quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:10 schreef versteegrob het volgende:Nadat ik er een paar jaar ben uitgeweest, lees geen feesten bezocht heb ik het weer ontdekt

Afgelopen maand 3 feesten geweest en ga naar decibel/qbase heb ik wat vragen over de huidige hardstyle
Je leest dat er veel verschil is over de huidige hardstyle en de hardstyle van 5 jaar geleden, wie heeft wat nummers wat het verschil goed laat horen.
!
Hoe heet het eerste nummer met het gelach ? Klinkt vet
Vind verder het nummer gangster van tatanka echt super vet nu
Oke Rob, omdat het vakantie is wordt dit mijn goede daad van vandaag. Ik zeg niet dat ik het perfect uitleg en heb ook geen professionele muziekachtergrond maar er zijn genoeg mensen hier die mij verbeteren/aanvullen waar nodig.
Gemakshalve kan je zeggen dat hardstyle vanaf 2003/2004 is geëvolueerd naar een nieuwe sound. Die sound wordt door de meesten mensen in de scene nu-hardstyle genoemd. Parallel met die ontwikkeling loopt de opkomst van Headhunterz en deze producer staat voor mij persoonlijk ook model voor deze nieuwe ontwikkeling. De grootste veranderingen tussen de sound en scene die sindsdien zijn ontstaan :
- Reverse bass wordt ingeruild voor bass die 'meeloopt' op de melodie
vs.
- Enorme opkomst van breaks. Dit zijn stukjes voor de climax die heel mooi kunnen zijn, vaak klapmomentjes bevatten, maar ook enorm lang kunnen duren waardoor je als publiek lang stilstaat, voorbeelden:
,
- In het verlengde daarvan een enorme opkomst van vrolijke melodien die vaak gejat zijn (happy hardcore idee)
Kortom je kan zeggen dat de sound de afgelopen jaren enorm stuk toegankelijker, vrolijker, gelikter is geworden. De stijl is populairder geworden, er zijn meer feesten gekomen, meer DJ's etc. Dat komt enerzijds ook doordat de muziekapparatuur zich enorm heeft ontwikkeld. Platenspelers zijn ingeruild voor CD spelers, Iedereen kan met Fruity loops een track maken en hoeft niet meer over talloze hardware te beschikken. Ook dit heeft zijn gevolgen gehad voor de scene.
- Opkomst van artiesten die enorm goed kunnen produceren maar (nog) geen volwaardig DJ zijn. ( Frontliner, Headhunterz, Noisecontrollers) Werd vaak opgelost door als live-act geboekt te worden.
- Belang van promo's, doordat produceren zoveel belangrijker is geworden wordt elke set gemaakt met een nieuwe plaat of promo van het label. Platen zijn daardoor 'oud' op het moment dat ze uit komen of 3 maanden nadat ze uitkomen. Soort van wedloop bijna.
- Logischerwijs gaat die kwantiteit op den duur ook ten koste van de kwaliteit.
- Artiesten (DJ's) die niet kunnen/willen produceren verdwijnen naar de achtergrond (Pila, Pavo, Dana, etc.)
Er zijn voor zowel de scene als de muziek zelf nog meer dingen gebeurd maar ik houd het nu een beetje beknopt ( en laat anderen hier waar nodig hun toevoegingen maken).
Inmiddels heeft het bovenstaande een kleine vier jaar geduurd en nu lijkt er sinds ongeveer 2008 alsof er langzaam maar zeker opnieuw een nieuwe stroming ontstaat, Raw- hardstyle. De man die daarvoor model staat is naar mijn idee zatox ( noemde het toevallig ook op zijn twitter doodzonde dat ie niet op
zijn (raw-hardstyle)area op dominator kon staan vanwege ziekte). Andere namen(voornamelijk nieuwkomers vanaf 2008) die ook in deze stroming behoren : Digital punk, Ran-D, B-front, Crypsis, en frontliner misschien (vanwege zijn kicks)
Kenmerken:
- Harde zuivere kicks
- Geen lange breaks
]vb
- Duistere sfeer in producties
- Minder toegankelijk
Zo Rob, dat was mijn goede daad van vandaag. Tot slot: Gangsta is van Tatanka & Zatox.
[ Bericht 64% gewijzigd door NLS04 op 29-07-2010 13:10:39 ]