Juist dat onbevredigde gevoel, het ontbreken van een gesloten einde , vind ik echt een signature feature van Murakami, als je daaraan gewend bent vind ik het juist het fijne van het lezen van zijn boekenquote:Op dinsdag 12 april 2011 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
JimmyJames, ik vond dezelfde boeken tegenvallen, en A wild sheep chase en Dance dance dance heb ik wel met plezier gelezen maar de boeken hebben me ook met een onbevredigend gevoel achtergelaten. Ik zou Hard-boiled wonderland kiezen. Ik vond het niet alleen zijn minst toegankelijke maar ook zijn beste boek (met The wind-up bird chronicle als een goede nummer twee).
Had hetzelfde.quote:Op zaterdag 23 april 2011 22:46 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb niks met hardlopen maar ik vond hem wel leuk om te lezen omdat je daar de echte mens Murakami in leert kennen.
Het lag aan de bundelquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:06 schreef p-etr-a het volgende:
Pfoe, ik heb op vakantie een Murakami-ervaring gehad die ik niet had verwacht. Ik heb Blind willow, sleeping woman gelezen en ik werd een beetje Murakami-moe. Na enkele verhalen met onverklaarbare magische gebeurtenissen, personages met bijzondere oren en open eindes had ik het helemaal gehad. Ik twijfel nu wat ik moet doen: De jacht op het verloren schaap herlezen (mijn favoriete boek) om mezelf ervan te overtuigen dat het aan deze bundel lag en niet aan het grotere geheel, of juist niet omdat het wel een algemene moeheid is.
Ik ben het ook wel een beetje met dat stukje eens. Vooral bij Kafka had ik op het eind het idee dat Murakami niet meer wist hoe hij verder moest en dat het boek daarom van uiterst handige "toevalligheden" aan elkaar gaat hangen. Maar om Norwegian Wood edelkitsch te noemen, nee, dat gaat mij te ver. En boeken als bijvoorbeeld The Wind Up Bird Chronicles zijn toch gewoon geniaal.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:18 schreef Steven184 het volgende:
Heb heel lang tegen Murakami zitten aanhikken, aangezien zijn boeken mij op het eerste gezicht niet trokken. Afgelopen vakantie dan eindelijk toch Kafka op het strand gelezen en ik ben om. Prachtig boek, al kan ik mij wel in dit stukje vinden, want daar had ik in dit boek ook al last van. Maar ik ga kijken of mij dat in de volgende boeken ook parten gaat spelen.
Dat klopt was ook van plan om als ik het boek waar ik nu in bezig ben uit heb om naar de winkel te gaanquote:Op dinsdag 1 november 2011 14:29 schreef JimmyJames het volgende:
Het magnum opus van Murakami? De recensies op amazon noteren hem toch een stuk lager dan zijn beste boeken (3,5 vs 4,5 voor Hard Boiled (ga ik zo aan beginnen) en The Wind-Up Chronicles).
@lonewolf Is het verzamelboek met de drie delen niet vorige week uitgekomen?
Dat dat als z'n beste werken worden beschouwd geeft mij al genoeg informatie over de recensenten van Amazon. Vanwege de trage opbouw van de eerste twee delen naar de climax in boek drie denk ik ook niet dat ik het z'n beste werk vind, maar ik had wel verwacht dat het zo beschouwd zou worden. Ik heb overigens nog nooit een recensie van het boek gelezen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:29 schreef JimmyJames het volgende:
Het magnum opus van Murakami? De recensies op amazon noteren hem toch een stuk lager dan zijn beste boeken (3,5 vs 4,5 voor Hard Boiled (ga ik zo aan beginnen) en The Wind-Up Chronicles).
Ik heb eerlijk gezegd niet precies gekeken naar de rangschikking van zijn werken door amazon. Ik zag alleen dat de twee boeken die ik noemde een punt meer hebben dan 1q84. Verder heb ik destijds wel de recensie van de VK gelezen. Die gaf het 4/5 geloof ik en vertelde eigk teveel over het verhaalquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:00 schreef pfaf het volgende:
Dat dat als z'n beste werken worden beschouwd geeft mij al genoeg informatie over de recensenten van Amazon. Vanwege de trage opbouw van de eerste twee delen naar de climax in boek drie denk ik ook niet dat ik het z'n beste werk vind, maar ik had wel verwacht dat het zo beschouwd zou worden. Ik heb overigens nog nooit een recensie van het boek gelezen.
Deze vond ik allemaal ook erg fijn! Vooral Kafka op het strand. Nu tracht ik te beginnen in de Opwindvogelkronieken, maar dat wil nog niet zo.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:44 schreef TJLinden het volgende:
Net 'Norwegian Wood' uitgelezen en nogal onder de indruk!![]()
'Kafka on the Shore' en 'Hard-Boiled Wonderland and the End of the World' liggen al klaar, dus ik kan gelijk door! Eerst deze wel even een dagje laten zinken.
Heerlijk om weer iets te ontdekken waar ik geen flauw benul van had.
Hoe deze journalist het omschrijft is inderdaad de manier waarop ik een Murakami boek lees. Nu heb ik nog meer zin om 1Q84 te lezen, maar drukquote:Op vrijdag 9 december 2011 17:00 schreef oh-oh het volgende:
Heel herkenbaar artikel over How to Read Murakami
Ja ik omschreef het hier zelf ook nog zo in het heel kortquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:27 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben ook begonnen met Kafka, en wat ik juist na een paar boeken de kracht van Murakami vind is dat hij je laat lezen en je rationeel denken helemaal uit te schakelen.
Gewoon meewaaien met zijn tekst, niet piekeren over een plot of wat dan ook, maar genieten van de woorden en emoties.
1Q84 is helemaal actrion packed voor een Murakami vind ikquote:Op woensdag 16 november 2011 09:06 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
lol, murakami en action packed
8 verhalen gelezen, Ik geef het op. Wat een draak van een boek. Als ik onzin wil lezen lees ik wel Mullisch. Morgen ga ik het ruilen en koop ik denk die 1984 trilogie... Hoe is die in vergelijking met 'Kafka'? Die vond ik wel goed.quote:Op maandag 26 december 2011 15:38 schreef Symn het volgende:
Na het lezen van 'Kafka Op Het Strand' wat voor mij een hele aangename introductie van Murakami was, ben ik nu begonnen aan zijn verhalenbundel 'Blinde Wilg, Slapende Vrouw.'
Maar wat een enorme teleurstelling is dat zeg.
Ik heb nu de eerste 5 verhalen gelezen en vind het echt een enorm saai boek. Kan iemand me vertellen of er nog verhalen komen waar typisch absurde Murakami -dingen in gebeuren? Tot nu toe is het alledaagse poëtisch/prozarische godfried-Bomans-achtige bullshit. De vertaling werkt volgens mij ook niet echt mee, hoewel die in 'Kafka' wel goed was.
Nee maar Engels toch wel vaak.quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:14 schreef p-etr-a het volgende:
Laten we eens ophouden met die discussie. Dat is hier al zo vaak besproken. De Nederlandse vertalingen zijn door een goede uitgeverij gemaakt en lezen prima weg. Lang niet iedereen is nu eenmaal zo vaardig met Japans dat ze het origineel kunnen lezen.
Het meest Kafkaësk is naar mijn mening 'De jacht op het verloren schaap', die een soort losse opvolger vindt in 'Dans dans dans'. IQ84 moet ik nog lezen, maar als je net begint met Murakami en je vond Kafka op het strand geweldig, dan zou ik je dus allereerst deze twee boeken aanraden.quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:58 schreef Symn het volgende:
[..]
8 verhalen gelezen, Ik geef het op. Wat een draak van een boek. Als ik onzin wil lezen lees ik wel Mullisch. Morgen ga ik het ruilen en koop ik denk die 1984 trilogie... Hoe is die in vergelijking met 'Kafka'? Die vond ik wel goed.
Is de vertaling van 1984 net zo goed als de vertaling van Kafka? Of is de Engelse versie een wereld van verschil...
Ik heb Murakami's gelezen zowel in het Engels als in het Nederlands en zelf vind ik de kwaliteit nauwelijks verschillen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:06 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nee maar Engels toch wel vaak.
Ik ben blij dat ik er door dit topic meteen wel achter kwam hoor!
Thnx, alleen is DJOHVS de voorloper van DDD niet?quote:Op woensdag 28 december 2011 10:16 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Het meest Kafkaësk is naar mijn mening 'De jacht op het verloren schaap', die een soort losse opvolger vindt in 'Dans dans dans'. IQ84 moet ik nog lezen, maar als je net begint met Murakami en je vond Kafka op het strand geweldig, dan zou ik je dus allereerst deze twee boeken aanraden.
[..]
Ik heb Murakami's gelezen zowel in het Engels als in het Nederlands en zelf vind ik de kwaliteit nauwelijks verschillen.
Helemaal mee oneens. De boeken van Jacques Westerhoven op 1Q84 zijn zeer goed vertaald vanuit het Japans. Verder heb ik ook het idee dat de Nederlandse versie van De Opwindvogelkronieken een stuk completer en beter is vertaald dan de Engelse versie.quote:Op dinsdag 27 december 2011 20:16 schreef oh-oh het volgende:
Ja die Nederlandse vertalingen doen Murakami geen goed...
Ja, zoals ik zei is Dans dans dans een soort vervolg, maar heel losjes, het maakt niet erg uit als je ze andersom leest, zoals oh-oh al schrijft. Leuk dat je al bent begonnen, ik ben benieuwd wat je hiervan vindt!quote:Op woensdag 28 december 2011 17:23 schreef Symn het volgende:
[..]
Thnx, alleen is DJOHVS de voorloper van DDD niet?
Ik vond 'm een beetje tegenvallen. Weinig spanning, er gebeuren weinig dingen, er worden eindeloos dingen beschreven die er helemaal niet toe doen, het kwam heel moeizaam op gang... hmnnee... krijgt geen hoge waardering van mij. 'Kafka' vond ik echt wel veel beter. Halverwege viel het me op dat dit boek al uit '82 komt, misschien komt het daardoor.quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:53 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ja, zoals ik zei is Dans dans dans een soort vervolg, maar heel losjes, het maakt niet erg uit als je ze andersom leest, zoals oh-oh al schrijft. Leuk dat je al bent begonnen, ik ben benieuwd wat je hiervan vindt!
Thanks. Maar die anderen ook, denk ik? Eigenlijk weet ik niet waar ik het vandaal haal dat ze van Vintage zouden zijn, dat staat me zo bij. Ik kan het niet checken want ik ben onlangs verhuisd en mijn boeken zitten nog in dozen.quote:Op donderdag 12 januari 2012 02:28 schreef Renzoku het volgende:
De bovenste is van een andere uitgever, namelijk Knopf Publishing Group.
Ja maar die koop ik er dan nog wel bij, ik wilde sowieso niet meer wachten met lezenquote:Op donderdag 12 januari 2012 11:41 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Thanks. Maar die anderen ook, denk ik? Eigenlijk weet ik niet waar ik het vandaal haal dat ze van Vintage zouden zijn, dat staat me zo bij. Ik kan het niet checken want ik ben onlangs verhuisd en mijn boeken zitten nog in dozen.
Nou ja, sowieso is het nog wachten geblazen op de paperback...
Ik vind die andere cover met de maan ook mooi, maar MOET toch echt dezelfde hebben voor in de kast
Jacht op het verloren schaap en Dans dans dans. Deze boeken gaan over dezelfde persoon en zijn samen met De Opwindvogelkronieken, Kafka op het Strand en Norwegian Wood de leukste boeken. De verhalenbundels zijn ook wel leuk, maar daar zou ik niet teveel van verwachten.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:43 schreef thedeedster het volgende:
Ik ben destijds begonnen met de 1Q84 Trilogie. Daarna heb ik Norwegian Wood gelezen. Nu ben ik bezig met Kafka op het strand en halverwege heb ik besloten om nog een paar boeken te bestellen; Hard boiled en de Opwindvogelkronieken.
Ik ben helemaal om. Murakami kruipt onder je huid en is in essentie een pure romanticus (ondanks alle rare randverschijnselen).
Welke boeken zou ik daarna moeten lezen en welke helemaal niet?
De Nederlandse vertaling van Hard boiled Wonderland is toch vertaalt vanuit het Engels? Of is dat inmiddels over gedaan? Pas latere boeken zijn rechtstreeks uit het Japans vertaald. Overigens mijn favoriete Murakami boek.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:43 schreef thedeedster het volgende:
Ik ben destijds begonnen met de 1Q84 Trilogie. Daarna heb ik Norwegian Wood gelezen. Nu ben ik bezig met Kafka op het strand en halverwege heb ik besloten om nog een paar boeken te bestellen; Hard boiled en de Opwindvogelkronieken.
Ik ben helemaal om. Murakami kruipt onder je huid en is in essentie een pure romanticus (ondanks alle rare randverschijnselen).
Welke boeken zou ik daarna moeten lezen en welke helemaal niet?
The Rise and Fall of Sharpie Cakesquote:Op maandag 19 maart 2012 19:38 schreef oh-oh het volgende:
Ik vond alles leuk, op de verhalenbundels na![]()
Maar Superfrog saves Tokyo maakt After the Quake dan wel weer de moeite waard.
Ik heb ze nu allemaal gelezen.
After Dark was ook tof
Met hoeveel verhalen wordt deze versie uitgebreid dan?quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:28 schreef Cheater_07 het volgende:
Ik zag gisteren op murakami.nl dat de rest van de verhalen uit de Engelse versie van De Olifant Verdwijnt nu toch ook in het Nederlands uitkomt. Onder de titel Kangoeroecorrespondentie, de Nederlandse titel van The Kangaroo Communiqué.
Vond het in eerste instantie al raar waarom ze maar 7 verhalen in de Nederlandse versie hadden gestopt.
quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:51 schreef K.Weenie het volgende:
Schop!
Weten of er goede literatuurtheoretici zijn die zich op Murakami gestort hebben? Ik vind zijn boeken erg mooi maar ook erg vaag en heb het idee dat ik allemaal metaforen en dubbelzinnigheden mis wat natuurlijk erg jammer zou zijn.
ja zeg, wat een pipo is het dan?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:08 schreef oh-oh het volgende:
[..]Geen idee, volgens mij is juist het idee dat je er niet te veel achter moet zoeken.
Nou, zat mensen die het lezen en die ervan houden dus dat valt wel reuze mee hoorquote:
Ojee, die ligt hier nu, 't is de laatste die ik nog 'moet'! Ik merk wel dat sommige boeken van hem veel meer indruk op me maken dan andere, na Dance dance dance en the Wind-Up Bird voelde ik me eigenlijk nogal onbevredigd: waar blééf dat heerlijke gevoel nou dat ik aan het einde van Kafka on the Beach, the Wild Sheep Chase en South of the Border had?quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:58 schreef _Arual_ het volgende:
Typisch. Hard-boiled wonderland was mijn eerste kennismaking met Murakami en die beviel niet, ik kwam niet door dat boek heen en ben tijden later min of meer bij toeval weer Murakami gelezen. Nu, driekwart oeuvre verder, probeer ik het opnieuw, en val ik steeds in slaap na een paar bladzijdes. Is dat boek het doorzetten waard?
Ik zelf vond "hard boiled wonderland" zwaar op de maag liggen. Gewoon een onaangenaam gevoel. Moeilijk om precies mijn vinger er op te leggen, maar naast het verhaal zelf viel het me op dat niemand in het boek een naam had.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:58 schreef _Arual_ het volgende:
Typisch. Hard-boiled wonderland was mijn eerste kennismaking met Murakami en die beviel niet, ik kwam niet door dat boek heen en ben tijden later min of meer bij toeval weer Murakami gelezen. Nu, driekwart oeuvre verder, probeer ik het opnieuw, en val ik steeds in slaap na een paar bladzijdes. Is dat boek het doorzetten waard?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |