dat klopt ook ja, volwassen met hem communiceren gaat prima. Hij is net 14.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:23 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Met daarbij van mij wel de opmerking dat 'volwassen problemen met ze bespreken' iets totaal anders is dan 'volwassen met ze communiceren' als blijkt dat dat hun niveau is op dat moment. Want ik snap je punt, dat evenwicht is moeilijk maar beneden je ontwikkeling communiceren is echt funest voor zo'n kind.
Hoe oud is jouw kind trouwens?
Bovendien is er geen correlatie tussen hoog IQ en autisme. Andersom is er wel een subgroep van autisten hoogintelligent. Verder is nog even dre vraag of je onder hoogbegaafd alleen IQ of ook creativiteit en intrinsieke motivatie schaart (die laatste kan ons onderwijssysteem vakkundig slopen)quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:15 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mensen met Asperger hebben niet per defiinitie een ver boven gemiddelde IQ hoor. Het zijn de mensen met autisme die geen ontwikkelingsachterstand hebben op dat vlak. Dat klinkt al heel anders, denk ik. Meestal hebben ze een normale tot hoge intelligentie.
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij...quote:Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Hij heeft geen faalangstdingen? Vaak ook een trigger voor clownesk gedrag.
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag.quote:Sterkte ermee! En wat superlief dat je je zo voor hem inzet.
Haha, ja, PM ik je net.quote:Op maandag 25 november 2013 22:01 schreef snoopy het volgende:
Is er een plusklas op school binnen de stichting?
ik had er een dagtaak aan en het is niet eens mijn werk.quote:Op maandag 25 november 2013 21:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Neuh, het is verveling. Heel zielig eigenlijk. Niet alleen voor mij...
[..]
Niet zozeer lief, maar broodnodig. Ik ben er nu wel van overtuigd dat een HB kind net zo veel aandacht en begeleiding verdient/behoeft als een kind met bv ADHD, autisme, leerachterstand, willekeurig welk ander kind. Terwijl ik het eerst toch een beetje als luxeprobleem zag.
Maar WAAR haal ik de tijd vandaan om dat allemaal goed te doen?????
Is niet in de buurt. Alleen plusklas.quote:Op maandag 25 november 2013 22:35 schreef poemojn het volgende:
Is er evt een (goede) Leonardo-achtige school in de buurt waar hij op de wachtlijst gezet kan worden?
Doen we al.quote:Kun je hem meer vrijheid geven in zijn opdrachten, uitdagen om creativiteit te gebruiken?
Hebben jullie routeboekjes ed zodat hij eea kan overslaan?
Vooruit toetsen mag officieel niet (directie...), maar doen we toch. Hoe moet je anders verantwoord compacten?quote:Vooraf toetsen wat hij beheerst, en de overige leerstof gecompact aanbieden?
Bron: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=5183quote:Pijn in je buik van verveling. Welk boek men over (hoog)begaafdheid ook openslaat, er wordt overal geschreven over de lichamelijke, gedragsmatige en emotionele klachten die (hoog)begaafde kinderen kunnen krijgen als ze niet uitgedaagd worden. Is dit echt zo en is daar onderzoek naar gedaan? Hebben deze kinderen echt pijn in de buik van verveling? Koenders (2007) heeft dit kleinschalig onderzocht. Haar onderzoeksgroep bestaat uit 125 (hoog)begaafde kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar. Ze heeft de ouders van deze kinderen benaderd om een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen niet omgezet kunnen worden naar de totale groep (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. Dit komt vooral omdat haar doelgroep te klein is. Ze geeft wel conclusies over de onderzoeksgroep zelf: • Ouders zien dat hun kind, bij te weinig uitdaging, verschijnselen van spanning gaan vertonen. • De spanningen veroorzaken inderdaad lichamelijke klachten, emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Het blijkt dat er kleine verschillen zijn in leeftijd. Bij jongere kinderen komt vaker buikpijn en bedplassen voor, bij 6-8 jarigen komen meer gedragproblemen voor en bij oudere kinderen meer slaapproblemen. Lichamelijke klachten komen minder vaak voor dan emotionele of gedragsproblemen. • Als het ontbreken van cognitieve uitdaging de oorzaak was, werden de klachten minder, nadat er uitdaging aangeboden werd. Koenders (2007) zegt dat de resultaten van haar onderzoek een serieus signaal is naar leerkrachten, ouders en deskundigen. Het blijft namelijk niet alleen bij pijn in de buik krijgen van verveling. Bijna alle kinderen uit haar onderzoeksgroep met problemen ontwikkelen ook gedragsproblemen. Als gedragsproblemen langere tijd bestaan, kost dit veel energie van o.a. ouders en leerkrachten. Dat is jammer omdat het voorkomen kan worden door meer uitdaging aan te bieden zodat (hoog)begaafde kinderen nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden kunnen leren. Koenders (2007) eindigt haar onderzoek met aan te geven dat het niet ophoudt bij het signaleren en diagnosticeren van (hoog)begaafdheid. Dan begint het pas: hoe worden deze kinderen begeleid in het basisonderwijs. Volgens haar houdt begeleiding o.a. in dat men goed kijkt, goed luistert en bereid is toe te geven het zelf niet altijd te weten als leerkracht, maar open te staan voor inbreng van leerlingen.
(Groot) nadeel is wel dat ze thuis qua familie vaak alleen bovengemiddeld intelligente mensen tegenkomen, op de basisschool dan alleen met hoogbegaafden omgaan en vervolgens naar een categoriaal gymnasium oid gaan waar ook alleen maar erg bovengemiddeld intelligente mensen rondlopen... (en vervolgens naar de uni, zelfde verhaal)quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:17 schreef snoopy het volgende:
Het schijnt ook zo te zijn dat als kinderen echt heel erg ongelukkig worden op hun reguliere school ze op bijvoorbeeld een Leonardoschool meer gelijkgestemden vinden en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen. En dat is heel belangrijk om in hun latere leven goed te kunnen functioneren en in het leven te staan.
Dat zullen kinderen die de reguliere stof wat sneller beheersen vast wel eens leuk vinden om te doen. Maar voor een echt hoogbegaafd kind is dat natuurlijk geen uitdaging. Als dat het HB beleid is van de school van jouw kinderen, dan heb ik met die HB kinderen te doen.quote:Op woensdag 27 november 2013 19:01 schreef Randa_v het volgende:
Dat is volgens mij de manier op school van mijn kinderen.
quote:Op dinsdag 26 november 2013 21:03 schreef poemojn het volgende:
Sport, hobby, kerk, buurkinderen, bijbaantjes, familie, enz. Mogelijkheden genoeg om mensen tegen te komen die niet hoogbegaafd zijn. Zelfs op Fok! zou dat nog moeten lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |