Bedankt, interessant leesvoer.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
Er is trouwens wel ergens een onderzoek daarover beschikbaar online; http://www.ru.nl/publish/pages/526783/jongeversnelde.pdf
Mja, dat weet ik niet. Ik heb binnen Mensa kort in de commissie voor HB-onderwijs gezeten en heb daar het e.e.a. meegekregen over Leonardo en de manier van werken van de stichting zelf. Kwaliteit wisselt per school, in elk geval, dus dat vind ik erg lastig.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:51 schreef poemojn het volgende:
En er komt mss een Leonardo-afd., zou je dat willen?
Dat bedoel ik met de keuze van dit moment. Je hebt nu blijere enz kinderen en das genoeg. Hoe het later uitpakt zie je dan wel weer.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:15 schreef Muks het volgende:
Hier dus nu een groep overgeslagen en 2 totaal andere kinderen in huis.
"Dit is mijn dochter, ze heet Yade."quote:Op vrijdag 6 april 2012 15:47 schreef Silmarwen het volgende: en vooral, wat moet ik nou communiceren naar haar juf, want ze gaat volgende maand naar school.
Misschien komt dat nog wel na de eerste wenochtend. En ja, ik hoop van wel.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:53 schreef Brighteyes het volgende:
Als de peuterspeelzaal een overdracht doet, dan komt het daar toch iig wel ook in te staan? Mss eens aan de juf vragen wat zij wil weten. Bij de school van Sasha en Oscar is er een 3-jarigen formulier wat je in moet vullen om idd wat details over je kind in kwijt te kunnen.
Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:35 schreef Silmarwen het volgende:
We hebben geen anamneseformulier of wat dan ook gekregen. Ik kom er overigens wel vaak, ik werk in hetzelfde gebouw en de peuterspeelzaal zit er ook. Die doen ook overdracht en vinden mijn dochter zelf ook erg vlot met alles wat ze doet.
Ik kijk wel even, de 23ste heeft ze een wenochtend. Ze kijkt er echt al maanden naar uit, ben bang dat ik haar niet meer mee naar huis krijg.
Hier net zo Grijs. Gelukkig had mijn oudste een oude rot in het vak. Dus toen ik aankaarte dat hij thuis de beginselen van het lezen al onder de knie had, zij m midden in de klas ging 'overhoren' en hij dus compleet dichtsloeg dacht ik dat t nooit meer goed zou komen. Tot ze een week later bij me kwam. Hij weet het merk van de computerschermen en dat kan niet anders dan door lezen. ( was een of ander C merk Belcom ofzo)We gaan het eens anders aanpakken met deze bescheiden jongeman.quote:Op zaterdag 7 april 2012 01:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als het op de peuterspeelzaal opvalt, dan zullen ze dat op de basisschool waarschijnlijk ook wel zien. Dan kan je inderdaad nog wel even aankijken hoe het gaat.
Mijn oudste liet totaal niet zien wat hij kon, op de psz zagen ze wel dat hij een slim ventje was, maar dat hij bijv. kon lezen, was ze niet opgevallen. Op de basisschool liet hij dat soort dingen ook niet merken.
Waarom de boot afhouden? Als ze daar nu mee bezig is, dan is het alleen maar leuk als ze het leert. Als een kind zindelijk wil worden of wil leren fietsen hou je toch ook de boot niet af?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:52 schreef Silmarwen het volgende:
Fijn om te horen Evenstar! Heeft ze dan een groep overgeslagen nu of ligt het niveau er ook anders?
Yade wil graag leren lezen maar we houden de boot wat af. Toch denk ik dat we er wel aan gaan toegeven misschien in overleg met de juffen. De school werkt sowieso in elke klas met 3 niveaus. Moeilijker lerend, gemiddeld en plus.
Sowieso fijn als docenten en scholen opstaan voor extra leerstof en uitdaging maar ik wil ook niet die pushy moeder zijn. Lastig soms.
Wat klinkt dat allemaal superquote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:14 schreef _evenstar_ het volgende:
Het systeem is hier iets anders, maar heeft inderdaad daardoor een groep overgeslagen. van wat ik zo zie en hoor ligt het gelijke aan groep5 , wat mijn neefje in groep 4 nu krijgt heeft arwen allemaal gehad vorig schooljaar.
Maar merk hier sowieso dat er meer kan, elke klas heeft minstens 1 teachersassistant, en er wordt klassikaal e.e.a. gedaan maar ook veel in subgroepjes navenant het niveau , er is veel meer aandacht voor de individuele behoefte.
Laatst ook een schooltripje gehad voor confidence building etc. ik vind het een fijne school
Waar baseer je dit op?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:40 schreef theunderdog het volgende:
Het probleem met hoogbegaafdheid is voornamelijk dat het vaak samen gaat met autisme.
Op die manier komen hoogbegaafde mensen in de problemen, doen ze het slecht op school en komen ze moeilijk aan het werk.
Intelligent zijn is immers erg handig alleen sociale skills zijn net zo of misschien nog wel belangrijker in deze wereld.
Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.quote:
Echt waar? Wat grappig. Zou het misschien een van de kenmerken zijn van iemand met dat syndroomquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik kijk er nu op terug en misschien moet ik het wel omdraaien.
Mensen met bijvoorbeeld het syndroom van asperger zijn vaak ver boven gemiddeld intelligent.
quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet.
Ik heb het over een ver bovengemiddelde intelligentie.
En autisme is heel breed. Ik heb het hier enkel en alleen over het syndroom van asperger.
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
maar een iq van 100 is gemiddeld. Da's al genoeg dus. En dat is niet (ver) bovengemiddeldquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:13 schreef poemojn het volgende:
Dat is vrij logisch aangezien je geen diagnose Asperger kunt krijgen met een benedengemiddelde intelligentie. Toch zijn heel erg veel mensen met autisme zwakbegaafd.
Er zijn ook onderzoekers die individueler willen kijken en iemand autistisch willen noemen als zijn sociale vaardigheden 2 standaarddeviaties beneden zijn iq liggen. Ik weet alleen niet meer hoe die bekendste onderzoeker heet.
Maar autismezaken kunnen toch prima in het daarvoor bestemde topicquote:
dat is wat anders dan heel intelligent zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/
Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/
Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Geheugen vormt maar een heel klein deel van de IQ-testen zoals die er nu zijn.
je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.balansdigitaal(...)-asperger/kenmerken/
Ze hebben vaak een erg goed geheugen. En zijn dus op school ook vaak relatief tot erg goed.
In de test voor kinderen van iets tot en met zeven zit het niet in ieder gevalquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Sterker nog, volgens mij zit dat niet eens in de IQ-testen, maar is dat iets wat los getest wordt.
Ik ontken dat toch nergens?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:23 schreef poemojn het volgende:
[..]
je hebt de verkeerde lijst te pakken, het gaat ons om punt 4 en 5 bij http://www.balansdigitaal(...)osecritera-asperger/
Dat is waar.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat is wat anders dan heel intelligent zijn.
QFTquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hoogbegaafde kinderen haken juist niet af wanneer een beroep gedaan wordt op inzicht.
Het ontbreekt ze eerder aan plan-vaardigheden en een goed geheugen omdat ze zich heel lang weten te redden, enkel op inzichtelijk denken.
dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:09 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iets wat ik heel graag mee wil geven aan de ouders met hoogbegaafde kinderen:
Er wordt hier veel gezegd dat hoogbegaafdheid samen gaat met autisme of een asynchrone ontwikkeling wat betreft cognitief/emotioneel.
Een kant die - zover ik heb gezien met het snel doorkijken - niet bepaald wordt belicht hier is dat er ook veel hoogbegaafde kinderen zijn die in dezelfde mate hoogsensitief zijn en juist met hun emotionele begrip van mensen en de wereld eveneens op hun leeftijd voorlopen.
Dit was bij mij namelijk erg het geval, ik was/ben erg intelligent voor mijn leeftijd, met daarnaast erg veel 'wijsheid' over de wereld en mensen voor mijn leeftijd. Er is één ding dat mijn moeder in het bijzonder heel erg verkeerd heeft aangepakt en waarvan ik hoop dat anderen die fout niet maken:
Je kunt misschien vanwege die combinatie van cognitie/emotie bijzonder veel 'verder' zijn in je ontwikkeling, maar je mist simpelweg levenservaring. Mijn moeder behandelde mij toen ik midden in mijn tienerjaren zat alsof ik haar 20+ jarige dochter was op wie ze kon steunen en mee kon praten over haar problemen. Ik heb daar op de dag van vandaag nog steeds veel last van, juist omdat je het héél erg goed kunt begrijpen, maar met als gevolg dat ik het niet kon verwerken vanwege gebrek aan ervaring in simpelweg het aantal jaren op deze wereld.
Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dit evenwicht is sowieso lastig ja. Ik worstel daar wel eens mee. Xboxspellen bijvoorbeeld. Je wil het kind niet vervreemden van zijn leeftijdsgenoten en qua ontwikkelingsniveau is hij ook net zo oud. Maar qua levensjaren toch 2 jonger. Dat is veel op die leeftijd. En zo zijn er meer dingetjes. Kwestie van een beetje aanvoelen.
Maar ik vind sowieso ongeacht het niveau van je kind dat je 'volwassen problemen' niet met ze bespreekt. Dat doe je maar met een andere volwassene. Maar dat is een andere discussie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |