Nee, het is voor sommigen kennelijk niet te bevatten wat privatisering is en wat marktwerking is.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ergo: de marktwerking is een utopie
Ik ga je hier niet helemaal gelijk in geven. Bij een monopolie zijn de prijzen juist laag en de kwaliteit hoog om concurrentie te voorkomen. Als er (beperkte) concurrentie is, dan kunnen deze concurrenten een kartel vormen en prijsafspraken maken, een oligopolie.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Privatisering is niet DUS marktwerking.
Zonder marktwerking leidt het inderdaad tot hogere prijzen (monopolist). Met marktwerking gaat het lagere prijzen opleveren (zie b.v. mobiele telefonie).
Voor heel veel niet. Ook bijna niemand kent de Oostenrijkse school. Mensen kennen alleen Keynes, want dat is ook het enige wat je op school krijgt, ongeacht of de Oostenrijkse school een betere theorie is. Zolang mensen niet wat ruimer economisch gaan denken, blijven we dezelfde koers varen met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het is voor sommigen kennelijk niet te bevatten wat privatisering is en wat marktwerking is.
En als de premie bestaat uit een vast inkomensafhankelijk percentage, in hoeverre spreken we dan nog van marktwerking ?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:35 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik ga je hier niet helemaal gelijk in geven. Bij een monopolie zijn de prijzen juist laag en de kwaliteit hoog om concurrentie te voorkomen. Als er (beperkte) concurrentie is, dan kunnen deze concurrenten een kartel vormen en prijsafspraken maken, een oligopolie.
Maar wat heeft premie te maken met een monopolie?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:44 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
En als de premie bestaat uit een vast inkomensafhankelijk percentage, in hoeverre spreken we dan nog van marktwerking ?
We hebben het over een wettelijk geregelde monopolie...quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:35 schreef mlg het volgende:
Ik ga je hier niet helemaal gelijk in geven. Bij een monopolie zijn de prijzen juist laag en de kwaliteit hoog om concurrentie te voorkomen.
Ah, mijn excuses dan. Maar de overheid kan ook maximum verkoopprijzen vaststellen.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
We hebben het over een wettelijk geregelde monopolie...
met ingecalculeerde noodzakelijke winstmarge, dus eigenlijk ziekenfonds plus winstmargequote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Ah, mijn excuses dan. Maar de overheid kan ook maximum verkoopprijzen vaststellen.
Klopt. Maar goed, dat is allemaal zonneklaar geen marktwerking.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:56 schreef mlg het volgende:
Ah, mijn excuses dan. Maar de overheid kan ook maximum verkoopprijzen vaststellen.
Dat is inclusief de huidige grondprijs, die volgens mij de HRA reflecteerd.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan weet je dus echt niet waar je over praat, want voor dat bedrag kan geen aannemer bouwen. W&R zit momenteel rond de 6%...
Heb jij je eigenlijk ooit wel eens verdiept in de totstandkoming van de bouwkosten, de bijkomende kosten, de aanvullende bouwkosten en de risico's die er komen kijken bij het bouwen van een woning? Dat je zegt dat een woning van 2,5 ton maar 1,5 ton aan bouwkosten kent is echt een absurde aanname.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. De HRA is een subsidie in een schaarste markt. Als we veronderstellen, dat het hele voordeel van de HRA wordt besteed als extra koopkracht voor het kopen van een huis, dan betalen mensen 40% teveel voor een huis. Dat is een ton op een huis van 2,5 ton. Dan zouden de bouwkosten van dat huis van 2,5 ton op 1,5 ton uitkomen. Dat lijkt een redelijke schatting.
Waar gaat dan die teveel betaalde ton naar toe? Als ik als bouwer een ton op een huis winst kon maken, dan wil ik ieder stukje bouwgrond graag hebben. Dus die extra ton betaal je dan extra voor de grond. Wie ontvangt die ton? De grondbezitters, vaak de lokale overheden.
Deze grondprijs wordt vervolgens ook betaald als men huurwoning gaat bouwen.
Grondprijzen (lees: uitgifteprijzen) worden gewoon vastgesteld door gemeenten.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 00:00 schreef deelnemer het volgende:
Dat is inclusief de huidige grondprijs, die volgens mij de HRA reflecteerd.
Precies...quote:Op donderdag 19 augustus 2010 01:39 schreef GSbrder het volgende:
Heb jij je eigenlijk ooit wel eens verdiept in de totstandkoming van de bouwkosten, de bijkomende kosten, de aanvullende bouwkosten en de risico's die er komen kijken bij het bouwen van een woning? Dat je zegt dat een woning van 2,5 ton maar 1,5 ton aan bouwkosten kent is echt een absurde aanname.
Als er iets lucht is zijn het wel grondprijzen. De grond ligt er, niemand hoeft er iets voor te doen behalve doorverkopen door een paar speculanten die de prijs blijven opdrijven, al dan niet in samenwerking met de gemeenten.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 09:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Grondprijzen (lees: uitgifteprijzen) worden gewoon vastgesteld door gemeenten.
Zoveel rek zit daar overigens ook niet in. Al was het maar omdat de gemiddelde postzegel in NL van 125 m2 tegen 300 euro de meter niet met 80K naar beneden kan.
Kortom: die ton lucht die jij claimt zit er linksom of rechtsom niet in. Bij lange na niet zelfs.
De vraag is meer waar jouw idee vandaan komt dat de huizenprijzen meer dan verdubbeld zijn de afgelopen 10 jaar, terwijl het feitelijk maar 40% stijging is (bron: Kadaster). En dat is gewoon redelijk gelijk aan de stijging van de salarissen (zelfs iets minder als je de stijging van de salarissen van mensen die de doelgroep zijn in acht neemt), wat nu eenmaal samen met de rentestand de meest belangrijke factor is... en ook niet extreem afwijkt van de prijsindex (die weliswaar in totaal 25% aan geeft, maar de lonen zijn meer toegenomen en grondstoffen ook).quote:Op donderdag 19 augustus 2010 11:13 schreef Barbaaf het volgende:
Zeg dan eens, oh orakels, waar die stijging van de huisprijzen, meer dan verdubbeld de afgelopen 10 jaar, vandaan komt.
Nog afgezien van het feit dat je dus totaal niet op de hoogte bent van de feiten en maar wat onzin uit braakt... het is volslagen onzin om te stellen dat de prijsopdrijving (die je uit je duim zoog) de laatste 10 jaar (mede) te verklaren is door de HRA, aangezien de HRA in die periode en de periode daarvoor gewoon bestond en dus geen verklarende factor kan zijn.quote:Zijn de bouwvakkers zoveel meer gaan verdienen? Nee, prijsopdrijving. Mede dankzij de HRA kunnen mensen meer uitgeven aan een huis en door de schaarste aan woningen stijgt de prijs tot het maximum dat mensen kunnen betalen.
Zoals we allemaal weten ligt de infrastructuur er ook al lang en is de openbare ruimte al lang en breed ingericht.quote:Als er iets lucht is zijn het wel grondprijzen. De grond ligt er, niemand hoeft er iets voor te doen behalve doorverkopen door een paar speculanten die de prijs blijven opdrijven, al dan niet in samenwerking met de gemeenten.
Ik ben geen orakel, maar dit is gewoon vrij toegankelijke boeken-wijsheid. De stijging van de huizenprijs komt door de welvaartsgroei, niets meer en niets minder. Huizen die 30 jaar geleden enkel toegankelijk waren voor notarissen, advocaten en artsen zijn dat in grote lijnen en gecorrigeerd nog steeds. Natuurlijk zijn er steeds meer mensen in staat een huis te kopen, maar of dat te maken heeft met de ''prijsopdrijving'' (nogal vaag begrip, door wie dan?), dat denk ik niet. Emancipatie, groei bevolking, grote groei van het aantal huishoudens en de urbanisatiecycli zijn hier verantwoordelijk voor.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 11:13 schreef Barbaaf het volgende:
Zeg dan eens, oh orakels, waar die stijging van de huisprijzen, meer dan verdubbeld de afgelopen 10 jaar, vandaan komt. Zijn de bouwvakkers zoveel meer gaan verdienen? Nee, prijsopdrijving. Mede dankzij de HRA kunnen mensen meer uitgeven aan een huis en door de schaarste aan woningen stijgt de prijs tot het maximum dat mensen kunnen betalen.
Onzin. Grond kan maar een keer uitgegeven worden en de strijd om de vrije stukjes grond wordt steeds heviger. Vroeger waren er alleen woningen die in de polder kwamen, nu vechten bedrijven, industrie, ecologische instanties en woningen gezamelijk om de stukken ontgonnen grond. Dat een gemeente hier op verdient is logisch, maar dit is een van de ''inkomstenbronnen'' die het snelst verdwijnen zal, zodra Nederland echt ''vol'' is. Dan moet er nog meer gesloopt worden en inleglocaties worden opgevuld. De hoogtijdagen van de speculatie met grond is met de laatste 2 tot 3 Nota Ruimtes al zo goed als over.quote:Als er iets lucht is zijn het wel grondprijzen. De grond ligt er, niemand hoeft er iets voor te doen behalve doorverkopen door een paar speculanten die de prijs blijven opdrijven, al dan niet in samenwerking met de gemeenten.
LOL LOL, ik weet niet hoe oud jij bent, maar zoek eens op hoe duur het vroeger was om naar amerika te bellen? Of hoeveel centjes je aan de telefoontikken kwijt was als je je mail wou checken, echt wat een opmerking zegquote:Op woensdag 18 augustus 2010 18:54 schreef Verburg_K het volgende:
Maar om ontopic te gaan , de marktwerking heeft er toe geleid dat de kosten van de onderhavige zaken vaak verdubbeld zijn in prijs en dat was niet het doel dacht ik, of wel ??
Terwijl de business vaak om niet is weggegeven, met uitzondering van de UMTS frequenties moet ik zeggen. dankzij de internethype
Dus wat gebeurt er? De prijs per m2 wordt steeds hoger. Het blijft dezelfde grond echter.quote:Grond kan maar een keer uitgegeven worden en de strijd om de vrije stukjes grond wordt steeds heviger.
Dezelfde logica; wanneer er voor duizend mensen maar 100 appels zijn, moeten ze even duur blijven als wanneer er 100.000 appels waren, want het blijven appels?quote:Dus wat gebeurt er? De prijs per m2 wordt steeds hoger. Het blijft dezelfde grond echter.
En nu een plaatje vanaf 1970quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:09 schreef Barbaaf het volgende:
Mijn bron voor huisprijzen:
[ afbeelding ]
Laatste jaar eindelijk een correctie maar van 1999 naar 2009 een stijging van 140k naar 290k, dat is volgens mij een verdubbeling.
[..]
Dus wat gebeurt er? De prijs per m2 wordt steeds hoger. Het blijft dezelfde grond echter.
Ze beroepen zich op cijfers van het kadaster. Ik pak de site van het kadaster en dat is dus uit eerste hand.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:09 schreef Barbaaf het volgende:
Mijn bron voor huisprijzen:
[ afbeelding ]
Laatste jaar eindelijk een correctie maar van 1999 naar 2009 een stijging van 140k naar 290k, dat is volgens mij een verdubbeling.
Dus prijsopdrijving, blij dat je het met me eens bent. De extra prijs is pure lucht want aan de intrinsieke waarde van de goederen verandert niets.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dezelfde logica; wanneer er voor duizend mensen maar 100 appels zijn, moeten ze even duur blijven als wanneer er 100.000 appels waren, want het blijven appels?
Ik heb het over de laatste 10 jaar, waarom zou ik?quote:
De waarde van een product word niet alleen bepaald door productie kosten, maar veel meer door schaarste.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:29 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Dus prijsopdrijving, blij dat je het met me eens bent. De extra prijs is pure lucht want aan de intrinsieke waarde van de goederen verandert niets.
[..]
quote:Ik heb het over de laatste 10 jaar, waarom zou ik?
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze beroepen zich op cijfers van het kadaster. Ik pak de site van het kadaster en dat is dus uit eerste hand.
Maar overigens: we hebben het over alle woningen, waar jouw bron eengezinswoningen pakt en jij daaruit een andere tijdsperiode dan waar jij het over had (cherry-picking?) en als je dat in vult kom je bij het kadaster op ruim 90% (overigens ligt dat meer aan het tijdvak wat jij nu ineens kiest dan aan het type woningen).
Hogere prijs zonder extra prestatie of waarde: lucht. Je bent het gewoon met me eens dus.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
De waarde van een product word niet alleen bepaald door productie kosten, maar veel meer door schaarste.
Uitgeluld?quote:[..]
![]()
![]()
![]()
Nee, dat ben ik niet. Schaarste =! prijsopdrijving.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:36 schreef Barbaaf het volgende:
Hogere prijs zonder extra prestatie of waarde: lucht. Je bent het gewoon met me eens dus.
Jij leeft nog in 2009 begrijp ik.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:34 schreef Barbaaf het volgende:Nee, de eerste hit die je vindt ls je zoekt op 'grafiek huizenprijzen'. En hoezo ineens? Ik heb het de hele tijd over de afgelopen 10 jaar, dat jullie dit voorbeeld niet zo fijn vinden is jullie probleem.
Als ik het heb over de verzamelgroep "woningen" bedoel ik alle woningen. Gek genoeg...quote:Is er wat mis met eensgezinswoningen (en appartementen)? Die vertegenwoordigen toch het grootste deel van de woningmarkt, of heb je cijfers die het anders vertellen?
Lucht is het deel van de prijs welke we ook overwaarde noemen. Ook wel: mensen zijn tijdelijk bereid extra te betalen, maar dat is niet realistisch. Schaarste is een realistische reden om meer te betalen.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:36 schreef Barbaaf het volgende:
Hogere prijs zonder extra prestatie of waarde: lucht.
Jaja laten we lekker naar een plan economie gaan.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:36 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Hogere prijs zonder extra prestatie of waarde: lucht. Je bent het gewoon met me eens dus.
[..]
Zoals DS4 zegt: je pakt gewoon een tijdsperiode die jou gunstig uitkomt, en op basis daarvan ga je conclusies trekken.quote:Uitgeluld?
Gemeente laat grondprijs niet dalenquote:Op donderdag 19 augustus 2010 09:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Grondprijzen (lees: uitgifteprijzen) worden gewoon vastgesteld door gemeenten.
Zoveel rek zit daar overigens ook niet in. Al was het maar omdat de gemiddelde postzegel in NL van 125 m2 tegen 300 euro de meter niet met 80K naar beneden kan.
Kortom: die ton lucht die jij claimt zit er linksom of rechtsom niet in. Bij lange na niet zelfs.
En je punt is?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 21:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gemeente laat grondprijs niet dalen
Gepubliceerd: 4 september 2009 14:52 | Gewijzigd: 14 juni 2010 12:34
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 4 sept. Nederlandse gemeenten verlagen de grondprijs niet, ook al dalen de huizenprijzen. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Rigo in opdracht van belangenorganisatie Vereniging Eigen Huis (VEH).
Het afgelopen decennium is de grondprijs in Nederland fors gestegen. In de Randstad kostte een vierkante meter grond in 1998 nog 190 euro. Vorig jaar was dat 614 euro. Buiten de Randstad en buiten de steden kostte steeg de prijs van 107 euro in 1998 naar 216 euro in 2008.
Anders volgen er teveel huisuitzettingen en wonen de mensen op straat.quote:
Je kan blijkbaar niet accepteren dat per saldo een deel van de bevolking netto ontvangers zijn. Tevens ga je ervan uit dat een belastingaftrekpost niets kost?quote:Dat is dus niet zo. De huurtoeslag kost de overheid daadwerkelijk geld (het gaat naar mensen die niet of nauwelijks belasting betalen en je hebt er ook recht op als je geen cent belasting betaalt). De fiscalisering van de eigen woning kost niets, zowel niet in de zin van "de overheid moet wat betalen" als in de zin van "budgettair".
[..]
Men noemt dat ook weleens een bezuiniging.quote:Natuurlijk wel, want anders is het een lastenverzwaring (en een ongekend hoge!).
[..]
Zie hierboven.quote:Blijf negeren dat fiscalisering van de e.w. geen geld kost.
[..]
Betekent dit dat de onderklasse zichzelf bedruipt en solidariteit niet bestaat?quote:Ik heb het toen berekend met alle belastingen exclusief de omzetbelasting. En zonder de nieuwe regeling, waarmee het saldo voor de schatkist positief gaat worden.
[..]
Klopt, maar in een schaarste markt subsidieren wel.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet. Schaarste =! prijsopdrijving.
Het is een zijtak. Het topic gaat over de beperking van het vrije marktmodel. Het OP is nog niet door iemand weerlegd. Ik neem dus aan dat het klopt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 01:03 schreef RolloGreb het volgende:
Zóó Nederland anno 20010, dan wordt zo'n grote thema als de vrije markt aangeroerd en al snel gaat het over pietluttigheden als de hra en grondprijzen.
Holland op z'n smalst!
Het is geen armoedebestrijding. Punt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 09:34 schreef deelnemer het volgende:
Anders volgen er teveel huisuitzettingen en wonen de mensen op straat.
Ik kan daar prima tegen, maar als huurders gaan klagen over "subsidie van de rijken", terwijl de 30% meestverdienenden 92% van de rekening ophoesten, dan moet ik altijd twijfelen of ik moet schaterlachen, of pislink worden.quote:Je kan blijkbaar niet accepteren dat per saldo een deel van de bevolking netto ontvangers zijn.
Nee, want ik ken het systeem. Ik ben fiscalist nl. De overheid bepaalt gewoon wat ze nodig hebben. Vervolgens maakt men regels om dat geld op te halen, maar men gebruikt aftrekposten e.d. voor de sturende werking (to de budgettaire werking) van de belastingheffing. Het is dus niet budgettair, maar sturing waar je over praat. En dus kost het niets, want men haalt gewoon genoeg op.quote:Tevens ga je ervan uit dat een belastingaftrekpost niets kost?
Als ik zeg dat Linda de Mol een man is, heeft ze dan ook een lul?quote:Men noemt dat ook weleens een bezuiniging.
Zie dit hele draadje: jij hebt het overzicht gewoon niet en mist daardoor de essentie.quote:Zie hierboven.
Nee. Wat een rare opmerking trouwens.quote:Betekent dit dat de onderklasse zichzelf bedruipt en solidariteit niet bestaat?
Vanaf wanneer is iemand 'meestverdiener'?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 10:29 schreef DS4 het volgende:
Ik kan daar prima tegen, maar als huurders gaan klagen over "subsidie van de rijken", terwijl de 30% meestverdienenden 92% van de rekening ophoesten, dan moet ik altijd twijfelen of ik moet schaterlachen, of pislink worden.
Daar gaat het niet om, het gaat om de onzinnige gedachte om rente aftrekbaar te maken, dat is een subsidie op lenen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 11:35 schreef raptorix het volgende:
Het is sowieso een vreemde situatie om rijke mensen meer te laten betalen, als je in een restaurant eet, dan vraagt men toch ook niet wat je inkomen is?
Graag, laat iedereen gewoon betalen voor wat ie gebruikt, heb je helemaal geen belasting nodig.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 12:06 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat om de onzinnige gedachte om rente aftrekbaar te maken, dat is een subsidie op lenen.
verlaag dan de tarieven of stel de overdrachtsbelasting op 0,0
En hoe denk je dan een snelweg van A naar B te gaan aanleggen?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 12:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Graag, laat iedereen gewoon betalen voor wat ie gebruikt, heb je helemaal geen belasting nodig.
Hoe denk je dat het nu gebeurd schat? Gratis?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
En hoe denk je dan een snelweg van A naar B te gaan aanleggen?
Als Linkse mensen economie en bedrijfsvoering zouden begrijpen zouden er geen linkse mensen zijn...quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe denk je dat het nu gebeurd schat? Gratis?
En waarom zou de staat alleen inkomens moeten Nivelleren. Als het zo sociaal gerecht moet zijn moet femke ook maar eens de benen wijd doen voor iemand die anders nooit een kans zou hebben met een carrierevrouw te neuken...quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 11:35 schreef raptorix het volgende:
Het is sowieso een vreemde situatie om rijke mensen meer te laten betalen, als je in een restaurant eet, dan vraagt men toch ook niet wat je inkomen is?
Leuk, dan mag je je zieke moeder niet naar het ziekenhuis brengen omdat je niet betaald hebt voor een bepaalde weg.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zegt het begrip tol je iets? Privaat gefinancierde wegen doen het in Frankrijk en Italie prima hoor.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:39 schreef klausmeister het volgende:
[..]
Leuk, dan mag je je zieke moeder niet naar het ziekenhuis brengen omdat je niet betaald hebt voor een bepaalde weg.
Snuit je neus en verdiep je eens in de materiequote:Je vrij kunnen bewegen in de wereld lijkt me tot op zekere hoogte een grondrecht.
En nu ga je waarschijnlijk zeggen "Dan loop ik straks gewoon je huis binnen!", maar zo zwart-wit zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar.
je koos er toch zelf voor om hier te blijven wonen (of in duitsland of waar jij ook alweer woonde)quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waarom zou de staat alleen inkomens moeten Nivelleren. Als het zo sociaal gerecht moet zijn moet femke ook maar eens de benen wijd doen voor iemand die anders nooit een kans zou hebben met een carrierevrouw te neuken...
Komt van de belastingen, niet uit het gebruik van een nog niet aangelegde weg.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
dat is niet het punt, niet? Maar aangezien je er zo over denkt, waarom woon jij dan niet in Cuba of Noord Korea?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:43 schreef klausmeister het volgende:
[..]
je koos er toch zelf voor om hier te blijven wonen (of in duitsland of waar jij ook alweer woonde)
OVERAL tol? fijn dan kun je mensen dus praktisch gevangen houden.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zegt het begrip tol je iets? Privaat gefinancierde wegen doen het in Frankrijk en Italie prima hoor.
ah, tof ik krijg weer eens geen antwoord.quote:Snuit je neus en verdiep je eens in de materie
Leuk dat een automobilist nu opdraait voor allerlei irrelevante zaken, aan autorijders word 18 miljard gevraagd, er gaat maar 5 miljard terug naar de wegen. Maar mensen als jij snappen gewoon niet hoe dingen buiten de overheid om te regelen zijn, ooit wel eens het begrip GSM roaming gehoord?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:39 schreef klausmeister het volgende:
[..]
Leuk, dan mag je je zieke moeder niet naar het ziekenhuis brengen omdat je niet betaald hebt voor een bepaalde weg.
Je vrij kunnen bewegen in de wereld lijkt me tot op zekere hoogte een grondrecht.
En nu ga je waarschijnlijk zeggen "Dan loop ik straks gewoon je huis binnen!", maar zo zwart-wit zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar.
tuurlijk wel, het is gewoon een product. het product Democratische Samenleving. ga maar lekker ergens anders wonen als wij zulke enge mensen zijn.quote:
Belasting is diefstal en dus moreel verwerpelijk.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Komt van de belastingen, niet uit het gebruik van een nog niet aangelegde weg.
Goed argumentquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:45 schreef klausmeister het volgende:
[..]
tuurlijk wel, het is gewoon een product. het product Democratische Samenleving. ga maar lekker ergens anders wonen als wij zulke enge mensen zijn.
Helder denken is niet je sterkste kant, niet? Nu betaal je ook voor die wegen, alleen op een omslachtige dure manier met veel overhead en fraude gevoeligheid.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:44 schreef klausmeister het volgende:
[..]
OVERAL tol? fijn dan kun je mensen dus praktisch gevangen houden.
[..]
leuk hoe je het nu opeens over totaal iets anders hebtquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Leuk dat een automobilist nu opdraait voor allerlei irrelevante zaken, aan autorijders word 18 miljard gevraagd, er gaat maar 5 miljard terug naar de wegen.
Waarom doe jij dat niet als je zo redeneert?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:45 schreef klausmeister het volgende:
[..]
tuurlijk wel, het is gewoon een product. het product Democratische Samenleving. ga maar lekker ergens anders wonen als wij zulke enge mensen zijn.
ga jij maar lekker katoen plukken bij die Ayn-Rand-lezende grootgrondbezitter.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Goed argument![]()
![]()
![]()
Zullen we jou eens democratisch laten vergassen?
Nee, ik geef alleen maar aan dat het prima mogelijk is om wegen commercieel te exploiteren, het zou de autorijder ook nog eens 1500 euro per jaar kosten besparen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:47 schreef klausmeister het volgende:
[..]
leuk hoe je het nu opeens over totaal iets anders hebt
nou, wat doe je dan in Duitsland te jammeren op een Nederlands forum steeds?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helder denken is niet je sterkste kant, niet? Nu betaal je ook voor die wegen, alleen op een omslachtige dure manier met veel overhead en fraude gevoeligheid.
quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:48 schreef klausmeister het volgende:
[..]
ga jij maar lekker katoen plukken bij die Ayn-Rand-lezende grootgrondbezitter.
Wederom goede argumenten, moet je niet om de mei boom dansen?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:49 schreef klausmeister het volgende:
[..]
nou, wat doe je dan in Duitsland te jammeren op een Nederlands forum steeds?
ga op dat booreiland bij die britse kerel lekker interessant doen
oh ja nu ben ik opeens communist.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat is niet het punt, niet? Maar aangezien je er zo over denkt, waarom woon jij dan niet in Cuba of Noord Korea?
Diefstal is helemaal niet verwerpelijk volgens Wall Street.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Belasting is diefstal en dus moreel verwerpelijk.
er zijn nou eenmaal veel belangen die te maken hebben met hoe een weg loopt. dat vereist een grote organisatie. je kan er voor kiezen om dat door een elite te laten beslissen, maar je kan het ook democratisch doen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wederom goede argumenten, moet je niet om de mei boom dansen?
Democratisch als in 60 procent beslist wat de andere 40 procent maar moeten doen?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:53 schreef klausmeister het volgende:
[..]
er zijn nou eenmaal veel belangen die te maken hebben met hoe een weg loopt. dat vereist een grote organisatie. je kan er voor kiezen om dat door een elite te laten beslissen, maar je kan het ook democratisch doen.
hey en dat lijkt verdacht veel op onze situatie hier in NL.
Nog zo een enorm steekhoudend top argumentquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Diefstal is helemaal niet verwerpelijk volgens Wall Street.
Ik heb nergens gezegd dat het perfect is. Dat is de wereld dan ook niet.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Democratisch als in 60 procent beslist wat de andere 40 procent maar moeten doen?
Daarnaast zien we hoe goed de overheid is in grote infrastructure projecten, jaja enorm handig zo een betuwelijn, enorm handig zo een noord-zuid lijn.
Echt hoe blind kan je zijn.
quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:58 schreef klausmeister het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat het perfect is. Dat is de wereld dan ook niet.
Goh, ik ken toevallig een hele grote organisatie, die ook nog een redelijk elitair opereert, rara wat is het?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:53 schreef klausmeister het volgende:
[..]
er zijn nou eenmaal veel belangen die te maken hebben met hoe een weg loopt. dat vereist een grote organisatie. je kan er voor kiezen om dat door een elite te laten beslissen, maar je kan het ook democratisch doen.
hey en dat lijkt verdacht veel op onze situatie hier in NL.
Dat komt door al die raptorix-achtige figuren van de laatste decennia die de vrije markt op iedere scheet willen toepassen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 15:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
Goh, ik ken toevallig een hele grote organisatie, die ook nog een redelijk elitair opereert, rara wat is het?
Graag omdat nu al decennia lang gebleken is dat de overheid helemaal niet goed functioneert, en al helemaal niet op gebieden waar de vrije markt zich prima staande kan houden.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 15:02 schreef klausmeister het volgende:
[..]
Dat komt door al die raptorix-achtige figuren van de laatste decennia die de vrije markt op iedere scheet willen toepassen.
En weer mis je het punt, de vraag was, waarom JIJ niet vertrekt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:50 schreef klausmeister het volgende:
[..]
oh ja nu ben ik opeens communist.
dat kunnen jullie ook zo goed.
Jij jammert vooral inhoudsloos en slaat planken mis, klausmeister. Zoals ik al eerder vroeg, waarom verwacht je dat wij vertrekken en waarom doe je dat zelf niet?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:49 schreef klausmeister het volgende:
[..]
nou, wat doe je dan in Duitsland te jammeren op een Nederlands forum steeds?
ga op dat booreiland bij die britse kerel lekker interessant doen
Ongelijke deelnemers kun je moeilijk vrij laten concurreren, zonder dat daarmee een ethische keuze is gemaakt of opgedrongen. Enige solidariteit is nodig.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Belasting is diefstal en dus moreel verwerpelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |