abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 september 2010 @ 20:49:16 #156
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86651629
In belgie mag je dus zomaar kriskras leidingen in de betonvloer leggen in een soort van flexibele buis ? Ik mag toch hopen voor je dat de draden er al inzitten anders heb je denk ik echt een uitdaging.... -O-
pi_86653446
persoonlijk zou ik het leidingwerk ook niet in de onderste betonvloer doen, maar straks gewoon bovenop deze vloer zetten. Dan de isolatie erop laten spuiten en verder afwerken. Heb je ook nog een extra barriere tegen eventueel vocht ed (al zal dat meevallen met die folie).

En om maar niet te spreken van opdrijven tijdens het storten :)
  maandag 20 september 2010 @ 21:44:05 #158
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86654282
@Vonk: Ik heb toch ook getypt dat het een work in progress is? De leidingen liggen nog niet fatsoenlijk, dat komt nog. Ze zijn trouwens idd voorbedraad.

E is ook geen regelgeving die verbiedt dat de leidingen daar lopen, alleen moeten ze gebeugeld zijn voor het gieten (en minstens 3cm dekking hebben). Maar ik moet ze daarvoor eerst wel leggen, en dan krullen ze een beetje....

Misschien moet ik eerder eind foto's beginnen tonen ipv in progress foto's.

@Void: Dan zit ik op bepaalde plaatsen met een iets t dik leidingenpakket (als waterleidingen en electriciteitsleidingen elkaar moeten kruisen).

@densmee: verwarmings en waterleidingen komen in de PU isolatie te liggen (niet in de beton), idd zonder kunststofmantel. Zo zijn ze optimaal geïsoleerd.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 20-09-2010 21:56:05 ]
pi_86654705
het schiet wel goed op zo

en leg je nu de water en verwarming leidingen zo in het beton zonder kunststof mantel?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  PR/Manusje van alles maandag 20 september 2010 @ 22:30:30 #160
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_86656875
_O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_86668318
okee dan is het mij duidelijk en een zeer goede oplossing die pu schuim
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 18:54:10 #162
92034 crew  Vonkenboer
pi_86683553
Work in progres foto's zijn ook natuurlijk welkom hoor Benoit ! Ik had niet begrepen dat dit niet de definitieve situatie zou zijn :%
pi_86696775
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Work in progres foto's zijn ook natuurlijk welkom hoor Benoit ! Ik had niet begrepen dat dit niet de definitieve situatie zou zijn :%
Heb je geen blind vertrouwen in onze Belgse KlusGod? :o

[ Bericht 0% gewijzigd door Leintjeuh op 23-09-2010 17:22:21 ]
  woensdag 22 september 2010 @ 00:13:12 #164
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86697029
quote:
Op woensdag 22 september 2010 00:05 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Heb je geen blind vertrouwen in onze Luikse KlusGod? :o
ja idd... dit is eigenlijk de enige die ik kan verzinnen waarbij ik zou zeggen...

hier zijn de sleutels, ik zou graag zus en zo willen, maar kijk zelf anders maar ff en hier heb je een rechthoekig stuk plastic...

Ik ben ff op vakantie :Y
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_86700240
quote:
Op woensdag 22 september 2010 00:13 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

ja idd... dit is eigenlijk de enige die ik kan verzinnen waarbij ik zou zeggen...

hier zijn de sleutels, ik zou graag zus en zo willen, maar kijk zelf anders maar ff en hier heb je een rechthoekig stuk plastic...

Ik ben ff op vakantie :Y
:D Ik snap alleen het rechthoekig stuk plastic niet. :+
pi_86700573
quote:
Op woensdag 22 september 2010 08:10 schreef Isegrim het volgende:

[..]

:D Ik snap alleen het rechthoekig stuk plastic niet. :+
Iets met een creditcard, waarschijnlijk :P
pi_86701601
Idem dito.

Maar dan zou ik niet op vakantie gaan, maar thuis blijven om Mmach de ganse dag van smoskes en lekker eten te voorzien!

Ik lees wederom met veel bewondering je topic, Mmach, je hebt een bijzonder huis gekocht!

Omdat het hier veel vaker niet uitsluitend over klussen gaat, kan deze vraag wellicht ook wel, overigens hoef je niet te antwoorden hoor aan die botte nieuwsgierige 'Ollanders!

Maar voelen de werken in dit huis anders dan in je ouderlijk huis? Bijvoorbeeld omdat je het hier doet om een fijne plek te maken voor de toekomst voor jou en je meisje of omdat hier niet een broer thuis kan komen die de hele boel afkraakt?

Ik vroeg me dat af omdat ik het altijd al zo opmerkelijk vond waar je de motivatie vandaan haalde terwijl je harde werk niet altijd met open armen ontvangen werd, to put it mildly. Ik hoop voor je dat dat nu anders is!

Succes met de vloer zaterdag!!
Eeuwig vijfentwintig
pi_86708016
MMach moet een reality-show beginnen. Hij zou veel fans krijgen. :D
pi_86709024
Luik?

............ ik dacht toch elders in België te zitten hoor :P
  donderdag 23 september 2010 @ 12:08:12 #170
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86744238
@reacties hierboven: :@ Ik ben wel niet van Luik (want Luik ligt in Wallonie, de kans dat ik dan Nederlands zou spreken, zou wel erg klein zijn)

, maar van Gent (Oost-Vlaanderen)

En nu zijn we bezig in West-Vlaanderen

West Vlaanderen is zeer landelijk (slechts 22% verstedelijkt gebied, de rest land en tuinbouw). In België zelf wordt er een beetje met die provincie gelachen, vooral dan om hun accent (dat plat gesproken erg boers klinkt en weinig verfijnd). Getuige hiervan een reeks scetchen in het schitterende satirische tv-programma 'in de gloria'
Eerlijk is eerlijk, 2-3 jaar geleden had ik een enorme hekel aan West-Vlaams. Maar nu heb ik een west-vlaams lief (zonder het accent gelukkig :P) werk ik in west-vlaanderen en gaan we er ook gaan wonen. Het is een provincie die je hart echt wel kan stelen, west-vlamingen zelf zijn gekend in Vlaanderen als ondernemers en noeste werkers. Reden te meer om ons daar goed thuis te voelen :)

@Reese: werken aan dit huis is een wereld van verschil. Anders dan bij het ouderlijke huis, moeten we alleen rekening houden met onszelf, niemand die klaagt die het vuil is, niemand die klaagt over het slopen van een muur, gewoon werken in alle rust zonder misprijzende blikken. Veel plezanter om ook direct met het geheel te beginnen ipv deel per deel zoals het in het andere huis moest. Nu is het wel een fase met verbouwwerkzaamheden waar ik geen ervaring mee heb, maar het loopt voorlopig wel los.
pi_86745484
Dat filpmje! :D _O-
pi_86746248
best te verstaan. maar misschien komt dat omdat ik een half jaar in brussel heb gewerkt en een aantal collega's /patienten ook dat dialect hadden.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:52:29 #173
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86754812
Gisteren dus bezig geweest met het goed leggen van de leidingen (ik heb er ook nog even de AREI op nageslagen, en er zijn geen eisen aan de ligging van leidingen in een betonvloer. Wel dus zoals gezegd een minimale dekking van 3cm en een aangeraden afstand van 3cm van andere leidingen). De enige leidingen die diagonaal lopen zijn de coax+UTP en hun beschermhuls. Maakt geen onderdeel uit van het electrische net. De kabels zijn zo duur dat ik dan toch liever kies voor de korste weg. Dat zijn de kabels die je ziet uitkomen links van de deur. Het zijn er een pak omdat ik niet moet weten van een draadloos netwerk (behalve in de tuin) en er 2 netwerken liggen. 1 standaard en 1 met hoge beveiliging (ivm met mijn werk. De daarbij horende switchen, beveiligde modems en internetverbinding worden door mijn werkgever betaald.) In totaal ligt er nu zo'n 150m kabel

Je ziet ook een aantal piketten die de hoogte van de betonvloer aangeven. Op veel plaatsen is er teveel uitgegraven en zitten we snel met een plaatdikte van +16cm ipv de gewenste 12. Hopelijk komen we dus toe met onze bestelde hoeveelheid beton.

Zaterdag dus het gieten van de vloerplaat, zondag gebeurt er verder niets buiten het halen van bouwmateriaal. Tegen woensdag moet de achtergevel opgetrokken zijn (door het grote gat moet dat haalbaar zijn).
pi_86756010
quote:
Op donderdag 23 september 2010 12:08 schreef MMach het volgende:
@reacties hierboven: :@ Ik ben wel niet van Luik (want Luik ligt in Wallonie, de kans dat ik dan Nederlands zou spreken, zou wel erg klein zijn)
Dikke faal dus :') Ik ga kijken of ik t kan veranderen :D
pi_86756897
quote:
Op woensdag 22 september 2010 09:32 schreef Reese het volgende:
Idem dito.

Maar dan zou ik niet op vakantie gaan, maar thuis blijven om Mmach de ganse dag van smoskes en lekker eten te voorzien!

en om achter hem op te kuisen 8-)
pi_86757351
Dat filmpje! :D :D :D

Mijn complimenten, MMach! Mijn hemel, wat een project......
Is dat zo?
  Moderator donderdag 23 september 2010 @ 22:10:27 #177
92034 crew  Vonkenboer
pi_86769154
Ik moet zeggen dat dat filmpje best verstaan baar is, af en toe wordt er eens een echte belgische term doorheen gegooid maar ik kan dit als Ollander ;) wel redelijk goed verstaan :)

Het heeft qua klank wel iets weg van het taaltje hier in het oosten van het land :)
  zaterdag 25 september 2010 @ 09:29:24 #178
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86819788
Vroeg dag vandaag: :z

Alles ging supersnel, ik denk dat we nog geen uur bezig geweest zijn voor de totale oppervlakte. Iets minder was dat er ongeveer 0.5m³ beton te kort was. De originele hoeveelheid was 9,24m³, heb er voor het zekerste 11m³ besteld doordat het hier en daar lager was, maar dat was dus nog te kort. Maar geen nood, we vullen dat hoekje wel met beton bij de volgende lading.

We hebben het zeer vlak op het goede niveau gekregen, met een afwijking van minder dan 0.5cm over de 75m² oppervlakte. Jammer dat het vanmiddag wat gaat regenen, waardoor er wel putten in zullen komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 25-09-2010 09:45:10 ]
pi_86826044
twas heel vroeg, en twas eigenlijk maar 3 kwartier werk. om 5u15 opstaan om drie kwartier te werken, lijkt niet heel efficient ;-)
  Moderator zaterdag 25 september 2010 @ 14:39:56 #180
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86828514
De slaapkamers in het bijgebouw hebben geen ramen die direct aansluiten op de buitenlucht? Er loopt immers een gang voorlangs. Of worden dit dakramen/luiken?

Verder: _O_
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 27 september 2010 @ 20:12:40 #181
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86914879
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 14:39 schreef Renesite het volgende:
De slaapkamers in het bijgebouw hebben geen ramen die direct aansluiten op de buitenlucht? Er loopt immers een gang voorlangs. Of worden dit dakramen/luiken?

Verder: _O_
Dat klopt, al zullen er wel dakvensters en mechanische ventilatie worden voorzien. Maar ook ramen in de gang en in de kamers, zodat er toch zicht is op de tuin. Nugoed, dat is nog niet voor vandaag.

De oprit is bijna vrij, nu kunnen de vrachtwagens tot in de tuin rijden, makkelijk voor leveringen.

De achtergevel staat er ook al :) Het zijn weer gsm foto's dus het ziet er allemaal wel klein uit. Toch is het gat iets meer uit de kluiten gewassen. We hebben het op 5m gebracht ipv de eerder geplande 4m, komt optisch beter uit.

De muur verspringt in hoogte omdat de betonnen balk niet overal even hoog dient te zijn.

pi_86919933
zo, da's snel weer verder ^O^ Is een betonvloer zo snel te belasten dan?
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_86920639
Meestal 2 dagen :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_86921523
Dat gaat weer geweldig snel vooruit zeg! Hoe ga je die zolderbalken ondersteunen?
  PR/Manusje van alles maandag 27 september 2010 @ 22:50:21 #185
Toezicht is gezond!
pi_86924305
Heb je de drijvende afvoerbuis nog goed in de vloer gekregen? :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  dinsdag 28 september 2010 @ 11:13:31 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86934784
-knip: uitleg over ankers enzovoort, een beetje te saai. Ik zal er wel wat foto's van nemen ;)

@fiets: die leidingen drijven niet op, die zijn zo gelegd. Waarom dat zo is, is ook al eens uitgelegd. Er komt ook nog 11cm vloer boven de betonvloer, dus die zullen niet meer te zien zijn.
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 september 2010 @ 11:24:06 #187
Toezicht is gezond!
pi_86935130
oooow :9 nice. Had ik even gemist.
  donderdag 30 september 2010 @ 11:13:23 #188
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87014013
Strak gemetseld, had je dat vaker gedaan?
Siesta & Fiesta!
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:28:09 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87143976
Dit weekend de bekisting voor de achterste betonnen balk bijna afgewerkt, heeft heel wat tijd gekost en er is nog maar 3/4 gedaan. Maar dat komt wel goed.

Ook even een testfit van de achterdeur die nu is toegekomen

Grote deur (vriendin is 1m73) voor zo veel mogelijk licht. Niet gecentreerd om de keuken/kastenwand toe te laten.
pi_87156392
En dat gaat ook maar weer gewoon door hier!
Altijd spannend als er weer opnieuw gaat worden opgebouwd, dan zie je ook echt resultaat van je harde werken stukje bij beetje tevoorschijn komen. De achterdeur ziet er mooi uit! Die raampjes erboven vind ik erg leuk :) En lekker grote deur is mooi bij het huis!

Ben nu alweer benieuwd naar de rest wat komen gaat, keep on going ^O^
  Moderator maandag 4 oktober 2010 @ 19:43:15 #191
92034 crew  Vonkenboer
pi_87180468
Is het kozijn hergebruik uit de oude woning ? :) Het past er namelijk uitstekend bij !
Wordt de buitenkant schoon metselwerk ?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 10:48:17 #192
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87200385
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Is het kozijn hergebruik uit de oude woning ? :) Het past er namelijk uitstekend bij !
Wordt de buitenkant schoon metselwerk ?
Neine, dit is een nieuw kozijn, dubbel glas, enkel te openen langs de binnenkant, dubbele openslaande deur naar buiten toe.
De afwerking zal geen metselwerk (ik ben daar geen fan van) zijn, maar brede houtdelen. Als je eens op de foto's kijkt, dan zie je links van de deur een gemetste blok. Dat is van de buren. Het plan is die gemetste muur ook met de houtdelen te bedekken, zodat die 1 geheel vormt met onze muur.

Nog veel later komt er tot het einde van die gemetste muur (die dus met hout bekleed zal zijn) een terras, dus dat zal mooi ogen.

Minder mooi -en dat weet ik nu al- is onze regenpijp die bijna knal in het midden van de muur zal lopen. Misschien gaan we daar voor een vierkante koperen gaan.

Terzijde:
Ik heb nog 2 issues bij dit deel van de gevel:
1. Houten delen gebruiken of kunststofdelen? Hout is plezanter om mee te werken, vergrijst ook zo mooi, maar in dit geval is het hout op verschillende plaatsen verschillend blootgesteld aan de elementen. Het zal dus niet gelijkmatig vergrijzen (=lelijk). Schilderen of beitsen is not done bij gevelbekleding. Het alternatief is kunststof, onderhoudsvrij en bijna niet van hout te onderscheiden vanop afstand. Maar het is kunststof -O-

2. Dakoversteek of niet? De achtergevel komt gelijk met de achterdeur, maar wat doe ik met het dak?
-ofwel een oversteek, van pakweg 50cm (zoals op onze bouwaanvraag). Voordeel: spotjes in te werken, geen directe slagregen op de achterdeur. Nadeel: zal wat zonlicht wegpakken.
-ofwel geen oversteek.
pi_87200646
Wanneer het kan zou ik altijd een dakoversteek maken.
pi_87201225
en kies aub voor hout plastic blijf je zien en het gaat je waarschijnlijk tegen staan na een tijdje
pi_87201567
Houten gevelbekleding kun je wel schilderen hoor. Je ziet het in ieder geval genoeg. Ik ben geenszins een expert, maar ik dacht wanneer je het op een regelwerk aanbrengt en je het juiste hout kiest, het geen enkel probleem hoeft te zijn. Misschien leuke info http://www.houtinfo.nl/pdf/HW_Gevelbekleding.pdf

Verder kun je ook nog exotischer gaan denken met bv zinken platen of andere metalen platen. Kan ook mooi zijn, maar lijkt me eerder wat voor een strakker huis dan dat van jou.
  Moderator dinsdag 5 oktober 2010 @ 18:34:24 #196
92034 crew  Vonkenboer
pi_87217426
MMach gaat toch stiekem geen kunstof gebruiken :o !, houten gevelbekleding staat denk ik veel mooier bij jullie huis en de omgeving waarin hij staat. Hout leeft, kunstof vind ik altijd (ondanks dat het vrij onderhoudsvrij is) niet mooi.

Hier in de straat zijn genoeg voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld een typische jaren 30 woning hebben, vervolgens alle kozijnen gaan vervangen voor "niet te onderscheiden" kunstof. En toch blijf je het altijd wel zien dat het kunstof is vind ik.

Een oversteek van het dak kan s'avonds heel mooi lijken met de juiste verlichting eronder en bij regen kan je bijvoorbeeld bij de deur eerst je schoenen of laarzen uittrekken om dan vervolgens pas naar binnen te gaan zonder dat je nat wordt. :)
pi_87221604
voor een gevel is een oversteek ook beter als je voegen hebt dan kun je drie keer zo vaak voegen zonder oversteek.
en oversteek staat veel netter.
pi_87223803
Hout en oversteek
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:12:43 #199
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87249886
Omdat je het zo lief vraagt ;)
(als ik het over 'kunststof' heb, heb ik het uiteraard niet over kunststof schrootjes. Er zijn een heleboel alternatieven op de markt die bv bestaan uit 60% geperste houtschilfers en 40% kunststof bindmiddel, welke echt niet verschillen qua uitzicht van hout, en zelfs hetzelfde bewerkbaar zijn). Nugoed, hout is de ecologischere keuze.

Vandaag had ik verlof, dus wat kunnen doordoen. Normaal gezien zou het morgen wapeningsvlechten-tijd zijn, maar de wapening laat op zich wachten (wat het schema ernstig in gevaar brengt). In elk geval is er al houtskeletbouwprogress:

Het enige stukje achtergevel dat nieuw is (op de plaats van de oude that is). Het deurkozijn zit nog niet vast, maar toch even het uitgelezen moment om de passing te testen.

Dit wordt het zicht vanaf de ontbijttafel/kookeilandachtig ding. O+

Bijna klaar met de wand, enkel nog het bochtige stuk

De muren zijn alllemaal anders uitgelijnd dan wat normaal zou zijn.
De muur naast de achterdeur is verschoven ten opzichte van de onderste steunmuur om isolatie te kunnen plaatsen en zo een koudebrug te voorkomen

De rest van de muren staat wel gecenterd op de steunmuren omdat daar de isolatie in 1 stuk over steunmuur en hsb muur komt.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 18:14:17 #200
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_87254587
Wat vinden de oorspronkelijke bewoners er nu van? Want het wijkt volgens mij flink af van het oorspronkelijke plan om zoveel mogelijk origineel te houden...
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 6 oktober 2010 @ 20:17:08 #201
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87259423
Die hebben daar eigenlijk absoluut geen problemen mee. Ze weten van helemaal in het begin van onze plannen en daar zijn we eigenlijk nog niet van afgeweken. We veranderen niets aan het volume van het huis, bijna niets aan het uitzicht (enkel aan de achterkant dus) en al hetgeen we hebben gesloopt hebben we moeten slopen uit noodzaak (onstabiel, rot,...), dat verstaan zij ook wel. Het raakt hen natuurlijk wel om het huis in deze fase te zien, dat zou mij ook raken.

Ik ga trouwens iets minder posten, anders is dit topic weer zo snel vol :)
pi_87260250
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 20:17 schreef MMach het volgende:

Ik ga trouwens iets minder posten, anders is dit topic weer zo snel vol :)
Nee, hoor dat vinden we echt niet erg. Dan openen we gewoon een deel 3 voor je. :)
  woensdag 6 oktober 2010 @ 23:49:39 #203
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87269224
kunststof delen ? o|O

overhang ? :Y

minder posten ? }:| :N

en verder ^O^
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:17:09 #204
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87295867
>Het is al goed :P

Vandaag ook verlof, dus weer goed kunnen verder doen.

De wand is compleet, de ronding was niet zo makkelijk, maar is toch goed gelukt.

en een stuk van het platte dak heb ik ook al gedaan (morgen verder). Het stuk boven de keuken ga ik al ter plaatse maken, het stuk boven de badkamer maak ik in 1 stuk in de tuin en leg ik op z'n plaats als de achterste betonnen balk is gegoten. Je ziet ook al de uitsparing voor de grote (2m50x1m50) koepel boven het kookeiland

Ik vind het een beetje gevaarlijk om alleen verder te doen, dus morgenmiddag zou m'n schoonpa komen helpen.

3werf helaas, maar de wapening zal maar volgende week geleverd worden, waardoor de ringbalken zeker niet zaterdag gegoten kunnen worden -O-
Nu heb ik wat tijd over om de bekisting nog moeilijker te maken.

Normaal giet je eerst de balk, boor je dan gaten voor ankers en bevestig je daaraan de ophangbalken voor het platte dak. Omdat ik nu moet wachten op het beton, pak ik het anders aan.
Ik maak de bekisting in 3 delen:
-stuk boven de ophangbalk
-ophangbalk zelf
-stuk onder de ophangbalk

Dan steek ik draadeinden door de bekisting en worden die ingegoten in het beton. Resultaat: het platte dak ligt vast. Een tricky werkwijze omdat het platte dak niet echt ondersteund is zolang het beton niet is gegoten.
pi_87296331
Je gaat echt hard! ^O^
pi_87296851
ik wil net zeggen, wat gaat het snel!
wat zijn de vooruitzichten wanneer het bewoonbaar (dus niet af) is?
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:25:47 #207
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87298965
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is. We hebben woonruimte genoeg in de loods achteraan -waar we ook relatief veel wonen- en hebben ook nog een perfect leefbaar huis in Gent. Ik wil de valkuil vermijden van wonen in een huis waar je nog aan zit te werken, aangezien het dan wonen in een vuile werf is.

Als het dan echt gedaan is (tussen hier en een jaar hoop ik), is het tijd om het huis in Gent te verkopen, financieel op adem te komen en ook wel een beetje fysiek te recupereren. Vervolgens is het dan het plan om te beginnen aan het tekenen van de plannen voor de extra slaapkamers, bouwaanvraag indienen daarvoor, etc. Er zijn nog geen kinderplannen, maar ik wil wel de voorbereidingen getroffen hebben voor als die er wel komen.
pi_87300288
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:25 schreef MMach het volgende:
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is.
Ontzettend goed idee. Dat werkt het allerbeste en kan het iedereen aanraden! :Y
Profiel opgeheven.
pi_87303390
dus ik moet nu zaterdag niet om 5u opstaan??
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:12:27 #210
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87304576
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:52 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ontzettend goed idee. Dat werkt het allerbeste en kan het iedereen aanraden! :Y
Hmmm, ben ik niet helemaal mee eens.
Heb in mijn omgeving te vaak gezien dat mensen juist daarom op een gegeven moment de klusdrive kwijt raakten en dat het hele zooitje in no time een jaar vertraging op liep.

Alleen met een doorzettingsvermogen als die van Mmach redt je het op die manier. Anders wordt het een gigantisch lang lopend drama met een enthousiast begin en een bijzonder traag en matige afronding :P .
Simpelweg omdat er geen druk op staat om het af te ronden.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:15:09 #211
27454 InTrePidIvity
pi_87304737
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb in mijn omgeving te vaak gezien dat mensen juist daarom op een gegeven moment de klusdrive kwijt raakten en dat het hele zooitje in no time een jaar vertraging op liep.

Alleen met een doorzettingsvermogen als die van Mmach redt je het op die manier. Anders wordt het een gigantisch lang lopend drama met een enthousiast begin en een bijzonder traag en matige afronding :P .
Maar als je dan een keer geen zin hebt om te klussen, zit je alsnog in de teringzooi. Volgens mij wil je daar niet dag in dag uit mee geconfronteerd worden, daar moet je ook van weg kunnen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:16:02 #212
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87304772
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:15 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Maar als je dan een keer geen zin hebt om te klussen, zit je alsnog in de teringzooi. Volgens mij wil je daar niet dag in dag uit mee geconfronteerd worden, daar moet je ook van weg kunnen.
Juist die dagelijkse confrontatie dwingt je om door te pakken om het geheel af te ronden :P .
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:18:01 #213
27454 InTrePidIvity
pi_87304868
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Juist die dagelijkse confrontatie dwingt je om door te pakken om het geheel af te ronden :P .
Of het demotiveert zo dat je er niets meer aan doet. Ik denk toch dat dat afhankelijk is van je persoonlijkheid :)
Maargoed, zolang MMach ons op de hoogte blijft houden is er niks aan de hand.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:53:19 #214
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87309009
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:25 schreef MMach het volgende:
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is. We hebben woonruimte genoeg in de loods achteraan -waar we ook relatief veel wonen- en hebben ook nog een perfect leefbaar huis in Gent. Ik wil de valkuil vermijden van wonen in een huis waar je nog aan zit te werken, aangezien het dan wonen in een vuile werf is.

Als het dan echt gedaan is (tussen hier en een jaar hoop ik), is het tijd om het huis in Gent te verkopen, financieel op adem te komen en ook wel een beetje fysiek te recupereren. Vervolgens is het dan het plan om te beginnen aan het tekenen van de plannen voor de extra slaapkamers, bouwaanvraag indienen daarvoor, etc. Er zijn nog geen kinderplannen, maar ik wil wel de voorbereidingen getroffen hebben voor als die er wel komen.
Jij hebt helemaal geen tijd om kinders te maken man. :')

@bleiblei
Ik denk dat eerst helemaal afmaken juist wel de juiste manier is. Als je er gaat wonen en je moet nog verder heb je juist kans op het plintjessyndroom. Klussen in je woonruimte van dit formaat gaat je allemaal ophouden. Nu kun je de deur achter je dicht trekken na een dag klussen en kom je in een gewone leefruimte thuis. Dat werk veel beter.
pi_87312195
heel veel succes!
pi_87326180
lekker bezig, dat schiet goed op.

Maare, je doet een dakraam boven je kookeiland. Komt daar geen afzuigkap boven dan? Dan heb je ook niet veel aan dat dakraam meer :)
pi_87326448
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Denk dat het verschilt per persoon. Zelf zweer ik erbij om het eerst af te maken en dan pas in te verhuizen. Om de doodsimpele reden dat ik mij anders rot erger dat ik tig keer hetzelfde kastje rond moet verzetten om de kamer b.v. rondom te verven. Aka alles staat mij dan in de weg. Als ik een grote klus doe wil ik een lege overzichtelijke ruimte.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 18:16:35 #218
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87330323
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 16:05 schreef _VoiD_ het volgende:
lekker bezig, dat schiet goed op.

Maare, je doet een dakraam boven je kookeiland. Komt daar geen afzuigkap boven dan? Dan heb je ook niet veel aan dat dakraam meer :)
Het is een 'kookeilandachtigding' waar geen gasvuur oid inzit. Enkel spoelbak anneX ontbijttafel. Boven het fornuis zal wel een dampkap zitten.

Vandaag was het zo'n lekker weer dat ik niet zoveel heb gedaan. Tegen dat mijn schoonpa er was om mee te helpen was ik al bijna gestopt :P We hebben dan vooral wat opgeruimd.

Ongeveer de helft van het dak is dus gedaan. Het is een waterpasse roostering, dus de helling ga ik maken met hellingsspiëen.

Koepelopstand even losjes getest

De wapening is toegekomen, dus dat komt op de todo list van dit weekend:
zaterdag:
-wapening plooien/binden (hoelang dat zal duren: geen idee, nog nooit gedaan)
-de rest van het gebinte weghalen
-couffrage afwerken

zondag:
-couffrage afwerken,
-dampopen/waterdicht scherm aanbrengen op de HSB wanden
-misschien beginnen aan de constructie van het platte dak boven de badkamer.

Woensdagavond dan bv de betonlevering.
De HSB wanden zijn veel sneller gegaan dan ik verwacht had, dus we zitten ongeveer weer op schema. Het nieuwe doel is alles water en winddicht te hebben tegen eind november.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 08-10-2010 18:36:58 ]
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:58:20 #219
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_87336391
oei, dit heb ik helemaal gemist! Mmach, je bent weer aan het klussen. Wat goed!!
pi_87336564
TVP ! You make it look so easy ! ^O^
No you are not hallucinating.......Welcome to the Ghetto !!
pi_87336741
dag (oud) buurvrouw ! :) * realbase zwaait naar becky
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:06:39 #222
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_87336854
becky zwaait terug naar realbase! Hoe is het op de 'nieuwe' stek?? Mis je onze straat wel eens (ik niet eigenlijk... voetballende kinderen en parkeerproblemen).
  FOK!fotograaf vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:47:01 #223
17893 Forno
pi_87338844
Mooi werk MMach, je hebt de vaart er aardig in. Ben het met je eens om de boel eerst bewoonbaar te maken voordat je erin gaat. Waarom heb je die losse muurtjes niet gewoon afgebroken en er geheel HSB (houtskeletbouw) van gemaakt? :)
pi_87360440
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:06 schreef becky27 het volgende:
becky zwaait terug naar realbase! Hoe is het op de 'nieuwe' stek?? Mis je onze straat wel eens (ik niet eigenlijk... voetballende kinderen en parkeerproblemen).
nieuwe stek is top ! vroeger vond ik onze straat/buurt super.. als ik er nu doorheen rij denk ik.. wat een pauper bende :)
Tis er allemaal niet beter op geworden zag ik.. helaas.
  maandag 11 oktober 2010 @ 08:55:58 #225
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87408856
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:47 schreef Forno het volgende:
Mooi werk MMach, je hebt de vaart er aardig in. Ben het met je eens om de boel eerst bewoonbaar te maken voordat je erin gaat. Waarom heb je die losse muurtjes niet gewoon afgebroken en er geheel HSB (houtskeletbouw) van gemaakt? :)
Die losse muurtjes heb ik er zelf gezet :) HSB buitenwanden mogen niet tot aan het maaiveld komen. Enkel als je ondermuren gebruikt kan je ver genoeg omhoog blijven om voldoende vochtkering aan te brengen. Binnenwanden kan je wel gewoon tot beneden doen. De gebogen muur van de badkamer is een gemeenschappelijke muur, met facadesteen langs de andere kant, nog in goede staat. Geen reden om die af te breken dus.

In the mean time:
De wapening is maar zaterdag toegekomen, op de dag dat we de betonpour hadden gepland. Dat is dus niet doorgegaan en is alweer een week opgeschoven. Nuja dat is geen ramp.

De rest van het gebinte is verdwenen: welkom in onze bungalow

Het hout voor het nieuwe dak is er intussen ook en zou tegen eind deze maand op z'n plaats moeten staan.

Wapening plooien en binden is saai en mottig werk, het is maar dat je het weet ;)

Maar uiteindelijk past het allemaal wel goed en zou het in principe zwaar genoeg moeten zijn. Alleszins al veel zwaarder dan de wapeningen die ik al gezien heb in traditionele ringbalken. We zullen zien.

(trouwens: roostering rond de koepel wordt nog verdubbeld. Het is nu sterk genoeg, maar na verloop van ijd zou dat anders doorbuigen)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 11-10-2010 09:16:59 ]
pi_87411645
Kom je met je trilnaald nog wel tussen de wapeningsstaven door?
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:12:57 #227
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87411827
Dat zou geen probleem moeten zijn, met 4cm plaats heb je al genoeg.
pi_87411965
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:12 schreef MMach het volgende:
Dat zou geen probleem moeten zijn, met 4cm plaats heb je al genoeg.
Gelukkig maar, het leek zo smal op elkaar te zitten.
  Moderator maandag 11 oktober 2010 @ 18:07:14 #229
92034 crew  Vonkenboer
pi_87426067
Bewapening in elkaar knopen is inderdaad het meest saaie en herhalende werk wat je kunt verzinnen.
Als elektricien ook al vaak genoeg hele dagen leidingen vastgevlochten met ijzerdraad die door bewapening heen liepen of op plekken waar je geen andere manier van vast maken kon toepassen.

Not my favorite part of the job ;)

Maar goed om te zien dat er vooruitgang inzit ! En volgens mij zitten de weersomstandigheden voor deze tijd van het jaar ook heel erg mee, ook niet onbelangrijk als je nog op zo'n open bouw werkt als bij jullie !.
pi_87427027
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:17 schreef Gurb het volgende:

[..]

Gelukkig maar, het leek zo smal op elkaar te zitten.
is optisch effect op de foto's, in de realiteit is die bekisting nog redelijk breed
pi_87440394
Het is echt een bijzonder gezicht zo dat nieuwe tussen het oude :)
Het tempo zit er wel in :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:23:56 #232
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_87449288
AlleMMachtig! _O_

quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:01 schreef Nashiedog het volgende:
TVP ! You make it look so easy ! ^O^
Dat dus! :o Ik wil dat ook! Mijn hemel, gewoon het lef om het zo rigoreus aan te pakken en het dan ook nog eens te kunnen. :o _O_
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:10:21 #233
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87450572
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 10:23 schreef Brighteyes het volgende:
AlleMMachtig! _O_
[..]

Dat dus! :o Ik wil dat ook! Mijn hemel, gewoon het lef om het zo rigoreus aan te pakken en het dan ook nog eens te kunnen. :o _O_
vooral dat laatste, vooral dat laatste :')
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:54:37 #234
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87464199
Wacht maar allemaal met dat te zeggen tot de ruwbouw in orde is :). Nu kan er nog vanalles mislopen waar ik zelf de oorzaak van ben.

Ingenieur zijn, ambidextrie en een stel goeie vrienden is een goede combinatie in elk geval. Toch is renoveren en bouwen allemaal niet zo moeilijk en een gevalletje van oefening baart kunst. Daarnaast moet je je voldoende inlezen in de regels die er bestaan, tips vragen aan mensen die er meer van weten en de handen uit de mouwen steken. That's about it.

Eens de ruwbouw gepasseerd is, is het onbekende terrein voor mij ook voorbij en vind ik de rest maar afwerking. We zitten budgetwise tegen de 35-40% van ons budget als de ruwbouw af is.

Zoals Archont trouwens komt te zeggen ziet de bekisting er in realiteit wel wat ruimer uit. De wapeningsstaven die je ziet zitten zijn ook al forse 16mm's.
  PR/Manusje van alles dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:07:50 #235
Toezicht is gezond!
pi_87464584
inderdaad zware jongens voor zo'n 'balkje' :+
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:34:05 #236
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87529075
Een beetje overkill, maar dat zou ik ook doen.
Krijgen we actiefoto's van het gieten te zien???? *O*
Eentje van de trilnaald voor de liefhebbers please :@
Siesta & Fiesta!
pi_87529790
Teveel wapening is trouwens ook niet goed ivm bros bezwijken (is ook een maximum wapeningspercentage in een doorsnede die hierop gebaseerd is), maarja, uit de berekeningen kwam dit toch echt naar voren :P
  donderdag 14 oktober 2010 @ 14:37:37 #238
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87533215
Niet meteen overkill die wapening, gezien de 'slechte' belastingssituatie van grote overspanning, puntlasten ter hoogte van de trekbalken en de spatkrachten van het dak. Zelfs iets minder dan we berekend hadden (maar zoals Void zegt zitten we knal op het maximale wapeningspercentage van 1,94% in dit geval). Om te counteren dat het dak een probleem zou geven (want de belasting daarvan is het moeilijkste te voorspellen en het slechtste belastingsgeval), gaan we de constructie een beetje aanpassen en dan toch horizontale strekkers steken op 3m hoogte (ipv de open nok zoals het originele plan was). De horizontale krachten van het dak nemen daardoor wat af. Only time will tell of dat voldoende is. Maar ik ben er relatief gerust op -als het gieten goed lukt that is-.

Actiefoto's van het gieten zelf ga ik je wel schuldig moeten blijven want ik zal er geen tijd voor hebben en we zijn maar met 2.

Niet geheel ter zijde: maar ik heb dinsdag een relatief zwaar motorongeval gehad op weg naar 1 van m'n werven. ;( Een oliespoor op een rond punt heeft me tegen de vlakte gekregen. Gelukkig had ik m'n beschermende kledij aan, was ik niet te snel aan het rijden, ben ik tijdens het schuiven nergens tegenaan gebotst en ben ik ook niet overreden door een vrachtwagen (puur geluk, want het was een van de drukste vrachtvervoerpunten in die regio). Ik ben er door een combinatie van gunstige factoren dus zonder letsel (maar niet zonder kleerscheuren) vanaf gekomen. De motorfiets is wel zwaar beschadigd (uiteindelijke kosten weet ik nog niet, maar het is op het randje van total loss). Best wel balen, want dat was een tot voor kort een zeldzame moto in goede staat. Zorgt voor mij voor een pak logistieke problemen, die hopelijk snel opgelost raken. De verkeerspolitie heeft de olievlek vastgesteld, en ik was aan het werk, dus valt het uiteindelijk in de categorie arbeidsongeval en wordt mijn schade wel volledig vergoed.
Wrijf jezelf dus maar in de handjes dat dit topic niet ten einde is gekomen, i know i do :)

edit: 2300¤ schade zo blijkt

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 15-10-2010 14:38:59 ]
pi_87533509
Gelukkig maar, je zou er niet aan moeten denken om maanden uit roulatie te zijn en om maar niet te denken aan erger.
Sterkte!
-weg, zie banmeldtopic-
pi_87533565
Tjezus, MM dat is schrikken !
Sterkte met de afwikkeling.
*houdt niet van motoren. Je bent té kwetsbaar al ben jij voorzichtig.
  Moderator donderdag 14 oktober 2010 @ 22:25:26 #241
92034 crew  Vonkenboer
pi_87552557
Jezus, dat is schrikken :o

Dat had voor hetzelfde geval op die locatie ook heel anders kunnen aflopen; gelukkig is het allemaal (maar) bij schade aan de motor (en waarschijnlijk flink wat spierpijn en gekneusde plekken) gebleven.

Je moet er in dit stadium toch niet aandenken om enkele weken of maanden uitgeschakeld te zijn en zelf niks meer te kunnen doen doordat je eerst moet revalideren ! :o

Sterkte met de afwikkeling !
Zou bijna onze enige echte klus koning door zo iets maanden uitgeschakeld kunnen zijn :X
pi_87552833
Oh nee! :( Sterkte!!!
pi_87552883
met zijn mono voorvork vallen is natuurlijk niet fijn, maar morgen voel je het pas de spierpijn
gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
pi_87553460
Oef, dat is dus goed afgelopen, jammer van je motorfiets, maar ja...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87579455
Hoe is het met je spierpijn vandaag? :{
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 20:10:25 #246
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87583542
Wil jij niet van dat soort dingen doen terwijl je hier nog topics hebt lopen?

Wat je na een topic doet moet je zelf weten maar gedurende de klus heb je wel de verantwoordelijkheid om ons te laten genieten hoor }:|

;)

gelukkig relatief goed afgelopen chefke!
pi_87593147
Mmach doe je wel voorzichtig? Je bent nog zo jong, je hebt je leven nog voor je, schitterend huis, engel van een vriendin... En wij kunnen natuurlijk niet zonder je inspirerende kluswerk :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:01:42 #248
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_87600892
Oeps, bijna een voortijdig einde :{ Dat willen we niet hoor, gelukkig dat je zelf nog heel bent, wel balen van je motor natuurlijk.

Heb net het hele topic zitten lezen, ik had het compleet gemist :@ Wat een superhuis hebben jullie daar, zoveel mogelijkheden! Ja, het is oud, het was niet in goede staat maar het wordt zo te zien prachtig O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 17 oktober 2010 @ 18:38:17 #249
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87640324
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 14:37 schreef MMach het volgende:
Niet meteen overkill die wapening, gezien de 'slechte' belastingssituatie van grote overspanning, puntlasten ter hoogte van de trekbalken en de spatkrachten van het dak. Zelfs iets minder dan we berekend hadden (maar zoals Void zegt zitten we knal op het maximale wapeningspercentage van 1,94% in dit geval). Om te counteren dat het dak een probleem zou geven (want de belasting daarvan is het moeilijkste te voorspellen en het slechtste belastingsgeval), gaan we de constructie een beetje aanpassen en dan toch horizontale strekkers steken op 3m hoogte (ipv de open nok zoals het originele plan was). De horizontale krachten van het dak nemen daardoor wat af. Only time will tell of dat voldoende is. Maar ik ben er relatief gerust op -als het gieten goed lukt that is-.
Als je op de maximale wapening zit en je zou nog twijfelen dan ben je of paranoid, of je constructie is te licht. In jouw geval zal het dus allemaal wel meevallen, en staat het over honderd jaar nog.

Ennuh, motor wegdoen en een Hummer kopen, K&W moet wel blijven bestaan.
Siesta & Fiesta!
pi_87640702
zo veilig is een hummer niet, en als hij dat doet zal er geen geld meer zijn om te verbouwen denk ik zo

kben benieuwd naar de resultaten van dit weekend
  zondag 17 oktober 2010 @ 19:27:12 #251
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_87641825
Aaj, niet zo prettig :o

Pics van je motorfiets :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 17 oktober 2010 @ 20:12:09 #252
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87643579
Dit weekend draaide bijna uit op een serieus fiasco. Rond 8uur moesten we nog de wapening afwerken en een stuk van de bekisting. Omdat de betonpomp al om 10u30 kwam, moesten we voortmaken en werden fouten gemaakt... Toen het tot overmaat van ramp om 10u20 hard begon te regenen, was het helemaal problematisch.

Voor ik het uitleg: nog een fotootje van de trilnaald voor een Fokker met die fetish :P

Het vullen van de achterste ringbalk ging vrij goed, hier en daar heeft de bekisting zich wat gezet, zonder nadelige gevolgen (geen lekken ofzo). Een foto van deze avond (waar het beton dus al vrij droog is). Let wel: de balk verdikt naar de onderkant van de foto toe, dat is wel degelijk de bedoeling. Onderaan is dat nl het stuk de grote overspanning en waar de big ass 'raveeldragers' voldoende dekking nodig hadden.

Iets minder is dat we het door de regen niet goed hebben kunnen afreien. Er lag zoveel water op dat we niet meer konden zien waar er voldoende beton was of waar niet. Maar ook dat valt mee en is probleemloos te corrigeren.

Het grote probleem was de voorste ringbalk.Daar hadden we maar aan 1 kant een bekisting gemaakt, de andere kant van de bekisting zou de gevelsteen worden (met plastic tegen). Die zag er immers nog behoorlijk robuust uit. Omdat de betonbalk toch een serieuze whopper is (op sommige plaatsen zelfs 80cm hoog en 30cm dik), alsnog extra stutten aan de buitenkant aangebracht.

Het vullen van de voorste ringbalk ging eigenlijk voorspoedig, ook de betonpompman maakte zich geen zorgen.
Tot we de trilnaald erin zetten. Een trilnaald zorgt voor extra belasting van de bekisting, maar omdat de voorgevel geen krimp gaf hebben we het er op gewaagd.

En toen:

begon met een onheilspellend geluid de voorgevel uit te bulken. Op dat punt was dus het risico bijzonder groot dat die gewoon zou openklappen. Resultaat in dat geval: buitenste laag voorgevel weg, alle beton, alle wapening weggespoeld...

Ik kan u verzekeren dat het wachten tot het beton voldoende droog was, enorm stresserend was. Toch is gisterennamiddag/nacht verder niets gebeurd, en deze middag kon ik dan kijken wat de schade was.
Met de grote klemmen eraf:

Je kan de bekisting zien golven onder de onverwachtte belasting, en ook de voorgevel is dus ook wat wobblier geworden. Gelukkig zijn alleen de 2 bovenste rijen stenen losgekomen, wat te repareren valt.

Achteraf gezien was rekenen op de sterkte van de voorgevel een te groot risico, ik zou het ook nooit opnieuw zou doen. Maar door voldoende stutten is het toch nog goed afgelopen.
De balken maken nu al een serieus solide indruk. Morgenavond kan de rest van de bekisting eraf, op de verticale stutten na, die nog 26-28 dagen blijven staan.

Zo zie je maar: ook ik maak gemakkelijk al eens een stomme fout.

Het stukje vloer van de vorige keer is ook aangevuld. Door de zware regenval was het nivelleren een onbegonnen zaak.

Maar dat blijkt ook nog mee te vallen gelukkig.

Het stresserendste weekend so far, I must say. :%

@hieronder: aan het ongeval heb ik niks overgehouden. Geen schram, geen spierpijn, enkel materiele schade :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 18-10-2010 00:12:42 ]
pi_87644170
Tjemig...
Lijkt wel of jouw ongeluk een staartje heeft gekregen :'( .
Maar, die-hard als je bent, de schade in alle opzichten lijkt mee te vallen dus koppie omhoog en doorbeuken.
(hoe is het trouwens met lijf en leden, nog spierpijn of andere zeren gehad?)
Denk maar zo, na die schuiver van vorige week is alles winst, zolang je zelf maar heel blijft, Dat huis komt wel goed zolang jij goed blijft.
Sterkte met alles .
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  zondag 17 oktober 2010 @ 22:13:28 #254
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_87650982
Lijkt mij pijnlijk zo'n trilnaald :X O~)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_87654081
Poeh wat spannend! Gelukkig is het alsnog goedgekomen met het beton...
  Moderator maandag 18 oktober 2010 @ 18:26:03 #256
92034 crew  Vonkenboer
pi_87681562
Poeh he ! :X Gelukkig is het goed afgelopen (door meer steunen te plaatsen dan voorheen gedacht) wat nou als je dat nou niet gedaan zou hebben :X

Het is ook wel een beste lading beton die er op is gekomen :)
Ik ga er vanuit dat op die balken straks het dak op komt te steunen ? Wordt de hoogte van de nieuwe kap ook anders ? Of blijft die hetzelfde als de oude alleen met een andere constructie en een hogere isolatie waarde ?
pi_87681731
ik dacht dat dat grotendeels gelijk bleef

maar deze keer met een isolatiewaarde, de vorige had er geen ;-)
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:33:36 #258
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87704626
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh he ! :X Gelukkig is het goed afgelopen (door meer steunen te plaatsen dan voorheen gedacht) wat nou als je dat nou niet gedaan zou hebben :X

Het is ook wel een beste lading beton die er op is gekomen :)
Ik ga er vanuit dat op die balken straks het dak op komt te steunen ? Wordt de hoogte van de nieuwe kap ook anders ? Of blijft die hetzelfde als de oude alleen met een andere constructie en een hogere isolatie waarde ?
Dan lag er meer dan 3 ton beton op de grond :o

Dat zijn idd de balken waar de muurplaat op komt. Muurplaat wordt onderkauwd met beton omdat we dus niet correct hebben kunnen afreien en wordt chemisch in de betonnen balken verankerd. Aan de vorm van het dak wijzigt niets, dat wordt de originele grootte, zelfde helling, zelfde hoogte. Maar dan idd mét isolatie deze keer :P Wel geen dakkapellen meer, maar 4 veluxen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:46:40 #259
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_87708858
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 10:33 schreef MMach het volgende:

[..]

Dan lag er meer dan 3 ton beton op de grond :o

Dat zijn idd de balken waar de muurplaat op komt. Muurplaat wordt onderkauwd met beton omdat we dus niet correct hebben kunnen afreien en wordt chemisch in de betonnen balken verankerd. Aan de vorm van het dak wijzigt niets, dat wordt de originele grootte, zelfde helling, zelfde hoogte. Maar dan idd mét isolatie deze keer :P Wel geen dakkapellen meer, maar 4 veluxen.
Met luxe daglichtsysteem? :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:49:32 #260
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87708952
Spannende actie met die bekisting. Bijna een "had ik het nou maar gedaan zoals het hoort" moment. Ik had niet verwacht dat dat zou gebeuren. Ik ben geen bouwvakker/ingenieur/expert, maar zie bij projecten wel gammelere bekistingen. Maar goed een beetje geluk en het is klaar.

Geile mooie trilnaald trouwens, helaas voor mij van het verkeerde merk. :P
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:20:30 #261
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87727501
De bekisting is bijna allemaal al weggehaald. Ziet er vrij goed uit, maar ik ben niet helemaal tevreden. Er zijn dus -ondanks het trillen- toch echt nog wel luchtblaasjes te zien. Het effect daarvan op de duurzaamheid, daar maak ik me geen zorgen in, gezien die balken tegen weer en wind beschermd zijn, maar wat het effect op de sterkte is? we'll see i guess. Het lijkt wel samen te hangen met de ruwheid van de bekisting. Op ruwere zijkanten (met OSB) zijn er meer dan de perfect gladde (met gecoate spaanderplaat). Misschien dat het dus vooral aan de oppervlakte is...

Het is misschien ook niet zo heel erg raar dat de gevelsteen er een beetje last mee had, want in de balk vooraan zit er op sommige plaatsen echt wel een massief blokje gewapend beton :D (gele streep op de meter=10cm)

De balk achteraan is ook goed gelukt, op de bovenkant na door de regenval. Dat is het laagste stuk achteraan. De overspanning is nog 20cm hoger. In dit laagste stuk mocht de achtergevel eigenlijk nog wel een rijtje stenen hoger zijn.

Dat zijn eigenlijk geen ringbalken meer. Een ringbalk moet misschien maar 20 bij 14 cm zijn, licht gewapend. Wij zitten bijna aan het dubbele, 3dubbele en maximaal gewapend.

Iets leukers dan:
Dit weekend is mijn broer overgevlogen (hij studeert nu lijnpiloot naast zijn fultime job _O_ ) met zijn lesvliegtuig tijdens een solo oefenvlucht. Hij wist het niet exact zijn, maar je ziet dus onze omgeving :P Ons huis zit net onder de neus van het vliegtuig.

pi_87730809
voor de volgende bekisting is het misschien een idee om in de bekisting een gat te boren aan beide kanten.
stukje pvc 32 of 25 in bekisting en bekisting aanspannen met draadeind

en betonplex en bekistingsolie gebruiken, scheelt ook in de luchtbellen
pi_87732740
die luchtbellen zijn je niks om zorgen over te maken. die zijn oppervlakkig en zo te zien ook erg klein.

Heb je de ringbalk trouwens nog wel gekoppeld aan de stenen muur met draadeinden of verticale stekken etc? En het zijn toch extrusiestenen, dus met openingen? Heb je die eerst dichtgezet met een schrale mortel of?

Maare, het zijn flinke jongens geworden ja :7
  woensdag 20 oktober 2010 @ 08:03:46 #264
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87741287
Als je te dicht bij de rand trilt krijg je daar luchtbellen, als je bekistingsoppervlak ruw is blijven ze daar ook nog eens extra plakken. Ik zou me er dus geen zorgen over maken. Zelf prefab elementen gemaakt met traditioneel beton hebben vaak luchtbellen. Fikse balken trouwens......
Siesta & Fiesta!
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:58:24 #265
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87799018
De opening in de snelbouwstenen is niet dichtgemaakt. Die zullen dus volgelopen zijn met beton. Wat volgens mij niet echt slecht is, in tegendeel.

De bekisitng is weg, ziet er goed uit vind ik. Let's put on a roof!

Het plat dak is ook verstevigd rond de koepelopening.
pi_87799085
een daksje!

Is dat gewoon OSB of iets speciaals?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:21:11 #267
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87799945
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 17:00 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
een daksje!

Is dat gewoon OSB of iets speciaals?
De zoldervloer bedoel je? Dat is OSB3. Aanvankelijk lag er plastic op, maar dat was zo lek als een zeeft, waardoor er eigenlijk constant water op de vloer heeft gestaan. Maar de vloer is niet verzwakt, enkel de toplaag is wat gezwollen. Heeft weinig invloed op de sterkte, wel op het uitzicht, wat niet boeit, gezien het een ondervloer is. Zo kan dat nog een aantal weken/maanden overleven.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:25:25 #268
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87800099
Wat een prachtig project. Ik ga dit volgen als inspiratie :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:32:29 #269
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_87913743
Laat aan het werk vandaag?

* Nint O-) Is benieuwd naar de voortgang
pi_87918140
Als ik me niet vergis was MMach dit weekend zelf niet aan het werk
  maandag 25 oktober 2010 @ 08:30:31 #271
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87926335
We hebben niks gedaan dit weekend ;( Het weer was te slecht om met de machines buiten te werken. Hopelijk kan ik het een en het ander goedmaken in de avonden deze week.
  Moderator maandag 25 oktober 2010 @ 18:03:31 #272
92034 crew  Vonkenboer
pi_87945255
Mwah, in de avonden kun je tegenwoordig ook al weinig beginnen.
Het is om half zeven hier al meestal donker :X
  maandag 25 oktober 2010 @ 22:24:18 #273
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_87957995
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, in de avonden kun je tegenwoordig ook al weinig beginnen.
Het is om half zeven hier al meestal donker :X
Bouwlampen..
pi_87967660
ppfff wat een project _O_ _O_
pi_87970584
Volledig eens met CherryB, wat een ongelovelijk project. Ik heb van mezelf het idee dat ik wel een redelijke klusser ben die niet snel terugdeinst voor een grote klus, maar dit slaat toch echt wel alles. RESTECP!

quote:
Op maandag 25 oktober 2010 22:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bouwlampen..
Inderdaad. Die dingen zijn zo waanzinnig goedkoop, het snoer is duurder dan de lamp, tenzij je snoer te kort is. Echt de beste investering die je kunt doen bij zo'n verbouwing. Als ik had geweten hoe aangenaam het leven is met bouwlampen had ik ze veel eerder gekocht.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:42:37 #276
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_87987827
IDD, RESTECP! ^O^
  woensdag 27 oktober 2010 @ 09:35:03 #277
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88013204
Je zal het -gezien de donkerte- even moeten stellen met wat slechtere gsm foto's.

Het frame voor het platte dak boven de badkamer had ik al off site gemaakt en heb ik gisteren met m'n schoonvader gemonteerd. Past allemaal goed, maar er zijn nog een aantal balken te weinig zoals je ziet. Dat was om het geheel iets draagbaarders te maken. Het was eigenlijk veel te zwaar om met 2 mensen te proberen heffen, maar het is toch gelukt.

Planning: vanavond muurplaten leggen voor het zadeldak (als het niet regent)
donderdag hopelijk plat dak vervolledigen
vrijdag hopelijk levering hout voor helling plat dak
weekend: zo veel mogelijk prepareren voor het zadeldak, misschien al de nokbalken plaatsen.

maandag en dinsdag heb ik vrij (feestdag) en werk ik weer alleen, dus moet ik weer verder doen aan het platte dak. In plaats van hellingsspiëen ga ik gewoon baddingen vastmaken naast de roostering die de juiste helling hebben. Normaal veel sneller dan hellingsspieën. En hoewel het meer hout is, komt dat goedkoper uit.

Edit:
Daarnet telefoon gehad van de gemeente dat een eigen waterzuiveringsinstallatie niet meer nodig is. Ons gebied is recentelijk opgenomen als gebied waar vroeg of laat een gescheiden rioleringstelsel komt.
Pluspunt: financieel gezien een besparing van 5000¤
Minpunt: had ik dat geweten, dan kon ik mijn rioleringsbuizen lager gelegd hebben. Nu zitten ze vast in het beton...

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 28-10-2010 14:20:17 ]
pi_88113932
heb je nog een septictank die je tot de aansluiting op het riool kunt gebruiken dan?
pi_88114773
als de afvoer niet langs achter kan gaat het alsnog een dure grap worden eens het zover is
pi_88120267
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 09:35 schreef MMach het volgende:
Je zal het -gezien de donkerte- even moeten stellen met wat slechtere gsm foto's.

[ afbeelding ]
Het frame voor het platte dak boven de badkamer had ik al off site gemaakt en heb ik gisteren met m'n schoonvader gemonteerd. Past allemaal goed, maar er zijn nog een aantal balken te weinig zoals je ziet. Dat was om het geheel iets draagbaarders te maken. Het was eigenlijk veel te zwaar om met 2 mensen te proberen heffen, maar het is toch gelukt.

Planning: vanavond muurplaten leggen voor het zadeldak (als het niet regent)
donderdag hopelijk plat dak vervolledigen
vrijdag hopelijk levering hout voor helling plat dak
weekend: zo veel mogelijk prepareren voor het zadeldak, misschien al de nokbalken plaatsen.

maandag en dinsdag heb ik vrij (feestdag) en werk ik weer alleen, dus moet ik weer verder doen aan het platte dak. In plaats van hellingsspiëen ga ik gewoon baddingen vastmaken naast de roostering die de juiste helling hebben. Normaal veel sneller dan hellingsspieën. En hoewel het meer hout is, komt dat goedkoper uit.

Edit:
Daarnet telefoon gehad van de gemeente dat een eigen waterzuiveringsinstallatie niet meer nodig is. Ons gebied is recentelijk opgenomen als gebied waar vroeg of laat een gescheiden rioleringstelsel komt.
Pluspunt: financieel gezien een besparing van 5000¤
Minpunt: had ik dat geweten, dan kon ik mijn rioleringsbuizen lager gelegd hebben. Nu zitten ze vast in het beton...
als je voor een half dagje een minigraver met hakhamer huurt, dan kun je de buizen nog wel op de goede diepte leggen, en voor een paar honderd euro is dan toch helemaal goed.
en dan zou je ook direct een blinde buis naar de voorkant kunnen leggen, met een tijdelijke einddop
  dinsdag 2 november 2010 @ 17:33:51 #281
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88255042
Dit weekend hebben we vrij veel kunnen doen, ook al waren we maar met 2:

Muurplaten gelegd en vastgebout aan de ringbalken (kostte veel tijd omdat het precies moest gebeuren). Daarna een groot deel van de spanten gezet. Dat ging zeer vlot omdat alles als een goede puzzel ineen paste. Onze nokbalk is perfect horizontaal, de afwijking met het oude dak is minimaal :)

Platform is ook verder afgewerkt tussendoor. Daar moet dan wel nog de helling enzovoort op komen.

Volgende week ga ik normaal gezien de resterende spanten zetten (op de foto's kan je zien dat sommige spanten overgeslagen zijn, dat zijn de plaatsen waar er verzwaarde balken tussen zitten). Dan de trekkers bovenaan steken en dan het onderdak+stoflatten er op. In de weken daarop: platform verder afwerken (helling, opstanden, osb en een V3 roofing als waterdicht dampscherm). Ik laat de buitenkant dan even voor wat het is (is dan waterdicht) tot de zomer en doe dan verder binnen in de winter.

We hebben ook van iemand een tachymeter geleend voor de juiste niveau's. Daarmee hebben we ook mijn stuk vloer nagemeten dat nu al weken en weken aan weer en wind was blootgesteld. Ik had het gelegd met een pasdarm en waterpas en dat is blijkbaar goed gelukt. Op 6.6m slechts 3mm niveauverschil :7

Edit: Voor de ervaren klussers onder ons: een dak zetten is niet zo moeilijk, gewoon zien dat de muurplaten echt recht en echt waterpas liggen en de rest gaat vanzelf. T stukje maken (met het horizontale stuk van de T de afstand tussen de muurplaten, het verticale stuk de hoogte), daarop een model zagen voor de spanten (afgeschuind bovenaan zodat het past tegen de nokbalk, een stapje in de hoek van het spant, 1cm speling aanhouden op de plaats waar het op de muurbalk komt) Dat modelspant gebruiken om de rest van de spanten te zagen en dan gewoon plaatsen op de juiste afstand van elkaar. We hebben op 11m een nauwkeurigheid van 0.5cm gehaald (dus een verschil in hellingshoek tussen de spanten onderling). Op een dak met leien zou je dat al zien, op een pannendak normaal gezien niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 02-11-2010 18:02:26 ]
pi_88255506
wauw _O_
pi_88262307
wow inderdaad. Opeens wordt het een huis!

Is dat geimpregneerd hout dat het zo groen is?
pi_88267603
Tjonge, je gaat wel hard zeg
pi_88269090
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:35 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
wow inderdaad. Opeens wordt het een huis!

Is dat geimpregneerd hout dat het zo groen is?
ja een zoutoplossing wordt dan onder hoge druk in gebracht en die kleur groen.

en waren de spanten al voorgezaagd want anders is dat ook nog een heel werk
  woensdag 3 november 2010 @ 09:40:25 #286
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88277948
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 22:37 schreef densmee het volgende:

[..]

ja een zoutoplossing wordt dan onder hoge druk in gebracht en die kleur groen.

en waren de spanten al voorgezaagd want anders is dat ook nog een heel werk
De houtsoort van het dak had ik al eens beschreven en ga ik niet opnieuw doen :) maar wat densmee zegt klopt dus.

Spanten waren niet voorgezaagd, was gewoon standaard hout van 6,1m wat we ter plaatse verzaagd hebben. Redelijk wat werk, maar dat gaat snel omdat ze allemaal hetzelfde zijn.

@Gurb:
Er zijn erg veel spanten, dus de krachten worden flink verdeeld. Spanten worden gewoon zijdelings genageld. 3 in de ene richting, 2 in de andere richting, geschrankt. Gelukkig hoef ik dat niet met de hand te doen en heb ik een gasnagelpistool voor nagels tot 10cm.
Dakopbouw is compleet standaard. Isolatie tussen de spanten, dan regelwerk en dan afwerking.
De kans is groot dat de isolatie trouwens gespoten PIR (veel hogere isolatiewaarden dan gelijk welke andere isolatie, naadloos, geen dampscherm nodig en waterdicht. Door de hoge densiteit wordt het dak ook nog een soort composiet en veel stijver. Nadeel: duurder en ecologisch minder verantwoord.) zal zijn en de afwerking brandbestendige MDF.

[ Bericht 15% gewijzigd door MMach op 03-11-2010 13:05:25 ]
pi_88279958
Ziet er goed uit MMach!

Wel ff een vraagje, hoe heb je de spanten gekoppeld aan de muurplaat, want hier komen straks aardige spatkrachten op te staan.
En hoe ga je straks je dak verder opbouwen, hieroverheen kant en klare sandwich-dakplaten, of ga je het in het werk uittimmeren?
  maandag 8 november 2010 @ 17:29:28 #288
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88479350
Dit weekend zat het weer een beetje tegen (de zondag dan). Dit is hoever we zijn geraakt:

Nu zijn we bezig met de uitsparingen voor de dakvensters. 1 is al gedaan, nog 3 te gaan (en dat kost behoorlijk veel tijd omdat het ook precies moet zijn)

De plafondhoogte is al te zien, op ongeveer 2m70.

Op foto ziet het er klein uit, dus even mijzelf erbij zetten ter grootte referentie

De spanten zien er iel uit, maar toch zijn dat de standaardmaten.

De moto is nu ook terug :)

Als dit topic vol is, open ik er pas een nieuw als het onderdak erop ligt. Dat kan dus nog even duren. Ik vind het weinig zinvol om post achter post zo weinig progress te tonen...
pi_88481938
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2010 13:41 schreef MMach het volgende:
Het zal een redelijk ingewikkeld watersysteem zijn in zijn totaliteit. Het regenwater van vooraan wordt opgeslagen in een regenwatertank, en dat zal ook nog een circuit leveren voor het hoofdhuis, enkel voor de toiletten dan. Maar die toiletten moeten natuurlijk ook kunnen switchen naar gewoon water bij lange droogtes bv.
Even een opmerking tussendoor: Als je gewoon een vlotter onderin die regenwatertank bouwt die is aangesloten op de waterleiding zodat als het water in de regenton onder een bepaald minimum komt hij automatisch wordt bijgevuld via de waterleiding tot aan die vlotter, dan is toch dat hele probleem in 1 klap opgelost?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88482375
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Even een opmerking tussendoor: Als je gewoon een vlotter onderin die regenwatertank bouwt die is aangesloten op de waterleiding zodat als het water in de regenton onder een bepaald minimum komt hij automatisch wordt bijgevuld via de waterleiding tot aan die vlotter, dan is toch dat hele probleem in 1 klap opgelost?
Laat de waterleidingbedrijven dit voorstel maar niet horen,twee systemen aan elkaar koppelen, waar van de een verontreinigd water kan bevatten
pi_88482659
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:49 schreef exlurker het volgende:

[..]

Laat de waterleidingbedrijven dit voorstel maar niet horen,twee systemen aan elkaar koppelen, waar van de een verontreinigd water kan bevatten
Daar hoef je toch helemaal niet voor te koppelen? Gewoon een vlotter onderin, die een seintje geeft naar een klep, die het water van bovenaf in de regentank laat vallen. Makkelijker kan het toch niet?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88482679
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:49 schreef exlurker het volgende:

[..]

wij hebben ook een speelbult gemaakt met handpomp, deze staat op een betonnen reservoir.
hiervoor moest Brabant water verschillende keren komen keuren tijdens de bouw.
eerst op een overstort in het reservoir, later kwamen ze ook nog kijken of we een speciale terugslagklep in de leiding hadden.
pi_88491670
waar haal je trouwens alle informatie vandaan.
heb je een groot boek "hoe bouw ik een huis" ofzo?
pi_88497069
ik denk door veel te vragen aan mensen die er evt meer van weten, en natuurlijk een goed technisch inzicht
  dinsdag 9 november 2010 @ 09:37:44 #295
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88505443
Dat van die regenwaterput, dat klopt. Onder bepaalde voorwaarden is het toegelaten om zo'n waterleiding te leiden naar je regenput die dan bijvult als ie leeg is. Je moet alleen een scheiding tussen drink en regenwater kunnen garanderen. Maar, voor dat systeem ben ik niet te vinden. Dat is geregeld door electronica, en huishoud electronica is bound to fail. Talloze voorbeelden te vinden van systemen die blijven hangen en weken aan een stuk drinkwater lozen in de overloop van de regenwaterput. Pompen die zelf hun aanzuig kiezen zijn beter. Faalt dat systeem, dan gebruik je niet meer dan je zou gebruiken zonder regenwatersysteem.

@Fespo, zoals Archont komt te zeggen: raad vragen aan echte dakwerkers/bouwvakkers, veel opzoeken, etc. Vergeet niet jouw gezond verstand te gebruiken, want in de (traditionele huizen-)bouw zijn vele zaken traditie geworden, zonder dat er nog over nagedacht wordt. Soms is dat terecht, maar soms ook niet.
Het kan geen kwaad om het wiel eens heruit te vinden en weer uit te komen op een wiel, maar dan met een andere vorm van spaken. Ook een beetje technisch inzicht helpt. Of ik nu een boot ontwerp, een machine of een stuk huis, dat is allemaal gebaseerd op de zelfde principes. Let wel: ik zeg niet dat ik daarom geen fouten kan maken. Het is te vroeg om te weten of de ringbalken voldoende sterk zijn, of we geen last gaan krijgen van houtrot, of het platte dak niet teveel zal doorbuigen. De kans is klein, maar net zoals in bouwen met een aannemer of gewoon alles uitbesteden, kan dat voorvallen.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:27:08 #296
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88555721
Ongelofelijk maar waar, maar ik heb weer een accident gehad met de motor.
Beschrijving van het accident:
In mijn middagpauze besloot ik even op en af te rijden naar ons huis. Net van de autostrade kom ik op de weg naar huis. Voor me rijdt een witte Renault, snelheid ongeveer 50km/h. De bestuurder doet zijn pinker naar links aan om het restaurant aan de overkant te bereiken en wijkt uit (heeft hij ook zo in zijn verklaring tegen de politie gezegd). Er is plaats genoeg om een auto door te laten. In dat geval is het volgens de wet toegelaten om rechts voorbij te steken. Toen ik ter hoogte van de motorkap kwam, besloot hij plots om rechtsaf te slaan en daar te parkeren. Hij schept me met de voorkant van zijn wagen. Ik kets af, richting paal. Een klein houten paaltje voor de verkeerspaal dwingt de motor omhoog en ik vlieg eraf. Ik vlieg over de motorkap en kom onzacht neer op het wegdek. Tot op dit moment voel ik niets van lichamelijke kwetsuren, maar ga wel snel naar de dokter. Motor is nu -5 dagen na de vorige reparatie- total loss...

En ik stop nu met motorrijden. 2 keer op een paar weken tijd is teveel. Ik rijd niet als een malloot, maar het is geen garantie dat andere weggebruikers dat ook niet doen. Het is een half wonder dat ik er zo goed vanaf kom, dus dat risico neem ik niet nog eens. De motorhelm hang ik aan de wilgen, met erg veel spijt in het hart. Ik doe veel teveel km's voor mijn werk (1000 per week) en het risico is dus blijkbaar 1 op een zwaar accident.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:30:50 #297
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_88555844
:o
pi_88555885
Wat kut voor je. ;(
  Moderator woensdag 10 november 2010 @ 14:32:16 #299
155227 crew  Guppy
dus
pi_88555891
Nee, ongelofelijk!! Wat erg voor je... Gelukig heb je zelf niks, dat is het aller belangrijkste.

Ik kan wel begrijpen dat je het nu zat bent... Dan kun je zelf nog zo goed rijden, maar op medeweggebruikers als deze kun je niet bouwen.
Wat ga je nu doen voor de km's naar je werk? Kijken voor een leuke auto? Want met de bus gaat dat niet, denk ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88555892
:o 8)7 .

Wat ontzettend zonde (maar wel redelijk logisch) dat dit het motorrijden voor je heeft verpest.

Sterkte morgen met de (spier)pijntjes :X.
pi_88556762
Wat een pech maar wat een wonder dat je er zo goed af bent gekomen zeg, ziet er best heftig uit op de foto's.

Edit, topic vol ik neem aan dat MM zelf de nieuwe ,maakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')