Aldus Socrates.quote:"Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen."
Eerder dat als iemand de kwaliteiten heeft om wetenschapper te zijn, hij op de goede manier gebruik kan maken van dat netwerk om zijn werk te ondersteunen, oftewel met oneindige mogelijkheden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:20 schreef ikke043 het volgende:
Je bedoelt een netwerk van wetenschappers ofzo. Een soort van thinktank ^^
In die richting zijn geloof ik een paar experimenten geweest, maar commercie neemt het meestal over. Wikipedia is het dichtste bij een succes.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:29 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Eerder dat als iemand de kwaliteiten heeft om wetenschapper te zijn, hij op de goede manier gebruik kan maken van dat netwerk om zijn werk te ondersteunen, oftewel met oneindige mogelijkheden.
Dat is inderdaad een goed voorbeeld, echter zijn daar ook voorbeelden men niet helemaal eerlijk is in zijn/haar communicatie. Wikileaks is om deze reden dan ook geboren als controle-instantie, wat uiteraard een erg goede zaak is. Verder noem je ook commercie. Hoe zie jij dat mbt. eerlijkheid?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:32 schreef ikke043 het volgende:
[..]
In die richting zijn geloof ik een paar experimenten geweest, maar commercie neemt het meestal over. Wikipedia is het dichtste bij een succes.
Commercie ansich is goudeerlijk, winst en de rest is onzin. Het zijn de mensen die dat verdoezelen die het een slecht imago bezorgen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:37 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een goed voorbeeld, echter zijn daar ook voorbeelden men niet helemaal eerlijk is in zijn/haar communicatie. Wikileaks is om deze reden dan ook geboren als controle-instantie, wat uiteraard een erg goede zaak is. Verder noem je ook commercie. Hoe zie jij dat mbt. eerlijkheid?
"Lying is the key to avoiding change and the continuation of suffering"quote:
Daarom geef ik in de OP ook aan dat het om oprechte oftewel constructieve kritiek gaat.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 07:59 schreef DroogDok het volgende:
Zou de wereld echt een betere plek worden als iedereen pijnlijk eerlijk tegen elkaar zou zijn?
"Wat vind je van mijn nieuwe kapsel?"
"Om te kosten!"
Nee daar wordt je blij van.....
|Mijn voorbeeld is oprecht.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom geef ik in de OP ook aan dat het om oprechte oftewel constructieve kritiek gaat.
Commercie als concept is geen probleem. Winst an sich is ook geen probleem. Door misleiding winst behalen is wel een probleem voor de mensheid in zijn geheel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:40 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Commercie ansich is goudeerlijk, winst en de rest is onzin. Het zijn de mensen die dat verdoezelen die het een slecht imago bezorgen.
Uiteraard, sommige mensen zijn jaloers op de Commerciële Pimps en geven daarom af maar het is te kort door de bocht om iedereen in dat hokje te proppen.quote:En mensen die geen winst hebben vinden commercie oneerlijk omdat ze zelf geen(niet genoeg) winst hebben.
Oooooohhh, diewilikook.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
"Lying is the key to avoiding change and the continuation of suffering"
Brad Blanton![]()
[ afbeelding ]
Geniaal boek!
Wat wil je hier overigens mee in TRU, is op zich meer iets voor Psychologie. Niet zo van 'wat is de meerwaarde' of 'wat doet dit topic hier' maar ik vraag mij gewoon af welke kant je hiermee op wil - binnen een TRU context. Om mee te kunnen denken in die richtingquote:is het nodig om vreemdgaan altijd te vertellen? Moet je jouw partner dit verdriet aandoen alleen maar om jouw eigen geweten schoon te praten, of straf je liever alleen jezelf voor de misstap? Anders gezien, is een relatie nog wel iets waard met zo'n geheim? Bovendien, welke intentie ligt er in dit geval achter het vertellen van de waarheid? Wil je er iets aan veranderen of wil je er niets mee?
Iemand waarschuwen kan een extra druk op de persoon leggen. Het zou hem of haar kunnen beïnvloeden zowel positief, als het om te laat komen gaat, als negatief, een verkering in stand houden, door niet meer jezelf te zijn en om de verkeerde redenen je aan te passen. Maar waar ligt de grens? Wanneer moet je nu wel, en wanneer nu niet ingrijpen, voor zover zoiets mogelijk is?
Bron
Er is weinig oprecht aan een statement maken dat je kotsmisselijk word van iemand zijn haar, zonder dat er iets bruikbaars word meegegeven met deze kritiek. Zo zul je die manager ook niet kunnen overtuigen door met de hele vloer samen op hem te gaan schelden. Op het moment dat je kunt laten zien waarom het op de andere manier beter zou gaan, oftewel dat hij jullie opmerking kan begrijpen, dan is de wil om te luisteren ook heel wat hoger volgens mij. Constructieve kritiek vind ik daarom een passend woord, anderen noemen dit ook graag feedback bijvoorbeeld omdat kritiek al snel indrukwekkend kan klinken.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:16 schreef DroogDok het volgende:
[..]
|Mijn voorbeeld is oprecht.![]()
Maar je bedoelt denk ik eerlijk op een ander niveau dan alledaagse dingen?
Bijvoorbeeld op het gebied van R&D, als een manager dan weer eens een slecht idee heeft of het idee kiest dat het meeste geld opbrengt in plaats van het beste, zou de werkvloer best eens wat meer tegengas mogen geven.
Hoe zou het komen dat dit bij zo veel mensen het geval is en hoe zou het dan komen dat een deel hier juist wel goed mee kan omgaan?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:03 schreef ShevaJB het volgende:
Veel mensen kunnen niet omgaan met eerlijkheid, ze voelen zich aangevallen en/of beledigd. Ook al bedoel je het goed.
Omdat ik graag zie dat mensen zelf nadenken in plaats van dat ze theorieën die ze hebben gelezen of bestudeerd gaan verdedigen of wat dan ook. Uiteindelijk probeer ik hiermee een vereenvoudigd beeld te vormen van hoe ik de basis van ons bewustzijn zie en omdat de mensen zelf nadenken en met eigen ervaringen komen, kunnen zij op dit gebied wat van elkaar leren.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:47 schreef R0N1N het volgende:
Dit doet mij denken aan (o.a.) het gevangenen dilemma (Altruïsme uit Eigenbelang)
En deze kwam ik net tegen, ook best interessant, het dilemma van eerlijk zijn:
[..]
Wat wil je hier overigens mee in TRU, is op zich meer iets voor Psychologie. Niet zo van 'wat is de meerwaarde' of 'wat doet dit topic hier' maar ik vraag mij gewoon af welke kant je hiermee op wil - binnen een TRU context. Om mee te kunnen denken in die richting
Aldus Socrates.quote:"Ik kan niemand iets leren, ik kan iemand alleen laten nadenken."
Waarom zou je je in godsnaam iets aantrekken van zo'n mening? Het gaat er toch om wat jij van dat kapsel vindt?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 07:59 schreef DroogDok het volgende:
Zou de wereld echt een betere plek worden als iedereen pijnlijk eerlijk tegen elkaar zou zijn?
"Wat vind je van mijn nieuwe kapsel?"
"Om te kosten!"
Nee daar wordt je blij van.....
Precies. Het probleem ligt hem in de slachtofferrol die deze mensen zichzelf toerekenen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:03 schreef ShevaJB het volgende:
Veel mensen kunnen niet omgaan met eerlijkheid, ze voelen zich aangevallen en/of beledigd. Ook al bedoel je het goed.
Liegen is altijd respectloos. Je zegt er ook mee dat die ander te zwak is om de waarheid aan te kunnen, dus neem je deze arme zielige persoon maar tegen zichzelf in bescherming. Dat vind ik pas respectloos.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:51 schreef R0N1N het volgende:
Mensen die roepen "je moet jezelf na laten kijken" zijn in elk geval eerlijk. Respectloos, maar wel eerlijk
Omdat een groot deel van de mensen stomme slaapwandelaars zijn die niet doorhebben dat wij niet de gevangenen van onze eigen psychologie hoeven te zijn. Iedereen die zich in de psychologie verdiept, zal er achter komen dat wij helemaal niet zo machteloos zijn en dat we door bewustwording ipv reactief heel pro-actief kunnen reageren.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:24 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Hoe zou het komen dat dit bij zo veel mensen het geval is en hoe zou het dan komen dat een deel hier juist wel goed mee kan omgaan?
Kwetsenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:19 schreef Lavenderr het volgende:
Als een goede vriendin me vraagt hoe ik haar (in mijn ogen lelijke) nieuwe auto vind, zeg ik niet: wat een lelijk ding, maar hou ik me op de vlakte en zeg wat over de leuke details of het mooie dashboard. . Waarom zou ik haar kwetsen? Zo'n leugentje vind ik legitiem.
Het was een voorbeeld, windt je niet zo op joh.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kwetsen![]()
Hoe kansloos moet je zijn om je gekwetst te voelen als iemand je auto niet mooi vindt....![]()
Echt gewoon totaal onbelangrijk en dit soort dingen vind ik echt om te kotsen. In andere delen van de wereld sterven mensen door honger en oorlog en in het rijke NL lopen mensen rond die zich gekwetst voelen omdat iemand hun auto niet mooi vindt.
Soms snap ik wel waarom Moslim-terroristen het gemunt hebben op de Westerse samenleving, want we kunnen zo ongelofelijk decadent en verwend zijn, echt om je kapot voor te schamen
Het is een voorbeeld dat dagelijks voorkomt. En het voorbeeld en mijn reactie daar op zijn door te trekken naar een heleboel voorbeelden in het dagelijks leven.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld, windt je niet zo op joh.
En waarom je er moslim-terroristen bijhaalt is me helemaal een raadsel.
Jawel hoor, natuurlijk durf ik het wel te zeggen, maar ik wíl het niet zeggen. Waarom wil ik dat niet? Zij is er hartstikke blij en trots mee, moet ik dan zeggen: nou sorry, nee, ik vind hem lelijk?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld dat dagelijks voorkomt. En het voorbeeld en mijn reactie daar op zijn door te trekken naar een heleboel voorbeelden in het dagelijks leven.
En het mag dan een voorbeeld zijn, ik mag toch aannemen dat je meent wat je zegt? Dat je daadwerkelijk niet durft te zeggen dat je de auto van je vriendin niet mooi vindt?
En waarom ik moslim-terroristen erbij haal, staat er gewoon bij. Omdat we in de Westerse wereld zulke enorme kwetsbare ego's hebben omdat we zo verwend en decadent zijn, het is gewoon om te kotsten als je nagaat dat onze problemen vaak zo ontzettend triviaal zijn in vergelijking met wat er gebeurd in de derde wereld.
Als ze dat niet willen weten, dan zouden ze ook niet om jouw mening vragen denk ik dan. Waarom zouden ze eigenlijk naar jouw mening over die auto vragen denk jij?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel hoor, natuurlijk durf ik het wel te zeggen, maar ik wíl het niet zeggen. Waarom wil ik dat niet? Zij is er hartstikke blij en trots mee, moet ik dan zeggen: nou sorry, nee, ik vind hem lelijk?
Als dat jouw mening is, dan mag je die toch uiten?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel hoor, natuurlijk durf ik het wel te zeggen, maar ik wíl het niet zeggen. Waarom wil ik dat niet? Zij is er hartstikke blij en trots mee, moet ik dan zeggen: nou sorry, nee, ik vind hem lelijk?
Overdrijven is ook een vakquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Als dat jouw mening is, dan mag je die toch uiten?
Leuk man, relaties met mensen waarin je niet oprecht je mening kunt uiten. Lieg maar tegen haar, maar besef je dan wel dat je dan eigenlijk tegen haar zegt dat je haar te zwak vindt om om te kunnen gaan met de waarheid. En dan hebben we het hier maar over een auto. Eigenlijk zeg je: "Lieve vriendin van me, ik denk dat je zwakzinnig bent en daarom ga ik niet echt zeggen wat ik over je auto denk om je tegen jezelf in bescherming te nemen."
Dat doen toch de meeste mensen als ze iets nieuws hebben? Het laten zien? En dan is het toch niet meer dan normaal dat je dan zegt: joh, wat leuk! Of meid wat mooi!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Als ze dat niet willen weten, dan zouden ze ook niet om jouw mening vragen denk ik dan. Waarom zouden ze eigenlijk naar jouw mening over die auto vragen denk jij?
Dit is geen overdrijven, dit is wat zich onbewust afspeelt bij veel mensen die moeite hebben met eerlijk zijn.quote:
Wat is normaal? Wat normaal voor jou is, is niet normaal voor een ander.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat doen toch de meeste mensen als ze iets nieuws hebben? Het laten zien? En dan is het toch niet meer dan normaal dat je dan zegt: joh, wat leuk! Of meid wat mooi!
Omdat het social talk is, niet van belang. Waarom zou je een heel betoog houden over een auto? Over belangrijke zaken ligt dat anders.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dit is geen overdrijven, dit is wat zich onbewust afspeelt bij veel mensen die moeite hebben met eerlijk zijn.
Ik bedoel, jij durft niet eens eerlijk je mening te geven over een auto... hoe overdreven is dat?
Nogmaals : ik dúrf het wel, maar ik wíl het niet.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dit is geen overdrijven, dit is wat zich onbewust afspeelt bij veel mensen die moeite hebben met eerlijk zijn.
Ik bedoel, jij durft niet eens eerlijk je mening te geven over een auto... hoe overdreven is dat?
Hoezo betoog? Wanneer ik met een andere persoon sta te praten en ik vraag die persoon wat hij van mijn nieuwe auto vindt en deze persoon zegt dat hij hem niet heel mooi vindt, dan vraag ik met een glimlach op mijn gezicht wat hij er niet mooi aan vindt en vervolgens gaat het gesprek verder...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:19 schreef Parlay het volgende:
[..]
Omdat het social talk is, niet van belang. Waarom zou je een heel betoog houden over een auto? Over belangrijke zaken ligt dat anders.
Omdat je bang bent je vriendin te kwetsen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nogmaals : ik dúrf het wel, maar ik wíl het niet.
Daar kan ik 't niet geheel mee eens zijn. Er wordt gevraagd naar mijn mening. Die geef ik dan ook. Ongezoutquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:14 schreef Lavenderr het volgende:
Dat doen toch de meeste mensen als ze iets nieuws hebben? Het laten zien? En dan is het toch niet meer dan normaal dat je dan zegt: joh, wat leuk! Of meid wat mooi!
Als ik met een vriendin winkel en ze vraagt mijn mening over een jurk die ze aanpast zeg ik trouwens wél of ik hem leuk of niet leuk vind staan.
Ja, want ik weet hoe hard ze gewerkt heeft voor die auto en zie eerlijkquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat je bang bent je vriendin te kwetsen?
En dat je het niet wil verandert trouwens niets aan wat ik zei. Het is nog steeds overdreven dat je dat niet wil.
Dat is precies wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Daar kan ik 't niet geheel mee eens zijn. Er wordt gevraagd naar mijn mening. Die geef ik dan ook. Ongezout![]()
Ik snap je punt wel, en ook ik 'verzwijg' wel eens iets, niet omdat die persoon het in mijn ogen niet aan kan, maar gewoon om zijn/haar goede bui niet te verpesten (net als jij waarschijnlijk bedoeld met die auto)
Nu is het in mijn vriendenkring redelijk 'gewoon' elkaar af te kraken (He lelijk, ook weer binnengelaten ?), dus ach ... 'Wat is dat nou voor wrak op wielen ???' zou ook zo maar mijn reaktie kunnen zijn op zo'n moment (al is het een splinternieuwe Lamborghini)
Dan kun je toch ook zeggen: Ondanks dat deze auto niet echt mijn smaak is, vind ik het toch erg tof voor je dat je deze auto hebt verkregen!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, want ik weet hoe hard ze gewerkt heeft voor die auto en zie eerlijkgezegd het nut niet van afkraken. Ben gewoon blij voor haar.
Hoezo afkraken? Het wordt pas afkraken wanneer je zegt dat het een lelijke kut auto is en dat iemand die zo'n auto koopt niet goed bij zijn hoofd is. Dat is afkraken.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, want ik weet hoe hard ze gewerkt heeft voor die auto en zie eerlijkgezegd het nut niet van afkraken. Ben gewoon blij voor haar.
Als iemands bui verpest wordt doordat een vriendin een andere mening heeft, dan is die persoon wel heel erg labiel.quote:
Geen idee. Ik kan niet in zijn hoofd kijken.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:52 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dan kun je toch ook zeggen: Ondanks dat deze auto niet echt mijn smaak is, vind ik het toch erg tof voor je dat je deze auto hebt verkregen!
Dan ben je en eerlijk en kraak je haar niet af.
Vind het verder erg goed dat probably_on_pcp er het onderbewustzijn bij haalt. In hoeverre zou eerlijkheid hierop van toepassing zijn?
Degene die de waarheid ontvangt, die leert er immers van (mits deze waarheid (eerlijkheid) oprecht is uiteraard). Misschien is het handig om dat eens te proberen, weet zeker dat het je flink op zal luchten!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Geen idee. Ik kan niet in zijn hoofd kijken.
Verder denk ik er anders over dat jij en Probably on pcp, ik hou niet van die botte eerlijkheid, en daar nog prat op gaan ook.
Want ik vraag me af hoe dat voelt om iemand eens flink de waarheid te zeggen, wie is daar mee gediend?
Jezus, hoe zwart-wit kun je de wereld bekijken zeg?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Geen idee. Ik kan niet in zijn hoofd kijken.
Verder denk ik er anders over dat jij en Probably on pcp, ik hou niet van die botte eerlijkheid, en daar nog prat op gaan ook.
Want ik vraag me af hoe dat voelt om iemand eens flink de waarheid te zeggen, wie is daar mee gediend?
Als je niet, zelfs al is het maar een beetje, door de mening van mensen die je lief hebt geraakt wordt, dan zou het ook zo maar kunnen dat je geen gevoel in je lijf hebt. Gebrek aan emphatie en zo.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als iemands bui verpest wordt doordat een vriendin een andere mening heeft, dan is die persoon wel heel erg labiel.
Dus eigenlijk ben je het met me eens, grappigquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Degene die de waarheid ontvangt, die leert er immers van (mits deze waarheid (eerlijkheid) oprecht is uiteraard). Misschien is het handig om dat eens te proberen, weet zeker dat het je flink op zal luchten!
Verder hoef je het zoals ik zeg niet zo extreem op te pakken, eerlijkheid is namelijk ook een subtiel iets. Je hoeft daarom ook niet meteen iemand af te kraken om eerlijk te zijn, net zoals het niet meteen flink de waarheid zeggen is. Deze nuance is daarom ook een belangrijk onderdeel van dit topic.
Wie bekijkt het zwart/wit hier?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jezus, hoe zwart-wit kun je de wereld bekijken zeg?
Er is een verschil tussen eerlijk je mening geven en eerlijk zijn in het veroordelen van iemand. Een mening is jouw persoonlijke waarheid, bij een oordeel beschouw je jouw kijk als algeheel geldende waarheid. Een mening is daardoor niet bedreigend en respectloos, een oordeel wel.
En mensen die eerlijk zijn in hun oordeel zijn de meest trieste gevallen in deze wereld omdat ze niet eerlijk zijn geweest tegenover zichzelf. Iedereen behoort nl. in eerste instantie eerlijk te zijn tegenover zichzelf, voordat ze zich eerlijk uitlaten over anderen. En wanneer je eerlijk bent tegenover jezelf, moet je al snel toegeven dat je ook maar een mens bent en niet alles weet. Je zult er dan snel achter komen dat jouw kijk op bepaalde zaken subjectief is en daarom jouw persoonlijke waarheid. Wanneer je dat weet wordt het heel moeilijk om nog te oordelen over anderen.
Wat begrijp je niet?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wie bekijkt het zwart/wit hier?
"en mensen die eerlijk zijn in hun oordeel zijn de meest trieste gevallen in deze wereld" Huh??
Wat een onzin zeg...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:39 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Als je niet, zelfs al is het maar een beetje, door de mening van mensen die je lief hebt geraakt wordt, dan zou het ook zo maar kunnen dat je geen gevoel in je lijf hebt. Gebrek aan emphatie en zo.
Ga je er om zitten janken, ja dan ben je een tikkie labiel, maar hoe jij het nu schetst zou je haast een gevoelloos iemand moeten zijn om dat te kunnen.
Ik dacht dat jij mensen die eerlijk zijn juist geweldig vond, maar nu vind je ze weer de meest trieste gevallen? Sorry hoor, maar you've lost me.quote:
Tot een bepaalde hoogte inderdaad, al lijkt de discussie nu te gaan over botheid ipv. de nuance die ik bedoel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ben je het met me eens, grappig.
Ik ben altijd eerlijk, meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk. Dat scheelt me daarom ook heel wat moeite om te acteren en te onthouden wat ik aan het acteren was, eigenlijk. Verder wil ik op deze manier mensen daadwerkelijk leren kennen, in plaats van dmv. deze acteerprestaties dit proces spaak te laten lopen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
En mediaconsument, aangezien het jouw topic is: Vertel jij eens wat meer over hoe eerlijk jij bent in verschillende situaties!
Jij maakt er onzin van ja.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat een onzin zeg...![]()
Wanneer je eerlijk zegt dat je een auto niet mooi vindt, wil nog niet zeggen dat je geen empathie kunt tonen... Dat ik de auto niet mooi vind, wil niet zeggen dat ik niet blij ben voor die vriendin die blij is met haar nieuwe auto?
Hij is inderdaad vrij scherp in zijn bewoording, echter vind ik dat geen reden om te zeggen dat hij er onzin van maakt. Zijn punt is mijns inziens vrij duidelijk. Verder zul je uiteraard wel merken of een vriendin graag een eerlijke mening hoort of niet. En anders, tja, dan leer je haar alleen maar beter kennen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Jij maakt er onzin van ja.
Je draait de dingen om.
Ik heb 't niet over het gevoel / de empathie van de 'eerlijke mening gever' ... maar ontvanger !
Als het je niets doet als je beste vriend(in) jouw nieuwe auto maar een lelijk ding vindt, heb je geen gevoel.
Ipv dat je labiel bent als het je wel wat doet, zoals jij beweert (& dat vind ik dus onzin)
Of je verbindt je gevoel niet aan een auto, een apparaat dus. En als ik mijn auto wel mooi en geweldig vind, is dat voor mij goed genoeg.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:02 schreef R0N1N het volgende:
Je draait de dingen om.
Ik heb 't niet over het gevoel / de empathie van de 'eerlijke mening gever' ... maar ontvanger !
Als het je niets doet als je beste vriend(in) jouw nieuwe auto maar een lelijk ding vindt, heb je geen gevoel.
Ipv dat je labiel bent als het je wel wat doet, zoals jij beweert (& dat vind ik dus onzin)
Hij stelt het erg zwart/wit, ja. (en dan een ander ervan betichten *zucht*)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:08 schreef mediaconsument het volgende:
Hij is inderdaad vrij scherp in zijn bewoording, echter vind ik dat geen reden om te zeggen dat hij er onzin van maakt. Zijn punt is mijns inziens vrij duidelijk. Verder zul je uiteraard wel merken of een vriendin graag een eerlijke mening hoort of niet. En anders, tja, dan leer je haar alleen maar beter kennen.
Net zoals dat als dit soort eerlijkheid het einde van een vriendschap zou betekenen, deze vriendschap volgens mij ook niet veel waard was.
Goed genoeg, ja.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:12 schreef JoepiePoepie het volgende:
Of je verbindt je gevoel niet aan een auto, een apparaat dus. En als ik mijn auto wel mooi en geweldig vind, is dat voor mij goed genoeg.
Juistem, die grijstinten bedoelde ik. Oftewel: nuancesquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hij stelt het erg zwart/wit, ja. (en dan een ander ervan betichten *zucht*)
Maar hij maakt wel degelijk onzin van MIJN stelling door de boel om te draaien. Het is geen onzin wat ie dan vervolgens zegt.
& je bent wel degelijk labiel als het je dusdanig raakt dat je gaat staan janken, omdat je vriend(in) het een lelijke auto vindt. Maar dat is héél wat anders dan dat het je helemaal koud laat.
Daar zitten nog 254 grijs tinten tussen
Hij is ook niet mooi, maar mijn slipjes zijn schoonquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:04 schreef Lavenderr het volgende:
en JoepiePoepie heeft een afschuwelijk lelijke wasmachine
Ik heb volgens mij duidelijk een onderscheid gemaakt tussen eerlijk zijn in je mening en in je oordeel. Daar zit nl. een enorm verschil tussen. Blijkbaar vind jij het moeilijk om begrijpend te lezen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij mensen die eerlijk zijn juist geweldig vond, maar nu vind je ze weer de meest trieste gevallen? Sorry hoor, maar you've lost me.
Heb het allang genuanceerd maar blijkbaar lees jij daar over heen. Ik hoop dat je nog jong bent en als je ouder dan 25 bent, wil je dan alsjeblieft geen kinderen nemen?quote:Nee, ik hou niet van botheid, onder het mom van eerlijkheid.
Jij voelt je daar blijkbaar goed bij, ik hou liever rekening met de gevoelens van andere mensen.
Dus als jij dat oneerlijk noemt, prima hoor.
Daarom is de term weerstand ook een goede aanvulling op dit onderwerp.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij duidelijk een onderscheid gemaakt tussen eerlijk zijn in je mening en in je oordeel. Daar zit nl. een enorm verschil tussen. Blijkbaar vind jij het moeilijk om begrijpend te lezen.
[..]
Heb het allang genuanceerd maar blijkbaar lees jij daar over heen. Ik hoop dat je nog jong bent en als je ouder dan 25 bent, wil je dan alsjeblieft geen kinderen nemen?
Mijn god, hoe oppervlakkig zijn we geworden met z'n allen zegquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Vervolgens zeg je dit:quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:39 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Als je niet, zelfs al is het maar een beetje, door de mening van mensen die je lief hebt geraakt wordt, dan zou het ook zo maar kunnen dat je geen gevoel in je lijf hebt. Gebrek aan emphatie en zo.
Hoe moet ik in godsnaam uit de eerste quote halen dat jij het hebt over de empathie bij de ontvanger? Daar lijkt het nl. allerminst op, je lijkt te zeggen dat het om een gebrek aan empathie gaat bij de meninggever.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je draait de dingen om.
Sorry hoor, maar hoor "Gebrek aan empathie enzo" vind ik niet echt een duidelijke manier om een stelling te beeindigen. Misschien moet je iets duidelijker zijn in je communicatie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:44 schreef R0N1N het volgende:
Maar hij maakt wel degelijk onzin van MIJN stelling door de boel om te draaien.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:12 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Of je verbindt je gevoel niet aan een auto, een apparaat dus. En als ik mijn auto wel mooi en geweldig vind, is dat voor mij goed genoeg.
Waar ben ik zwart-wit dan?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hij stelt het erg zwart/wit, ja. (en dan een ander ervan betichten *zucht*)
... en niet 1 die gaat leiden tot een zoen op je wang !quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
<snip>
"Ik vind je auto niet zo mooi om heel eerlijk te zijn" kun je op een heleboel manieren zeggen.....
Eerlijkheid duurt het langst, zeggen ze weleens.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... en niet 1 die gaat leiden tot een zoen op je wang !
Uhhmm.... wanneer je eerlijk bent omdat het je overtuiging is dat dat respectvoller is en wanneer je je er van bewust bent dat het MAAR jouw mening is en je bent een gelukkig en positief ingesteld iemand, dan zal ook een eerlijke en directe mening gewoon met charme en met humor worden gecommuniceerd. Op deze manier kun je heel veel respect afdwingen bij mensen hoor.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... en niet 1 die gaat leiden tot een zoen op je wang !
Of ze zeggen niks en je krijgt gewoon een knal voor je kanis, als je te eerlijk bentquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:36 schreef mediaconsument het volgende:
Eerlijkheid duurt het langst, zeggen ze weleens.
Dan heb je meteen ook weer geleerd waar de grens ligt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:44 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Of ze zeggen niks en je krijgt gewoon een knal voor je kanis, als je te eerlijk bent
Daar gáát het toch ook helemaal niet om.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Uhhmm.... wanneer je eerlijk bent omdat het je overtuiging is dat dat respectvoller is en wanneer je je er van bewust bent dat het MAAR jouw mening is en je bent een gelukkig en positief ingesteld iemand, dan zal ook een eerlijke en directe mening gewoon met charme en met humor worden gecommuniceerd. Op deze manier kun je heel veel respect afdwingen bij mensen hoor.
Daar bedoel je toch niet de grens mee tot hoever je eerlijk kan/mag/moet zijn ?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:49 schreef mediaconsument het volgende:
Dan heb je meteen ook weer geleerd waar de grens ligt.
"Hmm, dat nieuwe kapsel van je is wel erg oubollig hoor! Maar dat maakt niet uit, want het past wel heel goed bij die verlopen ouwe kop van jequote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:54 schreef R0N1N het volgende:
Daar gaat het toch ook helemaal niet om.
als jij 'iets' nieuws hebt (ding, kunstje, kennis ... whatever) en je beste vriend(in) vind het ook fantastisch, dan voelt dat beter dan wanneer hij/zij het maar niks vindt.
& als die vriend(in) iets nieuws heeft waar ze helemaal blij mee zijn, dan wil je die vreugde niet verminderen met je ongezoute mening. JUIST omdat het MAAR je mening is & je die ander z'n pleziertje gunt. Toch ? Ik wel i.i.g. Meestal geef ik 'm wel, daar niet vanMaar ik hou wel degelijk rekening met hoe het aan gaat komen etc.etc. Dan gebruik ik ook charme en humor etc. (Maar dat is ook alleen maar 'versiersel' voor het 'opleuken' van een 'slechtnieuws bericht' !
)
En ik hoop en zou je heel sterk aanraden om met dit soort beledigingen te stoppen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij duidelijk een onderscheid gemaakt tussen eerlijk zijn in je mening en in je oordeel. Daar zit nl. een enorm verschil tussen. Blijkbaar vind jij het moeilijk om begrijpend te lezen.[..]
Heb het allang genuanceerd maar blijkbaar lees jij daar over heen. Ik hoop dat je nog jong bent en als je ouder dan 25 bent, wil je dan alsjeblieft geen kinderen nemen?
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:22 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom is de term weerstand ook een goede aanvulling op dit onderwerp.
Pardon? Die beledigende post was toch voor mij? Wat heeft dat ffs met weerstand te maken?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:22 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom is de term weerstand ook een goede aanvulling op dit onderwerp.
Daar heb ik gelukkig geen last van.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:54 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Daar gáát het toch ook helemaal niet om.
als jij 'iets' nieuws hebt (ding, kunstje, kennis ... whatever) en je beste vriend(in) vind het ook fantastisch, dan voelt dat beter dan wanneer hij/zij het maar niks vindt.
Mensen die zich laten beinvloeden door de mening van anderen, moeten in mijn ogen nog veel leren. Een positieve of negatieve opmerking van iemand raakt mij niet hoor. Leuk voor iemand als hij of zij mijn auto ook mooi vindt, maar totaal onbelangrijk.quote:& als die vriend(in) iets nieuws heeft waar ze helemaal blij mee zijn, dan wil je die vreugde niet verminderen met je ongezoute mening. JUIST omdat het MAAR je mening is & je die ander z'n pleziertje gunt. Toch ? Ik wel i.i.g. Meestal geef ik 'm wel, daar niet van![]()
Jij beledigt mij door mijn posts niet goed te lezen, terwijl ik er wel tijd in stop. We zijn het misschien niet met elkaar eens, maar ik ga wel elke keer serieus op je in. Blijkbaar waardeer jij dat niet want je neemt gewoon niet de tijd om mijn reacties aandachtig door te lezen. Het is geen hogere wiskunde wat ik vertel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En ik hoop en zou je heel sterk aanraden om met dit soort beledigingen te stoppen.
Wat een arrogantie zeg.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij beledigt mij door mijn posts niet goed te lezen, terwijl ik er wel tijd in stop. We zijn het misschien niet met elkaar eens, maar ik ga wel elke keer serieus op je in. Blijkbaar waardeer jij dat niet want je neemt gewoon niet de tijd om mijn reacties aandachtig door te lezen. Het is geen hogere wiskunde wat ik vertel.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:10 schreef Lavenderr het volgende:
Wat een arrogantie zeg.
Hoe kom je erbij dat ik je posts niet aandachtig lees? Aanname he?
Zal ik nu eens eerlijk zeggen hoe ik over je denk?
Ik vind je een arrogante, betweterige botte ...
Hier zei je:quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:10 schreef Lavenderr het volgende:
W
[..]
Wat een arrogantie zeg.
Hoe kom je erbij dat ik je posts niet aandachtig lees? Aanname he?
Sorry hoor, maar in diezelfde post waar jij hier op reageert leg ik toch duidelijk uit dat ik een onderscheid maak tussen een mening en een oordeel. En dan roep jij: "Ik dacht dat jij mensen die eerlijk zijn juist geweldig vond".quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:01 schreef Lavenderr het volgende:
Ik dacht dat jij mensen die eerlijk zijn juist geweldig vond, maar nu vind je ze weer de meest trieste gevallen? Sorry hoor, maar you've lost me.
Jij mag denken wat je wil. Heb liever dat je eerlijk zegt dat je me niet mag dan dat je erom heen gaat draaien. En jij mag mij arrogant en betweterig vinden, ik vind jou een tere ziel die zich mengt in een discussie zonder daarbij echt moeite te doen. En dan ben je nog wel een moderator ook.quote:Zal ik nu eens eerlijk zeggen hoe ik over je denk?
Ik vind je een arrogante, betweterige botte ...
Kennelijk ontstond er een weerstand bij jou nadat hij een aantal scherpe woorden zoals labiel heeft gebruikt, waarna p_o_p hier ook last van kreeg, denk verder ook niet dat p_o_p het persoonlijk bedoeld. Daarbij heeft weerstand weer een duidelijk raakvlak met het onderwerp uit dit topic. Het lijkt mij namelijk een van de redenen waarom eerlijkheid in bepaalde situaties lastig is, net zoals dat je in sommige doodgewone situaties zoals de dagelijkse alles goed? deze eerlijkheid op een andere manier bekijkt. Het hangt volgens mij voornamelijk grootendeels af van de intentie, oftewel wat je wil bereiken met je opmerking.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
[..]
Pardon? Die beledigende post was toch voor mij? Wat heeft dat ffs met weerstand te maken?
Het is goed met je, de groeten .quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hier zei je:
[..]
Sorry hoor, maar in diezelfde post waar jij hier op reageert leg ik toch duidelijk uit dat ik een onderscheid maak tussen een mening en een oordeel. En dan roep jij: "Ik dacht dat jij mensen die eerlijk zijn juist geweldig vond".
Dan zijn er dus twee oorzaken aan te wijzen waarom jij het niet snapt: Of je hebt je best niet gedaan het te begrijpen of je bent gewoon dom.
[..]
Jij mag denken wat je wil. Heb liever dat je eerlijk zegt dat je me niet mag dan dat je erom heen gaat draaien. En jij mag mij arrogant en betweterig vinden, ik vind jou een tere ziel die zich mengt in een discussie zonder daarbij echt moeite te doen. En dan ben je nog wel een moderator ook.
Sinds wanneer is 'gevoel/emotie' een lastquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daar heb ik gelukkig geen last van.
*zucht*quote:Mensen die zich laten beinvloeden door de mening van anderen, moeten in mijn ogen nog veel leren. Een positieve of negatieve opmerking van iemand raakt mij niet hoor. Leuk voor iemand als hij of zij mijn auto ook mooi vindt, maar totaal onbelangrijk.
Ik vond de aanval toch aardig persoonlijk hoor en met woorden als dom en labiel maak je een discussie niet vruchtbaarder.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:17 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Kennelijk ontstond er een weerstand bij jou nadat hij een aantal scherpe woorden zoals labiel heeft gebruikt, waarna p_o_p hier ook last van kreeg, denk verder ook niet dat p_o_p het persoonlijk bedoeld. Daarbij heeft weerstand weer een duidelijk raakvlak met het onderwerp uit dit topic. Het lijkt mij namelijk een van de redenen waarom eerlijkheid in bepaalde situaties lastig is, net zoals dat je in sommige doodgewone situaties zoals de dagelijkse alles goed? deze eerlijkheid op een andere manier bekijkt. Het hangt volgens mij voornamelijk grootendeels af van de intentie, oftewel wat je wil bereiken met je opmerking.
Zo ongeveer dus:quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:43 schreef senesta het volgende:
Als ik trouwens iets lelijks zeg over iets van iemand dan probeer ik wel altijd ook een positief punt te zoeken om het wat af te zwakken![]()
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:59 schreef JoepiePoepie het volgende:
"Hmm, dat nieuwe kapsel van je is wel erg oubollig hoor! Maar dat maakt niet uit, want het past wel heel goed bij die verlopen ouwe kop van je!"
Nou net even andersquote:
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:48 schreef senesta het volgende:
"Dat nieuwe kapsel maakt je wel een stuk ouder wijzer en volwassener maar en de kleur staat je goed" of zo
quote:
Inmiddels niet veel meer. Het gaat toch vooral weer over de psychologie. Vandaar ook mijn vraag richting Media consument welke kant hij hier nou eigenlijk mee op wil, binnen de TRU context.quote:Ik vraag me wel nog steeds af wat eerlijkheid hier met TRU te maken heeft eigenlijk.
eens.quote:Ik vond de aanval toch aardig persoonlijk hoor en met woorden als dom en labiel maak je een discussie niet vruchtbaarder.
Preciesquote:En er is een verschil tussen een mening en een oordeel inderdaad.
"Persoonlijk vind ik deze auto niet zo mooi" is al anders dan "Je hebt echt een lelijke auto!"
Komt ook wel anders over denk ik
Als ik trouwens iets lelijks zeg over iets van iemand dan probeer ik wel altijd ook een positief punt te zoeken om het wat af te zwakken![]()
En of een mening me raakt hangt wel af van het onderwerp en van wie het zegt natuurlijk.
En van je stemming uiteraard.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:43 schreef senesta het volgende:
Gezellige discussie hier![]()
Ik vraag me wel nog steeds af wat eerlijkheid hier met TRU te maken heeft eigenlijk.
[..]
Ik vond de aanval toch aardig persoonlijk hoor en met woorden als dom en labiel maak je een discussie niet vruchtbaarder.
En er is een verschil tussen een mening en een oordeel inderdaad.
"Persoonlijk vind ik deze auto niet zo mooi" is al anders dan "Je hebt echt een lelijke auto!"
Komt ook wel anders over denk ik
En of een mening me raakt hangt wel af van het onderwerp en van wie het zegt natuurlijk.
Eeehm nee, ik zou bijvoorbeeld zeggen:quote:
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |