abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83165813
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:46 schreef Csbs het volgende:
Natuurlijk niet. Geloven vereist jarenlang hersenspoelen door je directe omgeving.
Dat is in bepaalde gevallen zo, maar lang niet altijd zo
pi_83165842
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mensen als jij moeten echt eens buiten komen.
Ik kom vaak buiten. Over dit onderwerp is niet te discussieren of te praten, niemand zal van zijn geloof afvallen of ineens bekeerd worden.
Daar zit je dan.
pi_83165908
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:51 schreef Csbs het volgende:

[..]

Ik kom vaak buiten. Over dit onderwerp is niet te discussieren of te praten, niemand zal van zijn geloof afvallen of ineens bekeerd worden.
Er zijn zat mensen die tot geloof komen zonder jarenlange 'hersenspoeling'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_83166156
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:37 schreef Gaspedaal het volgende:

Dan hebben we denk ik gewoon een andere definitie van 'mooi'.
Dat zei ik ook, da's een kwestie van smaak
quote:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je het christendom mooi vindt in de zin dat de christelijke boodschap een mooie boodschap is. Wat is er mooi aan een God die een mensoffer eist?
Dat heb ik al onder de noemer "Paulus" beantwoordt.
quote:
Wat is er mooi aan het boek Openbaring?
Dat vind ik persoonlijk vooral interessant; "mooi" zou ik het zo snel niet willen noemen.
quote:
Wat is er mooi aan de hel?
Tsja, als we op die toer gaan; als ik zeg dat ik Afrika een mooi land vind, moet ik dan ook gelijk de volkerenmoorden mooi vinden?

Ik zie het begrip "hel" vooral zoals in de teksten voorbij komt. Het kerkelijke concept vind ik verwerpelijk
quote:
Vind je zelf niet dat je een beetje aan het cherrypicken bent door bijvoorbeeld de bergrede eruit te halen en te zeggen 'daarom vind ik het christendom mooi'?
Ja. Is dat verkeerd? Als ik Bach's Mattheus passion mooi vind, moet ik dan gelijk de hele collectie dagelijks draaien?

Ik ben geen Christen hoor, ik hoef me jegens niemand te verantwoorden.
pi_83166201
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is in bepaalde gevallen zo, maar lang niet altijd zo
Er wordt beweerd door wetenschapper Dean Hamer bijvoorbeeld dat er een god-gen is. Dat religieuze ontvankelijkheid vastligt in je hersenen. Om God te ervaren is er tenslotte geen bewezen God nodig.

Aan de andere kant is het concept God ook weer zo bizar dat het bijna niet door mensen bedacht kan zijn, aldus theoloog Sproul.

Herman van Praag ziet atheisme als iets afwijkends, want iedereen is religieus ontvankelijk volgens hem. Als je dat niet bent is het net alsof je iets mist.

Ik kom dan misschien niet veel buiten , maar dit onderwerp interesseert me wel degelijk. Er is alleen geen reet aan om hierover te discussieren. Het blijft gissen.
Daar zit je dan.
pi_83166262
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat komt niet omdat ze de Bijbelteksten achterop een doos cornflakes lazen.
Daar zit je dan.
pi_83167068
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:57 schreef Csbs het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat komt niet omdat ze de Bijbelteksten achterop een doos cornflakes lazen.
Het kan ook via je vriendinnetje
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:10:18 #108
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83167115
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zijn dat niet vooral mensen die emotioneel in moeilijkheden zitten ( en daardoor makkelijk beïnvloedbaar zijn), die i.p.v. naar een dokter te gaan hulp zoeken bij een priester/dominee/kerkgenootschap?
En dan HALLELUJA in de heer geraken en "overal"vanaf zijn......tja
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83167116
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:57 schreef Csbs het volgende:

Ik kom dan misschien niet veel buiten , maar dit onderwerp interesseert me wel degelijk. Er is alleen geen reet aan om hierover te discussieren. Het blijft gissen.
Er valt genoeg over te discusseren, bijvoorbeeld qua exegese. Als je meent dat er weinig over te zeggen valt dan hoef je ook niet te reageren, lijkt me
pi_83167262
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:56 schreef Haushofer het volgende:

Ik zie het begrip "hel" vooral zoals in de teksten voorbij komt. Het kerkelijke concept vind ik verwerpelijk
Dan zijn we het daarover eens. Het komt er denk ik vooral op neer dat we een andere kijk op het christendom hebben: ik denk daarbij aan dingen als hemel en hel en verzoening door voldoening, jij denkt aan mooie verhalen en de Matthaus Passion. Ik begrijp dat je mooi vindt wat je mooi vindt, alleen zou ik dat niet meer onder het kopje 'christendom' scharen maar gewoon onder 'cultuur'. Maar aan de andere kant noem je jezelf natuurlijk ook geen christen.

Of misschien kan je gewoon wat makkelijker relativeren dan ik. Mijn vraag is in ieder geval beantwoord
pi_83167323
quote:

Ik las ergens een post (sorry ik ben je naam kwijt) het kwam er op neer dat het niet uitmaakt of mensen de waarheid of een waanidee volgen, als ze maar gelukkig zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er als persoon alleen moeite mee omdat ik graag wil weten hoe het ECHT zit. Ik kan dan slecht tegen mensen die erg christelijk zijn, maar de Bijbel heel selectief volgen omdat sommige onderdelen niet in hun leven passen. Hypocriet vind ik dat. Geef dan gewoon toe dat de Bijbel een ouderwets boek is en dat we met al onze kennis en ervaringen in 2000 jaar tijd behoorlijk wat bijgeleerd hebben.
Daar zit je dan.
pi_83167498
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er valt genoeg over te discusseren, bijvoorbeeld qua exegese. Als je meent dat er weinig over te zeggen valt dan hoef je ook niet te reageren, lijkt me
Je gelooft of letterlijk in wat er staat, of je leest alles in context en vat het symbolisch op. Jij was het trouwens van de post waar ik poster van wat vergeten.
Daar zit je dan.
pi_83167617
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:15 schreef Csbs het volgende:

[..]

Je gelooft of letterlijk in wat er staat, of je leest alles in context en vat het symbolisch op.
Wie zegt dat? Jij?
pi_83167758
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wie zegt dat? Jij?
Omdat mensen zo de Bijbel blijven opvatten als iets dat ze naar hun hand kunnen draaien. Wat ze letterlijk kunnen toepassen, passen ze toe. Maar dingen die niet in hun leven passen, worden verdraaid zodat het wel past.
Daar zit je dan.
pi_83167905
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:19 schreef Csbs het volgende:

[..]

Omdat mensen zo de Bijbel blijven opvatten als iets dat ze naar hun hand kunnen draaien. Wat ze letterlijk kunnen toepassen, passen ze toe. Maar dingen die niet in hun leven passen, worden verdraaid zodat het wel past.
Ja, dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Vervelend, hé.
pi_83168106
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zonde, maar ik houd me maar vast aan wat je ook al zei. Laat iedereen maar gelukkig zijn, of ze nu een (naar mijn idee) waanidee volgen of de feiten. Mensen doen maar, tenslotte modderen we allemaal wat aan.
Daar zit je dan.
pi_83169343
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Zijn dat niet vooral mensen die emotioneel in moeilijkheden zitten ( en daardoor makkelijk beïnvloedbaar zijn), die i.p.v. naar een dokter te gaan hulp zoeken bij een priester/dominee/kerkgenootschap?
opvallend vaak inderdaad. veelvoorkomende categorieën:

- close gezinslid sterft te jong (ouder of kind)
- man / vrouw sterft aan kanker ofzo
- persoon raakt aan de drank of drugs
- persoon wordt crimineel of op een andere manier aan lager wal
- persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_83169714
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:43 schreef vaarsuvius het volgende:

persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Ik zou depri worden van de gedachte dat de wereld wel een hoger doel heeft.
pi_83169818
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:24 schreef Csbs het volgende:

[..]

Zonde, maar ik houd me maar vast aan wat je ook al zei. Laat iedereen maar gelukkig zijn, of ze nu een (naar mijn idee) waanidee volgen of de feiten. Mensen doen maar, tenslotte modderen we allemaal wat aan.
QFT.
pi_83169956
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:43 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

opvallend vaak inderdaad. veelvoorkomende categorieën:

- close gezinslid sterft te jong (ouder of kind)
- man / vrouw sterft aan kanker ofzo
- persoon raakt aan de drank of drugs
- persoon wordt crimineel of op een andere manier aan lager wal
- persoon raakt depri van de gedachte dat de wereld geen hoger doel heeft..
Crisis wordt inderdaad vaak in verband gebracht met bekeringen. Tevens bleek uit onderzoek dat meer dan de helft van de Nederlanders in tijden van crisis te bidden hoewel ze niet religieus/kerkelijk te zijn.
Er zit een onwijs grijs gebied tussen wel en niet geloven.

Ik hoor naaste christenen van mij ook wel eens als grapje zeggen dat ze de ene week het meest geloven op dinsdag en de week daarop weer op maandag. Velen denken dat christelijk geloof in de praktijk onomstotelijk en onwankelbaar geloof is. Alsof je tegen je zelf zegt: ik geloof en vanaf dat moment stop je met twijfelen over alles. Wederom een misvatting M.I. Uitzonderingen (lees god hates fags christenen) daargelaten.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 23:10:41 #121
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_83170992
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jah vervelend.
In de quote's van Jezus bijv staan heel veel vergelijkingen. Zul je toch behoorlijk letterlijk op moeten vatten. Niet dat de vergelijking gebeurde maar dat wat er vergeleken wordt heeft als doel je iets te laten beseffen.
En 'wees niet als' moet ook niet symbolisch opgevat worden. De 'slechterikken' zijn uitermate vaak en duidelijk beschreven in de bijbel. Dus wordt je steeds gewaarschuwd je te behoeden van het 'slechte'. Niet zo moeilijk te begrijpen voor mij iig.
Maar de bijbel blijft ook maar een door mensehanden geschreven iets, dus om je alleen daarin vast te bijten qua geloof lijkt me niet het verstandigst. En je kan niet leven als Jezus of Mohammed, zij leefden in een andere tijd.
Je kan je behoeden voor het slechte maar leven willen als een vd profeten leidt tot grootheidswaanzin.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_83174553
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:10 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Die mensen heb je. Je hebt ook mensen die simpelweg overtuigd raken van de waarheid van het christelijk geloof. Mensen voor wie het opeens 'sense' maakt.

Ik vind het altijd zo frappant dat veel niet-gelovigen gelovigen altijd gelijk kapot willen psychologiseren om ze op die manier onder het label 'labiel' of 'gehersenspoeld' gemakkelijk te kunnen wegzetten. Ik ben op dit forum al zo vaak geestesziek, gehersenspoeld, bang en labiel genoemd door mensen die mij niet kennen, simpelweg omdat ik geloof. Waarom toch die noodzaak tot amateurpsychologie? Waar komt dat vandaan? Kunnen jullie er niet bij dat sommige mensen geloven, niet per se omdat ze het willen, maar ook omdat ze het simpelweg gewoon geloven?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  woensdag 23 juni 2010 @ 00:13:53 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83174884
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:07 schreef koningdavid het volgende:
Waarom toch die noodzaak tot amateurpsychologie? Waar komt dat vandaan? Kunnen jullie er niet bij dat sommige mensen geloven, niet per se omdat ze het willen, maar ook omdat ze het simpelweg gewoon geloven?
Omdat er ontzettend veel andere dingen zijn die je zou kunnen geloven, maar toch kiest voor specifiek geloof X. Aangezien voor elke religie geldt dat die inherent onbewijsbaar is is het logisch om te zoeken naar factoren die de keuze beinvloeden. Psychologie, achtergrond, etc. Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_83175206
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat er ontzettend veel andere dingen zijn die je zou kunnen geloven, maar toch kiest voor specifiek geloof X. Aangezien voor elke religie geldt dat die inherent onbewijsbaar is is het logisch om te zoeken naar factoren die de keuze beinvloeden. Psychologie, achtergrond, etc. Niet dat ik hier wil beweren dat gelovigen labiel zijn, maar het is helemaal geen onlogische hypothese.
Natuurlijk is het een onlogische hypothese. Net zo onlogisch als het stellen dat atheïsten ongelovig zijn omdat ze bindingsangst hebben.
pi_83175542
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een onlogische hypothese. Net zo onlogisch als het stellen dat atheïsten ongelovig zijn omdat ze bindingsangst hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')