Bedankt, interessant leesvoer.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
Er is trouwens wel ergens een onderzoek daarover beschikbaar online; http://www.ru.nl/publish/pages/526783/jongeversnelde.pdf
Mja, dat weet ik niet. Ik heb binnen Mensa kort in de commissie voor HB-onderwijs gezeten en heb daar het e.e.a. meegekregen over Leonardo en de manier van werken van de stichting zelf. Kwaliteit wisselt per school, in elk geval, dus dat vind ik erg lastig.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
En er komt mss een Leonardo-afd., zou je dat willen?
Dat bedoel ik met de keuze van dit moment. Je hebt nu blijere enz kinderen en das genoeg. Hoe het later uitpakt zie je dan wel weer.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:15 schreef Muks het volgende:
Hier dus nu een groep overgeslagen en 2 totaal andere kinderen in huis.
"Dit is mijn dochter, ze heet Yade."quote:Op vrijdag 6 april 2012 15:47 schreef Silmarwen het volgende: en vooral, wat moet ik nou communiceren naar haar juf, want ze gaat volgende maand naar school.
Misschien komt dat nog wel na de eerste wenochtend. En ja, ik hoop van wel.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:53 schreef Brighteyes het volgende:
Als de peuterspeelzaal een overdracht doet, dan komt het daar toch iig wel ook in te staan? Mss eens aan de juf vragen wat zij wil weten. Bij de school van Sasha en Oscar is er een 3-jarigen formulier wat je in moet vullen om idd wat details over je kind in kwijt te kunnen.
Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:35 schreef Silmarwen het volgende:
We hebben geen anamneseformulier of wat dan ook gekregen. Ik kom er overigens wel vaak, ik werk in hetzelfde gebouw en de peuterspeelzaal zit er ook. Die doen ook overdracht en vinden mijn dochter zelf ook erg vlot met alles wat ze doet.
Ik kijk wel even, de 23ste heeft ze een wenochtend. Ze kijkt er echt al maanden naar uit, ben bang dat ik haar niet meer mee naar huis krijg.
Hier net zo Grijs. Gelukkig had mijn oudste een oude rot in het vak. Dus toen ik aankaarte dat hij thuis de beginselen van het lezen al onder de knie had, zij m midden in de klas ging 'overhoren' en hij dus compleet dichtsloeg dacht ik dat t nooit meer goed zou komen. Tot ze een week later bij me kwam. Hij weet het merk van de computerschermen en dat kan niet anders dan door lezen. ( was een of ander C merk Belcom ofzo)We gaan het eens anders aanpakken met deze bescheiden jongeman.quote:Op zaterdag 7 april 2012 01:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.
Mijn oudste liet totaal niet zien wat hij kon, op de psz zagen ze wel dat hij een slim ventje was, maar dat hij bijv. kon lezen, was ze niet opgevallen. Op de basisschool liet hij dat soort dingen ook niet merken.
Waarom de boot afhouden? Als ze daar nu mee bezig is, dan is het alleen maar leuk als ze het leert. Als een kind zindelijk wil worden of wil leren fietsen hou je toch ook de boot niet af?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:52 schreef Silmarwen het volgende:
Fijn om te horen Evenstar! Heeft ze dan een groep overgeslagen nu of ligt het niveau er ook anders?
Yade wil graag leren lezen maar we houden de boot wat af. Toch denk ik dat we er wel aan gaan toegeven misschien in overleg met de juffen. De school werkt sowieso in elke klas met 3 niveaus. Moeilijker lerend, gemiddeld en plus.
Sowieso fijn als docenten en scholen opstaan voor extra leerstof en uitdaging maar ik wil ook niet die pushy moeder zijn. Lastig soms.
Wat klinkt dat allemaal superquote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:14 schreef _evenstar_ het volgende:
Het systeem is hier iets anders, maar heeft inderdaad daardoor een groep overgeslagen. van wat ik zo zie en hoor ligt het gelijke aan groep5 , wat mijn neefje in groep 4 nu krijgt heeft arwen allemaal gehad vorig schooljaar.
Maar merk hier sowieso dat er meer kan, elke klas heeft minstens 1 teachersassistant, en er wordt klassikaal e.e.a. gedaan maar ook veel in subgroepjes navenant het niveau , er is veel meer aandacht voor de individuele behoefte.
Laatst ook een schooltripje gehad voor confidence building etc. ik vind het een fijne school
Waar baseer je dit op?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:40 schreef theunderdog het volgende:
Het probleem met hoogbegaafdheid is voornamelijk dat het vaak samen gaat met autisme.
Op die manier komen hoogbegaafde mensen in de problemen, doen ze het slecht op school en komen ze moeilijk aan het werk.
Intelligent zijn is immers erg handig alleen sociale skills zijn net zo of misschien nog wel belangrijker in deze wereld.
Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.quote:
Echt waar? Wat grappig. Zou het misschien een van de kenmerken zijn van iemand met dat syndroomquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.
Mensen met bijvoorbeeld het syndroom van asperger zijn vaak ver boven gemiddeld intelligent.
quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet.
Ik heb het over een ver bovengemiddelde intelligentie.
En autisme is heel breed. Ik heb het hier enkel en alleen over het syndroom van asperger.
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
maar een iq van 100 is gemiddeld. Da's al genoeg dus. En dat is niet (ver) bovengemiddeldquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet.
Maar autismezaken kunnen toch prima in het daarvoor bestemde topicquote:
dat is wat anders dan heel intelligent zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/
Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn.
je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In de test voor kinderen van iets tot en met zeven zit het niet in ieder gevalquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.
Ik ontken dat toch nergens?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:23 schreef poemojn het volgende:
[..]
je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/
Dat is waar.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat is wat anders dan heel intelligent zijn.
QFTquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hoogbegaafde kinderen haken juist niet af wanneer een beroep gedaan wordt op inzicht.
Het ontbreekt ze eerder aan plan-vaardigheden en een goed geheugen omdat ze zich heel lang weten te redden, enkel op inzichtelijk denken.
dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:09 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iets wat ik heel graag mee wil geven aan de ouders met hoogbegaafde kinderen:
Er wordt hier veel gezegd dat hoogbegaafdheid samen gaat met autisme of een asynchrone ontwikkeling wat betreft cognitief/emotioneel.
Een kant die - zover ik heb gezien met het snel doorkijken - niet bepaald wordt belicht hier is dat er ook veel hoogbegaafde kinderen zijn die in dezelfde mate hoogsensitief zijn en juist met hun emotionele begrip van mensen en de wereld eveneens op hun leeftijd voorlopen.
Dit was bij mij namelijk erg het geval, ik was/ben erg intelligent voor mijn leeftijd, met daarnaast erg veel 'wijsheid' over de wereld en mensen voor mijn leeftijd. Er is één ding dat mijn moeder in het bijzonder heel erg verkeerd heeft aangepakt en waarvan ik hoop dat anderen die fout niet maken:
Je kunt misschien vanwege die combinatie van cognitie/emotie bijzonder veel 'verder' zijn in je ontwikkeling, maar je mist simpelweg levenservaring. Mijn moeder behandelde mij toen ik midden in mijn tienerjaren zat alsof ik haar 20+ jarige dochter was op wie ze kon steunen en mee kon praten over haar problemen. Ik heb daar op de dag van vandaag nog steeds veel last van, juist omdat je het héél erg goed kunt begrijpen, maar met als gevolg dat ik het niet kon verwerken vanwege gebrek aan ervaring in simpelweg het aantal jaren op deze wereld.
Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.
Maar ik vind sowieso ongeacht het niveau van je kind dat je 'volwassen problemen' niet met ze bespreekt. Dat doe je maar met een andere volwassene. Maar dat is een andere discussie.
dat klopt ook ja, volwassen met hem communiceren gaat prima. Hij is net 14.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:23 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.
Hoe oud is jouw kind trouwens?
Bovendien is er geen correlatie tussen hoog IQ en autisme. Andersom is er wel een subgroep van autisten hoogintelligent. Verder is nog even dre vraag of je onder hoogbegaafd alleen IQ of ook creativiteit en intrinsieke motivatie schaart (die laatste kan ons onderwijssysteem vakkundig slopen)quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij...quote:Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag.quote:Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet.
Haha, ja, PM ik je net.quote:Op maandag 25 november 2013 22:01 schreef snoopy het volgende:
Is er een plusklas op school binnen de stichting?
ik had er een dagtaak aanquote:Op maandag 25 november 2013 21:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij...
[..]
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag.
Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
Is niet in de buurt. Alleen plusklas.quote:Op maandag 25 november 2013 22:35 schreef poemojn het volgende:
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Doen we al.quote:Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan?
Vooruit toetsen mag officieel niet (directie...), maar doen we toch. Hoe moet je anders verantwoord compacten?quote:Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden?
Bron: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=5183quote:Pijn in je buik van verveling. Welk boek men over (hoog)begaafdheid ook openslaat, er wordt overal geschreven over de lichamelijke, gedragsmatige en emotionele klachten die (hoog)begaafde kinderen kunnen krijgen als ze niet uitgedaagd worden. Is dit echt zo en is daar onderzoek naar gedaan? Hebben deze kinderen echt pijn in de buik van verveling? Koenders (2007) heeft dit kleinschalig onderzocht. Haar onderzoeksgroep bestaat uit 125 (hoog)begaafde kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar. Ze heeft de ouders van deze kinderen benaderd om een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen niet omgezet kunnen worden naar de totale groep (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. Dit komt vooral omdat haar doelgroep te klein is. Ze geeft wel conclusies over de onderzoeksgroep zelf: • Ouders zien dat hun kind, bij te weinig uitdaging, verschijnselen van spanning gaan vertonen. • De spanningen veroorzaken inderdaad lichamelijke klachten, emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Het blijkt dat er kleine verschillen zijn in leeftijd. Bij jongere kinderen komt vaker buikpijn en bedplassen voor, bij 6-8 jarigen komen meer gedragproblemen voor en bij oudere kinderen meer slaapproblemen. Lichamelijke klachten komen minder vaak voor dan emotionele of gedragsproblemen. • Als het ontbreken van cognitieve uitdaging de oorzaak was, werden de klachten minder, nadat er uitdaging aangeboden werd. Koenders (2007) zegt dat de resultaten van haar onderzoek een serieus signaal is naar leerkrachten, ouders en deskundigen. Het blijft namelijk niet alleen bij pijn in de buik krijgen van verveling. Bijna alle kinderen uit haar onderzoeksgroep met problemen ontwikkelen ook gedragsproblemen. Als gedragsproblemen langere tijd bestaan, kost dit veel energie van o.a. ouders en leerkrachten. Dat is jammer omdat het voorkomen kan worden door meer uitdaging aan te bieden zodat (hoog)begaafde kinderen nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden kunnen leren. Koenders (2007) eindigt haar onderzoek met aan te geven dat het niet ophoudt bij het signaleren en diagnosticeren van (hoog)begaafdheid. Dan begint het pas: hoe worden deze kinderen begeleid in het basisonderwijs. Volgens haar houdt begeleiding o.a. in dat men goed kijkt, goed luistert en bereid is toe te geven het zelf niet altijd te weten als leerkracht, maar open te staan voor inbreng van leerlingen.
(Groot) nadeel is wel dat ze thuis qua familie vaak alleen bovengemiddeld intelligente mensen tegenkomen, op de basisschool dan alleen met hoogbegaafden omgaan en vervolgens naar een categoriaal gymnasium oid gaan waar ook alleen maar erg bovengemiddeld intelligente mensen rondlopen... (en vervolgens naar de uni, zelfde verhaal)quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:17 schreef snoopy het volgende:
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
Dat zullen kinderen die de reguliere stof wat sneller beheersen vast wel eens leuk vinden om te doen. Maar voor een echt hoogbegaafd kind is dat natuurlijk geen uitdaging. Als dat het HB beleid is van de school van jouw kinderen, dan heb ik met die HB kinderen te doen.quote:Op woensdag 27 november 2013 19:01 schreef Randa_v het volgende:
Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
quote:Op dinsdag 26 november 2013 21:03 schreef poemojn het volgende:
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.
Nou in een management positie of leidinggevende positie, lijkt mij wat inlevingsvermogen wel handig.quote:Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:
[..]
(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
Het zou wel eens vooral lastig kunnen zijn voor de persoon zelf..quote:Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:
[..]
(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
nou, dat hangt natuurlijk van de persoon af. de een is wat wereldvreemd en ondervindt daar geen last van, een ander zal zich wellicht buitengesloten voelen en daar wel problemen mee ervaren.quote:Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat Sil bedoelt dat je dat kan leren van gemiddeld begaafde mensen, maar meer dat je een wat bredere kijk krijgt op verschillende niveaus en invalshoeken als de groep mensen om je heen wat meer gemeleerd is. Dat je doorkrijgt dat de wereld niet alleen bestaat uit mensen die binnen jouw referentiekader vallen, en dat je ook leert daar mee om te gaan.quote:Op donderdag 28 november 2013 08:51 schreef snoopy het volgende:
Nou ja, het is niet zo dat gemiddeld begaafde mensen daar persé beter in zijn?
Dus voor een leidinggevende positie is die eigenschap zeker relevant maar heeft niet zoveel met de mate van begaafdheid te maken. Denk ik dan.
Dat herken ik heel erg van mijn jeugd, de volwassen ooms en tantes zag ik meer als mijn vrienden dan mijn neefjes en nichtjes.quote:Op dinsdag 26 november 2013 14:19 schreef debuurvrouw het volgende:
.
En ouwejongenskrentebrood met volwassenen. Omdat ze die soort van als gelijken zien. (Ik ben daar niet zo enthousiast over maar begrijp het wel beter)
Als ik kinderen had zou ik ze wél 'zomaar' op een Lenoardoschool doen.quote:Op donderdag 28 november 2013 10:52 schreef snoopy het volgende:
Ah, ok
Ik ben het wat dat betreft met Poemojn eens, buren, familie, sport en andere hobby's brengen je in contact met allerelei verschillende mensen/kinderen.
En ik vermoed dat mensen hun kinderen niet 'zomaar' op een leonardoschool doen. Dan gaat het vaak toch echt helemaal mis op de reguliere school.
Da's waar idd. Dan wordt een 'verhuizing' wel lastiger... alhoewel, ik zelf had niet echt vriendjes op de basisschool, althans niet in de mate dat ik ze heel erg miste toen ik naar een andere school ging. en dat zal wel voor meer hb kids gelden.quote:Op zondag 1 december 2013 19:54 schreef snoopy het volgende:
Maar vaak kom je er pas achter als je kind(eren) al op een school zitten. En vriendjes hebben.
Ja, dat is ook een goede oplossingquote:Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Bij jullie is er dus naast de dag naar een andere school, óók nog een plusgroep op de eigen school? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Ik heb zelf tot m'n 18e alleen tussen gereformeerden gezeten, en het omgaan met niet-gereformeerden lukte daarna ook best.quote:Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:
mijn oudste (3,5) heeft ongeveer dezelfde taalontwikkeling. Het bezig houden herken ik wel. Hij gaat 4 dagdelen naar de psz en lijkt zich thuis wel steeds beter zelf te vermaken gelukkig.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:04 schreef Silmarwen het volgende:
Even een vraagje over een peuter.
Onze oudste zit samen met 2 anderen, in een plusgroepje, in de klas zelf. Deze krijgen moeilijkere werkjes met lezen etc. Ze is nu 5 (in mei 6) en kan lezen en sommetjes maken (alles op en aftrekken tot 20 in ieder geval en zelfs kleine deel sommen. Erg goed in reeksen afmaken en verzinnen) en scoort constant A en A+ bij de CITO scores.
Maar nu onze jongste die 3 jaar en 4 maanden is. Op de PSZ vinden ze al dat ze erg goed kan praten."Mamma, je hebt echt heerlijk gekookt." of "Mamma, ik ga nu even mijn eigen boekjes lezen." "Mag ik deze DVD kijken, ik heb hem er alvast uitgehaald." zijn voor haar normale zinnen. We waren met de oudste bezig met woordjes hakken in letters maar ook lettergrepen, maar nu blijkt dat zij dat dus ook kan. Zelfs woorden met 6 lettergrepen hakt ze feilloos in stukjes. Net een app geprobeerd waarbij ze de letters spellen en ze het goede plaatje moeten opzoeken. Geen enkele fout, zelfs bij woorden als S CH E L P en S T R A N D. We wisten al wel dat ze sommige letters herkent en alle cijfers snapt.
Nu het probleem. Ze is thuis zo enorm stierlijk vervelend, slaapt slecht (en wij dus ook) is vaak erg sacherijnig en vaak geen land mee te bezeilen, als we haar niet bezighouden. Ze gaat 1 ochtend naar de PSZ en vindt dit enorm leuk, ook de gastouder vindt ze geweldig, daar wordt ze constant bezig gehouden.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? Zo ja, wat doen we hier nu mee. Ze mag pas na de herfstvakantie naar school (heb al gevraagd of het niet na de zomervakantie kan, maar dat mag alleen met kinderen die voor 1 okt jarig zijn, ze is 18 okt jarig.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |