Als je 3,20 m lang bent misschien wel. Een normaal mens kan die schermen goed zien.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ja die schermen waar je je in een onmogelijk vorm moet wringen om het even snel voorbij te zien schieten samen met je huidige saldo.![]()
Mja, als jij pas later je aanmeldt om gegevens in te zien is dat niet het probleem van de OV chipkaart maar van jou.quote:Wel makkelijk om te zeggen dat ik er over klaag maar niet ingaan op het argument waarom ik mijn eigen gegevens niet te zien kan krijgen terwijl men ze wel bijhoudt voor diezelfde belastingdiens volgens jou.![]()
Nou nee hoor, die 7 jaar is een standaard termijn.quote:Verder kan ik me goed voorstellen dat die gegevens 1 jaar beschikbaar blijven maar 7 jaar is van een totaal andere orde.
Ow ik kan me nog geklaag van jou herinneren dat je in Amsterdam moest gaan reizen. Ik kan niet ruiken dat je in Tilburg woont.quote:Zoveel metro stations zijn er niet in tilburg.![]()
Blijf je constant aan het reizen dan? Nooit een eindpunt of beginpunt waar je even 2 minuten over hebt?quote:Verder ga ik niet tijdens een reis met krappe overstappen nog tussentijds naar automaten lopen om te controleren of een systeem wat in principe feilloos zou moeten functioneren, dit wel of niet doet.
Dat online kijken van oude reisgegeven gaat volgens mij niet meer werken als je de eerder geciteerde stukje leest. Aangezien ze de gegeven wel bijhouden is dat natuurlijk ook te bizar voor woorden.quote:Op zondag 27 juni 2010 11:54 schreef 29-11 het volgende:
[..]
voor jou zijn er 4 opties
1. Je wacht een week en kijkt online
2. Je gaat telkens naar een NS automaar
3. Je gaat elke dag naar Omgeving Rotterdam naar een RET automaat
4. Je gaat elke dag naar omgeving Amsterdam naar een GVB automaat
![]()
![]()
![]()
Dus TLS mag de meest bizar moelijke producten en voorwaarden bedenken en dan het probleem zogenaamd bij de klanten neerleggenquote:Op zondag 27 juni 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, als jij pas later je aanmeldt om gegevens in te zien is dat niet het probleem van de OV chipkaart maar van jou.
Weer een goed voorbeeld dat je je niet goed op de hoogte stelt van de werking van de kaart maar er wel allerlei kritiek op hebt, achteraf.
Ach, jij verwacht gewoon teveel dingen. En als TLS daar niet aan voldoet bestempel je dat meteen als klantonvriendelijkheid.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus TLS mag de meest bizar moelijke producten en voorwaarden bedenken en dan het probleem zogenaamd bij de klanten neerleggenDat bedoel ik dus met klantvriendelijkheid die hier totaal ontbreekt.
Het kan. Maar dan zou iemand anders waarschijnlijk gaan klagen dat die gegevens pas getoond mogen worden vanaf het moment dat je je aanmeldt.quote:Aangezien TLS mijn reis gegevens toch wel heeft om het geld tussen de ovbedrijven te verdelen en ik op de site vanallerlei farce dingetjes moet aanklikken om mijn "privacy" te waarborgen, kan men ook een klik dingetje maken toegang tot je oude gegevens krijgen.
Ow ik verwacht teveel.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:10 schreef VancouverFan het volgende:
Ach, jij verwacht gewoon teveel dingen. En als TLS daar niet aan voldoet bestempel je dat meteen als klantonvriendelijkheid.
Dat schrijf ik toch ook dat het een aparte vink is die kan de klant dan zelf aanvinken, en hiermee de farce ophouden dat je nog wat privacy hebt, terwijl wij weten dat die gegevn etr toch wel al zijn.quote:Het kan. Maar dan zou iemand anders waarschijnlijk gaan klagen dat die gegevens pas getoond mogen worden vanaf het moment dat je je aanmeldt.
Mja, jouw argumenten waarom ze die geschiedenis wel zouden moeten laten zien, zijn ook niet bepaald overtuigend. Zeker niet voor mensen die al maanden lopen te zeiken dat hun privacy in gevaar is.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ik verwacht teveel.Nou nou wat een sterk argmunt om vast te blijven houden dat er geen geschiedenis met terug werkend kracht getoond zou hoeven te worden kunnen voor klanten.
Zou kunnen. Daar hebben ze blijkbaar niet voor gekozen.quote:Dat schrijf ik toch ook dat het een aparte vink is die kan de klant dan zelf aanvinken, en hiermee de farce ophouden dat je nog wat privacy hebt, terwijl wij weten dat die gegevn etr toch wel al zijn.
http://www.veolia-transpo(...)Brabant/ovchipkaart/quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, veolia West Brabant gaat volgende week gebruik maken van de ov-chip. Die kastjes hangen al in de bus, studenten gebruiken ze al. Maar waar vind ik de tarieven? 9292ov.nl houdt zich van de dommen, OV-chipkaart.nl verwijst naar Veolia-Transport.nl en Veolia-Transport.nl stuurt je weer door naar OV-chipkaart.nl. Dat het opstaptarief 78 cent is weet ik inmiddels, maar de kilometerprijs....
De OV-chip heeft potentie om een goed betaalsysteem te worden. Maar dat zal nog een lange weg zijn.
heb je ook niets aan, tenzij jij gaat meten hoeveel km je onderweg bent.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, veolia West Brabant gaat volgende week gebruik maken van de ov-chip. Die kastjes hangen al in de bus, studenten gebruiken ze al. Maar waar vind ik de tarieven? 9292ov.nl houdt zich van de dommen, OV-chipkaart.nl verwijst naar Veolia-Transport.nl en Veolia-Transport.nl stuurt je weer door naar OV-chipkaart.nl. Dat het opstaptarief 78 cent is weet ik inmiddels, maar de kilometerprijs....
De OV-chip heeft potentie om een goed betaalsysteem te worden. Maar dat zal nog een lange weg zijn.
Mijn argument was dat zzp'ers die met het ov reizen die reisgegevens moeten overhandigen aan de belastingdients. En wanneer men zich ook niet meteen voor de OV-chipkaart site zelf heeft aangemeld kan dat dadelijk niet meer. Dat argument wordt nergens onderuit gehaald. Dat ik zorgen heb over mijn privacy staat buiten deze discussie om oude gegevens wel weer terug te kunnen zien na het moment dat je je voor de ov-chipsite aanmeld.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:19 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, jouw argumenten waarom ze die geschiedenis wel zouden moeten laten zien, zijn ook niet bepaald overtuigend. Zeker niet voor mensen die al maanden lopen te zeiken dat hun privacy in gevaar is.
15 miljoenmensen met het ov ik geloof er weinig van en met een gedrocht als deze kaart waardoor het reizen met ov voor velen duurder wordt, worden het alleen nog maar minder.quote:Zou kunnen. Daar hebben ze blijkbaar niet voor gekozen.
Jammer voor je. Ze kunnen toch geen systeem maken waar 15 miljoen mensen allemaal uitermate blij mee zijn.
het leuke is dat dat sowieso niet al je ritten op OVchipkaart.nl komen.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat online kijken van oude reisgegeven gaat volgens mij niet meer werken als je de eerder geciteerde stukje leest. Aangezien ze de gegeven wel bijhouden is dat natuurlijk ook te bizar voor woorden.
Mja, als je als ZZP'er moet declareren, dan moet je zorgen dat je meteen bonnetjes krijgt. En niet een paar maanden later.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn argument was dat zzp'ers die met het ov reizen die reisgegevens moeten overhandigen aan de belastingdients. En wanneer men zich ook niet meteen voor de OV-chipkaart site zelf heeft aangemeld kan dat dadelijk niet meer. Dat argument wordt nergens onderuit gehaald. Dat ik zorgen heb over mijn privacy staat buiten deze discussie om oude gegevens wel weer terug te kunnen zien na het moment dat je je voor de ov-chipsite aanmeld.![]()
Yeah right. Weer allerlei aannames van je.quote:15 miljoenmensen met het ov ik geloof er weinig van en met een gedrocht als deze kaart waardoor het reizen met ov voor velen duurder wordt, worden het alleen nog maar minder.
quote:Op zondag 27 juni 2010 12:32 schreef VancouverFan het volgende:
Mja, als je als ZZP'er moet declareren, dan moet je zorgen dat je meteen bonnetjes krijgt. En niet een paar maanden later.
Als ik iets voor de zaak koop vraag ik ook meteen een bonnetje en verwacht ik niet dat ze dat 3 maanden later nog tevoorschijn kunnen toveren.
Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.quote:Feit blijft dat er altijd wel iemand wat te klagen zal hebben over het systeem.
het is te belachelijk voor woorden die argumenten van VFquote:Op zondag 27 juni 2010 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus de ZZP'er mag na elke reis een uitdraai maken van die digitale gegeven. Hoezo omslachtig. Het zou toch juist makkelijker worden met de ov-chip kaart.
[..]
Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.
Nee je moet je meteen opgeven op die site of 1 keer in de 10 reizen een uitdraai laten maken.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus de ZZP'er mag na elke reis een uitdraai maken van die digitale gegeven. Hoezo omslachtig. Het zou toch juist makkelijker worden met de ov-chip kaart.
Nee dat vind ik niet bizar.quote:Er zal altijd wel iemand iets te klagen hebben. Maar jij moet toch ook toegeven dat het te bizar voor woorden is dat men een systeem heeft waarbij wel alles wordt bijgehouden maar je als gebruiker geen inzage in je eigen reis gegevens hebt voor het moment dat je je aangemeld hebt op de ov-chipkaart site.
De meeste bedrijven zijn heel bereidwillig en willen dan best voor je in het systeem duiken om een oude bon opnieuw uit te printen is mijn ervaring in ieder geval. Maar bij deze monopolisten moeten we het heel normaal vinden.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
Niet na 3 maanden aan komen kloppen of ze even alle gegevens laten zien. Elk bedrijf zou je uitlachen als je achteraf ineens om bonnetje komt vragen.
Tja, elke bedrijf dat spullen op naam verkoop moet die gegevens bewaren. Dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal in hun administratie gaan duiken omdat jij te lui was om meteen om een bonnetje te vragen.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste bedrijven zijn heel bereidwillig en willen dan best voor je in het systeem duiken om een oude bon opnieuw uit te printen is mijn ervaring in ieder geval. Maar bij deze monopolisten moeten we het heel normaal vinden.
Wanneer het bedrijf mij zou uitlachen is de kans een stuk kleiner geworden dat ik ooit nog terug kom bij hun.
Verder gaat de vergelijking met een bon uitprinten totaal niet op, want het gaat om het tonen van mijn persoonlijke reisgegeven die men toch in de database heeft staan.
Net ging het nog over een reserve bonnetje, en nu gaat het erover dat ik meteen het bonnejte had moeten vragen. De kaartjes van de NS waren automatisch je bonnetjes voro de BD, aangezien die kaartejs verdwenen zijn moeten de reizigers die dingen willen gaan declareren dus veel meer moeite gaan doen om het van hun werkgever terug te krijgen. Dan wordt de keus voor de auto weer makkelijker.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
Tja, elke bedrijf dat spullen op naam verkoop moet die gegevens bewaren. Dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal in hun administratie gaan duiken omdat jij te lui was om meteen om een bonnetje te vragen.
Ja het is echt een probleem wat ikzelf veroorzaakt heb.quote:Het is wel grappig om te zien dat een probleem wat jij veroorzaakt bij andere deponeert en niet bij jezelf denkt " misschien had ik meteen om een bonnetje moeten vragen".
Nou het is echt zoveel moeite om je 1 keer aan te melden voor de OV chipkaart site en dan 1 keer per maand een uitdraai te makenquote:Op zondag 27 juni 2010 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net ging het nog over een reserve bonnetje, en nu gaat het erover dat ik meteen het bonnejte had moeten vragen. De kaartjes van de NS waren automatisch je bonnetjes voro de BD, aangezien die kaartejs verdwenen zijn moeten de reizigers die dingen willen gaan declareren dus veel meer moeite gaan doen om het van hun werkgever terug te krijgen. Dan wordt de keus voor de auto weer makkelijker.
Stel je niet zo aan man.quote:Ja het is echt een probleem wat ikzelf veroorzaakt heb.Alleen maar door het feit dat ik niet elke willekeurig en totaal nutteloos gekozen regeltje van TLS& de rest van de vervoerders niet meteen heb nagelezen.
![]()
Het systeem heeft wel wat functionaliteit. Als je je op tijd aanmeldtquote:Het is GVD geen hypotheek die ik afsluit.
Ik mag toch gewoon wel wat functionaliteit van zo'n systeem verwachten. En ook dat ik mijn gegevens wanneer ik me later voor de mijn-ov-chip aanmeld toch nog de eerder gemaakt reisbewegingen en transacties zichtbaar kan krijgen. Desnoods met een extra mailtje, maar ik ga me niet eens wagen om iets te bewegen aan de loden kast van TLS want de muur waar je daarna naartoe gestuurd is zo hard.
Je mag toch minimaal verwachten dat er van te voren flink wordt nagedacht over een implementatie, hetgene wat hier amper gebeurd is. Mensen uit de praktijk zijn er nauwelijks bij betrokken geweest, tijd is er amper ingestoken. Zie de problemen die er nu zijn.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus jij verlangt van de OV chipkaart dat die vlekkeloos werkt maar weet dat dat eigenlijk niet kan. Lekker onrealistische eisen stellen dus.
[..]
Hint: ga eens onderzoek doen, ik zou zeggen begin eens even op Schiphol, de Rotterdamse haven, Douane systemen. Ga eens kijken op de site van de IATA, wereldwijde elektronische systemen zijn ingevoerd, geheim? Goed nadenken over wat je gaat doen, de gebruiker centraal zetten en zoveel mogelijk scenario's langsgaan.quote:En welke garantie heb je nu dat die KM heffing probleemloos wordt ingevoerd en dat iedereen meteen weet hoe het werkt?
Daarbij is er bij de KM heffing wel wat minder moeite nodig dan bij de OV chipkaart. Bij de KM heffing hoef je niet in en uit te checken.
[..]
En het is ook een feit dat er nog nooit eerder een zo groot systeem landelijk is ingevoerd bij allerlei verschillende bedrijven. Logisch dat er dan meer kinderziektes zijn.
[..]
Er is maar een soort reiziger dat geen problemen heeft en daar scherm jij continu mee. De enkele reiziger die van a naar b reist zonder over te stappen. Alle andere soorten hebben minimaal 1 probleem.quote:Mijn meerdere
Dat jij er ook al van overtuigd ben dat ik dit als betaalde baan doen zegt wel veel. Hilarisch dat het voor sommige mensen onvoorstelbaar is dat mensen geen kritiek hebben op de OV chipkaart. Geeft ook aan hoe bekrompen die mensen dan zijn...
Begrijpend lezen was je vak zeker niet op de basisschool, was ‘t? Zal ik het even uitleggen dan? Je bent zo bezig met die kaart de beschermen dat het je geesteskindje lijkt of dat je leven er van af hangt. Je lijkt er voor betaald te worden om hier te posten.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is zo wel duidelijk dat jij totaal niet goed in kunt schatten wat de realiteit is. Als jij uit mijn reacties meent op te maken dat het alleen maar om propaganda bedoeld is, is er toch echt wat mis met jouw beoordelingsvermogen.
OMG. Jij heb echt geen pap gegeten van het woord 'praktijk'. Ik dacht het al maar nu weet ik het zeker.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee je moet je meteen opgeven op die site of 1 keer in de 10 reizen een uitdraai laten maken.
Niet na 3 maanden aan komen kloppen of ze even alle gegevens laten zien. Elk bedrijf zou je uitlachen als je achteraf ineens om bonnetje komt vragen.
[..]
Nee dat vind ik niet bizar.
Zie bovengenoemde reden.
Nogmaals, dat zijn meningen. Geen feiten.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je mag toch minimaal verwachten dat er van te voren flink wordt nagedacht over een implementatie, hetgene wat hier amper gebeurd is. Mensen uit de praktijk zijn er nauwelijks bij betrokken geweest, tijd is er amper ingestoken. Zie de problemen die er nu zijn.
Nou doei dan maarquote:Hint: ga eens onderzoek doen, ik zou zeggen begin eens even op Schiphol, de Rotterdamse haven, Douane systemen. Ga eens kijken op de site van de IATA, wereldwijde elektronische systemen zijn ingevoerd, geheim? Goed nadenken over wat je gaat doen, de gebruiker centraal zetten en zoveel mogelijk scenario's langsgaan.
Jij mag ook wel eens nadenken voordat je wat uitkraamt op je toetsenbord. Het laat precies zien wat voor een stuk onbenul je bent.
Normaal niet, het is echter voorgekomen dat het wel moet, je kan dit controleren bij een ophaalpunt door de inhoud van je producten te bekijken. Daar hoort te staan tot wanneer je studentenreisrecht geldig is.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien een vraag die al 1000x gesteld is, maar moet de OV-chipkaart voor aanvang van het nieuwe schooljaar weer opnieuw worden opgeladen met een week-abbo?
Zeg droeftoeter, als je je eigen links al niet eens meer snapt, wat verwacht je dan nog van ons?quote:Op zondag 27 juni 2010 11:44 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Kom dan eens met bewijs dat het niet 7 jaar bewaard hoeft te worden. Belastingdienst zegt duidelijk van wel.
Let op: ondernemer, dus niet reiziger.quote:Hoe lang moet u uw administratie bewaren?
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht).
Apart dat ze reisgegevens hier niet noemen.quote:Wij streven echter naar zo min mogelijk administratieve lasten en hanteren soms kortere bewaartermijnen. Hoe lang u uw administratie moet bewaren, hangt af van het belang dat wij hebben bij de verschillende soorten gegevens in uw administratie. Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Daarbij moet u denken aan:
* het grootboek
* de debiteuren- en crediteurenadministratie
* de voorraadadministratie
* de in- en verkoopadministratie
* de loonadministratie
De basisgegevens moeten 7 jaar bewaard blijven. Na deze termijn vragen wij deze gegevens niet meer bij u op.
Dus, waarom 'denk' jij dat die gegevens 7 jaar bewaard zouden moeten worden? Welke informatie heb je daarvoor, welke link?quote:7 jaar centrale opslag OV-reisgegevens niet nodig
Gepubliceerd: Maandag 17 november 2008 /// Auteur: Brenno de Winter
Langdurige centrale opslag van alle reisdata van de OV-chipkaart is overbodig. Trans Link Systems dacht dat de fiscus dit verplichtte, maar dat is niet het geval. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Webwereld aan de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën wie nou precies wat voor hoe lang moet bewaren.
Noodzakelijk voor fiscus
Op dit moment slaat het systeem van Trans Link Systems alle reisbewegingen van mensen in een centrale database op. De informatie daarin wordt zeven jaar lang bewaard om de financiële administratie te onderbouwen naar de fiscus toe. Het bedrijf vertelt Webwereld al acht maanden dat het nog overleg met de Belastingdienst voert.
Een tipgever wees Webwereld erop dat de reisbewegingen niet voor de fiscale administratie nodig zijn. Hij wees erop dat facturen de basis van een administratie vormen en dat bijvoorbeeld in de telecomindustrie niet de losse telefoongesprekken maar de totalen van belang zijn voor afrekening tussen de bedrijven en met de klanten. Desgevraagd bevestigen medewerkers van telecombedrijven dit.
Werkgevers verantwoordelijk voor administratie
Navraag bij het Ministerie van Financiën leert dat reisbewegingen zeven jaar lang bewaard moeten worden, maar niet door Trans Link Systems. Werkgevers die reiskosten vergoeden moeten hun administratie onderbouwen met een overzicht van gemaakte reizen. Dat is nu ook al zo voor papieren kaartjes of registratie van autoritten.
Omdat de OV-chipkaart eigenlijk onvoldoende bewijs levert zouden de bonnetjes niet gelden. Maar in een besluit van de Belastingdienst wordt dat probleem verholpen door het uitprinten overzichten van vervoerders toch goed te keuren.
"Ik keur goed dat door of vanwege het vervoerbedrijf gemaakte overzichten van transacties met de OV-chipkaart worden gelijkgesteld met vervoerbewijzen voor de overhandigingsplicht ingevolge de Wet LB", schrijft J. Thunnissen, directeur-generaal Belastingdienst. Een voorlichter verduidelijkt: "De werknemer heeft een overhandigingsplicht aan zijn werkgever. De werkgever heeft een bewaarplicht voor de vervoerbewijzen."
OV-chipkaart website
Trans Link heeft nu al een website om overzichten op te vragen en vervolgens af te drukken. Wie zich registreert kan volgens een zegsvrouw Jannemieke Zandee gedurende anderhalf jaar de transacties teruglezen. Daarna zijn ze niet meer online beschikbaar.
Het bedrijf zegt nog steeds in overleg te zijn met de Belastingdienst over wat er nou precies bewaard moet worden, maar denkt dat ze toch de reisgegevens zeven jaar lang moeten bewaren.
Problemen met privacy wetgeving
De discussie over de noodzaak is belangrijk, omdat de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen opslag toestaat als de verwerking noodzakelijk is. Wanneer dat niet het geval is dan is langdurige opslag niet toegestaan.
Trans Link heeft meer ingewikkelde discussies te voeren, want niet iedere reis is een betaalde rit. Bezitters van een abonnement betalen voor al hun reizen. Zij genereren transacties met een waarde van nul euro, waardoor er geen noodzaak is ook die gegevens jaren te bewaren.
CBP deal met NS
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een overeenkomst met de Nederlandse Spoorwegen over het verwerken van gegevens. In de brief aan de staatssecretaris vroeg het CBP hulp om de kwestie met de fiscus sneller op te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |