Het is niet alleen handig om te weten hoe je een ander kan helpen (EHBO!!!), maar ook bij voorbeeld jezelf met 1 hand je andere hand verbinden kan ook best lastig zijn. (ervaring mee, 7 hechtingen in een vinger zijn geen prettig gezicht, anderen durfden niet en ik moest er zelf maar een gaasje omheen doen)quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:23 schreef R0N1N het volgende:
http://www.hesperian.org/publications_download.php
De nodige info voor 'Healthcare', ik zocht er maar een paar van & ga ze niet allemaal in de lijst zetten, maar wellicht dat iemand die wel wil.
eenschquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 11:11 schreef Woodsman het volgende:
Gelukkig woon ik in een redelijk landelijke omgeving, maar eigenlijk is bijna heel West-Europa te dichtbevolkt om goed zelfstandig te overleven in een SHTF/TEOTWAWKI situatie. Weten hoe je je eigen voedsel moet verbouwen zal helpen, maar grote kans dat je moestuin ontdekt en geplunderd wordt als mensen echt honger krijgen.
Ik zou naar bebost gebied trekken, desnoods in Scandinavie en me in eerste instantie vooral richten op jagen, vissen en verzamelen. Als je niet bij een schiet- of jachtvereniging wil voor een vuurwapen kun je wel altijd legaal luchtdrukgeweren kopen, en die zijn prima voor klein wild. Voor het grotere werk kun je ook een goede compound boog of kruisboog kopen, ook legaal voor iedereen vanaf 18 jaar.
"Ohjee, toch niet iemand van FOK/TRU" was mijn eerste gedachte bij dat nieuwsquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:36 schreef Woodsman het volgende:
On that note, zorg dus ook dat je goede boeken hebt (vooral oudere kookboeken hebben hier veel kennis over) over wat je wel en niet kunt eten wat betreft flora en fauna in je omgeving en hoe je het moet bereiden. Vorige week was er nog een kerel in het nieuws die een giftige paddestoel niet overleefde, zo gemakkelijk kan het over zijn.
Ben ooit wel eens een keer wezen kramperen in de met sneeuw bedekte Ardennen ja.quote:Heeft iemand trouwens wel eens winterkamperen geprobeerd? Lijkt me leerzaam en leuk, maar ik heb het nog niet aangedurfd tot nu toe.
Macht komt uit de loop van een geweerquote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:36 schreef Class het volgende:
Wat zouden jullie als eerst plunderen?
Edel metalen? Medicijnen? Olie?
i.i.g zaken die je meer macht opleveren dan een paar blikken uit de supermarkt...
Toch moet dat geweer eerst gekocht worden met geld.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Macht komt uit de loop van een geweer
Dat moet niet perse.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:56 schreef Wijze_appel het volgende:
Toch moet dat geweer eerst gekocht worden met geld.
Flauw. Je bedoeld dat iemand van een ander zijn wapen kan stelen/afpakken.quote:
“You can get a lot farther with a kind word and a gun than with a kind word alone.”quote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 20 oktober 2010 01:13 schreef Wijze_appel het volgende:
Flauw. Je bedoeld dat iemand van een ander zijn wapen kan stelen/afpakken.
Dan nog moest het wapen eerst betaald worden voor het de fabriek verliet en bij de eerste eigenaar terecht kwam.
quote:Op z'n boeren HollandsTo store safe water and keep it safe for years, first disinfect the container by rinsing it with a strong solution of chlorine bleach. Then rinse it with safe water before filling it with the clear, safe water to be stored. Next, disinfect by adding household bleach that contains 5.25% sodium hypoclorite as its only active ingredient. To 5 gallons, add 1 scant teaspoon of bleach. Finally, to prevent possible entry of air containing infective organisms trough faulty closures, seal the container's closures with duct tape.
quote:Overigens kun je dat water nadien ook gewoon weer filteren & koken om het weer drinkbaar te krijgen !Om water lang houdbaar te krijgen (tot ~5 jaar) moet je allereerst de container desinfecteren met een sterke oplossing van bleekwater (Chloor). Spoel het daarna uit met schoon water (Gekookt kraanwater b.v.) alvorens het te vullen (Wederom met schoon, gekookt (kraan)water). Desinfecteer dit water door er een beetje chloor aan toe te voegen (oplossing met ALLEEN 5,25% Sodium hypochlorite). 1 theelepel per ~20 liter. Vul de container net zo lang tot deze overstroomt, om er zo min mogelijk lucht bij te hebben (liefst helemaal geen lucht). Na sluiting, deze luchtdicht verzegelen (met b.v. duct tape).
En uiteraard in het totale donker & zo koel mogelijk opslaan.
quote:Met "gedesinfecteerd water" (met chloor behandeld & gekookt) moet dat geen probleem zijn.Op donderdag 21 oktober 2010 08:20 schreef 08091981 het volgende:
wow als water dan idd zo lang houdbaar is, dan loont het wel om een flinke kunststof tank aan te schaffen!
het neemt wel veel ruimte in, maar je ziet wel eens zo'n IBC vat van 1000 liter voor een prikje op marktplaats.
schaf er 1 aan, en graaf die in.. en als je ruimte hebt voor meerdere kun je ook je hemelwaterafvoer er op aan sluiten. op de moestuin zie ik ook mensen met wel 5 van die vaten naast hun kas staan dus wel 5000 liter!!.
naja, al zou je 1 zo'n vat hebben met 4 mensen = 83 dagen water hebben.. alleen als het op zo'n grote schaal ook makkelijk goed te houden is... anders natuurlijk water koken.
Jij gaat geweren plunderen?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat radiootje heb ik ook! Goede ontvangst en ook nog prima speaker (gegeven het formaat van de radio). Heel geschikt voor op de camping, in je dagrugzakje o.i.d. en natuurlijk als noodradio.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 21:58 schreef Saak het volgende:
NICE die verloopstukjes heb ik ook, ook voor miljoenen andere apparatenwaar heb je die gekocht en voor hoeveel?
Ook fijn dat er AM op zit, dat vergeten ze nog dikwijls
Bever. ¤29,95 (Actie prijs. Normaal ¤39,95)quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 21:58 schreef Saak het volgende:
NICE die verloopstukjes heb ik ook, ook voor miljoenen andere apparatenwaar heb je die gekocht en voor hoeveel?
Ook fijn dat er AM op zit, dat vergeten ze nog dikwijls
Nee. Hoewel ik het niet zou nalaten, als ik er één tegenkom. Ze liggen hier alleen niet op de koopjes afdeling van de supermarkt, zoals in Amerika. Ikzelf ga eerder voor de medicijnen, maar niet omdat het 'macht oplevert' maar om er mensen mee te helpen.quote:
Je snapt mn post niet. Zoals Wijze_Appel al zei, macht als in de opvolger van geld.quote:Op zondag 31 oktober 2010 00:55 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee. Hoewel ik het niet zou nalaten, als ik er één tegenkom. Ze liggen hier alleen niet op de koopjes afdeling van de supermarkt, zoals in Amerika. Ikzelf ga eerder voor de medicijnen, maar niet omdat het 'macht oplevert' maar om er mensen mee te helpen.
Het gaat er om dat als jij zo graag wat voor zaken dan ook voor het vergaren en uitoefenen van macht wil gebruiken, je maar beter ervoor kan zorgen dat je de wapens hebt om die 'macht' te verdedigen & behouden.
Ik snap 'm volledig. jij de mijne niet, blijkbaar.quote:Op zondag 31 oktober 2010 01:47 schreef Class het volgende:
Je snapt mn post niet. Zoals Wijze_Appel al zei, macht als in de opvolger van geld.
Nicequote:Op zondag 31 oktober 2010 20:30 schreef Metro2005 het volgende:
Ook maar eens even de moeite genomen om een EDC samen te stellen, momenteel bestaat deze uit:
- Portomonee met wat cash geld erin
- Telefoon
- Zonnebril
- zaklamp
- 2 AA batterijen (reserve voor zaklamp) en 2 AAA batterijen (reserve voor fietsverlichting)
- zakmes
- tyreps
- paar pleisters
- notitiepapiertjes en pen (uiteraard makkelijk te pakken)
- labello
- aansteker
- USB stick 4GB
- mini cameraatje (formaat afstandsbediening auto) voor noodgevallen (autoongeluk bv)
Allemaal handig opgebogen in dit tasje wat makkelijk meeneemt, over de schouder of in een rugzak of fietstas:
[ afbeelding ]
Heb er al vaak over nagedacht, en elke keer wissel ik van meningquote:Moet met de meeste situaties nu wel overweg kunnen. Een bug out bag heb ik nog niet, wel de bag, pas gekocht, een Nomand Rock 20. Zit momenteel niet veel meer in dan:
- Compact camera
- Flesje water
- Paar koekjes
- aansteker
- notieblokje + pen
- sigaretten
Had trouwens voor de bug out bag fans hier nog een leuk dingetje gezien bij de Bristol , een 2 persoonstentje. woog slechts 1 kilo, enorm klein pakket en slechts 20 euro. wellicht interessant als je echt een behoorlijke bug out bag samenstelt
Op wereldwijd niveau denk ik dat het wel meevalt. Er zullen er altijd zo hier en daar wel een paar uitzenden. Overblijfselen van overheden en legers zullen er ook ongetwijfeld gebruik van maken.quote:Nog een kleine aanwinst voor in huis: wereldontvanger radiootje gekocht, deze kan op netstroom, penlites en hier komt het mooiste van alles: hij doet het ook prima op mijn zonnepaneeltje (3watt zonnepaneel) via een DC-DC converter (6v -> 3v)dus oneindig radioplezier nadat de wereld is ontploft
Moeten alleen de radiostations nog wel uitzenden
Ik ga nog een klein EHBO setje kopen waar inderdaad ook ontsmettingsmiddel in zit.quote:Op maandag 1 november 2010 20:12 schreef R0N1N het volgende:
Nice![]()
Ik zou er nog minstens een redingsdeken bijdoen (kost miniscuul weinig ruimte !) en liefst een basic first aid kit, als je de ruimte hebt. Zelf heb ik b.v. een 'Professional' uitvoering, die ~2x zo groot is als jouw hele tasjemaar daar zit weer een apart uitneembaar zakje in met alle basics voor b.v. een dagtocht, en die zou er makkelijk nog bijpassen.
[edit: En i.p.v. pleisters kun je beter Betadine o.i.d. meenemen, ontsmetten is veel belangrijker dan afplakken. De meeste wondjes genezen sneller zonder pleister & bij diepe wonden heb je er niets aan.]
De USB stick heb ik meer bij me ivm werk, staat verder niks nuttigs op. Ik heb wel een internet tablet waar allemaal boeken in PDF formaat in staan en uiteraard de middelen om het ding op te laden als de stroom uitgevallen is (zonnepaneel, reserve accu) dus ik kan in principe altijd bij mijn dataquote:Staat er ook nog nuttige info op die USB Stick ?
& heb je ook nog iets om hem mee uit te lezen ?
Dan zou ik ook een shotgun aan het pakket toevoegen, want zeker weten dat mensen gaan plunderen!quote:Op donderdag 11 november 2010 19:41 schreef R0N1N het volgende:
Zou er niet te lang mee wachten als ik jou was.
Of er nu wel of niet iets gebeurt in 2012, op het moment staat de wereld economie aan de rand van de afgrond, en er is erg weinig voor nodig om over die rand heen te gaan.
De WebBot had het (gelukkig) weer eens mis, want anders was het nu al te laat.
Een dergelijke ineenstorting betekend acute voedseltekorten in Europa, met gigantische prijskaartjes aan datgene wat er nog wel is.
Een zo groot mogelijke voorraad voedsel is op dit moment dus prio 1 !
... en dan hebben we nog de Zon. Onze 'life bringer', die het zonder blikken of blozen in een tijd van minuten voor een groot deel weer kan vernietigen, via b.v. een CME met EMP en, als we echt pech hebben, een stevige dosis Gamma straling erbij. Met de huidige staat van ons schild (Aard magnetisch veld) zijn we 'sitting ducks'
Wow wat een hoop boekenquote:Op donderdag 11 november 2010 00:41 schreef R0N1N het volgende:
Voor een ton aan pdf's:
http://www.freeinfosociety.com/
Echt van ALLES
(Psychologie, Filosofie, Geschiedenis, Politicologie, Chemie, Bouwkunde, etc.etc. & ook fictie, entertainment & survival (uiteraard)
Heb er al wat in zitten spitten en al de nodige aanvullingen gedaan aan de docu-lijst.
... en nog lang niet klaar. (Voor zover ik de documenten nog niet ken, neem ik ze namelijk eerst even door alvorens ze op de lijst te zetten)
Niet echt. Zoek er af en toe naar, maar nog niets gevonden waarvan ik echt blij wordt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:29 schreef Metro2005 het volgende:
<snip>
Weet iemand nog een Ebook (PDF) of een gedrukt klein boekje waarin eetbare planten staan, een soort mini encyclopedietje?
In 2012 of 2013 komt er volgens Nasa ook een zonnestorm die alle electrische centrales op aarde kan platleggen, of de Maya dat in gedachten hadden bij TEOTWAWKI weet ik niet maar het is wel een interessant toeval.quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:31 schreef Loodje het volgende:
Op google genoeg resultaten op: Ebook edible plants
Weet niet of 2012 echt de ondergang van de wereld zou zijn. Gezien de maya kalender afloopt, wil niet zeggen dat er dingen gaan gebeuren. Onze kalender loopt 31-12 weer af en 1-1 is gewoon een nieuw begin in een niew jaar.
Wel hebben de mayas gezegd dat de tijd voor ons gevoel steeds sneller gaat en dat dit na 2012 weer rustig aan gaat voelen.
Ben benieuwd dus:)
Yeah, allemaal even nutteloos.quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:31 schreef Loodje het volgende:
Op google genoeg resultaten op: Ebook edible plants
<snip>
In dat licht vond ik het volgende verhaal wel vrij 'beangstigend'quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:41 schreef Metro2005 het volgende:
In 2012 of 2013 komt er volgens Nasa ook een zonnestorm die alle electrische centrales op aarde kan platleggen, of de Maya dat in gedachten hadden bij TEOTWAWKI weet ik niet maar het is wel een interessant toeval.
Kon 'm nog niet nee. Maar ff rond gekeken en ziet er allemaal zeer interessant uit.quote:Op vrijdag 12 november 2010 13:41 schreef Metro2005 het volgende:
kennen jullie deze site al:
http://www.doomguide.com/
Klinkt goed.quote:This is the ultimate guide to survival: in the wilderness, in the city, in planes, in cars and in the home. How to stay alive in every dangerous situation? This title contains over 550 colour illustrations showing techniques, tactics and tricks of the trade, and 80 step-by-step training projects for extreme life skills to use in emergencies. ...meer
Multi-tools ga je weinig aan hebben in een echte survival situatie...quote:Op maandag 15 november 2010 09:15 schreef Metro2005 het volgende:
Afgelopen weekend nog een nieuwe aanwinst:
Buck batam BLW :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en heb deze een tijdje geleden nog gekocht voor mijn edc:
[ afbeelding ]
handig multitooltje met bitsetje erbij
klopt, maar retehandig voor alle andere situaties die iets vaker voorkomen in het dagelijks leven zoals lege batterijen vervangen in een onmogelijk-zonder-gereedschap-te-openen-achterlicht op de fiets of op het werk edquote:Op zaterdag 27 november 2010 10:36 schreef Woodsman het volgende:
[..]
Multi-tools ga je weinig aan hebben in een echte survival situatie...
lekker hoor.quote:Op maandag 15 november 2010 09:15 schreef Metro2005 het volgende:
Afgelopen weekend nog een nieuwe aanwinst:
Buck batam BLW :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en heb deze een tijdje geleden nog gekocht voor mijn edc:
[ afbeelding ]
handig multitooltje met bitsetje erbij
Kom nou. Het zaagje, tangetje, schaartje en mesje zijn bijna altijd te klein om praktisch te zijn. En als je tijdens een survival-situatie om een of andere vage rede een schroevendraaier nodig hebt is er een kleine kans dat die past. Leuk voor vaderdag, maar je hebt veel meer aan een echt mes en een echte bijl.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:50 schreef Saak het volgende:
Multitool is altijd handig, dus ook tijdens een teotwawki![]()
Het klopt dat de zaag en tang klein zijn. Maar voor noodreparatie's kan een handig persoon erg veel met een multitool van hoge kwaliteit. Ik heb jarenlang als monteur gewerkt, en ik liep meestal standaard met 1 type schroevendraaier en 1 tang op zak. Natuurlijk is het niet netjes om de verkeerde schroevendraaier te gebruiken, maar als het even snel open moet en je hoeft het niet honderd keer te doen dan is er niets mis mee.. Ik denk dat een multitool zo goed is als de persoon die hem gebruikt, ik kan met een multietool zonder te veel moeite een gemiddelde crosmotor starten. Of een oudere auto.. Tank dopjes openbreken om benzine te stelen enz enzquote:Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Woodsman het volgende:
[..]
Kom nou. Het zaagje, tangetje, schaartje en mesje zijn bijna altijd te klein om praktisch te zijn. En als je tijdens een survival-situatie om een of andere vage rede een schroevendraaier nodig hebt is er een kleine kans dat die past. Leuk voor vaderdag, maar je hebt veel meer aan een echt mes en een echte bijl.
En machines repareren of onderhouden met zoiets kun je ook vergeten, dan heb je een echte gereedsschapsdoos nodig.
Het is het uitgebreide equivalent van het oeroude zwitserse zakmes. Je weet wel die dingen die ze zelfs in ieder leger aan iedere soldaat geven, omdat het zo'n nutteloos ding isquote:Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Woodsman het volgende:
Kom nou. Het zaagje, tangetje, schaartje en mesje zijn bijna altijd te klein om praktisch te zijn. En als je tijdens een survival-situatie om een of andere vage rede een schroevendraaier nodig hebt is er een kleine kans dat die past. Leuk voor vaderdag, maar je hebt veel meer aan een echt mes en een echte bijl.
En machines repareren of onderhouden met zoiets kun je ook vergeten, dan heb je een echte gereedsschapsdoos nodig.
Toevallig heb ik ooit eens zo'n zwitsers zakmes van de NL landmacht gekregen van een soldaat, omdat hij er niets mee deed.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het is het uitgebreide equivalent van het oeroude zwitserse zakmes. Je weet wel die dingen die ze zelfs in ieder leger aan iedere soldaat geven, omdat het zo'n nutteloos ding is![]()
(Bij sommige (o.a. US) krijg je zelfs een multitool i.p.v zakmes tegenwoordig)
Maar op die plek kunnen veel praktischere dingen.quote:Heb de mijne altijd bij me en heb 'm al menigmaal gebruikt. Met grote tevredenheid.
& Een complete gereedschapskist meesleuren in je BOB is gewoon niet praktisch
Ik kan putten uit m'n eigen KL 'ervaring', & het antwoord is: Geregeld.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef Woodsman het volgende:
Toevallig heb ik ooit eens zo'n zwitsers zakmes van de NL landmacht gekregen van een soldaat, omdat hij er niets mee deed.
Vraag maar eens aan de gemiddelde soldaat hoe vaak ze iets anders gebruiken van dat ding dan het mes.
DAT is een kwestie van 'smaak' / prioriteiten & beschikbare ruimte.quote:Maar op die plek kunnen veel praktischere dingen.
Al die spullen bij elkaar passen niet eens in mijn huisquote:Op zaterdag 27 november 2010 01:33 schreef R0N1N het volgende:
Aangepaste & (nog)iets uitgebreidere versie van de Bug Out gear lijstjes geupload
(vorige link werkt niet meer)
Als je in nederland kan blijven is dat een optie.. Maar daar moet je niet vanuit gaan.quote:Op vrijdag 3 december 2010 00:00 schreef P8 het volgende:
[..]
Al die spullen bij elkaar passen niet eens in mijn huis![]()
Daarnaast zijn enkele aantallen ook wat overdreven imho. Sokken/ondergoed heb je in principe genoeg aan 2 of 3 stuks bijvoorbeeld.
Anyway, leuk topic, en dat in TRU![]()
Ik heb twee luchtbuksen om op duiven te jagen en via mijn balkon kan ik op mijn (platte) dak komen en heb ik toegang tot ongeveer 25 woningen + een apotheek (hoewel die waarschijnlijk op dag 1 al geplunderd is). Reken maar dat huizen waar niemand aanwezig is mijn eigendom worden in een echte SHTF situatie.
Het mooie van toegang tot zoveel verschillende huizen is dat er veel verschillende spullen te vinden zullen zijn, en dat ik mijn eigen voordeur kan barricaderen.
In de stad is leegstaande/verlaten huizen plunderen volgens mij dé manier om te overleven, helemaal als je geen hightec survivalspullen hebt.
Het enige nadeel voor mijn woonplek is dat ik op de grens zit van het water als de dijken doorbreken, maar verder verwacht ik dat Groningen (waar ik woon) juist één van de beste plekken is om te verblijven in elk denkbaar scenarioquote:Op vrijdag 3 december 2010 00:09 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Als je in nederland kan blijven is dat een optie.. Maar daar moet je niet vanuit gaan.
Je hoeft ook niet alles te hebbenquote:Op vrijdag 3 december 2010 00:00 schreef P8 het volgende:
Al die spullen bij elkaar passen niet eens in mijn huis![]()
Daarnaast zijn enkele aantallen ook wat overdreven imho. Sokken/ondergoed heb je in principe genoeg aan 2 of 3 stuks bijvoorbeeld.
Zorg wel dat je altijd een ontsnappingsroute hebt. Anders zit je als een rat in de val.quote:Anyway, leuk topic, en dat in TRU![]()
Ik heb twee luchtbuksen om op duiven te jagen en via mijn balkon kan ik op mijn (platte) dak komen en heb ik toegang tot ongeveer 25 woningen + een apotheek (hoewel die waarschijnlijk op dag 1 al geplunderd is). Reken maar dat huizen waar niemand aanwezig is mijn eigendom worden in een echte SHTF situatie.
Het mooie van toegang tot zoveel verschillende huizen is dat er veel verschillende spullen te vinden zullen zijn, en dat ik mijn eigen voordeur kan barricaderen.
Niet alleen in de stad. Overalquote:In de stad is leegstaande/verlaten huizen plunderen volgens mij dé manier om te overleven, helemaal als je geen hightec survivalspullen hebt.
Een week moet je wel kunnen overleven toch? Dan speelt voedsel nog niet direct een vreselijk grote rol en zolang je je warm kunt houden en water hebt heb je al een groot deel voor elkaar.quote:Op vrijdag 3 december 2010 08:23 schreef Resistor het volgende:
Maar in de stad heb je in een anoniem appartement op de 14e verdieping volgens mij een grotere kans om wat te vinden dan in een huisje in het bos.
Iedereen denkt dat niemand dat huisje in het bos kent, en een anoniem appartement zie je gauw over het hoofd.
Ik stuiter een alle kanten op met wat ik zou doen, nu zit er weer 'warmtebeeldcamera met laadapparatuur plunderen, hoog gebouw opzoeken en kijken'
(maar ik denk dat ik in de praktijk de eerste week niet ga overleven)
Welke situaties zouden kunnen gebeuren die de infrastructuur zo verkloten dat je terug moet vallen op dit soort primitieve technieken (in een modern jasjequote:Op maandag 6 december 2010 19:21 schreef BarraCupraCuda het volgende:
je moet een beetje kijken hoe de situatie is he..
daarvan is alles afhankelijk... zo min mogelijk energie verspillen en zoveel mogelijk scoren
Nice skillsquote:Op maandag 6 december 2010 22:46 schreef Resistor het volgende:
Ik kom beter tot mijn recht als het wat rustiger is. Ik kan wel wat tikken uitdelen, maar ik denk dat ik snel het onderspit zal delven bij voedselrellen of ander menselijk geweld omdat ik te zachtaardig ben, en te veel mensen wil helpen.
Ik kom uit een stropersfamilie, ik kom goed tot mijn recht rustig aan de waterkant, ik kan (net als mijn vader) eendennesten RUIKEN (geen idee of dat echt bijzonder is), en ik heb veel geduld.
Als iemand een fazant ziet is de kans groot dat ze denken 'mooie vogel', ik betrap mijzelf wel eens op de gedachte 'als ik nou maar een geweer had'
wanneer 99% van de mensen dood zijnquote:Op maandag 6 december 2010 22:45 schreef P8 het volgende:
[..]
Welke situaties zouden kunnen gebeuren die de infrastructuur zo verkloten dat je terug moet vallen op dit soort primitieve technieken (in een modern jasje)
Door?quote:Op maandag 6 december 2010 23:17 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
wanneer 99% van de mensen dood zijn
Kan. Maar dat hangt van de situatie af. Ziet de stad er uit als in het plaatje bij de OP ... tjaquote:Op vrijdag 3 december 2010 08:23 schreef Resistor het volgende:
Maar in de stad heb je in een anoniem appartement op de 14e verdieping volgens mij een grotere kans om wat te vinden dan in een huisje in het bos.
Iedereen denkt dat niemand dat huisje in het bos kent, en een anoniem appartement zie je gauw over het hoofd.
quote:Ik stuiter een alle kanten op met wat ik zou doen, nu zit er weer 'warmtebeeldcamera met laadapparatuur plunderen, hoog gebouw opzoeken en kijken'
(maar ik denk dat ik in de praktijk de eerste week niet ga overleven)
- (Atoom) Oorlogquote:Op maandag 6 december 2010 22:45 schreef P8 het volgende:
Welke situaties zouden kunnen gebeuren die de infrastructuur zo verkloten dat je terug moet vallen op dit soort primitieve technieken (in een modern jasje)
leuke film jaquote:Op maandag 6 december 2010 23:20 schreef P8 het volgende:
En tussendoor; Ik denk dat "Children of Men" wel een film is die de mensen hier zullen waarderen, als ze deze nog niet kennen.
Oorlog verkloot de infrastructuur niet dusdanig dat je terugvalt op overlevingsskills.quote:Op dinsdag 7 december 2010 00:50 schreef R0N1N het volgende:
- (Atoom) Oorlog
- Natuurgeweld (Meteoriet, tsunami's, aardbevingen, vulkanen etc)
- Alien invasion![]()
- Lichte vorst (voor wat betreft de treinen)
Zet eens een paar weken de gemalen uit door een energietekort, dan zullen we nog wel zien hoe veel % van de Nederlandse bevolking nog droge voeten heeftquote:Op dinsdag 7 december 2010 20:31 schreef P8 het volgende:
[..]
Oorlog verkloot de infrastructuur niet dusdanig dat je terugvalt op overlevingsskills.
Natuurgeweld zullen we hier niet krijgen. Nederland ligt niet op een breuklijn, dus vulkanen en aardbevingen zullen we niet krijgen. Tsunami's worden tegengehouden door Engeland.
<knip>
Gewoon even een hardopdenkpost
Volgens mij is Nederland sowieso te klein om 16,5 miljoen mensen van voedsel te kunnen voorzien. Maar ja, ik ben benieuwd welk effect het stilvallen van de gemalen zal hebben. Zou het grootste deel van Nederland niet alleen heel zompig/moerassig worden? Daar is prima mee te leven.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef Resistor het volgende:
[..]
Zet eens een paar weken de gemalen uit door een energietekort, dan zullen we nog wel zien hoe veel % van de Nederlandse bevolking nog droge voeten heeft
En dan niet alleen gebieden onder zeeniveau, Itteren en Borgharen zullen vast wel bij sommige mensen een belletje doen rinkelen, en die liggen lang niet onder zeeniveau (maar dat was wel heel extreem)
En ik ben niet bang voor de natuur, ik ben bang voor de mens, want als de gemalen niet draaien lopen de wegen onder, en komt de voedselvoorziening tot stilstand, met alle gevolgen van dien.
Dit moet je wel in het groot zien, geen schermutseling in verweggistanquote:Op dinsdag 7 december 2010 20:31 schreef P8 het volgende:
Oorlog verkloot de infrastructuur niet dusdanig dat je terugvalt op overlevingsskills.
Dat is wel héél kort door de bocht.quote:Natuurgeweld zullen we hier niet krijgen. Nederland ligt niet op een breuklijn, dus vulkanen en aardbevingen zullen we niet krijgen. Tsunami's worden tegengehouden door Engeland.
Mja, dat terrein is dusdanig speculatief dat ik je maar naar de serie "V" (van Visitors) verwijs (Maar, in Bobsnaam, wel het origineel)quote:Als er aliens hier kunnen komen (interstellair reizen en shit), kunnen ze waarschijnlijk ook binnen enkele dagen de gehele mensheid uitroeien. Dan heb je ook niks meer aan je survivalskills.
Probeer de kassen in 't Westland ! ... als je het droog weet te houdenquote:Dus eigenlijk zijn meteorieten (jarenlange zonsverduistering) en een atoomoorlog de enige gevaren voor ons. Bij een jarenlange zonsverduistering kun je denk ik beter in steden zitten. De natuur heeft dan weinig meer te bieden en in steden heb je betere bescherming tegen de kou.
Met een all-out attack a la koude oorlog dan zit je hier niet best nee.quote:Bij een atoomoorlog zijn we waarschijnlijk sowieso fucked. Met een beetje pech worden Rotterdam, Berlijn en het Ruhrgebied genuked en moeten we wel heel veel mazzel hebben als we geen last willen krijgen van de fallout.
Gewoon even een hardopdenkpost
quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:12 schreef P8 het volgende:
Volgens mij is Nederland sowieso te klein om 16,5 miljoen mensen van voedsel te kunnen voorzien. Maar ja, ik ben benieuwd welk effect het stilvallen van de gemalen zal hebben. Zou het grootste deel van Nederland niet alleen heel zompig/moerassig worden? Daar is prima mee te leven.
Maar Nederland heeft eigenlijk geen strategische geografische waarde meer. Hooguit de haven van Rotterdam of om een eventuele tegenaanval af te slaan. Daarnaast, als ze ons willen innemen laten ze de infrastructuur staan. Willen ze ons niet innemen is het goedkoper om ons gewoon te laten. Verkloot het land en je krijgt vluchtelingen. Vluchtelingen leiden tot problemen in eigen land. Dus nee, dit klinkt niet aannemelijkquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:53 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dit moet je wel in het groot zien, geen schermutseling in verweggistanen echt, dan wordt het een ander verhaal. "Infrastructuur" is een "Prime target". Als je het niet in kan nemen, weg er mee. Bruggen en Energie centrales b.v. Nou, ik geef het je te doen hier in NL, geen stroom en geen grote bruggen meer (oftewel, je komt ook niet meer weg) ...
Ik praat hier over mijn eigen positie als SHTF. Ik zou overigens vluchten naar boven en de zee volgen. Denemarken zou mijn goal zijn als ik moest vluchten (met hoop op doorvluchten naar Noorwegen), ik weet niet waar jij vanuit gaat waar mensen heen vluchten? Anyway, volgens mij valt het qua breuklijnen ook in Scandinavië wel mee.quote:[..]
Dat is wel héél kort door de bocht.![]()
Sowieso praten we hier wel op 'wereld niveau'. Beperk je dus niet op NL. (Doe ik ook niet)
-knip-
Hetzelfde scenario als de enorme meteorietinslag. My bad, vergeten. Anyway, vulkanen liggen doorgaans op breuklijnen van de tectonische platen en matige vulkaanuitbarstingen zullen daarom voor ons geen gevaar vormen.quote:Op wat voor manier dat ook meteen vulkanen uitsluit ontgaat me even, maar daarvoor geldt verder wel min of meer hetzelfde. Met één grote uitzondering. Zelfs een (flinke) vulkaan uitbarsting aan de andere kant van de Wereld kan hier voor een zonsverduistering zorgen. Yellowstone als het ultieme voorbeeld.
A tsunami worth dying forquote:& alleen tsunami's uit de westelijke Atlantische Oceaan worden tegengehouden door Engeland(& dan maar hopen dat ie er niet overheen komt
)
Beiden zullen inderdaad schade aanrichten, maar nog altijd zal dit het grootste deel van Nederland mobiel houden.quote:Uit de richting van Ijsland - Noorwegen (via Noordzee) zijn we wel degelijk kwetsbaar, maar daar hebben we de mazzel dat de noordzee vrij ondiep is.
Via het Nauw van Calais kunnen we ook nog geraakt worden.
Hwoah, het zou me eerlijk gezegd al verbazen als Nederland een atoombom waard is. Die dingen zijn kneiterduur en als Europa plat ligt, zal de haven nutteloos zijn. Gewone bombardementen zullen aannemelijker zijn. Maar aan de andere kant, misschien dat een landje als ons ook wel 1tje verdient in de ogen van China/Rusland/Amerika/Iran:Pquote:Met een all-out attack a la koude oorlog dan zit je hier niet best nee.
Rotterdam Krijgt er minstens 2. Haven & vliegveld (Ik woon er vlak bij) & nog 1 op de maasvlakte. Daarmee leg je het economisch hart van NL stil.
dan 1 op Den Haag om de politieke kop er af te hakken, 1 op schiphol & 1 op alle andere grote vliegvelden + electriciteitscentrales (Borsele ! o.a.) + grote/belangrijke militaire installaties.
Overigens hoef je je met een 80 Megaton bom op Utrecht nergens in NL nog zorgen te maken over 'fallout'(Gelukkig hebben alleen de Russen met zulke joekels geexpirimenteerd in de jaren '80, afaik)
Dat zijn leuke kaartjes, maar 500 jaar geleden was Nederland dijkloos, maar het Markermeer was niet zo groot. Dus er zullen meerdere factoren meespelen dan enkel het NAP. En volgens mij is Oostgroningen nooit een meer geweest (niet in de afgelopen duizenden jaren tenminste)quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:58 schreef R0N1N het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Al het blauwe is onder water. De moerassen e.d. vindt je (dan) ook terug in het groene deel.
& hoezo is een zompig moeras 'Prima mee te leven'
Die waarde heeft het nog steeds & die haven al helemaal.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:23 schreef P8 het volgende:
Maar Nederland heeft eigenlijk geen strategische geografische waarde meer. Hooguit de haven van Rotterdam of om een eventuele tegenaanval af te slaan. Daarnaast, als ze ons willen innemen laten ze de infrastructuur staan.
Niet voor Belgie of Duitsland nee.quote:Willen ze ons niet innemen is het goedkoper om ons gewoon te laten. Verkloot het land en je krijgt vluchtelingen. Vluchtelingen leiden tot problemen in eigen land. Dus nee, dit klinkt niet aannemelijk
Noorwegen lijkt mij één van de betere plaatsen, afhankelijk van scenario. (Met een nieuwe ijstijd zoek ik het b.v. liever wat zuidelijkerquote:Ik praat hier over mijn eigen positie als SHTF. Ik zou overigens vluchten naar boven en de zee volgen. Denemarken zou mijn goal zijn als ik moest vluchten (met hoop op doorvluchten naar Noorwegen), ik weet niet waar jij vanuit gaat waar mensen heen vluchten? Anyway, volgens mij valt het qua breuklijnen ook in Scandinavië wel mee.
Per boot bedoel je ?quote:Hetzelfde scenario als de enorme meteorietinslag. My bad, vergeten. Anyway, vulkanen liggen doorgaans op breuklijnen van de tectonische platen en matige vulkaanuitbarstingen zullen daarom voor ons geen gevaar vormen.
Trouwens, ook bij een uitbarsting als in Yellowstone kun je nog het beste hier in Nederland zitten. Hoe groter de afstand, hoe minder verwoestend het effect. Daarnaast hebben we vaak (relatief) schone wind van zee --> versere lucht.
[..]
A tsunami worth dying for
[..]
Beiden zullen inderdaad schade aanrichten, maar nog altijd zal dit het grootste deel van Nederland mobiel houden.
Dit is anders wel het scenario waar onze 'strategen' van uitgingen tijdens de koude oorlog. Toen had je het alleen wel over duizenden 'warheads' die op Europa stonden gericht. Tegenwoordig is dat gelukkig stukken minder en zijn de meeste bommen gelukkig ook wat kleiner (want nauwkeuriger te richten tegenwoordig).quote:Hwoah, het zou me eerlijk gezegd al verbazen als Nederland een atoombom waard is. Die dingen zijn kneiterduur en als Europa plat ligt, zal de haven nutteloos zijn. Gewone bombardementen zullen aannemelijker zijn. Maar aan de andere kant, misschien dat een landje als ons ook wel 1tje verdient in de ogen van China/Rusland/Amerika/Iran:P
Die vind ik veel te onrealistisch. We kunnen onderhand al mensen klonen, en daar proberen ze dat niet eens.quote:Op maandag 6 december 2010 23:20 schreef P8 het volgende:
En tussendoor; Ik denk dat "Children of Men" wel een film is die de mensen hier zullen waarderen, als ze deze nog niet kennen.
Waar heb je die gekocht?quote:Op dinsdag 14 december 2010 12:44 schreef Psy-freak het volgende:
Zo, aantal pakken Adventure Food RME's ingeslagen!
Ik ga zo de goulash proberen.
[ afbeelding ]
Sunny Camp, maar dat is geen keten.quote:
Een camouflagepak heb ik niet & hoef ik ook niet. Donker grijs werkt ook prima, en zo'n compleet pak heeft eerder nadelen dan voordelen. (in de stad e.d. val je juist nog meer op, en overige overlevenden zouden je wel eens voor een 'echte' soldaat (overheids vertegenwoordiger) aan kunnen zien)quote:Op donderdag 16 december 2010 12:28 schreef Woy het volgende:
(Het is wel duidelijk dat ik hier een noob ben, mijn eerste post ging gelijk mis.)
Wat ik kwijt wilde was mijn beperkte visie op TEOTWAWKI.
Leuk al die survivalboeken en tools voor in de jungle, maar wij leven allemaal in NL en dat mag je gemakshalve wel één grote stad noemen.
Voor ons is vooral urban survival van belang, dus laat de kapmessen, hangmatten en camouflagepakken maar in de winkel hangen.
Dat is inderdaad wat beperkt. Reele gevaren / rampen die ons zomaar kunnen treffen, dat wel, maar een stroomstoring b.v. kun je toch nauwelijks TEOTWAWKI noemenquote:Wat betreft de gevaren die ik zie;
- Chemische ramp (ik woon ook in de buurt van de Botlek)
- Overstroming (geen tsunami's)
- Stroomstoring
Dit zijn allemaal tijdelijke rampen.
Met wat eten uit je voorraadkast en je kampeerspullen op zolder overleef je die wel een paar dagen, tot dat er hulp komt van buitenaf.
Niet vandaag of morgen, maar die situatie kan binnen enkele jaren totaal veranderen.quote:Oorlog zullen we hier niet krijgen en als er atoombommen gaan vallen, dan ga ik op het dak staan, want die wil ik geeneens overleven.
De rest kom ik nog op terug, nu is m'n pauze voorbijquote:<nog meer>
Met olie tekorten gaan we zeker te maken krijgen, de vraag is of we dan al zonder kunnen. Nu in ieder geval nog totaal niet. Een economische ramp, velen malen erger dan de huidige crisis, kan daar weer het gevolg van zijn. Ook dan wordt voedsel weer schaars b.v. omdat we dan veel minder/geen kunstmest meer kunnen maken. Plastic, Medicijnen etc. De lijst met waar we die olie-bestanddelen zoal voor gebruiken is echt schrikbarend lang.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:28 schreef Woy het volgende:
Ik maak me meer zorgen over de langdurige rampen die grote gebieden zullen treffen.
Zoals economische rampen, biologische rampen en olie tekorten. Zoals we nu onderhand wel weten zijn die rampen niet bepaald ondenkbeeldig.
Het punt van deze rampen is, dat je geen kant op kunt.
Leuk zo'n landgoed in Zweden, maar dat is een eind lopen met je BOB.
Tenzij je een jacht in de haven hebt liggen met proviand en wapens voor een jaar, zit je aan je huis vast.
Als ze dat willen, doen ze het toch wel.quote:Wat betreft die wapens, er zal altijd wel een vorm van overheid zijn en tijdens rampen worden die bepaald niet vriendelijker. Dus geef de overheid liever geen excuus om je op te pakken en op te sluiten ver weg van je proviand.
Hoewel ik je sentiment deel, zijn hier een paar problemen mee.quote:Mijn visie is, "Een man zijn huis is zijn kasteel". ;-)
Zorg dat je in geval van nood van je huis een fort kunt maken en dat er proviand aanwezig is om het een jaar uit te houden. Doe dit alles zo, dat niemand het merkt.
Plaats zonnepanelen voor stroom, maak een serre voor een tuintje, isoleer en beveilig de boel goed, installeer een waterfilter, etc. Allemaal voor het milieu... ahu. Zo ben je perfect voorbereid bij een ramp. En wanneer er niks gebeurt heb je een goed huis waar je met plezier in leeft en heb je hooguit wat overschot aan voedsel.
(En als je gaat plunderen. Neem een 'hooligan tool' mee.)
Niet, dat het einde van de wereld nadert. Wel denk ik dat er zoveel mensen inmiddels op Aarde rondlopen, dat er "binnenkort" "iets" mis zal gaan.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:59 schreef Roarzcorp. het volgende:
Leuk topic!
Iedereen die dit volgt, denkt per definitie dat het einde van de wereld nadert?
ik denk niet dat wij de eerste klappen krijgen. er zullen zeker landen voor onze neus de afgrond in vallen. kunnen we op dat moment nog terug?quote:Op vrijdag 31 december 2010 15:49 schreef P8 het volgende: Maar ik denk dat we in Nederland relatief veilig zitten. Zowel geografisch als politiek gezien.
quote:#10. FM 4-25-11 First Aid (2002) - Military First Aid Manual.
First aid information is a must get training before you need it use this manual for reference.
#9. Guide to Canning
Being able to preserve crops to be able to provide for yourself and your family long after the growing season is over is important. This guide will help with that.
#8. Rangers Handbook (2006)
Crammed with info on demolitions, booby traps, communications, patrolling, tactical movement, battle drills, combat intelligence and much more
#7. Where There is No Dentist
- The author uses straightforward language and careful instructions to explain how to: examine patients; diagnose common dental problems; make and use dental equipment; use local anesthetics; place fillings; and remove teeth.
#6. NATO Emergency War Surgery
While this is certainly not a manual that would stand alone in most persons emergency/disaster library, it is an absolutely necessary resource if you expect to handle any type of trauma where immediate comprehensive medical care is not available.
#5. A Guide to Raised Bed Gardening
This is not an all knowing gardening book however it provides a lot of information to the urban gardener before or after TSHTF. Best to get the experience and knowledge of gardening NOW rather than later.
#4. FM 3-06 Combined Arms Operations in Urban Terrain
- Combat techniques covered in the manual which may be very valuable in a Roadwarrior-type world.
#3. 1881 Household Cyclopedia
A massive resource of information that much of it has been lost over the past 203 generations. From Angling to Knitting its here.
#2. 21-76-1 Survival-Evasion-Recovery (1999)
Excellent manual geared towards the soldier that finds himself behind enemy lines
#1. FM 21-76 US Army Survival Manual
- From Amazon.com: This manual has been written to help you acquire survival skills. It tells you how to travel, find water and food, shelter yourself from the weather and care for yourself if you become sick or injured. This information is first treated generally and then applied specifically to such special areas as the Arctic, the desert, the jungle and the ocean.1970 Military Issue Manual. General Introduction and Individual and Group Survival Orientation Navigation, Finding Water In All Parts of The Globe. How To Obtain Food, Start a Fire and much more!
veel te veel variabelenquote:Op woensdag 5 januari 2011 01:39 schreef P8 het volgende:
Ik had het er toevallig vanavond over met een vriend van me. Een TEOTWAWKI-situatie.
Het grootste probleem: Hoe bouw je een nieuwe beschaving op? Als jij de grondlegger bent van je maatschappij, hoe verzorg je dan het orgaan dat besluiten neemt? Ben je een dictator? Implementeer je een soort democratie? Hoe doe je dat dan? etc.
niet om irritant of bijdehand te doen maar:quote:Op zaterdag 8 januari 2011 11:31 schreef Teewist het volgende:
Waar je volgens mij moet beginnen is kijken in je regio wat voor rampen er in je gebied kunnen gebeuren.
Voor bijna heel Nederland is er het gevaar van overstroming, niet alleen vanaf zee maar ook van grote en kleine rivieren. Ook heb je overal wel de kans op extreem slecht weer en stroomuitval. Als je dan gaat kijken naar de kans op zo'n ramp kan je je daar op voorbereiden.
Als je weet dat je huis bijvoorbeeld onder water kan komen te staan kan je zandzakken of grof vuil zakken kopen om te vullen als je weet dat er een overstroming aan komt. Een slim idee vond ik ook wel van een kerel uit de VS die een triplexplaat met watervaste lijm voor z'n deur vastmaakte. Veel minder gedoe dan zandzakken.
Wat ook slim is om te kijken hoe lang een ramp zal duren, je begint dan met voorraden voor 3 dagen/3 weken/3 maanden.
Nauwelijks nog. Vroeger wel veel gedaan (alleen lezen) maar gaat doorgaans veel te veel over wapens, wapens en nog eens wapens.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:35 schreef Teewist het volgende:
Zijn hier ook mensen die ook Amerikaanse survival sites/forums volgen?
Ook al eens opgemerkt, maar na een bepaalde tijd kun je je post niet meer editeren (afaik).quote:En volgens mij zit er een fout in de overgang tussen deel 5 en dit deel, er is geen link naar dit topic in het laatste bericht, dat is wat ik bedoel.
Fok the sheeple.quote:Voor rest heb ik nu alle deeltjes doorgelezen, maar ik vind het nog wel tegenvallen qua bruikbare informatie voor de sheeple. (sheeple = sheep en people, hiermee worden mensen bedoeld die kuddedieren zijn en niet fatsoenlijk zichzelf voorbereiden op grote of kleine rampen en die niet zelf nadenken.)
nee nee zo bedoelde ik het ook niet, sorry ik was wat onduidelijk.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:02 schreef Teewist het volgende:
@ BCC, maar dit is toch geen TEOTWAKI topic alleen, of interprenteer ik het laatste deel verkeerd?
@ R0N1N, volgens mij volg je dan de verkeerde forums of subboards.
niet.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef PersonalAssistant het volgende:
in hoeverre zullen mobiele telefoons kunnen blijven functioneren?
dan heb ik het uiteraard niet over iets kleins, maar als er echt str*nt aan de kikker is.
Ik doel dan niet op de telefoon zelf, maar het netwerk.
De telefoon gaat op zonneënergie.
lekker kort en bondig antwoord hoorquote:
ja naja als er stront aan de knikker is zodat onze overheid al niets meer doet dan doen bedrijven al helemaaaal niets meer.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:00 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]
lekker kort en bondig antwoord hoor
dank je wel
Lastige vraag. Eigenlijk wel. De basis van het topic is de stelling dat TEOTWAWKI een feit is, waarbij het exacte scenario hoe dat zo gekomen is er niet toe doet. Het is gebeurd, en nu ? Hoe te overleven post-teotwawki ? (& ook dan blijven overstromingen e.d. onze grootste zorg hier in NL). Het grootste verschil zit 'm in de schaal & het feit dat geen regering of hulpdienst / instantie daar ook maar iets tegen kan uitrichten.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:02 schreef Teewist het volgende:
@ BCC, maar dit is toch geen TEOTWAKI topic alleen, of interprenteer ik het laatste deel verkeerd?
Nee hoor, alle grote jongens op dat gebied wel gehad. Daar zit ook best een hoop nuttige info tussen hoor, daar niet van, maar de gemiddelde redneck heeft nogal de neiging om zich met een wapenarsenaal & de familie terug te trekken in huis of (schuil) kelder, en vervolgens als er iemand in de buurt komt geheel naar Amerikaanse traditie, eerst schieten & dan vragen stellen.quote:@ R0N1N, volgens mij volg je dan de verkeerde forums of subboards.
Thank youquote:Op zaterdag 8 januari 2011 01:42 schreef Bill_E het volgende:
Via ATS.com Top 10 Survival Downloads You Should Have:
Wellicht is hij al langs gekomen. Uiteraard alles engelstalig, dus misschien niet even handig voor iedereen.
De docu-lijst al bekeken ? De meeste (+ een berg meer) staan daar ook al op. (Die 3 ontbrekende zet ik er misschien nog wel bij.)quote:Op zondag 9 januari 2011 16:14 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Thank you
Het wordt as we speak binnengehaald....
Een totale ineenstorting van het kapitalistische financiele systeem.quote:Wat ik mij ondertussen afvroeg, net als de meeste hier hou ik me met een schuin oog bezig met TEOTWAWKI maar ik heb geen BOB gelijk paraat staan, wel zou ik gemakkelijk 2-5 dagen zonder gas/water/licht overleven, alleen voor de rest moet ik serieus inkopen...question...wat verwachten jullie het meest serieus een waaraan zou je dat herkennen zodat je weet dat het binnen niet al te lange tijd menens zou kunnen worden...instant meteorieten en aliens ff niet meegeteld
dit is voor mij dus et probleem, je moet vrij snel een knoop doorhakken om echt succesvol te surviven. ik zag laatst een stuk over een griep epidimie, vanaf het moment dat grote evenemente af worden gelast moet je jezelf eigenlijk hermetisch afsluiten van de rest van de wereld.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:14 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Thank you
Het wordt as we speak binnengehaald....
Wat ik mij ondertussen afvroeg, net als de meeste hier hou ik me met een schuin oog bezig met TEOTWAWKI maar ik heb geen BOB gelijk paraat staan, wel zou ik gemakkelijk 2-5 dagen zonder gas/water/licht overleven, alleen voor de rest moet ik serieus inkopen...question...wat verwachten jullie het meest serieus een waaraan zou je dat herkennen zodat je weet dat het binnen niet al te lange tijd menens zou kunnen worden...instant meteorieten en aliens ff niet meegeteld
De albert heijn heeft een bezorgservice en veel werk kan je vanuit huis doenquote:Op zondag 9 januari 2011 18:04 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
dit is voor mij dus et probleem, je moet vrij snel een knoop doorhakken om echt succesvol te surviven. ik zag laatst een stuk over een griep epidimie, vanaf het moment dat grote evenemente af worden gelast moet je jezelf eigenlijk hermetisch afsluiten van de rest van de wereld.
maarja dat ga ik dus niet doen want het leven gaat voor de rest van de wereld wel door!
Ja klopt. Als je goed kijkt, zie je echter dat het verschil tussen al die kits (excl. 3+ jaar) neerkomt op de hoeveelheid voedsel & drinkwater die er in zit (en eventuele persoonlijke medicatie). De rest is vrij constant. Dingen die neer komen op het droog & warm blijven, en wat je daarvoor nodig kan hebben. In zekere zin bespreek je ze dus allemaal tegelijkquote:Op zondag 9 januari 2011 19:44 schreef Teewist het volgende:
<snip>
@R0N1N, maar om je goed te kunnen voorbereiden op een TEOTWAWKI gebeurtenis moet je het rustig uitbouwen. Eerst 3 dagen, dan een week, 3 weken, 3 maanden en dan 3jaar+
Dus volgens mij is het ook zinvol om dat te bespreken.
Die ken ik ja. Dat er veel info te vinden is ontken ik ook niet, maar veel ervan is nvt.quote:En ken je ook de website survivalboards.com? Als je daar de goede subboards volgt kan je via die site ook veel goede info krijgen.
Ja maar, waar verschilt dit topic dan in als je het vergelijk met een 'normaal' survival topic?quote:Ja klopt. Als je goed kijkt, zie je echter dat het verschil tussen al die kits (excl. 3+ jaar) neerkomt op de hoeveelheid voedsel & drinkwater die er in zit (en eventuele persoonlijke medicatie). De rest is vrij constant. Dingen die neer komen op het droog & warm blijven, en wat je daarvoor nodig kan hebben. In zekere zin bespreek je ze dus allemaal tegelijk
Het wezenlijke verschil zit 'm in de schaal, en het permanente karakter. De ramp is wereldwijd. simpelweg het getroffen gebied verlaten is er niet bij. Hulp van buitenaf gaat er nooit komen etc.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:02 schreef Teewist het volgende:
Ja maar, waar verschilt dit topic dan in als je het vergelijk met een 'normaal' survival topic?
Mensen zijn sociale dieren. Wij hebben anderen nodig om onze eigen overlevingskans te vergroten. In eerste instantie zul je alleen kunnen overleven, maar om het (mentaal) vol te kunnen houden heb je anderen nodig.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:16 schreef R0N1N het volgende:
Dat gaat in teotwawki totaal niet op. Dan ben je echt op jezelf en elkaar aangewezen.
.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 22:02 schreef Teewist het volgende:
@ R0N1N, volgens mij volg je dan de verkeerde forums of subboards.
Sateliettelefoon zou dan nog een optie zijn. Of walkie talkies en amateur zend apparatuur .quote:Op zondag 9 januari 2011 15:08 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
ja naja als er stront aan de knikker is zodat onze overheid al niets meer doet dan doen bedrijven al helemaaaal niets meer.
wanneer er alleen al een stroomstoring is werkt het al niet meer.
partijen als vodafone zijn erg afhankelijk van een stabiele omgeving.
Ik heb het zelf ook wel eens geroepen, vooral omdat veel mensen zich blind staren op het teotwawki moment zelf en de directe nasleep, maar de langere termijn daar wordt nog veel te weinig aandacht aan geschonken. Je ziet dan ook een totale omslag van prioriteiten.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:40 schreef P8 het volgende:
Mensen zijn sociale dieren. Wij hebben anderen nodig om onze eigen overlevingskans te vergroten. In eerste instantie zul je alleen kunnen overleven, maar om het (mentaal) vol te kunnen houden heb je anderen nodig.
Daarnaast zullen anderen je graag willen joinen als blijkt dat je in staat bent om een overleving te coördineren. Daarom was mijn vraag: Hoe ga je daar mee om (hoe bouw je opnieuw een samenleving op).
Ook al gaat 99% van de mensheid dood, die laatste 1% zoekt elkaar op (lees: die laatste 0,99% zoekt die 0,01% op die hen kunnen leiden/laten overleven).
Als je met zijn 5-en bent en prima kunt overleven en niemand toelaat, is het een kwestie van tijd voordat je geraid/gedood wordt door een grotere groep.
Dus nogmaals de vraag (ook om het topic nieuw leven in te blazen): hoe ga je hier mee om. En probeer al die variabelen maar mee te nemen in je antwoord
Sateliettelefoon is GEEN optie in die gevallen. Deze zijn namelijk afhankelijk van een ground station, welke gewoon op netstroom werkt. Zonder de ground stations & providers zijn ook sateliet telefoons nutteloos.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:14 schreef Metro2005 het volgende:
<snip>
Sateliettelefoon zou dan nog een optie zijn. Of walkie talkies en amateur zend apparatuur .
je bugt ook alleen uit als je thuis niet meer terecht kan (overstroming, chemische zooi in de buurt die ontploft is, kernbom, rellen etc). Zou mijn laatste optie zijn.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:04 schreef Teewist het volgende:
Maar walkietalkies zijn wel handig als je aan het bugging out bent, alhoewel ik daar het nut nooit echt goed van in heb gezien. Zelf met een BOB ben je gewoon een vluchteling
Het eerste probleem waar je dan mee zit: Wat voor soort mensen verzamel je om je heen ?quote:Op maandag 10 januari 2011 00:40 schreef P8 het volgende:
Mensen zijn sociale dieren. Wij hebben anderen nodig om onze eigen overlevingskans te vergroten. In eerste instantie zul je alleen kunnen overleven, maar om het (mentaal) vol te kunnen houden heb je anderen nodig.
Daarnaast zullen anderen je graag willen joinen als blijkt dat je in staat bent om een overleving te coördineren. Daarom was mijn vraag: Hoe ga je daar mee om (hoe bouw je opnieuw een samenleving op).
<snip>
Agreedquote:Op dinsdag 11 januari 2011 07:36 schreef Teewist het volgende:
Ik snap het de hele context van het bob, bov en bol wel. Maar ik zie zoveel met een BOB die op fora zeggen, oh ik zoek dan wel een leuk stukje grond. Dat is vrij zinloos IMO.
quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:00 schreef Teewist het volgende:
"Dan ben je blij als je met je BOB naar je BOL kunt zo snel je kunt"
Hoe wil je dat gaan doen dan. Het gebied dat overstroomt is net zo groot als Frankrijk en Duitsland bij elkaar. Beter zorgen dat je hoog en droog zit. Tenzij je natuurlijk een Bug Out Boat hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |