abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83165672
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:46 schreef Csbs het volgende:
Ik moet aan Doug Stanhope denken. Zou je ook klakkeloos geloven wat je leest als je de Bijbel zou lezen in een tweedehandsboekenwinkel?

Natuurlijk niet. Geloven vereist jarenlang hersenspoelen door je directe omgeving.
Mensen als jij moeten echt eens buiten komen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83165813
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:46 schreef Csbs het volgende:
Natuurlijk niet. Geloven vereist jarenlang hersenspoelen door je directe omgeving.
Dat is in bepaalde gevallen zo, maar lang niet altijd zo
pi_83165842
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mensen als jij moeten echt eens buiten komen.
Ik kom vaak buiten. Over dit onderwerp is niet te discussieren of te praten, niemand zal van zijn geloof afvallen of ineens bekeerd worden.
Daar zit je dan.
pi_83165908
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:51 schreef Csbs het volgende:

[..]

Ik kom vaak buiten. Over dit onderwerp is niet te discussieren of te praten, niemand zal van zijn geloof afvallen of ineens bekeerd worden.
Er zijn zat mensen die tot geloof komen zonder jarenlange 'hersenspoeling'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83166156
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:37 schreef Gaspedaal het volgende:

Dan hebben we denk ik gewoon een andere definitie van 'mooi'.
Dat zei ik ook, da's een kwestie van smaak
quote:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je het christendom mooi vindt in de zin dat de christelijke boodschap een mooie boodschap is. Wat is er mooi aan een God die een mensoffer eist?
Dat heb ik al onder de noemer "Paulus" beantwoordt.
quote:
Wat is er mooi aan het boek Openbaring?
Dat vind ik persoonlijk vooral interessant; "mooi" zou ik het zo snel niet willen noemen.
quote:
Wat is er mooi aan de hel?
Tsja, als we op die toer gaan; als ik zeg dat ik Afrika een mooi land vind, moet ik dan ook gelijk de volkerenmoorden mooi vinden?

Ik zie het begrip "hel" vooral zoals in de teksten voorbij komt. Het kerkelijke concept vind ik verwerpelijk
quote:
Vind je zelf niet dat je een beetje aan het cherrypicken bent door bijvoorbeeld de bergrede eruit te halen en te zeggen 'daarom vind ik het christendom mooi'?
Ja. Is dat verkeerd? Als ik Bach's Mattheus passion mooi vind, moet ik dan gelijk de hele collectie dagelijks draaien?

Ik ben geen Christen hoor, ik hoef me jegens niemand te verantwoorden.
pi_83166201
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is in bepaalde gevallen zo, maar lang niet altijd zo
Er wordt beweerd door wetenschapper Dean Hamer bijvoorbeeld dat er een god-gen is. Dat religieuze ontvankelijkheid vastligt in je hersenen. Om God te ervaren is er tenslotte geen bewezen God nodig.

Aan de andere kant is het concept God ook weer zo bizar dat het bijna niet door mensen bedacht kan zijn, aldus theoloog Sproul.

Herman van Praag ziet atheisme als iets afwijkends, want iedereen is religieus ontvankelijk volgens hem. Als je dat niet bent is het net alsof je iets mist.

Ik kom dan misschien niet veel buiten , maar dit onderwerp interesseert me wel degelijk. Er is alleen geen reet aan om hierover te discussieren. Het blijft gissen.
Daar zit je dan.
pi_83166262
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die tot geloof komen zonder jarenlange 'hersenspoeling'.
Tuurlijk, maar dat komt niet omdat ze de Bijbelteksten achterop een doos cornflakes lazen.
Daar zit je dan.
pi_83167068
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:57 schreef Csbs het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat komt niet omdat ze de Bijbelteksten achterop een doos cornflakes lazen.
Het kan ook via je vriendinnetje
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:10:18 #108
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83167115
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die tot geloof komen zonder jarenlange 'hersenspoeling'.
Zijn dat niet vooral mensen die emotioneel in moeilijkheden zitten ( en daardoor makkelijk beïnvloedbaar zijn), die i.p.v. naar een dokter te gaan hulp zoeken bij een priester/dominee/kerkgenootschap?
En dan HALLELUJA in de heer geraken en "overal"vanaf zijn......tja
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83167116
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:57 schreef Csbs het volgende:

Ik kom dan misschien niet veel buiten , maar dit onderwerp interesseert me wel degelijk. Er is alleen geen reet aan om hierover te discussieren. Het blijft gissen.
Er valt genoeg over te discusseren, bijvoorbeeld qua exegese. Als je meent dat er weinig over te zeggen valt dan hoef je ook niet te reageren, lijkt me
pi_83167262
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:56 schreef Haushofer het volgende:

Ik zie het begrip "hel" vooral zoals in de teksten voorbij komt. Het kerkelijke concept vind ik verwerpelijk
Dan zijn we het daarover eens. Het komt er denk ik vooral op neer dat we een andere kijk op het christendom hebben: ik denk daarbij aan dingen als hemel en hel en verzoening door voldoening, jij denkt aan mooie verhalen en de Matthaus Passion. Ik begrijp dat je mooi vindt wat je mooi vindt, alleen zou ik dat niet meer onder het kopje 'christendom' scharen maar gewoon onder 'cultuur'. Maar aan de andere kant noem je jezelf natuurlijk ook geen christen.

Of misschien kan je gewoon wat makkelijker relativeren dan ik. Mijn vraag is in ieder geval beantwoord
pi_83167323
quote:


Ik las ergens een post (sorry ik ben je naam kwijt) het kwam er op neer dat het niet uitmaakt of mensen de waarheid of een waanidee volgen, als ze maar gelukkig zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er als persoon alleen moeite mee omdat ik graag wil weten hoe het ECHT zit. Ik kan dan slecht tegen mensen die erg christelijk zijn, maar de Bijbel heel selectief volgen omdat sommige onderdelen niet in hun leven passen. Hypocriet vind ik dat. Geef dan gewoon toe dat de Bijbel een ouderwets boek is en dat we met al onze kennis en ervaringen in 2000 jaar tijd behoorlijk wat bijgeleerd hebben.
Daar zit je dan.
pi_83167498
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er valt genoeg over te discusseren, bijvoorbeeld qua exegese. Als je meent dat er weinig over te zeggen valt dan hoef je ook niet te reageren, lijkt me
Je gelooft of letterlijk in wat er staat, of je leest alles in context en vat het symbolisch op. Jij was het trouwens van de post waar ik poster van wat vergeten.
Daar zit je dan.
pi_83167617
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:15 schreef Csbs het volgende:

[..]

Je gelooft of letterlijk in wat er staat, of je leest alles in context en vat het symbolisch op.
Wie zegt dat? Jij?
pi_83167758
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wie zegt dat? Jij?
Omdat mensen zo de Bijbel blijven opvatten als iets dat ze naar hun hand kunnen draaien. Wat ze letterlijk kunnen toepassen, passen ze toe. Maar dingen die niet in hun leven passen, worden verdraaid zodat het wel past.
Daar zit je dan.
pi_83167905
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:19 schreef Csbs het volgende:

[..]

Omdat mensen zo de Bijbel blijven opvatten als iets dat ze naar hun hand kunnen draaien. Wat ze letterlijk kunnen toepassen, passen ze toe. Maar dingen die niet in hun leven passen, worden verdraaid zodat het wel past.
Ja, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Vervelend, hé.
pi_83168106
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Vervelend, hé.
Zonde, maar ik houd me maar vast aan wat je ook al zei. Laat iedereen maar gelukkig zijn, of ze nu een (naar mijn idee) waanidee volgen of de feiten. Mensen doen maar, tenslotte modderen we allemaal wat aan.
Daar zit je dan.
pi_83169343
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Zijn dat niet vooral mensen die emotioneel in moeilijkheden zitten ( en daardoor makkelijk beïnvloedbaar zijn), die i.p.v. naar een dokter te gaan hulp zoeken bij een priester/dominee/kerkgenootschap?
En dan HALLELUJA in de heer geraken en "overal"vanaf zijn......tja
opvallend vaak inderdaad. veelvoorkomende categorieën:

- close gezinslid sterft te jong (ouder of kind)
- man / vrouw sterft aan kanker ofzo
- persoon raakt aan de drank of drugs
- persoon wordt crimineel of op een andere manier aan lager wal
- persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_83169714
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:43 schreef vaarsuvius het volgende:

persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Ik zou depri worden van de gedachte dat de wereld wel een hoger doel heeft.
pi_83169818
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:24 schreef Csbs het volgende:

[..]

Zonde, maar ik houd me maar vast aan wat je ook al zei. Laat iedereen maar gelukkig zijn, of ze nu een (naar mijn idee) waanidee volgen of de feiten. Mensen doen maar, tenslotte modderen we allemaal wat aan.
QFT.
pi_83169956
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:43 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

opvallend vaak inderdaad. veelvoorkomende categorieën:

- close gezinslid sterft te jong (ouder of kind)
- man / vrouw sterft aan kanker ofzo
- persoon raakt aan de drank of drugs
- persoon wordt crimineel of op een andere manier aan lager wal
- persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Crisis wordt inderdaad vaak in verband gebracht met bekeringen. Tevens bleek uit onderzoek dat meer dan de helft van de Nederlanders in tijden van crisis te bidden hoewel ze niet religieus/kerkelijk te zijn.
Er zit een onwijs grijs gebied tussen wel en niet geloven.

Ik hoor naaste christenen van mij ook wel eens als grapje zeggen dat ze de ene week het meest geloven op dinsdag en de week daarop weer op maandag. Velen denken dat christelijk geloof in de praktijk onomstotelijk en onwankelbaar geloof is. Alsof je tegen je zelf zegt: ik geloof en vanaf dat moment stop je met twijfelen over alles. Wederom een misvatting M.I. Uitzonderingen (lees god hates fags christenen) daargelaten.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 23:10:41 #121
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_83170992
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Vervelend, hé.
Jah vervelend.
In de quote's van Jezus bijv staan heel veel vergelijkingen. Zul je toch behoorlijk letterlijk op moeten vatten. Niet dat de vergelijking gebeurde maar dat wat er vergeleken wordt heeft als doel je iets te laten beseffen.
En 'wees niet als' moet ook niet symbolisch opgevat worden. De 'slechterikken' zijn uitermate vaak en duidelijk beschreven in de bijbel. Dus wordt je steeds gewaarschuwd je te behoeden van het 'slechte'. Niet zo moeilijk te begrijpen voor mij iig.
Maar de bijbel blijft ook maar een door mensehanden geschreven iets, dus om je alleen daarin vast te bijten qua geloof lijkt me niet het verstandigst. En je kan niet leven als Jezus of Mohammed, zij leefden in een andere tijd.
Je kan je behoeden voor het slechte maar leven willen als een vd profeten leidt tot grootheidswaanzin.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_83174553
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Zijn dat niet vooral mensen die emotioneel in moeilijkheden zitten ( en daardoor makkelijk beïnvloedbaar zijn), die i.p.v. naar een dokter te gaan hulp zoeken bij een priester/dominee/kerkgenootschap?
En dan HALLELUJA in de heer geraken en "overal"vanaf zijn......tja
Die mensen heb je. Je hebt ook mensen die simpelweg overtuigd raken van de waarheid van het christelijk geloof. Mensen voor wie het opeens 'sense' maakt.

Ik vind het altijd zo frappant dat veel niet-gelovigen gelovigen altijd gelijk kapot willen psychologiseren om ze op die manier onder het label 'labiel' of 'gehersenspoeld' gemakkelijk te kunnen wegzetten. Ik ben op dit forum al zo vaak geestesziek, gehersenspoeld, bang en labiel genoemd door mensen die mij niet kennen, simpelweg omdat ik geloof. Waarom toch die noodzaak tot amateurpsychologie? Waar komt dat vandaan? Kunnen jullie er niet bij dat sommige mensen geloven, niet per se omdat ze het willen, maar ook omdat ze het simpelweg gewoon geloven?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 00:13:53 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83174884
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:07 schreef koningdavid het volgende:
Waarom toch die noodzaak tot amateurpsychologie? Waar komt dat vandaan? Kunnen jullie er niet bij dat sommige mensen geloven, niet per se omdat ze het willen, maar ook omdat ze het simpelweg gewoon geloven?
Omdat er ontzettend veel andere dingen zijn die je zou kunnen geloven, maar toch kiest voor specifiek geloof X. Aangezien voor elke religie geldt dat die inherent onbewijsbaar is is het logisch om te zoeken naar factoren die de keuze beinvloeden. Psychologie, achtergrond, etc. Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83175206
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat er ontzettend veel andere dingen zijn die je zou kunnen geloven, maar toch kiest voor specifiek geloof X. Aangezien voor elke religie geldt dat die inherent onbewijsbaar is is het logisch om te zoeken naar factoren die de keuze beinvloeden. Psychologie, achtergrond, etc. Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Natuurlijk is het een onlogische hypothese. Net zo onlogisch als het stellen dat atheïsten ongelovig zijn omdat ze bindingsangst hebben.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83175542
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een onlogische hypothese. Net zo onlogisch als het stellen dat atheïsten ongelovig zijn omdat ze bindingsangst hebben.
  woensdag 23 juni 2010 @ 07:44:55 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83178922
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een onlogische hypothese. Net zo onlogisch als het stellen dat atheïsten ongelovig zijn omdat ze bindingsangst hebben.


Maar vertel: wat is dan volgens jou wel een logische hypothese / verklaring voor de keuze?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83179046
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:13 schreef Csbs het volgende:

[..]



Ik las ergens een post (sorry ik ben je naam kwijt) het kwam er op neer dat het niet uitmaakt of mensen de waarheid of een waanidee volgen, als ze maar gelukkig zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er als persoon alleen moeite mee omdat ik graag wil weten hoe het ECHT zit. Ik kan dan slecht tegen mensen die erg christelijk zijn, maar de Bijbel heel selectief volgen omdat sommige onderdelen niet in hun leven passen. Hypocriet vind ik dat. Geef dan gewoon toe dat de Bijbel een ouderwets boek is en dat we met al onze kennis en ervaringen in 2000 jaar tijd behoorlijk wat bijgeleerd hebben.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
pi_83179938
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:13 schreef Csbs het volgende:

[..]
Ik las ergens een post (sorry ik ben je naam kwijt) het kwam er op neer dat het niet uitmaakt of mensen de waarheid of een waanidee volgen, als ze maar gelukkig zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er als persoon alleen moeite mee omdat ik graag wil weten hoe het ECHT zit. Ik kan dan slecht tegen mensen die erg christelijk zijn, maar de Bijbel heel selectief volgen omdat sommige onderdelen niet in hun leven passen. Hypocriet vind ik dat. Geef dan gewoon toe dat de Bijbel een ouderwets boek is en dat we met al onze kennis en ervaringen in 2000 jaar tijd behoorlijk wat bijgeleerd hebben.
De bijbel is een oud boek. En we hebben inderdaad een hoop geleerd de afgelopen eeuwen. De bijbel brengt vandaag nog net zo goed een antwoord op de grote vragen. Waar komt deze wereld vandaan? Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Wat is mijn doel in het leven? Voor de keuze tussen heliocentrisme en geocentrisme ga ik wel op andere plekken naar antwoorden zoeken. Ook interessant, maar existentieel gezien weinig relevant.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_83180506
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:24 schreef Csbs het volgende:
Mensen doen maar, tenslotte modderen we allemaal wat aan.


Ik kan me altijd wat ergeren aan mensen die gelovigen wegzetten als volslagen irrationele wezens en zichzelf op een voetstuk plaatsen qua rationeel denken. In het geval van de letter-voor-letter-waar-Christen kan ik me dat nog voorstellen, maar ik zag bijvoorbeeld dat Koffiemelk wetenschap ("wiskunde en QM") aanhaalde. De wetenschap als methode is natuurlijk rationeel bedoeld, maar in de praktijk is dat lang niet altijd zo. Een mooi voorbeeld in mijn eigen vakgebied (hogere energie fysica) is het verschijnsel "hype", waarvan dit voorbeeld erg mooi is. Mensen lijken bijna puur voor de citaties en aandacht soms aan het pertinente flauwekul-grenzende zooi te publiceren, iets waar de auteur van het desbetreffende artikel (Verlinde) zich ook aan zat te ergeren.

Mensen zijn geen rationele dieren; ze doen hooguit een poging
pi_83180633
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:07 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Die mensen heb je. Je hebt ook mensen die simpelweg overtuigd raken van de waarheid van het christelijk geloof. Mensen voor wie het opeens 'sense' maakt.

Ik vind het altijd zo frappant dat veel niet-gelovigen gelovigen altijd gelijk kapot willen psychologiseren om ze op die manier onder het label 'labiel' of 'gehersenspoeld' gemakkelijk te kunnen wegzetten. Ik ben op dit forum al zo vaak geestesziek, gehersenspoeld, bang en labiel genoemd door mensen die mij niet kennen, simpelweg omdat ik geloof. Waarom toch die noodzaak tot amateurpsychologie? Waar komt dat vandaan? Kunnen jullie er niet bij dat sommige mensen geloven, niet per se omdat ze het willen, maar ook omdat ze het simpelweg gewoon geloven?
Nou, die mensen maken simpelweg geen onderscheid tussen het Christendom en elk willekeurig ander denkbeeld omdat het ene nu eenmaal een langere traditie en geschiedenis kent. Om maar es een voorbeeld te geven: een (bijbelvaste) Christelijke studiegenoot van me zat een tijd geleden na de uitzending van Southpark over Scientology deze stichting belachelijk te maken. Ik vroeg em wat er nou zo veel raarder aan is dan datgene wat hijzelf gelooft. Als je echt stilstaat bij wat het Christendom nu werkelijk claimt, dan snijdt dat voor mij persoonlijk niet meer hout dan wat Scientology claimt.

Ik kan mensen die dit onderscheid niet maken geen ongelijk geven Voor mij zijn beide onsproten aan de creativiteit van de mens, hoewel Scientology mij dan weer wat minder aanspreekt dan het Christendom Maar gun het de tijd zou ik zeggen; misschien groeit Scientology na de nodige eeuwen ook wel uit tot een wereldgodsdienst
pi_83181010
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat er ontzettend veel andere dingen zijn die je zou kunnen geloven, maar toch kiest voor specifiek geloof X. Aangezien voor elke religie geldt dat die inherent onbewijsbaar is is het logisch om te zoeken naar factoren die de keuze beinvloeden. Psychologie, achtergrond, etc. Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Kiest KD wel voor het christendom? Of is het niet eerder zo dat hij gewoonweg niet anders kan, net zoals sommige atheisten (ikzelf ook) hier soms opmerken dat ze niet voor atheisme kiezen, maar dat ze niet anders kunnen.

(on)geloof is geen keuze maar een uiting van al de gedachten, ervaringen en gevoelens die je in je leven 'verzameld' hebt. Als mensen tot geloof komen, of hun geloof verliezen is dat het gevolg van een verandering van die genoemde zaken, en niet omdat ze op een bepaald moment een keuze maken.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_83181429
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Kiest KD wel voor het christendom? Of is het niet eerder zo dat hij gewoonweg niet anders kan, net zoals sommige atheisten (ikzelf ook) hier soms opmerken dat ze niet voor atheisme kiezen, maar dat ze niet anders kunnen.

(on)geloof is geen keuze maar een uiting van al de gedachten, ervaringen en gevoelens die je in je leven 'verzameld' hebt. Als mensen tot geloof komen, of hun geloof verliezen is dat het gevolg van een verandering van die genoemde zaken, en niet omdat ze op een bepaald moment een keuze maken.
Precies! Dit probeer ik nu al topics lang duidelijk te maken. Kappen met dat 'het is een keuze', jongens
pi_83181689
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:44 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Precies! Dit probeer ik nu al topics lang duidelijk te maken. Kappen met dat 'het is een keuze', jongens
Een atheist is een atheist. Maar gelovig zijn kan op zoveel manier; moslim, christen, boeddhist, misschien zelfs agnost en nog tientalle anderen religies.

Ik denk dat het door verschillende manier gebeurt:
- deels is het aangeboren (de mate waarin je religieus ontvankelijk bent)
- deels door opvoeding (als je christelijk bent opgevoed, zul je dat meenemen in je verdere leven door er naar te leven of je juist af te zetten tegen die religie)
- deels door eigen ervaringen die worden opgevuld met wel/niet het aanhangen van een religie

Men kiest dus wat bij hun leven past, of ze dat nu bewust doen of niet
Daar zit je dan.
pi_83182568
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:51 schreef Csbs het volgende:

[..]

Een atheist is een atheist. Maar gelovig zijn kan op zoveel manier; moslim, christen, boeddhist, misschien zelfs agnost en nog tientalle anderen religies.

Ik denk dat het door verschillende manier gebeurt:
- deels is het aangeboren (de mate waarin je religieus ontvankelijk bent)
- deels door opvoeding (als je christelijk bent opgevoed, zul je dat meenemen in je verdere leven door er naar te leven of je juist af te zetten tegen die religie)
- deels door eigen ervaringen die worden opgevuld met wel/niet het aanhangen van een religie

Men kiest dus wat bij hun leven past, of ze dat nu bewust doen of niet
Als het aangeboren is, door je opvoeding komt of afhangt van bepaalde ervaringen, zoals jij zegt, is het toch juist geen keuze?
pi_83182735
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Kiest KD wel voor het christendom? Of is het niet eerder zo dat hij gewoonweg niet anders kan, net zoals sommige atheisten (ikzelf ook) hier soms opmerken dat ze niet voor atheisme kiezen, maar dat ze niet anders kunnen.

(on)geloof is geen keuze maar een uiting van al de gedachten, ervaringen en gevoelens die je in je leven 'verzameld' hebt. Als mensen tot geloof komen, of hun geloof verliezen is dat het gevolg van een verandering van die genoemde zaken, en niet omdat ze op een bepaald moment een keuze maken.
Inderdaad, men blijft meestal bij de opvattingen die men heeft totdat negatieve ervaringen ons levenspad kruisen. Het komen tot ongeloof komt vaak door negatieve ervaringen met religie, of als geloof geen antwoorden kan geven op moeilijke vragen zoals "Waarom is mijn kind gestorven?". Komen tot het geloof kan komen door sociale druk/wenselijkheid, saamhorigheidsgevoel, door onvrede met de maatschappij of door negatieve levenservaring. In een minderheidsgeval gebeurt het (puur) op intellectuele gronden.
pi_83182872
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:17 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Als het aangeboren is, door je opvoeding komt of afhangt van bepaalde ervaringen, zoals jij zegt, is het toch juist geen keuze?
Jawel, omdat mensen die een geloof willen aanhangen kunnen kiezen welk geloof dat is. Natuurlijk gaat dit niet altijd op. In veel hechte geloofsgemeenschappen wordt het niet gewaardeerd als iemand de gemeente en daarbij het geloof afvalt.

Mensen worden tenslotte niet altijd religieus door ervaringen of door opvoeding. Als het aan mijn opvoeding lag was ik ook christelijk, ik heb echter besloten, dat dit niet is hoe ik mijn leven wil invullen. Ik heb dus de keuze gemaakt om een ander pad dan mijn ouders en grootouders te bewandelen.

Hoe zelfbewuster je bent (denk ik) hoe minder je "last" hebt van God.
Daar zit je dan.
pi_83183180
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:25 schreef Csbs het volgende:

[..]

Jawel, omdat mensen die een geloof willen aanhangen kunnen kiezen welk geloof dat is.
Het hangt er misschien ook net maar vanaf wat voor betekenis je aan het woord 'kiezen' geeft. Maar het is natuurlijk niet zo dat godsdienstige mensen als het ware op een dag een gids hebben doorgebladerd waarin alle religies van de wereld werden aangeprezen, er vervolgens eentje uitkozen en zeiden: hé, dit lijkt me wel wat.

Hetzelfde geldt denk ik voor jou: je kunt natuurlijk ervoor kiezen om je leven anders in te richten dan je ouders, maar je kunt er niet voor kiezen om christen of niet-christen te zijn. Als je het niet gelooft, dan geloof je het niet. Je kunt hooguit doen alsof.

Laten we zeggen dat het in ieder geval maar tot op zekere hoogte een keuze is.
pi_83183317
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:33 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Het hangt er misschien ook net maar vanaf wat voor betekenis je aan het woord 'kiezen' geeft. Maar het is natuurlijk niet zo dat godsdienstige mensen als het ware op een dag een gids hebben doorgebladerd waarin alle religies van de wereld werden aangeprezen, er vervolgens eentje uitkozen en zeiden: hé, dit lijkt me wel wat.

Hetzelfde geldt denk ik voor jou: je kunt natuurlijk ervoor kiezen om je leven anders in te richten dan je ouders, maar je kunt er niet voor kiezen om christen of niet-christen te zijn. Als je het niet gelooft, dan geloof je het niet. Je kunt hooguit doen alsof.

Laten we zeggen dat het in ieder geval maar tot op zekere hoogte een keuze is.
Het hangt af van ieder individueel verhaal. Iedereen gaat door het leven met zijn/haar eigen bagage Want we zijn allemaal een samenloop van omstandigheden tenslotte. Niemand maakt hetzelfde mee.
Daar zit je dan.
pi_83183388
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:33 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Het hangt er misschien ook net maar vanaf wat voor betekenis je aan het woord 'kiezen' geeft. Maar het is natuurlijk niet zo dat godsdienstige mensen als het ware op een dag een gids hebben doorgebladerd waarin alle religies van de wereld werden aangeprezen, er vervolgens eentje uitkozen en zeiden: hé, dit lijkt me wel wat.
Ik ken wel iemand die dit gedaan heeft en een keuze maakte op intellectuele gronden na verschillende geloven tegen elkaar te hebben afgewogen. Maar dat zijn erg uitzonderlijke gevallen.
pi_83185058
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 20:05 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Dit is het ja. Maar er zijn meerdere vertalingen van, dus wat Paulus daar precies mee bedoelt zal wel niet eenduidig uit te leggen zijn. KD zegt dat we geen mensen meer naar het vlees moeten oordelen, maar dat vind ik wat vaag. Want hebben mensen Christus wel naar het vlees geoordeeld?

In het Griekse origineel staat inderdaad “naar het vlees”; het blijft toch wel riskant hier zover van het origineel af te wijken als de Nieuwe Bijbelvertaling hier doet, of er zouden andere oude teksten moeten zijn die dat ook doen, dat weet ik niet, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

http://biblos.com/2_corinthians/5-16.htm

[ Bericht 0% gewijzigd door kleinduimpje3 op 23-06-2010 11:49:55 ]
pi_83186187
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:44 schreef koningdavid het volgende:

[..]


Ah, jij weet dus de bedoeling? Mooi zeg, ik haal het alleen totaal niet uit die tekst. In die tekst corrigeert "Jezus" niet de uitspraak van "Petrus" dat vrouwen niet waardig zijn om te leven. "Jezus" reageert niet door te zeggen dat vrouwen gelijkwaardig zijn, maar hij zegt dat hij van Maria een man zou maken omdat alleen mannen het blijkbaar verdienen te leven. Daarna zegt hij dat vrouwen alleen de hemel in mogen gaan als zij man geworden zijn.

[..]

Wat een slap antwoord zeg, hier kan ik niks mee. Ik ben nog steeds benieuwd hoe zo'n vrouwonvriendelijke tekst op een symbolische manier opeens juist vrouwvriendelijk wordt?
[..]

Ik denk dat Bram Moerland hier ook wel iets zinnigs over te zeggen heeft:

Thomas evangelie, logion 114
quote:
Simon Petrus zei tot hem:
Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard.
Jezus zei:
Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken, opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen. Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan.


Men is het er in het algemeen over eens dat dit logion een latere toevoeging is aan het Thomas evangelie. Het is een bereurenswaardige wanklank na het prachtige slotakkoord van logion 113.
Want hierin wordt de positie ter discussie gesteld van Maria Magdalena en daarmee van alle vrouwen. En natuurlijk door Petrus, die ook in andere teksten die gevonden werden bij Nag Hammadi nogal vrouwvijandig blijkt te zijn.
De kerk van Rome houdt het erop dat deze Petrus de sleutel van de hemelpoort - die hij op zijn beurt weer van Jezus zou hebben gekregen - hoogstpersoonlijk naar Rome zou hebben gebracht. Of dat verhaal nu waar gebeurd is of niet, Rome beschouwt zich ook in zijn vrouwvijandigheid nog steeds als de erfgenaam van deze Petrus en vrouwen het priesterambt niet waard.

Dit logion is waarschijnlijk toegevoegd aan Thomas als antwoord op de zich in de tijd na Jezus vormende vrouwvijandigheid onder de roomse orthodoxie.
Onder de gnostici uit de eerste eeuwen, en ook later bij de katharen, was de vrouw volkomen gelijkwaardig aan de mannen. Ook vrouwen konden bij de gnostische vieringen priesterlijke functies vervullen.
Bisschop Tertullianus schreef daarover eind tweede eeuw in opperste verontwaardiging:
De ketterse vrouwen zijn zelfs brutaal genoeg om met onbedekt hoofd anderen te onderwijzen, om deel te nemen aan discussies, misschien wel om te dopen.

Het antwoord hierop van logion 114 zal geen echt woord van Jezus zijn, maar is wel in zijn geest geschreven. De menswording in de gnostiek staat voor het samenvallen met je ware zelf. Je bent dan niet meer gehecht aan een fictief beeld van jou, maar je bent wie je bent: mens met de mensen.
Jezus zelf zal Maria Magdalena - want dat is ze - mens maken, zegt hij. Hij zal zich met haar verbinden, zich haar lot als onderdrukte vrouw aantrekken. En net als deze Maria Magdalena zijn ook alle andere vrouwen, uit alle tijden, voor Jezus volkomen gelijkwaardig aan mannen.
Als voorbeeld ter navolging is deze opstelling van Jezus tegenover vrouwen helaas nog steeds actueel.

Noot bij de vertaling

Een wederkerend punt van discussie is of Jezus zou hebben gezegd dat hij Maria tot mens zou maken, of tot man.
Vaak wordt vertaald dat hij haar mannelijk zal maken. En dat wordt dan weer aangegrepen om te beweren dat ook de Jezus van het Thomas-evangelie een lage dunk van vrouwen had.
Het betreft hier een vertaalprobleem. De teruggevonden koptische tekst van het Thomas-evangelie is een vertaling uit het Grieks. Bij die vertaling ontstaat een probleem voor de vertaling van het Griekse woord voor mens, antropos. Het koptisch kent geen passend onzijdig woord voor 'mens'. Daar waar in het Grieks antropos staat is dat in het koptisch steeds vertaald in 'man'.
Dat hier wel degelijk mens is bedoeld kunnen we afleiden uit het Evangelie van Maria Magdalena. Daar staat over Jezus: 'Hij heeft ons mens gemaakt'. Dat slaat daar ook op de mannelijke discipelen, niet alleen op Maria.
In het Evangelie van Maria Magdalena is het ook weer Petrus die vrouwonvriendelijk blijkt. Petrus zegt:
'Hij heeft toch niet gesproken met een vrouw, verborgen voor ons en niet in het openbaar, opdat we onszelf omkeren en allemaal naar haar luisteren? Heeft Hij haar verkozen boven ons?' (...)
Levi antwoordde, hij zei tot Petrus: 'Petrus, sinds eeuwigheid ben je driftig. Ik hoor je nu praten over vrouwen zoals die tegenstanders. Als de Verlosser haar waardig heeft gemaakt, wie ben jij zelf dan om haar te verwerpen? Ongetwijfeld, de Verlosser kent haar grondig. Daarom heeft Hij haar meer liefgehad dan ons. Laten we ons liever schamen en ons bekleden met de volmaakte mens.

Levi roept dus ook de mannelijk discipelen op om zich te bekleden met de 'volmaakte mens'.
Dat is dus duidelijk het thema: menswording. En dat slaat ongetwijfeld ook op dit logion.

Nog een tweede punt.
Gewoonlijk wordt hier vertaald:
Jezus zei:
Zie, ik zal haar leiden...


Maar dat staat er volgens mij niet in het koptisch. Er staat, letterlijk vertaald:
Ik mijzelf zal aantrekken haar

Ik vertaal dat met
Ik zal mij met haar verbinden.

Verbinden is het tegenovergestelde van wat Petrus wil:wegsturen. Dat is dus helder qua bedoeling, en ook literair een mooi contrast.
Hoe dan ook is het veel betekenisvoller dan
Ik zal haar leiden
Want het is juist in de kerk van Rome dat vrouwen geleid moeten worden. Jezus wil Maria Magdalena niet leiden, maar zich haar lot aantrekken. En dat is iets heel anders.
En het is werkelijk heel opmerkelijk dat hier toch meestal 'leiden' wordt vertaald. Het zit er kennelijk zo diep ingebakken dat vrouwen geleid moeten worden, dat, zelfs als het er echt niet staat, velen toch zien dat het er staat.
Ja, het Thomas evangelie is ook in dit opzicht nog steeds actueel.
Thomas evangelie, vertaling en toelichting door Bram Moerland
pi_83187064
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 07:44 schreef Molurus het volgende:

[..]



Maar vertel: wat is dan volgens jou wel een logische hypothese / verklaring voor de keuze?
Er is niet zoiets als 'een hypothese'.

Je hebt intelligente christenen, domme christenen, labiele christenen, stabiele christenen, gelukkige christenen, depressieve christenen, eenzame christenen, populaire christenen, rijke christenen, arme christenen, bange christenen, onverschrokken christenen, zeker-wetende christenen, twijfelende christenen, zwarte christenen, blanke christenen, Chinese christenen, Arabische christenen, christenen die in de kerk zijn opgegroeid, christenen die ongelovig zijn opgevoed, christenen die veel ellende hebben meegemaakt, christenen die niks negatiefs hebben meegemaakt, christenen die geloven dankzij druk van hun omgeving, christenen die geloven ondanks druk van hun omgeving, etc.

Christenen zijn divers. Sommigen geloven puur vanuit emotionele redenen of wellicht uit psychologische nood. Sommigen geloven omdat ze het per se willen, anderen geloven weer omdat ze daadwerkelijk overtuigd zijn van de waarheid van het christendom en niet anders kunnen dan het simpelweg geloven.

Geloven is veel te complex om het af te doen als voortkomend uit een psychologische zwakheid of emotionele impuls.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83187232
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, die mensen maken simpelweg geen onderscheid tussen het Christendom en elk willekeurig ander denkbeeld omdat het ene nu eenmaal een langere traditie en geschiedenis kent. Om maar es een voorbeeld te geven: een (bijbelvaste) Christelijke studiegenoot van me zat een tijd geleden na de uitzending van Southpark over Scientology deze stichting belachelijk te maken. Ik vroeg em wat er nou zo veel raarder aan is dan datgene wat hijzelf gelooft. Als je echt stilstaat bij wat het Christendom nu werkelijk claimt, dan snijdt dat voor mij persoonlijk niet meer hout dan wat Scientology claimt.

Ik kan mensen die dit onderscheid niet maken geen ongelijk geven Voor mij zijn beide onsproten aan de creativiteit van de mens, hoewel Scientology mij dan weer wat minder aanspreekt dan het Christendom Maar gun het de tijd zou ik zeggen; misschien groeit Scientology na de nodige eeuwen ook wel uit tot een wereldgodsdienst
Ik vind het een tikkeltje relativistisch, maar goed. Ik kan je reactie ook niet echt plaatsen als antwoord op mijn post. Ik claimde namelijk nergens dat het christendom een voorkeursbehandeling moet genieten aangezien het ouder is. Ik claimde enkel dat er meer bij geloven komt kijken dan een bepaalde psychologische of emotionele gesteldheid. Jij bent het daar niet mee eens?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83187317
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Kiest KD wel voor het christendom? Of is het niet eerder zo dat hij gewoonweg niet anders kan, net zoals sommige atheisten (ikzelf ook) hier soms opmerken dat ze niet voor atheisme kiezen, maar dat ze niet anders kunnen.

(on)geloof is geen keuze maar een uiting van al de gedachten, ervaringen en gevoelens die je in je leven 'verzameld' hebt. Als mensen tot geloof komen, of hun geloof verliezen is dat het gevolg van een verandering van die genoemde zaken, en niet omdat ze op een bepaald moment een keuze maken.
Ik kan me hier wel grotendeels bij aansluiten.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83187419
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:18 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

In het Griekse origineel staat inderdaad “naar het vlees”; het blijft toch wel riskant hier zover van het origineel af te wijken als de Nieuwe Bijbelvertaling hier doet, of er zouden andere oude teksten moeten zijn die dat ook doen, dat weet ik niet, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

http://biblos.com/2_corinthians/5-16.htm
Wat denk jij dan dat Paulus bedoelt met 'naar het vlees kennen'?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83190414
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:07 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik vind het een tikkeltje relativistisch, maar goed. Ik kan je reactie ook niet echt plaatsen als antwoord op mijn post. Ik claimde namelijk nergens dat het christendom een voorkeursbehandeling moet genieten aangezien het ouder is. Ik claimde enkel dat er meer bij geloven komt kijken dan een bepaalde psychologische of emotionele gesteldheid. Jij bent het daar niet mee eens?
Ja, daar ben ik het wel mee eens.

Maar als jij bijvoorbeeld waarneemt dat een persoon zich aansluit bij een Scientologykerk, dan probeer je dat toch ook ergens op een bepaalde manier te begrijpen? Wat resulteert in de door jouw genoemde "amateurpsychologie"
pi_83190793
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik het wel mee eens.

Maar als jij bijvoorbeeld waarneemt dat een persoon zich aansluit bij een Scientologykerk, dan probeer je dat toch ook ergens op een bepaalde manier te begrijpen? Wat resulteert in de door jouw genoemde "amateurpsychologie"
Ik zou vooral gewoon benieuwd zijn naar zijn argumenten. Waarom gelooft hij wat hij gelooft?

Als ik hem niet persoonlijk ken, zou ik speculeren naar mogelijke psychologische of emotionele drijfveren niet bijster interessant of nuttig vinden. Ook zou ik niet vervallen in ongestaafde algemeenheden als "scientology-aanhangers geloven wat ze geloven omdat ze [vul maar in]".
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83191201
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:36 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik zou vooral gewoon benieuwd zijn naar zijn argumenten. Waarom gelooft hij wat hij gelooft?

Als ik hem niet persoonlijk ken, zou ik speculeren naar mogelijke psychologische of emotionele drijfveren niet bijster interessant of nuttig vinden. Ook zou ik niet vervallen in ongestaafde algemeenheden als "scientology-aanhangers geloven wat ze geloven omdat ze [vul maar in]".
Nee, maar in het echte leven wordt er al vaak in termen van hokjes gedacht, dus op een internetforum zal dat alleen maar erger zijn.
pi_83191382
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, maar in het echte leven wordt er al vaak in termen van hokjes gedacht, dus op een internetforum zal dat alleen maar erger zijn.
Vanzelfsprekend. Maar het lijkt me toch ook overduidelijk dat gelovigen een te diverse groep is om een eenduidig psychologisch stempel op te plakken? Ik begrijp niet zo goed waarom mensen dat niet in zien. Ik ken zoveel verschillende soorten christenen die allemaal geloven om verschillende redenen. Er is geen algemeen geldende emotionele of psychologische wetmatigheid op van toepassing. Daarom zei ik ook wat gekscherend tegen iemand hier: "Ga eens naar buiten". De wereld, en zeker ook de mens (gelovig of niet-gelovig), zit complexer in elkaar dan men vaak denkt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83193224
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:37 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik ken wel iemand die dit gedaan heeft en een keuze maakte op intellectuele gronden na verschillende geloven tegen elkaar te hebben afgewogen. Maar dat zijn erg uitzonderlijke gevallen.
Dan nog blijf ik erbij dat die persoon niet kiest voor het geloof, maar dat het geloof er gewoon is, een gegeven is*. Vanuit daar kan die persoon wel wat keuzes maken in de manier waarop hij of zij invulling geeft aan dat geloof.

* wederom, niet ineens pats boem, het is er uit het niets, maar door de cumulatieve optelling van alles in zijn verleden.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_83193738
Bij die diversiteit van kd wil ik wel de kanttekening plaatsen dat van zijn lijst een paar posts hierboven het merendeel in de categorie: Er zijn blonde en zwartharige mensen valt........., ergo totaal irrelevant voor het typeren van verschillende soorten christenen.

Als je in hokjes wilt plaatsen kan dat, maar dan krijg je toch echt heel wat minder hokjes

- Existentiële christenen

- Cultuur christenen

- Wedergeboren christenen

- xxxxxx

- yyyyyyy

Er zijn vast nog wel wat goede categorieën te verzinnen, maar ik denk minder dan 10
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  woensdag 23 juni 2010 @ 17:47:14 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83201621
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:03 schreef koningdavid het volgende:
Er is niet zoiets als 'een hypothese'.

Je hebt intelligente christenen, domme christenen, labiele christenen, stabiele christenen, gelukkige christenen, depressieve christenen, eenzame christenen, populaire christenen, rijke christenen, arme christenen, bange christenen, onverschrokken christenen, zeker-wetende christenen, twijfelende christenen, zwarte christenen, blanke christenen, Chinese christenen, Arabische christenen, christenen die in de kerk zijn opgegroeid, christenen die ongelovig zijn opgevoed, christenen die veel ellende hebben meegemaakt, christenen die niks negatiefs hebben meegemaakt, christenen die geloven dankzij druk van hun omgeving, christenen die geloven ondanks druk van hun omgeving, etc.

Christenen zijn divers. Sommigen geloven puur vanuit emotionele redenen of wellicht uit psychologische nood. Sommigen geloven omdat ze het per se willen, anderen geloven weer omdat ze daadwerkelijk overtuigd zijn van de waarheid van het christendom en niet anders kunnen dan het simpelweg geloven.

Geloven is veel te complex om het af te doen als voortkomend uit een psychologische zwakheid of emotionele impuls.
Goh, wat een diversiteit! Maar het lijkt erop dat je of mijn vraag niet hebt begrepen, of geen poging wilt doen om die te beantwoorden.

Ten eerste had ik het niet over de diversiteit van christenen, maar over de diversiteit aan verschillende zaken die je zou kunnen geloven, inclusief alle andere religies tot en met aliens en spaghettimonsters aan toe. Het lijkt alsof je je simpelweg niets anders kunt voorstellen dan een christelijk geloof. Hoe bekrompen kun je zijn?

Ten tweede merk ik op dat, als die diversiteit niet direct te herleiden is op wetenschappelijk verifieerbare zaken die direct wijzen naar of het ene of het andere geloof, dat de keuze van geloof (christelijk in duizend smaken, hindu, moslim, ga zo maar door) op iets anders gebaseerd moet zijn / door iets anders bepaald wordt.

En dat kan vanalles zijn, 1 belangrijke heb ik al genoemd: achtergrond. Het staat als een paal boven water dat iemand die, geheel toevallig, geboren wordt in een christelijke cultuur een veel grotere kans maakt om het christelijke geloof aan te hangen dan iemand die in India is geboren. En dat iemand die in Nederland of Duitsland wordt geboren een veel grotere kans maakt om atheist te zijn dan iemand die in de VS wordt geboren.

Mijn vraag aan jou was dus: wat zijn volgens jou de belangrijke factoren die bepalen of iemand atheist wordt of een specifiek geloof aan zal hangen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 23-06-2010 18:14:39 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83205471
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goh, wat een diversiteit! Maar het lijkt erop dat je of mijn vraag niet hebt begrepen, of geen poging wilt doen om die te beantwoorden.

Ten eerste had ik het niet over de diversiteit van christenen, maar over de diversiteit aan verschillende zaken die je zou kunnen geloven, inclusief alle andere religies tot en met aliens en spaghettimonsters aan toe. Het lijkt alsof je je simpelweg niets anders kunt voorstellen dan een christelijk geloof. Hoe bekrompen kun je zijn?

Ten tweede merk ik op dat, als die diversiteit niet direct te herleiden is op wetenschappelijk verifieerbare zaken die direct wijzen naar of het ene of het andere geloof, dat de keuze van geloof (christelijk in duizend smaken, hindu, moslim, ga zo maar door) op iets anders gebaseerd moet zijn / door iets anders bepaald wordt.

En dat kan vanalles zijn, 1 belangrijke heb ik al genoemd: achtergrond. Het staat als een paal boven water dat iemand die, geheel toevallig, geboren wordt in een christelijke cultuur een veel grotere kans maakt om het christelijke geloof aan te hangen dan iemand die in India is geboren. En dat iemand die in Nederland of Duitsland wordt geboren een veel grotere kans maakt om atheist te zijn dan iemand die in de VS wordt geboren.

Mijn vraag aan jou was dus: wat zijn volgens jou de belangrijke factoren die bepalen of iemand atheist wordt of een specifiek geloof aan zal hangen?
Pfff... ik zou het niet eens weten. Achtergrond is inderdaad zeer belangrijk, zo niet het meest belangrijk. Verder spelen zoveel verschillende factoren mee dat ik niet eens weet waar te beginnen. Emotionele binding met het desbetreffende geloof, persoonlijke ervaringen met het bovennatuurlijke en de waarschijnlijkheid die men de waarheid van dat geloof toedicht. Zoveel zaken spelen een rol.

Ik snap alleen nog steeds niet wat jij er precies uit probeert te herleiden. Jouw uitspraak eerder dat het geen onlogische hypothese is dat gelovigen labiel zijn, waar baseer je dat op?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:17:35 #154
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83205695
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:13 schreef koningdavid het volgende:
Ik snap alleen nog steeds niet wat jij er precies uit probeert te herleiden. Jouw uitspraak eerder dat het geen onlogische hypothese is dat gelovigen labiel zijn, waar baseer je dat op?
Als je overtuiging dat X waar is niet op de werkelijkheid is gebaseerd, en dat is bij religies per definitie niet het geval, dan is het logisch om te kijken naar minder relevante factoren. Achtergrond, psychologische gesteldheid, welvaart, etc. En als je het mij vraagt doet religie het vooral goed in tijden van crisis. Of dan nou financiele crisis of geestelijke crisis is. En ja, dan is ook labiliteit een plausibele factor. Ik denk persoonlijk niet de meest relevante factor, maar zeker niet irrelevant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83206299
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je overtuiging dat specifieke overtuiging X waar is niet op de werkelijkheid is gebaseerd, en dat is bij religies per definitie niet het geval, dan is het logisch om te kijken naar minder relevante factoren.
Wat bedoel je hier precies mee? Als ik het secuur lees zeg je dat religie per definitie op de waarheid is gebaseerd (dat het niet op de werkelijkheid is gebaseerd is volgens jou immers per definitie niet het geval).
Nou lijkt het me heel sterk dat jij dit beweert.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:17 schreef Molurus het volgende:
Achtergrond, psychologische gesteldheid, welvaart, etc. En als je het mij vraagt doet religie het vooral goed in tijden van crisis. Of dan nou financiele crisis of geestelijke crisis is. En ja, dan is ook labiliteit een plausibele factor.
Ook een plausibele factor? Dat zou voor sommige mensen kunnen gelden ja.

Het klinkt i.i.g. anders dan:
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:13 schreef Molurus het volgende:
Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken omdat, zoals ik al eerder zei, gelovigen te divers zijn om op een dergelijke manier te generaliseren.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:31:29 #156
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83206510
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:27 schreef koningdavid het volgende:
Wat bedoel je hier precies mee? Als ik het secuur lees zeg je dat religie per definitie op de waarheid is gebaseerd (dat het niet op de werkelijkheid is gebaseerd is volgens jou immers per definitie niet het geval).
Nou lijkt het me heel sterk dat jij dit beweert.
Excuus voor de edit. Ik bedoelde precies het tegenovergestelde: als er een god bestaat dan is er geen verband tussen de aard van die god en de overtuigingen van gelovigen. Want als dat verband er wel was dan zou dat een waarneembaar verband zijn en in essentie wetenschappelijk aantoonbaar. Bovendien zou de diversiteit aan religies in dat geval niet vooral geografisch bepaald zijn. (Tenzij het de bedoeling is van die god om religieuze diversiteit te bewerkstelligen, maar er is volgens mij niet 1 gelovige die dat gelooft.)
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:27 schreef koningdavid het volgende:
Ook een plausibele factor? Dat zou voor sommige mensen kunnen gelden ja.

Het klinkt i.i.g. anders dan:
[..]

Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken omdat, zoals ik al eerder zei, gelovigen te divers zijn om op een dergelijke manier te generaliseren.
Wat mij betreft klinkt het precies hetzelfde. (Overigens zei je dat christenen divers zijn. )
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83207030
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Excuus voor de edit. Ik bedoelde precies het tegenovergestelde: als er een god bestaat dan is er geen verband tussen de aard van die god en de overtuigingen van gelovigen. Want als dat verband er wel was dan zou dat een waarneembaar verband zijn en in essentie wetenschappelijk aantoonbaar.
Waarom zou dat verband wetenschappelijk aantoonbaar moeten zijn? Hoe kan je erachter komen of dat een op een correspondeert met de aard van God?
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:31 schreef Molurus het volgende:
Wat mij betreft klinkt het precies hetzelfde. (Overigens zei je dat christenen divers zijn. )
Jouw tweede reactie klonk alsof je labiliteit niet als algemeen, voor elk gelovige geldende, factor wilde neerzetten. Je eerdere reactie klonk alsof je wilt zeggen dat elke gelovige labiel is.

Die laatste uitspraak is natuurlijk complete flauwekul, de eerste niet.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:50:45 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83207602
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:40 schreef koningdavid het volgende:
Waarom zou dat verband wetenschappelijk aantoonbaar moeten zijn? Hoe kan je erachter komen of dat een op een correspondeert met de aard van God?
Hoe kom je erachter of atomen werkelijk bestaan? De wetenschap is niets anders dan het gedrag van waarneembare zaken beschrijven en doorgronden. Het geheel van waarneembare eigenschappen vormt de wetenschappelijke definitie van een verschijnsel. En als die god een waarneembare invloed heeft op de werkelijkheid, bijvoorbeeld door mensen op wat voor manier dan ook ergens van te overtuigen, dan is dat een waarneembaar verschijnsel en staat het open voor wetenschappelijk onderzoek.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:40 schreef koningdavid het volgende:
Jouw tweede reactie klonk alsof je labiliteit niet als algemeen, voor elk gelovige geldende, factor wilde neerzetten. Je eerdere reactie klonk alsof je wilt zeggen dat elke gelovige labiel is.
Bedoel je deze uitspraak?
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:13 schreef Molurus het volgende:
Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Je leest wel echt wat je wilt lezen als je het mij vraagt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83207855
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kom je erachter of atomen werkelijk bestaan? De wetenschap is niets anders dan het gedrag van waarneembare zaken beschrijven en doorgronden. Het geheel van waarneembare eigenschappen vormt de wetenschappelijke definitie van een verschijnsel. En als die god een waarneembare invloed heeft op de werkelijkheid, bijvoorbeeld door mensen op wat voor manier dan ook ergens van te overtuigen, dan is dat een waarneembaar verschijnsel en staat het open voor wetenschappelijk onderzoek.
En hoe kan je wetenschappelijk waarnemen dat die overtuigingen zich verhouden tot de aard van God?
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:50 schreef Molurus het volgende:
Bedoel je deze uitspraak?
[..]

Je leest wel echt wat je wilt lezen als je het mij vraagt.
Onderstreep de rest van de zin ook even, je zegt immers dat het geen onlogische hypothese is.
Laat ik het voorzichtig vragen: is het dan wel een logische hypothese?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:57:48 #160
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83208034
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:54 schreef koningdavid het volgende:
Laat ik het voorzichtig vragen: is het dan wel een logische hypothese?
Ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83208274
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja.
Om weer verkeerde interpretaties te voorkomen maar weer een vraag:

Dus elke gelovige is labiel?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:02:44 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83208358
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:54 schreef koningdavid het volgende:
En hoe kan je wetenschappelijk waarnemen dat die overtuigingen zich verhouden tot de aard van God?
Waarschijnlijk kom je dan niet verder dan de waarneming dat 'iets intelligents' een waarneembare invloed heeft op de fysieke wereld. Of jij daar het label 'god' aan wil hangen zal vast altijd een kwestie van smaak blijven. Zelfs als die god besluit om zich kenbaar te maken, naast je landt, en je een klap in het gezicht geeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:03:05 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83208376
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:01 schreef koningdavid het volgende:
Dus elke gelovige is labiel?
Nee.

(Ben je nou echt zo dom?)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83208383
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:12 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat denk jij dan dat Paulus bedoelt met 'naar het vlees kennen'?
Ik denk dat er ruimte is voor de interpretatie dat met de dood en opstanding van Jezus de situatie grondig veranderd is, en dat het daarom sindsdien niet meer primair gaat om het terugblikken naar de Jezus in het vlees, en navraag doen over wat deze allemaal gezegd en gedaan heeft, maar dat deze zich sindsdien kenbaar maakt door zijn Geest, die in het eigen zelf bewust moet worden ervaren.

Paulus heeft het inderdaad voortdurend over de Geest, en zijn belangstelling in wat Jezus allemaal precies gezegd en gedaan heeft lijkt niet erg groot te zijn, afgezien van de grote lijnen.

Hij vertrouwt kortom meer op zijn eigen innerlijke leiding dan op wat anderen over de historische Jezus, dus de Jezus in het vlees, te zeggen hebben.
pi_83208779
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarschijnlijk kom je dan niet verder dan de waarneming dat 'iets intelligents' een waarneembare invloed heeft op de fysieke wereld
Waar baseer je die waarneming dan op?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:11:28 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83208832
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:10 schreef koningdavid het volgende:
Waar baseer je die waarneming dan op?
Op de waarneembare invloed die er dan is op gelovigen.

Persoonlijk denk ik dat religie geheel verklaarbaar is binnen de fysische wereld, maar dat is een andere discussie. Zoals gezegd denk ik niet dat er een verband bestaat tussen de aard van eventuele goden en de overtuigingen van gelovigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83208858
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee.

(Ben je nou echt zo dom?)
Nee, dat ben ik niet. Je formuleert gewoon nogal brak, denk ik.

Je zegt:

- Het is een logische hypothese dat gelovigen labiel zijn.
- Ik wil niet beweren dat gelovigen labiel zijn.

Dit kan toch niet samengaan met elkaar?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83208903
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op de waarneembare invloed die er dan is op gelovigen.
En die waarneembare invloed bestaat uit?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:13:45 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83208996
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:11 schreef koningdavid het volgende:
Nee, dat ben ik niet. Je formuleert gewoon nogal brak, denk ik.

Je zegt:

- Het is een logische hypothese dat gelovigen labiel zijn.
- Ik wil niet beweren dat gelovigen labiel zijn.

Dit kan toch niet samengaan met elkaar?
Deze uitspraken zijn op geen enkele manier strijdig. Misschien moet je het woord 'hypothese' eens opzoeken in het woordenboek. Het is een toetsbare stelling, en zoals ik eerder al uiteenzette zeker een factor waarvan je kunt verwachten dat die een rol speelt. Vandaar: "geen onlogische hypothese". En dat is iets heel anders dan beweren dat alle gelovigen labiel zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83209029
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:03 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik denk dat er ruimte is voor de interpretatie dat met de dood en opstanding van Jezus de situatie grondig veranderd is, en dat het daarom sindsdien niet meer primair gaat om het terugblikken naar de Jezus in het vlees, en navraag doen over wat deze allemaal gezegd en gedaan heeft, maar dat deze zich sindsdien kenbaar maakt door zijn Geest, die in het eigen zelf bewust moet worden ervaren.
Is dat niet juist in conflict met het idee dat Jezus' dood en opstanding van enorm belang zijn, zoals Paulus constant beweert?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83209063
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze uitspraken zijn op geen enkele manier strijdig. Misschien moet je het woord 'hypothese' eens opzoeken in het woordenboek.
pi_83209290
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze uitspraken zijn op geen enkele manier strijdig. Misschien moet je het woord 'hypothese' eens opzoeken in het woordenboek.
Ik weet prima wat de definitie is. Het blijft vooral woordgoochelen van jouw kant, heb ik het idee.

Als er immers één gelovige op de wereld zou bestaan die niet als labiel te betitelen is, is de hypothese ontkracht. Mij lijkt het dan overduidelijk dat het een zeer onlogische hypothese is, zoals ik al meerdere malen heb gezegd. Jij daarentegen vindt het een logische hypothese. Jij trekt dus serieus in twijfel dat er een gelovige zou bestaan die niet labiel is?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:20:13 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83209479
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:17 schreef koningdavid het volgende:
Als er immers één gelovige op de wereld zou bestaan die niet als labiel te betitelen is, is de hypothese ontkracht. Mij lijkt het dan overduidelijk dat het een zeer onlogische hypothese is, zoals ik al meerdere malen heb gezegd. Jij daarentegen vindt het een logische hypothese. Jij trekt dus serieus in twijfel dat er een gelovige zou bestaan die niet labiel is?
Kom, als het op 1 plaats ter wereld kouder wordt is dat nog geen ontkrachting van de global warming hypothese. Een significant statistisch verband tussen labiliteit en religie lijkt me ruim voldoende. (Merk op dat ik nergens beweer dat dit verband er ook werkelijk is.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83209738
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kom, als het op 1 plaats ter wereld kouder wordt is dat nog geen ontkrachting van de global warming hypothese.
Totaal onvergelijkbare hypotheses. Als je stelt dat gelovigen labiel zijn en er blijken gelovigen te zijn die niet labiel zijn, klopt je hypothese gewoon niet.

Als je hypothese is 'auto's zijn rood' en ik vind een blauwe auto is je hypothese ook ontkracht/ gefalsficeerd. Zo moeilijk is het niet hoor.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:24:52 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83209829
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:23 schreef koningdavid het volgende:
Totaal onvergelijkbare hypotheses. Als je stelt dat gelovigen labiel zijn en er blijken gelovigen te zijn die niet labiel zijn, klopt je hypothese gewoon niet.
Hoe is deze, voor een vergelijkbare hypothese: "roken veroorzaakt longkanker." Beter? Wat mij betreft klinkt dat als de hypothese "labiliteit veroorzaakt religie". Toetsbaar, en bepaald niet onlogisch om daar naar te kijken. Meer dan dat heb ik niet gezegd, en voor zover ik kan zien ben ik daar volstrekt duidelijk in geweest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83210179
KD, jouw godsdefinitie is die van een transcendente entiteit. Nou vraag ik me af he... ben je op 1 of andere manier los van religie tot die conclusie/definitie gekomen en ben je vervolgens de meest 'passende' religie erbij gaan zoeken?

Je hebt wel eens geantwoord dat geografische factoren ook een rol spelen bij het kiezen van de 'juiste' religie, maar ook dat dat natuurlijk niet de enige factor is. Maar in hoeverre dan wel? Als dat een rol speelt, dat pleit imo juist tegen het waarheidsgehalte van een religie.
pi_83210180
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is deze, voor een vergelijkbare hypothese: "roken veroorzaakt longkanker." Beter? Wat mij betreft klinkt dat als de hypothese "labiliteit veroorzaakt religie". Toetsbaar, en bepaald niet onlogisch om daar naar te kijken. Meer dan dat heb ik niet gezegd, en voor zover ik kan zien ben ik daar volstrekt duidelijk in geweest.
Je bent daar m.i. allesbehalve duidelijk in geweest, maar goed.

"Labiliteit veroorzaakt religie" vind ik ook wat merkwaardig geformuleerd. De hypothese "religieuze mensen zijn labieler dan niet-religieuze mensen" is volgens mij wel aardig toetsbaar.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83210587
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:29 schreef Modus het volgende:
KD, jouw godsdefinitie is die van een transcendente entiteit. Nou vraag ik me af he... ben je op 1 of andere manier los van religie tot die conclusie/definitie gekomen en ben je vervolgens de meest 'passende' religie erbij gaan zoeken?
Ja en nee. 'Nee' in de zin van ik geloofde al dat God bestaat voordat ik mij echt bezighield met wat trancedentie inhoudt. 'Ja' in de zin van dat ik in ieder geval niet geloofde in een niet-trancedente, half-natuurlijke god.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:29 schreef Modus het volgende:
Je hebt wel eens geantwoord dat geografische factoren ook een rol spelen bij het kiezen van de 'juiste' religie, maar ook dat dat natuurlijk niet de enige factor is. Maar in hoeverre dan wel? Als dat een rol speelt, dat pleit imo juist tegen het waarheidsgehalte van een religie.
Ik begrijp dat je dat vindt. Ik vind het ook een lastig punt. Het lijkt geloven immers tot iets toevalligs en willekeurigs te maken. Uiteraard zegt dat sec nog steeds niets over het waarheidsgehalte ervan maar het brengt wel lastige vragen met zich mee. Zoals de bekende vraag: wat gebeurt er met mensen die nooit van Jezus gehoord hebben en dus nooit de kans hebben gehad in hem te geloven?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:43:25 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83211145
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:29 schreef koningdavid het volgende:
"Labiliteit veroorzaakt religie" vind ik ook wat merkwaardig geformuleerd. De hypothese "religieuze mensen zijn labieler dan niet-religieuze mensen" is volgens mij wel aardig toetsbaar.
Je bedoelt dat in dat geval het verband ook andersom zou kunnen zijn? Dat lijkt me dan weer helemaal geen logische hypothese. Wel eveneens toetsbaar, omdat je dan eenvoudig kunt kijken wat er eerder was: de labiliteit of de religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83211625
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je bedoelt dat in dat geval het verband ook andersom zou kunnen zijn?
Nee hoor, niet per se. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet onlogisch is om te denken dat gelovigen gemiddeld vaker labiel zijn dan niet-gelovigen. Ik denk inderdaad dat labiele mensen zich wellicht sneller aangetrokken zullen voelen tot een religie.

Ik geloof alleen niet, het moge duidelijk zijn, dat dit ook maar in de buurt komt van een algemeen geldende eigenschap voor gelovigen. Daarvoor zijn gelovigen, zoals ook eerder gezegd, te divers.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:51:11 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83211679
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:35 schreef koningdavid het volgende:
Ik begrijp dat je dat vindt. Ik vind het ook een lastig punt. Het lijkt geloven immers tot iets toevalligs en willekeurigs te maken. Uiteraard zegt dat sec nog steeds niets over het waarheidsgehalte ervan maar het brengt wel lastige vragen met zich mee. Zoals de bekende vraag: wat gebeurt er met mensen die nooit van Jezus gehoord hebben en dus nooit de kans hebben gehad in hem te geloven?
Het lijkt me dat die vraag alleen lastig is wanneer je een specifiek geloof probeert te verdedigen. Ik stel me zo voor dat heel wat moslims zich afvragen wat er met mensen gebeurt die nog nooit van de Koran hebben gehoord en dus nooit de kans hebben gehad om in Allah te geloven. En wat er met mensen zoals jij en ik gebeurt die wel van de Koran hebben gehoord maar desalniettemin een andere (of geen) god aanhangen.

De enige waarvoor die vraag helemaal niet lastig is is de atheist.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 23-06-2010 20:56:23 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:52:22 #182
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83211778
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:50 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee hoor, niet per se. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet onlogisch is om te denken dat gelovigen gemiddeld vaker labiel zijn dan niet-gelovigen. Ik denk inderdaad dat labiele mensen zich wellicht sneller aangetrokken zullen voelen tot een religie.

Ik geloof alleen niet, het moge duidelijk zijn, dat dit ook maar in de buurt komt van een algemeen geldende eigenschap voor gelovigen. Daarvoor zijn gelovigen, zoals ook eerder gezegd, te divers.
Als je het mij vraagt zijn we het hier volledig met elkaar eens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83212059
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me dat die vraag alleen lastig is wanneer je een specifiek geloof probeert te verdedigen. Ik stel me zo voor dat heel wat moslims zich afvragen wat er met mensen gebeurt die nog nooit van de Koran hebben gehoord en dus nooit de kans hebben gehad om in Allah te geloven. En wat er met mensen zoals jij en ik gebeurt die wel van de Koran hebben gehoord maar desalniettemin een andere (of geen) god aanhangen.
Exact. Die vraag is alleen lastig en relevant als je een specifiek geloof aanhangt.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt zijn we het hier volledig met elkaar eens.
Dat we dat nog mogen meemaken.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:57:30 #184
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83212213
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:55 schreef koningdavid het volgende:
Exact. Die vraag is alleen lastig en relevant als je een specifiek geloof aanhangt.
Oh, die vraag is voor mij als atheist zeker relevant hoor. Maar lastig? Nee, totaal niet. Het is nou precies wat ik verwacht van een wereld zonder god of in elk geval een wereld waarmee een eventuele god zich niet bemoeit.

[ Bericht 11% gewijzigd door Molurus op 23-06-2010 21:08:46 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83216790
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:14 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Is dat niet juist in conflict met het idee dat Jezus' dood en opstanding van enorm belang zijn, zoals Paulus constant beweert?
Dat lijkt me niet, als Jezus’ dood en opstanding van enorm belang zijn is er dus sprake van twee duidelijk verschillende fasen, die voor Zijn dood, en die daarna.

De ene is die van Jezus naar het vlees, en de andere de opgestane, geestelijke.

Wat Paulus dus mogelijkerwijs tot uitdrukking brengt is dat de uiterlijke fase tot het verleden behoort, en dat Hij, of zijn Geest, nu innerlijk gekend moet worden.
pi_83219731
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, als Jezus’ dood en opstanding van enorm belang zijn is er dus sprake van twee duidelijk verschillende fasen, die voor Zijn dood, en die daarna.

De ene is die van Jezus naar het vlees, en de andere de opgestane, geestelijke.

Wat Paulus dus mogelijkerwijs tot uitdrukking brengt is dat de uiterlijke fase tot het verleden behoort, en dat Hij, of zijn Geest, nu innerlijk gekend moet worden.
Dit is precies wat ik ook denk dat ik bedoel. Waarom zou Paulus nooit over de wonderen van Jezus praten met de mensen van die gemeenten. Stel je voor dat je iemand kent die mensen uit de dood opwekt, dan praat je daar toch over? Maar Paulus niet. Hij zegt zelfs expliciet dat we Christus niet naar het vlees moeten kennen. Dus Jezus moeten we niet kennen, alleen de opgestane Christus.

En hij zegt zelfs: Of gelooft u niet dat Christus in u woont? Dan zijt gij vervloekt!

Dat is dus ook de boodschap van Paulus, dat Christus in ons woont. En dat Boeddha ook tegen zijn volgelingen. Twee namen, een Geest
pi_83225320
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, als Jezus’ dood en opstanding van enorm belang zijn is er dus sprake van twee duidelijk verschillende fasen, die voor Zijn dood, en die daarna.

De ene is die van Jezus naar het vlees, en de andere de opgestane, geestelijke.

Wat Paulus dus mogelijkerwijs tot uitdrukking brengt is dat de uiterlijke fase tot het verleden behoort, en dat Hij, of zijn Geest, nu innerlijk gekend moet worden.
Dat laatste is waar. Maar diezelfde Paulus roept op Jezus' voorbeeld te volgen. Lief te hebben zoals Jezus liefheeft, delen in Jezus' lijden, dood en uiteindelijk ook opstanding.

Bovendien heeft Paulus het in zijn brieven wel degelijk over de aardse Jezus. Hij heeft het over het avondmaal, zijn arrestatie, afkomst en uiteraard zijn dood en opstanding. Ook praat hij over leer van Jezus.
Bovendien kunnen we in Handelingen lezen, vrijwel zeker geschreven door Paulus' reisgenoot Lukas, dat Paulus in zijn preken wel degelijk uitvoerig vertelt over de aardse Jezus. Dit mag je ook verwachten als je ziet dat Paulus benadrukt dat zijn prediking en leer aansluit bij de apostelen en dat hij van hen veel over Jezus geleerd heeft.

Het idee dat Paulus zoiets heeft van "ach die aardse Jezus, lekker boeiend" is echt totaal onbijbels, sorry.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83225918
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:30 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Dit is precies wat ik ook denk dat ik bedoel. Waarom zou Paulus nooit over de wonderen van Jezus praten met de mensen van die gemeenten.
Omdat die gemeenteleden die verhalen al kenden?
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:30 schreef Berjan1986 het volgende:
Stel je voor dat je iemand kent die mensen uit de dood opwekt, dan praat je daar toch over? Maar Paulus niet.
Want hij praat niet over Jezus? Paulus deed overigens zelf, net als andere apostelen, wonderen in die gemeentes.

Dit staat ook in 2 Korintiërs 12:
11 Ik heb me aangesteld als een dwaas, maar u hebt me ertoe gedwongen. U had me moeten aanbevelen. Want ik mag dan onbeduidend zijn, ik doe toch echt niet onder voor die geweldige apostelen. 12 Alles wat een apostel tot apostel maakt, heb ik u laten zien: elke volharding, alle tekenen en wonderen, elke kracht. 13 U bent in vergelijking met de andere gemeenten niets tekortgekomen, op één ding na: ik heb u niets gekost. Vergeef me deze onrechtvaardigheid.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:30 schreef Berjan1986 het volgende:
Hij zegt zelfs expliciet dat we Christus niet naar het vlees moeten kennen. Dus Jezus moeten we niet kennen, alleen de opgestane Christus.
Nogmaals: dit is dus niet wat hij zegt.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:30 schreef Berjan1986 het volgende:
En hij zegt zelfs: Of gelooft u niet dat Christus in u woont? Dan zijt gij vervloekt!
Je doelt op 1 Korintiërs 3:
16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Wat wil je hiermee zeggen? Het is inderdaad christelijke theologie dat God in zekere zin, niet letterlijk, 'in ons woont'.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:30 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is dus ook de boodschap van Paulus, dat Christus in ons woont. En dat Boeddha ook tegen zijn volgelingen. Twee namen, een Geest
Jezus en Boeddha zijn niet hetzelfde.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83225996
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:10 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat laatste is waar. Maar diezelfde Paulus roept op Jezus' voorbeeld te volgen. Lief te hebben zoals Jezus liefheeft, delen in Jezus' lijden, dood en uiteindelijk ook opstanding.

Bovendien heeft Paulus het in zijn brieven wel degelijk over de aardse Jezus. Hij heeft het over het avondmaal, zijn arrestatie, afkomst en uiteraard zijn dood en opstanding. Ook praat hij over leer van Jezus.
Bovendien kunnen we in Handelingen lezen, vrijwel zeker geschreven door Paulus' reisgenoot Lukas, dat Paulus in zijn preken wel degelijk uitvoerig vertelt over de aardse Jezus. Dit mag je ook verwachten als je ziet dat Paulus benadrukt dat zijn prediking en leer aansluit bij de apostelen en dat hij van hen veel over Jezus geleerd heeft.

Het idee dat Paulus zoiets heeft van "ach die aardse Jezus, lekker boeiend" is echt totaal onbijbels, sorry.
In welke brieven heeft hij het over het avondmaal en andere zaken?

Dat is echt totaal ongeloofwaardig, aangezien Paulus zelf zegt dat hij niet bij mensen te rade is gegaan en hij de eerste drie jaar meteen naar het buitenland is gegaan. En iedereen is het erover eens dat Paulus de Aardse Jezus niet gekend heeft, maar pas na de "Hemelvaart" Jezus ontmoet heeft. Waarschijnlijk heeft Paulus het over het avondmaal in de herderlijke brieven en die zijn niet door Paulus geschreven, die zijn waarschijnlijk vervalst. Als je de brieven van Paulus leest en vergelijkt met Handelingen, is het tegenstrijdig. De ene (Handelingen) heeft het erover dat Paulus meteen na zijn verlichting de apostelen gezien heeft, en Paulus zelf zegt dus over dat hij pas na drie jaar 1 apostel gesproken heeft.
pi_83226368
quote:
Omdat die gemeenteleden die verhalen al kenden?
Wat een drogreden. Hij schrijft brieven naar heidense gemeenten, waarom zouden die de verhalen al kennen? En wat doen de kerken? Die praten toch ook iedere week over de wonderen van Jezus. Of moeten die het een keer vertellen, en dan ineens zwijgen?
quote:
Want hij praat niet over Jezus? Paulus deed overigens zelf, net als andere apostelen, wonderen in die gemeentes.

Dit staat ook in 2 Korintiërs 12:
11 Ik heb me aangesteld als een dwaas, maar u hebt me ertoe gedwongen. U had me moeten aanbevelen. Want ik mag dan onbeduidend zijn, ik doe toch echt niet onder voor die geweldige apostelen. 12 Alles wat een apostel tot apostel maakt, heb ik u laten zien: elke volharding, alle tekenen en wonderen, elke kracht. 13 U bent in vergelijking met de andere gemeenten niets tekortgekomen, op één ding na: ik heb u niets gekost. Vergeef me deze onrechtvaardigheid.
Wat, in vredesnaam, wil je hiermee zeggen? Ik zeg dat Paulus het niet over de wonderen van Jezus heeft, terwijl als Paulus het over de Aardse Jezus zou hebben, zou hij het hier ook over hebben. Lijkt mij hoor, niet iedereen kan doden tot leven wekken, of water in wijn veranderen.
quote:
Nogmaals: dit is dus niet wat hij zegt.
Jij gaat in tegen de grondtekst? Eigenwijsheid heb jij uitgevonden, dat is duidelijk...
quote:
Je doelt op 1 Korintiërs 3:
16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.
Dit is dus duidelijk, of niet dan?
quote:
Wat wil je hiermee zeggen? Het is inderdaad christelijke theologie dat God in zekere zin, niet letterlijk, 'in ons woont'.
Christus woont in je. Geloof je dat niet? Gij zijt vervloekt (letterlijke woorden van Paulus)
quote:
Jezus en Boeddha zijn niet hetzelfde.
Net zoals jij en ik niet hetzelfde zijn. Maar de boodschap van Jezus en Boeddha komen heel goed overeen. Sterker nog, als Jezus nu zou leven, en Boeddha ook zouden ze elkaar als broeders zien en samen praten over de dingen des levens.
pi_83226499
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:26 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

In welke brieven heeft hij het over het avondmaal en andere zaken?
1 Korintiërs 11:
23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.

Jezus' afstemming van Koning David: (Rom. 1)
Jezus' geboorte uit een vrouw (Gal. 4)
Jakobus is de broer van Jezus (Gal. 1)
Jezus is gekruisigd, begraven en opgestaan (1 Kor. 15)
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:26 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is echt totaal ongeloofwaardig, aangezien Paulus zelf zegt dat hij niet bij mensen te rade is gegaan en hij de eerste drie jaar meteen naar het buitenland is gegaan.
En wat deed hij na die drie jaar?

Paulus zegt zelf dat hij geleerd heeft van Johannes, Petrus en Jakobus... to name a few.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:26 schreef Berjan1986 het volgende:
En iedereen is het erover eens dat Paulus de Aardse Jezus niet gekend heeft, maar pas na de "Hemelvaart" Jezus ontmoet heeft.
Niemand claimt ook dat Paulus veel van Jezus weet omdat hij Jezus persoonlijk heeft meegemaakt. Het is duidelijk dat Paulus uitgebreid is ingelicht over Jezus door andere apostelen zoals Petrus, Johannes en Jakobus.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:26 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarschijnlijk heeft Paulus het over het avondmaal in de herderlijke brieven en die zijn niet door Paulus geschreven, die zijn waarschijnlijk vervalst.
Nee. Zie bovenstaand citaat.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:26 schreef Berjan1986 het volgende:
Als je de brieven van Paulus leest en vergelijkt met Handelingen, is het tegenstrijdig. De ene (Handelingen) heeft het erover dat Paulus meteen na zijn verlichting de apostelen gezien heeft, en Paulus zelf zegt dus over dat hij pas na drie jaar 1 apostel gesproken heeft.
Dit klopt niet en dat heb ik al eerder uitgelegd. Jammer dat je er nooit wat mee doet... over muren gesproken.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83226936
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Wat een drogreden. Hij schrijft brieven naar heidense gemeenten
Uhm... hij schrijft aan christelijke gemeenten?
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:waarom zouden die de verhalen al kennen?
Omdat ze bekeerd zijn en dus in de kerk die verhalen horen? Je denkt toch niet dat ze gaan geloven omdat iemand zei "Er is een Jezus en die is de Messias en Zoon van God" zonder dat diegene meer over deze Jezus verteld heeft?

Die gelovigen in Korinthe, Efeze, Rome, Tessalonici, etc. zijn gaan geloven omdat iemand daar ooit kwam prediken. Een van die predikers was Paulus. Uit Handelingen, waar preken van Paulus werden beschreven, blijkt hoe Paulus dat deed. Met veel aandacht voor de historische, aardse Jezus.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:
En wat doen de kerken? Die praten toch ook iedere week over de wonderen van Jezus. Of moeten die het een keer vertellen, en dan ineens zwijgen?
Uhm... wat?
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:
Wat, in vredesnaam, wil je hiermee zeggen? Ik zeg dat Paulus het niet over de wonderen van Jezus heeft, terwijl als Paulus het over de Aardse Jezus zou hebben, zou hij het hier ook over hebben. Lijkt mij hoor, niet iedereen kan doden tot leven wekken, of water in wijn veranderen.
Heb je nog iets anders dan een 'argument from silence'? Waarom zou Paulus nog het hele leven van Jezus' moeten herhalen? Paulus duidt theologie en geeft pastoraal advies aan de kerken, hij schrijft geen evangeliën.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:
Jij gaat in tegen de grondtekst? Eigenwijsheid heb jij uitgevonden, dat is duidelijk...
Haha, dat jij dit zegt. Jij spuugt het gehele geleerdencircuit in het gezicht met je merkwaardige opvattingen. Ook denk jij het in dit specifieke geval beter te weten dan de moderne bijbelvertalers. En dan noem je mij eigenwijs?

Ik geef enkel de interpretatie die, getuige ook de vele commentaren die het zo verwoorden, het meest duidelijk uit de tekst blijkt.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:
Dit is dus duidelijk, of niet dan?
[..]

Christus woont in je. Geloof je dat niet? Gij zijt vervloekt (letterlijke woorden van Paulus)
Dat geloof ik wel.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:
Net zoals jij en ik niet hetzelfde zijn. Maar de boodschap van Jezus en Boeddha komen heel goed overeen. Sterker nog, als Jezus nu zou leven, en Boeddha ook zouden ze elkaar als broeders zien en samen praten over de dingen des levens.
Wellicht zullen ze elkaar een toffe peer gevonden hebben, maar ik neem aan de ze ook zullen erkennen dat hun leer niet verenigbaar is. Behalve als je met het betere esoterische cherrypicking-werk alle verschillen tot in den treure kapot weet te relativeren.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83233117
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:35 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Wat een drogreden. Hij schrijft brieven naar heidense gemeenten, waarom zouden die de verhalen al kennen?
Is dit een grapje? Paulus schreef die brieven om het contact met de door hem gestichte Christelijke gemeenten te onderhouden. Die gemeenten waren dus heidens, maar zijn door Paulus Christelijk gemaakt.

Als je daadwerkelijk gelooft dat die gemeenten nog heidens waren (en niet Christelijk) op het moment van Paulus' schrijven, dan raad ik je aan om die brieven nog es door te lezen.
pi_83233770
Deze tekst vind ik ook wel veelzeggend:

1 Korintiërs 2:
1 Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid. 2 Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde.

Paulus zegt het hier zelf eigenlijk. Toen hij daar eerder kwam preken deelde hij vooral zijn kennis over Jezus, waarschijnlijk vergelijkbaar als de preken in Handelingen.
Dit sluit ook aan bij de mondelinge cultuur van destijds. Waar het gebruikelijker was dergelijke verhalen als de evangeliën mondeling te delen i.p.v schriftelijk. De noodzaak om het schriftelijk te delen ontstond pas toen de generatie ooggetuigen begon uit te sterven.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:01:05 #195
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_83236956
Als christen zijnde , een vrolijke lichtekooi, word ik hier wel erg droevig van.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/refowebmirror.html


pi_83237214
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:01 schreef Klummie het volgende:
Als christen zijnde , een vrolijke lichtekooi, word ik hier wel erg droevig van.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/refowebmirror.html



Hij heeft ergens wel een punt... Ik vind sommige aspecten van het WK ook verwerpelijk.
Met het salaris van 1 zo'n speler kun je 300 weeshuizen daar bekostigen... Het is echt het toonbeeld van kromgegroeide verhoudingen.

Echter wat hij aan het eind zegt, dat Nederland moet verliezen vind ik ook stom!
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:19:14 #197
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_83237588
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:07 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Hij heeft ergens wel een punt... Ik vind sommige aspecten van het WK ook verwerpelijk.
Met het salaris van 1 zo'n speler kun je 300 weeshuizen daar bekostigen... Het is echt het toonbeeld van kromgegroeide verhoudingen.

Echter wat hij aan het eind zegt, dat Nederland moet verliezen vind ik ook stom!
Hij heeft helemaal geen punt, wat een intens verzuurd stuk. Voor het hemelse gerecht, bah en maar oordelen

De teksten die hij aanhaalt zijn op minst discutabel, weer heerlijk zaken uit de context rukken.

Zegt de dominee vanuit zijn waarschijnlijk riante pastorie. Ik begrijp helemaal niets van deze mensen, die hebben toch geen vreugde in het leven, de angst regeert, niet de Liefde.
pi_83237971
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Is dit een grapje? Paulus schreef die brieven om het contact met de door hem gestichte Christelijke gemeenten te onderhouden. Die gemeenten waren dus heidens, maar zijn door Paulus Christelijk gemaakt.

Als je daadwerkelijk gelooft dat die gemeenten nog heidens waren (en niet Christelijk) op het moment van Paulus' schrijven, dan raad ik je aan om die brieven nog es door te lezen.
Jij snapt het volgens mij helemaal niet, dus bemoei je er alsjeblieft niet mee. Je begint weer te lijken op die Christelijke wolk in schaapskleren. Zoals anderen ook al "vermoeden".

Paulus heeft het altijd over heidenen, hij is apostel der heidenen. De mensen die niet joods zijn, zijn heidenen. Er zijn twee groepen in deze: De Joden, en de Heidenen. Christenen vinden onterecht dat zij nu het Joodse volk zijn, dat alles wat Jehova tegen de Joden zei, nu voor hen geld. Dit is pertinent een leugen.

En dat was trouwens niet eens mijn punt, als je goed gelezen had. Die KD vond dat de mensen van die gemeenten al gehoord hadden van het leven van Jezus, en dat Paulus daarom niks meer over de Aardse avonturen van Jezus had. Maar als je nadenkt, weet je dat dat niet klopt. Zelfs nu nog vertellen mensen over de avonturen van Jezus, waarom zou Paulus dat nu niet doen? Dat is mijn punt, en praat dat maar goed, door te zeggen dat de heidenen alles al wisten.

Dus als je het verschil niet snapt tussen heidenen en de heidenen die de Christenen er later van maakten, dan houdt het allemaal op. Geen discussie mogelijk dan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')