abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juli 2010 @ 12:51:26 #76
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83604211
Okay ik ben helemaal om. Kinderen steeds nieuwe dingen aanbieden op school is niet goed voor ze. Het kweekt een passieve houding als de meester of juf je maar stof blijft aanbieden en vervolgens die stof met je oefent.

Beter wordt je het merendeel van de tijd een beetje met rust gelaten. Dan leer je omgaan met verveling. En misschien lees je wel een paar interessante boeken. Ook een belangrijke vaardigheid: jezelf leren onderwijzen, als 8 jarige zelf uitzoeken wat jij nodig hebt op lesgebied.

Maar als een school dat doet met alle kinderen is het huis te klein. Dan zit de onderwijsinspectie er boven op. Voor andere kinderen is leren kennelijk wel belangrijker dan 'leren omgaan met verveling' .

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 03-07-2010 13:03:23 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 13:06:05 #77
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83604690
Toen ik op school zat en verreweg de beste van de klas was, was er juist helemaal geen aandacht voor mij. Ik kon in mijn eigen tempo de rekenboeken doorwerken, maar aan het eind van de 5e klas had ik alle rekenboeken uit en moest ik nog maar een keer vooraan in het laatste boek beginnen

Ik moest mijn dictee altijd - altijd! - op het bord maken want dan konden de andere kinderen hun dictee daarvan nakijken. Lekker makkelijk voor de leraar Andere kinderen mochten om beurt hun dictee op het bord maken, maar ik móest altijd. Leuk hoor

Leren leren heb ik nooit gedaan. Dat hoefde ik niet, alles kwam me zo aanwaaien. En op de middelbare school breekt je dat flink op.

Ik ben dan ook erg blij met hoe het Christan nu vergaat op school. Elke dag huiswerk, zodat hij na een tijdje daarmee worstelen heeft geleerd om elke dag er zelf voor te zorgen dat het af is. Als hij moet sporten na school zorgt hij dat hij zijn huiswerk op school al af heeft

Komend schooljaar op het gymnasium (groep 7 en 8 vallen hier in DLD in het middelbaar onderwijs), waar ook heel erg de nadruk ligt op huiswerk maken, is hij daar dus al helemaal aan gewend. Bovendien krijgen ze daar in het begin van het schooljaar ook een cursus "Lernen lernen". Hartstikke goed!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:09:23 #78
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83604790
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 12:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Okay ik ben helemaal om. Kinderen steeds nieuwe dingen aanbieden op school is niet goed voor ze. Het kweekt een passieve houding als de meester of juf je maar stof blijft aanbieden en vervolgens die stof met je oefent.

Beter wordt je het merendeel van de tijd een beetje met rust gelaten. Dan leer je omgaan met verveling. En misschien lees je wel een paar interessante boeken. Ook een belangrijke vaardigheid: jezelf leren onderwijzen, als 8 jarige zelf uitzoeken wat jij nodig hebt op lesgebied.

Maar als een school dat doet met alle kinderen is het huis te klein. Dan zit de onderwijsinspectie er boven op. Voor andere kinderen is leren kennelijk wel belangrijker dan 'leren omgaan met verveling' .
Het ontbreekt je blijkbaar aan het vermogen om nuances te zien. Jammer, nu loop je het HB-stickertje mis en moet je je de rest van je leven vervelen tussen 'gewone mensen'. Een ding scheelt: die hebben ook nog wel eens moeite met genuanceerd denken. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:13:30 #79
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83604922
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:09 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het ontbreekt je blijkbaar aan het vermogen om nuances te zien. Jammer, nu loop je het HB-stickertje mis en moet je je de rest van je leven vervelen tussen 'gewone mensen'. Een ding scheelt: die hebben ook nog wel eens moeite met genuanceerd denken. .
Ik vind het juist getuige van niet genuanceerd denken om elke dag verveling gelijk te schakelen met ' ach iedereen moet er mee leren omgaan dat je niet elke minuut van de dag vermaakt kan worden'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 03-07-2010 13:21:12 ]
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:21:48 #80
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83605206
En ik snap ook niet waarom een gewoon kind wel goed onderwijs hoort te krijgen, en het okay is dat een hoogbegaafd kind zichzelf een beetje bezig houdt.

Ik word een beetje jeukerig van dat er in het geval van een hoogbegaafd kind ineens allerlei lofzangen over de verveling gezongen worden. Blijkt dat andere kinderen praktisch geen effectief onderwijs krijgen, dan moet er 123 stat! iets aan gedaan worden.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:28:24 #81
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83605432
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 12:22 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.
Mijn kind kan op school ook niet vooruit werken bij rekenen en taal. Gelukkig niet, zou ik zeggen, want dan was hij vorig jaar (en misschien eerder) klaar geweest met rekenen en taal op de basisschool. En dan? (hij gaat na de zomervakantie naar groep 7)
Omgaan met verveling moeten ze toch wel, zoals elk kind. Lijkt me niets mis mee. En ik geef naar mijn kind ook aan dat hij bij problemen zelf oplossingen moet zien te vinden. Lijkt me ook logisch. Maar op sommige oplossingen hebben ze geen zicht. Als ik nooit naar school had aangegeven dat hij kon lezen voordat hij naar school ging, had hij op school daar niets van laten merken. Hij ging naar school om te spelen, thuis kon hij wel leren. Nou heb ik in huis niet zoveel materiaal als school en ben ik ook niet thuis in de methodes van school, dus dat leek me een ongezonde ontwikkeling. Verder was hij voorbeeldig op school, deed wat hij moest doen, maar thuis was er geen land mee te bezeilen. Van een 4-jarige verwacht ik niet dat hij dat zelf wel even kan oplossen, daar heeft hij op z'n minst wat hulp bij nodig. Gelukkig denkt school daar ook zo over en hebben ze hem uitdagender werk gegeven, proberen ze hem een probleemoplossende mentaliteit mee te geven en niet op te geven als hij het niet direct snapt.
De school vindt ook dat hij meer plezier in school moet hebben dan alleen de pauzes en gym (dat was inderdaad het enige wat hij nog leuk vond, bij gym zat hij wel op z'n niveau).

Waarom ik die dingen zo belangrijk vind, is omdat mijn man vastgelopen is doordat hij niet kon leren. Hij is hoogbegaafd ("goed kunnen leren" noemden ze dat vroeger, hoe ironisch), maar dat is pas veel later aan het licht gekomen. Hij is begonnen op het VWO, heeft 4 atheneum 2x gedaan en het jaar daarop naar 4 HAVO vertrokken. Toen met gemak z'n diploma gehaald. Vervolgens 3 verschillende opleidingen geprobeerd, maar zelfs nog geen propedeuse gehaald. Gelukkig is het uiteindelijk wel goed gekomen, maar dat heeft best lang geduurd. Hij is behoorlijk overspannen geweest (6 jaar geleden) en lijkt daar nu aardig van hersteld te zijn.Toen is ook duidelijk geworden waar die overspannenheid vandaan kwam: zijn werk was niet uitdagend genoeg. Dat compenseerde hij door thuis allerlei uitdagingen te verzinnen, maar daarvoor is de dag te kort . Sinds hij die uitdaging wel heeft (ander bedrijf), is hij heel snel opgeknapt.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:28:33 #82
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83605437
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik vind het juist getuige van niet genuanceerd denken om elke dag verveling gelijk te schakelen met ' ach iedereen moet er mee leren omgaan dat je niet elke minuut van de dag vermaakt kan worden'.
Daar kun je wel eens precies de Hollandse koe bij de horens gevat hebben. (Misschien tegenwoordig minder dan vroeger, maar) volgens mij is de volgende dialoog heel normaal: "Ma, ik verveel me de tyfus." "Ja jochie, daar kan ik ook niets aan doen, ik ben druk met de was strijken, ga maar lekker buiten spelen". Kind trekt met een pruillip de jas aan, gaat naar buiten en verzint uiteindelijk toch wel iets om te doen. Ben je je daar wel van bewust? Het is een nogal narcistische gedachtekronkel dat de wereld er is om jou te vermaken (zie ook de post van Claudia_x). Als jij je in een ongewenste toestand bevindt, zoals een van verveling, heb je twee keuzes: gaan zitten mokken dat de wereld je probleem niet spontaan oplost, of beseffen dat jij zelf de enige bent die er iets aan kunt veranderen. Take your pick.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 13:33:01 #83
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83605574
Ja, maar thuis vervelen is toch wel iets heel anders dan je op school vervelen. Thuis kun je wat gaan zoeken om te doen, op school moet je die mogelijkheid maar net geboden krijgen. Dat is lang niet overal het geval. Onze zoon verveelt zich thuis ook weleens, uiteindelijk zoekt ie wel bezigheid, net zoals je zegt.

Maar als je op school zit en allang dat stomme boekje uit hebt waar de rest van de klas zich met moeite doorheen worstelt, wat moet je dan? Ik kreeg vroeger op school geen ander leesboek hoor. Ik moest zo'n les gewoon uitzitten. Net als ik in de eerste klas niet aan elkaar mocht schrijven "want dat konden de andere kinderen niet lezen". Ja, en?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:35:32 #84
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_83605646
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 12:22 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het is onzin dat een slimmer kind zich 6 uur per dag verveelt op school. In mijn vorige post heb ik wat voorbeelden gegeven uit mijn eigen verleden, maar qua taal, rekenen, lezen etc. kun je heel vaak gewoon je eigen gang gaan, zelf zo ver vooruit werken als je wilt (op mijn school destijds nog niet, maar tegenwoordig vrijwel onbeperkt) en hoef je je dus niet te vervelen of door iemand te laten tegenhouden. Bovendien zijn er pauzes en gym, waarin je kunt leren om te gaan met andere kinderen die misschien wat minder slim zijn. Ook erg essentieel.
Dit is pertinent níet waar. Vooruit werken mag beperkt, maar zeker niet járen. Plus dat het gewone werk te vergelijken is met soep. Gewone kippensoep met een sliertje vermicelli. Voor iemand die zich "normaal"inspant best voedzaam, maar voor een topsporter te weinig. Die moet een goed voedzame soep.
Zo ook met onderwijs. "gewone" lesstof is niet voedzaam genoeg. Er moet verdieping en verrijking zijn voor die kinderen die het nodig hebben. En dan nog is uren vervelen nog mogelijk. En dat is lastig en niet leuk. Gaat ten koste van het "leren leren" en de algehele motivatie.
En dat kan dan weer een enorme hobbel zijn bij het toegelaten worden op een middelbare school. En ja, ik heb ervaring hiermee ja.
_edit_ En dan nog iets over vervelen: thuis vervelen is héél anders dan op school. Daar is het de taak van de leerkracht om (net als voor de rest van de klas) je iets te léren. Daar hoef je niet zelf verantwoordelijk voor te zijn. Het is immers verplicht om in die klas, op die school aanwezig te zijn. Thuis heb je vrije keuze, naar buiten, het bos in, naar het voetbalveld... op school zijn de keuzes héél beperkt. en moet het kind dat wat hij voelt ook nog herkennen als verveling. Die weet ook niet beter.

Maar ik hoor graag de tips over hóe zelf verveling tegen te gaan op school in de klas.

[ Bericht 8% gewijzigd door debuurvrouw op 03-07-2010 13:54:18 ]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:37:24 #85
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83605720
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:33 schreef Rewimo het volgende:
(..) Ik moest zo'n les gewoon uitzitten. (..)
Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 13:55:41 #86
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83606362
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:

Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!
Ik werd erg goed in het me onzichtbaar maken
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:57:29 #87
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83606417
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:06 schreef Rewimo het volgende:
Toen ik op school zat en verreweg de beste van de klas was, was er juist helemaal geen aandacht voor mij. Ik kon in mijn eigen tempo de rekenboeken doorwerken, maar aan het eind van de 5e klas had ik alle rekenboeken uit en moest ik nog maar een keer vooraan in het laatste boek beginnen

Ik moest mijn dictee altijd - altijd! - op het bord maken want dan konden de andere kinderen hun dictee daarvan nakijken. Lekker makkelijk voor de leraar Andere kinderen mochten om beurt hun dictee op het bord maken, maar ik móest altijd. Leuk hoor
Nou nou. Vooral die tweede alinea, je meent toch niet serieus dat je dat dat heel bezwaarlijk vindt of wel?
quote:
Leren leren heb ik nooit gedaan. Dat hoefde ik niet, alles kwam me zo aanwaaien. En op de middelbare school breekt je dat flink op.
Ja, dat wordt nogal eens als een causaal verband gepresenteerd, te makkelijk op de basisschool => in problemen komen op de middelbare school. Ik vind dat maar een rare redenering waar ik niet zo erg in geloof. Vrijwel elke puber heeft een hekel aan huiswerk (beperkt tot bepaalde vakken in het meest gunstige geval), en het is in het bijzonder helemaal niet duidelijk dat je niet in de problemen was gekomen op de middelbare school als je het niet zo makkelijk had gehad op de basisschool. Het is volgens mij in het algemeen veel meer een kwestie van karakter en puberteit dan van iets anders. 'Leren leren' stelt natuurlijk vrijwel niets voor, dat gaat voor vrijwel iedereen vanzelf. Tenzij je je huiswerk niet doet omdat je te druk bent met je vriendje/jointje/muziek/sport/uitgaan/geen zin hebben etc., kortom een typische puber bent .

Als we het toch over geschiktheid van onderwijs voor slimmere kinderen hebben, dan is de 'feminisering' van het onderwijs misschien wel een veel belangrijker thema. Slimmere kinderen willen heel vaak gewoon lekker aan de slag met 'harde' vakken, willen lekker (in hun eentje) blokken op moeilijke wiskunde/natuurkunde/...-vragen en ze oplossen, voornamelijk 'just for the fun of it'. Maar dat soort solistisch gespecialiseerd werk verdwijnt steeds meer uit het onderwijs, en wordt ingeruild voor 'zachtere' opdrachten waar geouwehoer over competenties, presentaties, groepswerk, toepassen van kennis ipv ontwikkelen van kennis etc. een belangrijke rol speelt. Dat is rampzalig voor een stereotype nerd (die ik maar even als voorbeeld neem) omdat hij/zij continu wordt aangesproken op de talenten die bij hem/haar nu vaak juist minder ontwikkeld zijn, en veel minder toekomen aan het werken aan de zaken die hen wel boeien...
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:01:59 #88
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83606562
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:28 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Daar kun je wel eens precies de Hollandse koe bij de horens gevat hebben. (Misschien tegenwoordig minder dan vroeger, maar) volgens mij is de volgende dialoog heel normaal: "Ma, ik verveel me de tyfus." "Ja jochie, daar kan ik ook niets aan doen, ik ben druk met de was strijken, ga maar lekker buiten spelen". Kind trekt met een pruillip de jas aan, gaat naar buiten en verzint uiteindelijk toch wel iets om te doen. Ben je je daar wel van bewust? Het is een nogal narcistische gedachtekronkel dat de wereld er is om jou te vermaken (zie ook de post van Claudia_x). Als jij je in een ongewenste toestand bevindt, zoals een van verveling, heb je twee keuzes: gaan zitten mokken dat de wereld je probleem niet spontaan oplost, of beseffen dat jij zelf de enige bent die er iets aan kunt veranderen. Take your pick.
Er is een verschil tussen elke uur va de dag vermaakt worden en 6 uur per dag opgesloten zitten in een klaslokaal waar je jezelf maar moet zien te vermaken

Is het ook narcistisch van een kind om onderwijs te willen in de 6 uur? Je zou toch kunnen renderen dat gedurende die 6 uur de werld om je heen erop gericht is om jou iets te leren. Dat heet school.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 14:11:21 #89
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83606887
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:57 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Nou nou. Vooral die tweede alinea, je meent toch niet serieus dat je dat dat heel bezwaarlijk vindt of wel?
[..]

Ja, dat wordt nogal eens als een causaal verband gepresenteerd, te makkelijk op de basisschool => in problemen komen op de middelbare school. Ik vind dat maar een rare redenering waar ik niet zo erg in geloof. Vrijwel elke puber heeft een hekel aan huiswerk (beperkt tot bepaalde vakken in het meest gunstige geval), en het is in het bijzonder helemaal niet duidelijk dat je niet in de problemen was gekomen op de middelbare school als je het niet zo makkelijk had gehad op de basisschool. Het is volgens mij in het algemeen veel meer een kwestie van karakter en puberteit dan van iets anders. 'Leren leren' stelt natuurlijk vrijwel niets voor, dat gaat voor vrijwel iedereen vanzelf. Tenzij je je huiswerk niet doet omdat je te druk bent met je vriendje/jointje/muziek/sport/uitgaan/geen zin hebben etc., kortom een typische puber bent .

Als we het toch over geschiktheid van onderwijs voor slimmere kinderen hebben, dan is de 'feminisering' van het onderwijs misschien wel een veel belangrijker thema. Slimmere kinderen willen heel vaak gewoon lekker aan de slag met 'harde' vakken, willen lekker (in hun eentje) blokken op moeilijke wiskunde/natuurkunde/...-vragen en ze oplossen, voornamelijk 'just for the fun of it'. Maar dat soort solistisch gespecialiseerd werk verdwijnt steeds meer uit het onderwijs, en wordt ingeruild voor 'zachtere' opdrachten waar geouwehoer over competenties, presentaties, groepswerk, toepassen van kennis ipv ontwikkelen van kennis etc. een belangrijke rol speelt. Dat is rampzalig voor een stereotype nerd (die ik maar even als voorbeeld neem) omdat hij/zij continu wordt aangesproken op de talenten die bij hem/haar nu vaak juist minder ontwikkeld zijn, en veel minder toekomen aan het werken aan de zaken die hen wel boeien...
Ja, ik vond dat heel vervelend. Ik wilde geen uitzondering zijn.

En wat de rest betreft: ik had totaal geen discipline qua leren. Ik hoefde er toch niks voor te doen? Komt vanzelf wel allemaal. Organiseren en plannen? Nooit geleerd. En ik had geen hekel aan huiswerk maken of zo, was geen al te erge puber, geen rare vrienden, alcohol, roken enz. Heb het atheneum ook gewoon gehaald met goede cijfers maar ik was geen uitblinker. Onderpresteren, dat wel. Leraren die niet geloven dat jij iets hebt geschreven (te goed), dat je die mondelinge toets wel in de vreemde taal wilt afleggen terwijl het ook in het Nederlands mag. Ik ben rare dingen tegengekomen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:19:59 #90
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83607195
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:37 schreef Grijs het volgende:

[..]

Nou ja, je had natuurlijk kunnen gaan dromen, of met je vingers kunnen gaan spelen, of lekker de boel op stelten zetten... mogelijkheden genoeg!
Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.

Ik heb wel een beetje gezegd wat ik te zeggen heb, het stoort me dat al die al dan niet zelfverklaarde hoogbegaafde ouders hier continu de nuance in mijn verhaal lijken te missen en niet ingaan op de belangrijke punten. Jammer.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:23:26 #91
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_83607321
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.

Ik heb wel een beetje gezegd wat ik te zeggen heb, het stoort me dat al die al dan niet zelfverklaarde hoogbegaafde ouders hier continu de nuance in mijn verhaal lijken te missen en niet ingaan op de belangrijke punten. Jammer.
Het stoort mij dat deze ouder genegeerd wordt in haar verhaal en de duidelijke vraag die zij stelt. Je pikt ook alleen maar de dingen waar je tegenaan wilt trappen, niet de dingen waar je ook geen antwoord op weet. Zo kan ik het ook.
Nu lijkt het een beetje kift hoor.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 14:25:47 #92
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83607399
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:

Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.
Oh ja, dat verwacht jij van kinderen van 6, 7 jaar oud? Tuurlijk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:28:58 #93
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83607479
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:19 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Of in ogenschouw nemen dat de lessen niet precies op jouw persoonlijke behoeften zijn toegesneden omdat je met een stuk of 25 verschillende kinderen in de klas zit en er dus een gemiddelde moet worden gevonden. Deal with it en leer een belangrijke les in zelfredzaamheid.
.
Stel je kind zit in een klas met 25 achterstandskinderen. Ook dan gaat jouw redenering op. Er moet nou eenmaal een gemiddelde gevonden worden. En dat zal dan wellicht ver onder het niveau van jou kind liggen. Waardoor het niet zo heel veel bijleert en uit zijn neus eet.

Ik denk dan niet dat de meeste ouders denken dat hun kind hier heel zelfredzaam door zal worden. Ik denk dat ze zo snel mogelijk een nieuwe school zoeken.

Waarom zouden ze dat doen? Waarom zouden ze hun kind zo'n belangrijke levensles ontzeggen?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:31:05 #94
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83607566
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, ik vond dat heel vervelend. Ik wilde geen uitzondering zijn.

En wat de rest betreft: ik had totaal geen discipline qua leren. Ik hoefde er toch niks voor te doen? Komt vanzelf wel allemaal. Organiseren en plannen? Nooit geleerd. En ik had geen hekel aan huiswerk maken of zo, was geen al te erge puber, geen rare vrienden, alcohol, roken enz. Heb het atheneum ook gewoon gehaald met goede cijfers maar ik was geen uitblinker. Onderpresteren, dat wel. Leraren die niet geloven dat jij iets hebt geschreven (te goed), dat je die mondelinge toets wel in de vreemde taal wilt afleggen terwijl het ook in het Nederlands mag. Ik ben rare dingen tegengekomen.
Organiseren en plannen is iets wat vrijwel iedereen op het niveau van de middelbare school kan. Hoe moeten al die minder slimme kinderen het anders ooit redden, omdat die allemaal wel al op de basisschool discipline, orgsaniseren en plannen hebben geleerd en wel op zo'n manier dat jij dat ondanks je surplus aan intelligentie nooit meer hebt kunnen inhalen? Wat heb je na het atheneum gedaan, heb je een mooie studie gevolgd? Heb je academische artikelen geschreven? Heb je een bijdrage aan de kunst geleverd? Nee? Waarom niet? Als je zo'n drang had tot verdere ontplooiing dat je je ergerde aan allerlei beperkingen op school moet dat in combinatie met je hoogbegaafdheid toch wel geleid hebben tot een productief leven in een van die richtingen, of niet?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:34:44 #95
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83607719
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:25 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Oh ja, dat verwacht jij van kinderen van 6, 7 jaar oud? Tuurlijk
Nee, het is een veel betere oplossing om kinderen van zo'n leeftijd een stickertje op te plakken, dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:40:56 #96
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83607957
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:34 schreef keesjeislief het volgende:
dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind.
Op zich geldt dat voor alle kinderen. Zij zijn niet verantwoordelijk voor hun onderwijs en opvoeding. het is onze verantwoordelijkheid om ze het best mogelijke onderwijs te geven.

Dus ja het ligt aan de rest van de wereld als het niet goed gaat. Zie ook mij voorbeeld over zwakke scholen, die worden ook meteen aangepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 03-07-2010 14:52:43 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 juli 2010 @ 14:48:28 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83608199
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:34 schreef keesjeislief het volgende:
Nee, het is een veel betere oplossing om kinderen van zo'n leeftijd een stickertje op te plakken, dat ze er zelf ook niets aan kunnen doen en dat het allemaal aan de rest van de wereld ligt, dat is veel beter voor het kind. [ afbeelding ].
Jij snapt er echt niet veel van hè? Mijn ouders noch de school hebben dat ooit gedaan, etiketje heb ik nooit gekregen, ik zag alleen dat ik veel dingen op school moest leren die ik allang wist of waar ik geen moeite voor hoefde te doen om ze te leren. En dat ik me daardoor verveelde. Ik was allang volwassen toen ik erachter kwam dat ik HB was. Dat was wel een eyeopener, waardoor dit soort ervaringen op hun plek vielen. Ik heb nooit een HB-behandeling gekregen op school. Integendeel, ik mocht niet sneller gaan dan de rest van de klas.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:14:13 #98
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83608920
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:23 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]
Nu lijkt het een beetje kift hoor.
En dat in een topic met verder alleen maar vrouwen die het niet met me eens zijn, waar haal ik de moed eigenlijk vandaan. .
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:35 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dit is pertinent níet waar. Vooruit werken mag beperkt, maar zeker niet járen. Plus dat het gewone werk te vergelijken is met soep. Gewone kippensoep met een sliertje vermicelli. Voor iemand die zich "normaal"inspant best voedzaam, maar voor een topsporter te weinig. Die moet een goed voedzame soep.
Ten eerste, de basisschool is ook maar 6 jaar, dus jaren vooruit is sowieso een beetje overdreven. In mijn geval (en dat was een ouderwets dorpsschooltje zo'n 25 jaar terug) was er een extra jaar aan rekenstof waar ik mee aan de slag kon, mocht ik nogal eens klusjes voor de leraar opknappen, mocht ik andere kinderen die meer moeite hadden uitleg geven, mocht ik heel af en toe even oppassen op een kleuterklas etc. Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad. De soepvergelijking is leuk en daar geef ik je ook wel gelijk in.

Maar nog steeds vind ik de soep veel minder relevant dan mijn algemene bezwaar tegen HB-stickertjes en 'speciale behandelingen' etc. zoals ik ook al eerder heb uitgelegd in mijn post over mijn ervaringen met de wiskundestudenten. Om het even zwart-wit te stellen: feit is dat afgestudeerde wiskundigen veel vaker geen 'speciale behandeling' hebben gehad dan wel. Dat is een opvallende tegenstelling met wat hier in dit topic beweerd wordt, nl. dat slimmere kinderen die niet de nodige speciale aandacht krijgen gedoemd zijn om vast te lopen. Wat is jouw verklaring voor dit feit? Mijn overtuiging is dat het wordt veroorzaakt doordat er veel te snel en makkelijk met stickertjes etc. wordt gesmeten, waardoor betreffende kinderen (kort gezegd) een groot risico lopen later in de problemen te komen door een gebrek aan zelfredzaamheid.
quote:
Gaat ten koste van het "leren leren" en de algehele motivatie.
En dat kan dan weer een enorme hobbel zijn bij het toegelaten worden op een middelbare school. En ja, ik heb ervaring hiermee ja.
Zoals al eerder gezegd stelt 'leren leren' geen fuck voor, zie een voorgaande post hierover. Voor zover ik weet gaat toelating tot een middelbare school via een advies van de docent en de CITO-toets (waarvoor je niets hoeft voor te bereiden), dat heeft m.i. niets met 'leren leren' te maken.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:20:32 #99
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_83609089
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:48 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Jij snapt er echt niet veel van hè? Mijn ouders noch de school hebben dat ooit gedaan, etiketje heb ik nooit gekregen, ik zag alleen dat ik veel dingen op school moest leren die ik allang wist of waar ik geen moeite voor hoefde te doen om ze te leren. En dat ik me daardoor verveelde. Ik was allang volwassen toen ik erachter kwam dat ik HB was. Dat was wel een eyeopener, waardoor dit soort ervaringen op hun plek vielen. Ik heb nooit een HB-behandeling gekregen op school. Integendeel, ik mocht niet sneller gaan dan de rest van de klas.
Als je mogelijkheden zo beperkt waren dat je zelfs niet sneller mocht werken dan de rest van de klas kan ik me voorstellen dat dat vervelend was ja. Ik vraag me wel af wat voor school dat dan was, zoals gezegd was het zelfs op mijn dorpsschooltje 25 jaar terug al een ander verhaal. Hoe verwacht je dat het je vergaan was als je wel een HB-stickertje had gekregen? Je schreef zelf in een vorige post dat je geen uitzondering wilde zijn op school, je beseft hopelijk dat zo'n stickertje je per definitie tot een continue uitzondering had gemaakt (een van de redenen waarom ik er moeite mee heb)?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:46:59 #100
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83609968
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 15:14 schreef keesjeislief het volgende:
Prachtige oplossingen waar ik veel aan heb gehad.

Maar dan is er voor jou toch ook een 'speciale behandeling' geweest?

Ook zonder ' dat stickertje' ben je gewoon heel slim en worden daar wel of niet oplossingen voor gezocht.

Het stickertje is gewoon maar een naam. Het verandert niks aan de uitzonderingspositie. Daarom denk ik dat krampachtig de naam proberen te vermijden niet een heel groot verschil gaat maken. Misschien worden neutralere benamingen als 'vlot' of 'snel' dan wel het nieuwe stickertje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')