abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:28:30 #1
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85199176
Dan maar even in NWS, houd het beschaafd svp

quote:
Roeier doodt zichzelf na joints

AMSTERDAM - Daan Brühl was een succesvolle topsporter van negentien. Na het roken van enkele joints stak hij zichzelf in zijn hart en stierf hij nog dezelfde avond, 26 juli, in het ziekenhuis.

Brühl, roeier van het Amsterdamse Nereus, leefde altijd zeer gezond, dronk nauwelijks en trainde vaak. Hij ging helemaal voor zijn sport. 'Harder tot het niet harder kan' was zijn motto. Maar nadat hij was teruggekomen van een teleurstellend verlopen wereldkampioenschap in het Wit-Russische Brest en last had van hartkloppingen, wilde hij tot rust komen. Hij rookte meerdere joints, raakte helemaal van de kaart en kwam vervolgens tot zijn daad.

Wetenschappers van het AMC en het Trimbos Instituut wijzen erop dat de laatste twee jaar steeds meer onderzoeken het verband aantonen tussen cannabis en psychoses. Drugsonderzoeker Peter van Dijk van het Trimbos Instituut: ''Die bewijzen hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Dat verband is na vele internationale hersenonderzoeken heel hard geworden.''

De uitkomsten van nadere onderzoeken omtrent het overlijden van Brühl komen volgende maand. Die moeten onder meer vaststellen welke stoffen, zoals medicijnen, mede van invloed kunnen zijn geweest.

De roeiwereld besteedde veel aandacht aan het overlijden van Brühl. 'Daan werd er als kind op geattendeerd dat hij met zijn lengte (1.97 meter) en grootte (89 kilo) fysiek uitermate geschikt zou zijn voor de roeisport. En dat was hij ook,' schrijft de Amsterdamse studentenroeiclub Nereus in een soort in memoriam op de clubsite.

De roeiwereld en zijn vriendenkring zijn geschokt over Brühls dood. ''Hij had zijn roeiseizoen dat weekend net achter zich gelaten. Hij was klaar. Maar hij voelde zich raar en had de laatste tijd last van hartkloppingen,'' zegt een goede vriend.

Op de bewuste avond zag zijn vriendin bij haar thuis hoe het gezicht van Brühl, student bouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam, plotsklaps veranderde, nadat hij had geblowd. Brühl liep naar de keuken, pakte een mes en stak zichzelf. Hij overleed nog diezelfde avond in het OLVG.

Vorige week werd Brühl op indrukwekkende wijze op Zorgvlied begraven, waarbij zijn roeimaten in een boot over de Amstel voeren. De plek van Brühl in de boot bleef leeg. (TON DAMEN/HANNELOES PEN)
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:29:47 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85199213
Bizar.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_85199223
:') blowen
pi_85199245
Weet niet wat hij dan precies gerookt heeft, maar normaal gesproken gebeurt zoiets niet na het roken van wat goede joints.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:31:02 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_85199269
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:30 schreef fairytalessuck het volgende:
Weet niet wat hij dan precies gerookt heeft, maar normaal gesproken gebeurt zoiets niet na het roken van wat goede joints.
Gelukkig niet dat dit meer regel dan uitzondering is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_85199369
Niet ieder nieuws is NWS.... slotjesgevaar :o
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:34:03 #7
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85199398
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:30 schreef fairytalessuck het volgende:
Wiet kan best een trigger voor een psychose vormen natuurlijk, zoals ook in het artikel staat. Als je daar aanleg voor hebt kunnen een paar joints hele rare dingen met je doen.

Het probleem is alleen dat dat voor sommige politici aanleiding is om de drug zelf weg te zetten als levensgevaarlijk. Bij paddo's ging het ook niet om meer dan een paar incidenten, toch was dat uiteindelijk voldoende aanleiding tot een verbod.
pi_85199400
pi_85199403
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:31 schreef Copycat het volgende:

[..]

Gelukkig niet dat dit meer regel dan uitzondering is.
Ik ken genoeg mensen die meerdere roken op 1 avond, daar is nog nooit wat mee gebeurd.
Ze waren hooguit ziek. :')

Nee maar, dat kan dan toch geen goede joint geweest zijn?
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
pi_85199429
Zijn vriendin was er dus bij?
pi_85199452
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:34 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Wiet kan best een trigger voor een psychose vormen natuurlijk, zoals ook in het artikel staat. Als je daar aanleg voor hebt kunnen een paar joints hele rare dingen met je doen.

Het probleem is alleen dat dat voor sommige politici aanleiding is om de drug zelf weg te zetten als levensgevaarlijk. Bij paddo's ging het ook niet om meer dan een paar incidenten, toch was dat uiteindelijk voldoende aanleiding tot een verbod.
Hmm ja goed, daar zit wat in.
In zijn geval speelt het ook mee dat hij nooit rook en wat dan ook natuurlijk.
Maar ja ik vind het alsnog maar een raar verhaal hoor. :{
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:35:37 #12
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85199468
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:34 schreef Breathtaking het volgende:
Zijn vriendin was er dus bij?
hoofdverdachte
Intelligent, but fucked up.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:38:18 #13
28033 Pek
je moet wat
pi_85199572
quote:
Maar nadat hij was teruggekomen van een teleurstellend verlopen wereldkampioenschap in het Wit-Russische Brest en last had van hartkloppingen, wilde hij tot rust komen.
Het is maar goed dat roeien een 100% schone sport is, anders zou je toch zomaar aan doping gaan denken. O-)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:39:46 #14
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_85199636
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:34 schreef Salvad0R het volgende:
[ afbeelding ]
haha en dan is het natuurlijk zo van dat ze vroeger deden alsof het supererg was enzo maar dat is natuurlijk helemaal niet zo want dat weet alleen jij en nog een paar mensen en voor de rest is het veel beter dan alcohol enzo
pi_85199908
Verbieden!!!!
pi_85200026
quote:
De uitkomsten van nadere onderzoeken omtrent het overlijden van Brühl komen volgende maand.
Dus het is nog helemaal niet zeker dat het kwam doordat die jongen een paar joints had gerookt.

Zul je zien dat die engerds zoals Hirsch Ballin blowen willen gaan verbieden vanwege dit incident - en dan blijkt achteraf dat die sporter toch ergens anders aan dood ging...
pi_85200028
Gevalletje Reefer Madness >:)

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2010 19:48:47 ]
  † In Memoriam † donderdag 12 augustus 2010 @ 19:49:10 #18
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_85200063
"Roeier doodt zichzelf na teleurstellend toernooi" had ook de kop kunnen zijn. Dat zo'n fanatiek sporter als beschreven in het artikel na zo'n toernooi een paar joints wegrookt, ervan uitgaande dat hij ervoor nooit blowde, dat me toch denken dat er al eerder wat geknapt was in hem.

Hoe dan ook, sneu dat hij tot deze daad is gekomen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  Eindredactie Games donderdag 12 augustus 2010 @ 19:49:50 #19
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85200100
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:48 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Zul je zien dat die engerds zoals Hirsch Ballin blowen willen gaan verbieden vanwege dit incident - en dan blijkt achteraf dat die sporter toch ergens anders aan dood ging...
De doodsoorzaak is vrij evident hoor.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:52:02 #20
28033 Pek
je moet wat
pi_85200190
quote:

[..]

Dus het is nog helemaal niet zeker dat het kwam doordat die jongen een paar joints had gerookt.

Ik denk dat het kwam door een mes in zijn hart.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:52:18 #21
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_85200197
quote:
Op de bewuste avond zag zijn vriendin bij haar thuis hoe het gezicht van Brühl, student bouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam, plotsklaps veranderde, nadat hij had geblowd. Brühl liep naar de keuken, pakte een mes en stak zichzelf.
Apart... als ik geblowd heb ben ik meestal nog te lui om de keukenla open te trekken, laat staan er naar toe te lopen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  Eindredactie Games donderdag 12 augustus 2010 @ 19:56:36 #22
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85200405
Ik vermoed dat het smoken in zoverre invloed gehad heeft kunnen hebben, dat hij al ontzettend depressief was - misschien zelfs al suicidaal - en aangezien blowen de gemoedstoestand van de gebruiker hevig versterkt, zou het net de doorslaggevende factor geweest kunnen zijn.

No way dat ik echter geloof dat iemand door stoned/high worden *opeens* besluit een mes in z'n eigen donder te drukken. Maarja what do I know.
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_85200529
roeier dood zich na scheren, had ook de kop kunnen luiden.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_85201095
en dan jezelf een mes in het hart steken.
das toch geen simpele en fijne zelfmoord.
pi_85201417
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:39 schreef dubidub het volgende:

[..]

haha en dan is het natuurlijk zo van dat ze vroeger deden alsof het supererg was enzo maar dat is natuurlijk helemaal niet zo want dat weet alleen jij en nog een paar mensen en voor de rest is het veel beter dan alcohol enzo
Hoezo, dat weet toch iedereen.
pi_85201552
quote:

[..]

Ben ik het mee eens. Van dichtbij heb ik het bij twee mensen gezien. Beiden hadden al een psychiatrisch verleden, gingen aan de drugs en zijn uiteindelijk in een psychose beland. Erg triest, maar om dan de drugs de druk te geven is wel erg kort door de bocht.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_85202138
Misschien was ie al van plan om zichzelf af te maken, voor ie een joint opstak.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_85204191
er wordt soms ook de link gelegd tussen topsport en zelfmoord
quote:
Hij ging helemaal voor zijn sport. 'Harder tot het niet harder kan' was zijn motto.
zo'n instelling zou natuurlijk even slecht kunnen zijn al een paar joints
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:26:14 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85204562
Ach ja blowen is zoooooo onschuldig...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:29:47 #30
28033 Pek
je moet wat
pi_85204734
Ze moeten eerst maar eens onderzoeken of hij niet in het boekje van dr. Fuentes staat.
pi_85205209
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:52 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Apart... als ik geblowd heb ben ik meestal nog te lui om de keukenla open te trekken, laat staan er naar toe te lopen.
hehehehehehehehehehe
pi_85205322
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:52 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

:D !
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_85205364
Ik voel een verbodje aankomen.
pi_85205960
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:42 schreef KingOfMars het volgende:
Ik voel een verbodje aankomen.
Dan kunnen we beter friezinnen verbieden nog kinderen te krijgen. ;)

Friezin (25) verdacht van 4 babymoorden - deel 3.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 augustus 2010 @ 22:34:00 #35
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85207993
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Nou ik heb een kas of 3 leeggerookt in mijn tijd, maar ik heb nou nooit de neiging gehad een mes in mijn hart te steken.

Ik kreeg meer de neiging om stompzinnig te giechelen en veel te vreten.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:34:40 #36
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85208036
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou ik heb een kas of 3 leeggerookt in mijn tijd, maar ik heb nou nooit de neiging gehad een mes in mijn hart te steken.

Ik kreeg meer de neiging om stompzinnig te giechelen en veel te vreten.
Maar jij roeide er dan ook niet bij.

De risico's van roeien worden zwaar onderbelicht.

Ga toch kajakken.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:35:17 #37
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85208070
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]

Dat wilde ik ook zeggen inderdaad. Zo'n instelling is lichamelijk al niet erg gezond en maakt je erg kwetsbaar voor (sportieve) tegenslagen.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 augustus 2010 @ 22:36:03 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85208111
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Maar jij roeide er dan ook niet bij.

De risico's van roeien worden zwaar onderbelicht.

Ga toch kajakken.
Ik neem me ook plechtig voor om nooit aan die rotzooi met die boten te beginnen *spuugt op de grond*
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:37:25 #39
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85208189
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:36 schreef Swetsenegger het volgende:
*spuugt op de grond*
*pakt kajak en kijkt vol verwachting naar Swetsenegger*
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 augustus 2010 @ 22:38:56 #40
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85208261
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

*pakt kajak en kijkt vol verwachting naar Swetsenegger*
Ik steek nog wel een blowtje op...
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:39:30 #41
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85208298
Ja, dat is altijd goed voor een kunstmatige binnenzee.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:45:42 #42
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_85208648
quote:

[..]

...
De kans dat een ingrijpende gebeurtenis een psychose veroorzaakt lijkt mij groter dan dat die paar joints de oorzaak zijn.

quote:
... Maar nadat hij was teruggekomen van een teleurstellend verlopen wereldkampioenschap in het Wit-Russische Brest en last had van hartkloppingen, wilde hij tot rust komen. ...
Hoe teleurstellend?
Hoe ernstig waren die hartkloppingen?

Wel erg sneu natuurlijk op deze leeftijd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_85208810
als het echt psychose triggered meer dan andere geaccepteerde drugs...

vraag me af van de hoeveel pogingen zelfmoord er vooraf eerst een flinke fles whisky naar binnen werd gewerkt ...
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:50:52 #44
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85208946
quote:

[..]

Dit dus. We gaan nog een aantal incidenten zoals dit in de media zien, waarbij het niet belangrijk is of die persoon ook echt geblowd heeft, maar die gaan als excuus voor een totaalverbod gebruikt worden.

Dat door een verbod meer mensen gaan overlijden aan illegale wiet die vermengd wordt met glas om meer gewicht te krijgen wordt daarbij ook niet meegenomen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:53:44 #45
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85209086
Ik vind dat hiermee overtuigend is aangetoond dat roeitoernooien een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid zijn. Ik pleit voor een verbod op roeitoernooien.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_85209703
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
De incidentie van psychose onder cannabis gebruikers is niet echt opzienbarend inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_85227896
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]

En er wordt zelfs subsidie gegeven op topsport :o
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:24:30 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85229746
quote:
Wetenschappers van het AMC en het Trimbos Instituut wijzen erop dat de laatste twee jaar steeds meer onderzoeken het verband aantonen tussen cannabis en psychoses.
Beetje een open deur. Iedereen die mensen kent die veel blowen herkent dat. De blowers zelf hebben het overigens (meestal) zelf niet in de gaten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85230572
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 13:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Beetje een open deur. Iedereen die mensen kent die veel blowen herkent dat. De blowers zelf hebben het overigens (meestal) zelf niet in de gaten.
-Jij kunt een psychose herkennen?
-Jij hebt psychoses herkend bij mensen die veel blowen?
-Die mensen hadden zelf niet door dat ze een psychose hadden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:38:45 #50
314140 Hysj
Den andre er meg.
pi_85231195
Ik vind het kansloos als mensen veel te veel blowen en dat nog stoer vinden. Eigenlijk vind ik elke verslaving sneu. Maar opzich kan 1 jointje geen kwaad, toch.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:52:35 #51
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_85232557
Oké, tijd voor nuance. Die jongen had tijdens het WK een fout gemaakt waardoor zijn bootje achter kwam te liggen, waar hij zich begrijpelijk zeer kut door voelde. Eenmaal thuis was hij nog vrij veel met die fout bezig, en hij was ook watsomber. Eenmaal bij die vriendin rookte hij inderdaad een joint, ze gingen vervolgens slapen. Zij werd wakker, hij was opeens weg, stond ie in de keuken met een mes in zn hand, zij schrok zich dood natuurlijk, hij liet dat mes vallen, zij dacht dat het wel weer ok was, vervolgens pakte hij het mes wederom en stak zichzelf. Het was blijkbaar een beer van een gast en hij heeft zichzelf gewoon in een keer heel hard geraakt, die vriendin heeft dus alles gezien en z'n hele doodbloeden meegemaakt.

Sidenote- zn ouders waren op zeilvakantie en hadden geen bereik, zij hebben het nieuws pas een week later gehoord. Ze kregen toen ze weer bereik hadden allemaal sms'jes met "sterkte met jullie verlies", zonder dat er iets specifieks in stond.

Al met al een ontzettend triest verhaal, los van of de joint de aanstichter is van dit alles. Het zou hier wel iets minder laconiek kunnen.
Fietstas.
  † In Memoriam † vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:53:24 #52
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_85232639
quote:

[..]

Paranoia, stemmingswisselingen, alles is zichtbaar voor de naaste omgeving alleen de fanatieke blowers weten het idd niet en ontkennen het door hard te roepen dat het niet waar is en jij spoken ziet :D
pi_85233465
Hoe zou die vriendin zich nu voelen... :{
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:03:18 #54
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85233569
jammer dat de autopsie niet openbaar is, dan weet je meer
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:09:54 #55
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85234105
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 13:52 schreef Kassaa het volgende:
Oké, tijd voor nuance. Die jongen had tijdens het WK een fout gemaakt waardoor zijn bootje achter kwam te liggen, waar hij zich begrijpelijk zeer kut door voelde. Eenmaal thuis was hij nog vrij veel met die fout bezig, en hij was ook watsomber. Eenmaal bij die vriendin rookte hij inderdaad een joint, ze gingen vervolgens slapen. Zij werd wakker, hij was opeens weg, stond ie in de keuken met een mes in zn hand, zij schrok zich dood natuurlijk, hij liet dat mes vallen, zij dacht dat het wel weer ok was, vervolgens pakte hij het mes wederom en stak zichzelf. Het was blijkbaar een beer van een gast en hij heeft zichzelf gewoon in een keer heel hard geraakt, die vriendin heeft dus alles gezien en z'n hele doodbloeden meegemaakt.

Sidenote- zn ouders waren op zeilvakantie en hadden geen bereik, zij hebben het nieuws pas een week later gehoord. Ze kregen toen ze weer bereik hadden allemaal sms'jes met "sterkte met jullie verlies", zonder dat er iets specifieks in stond.

Al met al een ontzettend triest verhaal, los van of de joint de aanstichter is van dit alles. Het zou hier wel iets minder laconiek kunnen.
Het is altijd zo dat als je zo'n gebeurtenis van dichtbij meemaakt het veel ingrijpender is dan wanneer je een berichtje erover leest. Mensen maken ook geintjes over massale hongersnoden in Afrika, zo werkt het nu eenmaal.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85234397
wat een homo
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:17:41 #57
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85234760
Topsport, :N. Levensgevaarlijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85234850
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:17 schreef Ringo het volgende:
Topsport, :N. Levensgevaarlijk.
\

verbieden :(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:27:35 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85235626
Ja, dat is de enige remedie.
Ik zeg: als die knul op tijd met blowen was begonnen, had ie niet eens op het idee gekomen om in zo'n kutboot te klimmen. :{.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ringo op 13-08-2010 14:39:34 ]
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:36:44 #60
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85236363
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 13:52 schreef Kassaa het volgende:

Jezus, da's echt een nachtmerrie :{
pi_85236714
BS
  Eindredactie Games vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:42:28 #62
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85236829
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:27 schreef Ringo het volgende:
Ja, dat is de enige remedie.
Ik zeg: als die knul op tijd met blowen was begonnen, had ie niet eens op het idee gekomen om in zo'n kutboot te klimmen. :{.
_O_ _O_
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:10:46 #63
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85238798
quote:

[..]

Kom jij eens snel bij mij werken, kun je beginnende psychoses direct herkennen! Pm nu :Y

Of lul je maar wat uit je nek om iets te zeggen te hebben :z
pi_85238864
die jongeman is uitgeroeid
pi_85240745
quote:

[..]

_O-
pi_85242102
Anti blow propaganda in Nederland. :').

Nu is het een kwestie van opletten welke politici dit incident willen gebruiken om blowen af te schaffen.

Van hun weet je meteen dat zij niet de belangen van het Nederlandse volk ter harte nemen, maar van hun internationale bankier-muppeteers.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:22:24 #67
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85242554
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:12 schreef Salvad0R het volgende:
Anti blow propaganda in Nederland. :').

Nu is het een kwestie van opletten welke politici dit incident willen gebruiken om blowen af te schaffen.

Van hun weet je meteen dat zij niet de belangen van het Nederlandse volk ter harte nemen, maar van hun internationale bankier-muppeteers.
Beter is je af te vragen welke politicie dit NIET als agrument gaat gebruiken
pi_85242738
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:22 schreef fs180 het volgende:

[..]

Beter is je af te vragen welke politicie dit NIET als agrument gaat gebruiken
De poltici die geen hardline beleid voor drugs voorstaan. De politici die dus inzien dat een war on drugs niet te winnen is en niet meer dan weggegooid geld is voor de samenleving.
pi_85242946
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De poltici die geen hardline beleid voor drugs voorstaan. De politici die dus inzien dat een war on drugs niet te winnen is en niet meer dan weggegooid geld is voor de samenleving.
Die zijn niet zo betrouwbaar, die komen maar wat graag met een verbod of een regeling hier of daar om het het bestuur makkelijk te maken. Van die laffe schijtpolitici die het gedoogbeleid verdedigen met het argument dat het de stap naar harddrugs vergroot.

Die doen dus wat voor henzelf het makkelijkste is, ook internationaal. Meelullen dus. Als er nou eens eentje is die gewoon zegt dat het verbod principieel fout is omdat een volwassen mens recht heeft om aan geestverruiming te doen, dan hebben we er wat aan.
pi_85243136
Het is heel simpel Wied versterkt gevoelens, zowel positieve als negatieve, kortom als je je top voelt, voel je nog beter, voel je slecht, dan voel je je nog kutter.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_85243154
Persoon doodt zichzelf na een broodje kaas. Statistisch gezien zou dat best eens een keer voor kunnen komen.

Dit zegt natuurlijk helemaal niets.
pi_85243158
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

Die doen dus wat voor henzelf het makkelijkste is, ook internationaal. Meelullen dus. Als er nou eens eentje is die gewoon zegt dat het verbod principieel fout is omdat een volwassen mens recht heeft om aan geestverruiming te doen, dan hebben we er wat aan.
Liever laffe politici die niet weer terug willen naar een zero tolerance beleid dan hypocriete conservatievelingen die denken dat met een verbod op alles alle problemen ook de wereld uit zijn.
pi_85243311
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:35 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Persoon doodt zichzelf na een broodje kaas. Statistisch gezien zou dat best eens een keer voor kunnen komen.

Dit zegt natuurlijk helemaal niets.
Nee, maar weer een mooi warmmakertje voor de regering die Cannabis gaat verbieden, vergeet niet dat CDA en VVD beigen tegen de vrije verkoop van softdrugs zijn!
pi_85243399
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:35 schreef raptorix het volgende:
Het is heel simpel Wied versterkt gevoelens, zowel positieve als negatieve, kortom als je je top voelt, voel je nog beter, voel je slecht, dan voel je je nog kutter.
Dat is dus niet helemaal waar gezien dat verschilt per persoon.
Conscience do cost.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:42:27 #75
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85243448
quote:
Dat wordt vaak gezegd, maar dat verschilt ook van persoon tot persoon. Als ik me kut voel en ik steek een jointje op voel ik me beter.
pi_85243456
Dit wordt vast weer hetzelfde verhaal als met die paddo's.. Ieder incident waarbij die dingen betrokken waren sterk uitvergroten, en andere factoren onderbelichten om tenslotte een excuus te hebben om ze te verbieden.
Dat was zo'n slap verhaal en zo doorzichtig dat ik me afvraag of ook maar 1 persoon dat ooit geloofd heeft.

Dit lijkt op hetzelfde. Er zijn vast meer redenen geweest waarom die jongen zich zo beroerd voelde dat hij zelfmoord pleegde en of hij psychotisch was, is niet eens te bewijzen.
Maar hoe dan ook, die jointjes hebben het gedaan..

Ik vind het ook eigenaardig dat hij kennelijk voor het eerst naar wiet greep, na zo'n teleurstelling. Als je zo gezond leeft, kom je toch niet op dat idee?
Je zou eerder verwachten dat ie een fles whiskey in zijn kop giet, ofzo..
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:43:38 #77
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85243495
quote:
Ten eerste slaat het al nergens opm, ten tweede kun je het nieteens spellen :')
pi_85243571
Er staat nergens dat hij een psychose had. Waarom is het niet gewoon een ontzettend gekrenkte jongen door zijn fout, waardoor hij suicidaal werd en na het roken van een joint wat de drempel verlaagde tot deze daad is gekomen. Topsporters zijn vaak allemaal behoorlijke narcisten met een ontzettend hoog streefniveau. Een fout en suicidaal gedrag is iets wat we wel vaker zien.
pi_85243756
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:39 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, maar weer een mooi warmmakertje voor de regering die Cannabis gaat verbieden, vergeet niet dat CDA en VVD beigen tegen de vrije verkoop van softdrugs zijn!
Dat heb ik op de middelbare school ook vaak gehoord, het was wat kinderen die zelf niet blowden vertelden aan kinderen die zelf niet blowden.

quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Liever laffe politici die niet weer terug willen naar een zero tolerance beleid dan hypocriete conservatievelingen die denken dat met een verbod op alles alle problemen ook de wereld uit zijn.
Ik vind het verschil maar heel marginaal. Zowel moreel als praktisch.

quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dit wordt vast weer hetzelfde verhaal als met die paddo's.. Ieder incident waarbij die dingen betrokken waren sterk uitvergroten, en andere factoren onderbelichten om tenslotte een excuus te hebben om ze te verbieden.
Dat was zo'n slap verhaal en zo doorzichtig dat ik me afvraag of ook maar 1 persoon dat ooit geloofd heeft.

Dit lijkt op hetzelfde. Er zijn vast meer redenen geweest waarom die jongen zich zo beroerd voelde dat hij zelfmoord pleegde en of hij psychotisch was, is niet eens te bewijzen.
Maar hoe dan ook, die jointjes hebben het gedaan..

Ik vind het ook eigenaardig dat hij kennelijk voor het eerst naar wiet greep, na zo'n teleurstelling. Als je zo gezond leeft, kom je toch niet op dat idee?
Alles wijst ook veel meer op het typische zwarte gat waarin sporters vaak vallen als ze stoppen met trainen. Dan worden ze neerslachtig en soms problematisch depressief.
pi_85243811
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:45 schreef KonnieKipke het volgende:
Er staat nergens dat hij een psychose had. Waarom is het niet gewoon een ontzettend gekrenkte jongen door zijn fout, waardoor hij suicidaal werd en na het roken van een joint wat de drempel verlaagde tot deze daad is gekomen.
Waarom dat? Misschien verhoogde het de drempel maar heeft hij het toch gedaan?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:53:16 #81
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85243941
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom dat? Misschien verhoogde het de drempel maar heeft hij het toch gedaan?
lijkt mij duidelijk dat de media hoe dan ook, de schuld bij de drugs wilt leggen en niet bij de dader zelf.
pi_85243961
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

En wat het verhaal dan nog bizarder maakt is dat cannabis op de doping middelen lijst staat en gewoon lang detecteerbaar is, dus hij waarschijnlijk een doping schorsing zou krijgen als hij nog profesioneel wou blijven sporten. Dit in tegenstelling tot alcohol wat ze wel mogen gebruiken.

Ik zeg dit verhaal is een hoax totdat we een toxologisch rapport van de lijkschouwer te zien krijgen.

Maar zoals we wel weten gaan we dat toch nooit krijgen te zien, net zoals met die eerdere paddo verhalen.

Wat het verhaal ook nog eens vreemd maakt in mijn optiek is dat het in het NEERLANDS DAGBLAD stond wat natuurlijk de krant van gelovig nederland is. Is dit verhaal ook in andere kranten of bij de ANP opgedoken, ik kom met google en dood joint roeier alleen maar fok, en nujij tegen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:56:11 #83
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85244085
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat heb ik op de middelbare school ook vaak gehoord, het was wat kinderen die zelf niet blowden vertelden aan kinderen die zelf niet blowden.
Ach ja, maar dat gebeurt natuurlijk aan beide kanten. Niet te tellen hoe vaak ik drugsgebruikers gehoord heb die daadwerkelijke risico's afdeden als overheidspropaganda.

quote:
Alles wijst ook veel meer op het typische zwarte gat waarin sporters vaak vallen als ze stoppen met trainen. Dan worden ze neerslachtig en soms problematisch depressief.
Wijst alles daar op ja? Of is dat een verklaring die je beter uitkomt, gezien je standpunten?

De jongen had last van hartkloppingen, blowde om zichzelf rustig te krijgen en steekt dan zichzelf in het hart. Alles wijst juist op een panische of psychotische actie, niet op een zelfmoord uit depressie.
pi_85244177
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:53 schreef fs180 het volgende:

[..]

lijkt mij duidelijk dat de media hoe dan ook, de schuld bij de drugs wilt leggen en niet bij de dader zelf.
Ik denk zijn ouders voorop!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:58:21 #85
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85244184
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:53 schreef Basp1 het volgende:

Wat het verhaal ook nog eens vreemd maakt in mijn optiek is dat het in het NEERLANDS DAGBLAD stond wat natuurlijk de krant van gelovig nederland is. Is dit verhaal ook in andere kranten of bij de ANP opgedoken, ik kom met google en dood joint roeier alleen maar fok, en nujij tegen.
Dacht dat het originele verhaal bij het Parool vandaan komt. Niet de meest conservatieve krant, zeg maar :)

http://www.parool.nl/paro(...)zelf-na-joints.dhtml
pi_85244429
Een mes in je hart ook, tering. Dan kan ik toch wel een meer aangename manier bedenken om eruit te stappen. Lijkt me verdomd moeilijk om ook daadwerkelijk jezelf te steken, gaat tegen al je instincten en reflexen in.
pi_85244441
quote:
:') kenner
pi_85244707
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:03 schreef Balgehakt het volgende:
Een mes in je hart ook, tering. Dan kan ik toch wel een meer aangename manier bedenken om eruit te stappen. Lijkt me verdomd moeilijk om ook daadwerkelijk jezelf te steken, gaat tegen al je instincten en reflexen in.
behalve als je jezelf zo haat dat je geen andere keus meer hebt.
pi_85246089
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:56 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ach ja, maar dat gebeurt natuurlijk aan beide kanten. Niet te tellen hoe vaak ik drugsgebruikers gehoord heb die daadwerkelijke risico's afdeden als overheidspropaganda.
Dat is het nadeel van propaganda, als je een keer iets vertelt wat waar is, geloven mensen het niet meer.

quote:
Wijst alles daar op ja? Of is dat een verklaring die je beter uitkomt, gezien je standpunten?
Zo kun je de feiten ook interpreteren, ik vind het een logischer verklaring. Maar het is maar een verklaring.

quote:
De jongen had last van hartkloppingen, blowde om zichzelf rustig te krijgen en steekt dan zichzelf in het hart. Alles wijst juist op een panische of psychotische actie, niet op een zelfmoord uit depressie.
Veel wijst op een depressie, alles wijst op een bewuste zelfmoord en niet op een roep om aandacht. Wat er op een psychose of paniek wijst, zeg jij het maar? Wat er wijst op een door drugs getriggerde psychose? Volgens mij helemaal niets. Wat er wijst op een door drugs veroorzaakt psychose? Helemaal niets.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:22:08 #90
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_85248031
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is het nadeel van propaganda, als je een keer iets vertelt wat waar is, geloven mensen het niet meer.
[..]

Zo kun je de feiten ook interpreteren, ik vind het een logischer verklaring. Maar het is maar een verklaring.
[..]

Veel wijst op een depressie, alles wijst op een bewuste zelfmoord en niet op een roep om aandacht. Wat er op een psychose of paniek wijst, zeg jij het maar? Wat er wijst op een door drugs getriggerde psychose? Volgens mij helemaal niets. Wat er wijst op een door drugs veroorzaakt psychose? Helemaal niets.
's Nachts je bed uit gaan en naar de keuken lopen om een mes te pakken wijst wel meer op een psychose dan een goed geplande bewuste zelfmoord, zeker als die jongen de hele avond wel gewoon gezellig was en niet depressief of prikkelbaar.
Fietstas.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:30:38 #91
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_85248337
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 18:22 schreef Kassaa het volgende:

[..]

's Nachts je bed uit gaan en naar de keuken lopen om een mes te pakken wijst wel meer op een psychose dan een goed geplande bewuste zelfmoord, zeker als die jongen de hele avond wel gewoon gezellig was en niet depressief of prikkelbaar.
quote:
Maar nadat hij was teruggekomen van een teleurstellend verlopen wereldkampioenschap in het Wit-Russische Brest en last had van hartkloppingen, wilde hij tot rust komen. Hij rookte meerdere joints, raakte helemaal van de kaart en kwam vervolgens tot zijn daad.
quote:
De roeiwereld en zijn vriendenkring zijn geschokt over Brühls dood. ''Hij had zijn roeiseizoen dat weekend net achter zich gelaten. Hij was klaar. Maar hij voelde zich raar en had de laatste tijd last van hartkloppingen,'' zegt een goede vriend.
Geen idee of hij die bewuste avond depressief was, maar de jongen zat na het teleurstellend kampioenschap in ieder geval niet lekker in zijn vel volgens de bronnen.
Krekker is de bom!
pi_85248381
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:39 schreef dubidub het volgende:

[..]

wut
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:34:32 #93
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_85248476
Ik heb hier helemaal niks over gehoord. Dit is dus al meer dan 2 weken geleden? :{
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:35:55 #94
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_85248525
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 18:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

[..]

Geen idee of hij die bewuste avond depressief was, maar de jongen zat na het teleurstellend kampioenschap in ieder geval niet lekker in zijn vel volgens de bronnen.
Dat sowieso, maar die desbetreffende avond had hij in ieder geval volgens mijn bron niet meer last van dingen dan normaal, hij was ook niet uitgesproken somber of zo. In ieder geval moet je gewoon geen drugs gebruiken als je je niet helemaal ok voelt, maar voor hem komt die boodschap helaas te laat.
Fietstas.
pi_85249104
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:13:33 #96
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85250125
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:56 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

[..]

Net te tellen hoevaak ik alcoholgebruikers heb horen zeggen dat drugs slecht zijn.. je punt? :')
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:15:58 #97
308876 Relko
A force to be reckoned with.
pi_85250243
Wierie rules.
pi_85250258
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 18:22 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Waar staat dat? En goed gepland? Je hoeft er niet zoveel aan te plannen, maar als je jezelf in het hart steekt zal het doel duidelijk zijn. Misschien heeft hij de hele nacht wel liggen piekeren en als iedereen door heeft dat je niet lekker in je vel zit, dan gaat dat niet om even chagrijnig zijn van een fout of nederlaag. Als je al hartkloppingen hebt, waar komen die dan vandaan?

Het kan net zo goed ondanks het blowen zijn, dat het net was uitgewerkt.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:17:16 #99
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85250299
quote:
Precies ja, je hebt geen verstand van zaken, die hele site staat vol met onwaarheden.

Oh, even wat denkvoer, fantieke/prof sporters die opeens af gaan bouwen of zelfs direct stoppen krijgen inderdaad veel vaker te kampen met depressies, als direct gevolg van het minder sporten. Een niet te verwaarlozen factor. :)
pi_85250504
Ze gebruiken de weed en andere drugs natuurlijk steeds vaker om een oorzaak aan te geven. Geheel onterecht want het kan slechts een 'trigger' zijn, net als alcohol dat ook kan zijn.

Die mensen die er vatbaar voor zijn lopen sowieso een grote kans in een psychose te geraken of weet ik niet wat.
Een maatje van me kan er ook niet goed tegen. Die verandert echt heel erg van blowen. Andere vrienden van me hebben daar totaal geen last van. Zelf heb ik 18 jaar geblowed en nergens last van gehad. Wij zullen daar minder vatbaar voor zijn.

Als je dan dit artikel leest en je weet achteraf dat hij geblunderd heeft op zo'n tournooi dan is dát de oorzaak en heeft het blowen (wellicht ook nog slechte weed??) zijn gevoel alleen gesterkt.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:28:00 #101
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85250829
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:21 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ze gebruiken de weed en andere drugs natuurlijk steeds vaker om een oorzaak aan te geven. Geheel onterecht want het kan slechts een 'trigger' zijn, net als alcohol dat ook kan zijn.

Die mensen die er vatbaar voor zijn lopen sowieso een grote kans in een psychose te geraken of weet ik niet wat.
Een maatje van me kan er ook niet goed tegen. Die verandert echt heel erg van blowen. Andere vrienden van me hebben daar totaal geen last van. Zelf heb ik 18 jaar geblowed en nergens last van gehad. Wij zullen daar minder vatbaar voor zijn.

Als je dan dit artikel leest en je weet achteraf dat hij geblunderd heeft op zo'n tournooi dan is dát de oorzaak en heeft het blowen (wellicht ook nog slechte weed??) zijn gevoel alleen gesterkt.
Precies. Maar die trigger blijft natuurlijk wel de verbindende schakel tussen die oorzaken en de daadwerkelijke psychose (als er sprake was van een psychose).
pi_85250976
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:28 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Precies. Maar die trigger blijft natuurlijk wel de verbindende schakel tussen die oorzaken en de daadwerkelijke psychose (als er sprake was van een psychose).
Mits het de trigger is. Een trigger is de verbindende schakel, de verbindende schakel is de trigger. Maar waarom zou de drugs de trigger zijn?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:37:55 #103
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85251325
Omdat dat makkelijker hard te maken is naar de bevolking toe, niemand geeft iets om de echte redenen, als er maar een boeman is.
pi_85251560
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:09 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

behalve als je jezelf zo haat dat je geen andere keus meer hebt.
Hoezo geen andere keuze? Je kan het ook gewoon niet doen. Een mes door je eigen borstkas heen drukken kan nooit makkelijk worden, dat gaat regelrecht tegen je natuur in.
pi_85253733
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:43 schreef Balgehakt het volgende:

[..]

Hoezo geen andere keuze? Je kan het ook gewoon niet doen. Een mes door je eigen borstkas heen drukken kan nooit makkelijk worden, dat gaat regelrecht tegen je natuur in.
Joh, ik ken mensen die wekelijks zelf hun buik opensnijden.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:41:29 #106
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85254108
fuck de wiet. heeft er geen drol mee te maken. dat zal ie echt wel vaker gerookt hebben, zonder een mes in zijn hart te steken na een verloren wedstrijdje.

kom op zeg. dit is een voorbeeld van een man die zijn lat te hoog legde, faalde en niet kon leven met die mentale druk. als ie een fles drank had leeggedronken, was hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gebeurd, maar dan misschien ook met mensen in zijn directe omgeving. dus.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:37:19 #107
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85256817
Altijd grappig trouwens, de schrikbarende vergelijkingen die je tussen nieuwsberichten over drugs kunt lezen. Bij Karst (??) kwam later ook naar buiten dat hij regelmatig wiet gebruikte en er schoten direcht berichten over labiel, verslaafd, psychoses uit de grond :N
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:46:25 #108
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_85257264
Hmm heb ook veel wiet gerookt, maar idd recent wordt steeds vaker duidelijk dat wiet een oorzakelijke factor bij het begin van schizofrenie kan zijn, bv een psychose, vooral in die zware dosissen van tegenwoordig, maar ja je moet er wel aanleg voor hebben, en andere risicofactoren, zoals stress ervaren.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:52:25 #109
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85257595
Zware dosis van tegenwoordig, hoe moet ik dat precies zien?
pi_85258019
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:32 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Joh, ik ken mensen die wekelijks zelf hun buik opensnijden.
Misschien dat het eens tijd wordt die mensen een hand toe te reiken dan. Persoonlijk ofwel via instanties. Overigens is het gemiddelde snijden als in zelfkastijding meestal wel anders dan een mes in je hart steken. Het is niet alsof mensen die zich snijden zichzelf van kant willen maken, bij een mes in je hart is het wel duidelijk wat er met je gaat gebeuren. Als je het wekelijks kan doen komt het niet echt in de buurt van een mes in je hart.
pi_85258191
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:41 schreef zoalshetis het volgende:
als ie een fles drank had leeggedronken, was hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gebeurd,
Dan had ie misgestoken. ;)
pi_85258327
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:52 schreef fs180 het volgende:
Het THC en THB percentage in hedendaagse weed is aardig hoog vergeleken met 10 jaar geleden.
pi_85258724
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:52 schreef fs180 het volgende:
http://ukcia.org/research/THC-concentratiesInWiet2005-6.pdf
http://www.trimbos.nl/~/m(...)0829%20THC_2008.ashx
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:21:07 #114
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85259181
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het THC en THB percentage in hedendaagse weed is aardig hoog vergeleken met 10 jaar geleden.
als je een pauper bent koop je het idd bij enge kwekers en afnemers. verzwaard met het glas uit glaswol...

als je weet wat je doet of mensen kent dan is het wel goed. en echt biologisch.
pi_85259604
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:21 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als je een pauper bent koop je het idd bij enge kwekers en afnemers. verzwaard met het glas uit glaswol...

als je weet wat je doet of mensen kent dan is het wel goed. en echt biologisch.
Buiten kweken is mijn specialiteit. ;)
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:30:42 #117
310990 Granduppaaaaah
pi_85259740
Hoezo heeft het THC gehalte te maken met glaswol? Denk wel dat ze glaswol uitsluiten als ze het THC gehalte meten, en dat is idd dus met rasse schreden vooruitgegaan, en dat is ook wat ik bedoel met hogere dosis, ik ga er dan van uit ga dat mensen dezelfde hoeveelheid wiet gebruiken.
  Redactie Frontpage vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:32:05 #118
145738 superworm
is erbij
pi_85259825
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:03 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dan had ie misgestoken. ;)
Of iemand anders :P
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:35:24 #119
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85260012
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:30 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Hoezo heeft het THC gehalte te maken met glaswol? Denk wel dat ze glaswol uitsluiten als ze het THC gehalte meten, en dat is idd dus met rasse schreden vooruitgegaan, en dat is ook wat ik bedoel met hogere dosis, ik ga er dan van uit ga dat mensen dezelfde hoeveelheid wiet gebruiken.
Zoalshetis wilde even pimpen met z'n connecties :')
pi_85260028
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:32 schreef superworm het volgende:

[..]

Of iemand anders :P
Kan ook maar zo, bezopen mensen zijn een gevaar voor hun omgeving, doorgedraaide stoners voor zichzelf. ;)
pi_85260053
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:41 schreef zoalshetis het volgende:
fuck de wiet. heeft er geen drol mee te maken. dat zal ie echt wel vaker gerookt hebben, zonder een mes in zijn hart te steken na een verloren wedstrijdje.

kom op zeg. dit is een voorbeeld van een man die zijn lat te hoog legde, faalde en niet kon leven met die mentale druk. als ie een fles drank had leeggedronken, was hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gebeurd, maar dan misschien ook met mensen in zijn directe omgeving. dus.
Ja, of z'n vriendin heeft het gedaan.... (dat was in elk geval míjn eerste gedachte...)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:40:04 #122
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85260265
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat betwist ik ook niet, maar dat is hetzelfde als stellen dat bier wel verkocht mag worden aan iemand van 16 en rum weer niet. Een totaal idiote beredenatie, het gaat niet om hoeveelheden maar om concentraties..
Oogkleppen! :(
pi_85260283
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, of z'n vriendin heeft het gedaan.... (dat was in elk geval míjn eerste gedachte...)
Jeuh. :@
  Eindredactie Games vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:40:56 #124
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85260323
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het klopt gewoon wat hij zegt, 'enge' dealers voegen glas en weet ik veel wat voor rotzooi toe aan de wiet om het zwaarder te laten lijken.

Staat overigens inderdaad los van het feit dat er een toename zichtbaar is in het THC gehalte de afgelopen (tientallen?) jaren.
pi_85260534
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:40 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dat betwist ik ook niet, maar dat is hetzelfde als stellen dat bier wel verkocht mag worden aan iemand van 16 en rum weer niet. Een totaal idiote beredenatie, het gaat niet om hoeveelheden maar om concentraties..
Ik stel alleen iets vast doordat de joint in verband wordt gebracht met de zelfmoordactie.
Hoeveel van die aardgasgekken waren dronken toen de deurwaarder met politie en slotenmaker kwam?
  Eindredactie Games vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:47:57 #126
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85260723
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:40 schreef fs180 het volgende:

[..]

Volgens mij ga ik nu een retarded vraag stellen, maar dat klopt dan toch? Of is de concentratie alcohol in bier groter dan de concentratie alcohol in rum? (i.t.t. de hoeveelheid alcohol).
pi_85260783
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:40 schreef 2dope het volgende:

Staat overigens inderdaad los van het feit dat er een toename zichtbaar is in het THC gehalte de afgelopen (tientallen?) jaren.
Sinds eind jaren 80 is de weedteelt verplaatst naar binnen met lampen en betere soorten die normaal buiten te laat bloeien.
In de jaren 90 kwamen er steeds meer soorten beschikbaar en werden de technieken steeds beter.
  Eindredactie Games vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:56:02 #128
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_85261133
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:49 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Sinds eind jaren 80 is de weedteelt verplaatst naar binnen met lampen en betere soorten die normaal buiten te laat bloeien.
In de jaren 90 kwamen er steeds meer soorten beschikbaar en werden de technieken steeds beter.
Ik las inderdaad ook dat de stijging is afgenomen c.q. stabiel is sinds 2007 oid..
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:56:29 #129
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85261149
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:30 schreef Granduppaaaaah het volgende:
waar staat jouw conclusie? glaswol en thc gelijkstellen is niet wat ik schreef.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:57:05 #130
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85261192
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

zielepoot zonder enige connecties.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:02:08 #131
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_85261439
Ik denk dat er meer aan de hand is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:02:24 #132
310990 Granduppaaaaah
pi_85261455
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

waar staat jouw conclusie? glaswol en thc gelijkstellen is niet wat ik schreef.
Je bedoelt hoe verhoud mijn stelling ten opzichte van jou, nouja als je zegt: THC en THB is verhoogd de laatste jaren en je reageert met: Er zit meer glaswol in als je slechte connecties hebt, dan ga je er van uit dat het iets met elkaar te maken heeft.
pi_85261495
Ik moet het even kwijt.
Elke keer als ik deze TT lees, denk ik in eerste instantie dat er staat: Roeier doodt zichzelf na penis.

Heb ik nu hulp nodig? :(

Oh en ik heb ergens in het begin al serieus gereageerd, mocht er daarover begonnen worden.
pi_85263645
Als ze wiet gaan verbieden of het internet gaan slopen ga ik beginnen met bouwwerken afbreken en dingen in de fik steken.
pi_85263700
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 23:03 schreef fairytalessuck het volgende:
Ik moet het even kwijt.
Elke keer als ik deze TT lees, denk ik in eerste instantie dat er staat: Roeier doodt zichzelf na penis.

Heb ik nu hulp nodig? :(

Oh en ik heb ergens in het begin al serieus gereageerd, mocht er daarover begonnen worden.
Ja. Heel veel hulp.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:04:09 #136
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_85264106
Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk een correlatie is in de toename van psychoses en het gebruik van softdrugs. :{

Noem me ouderwets, maar wat mij betreft verbieden ze die zooi. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_85264247
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:04 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk een correlatie is in de toename van psychoses en het gebruik van softdrugs. :{

En dan, toenname van criminaliteit van 3000%.

Geen inkomsten meer van toeristen.

Prijzen gaan omhoog.

Gaat niet werken jongen.
pi_85264271
Nederlanders worden gek als ze wiet proberen te verbieden.
pi_85264300
quote:

Niet verbieden, beter voorlichten.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:09:29 #140
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_85264325
Salvje, ik begrijp je rationele benadering, maar met die insteek kun je wel heel veel slechte zaken gaan gedogen c.q. legaliseren. :{

Dat is niet de ideale wereld waar ik in geloof. :{

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_85264517
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:09 schreef BansheeBoy het volgende:
Salvje, ik begrijp je rationele benadering, maar met die insteek kun je wel heel veel slechte zaken gaan gedogen c.q. legaliseren. :{

Dat is niet de ideale wereld waar ik in geloof. :{

Mensen die planten willen verbieden moeten ze opknopen.
pi_85265845
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:13 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Mensen die planten willen verbieden moeten ze opknopen.
Het groeit prima tussen de mais. 8-)
pi_85267542
raar dat iemand die niet blowt op zo'n moment ineens meerdere joints gaat zitten wegpaffen, daar zou ieder gezond mens zich goed beroerd van voelen de eerste keer. Maar no way dat die paar jointjes dit ineens veroorzaken, je gaat niet zomaar tegen je eigen wil in dingen doen (en een mes in je eigen hart zetten vraagt nogal wat wilskracht..)
pi_85268308
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:08 schreef Salvad0R het volgende:
Nederlanders worden gek als ze wiet proberen te verbieden.
Ik denk dat dat best meevalt, en eerlijk gezegd denk ik dat we er de komende jaren ook naar toe gaan. Er is steeds meer bewijs dat chronisch cannabis gebruik schadelijk is. De overheid kan er niet meer omheen. Als roken verboden wordt, zal ook cannabis gebruik verboden worden. Of dat er strenge leeftijdsgrenzen worden gesteld voor de koop, dat zou nog een tussenoplossing zijn.

Kom op, het is toch eigenlijk logisch... Jezelf bij dagelijks gebruik in een roes brengen, blokkeert de adaptatie van je brein op de prikkels van je omgeving. Het beinvloedt je persoonlijkheidsontwikkeling.
Ik heb het niet over een jointje af en toe, maar dagelijks gebruik.
pi_85269087
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 01:48 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Ik denk dat dat best meevalt, en eerlijk gezegd denk ik dat we er de komende jaren ook naar toe gaan. Er is steeds meer bewijs dat chronisch cannabis gebruik schadelijk is. De overheid kan er niet meer omheen. Als roken verboden wordt, zal ook cannabis gebruik verboden worden. Of dat er strenge leeftijdsgrenzen worden gesteld voor de koop, dat zou nog een tussenoplossing zijn.

Kom op, het is toch eigenlijk logisch... Jezelf bij dagelijks gebruik in een roes brengen, blokkeert de adaptatie van je brein op de prikkels van je omgeving. Het beinvloedt je persoonlijkheidsontwikkeling.
Dan zou een dergelijk verbod ook voor drank gelden.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 04:50:23 #146
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85271024
Oeps.
pi_85274293
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 02:14 schreef waffles het volgende:

[..]

Dan zou een dergelijk verbod ook voor drank gelden.
Dat geldt al!
pi_85274425
quote:
Of dat er strenge leeftijdsgrenzen worden gesteld voor de koop, dat zou nog een tussenoplossing zijn.

Ook die zijn er al. Onder de 18 kom je een shop echt niet in. En zou een shop je wel toelaten en betrapt worden dan kunnen ze hun deuren sluiten. Zou de 16 jarige alcohol grens ook zo stringent bewaakt worden dan zou er geen supermarkt of kroeg meer open zjn in nederland. ;)
pi_85274527
quote:

[..]

Ik denk dat dat best meevalt, en eerlijk gezegd denk ik dat we er de komende jaren ook naar toe gaan.
Juist niet, steeds meer landen neigen juist naar gedogen of zelfs legalisatie, en zo hoort 't natuurlijk ook.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:45:27 #150
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85275891
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:47 schreef 2dope het volgende:

[..]

Volgens mij ga ik nu een retarded vraag stellen, maar dat klopt dan toch? Of is de concentratie alcohol in bier groter dan de concentratie alcohol in rum? (i.t.t. de hoeveelheid alcohol).
Scherp :@
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:51:01 #151
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85276034
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 11:50 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Juist niet, steeds meer landen neigen juist naar gedogen of zelfs legalisatie, en zo hoort 't natuurlijk ook.
CDA en PVV zijn tegenstanders van het gedoogbeleid, en in de VVD hebben de Fred Teevens het voor het zeggen. Denk dat je minimaal kan verwachten dat er (nog) meer shops gesloten worden en er een lidmaatschapssysteem wordt ingevoerd.
pi_85276098
quote:

[..]

Ik denk dat dat best meevalt, en eerlijk gezegd denk ik dat we er de komende jaren ook naar toe gaan. Er is steeds meer bewijs dat chronisch cannabis gebruik schadelijk is.
Is er nou bewijs of niet?

quote:
De overheid kan er niet meer omheen.
Jawel hoor: "pas op, kan gevaarlijk zijn", en dan verder niet proberen je eigen overtuigingen op te dringen aan anderen.

Het zijn overigens ook opvallend vaak christenen die heel stellig zijn over de schadelijkheid.

quote:
Dan moet jij niet dagelijks gebruiken. Het is geen argument voor een rol van de overheid in deze.
pi_85276158
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 12:51 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

CDA en PVV zijn tegenstanders van het gedoogbeleid, en in de VVD hebben de Fred Teevens het voor het zeggen. Denk dat je minimaal kan verwachten dat er (nog) meer shops gesloten worden en er een lidmaatschapssysteem wordt ingevoerd.
Tsja, in landen als Amerika, Mexico, Canada, Zwitserland, en Tsjechië, om er een paar te noemen, gaat het juist steeds meer richting legalisatie. (voor zover het niet al is gelegaliseerd)

Ben ervan overtuigd dat ik nog mee ga maken dat Cannabis wereldwijd legaal wordt. :Y
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:57:36 #154
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85276274
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 11:50 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

..behalve nederland
pi_85276389
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 12:57 schreef fs180 het volgende:

[..]

..behalve nederland
Tsja, ik kan er ook niks aan doen dat onze ''leiders'' nog in de jaren '50 leven. ;)
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:35:58 #156
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_85277481
quote:

Als ze aan het verbieden moeten slaan kunnen ze beter met alcohol beginnen. Maar beter is om gewoon goede voorlichting te geven, een minimumleeftijd in te stellen waarop mensen zelf goede keuzes kunnen maken en voor de rest mensen zelf laten beslissen wat ze met hun eigen lichaam doen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_85283385
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is er nou bewijs of niet?
[..]

Jawel hoor: "pas op, kan gevaarlijk zijn", en dan verder niet proberen je eigen overtuigingen op te dringen aan anderen.

Het zijn overigens ook opvallend vaak christenen die heel stellig zijn over de schadelijkheid.
[..]

Dan moet jij niet dagelijks gebruiken. Het is geen argument voor een rol van de overheid in deze.
Er is bewijs. Zie het parool van vandaag voor een uitgebreid artikel hierover.

Je eigen overtuiging opdringen van de overheid heb ik ook moeite mee, maar het rookverbod is er ook gekomen.
pi_85283627
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:41 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Het is maar wat je bewijs noemt. Ik vind het prima hoor, dat er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar het verband tussen psychoses en blowen. Alleen gaan drugsbestrijders daarmee aan de haal, en gaan ze met een persoonlijk drama van een roeier aan de haal. En dat wordt hier dan gecombineerd alsof het feiten betreft, die dan ook nog eens in dat verband staan, terwijl daar op geen enkele manier van gebleken is. Deze boodschap moet er even ingeramd worden. Net als bij de paddo's.

quote:
Je eigen overtuiging opdringen van de overheid heb ik ook moeite mee, maar het rookverbod is er ook gekomen.
En dat was ook geen succes. Het enige volksgezondheidseffect is dat meer mensen een koutje vatten, meer mensen hun nachtrust verpest zien, en minder mensen de kroeg in gaan.
pi_85284033
Hartverwarmend om te zien hoeveel mensen begaan zijn met zijn lot.

+

Roeien. :')
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:22:20 #160
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85284201
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:41 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

DAT?!?! noem jij bewijs? Een telegraaf stuk vol aannemens en ontbrekende wetenschappelijke argumentatie, sorry, dat is voor mij echt geen succes..
pi_85284359
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef fs180 het volgende:

[..]

DAT?!?! noem jij bewijs? Een telegraaf stuk vol aannemens en ontbrekende wetenschappelijke argumentatie, sorry, dat is voor mij echt geen succes..
Cannabis lijkt wel een kleine rol te kunnen spelen bij het ontwikkelen van psychoses:

quote:
S06-01 Exploring the causal relationship between cannabis and schizophrenia: what is the role of genes and environment?

Frequent use of cannabis has been associated with poor outcome in patients with psychosis or schizophrenia, and research has become more and more interested in the question whether cannabis may actually cause psychosis or schizophrenia. Since only a minority of cannabis users eventually develops psychosis or schizophrenia, cannabis is suggested to be a component cause, potentially interacting with environmental as well as genetic factors. However, little is known about this putative interaction. Recent research in our group has therefore focused on differential sensitivity to cannabis and its psychosis-inducing effects. Experimental and observational work for instance showed that a functional polymorphism within the COMT gene moderates the acute effects of cannabis on psychosis outcome. In this presentation new evidence from epidemiological work is presented, showing gene-environment interactions within the cannabis-psychosis association. These results point to a moderating role for both age of onset of cannabis use and childhood trauma. Also a certain haplotype within the COMT gene was found to increase the risk of developing schizophrenia after adolescent cannabis use. Complex gene-environment interactions as well as interactions between cannabis and other environmental risk factors seem to underlie the cannabis-psychosis relationship. Possible biological mechanisms such as sensitization processes that may underlie these interactions will be discussed.
Aan de andere kant is het wel zo dat op basis van de huidige data geen hele stevige uitspraken gedaan kunnen worden:

quote:
Assessing evidence for a causal link between cannabis and psychosis: A review of cohort studies

Over the past five years, the release of cohort studies assessing the link between cannabis and psychosis has increased attention on this relationship. Existing reviews generally conclude that these cohort studies show cannabis has a causal relationship to psychosis, or at least that one cannot be excluded. Few studies have evaluated the relative strengths and limitations of these methodologically heterogeneous cohort studies, and how their relative merits and weaknesses might influence the way the link between cannabis use and psychosis is interpreted. This paper reviews the methodological strengths and limitations of major cohort studies which have looked at the link between cannabis and psychosis, and considers research findings against criteria for causal inference.

Cohort studies that assessed the link between cannabis and psychosis were identified through literature searches using relevant search terms and MEDline, PsycINFO and EMBASE. Reference lists of reviews and key studies were hand searched. Only prospective studies of general population cohorts were included. Findings were synthesised narratively.

A total of 10 key studies from seven general population cohorts were identified by the search. Limitations were evident in the measurement of psychosis, consideration of the short-term effects of cannabis intoxication, control of potential confounders and the measurement of drug use during the follow-up period. Pre-existing vulnerability to psychosis emerged as an important factor that influences the link between cannabis use and psychosis.

Whilst the criteria for causal association between cannabis and psychosis are supported by the studies reviewed, the contentious issue of whether cannabis use can cause serious psychotic disorders that would not otherwise have occurred cannot be answered from the existing data. Further methodologically robust cohort research is proposed and the implications of how evidence informs policy in the case of uncertainty is discussed.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:45:18 #162
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85284747
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Cannabis lijkt wel een kleine rol te kunnen spelen bij het ontwikkelen van psychoses:
[..]

Aan de andere kant is het wel zo dat op basis van de huidige data geen hele stevige uitspraken gedaan kunnen worden:
[..]

Die indruk wordt althans gewerkt, bewijzen voor een causaal verband ontbreken nog altijd, en dan bedoel ik harde bewijzen. We kunnen niets meer concreets zeggen dan dat er een verband is tussen pychoses en veelvoudig drugsmisbruik; hoe dat verband zich precies houdt is niet bekend. Zelfs een meer concrete vraag als schadelijkheid aan de longen is geen hard bewijs van, zelf op dat vlak spreken werken elkaar tegen. Het is aannemelijk dat het schadelijk is en de kans op pychoses kan vergroten maar niemand kan dit echt bewijzen. Dat pure thc een gevaarlijke uitwerking kan hebben is wel onderzocht en vooral hartklachten waren naar boven, maar over de normale concentraties is te weinig te zeggen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:12:41 #163
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85287049
quote:

Elke drugsdealer in de wereld is het met je eens.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:15:52 #164
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85287142
eeuwe oude culturen hebben dingen gemaakt van goud die wij nu niet meer kunnen namaken. ze stonden bekend als dagelijkse blowers en hebben erg veel voor de wetenschap over teelt en gecultiveerde teelt betekend.
pi_85287814
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Elke drugsdealer in de wereld is het met je eens.
Niet allemaal hoor. De beursgenoteerden onder de drugsdealers hebben veel liever dat je verslaafd raakt aan hun slaap en kalmeringsmiddelen dan dat je een jointje rookt. Ook hebben ze liever dat mensen met glaucoom ernstige bijwerkingen krijgen van hun synthetische middeltjes terwijl ze toch blind worden dan dat die mensen een plantje in de fik steken.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:44:53 #166
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85287901
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet allemaal hoor. De beursgenoteerden onder de drugsdealers hebben veel liever dat je verslaafd raakt aan hun slaap en kalmeringsmiddelen dan dat je een jointje rookt. Ook hebben ze liever dat mensen met glaucoom ernstige bijwerkingen krijgen van hun synthetische middeltjes terwijl ze toch blind worden dan dat die mensen een plantje in de fik steken.
^O^

Klopt, ik bedoelde illegale drugsdealers.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:04:53 #167
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85290011
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Medici tegenwoordig:

Ah, ik zie het al; jij bent ziek. Neem elke dag twee van deze en wordt beter :Y

Oh, u bent nu verslaafd aan de pillentjes? Wacht, ik zal even een herhalingsrecept schrijven voor een hogere dosis, dan werkt alles weer zoals het hoort ^O^

:r
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:07:37 #168
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85290080
stelletje jankerts. gewoon alles legaliseren.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:18:53 #169
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85290363
In het Parool van vandaag staat een interessant artikel over het verband tussen het roken van joints en psychoses. Schijnt dat de kans op een psychose de laatste tijd nog groter is nu de werkzame stof sterker is geworden. in het AMC is er al jaren een aparte afdeling die jongeren met een psychose veroorzaakt voor drugsgebruik/blowen behandelt. In die kliniek is ook het verband tussen blowen en het ontwikkelen van een psychose wetenschappelijk aangetoond. Ongeveer 1,5% van de mensen die blowt krijgt ermee te maken. Dat klinkt weinig totdat je dat in absolute aantallen ziet. Je kunt nog jaren last hebben van 1 joint die verkeerd is gevallen. Het probleem is dat je niet weet of jij een van die mensen is die eventueel vatbaar is voor een psychose. En zelfs dan, als je het nooit triggert hoef je nooit problemen te krijgen. Waarom de goden verzoeken door te gaan blowen?

Blowen heeft echt zeer ten onrechte een onschuldig imago. Mensen zouden echt beter op de gevaren moeten worden gewezen, vind ik.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:56:52 #170
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85291387
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 22:18 schreef Aventura het volgende:
In het Parool van vandaag staat een interessant artikel over het verband tussen het roken van joints en psychoses. Schijnt dat de kans op een psychose de laatste tijd nog groter is nu de werkzame stof sterker is geworden. in het AMC is er al jaren een aparte afdeling die jongeren met een psychose veroorzaakt voor drugsgebruik/blowen behandelt. In die kliniek is ook het verband tussen blowen en het ontwikkelen van een psychose wetenschappelijk aangetoond. Ongeveer 1,5% van de mensen die blowt krijgt ermee te maken. Dat klinkt weinig totdat je dat in absolute aantallen ziet. Je kunt nog jaren last hebben van 1 joint die verkeerd is gevallen. Het probleem is dat je niet weet of jij een van die mensen is die eventueel vatbaar is voor een psychose. En zelfs dan, als je het nooit triggert hoef je nooit problemen te krijgen. Waarom de goden verzoeken door te gaan blowen?

Blowen heeft echt zeer ten onrechte een onschuldig imago. Mensen zouden echt beter op de gevaren moeten worden gewezen, vind ik.
Jij hebt wel veel persoonlijke ervaringen ermee zo te horen?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:17:49 #171
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_85291994
quote:

Waarom hoor ik nou nooit mensen de gevaren van alcohol zo onderbouwen. Heel mooi betoog, alleen vind ik altijd zo jammer als er een substantie is die volledig legaal is, een gigantische hoeveelheid meer gebruikers heeft, sociaal geaccepteerd is maar veel grotere gevaren voor de gezondheid met zich meebrengt (waaronder OOK psychoses).
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:26:22 #172
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85292291
Omdat mensen liever iemand naspraten natuurlijk, zelf denken is ennng :'(
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:27:38 #173
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85292347
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 22:56 schreef fs180 het volgende:

[..]

Jij hebt wel veel persoonlijke ervaringen ermee zo te horen?
Dat klopt. 2 in mijn directe omgeving.

Echt, als ik ooit kinderen heb, zal ik er alles aan doen om ze ervan te weerhouden.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:31:51 #174
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85292493
Wie praat ik na? Ik ben me al heel lang bewust van het feit dat blowen niet zo onschuldig is als het lijkt.
Daarom ben ik er zo fel op.

Alcohol is wat dat betreft nu niet aan de orde. Het gaat nu toch over het roken van joints en de risico's?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:32:26 #175
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85292515
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 23:27 schreef Aventura het volgende:

[..]

Echt, als ik ooit kinderen heb, zal ik er alles aan doen om ze ervan te weerhouden.
Je kan ze denk ik beter leren om er verstandig mee om te gaan. Fanatiek tegengaan heeft alleen maar averechtse effecten (daar heb ik dan weer ervaringen mee :P )
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:37:03 #176
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85292690
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 23:31 schreef Aventura het volgende:
Wie praat ik na? Ik ben me al heel lang bewust van het feit dat blowen niet zo onschuldig is als het lijkt.
Daarom ben ik er zo fel op.

Alcohol is wat dat betreft nu niet aan de orde. Het gaat nu toch over het roken van joints en de risico's?
Wie probeer je iets te leren?

Ik denk dat iedereen wel bekend is met de basiskennis over drugs, en gebruikers weten heus wel dat je met een psychose niet moet blowen, dat soort infomatie komt dan in UVT vaak aan de orde. Blowen zelf kan geen psychose opwekken, wel problemen aan het oppervlakte brengen, maar dat doet elke andere drugs (en niet drugs) ook. Waarom dan kwaad over cannabis? Of het is tegenwoordig normaal alles uit zijn verband te trekken en dan te roepen hoe gevaarlijk iets wel niet is? In dat geval staat de auto voor mij voorop. Letterlijk een rijdende doodskist.
Verder heb ik het verhaal uit de parool gelezen maar ik mis nog het stuk over de relatie tussen psychoses en blowen :')
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:38:48 #177
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85292754
quote:

[..]

twee probleemgevallen dus? en die gebruiken hoeveel precies, en hadden zijn een medische achtergrond die het een en ander kon verklaren, en al die miljoenen recreatieve gebruikers?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:45:37 #178
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85292996
quote:

[..]

ik heb ook veel ervaring met een psychotisch persoon zeer dichtbij. gaat vooral mis al ie weer gaat blowen, drinken. als ie een tijd niets doet heeft hij veel minder last.

alhoewel bekend is van mensen met psychoses, dat ze een psychose lekker vinden om in te zijn. on top of the world.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:47:35 #179
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85293062
Ik ken overigens ook een paar gevallen die hun leven aardig verkloot hebben met cannabis (studie verneukt, sociaal isolement, apathisch gedrag). Die begonnen ook altijd meteen de vergelijking met alcohol te trekken wanneer je er wat van zei.

Die alcohol-vergelijking gaat heus wel op als je discussieert over de houding van de overheid t.ov. drugs. Maar het wordt evengoed gebruikt als excuus om door te gaan met destructief gedrag.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:49:09 #180
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_85293131
Tja shit happens.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:58:16 #181
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85293473
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 23:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ken overigens ook een paar gevallen die hun leven aardig verkloot hebben met cannabis (studie verneukt, sociaal isolement, apathisch gedrag). Die begonnen ook altijd meteen de vergelijking met alcohol te trekken wanneer je er wat van zei.

Die alcohol-vergelijking gaat heus wel op als je discussieert over de houding van de overheid t.ov. drugs. Maar het wordt evengoed gebruikt als excuus om door te gaan met destructief gedrag.
vaak worden dit soort zalvende teksten weer gebruikt door alcoholverslaafden. :D
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:00:20 #182
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85293557
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 23:37 schreef fs180 het volgende:

[..]

Wie probeer je iets te leren?

Ik denk dat iedereen wel bekend is met de basiskennis over drugs, en gebruikers weten heus wel dat je met een psychose niet moet blowen, dat soort infomatie komt dan in UVT vaak aan de orde. Blowen zelf kan geen psychose opwekken, wel problemen aan het oppervlakte brengen, maar dat doet elke andere drugs (en niet drugs) ook. Waarom dan kwaad over cannabis? Of het is tegenwoordig normaal alles uit zijn verband te trekken en dan te roepen hoe gevaarlijk iets wel niet is? In dat geval staat de auto voor mij voorop. Letterlijk een rijdende doodskist.
Verder heb ik het verhaal uit de parool gelezen maar ik mis nog het stuk over de relatie tussen psychoses en blowen :')
Andere (hard)drugs erbij halen vind ik ook niet aan de orde in deze discussie. Een jointje roken is veel laagdrempeliger dan het nemen van welke andere drug dan ook. Een biertje nemen is ook laagdrempelig, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die in een psychose geraakt na het drinken van 1 of 2 drankjes. Na 1 of 2 joints kan dat wel.
Het gaat mij erom dat joints een in mijn ogen onschuldig imago hebben. Dit in tegenstelling tot (overmatig) veel drinken en het gebruiken van harddrugs.
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:06:32 #183
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_85293806
Ja weetje mensen, het leven is een grote gok. Ondanks dit verhaal, dat ik dus al eerder van een vriendin van de vriendin van de roeier heb gehoord blijf ik stoïcijns doorgaan met het gebruik van psychedelica (en in mindere mate wiet vooral om de lichamelijke effecten van de psychedelica wat te minderen) . Niemand die ik ken heeft een psychose gehad door wiet, andere middelen worden in mijn omgeving niet zoveel gebruikt en alcohol is landelijk een veel groter probleem. Punt blijft dat bij deze persoon wiet waarschijnlijk wel de uiteindelijke zelfmoord getriggerd heeft, dan hoef je niet deze jongen belachelijk te maken of vurig wiet te verdedigen, als jij het zonder problemen gebruikt is het natuurlijk helemaal prima en leuk, maar in zeldzame gevallen loopt het dus helaas wel slecht af, dat geldt ook voor pindakaas. Als je wat pubmedt is er wel degelijk recent bewijs te vinden voor het feit dat cannabis een psychose kan triggeren, alleen of iemand gevoelig daarvoor is is inderdaad een grote gok, bij de meeste gaat dat goed, bij deze jongen dus niet. Laten we rouwen, om een jonge talentvolle en intelligente jongen, niet boze discussies voeren over wiet, dat kan ongetwijfeld in een ander topic.
Fietstas.
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:11:50 #184
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85294010
Wijze post, Kassaa. Grotendeels eens. Alleen denk ik dat je de ' gok' niet zou moeten nemen. Of iig je bewust (er) zijn van de risico's. Als je heftig reageert op een joint zou je moeten kunnen denken dat je er wellicht niet tegen kunt. Zo zeldzaam als jij stelt is dat niet. Zeker dus nu met die sterkere joints.

[ Bericht 44% gewijzigd door Aventura op 15-08-2010 00:17:01 ]
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:20:38 #185
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_85294275
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:11 schreef Aventura het volgende:
Wijze post, Kassaa. Grotendeels eens. Alleen denk ik dat je de ' gok' niet zou moeten nemen. Of iig je bewust (er) zijn van de risico's. Als je heftig reageert op een joint zou je moeten kunnen denken dat he er wellicht niet tegen kunt. Zo zeldzaam als jij stelt is dat niet. Zeker dus nu met die sterkere joints.
Ja daar is het dus lastig, veel jongeren overzien zo´n mogelijk ´risico´ niet, daarom gaat het ook zo vaak juist wel goed, omdat de uiteindelijke kans op een slechte afloop niet zo heel groot is. Aan de andere kant zie ik bij m´n ouders, met wie ik vooral nu nog al in de clinch lig door m´n openhartigheid over m´n vermeende drugsgebruik, dat zij dus wel oprecht bang zijn voor het risico op een psychose en alle negatieve gevolgen die bij drugs horen, iets dat ik als 18-jarige nu eigenlijk totaal niet zo ervaar. Natuurlijk 'weet' ik wat de mogelijke slechte gevolgen zijn, maar ik 'voel' ze niet en ben er eigenlijk totaal niet bang voor. Misschien is dat de zelfoverschatting waar iedere jongere last van heeft.
Fietstas.
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:34:30 #186
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85294682
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:00 schreef Aventura het volgende:

[..]

Andere (hard)drugs erbij halen vind ik ook niet aan de orde in deze discussie. Een jointje roken is veel laagdrempeliger dan het nemen van welke andere drug dan ook. Een biertje nemen is ook laagdrempelig, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die in een psychose geraakt na het drinken van 1 of 2 drankjes. Na 1 of 2 joints kan dat wel.
Het gaat mij erom dat joints een in mijn ogen onschuldig imago hebben. Dit in tegenstelling tot (overmatig) veel drinken en het gebruiken van harddrugs.
Ja maar daar wordt veel minder aandacht aan besteed en vrijwel de enige aandacht is niet al te positief. Weinig mensen besluiten van de een op andere dag een joint te gaan roken; het gebeurd veelal in groepverband. Dit per definitie al minder gebruikt dan alcohol, waarvan er elke dag reclame wordt gemaakt.. iedereen doet het.

Ik ken toevallig wel iemand waar na één biertje een ambulance moet worden gebeld.
Wiet is simpelweg ook erg onschuldig. Er zijn ook mensen die erg slecht reageren op bepaalde medicijnen, zullen wij die dan ook maar verbieden?
  zondag 15 augustus 2010 @ 00:37:01 #187
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85294779
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:06 schreef Kassaa het volgende:
Ja weetje mensen, het leven is een grote gok. Ondanks dit verhaal, dat ik dus al eerder van een vriendin van de vriendin van de roeier heb gehoord blijf ik stoïcijns doorgaan met het gebruik van psychedelica (en in mindere mate wiet vooral om de lichamelijke effecten van de psychedelica wat te minderen) . Niemand die ik ken heeft een psychose gehad door wiet, andere middelen worden in mijn omgeving niet zoveel gebruikt en alcohol is landelijk een veel groter probleem. Punt blijft dat bij deze persoon wiet waarschijnlijk wel de uiteindelijke zelfmoord getriggerd heeft, dan hoef je niet deze jongen belachelijk te maken of vurig wiet te verdedigen, als jij het zonder problemen gebruikt is het natuurlijk helemaal prima en leuk, maar in zeldzame gevallen loopt het dus helaas wel slecht af, dat geldt ook voor pindakaas. Als je wat pubmedt is er wel degelijk recent bewijs te vinden voor het feit dat cannabis een psychose kan triggeren, alleen of iemand gevoelig daarvoor is is inderdaad een grote gok, bij de meeste gaat dat goed, bij deze jongen dus niet. Laten we rouwen, om een jonge talentvolle en intelligente jongen, niet boze discussies voeren over wiet, dat kan ongetwijfeld in een ander topic.
^O^
pi_85295674
Toch wel grappig dat cannabisgebruikers altijd hun straatje schoon proberen te praten van aantijgingen dat het schadelijk zou kunnen zijn. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je het zelf gebruikt.
pi_85302971
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 01:07 schreef KonnieKipke het volgende:
Toch wel grappig dat cannabisgebruikers altijd hun straatje schoon proberen te praten van aantijgingen dat het schadelijk zou kunnen zijn. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je het zelf gebruikt.
Ik vind het vooral apart iedereen er vanuit gaat dat dat überhaupt de 'oorzaak' is geweest. :) Is het politie-onderzoek al afgerond?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_85303267
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:00 schreef Aventura het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je nou twee joints met twee biertjes? Het is toch een roesmiddel? Als ik een avondje in een alcoholroes wil zitten hebben we het niet over 2 biertjes, eerder over 20, als ik een avondje in cannabisroes wil zitten dan kom je met twee jointjes een heel eind.

quote:
In het Parool van vandaag staat een interessant artikel over het verband tussen het roken van joints en psychoses. Schijnt dat de kans op een psychose de laatste tijd nog groter is nu de werkzame stof sterker is geworden.
Wat nou 'schijnt'? Is het verband er ja of nee? En wat voor verband is het?
  zondag 15 augustus 2010 @ 20:10:47 #191
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85319913
Wiet kan voor sommige mensen heel slecht zijn. Melk kan voor sommige mensen ook heel slecht zijn. Pinda's ook. Het is maar net hoe je lichaam reageert op bepaalde stoffen. Daarom zijn generaliserende uitspraken over de effecten van wiet altijd lastig.
(niet dat ik denk dat wiet zo onschuldig is als melk of pinda's, begrijp me niet verkeerd)
  maandag 16 augustus 2010 @ 15:19:32 #192
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85350827
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 20:10 schreef Viajero het volgende:
Wiet kan voor sommige mensen heel slecht zijn. Melk kan voor sommige mensen ook heel slecht zijn. Pinda's ook. Het is maar net hoe je lichaam reageert op bepaalde stoffen. Daarom zijn generaliserende uitspraken over de effecten van wiet altijd lastig.
(niet dat ik denk dat wiet zo onschuldig is als melk of pinda's, begrijp me niet verkeerd)
Melk schijnt kanker in de hand te werken, en mensen kunnen overlijden na het eten van pinda's. Dat is een direct gevolg; dat is bij canabis nog nooit bewezen
pi_85360094
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:49 schreef Barbaaf het volgende:
"Roeier doodt zichzelf na teleurstellend toernooi" had ook de kop kunnen zijn. Dat zo'n fanatiek sporter als beschreven in het artikel na zo'n toernooi een paar joints wegrookt, ervan uitgaande dat hij ervoor nooit blowde, dat me toch denken dat er al eerder wat geknapt was in hem.

scherp +1
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:45:31 #194
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85367429
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:49 schreef Barbaaf het volgende:

^O^
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:13:33 #195
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_85397808
De dood van een groot roeitalent;

Het is maandagochtend 26 juli als Martin Brühl (55) en Karin Anderson (52) op het punt staan om van Noorwegen naar Vlieland te gaan zeilen. Het belooft een prachtige dag te worden. De meubelontwerper en de cartografe uit Amsterdam verheugen zich op de reis met hun dochter Tessel. Ze zullen drie dagen en twee nachten onbereikbaar zijn. Zodra ze vijf mijl buiten de kust zijn, valt de telefoon uit.

Ze hebben dan nog geen idee wat hun boven het hoofd hangt. Maar nog diezelfde avond, als ze al lang midden op zee zijn, zal hun zoon Daan Brühl zichzelf doden. Daan, een succesvol roeitalent van 19, steekt volkomen onverwachts een mes in zijn hart in de woning van zijn vriendin in Amsterdam. Zonder dat hij plannen ervoor had, zonder dat hij problemen had.

Zijn familie en zijn vriendin willen het verhaal van Daan één keer vertellen. Na diverse publicaties in de media willen ze de onjuistheden rechtzetten die er over zijn dood zijn verschenen. Ze willen op eigen verzoek duidelijk maken welke samenloop van omstandigheden heeft geleid tot de dood van de jonge, talentvolle topsporter.

Op die maandagochtend in juli is er niets wat wijst op het naderende onheil. Moeder Karin heeft de dag ervoor gebeld met Daan, omdat ze elkaar vanwege de zeiltocht een paar dagen niet zullen spreken.

Daan zit dat weekeinde in Wit-Rusland, waar hij op het WK voor onder de 23 jaar heeft geroeid. Tot zijn grote verdriet worden ze al vroeg uitgeschakeld. Ze zaten met zijn vieren in de boot, met Daan op slag - de man voorop die het tempo aangeeft. Maar tijdens de race maakt hij een fout: hij slaat een snoek. Hij plaatst zijn roeiblad scheef in het water, waardoor het met grote kracht naar beneden wordt gezogen en de boot vrijwel stil komt te liggen.

En zo verloor Daan, de jongen die zo slecht tegen zijn verlies kon dat hij nog geen ganzenbord speelde, samen met zijn ploeg de race. Het was zijn schuld, zo voelde hij dat, zegt zijn vriendin Amber (22).

'Daan legde altijd veel druk op zichzelf, vooral als hij op slag zat. Hij was heel groot en heel sterk en hij was in deze boot nog nooit gewisseld, maar toch maakte hij zich daarover zorgen. Hij zei steeds: ik hoop maar dat ik geen snoek sla. Hij was heel bescheiden en onzeker. In het roeien wilde hij alles het beste doen. Hij wilde altijd heel veel trainen. Vaak kwam hij kotsend uit de boot, ook als het een wedstrijd was die niet veel voorstelde.'

Hij kon heel diep gaan, in alles, zegt zijn vader Martin. 'Na een wedstrijd had hij soms het hele weekend een bloedsmaak in zijn mond.' Daan was ook altijd zenuwachtig voor wedstrijden. 'Vroeger op de verkeerde manier. Toen verlamde het hem. Pas later leerde hij op de goede manier zenuwachtig te zijn.'

Als 19-jarige toproeier had Daan een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Al op zijn 14de won hij vanuit het niets een indoor roeiwedstrijd voor scholenteams. Hij was een jongen die altijd energie had, die elke dag stoeide met zijn vader om uit te razen - tot hij er te sterk voor werd. 'Hij was heel fysiek', zegt zijn vader.

Daan was een vrolijke, sociale jongen. 'Als hij de kamer binnen kwam, was hij zeer aanwezig', zegt zijn vader. Maar soms was hij ook opvliegend. Als klein kind sloeg hij er op als iets hem niet zinde - zelfs de grote jongens waren bang voor hem. Maar Daan had ook een klein hartje, zegt zijn moeder. Als hij een onvoldoende haalde, ging hij gemakkelijk huilen, waardoor hij op de middelbare school soms werd gepest. Ook dan timmerde hij er wel eens op. 'Hij vond het moeilijk om met zijn emoties om te gaan', zegt Karin. 'Dat verwacht je niet van zo'n grote jongen.'

En nú ga je roeien, zei zijn vader tegen hem toen hij weer eens door het huis stuiterde. Hoewel Daan gek was van water - hij had veel gevoel voor zeilen en was altijd in de weer met bootjes waar hij van alles aan verbouwde - deed hij dat pas na lang aandringen.

'Het roeien heeft zijn leven veranderd', zegt Karin. 'Voordat hij roeide konden we hem soms wel achter het behang plakken. Maar hij kreeg daar gewoon heel veel vrienden. Ze trainden drie of vier keer per week, en ze gingen intensief met elkaar om. Ze stonden uren met elkaar onder de douche, boterhammen etend en grappen makend.' Martin: 'Hij heeft er vrienden voor het leven gevonden. Daan was een trouwe jongen.'

Bij de Amsterdamse club Willem III zien ze al snel dat Daan een groot talent is, al helemaal in combinatie met zijn 1,97 meter en 90 kilo. Binnen anderhalf jaar wordt hij Nederlands kampioen in de junioren-dubbeltwee en wint hij goud bij het EK Junioren. Hij belandt in de nationale selectie. In 2008 haalt hij brons op het WK Junioren. Hij wordt lid van de Amsterdamse roeivereniging Nereus. Tweemaal wordt hij Nederlands kampioen in de dubbelvier.

Dat hij afgelopen juli op het WK in Wit-Rusland slechts veertiende wordt, is dan ook een klap. Maar tijdens het telefoongesprek die zondag lijkt alles al wat gezakt. 'Hij klonk opgewekt', zegt moeder Karin. 'Hij vertelde dat ze zich eroverheen hadden gezet', aldus Martin. 'Ze hadden er bier voor 1 euro per liter gevonden, en ze gingen voor weinig geld karten op de kermis in Brest.'

Met het WK is het roeiseizoen voor hem afgelopen, en dat betekent: vakantie - voor de toproeier de tijd om zich even te laten gaan, na een jaar lang extreem gezond en gedisciplineerd leven.

Als hij maandagmiddag 26 juli op Schiphol aankomt, oogt hij volgens zijn vriendin Amber dan ook oververmoeid. 'Hij was al vanaf zaterdagochtend aan het feesten. In feite had hij drie dagen en twee nachten niet of nauwelijks geslapen. Zondagnacht had hij lopen drinken met de Kroaten in zijn hotel. Later hebben ze nog alcohol gevonden in zijn bloed. Om wakker te blijven had hij een of twee cafeïnepillen genomen, gekregen van een roeimaatje.'

Daan is blij om Amber weer te zien, vertelt ze. 'Hij hing echt op me, wilde me niet meer loslaten.' Als ze samen naar de Albert Heyn lopen om eten te halen, praten ze nog even over zijn fout op het WK. 'Ik had het idee dat hij er beter mee om wist te gaan dan een vorige keer.'

Als ze vervolgens zijn uitgegeten, zegt hij: zullen we een jointje gaan roken? Hij valt even in slaap, maar niet veel later besluiten ze alsnog 2 gram wiet te gaan halen. Van minder dan de helft draait Daan twee jointjes, zegt Amber. 'Samen hebben we anderhalve joint opgerookt.'

Ze zijn stoned, lachen, eten chips en chocola, en maken samen nog een grappig filmpje van Daan die zijn chips als een eekhoorn naar binnen werkt en gekke bekken trekt. 'Precies zoals hij was', zegt zijn vader. 'Niet te serieus. Dat soort dingen deed hij vaak. Hij was altijd vrolijk. Als mensen zich verveelden, blies hij een ballonnetje op, liet het los en rende er achteraan. Dat vond hij leuk.'

'Daan blowde alleen in de zomervakanties', zegt zijn vriendin Amber. Als wedstrijdroeier kon hij het zich niet veroorloven het vaker te doen: wiet staat op de dopinglijst. 'Ik wist niet dat hij blowde', zegt zijn moeder. 'Ik had er hooguit een vermoeden van.'

Tijdens het roeiseizoen leefde Daan volgens iedereen zeer gedisciplineerd. 'Hij wilde meestal al om 9 uur naar bed', zegt Amber. 'Hij deed er alles voor om extreem gezond te leven. Tijdens het seizoen dronk hij haast niet.' 'Zelfs als we patat aten, kregen we klachten', zegt zijn moeder.

Rond half tien 's avonds zegt Daan dat hij echt moe is en naar bed wil. Maar dan staat hij ineens op. 'Hij wilde mozzarella eten. Daarna begon hij rondjes te lopen. Hij zei: we zijn nu héél erg aan het spacen. Ook zei hij dat hij heel erg aan het nadenken was, dat hij te veel dacht en dat hij zijn gedachten niet kon tegenhouden. Hij zei dat hij zelfs het gevoel had dat hij zichzelf dood wilde maken. Hij deed heel wild. Vervolgens begon hij te trillen. Toen ik hem vastpakte, voelde ik zijn hart enorm tekeergaan.'

Amber schrikt, maar het doet haar denken aan die ene keer dat Daan eerder in de war is geweest. 'Na een liefdesfilm is hij een keer overstuur geraakt en heeft hij tot 2 uur 's nachts liggen draaien in bed, en liggen denken over onze relatie. Daan kon diep nadenken over zijn gevoelens.'

Ze besluit hem gerust te stellen met ademhalingsoefeningen. 'Daar reageerde hij goed op. Hij zei: dankjewel lief, ik voel me al een heel stuk beter. Zelf voelde ik me toen al niet meer stoned, maar ik had wel het gevoel dat het bij hem eruit moest.' Ze gaan naar buiten om wat frisse lucht te halen. 'Hij had het koud, dat vond ik wel raar.'

Als ze weer binnen zijn, raakt Daan voor de tweede keer in paniek. 'Hij wilde weer naar buiten. Hij zei: ik weet het niet meer, ik weet het niet meer. Maar ik werd kwaad en zei: nee, we gaan weer hetzelfde doen als net. Hij stribbelde tegen, maar uiteindelijk is hij toch op bed gaan liggen.'

Eenmaal rustig op bed valt Amber vervolgens in slaap. Even over tienen wordt ze ineens wakker als Daan voor de derde keer angstig wordt en uit bed springt. 'Hij schreeuwde: nee, het werkt niet. Hij zwaaide met zijn armen, duwde me weg en zei: ik moet iets.'

Vervolgens pakt hij het mes waarmee de mozzarella net is gesneden. 'Hij stond te twijfelen wat hij ermee moest doen. Hij keek naar zijn polsen, naar zijn benen. Hij zei niets meer, keek me alleen maar aan. Ik schold hem uit en heb geschreeuwd dat hij het mes moest neerleggen.' Ze neemt het mes af en legt het weg. Maar op het moment dat ze naar de telefoon wil lopen en 112 wil bellen, pakt hij opnieuw het mes. Voor ze iets kan doen, steekt hij het met een schreeuw recht in zijn borstkas.

Amber probeert vervolgens de ambulance te bellen. Omdat ze zo trilt, lukt het pas na een tijdje de nummers in te toetsen. 'Ik zei alleen maar: ik woon daar en daar, kom me helpen, mijn vriend heeft zich neergestoken.' Ze probeert hem te reanimeren, zoals ze wel eens op tv heeft gezien. 'Die telefoniste zei voortdurend tegen me: Amber, word rustig. Maar ik zei: ik word niet rustig, want mijn vriend ligt hier dood te gaan.'

De ambulance is er snel, maar Amber wil niet mee. 'Ik wist al dat hij dood was. Dat had ik aan zijn ogen gezien. Ik wilde het niet nog eens horen.' Ze wordt meegenomen door de politie. Achteraf begrijpen ze van het ziekenhuis dat hij zich precies in zijn rechterhartkamer heeft gestoken. 'Waarschijnlijk was hij binnen één minuut dood. Amber had niets meer kunnen doen', zegt zijn moeder.

De politie probeert vervolgens Daans ouders te bereiken, maar door hun zeiltocht blijkt dat onmogelijk. Het eerste directe familielid dat gevonden wordt, is Daans pleegbroer John. Dagenlang zet de kustwacht alles op alles om de boot van de familie te vinden. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij verstookt drie ton diesel bij het uitkammen van de kust, aldus vader Martin. Maar het is vergeefs: de eerste sms bereikt hen pas op het moment dat ze in de nacht van woensdag op donderdag voor anker gaan bij Vlieland.

Als ze vervolgens gaan bellen, overheerst ongeloof. 'Pas toen ik een aantal familieleden om kwart over 2 's nachts op de kade zag staan, wist ik dat het waar was', zegt Martin. Midden in de nacht worden ze over het wad vervoerd, en gaan ze op weg naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam, waar hun zoon ligt.

Nog altijd kunnen ze nauwelijks geloven dat hun zoon, die altijd zo levenslustig was, zichzelf heeft gedood. Het was een dramatische combinatie van factoren, zegt Martin: drank, wiet, slaapgebrek, cafeïnepillen, een lichaam dat maandenlang hard had getraind en het schuldgevoel over de fout. 'Als hij uitgerust was geweest, dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.'

'Hij heeft zich redelijk groot gehouden op het WK, maar toen hij thuis was bij Amber, kwam alles misschien weer dubbel zo hard aan.' Martin vermoedt dat zijn zoon last heeft gekregen van angst. Angst voor alles, niet voor iets in het bijzonder. 'Hij heeft die angst twee keer weg kunnen redeneren, maar de derde keer lukte dat niet meer. En als het dan heel hoog oploopt, en je bent heel moe, dan zit er geen rem meer op.'

'Het was in ieder geval geen zelfmoord', zegt Karin. 'Het was een samenloop van omstandigheden. Daan was heel gelukkig. Zijn vorige coach, met wie hij een hechte band had, vroeg onlangs nog hoe het met hem was. Hij zei toen dat hij alles op de rails had. Hij had de liefde van zijn leven gevonden, hij ging een nieuwe studie fysiotherapie doen.'

Ook zijn vriendin Amber ziet het zo. 'Daan wilde niet dood; hij wilde alleen een eind maken aan de situatie. Hij was overstuur en kreeg zichzelf niet meer onder controle doordat hij onder invloed was. Hij was op zijn Daans te veel aan het nadenken.' Hij had verder geen lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen, zegt ze. 'Daar heeft hij nooit iets over gezegd. Als hij daar last van had gehad, waren we wel naar een dokter gegaan.'

De dood van Daan is ook een schok voor de roeiwereld, die massaal naar zijn begrafenis komt. Over de Amstel wordt Daan in een boot naar begraafplaats Zorgvlied gebracht. In de stromende regen nemen ze afscheid van hem. Als eerbetoon roeien zijn teamgenoten in twee viermansboten over de Amstel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hephaistos. op 17-08-2010 16:24:12 ]
pi_85398070
quote:
drank, wiet, slaapgebrek, cafeïnepillen, een lichaam dat maandenlang hard had getraind en het schuldgevoel over de fout
Maar we pikken de wiet er natuurlijk uit voor de headlines. :O
pi_85403440
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:19 schreef HAKIM_1988 het volgende:

[..]

Maar we pikken de wiet er natuurlijk uit voor de headlines. :O
Al die andere termen zijn te lang.
pi_85403576
Goed, die jongen was dus niet helemaal goed bij zijn hoofd en heeft toen in één van zijn emo-buien zichzelf neergestoken.

next.
Conscience do cost.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:33:39 #199
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85403621
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:32 schreef ems. het volgende:
Goed, die jongen was dus niet helemaal goed bij zijn hoofd en heeft toen in één van zijn emo-buien zichzelf neergestoken.

next.
Daar waren we bij de fipo al uit eigenlijk :+
pi_85404123
Even benadrukken na 8 pagina's discussie voor jan lul kan geen kwaad ;)
Conscience do cost.
pi_85404270
Tja, als je een jaar lang alleen maar extreem 'gezond' leeft en dan ineens helemaal los gaat aan de drank, nachten doorhalen met cafeïnepillen en wiet dan is het niet heel verwonderlijk dat je lichaam en geest dat niet echt goed kunnen verwerken. Vreselijk natuurlijk dat dit gebeurt is, maar je kan ook doorslaan in gezond vs ongezond.
pi_85404377
Extreem gezond is klaarblijkelijk een zeer relatief begrip :')
pi_85404437
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:53 schreef Pizzakoppo het volgende:
Extreem gezond is klaarblijkelijk een zeer relatief begrip :')
Ik had het niet voor niets tussen aanhalingstekens staan, ik geloof niet dat wat hij de rest van het jaar deed nou zo gezond was.
pi_85404627
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik had het niet voor niets tussen aanhalingstekens staan, ik geloof niet dat wat hij de rest van het jaar deed nou zo gezond was.
Exact mijn punt, zoals die jongen met zijn sport omging is gewoon ongezond, een weekend lang bloedsmaak nadat je kotsend uitgetrained bent. Zwaar over the top en waardeloos begeleid door zijn coach.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:39:43 #205
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85406500
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:00 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Exact mijn punt, zoals die jongen met zijn sport omging is gewoon ongezond, een weekend lang bloedsmaak nadat je kotsend uitgetrained bent. Zwaar over the top en waardeloos begeleid door zijn coach.
Zonder meer, ik wil ook wel eens sporten tot zulke extreme, maar om daar nou een gwoonte van te maken 8)7
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:44:35 #206
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85406761
triest verhaal eigenlijk. maar het was geen zelfmoord...
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:47:04 #207
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85406862
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:44 schreef zoalshetis het volgende:
triest verhaal eigenlijk. maar het was geen zelfmoord...
het waren de omstandigheden!

Schopje tru
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:52:23 #208
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85407066
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:47 schreef fs180 het volgende:

[..]

het waren de omstandigheden!

Schopje tru
ik heb wel te doen met zijn ouders. hij was een ongeleid projectiel om op te voedden, maar toen ontdekte hij de roeisport waar hij zich in kon kanaliseren, dachten ze...
pi_85407223
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb wel te doen met zijn ouders. hij was een ongeleid projectiel om op te voedden, maar toen ontdekte hij de roeisport waar hij zich in kon kanaliseren, dachten ze...
Je zegt het semi-grappig bedoelt, maar ik interpreteer het idd ook als zodanig.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:59:59 #210
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85407363
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:56 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Je zegt het semi-grappig bedoelt, maar ik interpreteer het idd ook als zodanig.
niet semi-grappig of grappig. constaterend. bloedserieus. ik begrijp je woordje 'maar'. subtiel.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:12:50 #211
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_85410574
Uit dit verhaal komt het op mij over alsof die gozer's uitingen van destructieve gedrag al jaren zijn geschaard onder de noemer 'alles geven voor de topsport', en dat het daar ook wel een beetje de mist in is gegaan: hoe frikkin' hard moet je wel niet roeien om een week lang een bloedsmaak in je mond te hebben, en waarom vond iedereen dat maar normaal? Dan spoor je toch niet helemaal? Of spreek ik nou teveel vanuit mijn sportschoolhatende 'gatver sporten is kut'-visie...?
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
pi_85412478
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 21:12 schreef Marouska het volgende:
Uit dit verhaal komt het op mij over alsof die gozer's uitingen van destructieve gedrag al jaren zijn geschaard onder de noemer 'alles geven voor de topsport', en dat het daar ook wel een beetje de mist in is gegaan: hoe frikkin' hard moet je wel niet roeien om een week lang een bloedsmaak in je mond te hebben, en waarom vond iedereen dat maar normaal? Dan spoor je toch niet helemaal? Of spreek ik nou teveel vanuit mijn sportschoolhatende 'gatver sporten is kut'-visie...?
Nee, ik haat de sportschool ook maar vooral omdat het met sport niks te maken heeft, slechts met lichaamsbeweging, en je leert er ook niks, zeker niet sporten.

Of zo intensief sporten normaal is? Geen idee, maar moet dat? Gezond is het in ieder geval niet. Het is een kick, een roes, een verslaving. Daar heeft hij heel veel lol van gehad, en misschien had hij het ook wel nodig als ik zo lees wat voor kind het was.
pi_85412616
Sporten in gezond, maar topsport is zeer ongezond.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:14:48 #214
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85413663
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 21:12 schreef Marouska het volgende:
Ten eerst is er een enorm groot verschil tussen sportschool (elke dag hetzelfde gewichtje tillen en daarmee denken gezond bezig te zijn) en echt sporten. Vooral op hoog niveau wordt er echt een hoop gegeven; ik ken wat mensen die op internationaal niveau bezig zijn en dan zijn dat soort taferelen echt geen uitzondering!
Je kunt het dan echt tot een verslaving rekenen soms, de kick die je krijgt, adrenalinebuzz na het sporten en hoe kapot je ook bent, eigenlijk niet willen stoppen..
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:20:16 #215
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_85413908
hij beleefde gewoon zijn 'snoek' opnieuw, maar dan niet in de boot.

het was gewoon een heel lastige jongen als ik zijn verhaal van zijn ouders/vriendin zo lees. misschien zijn er zelfs wel mensen blij dat hij er niet meer is en zo aan zijn eind is gekomen. vooral de mensen die klappen van hem kregen als hij het verbaal niet meer aankon.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:52:00 #216
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85415375
Dat verhaal van die plotselinge angst na het blowen herken ik heel goed. Niet het verlangen om dood te gaan, maar wel die gitzwarte angst dat alles tevergeefs is geweest. Ik heb twee keer een acute psychose gehad na het blowen, jaaaren geleden. Die ervaring is volstrekt onvergelijkbaar met al het andere dat ik ooit heb meegemaakt, hooguit met de koorts- en ijldromen waar ik rond mijn twaalfde een tijdje last van had.
Het waren twee bad trips, door cannabis (de eerste keer i.c.m. heel veel alcohol, tweede keer i.c.m. één biertje) en het was twee keer de absolute hel. Ik dacht dat ik doodging, ik maakte contact met aliens, ik was volkomen lost in cyberspace. Ook de golven van angst, die zijn vriendin in het artikel beschrijft, herken ik. De angst overspoelde me telkens; dan kwam ik weer bij, dan kwam er weer een paniekgolf over me heen. Het duurde en het duurde.
Ik geloof dat ik tot heel veel in staat was toen, ik was bij vlagen zeer onberekenbaar.
Mijn perceptie van de werkelijkheid heeft daarna wel een flinke knauw gehad. Ik heb erna een tijd last gehad van derealisatieklachten, een gevoel van psychische buitensluiting. Daarvoor ben ik overigens nooit naar een arts geweest.
Het speelde zich af in 1995. Ik heb daarna uit angst vijf jaar geen hijs meer genomen, was zeer fel tegen "die troep" gekant. De nieuwsgierigheid en experimenteerlust overwon; in 2000 heb ik toch weer eens geprobeerd. Met verstrekkende gevolgen; de tien jaar daarna heb ik flink wat kluiten hasj weggerookt, vrijwel dagelijks, enkele perioden van onthouding uitgezonderd. De cannabiservaring heb ik vanaf dan altijd heel prettig gevonden. Maar ook véél complexer dan de roes van alcohol. Dat is maar een lompe blijmaker.
Overigens ben ik er nu (weer) een tijdje vanaf, en dat juich ik toe. Op termijn word ik er niet beter van. Het cannabisgebruik is dodelijk voor mijn social skills, ik kruip in een isolement. En ik wil juist mensenmens zijn.

Alles bij elkaar. Cannabis is een complex middel met een complexe werking. Alcohol is wat dat betreft veel eendimensionaler. Alcohol is een dommekracht, cannabis is een geslepen magiër. Met goede en slechte eigenschappen.

Van beide kanten (pro en contra) is er vaak veel te weinig oog voor nuance.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ringo op 17-08-2010 23:02:17 ]
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:56:42 #217
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85415598
ook alcohol kan psychoses triggeren... het is maar net hoe fucked up je bent

Maar als jonge ex-blower kan ik beamen dat langdurig veel blowen niet goed is.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:04:27 #218
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85416048
Alcohol is een dommekracht, cannabis is een geslepen magiër. Met goede en slechte eigenschappen.

Goed verwoord.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 00:34:02 #219
111528 Viajero
Who dares wins
pi_85420098
Trouwens, uit die verklaring van zijn ouders:

"Ze stonden uren met elkaar onder de douche, boterhammen etend en grappen makend."

Wat? :o
pi_85425369
Ik zapte gisteren langs Knevel en Van den Brink en ik zag dat onze vrienden van de Evangelische Omroep dit alweer hadden aangegrepen om het eens fijn even over de gevaren van die onchristelijke drugs te hebben. Uiteraard was de meest aandachtsgeile psycholoog van Nederland bereid om op tv te komen.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 09:18:05 #221
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85425528
Het was nog niet eens de karikatuur van een inhoudelijke discussie.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 09:26:28 #222
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85425682
En toch is een kritische discussie zinvol. Bram Bakker loog niet, het gesprek was alleen te kort en de conclusies van de interviewers te drammerig.
Het is jammer dat in discussies over de risico's van cannabis er altijd andere drugs als bagatelliserend argument bij worden gesleept door de pro's en dat de contra's altijd proberen om voor een verbod te pleiten. Het is zo heilloos allemaal.
pi_85425698
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:34 schreef Viajero het volgende:
Trouwens, uit die verklaring van zijn ouders:

"Ze stonden uren met elkaar onder de douche, boterhammen etend en grappen makend."

Wat? :o
Zijn die boterhammen dan nog wel lekker? Beetje vreemde combi idd :D
pi_85489159
Ik denk dat het door de mozzarella kwam.
pi_85489737
ik snap het niet. het is toch ook bekend dat iemand met pinda-allergie geen pinda's moet eten. die kunnen dan zelfs dodelijk zijn. toch vinden we het raar dat verschillende mensen verschillend op cannabis reageren. de een eet blij pinda's en de ander gaat eraan dood. de een rookt met veel plezier een joint en de ander gaat eraan dood (of gewoon kapot)

[ Bericht 0% gewijzigd door simmu op 19-08-2010 22:01:10 ]
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_85502452
Jaja, mooie ankeiler om softdrugs te verbieden, en dat gaat gebeuren als de CDA en VVD zich aan hun programma houden, en Wilders zal ongetwijfeld ook instemmen, want die is ook overal tegen.
En ongetwijfeld zal in het debat dit voorval ook naar voren worden gehaald, mijn voorspelling: ze ouders worden bij netwerk geinterviewd, en die zullen ongetwijfeld vertellen dat het door de drugs komt....
pi_85502681
ik moet trouwens wel zeggen dat ik als ouder toch wel zo mijn bedenkingen heb mbt de manier waarop dat joch opgevoed is. de druk op dat arme joch spat er van af in dat artikel
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_85519619
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:13 schreef Hephaistos. het volgende:
De dood van een groot roeitalent;

Het is maandagochtend 26 juli als Martin Brühl (55) en Karin Anderson (52) op het punt staan om van Noorwegen naar Vlieland te gaan zeilen. Het belooft een prachtige dag te worden. De meubelontwerper en de enz...
Is dit door de familie opgesteld en naar buiten gebracht of in een interview of wat?

De manier waarop het geschreven is vind ik nogal gericht op de emotie, veel bijvoeglijke naamwoorden. Niet dat dat niet te verwachten is, maar het valt me op.

En ok detail, maar dit lijkt me vrij onsmakelijk "Ze stonden uren met elkaar onder de douche, boterhammen etend en ..."

Jezelf in je hart steken terwijl je vriendin in de kamer is, ik zou de statistieken wel willen weten van de mensen die dit gedaan hebben en in wat voor staat ze toen waren.

Konniekipke, je schreef dat je wekelijks mensen meemaakte die zichzelf in hun buik sneden.. werkzaam in de psychiatrie?

En narcisme is nog zoeen ontdekbaar gebied, moeilijk te onderzoeken (komen ook niet snel in de hulpverlening)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')