Het ene uiterste krijgt nu al aangepast onderwijs.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:44 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Jullie zouden graag zien dat er in het basisonderwijs al een soort van vmbo-basis/kader en gymnasiumachtig niveau onderscheiden wordt? En dan in zijn algemeenheid? Of alleen als er blijkbaar problemen zijn?
Je verwoordt het eigenlijk zoals ik bedoel.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:40 schreef p_iglet het volgende:
maar is het feit dat maar 1/3e van de kinderen echt wat aan het huidige schoolsysteem heeft, dan niet een manco van het schoolsysteem?
Af en toe vervelen is niets mis mee, maar ik had mijn bovenbouw tijd op het VWO toch liever nuttiger besteed dan met het spijbelen van de helft van de lessen.
Dan toch liever een VWOplus, of TVWO, waar ook meer aandacht is voor het leren studeren.
Je intrinsieke motivatie moet wel heel goed zijn wil je ondanks weinig externe stimulatie toch het optimale uit jezelf kunnen halen. We hebben niet voor niets überhaupt scholen. Als iedereen volledig autodidact zou kunnen zijn, dan scheelt dat een hoop schoolkosten, maar helaas werkt het zo niet.
Ook slimme kinderen hebben stimulatie motivatie en uitleg nodig, alleen op een andere manier dan gemiddelde kinderen. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
Ik zou het alleen een optie vinden voor leerlingen die anders ongelukkig zijn of worden.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het ene uiterste krijgt nu al aangepast onderwijs.
Misschien had dat ook wel wat met de puberteit te maken? Sorry, flauw.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je verwoordt het eigenlijk zoals ik bedoel.
En dat spijbelen herken ik zo. Ik heb vanaf de 4e steeds minder vakken gevolgd. Ik had in Gym3 nog 7 negens op mijn eindrapport, de rest achten... Daarna was de spanning er wel vanaf van mij. Pas toen ik ging werken kwam de drive weer een beetje terug. Ik vind het achteraf zonde, maar toen was ik die hele school kotsbeu, zat daar dagen te niksen.
Voor basisonderwijs ben ik het daarmee eens. Voor het voortgezet onderwijs zijn er toch mogelijkheden om wat meer te doen? En dan bedoel ik niet speciaal meer, maar vooral verdieping. Prikkeling, zodat je weet dat er voor jou ook nog zat te leren valt. Want dat is zo. En het levert zo veel op om deze categorie mensen ook echt op het niveau te rkijgen dat ze kunnen halen. laten we hopen dat er iemand tussen zit die koude kernfusie mogelijk maakt, of een remedie tegen kanker. We hebben broljante mensen nodig.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:54 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Ik zou het alleen een optie vinden voor leerlingen die anders ongelukkig zijn of worden.
en jij wil niet dat je kinderen alles uit zich halen wat erin zit, en daarmee gelukkig worden?quote:Op zondag 4 juli 2010 22:00 schreef simmu het volgende:
en toch wordt ik gewoon wat kriebelig om zo over kinderen te praten. het lijkt me nog best wel een opgave als je ouders altijd maar willen dat je het beste uit jezelf haalt, dat je presteert en daarbovenop ook nog eens gewoon gelukkig bent (en natuurlijk goede cijfers haalt, leuke hobbies hebt en ook een leuk sociaal leven met leuke vrienden)
Vervang ' het beste uit jezelf halen' maar door 'onderwijs krijgen'. Dat is wat ouders willen voor hun kind. Da' s toch niet streberig?quote:Op zondag 4 juli 2010 22:00 schreef simmu het volgende:
en toch wordt ik gewoon wat kriebelig om zo over kinderen te praten. het lijkt me nog best wel een opgave als je ouders altijd maar willen dat je het beste uit jezelf haalt, dat je presteert en daarbovenop ook nog eens gewoon gelukkig bent (en natuurlijk goede cijfers haalt, leuke hobbies hebt en ook een leuk sociaal leven met leuke vrienden)
Ik wou dat ze mij wat harder hadden laten werken op die leeftijd. Ik had tijd zat voor vrienden, sport, bijbaantjes. Ik heb nooit iets aan huiswerk hoeven doen...quote:Op zondag 4 juli 2010 22:00 schreef simmu het volgende:
en toch wordt ik gewoon wat kriebelig om zo over kinderen te praten. het lijkt me nog best wel een opgave als je ouders altijd maar willen dat je het beste uit jezelf haalt, dat je presteert en daarbovenop ook nog eens gewoon gelukkig bent (en natuurlijk goede cijfers haalt, leuke hobbies hebt en ook een leuk sociaal leven met leuke vrienden)
Je vroeg het niet aan mij, maar ik vind dat niet heel prettig klinken nee. Natuurlijk wil ik dat ze (op een gezonde manier) hun 'best' doen voor dingen, maar dat wil voor mij niet zeggen dat een 7 niet goed genoeg is als er een 9 in had gezeten.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:03 schreef p_iglet het volgende:
[..]
en jij wil niet dat je kinderen alles uit zich halen wat erin zit, en daarmee gelukkig worden?
pepijn hoeft van mij echt niet continue te presteren hoor, als hij vuilnisman wordt en daarmee gelukkig is dan is dat prima! Maar vervelen/lastig worden, omdat je jezelf niet optimaal tot ontwikkeling kunt brengen omdat de hulp van buitenaf ontbreekt, dat vind ik zonde.
Ik vind dat iedereen optimale ontwikkelingsmogelijkheden verdient of je nu een IQ van 25 of 175 hebt.
Ik ook, en dat vond ik juist heerlijkquote:Op zondag 4 juli 2010 22:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik wou dat ze mij wat harder hadden laten werken op die leeftijd. Ik had tijd zat voor vrienden, sport, bijbaantjes. Ik heb nooit iets aan huiswerk hoeven doen...
ik wil dat ze in de eerste plaats gelukkig worden. als mijn dochter er dolblij van wordt om kapster te worden dan mag ze van mij kapster worden ja. ongeacht haar iq. dan ga ik haar niet dwingen tot een andere opleiding omdat ze daarme beter alles eruit kan halen wat er potentieel in zit. wie weet wordt ze wel briljant kapsterquote:Op zondag 4 juli 2010 22:03 schreef p_iglet het volgende:
[..]
en jij wil niet dat je kinderen alles uit zich halen wat erin zit, en daarmee gelukkig worden?
pepijn hoeft van mij echt niet continue te presteren hoor, als hij vuilnisman wordt en daarmee gelukkig is dan is dat prima! Maar vervelen/lastig worden, omdat je jezelf niet optimaal tot ontwikkeling kunt brengen omdat de hulp van buitenaf ontbreekt, dat vind ik zonde.
Ik vind dat iedereen optimale ontwikkelingsmogelijkheden verdient of je nu een IQ van 25 of 175 hebt.
Toen wel, maar nu vind ik het wel zonde. Ik had best een beetje meer kunnen doen. Maar het was gewoon niet nodig voor dat vwo diploma. Dus tsja, dan doe je dat niet als puber.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:12 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Ik ook, en dat vond ik juist heerlijk.
maar misschien deed het wel wonderen voor je sociale ontwikkeling, dat weet je niet. onderwijs is niet het enige wat je leert tijdens opgroeienquote:Op zondag 4 juli 2010 22:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Toen wel, maar nu vind ik het wel zonde. Ik had best een beetje meer kunnen doen. Maar het was gewoon niet nodig voor dat vwo diploma. Dus tsja, dan doe je dat niet als puber.
Ik weet het. En ja, ik ben inderdaad prima terecht gekomen. En sociaal ben ik geen wonder, maar ook zeker niet slecht.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:16 schreef simmu het volgende:
[..]
maar misschien deed het wel wonderen voor je sociale ontwikkeling, dat weet je niet. onderwijs is niet het enige wat je leert tijdens opgroeien
Ik vind 'er alles uit halen wat er in zit' gewoon niet heel ontspannen klinken, niet prettig. Maar ik praat alleen voor mezelf.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:22 schreef p_iglet het volgende:
waarom wordt eruit halen wat erin zit als negatief beschouwd?
ik heb het IQ voor een studie als technische wiskunde, maar koos een veredelde HBO opleiding (geneeskunde), nou al zou pepijn dadelijk kapper, vuilnisman of profvoetballer willen worden, prima. Maar wel met een bewuste keuze en dan zal ik hem steunen en begeleiden waar nodig. En dan hoop ik dat hij leerkrachten/docenten/coaches treft die dat ook doen.
als je kind moeite heeft met leren lezen en schrijven, dan huur je toch ook de RT in, of zoek je hulp. Waarom dan niet al je kind heel goed kan lezen en schrijven extra uitdagingen zoeken zodat daardoor het lezen en schrijven leuk blijft.
Ik ben het bijna helemaal met je eens. Voor mij hoeft niet alles eruit te komen wat er in zit. Waar het mij om gaat is, dat mijn kind er ongelukkig van wordt als hij niets te leren heeft. Hij is razend nieuwsgierig en wil dan ook graag van alles weten hoe het in elkaar zit, waarom het zo is, waarom het vroeger anders was etc. Krijgt hij daar geen antwoord op, of krijgt hij te horen dat hij dat over een aantal jaren op school wel leert, dan is dat behoorlijk frustrerend voor hem.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:14 schreef simmu het volgende:
[..]
ik wil dat ze in de eerste plaats gelukkig worden. als mijn dochter er dolblij van wordt om kapster te worden dan mag ze van mij kapster worden ja. ongeacht haar iq. dan ga ik haar niet dwingen tot een andere opleiding omdat ze daarme beter alles eruit kan halen wat er potentieel in zit. wie weet wordt ze wel briljant kapster![]()
natuurlijk verdient iedereen optimale ontwikkelingsmogelijkheden (die term ervaar ik ook al als nogal iebelig). maar het is dan wel de kunst om die ook daadwerkelijk te geven. en als ze problemen krijgt op school is het mijn taak (en die van de school) om te achterhalen wat er aan de hand is en hoe het te fixen (en dat te fixen). die dingen zijn niet onverenigbaar. maar als je continu over bijvoorbeeld "het beste halen uit je kind" of "optimale ontwikkeling" praat, klinkt dat toch al vrij snel nogal hoogdravend.
grijs formuleert het wat beter dan ik.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:31 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ik ben het bijna helemaal met je eens. Voor mij hoeft niet alles eruit te komen wat er in zit. Waar het mij om gaat is, dat mijn kind er ongelukkig van wordt als hij niets te leren heeft. Hij is razend nieuwsgierig en wil dan ook graag van alles weten hoe het in elkaar zit, waarom het zo is, waarom het vroeger anders was etc. Krijgt hij daar geen antwoord op, of krijgt hij te horen dat hij dat over een aantal jaren op school wel leert, dan is dat behoorlijk frustrerend voor hem.
Het gaat er dus niet zozeer om om het beste eruit te halen, maar om zijn goede leerhouding niet te frustreren. En om erkenning van hoe hij is.
Nja, ik vind dat we wel moeten voorkomen dat kinderen net als ik op school onderpresteerders worden. Er is niets mis met een bewust gekozen beorpe of studie. Maar als het over mij persoonlijk gaat, was daar geen sprake van. Nee, ik vond er gewoon geen reet meer aan, nergens meer aan. Maargoed, mijn bijdrage aan deze discussie is wel klaar. Het lijkt een herhaling van zetten te worden, met het hollandse maaiveld als grensrechter.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:25 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Ik vind 'er alles uit halen wat er in zit' gewoon niet heel ontspannen klinken, niet prettig. Maar ik praat alleen voor mezelf.
Dat denk ik ook wel, ik denk dat mensen het gelukkigst zijn als ze op hun eigen niveau kunnen bezig zijn. Maar dat is niet altijd even eenduidig, denk ik. Zo sta ik nu voor de klas, wat natuurlijk inhoudelijk geen grote uitdaging is. Maar toch past het mij het beste.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nja, ik vind dat we wel moeten voorkomen dat kinderen net als ik op school onderpresteerders worden. Er is niets mis met een bewust gekozen beorpe of studie. Maar als het over mij persoonlijk gaat, was daar geen sprake van. Nee, ik vond er gewoon geen reet meer aan, nergens meer aan. Maargoed, mijn bijdrage aan deze discussie is wel klaar. Het lijkt een herhaling van zetten te worden, met het hollandse maaiveld als grensrechter.
Ik denk zelf dat mensen veel gelukkiger worden als je eruit haalt wat erin zit. Als je echt droomt van het vak vuilnisman, ok. Maar als je het wordt omdat je geen zin hebt in iets anders vin ik het NIET ok.
Dat jaquote:Op zondag 4 juli 2010 22:36 schreef p_iglet het volgende:
[..]
grijs formuleert het wat beter dan ik.
Ik heb graag dat een school ook vooral dat laatste kan, erkennen hoe een kind is. En daar hoort wat mij betreft niet dwingen tot het gemiddelde bij, maar ieder kind begeleiden in zijn of haar leerlijn, of die nou boven of onder het gemiddelde ligt.
dat ja...en wat ze hierna gaan doen ,dat zien we dan wel weer.Voorlopig wil er hier een archeoloog worden en een brandweerman. Ik hoop dat hun droom uitkomt.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:31 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ik ben het bijna helemaal met je eens. Voor mij hoeft niet alles eruit te komen wat er in zit. Waar het mij om gaat is, dat mijn kind er ongelukkig van wordt als hij niets te leren heeft. Hij is razend nieuwsgierig en wil dan ook graag van alles weten hoe het in elkaar zit, waarom het zo is, waarom het vroeger anders was etc. Krijgt hij daar geen antwoord op, of krijgt hij te horen dat hij dat over een aantal jaren op school wel leert, dan is dat behoorlijk frustrerend voor hem.
Het gaat er dus niet zozeer om om het beste eruit te halen, maar om zijn goede leerhouding niet te frustreren. En om erkenning van hoe hij is.
Omdat dat voor een kind over het algemeen helemaal geen gezonde omgeving is naar mijn bescheiden mening. Ik ben geen pedagoog, maar we kennen allemaal het stereotype voorbeeld van het teveel gepushte kind. Een kind is helemaal niet bezig met prestaties en zaken als "optimaal rendement", maar met opgroeien, de wereld verkennen. Ik geloof dat de intellectuele groeispurt die ertoe doet over het algemeen pas later komt, als het gaat studeren etc. bijv. Tot die tijd is het veel belangrijker dat het een stabiele jeugd heeft gehad zonder (onnodige) uitzonderingssituaties e.d. en met veel vrijheid, waarin het zichzelf en zijn verhouding tot de wereld goed leert kennen. Die kennis en ervaring is belangrijk om later zijn weg te vinden, veel belangrijker dan het zoveel mogelijk stof behandeld hebben op de lagere school bijv.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:22 schreef p_iglet het volgende:
waarom wordt eruit halen wat erin zit als negatief beschouwd?
Daar heb je een heel belangrijk punt. Want in de "echte wereld", na school & in mindere mate na studie, is de "externe stimulatie" ook niet op jouw gevoelige zieltje toegesneden. Het lijkt me beter dat een kind alvast leert dat het niet altijd een perfecte omgeving aangeboden krijgt en daarvan leert, dan dat het op lagere en evt. middelbare school een perfect aangepast programma krijgt met veel persoonlijke begeleiding, om vervolgens in een zwart gat te lazeren als het zich op de universiteit opeens in een grote groep medestudenten bevindt waar het zelf de motivatie moet vinden en geen bijzondere begeleiding meer krijgt maar gewoon 'e'en van de velen is. Idem voor het leven na de uni. Je schreef ergens over het eerder vanaf het kdv naar de basisschool halen van je kind. Daar zou ik, tenzij 'echt noodzakelijk om de een of andere reden, absoluut niet aan beginnen, het is het creeeren van een uitzonderingspositie met weinig of geen nut.quote:Je intrinsieke motivatie moet wel heel goed zijn wil je ondanks weinig externe stimulatie toch het optimale uit jezelf kunnen halen.
quote:Op maandag 5 juli 2010 09:38 schreef simmu het volgende:
maar _evenstar_, ik pik uit je verhaal op dat het extra kleuteren en slechte cijfers opeens door allerlei andere omstandigheden kwamen, hadden ze daar niet beter iets aan kunnen doen dan?
Ik denk dat het juist andersom is. Daar heb je die begeleiding niet meer nodig. Want als je op je plek bent terechtgekomen zit je tussen mensen die op jou lijken en doe je dingen die je leuk vindt.quote:Op maandag 5 juli 2010 07:55 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Daar heb je een heel belangrijk punt. Want in de "echte wereld", na school & in mindere mate na studie, is de "externe stimulatie" ook niet op jouw gevoelige zieltje toegesneden.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Wij staan eind van dit jaar voor de keuze om de overstap naar het VO te maken. (we kunnen er namelijk alsnog voor kiezen om te zeggen dat 'ie nog een jaartje in groep 8 mag blijven om daar gewoon verder te werken).quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Zijn er ouders waarvan kinderen op de basisschool een klas hebben overgeslagen die ondertussen op het voortgezet onderwijs zitten?
Jouw zoon heeft een klas overgeslagen?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ben ik ook wel benieuwd naar. Wij staan eind van dit jaar voor de keuze om de overstap naar het VO te maken. (we kunnen er namelijk alsnog voor kiezen om te zeggen dat 'ie nog een jaartje in groep 8 mag blijven om daar gewoon verder te werken).
Onze oudste, inderdaad. (waarvan we, als we wéér voor de keuze zouden staan, waarschijnlijk een andere keuze zouden hebben gemaakt, maar misschien ligt dat ook aan het feit dat het ineens erg hard lijkt te gaan allemaal...zo lang lijkt het niet geleden dat ik zelf op het VO zatquote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jouw zoon heeft een klas overgeslagen?
We hebben de afgelopen jaren redelijk wat 'problemen' gehad op school, wat vaak terug te leiden was naar sociale vaardigheden. Hij is sociaal relatief zwak en als 'ie dan nú al naar het VO zou gaan, kun je eigenlijk niet meer terug.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar waarom zou je nu anders kiezen en WAT zou je dan gekozen hebben? Regulier programma had natuurlijk niet volstaan als hij een klas heeft overgeslagen.
Volgende week gaat ie beginnen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Zijn er ouders waarvan kinderen op de basisschool een klas hebben overgeslagen die ondertussen op het voortgezet onderwijs zitten?
Ik ken er wel een paar in mijn omgeving, maar niet goed genoeg om jouw vragen daarover te kunnen beantwoorden, gok ik.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Zijn er ouders waarvan kinderen op de basisschool een klas hebben overgeslagen die ondertussen op het voortgezet onderwijs zitten?
We hebben de papieren daarvoor in huis en die gaan toevallig deze week op de bus (Centrum voor Jeugd & Gezin).quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:58 schreef Rewimo het volgende:
F_H, misschien is een training sociale vaardigheden een idee? Als hij in de loop van het jaar de kans krijgt om die vaardigheden op te krikken, heeft hij daar denk ik meer aan dan aan het nog een keer doen van groep 8. Je vervelen op school is eh... vervelendEn ik denk dat alsnog een keer een jaar overdoen niet bepaald motiverend werkt voor slimme kinderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |