De zuidelijke staten vd V.S. zijn grotendeels afhankelijk van de inkomsten bronnen toerisme en de visserij, ik zie toch wel economisch gezien enigszins de mogelijkheid voor negatieve repercussies als gevolg vd olie rampquote:Op donderdag 1 juli 2010 14:55 schreef waht het volgende:
[..]
Had ik eigenlijk aan jou moeten vragen, maar goed.
De economie van de VS strekt zich veel verder uit dan alleen de Golf van Mexico en de kustlijnen aldaar. Om die reden is het overdreven om te zeggen dat deze lek de economie van de VS in gevaar brengt. Die is van veel en veel meer factoren afhankelijk. De enorme tekorten en schulden zijn eerder een gevaar voor de economie.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:09 schreef stbabylon het volgende:
Met deze titel, MOET deze strip gelinked worden:
[ afbeelding ]
Natuurlijk zal het negatieve invloed hebben op de economische activiteiten die zich concentreren rond en in de Golf van Mexico, maar vergeleken met andere gevaren voor de Amerikaanse economie vind ik het toch wat minder belangrijk (dat is niet hetzelfde als niet belangrijk).quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:09 schreef mediacurator het volgende:
[..]
De zuidelijke staten vd V.S. zijn grotendeels afhankelijk van de inkomsten bronnen toerisme en de visserij, ik zie toch wel economisch gezien enigszins de mogelijkheid voor negatieve repercussies als gevolg vd olie ramp
Niet echt een ver gezochte redenatie dus gezien de vele miljoenen in de regio met onafgeloste hypotheken en de waarschijnlijkheid van velen faillissementen e.d.
Kwestie van "agree to disagree" dan maar? ook gezien de ramp nog gaande is?![]()
Het een sluit het ander niet uit en bedoelde ik ook niet te zeggen dat de BP olieramp DE nummero uno rede was voor de huidige Amerikaanse economische perikelen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:19 schreef waht het volgende:
[..]
Natuurlijk zal het negatieve invloed hebben op de economische activiteiten die zich concentreren rond en in de Golf van Mexico, maar vergeleken met andere gevaren voor de Amerikaanse economie vind ik het toch wat minder belangrijk (dat is niet hetzelfde als niet belangrijk).
Dat dus. Lijkt niet heel veel berichtgeving meer over te zijn...quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:22 schreef Revolution-NL het volgende:
Zijn er nog recente ontwikkelingen. Ik hoor weinig meer over de oil rain ed.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 18:47 schreef mediacurator het volgende:
True News - The BP Oil Spill - Brought to You by 5,000 Years of State SNAFUs...
Een volk heeft idd een leiding nodig, en het zal altijd de meest slechte leiding mogelijk zijn, gegarandeerdquote:Op donderdag 1 juli 2010 20:00 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Materiaal met als titel True neem ik bijvoorbaat al niet serieus.
/edit: Toch wel een heldere analyse die hij schetst over de mensheidHij slaat wel compleet door als het over de overheid gaat. Tuurlijk hij heeft een puntje maar hij ziet het echt veel te extreem, en dan wat is het alternatief. Een volk heeft toch leiding nodig.
donequote:Op donderdag 1 juli 2010 19:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Kun je het linkje van alle info van de mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben op The Oil Drum ook in de OP plaatsen?
http://docs.google.com/View?id=dff7zmqz_7c6rdwsc9
quote:Suzanne Goldenberg, US environment correspondent
guardian.co.uk, Wednesday 30 June 2010 19.49 BST
Article history
De V.S. heeft dusver iets van 27 hulp aanbiedingen compleet met skimmers met bemanning etc naar de bureaucratische post stapel verwezen van een stuk of 22 landen ofzoquote:Op donderdag 1 juli 2010 23:35 schreef gebrokenglas het volgende:
The A Whale!
http://edition.cnn.com/20(...)tml?fbid=tZ10E7tYCfw
http://hotair.com/archive(...)ale-in-the-gulf-yet/
Eindelijk groot materieel: de grootste olie skimmer ter wereld is in de Golf gearriveerd. Alle "Vessels of opportunity" hebben in de 66 dagen 600.000 barrels olie geskimmed, dit schip doet 500.000 PER DAG! Kun je nagaan.
Eindelijk. Maar: hij mag nog niet aan de gang, want de eigenaar heeft nog niet de juiste papieren kunnen krijgen.
So where is the A-Whale now? In the Gulf? Not yet. It’s on its way there after being tied to a dock in Norfolk, Virginia, and won’t be allowed to join the cleanup effort until the Coast Guard and the EPA figure out whether it meets their standards.
Dat is toch om gestoord van te worden? Enorme problemen, en door bureaucratisch geneuzel loopt alles steeds enorme vertraging op. Ze maken zich meer zorgen om de regulations en laws, dan om snel en adequaat handelen.
tis n complot! dat zijn visjes uit de supermarktquote:Op vrijdag 2 juli 2010 03:03 schreef NietTeVolgen het volgende:
[..]
Die visjes zijn wel mooi op die olie gelegd voor de foto
Nee, dat denk ik niet. Ze zijn met die relief wells nog steeds op schema, en ze zullen ongetwijfeld eerst dat proberen. Dus als ze al gaan nuken, dan zal dat pas aan het einde van dit jaar zijn.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 02:39 schreef Fusionfreak het volgende:
tvp.
Wil nu toch wel wat aktie zien, ben benieuwwd of ze inderdeaad een kernbom gaan inzetten om proberen het lek te dichten.
normaal wordt er toch water ingepompt om de druk gelijk te houden?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 08:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Maar wat ik niet begrijp: Of de olie nu door deze blowout eruit loopt, of via de normale verwerking middels een boorplatform, dat maakt toch niet uit?![]()
In beide gevallen neemt de inhoud van het olieveld af, en is de kans op die aardbevingen enzo precies dezelfde.
Of had BP na deze boring sowieso dit olieveld niet gebruikt omdat er, zoals nu blijkt, teveel methaan in zit?
Ow, gaat dat zo? Dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 09:50 schreef Dulk het volgende:
normaal wordt er toch water ingepompt om de druk gelijk te houden?
Ze boren toch maar 1 gat? De druk van de olie is dan toch te hoog om door hetzelfde gat water naar beneden te pompen?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 09:50 schreef Dulk het volgende:
[..]
normaal wordt er toch water ingepompt om de druk gelijk te houden?
na een tijd is de druk zodanig afgenomen dat de olie er niet meer uit zichzelf uitkomt, er wordt dan water bij gepompt.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:07 schreef Woeiwoei het volgende:
[..]
Ze boren toch maar 1 gat? De druk van de olie is dan toch te hoog om door hetzelfde gat water naar beneden te pompen?
De politiek die zelf de zee vergiftigen informeren het publiek vervolgens dat men wederom rekening moet houden met voedsel variėteit beperkingen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 23:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, uiteindelijk over een jaar of twee zit er gewoon Coreexit bestanddelen in je vis en vlees in de bakjes in de supermarkt Kan niet anders.
Een paar weken terug las ik ergens dat de Amerikaanse overheidsdienst EPA (dacht tenminste dat het 'EPA' heet) BP al officieel heeft verboden Corexit nog langer te gebruiken, maar dat BP daar gewoon mee door ging (en gaat) omdat ze 'geen alternatieven hadden'.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 21:49 schreef Woeiwoei het volgende:
Ok, iedereen weet nu dat Corexit heel erg slecht is voor mensen en milieu. Ook is er veel wetenschappelijk bewijs voor (zie vorige posts bijvoorbeeld). Waarom stoppen die criminelen van BP niet met het gebruik ervan? Waarom dwingt niemand ze om ermee te stoppen?
dat denk ik ook. En nog steeds nauwelijks nieuwsberichten hierover in de Nederlandse media. Het wordt steeds idioter, als je er goed over nadenkt.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 23:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, uiteindelijk over een jaar of twee zit er gewoon Coreexit bestanddelen in je vis en vlees in de bakjes in de supermarkt Kan niet anders.
Heb wel het idee dat de aandacht ervoor wat afneemt. Ik check zelf niet meer de live streams bijvoorbeeld. Wel elke dag abcnews, cnn en bp.com zelf.quote:
Dit wordt een gebed zonder einde, tenminste als ik af moet gaan de livefeeds. Ik check ze ook niet meer iedere dag, maar nu zie ik nog steeds het zelfde geklooi en gelek als pakweg 5 / 6 weken geleden toen ze moet die trechter begonnen zijn.quote:Op zondag 4 juli 2010 19:05 schreef Revolution-NL het volgende:
In de reguliere media hoor je er amper meer iets over. Maakt BP nog progressie met het opvangen van de olie? Of is het nog steeds een kansloze missie?
Tsja moet eerlijk zeggen dat nieuwsbericht na nieuwsbericht over dan weer dit strand en dan weer dat strand met vervuilde olie ook wel wat saai wordt. Ik ken die stranden geeneens. Zodra er weer ontwikkelingen zijn zal het vast wel weer in de nederlandse media komen. Mijn intresse begint idd ook wat af te nemen al.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Heb wel het idee dat de aandacht ervoor wat afneemt. Ik check zelf niet meer de live streams bijvoorbeeld. Wel elke dag abcnews, cnn en bp.com zelf.
quote:Op maandag 5 juli 2010 01:06 schreef Relko het volgende:
Die mensen doen hun uiterste best. Geef ze wat ruimte zeg.
Nee, echt? Ik kan me niet voorstellen dat een corporatie als BP zoiets verschrikkelijks zou doen! Ze hebben toch niet voor niets dat milieuvriendelijke logo? Ze hebben alles vast en zeker onder controle.quote:Op maandag 5 juli 2010 01:11 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die mensen hebben deze ramp bijna moedwillig veroorzaakt. Als de afsluiter gerepareerd was geweest dan was er nu geen olieramp geweest.
BP
Daar kan ik ook met m'n verstand niet bij. Ja nu, nu heeft de US dan uiteindelijk wel hulp geaccepteerd, maar wel veel te laat. En dan is het ook nog eens zo dat Corexit nooit eerder op zo'n grote schaal gebruikt is en het onduidelijk is wat de langetermijneffecten zullen zijn.quote:Op zondag 4 juli 2010 20:17 schreef MantaGSi het volgende:
Zo n grote ramp en dan geen hulp accepteren uit het buitenland.
Denk dat er maar een paar landen ter wereld zijn die dit doen.
Eigenlijk is het te zot voor woorden.Meeste landen zouden zeggen "ja,graag"
Internationaal hadden ze dit op moeten lossen met diverse experts/hulp etc
Volgens mij is er ook weinig onderzoek gedaan naar dit soort boringen.
Wat voor effecten op de aardkorst,aardlagen,drukverschillen,risico s,etc
Denk dat door een soort van "olie" erosie het nu snel erg link aan t worden is.
Dit moet toch te dichten zijn met de hedendaagse technieken.
Er zal geen sprake geweest van opzet, maar door het geklungel en gepruts is het wel volledig verwijtbaar dat deze ramp heeft plaatsgevonden.quote:Op maandag 5 juli 2010 01:11 schreef Revolution-NL het volgende:
Die mensen hebben deze ramp bijna moedwillig veroorzaakt. Als de afsluiter gerepareerd was geweest dan was er nu geen olieramp geweest.
BP
Dat bedoel ik dan ook met BIJNAquote:Op maandag 5 juli 2010 10:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zal geen sprake geweest van opzet, maar door het geklungel en gepruts is het wel volledig verwijtbaar dat deze ramp heeft plaatsgevonden.
wat gebeurt hier nu eigenlijk op de 5e en 6e camquote:Op donderdag 1 juli 2010 22:14 schreef Woeiwoei het volgende:
Hierbij nog even de link naar de pagina waar alle cams op staan:
http://www.sitelab.nl/projects/bp/
Hier wil ik toch even tegen in gaan. Wanneer overheden bedrijven regels op leggen maar tegelijkertijd niet toezien op de naleving van die regels is het bedrijf dan nog steeds schuldig? Verder hebben we dan nog het verhaal over de verschillende subcontractors die alle oliemaatschappijen inzetten en deze zouden opeens niet meer verantwoordelijk zijn dan.quote:Op maandag 5 juli 2010 10:56 schreef xenobinol het volgende:
Er zal geen sprake geweest van opzet, maar door het geklungel en gepruts is het wel volledig verwijtbaar dat deze ramp heeft plaatsgevonden.
Ik vind persoonlijk van niet, maar dat is het directe gevolg van mijn wereldbeeld of eerder mensbeeld dat ik heb. Mensen doen wat het beste is voor zichzelf en hun naasten en kunnen met gemakt zichzelf overschatten, risico's onderschatten of het algemene belang uit het oog verliezen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Wanneer overheden bedrijven regels op leggen maar tegelijkertijd niet toezien op de naleving van die regels is het bedrijf dan nog steeds schuldig?
Leuke propaganda van BP weer, hier geloof ik eigenlijk weinig van. Zoals dudley al zegt in een perfecte wereld, in een perfecte wereld zouden we ook niet zo omgaan met de natuur en de beperkte grondstoffen.quote:http://www.nu.nl/buitenland/2287630/olielek-mogelijk-eind-juli-gedicht.html
Olielek mogelijk eind juli gedicht'
Uitgegeven: 8 juli 2010 08:20
Laatst gewijzigd: 8 juli 2010 08:20
WASHINGTON - BP heeft mogelijk voor 27 juli het olielek in de Golf van Mexico gedicht. Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal donderdag na gesprekken met werknemers van het Britse olieconcern.
© AFPTot dusver had BP aangegeven op medio augustus te rekenen.
''In een perfecte wereld is het mogelijk dat het lek tussen 20 en 27 juli is gedicht'', aldus Bob Dudley, hoofd van het rampenteam bij BP. Hij wees er direct op dat de kans niet groot is vanwege het orkaanseizoen in de regio.
27 Juli is de dag dat BP de resultaten publiceert over het tweede kwartaal en investeerders te woord staat. De ramp heeft BP al meer dan 3 miljard dollar gekost.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke propaganda van BP weer, hier geloof ik eigenlijk weinig van. Zoals dudley al zegt in een perfecte wereld, in een perfecte wereld zouden we ook niet zo omgaan met de natuur en de beperkte grondstoffen.
uiterste best?!! Iedere hulp wat afgewimpeld en journalisten worden weggehoond.quote:Op maandag 5 juli 2010 01:06 schreef Relko het volgende:
Die mensen doen hun uiterste best. Geef ze wat ruimte zeg.
En waarom BP financieel uitkleden daarna, de bank worden toch ook niet financieel uitgekleed terwijl die zelfs overheidssusbside gehad hebben om niet om te vallen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:33 schreef Keltie het volgende:
BP het lek laten dichten en daarna financieel uitkleden om de schade te herstellen. Tenminste, zover dat nog kan natuurlijk.
Moedwillig de bende verstieren met iets waarvan de nasleep vele malen ingrijpende is als een kredietcrisis.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom BP financieel uitkleden daarna, de bank worden toch ook niet financieel uitgekleed terwijl die zelfs overheidssusbside gehad hebben om niet om te vallen.
Oh, maar daar heb je niets aan. Alleen al één voorbeeld: Die directeur van Goldman-Sachs (het bedrijf dat veel geld heeft verdient ($250,000,000) door net voor de ramp 44% van de BP stocks te verkopen) zit ook in het bestuur van BP. De mensen zelf kun je niet straffen, die zijn veel te slim bezig en hebben veel meer capitaal op andere plekken, maar ik denk dat BP als bedrijf opzich wel door een andere olie matschappij (Shell) gekocht zal worden voor een lucratief klein prijsje.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:44 schreef Keltie het volgende:
[..]
Moedwillig de bende verstieren met iets waarvan de nasleep vele malen ingrijpende is als een kredietcrisis.
De banken worden aan banden gelegd, deze lui moet je straffen waar ze het meeste voelen: portomonee.
Dat kan zijn, maar in mijn ogen is er maar 1 partij die moet opdraaien voor de kosten: BP.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:19 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Oh, maar daar heb je niets aan. Alleen al één voorbeeld: Die directeur van Goldman-Sachs (het bedrijf dat veel geld heeft verdient ($250,000,000) door net voor de ramp 44% van de BP stocks te verkopen) zit ook in het bestuur van BP. De mensen zelf kun je niet straffen, die zijn veel te slim bezig en hebben veel meer capitaal op andere plekken, maar ik denk dat BP als bedrijf opzich wel door een andere olie matschappij (Shell) gekocht zal worden voor een lucratief klein prijsje.
Ik vind het heel kortzichtig om alleen BP te willen straffen, wij als oliejunkies zijn net zo schuldig hieraan als die oliemaatschappij. Maar dat willen junkies nooit horen dat ze ook zelf een gedeelde verantwoording hebben omdat ze graag hun drugs (olie en kunststof producten) zo goedkoop mogelijk willen blijven kopen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:36 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar in mijn ogen is er maar 1 partij die moet opdraaien voor de kosten: BP.
Trek ze dan ook maar compleet helemaal leeg. Dat een Shell dan voor "een prikkie" bepaalde zaken over gaat nemen, daar ontkom je niet aan maar ook het geld wat daardoor gegeneerd word kan mooi naar de nasleep van deze ramp.
De nasleep van de creditcrisis is nog steeds bezig en de schulden die hiermee opgelopen zijn die moeten we de komende 30 jaar gaan aflossen, in die tijd zal deze olievlek allang opgelost zijn.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:44 schreef Keltie het volgende:
Moedwillig de bende verstieren met iets waarvan de nasleep vele malen ingrijpende is als een kredietcrisis.
De banken worden aan banden gelegd, deze lui moet je straffen waar ze het meeste voelen: portomonee.
De olievlek wel ja. De natuur hersteld zich echter niet 1-2-3.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De nasleep van de creditcrisis is nog steeds bezig en de schulden die hiermee opgelopen zijn die moeten we de komende 30 jaar gaan aflossen, in die tijd zal deze olievlek allang opgelost zijn.
Deels waar. Maar dat neemt niet weg dat BP verantwoordelijk is voor haar olievelden.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het heel kortzichtig om alleen BP te willen straffen, wij als oliejunkies zijn net zo schuldig hieraan als die oliemaatschappij.
Klinkt heel leuk maar jij weet, neem ik aan, dat leven zonder olie in deze tijd niet meer mogelijk is.quote:Maar dat willen junkies nooit horen dat ze ook zelf een gedeelde verantwoording hebben omdat ze graag hun drugs (olie en kunststof producten) zo goedkoop mogelijk willen blijven kopen.
Op het moment dat BP dermate veel moet betalen dat ze over de kop gaan en een Shell springt erin om zooi van BP over te kopen genereerd dat geld bij BP.quote:Waar genereerd een shell geld als ze een ander bedrijf voor een prikkie overnemen? Shell krijgt alleen een grotere marktpostie hierdoor maar synergie voordelen bij zulke grote onderneming vallen vaak erg tegen.
En hoe zit het met de overheden die regels opstellen, vergunningen verlenen en er niet op toezien dat deze nageleefd worden? Hoe zit het met de subcontractors die elk bedrijf veel vuldig inschakeld?quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:05 schreef Keltie het volgende:
Deels waar. Maar dat neemt niet weg dat BP verantwoordelijk is voor haar olievelden.
Vaag voorbeeld, maar ook hiervan zien we al dat voornamelijk in de VS soms wel autofabrikanten grote claims tegen zich krijgen omdat ze een klein constructiefoutje gemaakt hebben. Door dit kleine foutje kan dan toevallig een keer als een automobilist met 250 over 3 lijnen die op een juiste afstand liggen hierdoor van de weg raken en heeft opeens iedereen recht op schadevergoeding van die fabrikant.quote:Als je neefje wordt doodgereden door een vent in een BMW, ga je BMW daar dan voor verantwoordelijk houden? Het is tenslotte hun auto.
Het is absoluut wel mogelijk, maar niet als we als homo maximum economicus willen blijven leven en aan alles een prijs hangen maar geen prijs willen hangen aan de extranaliteiten die bij fossiele brandstoffen horen. Dit ongeluk is een van die extranaliteiten, maar ook bijvoorbeeld de CO2 uitstoot is er een.quote:Klinkt heel leuk maar jij weet, neem ik aan, dat leven zonder olie in deze tijd niet meer mogelijk is.
We zijn genaaid door de vooruitgang die we als mens hebben doorlopen.
Niet interessant. Als blijkt dat BP de regels niet heeft nageleefd is het zuur dat dit niet gecontroleerd is waardoor het misschien voorkomen had kunnen worden, maar dan nog heeft BP besloten dat die regels niet nageleefd worden. Schuld blijft dus bij BP liggen wat mij betreft.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe zit het met de overheden die regels opstellen, vergunningen verlenen en er niet op toezien dat deze nageleefd worden? Hoe zit het met de subcontractors die elk bedrijf veel vuldig inschakeld?
Dan heb je het over een constructiefout en is het terecht.quote:[..]
Vaag voorbeeld, maar ook hiervan zien we al dat voornamelijk in de VS soms wel autofabrikanten grote claims tegen zich krijgen omdat ze een klein constructiefoutje gemaakt hebben. Door dit kleine foutje kan dan toevallig een keer als een automobilist met 250 over 3 lijnen die op een juiste afstand liggen hierdoor van de weg raken en heeft opeens iedereen recht op schadevergoeding van die fabrikant.
Volgens mij schuif ik niets af, ik leg de verantwoording bij degene neer die het platform in eigendom hadden? BP.quote:Verder is olie een grondstof waaraan we verslaafd zijn en hiervoor willen we geen verantwoordelijkheden nemen, maar wel geodkoop gebruik van blijven maken. Ik zou ook graag alle verantwoorldeijkheden die leven inhouden afschuiven op iedereen anders, maar zo werkt het nu eenmaal niet in mijn wereld visie.
De wereld zoals we die nu kennen zal drastisch gaan veranderen zonder olie. Zo drastisch dat ik wel durf te stellen dat het onmogelijk is. Puur kijkende waar olie allemaal de grondstof voor is.quote:[..]
Het is absoluut wel mogelijk, maar niet als we als homo maximum economicus willen blijven leven en aan alles een prijs hangen maar geen prijs willen hangen aan de extranaliteiten die bij fossiele brandstoffen horen. Dit ongeluk is een van die extranaliteiten, maar ook bijvoorbeeld de CO2 uitstoot is er een.
Ooit al eens van peak oil of hubberts peak gehoord. Zo niet, begin je daar eens over in te lezen. Dat we op zulke onmogelijke plaatsen naar oilie zoeken heeft hiermee alles te maken.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:51 schreef Keltie het volgende:
De wereld zoals we die nu kennen zal drastisch gaan veranderen zonder olie. Zo drastisch dat ik wel durf te stellen dat het onmogelijk is.
"Weleens van gehoord" en "weleens iets over gelezen" jah. Veranderd m'n visie echter niet. Hoezo?quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ooit al eens van peak oil of hubberts peak gehoord. Zo niet, begin je daar eens over in te lezen. Dat we op zulke onmogelijke plaatsen naar oilie zoeken heeft hiermee alles te maken.
Volgens jou visie zal ons leven niet meer mogelijk zonder olie. Dat is de visie die de oliemaatschappijen ook hebben. Omdat we nu ongeveer bovenaan in de winningscurve zitten, maar onze olieconsumptie nog wel steeds blijft doorstijgen, hierdoor nemen oliemaatschappijen grotere risico's om nog winbare reserves aan te boren.quote:Op donderdag 8 juli 2010 13:03 schreef Keltie het volgende:
[..]
"Weleens van gehoord" en "weleens iets over gelezen" jah. Veranderd m'n visie echter niet. Hoezo?
Het leven zoals we het nu kennen, dat is iets andersquote:Op donderdag 8 juli 2010 14:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens jou visie zal ons leven niet meer mogelijk zonder olie.
Dat is dom, ze zouden zich beter in kunnen zetten voor het winnen van energie uit andere bronnen.quote:Dat is de visie die de oliemaatschappijen ook hebben. Omdat we nu ongeveer bovenaan in de winningscurve zitten, maar onze olieconsumptie nog wel steeds blijft doorstijgen, hierdoor nemen oliemaatschappijen grotere risico's om nog winbare reserves aan te boren.
Nou, ik tank niet bij BP dus ik mag het wel zeggen?quote:Dat jij graag de verantwoordelijkheid naar het bedrijf afschuift blijft mijns inziens te makkelijk. Als we als maatschappij echt zo gechokeerd zouden zijn van die olieramp zou de omzet van BP tankstations bijvoorbeeld al veel meer terug gelopen zijn. Dat doen we al niet eens als maatschappij, maar dan wel met het vingertje wijzen naar het bedrijf die dit toevalligerwijze veroorzaakt hebben.
En dan moeten zij gestraft worden. De consequenties van je daden zul je moeten dragen.quote:Dit ongeluk had net zo goed bij elke ander olie winnings bedrijf kunnen plaats vinden.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 10:22 schreef Keltie het volgende:
Het leven zoals we het nu kennen, dat is iets anders
[q]De wereld zoals we die nu kennen zal drastisch gaan veranderen zonder olie. Zo drastisch dat ik wel durf te stellen dat het onmogelijk is. Puur kijkende waar olie allemaal de grondstof voor is.
De homo economicus kijkt alleen naar korte termijn winsten, na hun de zondvloed. Dat is hoe de huidige kapitalistische geglobaliseerde wereld op dit moment functioneerdquote:Dat is dom, ze zouden zich beter in kunnen zetten voor het winnen van energie uit andere bronnen.
De mensen die werkzaam zijn in de oliebranche zullen toch ook ander werk moeten krijgen en dergelijke?
Een overheid die door soepele regelgeving en vergunningen te verlenen is dan dus net zo geod verantwoordelijk hier voor.quote:En dan moeten zij gestraft worden. De consequenties van je daden zul je moeten dragen.
De zon levert per dag op aarde 1000* meer energie als wij heden ten dage als mensheid consumeren.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Er kan überhaupt niks meer geproduceerd worden omdat daar geen energie voor is.
Volgens mij hebben wij als mensheid op dit moment niet de mogelijkheid om al deze energie op te vangen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De zon levert per dag op aarde 1000* meer energie als wij heden ten dage als mensheid consumeren.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het heel kortzichtig om alleen BP te willen straffen, wij als oliejunkies zijn net zo schuldig hieraan als die oliemaatschappij.
Het gaat niet alleen om goedkoop. Het gaat vooral om veilig. Je wil niet afhankelijk zijn van allerlei kutlanden om je olie te moeten halen.quote:Maar dat willen junkies nooit horen dat ze ook zelf een gedeelde verantwoording hebben omdat ze graag hun drugs (olie en kunststof producten) zo goedkoop mogelijk willen blijven kopen.
Waarom gaat het over Shell?quote:Waar genereerd een shell geld als ze een ander bedrijf voor een prikkie overnemen? Shell krijgt alleen een grotere marktpostie hierdoor maar synergie voordelen bij zulke grote onderneming vallen vaak erg tegen.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volgens mij hebben wij als mensheid op dit moment niet de mogelijkheid om al deze energie op te vangen.
Het lukt ons anno 2010 niet eens 1% van de wereldwijde vraag duurzaam op te wekken
Tot die tijd zijn we volledig afhankelijk van olie, olie die ook nodig is om zonnepanelen ed. te produceren.
Met zonne energie maak je overigens geen consumptie goederen (zoals plastic). Daar heb je toch echt olie voor nodig
.
Nogmaals de reden dat we bestaan en kunnen leven is alleen maar vanwege het zwarte goud.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 09:41 schreef Jungpionier het volgende:
hier een paar links maar iederen die echt geinteresseerd is kan het via google vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bioplastic![]()
http://www.technologyreview.com/biomedicine/23940/
http://gizmodo.com/503391(...)e-a-long-time-coming
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rubber
http://www.japanfs.org/en/pages/025561.html
http://business.timesonli(...)s/article1459141.ece (in plaats van voedsel gebruiken)
De conversie van een maatschappij die op olie gebaseerd is naar een maatschappij die op duurzame energie gebaseerd is niet een proces wat zomaar even gedaan is, daar gaan decennia overheen.quote:
Ja ok, daar heb je wel gelijk, daarom ben ik ook een voorstander van het investeren in heel veel onderzoek naar alternatieven, ongeacht of de olie nou binnen 15 jaar op is of binnen 50. De olie industrie moet stoppen met het tegen- en kleinhouden van dit soort projecten en het moet nr. 1 prioriteit krijgen. In plaats van al onze resources in orloogen te stoppen of het uitvinden van 3D televisie (quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De conversie van een maatschappij die op olie gebaseerd is naar een maatschappij die op duurzame energie gebaseerd is niet een proces wat zomaar even gedaan is, daar gaan decennia overheen.
Als tijdens deze omschakeling olie daadwerkelijk op raakt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Een groot deel van de wereldbevolking zal sterven.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De conversie van een maatschappij die op olie gebaseerd is naar een maatschappij die op duurzame energie gebaseerd is niet een proces wat zomaar even gedaan is, daar gaan decennia overheen.
Als tijdens deze omschakeling olie daadwerkelijk op raakt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Een groot deel van de wereldbevolking zal sterven.
Dit gaat niet werken. Er moet dan zoveel meer geproduceerd worden dat het schier onmogelijk is.quote:Bioplastics or organic plastics are a form of plastics derived from renewable biomass sources, such as vegetable oil, corn starch, pea starch,[1] or microbiota,[2] rather than fossil-fuel plastics which are derived from petroleum. Some, but not all, bioplastics are designed to biodegrade.
Op de korte termijn niet, als je eenmaal een deugdelijk product heb loop je binnen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:21 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Ja ok, daar heb je wel gelijk, daarom ben ik ook een voorstander van het investeren in heel veel onderzoek naar alternatieven, ongeacht of de olie nou binnen 15 jaar op is of binnen 50. De olie industrie moet stoppen met het tegen- en kleinhouden van dit soort projecten en het moet nr. 1 prioriteit krijgen. In plaats van al onze resources in orloogen te stoppen of het uitvinden van 3D televisie ().
Maar goed, zoals ik al zei, met het verbeteren van de manier hoe wij met de aarde omgaan, daar vedien je als multinational natuurlijk helemaal niets aan.
Ja dat idd. Dat hoop ik ook een beetje. Wij, de nutteloos-spull-geile massa moet eens stoppen met dit gedrag. Het hoeft niet helemaal back2nature te zijn, maar meer "back with nature".quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:22 schreef Keltie het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Dit gaat niet werken. Er moet dan zoveel meer geproduceerd worden dat het schier onmogelijk is.
De manier waarop boerderijen in elkaar steken zal gaan veranderen (meer kleinere boerderijtjes, meer gericht op zelfvoorziening) enzo.. Vandaar dat ik wel durf te zeggen dat de huidige manier van leven ophoud te bestaan.
Commercieel is het op dit moment niet interessant, daarom moet de overheid nu het voortouw in nemen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:21 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Ja ok, daar heb je wel gelijk, daarom ben ik ook een voorstander van het investeren in heel veel onderzoek naar alternatieven, ongeacht of de olie nou binnen 15 jaar op is of binnen 50. De olie industrie moet stoppen met het tegen- en kleinhouden van dit soort projecten en het moet nr. 1 prioriteit krijgen. In plaats van al onze resources in orloogen te stoppen of het uitvinden van 3D televisie ().
Maar goed, zoals ik al zei, met het verbeteren van de manier hoe wij met de aarde omgaan, daar vedien je als multinational natuurlijk helemaal niets aan.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:30 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Ja dat idd. Dat hoop ik ook een beetje. Wij, de nutteloos-spull-geile massa moet eens stoppen met dit gedrag. Het hoeft niet helemaal back2nature te zijn, maar meer "back with nature".
Het is als een ziekte tegenwoordig. De gemiddelde scholier kan helemaal niet meer zonder iphone, energiedrankjes en merk-sneakers...
"Life as we know it" moet eigenlijk wel veranderen als wij willen overleven. Maar dat begint bij ons, en bij "the powers that be", en niemand is bereid het ook echt te doen.
Dus overheden mogen wel vergunningen uitgeven maar hoeven er niet op toe te zien want de schuld kunnen ze op deze manier altijd bij bedrijven afschuiven.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:00 schreef El_Matador het volgende:
BP is schuldig aan grove nalatigheid, zowel VOOR als NA de ramp. DAAR gaat het over.
Energiejunkies dan?quote:"oliejunkies"? Dat is de luxe van een of andere ouderwetse hippie in een bouwkeet.
Ah daarom hebben we na de olieboycot van 1973 ( bijna 40 jaar geleden) ook dus niets geleerd en is onze afhankelijkheid en consumptie per hoofd van de bevolking in de 1e wereld van diezelfde niet stabiele landen alleen nog maar groter geworden.quote:Het gaat niet alleen om goedkoop. Het gaat vooral om veilig. Je wil niet afhankelijk zijn van allerlei kutlanden om je olie te moeten halen.
Waarom toch zo op de man spelen. Ik snap dat het niet fijn is om met onze zwaktes als westerse maatschappij geconfronteerd te worden.quote:Overigens is de behoefte aan olie buiten de 1e wereld veel meer groeiend. Ga daar de hypocriete priester uithangen ofzo.![]()
Het is teveel om op alles in te gaan, maar je vergelijking met 200 jaar geleden slaat werkelijk alles.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 09:41 schreef Jungpionier het volgende:
Tuurlijk kunnen wij zonder olie leven!
Ja, jammer, geen goedkoope chemische "speelgoed" troep uit China meer.
Er zijn veel alternatieven en als de olie industrie niet continue de ontwikkeling van de alternatieven zou tegen werken zouden we al stappen verder zijn.
hier een paar links maar iederen die echt geinteresseerd is kan het via google vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bioplastic
http://www.technologyreview.com/biomedicine/23940/
http://gizmodo.com/503391(...)e-a-long-time-coming
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rubber
http://www.japanfs.org/en/pages/025561.html
http://business.timesonli(...)s/article1459141.ece (in plaats van voedsel gebruiken)
Het begin van de technologie is er al, er moet alleen meer geld in woorden gestopt. Maar je kan dan niet meer rijk woorden door het zwarte bloed van moeder aarde te jatten en per vat te verkopen aan een industrie die je zelf in stand houd...
Verder konden wij 200 jaar geleden ook leven zonder olie. Dus dood gaan we zeker niet. Het is een kwestie van aanpassing. Van een verslaving af komen is altijd moelijk maar het is te doen.
Maar als we blijven volhouden dat we zonder olie niets kunnen, en daarom maar vrolijk verder moeten gaan met de verslaving dan is dat gewoon een tunnelvisie uit gemakzucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |