abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 augustus 2010 @ 14:10:02 #201
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85688054
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
Er is trouwens wel ergens een onderzoek daarover beschikbaar online; http://www.ru.nl/publish/pages/526783/jongeversnelde.pdf
Bedankt, interessant leesvoer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 augustus 2010 @ 14:18:19 #202
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_85688416
Onze zoon is een vroege leerling, ik denk dat onze verhuizing naar Duitsland hem de kans heeft geboden gewoon door te leren in zijn eigen klas zonder zich te vervelen. Hij had nu een tweede taal te leren (Duits) plus zelfs een derde, omdat Engels hier vanaf groep 3 verplicht is sinds een paar jaar.

Hij gaat nu naar groep 7, maar dat is hier al op de middelbare school. Het grote voordeel daarvan vind ik dat de kinderen de leerstof nu voorgeschoteld krijgen in klassen met kinderen van gelijk niveau. Ik denk dat dat heel goed voor hem is. Ben wel benieuwd hoe hij het gaat doen, want hij gaat nu naar een Duitse school, geen tweetalige meer. Zijn Duits is goed genoeg inmiddels. En later kan hij op het gym ook weer Nederlandse les krijgen maar dat is pas over een aantal jaren, als keuzevak.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_85689016
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
En er komt mss een Leonardo-afd., zou je dat willen?
Mja, dat weet ik niet. Ik heb binnen Mensa kort in de commissie voor HB-onderwijs gezeten en heb daar het e.e.a. meegekregen over Leonardo en de manier van werken van de stichting zelf. Kwaliteit wisselt per school, in elk geval, dus dat vind ik erg lastig. :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_85690704
Hier dus nu een groep overgeslagen en 2 totaal andere kinderen in huis. Waar school zo bang voor was (de aansluiting in een bestaande groep vinden voor de oudste(10, bijna 11) die naar groep 8 is gegaan) blijkt in praktijk eenvoudig, in die klas zitten al meer kids die versneld hebben, die kennen dus de klappen van de zweep en ze vangen hem goed op. Hij voelt zich nu al meer thuis in deze klas dan de vorige, voor ons een goed teken !

jongste (net 9, groep 7) zal ook net 11 zijn als hij naar het VO gaat. Ik vind het doodeng Hij vind de aansluiting in de klas nog iets minder, maar dat heeft ook te maken dat hij als het ware in de plaats van zijn broer komt. Dat komt nog wel goed :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Muks op 25-08-2010 15:36:05 (taalfoud) ]
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_85742511
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:15 schreef Muks het volgende:
Hier dus nu een groep overgeslagen en 2 totaal andere kinderen in huis.
Dat bedoel ik met de keuze van dit moment. Je hebt nu blijere enz kinderen en das genoeg. Hoe het later uitpakt zie je dan wel weer. ^O^
  donderdag 26 augustus 2010 @ 22:31:10 #206
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_85750309
Fijn Muks, dat het zo goed uitpakt!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_85758936
Ja het is een verademing, laten we duimen dat het zo blijft :)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 03:05:41 #208
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_85758996
Tvp..interessant.
Heb ook zo eentje hier...
We snappen elkaar perfecto....
:D
Snollebolt
  vrijdag 6 april 2012 @ 15:47:36 #209
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_109986050
Ik heb heel lang getwijfeld om hier te posten, maar ik heb toch een vraag.

Onze oudste, Yade, is altijd wel vlot geweest. Ze liep toen ze net een jaar was, begon met praten toen ze 12 maanden was, en gebruikte meteen korte zinnen. Kleuren wist ze voor ze twee was, maar ook van die vage kleurnuances, vormen, alle lichaamsdelen.

Nu gaat ze bijna naar de basisschool, maar ik vind het lastig om haar niveau in verhouding tot anderen in te schatten.
Ze kan haar naam herkennen, plus nog wat andere woorden. Ik heb niet het idee dat ze leest, maar ze herkent woordbeelden. Ze kan het ABC opzeggen, tellen tot 20 (en daarna alle tientallen tot 100) in Engels en Nederlands, ze kan optellen en aftrekken tot 10 en vooral dat laatste vond ik toch best bijzonder. Ik dacht eerst dat het toeval was, maar vandaag getest, en ze kan het echt. "Als ik 5 appels heb, en ik eet er een, hoevel zijn er dan nog?" of "Pak maar 5 paaseitjes, voor iedereen een." ze pakt er dan in een keer 2 en zegt dan vrolijk, zonder hardop te tellen "Oh dan moet ik er nog drie!" Ze verveelt zich vreselijk snel, speelgoed is ze zo op uitgekeken, net een Dora spel op de WII gekregen en die speelt ze zo uit. Binnen de lijntjes kleuren, kopvoeters maken met vingers, haren, oren etc.

Ik wil zeker niet zeggen dat ze hoogbegaafd is, die conclusie is ook niet aan mij. Maar, is ze nou vlot, en vooral, wat moet ik nou communiceren naar haar juf, want ze gaat volgende maand naar school.

Ik vind dit best lastig. Misschien vooral omdat we eerst dachten dat haar zusje wat langzamer was qua ontwikkeling, terwijl ik nu ineens zie, dat haar zusjes ontwikkeling prima is (op lopen na. Dat durft ze niet zo goed. :D ) maar dat Yade overal erg snel mee was.
pi_109989557
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:47 schreef Silmarwen het volgende: en vooral, wat moet ik nou communiceren naar haar juf, want ze gaat volgende maand naar school.
"Dit is mijn dochter, ze heet Yade."

Als je dochter opvallend snel is valt dat zo'n juf gauw genoeg op. Die werkt elke dag met een hele rits kinderen en kan daardoor goed vergelijken.
  vrijdag 6 april 2012 @ 17:49:22 #211
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_109990362
Nou, de juf wil meestal ook wel weten wat een kind wel en niet kan. Daarvoor wordt er meestal een anamneseformulier gebruikt.
De school waar mijn kinderen naartoe gaan (en mijn jongste ook volgende maand start) gaf aan dat ze het wel fijn vinden om alvast wat van de kinderen te weten. Ik heb het anamneseformulier dan ook vrij uitgebreid ingevuld (nu nog inleveren ;)), maar ik had ook al met school over de jongste gesproken. Gaat natuurlijke gemakkelijk als je nog 2 kinderen op school hebt zitten, ik kom er regelmatig. Ik zou het zeker even melden aan de juf.
Sommige slimme kinderen vallen namelijk helemaal niet snel op.
pi_109990836
Als de school met vragen komt kun je die toch gewoon beantwoorden?

Ik zou niet bij voorbaat zelf aankondigingen van deze aard doen terwijl het kind nog geen dag naar school is geweest. Als na een tijdje blijkt dat het de school blijkbaar niet opvalt, en je hebt als ouder het idee dat het nadelig is voor je kind dat het de school niet opvalt, kun je altijd nog aan de bel trekken. Maar de meeste toekomstige VWO-ertjes vergaat het prima en ja die zijn allemaal vlot van begrip.
  vrijdag 6 april 2012 @ 18:35:51 #213
54772 Silmarwen
pi_109991924
We hebben geen anamneseformulier of wat dan ook gekregen. Ik kom er overigens wel vaak, ik werk in hetzelfde gebouw en de peuterspeelzaal zit er ook. Die doen ook overdracht en vinden mijn dochter zelf ook erg vlot met alles wat ze doet.

Ik kijk wel even, de 23ste heeft ze een wenochtend. Ze kijkt er echt al maanden naar uit, ben bang dat ik haar niet meer mee naar huis krijg. ;)
  vrijdag 6 april 2012 @ 18:53:31 #214
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_109992493
Als de peuterspeelzaal een overdracht doet, dan komt het daar toch iig wel ook in te staan? Mss eens aan de juf vragen wat zij wil weten. Bij de school van Sasha en Oscar is er een 3-jarigen formulier wat je in moet vullen om idd wat details over je kind in kwijt te kunnen.
  vrijdag 6 april 2012 @ 18:54:34 #215
54772 Silmarwen
pi_109992518
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:53 schreef Brighteyes het volgende:
Als de peuterspeelzaal een overdracht doet, dan komt het daar toch iig wel ook in te staan? Mss eens aan de juf vragen wat zij wil weten. Bij de school van Sasha en Oscar is er een 3-jarigen formulier wat je in moet vullen om idd wat details over je kind in kwijt te kunnen.
Misschien komt dat nog wel na de eerste wenochtend. En ja, ik hoop van wel.
  vrijdag 6 april 2012 @ 20:03:17 #216
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109995512
je kan het eerst ook even aankijken Silmarwen en goed op Yade letten. Over het algemeen is de eerste periode dusdanig overweldigend dat het er nog niet zo toe doet zeg maar. je kan als er niet sowieso tien minuten gesprekken zijn er eentje aanvragen als je tegen problemen aanloopt. En dan kan er altijd nog "ingegrepen" worden. en in een tien minuten gesprek kan er ook besloten worden dat er een langer gesprek moet plaatsvinden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 7 april 2012 @ 01:04:56 #217
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_110011057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:35 schreef Silmarwen het volgende:
We hebben geen anamneseformulier of wat dan ook gekregen. Ik kom er overigens wel vaak, ik werk in hetzelfde gebouw en de peuterspeelzaal zit er ook. Die doen ook overdracht en vinden mijn dochter zelf ook erg vlot met alles wat ze doet.

Ik kijk wel even, de 23ste heeft ze een wenochtend. Ze kijkt er echt al maanden naar uit, ben bang dat ik haar niet meer mee naar huis krijg. ;)
Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.
Mijn oudste liet totaal niet zien wat hij kon, op de psz zagen ze wel dat hij een slim ventje was, maar dat hij bijv. kon lezen, was ze niet opgevallen. Op de basisschool liet hij dat soort dingen ook niet merken.
pi_110014749
Ik liep zelf met 9 mnd en kon lezen toen ik met de basisschool begon. (Ik liet dit overigens ook niet merken, was heel verlegen en wilde niet dat de juf het wist.) Uiteindelijk heb ik alleen de havo afgerond en ben ik echt niet hyperintelligent gebleken. Wel slim, maar niet uitzonderlijk. Dus misschien is ze gewoon... vroeg?
  zaterdag 7 april 2012 @ 10:50:22 #219
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_110016517
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 01:04 schreef Grijs het volgende:

[..]

Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.
Mijn oudste liet totaal niet zien wat hij kon, op de psz zagen ze wel dat hij een slim ventje was, maar dat hij bijv. kon lezen, was ze niet opgevallen. Op de basisschool liet hij dat soort dingen ook niet merken.
Hier net zo Grijs. Gelukkig had mijn oudste een oude rot in het vak. Dus toen ik aankaarte dat hij thuis de beginselen van het lezen al onder de knie had, zij m midden in de klas ging 'overhoren' en hij dus compleet dichtsloeg dacht ik dat t nooit meer goed zou komen. Tot ze een week later bij me kwam. Hij weet het merk van de computerschermen en dat kan niet anders dan door lezen. ( was een of ander C merk Belcom ofzo)We gaan het eens anders aanpakken met deze bescheiden jongeman.

Daarna zijn er nog 100.000 dingen fout gegaan, maar da's ook 8 jaar geleden. De kennis van nu is ook weer verder op dit gebied.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:04:34 #220
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110016829
Hier idem nu heeft Ze een meester waar Ze zich wel zo vrij bij voelde/voelt en laat Ze alles zien! En die zei ook dat het Voor haar juist goed is dat Ze straks in engeland wat meer uitdaging heeft en ook vol vertrouwen is dat Ze daar vrij "makkelijk" zo meekomen gaat. Hij had het over onderpresteren hier.. Dus Ze mag nu meer helpen en wordt wat meer uitgedaagd :)!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 9 oktober 2013 @ 12:09:01 #221
54772 Silmarwen
pi_132000953
Kom ik ineens dit topic weer tegen. Yade heeft vorig jaar bij de eerste Cito van gr 1 eerst twee keer een A gescoord, de tweede scoorde ze voor taal een A en tellen een A+. Ze zit nu in een plusgroepje waar ze elke maandagmiddag een moeilijkere opdracht krijgt en die de rest van de week aan andere kinderen mag uitleggen.

Pas nog de vraag "Wat komt er na de ruimte" "Waarom kookt water" en "Waar komen blaadjes vandaan?" We proberen zoveel mogelijk uit te leggen aan haar. Ze had vorige week een giraffe gemaakt met 2 poten. Toen de juf vroeg waarom maar 2 poten maar wel 2 ogen zei ze dat je de giraffe van de zijkant zag maar hij wel naar ons keek.

Ik ben blij dat Yade dus ook opvalt als vlotte leerling in de klas en extra stof krijgt. Ze vroegen ons haar ook meer thuis aan te bieden zoals kwartetten, kaartspelletjes en domino, dus elke vrij en zat avond als ze mag opblijven doen we dat.

Ze barst van de energie en korfbalt (ook daar doet ze het goed, ze mocht al door naar de Fjes maar we vinden haar met 5 jaar nog te jong. De Fjes zijn allemaal 6 en 7 jaar) en zwemt elke woensdag 3 uur met turbozwemles.

Gelukkig is ze gek op school en werkjes maken en daagt ze zichzelf goed uit.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 12:41:58 #222
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_132001850
Fijn Silmarwen :)

Hier heeft de overgang naar Engeland zoveel verschil gemaakt schooltechnisch _O_

Ze starte een jaar geleden en wat heeft ze sprongen gemaakt!
Ze starte daar in groep 4 ( vanaf een kleuterklas vrije school afkomende) en Gaat nu naar groep 5 daar zit ze in de plus groepjes en gaat ze lekker!
Ze krijgt nu vanaf deze week op eigen verzoek en in overleg met mij en juf extra uitdagender huiswerk op maat gemaakt voor haar.

Ze bloeide hier op en nog en ook op sociale emotionele vlakken zit ze stuk beter en al duidelijk verschil in haar zelfverzekerdheid O+
  woensdag 9 oktober 2013 @ 12:52:40 #223
54772 Silmarwen
pi_132002110
Fijn om te horen Evenstar! Heeft ze dan een groep overgeslagen nu of ligt het niveau er ook anders?

Yade wil graag leren lezen maar we houden de boot wat af. Toch denk ik dat we er wel aan gaan toegeven misschien in overleg met de juffen. De school werkt sowieso in elke klas met 3 niveaus. Moeilijker lerend, gemiddeld en plus.

Sowieso fijn als docenten en scholen opstaan voor extra leerstof en uitdaging maar ik wil ook niet die pushy moeder zijn. Lastig soms.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 13:14:24 #224
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_132002684
Het systeem is hier iets anders, maar heeft inderdaad daardoor een groep overgeslagen. van wat ik zo zie en hoor ligt het gelijke aan groep5 , wat mijn neefje in groep 4 nu krijgt heeft arwen allemaal gehad vorig schooljaar.

Maar merk hier sowieso dat er meer kan, elke klas heeft minstens 1 teachersassistant, en er wordt klassikaal e.e.a. gedaan maar ook veel in subgroepjes navenant het niveau , er is veel meer aandacht voor de individuele behoefte.

Laatst ook een schooltripje gehad voor confidence building etc. ik vind het een fijne school :)
  woensdag 9 oktober 2013 @ 14:55:58 #225
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_132005814
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 12:52 schreef Silmarwen het volgende:
Fijn om te horen Evenstar! Heeft ze dan een groep overgeslagen nu of ligt het niveau er ook anders?

Yade wil graag leren lezen maar we houden de boot wat af. Toch denk ik dat we er wel aan gaan toegeven misschien in overleg met de juffen. De school werkt sowieso in elke klas met 3 niveaus. Moeilijker lerend, gemiddeld en plus.

Sowieso fijn als docenten en scholen opstaan voor extra leerstof en uitdaging maar ik wil ook niet die pushy moeder zijn. Lastig soms.
Waarom de boot afhouden? Als ze daar nu mee bezig is, dan is het alleen maar leuk als ze het leert. Als een kind zindelijk wil worden of wil leren fietsen hou je toch ook de boot niet af? ;)

Ik snap het wel, hoor! Met onze oudste hadden we het ook wat afgehouden, desondanks begon hij toch (voor school veel te vroeg) te lezen. Achteraf vond ik het gewoon stom van mij dat we het wilden tegenhouden. Als het kind er plezier in heeft, dan is er niets mis mee!
Misschien wel handig om aan de school tips te vragen hoe ze daar leren lezen of hoe ze haar daarin gaan stimuleren.

Mijn middelste en jongste heb ik gewoon laten lezen toen ze daarom vroegen. De jongste leest nu elke avond een bladzij aan mij voor (nadat ik haar heb voorgelezen) en heeft laatst ook in de klas een stukje voorgelezen. Ben benieuwd of er nu meer kleuters volgen ;).

Fijn dat het zo goed gaat met jullie dochters, Silmarwen en Evenstar!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 oktober 2013 @ 18:20:36 #226
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_132012588
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 13:14 schreef _evenstar_ het volgende:
Het systeem is hier iets anders, maar heeft inderdaad daardoor een groep overgeslagen. van wat ik zo zie en hoor ligt het gelijke aan groep5 , wat mijn neefje in groep 4 nu krijgt heeft arwen allemaal gehad vorig schooljaar.

Maar merk hier sowieso dat er meer kan, elke klas heeft minstens 1 teachersassistant, en er wordt klassikaal e.e.a. gedaan maar ook veel in subgroepjes navenant het niveau , er is veel meer aandacht voor de individuele behoefte.

Laatst ook een schooltripje gehad voor confidence building etc. ik vind het een fijne school :)
Wat klinkt dat allemaal super ^O^ Fijn dat ze het zo naar haar zin heeft!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_132013165
Het probleem met hoogbegaafdheid is voornamelijk dat het vaak samen gaat met autisme.

Op die manier komen hoogbegaafde mensen in de problemen, doen ze het slecht op school en komen ze moeilijk aan het werk.

Intelligent zijn is immers erg handig alleen sociale skills zijn net zo of misschien nog wel belangrijker in deze wereld.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:56:00 #228
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132013676
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:40 schreef theunderdog het volgende:
Het probleem met hoogbegaafdheid is voornamelijk dat het vaak samen gaat met autisme.

Op die manier komen hoogbegaafde mensen in de problemen, doen ze het slecht op school en komen ze moeilijk aan het werk.

Intelligent zijn is immers erg handig alleen sociale skills zijn net zo of misschien nog wel belangrijker in deze wereld.
Waar baseer je dit op?
pi_132014032
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:56 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.

Mensen met bijvoorbeeld het syndroom van asperger zijn vaak ver boven gemiddeld intelligent.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:13:26 #230
35189 Troel
scherp en bot
pi_132014304
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.

Mensen met bijvoorbeeld het syndroom van asperger zijn vaak ver boven gemiddeld intelligent.
Echt waar? Wat grappig. Zou het misschien een van de kenmerken zijn van iemand met dat syndroom :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_132014315
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet. :)
pi_132014374
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
pi_132014495
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet. :)

Ik heb het over een ver bovengemiddelde intelligentie.

En autisme is heel breed. Ik heb het hier enkel en alleen over het syndroom van asperger.
pi_132014559
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/

Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:20:27 #235
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132014565
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
maar een iq van 100 is gemiddeld. Da's al genoeg dus. En dat is niet (ver) bovengemiddeld ;)

Zoals ik het begrijp gaat het bij Asperger zoals Groofsken zegt.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:20:52 #236
35189 Troel
scherp en bot
pi_132014575
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar autismezaken kunnen toch prima in het daarvoor bestemde topic :) Ik heb niet het gevoel dat er hier ook maar een ouder zich daar zorgen over maakte :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:21:22 #237
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132014597
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
dat is wat anders dan heel intelligent zijn. ;)
pi_132014603
quote:

[..]

Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn. :)
pi_132014617
In de nieuwe DSM is Asperger afgeschaft, er is alleen nog autisme.

Om de diagnose Asperger te kunnen krijgen moest je een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie hebben, zonder problemen met de taalontwikkeling.
pi_132014634
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn. :)
Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.
pi_132014692
quote:

[..]

je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:23:57 #242
35189 Troel
scherp en bot
pi_132014702
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.
In de test voor kinderen van iets tot en met zeven zit het niet in ieder geval :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_132014805
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:23 schreef poemojn het volgende:

[..]

je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/
Ik ontken dat toch nergens?
pi_132015141
Kinderen met Asperger hebben vaak een goed geheugen, en oog voor detail. Ze weten ook ongelooflijk veel van bepaalde onderwerpen (splinterskills heet dat dacht ik?) en maken vaak op een overdreven volwassen manier gebruik van taal.

Daardoor wekken ze in eerste instantie de indruk erg intelligent te zijn. Mijn ervaring is dat ze inzichtelijk toch afhaken op een gegeven moment (op vwo-niveau). Flexibel denken, oplossingsgericht denken, het groter geheel zien... allemaal onderdelen van intelligentie waar het ze juist aan ontbreekt en waar steeds meer een beroep op wordt gedaan, gedurende de middelbare schooltijd.

En dan heb ik het over de gemiddelde Asperger-leerling hè. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen persé zo. Achter de diagnose Asperger zit natuurlijk op de allereerste plaats gewoon een mens, en ieder mens is anders!

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 09-10-2013 19:43:40 ]
pi_132015272
Hoogbegaafde kinderen haken juist niet af wanneer een beroep gedaan wordt op inzicht.

Het ontbreekt ze eerder aan plan-vaardigheden en een goed geheugen omdat ze zich heel lang weten te redden, enkel op inzichtelijk denken.

:P
pi_132015918
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat is wat anders dan heel intelligent zijn. ;)
Dat is waar.
pi_132016499
Iets wat ik heel graag mee wil geven aan de ouders met hoogbegaafde kinderen:

Er wordt hier veel gezegd dat hoogbegaafdheid samen gaat met autisme of een asynchrone ontwikkeling wat betreft cognitief/emotioneel.

Een kant die - zover ik heb gezien met het snel doorkijken - niet bepaald wordt belicht hier is dat er ook veel hoogbegaafde kinderen zijn die in dezelfde mate hoogsensitief zijn en juist met hun emotionele begrip van mensen en de wereld eveneens op hun leeftijd voorlopen.

Dit was bij mij namelijk erg het geval, ik was/ben erg intelligent voor mijn leeftijd, met daarnaast erg veel 'wijsheid' over de wereld en mensen voor mijn leeftijd. Er is één ding dat mijn moeder in het bijzonder heel erg verkeerd heeft aangepakt en waarvan ik hoop dat anderen die fout niet maken:

Je kunt misschien vanwege die combinatie van cognitie/emotie bijzonder veel 'verder' zijn in je ontwikkeling, maar je mist simpelweg levenservaring. Mijn moeder behandelde mij toen ik midden in mijn tienerjaren zat alsof ik haar 20+ jarige dochter was op wie ze kon steunen en mee kon praten over haar problemen. Ik heb daar op de dag van vandaag nog steeds veel last van, juist omdat je het héél erg goed kunt begrijpen, maar met als gevolg dat ik het niet kon verwerken vanwege gebrek aan ervaring in simpelweg het aantal jaren op deze wereld.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:10:07 #248
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132016519
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hoogbegaafde kinderen haken juist niet af wanneer een beroep gedaan wordt op inzicht.

Het ontbreekt ze eerder aan plan-vaardigheden en een goed geheugen omdat ze zich heel lang weten te redden, enkel op inzichtelijk denken.

:P
QFT
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:20:03 #249
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132016982
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:09 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iets wat ik heel graag mee wil geven aan de ouders met hoogbegaafde kinderen:

Er wordt hier veel gezegd dat hoogbegaafdheid samen gaat met autisme of een asynchrone ontwikkeling wat betreft cognitief/emotioneel.

Een kant die - zover ik heb gezien met het snel doorkijken - niet bepaald wordt belicht hier is dat er ook veel hoogbegaafde kinderen zijn die in dezelfde mate hoogsensitief zijn en juist met hun emotionele begrip van mensen en de wereld eveneens op hun leeftijd voorlopen.

Dit was bij mij namelijk erg het geval, ik was/ben erg intelligent voor mijn leeftijd, met daarnaast erg veel 'wijsheid' over de wereld en mensen voor mijn leeftijd. Er is één ding dat mijn moeder in het bijzonder heel erg verkeerd heeft aangepakt en waarvan ik hoop dat anderen die fout niet maken:

Je kunt misschien vanwege die combinatie van cognitie/emotie bijzonder veel 'verder' zijn in je ontwikkeling, maar je mist simpelweg levenservaring. Mijn moeder behandelde mij toen ik midden in mijn tienerjaren zat alsof ik haar 20+ jarige dochter was op wie ze kon steunen en mee kon praten over haar problemen. Ik heb daar op de dag van vandaag nog steeds veel last van, juist omdat je het héél erg goed kunt begrijpen, maar met als gevolg dat ik het niet kon verwerken vanwege gebrek aan ervaring in simpelweg het aantal jaren op deze wereld.
dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.
Maar ik vind sowieso ongeacht het niveau van je kind dat je 'volwassen problemen' niet met ze bespreekt. Dat doe je maar met een andere volwassene. Maar dat is een andere discussie. ;)
pi_132017151
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:20 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.
Maar ik vind sowieso ongeacht het niveau van je kind dat je 'volwassen problemen' niet met ze bespreekt. Dat doe je maar met een andere volwassene. Maar dat is een andere discussie. ;)
Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.

Hoe oud is jouw kind trouwens?
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:29:44 #251
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132017453
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:23 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.

Hoe oud is jouw kind trouwens?
dat klopt ook ja, volwassen met hem communiceren gaat prima. Hij is net 14.
Maar ik denk dat de meeste ouders hier zich wel bewust zijn van deze valkuil.
  maandag 25 november 2013 @ 18:41:27 #252
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133616853
Buufke, ik wil je graag wat credits geven.
Ik heb nu een kind in de groep (gr 4) van net 6 jaar oud, met een IQ van >145 punten. Ik ben al een poosje bezig met eea hier te (her)lezen. Door vooral jouw posts heb ik wat meer inzicht gekregen in de belevingswereld en behoeften van een HB kind. Het manneke in mijn groep is sociaal emotioneel nog heel jong, heeft nauwelijks aansluiting. Maar cognitief en vooral verbaal doet hij niet onder voor een 13 jarige. Dit frustreert hem natuurlijk enorm. Ik ben nog niet erg bekwaam in het anticiperen op HB kinderen, en voel me daar erg in beperkt. Maar ik doe wat ik kan. Er wordt nu (eindelijk!) een traject in gang gezet, maar mijn hemel, ik heb mijn handen vol aan hem. Door al die frustraties vertoont hij erg clownesk gedrag. Ik wil hem vanuit compassie benaderen, maar pfff, mijn geduld wordt enorm op de proef gesteld. Zo, ik moest het even kwijt (had vanmiddag bespreking over hem, en bedacht me dat ik je dit toch even wilde vertellen ;) ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 25 november 2013 @ 19:50:58 #253
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133619498
Noh! :@ van schrik heb ik ook teruggelezen. Knap dat je er lijn in kan ontdekken. (En ik maar denken dat ik me op de vlakte hou over mijn zoons ;) )

Fijn dat je er wat aan hebt. En ik hoop dat je het zo voor elkaar krijgt dat zijn gedrag een beetje minder 'signaalachtig' wordt en minder van je geduld vraagt. Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.

Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet. :*
  maandag 25 november 2013 @ 20:10:34 #254
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133620365
Moonah Arwen heeft dat precies zo , ok haar iq is niet getest maar ze is behoorlijk intelligent. Ik heb een poosje geleden ook met buuf erover gesproken .
Heb dat als zeer waardevol ervaren en nog. En hoewel we beiden echt nog wel onze "terugvallen" hebben, gaat het zoveel fijner.

Ook erg fijn dat school het oppikt en haar extra uitdaging geeft. Ze had van de week haar eerste spellingsfout gemaakt en is ze zo van slag door geweest en daardoor niet slapen, daardoor slecht luisteren nu samen een gepaste "straf" voor haar gedrag besproken en een dikke pluim gegeven dat ze ook heus een fout mag maken en dat ik het belangrijk vind dat ze haar best doet. Zolang ze haar best doet maken de resultaten mij niet uit! Maar ze heeft heel erg die faalangst en daardoor als ze denkt dat kan ik niet gaat ze dus dwars doen.
Dat vind ik het moeilijkste dat ze bang is te falen. En ik kan lullen als brugman maar ze me niet gelooft daarin?
pi_133621458
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Bovendien is er geen correlatie tussen hoog IQ en autisme. Andersom is er wel een subgroep van autisten hoogintelligent. Verder is nog even dre vraag of je onder hoogbegaafd alleen IQ of ook creativiteit en intrinsieke motivatie schaart (die laatste kan ons onderwijssysteem vakkundig slopen)
Whatever...
  maandag 25 november 2013 @ 21:56:07 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133625164
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij... ;)
quote:
Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet. :*
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag. :@

Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
pi_133625451
Is er een plusklas op school?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 25 november 2013 @ 22:02:45 #258
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133625537
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:01 schreef snoopy het volgende:
Is er een plusklas op school binnen de stichting?
Haha, ja, PM ik je net. ;)
Halve dag in de week. Mag hij pas in januari naar toe.
pi_133625819
-O-
  maandag 25 november 2013 @ 22:13:13 #260
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133626052
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij... ;)

[..]

Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag. :@

Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
ik had er een dagtaak aan ;) en het is niet eens mijn werk. :+
pi_133626935
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan? Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden? Of doe je zulke dingen al?
pi_133629149
Succes moonah.
Hier dezelfde leeftijd en groep. En de buitenschoolse plusklas is een enorme redding hier. In ieder geval 1 dagdeel per week met ontwikkelingsgelijken en leren leren.

Sociaal past groep 4 hier best goed, maar hij is niet vooruit te branden op school. Tempo is in de klas drama. En de juffen (en ook wij) kunnen zijn ontwikkeling nauwelijks bijbenen.

Ik heb zo'n medelijden met/bewondering voor de juffen. Ze doen gruwelijk hun best, maar 30 kids met niveau's variërend van M3 tot M7 voor diverse vakken en diverse gebruiksaanwijzingen is bijna niet te doen.

Probeer vooral bij het kind te vragen waar interesses liggen en daar bij aan te sluiten qua pluswerk. Hier zijn dat op moment bijvoorbeeld gebarentaal en dingen als Romeinse cijfers etc.
  dinsdag 26 november 2013 @ 12:39:07 #263
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133639196
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:35 schreef poemojn het volgende:
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Is niet in de buurt. Alleen plusklas.
quote:
Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan?
Doen we al.
quote:
Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden?
Vooruit toetsen mag officieel niet (directie...), maar doen we toch. Hoe moet je anders verantwoord compacten?

Dank allen voor het meedenken. Heb er vannacht echt van wakker gelegen. Bedacht me ook dat het 'storende gedrag' pas va de laatste tijd is. Voorheen waren het fysieke klachtjes, die zijn nu 'over'. Blijkbaar is hij van wanhoop over gegaan op zwaardere middelen...
Heb volgende week overleg met IB'er om een structureel plan op te zetten.
pi_133641684
Lastig Moonah.
Ik weet niet of dat betekent dat hij wanhopiger is geworden. Het kan ook samenhangen met de doorgaande ontwikkeling, dat hij nu beter kan uiten wat hij voelt en dat dus ook duidelijker aan zijn omgeving kan laten merken. Het is alleen wel lastiger voor de omgeving dan iets als buikpijn of bedplassen.

/edit
Ik heb even gekeken of ik daar meer over kon vinden
quote:
Pijn in je buik van verveling. Welk boek men over (hoog)begaafdheid ook openslaat, er wordt overal geschreven over de lichamelijke, gedragsmatige en emotionele klachten die (hoog)begaafde kinderen kunnen krijgen als ze niet uitgedaagd worden. Is dit echt zo en is daar onderzoek naar gedaan? Hebben deze kinderen echt pijn in de buik van verveling? Koenders (2007) heeft dit kleinschalig onderzocht. Haar onderzoeksgroep bestaat uit 125 (hoog)begaafde kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar. Ze heeft de ouders van deze kinderen benaderd om een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen niet omgezet kunnen worden naar de totale groep (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. Dit komt vooral omdat haar doelgroep te klein is. Ze geeft wel conclusies over de onderzoeksgroep zelf: • Ouders zien dat hun kind, bij te weinig uitdaging, verschijnselen van spanning gaan vertonen. • De spanningen veroorzaken inderdaad lichamelijke klachten, emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Het blijkt dat er kleine verschillen zijn in leeftijd. Bij jongere kinderen komt vaker buikpijn en bedplassen voor, bij 6-8 jarigen komen meer gedragproblemen voor en bij oudere kinderen meer slaapproblemen. Lichamelijke klachten komen minder vaak voor dan emotionele of gedragsproblemen. • Als het ontbreken van cognitieve uitdaging de oorzaak was, werden de klachten minder, nadat er uitdaging aangeboden werd. Koenders (2007) zegt dat de resultaten van haar onderzoek een serieus signaal is naar leerkrachten, ouders en deskundigen. Het blijft namelijk niet alleen bij pijn in de buik krijgen van verveling. Bijna alle kinderen uit haar onderzoeksgroep met problemen ontwikkelen ook gedragsproblemen. Als gedragsproblemen langere tijd bestaan, kost dit veel energie van o.a. ouders en leerkrachten. Dat is jammer omdat het voorkomen kan worden door meer uitdaging aan te bieden zodat (hoog)begaafde kinderen nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden kunnen leren. Koenders (2007) eindigt haar onderzoek met aan te geven dat het niet ophoudt bij het signaleren en diagnosticeren van (hoog)begaafdheid. Dan begint het pas: hoe worden deze kinderen begeleid in het basisonderwijs. Volgens haar houdt begeleiding o.a. in dat men goed kijkt, goed luistert en bereid is toe te geven het zelf niet altijd te weten als leerkracht, maar open te staan voor inbreng van leerlingen.
Bron: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=5183

[ Bericht 80% gewijzigd door poemojn op 26-11-2013 14:12:18 ]
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:19:42 #265
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133642050
Ik heb ook even nagedacht Moonah. Eigenlijk zou er *iets* moeten zijn dat samenspel bevordert. Ik weet dat er voor de onderbouw een soort schoenenspel is dat je met verschillende kinderen kunt spelen maar ieder op z'n eigen niveau. Het zou wel mooi zijn als zoiets er ook zou zijn voor groep 4.

Mijn jongens hebben bijvoorbeeld last van het willen aanpassen aan de ander en dan de plank daarbij misslaan. Hun eigen interesses en belevingswereld ligt mijlenver van die van de klas. Dus proberen om niet meer op te vallen. Véél te jong gedrag vertonen of echt raar of de clown uithangen. Het is denk ik geen bewuste keus maar ik vind het erg opvallend.
En ouwejongenskrentebrood met volwassenen. Omdat ze die soort van als gelijken zien. (Ik ben daar niet zo enthousiast over maar begrijp het wel beter)

Al met al ben ik nog steeds geen voorstander van Leonardoscholen enzo. :@ de maatschappij is zoals ie is en daar moet je het mee doen. Beter leer je zo vroeg mogelijk omgaan met die verschillen. Wel is het heel fijn dat er nu in ieder geval toegegeven wordt dat dit voor superslimme kinderen moeilijk is en aandacht is voor hun persoonlijke ontwikkeling. (Niet specifiek, maar in het algemeen)
Al blijft het steken om te zien hoe goed mijn grote nu in z'n vel zit en hoe slecht hij het had op de basisschool. ;( en te weten dat mijn kleintje nog 1,5 jaar dit uit moet zitten.
pi_133642349
Tsja.. Na de basisschool komen ze, als ze het goed doen op de cito, meededen aan een plusklas of andere hoogbegaafdendingetjes, en een positief advies van de leerkracht krijgen toch al sneller op het gym of de plusafdeling daarvan terecht. Ik zie het probleem van jonger opsplitsen niet zo als dat ze helpt om op een prettiger manier door de basisschool te komen, en betere kansen hebben op vriendjes, sociaal welbevinden, zelfvertrouwen ed.
Ik zie het passend onderwijs eigenlijk als een groter probleem. Hoorde pas iemand die inviel op het vmbo en schrok van de hoeveelheid problemen in een standaardklas daar, en hoe moeilijk het is de kinderen die gewoon hun best willen doen voor school nog les te geven tussen het orde houden door.
pi_133652695
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
pi_133653847
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:17 schreef snoopy het volgende:
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
(Groot) nadeel is wel dat ze thuis qua familie vaak alleen bovengemiddeld intelligente mensen tegenkomen, op de basisschool dan alleen met hoogbegaafden omgaan en vervolgens naar een categoriaal gymnasium oid gaan waar ook alleen maar erg bovengemiddeld intelligente mensen rondlopen... (en vervolgens naar de uni, zelfde verhaal)

en daarna wordt van ze verwacht dat ze na een universitaire opleiding een leidinggevende positie innemen, maar hebben nog nooit met iemand anders gewerkt met het niveau lager dan WO.....

Ben je midden in de 20 en mag je dan nog eens gaan leren hoe dat moet, een proces dat eigenlijk 20 jaar terug had gemoeten. :P

Geen bashen, maar vooral persoonlijke ervaring.
pi_133654863
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.
pi_133683418
Mijn neefjes waren in de klas ook wat slimmer en verder met rekenen bijvoorbeeld. Zij mochten werken in hun boekje als de rest het klassikaal krijgt uitgelegt en helpen met uitleggen en rekenen op het moment dat de rest van de klas de sommen gingen maken.

Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:37:30 #271
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133684804
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 19:01 schreef Randa_v het volgende:

Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
Dat zullen kinderen die de reguliere stof wat sneller beheersen vast wel eens leuk vinden om te doen. Maar voor een echt hoogbegaafd kind is dat natuurlijk geen uitdaging. Als dat het HB beleid is van de school van jouw kinderen, dan heb ik met die HB kinderen te doen.
pi_133687890
Ikzelf zou ze verebreding aanbieden, dus niet meer en sneller het geijkte werk; want dan lopen ze straks 2 jaar voor en mogen ze met 11 naar de middelbare school. En daar zijn ze dan geestelijk vast nog niet rijp voor.

Dus: verbreden met zaken die anders gewoon niet de revue passeren ivm het huidge training to the cito test...

En daarnaast; laat ze alsjeblieft iets doen wat ze wel moeilijk vinden maar toch wel leuk. Een sport kan ideaal zijn om toch te leren door te zetten en hard te werken.
Whatever...
pi_133687931
Tja je hebt wel de plusklasjes. En een jongen bij Merlijn uit de klas (groep 4) werkt door aan stof groep 5. Klas overslaan of meer is er niet echt. Neefjes zijn ook nooit getest op HB al kon een wel naar een andere school 1x per week voor extra stof. Maar dat mocht niet van de directie. Dus tja ... lastig onderwerp.
pi_133690632
Zodra de directie van school gaat verbieden om naar een plusklas te gaan terwijl ze zelf niets kunnen bieden, zou ik heel snel weg zijn daar....

Hier krijgen we gelukkig van de directeur voor alle vormen van verbreding en verdieping toestemming ook onder schooltijd. Bovenschoolse plusklas van de scholenstichting is vanzelfsprekend geen bezwaar, maar ook talencurssusen onder schooltijd, of meelopen op de school van onze pleegkinderen is totaal geen probleem.

Randa, wat moonah ook al zegt. Met een beetje extra de rest uitleggen en eerder beginnen met werken is voor HB kinderen echt niet voldoende...
Deze kinderen denken en leren vaak heel anders. De reguliere herhaling binnen de methodes zijn vaak veel te uitgebreid. Met 10-25% van de stof leren ze het ook, de overige tijd kunnen ze dan gebruiken voor andere zaken.
  donderdag 28 november 2013 @ 00:50:11 #275
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_133699187
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:03 schreef poemojn het volgende:
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
  donderdag 28 november 2013 @ 07:41:21 #276
54772 Silmarwen
pi_133701499
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
Nou in een management positie of leidinggevende positie, lijkt mij wat inlevingsvermogen wel handig.
pi_133702125
Nou ja, het is niet zo dat gemiddeld begaafde mensen daar persé beter in zijn?
Dus voor een leidinggevende positie is die eigenschap zeker relevant maar heeft niet zoveel met de mate van begaafdheid te maken. Denk ik dan.
pi_133702351
quote:

[..]

Het zou wel eens vooral lastig kunnen zijn voor de persoon zelf..
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133702556
quote:

[..]

nou, dat hangt natuurlijk van de persoon af. de een is wat wereldvreemd en ondervindt daar geen last van, een ander zal zich wellicht buitengesloten voelen en daar wel problemen mee ervaren.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 28 november 2013 @ 10:08:05 #280
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133703393
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 08:51 schreef snoopy het volgende:
Nou ja, het is niet zo dat gemiddeld begaafde mensen daar persé beter in zijn?
Dus voor een leidinggevende positie is die eigenschap zeker relevant maar heeft niet zoveel met de mate van begaafdheid te maken. Denk ik dan.
Ik denk ook niet dat Sil bedoelt dat je dat kan leren van gemiddeld begaafde mensen, maar meer dat je een wat bredere kijk krijgt op verschillende niveaus en invalshoeken als de groep mensen om je heen wat meer gemeleerd is. Dat je doorkrijgt dat de wereld niet alleen bestaat uit mensen die binnen jouw referentiekader vallen, en dat je ook leert daar mee om te gaan.

En dan bedoel ik niet dat alleen zij dat moeten, dat lijkt me sws voor elk kind wenselijk, maar ik snap de opmerking die in eerste instantie gemaakt werd wel. Helemaal los van het HB gebeuren is een veelgehoorde 'eis' van ouders voor een school dat er een goede mix van mensen en achtergronden op een school rond loopt. Nu gaat het dan niet om etnische mix, maar een mix van intelligentie.

Maar goed, zoals Poemojn zei, dat kan je ook opdoen buiten school, kinderen zijn, als het goed is, over het algemeen nog in veel meer 'groepen' actief dan alleen school.
pi_133704323
Ah, ok :)

Ik ben het wat dat betreft met Poemojn eens, buren, familie, sport en andere hobby's brengen je in contact met allerelei verschillende mensen/kinderen.
En ik vermoed dat mensen hun kinderen niet 'zomaar' op een leonardoschool doen. Dan gaat het vaak toch echt helemaal mis op de reguliere school.
  donderdag 28 november 2013 @ 11:11:07 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133704736
Ja, lijkt mij ook hoor. :Y En dan wegen de voordelen vlgs mij zeer zeker wel op tegen de 'nadelen'. Hoewel je dus kan discussieren over hoezeer dit een nadeel is, zoals Grijs ook al vraagt.

Als je kind volledig gaat onderpresteren of totaal gek wordt van frustratie dan liever maar het risico op wereldvreemd, als dat betekent dat een kind wel lekker in zijn vel zit en zich goed kan ontwikkelen.
  donderdag 28 november 2013 @ 13:48:54 #283
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133708959
Ja, ben ik wel eens. Maar goed, mijnese willen niet op voetbal ofzo wegens geen aansluiting. Dan heb ik liever dat ze dit op school treffen. (Komt wellicht ook door het kleine dorp waar we wonen) eigenlijk is het feit dat het zo goed gaat met mijn oudste al reden genoeg om wél een Leonardoschool te zoeken. Ze zijn hier alleen niet (meer) dan moeten we ver weg. En dan heb ik het over 40 km.

Het is (helaas) weer actueel omdat jongste aan de toppen van de scores zit met maximale aanpassingen. -O- zelf ervaart hij wat hij nu doet als 'hard werken' en 'best erover nadenken' helaas dus ook dat zijn faalangst niet erg verbeterd.

Zucht.
pi_133812333
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:19 schreef debuurvrouw het volgende:
.
En ouwejongenskrentebrood met volwassenen. Omdat ze die soort van als gelijken zien. (Ik ben daar niet zo enthousiast over maar begrijp het wel beter)

Dat herken ik heel erg van mijn jeugd, de volwassen ooms en tantes zag ik meer als mijn vrienden dan mijn neefjes en nichtjes.

Voel nu nog steeds een soort verwantschap met de generatie voor mij, (mijn ooms en tantes dus). Maar kan inmiddels ook met mijn neefjes en nichtjes op schieten. In mijn familie sta ik tussen generaties in, als het ware :)
pi_133812614
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 10:52 schreef snoopy het volgende:
Ah, ok :)

Ik ben het wat dat betreft met Poemojn eens, buren, familie, sport en andere hobby's brengen je in contact met allerelei verschillende mensen/kinderen.
En ik vermoed dat mensen hun kinderen niet 'zomaar' op een leonardoschool doen. Dan gaat het vaak toch echt helemaal mis op de reguliere school.
Als ik kinderen had zou ik ze wél 'zomaar' op een Lenoardoschool doen.

Omdat ik ervaren heb hoe fantastisch het kan zijn om een goed stel hersens te hebben, als die hersens maar worden uitgedaagd. Als je dag in dag uit bezig mag met allemaal uitdagende dingen, is het echt heerlijk om hoogbegaafd te zijn.

Dat is een geschenk dat ik ze niet wil ontzeggen, en wat ik belangrijker vind dat met iedereen kunnen om gaan. Dat kan ik ze evt wel buiten school leren.
pi_133816487
Maar vaak kom je er pas achter als je kind(eren) al op een school zitten. En vriendjes hebben.
pi_133816684
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 19:54 schreef snoopy het volgende:
Maar vaak kom je er pas achter als je kind(eren) al op een school zitten. En vriendjes hebben.
Da's waar idd. Dan wordt een 'verhuizing' wel lastiger... alhoewel, ik zelf had niet echt vriendjes op de basisschool, althans niet in de mate dat ik ze heel erg miste toen ik naar een andere school ging. en dat zal wel voor meer hb kids gelden.
pi_133817272
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
pi_133817363
Ik zou er misschien anders over denken als zoiets als een Leonardoschool in de buurt zou zitten. En vaak zitten die groepen binnen een reguliere school Dat zou helemaal ideaal zijn.
pi_133817456
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Ja, dat is ook een goede oplossing :)
  zondag 1 december 2013 @ 20:18:23 #291
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133817543
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Bij jullie is er dus naast de dag naar een andere school, óók nog een plusgroep op de eigen school? Of begrijp ik je verkeerd?
En wordt hetgeen dat er extern wordt aangeboden nog gelinkt aan dat wat er in de gewone klas gebeurt? Of andersom?
pi_133817958
Ja, een dag in de week elders en een plusgroep binnen de eigen school. Wat er extern gebeurt willen ze meer gaan linken aan wat er binnen de reguliere school gebeurt maar in mijn ogen lukt dat nog niet helemaal. De leerkrachten krijgen wel elke week een verslag van wat de kinderen (vaak maar 1 per groep) hebben gedaan op die dag maar in de praktijk is dat nog lastig te combineren.
Die ene dag per week is op een andere locatie met ongeveer 18 kinderen van verschillende scholen uit groep 5 t/m 8.
  zondag 1 december 2013 @ 20:32:38 #293
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133818258
Zo, dat is mooi! En gaat M ook nog naar die plusgroep?
Ik snap wel dat het lastig te linken is. Je moet dan bijna individueel gaan lesgeven, en dat is in een groep van 25/30 kinderen eigenlijk niet haalbaar (al zou het door zowel kinderen, als ouders, als ook door de LK gewenst zijn...).
pi_133818424
Ja, ook naar de plusgroep maar dat is dan alleen een middag. En een uur rekentijgers.

[ Bericht 9% gewijzigd door snoopy op 02-12-2013 10:50:12 ]
  zondag 1 december 2013 @ 21:11:45 #295
54772 Silmarwen
pi_133820307
Grappig, bij mij op de BSO zijn er nu twee naar een Leonardo school gegaan ivm problematiek op school. Niet dat de school zich niet kon of wilde aanpassen, maar meer sociale problematiek mbt vriendjes en een jongen die zich erg moeilijk kon uitten, gefrustreerd was en daardoor de clown uit ging hangen op een moeilijk handelbare manier.

Twee andere kinderen hebben het echter afgeslagen, beiden een klas overgeslagen, maar veel vriendschappen op school en in de buurt (klein dorp). Die blijven dus op de huidige school.

Bieden de scholen waar jullie kinderen naartoe gaan, alles op verschillende niveaus aan? Hier bieden ze 3 niveaus aan. Voor kinderen die meer moeite hebben, gemiddelde leerlingen en leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. De laatste groep werkt ook meer zelfstandig bijvoorbeeld en krijgt werkjes uit het volgende jaar.

Zo leert Yade op school (groep 2) veel met woordherkenning en letters (vorige week een werkblad of boekje met Sinterklaas en de letter S herkennen, naschrijven en aanwijzen) en nu kan ze dus ineens lezen met 5 jaar, dat herkennen van de letters vond ze ineens zo onwijs boeiend dat ze er zelf mee verder ging. Maar ook veel denkwerkjes en denkspelletjes om logica en inzicht te bevorderen.

Wij mogen 16 dec naar de schoolverpleegkundige. Kregen een vragenlijst mee, waar ik wel aangeef dat Yade veel moeite heeft met stilzitten en focussen. Ik weet niet of iemand dit herkent. Het lijkt wel als haar iets niet volledig boeit, dat alles om haar heen boeiend is en ze dus overal naar kijkt en op let (zoals bij zwemles, plafond kijken ho maar, alle andere dingen die om haar heen gebeuren observeert ze tot in de details), maar als ze iets wel leuk vindt, ze een soort hyperconcentratie heeft en in een keer alles opslokt en het dan ook gewoon weet.

Over details trouwens "Mamma, Sinterklaas zijn baard was ineens korter!" Gelukkig kon ik uitleggen dat pappa zijn baart toch ook steeds trimt. :')
pi_133894499
quote:

Ik heb zelf tot m'n 18e alleen tussen gereformeerden gezeten, en het omgaan met niet-gereformeerden lukte daarna ook best. ;) Wij zijn dus niet zo bang voor die wereldvreemdheid. Of de school verder goed is vind ik belangrijker.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:04:09 #297
54772 Silmarwen
pi_137118433
Even een vraagje over een peuter.

Onze oudste zit samen met 2 anderen, in een plusgroepje, in de klas zelf. Deze krijgen moeilijkere werkjes met lezen etc. Ze is nu 5 (in mei 6) en kan lezen en sommetjes maken (alles op en aftrekken tot 20 in ieder geval en zelfs kleine deel sommen. Erg goed in reeksen afmaken en verzinnen) en scoort constant A en A+ bij de CITO scores.

Maar nu onze jongste die 3 jaar en 4 maanden is. Op de PSZ vinden ze al dat ze erg goed kan praten."Mamma, je hebt echt heerlijk gekookt." of "Mamma, ik ga nu even mijn eigen boekjes lezen." "Mag ik deze DVD kijken, ik heb hem er alvast uitgehaald." zijn voor haar normale zinnen. We waren met de oudste bezig met woordjes hakken in letters maar ook lettergrepen, maar nu blijkt dat zij dat dus ook kan. Zelfs woorden met 6 lettergrepen hakt ze feilloos in stukjes. Net een app geprobeerd waarbij ze de letters spellen en ze het goede plaatje moeten opzoeken. Geen enkele fout, zelfs bij woorden als S CH E L P en S T R A N D. We wisten al wel dat ze sommige letters herkent en alle cijfers snapt.

Nu het probleem. Ze is thuis zo enorm stierlijk vervelend, slaapt slecht (en wij dus ook) is vaak erg sacherijnig en vaak geen land mee te bezeilen, als we haar niet bezighouden. Ze gaat 1 ochtend naar de PSZ en vindt dit enorm leuk, ook de gastouder vindt ze geweldig, daar wordt ze constant bezig gehouden.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Zo ja, wat doen we hier nu mee. Ze mag pas na de herfstvakantie naar school (heb al gevraagd of het niet na de zomervakantie kan, maar dat mag alleen met kinderen die voor 1 okt jarig zijn, ze is 18 okt jarig.)
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:10:09 #298
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137118567
Ja ik haalde spellen en educatieve uitdagingen voor haar bij de bieb ( na gemekker kreeg ik het mee pas ) en dat scheelde al veel :)

En opdrachtjes zoals scheur je plaatjes uit de reclame blaadjes die met de letter m beginnen , of zoek uit wat je kan eten , schoeisel , rode dingen etc.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:15:45 #299
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137118682
Hier is er trouwens door extra uitdaging in huiswerk echt wel verbetering in gedrag O+
pi_137119091
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:04 schreef Silmarwen het volgende:
Even een vraagje over een peuter.

Onze oudste zit samen met 2 anderen, in een plusgroepje, in de klas zelf. Deze krijgen moeilijkere werkjes met lezen etc. Ze is nu 5 (in mei 6) en kan lezen en sommetjes maken (alles op en aftrekken tot 20 in ieder geval en zelfs kleine deel sommen. Erg goed in reeksen afmaken en verzinnen) en scoort constant A en A+ bij de CITO scores.

Maar nu onze jongste die 3 jaar en 4 maanden is. Op de PSZ vinden ze al dat ze erg goed kan praten."Mamma, je hebt echt heerlijk gekookt." of "Mamma, ik ga nu even mijn eigen boekjes lezen." "Mag ik deze DVD kijken, ik heb hem er alvast uitgehaald." zijn voor haar normale zinnen. We waren met de oudste bezig met woordjes hakken in letters maar ook lettergrepen, maar nu blijkt dat zij dat dus ook kan. Zelfs woorden met 6 lettergrepen hakt ze feilloos in stukjes. Net een app geprobeerd waarbij ze de letters spellen en ze het goede plaatje moeten opzoeken. Geen enkele fout, zelfs bij woorden als S CH E L P en S T R A N D. We wisten al wel dat ze sommige letters herkent en alle cijfers snapt.

Nu het probleem. Ze is thuis zo enorm stierlijk vervelend, slaapt slecht (en wij dus ook) is vaak erg sacherijnig en vaak geen land mee te bezeilen, als we haar niet bezighouden. Ze gaat 1 ochtend naar de PSZ en vindt dit enorm leuk, ook de gastouder vindt ze geweldig, daar wordt ze constant bezig gehouden.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Zo ja, wat doen we hier nu mee. Ze mag pas na de herfstvakantie naar school (heb al gevraagd of het niet na de zomervakantie kan, maar dat mag alleen met kinderen die voor 1 okt jarig zijn, ze is 18 okt jarig.)
mijn oudste (3,5) heeft ongeveer dezelfde taalontwikkeling. Het bezig houden herken ik wel. Hij gaat 4 dagdelen naar de psz en lijkt zich thuis wel steeds beter zelf te vermaken gelukkig.

ook het doen van uitdagendere spellen is wel herkenbaar (loco, electro, enz). Geen idee verder. Merk dat hij wel toe is aan de basisschool maar vooral ook omdat hij nu 1 van de oudste op de psz is en hij met jongere kindjes minder kan (taaltechnisch). Gelukkig mag hij na de zomervakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')