quote:In het Nederlandse leger worden de meeste korporaals tot de manschappen gerekend. Korporaals bij de marine worden echter tot de onderofficieren gerekend. Een korporaal van de nautische dienst bij de marine kwartiermeester genoemd. [1] Bij het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) heette de inlandse korporaal gewoon 'korporaal', terwijl de Europese korporaal 'brigadier' werd genoemd.
Klopt.. Onderofficier = sgt.quote:Op maandag 7 juni 2010 13:10 schreef viezerdt het volgende:
Ik ben nog altijd in de veronderstelling dat onderofficier vanaf de rang sgt is ?
Bij de land- en luchtmacht klopt dit inderdaad.quote:Op maandag 7 juni 2010 13:10 schreef viezerdt het volgende:
Ik ben nog altijd in de veronderstelling dat onderofficier vanaf de rang sgt is ?
zo word er onderscheid gemaakt wat betreft de verblijven bij de KM.quote:Op maandag 7 juni 2010 14:09 schreef Maitje het volgende:
Dit vond ik:
De rangen van onderofficier zijn in de Nederlandse krijgsmacht:
Manschappen
-> Manschappenverblijf
- Sergeant(KM) sergeant der eerste klasse (KL, KLu), wachtmeester der eerste klasse (Kmar)
- Sergeant majoor (KL ,KLu ,KM) opperwachtmeester (Kmar)
- adjudant (KL, KLu, KM, Kmar).
Ooff OC ->. Gouden bal op KM-basis
Pardon??? Niet als regelnummer??? Ik zal je uit die droom helpen, bijna elke kpl bij de kl is plaatsvervanger (ja ook op papier) Uitgezonderd zijn de functie kpls die bv een dubbelfunctie hebben of chauffeur rupsvoertuig oid zijn. Zo is bv de kpl breedterichter bij de veldartillerie plaatsvervangend stuks/ groepscommandant en geeft dus leiding aan het geheel als de commandant er niet is.quote:Op maandag 7 juni 2010 12:00 schreef Rave_NL het volgende:
Ja, dus wel, dat leg ik net uit. Want een korporaal van ons, zelfs een horizontale instromer, is korporaal met een onderofficiersopleiding van rond de 2 jaar, en doorstromers rond 1 jaar. Onderofficiersopleiding, dus absoluut geen manschap meer. Vandaar dat zij plaatsnemen in het korporaalsverblijf, als zijnde Junior NCO verblijf. Een landmachtkorporaal kan leidinggevende zijn als zijnde plaatsvervanging, maar niet als regelnummer.
Als iemand mij kan en vertellen hoe dat precies werkt graag, want ik ga het niet nog een keer vragen.
Wacht ff, wie ziet de kpl kl/ klu niet voor kpl aan??? Jij bent van mening dat het manschappen zijn.quote:Ja? Nou wij hebben ook korporaals die de veertig aantikken, en ja, die nemen gewoon plaats in het korporaalsverblijf.
Maar bedankt dat je het woord "behandeld" gebruikt want volgens mij sla je daarmee precies de spijker op zijn kop.
Jij brengt het alsof een kpl dus minderwaardig is, een paria. Terwijl korporaals bij ons gerespecteerde onderofficieren zijn die als rechterhand van de sergeant fungeerd als 2IC. Precies diezelfde functie als een sgt ten opzichte van een sgt-1 heeft. Toch blijf je het brengen als "maar een korporaal" terwijl dat in onze bevelvoering gewoon niet is.
Niets nieuws onder de zon, dat gebeurt bij ons ook.quote:Als iemand is aangewezen als plaatsvervangend commandant, of het nu een sld1, kpl van de landmacht is of een andere Marn1, dan ben ik professioneel genoeg om hem dan als direct leidinggevende te zien en te behandelen. Als ik met een clubje van 4 man op pad ga zonder ooff wordt er één vent aangewezen als zijnde baasje. Verder geen discussie.
Nee dat hoef je niet, en daar gaat de hele discussie ook niet over.quote:Moet ik nu echt serieus gaan uitleggen waarvoor de gescheiden verblijven zijn?
Zijn de argumenten op?quote:Klopt, en het bevalt me prima. Wij zijn een stelletje politiek incorrecte teringlijers, en ik hoop dat nog heel lang gaat blijven..
Ja ik ken het, dat heeft hier weinig mee te maken.quote:Ken je dat verhaal van dat randstadgezin in dat kleine dorpje in Drenthe met die schietvereniging?
Nope, uit het Koninklijk besluit:quote:Op maandag 7 juni 2010 13:10 schreef viezerdt het volgende:
quote:Onderofficieren KL
14. adjudant-onderofficier
15. sergeant-majoor/ opperwachtmeester
16. sergeant der eerste klasse/wachtmeester der eerste klasse
17. sergeant
18. korporaal der eerste klasse
19. korporaal
Yes pleasequote:Op maandag 7 juni 2010 15:21 schreef Maitje het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie dit als reclame staan hier op Fok!!![]()
Iemand interesse?
Zoals al gezegd, pak het koninklijk besluit er bij, en wow die is al gepost. Korporaal is defensiebreed een onderofficier. Wikipedia is wrong!quote:Op maandag 7 juni 2010 14:09 schreef Maitje het volgende:
Dit vond ik:
De rangen van onderofficier zijn in de Nederlandse krijgsmacht:
- Korporaal(KM) sergeant (KL, KLu), wachtmeester (Kmar)
- Sergeant(KM) sergeant der eerste klasse (KL, KLu), wachtmeester der eerste klasse (Kmar)
- Sergeant majoor (KL ,KLu ,KM) opperwachtmeester (Kmar)
- adjudant (KL, KLu, KM, Kmar).
Dit komt van het koninklijk besluit..
Bron: http://nl.wikipedia.org/w(...)erlandse_Krijgsmacht
Psst, Rave, niet waar.. AGAINquote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Bij de land- en luchtmacht klopt dit inderdaad.
Bij de Kmar is dit wachtmeester.
Bij de marine is dit korporaal.
Een sergeant der Mariniers is NATO rang OR-5, samen met een Sergeant-1, wachtmeester-1.quote:
Zullen we stanag 2116 erbij pakken?quote:Op maandag 7 juni 2010 15:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Een sergeant der Mariniers is NATO rang OR-5, samen met een Sergeant-1, wachtmeester-1.
Jah want jullie missen het SGT1 rang. Jullie indeling is wat dat betreft wat anders. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat een korporaal bij alle onderdelen een oof is.quote:Op maandag 7 juni 2010 15:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Een sergeant der Mariniers is NATO rang OR-5, samen met een Sergeant-1, wachtmeester-1.
De KM heeft simpelweg geen equivalent van een korporaal of sgt...
quote:Op maandag 7 juni 2010 16:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zullen we stanag 2116 erbij pakken?
[ afbeelding ]
Op basis hiervan rest mij niets anders dan mijn woorden terug te nemen. Ik was er altijd van overtuigd dat een korporaal bij de clas een manschap was, aangezien ze geen enkele vorm van onderofficiersopleiding hebben genoten met uitzondering dus van die leidinggevende Kpl-1.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:23 schreef Esses het volgende:
[..]
Jah want jullie missen het SGT1 rang. Jullie indeling is wat dat betreft wat anders. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat een korporaal bij alle onderdelen een oof is.
quote:Op maandag 7 juni 2010 18:00 schreef Lightning_NL het volgende:
JEEEEEEEEEEEEEEEEEZUS
Wat een gelul over korporaal dit, korporaal dat.
Lekker fucking boeiend.
nog geneukt?quote:Op maandag 7 juni 2010 18:00 schreef Lightning_NL het volgende:
JEEEEEEEEEEEEEEEEEZUS
Lekker fucking boeiend.
Klopt, een onderofficier is niet altijd leidinggevend. heb je overigens foto's van die barrathea? Ik heb die volgens mij gewoon nog nooit gezien.quote:Op maandag 7 juni 2010 17:28 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
[..]
Op basis hiervan rest mij niets anders dan mijn woorden terug te nemen. Ik was er altijd van overtuigd dat een korporaal bij de clas een manschap was, aangezien ze geen enkele vorm van onderofficiersopleiding hebben genoten met uitzondering dus van die leidinggevende Kpl-1.
Wij missen overigens geen sgt-1, maar een marinier 1 oude categorie (die overigens wel bestaat maar in de vorm van uiterlijke verfraaiing van het barrathea, en niet in rang.
Zo wordt een oudere marinier 1e klas na het volgen van een onderofficiersopleiding 'slechts' gepromoveerd tot korporaal, om daarna na dienstjaren en ervaring door te groeien tot sergeant en hoger (zoals een onderofficier na het volgen van de KMS als sgt begint en doorgroeit naar sgt-1 en hoger)..
Hoi! Ja, best een fijne dag geweest, beetje druk. Maar toch lekker veel dingen geregeld. En jij?quote:
Net zo boeiend als schoenen poetsen.quote:Op maandag 7 juni 2010 18:00 schreef Lightning_NL het volgende:
JEEEEEEEEEEEEEEEEEZUS
Lekker fucking boeiend.
Heeft best lang geduurd danquote:Op zondag 6 juni 2010 23:27 schreef EllaN het volgende:
[..]
Ik zie nu pas jouw Starship Troopers signature!
Het anker op de witte pet is erop gestikt, de zwarte band daarvan is met reliëf ipv glad, en hij heeft handschoenen.quote:Op maandag 7 juni 2010 18:09 schreef Esses het volgende:
[..]
Klopt, een onderofficier is niet altijd leidinggevend. heb je overigens foto's van die barrathea? Ik heb die volgens mij gewoon nog nooit gezien.
ik ben kapot..quote:Op maandag 7 juni 2010 18:10 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Jazeker.
Net weekend geweest he?
En jij dan?
Foto plzquote:Op maandag 7 juni 2010 18:38 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Het anker op de witte pet is erop gestikt, de zwarte band daarvan is met reliëf ipv glad, en hij heeft handschoenen.
Minieme verschillen, maar is ook meer voor ingewijden...
quote:Op maandag 7 juni 2010 18:00 schreef Lightning_NL het volgende:
JEEEEEEEEEEEEEEEEEZUS
Lekker fucking boeiend.
ik ben dus ook jou vriendje sta der ook inquote:Op zondag 6 juni 2010 21:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wtf... waarom staat Rommel niet meer op 1...
[..]
Ja boeiend. Als je korporaal bent doet dit er wel degelijk toe. Maar laat ik maar geen verhaal over het fenomeen "meerdere" zijn ophangen. Gaan ze toch niet waarderenquote:
Ik herinner me een topic met als onderwerp of iemand meerdere is van anderen. Ging niet helemaal vlotjes toen tochquote:Op maandag 7 juni 2010 19:25 schreef Esses het volgende:
[..]
Ja boeiend. Als je korporaal bent doet dit er wel degelijk toe. Maar laat ik maar geen verhaal over het fenomeen "meerdere" zijn ophangen. Gaan ze toch niet waarderen
quote:Op maandag 7 juni 2010 19:19 schreef EllaN het volgende:
[..]
SST het is net voorbij. Ga het nou niet aanwakkeren!
Daarom zeg ik gaan ze toch niet waarderen xD Ze hebben zelf niet door hoe het werkt... maar toch xDquote:Op maandag 7 juni 2010 19:28 schreef EllaN het volgende:
[..]
Ik herinner me een topic met als onderwerp of iemand meerdere is van anderen. Ging niet helemaal vlotjes toen toch?
quote:
Nou....quote:Op maandag 7 juni 2010 20:13 schreef EllaN het volgende:
Het is weer maandag. Wat staat iedereen te wachten deze week?
Beladen/ voorbereiding Elite.quote:Op maandag 7 juni 2010 20:13 schreef EllaN het volgende:
Het is weer maandag. Wat staat iedereen te wachten deze week?
Aaah heel veel succes dan! Gaat je lukkenquote:Op maandag 7 juni 2010 20:17 schreef Maitje het volgende:
[..]
![]()
[..]
Nou....![]()
Ik heb morgen PVB (Proeven van bekwaamheid), zoals de meeste luitjes hier ondertussen wel weten studeer ik nu voor paraveterinair (dierenartsassistente) en morgen moet ik dus laten zien dat ik het ook echt ben! Van half 9 tot 5 uur ofzo moet ik werken in een nagesynchroniseerde praktijk werken...
Woensdagochtend, moet ik mijzelf verantwoorden waarom ik bepaalde "dingen" heb gedaan...
En hopelijk krijg ik dan in de middag te heuren of ik geslaagd ben.. of heb gefaald..![]()
Als ik zak.. ga ik heul heul heul hard huilen!
En jij dan EllaN?
Leuke lesjes? Of slaaplesjesquote:
Ziet er gaaf uit! Wat voor soort dingen moet je dan voorbereiden? Ik ben niet zo thuis in luchtmacht electronic warfarequote:Op maandag 7 juni 2010 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beladen/ voorbereiding Elite.
Impressie Elite 2008 (vorig jaar is de oefening niet doorgegaan):
http://www.fencecheck.com/content/index.php?title=ELITE_2008
Nee, ik ben niet van de luftwaffe
Zorgen dat mijn spullen inzetbaar zijn en dat alles beladen is.quote:Op maandag 7 juni 2010 20:31 schreef EllaN het volgende:
Ziet er gaaf uit! Wat voor soort dingen moet je dan voorbereiden? Ik ben niet zo thuis in luchtmacht electronic warfare.
Haha ok.. Wanneer vindt het plaats? Laat maar ik zie het al.quote:Op maandag 7 juni 2010 20:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zorgen dat mijn spullen inzetbaar zijn en dat alles beladen is.
En je mats?quote:Op maandag 7 juni 2010 20:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zorgen dat mijn spullen inzetbaar zijn en dat alles beladen is.
Is bij Elite niet echt nodig... Luftwaffe oefening he, aan bier, chips, bbq, zwembaden en vertier geen gebrek!quote:
quote:Op maandag 7 juni 2010 21:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is bij Elite niet echt nodig... Luftwaffe oefening he, aan bier, chips, bbq, zwembaden en vertier geen gebrek!
Neuh, zelfs niet misschien, maar ik denk dat het wel zou wennen..quote:Op maandag 7 juni 2010 21:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hmmm, heb alweer teveel gezegd, nu komen de marns volgend jaar ook...
Daar ben ik niet bang voor, de TL'ers doen op Kreta ook altijd goed mee!quote:Op maandag 7 juni 2010 21:41 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Neuh, zelfs niet misschien, maar ik denk dat het wel zou wennen..
En dan komen we er achter dat jaren lange training bij de KLu nog ergens goed voor is.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zal wel weer uitdraaien op 4 weken maagpijn door het gevolgde "dieet"
Met die training zit het wel goed, maar 3 weken lang van die witte Kaiserbrotchen en bij het ontbijt rolmopsen naar binnen werken gaat als je dat weer afgiet met bier toch zijn tol eisen als aardappel/ volkorenbroodvreter.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:45 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
En dan komen we er achter dat jaren lange training bij de KLu nog ergens goed voor is.
Als er koude schnitzel bij de lunch zit maakt dat toch weer veel goed.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met die training zit het wel goed, maar 3 weken lang van die witte Kaiserbrotchen en bij het ontbijt rolmopsen naar binnen werken gaat als je dat weer afgiet met bier toch zijn tol eisen als aardappel/ volkorenbroodvreter.
Dat zou schelen, echter ben ik met de lunch meestal op pad, ik moet het dus hebben van het ontbijt en een zelfgemaakt lunchpakketje en wat krijgen we met het diner, juist, weer kaiserbrotchen...quote:Op maandag 7 juni 2010 21:52 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Als er koude schnitzel bij de lunch zit maakt dat toch weer veel goed.
Hadden de Duitse hofmeesters dan een hekel aan je ofzo?quote:Op maandag 7 juni 2010 21:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zou schelen, echter ben ik met de lunch meestal op pad, ik moet het dus hebben van het ontbijt en een zelfgemaakt lunchpakketje en wat krijgen we met het diner, juist, weer kaiserbrotchen...
Nee, doen ze daar niet, je lupa regel je zelf tijdens het ontbijt. En je kunt 's avonds wel warm eten pakken, maar dat is van bedenkelijke kwaliteit.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:58 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Hadden de Duitse hofmeesters dan een hekel aan je ofzo?
Wij krijgen een kant en klaar pakket mee. Inclusief schnitzel.
Beter kan niet. Wat een spectakel is dat.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, doen ze daar niet, je lupa regel je zelf tijdens het ontbijt. En je kunt 's avonds wel warm eten pakken, maar dat is van bedenkelijke kwaliteit.
Neemt niet weg dat ik altijd graag naar Elite ga, het blijft een leuke oefening waar de Tornado's op kniehoogte langskomen![]()
Eén ding wat ik bij de KLu heb mogen leren is het zorgen voor goede bovendekking als er gevlogen wordt.quote:Maar de piloten moeten wel een beetje opletten wanneer ze met flares gaan strooien... in 2008 werd ik bijna door een flare geraakt, die komen best hard neer als zo'n Tornado ze op 30 meter loslaat
Altijd spectaculair om te zien idd!quote:Op maandag 7 juni 2010 22:08 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Beter kan niet. Wat een spectakel is dat.![]()
![]()
![]()
Ik hou van oefeningen als ik van uit mijn posititie in het kantoor van een vlieger kan kijken.
Soms gaat dat niet altijd.quote:Eén ding wat ik bij de KLu heb mogen leren is het zorgen voor goede bovendekking als er gevlogen wordt.
waar?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:10 schreef zipta het volgende:
Staat het HAMIL toevallig ook ergens online?
Edit: al gevonden![]()
Ik heb hier: HB 2-1352 , eerste drukquote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:38 schreef AchJa het volgende:
Ik heb hem ook maar eens tevoorschijn getrokken... Ik ben bij de 4e opgave van wijziging... loop ik nu achter???
Op de website van de Natres waar alleen Natresleden bij kunnen.quote:
Ok die gegevens zal ik tzt dan wel krijgen denk ikquote:Op de website van de Natres waar alleen Natresleden bij kunnen.
Als je bij de Natres zit kan je een login aanvragenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:26 schreef Druid het volgende:
[..]
Ok die gegevens zal ik tzt dan wel krijgen denk ik
Ik had er gelopen als ik niet in een opleiding zat.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:39 schreef Lightning_NL het volgende:
Nog andere mensen hier die gepaald zijn voor de veteranendagen?
Ik ga dit jaar als bezoeker.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:39 schreef Lightning_NL het volgende:
Nog andere mensen hier die gepaald zijn voor de veteranendagen?
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:27 schreef Esses het volgende:
WTF?
Btw Rave, hoeveel weken oefening heb jij per jaar?
quote:PARA SONG
Dit onderstaande paralied werd gezongen door de paracompagnieën van het Regiment Speciale Troepen in het voormalige Ned. Oost-Indië en is waarschijnlijk overgenomen van de Engelse Para-eenheden in 1945. Onze jongste commando-opleidingen zingen dit lied ook weer uit volle borst. Het wijsje is de titelsong van de Amerikaanse western musical "Red River Rock". In Nederland uitgebracht onder de titel: "Een eenzame cowboy".
Come sit down by my side in the D.C.
Do not hasten to bid me adieu
Just remember the brave parachutist
and the job, he is willing to do.
When the red light goes on, we are ready,
for the sergeant, to shout: "Number one!"
then we all huddle up close together
and we jump through the door one by one.
When you're heading down for a landing
Jus remember your sergeant advices
"Keep your feet and your knees close together,
and you'll meet mother earth very nice.
So, boys, lift up your glasses steady
for a toast to the men of the sky
or a toast to the men, dead already
and three cheers for the next men to die
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |