abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:53:43 #101
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84903140
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:55 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

lijkt me van niet. dat gaat er niet van komen.
Als vastgoed gaat zakken in waarde en dus er moet worden afgeschreven ipv bij op woningen., Dan hoevel beleggingsmaatschappijen deze projecten niet meer en dus betaal je zeker wel zoveel huur!
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:01:14 #102
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84903446
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 18:30 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

En waarom zou zo'n krot 1000-1500 euro moeten kosten? Ik woon in een huurrijtjeshuis uit 2007. De verhuurder doet ook in 'sociale' rommel, maar dit huis voldoet aan het bouwbesluit 2005 en is vrije sector. Dat maakt het geen tophuis, maar voor Nederlandse begrippen is het een goed huis. Ik betaal iets meer dan 700, een prijs die de verhuurder zelf mocht bepalen. Dus waarom zou die, als jij met je ononderbouwde schreeuwplannetjes je zin zou krijgen, ineens twee keer zoveel kosten?
Omdat die eigenaar volgens sommige zou moeten gaan afschrijven op waarde. Dat wordt heus wel doorberekend in de huurprijs.
and made it rain upward
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:07:54 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84903714
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:01 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Omdat die eigenaar volgens sommige zou moeten gaan afschrijven op waarde. Dat wordt heus wel doorberekend in de huurprijs.
Het aanbod op de vrije sector huurmarkt neemt nu toe, doordat mensen die hun huis niet kunnen verkopen voor de vraagprijs het huis tijdelijk verhuren. Meer aanbod ==> lagere prijs.
censuur :O
pi_84904430
quote:

[..]

Met een huurprijs van 700 euro pm voor een huís van pak hem beet 200k kan je beter je geld op de bank zetten. Loop je geen risico en hoef je niks te doen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_84904487
Als het daarintegen 1250 euro is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:29:42 #106
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84904634
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het aanbod op de vrije sector huurmarkt neemt nu toe, doordat mensen die hun huis niet kunnen verkopen voor de vraagprijs het huis tijdelijk verhuren. Meer aanbod ==> lagere prijs.
Ja dat zijn uitzonderingen en worden er juist weer minder. Niemand koopt nu nog ene huis terwijl het oude nog niet verkocht is. Dus tijdelijk dipt de huurprijs.
Als straks de koopprijs nog eens 10% gaat dalen zal het een stuk minder interessant zijn om te verhuren, dus huren worden duurder.
and made it rain upward
pi_84904918
Huren moet in de vrije sector, dan gaat vrijwel iedere huurder veel meer betalen en gaan diegene die kunnen kopen ook kopen
pi_84905378
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
dan gaat vrijwel iedere huurder veel meer betalen
Dat geloof ik niet.
Huren dalen momenteel
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_84905510
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:47 schreef Verburg_K het volgende:
Huren dalen momenteel
Bron?

De huren zijn de laatste 30 jaar op jaarbasis nog nooit gedaald. (!)

EDIT: Historisch overzichtje van de huursverhogingen sinds 1978
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:53:13 #110
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84905599
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:29 schreef Sjabba het volgende:

[..]
Als straks de koopprijs nog eens 10% gaat dalen zal het een stuk minder interessant zijn om te verhuren, dus huren worden duurder.
In dat geval gaan verhuurders dus hun panden proberen te verkopen.
pi_84905817
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In dat geval gaan verhuurders dus hun panden proberen te verkopen.
Dat doen ze nu al volop, vooral commerciëlen en Corporaties
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_84905865
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bron?

De huren zijn de laatste 30 jaar op jaarbasis nog nooit gedaald. (!)

EDIT: Historisch overzichtje van de huursverhogingen sinds 1978

Dat zijn officiële huurverhoging-percentages, ik bedoel op de vrije markt
pi_84906188
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

huizenbezit, vermogensopbouw, leefbaardere buurt, meer investeringen in de Nederlandse economie, zelfredzame burgers
Dus een huurder is niet zelfredzaam? Wow... En ik maar denken dat ik mijn eigen inkomen, voedsel, gwe, vervoer en luxe goederen regelde... Blijkbaar doet iemand anders dat voor mij, aangezien ik blijkbaar niet zelfredzaam ben...

Een hele openbaring, dank je DAM.
pi_84906319
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huren moet in de vrije sector, dan gaat vrijwel iedere huurder veel meer betalen en gaan diegene die kunnen kopen ook kopen
Huren vrij, dan ook kopen subsidie-vrij. Dus weg met de HRA,.

Of de huurders moeten op een andere manier gecompenseerd worden. Bijvoorbeeld door een aftrek op de belastingen voor de huur. Hoe hoger de huur, hoe hoger de aftrek. Een HKA, zeg maar. HuurKosten Aftrek.
pi_84909007
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 20:09 schreef RvLaak het volgende:

[..]. Bijvoorbeeld door een aftrek op de belastingen voor de huur. Hoe hoger de huur, hoe hoger de aftrek. Een HKA, zeg maar. HuurKosten Aftrek.
Dat lijkt me dan verstandig, iedereen de zelfde woonlastenaftrek tot 500 euro per maand

en huursubsidie en HRA weg en huren vrij
pi_84910529
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:01 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan verstandig, iedereen de zelfde woonlastenaftrek tot 500 euro per maand

en huursubsidie en HRA weg en huren vrij
En HWF weg, OZB weg, en overdrachtsbelasting weg.

Ik ben (als koper) voor :Y
pi_84912464
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En HWF weg, OZB weg, en overdrachtsbelasting weg.

Ik ben (als koper) voor :Y
ok opgelost
De woningmarkt is vrij ^O^
pi_84913033
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:05 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

ok opgelost
De woningmarkt is vrij ^O^
Mja. Maar dan komt er ongetwijfeld een 'burgervannederland'-belasting voor terug :{w
pi_84914166
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. Maar dan komt er ongetwijfeld een 'burgervannederland'-belasting voor terug :{w
Ik gok BTW naar 20%, vleestax, en een milieuheffing voor niet-energiezuinige huizen.

Hoewel die laatste 2 wel erg over links gaan ;)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_84914635
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:34 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik gok BTW naar 20%, vleestax, en een milieuheffing voor niet-energiezuinige huizen.

Hoewel die laatste 2 wel erg over links gaan ;)
Ik gok BTW naar 25% (net als in Denemarken), vleestax, snacktax, banksteltax (daar mag niet te comfortabel op liggen), tv quotem (zolang je kijkt werk je niet), slaaptax (je bent niet productief, maar ademt wel CO2 uit), sporttax (teveel blessure's), een zonnepanelentax (horizonvervuiling), kilometerheffing (da's namelijk makkelijk verhogen, een kleine verhoging per km valt niet zo erg op als een dubbeltje per liter brandstof) en natuurlijk gewoon via de provincie's een ingezetentax waar je U tegen zegt. :Y
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:59:17 #121
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84915478
Ik ga ook even een voorstel doen: in 30 jaar de totale overheidsuitgaven afbouwen van de huidige grofweg 50% BNP naar 20% BNP. Gewoon de efficiency verhogen en de overheid verkleinen, meer zelfstandigheid voor de Nederlanders, en werken rendabeler maken dan niet-werken.
pi_84918110
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ga ook even een voorstel doen: in 30 jaar de totale overheidsuitgaven afbouwen van de huidige grofweg 50% BNP naar 20% BNP. Gewoon de efficiency verhogen en de overheid verkleinen, meer zelfstandigheid voor de Nederlanders, en werken rendabeler maken dan niet-werken.
jammer voor je dat alleen de overheid gaat over het al dan niet verkleinen van de overheid :)
pi_84927608
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:59 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Dat zijn officiële huurverhoging-percentages, ik bedoel op de vrije markt
Alleen nog vrije markt dus hogere prijzen, is echt niet moeilijk om te begrijpen
pi_84927895
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 09:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Alleen nog vrije markt dus hogere prijzen, is echt niet moeilijk om te begrijpen
de prijzen zijn omlaag aan het gaan, zeker op de vrije huurmarkt.
pi_84928170
Er is maar een kleine vrije markt maar veel succes als je denkt dat je in een vrije markt voor 350 euro in het hartje Amsterdam kan wonen
pi_84928373
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is maar een kleine vrije markt maar veel succes als je denkt dat je in een vrije markt voor 350 euro in het hartje Amsterdam kan wonen
Onder een brug moet wel lukken :')

Je bent wel iemand van de extremen hè :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_84928603
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
ik zou niet in Amsterdam willen wonen, al was het gratis
pi_84928667
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Onder een brug moet wel lukken :')

Je bent wel iemand van de extremen hè :)
Nee, is de realiteit. Als je arm en kansloos ben ga je maar in Dronten wonen
pi_84929001
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee, is de realiteit. Als je arm en kansloos ben ga je maar in Dronten wonen
jij mag nooit meer in Dronten komen
http://www.golfresidentie.nl/index.php
pi_84930104
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:38 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

jij mag nooit meer in Dronten komen
http://www.golfresidentie.nl/index.php

Aah...de golfresidentie... als ze mijn auto zien rondrijden bellen ze al de politie :')

Op diverse plaatsen in Flevoland zijn golfbanen uit de grond geschoten, vaak met een luxe buitenverblijf of woonwijk erbij... betaalbaar wonen voor de pensionado die op het Nederlandse klimaat gesteld is :)
I'll sing you a lullaby.
pi_84931584
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 18:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat het anders niet interessant is om te investeren
Waarom bouwt die club nu dan?
pi_84931710
quote:

[..]

?? een LAGERE waarde geeft een HOGERE huur? Da's wel erg frappant. Als dat al zo is, dan is het juist omgekeerd met wat jij stelt: dan gaat de huurprijs naar beneden, want het rendement gaat omhoog zodra is afgeschreven: gelijke inkomsten op een lager geïnvesteerd vermogen.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:26:08 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84932612
2 jaar oud artikel: http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/1563.html :
quote:
Nou, je moet wel rekenen op zestig procent minimaal aan daling. Ik ga uit van ratio's. In The Economist stond in 1987 een prachtig artikel dat vertelde over de ratio van de woningmarkt: gemiddeld inkomen versus een gemiddelde huizenprijs. In 1987 was het gemiddeld inkomen in Nederland niet modaal, hè, modaal is namelijk hoger. Nederland is één van de weinige landen die modaal inkomen gebruikt, de rest van de wereld gebruikt een gemiddeld inkomen, dat is dan lager. Het gemiddelde inkomen was toen 42.000 gulden, als we in guldens omrekenen, 20.000 euro ongeveer en de gemiddelde huizenprijs was toen 145.000 gulden. Dus dan krijg je een ratio van pakweg iets meer dan drie. Historisch gezien is er een ratio tussen de drie en vier. Als je kijkt naar de gemiddelde huizenprijs en daarbij uitgaat van het gemiddelde inkomen nu, dat is iets van 30.000 euro, dan moet je rekenen op een gemiddelde huizenprijs van 120.000 euro. Wat staat het nu? Dat is 240.000 euro. Dus om naar het gemiddelde terug te gaan moet hij 50% zakken.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:26:59 #134
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84932640
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 11:59 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

?? een LAGERE waarde geeft een HOGERE huur? Da's wel erg frappant. Als dat al zo is, dan is het juist omgekeerd met wat jij stelt: dan gaat de huurprijs naar beneden, want het rendement gaat omhoog zodra is afgeschreven: gelijke inkomsten op een lager geïnvesteerd vermogen.
Veel woningen die te huur zijn aangeboden wordt gedaan door beleggingsmaatschappijen en die verkopen zo nu en dan wat en die winst maakt het vaak interessant. Als die winst straks een verlies gaat zijn zal de huur stijgen.
and made it rain upward
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:28:28 #135
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84932713
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:26 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Veel woningen die te huur zijn aangeboden wordt gedaan door beleggingsmaatschappijen en die verkopen zo nu en dan wat en die winst maakt het vaak interessant. Als die winst straks een verlies gaat zijn zal de huur stijgen.
Rare conclusie, die beleggingsmaatschappijen vragen nu ook zo veel als ze kunnen, als ze meer vragen staat er meer leeg en daalt hun winst.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:29:50 #136
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84932771
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:26 schreef RemcoDelft het volgende:
2 jaar oud artikel: http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/1563.html :
[..]

De wereld veranderd, er zijn veel 2 verdieners. Een gemiddeld gezin in een gemiddeld huis is gemiddeld 2 verdiener.
and made it rain upward
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:31:28 #137
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84932821
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Rare conclusie, die beleggingsmaatschappijen vragen nu ook zo veel als ze kunnen, als ze meer vragen staat er meer leeg en daalt hun winst.
Vaak zit die winst niet in de huur, als die daar strak wel vandaan moet komen zal de huur stijgen of de woning gaat de verkoop in. Die situatie heeft een dempend effect want je gaat het niet tegen een dumpprijs wegdoen als er nog een nette huur voor te krijgen is en andersom.
and made it rain upward
pi_84932950
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:29 schreef Sjabba het volgende:

[..]

De wereld veranderd, er zijn veel 2 verdieners. Een gemiddeld gezin in een gemiddeld huis is gemiddeld 2 verdiener.
Ja, maar als je meer kan betalen wil toch ook niet zeggen dat je meer moet betalen.
Zo kan alles wel 2x zo duur worden omdat er 2 verdieners zijn.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:37:15 #139
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84933085
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ja, maar als je meer kan betalen wil toch ook niet zeggen dat je meer moet betalen.
Dat ben ik met je eens maar helaas werkt de wereld wel zo. Zeker als er een grote vraag is en beperkt aanbod.

Daarom dat er ook zoveel graaiers zijn, geld hebben is verslavend en je hebt nooit genoeg.
and made it rain upward
pi_84933199
Daarom zou ik juist nu geen huis willen kopen, indien niet nodig.

Dan weet je gelijk zeker dat je de rest van je leven geen geld meer hoef te sparen.
pi_84933234
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:29 schreef Sjabba het volgende:

[..]

De wereld verandert het aantal singles neemt enorm toe :)
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:42:26 #142
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84933268
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:40 schreef Terrorizer het volgende:
Daarom zou ik juist nu geen huis willen kopen, indien niet nodig.

Dan weet je gelijk zeker dat je de rest van je leven geen geld meer hoef te sparen.
?
and made it rain upward
pi_84933299
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:31 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Vaak zit die winst niet in de huur, als die daar strak wel vandaan moet komen zal de huur stijgen of de woning gaat de verkoop in. Die situatie heeft een dempend effect want je gaat het niet tegen een dumpprijs wegdoen als er nog een nette huur voor te krijgen is en andersom.
Het huis verkopen met 'dikke winst' is knap lastig als er een huurder in zit die het niet wil kopen en er geen investeerders zijn die verwachten dat de waarde zal exploderen. De huur verhogen is ook geen optie omdat er dan leegstand ontstaat (denk maar eens waarom men plotseling zo happig is op het kraakverbod :') )
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:43:41 #144
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84933314
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De wereld verandert het aantal singles neemt enorm toe :)
Enorm valt wel mee hoor en meestal vinden die ook wel weer iemand, maar het is wel een trend.

Maar als alleenstaande heb je natuurlijk niet een gemiddelde gezinswoning nodig, dan voldoet een goedkoop appartement ook.
and made it rain upward
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:45:16 #145
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84933378
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het huis verkopen met 'dikke winst' is knap lastig als er een huurder in zit die het niet wil kopen en er geen investeerders zijn die verwachten dat de waarde zal exploderen. De huur verhogen is ook geen optie omdat er dan leegstand ontstaat (denk maar eens waarom men plotseling zo happig is op het kraakverbod :') )
Hoezo lastig, dit gebeurt al jaren hoor en is heel lang goed gegaan. Nu stagneert de markt en helaas moeten de pensioenfondsen wel winst maken. Die huren gaan echt wel stijgen (zoals ze al 30 jaar lang doen).

Als jou huur volgend jaar 8% zou stijgen, terwijl de woningprijs 10% daalt ga je vanzelf wel kopen ;-)
and made it rain upward
pi_84933414
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat getuigd van inzicht ^O^
Vroeger zorgde de moeder voor de kinderen tegenwoordig gebeurt dat door dure professionele krachten. Dat zijn allemaal kosten die het besteedbaar inkomen weer doen afnemen. Het voordeel dat de 'vroege tweeverdieners' hadden is vrijwel gereduceerd tot niets. Deze uitkomst was vanaf het begin al duidelijk en ik werd hier al 20 jaar geleden voor gewaarschuwd door kennissen uit de VSA... daar was dat proces al enorm ver doorgevoerd en werden de tekenen heel duidelijk, working poor }:|
I'll sing you a lullaby.
pi_84933457
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:43 schreef Sjabba het volgende:

Maar als alleenstaande heb je natuurlijk niet een gemiddelde gezinswoning nodig, dan voldoet een goedkoop appartement ook.
Praat voor jezelf :{w

Ik heb veel levensruimte nodig ;)
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 12:48:23 #148
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84933517
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat getuigd van inzicht ^O^
Vroeger zorgde de moeder voor de kinderen tegenwoordig gebeurt dat door dure professionele krachten. Dat zijn allemaal kosten die het besteedbaar inkomen weer doen afnemen. Het voordeel dat de 'vroege tweeverdieners' hadden is vrijwel gereduceerd tot niets. Deze uitkomst was vanaf het begin al duidelijk en ik werd hier al 20 jaar geleden voor gewaarschuwd door kennissen uit de VSA... daar was dat proces al enorm ver doorgevoerd en werden de tekenen heel duidelijk, working poor }:|
Idd, zag laatst een gezin is de USA die beide fulltime werkte (wel tegen minimumloon) en nog voedselbonnen nodig hadden.

De algehele verdeling van geld moet onder de loep worden genomen en regels geschrapt, veel regels.
and made it rain upward
pi_84933643
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:45 schreef Sjabba het volgende:

Hoezo lastig, dit gebeurt al jaren hoor en is heel lang goed gegaan. Nu stagneert de markt en helaas moeten de pensioenfondsen wel winst maken. Die huren gaan echt wel stijgen (zoals ze al 30 jaar lang doen).

Als jou huur volgend jaar 8% zou stijgen, terwijl de woningprijs 10% daalt ga je vanzelf wel kopen ;-)
Uiteraard... alles word duurder dankzij de inflatie. Dat zie ik ook niet als een probleem. Stel dat de huizen gaan dalen en je gaat de huren verhogen zodat mensen gaan kopen.... hoe heb je daar als investeringsmaatschappij dan belang bij? Dan verlies je aan beide kanten toch? Overigens verwacht ik geen stijgingen van 8%, een hoop mensen zullen dat simpelweg niet pikken, met 3% kom je nog eens stilletjes weg... 8% leid tot ongeregeldheden. Ik kreeg dit jaar 1,2% en daar waren sommige huurders al woest over :')
I'll sing you a lullaby.
pi_84934006
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:26 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Maar dan moet je wel de tussenstap vermelden: wel verkopen, maar niet weer aankomen, dus minder huuraanbod. In een markt waar kopen goedkoper wordt en de verhouding koop-/huuraanbod niet verandert, kun je niet ongestraft huur verhogen. (Nog even los van de terechte beperking op huurverhoging binnen bestaande huurovereenkomsten)
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 13:28:00 #151
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84935056
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]
De algehele verdeling van geld moet onder de loep worden genomen en regels geschrapt, veel regels.
Welke kant wil je hiermee op?
Momenteel wordt door de overheid zeer veel "verdeeld" (zoals pas bleek gaat 30% van het BNP op aan alleen al de sociale herverdeling). Wil je de overheid hier meer laten verdelen? Of de markt juist meer z'n werk laten doen?

Wat mij betreft zouden we af moeten van de situatie dat degene die aandelen schroot handelt vele malen meer verdient dan degene die daadwerkelijk schroot bijeenraapt... Dat zie ik echter niet snel gebeuren, en het komt ook eng communistisch over. Maar hier laat het kapitalisme wel steken vallen.
pi_84935463
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:42 schreef Sjabba het volgende:

[..]

?
Omdat je zowat beide lonen in kan leveren voor je hypotheek.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 13:41:00 #153
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84935615
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:02 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Maar dan moet je wel de tussenstap vermelden: wel verkopen, maar niet weer aankomen, dus minder huuraanbod. In een markt waar kopen goedkoper wordt en de verhouding koop-/huuraanbod niet verandert, kun je niet ongestraft huur verhogen. (Nog even los van de terechte beperking op huurverhoging binnen bestaande huurovereenkomsten)
Juist, snap je nu waarom de koopprijzen niet zo hard zullen dalen?
and made it rain upward
pi_84936003
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Wel als we huizen gaan bouwen, maar dat mag om die reden dus niet :')
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:01:02 #155
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84936542
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn huizen in Nederland goed vergelijkbaar met olie wereldwijd: er is een productiequotum, en een tekort van enkele procenten heeft een gigantisch effect op de prijs.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:01:42 #156
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84936573
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja logisch. Van elk artikel dat meer geproduceerd wordt dan de vraag is daalt de prijs.

Momenteel staat er genoeg te koop. Dus bijbouwen is niet echt logisch. Als de prijzne te hoog zijn moeten die dalen maar echt zoveel te hoog zijn ze niet. Het is eerder dat mensen het er niet voor willen betalen.
and made it rain upward
pi_84936833
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 14:01 schreef Sjabba het volgende:

Ja logisch. Van elk artikel dat meer geproduceerd wordt dan de vraag is daalt de prijs.

Momenteel staat er genoeg te koop. Dus bijbouwen is niet echt logisch. Als de prijzne te hoog zijn moeten die dalen maar echt zoveel te hoog zijn ze niet. Het is eerder dat mensen het er niet voor willen betalen.
:')

Als je niet bereid bent om een bepaalde prijs te betalen dan is deze gewoon te hoog. Pas als de werkelijke productiekosten hoger zijn dan de opbrengsten dan is er geen bestaansrecht meer voor het product. In de woningmarkt is daar zeker geen sprake van, mensen hebben te veel geld betaald voor hun woning (niet goed gekeken naar de werkelijke waarde) en dat breekt ze nu op, bouwbedrijven verkeren in de problemen hierdoor, zij zijn nl. niet degene die de woekerwinsten in de zak stopt, dat zijn de overheden en grondspeculanten, tijd om de lucht eruit te persen :7
I'll sing you a lullaby.
pi_84936994
quote:
Verplichte vingerafdruk hypotheekadviseurs VS

Alle hypotheekadviseurs en -makelaars in Amerika moeten zich binnen een jaar tijd laten screnen en hun vingerafdrukken afstaan voor een landelijke databank. Alleen wie daarin staat, mag zijn werk blijven doen.

De toezichthouder op de financiële sector bij de Amerikaanse Centrale Bank besloot onlangs dat iedereen die bij een nationale of lokale bank, spaarvereniging of kredietunie hypotheken helpt verstrekken zijn naam en vingerafdrukken moet afstaan aan een nationaal register. Voor een onafhankelijke adviseur of makelaar bestond die eis al iets langer.

Dat landelijke register is een reactie op de hypotheekcrisis in Amerika. Die bracht onder de aandacht hoe woekeraars, die in Amerika 'loan sharks' heten, consumenten hypotheken verkocht die hun draagkracht ver te boven gingen of fraudeerden. Ook werd pijnlijk duidelijk dat je je in sommige staten zonder vergunning vaak zonder noemenswaardige training hypotheekadviseur kon noemen.

Die tijden moeten snel tot het verleden gaan behoren. Een nieuwe wet voor de hypotheeksector, die in de Engelse afkorting SAFE (Veilig) heet, verplicht adviseurs een vergunningen te halen en zich te registreren bij een landelijke database. Ze moeten vingerafdrukken inleveren, om te garanderen dat alleen mensen die geen strafblad hebben actief blijven. Ook moeten adviseurs zelf kredietwaardig zijn.

Iedereen moet een opleiding van zeker twintig uur gehad hebben en zich in latere jaren bijscholen. Ook moet adviseurs met succes een test afleggen. Een staat als New York was al ver met het screnen van alle adviseurs, die niet bij banken werken. Door het recente besluit van de toezichthouder moet nu iedereen, bankpersoneel incluis, over ongeveer een jaar geregistreerd staan.

Consumenten kunnen het landelijke register via het Internet inzien. Dat zal hen "meer vertrouwen geven", meent A.W. Pickel, die een hypotheekverstrekker in het Midwesten leidt. "De consument kan weten dat hij met iemand te maken heeft die een vergunning heeft, die hem ook weer afgepakt kan worden.

"De rotte appels zullen van de boom vallen", zo voorspelt Ken Markison van de Vereniging van Hyptheekbankiers.

Bron: NVM
Schijnmaatregelen :') Een opleiding van minstens 20 uur hebben doorlopen _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_84937187
quote:
De gemiddelde huurprijs van woningen in Nederland is vorige maand licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

Volgens Direct Wonen, een bemiddelaar van woonruimte in het duurdere segment, is de gemiddelde huurprijs in juli met 1,2 procent toegenomen. In juli 2010 werd voor een huurwoning gemiddeld 750 euro gevraagd. In dezelfde periode vorig jaar was de gemiddelde huurprijs 741 euro.

Voor huurwoningen in de prijsklasse tot 800 euro bedroeg in juli 2010 de gemiddelde huurprijs 500 euro. Een stijging van 1,4 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het duurdere segment (huurwoningen vanaf 800 euro) laat een gemiddelde huurprijs zien van 1.156 euro. In dezelfde periode vorig jaar was de huurprijs 1.160 euro. Dit komt neer op een daling van 0,4 procent.

In Zaandam steeg de gemiddelde huurprijs van nieuw aangeboden woningen in juli met 39,6 procent het sterkst vergeleken met juli 2009.

Amsterdam is de duurste stad om een woning te huren. De gemiddelde huurprijs bedraagt 1.151 euro. In juli 2009 vorig jaar kwam de gemiddelde huurprijs uit op 1.295 euro, een daling van 11,1 procent.

Tilburg is de goedkoopste stad om een woning te huren. De gemiddelde huurprijs bedraagt 478 euro. Vorig jaar juli bedroeg de gemiddelde huurprijs nog 469 euro.

Bron: NVM
Kortom.... in de sociale sector stijgen de huurprijzen en in de vrije sector zijn ze dalende... logisch... nog even en de vrije markt zit op het sociale niveau.
I'll sing you a lullaby.
pi_84940401
Huizenprijzen in de USA

quote:
SAN FRANCISCO (AFN) - Fannie Mae heeft het Amerikaanse ministerie van Financiën weer om geld gevraagd om het hoofd boven water te kunnen houden. Dat maakte de hypotheekgigant bekend bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers. Fannie Mae meldde een verlies van 1,2 miljard dollar (ruim 900 miljoen euro) in het kwartaal, en vroeg om 1,5 miljard dollar extra overheidssteun.

Daardoor zou de totale overheidssteun aan de instelling oplopen tot 86,1 miljard dollar.
Fannie Mae kwam in 2008 in handen van de Amerikaanse overheid nadat het in grote moeilijkheden kwam door de neergang van de Amerikaanse huizenmarkt.
Fannie denkt dat de huizenprijzen in Amerika nog tot in 2011 zullen dalen, voordat ze zullen stabiliseren.
pi_84942868
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 14:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kortom.... in de sociale sector stijgen de huurprijzen en in de vrije sector zijn ze dalende... logisch... nog even en de vrije markt zit op het sociale niveau.
net alsof er een vrije markt is met sociale huurwoningen :')
pi_84943529
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Oh, ik ben ook niet van de school '-50%', ik ben van de 'god, wat lult die DAM toch altijd DOM'. :)
De prijzen zijn op een fundamenteel hoger niveau komen te liggen sinds het gezinsinkomen telt bij de aanschaf van een huis, i.p.v. dat van 1 persoon. Daarnaast wordt er helemaal niet meer gebouwd, eerder minder. Dus de prijzen blijven hoog. Maar er is ongeveer 10% af, ik verwacht wel dat daar nog eens 10% bij zal gaan komen.

Daarnaast gaat er een veel groter veschil ontstaan in NL: de Randstad blijft duur, Zeeland, Groningen, Friesland, Drenthe, Limburg worden veel goedkoper vanwege de leegloop.
pi_84943530
Gemiddelde waarde huis = 250.000
gemiddlde huurprijs = 750 euro
Overheadkosten= ongeveer 150 euro
Netto inkomen = 7200 euro
Rendement = 3 %

Dat moet dus minimaal verdubbeld worden en graag binnen 5 jaar
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 16:46:16 #164
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_84943840
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Rendement = 3 %

In dat geval moet er ook een vermogensrendementsheffing komen op het bezit van een huis.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_84944105
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Rendement = 3 %

Ik betaal 500 euro huur, de huizen in mijn rijtje worden door de verhuurder voor 135k te koop gezet (niet dat ze dat ook maar ooit waard zijn :') )
Die huizen zijn 30 jaar geleden voor nog geen 60k gulden gebouwd... reeds dubbel en dwars terug verdient en afbetaald. 500 euro is feitelijk dus een fantastische prijs voor de corporatie gezien de hoeveelheid geld die ze momenteel uitgeven aan nieuwbouw en renovatie.
Maar fantaseer jij lekker verder dat corporatiecontainers 250k waard zijn... _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_84944236
Gemiddelde huizenprijs maar ga lekker door met in je zelf praten
pi_84944251
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

net alsof er een vrije markt is met sociale huurwoningen :')
Nee je hebt gelijk... er is uberhaupt geen enkele marktwerking te bekennen in de Nederlandse woningmarkt.
I'll sing you a lullaby.
pi_84944280
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:46 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

In dat geval moet er ook een vermogensrendementsheffing komen op het bezit van een huis.
Is er al lang
pi_84944316
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gemiddelde huizenprijs maar ga lekker door met in je zelf praten
Het gemiddelde IQ = 100 met forse uitschieters naar onder en boven :)
I'll sing you a lullaby.
pi_84944359
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee je hebt gelijk... er is uberhaupt geen enkele marktwerking te bekennen in de Nederlandse woningmarkt.
Op de koopmarkt wel
pi_84944415
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Op de koopmarkt wel
Ignorance must be bliss :')
I'll sing you a lullaby.
pi_84944524
Wie maakt de prijs dan van een woning?
pi_84945579
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Praat voor jezelf :{w

Ik heb veel levensruimte nodig ;)
Je kan ook altijd in het bos gaan wonen, in een tentje.
pi_84947419
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De kostprijs van woningen liggen stukken lager dan de verkoopprijs aan particulieren.
I'll sing you a lullaby.
pi_84947483
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 17:21 schreef Emu het volgende:

[..]

Je kan ook altijd in het bos gaan wonen, in een tentje.
Dat kan..... maar het mag niet. Als je dan toch illegaal wilt gaan wonen kun je net zo goed een stacaravan of huisje in een bosrijke omgeving betrekken. Stuk meer comfortabeler :)
I'll sing you a lullaby.
pi_84947886
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
voor een groot gedeelte de aanbodkant van bouwgrond. gemeentes (=overheid) dus. en de koopsubsidie, hra hebben de prijzen ook wat omhoog geholpen. en vervolgens dachten mensen dat huizen opeens investeringen zijn die zonder er iets voor te doen meer waard worden. en dat dreef de prijzen nog wat hoger op.
pi_84948597
De werkelijke bouwprijs van een woning daalt al twee jaar, door andere technieken en lagere loonkosten, als ook de grond goedkoper zal worden, doordat gemeentes nu zelf geld moeten verdienen, dan kan een rijtjes woning met 150 m2 grond voor minder dan 100.000 euro neergezet worden.

In Duitsland word ook nog steeds volop gebouwd, ook al zijn bestaande woningen bijna gratis

mijn woning 10 diep bij 6 meter breed , dus 60 M2 BVO drie verdiepingen zou dan 1000 x 60 = 60.000 euro kosten.
maar volgens mijn info is dat officieel en kan het bouwen van een simpele rijtjeswoning voor 40.000 euro
nou doe er voor de grond een 20.000 euro bij, dan zit je op 60.000 en aansluitkosten 5.000 per woning nou vooruit, max 75.000 euro

bouwkosten

Een nieuwe sociale huurwoning kost 840 euro M2 BVO die zijn niet zo groot, zeg 7 bij 5, dus 35 M2 BVO dus dat kost 35.000 aan bouwkosten

[ Bericht 3% gewijzigd door Verburg_K op 06-08-2010 19:16:40 ]
pi_84949844
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:49 schreef Verburg_K het volgende:
De werkelijke bouwprijs van een woning daalt al twee jaar, door andere technieken en lagere loonkosten, als ook de grond goedkoper zal worden, doordat gemeentes nu zelf geld moeten verdienen, dan kan een rijtjes woning met 150 m2 grond voor minder dan 100.000 euro neergezet worden.

In Duitsland word ook nog steeds volop gebouwd, ook al zijn bestaande woningen bijna gratis

mijn woning 10 diep bij 6 meter breed , dus 60 M2 BVO drie verdiepingen zou dan 1000 x 60 = 60.000 euro kosten.
maar volgens mijn info is dat officieel en kan het bouwen van een simpele rijtjeswoning voor 40.000 euro
nou doe er voor de grond een 20.000 euro bij, dan zit je op 60.000 en aansluitkosten 5.000 per woning nou vooruit, max 75.000 euro

bouwkosten

Een nieuwe sociale huurwoning kost 840 euro M2 BVO die zijn niet zo groot, zeg 7 bij 5, dus 35 M2 BVO dus dat kost 35.000 aan bouwkosten
Maar dat wil DAM niet weten, want dan begint hij te begrijpen hoe hard hij zich heeft laten naaien en dat doet pijn :')
I'll sing you a lullaby.
pi_84949948
hier nog een grafiek over de bouwkostenontwikkeling, weliswaar officieel want de werkelijk bouwkosten dalen veel en veel harder, door veel lagere uurlonen, de meeste bouwbedrijven werken nu met Roemenen en Bulgaren

pi_84950059
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar dat wil DAM niet weten, want dan begint hij te begrijpen hoe hard hij zich heeft laten naaien en dat doet pijn :')
Dit is dus ook de reden dat Duitsland vrolijk door kan bouwen met die prijzen

Ik heb zelf vroeger altijd nieuwbouw gekocht en dan krijg je inzage in de werkelijke bouwkosten, nou ik kan je vertellen dat is erg weinig hoor.
Voor 60 woningen dezelfde kozijnen bestellen kost max 5.000 euro per woning incl glas en modern hang en sluitwerk, en dat geldt ook voor de fundering en heien en derg
complete CV installatie 1.000 euro per woning

[ Bericht 12% gewijzigd door Verburg_K op 06-08-2010 19:29:25 ]
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 19:30:48 #181
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_84950325
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:24 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Dit is dus ook de reden dat Duitsland vrolijk door kan bouwen met die prijzen

Ik heb zelf vroeger altijd nieuwbouw gekocht en dan krijg je inzage in de werkelijke bouwkosten, nou ik kan je vertellen dat is erg weinig hoor.
Voor 60 woningen dezelfde kozijnen bestellen kost max 5.000 euro per woning incl glas en modern hang en sluitwerk, en dat geldt ook voor de fundering en heien en derg
complete CV installatie 1.000 euro per woning
Tuurlijk.....
and made it rain upward
pi_84950417
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:30 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Tuurlijk.....
De meeste kosten zijn fundering, metselen en dakpannen

en de badkamer en keuken kun je net zo duur maken als je zelf wilt, dat deed ik altijd zelf het tegelwerk dan

Je ziet dat er nog steeds een enorm gat zit tussen de bouwkosten en de vraagprijzen.
pi_84950559
quote:

[..]

Tuurlijk.....
Waarom is dat zo moeilijk om te geloven?
Ze schijten in 3 weken een huis uit de grond wat van de pur bij elkaar hangt.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kwaliteit.

Dat je er nu liever de hoofdprijs voor betaalt omdat je dan denkt dat je goede kwaliteit krijgt is een misvatting.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_84950840
De reden dat een Soc Huurwoning zo goedkoop te bouwen is omdat er voor max. 1000 euro aan keuken en sanitair in gaat
pi_84951744
quote:

Tuurlijk.....
Voel jij je nu ook al genaaid? Of zit je nog in de ontkenningsfase :')
I'll sing you a lullaby.
pi_84951905
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:36 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Waarom is dat zo moeilijk om te geloven?
Ze schijten in 3 weken een huis uit de grond wat van de pur bij elkaar hangt.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kwaliteit.

Dat je er nu liever de hoofdprijs voor betaalt omdat je dan denkt dat je goede kwaliteit krijgt is een misvatting.
Een metselaar heeft ongeveer 5 werkdagen nodig om een complete vrijstaande woning te metselen. Een metselaar met een modaal inkomen is een zeldzaamheid, de meesten verdienen een stuk minder. Een huis bestaat uit wat zand, cement, kiezels, wat staal en glas... bepaalde geen hi-tech.
I'll sing you a lullaby.
pi_84952253
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een metselaar heeft ongeveer 5 werkdagen nodig om een complete vrijstaande woning te metselen. Een metselaar met een modaal inkomen is een zeldzaamheid, de meesten verdienen een stuk minder. Een huis bestaat uit wat zand, cement, kiezels, wat staal en glas... bepaalde geen hi-tech.
Een Nederlandse metselaar is duur, maar een Roemeen of Bulgaar kost nauwelijks de helft
pi_84952312
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:23 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Een Nederlandse metselaar is duur, maar een Roemeen of Bulgaar kost nauwelijks de helft
de grondprijs is de belangrijkste factor in nld. en die wordt kunstigmatig hoog gehouden door gemeenten (lees; ambtenaren die in dienst van het volk zijn).
pi_84954515
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:25 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

de grondprijs is de belangrijkste factor in nld. en die wordt kunstigmatig hoog gehouden door gemeenten (lees; ambtenaren die in dienst van het volk zijn).
Bij veel oude vrijstaande huizen met ruime kavel is het huis niet veel meer waard maar de grond wel.
Daar kunnen dan nieuwe 4 halfvrijstaande woningen op en kassa voor de projectontwikkelaar.
Dat proces ligt nu stil.
pi_84954527
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:25 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

Nee de bouwvergunning is het duurst /.schaarst.
Maar de gemeentes moeten nu zelf gaan verdienen, dus fors meer vergunningen de komende jaren
pi_84954605
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:20 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Nee de bouwvergunning is het duurste.
Maar de gemeentes moeten nu zelf gaan verdienen, dus fors meer vergunningen de komende jaren
bouwgrond is de enige grond waar je potentieel een huis op mag bouwen. over die grond gaat het (uiteraard).
pi_84954739
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:23 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

bouwgrond is de enige grond waar je potentieel een huis op mag bouwen. over die grond gaat het (uiteraard).
Het omzetten van landbouwgrond in bouwgrond is slechts een pennestreek
pi_84954792
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:27 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Daar komt wel iets meer bij kijken. ;)
pi_84954878
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:20 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Nee de bouwvergunning is het duurst /.schaarst.
Probeer als particulier maar eens 4 halfvrijstaande woningen te bouwen op grote kavel waar je oud vrijstaand huis sloopt.
pi_84954879
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:27 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

zoals ik zei, het is iets dat de gemeente kan en doet en bepaald.

en een pennestreek is iets te lichtzinnig gedacht maar het is all in the hands of de gemeente, die heul geen baat heeft bij lage grondprijzen en dus vooral voordeel van krapte.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 21:38:07 #196
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84955182
quote:

bouwkosten

Klinkt als een mooi plan, en geeft mooi aan hoeveel we nu te veel betalen en hoeveel er aan de stijkstok blijft plakken.
En voor die 75000 euro hebben nog steeds alle partijen winst, van de grondspeculant tot de aannemer!
pi_84955425
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:30 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

zoals ik zei, het is iets dat de gemeente kan en doet en bepaald.

en een pennestreek is iets te lichtzinnig gedacht maar het is all in the hands of de gemeente, die heul geen baat heeft bij lage grondprijzen en dus vooral voordeel van krapte.
Is dat eigenlijk wel zo? Mijns inziens kan een gemeente dus twee dingen doen: Veel kavels vrijgeven voor een lage prijs, of enkele voor een hoge prijs.

Als een gemeente voor de tweede optie kiest, heeft dat éénmalig hoge inkomsten als gevolg, maar de eerste optie geeft op de lange termijn toch veel meer geld/belasting en bedrijvigheid in een gemeente?
pi_84955539
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien wil DAM een tulpenbol van me kopen voor 2250 euro.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_84955761
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:45 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Is dat eigenlijk wel zo? Mijns inziens kan een gemeente dus twee dingen doen: Veel kavels vrijgeven voor een lage prijs, of enkele voor een hoge prijs.

Als een gemeente voor de tweede optie kiest, heeft dat éénmalig hoge inkomsten als gevolg, maar de eerste optie geeft op de lange termijn toch veel meer geld/belasting en bedrijvigheid in een gemeente?
En garantie op een vlotte verkoop en dus snel veel geld
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 22:05:23 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_84956242
quote:

bouwkosten

Je rekent wel iets te gunstig. Een normale woning is toch al snel 120m2 groot. Dat is dus 105.000 euro. Plus nog eens 150m2x30 voor de grond (bouwrijp). Dan is het mogelijk om een woning voor 110.000 euro neer te zetten.
Daar komt dan nog een winst op van pakweg 10% voor de aannemer en het risico dat hij loopt en daarop nog eens 20% BTW en daarop nog eens 3% notariskosten/kadaster e.d. Kom je op een prijs uit van zo'n 150.000 euro.
Dat weet ik niet of keuken en badkamer er al in zitten, anders komt er nog eens zo'n 20.000 euro bij. Maar voor 175K kun je dus een woning neerzetten, als speculatie buiten gehouden wordt.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')