abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87687733
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 20:23 schreef R0N1N het volgende:
http://www.hesperian.org/publications_download.php

De nodige info voor 'Healthcare', ik zocht er maar een paar van & ga ze niet allemaal in de lijst zetten, maar wellicht dat iemand die wel wil.
Het is niet alleen handig om te weten hoe je een ander kan helpen (EHBO!!!), maar ook bij voorbeeld jezelf met 1 hand je andere hand verbinden kan ook best lastig zijn. (ervaring mee, 7 hechtingen in een vinger zijn geen prettig gezicht, anderen durfden niet en ik moest er zelf maar een gaasje omheen doen)

Een goed EHBO setje is ook belangrijk om te hebben, zeker met ontsmettingsmiddel voor je handen of een wond. En denk niet: 1 alcoholdoekje is genoeg, want dan heb je de volgende keer niets meer.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_87705432
Ah, mijn soort topic.
pi_87705759
Gelukkig woon ik in een redelijk landelijke omgeving, maar eigenlijk is bijna heel West-Europa te dichtbevolkt om goed zelfstandig te overleven in een SHTF/TEOTWAWKI situatie. Weten hoe je je eigen voedsel moet verbouwen zal helpen, maar grote kans dat je moestuin ontdekt en geplunderd wordt als mensen echt honger krijgen.

Ik zou naar bebost gebied trekken, desnoods in Scandinavie en me in eerste instantie vooral richten op jagen, vissen en verzamelen. Als je niet bij een schiet- of jachtvereniging wil voor een vuurwapen kun je wel altijd legaal luchtdrukgeweren kopen, en die zijn prima voor klein wild. Voor het grotere werk kun je ook een goede compound boog of kruisboog kopen, ook legaal voor iedereen vanaf 18 jaar.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:38:16 #154
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_87725649
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 11:11 schreef Woodsman het volgende:
Gelukkig woon ik in een redelijk landelijke omgeving, maar eigenlijk is bijna heel West-Europa te dichtbevolkt om goed zelfstandig te overleven in een SHTF/TEOTWAWKI situatie. Weten hoe je je eigen voedsel moet verbouwen zal helpen, maar grote kans dat je moestuin ontdekt en geplunderd wordt als mensen echt honger krijgen.

Ik zou naar bebost gebied trekken, desnoods in Scandinavie en me in eerste instantie vooral richten op jagen, vissen en verzamelen. Als je niet bij een schiet- of jachtvereniging wil voor een vuurwapen kun je wel altijd legaal luchtdrukgeweren kopen, en die zijn prima voor klein wild. Voor het grotere werk kun je ook een goede compound boog of kruisboog kopen, ook legaal voor iedereen vanaf 18 jaar.
eensch ^O^ ^O^
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_87730800
On that note, zorg dus ook dat je goede boeken hebt (vooral oudere kookboeken hebben hier veel kennis over) over wat je wel en niet kunt eten wat betreft flora en fauna in je omgeving en hoe je het moet bereiden. Vorige week was er nog een kerel in het nieuws die een giftige paddestoel niet overleefde, zo gemakkelijk kan het over zijn.

Heeft iemand trouwens wel eens winterkamperen geprobeerd? Lijkt me leerzaam en leuk, maar ik heb het nog niet aangedurfd tot nu toe.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:03:11 #156
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87732177
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:36 schreef Woodsman het volgende:
On that note, zorg dus ook dat je goede boeken hebt (vooral oudere kookboeken hebben hier veel kennis over) over wat je wel en niet kunt eten wat betreft flora en fauna in je omgeving en hoe je het moet bereiden. Vorige week was er nog een kerel in het nieuws die een giftige paddestoel niet overleefde, zo gemakkelijk kan het over zijn.
"Ohjee, toch niet iemand van FOK/TRU" was mijn eerste gedachte bij dat nieuws :')
Zo zie je maar, domweg 'iets proberen' is niet wijs.

quote:
Heeft iemand trouwens wel eens winterkamperen geprobeerd? Lijkt me leerzaam en leuk, maar ik heb het nog niet aangedurfd tot nu toe.
Ben ooit wel eens een keer wezen kramperen in de met sneeuw bedekte Ardennen ja. ;)
& een aantal keer op bivak geweest in de vrieskou. ("leuk" joh, een schuttersput graven in de bevroren grond :') )
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_87737926
Wat zouden jullie als eerst plunderen?

Edel metalen? Medicijnen? Energie?

i.i.g zaken die je meer macht opleveren dan een paar blikken uit de supermarkt...

[ Bericht 2% gewijzigd door Class op 20-10-2010 00:44:27 ]
  woensdag 20 oktober 2010 @ 00:46:49 #158
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87738227
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 00:36 schreef Class het volgende:
Wat zouden jullie als eerst plunderen?

Edel metalen? Medicijnen? Olie?

i.i.g zaken die je meer macht opleveren dan een paar blikken uit de supermarkt...
Macht komt uit de loop van een geweer :Y)
pi_87738476
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Toch moet dat geweer eerst gekocht worden met geld.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 01:10:54 #160
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87738834
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 00:56 schreef Wijze_appel het volgende:
Toch moet dat geweer eerst gekocht worden met geld.
Dat moet niet perse. ;)
pi_87738905
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 01:10 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dat moet niet perse. ;)
Flauw. Je bedoeld dat iemand van een ander zijn wapen kan stelen/afpakken.

Dan nog moest het wapen eerst betaald worden voor het de fabriek verliet en bij de eerste eigenaar terecht kwam.
pi_87741387
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:

[..]

“You can get a lot farther with a kind word and a gun than with a kind word alone.”

Geen idee van wie die quote precies was (filmpersonage dacht ik), maar wel van toepassing :P

Als het het einde is zal _ik_ niet te veel naar buiten treden met macht en middelen, maar mij eerder terugtrekken. Maar als er een tiran op zou staan die wel macht en middelen zou hebben, en een schrikbewind, zou ik niet aarzelen als ze mij om hulp zouden vragen om hem omver te werpen, en meedoen.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 09:30:57 #163
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_87742648
^^ die quote heb je van civilization IV, bij het uitvinden van buskruit (gun powder). De quote was volgens mij van Al Capone. ;)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:13:20 #164
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87747689
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 01:13 schreef Wijze_appel het volgende:
Flauw. Je bedoeld dat iemand van een ander zijn wapen kan stelen/afpakken.

Dan nog moest het wapen eerst betaald worden voor het de fabriek verliet en bij de eerste eigenaar terecht kwam.
:D Ik vond jouw opmerking eerlijk gezegd flauwer ;)

& ook stelen hoeft niet perse. 95+% van alle mensen die met een geweer rondlopen heeft daar niet voor betaald en heeft 'm ook niet gestolen, maar gewoon gekregen. Ze krijgen er nog voor betaald ook !

Daarnaast, kun je 'm ook gewoon zelf maken !

& voordat je moeilijk, moeilijk gaat roepen ... verdiep je dan eerst eens in het hoe en waar de eerste UZI is gemaakt :P

Mijn quote komt dan ook niet uit een spel, maar is al door diverse generaals & wereldleiders uitgesproken.
O.a. Mao, aan wie die wordt toegeschreven. De validiteit, daar valt over te discuzeuren uiteraard ;)

Overigens is het vergaren van 'macht' (over anderen) zo ongeveer het laatste waar ik me mee bezig ga houden wshtf.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 00:48:56 #165
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87779365
Hier nog een tip om water langer houdbaar te maken:
quote:
To store safe water and keep it safe for years, first disinfect the container by rinsing it with a strong solution of chlorine bleach. Then rinse it with safe water before filling it with the clear, safe water to be stored. Next, disinfect by adding household bleach that contains 5.25% sodium hypoclorite as its only active ingredient. To 5 gallons, add 1 scant teaspoon of bleach. Finally, to prevent possible entry of air containing infective organisms trough faulty closures, seal the container's closures with duct tape.
Op z'n boeren Hollands :P :
quote:
Om water lang houdbaar te krijgen (tot ~5 jaar) moet je allereerst de container desinfecteren met een sterke oplossing van bleekwater (Chloor). Spoel het daarna uit met schoon water (Gekookt kraanwater b.v.) alvorens het te vullen (Wederom met schoon, gekookt (kraan)water). Desinfecteer dit water door er een beetje chloor aan toe te voegen (oplossing met ALLEEN 5,25% Sodium hypochlorite). 1 theelepel per ~20 liter. Vul de container net zo lang tot deze overstroomt, om er zo min mogelijk lucht bij te hebben (liefst helemaal geen lucht). Na sluiting, deze luchtdicht verzegelen (met b.v. duct tape).

En uiteraard in het totale donker & zo koel mogelijk opslaan.
Overigens kun je dat water nadien ook gewoon weer filteren & koken om het weer drinkbaar te krijgen !

Gedeminiraliseerd water is overigens zo ongeveer eeuwig houdbaar ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door R0N1N op 21-10-2010 01:00:59 ]
pi_87782165
wow als water dan idd zo lang houdbaar is, dan loont het wel om een flinke kunststof tank aan te schaffen!
het neemt wel veel ruimte in, maar je ziet wel eens zo'n IBC vat van 1000 liter voor een prikje op marktplaats.
schaf er 1 aan, en graaf die in.. en als je ruimte hebt voor meerdere kun je ook je hemelwaterafvoer er op aan sluiten. op de moestuin zie ik ook mensen met wel 5 van die vaten naast hun kas staan dus wel 5000 liter!!.
naja, al zou je 1 zo'n vat hebben met 4 mensen = 83 dagen water hebben.. alleen als het op zo'n grote schaal ook makkelijk goed te houden is... anders natuurlijk water koken.

op dit moment ben ik op zoek naar de volgende info:
- chemie , scheikunde
- glasblazen + andere ambachtelijke glas technieken.

http://rapidshare.com/files/121579546/Dictionary.of.Chemistry.pdf
http://search.4shared.com/q/BBQD/1/books_office/Chemistry
http://www.4shared.com/ge(...)rful_Book_Of_Ch.html

[ Bericht 8% gewijzigd door 08091981 op 21-10-2010 09:23:20 ]
  donderdag 21 oktober 2010 @ 13:04:10 #167
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87789642
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 08:20 schreef 08091981 het volgende:
wow als water dan idd zo lang houdbaar is, dan loont het wel om een flinke kunststof tank aan te schaffen!
het neemt wel veel ruimte in, maar je ziet wel eens zo'n IBC vat van 1000 liter voor een prikje op marktplaats.
schaf er 1 aan, en graaf die in.. en als je ruimte hebt voor meerdere kun je ook je hemelwaterafvoer er op aan sluiten. op de moestuin zie ik ook mensen met wel 5 van die vaten naast hun kas staan dus wel 5000 liter!!.
naja, al zou je 1 zo'n vat hebben met 4 mensen = 83 dagen water hebben.. alleen als het op zo'n grote schaal ook makkelijk goed te houden is... anders natuurlijk water koken.
Met "gedesinfecteerd water" (met chloor behandeld & gekookt) moet dat geen probleem zijn.
Let wel op: De container moet ook elke keer gereinigd worden. Net als dat het navullen van een drink fles niet wijs is. Al helemaal niet als je uit de fles drinkt. (contact tussen mond en fles). Dit levert na verloop van tijd gigantische hoeveelheden bacterien op in & op de fles, die dus direct het schone water waar je 'm mee vult weer verontreinigen.

Ik zie hier op m'n werk ook diverse mensen dit steeds doen. Kopen een keer een spa-flesje met water, en vullen die vervolgens 3x per dag, en dat maanden lang. :N Na 3 dagen zou je 'm eigenlijk al moeten desinfecteren, en er sowieso NOOIT met je mond direct uit de fles drinken.

Gedeminiraliseerd water heeft weer als nadeel dat het niet direct geschikt is voor (langdurige) consumptie. Dan zou je eerst weer de nodige mineralen er aan toe moeten voegen. (Calcium, Magnesium & zout)

+ dat alle ijzeren containers en/of leidingen bijna zichtbaar wegroesten :P

Kortom: Eigenlijk kun je net zo goed 5000Liter slootwater (bij wijze van) opslaan, en dit vlak voor gebruik filteren & koken :P

[ Bericht 5% gewijzigd door R0N1N op 21-10-2010 13:16:50 ]
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 02:39:39 #168
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87858707
Supervolcano
"This is a true story. It just hasn't happened yet..."

voor de playlist dit er achter plakken:
&feature=PlayList&p=83F6492FA7EACDEA&index=0&playnext=1

voor de playlist dit er achter plakken:
&feature=PlayList&p=83F6492FA7EACDEA&index=6&playnext=7&playnext_from=PL

[ Bericht 13% gewijzigd door R0N1N op 23-10-2010 02:49:52 ]
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:25:22 #169
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88142154
Weer een nieuwe gadget erbij:

De Freeplay Companion

Waterdichte Radio / Zaklamp / GSM-lader met Crank, zonnecellen & USB-ingang om op te laden.
+ Koptelefoon aansluiting.

Standaard met snoer voor Nokia's, maar ik heb gelukkig een setje verloopstukjes voor zo'n beetje elke telefoon & ik heb een USB netstroom adapter. (stekker met USB)

Veelzijdiger kan haast niet ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door R0N1N op 30-10-2010 16:26:20 ]
pi_88154313
NICE die verloopstukjes heb ik ook, ook voor miljoenen andere apparaten :P waar heb je die gekocht en voor hoeveel?
Ook fijn dat er AM op zit, dat vergeten ze nog dikwijls
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_88158664
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2010 00:46 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Jij gaat geweren plunderen?
pi_88159684
quote:
13s.gif Op zondag 31 oktober 2010 00:11 schreef Class het volgende:

[..]
-
:') :{w
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  zondag 31 oktober 2010 @ 00:38:30 #173
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_88159758
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 21:58 schreef Saak het volgende:
NICE die verloopstukjes heb ik ook, ook voor miljoenen andere apparaten :P waar heb je die gekocht en voor hoeveel?
Dat radiootje heb ik ook! Goede ontvangst en ook nog prima speaker (gegeven het formaat van de radio). Heel geschikt voor op de camping, in je dagrugzakje o.i.d. en natuurlijk als noodradio.

Ik heb hem een half jaar geleden gekocht bij de Bever in Den Haag voor 30 euro. Daar issie - volgens de website - nog steeds 30 euro, maar wellicht dat je hem elders goedkoper kan krijgen... :)
  zondag 31 oktober 2010 @ 00:55:13 #174
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88160424
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 21:58 schreef Saak het volgende:
Bever. ¤29,95 (Actie prijs. Normaal ¤39,95)

Komt nog een goed geluid uit ook ;)

quote:
13s.gif Op zondag 31 oktober 2010 00:11 schreef Class het volgende:
Jij gaat geweren plunderen?
Nee. Hoewel ik het niet zou nalaten, als ik er één tegenkom. Ze liggen hier alleen niet op de koopjes afdeling van de supermarkt, zoals in Amerika. Ikzelf ga eerder voor de medicijnen, maar niet omdat het 'macht oplevert' maar om er mensen mee te helpen.

Het gaat er om dat als jij zo graag wat voor zaken dan ook voor het vergaren en uitoefenen van macht wil gebruiken, je maar beter ervoor kan zorgen dat je de wapens hebt om die 'macht' te verdedigen & behouden. ;)
pi_88162035
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 00:55 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nee. Hoewel ik het niet zou nalaten, als ik er één tegenkom. Ze liggen hier alleen niet op de koopjes afdeling van de supermarkt, zoals in Amerika. Ikzelf ga eerder voor de medicijnen, maar niet omdat het 'macht oplevert' maar om er mensen mee te helpen.

Het gaat er om dat als jij zo graag wat voor zaken dan ook voor het vergaren en uitoefenen van macht wil gebruiken, je maar beter ervoor kan zorgen dat je de wapens hebt om die 'macht' te verdedigen & behouden. ;)
Je snapt mn post niet. Zoals Wijze_Appel al zei, macht als in de opvolger van geld.
  zondag 31 oktober 2010 @ 14:54:22 #176
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88173659
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 01:47 schreef Class het volgende:
Je snapt mn post niet. Zoals Wijze_Appel al zei, macht als in de opvolger van geld.
Ik snap 'm volledig. jij de mijne niet, blijkbaar.
Geld heeft & geeft overigens geen macht, je kan het er wel mee kopen/ruilen. Geld is namelijk niets meer dan een universeel ruilmiddel. Onze menselijke hebzucht om alles te willen hebben drijft onze obsessie voor geld. Zodat we het kunnen ruilen voor de nieuwste iPhone, Ferrari, zeiljacht en/of een grote villa met zwembad. Met een stel 'huurlingen' erbij om je 'bezittingen' te beschermen tegen zij die niets hebben.
  zondag 31 oktober 2010 @ 20:30:25 #177
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88184975
Ook maar eens even de moeite genomen om een EDC samen te stellen, momenteel bestaat deze uit:

- Portomonee met wat cash geld erin
- Telefoon
- Zonnebril
- zaklamp
- 2 AA batterijen (reserve voor zaklamp) en 2 AAA batterijen (reserve voor fietsverlichting)
- zakmes
- tyreps
- paar pleisters
- notitiepapiertjes en pen (uiteraard makkelijk te pakken)
- labello
- aansteker
- USB stick 4GB
- mini cameraatje (formaat afstandsbediening auto) voor noodgevallen (autoongeluk bv)

Allemaal handig opgebogen in dit tasje wat makkelijk meeneemt, over de schouder of in een rugzak of fietstas :) :

Moet met de meeste situaties nu wel overweg kunnen. Een bug out bag heb ik nog niet, wel de bag, pas gekocht, een Nomand Rock 20. Zit momenteel niet veel meer in dan:

- Compact camera
- Flesje water
- Paar koekjes :+
- aansteker
- notieblokje + pen
- sigaretten

Had trouwens voor de bug out bag fans hier nog een leuk dingetje gezien bij de Bristol , een 2 persoonstentje. woog slechts 1 kilo, enorm klein pakket en slechts 20 euro. wellicht interessant als je echt een behoorlijke bug out bag samenstelt :)

Nog een kleine aanwinst voor in huis: wereldontvanger radiootje gekocht, deze kan op netstroom, penlites en hier komt het mooiste van alles: hij doet het ook prima op mijn zonnepaneeltje (3watt zonnepaneel) via een DC-DC converter (6v -> 3v) :) dus oneindig radioplezier nadat de wereld is ontploft :P Moeten alleen de radiostations nog wel uitzenden :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 1 november 2010 @ 20:12:40 #178
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88222277
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 20:30 schreef Metro2005 het volgende:
Ook maar eens even de moeite genomen om een EDC samen te stellen, momenteel bestaat deze uit:

- Portomonee met wat cash geld erin
- Telefoon
- Zonnebril
- zaklamp
- 2 AA batterijen (reserve voor zaklamp) en 2 AAA batterijen (reserve voor fietsverlichting)
- zakmes
- tyreps
- paar pleisters
- notitiepapiertjes en pen (uiteraard makkelijk te pakken)
- labello
- aansteker
- USB stick 4GB
- mini cameraatje (formaat afstandsbediening auto) voor noodgevallen (autoongeluk bv)

Allemaal handig opgebogen in dit tasje wat makkelijk meeneemt, over de schouder of in een rugzak of fietstas :) :

[ afbeelding ]
Nice ^O^
Ik zou er nog minstens een redingsdeken bijdoen (kost miniscuul weinig ruimte !) en liefst een basic first aid kit, als je de ruimte hebt. Zelf heb ik b.v. een 'Professional' uitvoering, die ~2x zo groot is als jouw hele tasje ;) maar daar zit weer een apart uitneembaar zakje in met alle basics voor b.v. een dagtocht, en die zou er makkelijk nog bijpassen.

[edit: En i.p.v. pleisters kun je beter Betadine o.i.d. meenemen, ontsmetten is veel belangrijker dan afplakken. De meeste wondjes genezen sneller zonder pleister & bij diepe wonden heb je er niets aan.]

Staat er ook nog nuttige info op die USB Stick ?
& heb je ook nog iets om hem mee uit te lezen ?

Zelf ben ik b.v. overgestapt op (mini)SD kaartjes (ook 4GB) omdat die in mijn GPS, Mobiel, Camera & Notebook passen. Terwijl (ik) die USB sticks alleen maar in m'n Notebook of PC kan proppen. (& die gaan al snel niet mee 'op reis' ;) )

quote:
Moet met de meeste situaties nu wel overweg kunnen. Een bug out bag heb ik nog niet, wel de bag, pas gekocht, een Nomand Rock 20. Zit momenteel niet veel meer in dan:

- Compact camera
- Flesje water
- Paar koekjes :+
- aansteker
- notieblokje + pen
- sigaretten

Had trouwens voor de bug out bag fans hier nog een leuk dingetje gezien bij de Bristol , een 2 persoonstentje. woog slechts 1 kilo, enorm klein pakket en slechts 20 euro. wellicht interessant als je echt een behoorlijke bug out bag samenstelt :)
Heb er al vaak over nagedacht, en elke keer wissel ik van mening :D
Ik heb een goeie 2 pers. tent. Van ~2,5Kg. Die gaat normaal gesproken altijd mee (naar de Ardennen), maar voor een noodsituatie voldoet een tarp & wat touw ook prima. Eventueel een sleuf in de grond maken voor extra beschutting etc. Scheelt een hoop ruimte en een beetje gewicht. Op de lange termijn is een tent alleen wel weer véél comfortabeler. Het biedt een zekere rust. Je kunt je weer even op de camping wanen, in plaats van de harde realiteit.

Hij zit i.i.g. niet in/bij de BOB. Te voet neem ik geen tent mee.
Eventueel wel als ik er op de motor vandoor ga, en uiteraard vrijwel zeker met de auto (als).

quote:
Nog een kleine aanwinst voor in huis: wereldontvanger radiootje gekocht, deze kan op netstroom, penlites en hier komt het mooiste van alles: hij doet het ook prima op mijn zonnepaneeltje (3watt zonnepaneel) via een DC-DC converter (6v -> 3v) :) dus oneindig radioplezier nadat de wereld is ontploft :P Moeten alleen de radiostations nog wel uitzenden :P
Op wereldwijd niveau denk ik dat het wel meevalt. Er zullen er altijd zo hier en daar wel een paar uitzenden. Overblijfselen van overheden en legers zullen er ook ongetwijfeld gebruik van maken.
Hier en daar zullen amateurs het overnemen. Overlevenden die gaan zenden e.d.

Overigens moet in jouw geval ook de zon blijven schijnen. Dat wordt al wat lastiger >:)

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 01-11-2010 20:28:55 ]
pi_88229422
Zo'n basic first aid kidje heb ik standaard in m'n ruzgak zitten die ik dus bijna altijd bij me heb (school, paar dagen weg, etc.) Kostte volgens mij iets van 2,5 europesos maar heb hem gekregen :P

Ik heb een micro sd kaartje van 8 gb maar gebruik hem als usb stick (met converter) op deze manier kan hij in je computer en in readers/mobieltjes en past hij in je portemonne zonder dat je het merkt (net zo groot als een euro. Er staat dan wat informatie over mezelf op maar voornamelijk schoolwerk en films :+ Moet eigenlijk snel wat belangrijke pdfjes erop zetten *) Echt een aanrader zo'n ding ^O^
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:36:53 #180
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88252769
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 20:12 schreef R0N1N het volgende:

Nice ^O^
Ik zou er nog minstens een redingsdeken bijdoen (kost miniscuul weinig ruimte !) en liefst een basic first aid kit, als je de ruimte hebt. Zelf heb ik b.v. een 'Professional' uitvoering, die ~2x zo groot is als jouw hele tasje ;) maar daar zit weer een apart uitneembaar zakje in met alle basics voor b.v. een dagtocht, en die zou er makkelijk nog bijpassen.

[edit: En i.p.v. pleisters kun je beter Betadine o.i.d. meenemen, ontsmetten is veel belangrijker dan afplakken. De meeste wondjes genezen sneller zonder pleister & bij diepe wonden heb je er niets aan.]
Ik ga nog een klein EHBO setje kopen waar inderdaad ook ontsmettingsmiddel in zit.

quote:
Staat er ook nog nuttige info op die USB Stick ?
& heb je ook nog iets om hem mee uit te lezen ?
De USB stick heb ik meer bij me ivm werk, staat verder niks nuttigs op. Ik heb wel een internet tablet waar allemaal boeken in PDF formaat in staan en uiteraard de middelen om het ding op te laden als de stroom uitgevallen is (zonnepaneel, reserve accu) dus ik kan in principe altijd bij mijn data :) Alleen dat internet tablet ga ik niet overal mee naar toe slepen. Die neem ik wel mee in mijn rugzak / BOB
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 4 november 2010 @ 23:56:35 #181
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88349286
Weet er toevallig nog iemand een PDF versie van de SAS Survival Guide die niet is ingescaned ?

Heb er tot nog toe alleen maar 3 verschillende gescande versies van gevonden, maar die zijn niet (fatsoenlijk) te lezen op m'n smartphone. Volgens mij niet eens op een e-reader :')

Zoeken in de tekst wordt zo ook erg lastig }:|
pi_88352733
Iemand ervaringen met een http://www.midlandradio.com/Camping.PI7/XT511-Base-Camp of gelijkwaardig?

Niet dat ik denk dat er veel mensen zullen zijn die zo'n ding in huis hebben, maar ook communiceren kan soms handig zijn.
pi_88536144
ik heb eens zitten kijken naar die zender/ontvanger... maar ik kan nergens ontdekken wat het zendvermogen of het bereik zou zijn.?
ook werkt die maar op 4 batterijen.. dat voorspelt neit veel goeds kwa zendvermogen.
(vroeger) had je van die 27mc bakjes met een dikke 12 volt voeding erbij om nog een aardig bereik te krijgen.. dus mij lijkt het niks dit ding..
kun je beter zon 27mc bakje 2e hands halen. (denk ik)
  donderdag 11 november 2010 @ 00:41:55 #184
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88581162
Voor een ton aan pdf's:
http://www.freeinfosociety.com/

Echt van ALLES
(Psychologie, Filosofie, Geschiedenis, Politicologie, Chemie, Bouwkunde, etc.etc. & ook fictie, entertainment & survival (uiteraard :P )

Heb er al wat in zitten spitten en al de nodige aanvullingen gedaan aan de docu-lijst.
... en nog lang niet klaar. (Voor zover ik de documenten nog niet ken, neem ik ze namelijk eerst even door alvorens ze op de lijst te zetten ;) )
  donderdag 11 november 2010 @ 18:09:20 #185
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_88602706
Ook maar eens zoiets samenstellen, 2012 komt steeds dichterbij.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  donderdag 11 november 2010 @ 19:41:20 #186
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88606870
Zou er niet te lang mee wachten als ik jou was.

Of er nu wel of niet iets gebeurt in 2012, op het moment staat de wereld economie aan de rand van de afgrond, en er is erg weinig voor nodig om over die rand heen te gaan.

De WebBot had het (gelukkig) weer eens mis, want anders was het nu al te laat.

Een dergelijke ineenstorting betekend acute voedseltekorten in Europa, met gigantische prijskaartjes aan datgene wat er nog wel is.

Een zo groot mogelijke voorraad voedsel is op dit moment dus prio 1 !

... en dan hebben we nog de Zon. Onze 'life bringer', die het zonder blikken of blozen in een tijd van minuten voor een groot deel weer kan vernietigen, via b.v. een CME met EMP en, als we echt pech hebben, een stevige dosis Gamma straling erbij. Met de huidige staat van ons schild (Aard magnetisch veld) zijn we 'sitting ducks' ;(
  donderdag 11 november 2010 @ 21:33:05 #187
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_88612548
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:41 schreef R0N1N het volgende:
Zou er niet te lang mee wachten als ik jou was.

Of er nu wel of niet iets gebeurt in 2012, op het moment staat de wereld economie aan de rand van de afgrond, en er is erg weinig voor nodig om over die rand heen te gaan.

De WebBot had het (gelukkig) weer eens mis, want anders was het nu al te laat.

Een dergelijke ineenstorting betekend acute voedseltekorten in Europa, met gigantische prijskaartjes aan datgene wat er nog wel is.

Een zo groot mogelijke voorraad voedsel is op dit moment dus prio 1 !

... en dan hebben we nog de Zon. Onze 'life bringer', die het zonder blikken of blozen in een tijd van minuten voor een groot deel weer kan vernietigen, via b.v. een CME met EMP en, als we echt pech hebben, een stevige dosis Gamma straling erbij. Met de huidige staat van ons schild (Aard magnetisch veld) zijn we 'sitting ducks' ;(
Dan zou ik ook een shotgun aan het pakket toevoegen, want zeker weten dat mensen gaan plunderen!
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  vrijdag 12 november 2010 @ 09:29:04 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88624886
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 00:41 schreef R0N1N het volgende:
Voor een ton aan pdf's:
http://www.freeinfosociety.com/

Echt van ALLES
(Psychologie, Filosofie, Geschiedenis, Politicologie, Chemie, Bouwkunde, etc.etc. & ook fictie, entertainment & survival (uiteraard :P )

Heb er al wat in zitten spitten en al de nodige aanvullingen gedaan aan de docu-lijst.
... en nog lang niet klaar. (Voor zover ik de documenten nog niet ken, neem ik ze namelijk eerst even door alvorens ze op de lijst te zetten ;) )
Wow wat een hoop boeken :9~ flink wat gedownload intussen en alles gaat netjes op de tablet pc :P heb ik gelijk in vakanties weer wat te lezen ;)

Weet iemand nog een Ebook (PDF) of een gedrukt klein boekje waarin eetbare planten staan, een soort mini encyclopedietje :P?

[ Bericht 6% gewijzigd door Metro2005 op 12-11-2010 09:44:39 ]
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:31:13 #189
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_88630815
Op google genoeg resultaten op: Ebook edible plants :)

Weet niet of 2012 echt de ondergang van de wereld zou zijn. Gezien de maya kalender afloopt, wil niet zeggen dat er dingen gaan gebeuren. Onze kalender loopt 31-12 weer af en 1-1 is gewoon een nieuw begin in een niew jaar.
Wel hebben de mayas gezegd dat de tijd voor ons gevoel steeds sneller gaat en dat dit na 2012 weer rustig aan gaat voelen.
Ben benieuwd dus:)
Be dance |Be real| Be You
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:38:16 #190
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88630998
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 09:29 schreef Metro2005 het volgende:
<snip>
Weet iemand nog een Ebook (PDF) of een gedrukt klein boekje waarin eetbare planten staan, een soort mini encyclopedietje :P?
Niet echt. Zoek er af en toe naar, maar nog niets gevonden waarvan ik echt blij wordt.

Online is er wel het nodige te vinden, maar in PDF formaat nagenoeg niet :{

Het beste wat ik je kan aanraden is 'de Eetbare planten database'
http://www.permacultuurnederland.org/
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:41:35 #191
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88631101
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:31 schreef Loodje het volgende:

Weet niet of 2012 echt de ondergang van de wereld zou zijn. Gezien de maya kalender afloopt, wil niet zeggen dat er dingen gaan gebeuren. Onze kalender loopt 31-12 weer af en 1-1 is gewoon een nieuw begin in een niew jaar.
Wel hebben de mayas gezegd dat de tijd voor ons gevoel steeds sneller gaat en dat dit na 2012 weer rustig aan gaat voelen.
Ben benieuwd dus:)
In 2012 of 2013 komt er volgens Nasa ook een zonnestorm die alle electrische centrales op aarde kan platleggen, of de Maya dat in gedachten hadden bij TEOTWAWKI weet ik niet maar het is wel een interessant toeval.

Zijn jullie trouwens meer van bug out of bug in als het fout gaat? en dan bedoel ik ook écht fout als in alle electriciteit is voor een half jaar niet beschikbaar of de oliekraan wordt morgen dichtgedraaid vanwege een een of ander conflict. Als het echt langdurig shtf gaat worden dan denk ik dat ik wel bug out zou overwegen en dan zelfs nog naar het buitenland ook ivm de 'enorme hoeveelheid' natuurlijke bronnen in dit land :') (niet dus) en de hoeveelheid mensen. Ik denk persoonlijk dat als morgen bv de oliekraan dichtgaat dat binnen een half jaar minstens de helft van nederland dood is.

Ook heb ik op TV een keer gezien dat bij een zonnevlam waarbij de stroomvoorziening lamgelegd wordt ongeveer 80% van de amerikanen zouden overlijden, lijkt me persoonlijk wat veel maar neemt niet weg dat het voor enorme problemen zou kunnen lijden. Een geavanceerde samenleving is uiterst kwetsbaar voor dat soort dingen.
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:42:37 #192
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88631130
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:31 schreef Loodje het volgende:
<snip>
Yeah, allemaal even nutteloos.
Sowieso is zoeken in het engels in deze vragen om Amerikaanse, Canadese en/of Australische 'Bushcraft'. Vrij zinloos voor een Europeaan ;)
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:46:28 #193
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88631240
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:41 schreef Metro2005 het volgende:
In 2012 of 2013 komt er volgens Nasa ook een zonnestorm die alle electrische centrales op aarde kan platleggen, of de Maya dat in gedachten hadden bij TEOTWAWKI weet ik niet maar het is wel een interessant toeval.
In dat licht vond ik het volgende verhaal wel vrij 'beangstigend'
The real doomsday ?
  vrijdag 12 november 2010 @ 13:41:44 #194
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88632988
kennen jullie deze site al:

http://www.doomguide.com/
  zaterdag 13 november 2010 @ 01:15:47 #195
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88661477
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:41 schreef Metro2005 het volgende:
kennen jullie deze site al:

http://www.doomguide.com/
Kon 'm nog niet nee. Maar ff rond gekeken en ziet er allemaal zeer interessant uit.
Alleen wel weer jammer dat "SAS Manual" uitkomt op de FM 21-76, maar het is ze vergeven ;)

edit:
Die DooM Survival Guide is absoluut de moeite waard ^O^

[ Bericht 15% gewijzigd door R0N1N op 14-11-2010 23:17:36 ]
  maandag 15 november 2010 @ 09:15:57 #196
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88728577
Afgelopen weekend nog een nieuwe aanwinst:

Buck batam BLW :

en heb deze een tijdje geleden nog gekocht voor mijn edc:

handig multitooltje met bitsetje erbij :)
  zondag 21 november 2010 @ 23:18:15 #198
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_88997863
Heb de langere, uitgebreidere versie van m'n BOG spreedsheats online gezet:

s5a_BOG_v3

Met een 'totaal' lijst, compleet met indeling naar categorie, eventuele artikelen, prijs en winkel.
(en eventuele motivatie, waarom)

Een lijst items voor in een 'Mini Survival kit/tin', een 'medical kit', een 'Fishing kit' en een lijst voor de welbekende Bug out Bag (BOB)

Aanvullingen etc. zijn altijd welkom.
  maandag 22 november 2010 @ 19:57:52 #199
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_89026105
Gister bij een boekenbeurs het volgende boek gekocht:

http://www.abebooks.com/products/isbn/9780754815525/2884395887

Extreme survival, echt een heel prettig lezend boek vol met tips om te overleven in zo ongeveer alle situaties. Van een shtf scenario tot een auto ongeluk, vliegtuigcrash of overvallen worden. Leuk leesvoer :)
  maandag 22 november 2010 @ 21:12:46 #200
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89029328
quote:
This is the ultimate guide to survival: in the wilderness, in the city, in planes, in cars and in the home. How to stay alive in every dangerous situation? This title contains over 550 colour illustrations showing techniques, tactics and tricks of the trade, and 80 step-by-step training projects for extreme life skills to use in emergencies. ...meer
Klinkt goed.
  zaterdag 27 november 2010 @ 01:33:01 #201
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89213711
Aangepaste & (nog)iets uitgebreidere versie van de Bug Out gear lijstjes geupload
(vorige link werkt niet meer)
pi_89217738
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 09:15 schreef Metro2005 het volgende:

Buck batam BLW :

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Multi-tools ga je weinig aan hebben in een echte survival situatie...
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:09:02 #203
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_89331897
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 10:36 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Multi-tools ga je weinig aan hebben in een echte survival situatie...
klopt, maar retehandig voor alle andere situaties die iets vaker voorkomen in het dagelijks leven zoals lege batterijen vervangen in een onmogelijk-zonder-gereedschap-te-openen-achterlicht op de fiets of op het werk ed :)

Dat buck mes is iets beter voor surivival situaties geschikt maar die zit niet in mijn EDC. Wel in mijn rugzak / bug out bag.
Het mes op de multitool heb ik overigens geslepen en is vlijmscherp nu dus op zich ook voor de iets minder spannende survival situaties nog wel geschikt.

Ohja, nog een firesteel als nieuwe aanwinst voor de BOB gekocht, 5 euro was niet echt een prijs waar ik hem voor kon laten liggen :P maar DAMN dat is lastig om uit te vogelen wat de beste methode is om een vuur mee aan te krijgen. Je moet echt goed droog aanmaakmateriaal hebben anders krijg je echt niks ermee aan. Dus ik heb nu een paar watjes erbij gedaan als aanmaakmateriaal :) Beter dat ik er nu achterkom dan wanneer ik het echt heel hard nodig heb.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:07:18 #204
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_89353406
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 09:15 schreef Metro2005 het volgende:

Buck batam BLW :

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

lekker hoor.
In plaat van jou buck heb ik een Smith and Wesson SWAT en ipv je multitool heb ik een leatherman surge :)

trouwens ik denk dat een multitool extreem handig is tijdens het survivallen
stay frosty
pi_89394143
Multitool is altijd handig, dus ook tijdens een teotwawki :)

En dat met zo'n firesteel, ja is echt inderdaat rete moeilijk om iets met ook maar een klein beetje vocht erin aan te krijgen. Onder een goede hoek houden en van tevoren heel je vuur bij elkaar halen voordat je het aan steekt. Ik zou zeggen veel oefenen. Ik ben er achter gekomen dat het stof uit je wasdroger extreem snel aan gaat, wel een slecht zichtbare vlam. Moet je ook maar eens proberen.
En ook gewoon een paar aanstekers in je BOB doen, waarom zou je het niet doen :9
pi_89396045
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:50 schreef Saak het volgende:
Multitool is altijd handig, dus ook tijdens een teotwawki :)
Kom nou. Het zaagje, tangetje, schaartje en mesje zijn bijna altijd te klein om praktisch te zijn. En als je tijdens een survival-situatie om een of andere vage rede een schroevendraaier nodig hebt is er een kleine kans dat die past. Leuk voor vaderdag, maar je hebt veel meer aan een echt mes en een echte bijl.

En machines repareren of onderhouden met zoiets kun je ook vergeten, dan heb je een echte gereedsschapsdoos nodig.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:08:38 #207
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_89397154
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Kom nou. Het zaagje, tangetje, schaartje en mesje zijn bijna altijd te klein om praktisch te zijn. En als je tijdens een survival-situatie om een of andere vage rede een schroevendraaier nodig hebt is er een kleine kans dat die past. Leuk voor vaderdag, maar je hebt veel meer aan een echt mes en een echte bijl.

En machines repareren of onderhouden met zoiets kun je ook vergeten, dan heb je een echte gereedsschapsdoos nodig.
Het klopt dat de zaag en tang klein zijn. Maar voor noodreparatie's kan een handig persoon erg veel met een multitool van hoge kwaliteit. Ik heb jarenlang als monteur gewerkt, en ik liep meestal standaard met 1 type schroevendraaier en 1 tang op zak. Natuurlijk is het niet netjes om de verkeerde schroevendraaier te gebruiken, maar als het even snel open moet en je hoeft het niet honderd keer te doen dan is er niets mis mee.. Ik denk dat een multitool zo goed is als de persoon die hem gebruikt, ik kan met een multietool zonder te veel moeite een gemiddelde crosmotor starten. Of een oudere auto.. Tank dopjes openbreken om benzine te stelen enz enz
  woensdag 1 december 2010 @ 19:08:39 #208
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89397156
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Woodsman het volgende:

Het is het uitgebreide equivalent van het oeroude zwitserse zakmes. Je weet wel die dingen die ze zelfs in ieder leger aan iedere soldaat geven, omdat het zo'n nutteloos ding is :')
(Bij sommige (o.a. US) krijg je zelfs een multitool i.p.v zakmes tegenwoordig)

Heb de mijne altijd bij me en heb 'm al menigmaal gebruikt. Met grote tevredenheid.

& Een complete gereedschapskist meesleuren in je BOB is gewoon niet praktisch :P
pi_89400244
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:08 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Het is het uitgebreide equivalent van het oeroude zwitserse zakmes. Je weet wel die dingen die ze zelfs in ieder leger aan iedere soldaat geven, omdat het zo'n nutteloos ding is :')
(Bij sommige (o.a. US) krijg je zelfs een multitool i.p.v zakmes tegenwoordig)

Toevallig heb ik ooit eens zo'n zwitsers zakmes van de NL landmacht gekregen van een soldaat, omdat hij er niets mee deed.

Vraag maar eens aan de gemiddelde soldaat hoe vaak ze iets anders gebruiken van dat ding dan het mes.
quote:
Heb de mijne altijd bij me en heb 'm al menigmaal gebruikt. Met grote tevredenheid.

& Een complete gereedschapskist meesleuren in je BOB is gewoon niet praktisch :P
Maar op die plek kunnen veel praktischere dingen.
  woensdag 1 december 2010 @ 22:50:33 #210
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89410076
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef Woodsman het volgende:
Toevallig heb ik ooit eens zo'n zwitsers zakmes van de NL landmacht gekregen van een soldaat, omdat hij er niets mee deed.

Vraag maar eens aan de gemiddelde soldaat hoe vaak ze iets anders gebruiken van dat ding dan het mes.
Ik kan putten uit m'n eigen KL 'ervaring', & het antwoord is: Geregeld. :)
(maar scheelt van persoon tot persoon)

quote:
Maar op die plek kunnen veel praktischere dingen.
DAT is een kwestie van 'smaak' / prioriteiten & beschikbare ruimte.
Voor mij is het iets waar ik liever mee verlegen dan om verlegen zit.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:04:33 #211
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_89410965
Ik denk dat het ook een deel van echt low tec survival is. Ik ben liever wat high tec ;)
pi_89457853
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 01:33 schreef R0N1N het volgende:
Aangepaste & (nog)iets uitgebreidere versie van de Bug Out gear lijstjes geupload
(vorige link werkt niet meer)
Al die spullen bij elkaar passen niet eens in mijn huis :')
Daarnaast zijn enkele aantallen ook wat overdreven imho. Sokken/ondergoed heb je in principe genoeg aan 2 of 3 stuks bijvoorbeeld.

Anyway, leuk topic, en dat in TRU ^O^

Ik heb twee luchtbuksen om op duiven te jagen en via mijn balkon kan ik op mijn (platte) dak komen en heb ik toegang tot ongeveer 25 woningen + een apotheek (hoewel die waarschijnlijk op dag 1 al geplunderd is). Reken maar dat huizen waar niemand aanwezig is mijn eigendom worden in een echte SHTF situatie.
Het mooie van toegang tot zoveel verschillende huizen is dat er veel verschillende spullen te vinden zullen zijn, en dat ik mijn eigen voordeur kan barricaderen.
In de stad is leegstaande/verlaten huizen plunderen volgens mij dé manier om te overleven, helemaal als je geen hightec survivalspullen hebt.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 3 december 2010 @ 00:09:07 #213
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_89458290
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 00:00 schreef P8 het volgende:

[..]

Daarnaast zijn enkele aantallen ook wat overdreven imho. Sokken/ondergoed heb je in principe genoeg aan 2 of 3 stuks bijvoorbeeld.

Ik heb twee luchtbuksen om op duiven te jagen en via mijn balkon kan ik op mijn (platte) dak komen en heb ik toegang tot ongeveer 25 woningen + een apotheek (hoewel die waarschijnlijk op dag 1 al geplunderd is). Reken maar dat huizen waar niemand aanwezig is mijn eigendom worden in een echte SHTF situatie.
Het mooie van toegang tot zoveel verschillende huizen is dat er veel verschillende spullen te vinden zullen zijn, en dat ik mijn eigen voordeur kan barricaderen.
In de stad is leegstaande/verlaten huizen plunderen volgens mij dé manier om te overleven, helemaal als je geen hightec survivalspullen hebt.
Als je in nederland kan blijven is dat een optie.. Maar daar moet je niet vanuit gaan.
pi_89458641
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 december 2010 00:09 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Als je in nederland kan blijven is dat een optie.. Maar daar moet je niet vanuit gaan.
Het enige nadeel voor mijn woonplek is dat ik op de grens zit van het water als de dijken doorbreken, maar verder verwacht ik dat Groningen (waar ik woon) juist één van de beste plekken is om te verblijven in elk denkbaar scenario :)
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 3 december 2010 @ 01:34:44 #215
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89461034
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 00:00 schreef P8 het volgende:
Je hoeft ook niet alles te hebben ;)
2 a 3 items per categorie is meestal al genoeg. De rest hangt volledig van je situatie en plannen af. Het is dan ook een 'totaal lijst' met alles wat je maar kan bedenken dat handig kan zijn om te hebben.

Die aantalen heb ik niet allemaal van mezelf, en vond het eerst ook wat veel, maar uiteindelijk is dat wel een aan te raden aantal. Slijtage e.d. spelen ook een rol hierbij. In dienst kreeg je 7 paar sokken, dat was echt niet genoeg met oefeningen e.d. had er al snel 14 :)

quote:

Zorg wel dat je altijd een ontsnappingsroute hebt. Anders zit je als een rat in de val.
Zodra mensen weten dat jij daar binnen zit met een hoop spullen, komen ze vroeg of laat binnen.
Al moeten ze door je barricades heen hakken. Zij hebben alle tijd etc.

quote:
Niet alleen in de stad. Overal ;)
pi_89463597
Maar in de stad heb je in een anoniem appartement op de 14e verdieping volgens mij een grotere kans om wat te vinden dan in een huisje in het bos.

Iedereen denkt dat niemand dat huisje in het bos kent, en een anoniem appartement zie je gauw over het hoofd.

Ik stuiter een alle kanten op met wat ik zou doen, nu zit er weer 'warmtebeeldcamera met laadapparatuur plunderen, hoog gebouw opzoeken en kijken' :+
(maar ik denk dat ik in de praktijk de eerste week niet ga overleven)
  maandag 6 december 2010 @ 09:44:39 #217
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_89578045
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 08:23 schreef Resistor het volgende:
Maar in de stad heb je in een anoniem appartement op de 14e verdieping volgens mij een grotere kans om wat te vinden dan in een huisje in het bos.

Iedereen denkt dat niemand dat huisje in het bos kent, en een anoniem appartement zie je gauw over het hoofd.

Ik stuiter een alle kanten op met wat ik zou doen, nu zit er weer 'warmtebeeldcamera met laadapparatuur plunderen, hoog gebouw opzoeken en kijken' :+
Een week moet je wel kunnen overleven toch? Dan speelt voedsel nog niet direct een vreselijk grote rol en zolang je je warm kunt houden en water hebt heb je al een groot deel voor elkaar.
  maandag 6 december 2010 @ 19:21:59 #218
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_89598382
je moet een beetje kijken hoe de situatie is he..
daarvan is alles afhankelijk... zo min mogelijk energie verspillen en zoveel mogelijk scoren
stay frosty
pi_89612684
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:21 schreef BarraCupraCuda het volgende:
je moet een beetje kijken hoe de situatie is he..
daarvan is alles afhankelijk... zo min mogelijk energie verspillen en zoveel mogelijk scoren
Welke situaties zouden kunnen gebeuren die de infrastructuur zo verkloten dat je terug moet vallen op dit soort primitieve technieken (in een modern jasje :9 )
Extremistisch gematigd.
pi_89612793
Ik kom beter tot mijn recht als het wat rustiger is. Ik kan wel wat tikken uitdelen, maar ik denk dat ik snel het onderspit zal delven bij voedselrellen of ander menselijk geweld omdat ik te zachtaardig ben, en te veel mensen wil helpen.

Ik kom uit een stropersfamilie, ik kom goed tot mijn recht rustig aan de waterkant, ik kan (net als mijn vader) eendennesten RUIKEN (geen idee of dat echt bijzonder is), en ik heb veel geduld.
Als iemand een fazant ziet is de kans groot dat ze denken 'mooie vogel', ik betrap mijzelf wel eens op de gedachte 'als ik nou maar een geweer had' :+
pi_89613847
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:46 schreef Resistor het volgende:
Ik kom beter tot mijn recht als het wat rustiger is. Ik kan wel wat tikken uitdelen, maar ik denk dat ik snel het onderspit zal delven bij voedselrellen of ander menselijk geweld omdat ik te zachtaardig ben, en te veel mensen wil helpen.

Ik kom uit een stropersfamilie, ik kom goed tot mijn recht rustig aan de waterkant, ik kan (net als mijn vader) eendennesten RUIKEN (geen idee of dat echt bijzonder is), en ik heb veel geduld.
Als iemand een fazant ziet is de kans groot dat ze denken 'mooie vogel', ik betrap mijzelf wel eens op de gedachte 'als ik nou maar een geweer had' :+
Nice skills ^O^
Extremistisch gematigd.
  maandag 6 december 2010 @ 23:17:39 #222
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_89614988
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:45 schreef P8 het volgende:

[..]

Welke situaties zouden kunnen gebeuren die de infrastructuur zo verkloten dat je terug moet vallen op dit soort primitieve technieken (in een modern jasje :9 )
wanneer 99% van de mensen dood zijn
stay frosty
pi_89615048
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:17 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

wanneer 99% van de mensen dood zijn
Door?
Extremistisch gematigd.
pi_89615193
En tussendoor; Ik denk dat "Children of Men" wel een film is die de mensen hier zullen waarderen, als ze deze nog niet kennen.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:50:57 #225
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89619039
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 08:23 schreef Resistor het volgende:

Kan. Maar dat hangt van de situatie af. Ziet de stad er uit als in het plaatje bij de OP ... tja ;)
Is 99% dood door 1 of ander virus, dan juist weer wel.

quote:
:D Das nog eens HiTec survival !

Die eerste week moet het probleem niet zijn. In de meeste gevallen hoor je vrij snel bij de doden of de overlevenden zodra shtf. De overlevenden zullen elkaar doorgaands ook niet direct massaal te lijf gaan, hoewel dit erg lastig te voorspellen is op dit moment. Het grootste probleem om te blijven leven is drinken & voedsel (& onderdak).

Met de juiste kennis is water geen probleem. Voedsel wordt al snel een stuk lastiger & is ook nog eens scenario afhankelijk. Gelukkig kun je daar ook wat langer zonder, 3 tot 4 weken is te overleven. Maanden als je af en toe wel iets eet.

Zelfs al is b.v. iedereen dood door een virus, en er dus bergen met voedsel te halen valt, hoef je na 2 dagen geen koelkast meer open te maken en kun je al het brood ook laten voor wat het is.
De rest van wat je vind is meestal ook maar beperkt houdbaar. Zelfs in die situatie is het dus na een maand of 3 zoeken, en uitkijken, geblazen. (rottende lijken / rottend voedsel / ratten etc. (ziektes) :N )

quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:45 schreef P8 het volgende:
- (Atoom) Oorlog
- Natuurgeweld (Meteoriet, tsunami's, aardbevingen, vulkanen etc)
- Alien invasion :+
- Lichte vorst (voor wat betreft de treinen :P )
  dinsdag 7 december 2010 @ 20:10:53 #226
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_89646430
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:20 schreef P8 het volgende:
En tussendoor; Ik denk dat "Children of Men" wel een film is die de mensen hier zullen waarderen, als ze deze nog niet kennen.
leuke film ja :)
netzoals The Road
stay frosty
pi_89647572
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:50 schreef R0N1N het volgende:

- (Atoom) Oorlog
- Natuurgeweld (Meteoriet, tsunami's, aardbevingen, vulkanen etc)
- Alien invasion :+
- Lichte vorst (voor wat betreft de treinen :P )
Oorlog verkloot de infrastructuur niet dusdanig dat je terugvalt op overlevingsskills.
Natuurgeweld zullen we hier niet krijgen. Nederland ligt niet op een breuklijn, dus vulkanen en aardbevingen zullen we niet krijgen. Tsunami's worden tegengehouden door Engeland.
Als er aliens hier kunnen komen (interstellair reizen en shit), kunnen ze waarschijnlijk ook binnen enkele dagen de gehele mensheid uitroeien. Dan heb je ook niks meer aan je survivalskills.

Dus eigenlijk zijn meteorieten (jarenlange zonsverduistering) en een atoomoorlog de enige gevaren voor ons. Bij een jarenlange zonsverduistering kun je denk ik beter in steden zitten. De natuur heeft dan weinig meer te bieden en in steden heb je betere bescherming tegen de kou.
Bij een atoomoorlog zijn we waarschijnlijk sowieso fucked. Met een beetje pech worden Rotterdam, Berlijn en het Ruhrgebied genuked en moeten we wel heel veel mazzel hebben als we geen last willen krijgen van de fallout.

Gewoon even een hardopdenkpost :P
Extremistisch gematigd.
pi_89649250
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:31 schreef P8 het volgende:

[..]

Oorlog verkloot de infrastructuur niet dusdanig dat je terugvalt op overlevingsskills.
Natuurgeweld zullen we hier niet krijgen. Nederland ligt niet op een breuklijn, dus vulkanen en aardbevingen zullen we niet krijgen. Tsunami's worden tegengehouden door Engeland.
<knip>

Zet eens een paar weken de gemalen uit door een energietekort, dan zullen we nog wel zien hoe veel % van de Nederlandse bevolking nog droge voeten heeft ;)
En dan niet alleen gebieden onder zeeniveau, Itteren en Borgharen zullen vast wel bij sommige mensen een belletje doen rinkelen, en die liggen lang niet onder zeeniveau (maar dat was wel heel extreem)

En ik ben niet bang voor de natuur, ik ben bang voor de mens, want als de gemalen niet draaien lopen de wegen onder, en komt de voedselvoorziening tot stilstand, met alle gevolgen van dien.
pi_89650077
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef Resistor het volgende:

[..]

Zet eens een paar weken de gemalen uit door een energietekort, dan zullen we nog wel zien hoe veel % van de Nederlandse bevolking nog droge voeten heeft ;)
En dan niet alleen gebieden onder zeeniveau, Itteren en Borgharen zullen vast wel bij sommige mensen een belletje doen rinkelen, en die liggen lang niet onder zeeniveau (maar dat was wel heel extreem)

En ik ben niet bang voor de natuur, ik ben bang voor de mens, want als de gemalen niet draaien lopen de wegen onder, en komt de voedselvoorziening tot stilstand, met alle gevolgen van dien.
Volgens mij is Nederland sowieso te klein om 16,5 miljoen mensen van voedsel te kunnen voorzien. Maar ja, ik ben benieuwd welk effect het stilvallen van de gemalen zal hebben. Zou het grootste deel van Nederland niet alleen heel zompig/moerassig worden? Daar is prima mee te leven.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:53:24 #230
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89652509
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:31 schreef P8 het volgende:
Dit moet je wel in het groot zien, geen schermutseling in verweggistan ;) en echt, dan wordt het een ander verhaal. "Infrastructuur" is een "Prime target". Als je het niet in kan nemen, weg er mee. Bruggen en Energie centrales b.v. Nou, ik geef het je te doen hier in NL, geen stroom en geen grote bruggen meer (oftewel, je komt ook niet meer weg) ...

quote:
Dat is wel héél kort door de bocht. :D
Sowieso praten we hier wel op 'wereld niveau'. Beperk je dus niet op NL. (Doe ik ook niet ;) )
Van breuklijnen zullen we hier an sich niet zo erg snel last hebben, maar die zijn er wel degelijk in de gebieden om ons heen. Die kunnen van invloed zijn (in zeer extreme gevallen). Dan nog zitten we hier op het beste aardbeving kussen wat de natuur te bieden heeft, dus op zich hoef je je daar alhier niet echt druk om te maken. Wél als je inziet dat je je moet verplaatsen. (En raad eens welke kant je dan al snel opgaat ;) ) + dat een meteorietinslag uiteraard een 'aardbeving' veroorzaakt.

Op wat voor manier dat ook meteen vulkanen uitsluit ontgaat me even, maar daarvoor geldt verder wel min of meer hetzelfde. Met één grote uitzondering. Zelfs een (flinke) vulkaan uitbarsting aan de andere kant van de Wereld kan hier voor een zonsverduistering zorgen. Yellowstone als het ultieme voorbeeld.

& alleen tsunami's uit de westelijke Atlantische Oceaan worden tegengehouden door Engeland :Y) (& dan maar hopen dat ie er niet overheen komt ;) )

Uit de richting van Ijsland - Noorwegen (via Noordzee) zijn we wel degelijk kwetsbaar, maar daar hebben we de mazzel dat de noordzee vrij ondiep is.

Via het Nauw van Calais kunnen we ook nog geraakt worden.

quote:
Als er aliens hier kunnen komen (interstellair reizen en shit), kunnen ze waarschijnlijk ook binnen enkele dagen de gehele mensheid uitroeien. Dan heb je ook niks meer aan je survivalskills.
Mja, dat terrein is dusdanig speculatief dat ik je maar naar de serie "V" (van Visitors) verwijs (Maar, in Bobsnaam, wel het origineel) 8-)

Nee echt, daar valt niets zinnigs over te zeggen. ;)

quote:
Dus eigenlijk zijn meteorieten (jarenlange zonsverduistering) en een atoomoorlog de enige gevaren voor ons. Bij een jarenlange zonsverduistering kun je denk ik beter in steden zitten. De natuur heeft dan weinig meer te bieden en in steden heb je betere bescherming tegen de kou.
Probeer de kassen in 't Westland ! ... als je het droog weet te houden :P

quote:
Bij een atoomoorlog zijn we waarschijnlijk sowieso fucked. Met een beetje pech worden Rotterdam, Berlijn en het Ruhrgebied genuked en moeten we wel heel veel mazzel hebben als we geen last willen krijgen van de fallout.

Met een all-out attack a la koude oorlog dan zit je hier niet best nee.

Rotterdam Krijgt er minstens 2. Haven & vliegveld (Ik woon er vlak bij :') ) & nog 1 op de maasvlakte. Daarmee leg je het economisch hart van NL stil.
dan 1 op Den Haag om de politieke kop er af te hakken, 1 op schiphol & 1 op alle andere grote vliegvelden + electriciteitscentrales (Borsele ! o.a.) + grote/belangrijke militaire installaties.

Overigens hoef je je met een 80 Megaton bom op Utrecht nergens in NL nog zorgen te maken over 'fallout' >:) (Gelukkig hebben alleen de Russen met zulke joekels geexpirimenteerd in de jaren '80, afaik)
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:58:31 #231
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89652850
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:12 schreef P8 het volgende:
Volgens mij is Nederland sowieso te klein om 16,5 miljoen mensen van voedsel te kunnen voorzien. Maar ja, ik ben benieuwd welk effect het stilvallen van de gemalen zal hebben. Zou het grootste deel van Nederland niet alleen heel zompig/moerassig worden? Daar is prima mee te leven.

Al het blauwe is onder water. De moerassen e.d. vindt je (dan) ook terug in het groene deel.
& hoezo is een zompig moeras 'Prima mee te leven' :?

edit:
Ik zou wel eens zo'n kaart willen zien met de hoogte van een stormvloed. (al gauw 4 tot 5 meter boven NAP )

[ Bericht 3% gewijzigd door R0N1N op 07-12-2010 22:06:43 ]
pi_89654445
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:53 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dit moet je wel in het groot zien, geen schermutseling in verweggistan ;) en echt, dan wordt het een ander verhaal. "Infrastructuur" is een "Prime target". Als je het niet in kan nemen, weg er mee. Bruggen en Energie centrales b.v. Nou, ik geef het je te doen hier in NL, geen stroom en geen grote bruggen meer (oftewel, je komt ook niet meer weg) ...
Maar Nederland heeft eigenlijk geen strategische geografische waarde meer. Hooguit de haven van Rotterdam of om een eventuele tegenaanval af te slaan. Daarnaast, als ze ons willen innemen laten ze de infrastructuur staan. Willen ze ons niet innemen is het goedkoper om ons gewoon te laten. Verkloot het land en je krijgt vluchtelingen. Vluchtelingen leiden tot problemen in eigen land. Dus nee, dit klinkt niet aannemelijk :P
quote:
[..]

Dat is wel héél kort door de bocht. :D
Sowieso praten we hier wel op 'wereld niveau'. Beperk je dus niet op NL. (Doe ik ook niet ;) )
-knip-
Ik praat hier over mijn eigen positie als SHTF. Ik zou overigens vluchten naar boven en de zee volgen. Denemarken zou mijn goal zijn als ik moest vluchten (met hoop op doorvluchten naar Noorwegen), ik weet niet waar jij vanuit gaat waar mensen heen vluchten? Anyway, volgens mij valt het qua breuklijnen ook in Scandinavië wel mee.
quote:
Op wat voor manier dat ook meteen vulkanen uitsluit ontgaat me even, maar daarvoor geldt verder wel min of meer hetzelfde. Met één grote uitzondering. Zelfs een (flinke) vulkaan uitbarsting aan de andere kant van de Wereld kan hier voor een zonsverduistering zorgen. Yellowstone als het ultieme voorbeeld.
Hetzelfde scenario als de enorme meteorietinslag. My bad, vergeten. Anyway, vulkanen liggen doorgaans op breuklijnen van de tectonische platen en matige vulkaanuitbarstingen zullen daarom voor ons geen gevaar vormen.
Trouwens, ook bij een uitbarsting als in Yellowstone kun je nog het beste hier in Nederland zitten. Hoe groter de afstand, hoe minder verwoestend het effect. Daarnaast hebben we vaak (relatief) schone wind van zee --> versere lucht.
quote:
& alleen tsunami's uit de westelijke Atlantische Oceaan worden tegengehouden door Engeland :Y) (& dan maar hopen dat ie er niet overheen komt ;) )
A tsunami worth dying for :P
quote:
Uit de richting van Ijsland - Noorwegen (via Noordzee) zijn we wel degelijk kwetsbaar, maar daar hebben we de mazzel dat de noordzee vrij ondiep is.

Via het Nauw van Calais kunnen we ook nog geraakt worden.
Beiden zullen inderdaad schade aanrichten, maar nog altijd zal dit het grootste deel van Nederland mobiel houden.
quote:
Met een all-out attack a la koude oorlog dan zit je hier niet best nee.

Rotterdam Krijgt er minstens 2. Haven & vliegveld (Ik woon er vlak bij :') ) & nog 1 op de maasvlakte. Daarmee leg je het economisch hart van NL stil.
dan 1 op Den Haag om de politieke kop er af te hakken, 1 op schiphol & 1 op alle andere grote vliegvelden + electriciteitscentrales (Borsele ! o.a.) + grote/belangrijke militaire installaties.

Overigens hoef je je met een 80 Megaton bom op Utrecht nergens in NL nog zorgen te maken over 'fallout' >:) (Gelukkig hebben alleen de Russen met zulke joekels geexpirimenteerd in de jaren '80, afaik)
Hwoah, het zou me eerlijk gezegd al verbazen als Nederland een atoombom waard is. Die dingen zijn kneiterduur en als Europa plat ligt, zal de haven nutteloos zijn. Gewone bombardementen zullen aannemelijker zijn. Maar aan de andere kant, misschien dat een landje als ons ook wel 1tje verdient in de ogen van China/Rusland/Amerika/Iran:P
Extremistisch gematigd.
pi_89654797
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:58 schreef R0N1N het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Al het blauwe is onder water. De moerassen e.d. vindt je (dan) ook terug in het groene deel.
& hoezo is een zompig moeras 'Prima mee te leven' :?

Dat zijn leuke kaartjes, maar 500 jaar geleden was Nederland dijkloos, maar het Markermeer was niet zo groot. Dus er zullen meerdere factoren meespelen dan enkel het NAP. En volgens mij is Oostgroningen nooit een meer geweest (niet in de afgelopen duizenden jaren tenminste)
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:58:44 #234
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89656721
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:23 schreef P8 het volgende:
Maar Nederland heeft eigenlijk geen strategische geografische waarde meer. Hooguit de haven van Rotterdam of om een eventuele tegenaanval af te slaan. Daarnaast, als ze ons willen innemen laten ze de infrastructuur staan.
Die waarde heeft het nog steeds & die haven al helemaal.
Dat men de infrastructuur laat staan bij inname is een tikkeltje naief. Kijk b.v. eens naar Irak. Helemaal kapot geschoten, onder het mom van 'bevrijding'. Bovendien is zo'n wederopbouw hartstikke lucratief ! Dus, nee, tenzij je het zelf direct keihard nodig gaat hebben.

quote:
Willen ze ons niet innemen is het goedkoper om ons gewoon te laten. Verkloot het land en je krijgt vluchtelingen. Vluchtelingen leiden tot problemen in eigen land. Dus nee, dit klinkt niet aannemelijk :P
Niet voor Belgie of Duitsland nee. :P
Maar heeft Amerika b.v. enige boodschap aan of last van vluchtelingen uit Irak ? Afghanistan ? Hadden ze dat bij Vietnam ? Korea ? etc. ?

& de publieke opinie ... daar heb je censuur & propaganda voor ;)

quote:
Ik praat hier over mijn eigen positie als SHTF. Ik zou overigens vluchten naar boven en de zee volgen. Denemarken zou mijn goal zijn als ik moest vluchten (met hoop op doorvluchten naar Noorwegen), ik weet niet waar jij vanuit gaat waar mensen heen vluchten? Anyway, volgens mij valt het qua breuklijnen ook in Scandinavië wel mee.
Noorwegen lijkt mij één van de betere plaatsen, afhankelijk van scenario. (Met een nieuwe ijstijd zoek ik het b.v. liever wat zuidelijker :P )

Waar mensen heen vluchten ... is lastig. Alle kanten op & veel blijven thuis. Westelijk Europa is super dun dicht [edit: vautje] bevolkt (en Nederland al helemaal) dus het maakt weinig uit waar je heen gaat, je struikelt zelfs middenin de Ardennen over de vluchtelingen, vermoed ik.

quote:
Hetzelfde scenario als de enorme meteorietinslag. My bad, vergeten. Anyway, vulkanen liggen doorgaans op breuklijnen van de tectonische platen en matige vulkaanuitbarstingen zullen daarom voor ons geen gevaar vormen.
Trouwens, ook bij een uitbarsting als in Yellowstone kun je nog het beste hier in Nederland zitten. Hoe groter de afstand, hoe minder verwoestend het effect. Daarnaast hebben we vaak (relatief) schone wind van zee --> versere lucht.

[..]

A tsunami worth dying for :P

[..]

Beiden zullen inderdaad schade aanrichten, maar nog altijd zal dit het grootste deel van Nederland mobiel houden.
Per boot bedoel je ? :D
Nee, ja, dat hangt volledig van de omvang af & hoever landinwaarts het alles vernietigende water komt ;)

quote:
Hwoah, het zou me eerlijk gezegd al verbazen als Nederland een atoombom waard is. Die dingen zijn kneiterduur en als Europa plat ligt, zal de haven nutteloos zijn. Gewone bombardementen zullen aannemelijker zijn. Maar aan de andere kant, misschien dat een landje als ons ook wel 1tje verdient in de ogen van China/Rusland/Amerika/Iran:P
Dit is anders wel het scenario waar onze 'strategen' van uitgingen tijdens de koude oorlog. Toen had je het alleen wel over duizenden 'warheads' die op Europa stonden gericht. Tegenwoordig is dat gelukkig stukken minder en zijn de meeste bommen gelukkig ook wat kleiner (want nauwkeuriger te richten tegenwoordig).

Maar zelfs vandaag de dag is Rotterdam (haven) van groot strategisch belang voor Noord-west Europa (& dus een (potentieel) 'target')

& ja, hallo, we hadden het toch over een (wereldwijde) atoom-oorlog :? & dan is een 'gewoon bombardement' heul niet aannemelijk. :P

Wat is uberhaubt aannemelijk ? Vooralsnog zie ik geen reden aan te nemen dat er binnenkort ook maar 1 bom hier zou kunnen gaan vallen, maar er over nadenken kan geen kwaad ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 08-12-2010 00:18:44 (dicht, eikel, dicht bevolkt) ]
pi_89866689
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:20 schreef P8 het volgende:
Die vind ik veel te onrealistisch. We kunnen onderhand al mensen klonen, en daar proberen ze dat niet eens.
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:44:40 #236
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_89913509
Zo, aantal pakken Adventure Food RME's ingeslagen!
Ik ga zo de goulash proberen.

zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:04:56 #237
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_89916501
Dat was echt lekker gewoon, serieus.

Heb trouwens een gasmasker gekocht bij comonet.eu

http://www.camonet.eu/det(...)ft/nbc-masker-c3.htm
met 3x
http://www.camonet.eu/det(...)ilterbus-geseald.htm
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:37:48 #238
6616 Scully
Just vodka.
pi_89917901
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 12:44 schreef Psy-freak het volgende:
Zo, aantal pakken Adventure Food RME's ingeslagen!
Ik ga zo de goulash proberen.

[ afbeelding ]
Waar heb je die gekocht?
I don't have to runaway and live in the street. I can runaway and I can go to the ocean, I can go to the country, I can go to the mountains. I could go to Israel, Africa, Afghanistan.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:48:59 #239
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_89918404
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:37 schreef Scully het volgende:

[..]

Waar heb je die gekocht?
Sunny Camp, maar dat is geen keten.

Bever en Perry en allerhande sportzaken hebben wel MRE's/B-ration.
Of www.ikgaopreis.nl, www.noodzaken.nl en www.liff.nl hebben MRE's en B-ration

EDIT: ik zit te twijfelen of ik deze rugzak zal kopen als BOB:
http://www.camonet.eu/det(...)mmando-rugzak-wl.htm
of
http://www.camonet.eu/det(...)o-rugzak-camo-nl.htm

in camo en veel opbergruimte

[ Bericht 6% gewijzigd door Psy-freak op 14-12-2010 15:52:10 ]
pi_89991826

[ Bericht 100% gewijzigd door Woy op 16-12-2010 11:06:16 ]
Als je het zelf niet doet, doet niemand het.
pi_89994403
(Het is wel duidelijk dat ik hier een noob ben, mijn eerste post ging gelijk mis.)

Wat ik kwijt wilde was mijn beperkte visie op TEOTWAWKI.
Leuk al die survivalboeken en tools voor in de jungle, maar wij leven allemaal in NL en dat mag je gemakshalve wel één grote stad noemen.
Voor ons is vooral urban survival van belang, dus laat de kapmessen, hangmatten en camouflagepakken maar in de winkel hangen.
Wat betreft de gevaren die ik zie;
- Chemische ramp (ik woon ook in de buurt van de Botlek)
- Overstroming (geen tsunami's)
- Stroomstoring
Dit zijn allemaal tijdelijke rampen.
Met wat eten uit je voorraadkast en je kampeerspullen op zolder overleef je die wel een paar dagen, tot dat er hulp komt van buitenaf.
Oorlog zullen we hier niet krijgen en als er atoombommen gaan vallen, dan ga ik op het dak staan, want die wil ik geeneens overleven.
Ik maak me meer zorgen over de langdurige rampen die grote gebieden zullen treffen.
Zoals economische rampen, biologische rampen en olie tekorten. Zoals we nu onderhand wel weten zijn die rampen niet bepaald ondenkbeeldig.
Het punt van deze rampen is, dat je geen kant op kunt.
Leuk zo'n landgoed in Zweden, maar dat is een eind lopen met je BOB.
Tenzij je een jacht in de haven hebt liggen met proviand en wapens voor een jaar, zit je aan je huis vast.
Wat betreft die wapens, er zal altijd wel een vorm van overheid zijn en tijdens rampen worden die bepaald niet vriendelijker. Dus geef de overheid liever geen excuus om je op te pakken en op te sluiten ver weg van je proviand.
Mijn visie is, "Een man zijn huis is zijn kasteel". ;-)
Zorg dat je in geval van nood van je huis een fort kunt maken en dat er proviand aanwezig is om het een jaar uit te houden. Doe dit alles zo, dat niemand het merkt.
Plaats zonnepanelen voor stroom, maak een serre voor een tuintje, isoleer en beveilig de boel goed, installeer een waterfilter, etc. Allemaal voor het milieu... ahu. Zo ben je perfect voorbereid bij een ramp. En wanneer er niks gebeurt heb je een goed huis waar je met plezier in leeft en heb je hooguit wat overschot aan voedsel.

(En als je gaat plunderen. Neem een 'hooligan tool' mee.)
Als je het zelf niet doet, doet niemand het.
  donderdag 16 december 2010 @ 13:09:53 #242
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_89995714
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:28 schreef Woy het volgende:
(Het is wel duidelijk dat ik hier een noob ben, mijn eerste post ging gelijk mis.)

Wat ik kwijt wilde was mijn beperkte visie op TEOTWAWKI.
Leuk al die survivalboeken en tools voor in de jungle, maar wij leven allemaal in NL en dat mag je gemakshalve wel één grote stad noemen.
Voor ons is vooral urban survival van belang, dus laat de kapmessen, hangmatten en camouflagepakken maar in de winkel hangen.
Een camouflagepak heb ik niet & hoef ik ook niet. Donker grijs werkt ook prima, en zo'n compleet pak heeft eerder nadelen dan voordelen. (in de stad e.d. val je juist nog meer op, en overige overlevenden zouden je wel eens voor een 'echte' soldaat (overheids vertegenwoordiger) aan kunnen zien)

Een kapmes heeft echter nog wel wat meer (nuttige) toepassingen dan je een weg banen door de jungle & een hangmat is ook altijd handig om te hebben. Beter dan op de grond slapen (buitenshuis), of voor een logé etc.

quote:
Wat betreft de gevaren die ik zie;
- Chemische ramp (ik woon ook in de buurt van de Botlek)
- Overstroming (geen tsunami's)
- Stroomstoring
Dit zijn allemaal tijdelijke rampen.
Met wat eten uit je voorraadkast en je kampeerspullen op zolder overleef je die wel een paar dagen, tot dat er hulp komt van buitenaf.
Dat is inderdaad wat beperkt. Reele gevaren / rampen die ons zomaar kunnen treffen, dat wel, maar een stroomstoring b.v. kun je toch nauwelijks TEOTWAWKI noemen ;)
... en om nou als een rat in een kooi (opvang/vluchtelingen kamp) te zitten voor een jaar of langer ... :{w

Meer/betere hulp dan dat hoef je echt niet te verwachten met een grootschalige ramp, zeker niet binnen 1 week. (Zie New Orleans & Haiti)
quote:
Oorlog zullen we hier niet krijgen en als er atoombommen gaan vallen, dan ga ik op het dak staan, want die wil ik geeneens overleven.
Niet vandaag of morgen, maar die situatie kan binnen enkele jaren totaal veranderen.
Een atoomoorlog is wel het laatste wat ik mee wil maken. Ook ik sta er dan toch liever onder ;)
Maar in tegenstelling tot de jaren '80, ben ik daar nu niet echt bang voor.

quote:
<nog meer>
De rest kom ik nog op terug, nu is m'n pauze voorbij :P
pi_90009639
Uit mijn persoonlijke ervaringen blijkt dat een hangmat, en ook een veldbed, echt extreem koud is in vergelijking met de grond zelf. Heeft waarschijnlijk met de "dead space" te maken (stilstaande lucht). Onder een hangmat kan altijd lucht door en krijg je het dus koud.

Buiten in de natuur wanneer je geen tent hebt is een hangmat wel ideaal i.v.m beestjes e.d. Maar toch is het steen koud. Daarom ga ik toch liever voor een tent. Daarin voel je alleen de kou op je gezicht slaan :)

Ben ook een paar keer in zuid Frankrijk 's zomers geweest, in zulk klimaat maakt het dus niks uit. Is altijd warm.
  donderdag 16 december 2010 @ 21:50:42 #244
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_90020000
continued ...
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:28 schreef Woy het volgende:
Ik maak me meer zorgen over de langdurige rampen die grote gebieden zullen treffen.
Zoals economische rampen, biologische rampen en olie tekorten. Zoals we nu onderhand wel weten zijn die rampen niet bepaald ondenkbeeldig.
Het punt van deze rampen is, dat je geen kant op kunt.
Leuk zo'n landgoed in Zweden, maar dat is een eind lopen met je BOB.
Tenzij je een jacht in de haven hebt liggen met proviand en wapens voor een jaar, zit je aan je huis vast.
Met olie tekorten gaan we zeker te maken krijgen, de vraag is of we dan al zonder kunnen. Nu in ieder geval nog totaal niet. Een economische ramp, velen malen erger dan de huidige crisis, kan daar weer het gevolg van zijn. Ook dan wordt voedsel weer schaars b.v. omdat we dan veel minder/geen kunstmest meer kunnen maken. Plastic, Medicijnen etc. De lijst met waar we die olie-bestanddelen zoal voor gebruiken is echt schrikbarend lang.
Benzine was ooit het 'afval' wat terug het gat in werd gepompt ;)

We stevenen wat dat betreft ook regelrecht op een ravijn af en moeten echt radicaal van koers veranderen, maar tot nog toe is niemand daartoe bereidt.

Een wereld-ramp langs de biologische (visstand, gifgrond, overbevolking e.d.), economische en grondstoffen tekorten + klimaatveranderingen zie ik zelf als meest reele gevaar hier & nu in Nederland. Deze dingen zijn overigens zo nauw met elkaar verbonden en beinvloeden elkaar dusdanig dat je ze bijna niet los van elkaar kunt zien.

Niet dat een beurscrasch invloed heeft op het weer, maar wel andersom.
Overbevolking brengt o.a. tekorten & armoede met zich mee. etc. etc.

quote:
Wat betreft die wapens, er zal altijd wel een vorm van overheid zijn en tijdens rampen worden die bepaald niet vriendelijker. Dus geef de overheid liever geen excuus om je op te pakken en op te sluiten ver weg van je proviand.
Als ze dat willen, doen ze het toch wel.
Persoonlijk wordt ik liever niet als een mak lammetje afgevoerd naar het dichtsbijzijnde voetbal stadion, om aldaar aan m'n lot over gelaten te worden tussen de ziektes etc.. :{w

Zo lang je niet zwaarbewapend (of gewoon met je pistooltje zwaaiend) over straat gaat zwalken of langs wegblokkades probeert te komen, gaat dat ook best meevallen. Tenzij men besluit om actief geregistreerde wapenbezitters te ontwapenen, niet dat dat veel zoden aan de dijk zet, maar goed.

Hoewel ik absoluut geen voorstander van vuurwapens ben, en ze ook zeker niet wil promoten, zijn er legio situaties denkbaar, onder dergelijke barre & wetteloze omstandigheden, waarbij ze toch wel verdomd handig zijn om je vege lijf te redden.

quote:
Mijn visie is, "Een man zijn huis is zijn kasteel". ;-)
Zorg dat je in geval van nood van je huis een fort kunt maken en dat er proviand aanwezig is om het een jaar uit te houden. Doe dit alles zo, dat niemand het merkt.
Plaats zonnepanelen voor stroom, maak een serre voor een tuintje, isoleer en beveilig de boel goed, installeer een waterfilter, etc. Allemaal voor het milieu... ahu. Zo ben je perfect voorbereid bij een ramp. En wanneer er niks gebeurt heb je een goed huis waar je met plezier in leeft en heb je hooguit wat overschot aan voedsel.

(En als je gaat plunderen. Neem een 'hooligan tool' mee.)
Hoewel ik je sentiment deel, zijn hier een paar problemen mee.
Allereerst is er nog zoiets als gedwongen evacuatie. Als je daar mee te maken krijgt kun je je natuurlijk er aan onttrekken, maar dat wordt erg lastig.

Je huis tot fort omtoveren, met een berg proviand, eigen stroom voorziening, waterput & moestuin is onmogelijk te combineren met "zo dat niemand het merkt".

Even zwart/wit gesteld:
Als jij nou investeerd in dat huis, koop ik wel een pistool.
Dan heb ik na TEOTWAWKI allebei, en jij niks })
pi_90675090
Leuk topic!

Iedereen die dit volgt, denkt per definitie dat het einde van de wereld nadert?
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:45:12 #246
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_90679514
Het einde van de wereld nadert sowieso, het kan echter ook nog zo'n 4,5 miljard jaar duren... ;)
pi_90679680
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 13:59 schreef Roarzcorp. het volgende:
Leuk topic!

Iedereen die dit volgt, denkt per definitie dat het einde van de wereld nadert?
Niet, dat het einde van de wereld nadert. Wel denk ik dat er zoveel mensen inmiddels op Aarde rondlopen, dat er "binnenkort" "iets" mis zal gaan.
Maar ik denk dat we in Nederland relatief veilig zitten. Zowel geografisch als politiek gezien.
Extremistisch gematigd.
pi_90862922
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 15:49 schreef P8 het volgende: Maar ik denk dat we in Nederland relatief veilig zitten. Zowel geografisch als politiek gezien.
ik denk niet dat wij de eerste klappen krijgen. er zullen zeker landen voor onze neus de afgrond in vallen. kunnen we op dat moment nog terug?
Sir, we are surrounded.
Great now we can fight in any direction!
pi_90864218
Even een leuk kanaal pluggen: http://www.youtube.com/user/theroadwarri0r
Dit land kan zoveel analfabeter!
pi_90866599
Ik had het er toevallig vanavond over met een vriend van me. Een TEOTWAWKI-situatie.
Het grootste probleem: Hoe bouw je een nieuwe beschaving op? Als jij de grondlegger bent van je maatschappij, hoe verzorg je dan het orgaan dat besluiten neemt? Ben je een dictator? Implementeer je een soort democratie? Hoe doe je dat dan? etc.
Extremistisch gematigd.
pi_90908296
mensen uit dordrecht zichzelf ingesloten of met de BOB op pad gegaan :')
Sir, we are surrounded.
Great now we can fight in any direction!
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:35:00 #252
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91001732
Zijn hier ook mensen die ook Amerikaanse survival sites/forums volgen?
En volgens mij zit er een fout in de overgang tussen deel 5 en dit deel, er is geen link naar dit topic in het laatste bericht, dat is wat ik bedoel.

Voor rest heb ik nu alle deeltjes doorgelezen, maar ik vind het nog wel tegenvallen qua bruikbare informatie voor de sheeple. (sheeple = sheep en people, hiermee worden mensen bedoeld die kuddedieren zijn en niet fatsoenlijk zichzelf voorbereiden op grote of kleine rampen en die niet zelf nadenken.)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:36:50 #253
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_91001856
grootste dilemma is, wie help je allemaal.. Vrienden, familie, vriendin enz.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:57:11 #254
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91003248
Ja, dat is een groot dilemma, maar je kunt het ook eens ter sprake brengen. Kijken of hun eens een voedselvoorraad van een week of 2 willen aanleggen. Want als je serieus gaat kijken naar de risico's en welke rampen er kunnen gebeuren zul je zien dat het een dag tot 2 weken duurt. Bij dit soort rampen denk ik aan stroomuitval/overstroming/storm enzovoort. Het scheelt al een hoop als je kennissen op dit soort rampen zijn voorbereid.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 23:02:22 #255
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91003572
Zo heb ik bijvoorbeeld mijn zus al het volgende lijstje gestuurd,

1. Water in een fles. 1,5 tot 3 liter pp

2. Eten: Blikken of droog (macaroni) en Fred&Ed jam ofzo voor op crackers.

3. Kleding: 2 x broek, 2 x T-shirt/top en 3x ondergoed en sokken. Alles stevig en een fleece vest in de winter. Goede wandel/sportschoenen (Heb je denk ik al voor hardlopen.) Misschien een deken. Handschoenen en muts enzo in de winter.

4. Hygiëne: Tandelborstel+tandpasta, handgel, nagelschaartje

5. Veiligheid: EHBO doosje of reisapotheek

6. Licht/vuur: Zwengel zaklamp of 1 met extra batterijen (liefst batterijen los bewaren) lucifers of doorzichtige (zodat je ziet hoeveel er nog in zit) aanstekers. Waxine lichtjes

7. Informatie: Kaart van omgeving (liefs veel details en met meerdere uitgestippelde routes naar ons/vrienden) en kompas.
Telefoon met beltegoed en volle batterij, kopie van alle belangrijke papieren (verzekering, ID, rijbewijs enz)

Extra dingen zijn nog een fluitje (kost minder energie dan schreeuwen) en een usb stick met belangrijke documenten en foto's, een pak kaarten en misschien een zakmes.

Reken op ongeveer 2 a 3 blikken eten per dag en een blikopener is handig natuurlijk. Als je droog eten heb dat je op moet warmen moet je een pannetje hebben of het opwarmen in een leeg blik met een campingbrander of gourmet ding op spiritus.

Je kan natuurlijk slapen in je flat of auto maar als je zeker warm en droog wil zijn kan een zo'n aluminium deken en regenponcho erbij doen.

Dit is een soort van BOB maar het is bedoeld voor redelijk kleine rampen, zeg een dag of wat zonder stroom zitten.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 01:42:50 #256
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_91011887
Via ATS.com Top 10 Survival Downloads You Should Have:
Wellicht is hij al langs gekomen. Uiteraard alles engelstalig, dus misschien niet even handig voor iedereen.

quote:
#10. FM 4-25-11 First Aid (2002) - Military First Aid Manual.
First aid information is a must get training before you need it use this manual for reference.

#9. Guide to Canning
Being able to preserve crops to be able to provide for yourself and your family long after the growing season is over is important. This guide will help with that.

#8. Rangers Handbook (2006)
Crammed with info on demolitions, booby traps, communications, patrolling, tactical movement, battle drills, combat intelligence and much more

#7. Where There is No Dentist
- The author uses straightforward language and careful instructions to explain how to: examine patients; diagnose common dental problems; make and use dental equipment; use local anesthetics; place fillings; and remove teeth.

#6. NATO Emergency War Surgery
While this is certainly not a manual that would stand alone in most persons emergency/disaster library, it is an absolutely necessary resource if you expect to handle any type of trauma where immediate comprehensive medical care is not available.

#5. A Guide to Raised Bed Gardening
This is not an all knowing gardening book however it provides a lot of information to the urban gardener before or after TSHTF. Best to get the experience and knowledge of gardening NOW rather than later.

#4. FM 3-06 Combined Arms Operations in Urban Terrain
- Combat techniques covered in the manual which may be very valuable in a Roadwarrior-type world.

#3. 1881 Household Cyclopedia
A massive resource of information that much of it has been lost over the past 203 generations. From Angling to Knitting its here.

#2. 21-76-1 Survival-Evasion-Recovery (1999)
Excellent manual geared towards the soldier that finds himself behind enemy lines

#1. FM 21-76 US Army Survival Manual
- From Amazon.com: This manual has been written to help you acquire survival skills. It tells you how to travel, find water and food, shelter yourself from the weather and care for yourself if you become sick or injured. This information is first treated generally and then applied specifically to such special areas as the Arctic, the desert, the jungle and the ocean.1970 Military Issue Manual. General Introduction and Individual and Group Survival Orientation Navigation, Finding Water In All Parts of The Globe. How To Obtain Food, Start a Fire and much more!
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:17:09 #257
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91016924
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 01:39 schreef P8 het volgende:
Ik had het er toevallig vanavond over met een vriend van me. Een TEOTWAWKI-situatie.
Het grootste probleem: Hoe bouw je een nieuwe beschaving op? Als jij de grondlegger bent van je maatschappij, hoe verzorg je dan het orgaan dat besluiten neemt? Ben je een dictator? Implementeer je een soort democratie? Hoe doe je dat dan? etc.
veel te veel variabelen
stay frosty
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:31:22 #258
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91017229
Waar je volgens mij moet beginnen is kijken in je regio wat voor rampen er in je gebied kunnen gebeuren.
Voor bijna heel Nederland is er het gevaar van overstroming, niet alleen vanaf zee maar ook van grote en kleine rivieren. Ook heb je overal wel de kans op extreem slecht weer en stroomuitval. Als je dan gaat kijken naar de kans op zo'n ramp kan je je daar op voorbereiden.

Als je weet dat je huis bijvoorbeeld onder water kan komen te staan kan je zandzakken of grof vuil zakken kopen om te vullen als je weet dat er een overstroming aan komt. Een slim idee vond ik ook wel van een kerel uit de VS die een triplexplaat met watervaste lijm voor z'n deur vastmaakte. Veel minder gedoe dan zandzakken.

Wat ook slim is om te kijken hoe lang een ramp zal duren, je begint dan met voorraden voor 3 dagen/3 weken/3 maanden.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:33:51 #259
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91017281
Kent iemand trouwens de site Exit Mundi? Een mooie site over alle TEOTWAWKI gebeurtenissen.
http://www.exitmundi.nl/
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:35:06 #260
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91017313
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:31 schreef Teewist het volgende:
Waar je volgens mij moet beginnen is kijken in je regio wat voor rampen er in je gebied kunnen gebeuren.
Voor bijna heel Nederland is er het gevaar van overstroming, niet alleen vanaf zee maar ook van grote en kleine rivieren. Ook heb je overal wel de kans op extreem slecht weer en stroomuitval. Als je dan gaat kijken naar de kans op zo'n ramp kan je je daar op voorbereiden.

Als je weet dat je huis bijvoorbeeld onder water kan komen te staan kan je zandzakken of grof vuil zakken kopen om te vullen als je weet dat er een overstroming aan komt. Een slim idee vond ik ook wel van een kerel uit de VS die een triplexplaat met watervaste lijm voor z'n deur vastmaakte. Veel minder gedoe dan zandzakken.

Wat ook slim is om te kijken hoe lang een ramp zal duren, je begint dan met voorraden voor 3 dagen/3 weken/3 maanden.
niet om irritant of bijdehand te doen maar:
ik vind een overstroming van 3 dagen geen echte teotwawki en net als of je dan bijzondere dingen gaat doen behalve je fotoboeken droogzetten en alvast een brief schrijven aan je verzekering ;)
stay frosty
pi_91019708
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:17 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

veel te veel variabelen
Te makkelijk antwoord ;)
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 14:05:40 #262
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91021967
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 13:00 schreef P8 het volgende:
Te makkelijk antwoord ;)
Maar wel het juiste :P
  zaterdag 8 januari 2011 @ 14:14:15 #263
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91022308
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 22:35 schreef Teewist het volgende:
Zijn hier ook mensen die ook Amerikaanse survival sites/forums volgen?
Nauwelijks nog. Vroeger wel veel gedaan (alleen lezen) maar gaat doorgaans veel te veel over wapens, wapens en nog eens wapens.

quote:
En volgens mij zit er een fout in de overgang tussen deel 5 en dit deel, er is geen link naar dit topic in het laatste bericht, dat is wat ik bedoel.
Ook al eens opgemerkt, maar na een bepaalde tijd kun je je post niet meer editeren (afaik).
Volgende keer beter ;)

quote:
Voor rest heb ik nu alle deeltjes doorgelezen, maar ik vind het nog wel tegenvallen qua bruikbare informatie voor de sheeple. (sheeple = sheep en people, hiermee worden mensen bedoeld die kuddedieren zijn en niet fatsoenlijk zichzelf voorbereiden op grote of kleine rampen en die niet zelf nadenken.)
Fok the sheeple. :P
pi_91023143
Wat een faaltopic. Bang zijn en consumeren. Goed zo.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 22:02:11 #265
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91043485
@ BCC, maar dit is toch geen TEOTWAKI topic alleen, of interprenteer ik het laatste deel verkeerd?
@ R0N1N, volgens mij volg je dan de verkeerde forums of subboards.
pi_91065984
in hoeverre zullen mobiele telefoons kunnen blijven functioneren?

dan heb ik het uiteraard niet over iets kleins, maar als er echt str*nt aan de kikker is.

Ik doel dan niet op de telefoon zelf, maar het netwerk.
De telefoon gaat op zonneënergie.
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
  zondag 9 januari 2011 @ 14:51:16 #267
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91066204
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 22:02 schreef Teewist het volgende:
@ BCC, maar dit is toch geen TEOTWAKI topic alleen, of interprenteer ik het laatste deel verkeerd?
nee nee zo bedoelde ik het ook niet, sorry ik was wat onduidelijk.
stay frosty
  zondag 9 januari 2011 @ 14:51:39 #268
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91066230
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef PersonalAssistant het volgende:
in hoeverre zullen mobiele telefoons kunnen blijven functioneren?

dan heb ik het uiteraard niet over iets kleins, maar als er echt str*nt aan de kikker is.

Ik doel dan niet op de telefoon zelf, maar het netwerk.
De telefoon gaat op zonneënergie.
niet.
stay frosty
pi_91066602
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

niet.
lekker kort en bondig antwoord hoor :')

dank je wel
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
  zondag 9 januari 2011 @ 15:08:36 #270
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91067002
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 15:00 schreef PersonalAssistant het volgende:

[..]

lekker kort en bondig antwoord hoor :')

dank je wel
ja naja als er stront aan de knikker is zodat onze overheid al niets meer doet dan doen bedrijven al helemaaaal niets meer.
wanneer er alleen al een stroomstoring is werkt het al niet meer.
partijen als vodafone zijn erg afhankelijk van een stabiele omgeving.
stay frosty
  zondag 9 januari 2011 @ 15:54:14 #271
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91068941
quote:
Lastige vraag. Eigenlijk wel. De basis van het topic is de stelling dat TEOTWAWKI een feit is, waarbij het exacte scenario hoe dat zo gekomen is er niet toe doet. Het is gebeurd, en nu ? Hoe te overleven post-teotwawki ? (& ook dan blijven overstromingen e.d. onze grootste zorg hier in NL). Het grootste verschil zit 'm in de schaal & het feit dat geen regering of hulpdienst / instantie daar ook maar iets tegen kan uitrichten.

Daarbij moet ik persoonlijk altijd enorm lachen om 3 dagen scenario's. Met helemaal niets overleef je die drie dagen hier in NL sowieso wel.

Ga dan liever voor een week, dat is i.i.g. lang genoeg om van de dorst om te komen :P

Uiteraard mag je verder elk rampje of scenario bespreken wat je wil hoor, maar de situatie is totaal anders in die gevallen.
quote:
Nee hoor, alle grote jongens op dat gebied wel gehad. Daar zit ook best een hoop nuttige info tussen hoor, daar niet van, maar de gemiddelde redneck heeft nogal de neiging om zich met een wapenarsenaal & de familie terug te trekken in huis of (schuil) kelder, en vervolgens als er iemand in de buurt komt geheel naar Amerikaanse traditie, eerst schieten & dan vragen stellen.

Bovendien is de situatie in Amerika totaal anders dan in Europa/NL.
Noem mij b.v. 1 plek in Europa waar je minstens 150 KM van alle (grote) steden af zit ;)

Maar voor de werkelijk geinteresseerden valt er uiteraard meer info te vinden dan in deze ééne thread op fok! :P
  zondag 9 januari 2011 @ 16:14:13 #272
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_91069885
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 01:42 schreef Bill_E het volgende:
Via ATS.com Top 10 Survival Downloads You Should Have:
Wellicht is hij al langs gekomen. Uiteraard alles engelstalig, dus misschien niet even handig voor iedereen.
Thank you 8-)

Het wordt as we speak binnengehaald....
Wat ik mij ondertussen afvroeg, net als de meeste hier hou ik me met een schuin oog bezig met TEOTWAWKI maar ik heb geen BOB gelijk paraat staan, wel zou ik gemakkelijk 2-5 dagen zonder gas/water/licht overleven, alleen voor de rest moet ik serieus inkopen...question...wat verwachten jullie het meest serieus een waaraan zou je dat herkennen zodat je weet dat het binnen niet al te lange tijd menens zou kunnen worden...instant meteorieten en aliens ff niet meegeteld :9
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zondag 9 januari 2011 @ 17:05:59 #273
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91072192
quote:
7s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:14 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Thank you 8-)

De docu-lijst al bekeken ? De meeste (+ een berg meer) staan daar ook al op. (Die 3 ontbrekende zet ik er misschien nog wel bij.)

quote:
Wat ik mij ondertussen afvroeg, net als de meeste hier hou ik me met een schuin oog bezig met TEOTWAWKI maar ik heb geen BOB gelijk paraat staan, wel zou ik gemakkelijk 2-5 dagen zonder gas/water/licht overleven, alleen voor de rest moet ik serieus inkopen...question...wat verwachten jullie het meest serieus een waaraan zou je dat herkennen zodat je weet dat het binnen niet al te lange tijd menens zou kunnen worden...instant meteorieten en aliens ff niet meegeteld :9
Een totale ineenstorting van het kapitalistische financiele systeem.
Probleem is dat je dat pas als ramp gaat herkennen op het moment dat het al te laat is.
De banken failliet, je rekening geblokkeerd, de schappen nagenoeg leeg & de prijzen onbetaalbaar.

Een ELE meteoriet komt overigens NIET 'instant'. Als die er aan komt weten we dat al maanden van te voren. Zelfs een Aliens spaceship zou zo te detecteren zijn (a la 'independance day'). Tenzij ze over "cloaking" technologie e.d. beschikken :P

Welk scenario je ook volgt, 1 ding komt steeds terug als 'must have'. Een berg voer ! ;)
  zondag 9 januari 2011 @ 18:04:26 #274
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_91074758
quote:
7s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:14 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Thank you 8-)

dit is voor mij dus et probleem, je moet vrij snel een knoop doorhakken om echt succesvol te surviven. ik zag laatst een stuk over een griep epidimie, vanaf het moment dat grote evenemente af worden gelast moet je jezelf eigenlijk hermetisch afsluiten van de rest van de wereld.

maarja dat ga ik dus niet doen want het leven gaat voor de rest van de wereld wel door!
stay frosty
pi_91075069
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:04 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

dit is voor mij dus et probleem, je moet vrij snel een knoop doorhakken om echt succesvol te surviven. ik zag laatst een stuk over een griep epidimie, vanaf het moment dat grote evenemente af worden gelast moet je jezelf eigenlijk hermetisch afsluiten van de rest van de wereld.

maarja dat ga ik dus niet doen want het leven gaat voor de rest van de wereld wel door!
De albert heijn heeft een bezorgservice en veel werk kan je vanuit huis doen ;)
  zondag 9 januari 2011 @ 19:44:24 #276
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91079918
@BCC, de mexicaanse griep is nog steeds een milde griep en aan de 'gewone' griep gaan nog steeds meer mensen dood. Wil je toch meer info enzo over hoe je je beter kan beschermen tegen de griep kan je deze website volgen? http://www.survivetheflu.com/
Vol goede info.

@R0N1N, maar om je goed te kunnen voorbereiden op een TEOTWAWKI gebeurtenis moet je het rustig uitbouwen. Eerst 3 dagen, dan een week, 3 weken, 3 maanden en dan 3jaar+
Dus volgens mij is het ook zinvol om dat te bespreken. En ken je ook de website survivalboards.com? Als je daar de goede subboards volgt kan je via die site ook veel goede info krijgen.

Maar eens iets heel anders. Wie hier is bezig met tuinieren? Dat lijkt mij wel handig wil je wat te eten wilt hebben naar een lange tijd in een post-TEOTWAKI tijd. Ikzelf ben nu al een jaar of twee bezig met tuinieren, vooral in grote speciekuipen waar ik verschillende groenten in teel, zoals tomaten,sla en boerenkool. Dit voorjaar ga ik weer beginnen met tuinieren, ik ga weer tomaten en sla telen maar ook andere gewassen zoals aardappelen en erwten.
  zondag 9 januari 2011 @ 21:10:45 #277
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91086299
Ik zeg: Survivors :Y voor wat betreft de 'pandemie' (Met name episode 1. Zowel van de originele serie als de remake). Voor een indruk van het 'verloop'. Kort gezegd: Je bent Imuum of dood (vroeg of laat). Jezelf ervoor afsluiten/beschermen is extreem moeilijk & vergt afzondering, al vóór SHTF. & de overheid ... tja ...

quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 19:44 schreef Teewist het volgende:
<snip>
@R0N1N, maar om je goed te kunnen voorbereiden op een TEOTWAWKI gebeurtenis moet je het rustig uitbouwen. Eerst 3 dagen, dan een week, 3 weken, 3 maanden en dan 3jaar+
Dus volgens mij is het ook zinvol om dat te bespreken.
Ja klopt. Als je goed kijkt, zie je echter dat het verschil tussen al die kits (excl. 3+ jaar) neerkomt op de hoeveelheid voedsel & drinkwater die er in zit (en eventuele persoonlijke medicatie). De rest is vrij constant. Dingen die neer komen op het droog & warm blijven, en wat je daarvoor nodig kan hebben. In zekere zin bespreek je ze dus allemaal tegelijk ;)

Voor periodes langer dan een jaar, dus semi-permanent, krijg je eigenlijk pas serieus extra eisen. Zoals b.v. zaden om zelf voedsel te gaan verbouwen. Kleding en gereedschap (kunnen maken), en noem het maar op.

quote:
En ken je ook de website survivalboards.com? Als je daar de goede subboards volgt kan je via die site ook veel goede info krijgen.
Die ken ik ja. Dat er veel info te vinden is ontken ik ook niet, maar veel ervan is nvt.
& de gemiddelde 'survivalist' in Amerika is het type 'mens', waar ik zo m'n wenkbraauwen bij frons, om het netjes te houden ;)

De bijna overal toegepaste 'dig in & shoot out' tactiek is ook puur korte termijn denken, en is gewoon niet reel. Zeker niet op de lange termijn.

Een huis verdedigen, met 1 tot 5 gewapende personen, kan eventjes, maar niet voor onbepaalde tijd tegen een eindeloze aanvoer 'vijanden' die alle tijd van de wereld hebben om je te belegeren !
Simpelweg onhoudbaar !

Je MOET daarvoor minimaal een groot stevig gebouw met een beperkte toegang hebben, met een flinke groep mensen + wapens & munitie voorraad. (& Voedsel etc.) - aka vesting / fortificatie.

Mensen wegsturen, at gunpoint, etc. klinkt ook veel eenvoudiger dan het is.

Persoonlijk heb ik al genoeg info, en niet meer de behoefte om het bruikbare er tussenuit te filteren en de ergernissen te trotseren. ;)
  zondag 9 januari 2011 @ 23:59:31 #278
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91097407
Tja, ik volg met enige regelmaat vooral de hiking and camping subboards en die van het tuinieren. De rest van de boards gaat wel merendeel over wat jij beschrijft ook al zijn er wel uitzonderingen.
  maandag 10 januari 2011 @ 00:02:10 #279
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91097543
quote:
Ja klopt. Als je goed kijkt, zie je echter dat het verschil tussen al die kits (excl. 3+ jaar) neerkomt op de hoeveelheid voedsel & drinkwater die er in zit (en eventuele persoonlijke medicatie). De rest is vrij constant. Dingen die neer komen op het droog & warm blijven, en wat je daarvoor nodig kan hebben. In zekere zin bespreek je ze dus allemaal tegelijk ;)
Ja maar, waar verschilt dit topic dan in als je het vergelijk met een 'normaal' survival topic?
  maandag 10 januari 2011 @ 00:16:13 #280
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91098157
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 00:02 schreef Teewist het volgende:
Ja maar, waar verschilt dit topic dan in als je het vergelijk met een 'normaal' survival topic?
Het wezenlijke verschil zit 'm in de schaal, en het permanente karakter. De ramp is wereldwijd. simpelweg het getroffen gebied verlaten is er niet bij. Hulp van buitenaf gaat er nooit komen etc.
Er komt geen reddingsteam. Geen voedselhulp niets.

Normale survival is gericht op verdwalen in het bos, neerstorten met het vliegtuig (in het bos) of schipbreuk op een onbewoond eiland (met een bos :P ).

De gebruikte taktiek is dan: blijven zitten waar je zit, zorgen dat je opvalt & vindbaar bent, OF als je lef hebt, loop je stroomafwaarts naar de eerste nederzetting. Intussen maak je een schuilplaats en een vuurtje om droog en warm te blijven. Beetje wild of vis proberen te vangen om te eten, tot de hulptroepen arriveren.

Dat gaat in teotwawki totaal niet op. Dan ben je echt op jezelf en elkaar aangewezen.
Neem b.v. het tuinieren. Voor normale survival gevallen totaal nutteloos en overbodig, maar voor teotwawki-survival uiterst handig ;)
pi_91099060
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 00:16 schreef R0N1N het volgende:

Dat gaat in teotwawki totaal niet op. Dan ben je echt op jezelf en elkaar aangewezen.

Mensen zijn sociale dieren. Wij hebben anderen nodig om onze eigen overlevingskans te vergroten. In eerste instantie zul je alleen kunnen overleven, maar om het (mentaal) vol te kunnen houden heb je anderen nodig.
Daarnaast zullen anderen je graag willen joinen als blijkt dat je in staat bent om een overleving te coördineren. Daarom was mijn vraag: Hoe ga je daar mee om (hoe bouw je opnieuw een samenleving op).
Ook al gaat 99% van de mensheid dood, die laatste 1% zoekt elkaar op (lees: die laatste 0,99% zoekt die 0,01% op die hen kunnen leiden/laten overleven).
Als je met zijn 5-en bent en prima kunt overleven en niemand toelaat, is het een kwestie van tijd voordat je geraid/gedood wordt door een grotere groep.
Dus nogmaals de vraag (ook om het topic nieuw leven in te blazen): hoe ga je hier mee om. En probeer al die variabelen maar mee te nemen in je antwoord :)
Extremistisch gematigd.
  maandag 10 januari 2011 @ 10:12:18 #282
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91105411
Hoe ga je daar mee om? Tja, dat zijn inderdaad heel veel variabelen.
Uhm, om te beginnen, wat kunnen de mensen die bij je groep willen toevoegen? Zijn ze timmerman, hadden ze pre-TEOTWAKI een moestuin? dat soort dingen. Sowieso pak je denk ik al hun wapens af als ze bij je groep willen. En uhm, een democratie lijkt me wel handig. Dat je elke week bij elkaar komt en dan overlegd en stemt over de problemen van je groep.
Misschien ook wel handig om leiderschapscurssusen te gaan volgen.
  maandag 10 januari 2011 @ 10:14:21 #283
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_91105457
quote:
.
Ik zit nog wel eens op whenshtf.com maar daar gaan ook de helft vd discussies over wapens :')

quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 15:08 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ja naja als er stront aan de knikker is zodat onze overheid al niets meer doet dan doen bedrijven al helemaaaal niets meer.
wanneer er alleen al een stroomstoring is werkt het al niet meer.
partijen als vodafone zijn erg afhankelijk van een stabiele omgeving.
Sateliettelefoon zou dan nog een optie zijn. Of walkie talkies en amateur zend apparatuur .
  maandag 10 januari 2011 @ 12:41:49 #284
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91110019
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 00:40 schreef P8 het volgende:
Mensen zijn sociale dieren. Wij hebben anderen nodig om onze eigen overlevingskans te vergroten. In eerste instantie zul je alleen kunnen overleven, maar om het (mentaal) vol te kunnen houden heb je anderen nodig.
Daarnaast zullen anderen je graag willen joinen als blijkt dat je in staat bent om een overleving te coördineren. Daarom was mijn vraag: Hoe ga je daar mee om (hoe bouw je opnieuw een samenleving op).
Ook al gaat 99% van de mensheid dood, die laatste 1% zoekt elkaar op (lees: die laatste 0,99% zoekt die 0,01% op die hen kunnen leiden/laten overleven).
Als je met zijn 5-en bent en prima kunt overleven en niemand toelaat, is het een kwestie van tijd voordat je geraid/gedood wordt door een grotere groep.
Dus nogmaals de vraag (ook om het topic nieuw leven in te blazen): hoe ga je hier mee om. En probeer al die variabelen maar mee te nemen in je antwoord :)
Ik heb het zelf ook wel eens geroepen, vooral omdat veel mensen zich blind staren op het teotwawki moment zelf en de directe nasleep, maar de langere termijn daar wordt nog veel te weinig aandacht aan geschonken. Je ziet dan ook een totale omslag van prioriteiten.
Juist in het begin zoek je afzondering e.d. terwijl je later juist op zoek moet naar samenwerking.

Geraid worden is niet alles. Die kans is zelfs nog niet eens zo heel groot. er zullen vast zat groepen zijn die daar nooit mee te maken krijgen (Maar dat is lastig te voorspellen)

Wat wel een onontkoombaar probleem is: Ziekte & ouderdom. Vroeg of laat gaan ze alle 5 dood.
De groep wordt dus steeds kleiner tot iedereen dood is. Nog afgezien van oprakende voorraden, en dat de groep te klein is om serieus voedsel te verbouwen en vee te onderhouden. (Vooral de oogst periode vergt veel handjes ;) )

Samenwerking met anderen (of andere groepjes) is onontkoombaar voor de lange termijn survival.
Voor voedsel, verzorging, kleding, verdediging etc.etc.

ik zal kijken of ik er nog wat uitgebreider op in kan gaan, met variabelen en al, maar dat gaat tijd kosten en die heb ik op z'n vroegst morgenavond pas ;)
  maandag 10 januari 2011 @ 12:50:09 #285
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91110258
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 10:14 schreef Metro2005 het volgende:
<snip>
Sateliettelefoon zou dan nog een optie zijn. Of walkie talkies en amateur zend apparatuur .
Sateliettelefoon is GEEN optie in die gevallen. Deze zijn namelijk afhankelijk van een ground station, welke gewoon op netstroom werkt. Zonder de ground stations & providers zijn ook sateliet telefoons nutteloos.

27MC e.d. gewoon de oeroude zend amateurs, daar kom je wel heel ver mee. ;)
Walkietalkies zijn leuk voor een lokale patrouille, maar verder dan 5 KM komt de doorsnee niet.
  maandag 10 januari 2011 @ 20:04:59 #286
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91130191
Maar walkietalkies zijn wel handig als je aan het bugging out bent, alhoewel ik daar het nut nooit echt goed van in heb gezien. Zelf met een BOB ben je gewoon een vluchteling
  maandag 10 januari 2011 @ 20:26:50 #287
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_91131329
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:04 schreef Teewist het volgende:
Maar walkietalkies zijn wel handig als je aan het bugging out bent, alhoewel ik daar het nut nooit echt goed van in heb gezien. Zelf met een BOB ben je gewoon een vluchteling
je bugt ook alleen uit als je thuis niet meer terecht kan (overstroming, chemische zooi in de buurt die ontploft is, kernbom, rellen etc). Zou mijn laatste optie zijn.
  maandag 10 januari 2011 @ 23:18:55 #288
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91142279
De bedoeling van een Bug Out is ook om een locatie te hebben om naar toe te gaan. Liefst één met (nog meer) voorraad. Ook wel Bug Out Location. Dat kan van alles zijn. Van Atoombunker in de amsterdamse metro tot de boerderij van je nicht in Limburg.

Alles wat je nodig hebt om x aantal dagen te overleven neem je mee voor onderweg. De Bug Out Bag.

Dit doe je lopend, fietsend, rijdend, varend of voor mijn part met je prive vliegtuig. Dat is je Bug Out Vehicle (waar je ook weer zo het nodige standaard in 'moet' hebben liggen (indien mogelijk))
  dinsdag 11 januari 2011 @ 00:14:14 #289
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91144777
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 00:40 schreef P8 het volgende:
<snip>
Het eerste probleem waar je dan mee zit: Wat voor soort mensen verzamel je om je heen ?
Hoe liggen de onderlinge verstandhoudingen, het gemiddelde 'intelect', geloof/overtuigingen, kantoor of buitendienst, kennis en training op belangrijke vlakken (medisch b.v.) etc.

Zonder de juiste mensen valt er al weinig te beginnen. Het opbouwen van een samenleving groter en complexer dan een simpel dorp vereist ook een flink aantal mensen & bepaalde 'specialisten'. je moet dus al snel een hoop mensen toelaten tot je gemeenschap, waarmee je de beschikbare ruimte & voorraden weer uitput e.d.

Mensen wegsturen daarentegen, wil nog niet zeggen dat ze ook weg gaan. Voor je het weet bivakkeerd er een zee van vluchtelingen voor je deur, en dan ? en wat als ze vervolgens vijandig worden ?

Grote groepen brengt weer onrust met zich mee. 60 tot 100 man is het handigste en redelijk eensgezind te krijgen, grotere groepen niet. Ruzie, meningsverschillen, diefstal, moord etc.
Er zal dus een soort Law & Order afgedwongen moeten worden.

Je loopt dus continue tegen dilemma's aan, waar je geregeld over leven en dood beslist &
dingen moet doen die je misschien helemaal niet wilt, en bepaalde dingen niet in de hand hebt.

De vorm van bestuur vormt zich dan ook vanzelf, afhankelijk van wat voor mensen je in je gemeenschap hebt/toelaat. Daar kun je wel het nodige in sturen uiteraard, maar het is geen volstrekt vrije keus.

De situatie vormt zich dus min of meer vanzelf, afhankelijk van alle variabelen.
& dan hebben we het over:
aantal overlevenden ?
aantal in groep ?
soort mensen in groep ?
kennis en kunde in groep ?
beschikbare middelen ?
verwoesting van infra ?
voedsel ?
weersomstandigheden ?
locatie ?
besmettingsgevaar ?
stralingsgevaar ?
vijandigheid ?
overblijfsel leger/overheid ?
etc.

Een samenleving opbouwen middenin een vluchtelingenkamp, zonder zelfs ook maar 1 'blauwhelm' of arts zonder grenzen in de buurt, kun je b.v. vergeten, tenzij je de nieuwe 'kingpin' wil zijn.

Regelrechte slavernij is ook iets waar je voor moet oppassen. Zelfs overblijfselen van regeringen en leger kunnen dat soort narigheid eventueel toepassen. "te werk stelling" noemen ze het dan alleen ;)
  dinsdag 11 januari 2011 @ 07:36:42 #290
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91149363
Ik snap het de hele context van het bob, bov en bol wel. Maar ik zie zoveel met een BOB die op fora zeggen, oh ik zoek dan wel een leuk stukje grond. Dat is vrij zinloos IMO.
  woensdag 12 januari 2011 @ 00:27:10 #291
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91193289
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 07:36 schreef Teewist het volgende:
Ik snap het de hele context van het bob, bov en bol wel. Maar ik zie zoveel met een BOB die op fora zeggen, oh ik zoek dan wel een leuk stukje grond. Dat is vrij zinloos IMO.
Agreed ;)
Hoewel het best kan werken. Zeker als het aantal overlevenden vrij beperkt is.
& op voorhand een stuk grond hebben met huis en al, is geen garantie. Sterker nog, je moet er eigenlijk permanent gaan wonen, anders ben je het alsnog kwijt aan anderen.

Een safe-area is dan ook wellicht handiger om naar te zoeken. Niet zozeer een specifiek stukje grond of huis of whatever, maar een regio. Die je wel zoveel mogelijk moet (ver)kennen.

Liefst niet 1 maar 3 totaal andere regio's, voor verschillende "scenario's", of als een bepaalde lokatie onbereikbaar is, of toch verwoest, of overspoelt met vluchtelingen ... etc.

Dan kun je altijd nog uitwijken naar de volgende lokatie.

Eventueel gebruikmakend van 'caching'. (voorraad verstoppen/begraven op en/of onderweg naar de BOL)

Uiteindelijk geven geluk en pech toch ver uit de grootste doorslag. Niet je skills, BOB etc.
Van alle survivalists in de wereld zal nog steeds een groot deel het toch niet overleven. Door domme pech, dat die meteoriet/atoombom/tsunami/lavastroom/vul maar in, precies op je hoofd land. Tegelijkertijd zal ver uit de grootste groep overlevenden bestaan uit mensen die er totaal niet op voorbereid waren, maar zich wel weten aan te passen, of gewoon veel geluk hebben. Doordat ze b.v. stomtoevallig als eerste jouw volgestouwde huis vinden, (terwijl jij dus 'hoofdpijn' hebt ;) ).

Het lot bepaald ;)
  woensdag 12 januari 2011 @ 09:09:15 #292
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_91199791
Natuurlijk speelt de factor geluk een grote rol maar je vergroot wel je kansen als je enigszins voorbereid bent of de basisvaardigheden voor survival kent. Dat kan gewoon net het verschil betekenen tussen leven en dood. Genoeg verhalen van bv verdwaalde wandelaars die op 1 of 2 km van de parkeerplaats dood waren aangetroffen omdat ze blijkbaar niet de skills hadden om bv te navigeren zonder GPS , ik noem maar even een zijstraat.

En heel wat anders. Als ik zo de berichten over de Moerdijkbrand eens bekijk (zware metalen gevonden in de omringende weilanden, kankerverwekkende stoffen in het oppervlaktewater gevonden etc etc) dan weet ik nu 100% zeker dat ik informatie van de overheid NOOIT meer serieus ga nemen. Ze vertellen je niks, je weet niet waar je aan toe bent en je denkt dat alles wel meevalt als je de media mag geloven. Ik zei al direct na de ramp tegen mijn vriendin "moet je maar opletten, straks zeggen ze dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid" en verdomd, dat zeiden ze en wat blijkt ? er is wel dégelijk gevaar voor de volksgezondheid maar de overheid speelt liever stommetje om de schaapjes kalm te houden :r echt te walgelijk voor woorden. Dat zijn russische praktijken. (nee hoor,dat de centrale in tjernobyl is ontploft vormt geen enkel gevaar voor uw gezondheid :{ )
  woensdag 12 januari 2011 @ 10:21:02 #293
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91201793
Tja, en al die brandweerlui liepen er rond zonder ook maar een stofmasker en nu liggen er al verschillende ziekenhuis met ademhalingsproblemen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 14:35:17 #294
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91211729
Whoeps, ik bedoel natuurlijk: "en nu liggen er al verschillende brandweermannen in het ziekenhuis met ademhalingsproblemen"
pi_91218798
Hier even een stukje ter inspiratie voor de voorbereidingen op een ramp, de overstromingen in Australië: http://www.australie.nl/id/1/7387/watersnood_in_queensland.html

De winkels waren dus in no-time leeg, en nouja kijk dat 'Toowoomba flood' filmpje maar eens. Dan ben je blij als je met je BOB naar je BOL kunt zo snel je kunt :P
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:55:44 #296
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91267787
"De politie treedt hard op tegen plunderingen, terwijl het leger en de luchtmacht de getroffen gebieden voorzien van voedsel en medicatie. "

Weer een voorbeeld over het feit dat je beter je zaakjes van te voren klaar moet hebben in plaats van "Ik haal het tankstation wel leeg."
  donderdag 13 januari 2011 @ 16:00:00 #297
331103 Teewist
Henk de Tank
pi_91267974
"Dan ben je blij als je met je BOB naar je BOL kunt zo snel je kunt :P"
Hoe wil je dat gaan doen dan. Het gebied dat overstroomt is net zo groot als Frankrijk en Duitsland bij elkaar. Beter zorgen dat je hoog en droog zit. Tenzij je natuurlijk een Bug Out Boat hebt.
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:34:23 #298
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91285393
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 16:00 schreef Teewist het volgende:
"Dan ben je blij als je met je BOB naar je BOL kunt zo snel je kunt :P"
Hoe wil je dat gaan doen dan. Het gebied dat overstroomt is net zo groot als Frankrijk en Duitsland bij elkaar. Beter zorgen dat je hoog en droog zit. Tenzij je natuurlijk een Bug Out Boat hebt.
:')

Zie je jezelf al gaan in het kolkende water, zittend in dat vingerhoedje ? _O-
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:35:52 #299
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91285493
Oeh, bijna vol, tijd om de volgende voor te bereiden *)
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:37:02 #300
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_91285586
Bij deze: vol ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')