abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86485825

Officiële landstaal: Spaans
Hoofdstad: Madrid
Volkslied: Marcha Real
Munteenheid: euro (EUR)

Regeringsvorm: Constitutionele Monarchie
Koning: Juan Carlos I
Premier: José Luis Rodríguez Zapatero

Oppervlakte: 504.645 km² (1.04% water)
Inwoners: 46.951.532 (91,13 per km²) (2010)

Grens lengte: 2.032 km
Kust lengte: 7.921 km
Wegen: 681,224 km (2006)
Snelweg: 14.325 km (2008)
Spoor: 15.559 km (2007)
Vliegvelden: 154 (2008)

Grens lengte: 2.032 km
Kust lengte: 7.921 km
Wegen: 681.298 km (2008)
Snelweg: 14.325 km (2008)
Spoor: 15.461 km (2010)
Vliegvelden: 154 (2010)

Spanje bestaat uit 17 autonome regio's en 2 autonome steden die weer
onderverdeeld zijn in 50 provincies, verder zijn er in totaal 8.112 gemeentes.

bron: Wikipedia (es) / Wikipedia (nl) / Instituto Nacional de Estadística / CIA - The World Factbook

Voor alle mensen die in Spanje wonen, hebben gewoond, of graag in Spanje komen ..
Hier kun je je meningen delen of andere Spaanse fokkers vinden bij jou uit de buurt ..

Sluiting Nederlandse Consulaten in Spanje:
• 1 november 2007: Ibiza
• 1 november 2007: Las Palmas de Gran Canaria
• 1 april 2008: Almeria
1 oktober 2008: Alicante
• 1 mei 2009: Ferrol
• 1 september 2009: Santander
• 1 september 2010: Mahon
• 1 oktober 2010: Algeciras
• 1 december 2010: Cádiz
bron: Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Madrid

Deel 1: Spanje
Deel 2: Spanje#2 (Waar Madrid toch best druk is ;))
Deel 3: Spanje / España / Espanya - Deel 3
Deel 4: Spanje / España - Deel 4
Deel 5: Spanje / España - Deel 5
Deel 6: Spanje / España - Deel 6
Deel 7: Spanje / España - Deel 7

Voor het starten van een nieuw deel: knip en plak deze tekst.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexley op 16-09-2010 17:22:35 ]
pi_86485951
Interessant, begin volgende week aan m'n 2e jaar Spaanse les.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_86486068
Zit daar ook het parkeren bij? :P
Wat me pas de laatste paar weken opgevallen is, is dat sommige idioten drie, vier keer per dag hun auto verplaatsen
zodat het ding in de schaduw blijft staan.... :')
  donderdag 16 september 2010 @ 03:53:18 #4
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_86486216
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:50 schreef chufi het volgende:

[..]

Ok ik zal het uit mn gedachten zetten :) Ben net weer terug van een weekje Valencia / Teruel. hmmm vele heerlijke jamon-tapas afgelopen week daar in Teruel :9
Grappig, vorige week was ik met m'n vrouw een paar dagen in Zaragoza om die stad te verkennen. We wonen in de provincie Alicante dus kwamen we ook langs Teruel. Zelfs nog getankt daar, ergens tussen de snelweg en de stad.

We vonden het apart om te zien dat het zo rustig kan zijn in de directe omgeving van een provincie-hoofdstad. Je zou absoluut niet denken dat Teruel ergens in de buurt moet zijn als je er op de A23 langsrijdt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 16 september 2010 @ 07:43:12 #5
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86486685
tsja Aragon.... Meer oppervlakte dan Nederland en nog geen 1,5 mln inwoners.... Dan krijg je dat.
Siesta & Fiesta!
pi_86488387
quote:
Op donderdag 16 september 2010 03:53 schreef Strani het volgende:
We vonden het apart om te zien dat het zo rustig kan zijn in de directe omgeving van een provincie-hoofdstad. Je zou absoluut niet denken dat Teruel ergens in de buurt moet zijn als je er op de A23 langsrijdt.
Teruel staat juist bekend om de leegte, zie de top 15 van plaatsen in Teruel,... ;)

En dan zit bijna de helft (645.000) in Zaragoza City,... :)
  donderdag 16 september 2010 @ 14:38:41 #7
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86498331
Jodo! Er wonen gewoon meer mensen in Maria dan in Calanda, dat had ik niet verwacht.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 16 september 2010 @ 15:15:16 #8
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86499760
quote:
Op donderdag 16 september 2010 09:34 schreef Hexley het volgende:

[..]

Teruel staat juist bekend om de leegte, zie de top 15 van plaatsen in Teruel,... ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En dan zit bijna de helft (645.000) in Zaragoza City,... :)
Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden... maar net als Teruel bekend om de Ibericos :{
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 16 september 2010 @ 22:10:18 #9
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_86516219
Tis wel Aragon week hier, dit weekend de MotoGP in Motorland. Een nieuw circuit, gebaseerd op de races die vroeger in de straten van Alcañiz werden gehouden, maar werden verboden omdat er te veel fatale ongelukken gebeurden.
Veel bekende racers zijn zeer positief over het circuit te spreken.

http://www.motogp.com/en/circuits/Motorland+Aragon/2010

Nu de F1 nog en Hexley gaat weer op zoek naar een nieuwe woning
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 17 september 2010 @ 08:28:48 #10
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86525666
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:15 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden... maar net als Teruel bekend om de Ibericos :{
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Teruel staat bekend om zijn ham maar niet om Ibercos....
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 17 september 2010 @ 10:18:40 #11
107792 Hexley
the Platypus
pi_86527977
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:15 schreef Curchulain het volgende:Dan is Extremadura nog net ietsje leger, zeker met de concentratie van de bevolking in de hoofdsteden...
Teruel: 145.105 - Extremadura: 1.105.481 :')

Als je Aragón en Extremadura vergelijkt, dan heb je ergens gelijk. Maar Aragón is wel zo'n 5.000 km² groter en het heeft een grote stad iets wat Extremadura niet heeft. Dingen 1 op 1 vergelijken volgens mij wil niet altijd even goed hoor....

quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:10 schreef chufi het volgende:
Tis wel Aragon week hier, dit weekend de MotoGP in Motorland. Een nieuw circuit, gebaseerd op de races die vroeger in de straten van Alcañiz werden gehouden, maar werden verboden omdat er te veel fatale ongelukken gebeurden.
Veel bekende racers zijn zeer positief over het circuit te spreken.

http://www.motogp.com/en/circuits/Motorland+Aragon/2010

Nu de F1 nog en Hexley gaat weer op zoek naar een nieuwe woning
Vroeger,.... :')
  vrijdag 17 september 2010 @ 12:06:30 #12
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86531472
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:18 schreef Hexley het volgende:

[..]

Teruel: 145.105 - Extremadura: 1.105.481 :')

Als je Aragón en Extremadura vergelijkt, dan heb je ergens gelijk. Maar Aragón is wel zo'n 5.000 km² groter en het heeft een grote stad iets wat Extremadura niet heeft. Dingen 1 op 1 vergelijken volgens mij wil niet altijd even goed hoor....
[..]
Ja dat bedacht ik me vanmorgen ook... en na die 650.000 van Zaragoza komt er echt een heeele tijd niets, tot je bij Huesca en Teruel uitkomt, en dan is het opnieuw een tijdje niks. Dan is het in Extremadura toch wat meer verspreid.

quote:
Op vrijdag 17 september 2010 08:28 schreef Bramito het volgende:

[..]

Teruel staat bekend om zijn ham maar niet om Ibercos....
Ah ja, vanwege het merk varken dat ervoor geslacht wordt... maar voor mij houdt daar het verschil gewoon op.

[ Bericht 20% gewijzigd door Curchulain op 17-09-2010 12:12:03 ]
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  vrijdag 17 september 2010 @ 12:59:29 #13
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86533289
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:06 schreef Curchulain het volgende:

Ah ja, vanwege het merk varken dat ervoor geslacht wordt... maar voor mij houdt daar het verschil gewoon op.
Dat is inderdaad het HELE verschil. Als voor jou daar het verschil ophoudt, dan moet je eens heel snel een vergelijkend onderzoekje doen... ;)

Begrijp me niet verkeerd:
Jamon de Teruel: _O_
Jamon Iberico: _O_
Siesta & Fiesta!
pi_86613899
Doe mij maar microfijn gesneden pata negra. Weer eens wat anders als die uitgedroogde halve centimeter dikke plakken die ze je tegenwoordig serveren in Spaanse barretjes.

Trouwens blij dat de hitte weer over is. Vind het echt een heerlijke maand, september. Kan weer eens tegen m'n rugleuning zitten in de auto zonder te zweten. :D
pi_86680984
Ik probeer momenteel naar een Spaanse bank een bedrag over te maken .
De bank heet Cajamurcia

Het rekeningnummer wat ik opgekregen heb bestaat uit een20 cijferig getal
beginnende met 2043 dat is het nummer van het agentschap
0460 kantoor
D.C 62

gevolgd door het rekeningnummer

Wanneer ik deze reeks invul krig ik een melding van mijn bank dat ik een geldig IBAN?Bic nummer nodig heb
aangezien deze nummers verandert zijn

Waar vind ik het IBAN/Bic nummer van deze bank ?
  dinsdag 21 september 2010 @ 17:57:35 #16
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_86681795
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:35 schreef zeeeend het volgende:
Ik probeer momenteel naar een Spaanse bank een bedrag over te maken .
De bank heet Cajamurcia

Het rekeningnummer wat ik opgekregen heb bestaat uit een20 cijferig getal
beginnende met 2043 dat is het nummer van het agentschap
0460 kantoor
D.C 62

gevolgd door het rekeningnummer

Wanneer ik deze reeks invul krig ik een melding van mijn bank dat ik een geldig IBAN?Bic nummer nodig heb
aangezien deze nummers verandert zijn

Waar vind ik het IBAN/Bic nummer van deze bank ?
Hier in Nederland staan ze gewoon onderaan op het papieren bankafschrift van de rekeninghouder. Dus misschien even checken met de begunstigde?
Musica Español
Come On
pi_86705984
Je hebt nog maar 4 karakters nodig, waarvan de 1e "ES" zijn. Mijn rekeningnummer begint bijv. met ES39, gevolgd door 20 cijfers. Daarnaast heb je ook nog de BIC code van de bank nodig (11 karakters).
pi_86844180
Ik vlieg in oktober weer voor 6 daagjes in Madrid. Ik heb er zoals altijd weer zin in! :)
Waarschijnlijk 2 daagjes naar Sevilla of Toledo. :)
  maandag 27 september 2010 @ 16:59:24 #19
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86906405
Er zijn van die dingen waar ik niet aan kan wennen. Mijn bedrijf heeft besloten om woensdagte sluiten om problemen tijdens de Huelga General te voorkomen. :')

We krijgen deze dag gewoon cadeau, dus we staan ook niet als stakers te boek.
Verder willen veel mensen gewoon werken.
Siesta & Fiesta!
pi_86977864
Ja ik werk vandaag gewoon ;P, ze zijn lekker aan t rellen buiten continu getoeter etc t is wel een gezellige sfeer!

hoop eigelijk dat de mossos nog los gaat want heb mooi uitzicht en kan t allemaal mooi volgen zo *)

edit: LOL ze hebben net allemaal dingen in de fik gestoken rond 1.30 pm :P zie hier honderden kwajongens wegrennen van de mossos XD lache man _O-
  woensdag 29 september 2010 @ 15:33:47 #21
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_86982808
quote:
Op woensdag 29 september 2010 13:28 schreef bestmage het volgende:
Ja ik werk vandaag gewoon ;P, ze zijn lekker aan t rellen buiten continu getoeter etc t is wel een gezellige sfeer!

hoop eigelijk dat de mossos nog los gaat want heb mooi uitzicht en kan t allemaal mooi volgen zo *)

edit: LOL ze hebben net allemaal dingen in de fik gestoken rond 1.30 pm :P zie hier honderden kwajongens wegrennen van de mossos XD lache man _O-
Ze hadden niet voor niets al alle Bicing-stations op Plaça Catalunya, Passeig de Gràcia en de Rambla de Catalunya gesloten... na de WK-finale was het Plaça Espanya, nu is traditiegetrouw Catalunya weer aan de beurt om vernield te worden.

Hier (22@) is het eigenlijk vanaf 11 uur compleet stil... iedereen zal wel naar het centrum getrokken zijn. Het kantoor is hier nagenoeg uitgestorven.
pi_86985183
Ik merk er hier heeeeelemaal niks van (nabij Benidorm). Alles is open, niemand staakt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 16:31:56 #23
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87289523
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:59 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het HELE verschil. Als voor jou daar het verschil ophoudt, dan moet je eens heel snel een vergelijkend onderzoekje doen... ;)

Begrijp me niet verkeerd:
Jamon de Teruel: _O_
Jamon Iberico: _O_
Nou, vergelijkend was het niet, maar net terug uit Badajoz kan ik in ieder geval zeggen dat Jamón de Bellota gewoon niet mijn smaak is. Niet vies, maar wel zonde van het geld als je het aan mij geeft.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:18:30 #24
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87313505
Hey, ieder z'n smaak....
Siesta & Fiesta!
pi_87357655
De lekkerste spaanse ham komt uit Trevelez :)
-weg, zie banmeldtopic-
pi_87413491
Heey iedereen, ik verblijf momenteel in Barcelona tot begin februari voor mijn stage, ben nu ruim 3 weken ongeveer hier. In het begin erg druk gehad met appartement papieren enz regelen. Ik wil nu ook een Spaanse cursus volgen gewoon 2x per week ofzo om van beginnerzinnetjes Spaans toch naar intermediate niveau te gaan ong als ik terug ga naar Nederland. Iemand van jullie nog tips over een beetje betaalbare goede curcus? alvast erg bedankt ^O^
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:31:03 #27
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87708351
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Heey iedereen, ik verblijf momenteel in Barcelona tot begin februari voor mijn stage, ben nu ruim 3 weken ongeveer hier. In het begin erg druk gehad met appartement papieren enz regelen. Ik wil nu ook een Spaanse cursus volgen gewoon 2x per week ofzo om van beginnerzinnetjes Spaans toch naar intermediate niveau te gaan ong als ik terug ga naar Nederland. Iemand van jullie nog tips over een beetje betaalbare goede curcus? alvast erg bedankt ^O^
Ik heb zelf bij SpeakEasy m'n Spaans geleerd. Dat zit aan de Ronda de la Universitat (half blokje van Plaça de la Universitat vandaan). http://www.speakeasybcn.com
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:32:43 #28
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87708401
Afgelopen week een nieuw rijbewijs aangevraagd om mijn (gestolen) Nederlandse te vervangen... die medische certificaten zijn een goeie business zeg... :{
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:37:55 #29
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87708569
Inderdaad een goeie Biesnies. Hoe vraag je een nieuwe Spaanse aan zonder NL rijbewijs?
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:47:23 #30
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_87718960
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 12:37 schreef Bramito het volgende:
Inderdaad een goeie Biesnies. Hoe vraag je een nieuwe Spaanse aan zonder NL rijbewijs?
Bij het RDW een echtheidsverklaring aanvragen. Kost drie weken en een paar euro, maar daarna was het verder geen probleem om het Spaanse rijbewijs aan te vragen. Ik kreeg zelfs de indruk dat ze bij de jefatura nog redelijk efficiënt werken.

Vervolgens kost het wel nog een paar weken extra terwijl ze die echtheidsverklaring natrekken, maar in de tussentijd kan ik wel over een provisioneel Spaans rijbewijs beschikken. Een absoluut vod, maar als het werkt, dan werkt het.
pi_88365189
Hi ik ga dit ook volgen. Heb inmiddels Spaans 1 en 2 gevolgd en ga binnenkort aan de conversatiecursus A1 beginnen.

Mijn vriend is Spanjaard en we hebben nog een appartement in Burriana. Dat ligt in Castellon vlakbij Villa Real. In februari gaan we daar weer naartoe.
Haters gonna hate.
pi_88365251
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2010 12:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik doe een cursus via Fuentes, zij doen ook in Valencia en in Nederland.
Haters gonna hate.
pi_88890442
Mensen hier met ervaring in het verkrijgen van een degelijke stageplaats in Spanje? De werkloosheid in Spanje is 20,8% en voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar zelfs 42,9% :{ Niet normaal die cijfers.

En aangezien mensen letterlijk in de rij staan op zoek naar werk en mensen voor heel weinig willen werken; is het dan ook niet extreem moeilijk om een geschikte stageplek te vinden?

Mijn voorkeur ligt bij Valencia op het moment. Kan iemand daarvan overigens bevestigen dat het Valenciaans amper gesproken wordt op straat in de stad zelf? Ik lees wat tegenstrijdige berichten erover. Ene bron zegt dat in de stad slechts <10% het als 1e taal gebruikt en alleen in de dorpen in de provincie men op grote schaal het spreekt onderling en andere bron zegt dat overal, ook in de stad, het de spreektaal is. Ik weet dat ze alleen ook gewoon Spaans spreken en ik er prima conversaties zal kunnen houden in het Spaans. Maar ik heb graag dat de taal die ik overal om me heen ga horen gewoon Spaans is. Plus dat het natuurlijk zeer belangrijk is dat men in het bedrijf waar ik evt. kom te werken Spaans spreekt.

Overigens kan ik redelijk Spaans. Niveautje B1 zeg maar. Heb in totaal 7 weken taalcursus gedaan in O+ Salamanca O+ en heb met mijn studie ook Spaans. Hoeveel ik ook van Salamanca houd lijkt voor een stage een wat grotere stad mij beter. Weinig bedrijven in Salamanca en ik wil ook gewoon een nieuwe ervaring; na 7 weken ken je Salamanca wel (al kom ik er dus graag terug).

95% van de wat grotere bedrijven zitten helaas in Madrid. Maar ik heb het niet zo op die stad. Te groot, te grimmig en paar mindere ervaringen gehad. Valencia slechts 2 dagen geweest maar indruk was iig dat het mooi en laid back was. En het klimaat is er prima, ook nu in November nog dagen met volop zon en 20 graden :Y. En ik heb genoeg in het binnenland van Spanje gezeten, voor een half jaar wil ik wel aan de zee zitten. Dan kom je al snel uit op Valencia (Barcelona valt af vanwege het Catalaans helaas).

[ Bericht 32% gewijzigd door VacaLoca op 19-11-2010 07:42:17 (toevoeging) ]
pi_88955994
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 07:35 schreef VacaLoca het volgende:
Mensen hier met ervaring in het verkrijgen van een degelijke stageplaats in Spanje? De werkloosheid in Spanje is 20,8% en voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar zelfs 42,9% :{ Niet normaal die cijfers.

En aangezien mensen letterlijk in de rij staan op zoek naar werk en mensen voor heel weinig willen werken; is het dan ook niet extreem moeilijk om een geschikte stageplek te vinden?

Mijn voorkeur ligt bij Valencia op het moment. Kan iemand daarvan overigens bevestigen dat het Valenciaans amper gesproken wordt op straat in de stad zelf? Ik lees wat tegenstrijdige berichten erover. Ene bron zegt dat in de stad slechts <10% het als 1e taal gebruikt en alleen in de dorpen in de provincie men op grote schaal het spreekt onderling en andere bron zegt dat overal, ook in de stad, het de spreektaal is. Ik weet dat ze alleen ook gewoon Spaans spreken en ik er prima conversaties zal kunnen houden in het Spaans. Maar ik heb graag dat de taal die ik overal om me heen ga horen gewoon Spaans is. Plus dat het natuurlijk zeer belangrijk is dat men in het bedrijf waar ik evt. kom te werken Spaans spreekt.

Overigens kan ik redelijk Spaans. Niveautje B1 zeg maar. Heb in totaal 7 weken taalcursus gedaan in O+ Salamanca O+ en heb met mijn studie ook Spaans. Hoeveel ik ook van Salamanca houd lijkt voor een stage een wat grotere stad mij beter. Weinig bedrijven in Salamanca en ik wil ook gewoon een nieuwe ervaring; na 7 weken ken je Salamanca wel (al kom ik er dus graag terug).

95% van de wat grotere bedrijven zitten helaas in Madrid. Maar ik heb het niet zo op die stad. Te groot, te grimmig en paar mindere ervaringen gehad. Valencia slechts 2 dagen geweest maar indruk was iig dat het mooi en laid back was. En het klimaat is er prima, ook nu in November nog dagen met volop zon en 20 graden :Y. En ik heb genoeg in het binnenland van Spanje gezeten, voor een half jaar wil ik wel aan de zee zitten. Dan kom je al snel uit op Valencia (Barcelona valt af vanwege het Catalaans helaas).
Ik woon/werk/studeer nu bijna 2 jaar in Valencia en kan je vertellen dat het, hoewel lastig, niet onmogelijk is om stageplaatsen te vinden. Juist omdat bedrijven momenteel liever geen dure werknemers aan willen nemen, maken zogenaamde 'becarios' meer kans. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf in welke branche je zoekt :-) Wat betreft het Valenciaans, maak je daar maar niet druk om; in de stad geldt Spaans gewoon als standaard, tenzij je hele obscure, linkse barretjes gaat opzoeken ;-)

Voor de rest kan ik Valencia meer dan aanraden, dus succes!
  zaterdag 20 november 2010 @ 21:33:59 #35
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_88956400
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 21:23 schreef _iridium_ het volgende:

[..]

Ik woon/werk/studeer nu bijna 2 jaar in Valencia en kan je vertellen dat het, hoewel lastig, niet onmogelijk is om stageplaatsen te vinden. Juist omdat bedrijven momenteel liever geen dure werknemers aan willen nemen, maken zogenaamde 'becarios' meer kans. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf in welke branche je zoekt :-) Wat betreft het Valenciaans, maak je daar maar niet druk om; in de stad geldt Spaans gewoon als standaard, tenzij je hele obscure, linkse barretjes gaat opzoeken ;-)

Voor de rest kan ik Valencia meer dan aanraden, dus succes!
Ik denk dat het qua valenciaans idd wel mee valt, mn dochter woont en studeert er en spreekt geen Valeniciaans... En ik denk idd dat het gezien de huidige economische situatie makkelijker is om een goedkope stageplaats te vinden dan een vaste baan. Ik heb met mijn Spaans nooit problemen gehad in Valencia... Spreek slechts een paar woorden Valenciaans en Catalaans en nooit nodig gehad.. Maar succes.

NB: Als je Frans spreekt, dan is Valenciaans en Catalaans een heel stuk makkelijker
Musica Español
Come On
pi_88964210
Gaat om een marketing afstudeerstage. Dus meer op strategisch niveau een plan schrijven voor een bedrijf. Niet echt branche-afhankelijk dus omdat in elke branche wel marketing komt kijken. Want marketing is in feite gewoon de gehele bedrijfsvoering.

Ik zat ook al te denken dat als ze weinig geld voor werknemers je als stagair aantrekkelijk kan zijn. Maar las al wel dat mensen zo desperate voor werk zijn dat ze ook voor een appel en een ei willen werken. Maar goed, als ik niet al te veel stagevergoeding vraag zal ik alsnog wel goedkoper zijn ja :)

Kan echter wel zijn omdat ik dus meer zal fungeren als adviseur, en niet echt mee zal werken dat ze in deze tijd daar misschien geen geld aan willen besteden maar enkel wat op korte termijn productie oplevert.

Goed om te horen iig dat het Valenciaans een zeldzaam voorkomen is in de stad. Dat maakt Valencia wel m'n 1e keus.

Wat voor werk doe jij daar _indium_ ? Oh en wat studeer je trouwens? Want ik wil wellicht m'n master ook aan de uni van Valencia doen. Zal dan echter toch ook een bijbaan moeten hebben op een gegeven moment :P Dus dan hoop ik niet in de rij voor het uitzendbureau te staan :P
pi_88984818
Ik ben van huis uit informatiekundige, maar ik werk hier als onderzoeker in de genetica aan de Technische Universiteit (UPV). Daarbij doe ik een master gericht op software ontwikkeling, eveneens aan de UPV. Als jij je master hier wil doen, kom je waarschijnlijk uit bij de Universidad de Valencia (UV), je hebt er hier namelijk 2 (of 3, weet ik niet helemaal zeker).

Ken je trouwens loquo.es al? Ik heb even snel gekeken voor je, en ze hebben daar ook een banenafdeling specifiek voor marketing ^O^. Ook een goeie plek om te zoeken voor een kamer trouwens...

Ik weet niet op wat voor termijn je naar Valencia dacht te willen komen, maar als je specifieke vragen hebt kun je me gerust een PM sturen :).
  zondag 21 november 2010 @ 19:59:01 #38
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_88985199
Maar dat mag best ook gewoon via Fok, dan kan iedereen er wat van leren :)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_88985575
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dat mag best ook gewoon via Fok, dan kan iedereen er wat van leren :)
Ook prima!
pi_88986524
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:49 schreef _iridium_ het volgende:
Ik ben van huis uit informatiekundige, maar ik werk hier als onderzoeker in de genetica aan de Technische Universiteit (UPV). Daarbij doe ik een master gericht op software ontwikkeling, eveneens aan de UPV. Als jij je master hier wil doen, kom je waarschijnlijk uit bij de Universidad de Valencia (UV), je hebt er hier namelijk 2 (of 3, weet ik niet helemaal zeker).

Ken je trouwens loquo.es al? Ik heb even snel gekeken voor je, en ze hebben daar ook een banenafdeling specifiek voor marketing ^O^. Ook een goeie plek om te zoeken voor een kamer trouwens...

Ik weet niet op wat voor termijn je naar Valencia dacht te willen komen, maar als je specifieke vragen hebt kun je me gerust een PM sturen :).
Klinkt interessant :) Zijn je studie en werk ook in het Spaans of is het in het Engels?

Thx voor tip van loquo.es maarre ik zal er vast overheen kijken maar ik zie geen banenafdeling? alleen auto's e.d., onroerend goed, huisdieren en vraag en aanbod mbt producten.

Het is voor na de zomer overigens, dus wil het in Juni ongeveer rond hebben zodat ik in de zomer weer een aantal weken taalcursus kan doen.
pi_88988477
Wat betreft werk is de voertaal Spaans, maar publicaties uiteraard in het Engels :) Studie is in principe geheel Spaans, wat ik echt idioot vind, zeker voor een Masteropleiding... Het is zelfs zo erg, dat toen ik hier net was (2 maanden) en ik een presentatie moest doen voor 1 of ander vakje, toen ik vroeg aan de docent of dat in het Engels mocht, dat dat uitgesloten was. Ik citeer (vrij vertaald): "De officiele talen van de Technische Universiteit van Valencia zijn: Spaans of Valenciaans. Als ik jou was, koos ik Spaans.". Punt is, dat grofweg het grootste deel van de docenten zelf geen Engels spreekt, en er zich dus niet aan waagt.

Bij Loquo moet je ook eerst even de zone kiezen (directe link -> valencia.loquo.es), dan heb je onder het kopje 'ofertas de trabajo' ergens ook 'marketing / comunicación' staan.
pi_88996898
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 20:57 schreef _iridium_ het volgende:
Wat betreft werk is de voertaal Spaans, maar publicaties uiteraard in het Engels :) Studie is in principe geheel Spaans, wat ik echt idioot vind, zeker voor een Masteropleiding... Het is zelfs zo erg, dat toen ik hier net was (2 maanden) en ik een presentatie moest doen voor 1 of ander vakje, toen ik vroeg aan de docent of dat in het Engels mocht, dat dat uitgesloten was. Ik citeer (vrij vertaald): "De officiele talen van de Technische Universiteit van Valencia zijn: Spaans of Valenciaans. Als ik jou was, koos ik Spaans.". Punt is, dat grofweg het grootste deel van de docenten zelf geen Engels spreekt, en er zich dus niet aan waagt.

Bij Loquo moet je ook eerst even de zone kiezen (directe link -> valencia.loquo.es), dan heb je onder het kopje 'ofertas de trabajo' ergens ook 'marketing / comunicación' staan.
Opmerkelijk, en ik zie nu idd dat de master die ik op het oog heb ook in het Spaans is. Voor een masteropleiding wel vreemd ja. Zeker bij technische vakken aangezien je daarbij toch niet aan het engels kan ontkomen.

Hoe was jouw Spaans dan op dat moment? Kon je je al goed genoeg redden of heb je nog veel moeite gehad om alles in het Spaans te doen?

Enne sorry maar ik zie het echt niet op die site :? ik had al gekeken bij de Valencia pagina maar zie niets over werk, ook niet na een cntrl+f op trabajo ?
  maandag 22 november 2010 @ 12:50:35 #43
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89009086
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 01:42 schreef VacaLoca het volgende:
Gaat om een marketing afstudeerstage. Dus meer op strategisch niveau een plan schrijven voor een bedrijf. Niet echt branche-afhankelijk dus omdat in elke branche wel marketing komt kijken. Want marketing is in feite gewoon de gehele bedrijfsvoering.
Veel bedrijven zijn wanhopig op zoek naar export mogelijkheden, je kan de service die je aanbiedt daar op focussen. Schrijf niet alleen een brief/e-mail, maar bel er achteraan. Verkoop jezelf en vooral je project. Dit doet bijna niemand! Zo zorg je ervoor dat je opvalt. Ennuh... een project verkoop je niet aan de secretaris/esse....

quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 01:42 schreef VacaLoca het volgende:

Ik zat ook al te denken dat als ze weinig geld voor werknemers je als stagair aantrekkelijk kan zijn. Maar las al wel dat mensen zo desperate voor werk zijn dat ze ook voor een appel en een ei willen werken. Maar goed, als ik niet al te veel stagevergoeding vraag zal ik alsnog wel goedkoper zijn ja :)

Kan echter wel zijn omdat ik dus meer zal fungeren als adviseur, en niet echt mee zal werken dat ze in deze tijd daar misschien geen geld aan willen besteden maar enkel wat op korte termijn productie oplevert.

Ik weet niet wat je verwacht, maar toen alles hier goed ging was men al bereid voor weinig geld te werken. Ik weet niet of je de term mileurista kent?

http://es.wikipedia.org/wiki/Mileurista

Vraag dus vooral niet te veel.
Siesta & Fiesta!
pi_89011036
Ik zat te denken aan 4 a 500e bruto.

Wel treurig hoe het gesteld is in zo'n mooi land.

Thx voor de tip wb export :) Vind ik zelf ook wel een interessant onderwerp.
  maandag 22 november 2010 @ 14:15:13 #45
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89011823
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 22:58 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Opmerkelijk, en ik zie nu idd dat de master die ik op het oog heb ook in het Spaans is. Voor een masteropleiding wel vreemd ja. Zeker bij technische vakken aangezien je daarbij toch niet aan het engels kan ontkomen.
In mijn lessen heb ik geen Engels nodig... Ook zou ik met Engels niets bereiken bij mijn studenten. En dat zijn studenten informatica en telecommunicatie. (toegegeven, eerstejaars)

[ Bericht 1% gewijzigd door Curchulain op 22-11-2010 14:28:02 ]
  maandag 22 november 2010 @ 14:41:19 #46
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89012681
Speen = no inglisj
Siesta & Fiesta!
pi_89022272
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:15 schreef Curchulain het volgende:

[..]

In mijn lessen heb ik geen Engels nodig... Ook zou ik met Engels niets bereiken bij mijn studenten. En dat zijn studenten informatica en telecommunicatie. (toegegeven, eerstejaars)
Eerstejaars masterstudenten :? ? Zijn de meeste masters niet gewoon 1 jaars (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
  maandag 22 november 2010 @ 22:59:11 #48
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89035183
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:45 schreef _iridium_ het volgende:

[..]

Eerstejaars masterstudenten :? ? Zijn de meeste masters niet gewoon 1 jaars (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
Eerstejaars als in vers uit de middelbare school.

En volgens mij zijn de meeste betamasters twee jaar.
  dinsdag 23 november 2010 @ 07:42:25 #49
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89041747
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 18:45 schreef _iridium_ het volgende:

[..]
Bovendien vind ik dat universitair onderwijs dat pretendeert voor te bereiden op een wetenschappelijke loopbaan gewoon niet weg kan komen zonder Engels als taal te promoten. Feit blijft gewoon dat in de wetenschap Engels de standaard is.
Promoten doen ze wel, het zet alleen geen zoden aan de dijk. Men probeert tegenwoordig vanaf heel jong Engels te leren, het probleem is alleen dat de docenten niet zo heel goed in hun vak zijn. Maar ze komen er wel.... ooit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bramito op 23-11-2010 07:55:27 ]
Siesta & Fiesta!
pi_89042887
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
  dinsdag 23 november 2010 @ 11:29:56 #51
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89046174
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:
Oh het komt er zeker wel want zoals je zegt is men van start gegaan met twee-talig onderwijs vanaf heel jonge leeftijd. Over 20 jaar is de situatie dus totaal anders en spreekt het meerendeel Engels.

Probleem nu is dat jongeren zo weinig in contact komen met Engels. Films en tvseries uit de USA worden allen nagesynchroniseerd. Zelfs als jongeren een DVD kopen, en de keuze hebben om de originele taal te kiezen, kiezen ze nog voor nasynchronisatie omdat ze niet gewend zijn ondertitels te lezen, gaat te snel voor ze.

Spanjaarden spreken zo'n beetje het minst Engels van Europa, samen met de Fransen. Toch stoor ik me er bij Spanjaarden minder aan dan bij Fransen, die hebben er een arrogante houding over. Maar als je ziet dat Italianen en vooral Portugezen toch veel meer Engels bezigen wordt het kwa internationalisering toch wel hoog tijd anders blijven ze echt achter.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk ook wel zn charme hebben dat ze amper Engels kunnen... ik ben nu druk bezig Spaans aan het leren en om Spaans te kunnen in een land waar men ook amper iets anders spreekt voelt specialer en nuttiger dan wanneer men allemaal ook prima Engels spreekt. Dan heb je het om te communiceren eigenlijk niet echt nodig en is het wel leuker dat je in hun moedertaal kan spreken maar dat is het dan ook wel.
20 jaar is in mijn ogen wel erg optimistisch, en dan ga ik af op de situatie hier in Barcelona. Elders zal het zeker nog langer duren. De docenten spreken het al nauwelijks, want hun docenten spraken het nauwelijks. Het minste wat Spanje zou moeten doen is het verplicht stellen (en uiteraard financieel ondersteunen) van een jaar VK/VS/Canada/etc. voor studenten Engels, want anders lukt het gewoon niet.

Een collega van mij ging naar Zweden met enkele vriend(inn)en die Engels studeerden. Mijn collega moest de tolk zijn, want de aanstaande docenten Engels konden zich niet redden. Dat is in mijn ogen niet aandoenlijk meer.
pi_89087293
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 24 november 2010 @ 12:59:39 #53
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89091091
Wat bedoel je met: "al die kaaskoppen daar"?
Siesta & Fiesta!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:14:28 #54
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89098689
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
iets anders: Kan iemand mij uitleggen hoe de gemiddelde spanjaard nu tegen al die 'kaaskoppen' daar aankijken,of zijn die nu zo een wezenlijk onderdeel geworden van de spaanse cultuur dat men ze als 1 van hun is gaan zien? :?
Ik heb vrijwel geen ervaring met gemiddelde Spanjaarden.
  woensdag 24 november 2010 @ 19:15:08 #55
107792 Hexley
the Platypus
pi_89106030
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 12:32 schreef Curchulain het volgende:
Afgelopen week een nieuw rijbewijs aangevraagd om mijn (gestolen) Nederlandse te vervangen... die medische certificaten zijn een goeie business zeg... :{
Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
pi_89106208
quote:
6s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:22 schreef rubje het volgende:
Malgrat, Lloret, Blanes, Ibiza etc is maar een klein deel van Spanje he....
  donderdag 25 november 2010 @ 11:12:23 #57
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89128932
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:15 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja, maar als je goed naar kijk een biz waar men aardig aan rotzooit het was een tijdje geleden nog op tv. Ach heb zelf gezien dat ze iemand die zwaar depressief zij en flink onder de psychofarmaca zitten gewoon ff snel keuren en dan erg geschikt vinden voor een vuurwapen vergunning. :X
Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:06:07 #58
107792 Hexley
the Platypus
pi_89191337
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:
Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren?
Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
  zondag 28 november 2010 @ 10:19:46 #59
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89249486
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:12 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Ik heb uiteraard de test gezien voor de geschiktheid een auto te besturen... dat aanrotzooien was al vrij duidelijk. Ik vraag me alleen af wat de grenswaarden waren. Ik zat er waarschijnlijk ruim onder, maar wat zou iemand diskwalificeren? Van horen zeggen zelfs blindheid niet :X

Overigens: het nieuwe rijbewijs lag afgelopen zaterdag in de brievenbus. Minder dan een maand hoeven wachten dus.
Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
  maandag 29 november 2010 @ 11:19:34 #60
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89290562
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:06 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je bent nog geen dertig, hoe krijg je dat voor elkaar joh?
Beetje teveel sex, drugs en rock 'n roll ofzo? :P
Volgens mij zijn alle grenswaarden die ze hanteren toch echt bovengrenzen: bloeddruk, hartslag, fout bij de joysticktest...

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Toevallig ook zo´n 3 maanden geleden deze test gedaan met 2 joysticks binnen de lijnen blijven !! (trouwens nog steeds niet binnen mijn rijbewijs ,maar heb een permiso de conducir)
Voor mij een bejaarde man(ik schatte ´m 75/80 en haalde alle test zonder problemen.
Is volgens mij geldklopperij ,35 euro betalen om 2 uur te wachten ,en daarna weer 2 uur wachten bij trafico .(maar ja dat is spanje) en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Ik heb in totaal zo'n 15 minuten moeten wachten. Na elke test werd mij verteld in de gang even te wachten maar ik kreeg de kans niet om te gaan zitten. En ik had eerst al een nummertje gekregen bij trafico; toen ik terugkwam was ik binnen een paar minuten aan de beurt.

Anderzijds... ik betaalde wel meer dan 35 euro.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:34:09 #61
107792 Hexley
the Platypus
pi_89360651
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:19 schreef SanAnt het volgende:

[..]

en het gekke is nog de spanjaarden zitten er niet mee die wachten gewoon vrolijk 8)7 8)7
Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
  woensdag 1 december 2010 @ 16:06:41 #62
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89389340
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:34 schreef Hexley het volgende:

[..]

Je echt druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen, das gewoon achterlijk,... ;)
Over dit soort zaken maak ik mij allang niet meer druk, toen ik hier pas kwam wonen nog wel.
Je raakt er aan gewend..
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:07:43 #63
107792 Hexley
the Platypus
pi_89464232
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:09:08 #64
107792 Hexley
the Platypus
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:38:47 #65
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89468622
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:07 schreef Hexley het volgende:
En dan ben je nog steeds verbaast waarom anderen er ook aan gewend zijn?
Ja
Mijn vriendin is spaanse en die vind het echt de normaalste zaak van de wereld (wachten) die zit er echt niet mee.
Ik ben er aan gewend het is niet anders!!
Laatst moesten we naar de seguridad sociaal ruim 1 uur wachten tot je aan de beurt bent ,dan ga ik lekker een biertje drinken en zij wacht en kletst daar lekker ,als we dan bijna aan de beurt zijn dan belt ze ff .
Vorige week ook met de baby naar het ziekenhuis ,we moesten er om 9uur zijn dus we waren gelijk aan de beurt :) :) .
De arts zei echter dat ze met de baby nog wat test moesten doen en dat gaat niet in in Ibiza ,daar moet je voor naar Palma .
Je moet een afspraak maken op de afdeling traslados ,dus wij gelijk daarheen ,en ja hoor een nummertje trekken ,nr 27 en ze waren bij 12 ,blijkt dat ze per nr ongeveer een kwartier nodig hebben en er werkten maar 2 mensen 8)7 8)7 .
De baby begon echter erg te huilen na een minuut of 10 en toen was er een oudere dame zo aardig om nummertje te ruilen ^O^ .(ook zij zat er niet mee wat langer te wachten)
Dus ja ik ben nog steeds verbaast dat anderen(spanjaarden) er aan gewend zijn ,maar het is ze met de paplepel ingegoten ,zij weten niet beter ,denk ik.
pi_89501093
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:18:44 #67
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504015
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:09 schreef Hexley het volgende:
Ow, heb uitzicht op sneeuw.... Lekker weertje ook,... -O-

[ afbeelding ]
Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:20:42 #68
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89504127
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 23:24 schreef intro het volgende:
Het Nederlandse ik moet over al over zeiken?
Eres Española .. a que si?
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:32:02 #69
107792 Hexley
the Platypus
pi_89507720
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:18 schreef chufi het volgende:

[..]

Ik zie niet echt sneeuw liggen Hexley, alleen maar rotsen .... Of ja toch een heel klein puntje....? Misschien als je morgenochtend een nieuwe foto maakt dat er meer ligt.
En zo dan?

Kwam vanmorgen in de keuken zet koffie, kijk uit het raam en iets klopte er niet,...
Na een paar slokken koffie, hey daar ligt een lading sneeuw joh... :P

Kijk weet je waar ik me wel aan stoor is, iets van drie maanden moeten wachten op de telefoonlijn en ADSL. :(

Maar als ik voor bloedprikken eventjes twee uurtjes moet wachten tja, ik zie het probleem niet echt hoor. :)
Neem wat te lezen mee of zo... ;)
  zaterdag 4 december 2010 @ 02:38:54 #70
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89507763
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Musica Español
Come On
pi_89508287
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 09:14 schreef VacaLoca het volgende:

Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')

[ Bericht 7% gewijzigd door illusions op 04-12-2010 04:05:32 ]
  zaterdag 4 december 2010 @ 04:32:43 #72
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89508443
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 03:59 schreef illusions het volgende:

[..]

Oké, voordelen om Spaans te leren heeft het zeker, maar verplichte Engelse les heeft vrijwel geen invloed op de talenkennis van de gemiddelde Spanjaard. Als je kijkt naar het opleidingsniveau van de leraren, dan snap je zelf ook wel dat leraren Engels op de middelbare school zich nauwelijks verstaanbaar kunnen maken in de taal die ze onderwijzen.

Een (zwaar) meer internationaal gericht televisienetwerk is het voornaamste wat kan helpen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, met miljoenen niet-Engels sprekende mensen. Denk zomaar dat Engelse ondertiteling eerst aan de beurt is, alvorens Engelstalige TV met Spaanse ondertiteling.

Edit: Besides, met de komst van digitale TV die nu zo ongeveer in geheel Spanje is doorgevoerd, kan men met de afstandsbediening switchen tussen nagesynchroniseerd Spaans en het originele Engels. Denk je dat veel mensen voor Engels zullen kiezen? Ik niet. :')
Dat Engels blijft een probleem, mn ex gaf de afgelopen jaren Engelse les in vele dorpen en daarnaast via internet aan het Spaanse Overheids personeel. Levert iets bij , maar de kwaliteit is natuurlijk bagger, alhoewel ze wel al 2 jaar de award als beste online English teacher van de overheid kreeg,,,
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.

BTW: Die Digitalisering is inderdaad wel een voordeel, maar hoeveel mensen er gebruik van maken blijft de vraag..
Wanneer ik in Spanje ben probeer ik altijd wel te kijken of er een origineel (engels) signaal is. Ik haat nml die nasynchronisering . Maar helaas is dat voor een hoop zenders niet het geval.
Mn dochter in Valencia probeert het wel om zoveel mogelijk origineel te kijken, maar zij is dan ook opgegroeid met de NL-ondertiteling structuur..

Das trouwens het probleem denk ik .. Het is in Spanje nasynchronisren in het Spaans of OV zonder ondertiteling, dus daardoor kun je niet meelezen zoals wij dat wel kunnen.

Heb dit volgens mij al een eerder gemeld
Musica Español
Come On
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:07:27 #73
107792 Hexley
the Platypus
pi_89510670
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 02:38 schreef chufi het volgende:
Dacht dat het kalksteen rotsen waren dat lichte, zag er niet echt sneeuw in, terwijl ik weet dat er wel degelijk vet veel sneeuw gevallen is in Spanje.
Nou de eerste rij bergen en alles ervoor incl. het dorp zijn netjes schoon gebleven, goed ergens moet het stoppen. Had het een weekje of zes geleden met regen, aan de andere kant van de kruising regende het flink maar aan mijn kant geen druppel. Tja het is dan toch wel een beetje maf... :)

Medicopter en Cobra 11 waren idd een tijdje ook netjes in het Duits te zien,
tot ze denk ik de originele tapes kwijt hebben gemaakt... ;)

Maar dat heb je ook met computers. Ow je hebt progje x doe ff een kopie, bijna altijd is
het dan van het "spreekt" geen Spaans! En sommigen weten niet eens dat het Engels "spreekt". :P
  zondag 5 december 2010 @ 13:53:00 #74
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89548815
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 04:32 schreef chufi het volgende:

[..]
Het Engels leeft wel maar is nog steeds geen verplicht vak (volgens mij), dus denk ik dat het nog jaren zal duren voordat men algemeen een beetje Engels spreekt aldaar.
Ik weet niet hoe het in de rest van spanje is maar op Ibiza is engels verplicht op de lagere school vanaf 6 jaar 3uur per week.
Alleen geeft hier de directeur de engelse les en zijn engels in niet echt top !
Middelbare school weet ik niet .
pi_89553992
Ik zit hier nu in 1 Bachillerato en ik moet zeggen dat het niveau Engels hier (Mallorca) echt beneden peil is! Ik haal in alles 10en omdat het zou makkelijk is en ik zal niet eens beginnen over de uitspraak hier...
pi_89574333
quote:
13s.gif Op zondag 5 december 2010 16:31 schreef Oliviertje1994 het volgende:
Ik zit hier nu in 1 Bachillerato en ik moet zeggen dat het niveau Engels hier (Mallorca) echt beneden peil is! Ik haal in alles 10en omdat het zou makkelijk is en ik zal niet eens beginnen over de uitspraak hier...
yu espeake engles tambien? :')
  maandag 6 december 2010 @ 00:58:07 #77
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89574548
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 00:47 schreef illusions het volgende:

[..]

yu espeake engles tambien? :')
supongo que si ...
Musica Español
Come On
pi_89574828
Ben in Spanje al wel wat britten tegengekomen die er voor een paar jaar komen werken als lerares/leraar Engels.

Kunnen de Spaanse leraren straks iig wel zeggen: ''they took ur jawbs!" :')
  maandag 6 december 2010 @ 01:13:26 #79
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89574899
Ja maar die zullen alleen aan de kust komen ..... Mn ex deed binnenlandse dorpen en dat was in hun naschoolse tijd ... Animo laat dan te wensen over
Musica Español
Come On
  maandag 6 december 2010 @ 13:14:01 #80
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_89583974
Ik vind wel dat het gunstig is voor ons dat veel spanjaarden geen engels spreken.
Toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen sprak ik geen woord spaans ,had na 2 maanden werk gevonden ,maar mijn collegas spraken dus alleen spaans ,zo heb ik spaans geleerd .
Ik heb nooit een curses gedaan gewoon eerst met de handen praten en na verloop van tijd rolt het spaans er wel in .
Mijn vriendin is wel spaans maar met haar sprak/spreek ik altijd duits ,maar kon wel altijd de betekenis van woorden vragen.
Ook moet ik zeggen dat hier veel engelsen al vele jaren wonen maar nog bijna geen woord spaans spreken. En dan maar klagen dat de spanjaarden zo slecht of geen engels kunnen 8)7 .
  maandag 6 december 2010 @ 15:51:22 #81
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89590087
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 01:13 schreef chufi het volgende:
Ja maar die zullen alleen aan de kust komen ..... Mn ex deed binnenlandse dorpen en dat was in hun naschoolse tijd ... Animo laat dan te wensen over
Tijdens schooltijd laat animo ook al flink te wensen over. Waarom je best doen als je toch niet kan blijven zitten?
pi_89591156
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 13:14 schreef SanAnt het volgende:
Ik vind wel dat het gunstig is voor ons dat veel spanjaarden geen engels spreken.
Toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen sprak ik geen woord spaans ,had na 2 maanden werk gevonden ,maar mijn collegas spraken dus alleen spaans ,zo heb ik spaans geleerd .
Ik heb nooit een curses gedaan gewoon eerst met de handen praten en na verloop van tijd rolt het spaans er wel in .
Mijn vriendin is wel spaans maar met haar sprak/spreek ik altijd duits ,maar kon wel altijd de betekenis van woorden vragen.
Ook moet ik zeggen dat hier veel engelsen al vele jaren wonen maar nog bijna geen woord spaans spreken. En dan maar klagen dat de spanjaarden zo slecht of geen engels kunnen 8)7 .
Ibiza zat je he? Daar is het ook wel anders dan binnenland van Spanje lijkt me. Ik zat ook op taalcursus met iemand die 2 jaar op Mallorca had gewerkt maar die nog amper een woord Spaans kon omdat ze al die tijd bijna alleen maar Duits had gepraat, omdat je daar gewoon haast een Duitse kolonie hebt.

Overigens die Engelsen waar ik het over had die les gingen geven in Spanje, gingen naar het binnenland... Sevilla meen ik.

Overigens lijkt het me dat Spanjaarden toch makkelijk Engels zouden moeten kunnen oppakken als ze even willen? Die talen lijken zo enorm op elkaar... als ik Spaans leer dan doe ik dat ook vanuit het Engels. Ook tig woorden waarvan alleen het einde van het woord anders is. Van Spaanse woorden die ik niet ken kan ik vaak de betekenis al raden omdat het op een Engels woord lijkt.
  maandag 6 december 2010 @ 21:16:16 #83
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_89605711
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:17 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Die talen lijken zo enorm op elkaar...
Comorrrrrrr?
Siesta & Fiesta!
  maandag 6 december 2010 @ 21:17:18 #84
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_89605811
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:16 schreef Bramito het volgende:

[..]

Comorrrrrrr?
:D
Musica Español
Come On
pi_89767480
Hallo allemaal!
Ik ga volgend jaar voor buitenlandse stage voor 2 maanden naar Barcelona, stageplaats is al geregeld, bij een universiteit maar nu moet ik nog woonruimte vinden!
Ik heb wel van de uni een aantal links doorgekregen met "betrouwbare" verhuurders, maar nu vraag ik me een beetje af hoe het met de veiligheid van de wijken in Barcelona zit :@ .. Dus wilde ik jullie, de insiders, een vraagje stellen..

Zijn er daar wijken a la de Bijlmer waar je 's avonds echt niet meer over straat moet gaan? En wat zijn de wat vriendelijkere wijken?
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:54:14 #86
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89771409
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 16:11 schreef Tulping het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ga volgend jaar voor buitenlandse stage voor 2 maanden naar Barcelona, stageplaats is al geregeld, bij een universiteit maar nu moet ik nog woonruimte vinden!
Ik heb wel van de uni een aantal links doorgekregen met "betrouwbare" verhuurders, maar nu vraag ik me een beetje af hoe het met de veiligheid van de wijken in Barcelona zit :@ .. Dus wilde ik jullie, de insiders, een vraagje stellen..

Zijn er daar wijken a la de Bijlmer waar je 's avonds echt niet meer over straat moet gaan? En wat zijn de wat vriendelijkere wijken?
Echt slechte wijken heeft Barcelona vrijwel niet. Doorgaans worden Besós Mar (ook wel La Mina), El Raval en een deel van La Ribera genoemd als slecht. Raval echter voornamelijk omdat het een immigrantenwijk is, en omdat het het werkgebied is van de hoertjes die op de Rambla hun klanten werven. La Ribera ziet er gewoon niet echt aantrekkelijk uit, maar daar heb ik zelf in halfzatte toestand om drie uur 's nachts nooit problemen gehad. La Mina echt alleen van horen zeggen. Waarschijnlijk zou je daar al niet willen wonen vanwege de ongunstige ligging. Alleen een campus van UPF is dichtbij, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad. En me dunkt dat je daar niet naartoe gaat, tenzij je Catalaans en/of Spaans studeert.

Slecht a la Bijlmer moet je meer in Badalona en L'Hospitalet zoeken.

Vriendelijke wijken: Eixample (ook wel Gayxample) en Gràcia zijn dan de eerste die me te binnen schieten.

Waar ik zelf nogal op heb gelet is de ligging ten opzichte van de relevante metrolijnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curchulain op 10-12-2010 18:07:25 ]
pi_89961560
Heel erg bedankt voor je antwoord ^O^
Soms zie je gewoon door de bomen het bos niet meer..
pi_89968568
Het valt op zich allemaal wel mee daar. Ik heb zelf een half jaar in Raval gewoond en dat is prima te doen. Het is meestal niet bepaald mooi en in bepaalde straten hangt best wel een gek sfeertje, maar onveilig zou ik het niet willen noemen. Ik woonde zelf bijna tegen Parallel aan, dichtbij het Maritiem Museum, en daar was nooit wat aan de hand en de metro was op 2 minuten lopen.

Het nadeel in Barcelona is alleen wel dat de vriendelijke wijken die Churchulain aangeeft vaak ook een beetje duurder zijn en dat de verhuurders minder flexibel zijn. Omdat je maar twee maanden blijft zit je met een beperkt aanbod, althans, daar had ik mee te kampen 3 jaar geleden. Woon er nu al twee jaar niet meer, maar ik denk dat het niet gek veel veranderd is.
  woensdag 15 december 2010 @ 19:14:36 #89
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_89969498
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:54 schreef Garagardo het volgende:
Het valt op zich allemaal wel mee daar. Ik heb zelf een half jaar in Raval gewoond en dat is prima te doen. Het is meestal niet bepaald mooi en in bepaalde straten hangt best wel een gek sfeertje, maar onveilig zou ik het niet willen noemen. Ik woonde zelf bijna tegen Parallel aan, dichtbij het Maritiem Museum, en daar was nooit wat aan de hand en de metro was op 2 minuten lopen.

Het nadeel in Barcelona is alleen wel dat de vriendelijke wijken die Churchulain aangeeft vaak ook een beetje duurder zijn en dat de verhuurders minder flexibel zijn. Omdat je maar twee maanden blijft zit je met een beperkt aanbod, althans, daar had ik mee te kampen 3 jaar geleden. Woon er nu al twee jaar niet meer, maar ik denk dat het niet gek veel veranderd is.
Klopt helemaal.

En ik noemde als 'slechte' buurten vooral buurten met een slechte reputatie; combineer dat met de tolerantie van de gemiddelde Spanjaard aangaande bepaalde soorten buitenlanders en je hebt als buurt al vrij snel zo'n reputatie te pakken. Wat Raval betreft: het was slecht, vervolgens kwamen de immigranten, en nu is het juist aan het aantrekken met wat projecten van de gemeente. Alleen de reputatie blijft nog wel even hangen.
  woensdag 15 december 2010 @ 21:27:22 #90
107792 Hexley
the Platypus
pi_89976177
Nou een jaar of 10, 12 terug een keer @ la mina geweest en het zag er niet uit hoor...
pi_89978706
Het klopt wel dat Spanjaarden een beetje neerbuigend doen tegen buitenlanders uit een bepaalde klasse. Hier in ´Euskal Herria´ is het nog erger overigens, al valt het in Bilbao zelf wel mee. Barcelona is door de vele toeristen denk ik wel meer open dan andere plaatsen wat dat aangaat en men spreekt over het algemeen meer Engels dan in andere plaatsen, wat ik drie jaar geleden wel fijn vond overigens.

Ik vind Raval een interessante buurt en volgens mij is er veel potentie om er iets tofs van te maken. Uiteindelijk gebeurt dat in erg veel steden, dat de centrale, eerdere achterbuurten zichzelf ontpoppen tot een smeltkroes van culturen en invloeden wat uiteindelijk weer leidt tot een excentriek, maar aangenaam geheel. Raval zit in volgens mij in zo´n stijgende lijn.

La Mina ken ik persoonlijk niet zo goed, maar het zal allemaal wel meevallen. Ik ben nog nergens ter wereld op plekken geweest waar ik echt een naar gevoel van onveiligheid beleefde en zeker in Spanje kun je met een beetje Spaans heel makkelijk contact leggen met de mensen. Ik voel me er tegenwoordig, sociaal gezien, meer thuis dan in Nederland denk ik.

Hmm ... ik dwaal een beetje af geloof ik, haha.
pi_89991093
Vorige week was er op Callejeros (Terug te kijken op cuatro.com) een reportage over La mina. Mja daar werd je nou niet echt bepaald vrolijk van.
pi_89996332
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 10:39 schreef Friebo het volgende:
Vorige week was er op Callejeros (Terug te kijken op cuatro.com) een reportage over La mina. Mja daar werd je nou niet echt bepaald vrolijk van.
Heh, heb een deel van die aflevering gekeken en het ziet er inderdaad niet fijn uit. Het valt me op dat er zoveel marginale buurten zijn in Spanje. Bijna elke week komt Callejeros wel met een reportage uit die wijken en ik blijf me verbazen.

Gisteren ook Comando Actualidad zitten kijken over de woningsector en vooral over banken die mensen uit het huis zetten, terwijl er meer dan 1 miljoen woningen leeg staan en niet verkocht worden. Het is een trieste boel...

Gelukkig valt het hier wel mee, al hebben veel PYMES het verschrikkelijk zwaar. Ik kom er via mijn werk veel tegen die hopen dat het volgend jaar aantrekt, maar ik denk dat 2011 een nog zwaarder jaar gaat worden voor velen van hen. Veel polígonos staan half leeg en waar je twee jaar geleden moeite had met opstoppingen in het verkeer en parkeren, kun je nu overal makkelijk en snel komen en parkeren voor de deur...
  zaterdag 18 december 2010 @ 01:36:25 #94
107792 Hexley
the Platypus
pi_90075004
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:05 schreef Garagardo het volgende:
Het klopt wel dat Spanjaarden een beetje neerbuigend doen tegen buitenlanders uit een bepaalde klasse.
Ow, maar wat doen Nederlanders in Nederland dan? ;)
En voor dat er echt buitenlanders waren, was het het volk uit Andalusië en Murcia enzo....
  zaterdag 18 december 2010 @ 02:40:48 #95
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076315
Maar Nederlanders worden over het algemeen toch wel redelijk geaccepteerd?
Musica Español
Come On
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:10:34 #96
107792 Hexley
the Platypus
pi_90076582
Is die vraag, een reactie is op mijn postje? Ja? Dan vraag ik me af waarom je dat vraagt... :)
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:22:29 #97
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076656
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 03:10 schreef Hexley het volgende:
Is die vraag, een reactie is op mijn postje? Ja? Dan vraag ik me af waarom je dat vraagt... :)
Ja een reactie. Waarom? Omdat ik dat idee heb, alhoewel ik er nooit gewoond heb, maar wel 25+ jaren ervaring en nooit iets meegemaakt negatief is..

Ze discrimineren wel meer dan ons, maar dan vnl op moslims en negros ....

btw: Ik ben bijna 15 jaar getrouwd geweest met een Turolense en ik kom er nog regelematig en in Valencia waar mn dochter nu woont
Musica Español
Come On
pi_90076717
Dat van dat discrimineren was mij ook opgevallen ja. Met taalschool verschillende leraressen die opzich best tof waren maar wel zonder enige schaamte nogal racistische uitspraken konden doen. Marokkanen hebben ze het niet op, negers niet nee en niet op gitanos.

Kwa europeanen hebben ze het niet zo op de Fransen volgens mij, maar goed, wie wel :') :D

Maar als Nederlander zit je wel goed bij ze zover ik heb kunnen ervaren. Ms dat in de kustgebieden waar alle tokkies de boel op stelten komen zetten dat ze daar er een beetje zat van zijn maar in het binnenland vinden ze het alleen maar tof als je uit NL komt (maar goed bijna overal in de wereld vind men NL tof om een of andere reden).
  zaterdag 18 december 2010 @ 03:38:16 #99
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_90076776
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 03:29 schreef VacaLoca het volgende:
Maar als Nederlander zit je wel goed bij ze zover ik heb kunnen ervaren. Ms dat in de kustgebieden waar alle tokkies de boel op stelten komen zetten dat ze daar er een beetje zat van zijn maar in het binnenland vinden ze het alleen maar tof als je uit NL komt (maar goed bijna overal in de wereld vind men NL tof om een of andere reden).
In de vakantie-oorden worden we waarschijnlijk over 1 kam geschorem, maar verder valt het wel mee volgens mij ..

Oh ja en Oostblokkers zijn ze ook niet blij mee (een hoop criminaliteit brengt dat voort) veel Roemenen daar
Musica Español
Come On
pi_90076845
Volgens mij dus vooral de Romani oftewel Gitanos....
Die veroorzaken in wel meer landen problemen en in Spanje heb je er idd erg veel. Ik kijk nu even op wiki en zie dat er schatting is van 650.000 gitanos in Spanje, das nog meer dan in Roemenie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')