abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 november 2010 @ 11:29:56 #51
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89046174
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
20 jaar is in mijn ogen wel erg optimistisch, en dan ga ik af op de situatie hier in Barcelona. Elders zal het zeker nog langer duren. De docenten spreken het al nauwelijks, want hun docenten spraken het nauwelijks. Het minste wat Spanje zou moeten doen is het verplicht stellen (en uiteraard financieel ondersteunen) van een jaar VK/VS/Canada/etc. voor studenten Engels, want anders lukt het gewoon niet.

Een collega van mij ging naar Zweden met enkele vriend(inn)en die Engels studeerden. Mijn collega moest de tolk zijn, want de aanstaande docenten Engels konden zich niet redden. Dat is in mijn ogen niet aandoenlijk meer.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_89087293
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 24 november 2010 @ 12:59:39 #53
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89091091
Wat bedoel je met: "al die kaaskoppen daar"?
Siesta & Fiesta!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:14:28 #54
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89098689
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Ik heb vrijwel geen ervaring met gemiddelde Spanjaarden.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 24 november 2010 @ 19:15:08 #55
107792 Hexley
the Platypus
pi_89106030
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 12:32 schreef Curchulain het volgende:
Afgelopen week een nieuw rijbewijs aangevraagd om mijn (gestolen) Nederlandse te vervangen... die medische certificaten zijn een goeie business zeg... :{
Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
pi_89106208
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
Malgrat, Lloret, Blanes, Ibiza etc is maar een klein deel van Spanje he....
  donderdag 25 november 2010 @ 11:12:23 #57
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89128932
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:15 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:06:07 #58
107792 Hexley
the Platypus
pi_89191337
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:
Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren?
Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
  zondag 28 november 2010 @ 10:19:46 #59
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89249486
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
  maandag 29 november 2010 @ 11:19:34 #60
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89290562
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:06 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
Volgens mij zijn alle grenswaarden die ze hanteren toch echt bovengrenzen: bloeddruk, hartslag, fout bij de joysticktest...

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Ik heb in totaal zo'n 15 minuten moeten wachten. Na elke test werd mij verteld in de gang even te wachten maar ik kreeg de kans niet om te gaan zitten. En ik had eerst al een nummertje gekregen bij trafico; toen ik terugkwam was ik binnen een paar minuten aan de beurt.

Anderzijds... ik betaalde wel meer dan 35 euro.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:34:09 #61
107792 Hexley
the Platypus
pi_89360651
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
  woensdag 1 december 2010 @ 16:06:41 #62
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89389340
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:34 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
Over dit soort zaken maak ik mij allang niet meer druk, toen ik hier pas kwam wonen nog wel.
Je raakt er aan gewend..
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:07:43 #63
107792 Hexley
the Platypus
pi_89464232
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:09:08 #64
107792 Hexley
the Platypus
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:38:47 #65
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89468622
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:07 schreef Hexley het volgende:
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
Ja
Mijn vriendin is spaanse en die vind het echt de normaalste zaak van de wereld (wachten) die zit er echt niet mee.
Ik ben er aan gewend het is niet anders!!
Laatst moesten we naar de seguridad sociaal ruim 1 uur wachten tot je aan de beurt bent ,dan ga ik lekker een biertje drinken en zij wacht en kletst daar lekker ,als we dan bijna aan de beurt zijn dan belt ze ff .
Vorige week ook met de baby naar het ziekenhuis ,we moesten er om 9uur zijn dus we waren gelijk aan de beurt :) :) .
De arts zei echter dat ze met de baby nog wat test moesten doen en dat gaat niet in in Ibiza ,daar moet je voor naar Palma .
Je moet een afspraak maken op de afdeling traslados ,dus wij gelijk daarheen ,en ja hoor een nummertje trekken ,nr 27 en ze waren bij 12 ,blijkt dat ze per nr ongeveer een kwartier nodig hebben en er werkten maar 2 mensen 8)7 8)7 .
De baby begon echter erg te huilen na een minuut of 10 en toen was er een oudere dame zo aardig om nummertje te ruilen ^O^ .(ook zij zat er niet mee wat langer te wachten)
Dus ja ik ben nog steeds verbaast dat anderen(spanjaarden) er aan gewend zijn ,maar het is ze met de paplepel ingegoten ,zij weten niet beter ,denk ik.
pi_89501093
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:18:44 #67
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504015
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:09 schreef Hexley het volgende:
Ow, heb uitzicht op sneeuw.... Lekker weertje ook,... -O-

[ afbeelding ]
Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:20:42 #68
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504127
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 23:24 schreef intro het volgende:
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
Eres Española .. a que si?
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:32:02 #69
107792 Hexley
the Platypus
pi_89507720
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:18 schreef chufi het volgende:

[..]

Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
En zo dan?

Kwam vanmorgen in de keuken zet koffie, kijk uit het raam en iets klopte er niet,...
Na een paar slokken koffie, hey daar ligt een lading sneeuw joh... :P

Kijk weet je waar ik me wel aan stoor is, iets van drie maanden moeten wachten op de telefoonlijn en ADSL. :(

Maar als ik voor bloedprikken eventjes twee uurtjes moet wachten tja, ik zie het probleem niet echt hoor. :)
Neem wat te lezen mee of zo... ;)
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:38:54 #70
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89507763
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Musica Español
Come On
pi_89508287
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door illusions op 04-12-2010 04:05:32 ]
  zaterdag 4 december 2010 @ 04:32:43 #72
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89508443
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 03:59 schreef illusions het volgende:

[..]

Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')
Dat Engels blijft een probleem, mn ex gaf de afgelopen jaren Engelse les in vele dorpen en daarnaast via internet aan het Spaanse Overheids personeel. Levert iets bij , maar de kwaliteit is natuurlijk bagger, alhoewel ze wel al 2 jaar de award als beste online English teacher van de overheid kreeg,,,
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.

BTW: Die Digitalisering is inderdaad wel een voordeel, maar hoeveel mensen er gebruik van maken blijft de vraag..
Wanneer ik in Spanje ben probeer ik altijd wel te kijken of er een origineel (engels) signaal is. Ik haat nml die nasynchronisering . Maar helaas is dat voor een hoop zenders niet het geval.
Mn dochter in Valencia probeert het wel om zoveel mogelijk origineel te kijken, maar zij is dan ook opgegroeid met de NL-ondertiteling structuur..

Das trouwens het probleem denk ik .. Het is in Spanje nasynchronisren in het Spaans of OV zonder ondertiteling, dus daardoor kun je niet meelezen zoals wij dat wel kunnen.

Heb dit volgens mij al een eerder gemeld
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:07:27 #73
107792 Hexley
the Platypus
pi_89510670
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 02:38 schreef chufi het volgende:
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Nou de eerste rij bergen en alles ervoor incl. het dorp zijn netjes schoon gebleven, goed ergens moet het stoppen. Had het een weekje of zes geleden met regen, aan de andere kant van de kruising regende het flink maar aan mijn kant geen druppel. Tja het is dan toch wel een beetje maf... :)

Medicopter en Cobra 11 waren idd een tijdje ook netjes in het Duits te zien,
tot ze denk ik de originele tapes kwijt hebben gemaakt... ;)

Maar dat heb je ook met computers. Ow je hebt progje x doe ff een kopie, bijna altijd is
het dan van het "spreekt" geen Spaans! En sommigen weten niet eens dat het Engels "spreekt". :P
  zondag 5 december 2010 @ 13:53:00 #74
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89548815
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 04:32 schreef chufi het volgende:

[..]
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.
Ik weet niet hoe het in de rest van spanje is maar op Ibiza is engels verplicht op de lagere school vanaf 6 jaar 3uur per week.
Alleen geeft hier de directeur de engelse les en zijn engels in niet echt top !
Middelbare school weet ik niet .
pi_89553992
Ik zit hier nu in 1 Bachillerato en ik moet zeggen dat het niveau Engels hier (Mallorca) echt beneden peil is! Ik haal in alles 10en omdat het zou makkelijk is en ik zal niet eens beginnen over de uitspraak hier...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')