abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83140796
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:36 schreef Basp1 het volgende:
Als we gewoon naar de VS kijken, daar is al sinds de jaren 70 de productie aan het afnemen, nu komt er weer wat bij de door de diepwaterboringen, maar op het land is er genoeg stollingsgesteente aanwezig , ik kan me niet voorstellen dat de VS met plezier de 20 miljoen vaten per dag importeert.
Ze importeren ongeveer 10 miljoen vaten ruwe olie en olieproducten. Totale consumptie is inderdaad 20 miljoen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_83141472
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Totaal niet realistische mogelijkheid. Het merendeel van de oliebedrijven zijn staatsbedrijven en elke staat wil graag zoveel mogelijk olie zelf hebben om te kunnen exploiteren. BP, SHELL en Exxon zijn juist enkele uitzonderingen.

Als we gewoon naar de VS kijken, daar is al sinds de jaren 70 de productie aan het afnemen, nu komt er weer wat bij de door de diepwaterboringen, maar op het land is er genoeg stollingsgesteente aanwezig , ik kan me niet voorstellen dat de VS met plezier de 20 miljoen vaten per dag importeert.
Nee, maar als je niet weet hoe je een super diepe bron moet benaderen, dan moet je de olie wel via andere manieren krijgen. Het is niet zomaar even een gat in de grond boren en olie tappen, dat kunnen wij nu wel zien met Deepwater Horizon.

Dat is, volgens de theorieën dan, het probleem, dat enkel de russen de kennis hebben om zo diep te komen, en dat de anderen nier bereid zijn hiervoor dik geld te betalen, omdat men via andere kanalen goedkoper eraan kan komen, dus uit het midden oosten en paar nieuwe bronnen.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:37 schreef waht het volgende:

[..]

Maar aan de ene kant zeg je: die diepe, abiotische olie levert nu nog te weinig op, ook al is het een praktisch onuitputbare bron. En aan de andere kant zeg je dat ze vrijwillig niet beginnen aan die onuitputbare bron omdat het hun winstmarge zal verkleinen. Dat kan ik niet met elkaar rijmen. Zeker niet aangezien olie de afgelopen 5 tot 10 jaar veel duurder is geworden en de meeste ondernemingen dergelijke winsten niet laten liggen. Als we ergens zeker van kunnen zijn is het wel de vraag naar olie in de komende decennia. Dan laat je als oliemaatschappij echt geen onuitputbare bron onaangebroken.

Er is misschien een kleine mogelijkheid dat dergelijke oliereserves bestaan, maar ik acht de kans laag.
[..]

Hoeft niet hoor, als de mods het niet leuk vinden horen we het wel.
Ja, mods gaan vanzelf wel roepen

Waarom zou het de winstmarge verkleinen? Omdat een deel van hun winstmarge erop drijft dat wij allemaal geloven dat de olie niet oneindig is, dus een dalend aanbod over een langere periode, met zeer grote vraag, dus de prijs stijgt. Als nu echter blijkt dat het aanbod over een lange periode gelijk blijft, dan zal dit de prijs doen dalen, en dat willen de bedrijven niet, omdat ze dan minder winst kunnen maken. Zeker als het publiekelijk bekend wordt, zal men de hoge prijs voor "schaarse" olie ter discussie stellen en zal de winstmarge van bedrijven dalen.
Als nu echter blijkdt
pi_83141756
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:39 schreef waht het volgende:

[..]

Ze importeren ongeveer 10 miljoen vaten ruwe olie en olieproducten. Totale consumptie is inderdaad 20 miljoen.
ow sorry dan zat ik er een factor 2 langs
pi_83141822
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:58 schreef Ermanon het volgende:

Nee, maar als je niet weet hoe je een super diepe bron moet benaderen, dan moet je de olie wel via andere manieren krijgen. Het is niet zomaar even een gat in de grond boren en olie tappen, dat kunnen wij nu wel zien met Deepwater Horizon.
Wat is er in jou optiek dan er voor verschil tussen normale bronnen en diepere bronnen?

In mijn optiek is het hetzelfde alleen dan dieper boren waardoor je met de oude technologie en gereedschappen tegen wat beperkingen aan liep. Deze beperkingen hebben we nu onder de knie en hierdoor kunnen we dieper boren.

Ook op sommige bronnen dicht bij de oippervlakte zat genoeg druk om spuiters te maken.

Kijk in 1900 hadden ze in de VS ook nog helemaal geen regeltjes tijdens de olierush.
pi_83142256
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 14:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is er in jou optiek dan er voor verschil tussen normale bronnen en diepere bronnen?

In mijn optiek is het hetzelfde alleen dan dieper boren waardoor je met de oude technologie en gereedschappen tegen wat beperkingen aan liep. Deze beperkingen hebben we nu onder de knie en hierdoor kunnen we dieper boren.

Ook op sommige bronnen dicht bij de oippervlakte zat genoeg druk om spuiters te maken.

[ afbeelding ] Kijk in 1900 hadden ze in de VS ook nog helemaal geen regeltjes tijdens de olierush.
Ach, vroegah was alles beter he .
Verschil zit erin dat diepe bronnen door ander gesteente heen moeten boren, dus anderen kennis/techniek vereisen, en dat men tot nu toe geen noodzaak zag om die bronnen aan te boren, want als bekend werd dat deze bronnen er ook nog waren, zou dit de olie-markt verstoren, omdat het aanbod plaatje van de olie verandert en dus de prijs daalt.
pi_83143755
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:49 schreef waht het volgende:

[..]

Er is helemaal nergens een bron van, dus waarom maak je je zo'n zorgen?
Oh ja inderdaad, het valt allemaal reuze mee en ik stop nu acuut met me zorgen maken dankzij jouw geruststellende posting
We hebben het alleen maar over de grootste milieuramp van Amerika en de mogelijke verdere gevolgen.

Het verbaasde mij hogelijk dat er amper tot niets wordt geschreven in de Nederlandse pers over een eventueel leegloopscenario. En natuurlijk vraag ik me als leek dan af of dat scenario realistisch is en hoe hierover gedacht wordt door mensen die meer verstand van zaken hebben.

En wat ik tot nu toe ben tegengekomen stelt me niet gerust, integendeel.

Wat mij verontrust is dat het bleed out scenario wel degelijk een reële mogelijkheid blijkt te zijn. Genoeg over te lezen op de Drum Oil, de website waarvan je eerder aangaf dat die van onschatbare waarde is en waar veel expertise zit. En niet alleen op dat platform, ook in de buitenlandse pers wordt hier over geschreven en gediscussieerd. Ook anderen hebben daar op televisie uitlatingen over gedaan.

Bijvoorbeeld dat interview met die Amerikaanse senator Bill Nelson, waarin hij heeft gezegd dat de situatie inderdaad nog veel erger zou kunnen zijn dan eerder werd gedacht. Hij zei dat er al op diverse verschillende plaatsen olie uit de zeebodem lekt. En dat het er nog jarenlang olie kan blijven lekken, hij heeft het dus ook over het leegloopscenario waar wij het in dit en het vorige topic ook over hebben.Volgens mij is er in een van de eerdere topics al een linkje naar een youtubefilmpje van dit interview met die Bill Nelson geplaatst.

Northern Star plaatste eerder een filmpje waarin te zien is dat er olie lekt uit een andere plek op de zeebodem, weer een aanwijzing dat dit dus niet zomaar een gerucht is.

Maar deze uitspraken van Bill Nelson vind ik sowieso al niet in de categorie 'geruchten' vallen, als hij als senator hier op televisie openlijk over spreekt.
En zo zijn er vele experts die dit leegloopscenario waarschijnlijk achten. Ik las ook over een geoloog, ene Chris Landau, die waarschuwt voor de risico’s op een nog grotere blow out, hij stelt dat de huidige aanpak niet de juiste is en dat op deze manier het risico op die 2e, nog meer oncontroleerbare blow out alleen maar wordt vergroot. Hij heeft BP overigens ook opgeroepen de ‘mudlogs’ http://en.wikipedia.org/wiki/Mud_log van de Relief Wells die nu geboord worden te publiceren, maar BP heeft die gegevens tot op heden niet vrijgegeven.
Zie ook http://www.opednews.com/a(...)ndau-100610-978.html

Kortom, er zijn genoeg aanwijzingen dat de situatie in de Golf van Mexico nog veel gevaarlijker en dramatischer is dan ‘ons’ hier in Nederland wordt verteld.

Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat er precies zal gebeuren als de zeebodem inderdaad daadwerkelijk instort en het reservoir leegloopt voor leken zoals jij en ik. Er wordt idd gesproken over een mogelijke tsunami, en een klimaatverandering als de olie de warme golfstroom bereikt.
quote:
Al zouden we alle olie die er bestaat in de zee dumpen, het zal zich op plekken aan land concentreren aangezien het daar altijd aanspoelt en blijft kleven. De rest van de olie zal uiteindelijk gemengd worden met het zeewater en afgebroken worden. Oceanen hebben dagelijks te maken met sterke stormen waardoor het gewoon niet mogelijk is dat er een "laag olie" grote afstanden kan afleggen.
Zelden zulke onwaarschijnlijke nonsens gelezen.
Sorry, maar dit vind ik bijna grappig klinken en dit lijken me eerder onwaarschijnlijke nonsens, no offence. Het lijkt net of je het wilt laten klinken alsof het allemaal echt wel niet zo erg is en het probleem zichzelf zal oplossen. Als het leegloopscenario waarheid wordt is het voor iedereen afwachten wat er precies zal gebeuren. Maar dat het in vele opzichten catastrofaal zijn zijn moge duidelijk zijn. Hoe erg zal afhangen van de hoeveelheid olie die in zee terecht komt.
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
pi_83143957
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:45 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Het heeft wel te maken met betrekking tot schattigen van hoeveel olie er eigenlijk zit. En dus hoeveel er vrij kan komen.
Je hebt gelijk. Ik heb mezelf nooit echt verdiept in die theorie, maar als er idd abiotische olie bestaat is zou dat inderdaad van invloed kunnen zijn op de hoeveelheid olie die uit het reservoir zou kunnen stromen.
quote:
Volgens de abiotische olie theorie kan het lek vrijwel oneindig door blijven stromen omdat de olie diep in de mantel wordt geproduceerd, vult dus steeds weer aan.

Abiotic oil is based on the theory that petroleum is continually-created, magma-formed oil. “Abiogenic petroleum origin” was originally hypothesized by the Russian chemist Dmitri Mendeleev in the late 1800’s (and is why the former Soviet Bloc has oil fields that go way down deep into the earth’s crust) and by the French chemist Marcellin Berthelot, who synthisized organic compounds, also back in the late1800s.

De Russen hebben deze theorie gevolgd en zijn nu wel mooi nummer 1 exporteur van gas en olie.

Russia overtakes Saudi Arabia as world oil production leader

Vietnam doet het ook goed
[..]

Het hele diepe boren in de Golf is nog maar sinds kort. Deepwater Horizon hoort bij een van de eersten.

Deepwater Horizon Drills World's Deepest Oil & Gas Well

Volgens Lindsey Williams is dat precies de oorzaak van de ramp
[..]

Goed dan word het wat conspiracy-achtig misschien maar voor de volledigheid hoort het er wel bij imo.
Mee eens
when hatred consumes us
pi_83144213
quote:
Op maandag 21 juni 2010 23:25 schreef jeoff het volgende:

[..]

Je gaat wel even voorbij aan het feit dat het niet zozeer belangrijk is hoeveel olie er in de bron zit, maar hoeveel gas er zit, dat de druk veroorzaakt.
Olie komt niet vanzelf naar boven gespoten, als er op een gegeven moment geen druk meer in de bron zit kan er nog zoveel olie in de bron zitten, het spuit niet meer naar boven
Dat zegt die geoloog Chris Landau ook idd.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 08:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dat scenario verzin je hier terplekke, hoeveel vierkante kilometer volume denk je te gaan verplaatsen om die megatsunami van je te creeren.
Dat verzint hij niet, dat zijn mogelijke ‘bij effecten’ van het leeglopen van het oliereservoir, waar we het al een tijdje over hebben. En wat bedoel je precies met ‘kilometers volume’? Door de diepte waarop het lek (of de lekken) zich bevindt is de druk groot genoeg om de eroderende zeebodem uiteindelijk te laten instorten. En dan zou er dus genoeg 'volume' verplaatst worden wat een tsunami zou kunnen veroorzaken.

De verdere discussie hier over abiotische olie is interessant maar hoort eigenlijk niet in dit topic thuis vind ik.
when hatred consumes us
pi_83146670
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 14:58 schreef Procella het volgende:

Dat verzint hij niet, dat zijn mogelijke ‘bij effecten’ van het leeglopen van het oliereservoir, waar we het al een tijdje over hebben. En wat bedoel je precies met ‘kilometers volume’? Door de diepte waarop het lek (of de lekken) zich bevindt is de druk groot genoeg om de eroderende zeebodem uiteindelijk te laten instorten. En dan zou er dus genoeg 'volume' verplaatst worden wat een tsunami zou kunnen veroorzaken.
Met kilometers volume bedoel ik dat je wel voldoende volume moet verplaatsen om een beetje tsunami te veroorzaken.

Stel dat er idd 50 miljoen barrels inhoud in zouden zitten en dit geheel als een holle ruimte zou leeggelopen zijn. =50.000.000 * 115.6 = 5786000000 liter = 0.005 km^3 verplaatsing, dat is dus echt bijna geen volume om een tsunami te veroorzaken.
Dat staat in schril contrast met

http://www.kennislink.nl/(...)nodig-in-de-noordzee
Deze onderzeese lawine heeft een breedte van 290 km en een volume van 5580 km3.

Maar een factor 1 miljoen meer.
pi_83147258
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 14:58 schreef Procella het volgende:

[..]

Dat zegt die geoloog Chris Landau ook idd.
[..]

Ze hebben 10 kilometer diep door 10 kilometer gesteente geboord. Ik betwijfel of een dikke 10km laag rotsen zomaar zou instorten.

Wat ik wel geloof is dat de bron niet gedicht kan worden en wij, zoals profetieen van verschillende schriften zeggen, niet voldoende zuurstof meer zullen hebben om te ademen.

Want het grootste gedeelte van het zuurstof op aarde wordt door het fyroplankton in de oceanen geproduceerd, wat door de olie sterft.
Veni vidi foetsie
pi_83150350
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 14:48 schreef Procella het volgende:

[..]

Oh ja inderdaad, het valt allemaal reuze mee en ik stop nu acuut met me zorgen maken dankzij jouw geruststellende posting
We hebben het alleen maar over de grootste milieuramp van Amerika en de mogelijke verdere gevolgen.
Ik zeg nergens dat het niet erg is, maar je kan overdrijven.
quote:
Het verbaasde mij hogelijk dat er amper tot niets wordt geschreven in de Nederlandse pers over een eventueel leegloopscenario. En natuurlijk vraag ik me als leek dan af of dat scenario realistisch is en hoe hierover gedacht wordt door mensen die meer verstand van zaken hebben.
Omdat het vrij weinig zal uitmaken voor ons. Het is één olieveld waar 50 miljoen vaten olie in zouden zitten. Afhankelijk van de eigenschappen van het reservoir kun je daar maximaal 60 tot 70% van winnen. Al zouden 30 tot 35 miljoen vaten olie de zee in lopen, dan nog wordt het dermate uitgedund dat we het met gemak zullen overleven. Het is puur en alleen een ramp voor de leefomgeving in en rondom de Golf van Mexico. Die doemverhalen over een dikke laag olie die de gehele Atlantische Oceaan bedekken zijn niet realistisch.
quote:
Sorry, maar dit vind ik bijna grappig klinken en dit lijken me eerder onwaarschijnlijke nonsens, no offence. Het lijkt net of je het wilt laten klinken alsof het allemaal echt wel niet zo erg is en het probleem zichzelf zal oplossen. Als het leegloopscenario waarheid wordt is het voor iedereen afwachten wat er precies zal gebeuren. Maar dat het in vele opzichten catastrofaal zijn zijn moge duidelijk zijn. Hoe erg zal afhangen van de hoeveelheid olie die in zee terecht komt.
Nogmaals, wij zullen er niks van merken. Ik woon daar niet dus ik leef niet heel erg mee (en dat is nog steeds veel meer dan de gemiddelde mens). Als het erop aankomt gaat men met man en macht de olie proberen op te ruimen of anderszins het milieu proberen te beschermen. Dat is een probleem voor voornamelijk de VS en wellicht later ook voor Mexico, Cuba en andere landen in dat gebied.

Het is een ramp, laat dat duidelijk zijn. Maar een ramp die zich zal beperken tot dat gebied.
pi_83150600
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met kilometers volume bedoel ik dat je wel voldoende volume moet verplaatsen om een beetje tsunami te veroorzaken.

Stel dat er idd 50 miljoen barrels inhoud in zouden zitten en dit geheel als een holle ruimte zou leeggelopen zijn. =50.000.000 * 115.6 = 5786000000 liter = 0.005 km^3 verplaatsing, dat is dus echt bijna geen volume om een tsunami te veroorzaken.

http://www.kennislink.nl/(...)nodig-in-de-noordzee

Bovendien zou voor een tsunami alle olie in één klap de oceaan in moeten spuiten. Als er zoveel druk op dat reservoir zat was het er nu allemaal al uitgelopen. Ik vraag me sowieso af of iemand wel zo dom zou zijn om een dergelijk olieveld aan te boren.
pi_83151252
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

http://www.kennislink.nl/publicaties/tsunami-waarschuwingssysteem-hebben-wij-er-een-nodig-in-de-noordzee

Daar ga ik eens wat meer over lezen, thanks.
when hatred consumes us
pi_83151936
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:46 schreef waht het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het niet erg is, maar je kan overdrijven.
Ik vind niet dat ik overdrijf. Ik probeer juist uit te vinden hoe realistisch het bleed out scenario is en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
quote:
Omdat het vrij weinig zal uitmaken voor ons. Het is één olieveld waar 50 miljoen vaten olie in zouden zitten. Afhankelijk van de eigenschappen van het reservoir kun je daar maximaal 60 tot 70% van winnen. Al zouden 30 tot 35 miljoen vaten olie de zee in lopen, dan nog wordt het dermate uitgedund dat we het met gemak zullen overleven. Het is puur en alleen een ramp voor de leefomgeving in en rondom de Golf van Mexico. Die doemverhalen over een dikke laag olie die de gehele Atlantische Oceaan bedekken zijn niet realistisch.
Dat zeg jij en ik hoop dat je gelijk hebt, maar nogmaals, het gaat er mij om hoe realistisch het leegloopscenario is. En op zoek naar informatie blijkt dus dat er genoeg betrokkenen en experts zijn die van mening zijn dat dat scenario wel degelijk realistisch is, zie ook mijn eerdere post.
Dan blijf ik het vreemd vinden dat daar niet over geschreven wordt in de nederlandse kranten. Dat het voor ons volgens jou weinig zal uitmaken is natuurlijk geen argument om er maar niet over te schrijven.
En 'die doemverhalen dat over een dikke laag olie die de gehele Atlantische Oceaan bedekken', bedoel je dan de opmerkingen van Ermanon in het vorige topiic? Dat was meer een beetje brainstormen en berekeningetjes maken. Dat is niet waar ik het over heb.
quote:
Nogmaals, wij zullen er niks van merken.
Dat weet je niet. De meningen verschillen daarover en dit is de jouwe.
quote:
Ik woon daar niet dus ik leef niet heel erg mee (en dat is nog steeds veel meer dan de gemiddelde mens). Als het erop aankomt gaat men met man en macht de olie proberen op te ruimen of anderszins het milieu proberen te beschermen. Dat is een probleem voor voornamelijk de VS en wellicht later ook voor Mexico, Cuba en andere landen in dat gebied.
Zo sta jij er in. Ik niet.
quote:
Het is een ramp, laat dat duidelijk zijn. Maar een ramp die zich zal beperken tot dat gebied.
Dat klinkt allemaal heel stellig, maar met alle respect, jij kunt dat nu op dit moment niet inschatten, dat zal nog moeten blijken. Alleen het feit al dat er veel aanwijzingen zijn dat er elders ook olie lekt maar daar officieel niets over naar buiten is gebracht doet mij het ergste vrezen.
when hatred consumes us
pi_83152146
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:59 schreef semexo het volgende:

[..]

Ze hebben 10 kilometer diep door 10 kilometer gesteente geboord. Ik betwijfel of een dikke 10km laag rotsen zomaar zou instorten.

Wat ik wel geloof is dat de bron niet gedicht kan worden en wij, zoals profetieen van verschillende schriften zeggen, niet voldoende zuurstof meer zullen hebben om te ademen.

Want het grootste gedeelte van het zuurstof op aarde wordt door het fyroplankton in de oceanen geproduceerd, wat door de olie sterft.
niemand heeft het ook over 'zomaar instorten'.

Volgens het bleed out scenario zijn er meerdere lekken die de zeebodem daar destabiliseren. Omdat het ook om vrij poreus gesteente zou gaan zou hoe meer olie er onder de bodem weglekt de erosie toenemen met een mogelijke instorting tot gevolg.
when hatred consumes us
pi_83152860
Ik ben het wel eens met Procella, het bleed-out scenario is in dit geval te realistisch om te negeren. Daarvoor zijn er nu al te veel experts en betrokken die erover spreken en ermee rekening houden.

Vorige topic heb ik inderdaad wat berekeningen gedaan, zijn deze realistisch? Nee, enkel goochelen met de bekende cijfers, maar je krijgt zo wel meer inzicht over de hoeveelheid en grote waarover we het hebben, en dat is best wel veel als je daar naar gaat kijken.

Wat de gevolgen voor ons zijn? Onbekend, zeggen dat we niks ervan zullen merken vind ik voorbarig, omdat je niet weet wat er nog gaat komen, en de tekens en signalen die er nu zijn, beloven niet veel goeds te komende tijd.

Verder vrees ik ook voor het ergste, omdat BP van alles is, behalve scheutig met informatie, en wij via via via via te horen moeten krijgen wat er allemaal gaande is. Als het aan BP/Obama had gelegen, hadden wij nog steeds in de veronderstelling geleefd dat er maar 5.000 vaten per dag uit het gat lekken. Dat hebben ze nu, schoorvoetend en terughouden, omhoog geschroefd naar 50.000 vaten, omdat het heel duidelijk was dat het er zeker geen 5.000 vaten waren. Vraag is nu dus, wat houdt BP/Obama nog meer voor ons geheim dat wel van groot belang is in deze questie? Het is onofficieel bekend dat er ~100.00 vaten per dag lekken, dat de gehele zeevloer "lekt", en dat het allemaal nog wel even kan duren, terwijl BP hier niks over bekend maakt. Dan ga je je toch echt afvragen, wat er nog meer allemaal mis is dat we niet te horen krijgen
pi_83153989
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:46 schreef waht het volgende:

Hopelijk krijg je gelijk en blijft de schade beperkt tot dat gebied, intussen spuit de olie gewoon met dezelfde hoeveelheid door in zee.

Trouwens hou zit het nou met het vermeende tweede lek vlak bij de riser? Ik hoor en lees hier maar niks over, heb alleen een vaag bericht gelezen dat er een soort erosie is opgetreden met een nieuw (klein) lek tot gevolg. Ook heb ik gelezen dat BP de druk op de lekkende leiding niet durt te verminderen omdat ze bang zijn dat er nieuwe lekken in de leiding onder de zeebodem zouden kunnen onstaan.
pi_83154895
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:30 schreef Ermanon het volgende:

Verder vrees ik ook voor het ergste, omdat BP van alles is, behalve scheutig met informatie, en wij via via via via te horen moeten krijgen wat er allemaal gaande is. Als het aan BP/Obama had gelegen, hadden wij nog steeds in de veronderstelling geleefd dat er maar 5.000 vaten per dag uit het gat lekken. Dat hebben ze nu, schoorvoetend en terughouden, omhoog geschroefd naar 50.000 vaten, omdat het heel duidelijk was dat het er zeker geen 5.000 vaten waren.
Waarom is het voor ons als leken heel duidelijk dat het geen 5000 vaten per dag waren maar dat 50.000 wel zal kloppen? Omdat sommigen harder schreeuwen dan anderen en sommigen daarom maar de hardst schreeuwende onheilsprofeet willen geloven.

Zoals ik met een berekening alweer heb aangetoond heb dat naar alle waarschijnlijkheid dat tsunami verhaal gewoon bangmakerij is. Of ik moet cruciale berekeningsfouten of denkfouten in die kleine excercitie gemaakt hebben.
pi_83158852
In het ergste geval zal de olie nog jaren uit de bodem stromen en zal de krater op de bodem van de Golf van Mexico steeds groter worden. De olie rondt het schiereiland van Florida en komt in de Golfstroom terecht. Via de Atlantische Oceaan komt het eerst in Europa, in het noordelijke poolgebied en in Noord-Afrika terecht. De weinige onderzoekers die zich met het vraagstuk durven bezighouden hebben berekend dat de olie er ongeveer 18 maanden over zal doen om de hele aarde rond te gaan. Een expert durfde het te zeggen: "Deze ramp kan apocalyptische vormen aannemen."

http://www.zonnewind.be/i(...)it-meerd-dicht.shtml
pi_83161645
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:13 schreef Procella het volgende:
Dat zeg jij en ik hoop dat je gelijk hebt, maar nogmaals, het gaat er mij om hoe realistisch het leegloopscenario is. En op zoek naar informatie blijkt dus dat er genoeg betrokkenen en experts zijn die van mening zijn dat dat scenario wel degelijk realistisch is, zie ook mijn eerdere post.
Dan blijf ik het vreemd vinden dat daar niet over geschreven wordt in de nederlandse kranten. Dat het voor ons volgens jou weinig zal uitmaken is natuurlijk geen argument om er maar niet over te schrijven.
En 'die doemverhalen dat over een dikke laag olie die de gehele Atlantische Oceaan bedekken', bedoel je dan de opmerkingen van Ermanon in het vorige topiic? Dat was meer een beetje brainstormen en berekeningetjes maken. Dat is niet waar ik het over heb.
Er werd een plaatje gepost waarbij je een dikke zwarte laag over de Atlantische oceaan zag. Dat is pure bangmakerij. En volgens mij zei jij (of iemand anders) dat we hier in Nederland ook wel eens te maken kunnen hebben met deze ramp.

Verder mogen we uiteraard overal over schrijven/praten.
quote:
Dat klinkt allemaal heel stellig, maar met alle respect, jij kunt dat nu op dit moment niet inschatten, dat zal nog moeten blijken. Alleen het feit al dat er veel aanwijzingen zijn dat er elders ook olie lekt maar daar officieel niets over naar buiten is gebracht doet mij het ergste vrezen.
Maar laten we dan even wat breder kijken. Er lopen jaarlijks honderdduizenden liters olie in zee via natuurlijke wegen. Dat schaadt de ecosystemen niet, het is een natuurlijk onderdeel van het milieu. Dat komt deels doordat die olie langzaam de zee in verdwijnt. Doordat het in kleine hoeveelheden in zee komt kunnen allerlei verschillende (natuurlijke) processen de olie verwerken en is het simpelweg niet schadelijk.

De dikke, geconcentreerde olie die door de ramp de Golf in spuit is een ander verhaal. Dat kan de natuur niet snel genoeg afbreken. Voor de omliggende gebieden is dat rampzalig. Daarom zeg ik steeds dat de ramp voornamelijk een ramp is voor de omliggende gebieden. In het geval dat de olie in de Atlantische oceaan stroomt is er al weer veel meer tijd verstreken waarin de olie wordt verdund door de woestheid van de zee en daardoor wordt het weer makkelijker onschadelijk gemaakt. (Een orkaan zou voor het opschonen van dikke olielagen op zee helemaal niet zo slecht zijn.)

Dus dan kom ik weer terug op hetzelfde argument. Al zou het hele veld in de zee lopen. Voordat het eventueel bij ons kan komen heeft de natuur het al grotendeels opgelost. De omvang van de oceanen geeft ze een weerbaarheid die je niet moet onderschatten.
pi_83162096
quote:
Van die website:
quote:
En de kans is zeer reëel dat niemand deze krater kan sluiten, en de olie nog jaren blijft stromen tot de oliebron leeg is en het grootste deel van onze aarde morsdood.
[..]
Ik ben geen vriend van veronderstelde mondiale catastrofes. Die worden meestal voornamelijk gebruikt om de wereldwijde dictatuur dichterbij te brengen.
[..]
Het inzakken van de zeebodem kan een tsunami van ongekende proporties veroorzaken en de dan al zwaar beschadigde kusten rond de Golf van Mexico overspoelen.
En dit soort onzin is gewoon lachwekkend.

Neemt iemand die website nog serieus?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 20:53:47 #72
285174 Evienne
never odd or even
pi_83162516
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:30 schreef Ermanon het volgende:
[...]

Dan ga je je toch echt afvragen, wat er nog meer allemaal mis is dat we niet te horen krijgen
Informatie wordt achter gehouden en leugens worden verspreid teneinde paniek te voorkomen. Wetende dat er dus gegronde redenen zijn voor paniek.

Hoe langer ik de gebeurtenissen tracht te volgen, hoe meer mij duidelijk wordt dat dit tot iets ongekends gaat leiden, en wij beter nog even kunnen genieten van wat we hebben.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_83163923
quote:
Op maandag 21 juni 2010 23:05 schreef erikdewaal het volgende:
Doordat de trechter steeds verder weg erodeert wordt de deklaag van de oliebron steeds dunner. De enorme druk van de 1500 meter water erboven zou tot gevolg kunnen hebben dat het oliereservoir instort.

Het inzakken van de zeebodem kan een tsunami van ongekende proporties veroorzaken en de dan al zwaar beschadigde kusten rond de Golf van Mexico overspoelen. Het zal daarbij ook nog eens een tsunami van zeewater, olie en miljoenen liters zware chemicaliën - door BP gebruikt om de olie te binden - zijn die het land rondom de Golf voor decennia of nog langer onbruikbaar maakt.

Het gaat hierbij niet om een prognose, maar om scenario dat werkelijkheid zal worden als het probleem niet snel opgelost wordt. Het verklaart de vertwijfeling waarmee de leiding van BP nu Russische experts om hulp gevraagd heeft.

De waarheid is dat de ramp met de Deepwater-Horizon een vernietigende klap voor de VS en de regio zou kunnen worden - misschien zelfs voor de hele planeet.
Hoe kom je bij al deze onzin?

Ongelooflijk...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_83164017
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:19 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Kijkend naar het debacle in de golf van Mexico wel .
Ze zullen er wel naar gekeken hebben, echter, met wat ik er nu vanaf weet, zit de abiotische olie vrij diep, of tenminste de velden die een continue toevoer hebben. Dat hebben de russen namelijk al gedaan, een super-diepe bron boren, daarom kunnen zij nu ook zoveel olie exporteren. Deep Horizon was ook zo'n super diepe bron, echter is dat nu finaal misgegaan.

Verder, als je altijd maar in sediment gesteente olie vind, waarom verder kijken? Als je ziet wat voor domme besluiten de top van een bedrijf soms neemt, terwijl de kennis in de lagere niveau's wel aanwezig is, blijft het plausibel dat ze er niet naar gezocht hebben, omdat de top dit niet wist.
En nog meer volkomen onwetenschappelijke onzin.

Man man man, wat een droefenis.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_83164215
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 20:38 schreef waht het volgende:

Maar laten we dan even wat breder kijken. Er lopen jaarlijks honderdduizenden liters olie in zee via natuurlijke wegen. Dat schaadt de ecosystemen niet, het is een natuurlijk onderdeel van het milieu. Dat komt deels doordat die olie langzaam de zee in verdwijnt. Doordat het in kleine hoeveelheden in zee komt kunnen allerlei verschillende (natuurlijke) processen de olie verwerken en is het simpelweg niet schadelijk.

De dikke, geconcentreerde olie die door de ramp de Golf in spuit is een ander verhaal. Dat kan de natuur niet snel genoeg afbreken. Voor de omliggende gebieden is dat rampzalig. Daarom zeg ik steeds dat de ramp voornamelijk een ramp is voor de omliggende gebieden. In het geval dat de olie in de Atlantische oceaan stroomt is er al weer veel meer tijd verstreken waarin de olie wordt verdund door de woestheid van de zee en daardoor wordt het weer makkelijker onschadelijk gemaakt. (Een orkaan zou voor het opschonen van dikke olielagen op zee helemaal niet zo slecht zijn.)

Dus dan kom ik weer terug op hetzelfde argument. Al zou het hele veld in de zee lopen. Voordat het eventueel bij ons kan komen heeft de natuur het al grotendeels opgelost. De omvang van de oceanen geeft ze een weerbaarheid die je niet moet onderschatten.
De processen die je beschrijft zijn op zich juist, maar 100.000en liters olie per JAAR is wel wat anders dan 100.000 vaten olie per DAG uit een geconcentreerde brom.

Wat mij in dit hele verhaal zo tegenstaat, is de walgelijke laksheid en arrogantie van BP. Ik snap het ook niet; de industrie heeft al een groot imagoprobleem en BP gaat eerst vooraf totaal voorbij aan veiligheidsmaatregelen en daarna achteraf liegen, draaien en niksdoen om het probleem aan te pakken.

Ze sleuren de hele industrie mee met hun domme gedrag. En de grootste verliezer is -gelukkig- BP zelf. Hopelijk gaat dat domme bedrijf met een nog dommere bedrijfsvoering snel failliet. Als ik voor hen gewerkt zou hebben, zou ik mijn spullen al gepakt hebben. Dat soort milieverziekend gedrag wil ik niet medeverantwoordelijk voor zijn.

pi_83165038
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De processen die je beschrijft zijn op zich juist, maar 100.000en liters olie per JAAR is wel wat anders dan 100.000 vaten olie per DAG uit een geconcentreerde brom.
Dat is natuurlijk zo. Daarom is het rampzalig voor de Golf van Mexico en omliggende kustgebieden. Maar al die olie zal veel minder geconcentreerd zijn indien het de oceanen bereikt. Het zal nooit in hoge concentraties Afrika of Europa bereiken.
quote:
Wat mij in dit hele verhaal zo tegenstaat, is de walgelijke laksheid en arrogantie van BP. Ik snap het ook niet; de industrie heeft al een groot imagoprobleem en BP gaat eerst vooraf totaal voorbij aan veiligheidsmaatregelen en daarna achteraf liegen, draaien en niksdoen om het probleem aan te pakken.

Ze sleuren de hele industrie mee met hun domme gedrag. En de grootste verliezer is -gelukkig- BP zelf. Hopelijk gaat dat domme bedrijf met een nog dommere bedrijfsvoering snel failliet. Als ik voor hen gewerkt zou hebben, zou ik mijn spullen al gepakt hebben. Dat soort milieverziekend gedrag wil ik niet medeverantwoordelijk voor zijn.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. BP had op de eerste dag álle mogelijke hulp moeten aanvragen, in binnen- en buitenland. Er zijn wereldwijd meer dan genoeg bedrijven die dit soort problemen kunnen aanpakken.
pi_83165169
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:39 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk zo. Daarom is het rampzalig voor de Golf van Mexico en omliggende kustgebieden. Maar al die olie zal veel minder geconcentreerd zijn indien het de oceanen bereikt. Het zal nooit in hoge concentraties Afrika of Europa bereiken.
Nee dat niet nee. Maar dat maakt het probleem voor de vissers en de bewoners van de gebieden rondom de GoM niet minder tastbaar.

pi_83167356
De Golf van Mexico is niet Mexico.
pi_83167747
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:13 schreef JohnLocke het volgende:
De Golf van Mexico is niet Mexico.
Ha, dat was me nog niet eens opgevallen.

Als we überhaupt een land aan moeten wijzen zou dat de VS zijn.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 23:45:55 #80
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_83173250
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:39 schreef waht het volgende:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. BP had op de eerste dag álle mogelijke hulp moeten aanvragen, in binnen- en buitenland. Er zijn wereldwijd meer dan genoeg bedrijven die dit soort problemen kunnen aanpakken.
Dat dus, niet alleen BP ook de VS en desnoods de UN hadden zich vanaf dag 1 of tenminste vanaf het eerste moment dat de ernst van de ramp duidelijk werd hiermee moeten bemoeien desnoods tegen de wil van BP in, hoe fucking arrogant kan je zijn hulp van anderen af te wijzen en nu al maand na maand te falen en te liegen, het doet me nog heest aan wereldleiders denken die schermen met "world peace" en dat met militair ingrijpen willen afdwingen
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_83175825
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En nog meer volkomen onwetenschappelijke onzin.

Man man man, wat een droefenis.
Het wordt door een aantal vooraanstaande mensen ondersteund en geaccepteerd, ook door de man die het periodieke stelsel uitvond en daarin zelfs op dat moment nog niet bekende elementen voorspelde, en achteraf gelijk had met deze voorspellingen.
Zeg ik nu dat deze man nu ook weer gelijk heeft, nee, die fout/bewering zal ik niet maken, echter sta ik wel geheel open voor de mogelijkheid dat olie op een andere manier geproduceerd kan worden...

En dan ben ik maar lekker een droeftoeter , vroeger gelofte ook iedereen dat de aarde plaat was omdat de meeste geleerden dat zeiden, dus moest het wel zo zijn .

Ja, er staan geen concrete getallen bij, en geen modellen, enkel vind ik het feit dat er olie en methaan gevonden is op Mars en Titaan reden genoeg om niet meteen volledig NEE! te zeggen tegen deze optie van ontstaan van olie... Schiet niet meteen alles af omdat het niet in de boeken staat of door iedereen wordt ondersteunt, het verleden heeft vaak genoeg laten zien dat die boeken/geleerden fout zaten. Kan ik in deze fout zitten? Zeker, enkel mij en anderen meteen afschilderen als droeftoeter vind ik een beetje kortzichtig en simplistisch.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 18:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom is het voor ons als leken heel duidelijk dat het geen 5000 vaten per dag waren maar dat 50.000 wel zal kloppen? Omdat sommigen harder schreeuwen dan anderen en sommigen daarom maar de hardst schreeuwende onheilsprofeet willen geloven.

Zoals ik met een berekening alweer heb aangetoond heb dat naar alle waarschijnlijkheid dat tsunami verhaal gewoon bangmakerij is. Of ik moet cruciale berekeningsfouten of denkfouten in die kleine excercitie gemaakt hebben.
Het tsunami verhaal is uiteraard té erg om realistisch te zijn, tenzij je allerlei, IF, IF, IF dingen inbouwd en heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg negatief gaat denken.

Ik zeg trouwens niet dat het voor ons leken duidelijk was dat het geen 5.000 vaten waren die lekten, maar het was voor onafhankelijke instanties, onder andere aan de hand van de verspreiding van de olie en de vervuiling van de Oceaan, wel heel duidelijk dat het meer dan 5.000 vaten waren die uit de bron lekten. En toen is BP dat maar gaan bijstellen naar 50,000 vaten, omdat ze tegen die instanties(en dus indirect ons) niet meer de schijn op konden houden van 5.000 vaten.
En dat vind ik erg/schrikbarend, BP wil alles geheim/laag houden, totdat het blijkt dat het toch echt een leugen is, waarna ze het maar bijstellen. Dan vraag ik me echt af, wat is er verder allemaal nog gaande binnen die bron en BP wat we niet te zien/horen krijgen, maar wel van hele grote invloed is op dit hele gedoe, wat we dan pas te horen krijgen als het door anderen, buiten BP, vast is gesteld.
BP speelt totaal geen open kaart, terwijl we met een hele serieuze dreiging te maken hebben, en dat zint me gewoon totaal niet.
pi_83179763
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:39 schreef Ermanon het volgende:

Het wordt door een aantal vooraanstaande mensen ondersteund en geaccepteerd, ook door de man die het periodieke stelsel uitvond en daarin zelfs op dat moment nog niet bekende elementen voorspelde, en achteraf gelijk had met deze voorspellingen.
Zeg ik nu dat deze man nu ook weer gelijk heeft, nee, die fout/bewering zal ik niet maken, echter sta ik wel geheel open voor de mogelijkheid dat olie op een andere manier geproduceerd kan worden...
Ow dus omdat iemand uit 1834 het periodiek systeemheeft opgezet, en misschien geconstateerd heeft dat er in de cosmos ook methaan bestaat buiten de aarde moet we hierdoor het abiotische olie verhaal geloven.
quote:
En dan ben ik maar lekker een droeftoeter , vroeger gelofte ook iedereen dat de aarde plaat was omdat de meeste geleerden dat zeiden, dus moest het wel zo zijn .
Nee de geestelijken zeiden dat, de wetenschappers wisten het wel al, waarschijnlijk al voordat plato ermee naar buiten kwam.
quote:
Ja, er staan geen concrete getallen bij, en geen modellen, enkel vind ik het feit dat er olie en methaan gevonden is op Mars en Titaan reden genoeg om niet meteen volledig NEE! te zeggen tegen deze optie van ontstaan van olie... Schiet niet meteen alles af omdat het niet in de boeken staat of door iedereen wordt ondersteunt, het verleden heeft vaak genoeg laten zien dat die boeken/geleerden fout zaten.
Wanneer je een serieuze theorie wilt poneren en verwijst naar modellen is het niet meer dan normaal dat die modellen ook ter controle beschikbaar zijn.
quote:
Het tsunami verhaal is uiteraard té erg om realistisch te zijn, tenzij je allerlei, IF, IF, IF dingen inbouwd en heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg negatief gaat denken.
Ook al denk je negatief dan nog wil ik een berekening zien die ergens op slaat ipv die bangmakerij. En aangezien mijn berekening niet door iemand van die doomdenkers ontkracht wordt ga ik er nog steeds vanuit dat het gewoon een fijn doom verhaal voor het slapen gaan is.
quote:
BP speelt totaal geen open kaart, terwijl we met een hele serieuze dreiging te maken hebben, en dat zint me gewoon totaal niet.
Welkom in de grote boze buitenwereld. Dat is hoe de hele maatschappij werkt, politiek en bedrijven.
quote:
http://www.nu.nl/economie(...)-boorverbod-zee.html

Rechter vernietigt boorverbod op zee
Uitgegeven: 22 juni 2010 20:20
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 06:16

WASHINGTON - De Amerikaanse regering vaardigt binnen enkele dagen een nieuw verbod uit op het boren naar olie onder de zeebodem. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Ken Salazar dinsdag (lokale tijd) aangekondigd.

Salazar reageerde op het vonnis van een districtsrechter in New Orleans. Die had eerder op de dag het tijdelijke verbod op het boren naar olie op zee nietig verklaard.

Hij gaf daarmee 32 bedrijven uit de offshore-industrie gelijk, die een kort geding waren begonnen tegen het verbod. Volgens de rechter is een langdurig verbod niet te rechtvaardigen omdat de negatieve gevolgen voor het lokale bedrijfsleven te groot zijn.

De regering van president Barack Obama had het zes maanden durende moratorium op boringen dieper dan 152 meter afgekondigd wegens de olieramp die zich sinds 20 april voltrekt in de Golf van Mexico.

''Elke dag zien we duidelijk bewijs in het weglekken van olie van de bron van BP, voor de noodzaak van een pauze met diepzeeboringen'', aldus Salazar. ''Het bewijs wordt nog sterker zo lang BP er niet in slaagt om de lekkage te stoppen.''

Oplossing

Het olieconcern BP probeert al twee maanden tevergeefs een oplossing te vinden voor de lekke olieleiding op de bodem van de Golf van Mexico. Tientallen miljoenen liters olie zijn al in het zeewater terechtgekomen. Nog niet eerder deed zich in de geschiedenis van de Verenigde Staten zo'n grote milieuramp voor.

Het Witte Huis heeft direct beroep aangetekend tegen het besluit van de districtsrechter. Het moratorium is volgens de regering noodzakelijk om nader onderzoek te kunnen doen naar olieboringen op zee en om eventueel extra veiligheidsvoorschriften op te stellen. Door het verbod zijn 33 booreilanden stil komen te liggen.
Kijk ook hier zien we dat geld prevaleert boven veiligheid zelfs voor een rechter die objectief zou moeten oordelen.
pi_83180899
http://www.bp.com/liveass(...)tml/Skandi_ROV2.html

Wtf hangt daar voor een ranzige bal , dit is straight up The Mist bullshit.
pi_83181256
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 08:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow dus omdat iemand uit 1834 het periodiek systeemheeft opgezet, en misschien geconstateerd heeft dat er in de cosmos ook methaan bestaat buiten de aarde moet we hierdoor het abiotische olie verhaal geloven.
Ik zeg niet dat jullie het meteen moeten geloven, omdat die "iemand" dat zegt, enkel sta ik ervoor open en vraag jullie hetzelfde te doen, en niet meteen NEE! te zeggen omdat de meeste wetenschappers dat ook zeggen.
quote:
[..]

Nee de geestelijken zeiden dat, de wetenschappers wisten het wel al, waarschijnlijk al voordat plato ermee naar buiten kwam.
Niet alle wetenschappers wisten het, maar dat is een twijfelachtig discussiepunt, en bovendien ging het mij om alleen het feit dat iets niet zo hoeft te zijn omdat de meesten aan het roepen zijn dat het de waarheid is .
quote:
[..]

Wanneer je een serieuze theorie wilt poneren en verwijst naar modellen is het niet meer dan normaal dat die modellen ook ter controle beschikbaar zijn.
Uiteraard, maar gisteren kon ik die modellen niet vinden, en had ik geen zin om urenlang erna te zoeken . Bad, I know maar ging mij daar ook niet om
quote:
[..]

Ook al denk je negatief dan nog wil ik een berekening zien die ergens op slaat ipv die bangmakerij. En aangezien mijn berekening niet door iemand van die doomdenkers ontkracht wordt ga ik er nog steeds vanuit dat het gewoon een fijn doom verhaal voor het slapen gaan is.
Ik zeg toch ook dat het tsunami verhaal niet erg plausibel is, zeker omdat ik niet kan inzien hoe een gat in de grond van ruim ~1 Biljoen Kub, ertoe kan leiden dat er elders meer water komt door een tsunami.
quote:
[..]

Welkom in de grote boze buitenwereld. Dat is hoe de hele maatschappij werkt, politiek en bedrijven.
Yup, helaas wel
quote:
[..]

Kijk ook hier zien we dat geld prevaleert boven veiligheid zelfs voor een rechter die objectief zou moeten oordelen.
Ach, maar dat wisten we al langer, met veel geld is alles recht te breien
  woensdag 23 juni 2010 @ 11:53:45 #85
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83186693
tvp
pi_83187979
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 00:39 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Zo kan je alles goed praten. "Er is een mogelijkheid", natuurlijk. Daar houdt het tevens op.

Ik beroep mij als het even kan op de praktijk. Uit die praktijk blijkt na 150 jaar olie winnen geen sprake van (grote hoeveelheden) abiotische olie. Als er kleine hoeveelheden zijn is het wel een interessant fenomeen, maar niet meer dan dat.
pi_83189802
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:26 schreef waht het volgende:

[..]

Zo kan je alles goed praten. "Er is een mogelijkheid", natuurlijk. Daar houdt het tevens op.

Ik beroep mij als het even kan op de praktijk. Uit die praktijk blijkt na 150 jaar olie winnen geen sprake van (grote hoeveelheden) abiotische olie. Als er kleine hoeveelheden zijn is het wel een interessant fenomeen, maar niet meer dan dat.
Praktijk is zeker een goed punt om vanuit te gaan, je hebt een referentie-kader om op te steunen . Echter sluit ik het niet uit omdat het verhaal van de olie op Mars en Titaan niet te verklaren is met de gangbare theorie van het ontstaan van olie, en dan doel ik op de theorie dat olie ontstaat uit organisch materiaal.
pi_83190423
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:10 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Praktijk is zeker een goed punt om vanuit te gaan, je hebt een referentie-kader om op te steunen . Echter sluit ik het niet uit omdat het verhaal van de olie op Mars en Titaan niet te verklaren is met de gangbare theorie van het ontstaan van olie, en dan doel ik op de theorie dat olie ontstaat uit organisch materiaal.
Ow vertel ons meer olie op mars en titan

Zover ik het begrepen heb gaat het namelijk alleen maar over methaangas. En aangezien methaan gas CH4 is, dit een verbindings tussen tamelijk lichte atomen zijn daar wel theorieen over waarom dat gas zich tijdens het ontstaan van de cosmos gevormd heeft.
pi_83190652
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zover ik het begrepen heb gaat het namelijk alleen maar over methaangas. En aangezien methaan gas CH4 is, dit een verbindings tussen tamelijk lichte atomen zijn daar wel theorieen over waarom dat gas zich tijdens het ontstaan van de cosmos gevormd heeft.
http://www.newscientist.com/article/mg18725073.000
Zal nog even verder zoeken, maar dat is 1 bron, geen vaststaand feit dat er olie is, maar de kans erop is wel heel groot.
pi_83191047
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:32 schreef Ermanon het volgende:

[..]

http://www.newscientist.com/article/mg18725073.000
Zal nog even verder zoeken, maar dat is 1 bron, geen vaststaand feit dat er olie is, maar de kans erop is wel heel groot.
Ik haal dat niet uit het stukje dat je hier aanhaalt, alleen dat er onder nog de opmerking door iemand geplaatst wordt: Crude oil and short chain hydrocarbons are not the same

Nou veel succes met zoeken naar de olie op mars dan ik zie het straks wel weer.
pi_83193120
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:27 schreef Basp1 het volgende:

Volgens mij is dat methaan daar gekomen toen DAM weer eens door een mod naar titan geschopt werd en daar vervolgens een dikke scheet liet.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_83201995
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik haal dat niet uit het stukje dat je hier aanhaalt, alleen dat er onder nog de opmerking door iemand geplaatst wordt: Crude oil and short chain hydrocarbons are not the same

Nou veel succes met zoeken naar de olie op mars dan ik zie het straks wel weer.
Is goed, heb al gebeld met NASA, volgende raket die kant op mag ik mee, enkel moet ik het retour-ticket nog regelen, of een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lange kabel, zodat ik vanaf daar op FOK! kan en jullie op de hoogte kan houden van mijn bevindingen daar .

Nee, zal thuis wel eens goed zoeken naar een bron, want dit schiet niet op
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 14:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij is dat methaan daar gekomen toen DAM weer eens door een mod naar titan geschopt werd en daar vervolgens een dikke scheet liet.
LOL! Ja, dan weten we ook waar de plof van de zon vandaan komt DAM werd naar de zon gekickt
pi_83204369
Waar is de top hat gebleven??????????????
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_83204438
Oil gushing at spill site after vent damaged
Cap removed after sub hits vent; 2 cleanup workers die in separate events

http://www.msnbc.msn.com/id/37841204/ns/disaster_in_the_gulf/
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_83204471
Hebben we het hier over de gladde kapsels van de Mexicaanse spelers?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_83205459
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 18:48 schreef Caesu het volgende:
Oil gushing at spill site after vent damaged
Cap removed after sub hits vent; 2 cleanup workers die in separate events

http://www.msnbc.msn.com/id/37841204/ns/disaster_in_the_gulf/
Zo he, er gebeurt wat. RIP jongens.
pi_83205546
En kan iemand de TT aanpassen? Dit is duidelijk in Amerikaanse wateren gebeurd. Zoals ik al aangaf; de Golf van Mexico is niet per se Mexico.
pi_83205992
OMG de top-hat is er vandaag af geblazen, en het lek spuwt nu ook LAVA!!!

Zie de live-stream:
Veni vidi foetsie
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:22:36 #99
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_83206016
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:13 schreef JohnLocke het volgende:
Zo he, er gebeurt wat. RIP jongens.
Kijk het stromen nu. Uit een pijp van bijna een halve meter doorsnede!

Abonneer voor meer.
pi_83206678
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:22 schreef semexo het volgende:
OMG de top-hat is er vandaag af geblazen, en het lek spuwt nu ook LAVA!!!

Zie de live-stream:
Hoe kom je erbij dat het lava is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')