http://nos.nl/artikel/160(...)p-weg-naar-gaza.htmlquote:Een vloot met pro-Palestijnse activisten is vanaf Cyprus vertrokken richting de Gazastrook. De zes schepen zijn bevoorraad met voedsel en andere humanitaire hulpmiddelen.
De organisatoren van de tocht protesteren tegen de blokkade, die inmiddels al drie jaar duurt. Israël heeft het gebied van de buitenwereld afgesloten na de machtsovername door Hamas in 2007. Ook Egypte houdt de grenzen dicht.
De organisatoren van de tocht protesteren tegen de blokkade, die inmiddels al drie jaar duurt. Israël heeft het gebied van de buitenwereld afgesloten na de machtsovername door Hamas in 2007. Ook Egypte houdt de grenzen dicht.
Zo'n achthonderd mensen maken deel uit van de vloot, onder wie journalisten, schrijvers en artiesten uit zo'n veertig verschillende landen.
Technische problemen
Het konvooi dat nu van Cyprus naar de Gazastrook vaart is een initiatief van de organisatie Free Gaza Movement. Voorop gaat een Turks schip met zeshonderd opvarenden.
Het was de bedoeling dat de vloot gisteren zou vertrekken, maar door technische problemen werd dat uitgesteld tot vandaag. Twee beschadigde boten bleven op Cyprus achter.
Blokkeren
"We zijn vastbesloten om Gaza te bereiken", zei een van de activisten. "We zijn er van overtuigd dat de belegering van Israël illegaal is. En die willen wij doorbreken."
Israël heeft al laten weten de vloot tegen te houden. "We zullen proberen om hen op een vreedzame manier tegen te houden als ze de kusten van de Gazastrook proberen te benaderen, maar als zij trachten door te varen, zullen we hen blokkeren", bevestigt de woordvoerder van de minister van Buitenlandse Zaken.
Wel zal Israël de goederen onderscheppen en die na een controle via de eigen kanalen naar de Gazastrook vervoeren. Israël noemt de vloot een propagandadaad en beweert dat er van een humanitaire crisis geen sprake is.
Teruggestuurd
Het is niet de eerste keer dat er een vloot met hulpgoederen door de zeeblokkade probeert te komen. Bij eerdere pogingen werden de schepen door Israël teruggestuurd of naar Israël begeleid. Er worden maar zelden schepen toegelaten tot de Gazastrook.
quote:Op maandag 31 mei 2010 05:10 schreef NorthernStar het volgende:
http://twitter.com/freegazaorg
# Live images from the IHH ship, wounded civilians: http://www.livestream.com/insaniyardim 1 minute ago via web
# Israeli soldiers shooting unarmed civilians. 3 minutes ago via web
# Israeli soldiers shooting at people, all over the Turkish boat. Watch IHH streaming video 4 minutes ago via web
# Report from IHH boat..two killed, 31 wounded. No verification but medical emergency can be seen from ship 6 minutes ago via web
# the #Flotilla is about 145 Km / 90 miles from #Gaza (straight line) 10 minutes ago via web
http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?ID=176961quote:Gaza flotilla: 2 dead, dozens injured in navy boarding
Passengers tried to wrest weapons from soldiers, Army Radio reports; Turkish leadership call emergency meeting to discuss response to attack at sea, call in Israeli ambassador.
Passengers tried to grab weapons away from soldiers boarding the Gaza protest flotilla, starting the violence, Army Radio reported Tuesday morning, responding to accusations that Israeli commandos assaulted the ships guns blazing.
Activists aboard the ships repeatedly said they would not respond with violence to the navy's interception of their flotilla.
At least two activists were killed and dozens more were wounded in clashes as hundreds of Israeli commandos boarded the ships, firing guns and employing gas, Turkish media and Al-Jazeera reported earlier Tuesday morning.
Al-Jazeera reported Turkish leaders called an emergency meeting to discuss responses to the attack at sea. The Israeli ambassador in Turkey was called in to offer explanations, according to a report.
http://www.nu.nl/buitenla(...)loot-gazastrook.htmlquote:TEL AVIV/ GAZASTAD - Bij een Israëlische aanval op een internationaal konvooi schepen van pro-Palestijnse activisten zouden zeker tien doden en tientallen gewonden zijn gevallen. Dat meldde een tv-zender van de radicaalislamitische Hamasbeweging in de Gazastrook maandagochtend.
© ANP
Commando's van de Israëlische strijdkrachten zouden zeker een schip hebben bestormd. Ze lieten zich vanuit helikopters op het dek zakken.
Volgens de organisatie van de hulpactie bevond het aangevallen Turkse schip met ongeveer zeshonderd activisten aan boord zich onmiskenbaar in internationale wateren.
Doden
Volgens de Israëlische televisie zijn bij bestorming zeker tien personen om het leven gekomen. Minstens een schip werd in de Middellandse Zee onderschept.
De Israëlische strijdkrachten noemden de actie van pro-Palestijnse activisten een provocatie.
Koers verlegd
Eerder meldde de Arabische zender al-Jazeera nog dat het konvooi met hulpgoederen voor de door Israël en Egypte afgesloten Gazastrook, zijn koers had verlegd om een confrontatie met de Israëlische marine te voorkomen.
De zes schepen van de internationale mensenrechtenorganisatie Beweging Vrij Gaza (FGM) en een Turkse organisatie vertrokken zondagmiddag uit Cyprus. De in totaal ruim zevenhonderd pro-Palestijnse activisten willen in de Gazastrook 10.000 ton hulpgoederen afleveren en zo de blokkade doorbreken.
Gewaarschuwd
De Israëlische marine wil voorkomen dat het ''illegale'' hulpkonvooi de haven van Gaza bereikt. De strijdkrachten hadden de actievoerders gewaarschuwd. Israël eiste dat de vloot naar de Israëlische havenstad Ashdod zou varen. De goederen zouden dan door de Israëliërs kunnen worden gecontroleerd en eventueel naar de Gazastrook worden gebracht.
Israël en Egypte verscherpten drie jaar geleden de blokkade van de Gazastrook nadat de Hamasbeweging daar de macht had gegrepen. Volgens Jeruzalem is er geen humanitaire crisis in het Palestijnse gebied.
Eens. Een willekeurig moslimland had ze naar de zeebodem gejaagd.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:21 schreef Amos_ het volgende:
13 gewonde israelische commando's. Die dus nu in het ziekenhuis liggen. Vraag me af wat die activisten voor wapens hebben gebruikt.
Gewonde activisten liggen ook in israelische ziekenhuizen. Zulke "monsters" zijn het dus, die israeli's
Als er één Arabische bron betrouwbaar is, dan is het Al Jazeera wel. Ik vind juist dat zij erg hun best doen om het nieuws objectief te brengen, vanuit een Arabisch perspectief, dat wel, maar dat is niet meer dan normaal.quote:Op maandag 31 mei 2010 10:59 schreef Virus3000 het volgende:
En die nieuwssites zijn trouwens een stuk betrouwbaarder dan al jazeera...
Ook triest, dat men dan meteen de straat opgaat terwijl er nog niks duidelijk is.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:23 schreef Burakius het volgende:
Veel volk voor de Israëlische ambassade in Istanbul-Taksim.
Maar het waren vredelievende activistenquote:Op maandag 31 mei 2010 11:24 schreef C_N het volgende:
5 commando op intensive care met schot wonden en mes/steek wonden
Niet duidelijk? Die boten zijn aangevallen. Hoe duidelijker wil je het hebben. Zit niet zo te liegen en te bagatelliseren.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:23 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ook triest, dat men dan meteen de straat opgaat terwijl er nog niks duidelijk is.
Ah maar jij zat op een van die boten en weet exact wat en hoe het gebeurd is? Niet zo hypocriet doen. Als dit topic over een straatrovertje ging die geplet werd tegen een boom door zijn slachtoffer gaat men ook de straten opquote:Op maandag 31 mei 2010 11:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Niet duidelijk? Die boten zijn aangevallen. Hoe duidelijker wil je het hebben. Zit niet zo te liegen en te bagatelliseren.
Nee maar reporters wel. Er zijn zelfs videobeelden. Niet zo hypocriet doen simpel mens.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:25 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ah maar jij zat op een van die boten en weet exact wat en hoe het gebeurd is? Niet zo hypocriet doen.
Gaat het lekker met je beledigingen?quote:Op maandag 31 mei 2010 11:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee maar reporters wel. Er zijn zelfs videobeelden. Niet zo hypocriet doen simpel mens.
Handige actie ook.quote:Passengers tried to grab weapons away from soldiers boarding the Gaza protest flotilla, starting the violence, Army Radio reported Tuesday morning, responding to accusations that Israeli commandos assaulted the ships guns blazing.
Een militaire aanval op een verondersteld burger transport dat is nog niet duidelijk genoeg, hoeveel stront moeten we wel niet in onze ogen hebben om dit als een normaal incident af te willen blijven doen.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:23 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ook triest, dat men dan meteen de straat opgaat terwijl er nog niks duidelijk is.
Dan vraag ik me af wat jij doet als een stuk of 20 zwaarbewapende soldaten je schip enteren.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:26 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Gaat het lekker met je beledigingen?
Ja en die reporters hebben mooie beelden gemaakt waarbij je ziet dat een israelische commando op een schip landt en meteen aangevallen wordt.
Ja, doei.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee maar reporters wel. Er zijn zelfs videobeelden. Niet zo hypocriet doen simpel mens.
Ze hebben zich verdedigd tegen Israëlische piraten.quote:
Jezus wat ben jij smerig, tuurlijk breken er gevechten uit als er ineens israelische commando's op dat schip komen. De vraag is, wat deden die Israëlische commando's op dat schip in internationale wateren. En nu niet gaan huilen dat er een lading wapens aan boord was en dat Israël die wilde onderscheppen.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:26 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Gaat het lekker met je beledigingen?
Ja en die reporters hebben mooie beelden gemaakt waarbij je ziet dat een israelische commando op een schip landt en meteen aangevallen wordt.
Goed gezegd, ik als Arabier schaam me voor onze leiders. Turkije is in dit geval miljoenen keer beter dan alle Arabische landen bij elkaar die zitten toe te kijken.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:25 schreef Burakius het volgende:
Oja ik wil het hier nog één keer duidelijk zeggen: De Arabische Liga is een lachertje. Stelletje vetzakken die goed betaald zijn door de VS die bij elkaar komen en zitten te blaffen als honden.
En daar gaan we weer... feiten zijn niet nodig, vooroordelen is voldoende voor hun.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Ze hebben zich verdedigd tegen Israëlische piraten.
Geloof er, eerlijk gezegd, niets van.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:24 schreef C_N het volgende:
5 commando op intensive care met schot wonden en mes/steek wonden
Dan toch één constatering, voor de stront in ons aller ogen. Een blokkade is een militaire bezigheid. Daar is niets civiel aan. Als burger begeef je je dus op een strijdtoneel. Dat is een bewuste keuze, en dan moet je niet klagen als het tot vechten aankomt.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een militaire aanval op een verondersteld burger transport dat is nog niet duidelijk genoeg, hoeveel stront moeten we wel niet in onze ogen hebben om dit als een normaal incident af te willen blijven doen.
Mezelf overgeven uiteraard, vooral als ik een vredelievende activist zou zijn. Ik zou niet proberen de soldaat aan te vallen.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:28 schreef Thijs. het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af wat jij doet als een stuk of 20 zwaarbewapende soldaten je schip enteren.
Copy that. Er zijn zowel 'duistere' en goedwillende Israëlieten als Palestijnen, maar eerstgenoemde en de internationale gemeenschap zetten Israël te vaak in de slachtofferrol. Interessant daarover is de Holocaust-industrie.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee het is voor hen belangrijker om dit tegen te houden. Hun aanval verhullen ze toch weer met goede smoesjes en door in de slachtoffer rol te kruipen. Let maar op straks gaan ze weer eens beginnen over hoe erg het wel niet was in de holocaust.
En de wereld eet het als ZOETE KOEK. Kijk maar naar de reacties in dit forum die de aanvallen van Israël goed praten of goedkeuren. BELACHELIJK. Het is gewoon HULP aan een plek die het nodig heeft. Denk eens even na.
Ik ben smerig want ik wil eerst even de normale informatie afwachtenquote:Op maandag 31 mei 2010 11:29 schreef Dayshine het volgende:
[..]
Jezus wat ben jij smerig, tuurlijk breken er gevechten uit als er ineens israelische commando's op dat schip komen. De vraag is, wat deden die Israëlische commando's op dat schip in internationale wateren. En nu niet gaan huilen dat er een lading wapens aan boord was en dat Israël die wilde onderscheppen.
En toch maak je een hoop statements over de activisten?quote:Op maandag 31 mei 2010 11:32 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ik ben smerig want ik wil eerst even de normale informatie afwachten
Als je niet normaal kan discussieren blijf dan weg, ok?
'de normale informatie'? Je bedoelt het verhaal van Israël zeker, want de rest van de informatie is er gewoon al hoor...quote:Op maandag 31 mei 2010 11:32 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Een blokkade in internationale wateren?quote:Op maandag 31 mei 2010 11:30 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dan toch één constatering, voor de stront in ons aller ogen. Een blokkade is een militaire bezigheid. Daar is niets civiel aan. Als burger begeef je je dus op een strijdtoneel. Dat is een bewuste keuze, en dan moet je niet klagen als het tot vechten aankomt.
Tsja, als je schip in internationale wateren wordt aangevallen door een stel Israëlische militairen...quote:
Geen enkele informatie die wij via het nieuws krijgen is 'gewoon', objectief of waar.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:33 schreef Dayshine het volgende:
[..]
'de normale informatie'? Je bedoelt het verhaal van Israël zeker, want de rest van de informatie is er gewoon al hoor...
Nee, de objectieve informatie op basis van onderzoek en analyse.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:33 schreef Dayshine het volgende:
[..]
'de normale informatie'? Je bedoelt het verhaal van Israël zeker, want de rest van de informatie is er gewoon al hoor...
Ok, maar hier lijkt me niet de plaats voor een filosofische discussie over de objectiviteit van onze media. Ik vraag me slechts af welke 'normale informatie' hij dan bedoelt en of hij de informatie die nu al naar buiten is gekomen niet 'normaal' acht omdat tegen zijn argumentatie spreekt.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:35 schreef Odd-bin-Noel het volgende:
[..]
Geen enkele informatie die wij via het nieuws krijgen is 'gewoon', objectief of waar.
Oh, ik zie de feiten in die post. We zijn het er allemaal over eens dat het schip is aangevallen, en blijkbaar gebeurde dit buiten de duidelijk afgebakende zeegrenzen.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:32 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ja: zoals ik al eerder postte:quote:Op maandag 31 mei 2010 11:33 schreef Disana het volgende:
[..]
Een blokkade in internationale wateren?
Blijkbaar is het dus niet ongebruikelijk dat blokkades juist wel in de internationale wateren plaatsvinden.quote:Gedurende de crises op de Balkan voerde de NAVO een embargo-operatie uit voor de kust van Servië-Montenegro. Schepen uit de NATO Standing Naval Forces vormen een blokkade in de Adriatische Zee om te voorkomen dat schepen de havens van Servië-Montenegro binnenlopen. De NAVO-schepen opereren in de internationale wateren en mogen niet de territoriale wateren van Servië-Montenegro in.
Als het in internationale wateren gebeurde zat Israël sowieso fout.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:37 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ah jij vindt het leuker om mee te bleren met de emoties in plaats van neutraal te zijn tot duidelijk is wie inderdaad fout zat?
Ik denk dat je die lieden ook niet met logica kan doorgronden. Mijns inziens zijn die pro-Israëlfiguren grofweg in twee groepen in te delen:quote:Op maandag 31 mei 2010 11:28 schreef Pool het volgende:
Ik snap de pro-Israëlfiguren in deze topics dan ook niet zo. Wat voor positiefs levert deze actie het westen in godsnaam op?
Als dat zo is dan inderdaad ja. Als ze inderdaad zo stom zijn geweest om niet te wachten tot het "eigen" water was. Dat zou echt heeel slecht zijnquote:Op maandag 31 mei 2010 11:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als het in internationale wateren gebeurde zat Israël sowieso fout.
Een blokkade moet een rechtsgrond hebben, in internationale wateren is daar al geen reden voor. En de internationale rechtsgrond voor de blokade ontbreekt totaal tov de gaza strook, daar is gewoon een laten we ze maar uithongeren beleid aan de gang. Wat door de zo humane israeliers natuurlijk als een heel normale sanctie gezien wordt. Ik word toch wel zo ziek van die hypocriete selectieve verontwaardiging die israel altijd ten toon spreid, en blijf me er over verbazen dat zoveel wel denkende nederlanders zijn die toch een stuk objectiever tov van dit probleem staan toch steeds weer met beide voeten in de propagand onzin van israel trappen.quote:Op maandag 31 mei 2010 11:30 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dan toch één constatering, voor de stront in ons aller ogen. Een blokkade is een militaire bezigheid. Daar is niets civiel aan. Als burger begeef je je dus op een strijdtoneel. Dat is een bewuste keuze, en dan moet je niet klagen als het tot vechten aankomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |