Ja, a l'improviste. Maar dat is een heel ander verhaal dan een officieel stickertje, waarbij het kind ervan weet, de andere kinderen er ook van weten en het deel van de identiteit wordt. Daar zit hem de crux. Er is mij nooit direct verteld dat ik "hoogbegaafd" was, ik kon gewoon "goed leren" (geen staat, maar een activiteit!) en dat heeft mij verder nooit een uitzonderingspositie bezorgd.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 15:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar dan is er voor jou toch ook een 'speciale behandeling' geweest?
Ook zonder ' dat stickertje' ben je gewoon heel slim en worden daar wel of niet oplossingen voor gezocht.
Het stickertje is gewoon maar een naam. Het verandert niks aan de uitzonderingspositie. Daarom denk ik dat krampachtig de naam proberen te vermijden niet een heel groot verschil gaat maken. Misschien worden neutralere benamingen als 'vlot' of 'snel' dan wel het nieuwe stickertje.
De basisschool is 8 jaar.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 15:14 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
En dat in een topic met verder alleen maar vrouwen die het niet met me eens zijn, waar haal ik de moed eigenlijk vandaan..
[..]
Ten eerste, de basisschool is ook maar 6 jaar, dus jaren vooruit is sowieso een beetje overdreven.
En die oplossingen had je zelf bedacht?quote:In mijn geval (en dat was een ouderwets dorpsschooltje zo'n 25 jaar terug) was er een extra jaar aan rekenstof waar ik mee aan de slag kon, mocht ik nogal eens klusjes voor de leraar opknappen, mocht ik andere kinderen die meer moeite hadden uitleg geven, mocht ik heel af en toe even oppassen op een kleuterklas etc. Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad. De soepvergelijking is leuk en daar geef ik je ook wel gelijk in.
En mijn overtuiging is dat het komt doordat die kinderen nooit fatsoenlijk zijn uitgedaagd. Misschien wel extra werk, maar ook dat kan onder hun niveau zijn geweest. Het is nu juist (zoals ik al eerder heb gezegd) de bedoeling dat je met zo'n etiketje aan de gang gaat. Help ze zelfredzaam te worden als ze dat niet zijn, leer ze dat ze wel kunnen leren, zodat ze niet direct opgeven als ze het niet meteen snappen.quote:Maar nog steeds vind ik de soep veel minder relevant dan mijn algemene bezwaar tegen HB-stickertjes en 'speciale behandelingen' etc. zoals ik ook al eerder heb uitgelegd in mijn post over mijn ervaringen met de wiskundestudenten. Om het even zwart-wit te stellen: feit is dat afgestudeerde wiskundigen veel vaker geen 'speciale behandeling' hebben gehad dan wel. Dat is een opvallende tegenstelling met wat hier in dit topic beweerd wordt, nl. dat slimmere kinderen die niet de nodige speciale aandacht krijgen gedoemd zijn om vast te lopen. Wat is jouw verklaring voor dit feit? Mijn overtuiging is dat het wordt veroorzaakt doordat er veel te snel en makkelijk met stickertjes etc. wordt gesmeten, waardoor betreffende kinderen (kort gezegd) een groot risico lopen later in de problemen te komen door een gebrek aan zelfredzaamheid.
Ik zou zeggen, verdiep je eens in onderpresteren.quote:Zoals al eerder gezegd stelt 'leren leren' geen fuck voor, zie een voorgaande post hierover. Voor zover ik weet gaat toelating tot een middelbare school via een advies van de docent en de CITO-toets (waarvoor je niets hoeft voor te bereiden), dat heeft m.i. niets met 'leren leren' te maken.
Ja, mijn man idem.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:01 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ja, a l'improviste. Maar dat is een heel ander verhaal dan een officieel stickertje, waarbij het kind ervan weet, de andere kinderen er ook van weten en het deel van de identiteit wordt. Daar zit hem de crux. Er is mij nooit direct verteld dat ik "hoogbegaafd" was, ik kon gewoon "goed leren" (geen staat, maar een activiteit!) en dat heeft mij verder nooit een uitzonderingspositie bezorgd.
quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Aan de ene kant krijg ik jeuk van speciale kinderboeken waarin kinderen dan worden uitgelegd dat 'hun hersens sneller zijn dan die van andere kinderen' .wtf.
Hier nog een, die was 29, complete burnout, heeft 8 jaar geduurd voor dat voorbij was.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:23 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, mijn man idem.
En hij is vastgelopen op z'n 27ste (zwaar overspannen, tegen burn-out aan).
Of R_J heeft m.i. terecht de nodige twijfels bij de snelle opkomst van het narcistische 'nieuwetijdskinderensyndroom' in recente jaren natuurlijk.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is gewoon een beetje die opgelegde 'maaiveld-cultuur' in Nederland die hier spreekt.
Dat is erg sneu voor hem. Maar als je zo intelligent bent heb je op je 27e toch onderhand wel een keer door wat er aan de hand is, dan heb je toch geen stickertje 'HB' meer nodig om jezelf en de wereld beter te gaan begrijpen? En hoe heeft dit te maken met school, je wilt toch niet met droge ogen beweren dat als hij ten tijde van school al een stickertje HB had gekregen zijn hele leven zo anders was gelopen dat dit niet gebeurd was? Vind je zelf ook niet dat dat het op een heel onredelijke manier afschuiven van eigen verantwoordelijkheid/het eigen lot zou zijn?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:23 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, mijn man idem.
En hij is vastgelopen op z'n 27ste (zwaar overspannen, tegen burn-out aan).
Vertel eens, wat was die precieze oorzaak dan? Omdat anderen hem nooit verteld hebben hoe hij in elkaar steekt heeft hij een 8 jaar durende burn-out opgelopen? Bijzonder sneu verhaal, dat meen ik, maar vooralsnog is iedereen zelf verantwoordelijk voor het onderzoeken van zijn eigen leven en eigen persoonlijkheid. Dat is wellicht ingewikkelder als je je onbegrepen voelt en/of geen rolpatronen kunt vinden, maar je kunt niet met je vingertje naar anderen gaan zitten wijzen als je zelf nalaat om de boel eens goed op poten te zetten hoor.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 17:17 schreef Muks het volgende:
[..]
Hier nog een, die was 29, complete burnout, heeft 8 jaar geduurd voor dat voorbij was.
Oorzaak ? Zie die van Grijs en de anderen
Maar is het probleem dan niet veel meer dat je zelf niet het vermogen had om wat aan die lage eigendunk te doen? Dat is een heel concreet probleem dat je bij de eerste de beste psycholoog kunt aankaarten, als je dat nalaat is dat toch niet de schuld van de samenleving/het (school)systeem/anderen maar je eigen verantwoordelijkheid?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Lastig dit.
Aan de ene kant krijg ik jeuk van speciale kinderboeken waarin kinderen dan worden uitgelegd dat 'hun hersens sneller zijn dan die van andere kinderen' .wtf.
Aan de ander kant heb ik altijd een lage eigendunk gehad. Weten dat ik niet gewoon slim was maar bijzonder slim, heeft mij geholpen dingen aan te pakken die over het algemeen moeilijk gevonden worden.
Eigendunk niet zozeer als in: ik ben waardeloos maar meer in het niet goed in kunnen schatten van je van je kwaliteiten.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Maar is het probleem dan niet veel meer dat je zelf niet het vermogen had om wat aan die lage eigendunk te doen? Dat is een heel concreet probleem dat je bij de eerste de beste psycholoog kunt aankaarten, als je dat nalaat is dat toch niet de schuld van de samenleving/het (school)systeem/anderen maar je eigen verantwoordelijkheid?
als jij met je problemen naar een goede psycholoog was gegaan had die ook eerst allerlei testen gedaan hoor. depressietest, iqtest, dat soort dingetjes.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Eigendunk niet zo zeer al in ik ben waardeloos maar meer in het niet goed in kunnen schatten van je van je kwaliteiten
Toevallig hielp een IQ test me daar bij.. maar ook niet zo heel toevallig, daar zijn ze namelijk voor gemaakt.
Maar kennelijk heb jij liever dat ik 3 jaar in psychoanalyse ging, in de hoop om mijn kwaliteiten dan wel in te kunnen schatten. Alles maar om het beruchte stickertje te omzeilen.
En waarom eigenlijk. Als een kind een loopneus heeft en hoest hebben we dan ook dezelfde huivering 'om daar het stickertje verkoudheid op te plakken' ?
Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:33 schreef keesjeislief het volgende:
Ik ben bang dat het plakken van zo'n HB-etiketje in veel gevallen een stap in de richting van zo'n "mensa-type" is.
Maar de eerste twee jaar zit je toch alleen maar op de kleuterschool zand in de broek van je buurman te scheppen en met vingerverf pa & ma na te tekenen, of is dat niet meer zo?quote:
Het helpen van anderen was wel grotendeels op eigen initiatief als ik het me goed herinner inderdaad, maar dat is niet helemaal het punt. Er is helemaal niets mis mee (in tegendeel zelfs) als een leraar manieren verzint om een kind dat voorloopt (nuttig) bezig te houden. Zoals al een paar keer gezegd, waar ik moeite mee heb is het plakken van het stickertje HB op een kind en de gevolgen die dat heeft. Dat moet je m.i. zoveel mogelijk proberen te voorkomen, de redenen heb ik al eerder genoemd.quote:En die oplossingen had je zelf bedacht?
Dat klinkt erg goed! Ik hoop dat het je zoon zo goed blijft gaan en dat jij nooit de noodzaak zult voelen om naar etiketjes te gaan zoekenquote:Een jaar rekenstof is wel erg weinig, hoor! Als mijn kind geen verdieping, verrijking -of hoe het maar mag heten- van de stof had gekregen en alleen maar vooruit ging werken, dan had hij (ondanks zijn jaar versnelling) de komende 2 jaar niets meer te doen.
In groep 1-2 (heeft hij in 1 jaar gedaan) was hij al bezig met vermenigvuldigen en delen. Kwadrateren en worteltrekken vond hij razend interessant (kon hij nog niet, maar hij het wel het principe door). Hij las aan het einde van het jaar op avi 9 en ging vervolgens naar groep 3 om.... te leren lezen en te leren rekenen. Gelukkig snapt de school wel dat zo'n kind extra stof nodig heeft. En wellicht is hij alleen maar wat slimmer dan gemiddeld (hij is nooit getest, dus heeft geen 'last' van een etiketje).
Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment), ik ken er een hoop persoonlijk, uit verschillende landen. Dit zijn geen van allen mensen die voldoen aan het "mensa-type", er is niemand die zichzelf 'hoogbegaafd' noemt of zo genoemd wil worden (!!), het zijn allemaal mensen die vroeger toch echt op een normale manier door school zijn gekomen - incl. verveling waar onvermijdelijk - en die vervolgens tijdens hun studie de gelegenheid gegrepen hebben om zich volledig te ontplooien.quote:En mijn overtuiging is dat het komt doordat die kinderen nooit fatsoenlijk zijn uitgedaagd. Misschien wel extra werk, maar ook dat kan onder hun niveau zijn geweest. Het is nu juist (zoals ik al eerder heb gezegd) de bedoeling dat je met zo'n etiketje aan de gang gaat. Help ze zelfredzaam te worden als ze dat niet zijn, leer ze dat ze wel kunnen leren, zodat ze niet direct opgeven als ze het niet meteen snappen.
Vaak is het trouwens ook zo dat meerbegaafden (zeg maar IQ rond de 120) een betere schoolloopbaan hebben dan hoogbegaafden. Dat zijn de ijverige studenten, die het wel kunnen, maar er wel iets voor hebben moeten doen.
Ik had niet echt issues met mijn zelfbeeld, door de IQ tests bleek ik gewoon een stuk slimmer dan ik zelf had gedacht. En daarom ben ik wel blij met het stickertje.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:52 schreef simmu het volgende:
[..]
als jij met je problemen naar een goede psycholoog was gegaan had die ook eerst allerlei testen gedaan hoor. depressietest, iqtest, dat soort dingetjes.
t.
jullie scheren allebei alle hb kinderen over een kam. je hebt het zelf ook over "dit soort kinderen". wat is er mis mee om elk kind als individu en volkomen eigen en unieke persoon te bekijken te benaderen? wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken tenslotte.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?
Ik begrijp wel wat je bedoelt met het etiketje. Maar juist het leren leren, je ergens voor moeten inzetten, studeren, valt niet mee als je gewend bent je te vervelen..... Juist daarom moeten dit soort kinderen wél passend onderwijs krijgen.
Overigens scheer je de boel wel weer lekker over één kam. Ik ben ook mensa lid, maar gewoon een succesvol manager in de R&D van een bedrijf.
Ergens geeft jouw post weer precies de vooroordelen en het stigma weer van HB-er zijn. Ik houd het daarom maar geheim...
Helemaal mee eens. Jammer dat er heel veel mensen (vooral de buitenwereld) er op de één of andere manier negatief tegenaan kijken.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:57 schreef Suzanna het volgende:
Het lijkt wel of 'HoogBegaafdheid' echt met alle macht negatief moet worden gezien... wees gewoon blij met de intelligentie en het talent wat je hebt gekregen, probeer er gebruik van te maken op een manier die bij je past.
Maar goed, dat is maar de zeer bescheiden mening van een niet-hoogbegaafd iemand...
In mijn werkkring (ook bijzonder intelligent) zijn er verschillende mensen die het beruchte stickertje hebben, en dat zijn niet de mislukte types hoor. Maar goed op basis van mensen die je kent is het lastig oordelen over een hele groep.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment), ik ken er een hoop persoonlijk, uit verschillende landen. Dit zijn geen van allen mensen die voldoen aan het "mensa-type", er is niemand die zichzelf 'hoogbegaafd' noemt of zo genoemd wil worden (!!), het zijn allemaal mensen die vroeger toch echt op een normale manier door school zijn gekomen - incl. verveling waar onvermijdelijk - en die vervolgens tijdens hun studie de gelegenheid gegrepen hebben om zich volledig te ontplooien.
Haha, misschien ben je wel een van keesje's collega's, waar hij zo trots van roept dat het voor hen geen issue is.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
Ik durf mijn mensa-lidmaatschap niet op mijn werk te noemen. vanwege juist dat negatieve. Mensen beoordelen me nu gewoon op mijn daden, niet op het plakkertje. En ik ben succesvol, dus tsja, ik houd maar even mijn mond.
Sorry, ik begrijp dat dit vooral een topic is voor ouders om ervaringen uit te wisselen en niet zo zeer om de discussie te voeren die ik aangezwengeld heb, ik zal zometeen op het kruisje klikken, beloofd.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:52 schreef simmu het volgende:
[..]
ik vind het trouwens wel een behoorlijk felle en zwart/wit discussie aan het worden, waarin men elkaar aanvalt en voorbij nuanceringen gaat.
Het is een pleonasme dat een onderwijssysteem niet voor iedereen even goed werkt. De vraag is hoe je daar vervolgens mij omgaat, daar verschillen de meningen overduidelijk over. Het is bij een discussie bijna onvermijdelijk om te generaliseren, het spijt me als je je daardoor aangevallen voelt. Ik doe niet aan vooroordelen over 'HB-ers', ik probeer feiten en ervaringen weer te geven, ik ben zelf een 'HB-er' (quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Is het wel een sin je opgekomen dat bij sommige mensen het systeem dat voor anderen wel werkt gewoon iet past?
Ik begrijp wel wat je bedoelt met het etiketje. Maar juist het leren leren, je ergens voor moeten inzetten, studeren, valt niet mee als je gewend bent je te vervelen..... Juist daarom moeten dit soort kinderen wél passend onderwijs krijgen.
Overigens scheer je de boel wel weer lekker over één kam. Ik ben ook mensa lid, maar gewoon een succesvol manager in de R&D van een bedrijf.
Ergens geeft jouw post weer precies de vooroordelen en het stigma weer van HB-er zijn. Ik houd het daarom maar geheim...
Ik heb gestudeerd met behoorlijk intelligente mensen (Klassieke Talen is geen extreem moeilijke studie, maar trekt wel slimmere mensen aan dan veel andere universitaire studies) en ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:01 schreef keesjeislief het volgende:
Het geval wil dat mijn werkkring bestaat uit bijzonder intelligente mensen (als je het graag in IQ-punten uitgedrukt wilt hebben: ik herinner me een onderzoekje gelezen te hebben waaruit bleek dat professionele wiskundigen een gemiddeld IQ in de regio 150 hebben - eigenlijk kan een standaard IQ-test zulke uitslagen niet meer erg betrouwbaar meten -, een bron moet ik je schuldig blijven op dit moment)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |