abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84919133
quote:
"Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen."
Aldus Socrates.

Een stelling waaruit eerlijkheid duidelijk naar voren komt, mensen die alles prijzen wat je doet willen je uiteindelijk namelijk niets geven, die willen ontvangen. De mensen die oprechte kritiek geven, geven in principe lessen door aan anderen. Deze mensen verwachten daar eigenlijk niets voor terug, echter doen zij wel hun best om een milieu te creëren waar mensen met deze kritiek om kunnen gaan, zodat ze zelf uiteindelijk ook de oprechte kritiek zullen ontvangen die ze nodig hebben om te leren wat ze willen leren.

Op het moment dat de hele wereld op een dergelijke manier eerlijk tegenover elkaar zou kunnen zijn, zou de ontwikkeling van de gehele mensheid al snel met flinke stappen vooruit gaan. Lessen zouden op dat moment zichzelf snel over de wereld kunnen verspreiden waardoor iedereen ook toegang krijgt tot deze lessen, oftewel zijn of haar behoefte op deze manier kan vervullen.

De vragen lijken me daarom duidelijk: Waarom is dit zo lastig in onze wereld? Wat beïnvloedt dit verhaal zo enorm en bovenal waarom? Wat heeft dit voor invloed op ons bewustzijn?

De reden dat ik dit in TRU plaats is daarom ook simpel, dit onderwerp is wat groter dan de eerste oogopslag doet vermoeden. Daarbij zou een dergelijk netwerk overeenkomen met iets waar we nog niet veel over weten, namelijk onze intuïtie en het eventueel daaraan gekoppelde collectieve bewustzijn. Deze werken namelijk op precies dezelfde manier, al zijn de effecten daarvan uiteraard niet tastbaar.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_84919210
-weg-

[ Bericht 93% gewijzigd door Bastard op 06-08-2010 08:20:59 ]
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:20:36 #3
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_84920049
Je bedoelt een netwerk van wetenschappers ofzo. Een soort van thinktank ^^
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_84920451
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:20 schreef ikke043 het volgende:
Je bedoelt een netwerk van wetenschappers ofzo. Een soort van thinktank ^^
Eerder dat als iemand de kwaliteiten heeft om wetenschapper te zijn, hij op de goede manier gebruik kan maken van dat netwerk om zijn werk te ondersteunen, oftewel met oneindige mogelijkheden.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:32:41 #5
247161 ikke043
pi_84920587
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:29 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Eerder dat als iemand de kwaliteiten heeft om wetenschapper te zijn, hij op de goede manier gebruik kan maken van dat netwerk om zijn werk te ondersteunen, oftewel met oneindige mogelijkheden.
In die richting zijn geloof ik een paar experimenten geweest, maar commercie neemt het meestal over. Wikipedia is het dichtste bij een succes.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_84920758
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:32 schreef ikke043 het volgende:

[..]

In die richting zijn geloof ik een paar experimenten geweest, maar commercie neemt het meestal over. Wikipedia is het dichtste bij een succes.
Dat is inderdaad een goed voorbeeld, echter zijn daar ook voorbeelden men niet helemaal eerlijk is in zijn/haar communicatie. Wikileaks is om deze reden dan ook geboren als controle-instantie, wat uiteraard een erg goede zaak is. Verder noem je ook commercie. Hoe zie jij dat mbt. eerlijkheid?
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:40:06 #7
247161 ikke043
pi_84920878
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:37 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een goed voorbeeld, echter zijn daar ook voorbeelden men niet helemaal eerlijk is in zijn/haar communicatie. Wikileaks is om deze reden dan ook geboren als controle-instantie, wat uiteraard een erg goede zaak is. Verder noem je ook commercie. Hoe zie jij dat mbt. eerlijkheid?
Commercie ansich is goudeerlijk, winst en de rest is onzin. Het zijn de mensen die dat verdoezelen die het een slecht imago bezorgen.

En mensen die geen winst hebben vinden commercie oneerlijk omdat ze zelf geen(niet genoeg) winst hebben.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_84920995
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:03 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Aldus Socrates.
"Lying is the key to avoiding change and the continuation of suffering"

Brad Blanton _O_

Geniaal boek!

Nog wat leuke quotes:

"Whatever your main struggle is, it is insignificant in the face of your death; it is petty and unimportant and has no meaning at all. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing."

"This examination of our subconscious desire to avoid change, and of what lies beneath the phony struggle, can get us “unstuck”. It also leads to a deeper place, a scarier place, than that of mere struggle to change. Struggling to change is what you do to hide from something worse. Struggling to change is a way to avoid facing the abyss, and if the abyss could be avoided, it would be a good idea."

http://www.amazon.com/Rad(...)id=1281047779&sr=8-1
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_84925756
Zou de wereld echt een betere plek worden als iedereen pijnlijk eerlijk tegen elkaar zou zijn?

"Wat vind je van mijn nieuwe kapsel?"
"Om te kosten!"

Nee daar wordt je blij van.....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_84925839
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 07:59 schreef DroogDok het volgende:
Zou de wereld echt een betere plek worden als iedereen pijnlijk eerlijk tegen elkaar zou zijn?

"Om te kosten!"

Daarom geef ik in de OP ook aan dat het om oprechte oftewel constructieve kritiek gaat.
pi_84925926
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 08:08 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daarom geef ik in de OP ook aan dat het om oprechte oftewel constructieve kritiek gaat.
|Mijn voorbeeld is oprecht. :)

Maar je bedoelt denk ik eerlijk op een ander niveau dan alledaagse dingen?
Bijvoorbeeld op het gebied van R&D, als een manager dan weer eens een slecht idee heeft of het idee kiest dat het meeste geld opbrengt in plaats van het beste, zou de werkvloer best eens wat meer tegengas mogen geven.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 09:01:44 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_84926493
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:40 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Commercie ansich is goudeerlijk, winst en de rest is onzin. Het zijn de mensen die dat verdoezelen die het een slecht imago bezorgen.
Commercie als concept is geen probleem. Winst an sich is ook geen probleem. Door misleiding winst behalen is wel een probleem voor de mensheid in zijn geheel.

quote:
En mensen die geen winst hebben vinden commercie oneerlijk omdat ze zelf geen(niet genoeg) winst hebben.
Uiteraard, sommige mensen zijn jaloers op de Commerciële Pimps en geven daarom af maar het is te kort door de bocht om iedereen in dat hokje te proppen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 09:03:20 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_84926520
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

"Lying is the key to avoiding change and the continuation of suffering"

Brad Blanton _O_

[ afbeelding ]

Geniaal boek!
Oooooohhh, diewilikook.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 10:47:22 #14
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_84929279
Dit doet mij denken aan (o.a.) het gevangenen dilemma (Altruïsme uit Eigenbelang)

En deze kwam ik net tegen, ook best interessant, het dilemma van eerlijk zijn:
quote:
is het nodig om vreemdgaan altijd te vertellen? Moet je jouw partner dit verdriet aandoen alleen maar om jouw eigen geweten schoon te praten, of straf je liever alleen jezelf voor de misstap? Anders gezien, is een relatie nog wel iets waard met zo'n geheim? Bovendien, welke intentie ligt er in dit geval achter het vertellen van de waarheid? Wil je er iets aan veranderen of wil je er niets mee?

Iemand waarschuwen kan een extra druk op de persoon leggen. Het zou hem of haar kunnen beïnvloeden zowel positief, als het om te laat komen gaat, als negatief, een verkering in stand houden, door niet meer jezelf te zijn en om de verkeerde redenen je aan te passen. Maar waar ligt de grens? Wanneer moet je nu wel, en wanneer nu niet ingrijpen, voor zover zoiets mogelijk is?

Bron
Wat wil je hier overigens mee in TRU, is op zich meer iets voor Psychologie. Niet zo van 'wat is de meerwaarde' of 'wat doet dit topic hier' maar ik vraag mij gewoon af welke kant je hiermee op wil - binnen een TRU context. Om mee te kunnen denken in die richting ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:03:45 #15
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_84929805
Veel mensen kunnen niet omgaan met eerlijkheid, ze voelen zich aangevallen en/of beledigd. Ook al bedoel je het goed.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:21:47 #16
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84930424
Eerlijkheid vind ik super belangrijk.
Als mensen mij aanspreken omdat er een pluk haar omhoog staat of er iets tussen mijn tanden zit, dan ben ik daar oprecht super blij mee.
Eveneens als mensen zeggen dat ik echt weer eens nieuwe schoenen moet kopen, of dat bepaalde kleding mij niet staat.
Dit heb ik liever dat iedereen zijn smoel houd en ondertussen dingen zit weg te kijken of zelfs aan zit te irriteren.
Hetzelfde geldt voor mijn gedrag. Als mensen mij daar op aanspreken, dan doe ik daar wat mee.
Niks vervelender dan mensen die uiteindelijk achter je rug gaan lullen of zich gaan irriteren totdat de bom barst.

Natuurlijk heb je eerlijkheid en eerlijkheid. Persoonlijk ben ik alleen proactief met constructieve feedback versus persoonlijke meningen.
Extreme zaken als "je moet jezelf na laten kijken" e.d wuif ik altijd per direct weg. Zeker als het van mensen komt die mij niet eens echt kennen.
Dit valt onder persoonlijke meningen en suggesties voor mij.
Nu zou dit ook kunnen gelden voor de eerdere voorbeelden zoals gedrag en kleding, maar you get the point.

Waarom we niet allemaal zo zijn? Onzekerheid. Persoonlijke onzekerheid, vaak.
Mensen willen anderen niet kwetsen of proberen zich aan te passen aan de situatie, welke dit ook moge zijn.
We zijn opgegroeid met de grote nadruk op het hebben voor respect met elkaar. Maar vaak leren we niet wat dit nu exact inhoud, eigenlijk.
Daar ligt volgens mij het probleem.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:51:30 #17
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_84931421
Mensen die roepen "je moet jezelf na laten kijken" zijn in elk geval eerlijk. Respectloos, maar wel eerlijk ;)

Liever dat dan dat ze het wel denken, en als je er niet bij bent onder elkaar 'roddelen', maar het niet tegen je zeggen en net doen of ze het met je eens zijn.

Vaak heeft het echter weinig zin. Schiet je er niets mee op & maak je de situatie eigenlijk alleen maar erger.
Roepen wat je van iemand vind op een forum b.v. ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:05:28 #18
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84931924
Ohhhh maar ik ontken ook nergens dat ze niet oneerlijk zijn, echter ben ik neutraal in deze manier van eerlijkheid.
Als zij deze eerlijkheid willen uiten omdat ze van hun analyze overtuigd zijn moeten ze dit vooral doen.
Maar het is wat ik in mijn initieele post al zei: ik wuif het daarna gewoon weg. :)
pi_84934825
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 08:16 schreef DroogDok het volgende:

[..]

|Mijn voorbeeld is oprecht. :)

Maar je bedoelt denk ik eerlijk op een ander niveau dan alledaagse dingen?
Bijvoorbeeld op het gebied van R&D, als een manager dan weer eens een slecht idee heeft of het idee kiest dat het meeste geld opbrengt in plaats van het beste, zou de werkvloer best eens wat meer tegengas mogen geven.
Er is weinig oprecht aan een statement maken dat je kotsmisselijk word van iemand zijn haar, zonder dat er iets bruikbaars word meegegeven met deze kritiek. Zo zul je die manager ook niet kunnen overtuigen door met de hele vloer samen op hem te gaan schelden. Op het moment dat je kunt laten zien waarom het op de andere manier beter zou gaan, oftewel dat hij jullie opmerking kan begrijpen, dan is de wil om te luisteren ook heel wat hoger volgens mij. Constructieve kritiek vind ik daarom een passend woord, anderen noemen dit ook graag feedback bijvoorbeeld omdat kritiek al snel indrukwekkend kan klinken.
pi_84934872
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 11:03 schreef ShevaJB het volgende:
Veel mensen kunnen niet omgaan met eerlijkheid, ze voelen zich aangevallen en/of beledigd. Ook al bedoel je het goed.
Hoe zou het komen dat dit bij zo veel mensen het geval is en hoe zou het dan komen dat een deel hier juist wel goed mee kan omgaan?
pi_84935280
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:47 schreef R0N1N het volgende:
Dit doet mij denken aan (o.a.) het gevangenen dilemma (Altruïsme uit Eigenbelang)

En deze kwam ik net tegen, ook best interessant, het dilemma van eerlijk zijn:
[..]

Wat wil je hier overigens mee in TRU, is op zich meer iets voor Psychologie. Niet zo van 'wat is de meerwaarde' of 'wat doet dit topic hier' maar ik vraag mij gewoon af welke kant je hiermee op wil - binnen een TRU context. Om mee te kunnen denken in die richting ;)
Omdat ik graag zie dat mensen zelf nadenken in plaats van dat ze theorieën die ze hebben gelezen of bestudeerd gaan verdedigen of wat dan ook. Uiteindelijk probeer ik hiermee een vereenvoudigd beeld te vormen van hoe ik de basis van ons bewustzijn zie en omdat de mensen zelf nadenken en met eigen ervaringen komen, kunnen zij op dit gebied wat van elkaar leren.
quote:
"Ik kan niemand iets leren, ik kan iemand alleen laten nadenken."
Aldus Socrates.
pi_84942014
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 07:59 schreef DroogDok het volgende:

"Om te kosten!"

Waarom zou je je in godsnaam iets aantrekken van zo'n mening? Het gaat er toch om wat jij van dat kapsel vindt?

Ik word totaal niet blij van mensen die denken zoals jij :N
pi_84942073
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 11:03 schreef ShevaJB het volgende:
Precies. Het probleem ligt hem in de slachtofferrol die deze mensen zichzelf toerekenen.
pi_84942154
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 11:51 schreef R0N1N het volgende:
Mensen die roepen "je moet jezelf na laten kijken" zijn in elk geval eerlijk. Respectloos, maar wel eerlijk ;)

Liegen is altijd respectloos. Je zegt er ook mee dat die ander te zwak is om de waarheid aan te kunnen, dus neem je deze arme zielige persoon maar tegen zichzelf in bescherming. Dat vind ik pas respectloos.
pi_84942370
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:24 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Hoe zou het komen dat dit bij zo veel mensen het geval is en hoe zou het dan komen dat een deel hier juist wel goed mee kan omgaan?
Omdat een groot deel van de mensen stomme slaapwandelaars zijn die niet doorhebben dat wij niet de gevangenen van onze eigen psychologie hoeven te zijn. Iedereen die zich in de psychologie verdiept, zal er achter komen dat wij helemaal niet zo machteloos zijn en dat we door bewustwording ipv reactief heel pro-actief kunnen reageren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')