Van hun websitequote:Op vrijdag 2 juli 2010 22:28 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Vertel eens........................
Kga op lurkstand, tikken is ff lastig.
Meer info op www.hintnederland.nlquote:HINT Nederland is een federatie van verschillende regionale HINT verenigingen.
In 1994 werden de eerste lokale HINT verenigingen opgericht door verontruste ouders van hoogbegaafde kinderen die zagen dat er ondanks veel gepraat, weinig gedaan werd voor de positie van het hoogbegaafde kind.
De bestaande stichtingen en verenigingen die zich met hoogbegaafdheid bezig hielden, beperkten zich tot het geven van informatie, het organiseren van bezigheden voor hoogbegaafden en het meepraten over hoogbegaafdheid in verschillende landelijke overlegorganen. HINT probeert evenwel door op lokaal niveau actief mensen en instanties te benaderen zowel structurele veranderingen te realiseren als individuele gevallen te helpen.
Veel leerkrachten en professionele hulpverleners beschouwen hoogbegaafdheid of hoge intelligentie als een luxe probleem. Zij gaan echter voorbij aan de vele kinderen die door hun hoogbegaafdheid en de daarmee samenhangende andere leerwijze ernstig in de problemen komen.
Gelukkig constateren wij een kentering in de benadering van meer- en hoogbegaafden. Zowel kinderen als volwassenen lijken steeds meer ruimte te krijgen om zich -op de hun zo eigen wijze- te ontplooien. Steeds meer onderwijsinstellingen onderkennen de problemen die hoogbegaafde kinderen en jongeren ervaren en laten zich door ons informeren over de mogelijkheden om hier iets aan te doen of nog beter om ze te voorkomen.
Natuurlijk is het niet erg om je te vervelen, maar als je signalen van je kinderen krijgt die verstrekkende gevolgen gaan inhouden, wordt het m.i. tijd om heel hard aan de bel te trekken. Een hype ? Ik weet het niet, ik weet wel dat het niet mijn wens is voor mijn kids om hb te zijn. Gelukkig zijn vind ik belangrijker.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 03:07 schreef keesjeislief het volgende:
Ik vraag me af (geen aanval hoor), zijn jullie nooit bang dat je met zo'n HB-etiket het risico loopt je kind juist verder weg te trekken uit de maatschappij en er een overdreven narcistisch meisje/jongetje van te maken die door zijn ouders altijd maar verteld is dat een evt. probleem niet aan hem/haar ligt, maar aan 'de anderen'? Hoe bewaar je een evenwicht en zorg je ervoor dat het kind ook voldoende leert om zijn/haar eigen boontjes te doppen en op gelijkwaardige voet om te gaan met 'de anderen'? (Ik weet het allemaal niet zo met die HB-hype moet ik zeggen, en ik twijel er nogal aan of ik er nu veel gelukkiger van was geworden als mijn wat hogere niveau dan gemiddeld zo'n aandacht had gekregen. Ik verveelde me regelmatig op school, maar daar verzin je zelf ook wel dingetjes op, en bovendien is het m.i. helemaal niet slecht om daar zelf mee te leren omgaan in een 'gewone' klas.)
Als je dat zou doen denk ik wel dat je problemen zou krijgen met je kindquote:Op zaterdag 3 juli 2010 03:07 schreef keesjeislief het volgende:
Ik vraag me af (geen aanval hoor), zijn jullie nooit bang dat je met zo'n HB-etiket het risico loopt je kind juist verder weg te trekken uit de maatschappij en er een overdreven narcistisch meisje/jongetje van te maken die door zijn ouders altijd maar verteld is dat een evt. probleem niet aan hem/haar ligt, maar aan 'de anderen'?
Nou ja, dat hoeft toch ook niet? Ik heb het van de week nog over Seneca, Nero, Cicero en Caesar gehad, maar die Romeinse rakkers interesseren mij ook niet bovenmatig.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 10:09 schreef Rewimo het volgende:
Christan heeft op school een compleet Romeins schoolkamp gehad. Met spelletjes, toga maken, muziekinstrumenten maken, eten, bezoek aan Xanten enz.
Hij vond het geweldig! Andere kinderen interesseerde het voor geen meter meer nadat het afgelopen was, hij is nog weken bezig geweest met het onderwerp.
Oh, dat was bij oudste in zijn klas wel anders. Daar waren de meeste kinderen enthousiast over het onderwerp tweede wereldoorlog. Ze hebben het als thema gehad (groep 5).quote:Op zaterdag 3 juli 2010 10:16 schreef Muks het volgende:
Hier hebben ze geschiedenis op school, groep 6 had het over de 2e wereld oorlog. Geen makkelijk onderwerp. Oudste Mukszoon vond het een prachtig onderwerp, is er ingedoken, heeft veel gelezen, gezien op tv (ja ook over de bommen op Heroshima etc) en ik merk dat hij daardoor ook anders naar bijv. oorlog is gaan kijken als spel. Andere kinderen in zijn klas vonden de 2e wereld oorlog vooral lang geleden...
Ja, ik hou het in de gatenquote:Op zaterdag 3 juli 2010 01:26 schreef poemojn het volgende:
@Grijs, ChooChem is ook met een soort doorstart bezig, al gezien?
Kinderen zijn erg flexibel. Ze kunnen ook leren omgaan met gescheiden ouders, armoe, een chronische ziekte. Er mee leren omgaan is dan de troostprijs. Het neemt niet weg dat het toch niet de optimale omstandigheden zijn voor een kind.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 03:07 schreef keesjeislief het volgende:
k verveelde me regelmatig op school, maar daar verzin je zelf ook wel dingetjes op, en bovendien is het m.i. helemaal niet slecht om daar zelf mee te leren omgaan in een 'gewone' klas.)
Dit geeft nou net aan waarom er wel extra aandacht nodig is voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben het potentieel, maar leren niet om te leren, leren geen discipline aan om te leren. En dat is waar we met school regelmatig over praten, zodat hij leert om wel ergens zijn tanden in te zetten, door te zetten, niet gelijk op te geven als hij het niet direct begrijpt. En dat moet met stof die hij niet beheerst, anders leert hij dat niet.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:33 schreef keesjeislief het volgende:
Het punt is dat degenen die het wel redden vrijwel zonder uitzondering juist niet de "mensa-types" zijn. Om een grove typering (!) te geven, deze "mensa-types" blijken over het algemeen niet de weerstand te hebben om zich te redden in zo'n omgeving. Ze hebben niet het vermogen om om te gaan met teleurstellingen, kunnen moeilijk accepteren dat ze niet meer als bijzonder wonderkind worden gezien (omdat er ten slotte vrijwel uitzondering een nog iets slimmere student rondloopt) en hebben heel veel moeite om zichzelf opnieuw uit te vinden, want dat is wat er eigenlijk moet gebeuren.
De ontwikkeling van een leven is veel te complex om het, buiten een aantal essentiele punten, over 'ideale omstandigheden' te hebben. Een kind dat zijn hele leven van alles nagedragen wordt om zogenaamde 'ideale omstandigheden' te creeeren loopt een groot risico om een verwend nest te worden, terwijl een kind dat zelf op zoek moet naar een oplossing in een lastige situatie veel meer leert over zichzelf en zijn verhouding tot de wereld. Je kunt ook de andere kant op redeneren, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt: je kunt over het algemeen helemaal niet van te voren besluiten wat 'ideale omstandigheden' zijn. Ik neig naar de gedachte dat het over het algemeen beter is als een kind zelf oplossingen zoekt voor 'niet-ideale omstandigheden', of wat hij/zij als dusdanig ervaart.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kinderen zijn erg flexibel. Ze kunnen ook leren omgaan met gescheiden ouders, armoe, een chronische ziekte. Er mee leren omgaan is dan de troostprijs. Het neemt niet weg dat het toch niet de optimale omstandigheden zijn voor een kind.
Wat bedoel je hier precies?quote:Ik heb mij superintelligente kind in de periode dat zijn hersens zich aan het ontwikkelen waren en hij als kid de wereld aan het onderzoeken en ontdekken was 6 uur per dag opgesloten in een hok waar hij bijna niks leerde maar hij kan nu wel heeeel goed met verveling omgaan hoor!
Er is wel een verschil tussen dat ene uurtje verveling waar hij inderdaad zelf mee moet leren omgaan, (en zelf creatiever van wordt) en elke dag 6 verveling in een heel belangrijke periode.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:56 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
De ontwikkeling van een leven is veel te complex om het, buiten een aantal essentiele punten, over 'ideale omstandigheden' te hebben. Een kind dat zijn hele leven van alles nagedragen wordt om zogenaamde 'ideale omstandigheden' te creeeren loopt een groot risico om een verwend nest te worden, terwijl een kind dat zelf op zoek moet naar een oplossing in een lastige situatie veel meer leert over zichzelf en zijn verhouding tot de wereld. Je kunt ook de andere kant op redeneren, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt: je kunt over het algemeen helemaal niet van te voren besluiten wat 'ideale omstandigheden' zijn. Ik neig naar de gedachte dat het over het algemeen beter is als een kind zelf oplossingen zoekt voor 'niet-ideale omstandigheden', of wat hij/zij als dusdanig ervaart.
[..]
Wat bedoel je hier precies?
Wil je je kid niet zo'n mensa type laten worden dan kan het misschien nuttig zijn om het op een speciale school voor hoogbegaafden te doen. Ik zeg niet dat dit de weg voor ieder kind maar ik denk dat dat juist dit kinderen met beide benen op de grond zet.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:33 schreef keesjeislief het volgende:
Het punt is dat degenen die het wel redden vrijwel zonder uitzondering juist niet de "mensa-types" zijn. Om een grove typering (!) te geven, deze "mensa-types" blijken over het algemeen niet de weerstand te hebben om zich te redden in zo'n omgeving. Ze hebben niet het vermogen om om te gaan met teleurstellingen, kunnen moeilijk accepteren dat ze niet meer als bijzonder wonderkind worden gezien (omdat er ten slotte vrijwel uitzondering een nog iets slimmere student rondloopt) en hebben heel veel moeite om zichzelf opnieuw uit te vinden, want dat is wat er eigenlijk moet gebeuren.
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals eerder gezegd, ik begrijp de gedachtegang, maar ik ben bang dat het zijn doel voorbij schiet. Zoals een beetje geprobeerd aan te geven in m'n vorige post, grofweg is het zo dat de kinderen die het bij een studie wiskunde wel redden degenen zijn die vroeger geen speciale begeleiding hebben gekregen. Ik zou je willen vragen dat echt eens goed tot je te laten doordringen. Ik denk dat dat komt omdat ze veel beter geleerd hebben zichzelf te redden in 'suboptimale omstandigheden'.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:44 schreef Grijs het volgende:
[..]
Dit geeft nou net aan waarom er wel extra aandacht nodig is voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben het potentieel, maar leren niet om te leren, leren geen discipline aan om te leren. En dat is waar we met school regelmatig over praten, zodat hij leert om wel ergens zijn tanden in te zetten, door te zetten, niet gelijk op te geven als hij het niet direct begrijpt. En dat moet met stof die hij niet beheerst, anders leert hij dat niet.
Ik ben het ontzettend met je eens. Het probleem dat hieraan ten grondslag ligt is dat het kind leert dat er in beginsel vanalles mis is met de wereld (de school houdt hem niet goed genoeg bezig, zijn klasgenootjes zijn niet slim genoeg om zijn spreekbeurt te begrijpen). Er vloeit hier ook een claim uit voort, namelijk dat anderen hun best moeten doen om hem bezig te houden en te begrijpen.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:56 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
De ontwikkeling van een leven is veel te complex om het, buiten een aantal essentiele punten, over 'ideale omstandigheden' te hebben. Een kind dat zijn hele leven van alles nagedragen wordt om zogenaamde 'ideale omstandigheden' te creeeren loopt een groot risico om een verwend nest te worden, terwijl een kind dat zelf op zoek moet naar een oplossing in een lastige situatie veel meer leert over zichzelf en zijn verhouding tot de wereld.
Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Er is wel een verschil tussen dat ene uurtje verveling waar hij inderdaad zelf mee moet leren omgaan, (en zelf creatiever van wordt) en elke dag 6 verveling in een heel belangrijke periode.
Als een hoogopgeleid persoon n geen werk kan vinden en in een callcenter of data entry baantje terecht komt komt dan hebben we ook medelijden met hen, en zijn we niet blij voor hem dat hij nu eindelijk kan leren omgaan met verveling. Kennelijk vinden we die laatste vaardigheid toch niet zo belangrijk.
voor de dromers onder ons: niks mis met heerlijk urenlang naar buiten staren en wegdromenquote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:22 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.
Het ontbreekt je blijkbaar aan het vermogen om nuances te zien. Jammer, nu loop je het HB-stickertje mis en moet je je de rest van je leven vervelen tussen 'gewone mensen'. Een ding scheelt: die hebben ook nog wel eens moeite met genuanceerd denken.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Okay ik ben helemaal om. Kinderen steeds nieuwe dingen aanbieden op school is niet goed voor ze. Het kweekt een passieve houding als de meester of juf je maar stof blijft aanbieden en vervolgens die stof met je oefent.
Beter wordt je het merendeel van de tijd een beetje met rust gelaten. Dan leer je omgaan met verveling. En misschien lees je wel een paar interessante boeken. Ook een belangrijke vaardigheid: jezelf leren onderwijzen, als 8 jarige zelf uitzoeken wat jij nodig hebt op lesgebied.
Maar als een school dat doet met alle kinderen is het huis te klein. Dan zit de onderwijsinspectie er boven op. Voor andere kinderen is leren kennelijk wel belangrijker dan 'leren omgaan met verveling' .
Ik vind het juist getuige van niet genuanceerd denken om elke dag verveling gelijk te schakelen met ' ach iedereen moet er mee leren omgaan dat je niet elke minuut van de dag vermaakt kan worden'.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:09 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het ontbreekt je blijkbaar aan het vermogen om nuances te zien. Jammer, nu loop je het HB-stickertje mis en moet je je de rest van je leven vervelen tussen 'gewone mensen'. Een ding scheelt: die hebben ook nog wel eens moeite met genuanceerd denken..
Mijn kind kan op school ook niet vooruit werken bij rekenen en taal. Gelukkig niet, zou ik zeggen, want dan was hij vorig jaar (en misschien eerder) klaar geweest met rekenen en taal op de basisschool. En dan? (hij gaat na de zomervakantie naar groep 7)quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:22 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.
Daar kun je wel eens precies de Hollandse koe bij de horens gevat hebben. (Misschien tegenwoordig minder dan vroeger, maar) volgens mij is de volgende dialoog heel normaal: "Ma, ik verveel me de tyfus." "Ja jochie, daar kan ik ook niets aan doen, ik ben druk met de was strijken, ga maar lekker buiten spelen". Kind trekt met een pruillip de jas aan, gaat naar buiten en verzint uiteindelijk toch wel iets om te doen. Ben je je daar wel van bewust? Het is een nogal narcistische gedachtekronkel dat de wereld er is om jou te vermaken (zie ook de post van Claudia_x). Als jij je in een ongewenste toestand bevindt, zoals een van verveling, heb je twee keuzes: gaan zitten mokken dat de wereld je probleem niet spontaan oplost, of beseffen dat jij zelf de enige bent die er iets aan kunt veranderen. Take your pick.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik vind het juist getuige van niet genuanceerd denken om elke dag verveling gelijk te schakelen met ' ach iedereen moet er mee leren omgaan dat je niet elke minuut van de dag vermaakt kan worden'.
Dit is pertinent níet waar. Vooruit werken mag beperkt, maar zeker niet járen. Plus dat het gewone werk te vergelijken is met soep. Gewone kippensoep met een sliertje vermicelli. Voor iemand die zich "normaal"inspant best voedzaam, maar voor een topsporter te weinig. Die moet een goed voedzame soep.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:22 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.
Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:33 schreef Rewimo het volgende:
(..) Ik moest zo'n les gewoon uitzitten. (..)
Ik werd erg goed in het me onzichtbaar makenquote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:
Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!
Nou nou. Vooral die tweede alinea, je meent toch niet serieus dat je dat dat heel bezwaarlijk vindt of wel?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:06 schreef Rewimo het volgende:
Toen ik op school zat en verreweg de beste van de klas was, was er juist helemaal geen aandacht voor mij. Ik kon in mijn eigen tempo de rekenboeken doorwerken, maar aan het eind van de 5e klas had ik alle rekenboeken uit en moest ik nog maar een keer vooraan in het laatste boek beginnen
Ik moest mijn dictee altijd - altijd! - op het bord maken want dan konden de andere kinderen hun dictee daarvan nakijken. Lekker makkelijk voor de leraarAndere kinderen mochten om beurt hun dictee op het bord maken, maar ik móest altijd. Leuk hoor
Ja, dat wordt nogal eens als een causaal verband gepresenteerd, te makkelijk op de basisschool => in problemen komen op de middelbare school. Ik vind dat maar een rare redenering waar ik niet zo erg in geloof. Vrijwel elke puber heeft een hekel aan huiswerk (beperkt tot bepaalde vakken in het meest gunstige geval), en het is in het bijzonder helemaal niet duidelijk dat je niet in de problemen was gekomen op de middelbare school als je het niet zo makkelijk had gehad op de basisschool. Het is volgens mij in het algemeen veel meer een kwestie van karakter en puberteit dan van iets anders. 'Leren leren' stelt natuurlijk vrijwel niets voor, dat gaat voor vrijwel iedereen vanzelf. Tenzij je je huiswerk niet doet omdat je te druk bent met je vriendje/jointje/muziek/sport/uitgaan/geen zin hebben etc., kortom een typische puber bentquote:Leren leren heb ik nooit gedaan. Dat hoefde ik niet, alles kwam me zo aanwaaien. En op de middelbare school breekt je dat flink op.
Er is een verschil tussen elke uur va de dag vermaakt worden en 6 uur per dag opgesloten zitten in een klaslokaal waar je jezelf maar moet zien te vermakenquote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:28 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Daar kun je wel eens precies de Hollandse koe bij de horens gevat hebben. (Misschien tegenwoordig minder dan vroeger, maar) volgens mij is de volgende dialoog heel normaal: "Ma, ik verveel me de tyfus." "Ja jochie, daar kan ik ook niets aan doen, ik ben druk met de was strijken, ga maar lekker buiten spelen". Kind trekt met een pruillip de jas aan, gaat naar buiten en verzint uiteindelijk toch wel iets om te doen. Ben je je daar wel van bewust? Het is een nogal narcistische gedachtekronkel dat de wereld er is om jou te vermaken (zie ook de post van Claudia_x). Als jij je in een ongewenste toestand bevindt, zoals een van verveling, heb je twee keuzes: gaan zitten mokken dat de wereld je probleem niet spontaan oplost, of beseffen dat jij zelf de enige bent die er iets aan kunt veranderen. Take your pick.
Ja, ik vond dat heel vervelend. Ik wilde geen uitzondering zijn.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:57 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Nou nou. Vooral die tweede alinea, je meent toch niet serieus dat je dat dat heel bezwaarlijk vindt of wel?
[..]
Ja, dat wordt nogal eens als een causaal verband gepresenteerd, te makkelijk op de basisschool => in problemen komen op de middelbare school. Ik vind dat maar een rare redenering waar ik niet zo erg in geloof. Vrijwel elke puber heeft een hekel aan huiswerk (beperkt tot bepaalde vakken in het meest gunstige geval), en het is in het bijzonder helemaal niet duidelijk dat je niet in de problemen was gekomen op de middelbare school als je het niet zo makkelijk had gehad op de basisschool. Het is volgens mij in het algemeen veel meer een kwestie van karakter en puberteit dan van iets anders. 'Leren leren' stelt natuurlijk vrijwel niets voor, dat gaat voor vrijwel iedereen vanzelf. Tenzij je je huiswerk niet doet omdat je te druk bent met je vriendje/jointje/muziek/sport/uitgaan/geen zin hebben etc., kortom een typische puber bent.
Als we het toch over geschiktheid van onderwijs voor slimmere kinderen hebben, dan is de 'feminisering' van het onderwijs misschien wel een veel belangrijker thema. Slimmere kinderen willen heel vaak gewoon lekker aan de slag met 'harde' vakken, willen lekker (in hun eentje) blokken op moeilijke wiskunde/natuurkunde/...-vragen en ze oplossen, voornamelijk 'just for the fun of it'. Maar dat soort solistisch gespecialiseerd werk verdwijnt steeds meer uit het onderwijs, en wordt ingeruild voor 'zachtere' opdrachten waar geouwehoer over competenties, presentaties, groepswerk, toepassen van kennis ipv ontwikkelen van kennis etc. een belangrijke rol speelt. Dat is rampzalig voor een stereotype nerd (die ik maar even als voorbeeld neem) omdat hij/zij continu wordt aangesproken op de talenten die bij hem/haar nu vaak juist minder ontwikkeld zijn, en veel minder toekomen aan het werken aan de zaken die hen wel boeien...
Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:
[..]
Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!
Het stoort mij dat deze ouder genegeerd wordt in haar verhaal en de duidelijke vraag die zij stelt. Je pikt ook alleen maar de dingen waar je tegenaan wilt trappen, niet de dingen waar je ook geen antwoord op weet. Zo kan ik het ook.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.
Ik heb wel een beetje gezegd wat ik te zeggen heb, het stoort me dat al die al dan niet zelfverklaarde hoogbegaafde ouders hier continu de nuance in mijn verhaal lijken te missen en niet ingaan op de belangrijke punten. Jammer.
Oh ja, dat verwacht jij van kinderen van 6, 7 jaar oud? Tuurlijkquote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:
Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.
Stel je kind zit in een klas met 25 achterstandskinderen. Ook dan gaat jouw redenering op. Er moet nou eenmaal een gemiddelde gevonden worden. En dat zal dan wellicht ver onder het niveau van jou kind liggen. Waardoor het niet zo heel veel bijleert en uit zijn neus eet.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.
.
Organiseren en plannen is iets wat vrijwel iedereen op het niveau van de middelbare school kan. Hoe moeten al die minder slimme kinderen het anders ooit redden, omdat die allemaal wel al op de basisschool discipline, orgsaniseren en plannen hebben geleerd en wel op zo'n manier dat jij dat ondanks je surplus aan intelligentie nooit meer hebt kunnen inhalen? Wat heb je na het atheneum gedaan, heb je een mooie studie gevolgd? Heb je academische artikelen geschreven? Heb je een bijdrage aan de kunst geleverd? Nee? Waarom niet? Als je zo'n drang had tot verdere ontplooiing dat je je ergerde aan allerlei beperkingen op school moet dat in combinatie met je hoogbegaafdheid toch wel geleid hebben tot een productief leven in een van die richtingen, of niet?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, ik vond dat heel vervelend. Ik wilde geen uitzondering zijn.
En wat de rest betreft: ik had totaal geen discipline qua leren. Ik hoefde er toch niks voor te doen? Komt vanzelf wel allemaal. Organiseren en plannen? Nooit geleerd. En ik had geen hekel aan huiswerk maken of zo, was geen al te erge puber, geen rare vrienden, alcohol, roken enz. Heb het atheneum ook gewoon gehaald met goede cijfers maar ik was geen uitblinker. Onderpresteren, dat wel. Leraren die niet geloven dat jij iets hebt geschreven (te goed), dat je die mondelinge toets wel in de vreemde taal wilt afleggen terwijl het ook in het Nederlands mag. Ik ben rare dingen tegengekomen.
Nee, het is een veel betere oplossing om kinderen van zo'n leeftijd een stickertje op te plakken, dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:25 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Oh ja, dat verwacht jij van kinderen van 6, 7 jaar oud? Tuurlijk
Op zich geldt dat voor alle kinderen. Zij zijn niet verantwoordelijk voor hun onderwijs en opvoeding. het is onze verantwoordelijkheid om ze het best mogelijke onderwijs te geven.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:34 schreef keesjeislief het volgende:
dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind.
Jij snapt er echt niet veel van hè? Mijn ouders noch de school hebben dat ooit gedaan, etiketje heb ik nooit gekregen, ik zag alleen dat ik veel dingen op school moest leren die ik allang wist of waar ik geen moeite voor hoefde te doen om ze te leren. En dat ik me daardoor verveelde. Ik was allang volwassen toen ik erachter kwam dat ik HB was. Dat was wel een eyeopener, waardoor dit soort ervaringen op hun plek vielen. Ik heb nooit een HB-behandeling gekregen op school. Integendeel, ik mocht niet sneller gaan dan de rest van de klas.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:34 schreef keesjeislief het volgende:
Nee, het is een veel betere oplossing om kinderen van zo'n leeftijd een stickertje op te plakken, dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind. [ afbeelding ].
En dat in een topic met verder alleen maar vrouwen die het niet met me eens zijn, waar haal ik de moed eigenlijk vandaan.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nu lijkt het een beetje kift hoor.
Ten eerste, de basisschool is ook maar 6 jaar, dus jaren vooruit is sowieso een beetje overdreven. In mijn geval (en dat was een ouderwets dorpsschooltje zo'n 25 jaar terug) was er een extra jaar aan rekenstof waar ik mee aan de slag kon, mocht ik nogal eens klusjes voor de leraar opknappen, mocht ik andere kinderen die meer moeite hadden uitleg geven, mocht ik heel af en toe even oppassen op een kleuterklas etc. Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad. De soepvergelijking is leuk en daar geef ik je ook wel gelijk in.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 13:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dit is pertinent níet waar. Vooruit werken mag beperkt, maar zeker niet járen. Plus dat het gewone werk te vergelijken is met soep. Gewone kippensoep met een sliertje vermicelli. Voor iemand die zich "normaal"inspant best voedzaam, maar voor een topsporter te weinig. Die moet een goed voedzame soep.
Zoals al eerder gezegd stelt 'leren leren' geen fuck voor, zie een voorgaande post hierover. Voor zover ik weet gaat toelating tot een middelbare school via een advies van de docent en de CITO-toets (waarvoor je niets hoeft voor te bereiden), dat heeft m.i. niets met 'leren leren' te maken.quote:Gaat ten koste van het "leren leren" en de algehele motivatie.
En dat kan dan weer een enorme hobbel zijn bij het toegelaten worden op een middelbare school. En ja, ik heb ervaring hiermee ja.
Als je mogelijkheden zo beperkt waren dat je zelfs niet sneller mocht werken dan de rest van de klas kan ik me voorstellen dat dat vervelend was ja. Ik vraag me wel af wat voor school dat dan was, zoals gezegd was het zelfs op mijn dorpsschooltje 25 jaar terug al een ander verhaal. Hoe verwacht je dat het je vergaan was als je wel een HB-stickertje had gekregen? Je schreef zelf in een vorige post dat je geen uitzondering wilde zijn op school, je beseft hopelijk dat zo'n stickertje je per definitie tot een continue uitzondering had gemaakt (een van de redenen waarom ik er moeite mee heb)?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 14:48 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Jij snapt er echt niet veel van hè? Mijn ouders noch de school hebben dat ooit gedaan, etiketje heb ik nooit gekregen, ik zag alleen dat ik veel dingen op school moest leren die ik allang wist of waar ik geen moeite voor hoefde te doen om ze te leren. En dat ik me daardoor verveelde. Ik was allang volwassen toen ik erachter kwam dat ik HB was. Dat was wel een eyeopener, waardoor dit soort ervaringen op hun plek vielen. Ik heb nooit een HB-behandeling gekregen op school. Integendeel, ik mocht niet sneller gaan dan de rest van de klas.
Maar dan is er voor jou toch ook een 'speciale behandeling' geweest?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 15:14 schreef keesjeislief het volgende:
Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |