het papieren kaartje moet wel blijven bestaan, aangezien ze ook nog geen oplossing hebben voor meereizende klanten op een voordeelurenkaart/studentenkaartquote:
Pff, ergens rond art 8 or 12, geen behoefte het nog eens na te kijken, daar in de buurt zit het sowieso, die verbied het opslaan van deze informatie voor een periode van 7 jaar. Wellicht uberhaupt de opslag van gegevens, maar dat is lastiger hard te maken natuurlijk. Dat zijn geen mazen in de wet, dat is gewoon willens en weten schijt hebben aan de privacy en deze dmv machtsposities aan de laars lappen, imo een zeer kwalijke zaak!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:40 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Vertel eens, welke privacy wetten worden geschonden?
Er zijn ook mazen in de wet te vinden. Dat is geen reden om het maar niet uit te voeren of het als mislukking te bestempelen. Er is vast wel een manier te verzinnen om ook in de bus poortjes te doen, maar dat wordt niet gedaan.
Als de ov bedrijven zich nou eens naar de reiziger waardig zou opstellen, waren er geen grote problemen geweest. Zoals nu. Rover heeft alle reden om zich zo op te stellen. Heb je probs met die kutkaart?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ook dat er bij de OV chipkaart maker een minachting is, is een mening.
Er is/wordt door de verschillende OV bedrijven ontzettend veel moeite gestoken in voorlichting van de klanten. Bij de overgangsdagen was er veel hulp, de bedrijven zijn coulant met declaraties.
Als Rover zich zou opstellen als een waardig discussie partner, dan is daar goed mee te werken. Maar dat doet Rover niet, die lopen alleen maar te zeuren op de OV chipkaart gaan heel hard roepen dat het misgaat, maar als het gewoon goed gaat, dan hoor je ze dat niet zeggen. Ze gaan gewoon door met klagen.
Heel begrijpelijk dat de OV bedrijven Rover dan niet meer zo serieus nemen.
Hmm, ik ben een half-regelmatige OV reiziger en ik heb nou niet echt relevante problemen met die kaart. Niet meer dan met de oude strippenkaart en losse kaartjes.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als de ov bedrijven zich nou eens naar de reiziger waardig zou opstellen, waren er geen grote problemen geweest. Zoals nu. Rover heeft alle reden om zich zo op te stellen. Heb je probs met die kutkaart?
Kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur, kastje, muur.
Het is dus heel begrijpelijk dat de ex ov-reiziger, zoals ik, de ov bedrijven niet meer zo serieus neemt.
En waarom zou rover zich zo opstellen denk je? Heb je daar wel eens kritisch over nagedacht? Nee? Misschien heeft het iets te maken met de aspecten die ik in mijn vorige post opsom? Is 't niet?
Als jij zo zeker weet dat die privacy wetten worden overtreden, waarom is er dan niemand die daarmee naar de rechter stap? Rover zou dat prima kunnen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:42 schreef fs180 het volgende:
[..]
Pff, ergens rond art 8 or 12, geen behoefte het nog eens na te kijken, daar in de buurt zit het sowieso, die verbied het opslaan van deze informatie voor een periode van 7 jaar. Wellicht uberhaupt de opslag van gegevens, maar dat is lastiger hard te maken natuurlijk. Dat zijn geen mazen in de wet, dat is gewoon willens en weten schijt hebben aan de privacy en deze dmv machtsposities aan de laars lappen, imo een zeer kwalijke zaak!
Jij praat net zo goed anderen na. Kom maar op met je bewijs dat het van de belastingdienst moet.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als jij zo zeker weet dat die privacy wetten worden overtreden, waarom is er dan niemand die daarmee naar de rechter stap? Rover zou dat prima kunnen.
Het opslaan van die gegevens voor 7 jaar is juist een vereiste van de belastingdienst. Dus als dat tegen de wet is, is dat eerder een probleem van de Belastingdienst dan de OV chipkaart.
Sorry dat ik het zeg. Maar als je dit zo roept blijkt wel dat je er weinig verstand van hebt en alleen maar anderen na zit te praten.
En nooit gaat er wat fout bij die logistieke sector? Nooit een apparaat dat een dagje stuk is? Nooit een storing in de communicatie?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:54 schreef Red_85 het volgende:
@ vancouverfan:
Er zijn ENORM veel systemen die tussen mens en techniek vlekkeloos werken. Kijk naar de logistieke sector. De hele logistiek kan niet bestaan zonder een werkend elektronisch systeem. Hoe deze systemen ingevoerd zijn? Eerst uitdenken wat je gaat doen, de gebruiker centraal stellen, scenario's doorlopen en dan uitvoeren, ow ja, en dan nog eens een keer gaan nadenken. Een kinderziekte kan dan nog voorkomen, jup, maar de problemen met de ov-chipkaart waren er niet geweest als al die stappen doorlopen waren.
Dat er niet is nagedacht over de kaart is ook een mening.quote:'de reiziger centraal'
Als de reiziger wel centraal had gestaan, had er beter geluisterd geweest en waren nu 9 van de 10 problemen er nooit geweest. Het is gewoon een feit, gezien de problemen die na de gedwongen implementatie naar boven komen, dat het een ondoordacht systeem is. Zet je de klant centraal, ga je alle scenario's langs waarbij het moet werken. Aangezien er maar 1 scenario vlekkeloos werkt, dat één reiziger van A naar B in één modaliteit reist, bewijst dat. Als je dat wil ontkennen is dat goed, als je ieder persoon dat een probleem heeft maar blijft zien als een op zichzelf staand 'incident', ook goed. Maar zowat alle reizigers hebben problemen met die grafkaart en dat bewijst juist jou ongelijk en blindheid. Jij verwijt anderen hier dat ze blind zijn voor jou argumenten, ik denk eerder dat het andersom is. Lees eens wat de posters hier voor een problemen met die grafkaart hebben en analyseer het eens. Ik zie alleen maar terugkomende aspecten. Als er van te voren echt was nagedacht over die kaart had het best een mooi iets kunnen worden, zo niet.
1.000 waarnemen? Toe maar heb je een lijstje bijgehouden of roep je zomaar wat?quote:Een waarneming is vaak te herleiden tot een fundamenteel aspect. Dat jij inmiddels ongeveer 1000 waarnemingen afdoet als 'kinderziektes', 'bullshit', 'rechtmatig' en 'wat had je dan gedacht' is totaal absurd en laat precies zien hoe de chip is ingevoerd.
Dat bewijs heb ik allang gegevenquote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij praat net zo goed anderen na. Kom maar op met je bewijs dat het van de belastingdienst moet.
http://www.belastingdiens(...)dministratie-11.htmlquote:Voor zogenoemde basisgegevens geldt een fiscale bewaarplicht van 7 jaar. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:
het grootboek
de debiteuren- en crediteurenadministratie
de in- en verkoopadministratie
de voorraadadministratie
de loonadministratie
Misschien dat je het hebt gelezen, maar ik geef een goede reden waarom de vervoersbedrijven Rover niet meer serieus namen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien dat je het al 'vergeten' was, maar gebruikersverenigingen hebben al lang vóór de invoering van de kaart afgehaakt vanwege het totaal niet serieus genomen worden door de vervoersbedrijven.
Vreemd, reisgegevens staan er niet tussen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat bewijs heb ik allang gegeven
Maar goed:
[..]
http://www.belastingdiens(...)dministratie-11.html
de belastingdienst heeft allang verklaard dat het niet 7 jaar bewaard hoeft te blijven en beetje mens kan begrijpen waaromquote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Vreemd, reisgegevens staan er niet tussen.
Dat jij denkt dat dat een goede reden is, leuk voor jou, maar, zoals gebruikelijk, negeer je gewoon de echte reden: de gebruikersverenigingen zijn opgestapt omdat de vervoersbedrijven geen enkele wil toonden voor overleg (laat staan andere zaken)quote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Misschien dat je het hebt gelezen, maar ik geef een goede reden waarom de vervoersbedrijven Rover niet meer serieus namen.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, erger.
Hij is ingehuurd door de ov-stasi om een chipkaart-propaganda-campagne te starten. En een beetje modern propagandist, met een goede sovietopleiding, weet dat er op internet veel mensen bij elkaar komen om eens ongezouten kritiek te leveren en hij is daarvoor omdat direct de kop in te drukken.
Vandaag verplicht met het ov moeten reizen, Amsterdam centrum doe je niet met de auto. Gereist met arriva en het gvb. Ik weet niet wat ik in totaal betaald heb. Ieder kastje stond alleen op 'swvk' of 'tot ziens'. Niets meer... Met een strippenkaart wist je wat je betaalde.
De meest basale service, het meest basale recht: laten zien wat je betalen moet, staat er niet eens op. Bij voorbaat is dat al een keiharde faal!
Buitenom de privacy, fraudegevoeligheid en het doordrukken van de ov-boeren en het niet onderzoeken of de reiziger er wel op zit te wachten...
En nog wat, ik kan ook mijn strippenkaart niet inleveren voor keiharde euro's terwijl ik er nog ong. 40 op heb staan.
'transparant systeem', voor de overheid ja.
Ik heb er totaal geen zin meer in om OOIT nog eens met het ov te reizen. geldklopperij.
.
Niet expliciet genoemd. Dat klopt.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Vreemd, reisgegevens staan er niet tussen.
Tja, dat wordt de kip en het ei verhaal.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat dat een goede reden is, leuk voor jou, maar, zoals gebruikelijk, negeer je gewoon de echte reden: de gebruikersverenigingen zijn opgestapt omdat de vervoersbedrijven geen enkele wil toonden voor overleg (laat staan andere zaken)
trollquote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Niet expliciet genoemd. Dat klopt.
Maar wat denk je van het declareren van reiskosten door werknemers. Dat is iets wat de belastingdienst ook in de gaten houd.
Vroeger moesten de reizigers bij de deur stempelen, dat hielp ook niet echt, is het niet. Voorlopig heb ik nog nul komma nul cijfers gezien die onomstotelijk aantonen dat het aantal zwartrijders, met uitzondering van de metro, want daar staan poortjes, is afgenomen. Sterker nog, ik zie uit eigen ervaring dat het gigantisch is toegenomen. Vroeger had je op elke tram een controleur en kón je dus absoluut niet zwartrijden, het cijfer lag echt dicht bij de nul. Als ik nu in de tram van Rotterdam reis, zie ik echt hordes en hordes en hordes mensen grijsrijden.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Want jij hebt bewijs dat het aantal zwartrijders niet is afgenomen?
en jij denkt dat je gelijk krijgt van VF ?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vroeger moesten de reizigers bij de deur stempelen, dat hielp ook niet echt, is het niet. Voorlopig heb ik nog nul komma nul cijfers gezien die onomstotelijk aantonen dat het aantal zwartrijders, met uitzondering van de metro, want daar staan poortjes, is afgenomen. Sterker nog, ik zie uit eigen ervaring dat het gigantisch is toegenomen. Vroeger had je op elke tram een controleur en kón je dus absoluut niet zwartrijden, het cijfer lag echt dicht bij de nul. Als ik nu in de tram van Rotterdam reis, zie ik echt hordes en hordes en hordes mensen grijsrijden.
Als je deze tekst nog eens goed leest, begrijp je wel dat ik je dank voor deze post.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tja, dat wordt de kip en het ei verhaal.
Als de OV bedrijven onredelijke eisen of verwachtingen hebben, dan valt daar weinig over te onderhandelen.
Het pinsysteem werkt vlekkeloos. Bij niemand in Nederland wordt een bedrag van 100 euro afgeschreven als je 50 euro pint bij de geldautomaat en als je bij de bakker een brood voor 1,59 pint, dan komt er niet opeens 2,23 op je afschrift te staan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:54 schreef VancouverFan het volgende:
En noem jij eens een systeem op wat vlekkeloos werkt. Dat is er gewoon niet. Zo gauw er techniek en/of mensen bij betrokken zijn gaat er altijd wel wat fout. Verwachten dat de OV chipkaart vlekkeloos werkt is bijzonder naief of een simpele manier om kritiek te blijven houden.
En hier gaat Vancouverfool maar weer eens voorbij aan hét grootste probleem met de ov-shitkaart. Dat heeft niets te maken met dat het systeem onhandig is, dat heeft alles te maken met de foutgevoeligheid van een volledig onbetrouwbaar kolèrezooitje. Bij de strippenkaart gaat nooit wat fout en als er al eens een stempeltje teveel wordt gezet door de buschauffeur, dan is dat à la minute opgelost. Bij de ov-shitkaart betalen per dag duizenden en duizenden mensen een verkeerd bedrag, waarbij ze maar moeten hopen dat ze dat ooit nog eens terugkrijgen, minstens maanden later.quote:Dus dat de kaart een totale mislukking is en de reiziger nooit centraal heeft gestaan zijn meningen, geen feiten. Toen de strippenkaart werd ingevoerd was dat net zo goed een moetje als bij de OV chipkaart nu. Zoals al zovaak gezegd werd er toen ook hel en verdoemenis gepreekt. En nu wil men niet meer van de strippenkaart af.
Over welke vroegers heb je het allemaal?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vroeger moesten de reizigers bij de deur stempelen, dat hielp ook niet echt, is het niet. Voorlopig heb ik nog nul komma nul cijfers gezien die onomstotelijk aantonen dat het aantal zwartrijders, met uitzondering van de metro, want daar staan poortjes, is afgenomen. Sterker nog, ik zie uit eigen ervaring dat het gigantisch is toegenomen. Vroeger had je op elke tram een controleur en kón je dus absoluut niet zwartrijden, het cijfer lag echt dicht bij de nul. Als ik nu in de tram van Rotterdam reis, zie ik echt hordes en hordes en hordes mensen grijsrijden.
Bedankt dat je mij op deze domme fout hebt gewezen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:39 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je deze tekst nog eens goed leest, begrijp je wel dat ik je dank voor deze post.
lezen en schrijven hequote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:39 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je deze tekst nog eens goed leest, begrijp je wel dat ik je dank voor deze post.
Nee, dat komt omdat je nooit reist. Ik reis daarentegen vaak met de tram in Rotterdam en er is altijd een controleur.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Over welke vroegers heb je het allemaal?
Want dat er in elke tram een conducteur aanwezig is heb ik nooit meegemaakt. Bij de trams waar wel een conducteur was, kon je ook gewoon doorlopen als je geen strippenkaart had.
Zo moeilijk is het niet om te zien dat mensen die net gecontroleerd zijn, snel even uitchecken. Of dat ze pas haltes later inchecken terwijl de controleur in een ander compartiment bezig is en niet oplet. En al die mensen rijden volgens de gegevens groen, want dat ze grijsrijden, daar wordt geen rekening mee gehouden, omdat niemand daar achter komt.quote:Hoe zie jij dat die mensen grijsrijden? Jij houd alle chipkaart apparaten in de gaten en kijkt wat de mensen doen?
Het zou schelen als meneer Peters eens wat cijfers aandraagt, maar dat doet hij niet.quote:Wel grappig om te zien hoe jij tot oordeel komt dat die Pedro Pieters het fout heeft, je roept eigenijk zomaar wat....
Dat jouw maatstaf voor vlekkeloos werken?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:40 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het pinsysteem werkt vlekkeloos. Bij niemand in Nederland wordt een bedrag van 100 euro afgeschreven als je 50 euro pint bij de geldautomaat en als je bij de bakker een brood voor 1,59 pint, dan komt er niet opeens 2,23 op je afschrift te staan.
quote:Case closed.
En hier neem ik je maar niet meer serieus...quote:En hier gaat Vancouverfool
nee daar reageert hij maar niet op, op de miljoenen transacties per jaar die fout gaanquote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat jouw maatstaf voor vlekkeloos werken?
Mijn maatstaf voor vlekkeloos werken is dat alle apparaten het altijd doen en nooit fouten. Dus ook dat ik een bonnetje krijg als ik daar om vraag.
[..]
[..]
En hier neem ik je maar niet meer serieus...
Wat een kleutergedrag van je weer...
He? En net sugereerde je nog dat er nooit of amper meer een controleur op de tram is.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:45 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat komt omdat je nooit reist. Ik reis daarentegen vaak met de tram in Rotterdam en er is altijd een controleur.
Wat knap dat jij al die reizigers zo goed in de gaten houdquote:Zo moeilijk is het niet om te zien dat mensen die net gecontroleerd zijn, snel even uitchecken. Of dat ze pas haltes later inchecken terwijl de controleur in een ander compartiment bezig is en niet oplet. En al die mensen rijden volgens de gegevens groen, want dat ze grijsrijden, daar wordt geen rekening mee gehouden, omdat niemand daar achter komt.
En jij ook niet. Dus je kunt niet zeggen of hij fout is of niet.quote:Het zou schelen als meneer Peters eens wat cijfers aandraagt, maar dat doet hij niet.
quote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En nooit gaat er wat fout bij die logistieke sector? Nooit een apparaat dat een dagje stuk is? Nooit een storing in de communicatie?
Laat even precies weten welke apparaten dat zijn en wie ze gebouwd hebben. Fabrikanten die dergelijke perfecte apparaten kunnen maken die nooit stuk gaan zullen wereldhelden worden
Precies hetzelfde als de kmheffing, geef eerst een flink aantal proefkonijnen een kaart en laat praktijk problemen aan het licht komen. Hoe lang heeft die testfase geduurd bij de ovchip? Wat voor reizigers zijn hierbij betrokken geweest? Te kort en niet alle soorten.quote:En kun je misschien ook uiteggen hoe de OV chipkaart van tevoren perfect uitgetest kan worden op deze schaal?
Hoe hadden ze een situatie kunnen creëren waarbij ze alle aspecten van de chipkaart uitgebreid en hoe de klanten daarmee omgaan hadden kunnen onderzoeken?
Bijvoorbeeld bij autos zou je denken dat dat goed mogelijk is. Eerst goed uittekenen en dan op allerlei testbanen rondjes laten rijden. Eventueel een paar klanten een paar weken in het gewone verkeer laten rijden. Aanpassingen doen, weer testen en dan pas groot op de markt zetten.
Hoe kan dat bij de OV chipkaart? Een systeem wat nog nergens op dergelijke grote schaal is ingezet en waar zoveel partijen bij zijn betrokken.
Asjeblieft zeg. Een mening, ik heb nog nooit een systeem gezien met zoveel ‘kinderziektes’ die je met logisch nadenken in een knap voortraject al had kunnen oplossen. De waarnemingen bewijzen het feit.quote:[..]
Dat er niet is nagedacht over de kaart is ook een mening.
Heb al vaker kritiek langs zien komen en na een beetje rondzoeken bleek dat de OV bedrijven daar allang over hadden nagedacht.
Die 1000 is misschien een beetje overdreven inderdaad, maar kijk eens naar het topicaantal. Al 32x7 pagina's zit jij je meerderen na te praten dat het zowat een weergaloos succes is die kaart.quote:
[..]
1.000 waarnemen? Toe maar heb je een lijstje bijgehouden of roep je zomaar wat?
Ik gok het laatste.
bij dat laatste probleem moet je nog een of twee keer inchecken, afhankelijk hoeveel je in 1x opwaardeertquote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:20 schreef Caesu het volgende:
is het iemand al gelukt automatisch opladen erop te zetten.
ik heb dit via ov-chipkaart.nl besteld, 1 eurocent overgemaakt via IDeal.
product opgehaald bij een ophaalautomaat in de AH...
maar... als ik nu inlog bij ov-chipkaart.nl staat er: "Automatisch opladen is niet geactiveerd voor deze kaart en kan daarom niet worden gewijzigd"
ok bij NS.nl staat: Automatisch opladen Neen
wat doe ik fout?
verder nog een vraag. automatisch opladen gebeurd dus als je saldo onder de 5 euro schiet.
maar je kan alleen bij de NS inchecken als je een saldo heb van 20 euro.
dus stel je hebt een saldo van 6 euro, dan wordt er nog niet automatisch opgeladen, maar ik kan dus niet inchecken bij de NS?
Oh, nou dan geef ik mijn baan ook wel op, als ik toch maar wat lulquote:Op zaterdag 26 juni 2010 10:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als jij zo zeker weet dat die privacy wetten worden overtreden, waarom is er dan niemand die daarmee naar de rechter stap? Rover zou dat prima kunnen.
Het opslaan van die gegevens voor 7 jaar is juist een vereiste van de belastingdienst. Dus als dat tegen de wet is, is dat eerder een probleem van de Belastingdienst dan de OV chipkaart.
Sorry dat ik het zeg. Maar als je dit zo roept blijkt wel dat je er weinig verstand van hebt en alleen maar anderen na zit te praten.
hij blijft gewoon onziin verkopen, want hij heeft al 20x kunnen lezen dat het helemaal niet hoeft van de belastingdienst en ook dat het CPB geen afspraken heeft met Translink, die de gegevens opslaat. Ze hebben wel gepraat met de vervoerders maar niet met Translinkquote:Op zaterdag 26 juni 2010 21:32 schreef fs180 het volgende:
[..]
Oh, nou dan geef ik mijn baan ook wel op, als ik toch maar wat lul
quote:]Trans Link Systems (TLS) is een Nederlands bedrijf. Het is in 2002 opgericht als een joint venture van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. TLS werkt ook samen met de overige OV-bedrijven, verenigd in Mobis, . Deze bedrijven hebben samen TLS opgericht om om één elektronisch betaal- systeem in het Nederlandse openbaar vervoer te realiseren: de OV-chipkaart. TLS treedt tevens op als clearinghouse tussen de verschillende deelnemende partijen. Connexxion is op 19 september 2008 uit TLS gestapt, omdat TLS om een nieuwe investering vroeg, en omdat Connexxion niet zowel deelnemer als afnemer wil zijn
het is een samenwerkingsverband, niet hetzelfde bedrijfquote:
Op het moment van inchecken kom je onder de 5 euro, dus wordt er automatisch opgeladen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:20 schreef Caesu het volgende:
verder nog een vraag. automatisch opladen gebeurd dus als je saldo onder de 5 euro schiet.
maar je kan alleen bij de NS inchecken als je een saldo heb van 20 euro.
dus stel je hebt een saldo van 6 euro, dan wordt er nog niet automatisch opgeladen, maar ik kan dus niet inchecken bij de NS?
Ach, ik denk dat we inmiddels allemaal wel door hebben dat vancouverfan ergens een cursusje propaganda heeft gevolgd in de sovietunie en dat hier ten gehore brengt. Het persoon weet zelf niet eens wat er precies aan de hand is in de praktijk. Achter het pc'tje is het allemaal pais de vré, tot daar aan toe. Ieder tegenargument afdoen als pure onzin stoort mij nog het meeste. Alsof het 't geesteskindje van hem/haar is.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 22:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
hij blijft gewoon onziin verkopen, want hij heeft al 20x kunnen lezen dat het helemaal niet hoeft van de belastingdienst en ook dat het CPB geen afspraken heeft met Translink, die de gegevens opslaat. Ze hebben wel gepraat met de vervoerders maar niet met Translink
en als je dan kiest voor 10 of 20 euro, kan je nog steeds onder het instaptarief zittenquote:Op zaterdag 26 juni 2010 23:52 schreef freako het volgende:
[..]
Op het moment van inchecken kom je onder de 5 euro, dus wordt er automatisch opgeladen.
gewoon aandacht trekken, jammer dat er nog steeds mensen reageren op hemquote:Op zondag 27 juni 2010 00:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ach, ik denk dat we inmiddels allemaal wel door hebben dat vancouverfan ergens een cursusje propaganda heeft gevolgd in de sovietunie en dat hier ten gehore brengt. Het persoon weet zelf niet eens wat er precies aan de hand is in de praktijk. Achter het pc'tje is het allemaal pais de vré, tot daar aan toe. Ieder tegenargument afdoen als pure onzin stoort mij nog het meeste. Alsof het 't geesteskindje van hem/haar is.
U bepaalt zelf het bedrag voor automatisch opladen. Reist u met de NS? Kies dan voor minimaal ¤ 20 anders heeft u niet altijd voldoende saldo om in- en uit te checken.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
en als je dan kiest voor 10 of 20 euro, kan je nog steeds onder het instaptarief zitten
bv beginsaldo is 7 - 20 = -13 +10 = -3
of + 20 = 7
nog steeds te weinig![]()
ze hadden dus beter saldo < 20 euro als ondergrens kunnen nemen voor het automatisch opwaarderen, want dan had ht wel perfect gewerkt
Dus jij verlangt van de OV chipkaart dat die vlekkeloos werkt maar weet dat dat eigenlijk niet kan. Lekker onrealistische eisen stellen dus.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er gaat zat fout in die sector, je heb mij dat niet zien schrijven. Wat wel een feit is, is dat er van te voren beter wordt nagedacht voordat er een nieuw, bijvoorbeeld E.R.P, systeem wordt geïmplementeerd. Men gaat eerst namelijk alle mogelijke scenario’s langs en men zet als eerste de gebruiker centraal. Hoe klein of hoe groot de organisatie ook is. Meerdere decennia kunnen deze trajecten in beslag nemen. Op de schaal van de ovkaart had dit ook gemoeten.
En welke garantie heb je nu dat die KM heffing probleemloos wordt ingevoerd en dat iedereen meteen weet hoe het werkt?quote:Precies hetzelfde als de kmheffing, geef eerst een flink aantal proefkonijnen een kaart en laat praktijk problemen aan het licht komen. Hoe lang heeft die testfase geduurd bij de ovchip? Wat voor reizigers zijn hierbij betrokken geweest? Te kort en niet alle soorten.
En het is ook een feit dat er nog nooit eerder een zo groot systeem landelijk is ingevoerd bij allerlei verschillende bedrijven. Logisch dat er dan meer kinderziektes zijn.quote:Perfect is niet mogelijk, je komt altijd achter een aantal aspecten nadat je het pas heb ingevoerd waar je van te voren nooit aan had kunnen denken. Wat de invoering van de ovchip wel bewijst is dat er hier totaal geen aandacht is gegeven aan het voortraject. Episch hiervoor is ‘het geluid’ van de ns en de studentenkaartproblemen.
[..]
Asjeblieft zeg. Een mening, ik heb nog nooit een systeem gezien met zoveel ‘kinderziektes’ die je met logisch nadenken in een knap voortraject al had kunnen oplossen. De waarnemingen bewijzen het feit.
Mijn meerderequote:Die 1000 is misschien een beetje overdreven inderdaad, maar kijk eens naar het topicaantal. Al 32x7 pagina's zit jij je meerderen na te praten dat het zowat een weergaloos succes is die kaart.
ja maar je saldo gaat pas omhoog als het onder de 5 euro komt. Als je dan kiest voor 20 kan je nog tekort hebben voor je reisquote:Op zondag 27 juni 2010 00:18 schreef Caesu het volgende:
[..]
U bepaalt zelf het bedrag voor automatisch opladen. Reist u met de NS? Kies dan voor minimaal ¤ 20 anders heeft u niet altijd voldoende saldo om in- en uit te checken.
https://www.ov-chipkaart.(...)vragen/oplaadbedrag/
Laatste had ik ook onder de 20 euro saldo. Maar meteen toen ik incheckte voor de trein werdt er meteen geld bijgezet bleek uit het overzicht later.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:20 schreef Caesu het volgende:
is het iemand al gelukt automatisch opladen erop te zetten.
ik heb dit via ov-chipkaart.nl besteld, 1 eurocent overgemaakt via IDeal.
product opgehaald bij een ophaalautomaat in de AH...
maar... als ik nu inlog bij ov-chipkaart.nl staat er: "Automatisch opladen is niet geactiveerd voor deze kaart en kan daarom niet worden gewijzigd"
ok bij NS.nl staat: Automatisch opladen Neen
wat doe ik fout?
verder nog een vraag. automatisch opladen gebeurd dus als je saldo onder de 5 euro schiet.
maar je kan alleen bij de NS inchecken als je een saldo heb van 20 euro.
dus stel je hebt een saldo van 6 euro, dan wordt er nog niet automatisch opgeladen, maar ik kan dus niet inchecken bij de NS?
Met automatisch opladen, heeft u altijd voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Zodra het saldo op uw kaart lager is dan ¤ 5, wordt er automatisch een vast bedrag opgeladen via uw bankrekening. Zo heeft u altijd voldoende saldo om te reizenquote:Op zondag 27 juni 2010 00:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar je saldo gaat pas omhoog als het onder de 5 euro komt. Als je dan kiest voor 20 kan je nog tekort hebben voor je reis
Ze hadden dus van de 5 euro 20 euro moeten maken, dan werkt het wel goed.
Als je niet zomaar wat lult kun je ook wel uitleggen waarom niemand de OV bedrijven aanklaagt als ze wetten overtreden.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 21:32 schreef fs180 het volgende:
[..]
Oh, nou dan geef ik mijn baan ook wel op, als ik toch maar wat lul
Het is zo wel duidelijk dat jij totaal niet goed in kunt schatten wat de realiteit is. Als jij uit mijn reacties meent op te maken dat het alleen maar om propaganda bedoeld is, is er toch echt wat mis met jouw beoordelingsvermogen.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ach, ik denk dat we inmiddels allemaal wel door hebben dat vancouverfan ergens een cursusje propaganda heeft gevolgd in de sovietunie en dat hier ten gehore brengt. Het persoon weet zelf niet eens wat er precies aan de hand is in de praktijk. Achter het pc'tje is het allemaal pais de vré, tot daar aan toe. Ieder tegenargument afdoen als pure onzin stoort mij nog het meeste. Alsof het 't geesteskindje van hem/haar is.
komen nog 5 reacties waarschijnlijkquote:Op zondag 27 juni 2010 00:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is zo wel duidelijk dat jij totaal niet goed in kunt schatten wat de realiteit is. Als jij uit mijn reacties meent op te maken dat het alleen maar om propaganda bedoeld is, is er toch echt wat mis met jouw beoordelingsvermogen.
oh hij is al klaarquote:Op zondag 27 juni 2010 00:18 schreef Caesu het volgende:
[..]
U bepaalt zelf het bedrag voor automatisch opladen. Reist u met de NS? Kies dan voor minimaal ¤ 20 anders heeft u niet altijd voldoende saldo om in- en uit te checken.
https://www.ov-chipkaart.(...)vragen/oplaadbedrag/
Zoals ik al zei, ik heb gereisd met de trein terwijl er 6 euro op mijn kaart stond.quote:Op zondag 27 juni 2010 02:11 schreef 29-11 het volgende:
zoals ik al eerder zei, kun je tot maximaal -4 euro zitten, dat betekent dat je minimaal 16 euro op je kaart moet hebben, maar 20 euro word zeer aangeraden :p
Om het maar simpel te houden; bureaucratie.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je niet zomaar wat lult kun je ook wel uitleggen waarom niemand de OV bedrijven aanklaagt als ze wetten overtreden.
VF heeft een voordeelurenkaart, daar is het instaptarief 10 euro, vandaar dat hij dan wel kan reizenquote:
Tot nu toe 2 keer en het zal nog heel vaak lukken als het automatisch opladen pas aanslaat als ik onder de 5 euro kom.quote:
Lekker simpel kritiek geven op de OV chipkaart terwijl je dus niet weet waar het over gaat.quote:Op zondag 27 juni 2010 03:22 schreef fs180 het volgende:
[..]
Om het maar simpel te houden; bureaucratie.
29-11 heeft gewoon gelijk hoor, alleen omdat je met een voordeelurenkaart reist is je instaptarief 10 euro vandaar dat je met 6 euro nog kan incheckenquote:Op zondag 27 juni 2010 10:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tot nu toe 2 keer en het zal nog heel vaak lukken als het automatisch opladen pas aanslaat als ik onder de 5 euro kom.
Dus pas vanaf het moment dat ik me aanmeld kan ik het systeem in de gaten gaan houden en daarvoor moet ik helemaal vertrouwen op eens systeem dat het werkt. Ze houden toch mij gegeven voor 7 jaar vast, dan wil ik ook die gegevens kunnen inzien.quote:https://tls.helptu.nl/(tow2hj55gghrd555exgqfz45)/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=595
· De transacties die u zoekt, zijn gedaan voordat u Trans Link Systems BV (TLS) toestemming heeft gegeven om uw transacties weer te geven. Het overzicht bevat alleen de transacties vanaf het moment van toestemming. Transacties verschijnen dan met een vertraging van maximaal zeven dagen en worden maximaal achttien maanden weergegeven.
Pas na een week kun je je Reis&Transactie overzicht online bekijken ,quote:Op zondag 27 juni 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zit het nu eigenlijk met de mijn ov-chip kaart site. Ik heb nu maar eens een account aangemaakt want ik heb gisteren wat gereisd en volgens mij zijn er voor 2 dezelfde ritten verschillende bedragen afgeschreven. Maar bij de aanmelding op de mijn ov chip site zag ik een regel staan dat ik pas transactie kan zien vanaf het moment dat ik me bij de site heb aangemeld. (die kan ik helaas niet meer teruig toveren, ik kan me niet opnieuw aanmelden om dat scherm te krijgen) Dus het kan ook zijn dat ik iets verkeerd geinterepeteerd heb. Maar wat wil je anders met een niet duidelijk kaart dat de klant het meteen snapt.
Leuk ook bij de aanmelgind hoef je alleen maar aan te geven wat je kaart nummer is je postcode en geboortedatum. Na registratie weet de site dan automagisch dat je dhr.b.xxxxx bent. Wat nou privacy. Als je dan je transactie overzicht wilt zien moet je wat extra burocratische handelingen aflopen om alles wat je met je eigen kaart doet wel te kunnen/mogen zien. En dat zogenaamd in het kader van privacy bescherming.
Nou dat allemaal ingesteld ik krijg alleen nog steeds maar 0 transcaties te zien. Terwijl ik gisteren toch ook echt met de NS heb gereisd en dat toch stande-pe op het scherm zou moeten staan. Ook mijn saldo geeft hij aan dat het 0 is ook daar staat een dsiclaimer bij dat het niet hoeft te klopppen.
Vandaag ga ik denk ik toch nog naar parkpop toe. Mocht nu blijken dat ik alleen maar de transacties vanaf vandaag kan bekijken zou het helemaal een farce zijn dit project. Ik ga er in ieder geval vanuit dat ik alles wat ik in het verleden gedaan heb met deze kaart vanaf het moment dat ik deze geactiveerd heb gewoon zichtbaar ga krijgen.
Want jij spaarde ook altijd al je strippenkaarten en treinkaartjes op om oude koude winteravonden terug te gaan kijken wat je vorig jaar zomer gereis had?quote:Op zondag 27 juni 2010 11:05 schreef Basp1 het volgende:
Nee ik heb dus gelijk :
bij vragen en antwoorden :
[..]
Dus pas vanaf het moment dat ik me aanmeld kan ik het systeem in de gaten gaan houden en daarvoor moet ik helemaal vertrouwen op eens systeem dat het werkt. Ze houden toch mij gegeven voor 7 jaar vast, dan wil ik ook die gegevens kunnen inzien.
Wat een systeem .
Dus het systeem mag voor maar liefst 7 jaar je gegevens bewaren (wat nou privacy?), maar als jij jouw gegevens wil inzien, moet je hen daarvoor toestemming verlenen? Om vervolgens te horen dat 'de getoonde gegevens' niet juist hoeven te zijn!quote:Op zondag 27 juni 2010 11:05 schreef Basp1 het volgende:
Nee ik heb dus gelijk :
bij vragen en antwoorden :
[..]
Dus pas vanaf het moment dat ik me aanmeld kan ik het systeem in de gaten gaan houden en daarvoor moet ik helemaal vertrouwen op eens systeem dat het werkt. Ze houden toch mij gegeven voor 7 jaar vast, dan wil ik ook die gegevens kunnen inzien.
Wat een systeem .
Dat is ook de reden van al die problemen hier. In het buitenland werkt die kaart zo goed omdat het betaalsysteem heel erg eenvoudig (en dus gebruiksvriendelijk) is met welhaast altijd 1 vervoerder.quote:
In welke landen is het betaalsysteem dan zo anders? Of kun je achteraf betalen?quote:Op zondag 27 juni 2010 11:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is ook de reden van al die problemen hier. In het buitenland werkt die kaart zo goed omdat het betaalsysteem heel erg eenvoudig (en dus gebruiksvriendelijk) is met welhaast altijd 1 vervoerder.
Hier in Nederland heeft men gewoon een creditkaart gemaakt, alleen in plaats van achteraf betalen doe je het nu van te voren. En de problemen dan? Die zijn voor de reiziger...
Ah. Daar is Stupendous weer.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus het systeem mag voor maar liefst 7 jaar je gegevens bewaren (wat nou privacy?), maar als jij jouw gegevens wil inzien, moet je hen daarvoor toestemming verlenen? Om vervolgens te horen dat 'de getoonde gegevens' niet juist hoeven te zijn!
Wat een achterlijk faalsysteem.
quote:Op zondag 27 juni 2010 11:32 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ah. Daar is Stupendous weer.
Die komt alleen maar klagen dat bepaalde dingen niet zouden kloppen, vraagt bewijs voor mijn beweringen en als ik dat bewijs dan geef, reageert die niet meer en komt die pas weer tevoorschijn als die iets anders om over te zeiken heeft.
Nee bij mijn kaartjes kon ik meteen bekijken en daarop kon ik zelf constateren of het goed was of fout was.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:26 schreef VancouverFan het volgende:
Want jij spaarde ook altijd al je strippenkaarten en treinkaartjes op om oude koude winteravonden terug te gaan kijken wat je vorig jaar zomer gereis had?
Of komt het cliche "principe" dan weer op tafel....
Nu kun je elke keer als je uitcheckt kijken welk bedrag er is afgeschreven. Een fractie van een seconde wachten en op het schermpje staat wat de reis jou gekost heeft.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee bij mijn kaartjes kon ik meteen bekijken en daarop kon ik zelf constateren of het goed was of fout was.![]()
![]()
Die regels waar mensen zoals jij zo hard over klagen. Privacy moet er zijn, maar ook weer niet teveelquote:Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn pa kijk die ZZP'er is en al zijn reisbewegingen aan de belastingdienst moet doorgeven die spaarde deze kaartejes wel op. Ook zie ik hem het voor elkaar krijgen om dus alleen zijn ov chip kaart te activeren, en dan er pas aan het eind van het jaar achter te komen dat hij dus een heel jaar niet meer kan declareren. Vanwege die vage regel die ik hierboven heb geciteerd.
Je hoeft niet perse bij de NS langs te gaan, dat overzicht kun je ook op metrostations met automaten inzien.quote:Verder spaarde ik in het verleden die kaartjes wel eens meer dan een jaar op ,maar dat was omdat er een lancune in de afstempeldatum/jaartal bij de NS zit, en je met retourtjes zonder datum een jaar later met dezelfde stempel datum kunt reizen.![]()
Maar zoals al gemled ik had het idee dat bij 2 dezelfde metro trajecten 2 verschillende bedragen afgeboekt zijn. Maar door het systeem kan ik dat dus niet eens online gaan bekijken maar moet ik nog binnen de 10 transacties een keer bij de NS langsgaan om een transactieoverzicht af te drukken. Nou wat heeft met toch veel rekening gehouden met reizigers zou ik dan zeggen.
Kom dan eens met bewijs dat het niet 7 jaar bewaard hoeft te worden. Belastingdienst zegt duidelijk van wel.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De uitleg voor de erg dommen:
Die gegevens hoeven niet 7 jaar bewaard te worden, ondanks 'jouw mening' () van wel. Maar als het systeem aangeeft dat die gegevens die jij te zien krijgt helemaal niet de juiste gegevens hoeven te zijn, dan moet je je toch ernstig afvragen wat voor een brak systeem dat wel niet moet zijn als ze zelf al aangeven dat het onbetrouwbaar is. Moet je eens proberen bij je bankrekening. Wat trouwens wel raar is, want die hebben dus een pasjessysteem dat al jaaaarenlang werkt met een foutmarge van uiterst minimaal. En dan zou het bij de ov-flopkaart opeens niet kunnen werken?
Ga fijn wat doen, volg nog een cursusje dom zijn ofzo.
Ow ja die schermen waar je je in een onmogelijk vorm moet wringen om het even snel voorbij te zien schieten samen met je huidige saldo.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:43 schreef VancouverFan het volgende:
Nu kun je elke keer als je uitcheckt kijken welk bedrag er is afgeschreven. Een fractie van een seconde wachten en op het schermpje staat wat de reis jou gekost heeft.
Wel makkelijk om te zeggen dat ik er over klaag maar niet ingaan op het argument waarom ik mijn eigen gegevens niet te zien kan krijgen terwijl men ze wel bijhoudt voor diezelfde belastingdiens volgens jou.quote:Die regels waar mensen zoals jij zo hard over klagen. Privacy moet er zijn, maar ook weer niet teveel
Zoveel metro stations zijn er niet in tilburg.quote:Je hoeft niet perse bij de NS langs te gaan, dat overzicht kun je ook op metrostations met automaten inzien.
voor jou zijn er 4 optiesquote:Op zondag 27 juni 2010 11:51 schreef Basp1 het volgende:
Zoveel metro stations zijn er niet in tilburg.![]()
Verder ga ik niet tijdens een reis met krappe overstappen nog tussentijds naar automaten lopen om te controleren of een systeem wat in principe feilloos zou moeten functioneren, dit wel of niet doet.
Als je 3,20 m lang bent misschien wel. Een normaal mens kan die schermen goed zien.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ja die schermen waar je je in een onmogelijk vorm moet wringen om het even snel voorbij te zien schieten samen met je huidige saldo.![]()
Mja, als jij pas later je aanmeldt om gegevens in te zien is dat niet het probleem van de OV chipkaart maar van jou.quote:Wel makkelijk om te zeggen dat ik er over klaag maar niet ingaan op het argument waarom ik mijn eigen gegevens niet te zien kan krijgen terwijl men ze wel bijhoudt voor diezelfde belastingdiens volgens jou.![]()
Nou nee hoor, die 7 jaar is een standaard termijn.quote:Verder kan ik me goed voorstellen dat die gegevens 1 jaar beschikbaar blijven maar 7 jaar is van een totaal andere orde.
Ow ik kan me nog geklaag van jou herinneren dat je in Amsterdam moest gaan reizen. Ik kan niet ruiken dat je in Tilburg woont.quote:Zoveel metro stations zijn er niet in tilburg.![]()
Blijf je constant aan het reizen dan? Nooit een eindpunt of beginpunt waar je even 2 minuten over hebt?quote:Verder ga ik niet tijdens een reis met krappe overstappen nog tussentijds naar automaten lopen om te controleren of een systeem wat in principe feilloos zou moeten functioneren, dit wel of niet doet.
Dat online kijken van oude reisgegeven gaat volgens mij niet meer werken als je de eerder geciteerde stukje leest. Aangezien ze de gegeven wel bijhouden is dat natuurlijk ook te bizar voor woorden.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:54 schreef 29-11 het volgende:
[..]
voor jou zijn er 4 opties
1. Je wacht een week en kijkt online
2. Je gaat telkens naar een NS automaar
3. Je gaat elke dag naar Omgeving Rotterdam naar een RET automaat
4. Je gaat elke dag naar omgeving Amsterdam naar een GVB automaat
![]()
![]()
![]()
Dus TLS mag de meest bizar moelijke producten en voorwaarden bedenken en dan het probleem zogenaamd bij de klanten neerleggenquote:Op zondag 27 juni 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, als jij pas later je aanmeldt om gegevens in te zien is dat niet het probleem van de OV chipkaart maar van jou.
Weer een goed voorbeeld dat je je niet goed op de hoogte stelt van de werking van de kaart maar er wel allerlei kritiek op hebt, achteraf.
Ach, jij verwacht gewoon teveel dingen. En als TLS daar niet aan voldoet bestempel je dat meteen als klantonvriendelijkheid.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus TLS mag de meest bizar moelijke producten en voorwaarden bedenken en dan het probleem zogenaamd bij de klanten neerleggenDat bedoel ik dus met klantvriendelijkheid die hier totaal ontbreekt.
Het kan. Maar dan zou iemand anders waarschijnlijk gaan klagen dat die gegevens pas getoond mogen worden vanaf het moment dat je je aanmeldt.quote:Aangezien TLS mijn reis gegevens toch wel heeft om het geld tussen de ovbedrijven te verdelen en ik op de site vanallerlei farce dingetjes moet aanklikken om mijn "privacy" te waarborgen, kan men ook een klik dingetje maken toegang tot je oude gegevens krijgen.
Ow ik verwacht teveel.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:10 schreef VancouverFan het volgende:
Ach, jij verwacht gewoon teveel dingen. En als TLS daar niet aan voldoet bestempel je dat meteen als klantonvriendelijkheid.
Dat schrijf ik toch ook dat het een aparte vink is die kan de klant dan zelf aanvinken, en hiermee de farce ophouden dat je nog wat privacy hebt, terwijl wij weten dat die gegevn etr toch wel al zijn.quote:Het kan. Maar dan zou iemand anders waarschijnlijk gaan klagen dat die gegevens pas getoond mogen worden vanaf het moment dat je je aanmeldt.
Mja, jouw argumenten waarom ze die geschiedenis wel zouden moeten laten zien, zijn ook niet bepaald overtuigend. Zeker niet voor mensen die al maanden lopen te zeiken dat hun privacy in gevaar is.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ik verwacht teveel.Nou nou wat een sterk argmunt om vast te blijven houden dat er geen geschiedenis met terug werkend kracht getoond zou hoeven te worden kunnen voor klanten.
Zou kunnen. Daar hebben ze blijkbaar niet voor gekozen.quote:Dat schrijf ik toch ook dat het een aparte vink is die kan de klant dan zelf aanvinken, en hiermee de farce ophouden dat je nog wat privacy hebt, terwijl wij weten dat die gegevn etr toch wel al zijn.
http://www.veolia-transpo(...)Brabant/ovchipkaart/quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, veolia West Brabant gaat volgende week gebruik maken van de ov-chip. Die kastjes hangen al in de bus, studenten gebruiken ze al. Maar waar vind ik de tarieven? 9292ov.nl houdt zich van de dommen, OV-chipkaart.nl verwijst naar Veolia-Transport.nl en Veolia-Transport.nl stuurt je weer door naar OV-chipkaart.nl. Dat het opstaptarief 78 cent is weet ik inmiddels, maar de kilometerprijs....
De OV-chip heeft potentie om een goed betaalsysteem te worden. Maar dat zal nog een lange weg zijn.
heb je ook niets aan, tenzij jij gaat meten hoeveel km je onderweg bent.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, veolia West Brabant gaat volgende week gebruik maken van de ov-chip. Die kastjes hangen al in de bus, studenten gebruiken ze al. Maar waar vind ik de tarieven? 9292ov.nl houdt zich van de dommen, OV-chipkaart.nl verwijst naar Veolia-Transport.nl en Veolia-Transport.nl stuurt je weer door naar OV-chipkaart.nl. Dat het opstaptarief 78 cent is weet ik inmiddels, maar de kilometerprijs....
De OV-chip heeft potentie om een goed betaalsysteem te worden. Maar dat zal nog een lange weg zijn.
Mijn argument was dat zzp'ers die met het ov reizen die reisgegevens moeten overhandigen aan de belastingdients. En wanneer men zich ook niet meteen voor de OV-chipkaart site zelf heeft aangemeld kan dat dadelijk niet meer. Dat argument wordt nergens onderuit gehaald. Dat ik zorgen heb over mijn privacy staat buiten deze discussie om oude gegevens wel weer terug te kunnen zien na het moment dat je je voor de ov-chipsite aanmeld.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, jouw argumenten waarom ze die geschiedenis wel zouden moeten laten zien, zijn ook niet bepaald overtuigend. Zeker niet voor mensen die al maanden lopen te zeiken dat hun privacy in gevaar is.
15 miljoenmensen met het ov ik geloof er weinig van en met een gedrocht als deze kaart waardoor het reizen met ov voor velen duurder wordt, worden het alleen nog maar minder.quote:Zou kunnen. Daar hebben ze blijkbaar niet voor gekozen.
Jammer voor je. Ze kunnen toch geen systeem maken waar 15 miljoen mensen allemaal uitermate blij mee zijn.
het leuke is dat dat sowieso niet al je ritten op OVchipkaart.nl komen.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat online kijken van oude reisgegeven gaat volgens mij niet meer werken als je de eerder geciteerde stukje leest. Aangezien ze de gegeven wel bijhouden is dat natuurlijk ook te bizar voor woorden.
Mja, als je als ZZP'er moet declareren, dan moet je zorgen dat je meteen bonnetjes krijgt. En niet een paar maanden later.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn argument was dat zzp'ers die met het ov reizen die reisgegevens moeten overhandigen aan de belastingdients. En wanneer men zich ook niet meteen voor de OV-chipkaart site zelf heeft aangemeld kan dat dadelijk niet meer. Dat argument wordt nergens onderuit gehaald. Dat ik zorgen heb over mijn privacy staat buiten deze discussie om oude gegevens wel weer terug te kunnen zien na het moment dat je je voor de ov-chipsite aanmeld.![]()
Yeah right. Weer allerlei aannames van je.quote:15 miljoenmensen met het ov ik geloof er weinig van en met een gedrocht als deze kaart waardoor het reizen met ov voor velen duurder wordt, worden het alleen nog maar minder.
quote:Op zondag 27 juni 2010 12:32 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, als je als ZZP'er moet declareren, dan moet je zorgen dat je meteen bonnetjes krijgt. En niet een paar maanden later.
Als ik iets voor de zaak koop vraag ik ook meteen een bonnetje en verwacht ik niet dat ze dat 3 maanden later nog tevoorschijn kunnen toveren.
Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.quote:Feit blijft dat er altijd wel iemand wat te klagen zal hebben over het systeem.
het is te belachelijk voor woorden die argumenten van VFquote:Op zondag 27 juni 2010 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus de ZZP'er mag na elke reis een uitdraai maken van die digitale gegeven. Hoezo omslachtig. Het zou toch juist makkelijker worden met de ov-chip kaart.
[..]
Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.
Nee je moet je meteen opgeven op die site of 1 keer in de 10 reizen een uitdraai laten maken.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus de ZZP'er mag na elke reis een uitdraai maken van die digitale gegeven. Hoezo omslachtig. Het zou toch juist makkelijker worden met de ov-chip kaart.
Nee dat vind ik niet bizar.quote:Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.
De meeste bedrijven zijn heel bereidwillig en willen dan best voor je in het systeem duiken om een oude bon opnieuw uit te printen is mijn ervaring in ieder geval. Maar bij deze monopolisten moeten we het heel normaal vinden.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
Niet na 3 maanden aan komen kloppen of ze even alle gegevens laten zien. Elk bedrijf zou je uitlachen als je achteraf ineens om bonnetje komt vragen.
Tja, elke bedrijf dat spullen op naam verkoop moet die gegevens bewaren. Dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal in hun administratie gaan duiken omdat jij te lui was om meteen om een bonnetje te vragen.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste bedrijven zijn heel bereidwillig en willen dan best voor je in het systeem duiken om een oude bon opnieuw uit te printen is mijn ervaring in ieder geval. Maar bij deze monopolisten moeten we het heel normaal vinden.
Wanneer het bedrijf mij zou uitlachen is de kans een stuk kleiner geworden dat ik ooit nog terug kom bij hun.
Verder gaat de vergelijking met een bon uitprinten totaal niet op, want het gaat om het tonen van mijn persoonlijke reisgegeven die men toch in de database heeft staan.
Net ging het nog over een reserve bonnetje, en nu gaat het erover dat ik meteen het bonnejte had moeten vragen. De kaartjes van de NS waren automatisch je bonnetjes voro de BD, aangezien die kaartejs verdwenen zijn moeten de reizigers die dingen willen gaan declareren dus veel meer moeite gaan doen om het van hun werkgever terug te krijgen. Dan wordt de keus voor de auto weer makkelijker.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
Tja, elke bedrijf dat spullen op naam verkoop moet die gegevens bewaren. Dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal in hun administratie gaan duiken omdat jij te lui was om meteen om een bonnetje te vragen.
Ja het is echt een probleem wat ikzelf veroorzaakt heb.quote:Het is wel grappig om te zien dat een probleem wat jij veroorzaakt bij andere deponeert en niet bij jezelf denkt " misschien had ik meteen om een bonnetje moeten vragen".
Nou het is echt zoveel moeite om je 1 keer aan te melden voor de OV chipkaart site en dan 1 keer per maand een uitdraai te makenquote:Op zondag 27 juni 2010 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net ging het nog over een reserve bonnetje, en nu gaat het erover dat ik meteen het bonnejte had moeten vragen. De kaartjes van de NS waren automatisch je bonnetjes voro de BD, aangezien die kaartejs verdwenen zijn moeten de reizigers die dingen willen gaan declareren dus veel meer moeite gaan doen om het van hun werkgever terug te krijgen. Dan wordt de keus voor de auto weer makkelijker.
Stel je niet zo aan man.quote:Ja het is echt een probleem wat ikzelf veroorzaakt heb.Alleen maar door het feit dat ik niet elke willekeurig en totaal nutteloos gekozen regeltje van TLS& de rest van de vervoerders niet meteen heb nagelezen.
![]()
Het systeem heeft wel wat functionaliteit. Als je je op tijd aanmeldtquote:Het is GVD geen hypotheek die ik afsluit.
Ik mag toch gewoon wel wat functionaliteit van zo'n systeem verwachten. En ook dat ik mijn gegevens wanneer ik me later voor de mijn-ov-chip aanmeld toch nog de eerder gemaakt reisbewegingen en transacties zichtbaar kan krijgen. Desnoods met een extra mailtje, maar ik ga me niet eens wagen om iets te bewegen aan de loden kast van TLS want de muur waar je daarna naartoe gestuurd is zo hard.
Je mag toch minimaal verwachten dat er van te voren flink wordt nagedacht over een implementatie, hetgene wat hier amper gebeurd is. Mensen uit de praktijk zijn er nauwelijks bij betrokken geweest, tijd is er amper ingestoken. Zie de problemen die er nu zijn.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus jij verlangt van de OV chipkaart dat die vlekkeloos werkt maar weet dat dat eigenlijk niet kan. Lekker onrealistische eisen stellen dus.
[..]
Hint: ga eens onderzoek doen, ik zou zeggen begin eens even op Schiphol, de Rotterdamse haven, Douane systemen. Ga eens kijken op de site van de IATA, wereldwijde elektronische systemen zijn ingevoerd, geheim? Goed nadenken over wat je gaat doen, de gebruiker centraal zetten en zoveel mogelijk scenario's langsgaan.quote:En welke garantie heb je nu dat die KM heffing probleemloos wordt ingevoerd en dat iedereen meteen weet hoe het werkt?
Daarbij is er bij de KM heffing wel wat minder moeite nodig dan bij de OV chipkaart. Bij de KM heffing hoef je niet in en uit te checken.
[..]
En het is ook een feit dat er nog nooit eerder een zo groot systeem landelijk is ingevoerd bij allerlei verschillende bedrijven. Logisch dat er dan meer kinderziektes zijn.
[..]
Er is maar een soort reiziger dat geen problemen heeft en daar scherm jij continu mee. De enkele reiziger die van a naar b reist zonder over te stappen. Alle andere soorten hebben minimaal 1 probleem.quote:Mijn meerdere
Dat jij er ook al van overtuigd ben dat ik dit als betaalde baan doen zegt wel veel. Hilarisch dat het voor sommige mensen onvoorstelbaar is dat mensen geen kritiek hebben op de OV chipkaart. Geeft ook aan hoe bekrompen die mensen dan zijn...
Begrijpend lezen was je vak zeker niet op de basisschool, was ‘t? Zal ik het even uitleggen dan? Je bent zo bezig met die kaart de beschermen dat het je geesteskindje lijkt of dat je leven er van af hangt. Je lijkt er voor betaald te worden om hier te posten.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is zo wel duidelijk dat jij totaal niet goed in kunt schatten wat de realiteit is. Als jij uit mijn reacties meent op te maken dat het alleen maar om propaganda bedoeld is, is er toch echt wat mis met jouw beoordelingsvermogen.
OMG. Jij heb echt geen pap gegeten van het woord 'praktijk'. Ik dacht het al maar nu weet ik het zeker.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee je moet je meteen opgeven op die site of 1 keer in de 10 reizen een uitdraai laten maken.
Niet na 3 maanden aan komen kloppen of ze even alle gegevens laten zien. Elk bedrijf zou je uitlachen als je achteraf ineens om bonnetje komt vragen.
[..]
Nee dat vind ik niet bizar.
Zie bovengenoemde reden.
Nogmaals, dat zijn meningen. Geen feiten.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je mag toch minimaal verwachten dat er van te voren flink wordt nagedacht over een implementatie, hetgene wat hier amper gebeurd is. Mensen uit de praktijk zijn er nauwelijks bij betrokken geweest, tijd is er amper ingestoken. Zie de problemen die er nu zijn.
Nou doei dan maarquote:Hint: ga eens onderzoek doen, ik zou zeggen begin eens even op Schiphol, de Rotterdamse haven, Douane systemen. Ga eens kijken op de site van de IATA, wereldwijde elektronische systemen zijn ingevoerd, geheim? Goed nadenken over wat je gaat doen, de gebruiker centraal zetten en zoveel mogelijk scenario's langsgaan.
Jij mag ook wel eens nadenken voordat je wat uitkraamt op je toetsenbord. Het laat precies zien wat voor een stuk onbenul je bent.
Normaal niet, het is echter voorgekomen dat het wel moet, je kan dit controleren bij een ophaalpunt door de inhoud van je producten te bekijken. Daar hoort te staan tot wanneer je studentenreisrecht geldig is.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien een vraag die al 1000x gesteld is, maar moet de OV-chipkaart voor aanvang van het nieuwe schooljaar weer opnieuw worden opgeladen met een week-abbo?
Zeg droeftoeter, als je je eigen links al niet eens meer snapt, wat verwacht je dan nog van ons?quote:Op zondag 27 juni 2010 11:44 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Kom dan eens met bewijs dat het niet 7 jaar bewaard hoeft te worden. Belastingdienst zegt duidelijk van wel.
Let op: ondernemer, dus niet reiziger.quote:Hoe lang moet u uw administratie bewaren?
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht).
Apart dat ze reisgegevens hier niet noemen.quote:Wij streven echter naar zo min mogelijk administratieve lasten en hanteren soms kortere bewaartermijnen. Hoe lang u uw administratie moet bewaren, hangt af van het belang dat wij hebben bij de verschillende soorten gegevens in uw administratie. Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Daarbij moet u denken aan:
* het grootboek
* de debiteuren- en crediteurenadministratie
* de voorraadadministratie
* de in- en verkoopadministratie
* de loonadministratie
De basisgegevens moeten 7 jaar bewaard blijven. Na deze termijn vragen wij deze gegevens niet meer bij u op.
Dus, waarom 'denk' jij dat die gegevens 7 jaar bewaard zouden moeten worden? Welke informatie heb je daarvoor, welke link?quote:7 jaar centrale opslag OV-reisgegevens niet nodig
Gepubliceerd: Maandag 17 november 2008 /// Auteur: Brenno de Winter
Langdurige centrale opslag van alle reisdata van de OV-chipkaart is overbodig. Trans Link Systems dacht dat de fiscus dit verplichtte, maar dat is niet het geval. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Webwereld aan de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën wie nou precies wat voor hoe lang moet bewaren.
Noodzakelijk voor fiscus
Op dit moment slaat het systeem van Trans Link Systems alle reisbewegingen van mensen in een centrale database op. De informatie daarin wordt zeven jaar lang bewaard om de financiële administratie te onderbouwen naar de fiscus toe. Het bedrijf vertelt Webwereld al acht maanden dat het nog overleg met de Belastingdienst voert.
Een tipgever wees Webwereld erop dat de reisbewegingen niet voor de fiscale administratie nodig zijn. Hij wees erop dat facturen de basis van een administratie vormen en dat bijvoorbeeld in de telecomindustrie niet de losse telefoongesprekken maar de totalen van belang zijn voor afrekening tussen de bedrijven en met de klanten. Desgevraagd bevestigen medewerkers van telecombedrijven dit.
Werkgevers verantwoordelijk voor administratie
Navraag bij het Ministerie van Financiën leert dat reisbewegingen zeven jaar lang bewaard moeten worden, maar niet door Trans Link Systems. Werkgevers die reiskosten vergoeden moeten hun administratie onderbouwen met een overzicht van gemaakte reizen. Dat is nu ook al zo voor papieren kaartjes of registratie van autoritten.
Omdat de OV-chipkaart eigenlijk onvoldoende bewijs levert zouden de bonnetjes niet gelden. Maar in een besluit van de Belastingdienst wordt dat probleem verholpen door het uitprinten overzichten van vervoerders toch goed te keuren.
"Ik keur goed dat door of vanwege het vervoerbedrijf gemaakte overzichten van transacties met de OV-chipkaart worden gelijkgesteld met vervoerbewijzen voor de overhandigingsplicht ingevolge de Wet LB", schrijft J. Thunnissen, directeur-generaal Belastingdienst. Een voorlichter verduidelijkt: "De werknemer heeft een overhandigingsplicht aan zijn werkgever. De werkgever heeft een bewaarplicht voor de vervoerbewijzen."
OV-chipkaart website
Trans Link heeft nu al een website om overzichten op te vragen en vervolgens af te drukken. Wie zich registreert kan volgens een zegsvrouw Jannemieke Zandee gedurende anderhalf jaar de transacties teruglezen. Daarna zijn ze niet meer online beschikbaar.
Het bedrijf zegt nog steeds in overleg te zijn met de Belastingdienst over wat er nou precies bewaard moet worden, maar denkt dat ze toch de reisgegevens zeven jaar lang moeten bewaren.
Problemen met privacy wetgeving
De discussie over de noodzaak is belangrijk, omdat de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen opslag toestaat als de verwerking noodzakelijk is. Wanneer dat niet het geval is dan is langdurige opslag niet toegestaan.
Trans Link heeft meer ingewikkelde discussies te voeren, want niet iedere reis is een betaalde rit. Bezitters van een abonnement betalen voor al hun reizen. Zij genereren transacties met een waarde van nul euro, waardoor er geen noodzaak is ook die gegevens jaren te bewaren.
CBP deal met NS
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een overeenkomst met de Nederlandse Spoorwegen over het verwerken van gegevens. In de brief aan de staatssecretaris vroeg het CBP hulp om de kwestie met de fiscus sneller op te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |