijk en is goed te verstaan
Goed te verstaan wel ja, maar fatsoenlijk kan ik het met de beste wil van de wereld niet noemen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 27 april 2011 @ 10:49:08 #206
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96035448
Ik vind het wel leuk klinken. Zolang ze maar niet over voetbal beginnen vind ik alles best.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 27 april 2011 @ 16:47:39 #207
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_96049664
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 10:49 schreef Bramito het volgende:
Ik vind het wel leuk klinken. Zolang ze maar niet over voetbal beginnen vind ik alles best.
Zie dat in Barcelona maar eens voor elkaar te krijgen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 27 april 2011 @ 17:30:23 #208
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_96051384
Joh, Argentijns is echt het lelijkste Spaans dat bestaat. Klinkt als een stel hooligans die hun tanden missen na een uit de hand gelopen voetbalwedstrijd.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 27 april 2011 @ 23:32:09 #209
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_96072161
Mijn herinnering aan Argentijns is dat het heel oud Spaans achtig klinkt en heel formeel.. Ze gebruiken daar alle beleefdheidsvormen, zoals voz y usted die in het Spaans nooit meer gebruikt worden... Maar basic is het oud-Spaans uit de conquistadores tijd... toch?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  donderdag 28 april 2011 @ 08:02:57 #210
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_96078287
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 16:47 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Zie dat in Barcelona maar eens voor elkaar te krijgen.
Argentijnen lullen overal, alleen maar over voetbal... Het was een poging tot Ironie ;)
Siesta & Fiesta!
  donderdag 28 april 2011 @ 11:27:15 #211
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_96083008
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:32 schreef chufi het volgende:
Mijn herinnering aan Argentijns is dat het heel oud Spaans achtig klinkt en heel formeel.. Ze gebruiken daar alle beleefdheidsvormen, zoals voz y usted die in het Spaans nooit meer gebruikt worden... Maar basic is het oud-Spaans uit de conquistadores tijd... toch?
Voor zover ik weet zijn het de Colombianen die daar nog het dichtst bij zijn gebleven.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_96083376
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:32 schreef chufi het volgende:
Mijn herinnering aan Argentijns is dat het heel oud Spaans achtig klinkt en heel formeel.. Ze gebruiken daar alle beleefdheidsvormen, zoals voz y usted die in het Spaans nooit meer gebruikt worden... Maar basic is het oud-Spaans uit de conquistadores tijd... toch?
Nee het is Vos = TU

Usted, vosotros en dergelijke bestaat alleen bij Gallego's van 90
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 28 april 2011 @ 14:13:44 #213
107792 Hexley
the Platypus
pi_96088825
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:56 schreef Bramito het volgende:
HEY HEXLEY HOE WAS DE SEMANA SANTA? KAN JE ME NOG HOREN?
Ik heb er weinig van gezien hoor,....
  donderdag 28 april 2011 @ 14:15:37 #214
107792 Hexley
the Platypus
pi_96088889
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 11:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Usted, vosotros en dergelijke bestaat alleen bij Gallego's van 90
Mensen die naast voeding ook opvoeding hebben gehad, die kunnen dat nog wel doen hoor.
  donderdag 28 april 2011 @ 14:28:13 #215
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_96089371
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 14:15 schreef Hexley het volgende:

[..]

Mensen die naast voeding ook opvoeding hebben gehad, die kunnen dat nog wel doen hoor.
Opvoeding... wat was dat ook alweer?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 28 april 2011 @ 15:10:51 #216
107792 Hexley
the Platypus
pi_96090851
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 14:28 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Opvoeding... wat was dat ook alweer?
Een of ander raar ouderwets gebruik wat zogoed als niet meer voorkomt..... ;)
  donderdag 28 april 2011 @ 16:27:55 #217
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_96093897
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 11:27 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zijn het de Colombianen die daar nog het dichtst bij zijn gebleven.
Daar is het inderdaad ook allemaal usted, klopt. Ik denk dat het Spaans dat in Bogotá wordt gesproken dan weer het 'netst' is.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 22 mei 2011 @ 15:29:55 #218
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_97155703
Wat zijn de places to be in het weekend in Barcelona? Zoals bars, clubs, salsa tenten etc.. Mag er wellicht een tijdje vertoeven :P
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_97415699
Een pleintje of zo? Kan je lekker met een stel hippies gaan zuipen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_97879449
Zojuist de rechterlijke strengheid (of is het geldnood?) gemerkt van Spanje tegenover buitenlanders. Aangehouden in de auto met teveel drank op, 1000 euro boete, 8 maanden rijontzegging en 2 maanden zitten als ik niet betaal. :')

Geheel terecht hoor en eigen schuld, dat voorop gesteld, maar in Engeland had ik mogen doorrijden en in Nederland zou het 135 euro boete worden. Had net meer dan 0.6 geblazen, waar 0.5 in de volksmond gelijk staat aan 2 biertjes.

Achja, even de conditie in oorspronkelijke staat terugbrengen dan maar.
pi_97883600
:o had geen idee dat de boetes daar zo hoog konden zijn. En direct 8 maanden rijontzegging... damn. Is dat vastgesteld ergens of kan dat idd willekeur, oa gericht op buitenlanders, zijn?
pi_97886049
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:09 schreef VacaLoca het volgende:
:o had geen idee dat de boetes daar zo hoog konden zijn. En direct 8 maanden rijontzegging... damn. Is dat vastgesteld ergens of kan dat idd willekeur, oa gericht op buitenlanders, zijn?
Bij 0.6 en hoger is het een misdrijf, en moet je voor de rechter verschijnen (Juicio Rapido, snelrecht - het enige waar Spanje voorloopt op Nederland). Vastgestelde straffen zijn het zeker niet, want een Spaans meisje was voor de 2e keer gepakt, had meer geblazen, en kreeg minder boete en kortere rijontzegging.

Moet er wel bij zeggen dat ze bij Spanjaarden punten van hun rijbewijs kunnen halen, bij mij niet omdat ik een Nederlands rijbewijs heb. Vind het wel terecht hoor, maar het is wel een beetje hoog natuurlijk. Ik kreeg ook nog 1/3e strafvermindering omdat ik schuldig pleitte, anders was het nog een stuk hoger uitgevallen.

Rechtzaak in de stad (uiteraard 5 uur te laat), dan je auto ophalen bij de grua in een dorp, waarvoor je moet betalen bij de Policia Local in een ander dorp, jaja het is allemaal efficient geregeld hier. Je leert er wel van, zowel je lesje als iets over de Spaanse papiermolen.

Als je dus 2 biertjes op hebt, zou het al best een misdrijf kunnen zijn met dergelijke consequenties en een vermelding op je strafblad. Het ligt maar helemaal aan je alcoholtolerantie, of je veel en vet hebt gegeten, etc. Bij beginnende bestuurders ligt de limiet op 0,25 dus dan zou ik gewoon helemaal geen druppel drinken want dan hang je al bij 1 biertje.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:42:01 #223
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_98193115
WTF 1000 Euro boete.... Dan ben je echt genaaid.... Normaal gesproken is dat tussen de 500 en 600 als ik dat hier om me heen hoor, en daar gaat dan nog 30% vanaf. Jij drinkt nu alleen nog San Miguel 0,0...
Siesta & Fiesta!
pi_98205316
Wat willen die indignados nu eigenlijk ?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:25:17 #225
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_98206825
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat willen die indignados nu eigenlijk ?
werk, geld en dat soort dingen en minder bezuinigingen
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_98207247
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:25 schreef chufi het volgende:

[..]

werk, geld en dat soort dingen en minder bezuinigingen
En hoe komt er meer werk en geld? En hoe kan je minder bezuinigingen zonder dat er minder geld is?

Dat zal er vast komen door op een plein te gaan zitten :')

Ga een baan zoeken of zo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:47:32 #227
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98223614
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En hoe komt er meer werk en geld? En hoe kan je minder bezuinigingen zonder dat er minder geld is?

Dat zal er vast komen door op een plein te gaan zitten :')

Ga een baan zoeken of zo
Ja hoor, ruim 20% werkeloosheid komt omdat de mensen gewoon lui zijn terwijl er zat banen zijn.

Serieus, lees je eens in voordat je ergens iets over zegt. Blijf anders gewoon in het Argentinië-topic.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98227905
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef Strani het volgende:

[..]

Ja hoor, ruim 20% werkeloosheid komt omdat de mensen gewoon lui zijn terwijl er zat banen zijn.

Bron?
-weg, zie banmeldtopic-
pi_98228094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef Strani het volgende:

[..]

Ja hoor, ruim 20% werkeloosheid komt omdat de mensen gewoon lui zijn terwijl er zat banen zijn.

Serieus, lees je eens in voordat je ergens iets over zegt. Blijf anders gewoon in het Argentinië-topic.
Volgens mij zit niet iedereen op dat plein lui te zitten doen, schijnbaar maken die zich wel nuttig voor de samenleving

Welke oplossingen hebben ze overigens om die 20% omlaag te brengen?

Hoorde net weer een enorm domme muts hier op de TV, met zo'n boegbeeld is iedere beweging kansloos
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 15 juni 2011 @ 23:26:27 #230
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_98230315
i Dit is nu een reeks. Bij het openen van een nieuw deel worden de lezers meegenomen.
  woensdag 15 juni 2011 @ 23:53:21 #231
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98231799
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:47 schreef guapo het volgende:

[..]

Bron?
Je begrijpt dat het een sarcastische reactie was he?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 15 juni 2011 @ 23:56:10 #232
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98231958
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Volgens mij zit niet iedereen op dat plein lui te zitten doen, schijnbaar maken die zich wel nuttig voor de samenleving

Welke oplossingen hebben ze overigens om die 20% omlaag te brengen?

Hoorde net weer een enorm domme muts hier op de TV, met zo'n boegbeeld is iedere beweging kansloos
Er zitten absoluut heel veel naievelingen tussen, of mensen die 'verandering' willen maar zelf ook niet weten hoe. In elk geval geeft zoiets als dit die mensen wat hoop, het gevoel dat ze niet helemaal alleen staan.

Het stoort me alleen enorm wanneer de zoveelste langskomt die iets zegt als 'ga een baan zoeken', terwijl dat nou net is waar ze onder andere zo boos over zijn: Het gebrek aan banen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98236525
Nou vertel eens hoe de indignados het gaan oplossen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 15:47:58 #234
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98251915
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 06:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nou vertel eens hoe de indignados het gaan oplossen
Lees de eerste alinea van m'n post boven de jouwe nog eens.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98252219
Daar staat alleen naiief gelul in, ik vroeg naar oplossing, concreter kan het echt niet
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:02:56 #236
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98252617
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 15:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daar staat alleen naiief gelul in, ik vroeg naar oplossing, concreter kan het echt niet
Nee, ik geef aan dat ze het zelf niet weten. Hoe is dat (van mijn kant) naief? Dat is juist realistisch. En ik heb zelf de oplossing natuurlijk ook niet, het is dom van je dat zelfs te vragen, want niemand heeft zo snel de oplossing.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98253264
Dus zit ze daar voor jan lul lui te doen, maar dat zei ik zelf ook al.

Ga een baan zoeken, in plaats van andere lastig te vallen met jou problemen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:18:01 #238
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98253405
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dus zit ze daar voor jan lul lui te doen, maar dat zei ik zelf ook al.

Ga een baan zoeken, in plaats van andere lastig te vallen met jou problemen

Dat is dus die vicieuse circel, er zijn geen banen! En in weze vallen ze niemand lastig, ze zitten er alleen maar.

Overigens is zelfs dat al niet het geval, ze zijn allang weg dus deze hele discussie is eigenlijk al achterhaald.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98254392
Ze blokkeren het congres zodat men met een heli moeten worden ingevlogen :')
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:43:31 #240
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98254576
Oh, dat is in Barcelona, weer een ander (nieuw) protest.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98254624
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:43 schreef Strani het volgende:
Oh, dat is in Barcelona, weer een ander (nieuw) protest.
Blijven hippies die anderen lastig vallen met hun problemen

Zoek een baan zou ik zeggen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98254635
Of een leven
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 16:47:05 #243
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98254737
Tja, zolang je 'zoek een baan' blijft zeggen, blijf ik zeggen dat die er dus niet zijn. Dus het is nogal cynisch om dat dan zo makkelijk te stellen.

Vergeet overigens niet dat dezelfde generatie van die hippies momenteel wordt lastig gevallen door het onverantwoordelijke gedrag van de generatie voor hen. Om niet te spreken van de bankiers.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98255164
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:47 schreef Strani het volgende:
Tja, zolang je 'zoek een baan' blijft zeggen, blijf ik zeggen dat die er dus niet zijn. Dus het is nogal cynisch om dat dan zo makkelijk te stellen.

Vergeet overigens niet dat dezelfde generatie van die hippies momenteel wordt lastig gevallen door het onverantwoordelijke gedrag van de generatie voor hen. Om niet te spreken van de bankiers.
Er is 100% werkeloosheid in Spanje?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 16 juni 2011 @ 17:04:57 #245
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98255530
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Er is 100% werkeloosheid in Spanje?
Er zijn geen banen meer over, muggenzifter.

Ik dacht dat de werkeloosheid rond de 22% bedraagt, en onder jongeren (ook afgestudeerden) ruim 40%. En dat zijn dus niet allemaal luie mensen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98256870
Klopt alleen die mensen die wekenlang op een plein gaan zitten zijn lui, de rest probeert een baan te krijgen, aan (bij) scholing te doen, gaat in de landbouw werken, in een restaurant of gaat naar het buitenland(tijdelijk)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98260920
Verhuis binnenkort naar Madrid. :D
Weet niet zeker voor hoe lang, heb een proeftijd van 1.5 maand. Ben aangenomen bij Electronic Arts. :)
pi_98261098
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:07 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
Verhuis binnenkort naar Madrid. :D
Weet niet zeker voor hoe lang, heb een proeftijd van 1.5 maand. Ben aangenomen bij Electronic Arts. :)
Als je ontslagen wordt kan je op het plein slapen

Veel succes, waar ga je wonen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98261276
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je ontslagen wordt kan je op het plein slapen

Veel succes, waar ga je wonen?
Als ik ontslagen word ga ik weer lekker terug naar Nederland. :)
Ik ga nu een plek zoeken om te wonen. Weet sinds gister dat ik ben aangenomen, dus het wordt alles regelen de komende weken.
pi_98261315
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:14 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:

[..]

Als ik ontslagen word ga ik weer lekker terug naar Nederland. :)
Ik ga nu een plek zoeken om te wonen. Weet sinds gister dat ik ben aangenomen, dus het wordt alles regelen de komende weken.
Alleen wonen of een kamer?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98261405
Alleen wordt duur denk ik. Ik ga kijken wat de beste opties zijn. Alleen vind ik fijner, uiteraard, maar als het niet anders kan vind ik een kamer ook goed.
  donderdag 16 juni 2011 @ 19:30:56 #252
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98261980
Succes man, Electronic Arts, toe maar :-) Ik stuur je in PM m'n adres zodat je alle spellen kunt opsturen.

;)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98283727
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 17:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Klopt alleen die mensen die wekenlang op een plein gaan zitten zijn lui, de rest probeert een baan te krijgen, aan (bij) scholing te doen, gaat in de landbouw werken, in een restaurant of gaat naar het buitenland(tijdelijk)
Wat ben je achterlijk. De rest probeert een baan te krijgen? Die zijn er gewoonweg niet, het is niet voor niets dat mensen naar Madrid en Barcelona trekken e.d. omdat ze aan de kust gewoonweg geen inkomen voor elkaar krijgen.

En dan denk jij dat ze hun laatste centen in (bij)scholing gaan stoppen wat ze op de korte termijn geen moer helpt? Er zijn hier veel gezinnen die er echt armzalig bij zitten en met 5 man van 1 inkomen a 800 euro moeten rondkomen.

Er is simpelweg geen makkelijke oplossing, anders stond dat ook wel op de spandoeken, niet? Er wordt geprotesteerd om druk uit te oefenen voor de zoektocht naar een oplossing voor Spanje.

Het land ligt gewoon op z'n gat, en jij zal wel even de oplossing aandragen. :') Wat ben jij kortzichtig zeg.
pi_98283779
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 09:44 schreef illusions het volgende:

[..]

Wat ben je achterlijk. De rest probeert een baan te krijgen? Die zijn er gewoonweg niet, het is niet voor niets dat mensen naar Madrid en Barcelona trekken e.d. omdat ze aan de kust gewoonweg geen inkomen voor elkaar krijgen.

En dan denk jij dat ze hun laatste centen in (bij)scholing gaan stoppen wat ze op de korte termijn geen moer helpt? Er zijn hier veel gezinnen die er echt armzalig bij zitten en met 5 man van 1 inkomen a 800 euro moeten rondkomen.

Er is simpelweg geen makkelijke oplossing, anders stond dat ook wel op de spandoeken, niet? Er wordt geprotesteerd om druk uit te oefenen voor de zoektocht naar een oplossing voor Spanje.

Het land ligt gewoon op z'n gat, en jij zal wel even de oplossing aandragen. :') Wat ben jij kortzichtig zeg.
En door op een plein te gaan zitten komt er wel een makkelijke oplossing?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98284767
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 09:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En door op een plein te gaan zitten komt er wel een makkelijke oplossing?
Nee, dat zegt ook niemand, maar als je toch niets te doen hebt en er vrijwel geen kans is om een baan te vinden, is die tijd op zo'n plein misschien wel nuttig besteed wanneer jouw protest daadwerkelijk leidt tot officiële maatregelen die helpen. Uiteraard zijn er nu een aantal mensen die hun kop in het zand steken, die dan misschien wél de koppen bij elkaar steken om toch maar een oplossing te zoeken.

Maarja, ik besef ook wel dat je waarschijnlijk te kortzichtig bent om dit te begrijpen, en je er vast op terug komt met een gevatte oneliner. :')
pi_98285346
Nee, ik wil alleen graag weten welke oplossing ze hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98365331
ga in september een half jaar na girona, eerst in juli proberen een huis/ appartement voor 3 personen zien te vinden. is het prijspijl in spanje nu gezakt? omdat het slechter gaat, of valt dat mee?
  zondag 19 juni 2011 @ 15:07:28 #258
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_98371510
chagrijnige kut spanjolen
  zondag 19 juni 2011 @ 15:10:22 #259
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_98371612
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:30 schreef Strani het volgende:
Joh, Argentijns is echt het lelijkste Spaans dat bestaat. Klinkt als een stel hooligans die hun tanden missen na een uit de hand gelopen voetbalwedstrijd.
Hahaha idd ja die DAM is een weer een beetje zielig bezig.
pi_98377256
Ik ga vanaf 1 september voor een half jaar in Barcelona studeren *O* . Omdat ik zelf voor onderdak moet zorgen vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Is het handiger om vanuit Nederland iets te regelen, of is het handiger als ik daar eerst in een hotel overnacht en vervolgens op zoek ga naar een kamer?

Als iemand een website of instantie weet die hierbij kan helpen dan hoor ik het ook graag! ^O^
pi_98378392
@ pieter zelfde probleem hier, ik heb wel een paar websites gevonden met kamers erop enzo. alleen of ze nou betrouwbaar zijn. ik ga met een kameraad van me die ook gaat, maar ff naar spanje. probeer het daar te fixen. ( of probeer die advertentie appartementen te bezoeken).
  zondag 19 juni 2011 @ 18:11:03 #262
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_98378441
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:34 schreef pieter_R het volgende:
Ik ga vanaf 1 september voor een half jaar in Barcelona studeren *O* . Omdat ik zelf voor onderdak moet zorgen vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Is het handiger om vanuit Nederland iets te regelen, of is het handiger als ik daar eerst in een hotel overnacht en vervolgens op zoek ga naar een kamer?

Als iemand een website of instantie weet die hierbij kan helpen dan hoor ik het ook graag! ^O^
In principe is het vrijwel onmogelijk een kamer te krijgen zonder hem bezichtigd te hebben. Dus eerst in een hostel terwijl je je afspraken langsgaat. En zorg dat je het complete adres hebt: straat, huisnummer, verdieping, deur, en eventueel nog het trappenhuisnummer.

Het makkelijkst wonen is dicht bij een metrostation, buiten het centrum. Waar precies het handigst is, hangt af van waar je studeert.

Websites: loquo.com, segundamano.com. Er zijn anderen, maar het is voor mij ook al weer een paar jaar geleden.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_98449501
Wat kost het ongeveer in Barcelona of Madrid om een kamer te huren, te eten(vooral thuis koken met roomies) en 2 keer in de week uit te gaan?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_98640965
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 08:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat kost het ongeveer in Barcelona of Madrid om een kamer te huren, te eten(vooral thuis koken met roomies) en 2 keer in de week uit te gaan?
Ligt aan de buurt etc. Maar het zat zo tussen de 400 en 600 voor iets kleins in Madrid, wat ik heb
gezien. Edit: Dit zijn geen kamers trouwens, maar appartementen. Sorry. Heb niet gekeken naar kamers.

Weet iemand of Coca Cola Vanilla te koop is in Madrid/Spanje?
  zaterdag 25 juni 2011 @ 16:00:44 #265
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_98647970
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:59 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:

[..]

Ligt aan de buurt etc. Maar het zat zo tussen de 400 en 600 voor iets kleins in Madrid, wat ik heb
gezien. Edit: Dit zijn geen kamers trouwens, maar appartementen. Sorry. Heb niet gekeken naar kamers.

Weet iemand of Coca Cola Vanilla te koop is in Madrid/Spanje?
Ik heb het nooit zien staan in de supermarkt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98713228
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 16:00 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik heb het nooit zien staan in de supermarkt.
yo tampoco.. en als je denkt dat het vanilla is omdat je een cola fles met beige dop ziet, dan is het caffeïnevrije cola (niet te zuipen)
pi_98959855
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:34 schreef pieter_R het volgende:
Ik ga vanaf 1 september voor een half jaar in Barcelona studeren *O* . Omdat ik zelf voor onderdak moet zorgen vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Is het handiger om vanuit Nederland iets te regelen, of is het handiger als ik daar eerst in een hotel overnacht en vervolgens op zoek ga naar een kamer?

Als iemand een website of instantie weet die hierbij kan helpen dan hoor ik het ook graag! ^O^
Misschien een beetje laat, maar als je nog niets gevonden hebt:
http://www.habitatgejove.com/webv2c/en/index.htm en http://www.bcn-housing-students.com/

Hierbij kun je vanuit Nederland al onderdak regelen, je hebt hiervoor wel een acceptatiebrief van de uni nodig.. Deze sites werden mij aangeraden door de uni waar ik naartoe ging :)
Via de 2de site heb ik een half jaar geleden voor 2 maanden een appartement gehuurd, was allemaal goed geregeld en geen rare toestanden gehad..
Zoals iemand anders ook al genoemd had, zorg dat je in ieder geval dicht bij een metrostation zit!

En wat wijk betreft, centrum is duurder en ik vond het persoonlijk ook minder fijne wijken om in rond te lopen (vooral als meisje alleen :')), met name de Barri Gotic en El Raval, echt superbenauwde straatjes en kreeg er soms ook niet echt een veilig gevoel.. Idem voor iets buiten Barcelona, richting Hospitalet wil je ook niet echt wonen.. De wijken waar ik me veiliger voelde en die ook een iets normaler "woon"gehalte hadden: Gracia, Sant Andreu en Poble Nou, eigenlijk een beetje de oostkant van Barcelona..
Heel veel succes en plezier!
pi_98962390
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 20:18 schreef Tulping het volgende:

[..]

Misschien een beetje laat, maar als je nog niets gevonden hebt:
http://www.habitatgejove.com/webv2c/en/index.htm en http://www.bcn-housing-students.com/

Hierbij kun je vanuit Nederland al onderdak regelen, je hebt hiervoor wel een acceptatiebrief van de uni nodig.. Deze sites werden mij aangeraden door de uni waar ik naartoe ging :)
Via de 2de site heb ik een half jaar geleden voor 2 maanden een appartement gehuurd, was allemaal goed geregeld en geen rare toestanden gehad..
Zoals iemand anders ook al genoemd had, zorg dat je in ieder geval dicht bij een metrostation zit!

En wat wijk betreft, centrum is duurder en ik vond het persoonlijk ook minder fijne wijken om in rond te lopen (vooral als meisje alleen :')), met name de Barri Gotic en El Raval, echt superbenauwde straatjes en kreeg er soms ook niet echt een veilig gevoel.. Idem voor iets buiten Barcelona, richting Hospitalet wil je ook niet echt wonen.. De wijken waar ik me veiliger voelde en die ook een iets normaler "woon"gehalte hadden: Gracia, Sant Andreu en Poble Nou, eigenlijk een beetje de oostkant van Barcelona..
Heel veel succes en plezier!
kent iemand ook zo,n site waar appartementen /flats van girona op staan. is wel allemaal goed geregeld op die sites. ik moet anders nog steeds via vage spaanse makelaars ofzo.
pi_99047295
Als een Spanjaard naar mij toe zou komen op forum.fok.es en mij zou vragen waar hij in Nederland een koelkast kon vinden, zou ik 'm verwijzen naar Mediamarkt of kieskeurig.nl. Mijn vraag is nu eigenlijk: hoe doe ik dat in Spanje? Wij gaan over twee weken naar Spanje en ik wil daar een koelkastje kopen (nieuw), maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. :)

Ik ga er niet drie uur in de auto voor zitten (we zitten in de buurt van Rosas), maar ben benieuwd of ik een goed startpunt voor een zoektocht heb. Iemand tips?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 00:00:19 #270
107792 Hexley
the Platypus
pi_99047901
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:00 schreef Hexley het volgende:

[..]

;) :P
Die had ik inderdaad gevonden ;)

Ik probeer alleen even meerdere opties open te houden, want ik zoek wel een koelkastje dat op voorraad is (ik ben gebonden aan een maximale breedte, vandaar)....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 00:06:48 #272
107792 Hexley
the Platypus
pi_99047987
Nou ik hou het vaak dicht bij huis en dat is hier in de straat, dik 400km van Rosas... :)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 15:28:10 #273
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_99067536
Iemand wel eens La Merce meegemaakt in Barcelona? Zoja uiteraard ff vertellen wat je ervan vondt :D
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  woensdag 6 juli 2011 @ 09:21:14 #274
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_99100812
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Als een Spanjaard naar mij toe zou komen op forum.fok.es en mij zou vragen waar hij in Nederland een koelkast kon vinden, zou ik 'm verwijzen naar Mediamarkt of kieskeurig.nl. Mijn vraag is nu eigenlijk: hoe doe ik dat in Spanje? Wij gaan over twee weken naar Spanje en ik wil daar een koelkastje kopen (nieuw), maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. :)

Ik ga er niet drie uur in de auto voor zitten (we zitten in de buurt van Rosas), maar ben benieuwd of ik een goed startpunt voor een zoektocht heb. Iemand tips?
Rosas, als in Cap de Creus, in Catalonië? In dat geval, Girona heeft een MediaMarkt. Figueres en Girona hebben een Milar. Miró zit in zowel Girona als Figueres. Zelf heb ik een goede ervaring met Calbet, en die heeft ook in zowel Figueres als Girona een winkel. Wij vonden eigenlijk dat MediaMarkt helemaal niet altijd zo goedkoop is, maar het ligt maar net aan de aanbieding van de dag/week/maand.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_99102312
Is het makkelijk om als marketing professional nu een baan te vinden in BA? Zijn er veel Europeanen die nu bedrijven oprichten en dergelijke?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:32:13 #276
100413 guapo
Dumpass
pi_99106476
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die had ik inderdaad gevonden ;)

Ik probeer alleen even meerdere opties open te houden, want ik zoek wel een koelkastje dat op voorraad is (ik ben gebonden aan een maximale breedte, vandaar)....
Carrefour?
-weg, zie banmeldtopic-
pi_99161068
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Als een Spanjaard naar mij toe zou komen op forum.fok.es en mij zou vragen waar hij in Nederland een koelkast kon vinden, zou ik 'm verwijzen naar Mediamarkt of kieskeurig.nl. Mijn vraag is nu eigenlijk: hoe doe ik dat in Spanje? Wij gaan over twee weken naar Spanje en ik wil daar een koelkastje kopen (nieuw), maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. :)

Ik ga er niet drie uur in de auto voor zitten (we zitten in de buurt van Rosas), maar ben benieuwd of ik een goed startpunt voor een zoektocht heb. Iemand tips?
Ach kom op zeg. We hebben het over Spanje, niet over de Westelijke Sahara. Je kan overal koelkasten kopen, Carrefour, TIEN21, etc. Het een zoektocht noemen is al lichtelijk overdreven.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is het makkelijk om als marketing professional nu een baan te vinden in BA? Zijn er veel Europeanen die nu bedrijven oprichten en dergelijke?
BA als in Buenos Aires? Vraag je in het Tokyo topic ook naar het werkaanbod van Stockholm? :')
  donderdag 7 juli 2011 @ 17:45:31 #278
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_99161245
En bij de MediaMarkt ook in Spanje, maar in Rosas weet ik niet .... Maar overal heb je wel grote supermarkten met alles er op en er aan dus : eten, kleding, meubels, electronica en witgoed
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_99161543
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:40 schreef illusions het volgende:
BA als in Buenos Aires? Vraag je in het Tokyo topic ook naar het werkaanbod van Stockholm? :')
Multitasken maar bedoelde BCL oftewel Barcelona
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 7 juli 2011 @ 19:14:46 #280
107792 Hexley
the Platypus
pi_99164330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Multitasken maar bedoelde BCL oftewel Barcelona Barra Colorado Airport
pi_99164686
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 19:14 schreef Hexley het volgende:

[..]

BCN dus. :P
pi_99166746
Een vraagje! Ik ga binnenkort voor 3 weken naar Spanje en zou graag een prepaid kaart willen kopen.
Kan ik gewoon een prepaid kaart kopen zonder dat ik documenten (paspoort of wat dan ook) hoef te laten zien, of dien ik ook een adres of wat dan ook te hebben om een prepaid kaart te kunnen aanschaffen?
  donderdag 7 juli 2011 @ 20:34:48 #283
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_99167686
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:14 schreef Redd_ het volgende:
Een vraagje! Ik ga binnenkort voor 3 weken naar Spanje en zou graag een prepaid kaart willen kopen.
Kan ik gewoon een prepaid kaart kopen zonder dat ik documenten (paspoort of wat dan ook) hoef te laten zien, of dien ik ook een adres of wat dan ook te hebben om een prepaid kaart te kunnen aanschaffen?
Waarschijnlijk heb je documenten nodig. In november/december 2009 moesten alle prepaidbellers hun gegevens laten registreren :{, en ik neem aan dat dat nog steeds geldt :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_99167809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:34 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je documenten nodig. In november/december 2009 moesten alle prepaidbellers hun gegevens laten registreren :{, en ik neem aan dat dat nog steeds geldt :)
Maar ik kan wel gewoon een prepaid kopen met mijn paspoort? Ik kreeg namelijk te horen dat je per se een spaans adres moest opgeven, wil je een spaans prepaid nummer kunnen kopen
pi_99167882
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:40 schreef illusions het volgende:

[..]

Ach kom op zeg. We hebben het over Spanje, niet over de Westelijke Sahara. Je kan overal koelkasten kopen, Carrefour, TIEN21, etc. Het een zoektocht noemen is al lichtelijk overdreven.


:')

Alsof ik moet weten dat je koelkasten kan kopen bij de Carrefour of de TIEN21 (de wat?) :')

Daarnaast zoek ik gewoon een goedkoop ding en dan wil ik dus genoeg keuze hebben. Het ding hoeft maar drie weken per jaar te functioneren. (afstanden in Spanje zijn iets groter dan hier en ik heb geen zin om er twee dagen voor rond te gaan tuffen. Dan lijkt het me wijs om van tevoren al iets te weten)

Maar bedankt voor je 'bijdrage' ^O^
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 08:12:55 #286
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_99186614
Nou illusions heeft wel een beetje gelijk... Hoeveel keuze wil je nou helemaal, en als je er niet veel tijd en geld aan wil besteden, dan koop je toch gewoon de goedkoopste in de mediamarkt.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 8 juli 2011 @ 08:14:59 #287
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_99186644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is het makkelijk om als marketing professional nu een baan te vinden in BA?
no
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:37:44 #288
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_99187962
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:37 schreef Redd_ het volgende:

[..]

Maar ik kan wel gewoon een prepaid kopen met mijn paspoort? Ik kreeg namelijk te horen dat je per se een spaans adres moest opgeven, wil je een spaans prepaid nummer kunnen kopen
Dat weet ik niet. Ik heb namelijk gewoon een Spaans adres.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_99188048
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

:')

Alsof ik moet weten dat je koelkasten kan kopen bij de Carrefour of de TIEN21 (de wat?) :')

Daarnaast zoek ik gewoon een goedkoop ding en dan wil ik dus genoeg keuze hebben. Het ding hoeft maar drie weken per jaar te functioneren. (afstanden in Spanje zijn iets groter dan hier en ik heb geen zin om er twee dagen voor rond te gaan tuffen. Dan lijkt het me wijs om van tevoren al iets te weten)

Maar bedankt voor je 'bijdrage' ^O^
Een Nederlander die ergens een appartement huurt - nou, daar zullen ze dan wel koelkasten verkopen ook. :') Tja, hier heeft het kleinste dorp gewoon nog wel minimaal 2 winkels waar je witgoed kunt kopen hoor, vandaar mijn 'bijdrage'.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 20:37 schreef Redd_ het volgende:

[..]

Maar ik kan wel gewoon een prepaid kopen met mijn paspoort? Ik kreeg namelijk te horen dat je per se een spaans adres moest opgeven, wil je een spaans prepaid nummer kunnen kopen
Je hebt sowieso een paspoort nodig, en je dient ook een adres op te geven maar dit laatste zullen ze niet controleren dus geef lekker het adres van je hotel o.i.d. op.
pi_99188788
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 08:14 schreef Bramito het volgende:

[..]

no
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, lees de topic ook eerst voor je reageert, zo kom je dan wat minder over dan een domme Belg
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:56:17 #291
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_99190605
}) _O-
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:50:22 #292
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_99192812
Wat kan ironie toch mooi zijn O+
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_99217485
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 09:41 schreef illusions het volgende:

[..]

Een Nederlander die ergens een appartement huurt - nou, daar zullen ze dan wel koelkasten verkopen ook. :') Tja, hier heeft het kleinste dorp gewoon nog wel minimaal 2 winkels waar je witgoed kunt kopen hoor, vandaar mijn 'bijdrage'.


Ja, maar zoals ik al aan heb gegeven, ben ik gebonden aan een maximale breedte :'). Dat hebben ze niet overal. Vooraf dat bedenken lijkt me slimmer.....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:09:17 #294
107792 Hexley
the Platypus
pi_99219613
En welke speciale maat mag dat dan wezen, ik ken alleen de standaard keuken maat.

Voordeel van gewoon lokaal kopen is dat bij de betere zaken, het ding gewoon bij je in de keuken op de goede plek neer zetten. Wasmachine via de trap naar de tweede verdieping en de oude nemen ze dan netjes weer mee,...

Bij de Mediamarkt is het dan toch uh en wat nu dan? :)
pi_99219867
Ik hoef niet te sjouwen, ding is voor de caravan ;). Meeste koelkasten zijn 60 cm breed, maar ik ben gebonden aan maximaal een cm of 50, vandaar. :) Ik moet 'm ook direct mee kunnen nemen en ik ga niet de hoofdprijs betalen (hij hoeft het ook maar 3 weekjes per jaar te doen)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 22:04:18 #296
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_99222411
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik hoef niet te sjouwen, ding is voor de caravan ;). Meeste koelkasten zijn 60 cm breed, maar ik ben gebonden aan maximaal een cm of 50, vandaar. :) Ik moet 'm ook direct mee kunnen nemen en ik ga niet de hoofdprijs betalen (hij hoeft het ook maar 3 weekjes per jaar te doen)
Zo'n koelkast haal je bij de caravanspeciaalzaak. Witgoedwinkels hebben daar gewoon geen handel aan. Behalve met een geringere breedte heb je ook te maken met een veel kleinere diepte. Of je moet echt een tafelmodel nemen, maar de meeste witgoedzaken hebben er daar ook maar een, hooguit twee modellen in.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_99238082
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:07 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
Verhuis binnenkort naar Madrid. :D
Weet niet zeker voor hoe lang, heb een proeftijd van 1.5 maand. Ben aangenomen bij Electronic Arts. :)
Ha! Hier heb ik ook twee keer in de zomervakantie gewerkt. Geweldige tijden beleeft! Zowel bij EA als in Madrid.

Ik neem aan dat je als video game tester gaat werken?
pi_99440371
TVP, deze maand verhuis ik naar spanje *O*
niet meer
pi_99444387
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 01:40 schreef welkominspace het volgende:
TVP, deze maand verhuis ik naar spanje *O*
waar in spanje?
-weg, zie banmeldtopic-
  donderdag 14 juli 2011 @ 09:49:03 #300
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_99445847
Hey Hex, heeft er al wat in de fik gestaan daar? Hier is het belachelijk rustig, ik heb nog geen helicopter of vliegtuig gezien...
Siesta & Fiesta!
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:36:49 #301
107792 Hexley
the Platypus
pi_99466178
Ja niet dat ik weet, nou misschien moet ik maar weer beginnen met roken,.. ;)

En het volgende deel: Spanje / España - Deel 8

[ Bericht 26% gewijzigd door Hexley op 14-07-2011 19:27:59 (Linkje toevoegen) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')