abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:29:44 #251
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_132017453
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:23 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.

Hoe oud is jouw kind trouwens?
dat klopt ook ja, volwassen met hem communiceren gaat prima. Hij is net 14.
Maar ik denk dat de meeste ouders hier zich wel bewust zijn van deze valkuil.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 25 november 2013 @ 18:41:27 #252
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133616853
Buufke, ik wil je graag wat credits geven.
Ik heb nu een kind in de groep (gr 4) van net 6 jaar oud, met een IQ van >145 punten. Ik ben al een poosje bezig met eea hier te (her)lezen. Door vooral jouw posts heb ik wat meer inzicht gekregen in de belevingswereld en behoeften van een HB kind. Het manneke in mijn groep is sociaal emotioneel nog heel jong, heeft nauwelijks aansluiting. Maar cognitief en vooral verbaal doet hij niet onder voor een 13 jarige. Dit frustreert hem natuurlijk enorm. Ik ben nog niet erg bekwaam in het anticiperen op HB kinderen, en voel me daar erg in beperkt. Maar ik doe wat ik kan. Er wordt nu (eindelijk!) een traject in gang gezet, maar mijn hemel, ik heb mijn handen vol aan hem. Door al die frustraties vertoont hij erg clownesk gedrag. Ik wil hem vanuit compassie benaderen, maar pfff, mijn geduld wordt enorm op de proef gesteld. Zo, ik moest het even kwijt (had vanmiddag bespreking over hem, en bedacht me dat ik je dit toch even wilde vertellen ;) ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 25 november 2013 @ 19:50:58 #253
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133619498
Noh! :@ van schrik heb ik ook teruggelezen. Knap dat je er lijn in kan ontdekken. (En ik maar denken dat ik me op de vlakte hou over mijn zoons ;) )

Fijn dat je er wat aan hebt. En ik hoop dat je het zo voor elkaar krijgt dat zijn gedrag een beetje minder 'signaalachtig' wordt en minder van je geduld vraagt. Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.

Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet. :*
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 25 november 2013 @ 20:10:34 #254
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_133620365
Moonah Arwen heeft dat precies zo , ok haar iq is niet getest maar ze is behoorlijk intelligent. Ik heb een poosje geleden ook met buuf erover gesproken .
Heb dat als zeer waardevol ervaren en nog. En hoewel we beiden echt nog wel onze "terugvallen" hebben, gaat het zoveel fijner.

Ook erg fijn dat school het oppikt en haar extra uitdaging geeft. Ze had van de week haar eerste spellingsfout gemaakt en is ze zo van slag door geweest en daardoor niet slapen, daardoor slecht luisteren nu samen een gepaste "straf" voor haar gedrag besproken en een dikke pluim gegeven dat ze ook heus een fout mag maken en dat ik het belangrijk vind dat ze haar best doet. Zolang ze haar best doet maken de resultaten mij niet uit! Maar ze heeft heel erg die faalangst en daardoor als ze denkt dat kan ik niet gaat ze dus dwars doen.
Dat vind ik het moeilijkste dat ze bang is te falen. En ik kan lullen als brugman maar ze me niet gelooft daarin?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_133621458
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
Bovendien is er geen correlatie tussen hoog IQ en autisme. Andersom is er wel een subgroep van autisten hoogintelligent. Verder is nog even dre vraag of je onder hoogbegaafd alleen IQ of ook creativiteit en intrinsieke motivatie schaart (die laatste kan ons onderwijssysteem vakkundig slopen)
Whatever...
  maandag 25 november 2013 @ 21:56:07 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133625164
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij... ;)
quote:
Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet. :*
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag. :@

Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133625451
Is er een plusklas op school?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 25 november 2013 @ 22:02:45 #258
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133625537
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:01 schreef snoopy het volgende:
Is er een plusklas op school binnen de stichting?
Haha, ja, PM ik je net. ;)
Halve dag in de week. Mag hij pas in januari naar toe.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133625819
-O-
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 25 november 2013 @ 22:13:13 #260
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133626052
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij... ;)

[..]

Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag. :@

Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
ik had er een dagtaak aan ;) en het is niet eens mijn werk. :+
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133626935
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan? Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden? Of doe je zulke dingen al?
pi_133629149
Succes moonah.
Hier dezelfde leeftijd en groep. En de buitenschoolse plusklas is een enorme redding hier. In ieder geval 1 dagdeel per week met ontwikkelingsgelijken en leren leren.

Sociaal past groep 4 hier best goed, maar hij is niet vooruit te branden op school. Tempo is in de klas drama. En de juffen (en ook wij) kunnen zijn ontwikkeling nauwelijks bijbenen.

Ik heb zo'n medelijden met/bewondering voor de juffen. Ze doen gruwelijk hun best, maar 30 kids met niveau's variërend van M3 tot M7 voor diverse vakken en diverse gebruiksaanwijzingen is bijna niet te doen.

Probeer vooral bij het kind te vragen waar interesses liggen en daar bij aan te sluiten qua pluswerk. Hier zijn dat op moment bijvoorbeeld gebarentaal en dingen als Romeinse cijfers etc.
  dinsdag 26 november 2013 @ 12:39:07 #263
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133639196
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:35 schreef poemojn het volgende:
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Is niet in de buurt. Alleen plusklas.
quote:
Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan?
Doen we al.
quote:
Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden?
Vooruit toetsen mag officieel niet (directie...), maar doen we toch. Hoe moet je anders verantwoord compacten?

Dank allen voor het meedenken. Heb er vannacht echt van wakker gelegen. Bedacht me ook dat het 'storende gedrag' pas va de laatste tijd is. Voorheen waren het fysieke klachtjes, die zijn nu 'over'. Blijkbaar is hij van wanhoop over gegaan op zwaardere middelen...
Heb volgende week overleg met IB'er om een structureel plan op te zetten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133641684
Lastig Moonah.
Ik weet niet of dat betekent dat hij wanhopiger is geworden. Het kan ook samenhangen met de doorgaande ontwikkeling, dat hij nu beter kan uiten wat hij voelt en dat dus ook duidelijker aan zijn omgeving kan laten merken. Het is alleen wel lastiger voor de omgeving dan iets als buikpijn of bedplassen.

/edit
Ik heb even gekeken of ik daar meer over kon vinden
quote:
Pijn in je buik van verveling. Welk boek men over (hoog)begaafdheid ook openslaat, er wordt overal geschreven over de lichamelijke, gedragsmatige en emotionele klachten die (hoog)begaafde kinderen kunnen krijgen als ze niet uitgedaagd worden. Is dit echt zo en is daar onderzoek naar gedaan? Hebben deze kinderen echt pijn in de buik van verveling? Koenders (2007) heeft dit kleinschalig onderzocht. Haar onderzoeksgroep bestaat uit 125 (hoog)begaafde kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar. Ze heeft de ouders van deze kinderen benaderd om een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen niet omgezet kunnen worden naar de totale groep (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. Dit komt vooral omdat haar doelgroep te klein is. Ze geeft wel conclusies over de onderzoeksgroep zelf: • Ouders zien dat hun kind, bij te weinig uitdaging, verschijnselen van spanning gaan vertonen. • De spanningen veroorzaken inderdaad lichamelijke klachten, emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Het blijkt dat er kleine verschillen zijn in leeftijd. Bij jongere kinderen komt vaker buikpijn en bedplassen voor, bij 6-8 jarigen komen meer gedragproblemen voor en bij oudere kinderen meer slaapproblemen. Lichamelijke klachten komen minder vaak voor dan emotionele of gedragsproblemen. • Als het ontbreken van cognitieve uitdaging de oorzaak was, werden de klachten minder, nadat er uitdaging aangeboden werd. Koenders (2007) zegt dat de resultaten van haar onderzoek een serieus signaal is naar leerkrachten, ouders en deskundigen. Het blijft namelijk niet alleen bij pijn in de buik krijgen van verveling. Bijna alle kinderen uit haar onderzoeksgroep met problemen ontwikkelen ook gedragsproblemen. Als gedragsproblemen langere tijd bestaan, kost dit veel energie van o.a. ouders en leerkrachten. Dat is jammer omdat het voorkomen kan worden door meer uitdaging aan te bieden zodat (hoog)begaafde kinderen nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden kunnen leren. Koenders (2007) eindigt haar onderzoek met aan te geven dat het niet ophoudt bij het signaleren en diagnosticeren van (hoog)begaafdheid. Dan begint het pas: hoe worden deze kinderen begeleid in het basisonderwijs. Volgens haar houdt begeleiding o.a. in dat men goed kijkt, goed luistert en bereid is toe te geven het zelf niet altijd te weten als leerkracht, maar open te staan voor inbreng van leerlingen.
Bron: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=5183

[ Bericht 80% gewijzigd door poemojn op 26-11-2013 14:12:18 ]
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:19:42 #265
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133642050
Ik heb ook even nagedacht Moonah. Eigenlijk zou er *iets* moeten zijn dat samenspel bevordert. Ik weet dat er voor de onderbouw een soort schoenenspel is dat je met verschillende kinderen kunt spelen maar ieder op z'n eigen niveau. Het zou wel mooi zijn als zoiets er ook zou zijn voor groep 4.

Mijn jongens hebben bijvoorbeeld last van het willen aanpassen aan de ander en dan de plank daarbij misslaan. Hun eigen interesses en belevingswereld ligt mijlenver van die van de klas. Dus proberen om niet meer op te vallen. Véél te jong gedrag vertonen of echt raar of de clown uithangen. Het is denk ik geen bewuste keus maar ik vind het erg opvallend.
En ouwejongenskrentebrood met volwassenen. Omdat ze die soort van als gelijken zien. (Ik ben daar niet zo enthousiast over maar begrijp het wel beter)

Al met al ben ik nog steeds geen voorstander van Leonardoscholen enzo. :@ de maatschappij is zoals ie is en daar moet je het mee doen. Beter leer je zo vroeg mogelijk omgaan met die verschillen. Wel is het heel fijn dat er nu in ieder geval toegegeven wordt dat dit voor superslimme kinderen moeilijk is en aandacht is voor hun persoonlijke ontwikkeling. (Niet specifiek, maar in het algemeen)
Al blijft het steken om te zien hoe goed mijn grote nu in z'n vel zit en hoe slecht hij het had op de basisschool. ;( en te weten dat mijn kleintje nog 1,5 jaar dit uit moet zitten.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133642349
Tsja.. Na de basisschool komen ze, als ze het goed doen op de cito, meededen aan een plusklas of andere hoogbegaafdendingetjes, en een positief advies van de leerkracht krijgen toch al sneller op het gym of de plusafdeling daarvan terecht. Ik zie het probleem van jonger opsplitsen niet zo als dat ze helpt om op een prettiger manier door de basisschool te komen, en betere kansen hebben op vriendjes, sociaal welbevinden, zelfvertrouwen ed.
Ik zie het passend onderwijs eigenlijk als een groter probleem. Hoorde pas iemand die inviel op het vmbo en schrok van de hoeveelheid problemen in een standaardklas daar, en hoe moeilijk het is de kinderen die gewoon hun best willen doen voor school nog les te geven tussen het orde houden door.
pi_133652695
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_133653847
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:17 schreef snoopy het volgende:
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
(Groot) nadeel is wel dat ze thuis qua familie vaak alleen bovengemiddeld intelligente mensen tegenkomen, op de basisschool dan alleen met hoogbegaafden omgaan en vervolgens naar een categoriaal gymnasium oid gaan waar ook alleen maar erg bovengemiddeld intelligente mensen rondlopen... (en vervolgens naar de uni, zelfde verhaal)

en daarna wordt van ze verwacht dat ze na een universitaire opleiding een leidinggevende positie innemen, maar hebben nog nooit met iemand anders gewerkt met het niveau lager dan WO.....

Ben je midden in de 20 en mag je dan nog eens gaan leren hoe dat moet, een proces dat eigenlijk 20 jaar terug had gemoeten. :P

Geen bashen, maar vooral persoonlijke ervaring.
pi_133654863
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.
pi_133683418
Mijn neefjes waren in de klas ook wat slimmer en verder met rekenen bijvoorbeeld. Zij mochten werken in hun boekje als de rest het klassikaal krijgt uitgelegt en helpen met uitleggen en rekenen op het moment dat de rest van de klas de sommen gingen maken.

Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:37:30 #271
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133684804
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 19:01 schreef Randa_v het volgende:

Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
Dat zullen kinderen die de reguliere stof wat sneller beheersen vast wel eens leuk vinden om te doen. Maar voor een echt hoogbegaafd kind is dat natuurlijk geen uitdaging. Als dat het HB beleid is van de school van jouw kinderen, dan heb ik met die HB kinderen te doen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133687890
Ikzelf zou ze verebreding aanbieden, dus niet meer en sneller het geijkte werk; want dan lopen ze straks 2 jaar voor en mogen ze met 11 naar de middelbare school. En daar zijn ze dan geestelijk vast nog niet rijp voor.

Dus: verbreden met zaken die anders gewoon niet de revue passeren ivm het huidge training to the cito test...

En daarnaast; laat ze alsjeblieft iets doen wat ze wel moeilijk vinden maar toch wel leuk. Een sport kan ideaal zijn om toch te leren door te zetten en hard te werken.
Whatever...
pi_133687931
Tja je hebt wel de plusklasjes. En een jongen bij Merlijn uit de klas (groep 4) werkt door aan stof groep 5. Klas overslaan of meer is er niet echt. Neefjes zijn ook nooit getest op HB al kon een wel naar een andere school 1x per week voor extra stof. Maar dat mocht niet van de directie. Dus tja ... lastig onderwerp.
pi_133690632
Zodra de directie van school gaat verbieden om naar een plusklas te gaan terwijl ze zelf niets kunnen bieden, zou ik heel snel weg zijn daar....

Hier krijgen we gelukkig van de directeur voor alle vormen van verbreding en verdieping toestemming ook onder schooltijd. Bovenschoolse plusklas van de scholenstichting is vanzelfsprekend geen bezwaar, maar ook talencurssusen onder schooltijd, of meelopen op de school van onze pleegkinderen is totaal geen probleem.

Randa, wat moonah ook al zegt. Met een beetje extra de rest uitleggen en eerder beginnen met werken is voor HB kinderen echt niet voldoende...
Deze kinderen denken en leren vaak heel anders. De reguliere herhaling binnen de methodes zijn vaak veel te uitgebreid. Met 10-25% van de stof leren ze het ook, de overige tijd kunnen ze dan gebruiken voor andere zaken.
  donderdag 28 november 2013 @ 00:50:11 #275
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_133699187
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:03 schreef poemojn het volgende:
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.
:D

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 28 november 2013 @ 07:41:21 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_133701499
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

:D

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
Nou in een management positie of leidinggevende positie, lijkt mij wat inlevingsvermogen wel handig.
pi_133702125
Nou ja, het is niet zo dat gemiddeld begaafde mensen daar persé beter in zijn?
Dus voor een leidinggevende positie is die eigenschap zeker relevant maar heeft niet zoveel met de mate van begaafdheid te maken. Denk ik dan.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_133702351
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

:D

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
Het zou wel eens vooral lastig kunnen zijn voor de persoon zelf..
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133702556
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

:D

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
nou, dat hangt natuurlijk van de persoon af. de een is wat wereldvreemd en ondervindt daar geen last van, een ander zal zich wellicht buitengesloten voelen en daar wel problemen mee ervaren.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 28 november 2013 @ 10:08:05 #280
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133703393
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 08:51 schreef snoopy het volgende:
Nou ja, het is niet zo dat gemiddeld begaafde mensen daar persé beter in zijn?
Dus voor een leidinggevende positie is die eigenschap zeker relevant maar heeft niet zoveel met de mate van begaafdheid te maken. Denk ik dan.
Ik denk ook niet dat Sil bedoelt dat je dat kan leren van gemiddeld begaafde mensen, maar meer dat je een wat bredere kijk krijgt op verschillende niveaus en invalshoeken als de groep mensen om je heen wat meer gemeleerd is. Dat je doorkrijgt dat de wereld niet alleen bestaat uit mensen die binnen jouw referentiekader vallen, en dat je ook leert daar mee om te gaan.

En dan bedoel ik niet dat alleen zij dat moeten, dat lijkt me sws voor elk kind wenselijk, maar ik snap de opmerking die in eerste instantie gemaakt werd wel. Helemaal los van het HB gebeuren is een veelgehoorde 'eis' van ouders voor een school dat er een goede mix van mensen en achtergronden op een school rond loopt. Nu gaat het dan niet om etnische mix, maar een mix van intelligentie.

Maar goed, zoals Poemojn zei, dat kan je ook opdoen buiten school, kinderen zijn, als het goed is, over het algemeen nog in veel meer 'groepen' actief dan alleen school.
***
pi_133704323
Ah, ok :)

Ik ben het wat dat betreft met Poemojn eens, buren, familie, sport en andere hobby's brengen je in contact met allerelei verschillende mensen/kinderen.
En ik vermoed dat mensen hun kinderen niet 'zomaar' op een leonardoschool doen. Dan gaat het vaak toch echt helemaal mis op de reguliere school.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 28 november 2013 @ 11:11:07 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133704736
Ja, lijkt mij ook hoor. :Y En dan wegen de voordelen vlgs mij zeer zeker wel op tegen de 'nadelen'. Hoewel je dus kan discussieren over hoezeer dit een nadeel is, zoals Grijs ook al vraagt.

Als je kind volledig gaat onderpresteren of totaal gek wordt van frustratie dan liever maar het risico op wereldvreemd, als dat betekent dat een kind wel lekker in zijn vel zit en zich goed kan ontwikkelen.
***
  donderdag 28 november 2013 @ 13:48:54 #283
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_133708959
Ja, ben ik wel eens. Maar goed, mijnese willen niet op voetbal ofzo wegens geen aansluiting. Dan heb ik liever dat ze dit op school treffen. (Komt wellicht ook door het kleine dorp waar we wonen) eigenlijk is het feit dat het zo goed gaat met mijn oudste al reden genoeg om wél een Leonardoschool te zoeken. Ze zijn hier alleen niet (meer) dan moeten we ver weg. En dan heb ik het over 40 km.

Het is (helaas) weer actueel omdat jongste aan de toppen van de scores zit met maximale aanpassingen. -O- zelf ervaart hij wat hij nu doet als 'hard werken' en 'best erover nadenken' helaas dus ook dat zijn faalangst niet erg verbeterd.

Zucht.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_133812333
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:19 schreef debuurvrouw het volgende:
.
En ouwejongenskrentebrood met volwassenen. Omdat ze die soort van als gelijken zien. (Ik ben daar niet zo enthousiast over maar begrijp het wel beter)

Dat herken ik heel erg van mijn jeugd, de volwassen ooms en tantes zag ik meer als mijn vrienden dan mijn neefjes en nichtjes.

Voel nu nog steeds een soort verwantschap met de generatie voor mij, (mijn ooms en tantes dus). Maar kan inmiddels ook met mijn neefjes en nichtjes op schieten. In mijn familie sta ik tussen generaties in, als het ware :)
pi_133812614
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 10:52 schreef snoopy het volgende:
Ah, ok :)

Ik ben het wat dat betreft met Poemojn eens, buren, familie, sport en andere hobby's brengen je in contact met allerelei verschillende mensen/kinderen.
En ik vermoed dat mensen hun kinderen niet 'zomaar' op een leonardoschool doen. Dan gaat het vaak toch echt helemaal mis op de reguliere school.
Als ik kinderen had zou ik ze wél 'zomaar' op een Lenoardoschool doen.

Omdat ik ervaren heb hoe fantastisch het kan zijn om een goed stel hersens te hebben, als die hersens maar worden uitgedaagd. Als je dag in dag uit bezig mag met allemaal uitdagende dingen, is het echt heerlijk om hoogbegaafd te zijn.

Dat is een geschenk dat ik ze niet wil ontzeggen, en wat ik belangrijker vind dat met iedereen kunnen om gaan. Dat kan ik ze evt wel buiten school leren.
pi_133816487
Maar vaak kom je er pas achter als je kind(eren) al op een school zitten. En vriendjes hebben.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_133816684
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 19:54 schreef snoopy het volgende:
Maar vaak kom je er pas achter als je kind(eren) al op een school zitten. En vriendjes hebben.
Da's waar idd. Dan wordt een 'verhuizing' wel lastiger... alhoewel, ik zelf had niet echt vriendjes op de basisschool, althans niet in de mate dat ik ze heel erg miste toen ik naar een andere school ging. en dat zal wel voor meer hb kids gelden.
pi_133817272
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_133817363
Ik zou er misschien anders over denken als zoiets als een Leonardoschool in de buurt zou zitten. En vaak zitten die groepen binnen een reguliere school Dat zou helemaal ideaal zijn.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_133817456
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Ja, dat is ook een goede oplossing :)
  zondag 1 december 2013 @ 20:18:23 #291
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133817543
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 20:12 schreef snoopy het volgende:
Dat komt idd vaak voor ja en dus kies je dan makkelijker voor een Leonardoschool.
Hier is er (gelukkig) nog een tussenoplossing: 1 dag in de week naar een school voor HB-ers en de andere dagen naar je eigen school met Plusgroep en uitdaging en verrijking op reguliere vakken.
Bij jullie is er dus naast de dag naar een andere school, óók nog een plusgroep op de eigen school? Of begrijp ik je verkeerd?
En wordt hetgeen dat er extern wordt aangeboden nog gelinkt aan dat wat er in de gewone klas gebeurt? Of andersom?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133817958
Ja, een dag in de week elders en een plusgroep binnen de eigen school. Wat er extern gebeurt willen ze meer gaan linken aan wat er binnen de reguliere school gebeurt maar in mijn ogen lukt dat nog niet helemaal. De leerkrachten krijgen wel elke week een verslag van wat de kinderen (vaak maar 1 per groep) hebben gedaan op die dag maar in de praktijk is dat nog lastig te combineren.
Die ene dag per week is op een andere locatie met ongeveer 18 kinderen van verschillende scholen uit groep 5 t/m 8.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 1 december 2013 @ 20:32:38 #293
11682 Moonah
Jolie femme
pi_133818258
Zo, dat is mooi! En gaat M ook nog naar die plusgroep?
Ik snap wel dat het lastig te linken is. Je moet dan bijna individueel gaan lesgeven, en dat is in een groep van 25/30 kinderen eigenlijk niet haalbaar (al zou het door zowel kinderen, als ouders, als ook door de LK gewenst zijn...).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_133818424
Ja, ook naar de plusgroep maar dat is dan alleen een middag. En een uur rekentijgers.

[ Bericht 9% gewijzigd door snoopy op 02-12-2013 10:50:12 ]
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 1 december 2013 @ 21:11:45 #295
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_133820307
Grappig, bij mij op de BSO zijn er nu twee naar een Leonardo school gegaan ivm problematiek op school. Niet dat de school zich niet kon of wilde aanpassen, maar meer sociale problematiek mbt vriendjes en een jongen die zich erg moeilijk kon uitten, gefrustreerd was en daardoor de clown uit ging hangen op een moeilijk handelbare manier.

Twee andere kinderen hebben het echter afgeslagen, beiden een klas overgeslagen, maar veel vriendschappen op school en in de buurt (klein dorp). Die blijven dus op de huidige school.

Bieden de scholen waar jullie kinderen naartoe gaan, alles op verschillende niveaus aan? Hier bieden ze 3 niveaus aan. Voor kinderen die meer moeite hebben, gemiddelde leerlingen en leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. De laatste groep werkt ook meer zelfstandig bijvoorbeeld en krijgt werkjes uit het volgende jaar.

Zo leert Yade op school (groep 2) veel met woordherkenning en letters (vorige week een werkblad of boekje met Sinterklaas en de letter S herkennen, naschrijven en aanwijzen) en nu kan ze dus ineens lezen met 5 jaar, dat herkennen van de letters vond ze ineens zo onwijs boeiend dat ze er zelf mee verder ging. Maar ook veel denkwerkjes en denkspelletjes om logica en inzicht te bevorderen.

Wij mogen 16 dec naar de schoolverpleegkundige. Kregen een vragenlijst mee, waar ik wel aangeef dat Yade veel moeite heeft met stilzitten en focussen. Ik weet niet of iemand dit herkent. Het lijkt wel als haar iets niet volledig boeit, dat alles om haar heen boeiend is en ze dus overal naar kijkt en op let (zoals bij zwemles, plafond kijken ho maar, alle andere dingen die om haar heen gebeuren observeert ze tot in de details), maar als ze iets wel leuk vindt, ze een soort hyperconcentratie heeft en in een keer alles opslokt en het dan ook gewoon weet.

Over details trouwens "Mamma, Sinterklaas zijn baard was ineens korter!" Gelukkig kon ik uitleggen dat pappa zijn baart toch ook steeds trimt. :')
pi_133894499
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 00:50 schreef Grijs het volgende:
:D

(Hoe erg is het eigenlijk als je weinig normaal begaafde mensen kent? Je wordt er wel wat wereldvreemd van, maar hoe erg is dat?)
Ik heb zelf tot m'n 18e alleen tussen gereformeerden gezeten, en het omgaan met niet-gereformeerden lukte daarna ook best. ;) Wij zijn dus niet zo bang voor die wereldvreemdheid. Of de school verder goed is vind ik belangrijker.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:04:09 #297
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_137118433
Even een vraagje over een peuter.

Onze oudste zit samen met 2 anderen, in een plusgroepje, in de klas zelf. Deze krijgen moeilijkere werkjes met lezen etc. Ze is nu 5 (in mei 6) en kan lezen en sommetjes maken (alles op en aftrekken tot 20 in ieder geval en zelfs kleine deel sommen. Erg goed in reeksen afmaken en verzinnen) en scoort constant A en A+ bij de CITO scores.

Maar nu onze jongste die 3 jaar en 4 maanden is. Op de PSZ vinden ze al dat ze erg goed kan praten."Mamma, je hebt echt heerlijk gekookt." of "Mamma, ik ga nu even mijn eigen boekjes lezen." "Mag ik deze DVD kijken, ik heb hem er alvast uitgehaald." zijn voor haar normale zinnen. We waren met de oudste bezig met woordjes hakken in letters maar ook lettergrepen, maar nu blijkt dat zij dat dus ook kan. Zelfs woorden met 6 lettergrepen hakt ze feilloos in stukjes. Net een app geprobeerd waarbij ze de letters spellen en ze het goede plaatje moeten opzoeken. Geen enkele fout, zelfs bij woorden als S CH E L P en S T R A N D. We wisten al wel dat ze sommige letters herkent en alle cijfers snapt.

Nu het probleem. Ze is thuis zo enorm stierlijk vervelend, slaapt slecht (en wij dus ook) is vaak erg sacherijnig en vaak geen land mee te bezeilen, als we haar niet bezighouden. Ze gaat 1 ochtend naar de PSZ en vindt dit enorm leuk, ook de gastouder vindt ze geweldig, daar wordt ze constant bezig gehouden.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Zo ja, wat doen we hier nu mee. Ze mag pas na de herfstvakantie naar school (heb al gevraagd of het niet na de zomervakantie kan, maar dat mag alleen met kinderen die voor 1 okt jarig zijn, ze is 18 okt jarig.)
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:10:09 #298
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137118567
Ja ik haalde spellen en educatieve uitdagingen voor haar bij de bieb ( na gemekker kreeg ik het mee pas ) en dat scheelde al veel :)

En opdrachtjes zoals scheur je plaatjes uit de reclame blaadjes die met de letter m beginnen , of zoek uit wat je kan eten , schoeisel , rode dingen etc.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:15:45 #299
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_137118682
Hier is er trouwens door extra uitdaging in huiswerk echt wel verbetering in gedrag O+
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_137119091
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:04 schreef Silmarwen het volgende:
Even een vraagje over een peuter.

Onze oudste zit samen met 2 anderen, in een plusgroepje, in de klas zelf. Deze krijgen moeilijkere werkjes met lezen etc. Ze is nu 5 (in mei 6) en kan lezen en sommetjes maken (alles op en aftrekken tot 20 in ieder geval en zelfs kleine deel sommen. Erg goed in reeksen afmaken en verzinnen) en scoort constant A en A+ bij de CITO scores.

Maar nu onze jongste die 3 jaar en 4 maanden is. Op de PSZ vinden ze al dat ze erg goed kan praten."Mamma, je hebt echt heerlijk gekookt." of "Mamma, ik ga nu even mijn eigen boekjes lezen." "Mag ik deze DVD kijken, ik heb hem er alvast uitgehaald." zijn voor haar normale zinnen. We waren met de oudste bezig met woordjes hakken in letters maar ook lettergrepen, maar nu blijkt dat zij dat dus ook kan. Zelfs woorden met 6 lettergrepen hakt ze feilloos in stukjes. Net een app geprobeerd waarbij ze de letters spellen en ze het goede plaatje moeten opzoeken. Geen enkele fout, zelfs bij woorden als S CH E L P en S T R A N D. We wisten al wel dat ze sommige letters herkent en alle cijfers snapt.

Nu het probleem. Ze is thuis zo enorm stierlijk vervelend, slaapt slecht (en wij dus ook) is vaak erg sacherijnig en vaak geen land mee te bezeilen, als we haar niet bezighouden. Ze gaat 1 ochtend naar de PSZ en vindt dit enorm leuk, ook de gastouder vindt ze geweldig, daar wordt ze constant bezig gehouden.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Zo ja, wat doen we hier nu mee. Ze mag pas na de herfstvakantie naar school (heb al gevraagd of het niet na de zomervakantie kan, maar dat mag alleen met kinderen die voor 1 okt jarig zijn, ze is 18 okt jarig.)
mijn oudste (3,5) heeft ongeveer dezelfde taalontwikkeling. Het bezig houden herken ik wel. Hij gaat 4 dagdelen naar de psz en lijkt zich thuis wel steeds beter zelf te vermaken gelukkig.

ook het doen van uitdagendere spellen is wel herkenbaar (loco, electro, enz). Geen idee verder. Merk dat hij wel toe is aan de basisschool maar vooral ook omdat hij nu 1 van de oudste op de psz is en hij met jongere kindjes minder kan (taaltechnisch). Gelukkig mag hij na de zomervakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')