abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juli 2010 @ 16:01:05 #101
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83610519
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 15:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar dan is er voor jou toch ook een 'speciale behandeling' geweest?

Ook zonder ' dat stickertje' ben je gewoon heel slim en worden daar wel of niet oplossingen voor gezocht.

Het stickertje is gewoon maar een naam. Het verandert niks aan de uitzonderingspositie. Daarom denk ik dat krampachtig de naam proberen te vermijden niet een heel groot verschil gaat maken. Misschien worden neutralere benamingen als 'vlot' of 'snel' dan wel het nieuwe stickertje.
Ja, a l'improviste. Maar dat is een heel ander verhaal dan een officieel stickertje, waarbij het kind ervan weet, de andere kinderen er ook van weten en het deel van de identiteit wordt. Daar zit hem de crux. Er is mij nooit direct verteld dat ik "hoogbegaafd" was, ik kon gewoon "goed leren" (geen staat, maar een activiteit!) en dat heeft mij verder nooit een uitzonderingspositie bezorgd.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 16:21:30 #102
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83611270
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 15:14 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

En dat in een topic met verder alleen maar vrouwen die het niet met me eens zijn, waar haal ik de moed eigenlijk vandaan. .
[..]

Ten eerste, de basisschool is ook maar 6 jaar, dus jaren vooruit is sowieso een beetje overdreven.
De basisschool is 8 jaar.
quote:
In mijn geval (en dat was een ouderwets dorpsschooltje zo'n 25 jaar terug) was er een extra jaar aan rekenstof waar ik mee aan de slag kon, mocht ik nogal eens klusjes voor de leraar opknappen, mocht ik andere kinderen die meer moeite hadden uitleg geven, mocht ik heel af en toe even oppassen op een kleuterklas etc. Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad. De soepvergelijking is leuk en daar geef ik je ook wel gelijk in.
En die oplossingen had je zelf bedacht?
Een jaar rekenstof is wel erg weinig, hoor! Als mijn kind geen verdieping, verrijking -of hoe het maar mag heten- van de stof had gekregen en alleen maar vooruit ging werken, dan had hij (ondanks zijn jaar versnelling) de komende 2 jaar niets meer te doen.
In groep 1-2 (heeft hij in 1 jaar gedaan) was hij al bezig met vermenigvuldigen en delen. Kwadrateren en worteltrekken vond hij razend interessant (kon hij nog niet, maar hij het wel het principe door). Hij las aan het einde van het jaar op avi 9 en ging vervolgens naar groep 3 om.... te leren lezen en te leren rekenen. Gelukkig snapt de school wel dat zo'n kind extra stof nodig heeft. En wellicht is hij alleen maar wat slimmer dan gemiddeld (hij is nooit getest, dus heeft geen 'last' van een etiketje).
quote:
Maar nog steeds vind ik de soep veel minder relevant dan mijn algemene bezwaar tegen HB-stickertjes en 'speciale behandelingen' etc. zoals ik ook al eerder heb uitgelegd in mijn post over mijn ervaringen met de wiskundestudenten. Om het even zwart-wit te stellen: feit is dat afgestudeerde wiskundigen veel vaker geen 'speciale behandeling' hebben gehad dan wel. Dat is een opvallende tegenstelling met wat hier in dit topic beweerd wordt, nl. dat slimmere kinderen die niet de nodige speciale aandacht krijgen gedoemd zijn om vast te lopen. Wat is jouw verklaring voor dit feit? Mijn overtuiging is dat het wordt veroorzaakt doordat er veel te snel en makkelijk met stickertjes etc. wordt gesmeten, waardoor betreffende kinderen (kort gezegd) een groot risico lopen later in de problemen te komen door een gebrek aan zelfredzaamheid.
En mijn overtuiging is dat het komt doordat die kinderen nooit fatsoenlijk zijn uitgedaagd. Misschien wel extra werk, maar ook dat kan onder hun niveau zijn geweest. Het is nu juist (zoals ik al eerder heb gezegd) de bedoeling dat je met zo'n etiketje aan de gang gaat. Help ze zelfredzaam te worden als ze dat niet zijn, leer ze dat ze wel kunnen leren, zodat ze niet direct opgeven als ze het niet meteen snappen.
Vaak is het trouwens ook zo dat meerbegaafden (zeg maar IQ rond de 120) een betere schoolloopbaan hebben dan hoogbegaafden. Dat zijn de ijverige studenten, die het wel kunnen, maar er wel iets voor hebben moeten doen.
quote:
Zoals al eerder gezegd stelt 'leren leren' geen fuck voor, zie een voorgaande post hierover. Voor zover ik weet gaat toelating tot een middelbare school via een advies van de docent en de CITO-toets (waarvoor je niets hoeft voor te bereiden), dat heeft m.i. niets met 'leren leren' te maken.
Ik zou zeggen, verdiep je eens in onderpresteren.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 3 juli 2010 @ 16:23:00 #103
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83611335
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:01 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ja, a l'improviste. Maar dat is een heel ander verhaal dan een officieel stickertje, waarbij het kind ervan weet, de andere kinderen er ook van weten en het deel van de identiteit wordt. Daar zit hem de crux. Er is mij nooit direct verteld dat ik "hoogbegaafd" was, ik kon gewoon "goed leren" (geen staat, maar een activiteit!) en dat heeft mij verder nooit een uitzonderingspositie bezorgd.
Ja, mijn man idem.
En hij is vastgelopen op z'n 27ste (zwaar overspannen, tegen burn-out aan).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 3 juli 2010 @ 16:36:29 #104
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83611798
Lastig dit.

Aan de ene kant krijg ik jeuk van speciale kinderboeken waarin kinderen dan worden uitgelegd dat 'hun hersens sneller zijn dan die van andere kinderen' .wtf.

Aan de ander kant heb ik altijd een lage eigendunk gehad. Weten dat ik niet gewoon slim was maar bijzonder slim, heeft mij geholpen dingen aan te pakken die over het algemeen moeilijk gevonden worden.
pi_83611880
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Aan de ene kant krijg ik jeuk van speciale kinderboeken waarin kinderen dan worden uitgelegd dat 'hun hersens sneller zijn dan die van andere kinderen' .wtf.



Dat is gewoon een beetje die opgelegde 'maaiveld-cultuur' in Nederland die hier spreekt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_83613420
keesjelief keesjelief keesjelief... hoeveel beton zit er voor jou hoofd


En voor de anderen : jullie snappen het, vervelen is
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_83613473
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:23 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ja, mijn man idem.
En hij is vastgelopen op z'n 27ste (zwaar overspannen, tegen burn-out aan).
Hier nog een, die was 29, complete burnout, heeft 8 jaar geduurd voor dat voorbij was.
Oorzaak ? Zie die van Grijs en de anderen
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zaterdag 3 juli 2010 @ 18:46:17 #108
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83617044
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Dat is gewoon een beetje die opgelegde 'maaiveld-cultuur' in Nederland die hier spreekt.
Of R_J heeft m.i. terecht de nodige twijfels bij de snelle opkomst van het narcistische 'nieuwetijdskinderensyndroom' in recente jaren natuurlijk.

Op de rest reageer ik binnenkort nog even, moet nu gaan.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 18:54:25 #109
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83617321
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:23 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ja, mijn man idem.
En hij is vastgelopen op z'n 27ste (zwaar overspannen, tegen burn-out aan).
Dat is erg sneu voor hem. Maar als je zo intelligent bent heb je op je 27e toch onderhand wel een keer door wat er aan de hand is, dan heb je toch geen stickertje 'HB' meer nodig om jezelf en de wereld beter te gaan begrijpen? En hoe heeft dit te maken met school, je wilt toch niet met droge ogen beweren dat als hij ten tijde van school al een stickertje HB had gekregen zijn hele leven zo anders was gelopen dat dit niet gebeurd was? Vind je zelf ook niet dat dat het op een heel onredelijke manier afschuiven van eigen verantwoordelijkheid/het eigen lot zou zijn?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 19:01:17 #110
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83617571
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 17:17 schreef Muks het volgende:

[..]

Hier nog een, die was 29, complete burnout, heeft 8 jaar geduurd voor dat voorbij was.
Oorzaak ? Zie die van Grijs en de anderen
Vertel eens, wat was die precieze oorzaak dan? Omdat anderen hem nooit verteld hebben hoe hij in elkaar steekt heeft hij een 8 jaar durende burn-out opgelopen? Bijzonder sneu verhaal, dat meen ik, maar vooralsnog is iedereen zelf verantwoordelijk voor het onderzoeken van zijn eigen leven en eigen persoonlijkheid. Dat is wellicht ingewikkelder als je je onbegrepen voelt en/of geen rolpatronen kunt vinden, maar je kunt niet met je vingertje naar anderen gaan zitten wijzen als je zelf nalaat om de boel eens goed op poten te zetten hoor.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 19:15:09 #111
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83618034
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Lastig dit.

Aan de ene kant krijg ik jeuk van speciale kinderboeken waarin kinderen dan worden uitgelegd dat 'hun hersens sneller zijn dan die van andere kinderen' .wtf.

Aan de ander kant heb ik altijd een lage eigendunk gehad. Weten dat ik niet gewoon slim was maar bijzonder slim, heeft mij geholpen dingen aan te pakken die over het algemeen moeilijk gevonden worden.
Maar is het probleem dan niet veel meer dat je zelf niet het vermogen had om wat aan die lage eigendunk te doen? Dat is een heel concreet probleem dat je bij de eerste de beste psycholoog kunt aankaarten, als je dat nalaat is dat toch niet de schuld van de samenleving/het (school)systeem/anderen maar je eigen verantwoordelijkheid?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 19:45:25 #112
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83619065
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:15 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Maar is het probleem dan niet veel meer dat je zelf niet het vermogen had om wat aan die lage eigendunk te doen? Dat is een heel concreet probleem dat je bij de eerste de beste psycholoog kunt aankaarten, als je dat nalaat is dat toch niet de schuld van de samenleving/het (school)systeem/anderen maar je eigen verantwoordelijkheid?
Eigendunk niet zozeer als in: ik ben waardeloos maar meer in het niet goed in kunnen schatten van je van je kwaliteiten.

Toevallig hielp een IQ test me daar bij.. maar ook niet zo heel toevallig, daar zijn ze namelijk voor gemaakt.

Maar kennelijk heb jij liever dat ik 3 jaar in psychoanalyse ging, in de hoop om mijn kwaliteiten dan wel in te kunnen schatten. Alles maar om het beruchte stickertje te omzeilen.

En waarom eigenlijk. Als een kind een loopneus heeft en hoest hebben we dan ook dezelfde huivering 'om daar het stickertje verkoudheid op te plakken' ?
pi_83619321
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Eigendunk niet zo zeer al in ik ben waardeloos maar meer in het niet goed in kunnen schatten van je van je kwaliteiten

Toevallig hielp een IQ test me daar bij.. maar ook niet zo heel toevallig, daar zijn ze namelijk voor gemaakt.

Maar kennelijk heb jij liever dat ik 3 jaar in psychoanalyse ging, in de hoop om mijn kwaliteiten dan wel in te kunnen schatten. Alles maar om het beruchte stickertje te omzeilen.

En waarom eigenlijk. Als een kind een loopneus heeft en hoest hebben we dan ook dezelfde huivering 'om daar het stickertje verkoudheid op te plakken' ?
als jij met je problemen naar een goede psycholoog was gegaan had die ook eerst allerlei testen gedaan hoor. depressietest, iqtest, dat soort dingetjes.

die vergelijking met een verkoudheid vind ik wel een goede. als je kind verkouden is, dan is dat toch niet noodzakelijkerwijs een groot probleem? dan hoef je toch niet direct aan de slag met allerlei artsen, medicijnen en ziekenhuis? zo ook met hb kinderen. zolang het gewoon ok gaat is er geen reden om moeilijk te doen (en imho ook geen reden tot allerlei dan onnodige testen). als er echter iets niet goed gaat met het kind (wat je als goede ouder toch iig wel redelijk merkt) is het wel tijd om eens na te gaan wat het probleem is. en soms vindt je dan iets en soms niet. en soms valt er iets aan te doen en soms niet. dat is dan allemaal weer heel afhankelijk van allerlei andere factoren.

ik vind het trouwens wel een behoorlijk felle en zwart/wit discussie aan het worden, waarin men elkaar aanvalt en voorbij nuanceringen gaat.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 3 juli 2010 @ 19:57:57 #114
45621 Suzanna
Mama van...
pi_83619543
Het lijkt wel of 'HoogBegaafdheid' echt met alle macht negatief moet worden gezien... wees gewoon blij met de intelligentie en het talent wat je hebt gekregen, probeer er gebruik van te maken op een manier die bij je past.

Maar goed, dat is maar de zeer bescheiden mening van een niet-hoogbegaafd iemand ...
pi_83619582
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 11:33 schreef keesjeislief het volgende:


Ik ben bang dat het plakken van zo'n HB-etiketje in veel gevallen een stap in de richting van zo'n "mensa-type" is.
Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?

Ik begrijp wel wat je bedoelt met het etiketje. Maar juist het leren leren, je ergens voor moeten inzetten, studeren, valt niet mee als je gewend bent je te vervelen..... Juist daarom moeten dit soort kinderen wél passend onderwijs krijgen.

Overigens scheer je de boel wel weer lekker over één kam. Ik ben ook mensa lid, maar gewoon een succesvol manager in de R&D van een bedrijf.

Ergens geeft jouw post weer precies de vooroordelen en het stigma weer van HB-er zijn. Ik houd het daarom maar geheim...
Whatever...
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:01:18 #116
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83619688
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:21 schreef Grijs het volgende:

De basisschool is 8 jaar.
Maar de eerste twee jaar zit je toch alleen maar op de kleuterschool zand in de broek van je buurman te scheppen en met vingerverf pa & ma na te tekenen, of is dat niet meer zo?
quote:
En die oplossingen had je zelf bedacht?
Het helpen van anderen was wel grotendeels op eigen initiatief als ik het me goed herinner inderdaad, maar dat is niet helemaal het punt. Er is helemaal niets mis mee (in tegendeel zelfs) als een leraar manieren verzint om een kind dat voorloopt (nuttig) bezig te houden. Zoals al een paar keer gezegd, waar ik moeite mee heb is het plakken van het stickertje HB op een kind en de gevolgen die dat heeft. Dat moet je m.i. zoveel mogelijk proberen te voorkomen, de redenen heb ik al eerder genoemd.
quote:
Een jaar rekenstof is wel erg weinig, hoor! Als mijn kind geen verdieping, verrijking -of hoe het maar mag heten- van de stof had gekregen en alleen maar vooruit ging werken, dan had hij (ondanks zijn jaar versnelling) de komende 2 jaar niets meer te doen.
In groep 1-2 (heeft hij in 1 jaar gedaan) was hij al bezig met vermenigvuldigen en delen. Kwadrateren en worteltrekken vond hij razend interessant (kon hij nog niet, maar hij het wel het principe door). Hij las aan het einde van het jaar op avi 9 en ging vervolgens naar groep 3 om.... te leren lezen en te leren rekenen. Gelukkig snapt de school wel dat zo'n kind extra stof nodig heeft. En wellicht is hij alleen maar wat slimmer dan gemiddeld (hij is nooit getest, dus heeft geen 'last' van een etiketje).
Dat klinkt erg goed! Ik hoop dat het je zoon zo goed blijft gaan en dat jij nooit de noodzaak zult voelen om naar etiketjes te gaan zoeken .
quote:
En mijn overtuiging is dat het komt doordat die kinderen nooit fatsoenlijk zijn uitgedaagd. Misschien wel extra werk, maar ook dat kan onder hun niveau zijn geweest. Het is nu juist (zoals ik al eerder heb gezegd) de bedoeling dat je met zo'n etiketje aan de gang gaat. Help ze zelfredzaam te worden als ze dat niet zijn, leer ze dat ze wel kunnen leren, zodat ze niet direct opgeven als ze het niet meteen snappen.
Vaak is het trouwens ook zo dat meerbegaafden (zeg maar IQ rond de 120) een betere schoolloopbaan hebben dan hoogbegaafden. Dat zijn de ijverige studenten, die het wel kunnen, maar er wel iets voor hebben moeten doen.
Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment), ik ken er een hoop persoonlijk, uit verschillende landen. Dit zijn geen van allen mensen die voldoen aan het "mensa-type", er is niemand die zichzelf 'hoogbegaafd' noemt of zo genoemd wil worden (!!), het zijn allemaal mensen die vroeger toch echt op een normale manier door school zijn gekomen - incl. verveling waar onvermijdelijk - en die vervolgens tijdens hun studie de gelegenheid gegrepen hebben om zich volledig te ontplooien.

Ik heb in een voorgaande post al uitgelegd hoe ik steeds zie dat "mensa-types", die 'hoogbegaafdheid' wel als term hanteren en als deel van hun persoonlijkheid omarmd hebben, het niet redden, bij gebrek aan ruggegraat, zelfinzicht, zelfredzaamheid en begrip van de mensen om hen heen. Dit zijn de mensen die later vaak in de problemen komen, bijv. na het afhaken bij zo'n studie, omdat hun eigenbeeld zozeer gebouwd is rondom die (vermeende) intelligentie. Deze ervaringen vertellen me een ding: de nadelen van zo'n HB-etiketje en bijbehorende gevolgen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

Als ik ouder was/word dan zou ik dan ook mijn uiterste best doen om mijn kind zoveel mogelijk een 'normale' opvoeding te geven. Als mijn kind op een bepaald moment problemen met zijn/haar motivatie krijgt op de middelbare school, zou ik hem/haar adviseren het te proberen op te lossen zoals ik het zelf ook opgelost heb: niet in een hoekje gaan zitten grienen, maar zorgen dat je er voldoende bij blijft om de boel af te ronden, met het Walhalla van het gaan studeren als beloning. Vanaf dat moment heb je volledige vrijheid, zowel op persoonlijk gebied als qua intellectuele ontwikkelingsmogelijkheden.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:02:06 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83619717
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:52 schreef simmu het volgende:

[..]

als jij met je problemen naar een goede psycholoog was gegaan had die ook eerst allerlei testen gedaan hoor. depressietest, iqtest, dat soort dingetjes.
t.
Ik had niet echt issues met mijn zelfbeeld, door de IQ tests bleek ik gewoon een stuk slimmer dan ik zelf had gedacht. En daarom ben ik wel blij met het stickertje.
pi_83619783
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?

Ik begrijp wel wat je bedoelt met het etiketje. Maar juist het leren leren, je ergens voor moeten inzetten, studeren, valt niet mee als je gewend bent je te vervelen..... Juist daarom moeten dit soort kinderen wél passend onderwijs krijgen.

Overigens scheer je de boel wel weer lekker over één kam. Ik ben ook mensa lid, maar gewoon een succesvol manager in de R&D van een bedrijf.

Ergens geeft jouw post weer precies de vooroordelen en het stigma weer van HB-er zijn. Ik houd het daarom maar geheim...
jullie scheren allebei alle hb kinderen over een kam. je hebt het zelf ook over "dit soort kinderen". wat is er mis mee om elk kind als individu en volkomen eigen en unieke persoon te bekijken te benaderen? wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken tenslotte.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_83619827
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:57 schreef Suzanna het volgende:
Het lijkt wel of 'HoogBegaafdheid' echt met alle macht negatief moet worden gezien... wees gewoon blij met de intelligentie en het talent wat je hebt gekregen, probeer er gebruik van te maken op een manier die bij je past.

Maar goed, dat is maar de zeer bescheiden mening van een niet-hoogbegaafd iemand ...
Helemaal mee eens. Jammer dat er heel veel mensen (vooral de buitenwereld) er op de één of andere manier negatief tegenaan kijken.

Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.

Soms vind ik het wel jammer dat zoiets dus lastig is in Nederland.
Whatever...
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:09:01 #120
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83619974
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment), ik ken er een hoop persoonlijk, uit verschillende landen. Dit zijn geen van allen mensen die voldoen aan het "mensa-type", er is niemand die zichzelf 'hoogbegaafd' noemt of zo genoemd wil worden (!!), het zijn allemaal mensen die vroeger toch echt op een normale manier door school zijn gekomen - incl. verveling waar onvermijdelijk - en die vervolgens tijdens hun studie de gelegenheid gegrepen hebben om zich volledig te ontplooien.

In mijn werkkring (ook bijzonder intelligent) zijn er verschillende mensen die het beruchte stickertje hebben, en dat zijn niet de mislukte types hoor. Maar goed op basis van mensen die je kent is het lastig oordelen over een hele groep.
pi_83619994
keesjeislief heeft trouwens wel een belangrijk puntje beet hoor. veel hb'ers vervelen zich zelfs op de universiteit. die eerste paar jaren krijg je net als op de lagere en middelbare school vrij veel eenheidsworst en competentiegeleuter en projectgestuurd onderwijs ( ) voor je kiezen. pas na die eerste 2 a 3 jaar wordt het wat. als je daar nooit mee om hebt leren gaan loop je dus wel tegen problemen op
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:12:28 #122
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83620106
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef Spanky78 het volgende:


Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.

Haha, misschien ben je wel een van keesje's collega's, waar hij zo trots van roept dat het voor hen geen issue is.
pi_83620228
lijkt dit niet meer op een R&P topic zo?

Het wordt er in ieder geval niet aantrekkelijker op voor OUDers om hier te posten over hun kind met een ontwikkelingsvoorsprong en waar ze tegen aanlopen.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:16:00 #124
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83620249
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:52 schreef simmu het volgende:

[..]

ik vind het trouwens wel een behoorlijk felle en zwart/wit discussie aan het worden, waarin men elkaar aanvalt en voorbij nuanceringen gaat.
Sorry, ik begrijp dat dit vooral een topic is voor ouders om ervaringen uit te wisselen en niet zo zeer om de discussie te voeren die ik aangezwengeld heb, ik zal zometeen op het kruisje klikken, beloofd. .
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?

Ik begrijp wel wat je bedoelt met het etiketje. Maar juist het leren leren, je ergens voor moeten inzetten, studeren, valt niet mee als je gewend bent je te vervelen..... Juist daarom moeten dit soort kinderen wél passend onderwijs krijgen.

Overigens scheer je de boel wel weer lekker over één kam. Ik ben ook mensa lid, maar gewoon een succesvol manager in de R&D van een bedrijf.

Ergens geeft jouw post weer precies de vooroordelen en het stigma weer van HB-er zijn. Ik houd het daarom maar geheim...
Het is een pleonasme dat een onderwijssysteem niet voor iedereen even goed werkt. De vraag is hoe je daar vervolgens mij omgaat, daar verschillen de meningen overduidelijk over. Het is bij een discussie bijna onvermijdelijk om te generaliseren, het spijt me als je je daardoor aangevallen voelt. Ik doe niet aan vooroordelen over 'HB-ers', ik probeer feiten en ervaringen weer te geven, ik ben zelf een 'HB-er' ( ).

Goed. Kruisje. Nu. Sorry allemaal. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_83620358
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment)
Ik heb gestudeerd met behoorlijk intelligente mensen (Klassieke Talen is geen extreem moeilijke studie, maar trekt wel slimmere mensen aan dan veel andere universitaire studies) en ik ben het helemaal met je eens.

Ik denk dat het werken/studeren met heel slimme mensen ervoor zorgt dat je onmogelijk kunt blijven volhouden dat hoogbegaafdheid iets is waar heel speciaal mee omgegaan dient te worden. Zelfs als je al meende dat je het moeilijk hebt/hebt gehad doordat je niet voldoende werd uitgedaagd zul je dat idee moeten bijstellen zodra je massa's mensen ontmoet die veel slimmer zijn dan jij, nooit een speciale behandeling hebben gehad en nergens last van hebben.
pi_83620443
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:03 schreef simmu het volgende:

[..]

jullie scheren allebei alle hb kinderen over een kam. je hebt het zelf ook over "dit soort kinderen". wat is er mis mee om elk kind als individu en volkomen eigen en unieke persoon te bekijken te benaderen? wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken tenslotte.

Ik vind dat iedereen passend onderwijs hoort te krijgen. Zowel slimme als niet-slimme kinderen. Het mooiste is voor iedereen een persoonllijke aanpak, maar dat zla nooit helemaal gaan lukken.

Alles helemaal uniek laten zijn is niet mogelijk, zo zitten heel veel kinderen met iq<55 op een zmlk school. Samen, als individuen.
Whatever...
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:25:05 #127
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83620621
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Jammer dat er heel veel mensen (vooral de buitenwereld) er op de één of andere manier negatief tegenaan kijken.

Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.

Soms vind ik het wel jammer dat zoiets dus lastig is in Nederland.
Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.

(Kees, kruisje! Ja. .)
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:29:55 #128
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_83620843
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:15 schreef p_iglet het volgende:
lijkt dit niet meer op een R&P topic zo?

Het wordt er in ieder geval niet aantrekkelijker op voor OUDers om hier te posten over hun kind met een ontwikkelingsvoorsprong en waar ze tegen aanlopen.

Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
***
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:32:19 #129
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83620946
Wellicht kunnen de volwassenen hier verder gaan in deze, gaat ook een beetje over hb 101 Mensa test. Tips?
pi_83621235
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:25 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Veel mensen hebben een hekel aan dat ene jochie of meisje dat zo goed kon leren, net zoals veel jongens jaloers zijn op de stoerste jongen van school en veel meisjes jaloers zijn op de koningin van het bal, zo werkt het nu eenmaal. Ik heb geen hekel aan mensen die lid zijn van Mensa hoor, ik heb de term alleen gebruikt om een bepaald type student te illustreren, sorry als dat vervelend overkwam. Het is overigens niet alleen in NL zo dat mensen die lid zijn van zo'n club vaak met wat reservering worden bekeken hoor, dat is een behoorlijk algemeen zo.

(Kees, kruisje! Ja. .)
Weet je, als kin dsnapte ik gewoon niet waarom mensen zo lelijk tegen me deden. Ik deed niets raars, ik was alleen heel slim. Ik had het geluk redelijk sterk te zijn en sociaal niet gek.

Ik snap ergens wel de antipathie tegen clubjes zoals mensa. aan de andere kant voelde ik me als kind zo onbegrepen dat ik wel begrijp dat er mensen zijn die 'soortgenoten' opzoeken. Net zoals voetballers elkaar ook opzoeken...

Zelf heb ik een prima leven zo, met kansen, een carriere, lieve vrouw en een schattige dochter. Vrienden, hobbies en ook materieel kom ik weinig tekort... Dus ik voel me neit tekort gedaan.

Wel heb ik het idee dat er veel kinderen zijn die niet net het geluk hebben wat ik heb gehad en die wat stabieler kunnen zijn met het juiste onderwijs...
Whatever...
pi_83621629
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]


Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
een opmerking en dan hou ik op hoor

deze discussie, hoe vervelend dan ook, is een van de dingen waar ouders dan tegen aan lopen. die kom je tegen wanneer je communiceert met de school of je familie. elke keer moet je je eigen keuzes verantwoorden, hoe onrechtvaardig dat ook is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:02:06 #132
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_83622044
Ik heb op de basisschool erg goed geleerd hoe ik boeken moest kaften
In de vierde klas had ik alle leesonderwijs-dingen al lang uit en was ik een vervanger van een 'lees-moeder' en in de vijfde en zesde klas heb ik voornamelijk boeken en leskaarten zitten kaften en boeklonneren.

Hier wil ik mijn dochter voor behoeden, op dat moment vond ik al die vrijheid op school wel leuk (lang leve de lol), maar ik had graag nog wat uitdaging gehad,.. graag geleerd hoe ik moest leren omgaan met dingen die ik wél moeilijk vond en waar ik dus wel m'n best voor moest doen. Maar ja, die waren er niet.

Er ligt op school een plan in de kast om groep 3 en 4 in een jaar te doen en het ligt standby zodat we hooguit wat fine-tuning nodig hebben om dit op Saskia toe te passen.
Eerst kijken we natuurlijk gewoon hoe ze het in groep 3 gaat doen met wat extra verrijking en verdieping.. wat meer aandacht voor rekenen bijv, aangezien lezen en schrijven geen enkel probleem meer is. (ze is nu bezig in Pinkeltje )

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich volgend schooljaar gaat ontwikkelen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_83622842
Inderdaad is deze discussie nu precies wat ik bedoel... maar graag weer over naar onze lieve kids
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_83623258
Wat fijn dat er al een plan ligt ET!

Dat scheelt een hoop gedoe wanneer je het nodig hebt. Wat dat betreft ben ik wel heel blij dat er nu heel veel meer mogelijk is en kennis is over HB-kinderen dan 20 jaar geleden.
Toen mocht ik na een hoop getest waaronder een iq test, bij gratie van de directeur 1,5 jaar kleuteren ipv 2,5 (ben een januari leerling). Om vervolgens in groep 5, de leerlingen van groep 6 de breuken uit te leggen.
En in de bovenbouw van het VWO meer niet als wel aanwezig te zijn, omdat ik toch wel voldoendes haalde.

Ik hoop van harte dat het meer en meer gebruikelijk wordt ook voor kinderen die aan de bovenkant uitvallen op het BO en VO geschikte en uitdagende stof aan te bieden.

Of pepijn HB is, geen idee, op dit moment heeft hij in ieder geval zo'n ontwikkelingsvoorsprong dat het soms met contact met leeftijdsgenoten lastig is. Ik lees alle ervaringen van ouders met oudere kinderen heel graag mee, zodat ik daar weer van kan leren.
Hopelijk kunnen we bij pepijn de verveling en het nooit leren om te leren vanwege gebrek aan uitdaging voorkomen.
pi_83632980
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:30 schreef p_iglet het volgende:
Ik hoop van harte dat het meer en meer gebruikelijk wordt ook voor kinderen die aan de bovenkant uitvallen op het BO en VO geschikte en uitdagende stof aan te bieden.
Dat is natuurlijk altijd fijn, dus ik hoop dat ook, maar met grotere klassen dan waar ook in Europa en overbelaste niet al te best opgeleide leraren zou ik er maar niet te hard op rekenen.
pi_83635002
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]


Dit dus!
Kunnen we het een klein beetje meer hebben over (jonge) kinderen en de dingen waar je daarbij/daarmee tegenaan loopt in het geval van hoogbegaafdheid?
Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.

Er moet voor beide ervaringsverhalen plaats zijn en het zou de ouders alhier sieren als ze de zorgvuldig geformuleerde bijdragen van keesjeislief niet meteen zouden afschieten. Ik vind de sarcastische en geërgerde reacties heel jammer, om nog maar te zwijgen over de systematische en haast moedwillige misinterpretatie. Maar goed, keesjeislief is het vast wel gewend om op negatieve en onbegrepen reacties te stuiten als hij in discussies ongebruikelijke oplossingen aandraagt. Dat is het lot van een slim kind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_83635063
quote:
Op zondag 4 juli 2010 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er is ook een andere manier om hier tegenaan te kijken: keesjeislief is een praktijkvoorbeeld van een slim kind dat niet een bijzondere molen in is gegaan en daar dankbaar om is. Dat biedt tegenwicht aan die diegenen hier die zich miskend en onbegrepen hebben gevoeld en van mening zijn dat speciaal onderwijs bijvoorbeeld latere problemen had kunnen voorkomen.

Er moet voor beide ervaringsverhalen plaats zijn en het zou de ouders alhier sieren als ze de zorgvuldig geformuleerde bijdragen van keesjeislief niet meteen zouden afschieten. Ik vind de sarcastische en geërgerde reacties heel jammer, om nog maar te zwijgen over de systematische en haast moedwillige misinterpretatie. Maar goed, keesjeislief is het vast wel gewend om op negatieve en onbegrepen reacties te stuiten als hij in discussies ongebruikelijke oplossingen aandraagt. Dat is het lot van een slim kind.
Ik ben het ermee eens. Ook ik ben zo'n kind, alleen ik denk dat voor mij gepast onderwijs (en voor mij was vooral de bovenbouw vwo het ergst) wel zin had gehad. Ik vind wel dat keesje een ander gezichtspunt inbrengt en dat is prima.
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 13:37:10 #138
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83641754
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
(..)
Dat klinkt erg goed! Ik hoop dat het je zoon zo goed blijft gaan en dat jij nooit de noodzaak zult voelen om naar etiketjes te gaan zoeken .
(..)
Nou ja, ik vind het voor informatie wel handig om te zoeken naar hoogbegaafdheid. Anders had ik niet geweten wat onderpresteren is, laat staan dat ik wist dat daar het vervelende gedrag destijds van mijn zoon vandaan kwam. Hoewel hij niet een officieel etiketje heeft, is hij wel hoogbegaafd. En dat communiceert wel zo handig richting school.

Verder zijn jij en ik het geloof ik wel aardig eens: het is geen eindpunt als je weet dat je hoogbegaafd bent. Als je het weet, kan het handig zijn om te weten waarom je moeite hebt met bepaalde dingen en waarom andere dingen je gemakkelijker afgaan dan anderen. Zo kun je aan je zwakke kanten werken en je realiseren dat het niet altijd onwil is als een ander je niet begrijpt.

En de opmerking van simmu is ook erg waar. Dit soort discussies moet je als ouders regelmatig voeren (hoewel het in mijn omgeving best meevalt).

ET, wat fijn dat de school zo voortvarend te werk gaat!

En Pepijn moet je zeker in de gaten houden. Hebben jullie hem al ingeschreven bij een basisschool, of zijn jullie je nog aan het oriënteren?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_83645938
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:

En Pepijn moet je zeker in de gaten houden. Hebben jullie hem al ingeschreven bij een basisschool, of zijn jullie je nog aan het oriënteren?
Hij staat ingeschreven bij een montessori school, een bewuste keuze voor dat type onderwijs. Omdat het in ieder geval bij de kleuters al veel mogelijkheden tot differentiatie bied. Er is veel ouderwets montessori materiaal aanwezig, waardoor de kleuters al veel kunnen doen met letters, schijven, rekenen en andere vaardigheden als ze dat willen, maar ook met andere vakken. Pepijn heeft het er af en toe nog steeds over dat toen we op de school zijn wezen kijken, er daar kindjes de aarde aan het uitprikken waren. De continenten dus.

We gaan de komende maanden ook goed in de gaten houden hoe het loopt op het kdv, en evt vragen of ppeijn niet enkele maanden eerder naar de basisschool zou kunnen. Bijvoorbeeld vanaf april. Hij is van begin juli waardoor hij pas na de zomervakantie in september of eind augustus naar school mag.

Nu net na zijn verjaardag kunnen we in ieder geval weer flink met uitdagend materiaal vooruit, smart games spellen, radiografische auto, haba knikkerbaan en nog meer.

En onze museumjaarkaart draait overuren.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:04:48 #140
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_83652769
Claudia en Simmy, I stand corrected then.
Ik las de opmerking van p_iglet en scande even snel het topic en kwam dingen tegen als 'ik durf het mijn collega's niet te vertellen' en koppelde dat aan elkaar.
Excuus!
***
  zondag 4 juli 2010 @ 20:35:41 #141
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83653818
Even alleen ingaande op dat punt 'verveling'... Er zijn zoveel kinderen (ook op middelbare scholen) die zich 'vervelen'. Volgens mij is verveling helemaal niet zo erg.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een groep leerlingen in drieën zou delen, dat alleen de middelste 'derde' echt wat heeft aan school op inhoudsniveau. De meest intelligente groep zou net zo veel en makkelijk leren zonder les, de minst intelligente groep leert ook niet méér doordat een school er bovenop zit. Tweederde van de totale groep zal dus vrij weinig aan school hebben en een grote groep daarvan zal zich dus met enige regelmaat vervelen.

Ik ben overigens ook tegen stickertjes. Gingen we maar weer terug naar de volledig beschrijvende diagnostiek. Het probleem verwoorden zoals het is (Want hoe je het ook went of keert, een diagnose komt er alleen bij problemen. Er zijn dus uiteraard ook vele zeer intelligente mensen zonder 'plakkertje'.) en daar gepaste hulp bij zoeken.

Maar ja, er waren blijkbaar honderden redenen om de problemen toch te categoriseren. En dat snap ik deels ook best, maar toch...
  zondag 4 juli 2010 @ 21:31:02 #142
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83656406
Verveling an sich lijkt me dus eigenlijk niet zo zorgelijk. Dat wilde ik denk ik zeggen.
pi_83656612
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Groofsken het volgende:
Even alleen ingaande op dat punt 'verveling'... Er zijn zoveel kinderen (ook op middelbare scholen) die zich 'vervelen'. Volgens mij is verveling helemaal niet zo erg.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een groep leerlingen in drieën zou delen, dat alleen de middelste 'derde' echt wat heeft aan school op inhoudsniveau. De meest intelligente groep zou net zo veel en makkelijk leren zonder les, de minst intelligente groep leert ook niet méér doordat een school er bovenop zit. Tweederde van de totale groep zal dus vrij weinig aan school hebben en een grote groep daarvan zal zich dus met enige regelmaat vervelen.

Ik ben overigens ook tegen stickertjes. Gingen we maar weer terug naar de volledig beschrijvende diagnostiek. Het probleem verwoorden zoals het is (Want hoe je het ook went of keert, een diagnose komt er alleen bij problemen. Er zijn dus uiteraard ook vele zeer intelligente mensen zonder 'plakkertje'.) en daar gepaste hulp bij zoeken.

Maar ja, er waren blijkbaar honderden redenen om de problemen toch te categoriseren. En dat snap ik deels ook best, maar toch...
verschil is dat je het nu hebt over de bovenste 2%, die vervelen zich nog harder dan die andere 31%. Vergelijk die eens met de onderste 2%... Een flink aantal daarvan zullen nooit leren rekenen, of schrijven...

We hoeven er niet zielig over te doen. Maar iedereen verdient toch onderwijs op maat? Waarom organiseren we dat neit in nederland?
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 21:36:59 #144
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83656766
Is dat er ergens anders dan wel, zoals jij dat nu bedoelt?

Ik weet het niet, ik vraag me af of dat realistisch is.

Na de basisschool kan een zeer intelligent kind gymnasium gaan doen, wij konden zelfs extra vakken kiezen. Op de school waar ik lesgeef kunnen hele slimme kinderen zelfs projecten op de uni bijwonen,... Moet het nog meer op maat? Moet het nog vroeger op maat? Ik vraag me dat af.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:37:50 #145
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83656816
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:

Maar iedereen verdient toch onderwijs op maat?
Niet als het om slimme kinderen gaat. Dan is verveling opeens heilzaam .Je leert jezelf kennen en zo..wellicht lees je een goed boek..
pi_83656979
maar is het feit dat maar 1/3e van de kinderen echt wat aan het huidige schoolsysteem heeft, dan niet een manco van het schoolsysteem?
Af en toe vervelen is niets mis mee, maar ik had mijn bovenbouw tijd op het VWO toch liever nuttiger besteed dan met het spijbelen van de helft van de lessen.
Dan toch liever een VWOplus, of TVWO, waar ook meer aandacht is voor het leren studeren.

Je intrinsieke motivatie moet wel heel goed zijn wil je ondanks weinig externe stimulatie toch het optimale uit jezelf kunnen halen. We hebben niet voor niets überhaupt scholen. Als iedereen volledig autodidact zou kunnen zijn, dan scheelt dat een hoop schoolkosten, maar helaas werkt het zo niet.

Ook slimme kinderen hebben stimulatie motivatie en uitleg nodig, alleen op een andere manier dan gemiddelde kinderen. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:41:51 #147
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83657104
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:40 schreef p_iglet het volgende:
. Niemand kijkt raar op dat een kind met een iq van beneden de 70 naar het SBO of (Z)MLK onderwijs gaat, waarom is een aangepaste manier van onderwijs voor kinderen met een iq boven de >130 dan zo raar?
Het is dezelfde categorie alleen aan de bovenkant van de normaal curve ipv aan de onderkant.
Dat dus!
pi_83657192
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:36 schreef Groofsken het volgende:

Na de basisschool kan een zeer intelligent kind gymnasium gaan doen, wij konden zelfs extra vakken kiezen. Op de school waar ik lesgeef kunnen hele slimme kinderen zelfs projecten op de uni bijwonen,... Moet het nog meer op maat? Moet het nog vroeger op maat? Ik vraag me dat af.
dit zijn toch al hele mooie extra dingen?

ik heb weken gevochten op het VWO om naast N&T en N&G ook nog aardrijkskunde erbij te mogen doen. Helaas dat werd me door de decaan en rector verboden omdat het logistiek niet haalbaar was.
De extra dingen bestonden uit een jaren 70 boekje wat achter uit de kast geplukt. Er hoeft echt geen volledig gesegregeerd onderwijs voor de bovenste 2% van de leerlingen, maar wat andere aandacht/projecten/mogelijkheden zou fijn zijn.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:44:57 #149
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83657303
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat dus!
Jullie zouden graag zien dat er in het basisonderwijs al een soort van vmbo-basis/kader en gymnasiumachtig niveau onderscheiden wordt? En dan in zijn algemeenheid? Of alleen als er blijkbaar problemen zijn?
  zondag 4 juli 2010 @ 21:46:07 #150
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83657366
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:43 schreef p_iglet het volgende:

[..]

dit zijn toch al hele mooie extra dingen?

ik heb weken gevochten op het VWO om naast N&T en N&G ook nog aardrijkskunde erbij te mogen doen. Helaas dat werd me door de decaan en rector verboden omdat het logistiek niet haalbaar was.
De extra dingen bestonden uit een jaren 70 boekje wat achter uit de kast geplukt. Er hoeft echt geen volledig gesegregeerd onderwijs voor de bovenste 2% van de leerlingen, maar wat andere aandacht/projecten/mogelijkheden zou fijn zijn.
Maar naar mijn weten zijn er dus op de meeste middelbare scholen wèl dat soort mogelijkheden. Ik krijg juist het gevoel dat jullie het hebben over het basisonderwijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')