Juist dat onbevredigde gevoel, het ontbreken van een gesloten einde , vind ik echt een signature feature van Murakami, als je daaraan gewend bent vind ik het juist het fijne van het lezen van zijn boekenquote:Op dinsdag 12 april 2011 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
JimmyJames, ik vond dezelfde boeken tegenvallen, en A wild sheep chase en Dance dance dance heb ik wel met plezier gelezen maar de boeken hebben me ook met een onbevredigend gevoel achtergelaten. Ik zou Hard-boiled wonderland kiezen. Ik vond het niet alleen zijn minst toegankelijke maar ook zijn beste boek (met The wind-up bird chronicle als een goede nummer twee).
Had hetzelfde.quote:Op zaterdag 23 april 2011 22:46 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb niks met hardlopen maar ik vond hem wel leuk om te lezen omdat je daar de echte mens Murakami in leert kennen.
Het lag aan de bundelquote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:06 schreef p-etr-a het volgende:
Pfoe, ik heb op vakantie een Murakami-ervaring gehad die ik niet had verwacht. Ik heb Blind willow, sleeping woman gelezen en ik werd een beetje Murakami-moe. Na enkele verhalen met onverklaarbare magische gebeurtenissen, personages met bijzondere oren en open eindes had ik het helemaal gehad. Ik twijfel nu wat ik moet doen: De jacht op het verloren schaap herlezen (mijn favoriete boek) om mezelf ervan te overtuigen dat het aan deze bundel lag en niet aan het grotere geheel, of juist niet omdat het wel een algemene moeheid is.
Ik ben het ook wel een beetje met dat stukje eens. Vooral bij Kafka had ik op het eind het idee dat Murakami niet meer wist hoe hij verder moest en dat het boek daarom van uiterst handige "toevalligheden" aan elkaar gaat hangen. Maar om Norwegian Wood edelkitsch te noemen, nee, dat gaat mij te ver. En boeken als bijvoorbeeld The Wind Up Bird Chronicles zijn toch gewoon geniaal.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:18 schreef Steven184 het volgende:
Heb heel lang tegen Murakami zitten aanhikken, aangezien zijn boeken mij op het eerste gezicht niet trokken. Afgelopen vakantie dan eindelijk toch Kafka op het strand gelezen en ik ben om. Prachtig boek, al kan ik mij wel in dit stukje vinden, want daar had ik in dit boek ook al last van. Maar ik ga kijken of mij dat in de volgende boeken ook parten gaat spelen.
Dat klopt was ook van plan om als ik het boek waar ik nu in bezig ben uit heb om naar de winkel te gaanquote:Op dinsdag 1 november 2011 14:29 schreef JimmyJames het volgende:
Het magnum opus van Murakami? De recensies op amazon noteren hem toch een stuk lager dan zijn beste boeken (3,5 vs 4,5 voor Hard Boiled (ga ik zo aan beginnen) en The Wind-Up Chronicles).
@lonewolf Is het verzamelboek met de drie delen niet vorige week uitgekomen?
Dat dat als z'n beste werken worden beschouwd geeft mij al genoeg informatie over de recensenten van Amazon. Vanwege de trage opbouw van de eerste twee delen naar de climax in boek drie denk ik ook niet dat ik het z'n beste werk vind, maar ik had wel verwacht dat het zo beschouwd zou worden. Ik heb overigens nog nooit een recensie van het boek gelezen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:29 schreef JimmyJames het volgende:
Het magnum opus van Murakami? De recensies op amazon noteren hem toch een stuk lager dan zijn beste boeken (3,5 vs 4,5 voor Hard Boiled (ga ik zo aan beginnen) en The Wind-Up Chronicles).
Ik heb eerlijk gezegd niet precies gekeken naar de rangschikking van zijn werken door amazon. Ik zag alleen dat de twee boeken die ik noemde een punt meer hebben dan 1q84. Verder heb ik destijds wel de recensie van de VK gelezen. Die gaf het 4/5 geloof ik en vertelde eigk teveel over het verhaalquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:00 schreef pfaf het volgende:
Dat dat als z'n beste werken worden beschouwd geeft mij al genoeg informatie over de recensenten van Amazon. Vanwege de trage opbouw van de eerste twee delen naar de climax in boek drie denk ik ook niet dat ik het z'n beste werk vind, maar ik had wel verwacht dat het zo beschouwd zou worden. Ik heb overigens nog nooit een recensie van het boek gelezen.
Deze vond ik allemaal ook erg fijn! Vooral Kafka op het strand. Nu tracht ik te beginnen in de Opwindvogelkronieken, maar dat wil nog niet zo.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:44 schreef TJLinden het volgende:
Net 'Norwegian Wood' uitgelezen en nogal onder de indruk!![]()
'Kafka on the Shore' en 'Hard-Boiled Wonderland and the End of the World' liggen al klaar, dus ik kan gelijk door! Eerst deze wel even een dagje laten zinken.
Heerlijk om weer iets te ontdekken waar ik geen flauw benul van had.
Hoe deze journalist het omschrijft is inderdaad de manier waarop ik een Murakami boek lees. Nu heb ik nog meer zin om 1Q84 te lezen, maar drukquote:Op vrijdag 9 december 2011 17:00 schreef oh-oh het volgende:
Heel herkenbaar artikel over How to Read Murakami
Ja ik omschreef het hier zelf ook nog zo in het heel kortquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:27 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben ook begonnen met Kafka, en wat ik juist na een paar boeken de kracht van Murakami vind is dat hij je laat lezen en je rationeel denken helemaal uit te schakelen.
Gewoon meewaaien met zijn tekst, niet piekeren over een plot of wat dan ook, maar genieten van de woorden en emoties.
1Q84 is helemaal actrion packed voor een Murakami vind ikquote:Op woensdag 16 november 2011 09:06 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
lol, murakami en action packed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |