Moet dat niet 1859 zijn ?quote:Foto uit 1959 het jaar van z'n executie na een mislukte raid.

Uiteraard 1859quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:17 schreef 2cv het volgende:
Hey, DeParo
[..]
Moet dat niet 1859 zijn ?
Overigens heb je er schijnbaar verstand van. Tof

Dat viel me ook al op ja, maar hij had 't al geëditquote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:17 schreef 2cv het volgende:
Hey, DeParo
[..]
Moet dat niet 1859 zijn ?
Overigens heb je er schijnbaar verstand van. Tof

Hij streefde zeker niet naar volledige gelijkheid tussen zwart en wit, daar was hij verklaard tegenstander van. Ik denk dat hij zo ongeveer tegen slavernij was als ik tegen de bioindustrie ben.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
No problemo, dan heb ik nog wel een naam voor je uit die tijd, weet niet of daar een biografie ofzo van is maar het is een blanke vent die voor zwarte Amerikanen in de 19e eeuw, voor de burgeroorlog, veel heeft gedaan waaronder aanslagen en raids etc waar hij uiteindelijk ook voor is geexecuteerd. Misschien kende je hem al maar goed desalniettemin ook erg interessant![]()
. John Brown.
Vlak voor zijn executie gaf hij een briefje aan de gevangenisbewaarder waarop het volgende stond.
"I John Brown am now quite certain that the crimes of this guilty land will never be purged away but with blood."
John Brown en deze foto komt naar alle waarschijnlijkheid maar liefst uit 1846 in Massachusetts. De foto is uniek omdat hij trouw lijkt te zweren aan een vlag van onbekende afkomst, waarschijnlijk, een anti-slavernij vlag.
[ afbeelding ]
Foto uit 1859 het jaar van z'n executie na een mislukte raid.
[ afbeelding ]
[..]
Racist is zeker een tijdgebonden begrip, andere omstandigheden, andere kwalificaties. Voor onze tijd zou hij bestempeld worden, meen ik als lichtzinnig racist, desalniettemin wel iemand die streefde naar eerlijkheid en gelijkheid en ook voor die groepen. Zijn eerste hervormingen waren ook gericht op goede omstandigheden voor zwarte Amerikanen die al snel te niet werden gedaan door Johnson.
Nogmaals, je kan het verschil uitstekend terugzien in het beleid van zowel Johnson aan de ene kant als aan de andere kant Lincoln, want Johnson is voor beide tijden een enorme racist.

Ik zeg niet dat je Lincoln zijn kortzichtigheid niet kan verwijten jegens zwarte Amerikanen, natuurlijk kan je dat wel, de tijdsgeest is geen excuus laten we dat voorop stellen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 20:22 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Hij streefde zeker niet naar volledige gelijkheid tussen zwart en wit, daar was hij verklaard tegenstander van. Ik denk dat hij zo ongeveer tegen slavernij was als ik tegen de bioindustrie ben.
Of 'racist' tijdsgebonden is, is een interessante discussie. Ik vind van niet, want dat is het soort relativisme waarmee je alles goed kunt praten. Er zijn ook mensen die zeggen dat je de Nederlandse oorlogsmisdaden in Atjeh in hun tijd moet zien, of de kolonisatie door Westerse landen überhaupt. Wat mij betreft allemaal gelul. De mensen van toen hadden dezelfde hersens als de mensen van nu, dus moeten ze tot dezelfde ideeen over menselijke waardigheid en gelijkheid kunnen zijn gekomen. Ik geloof niet dat die ideeen voor de verlichting op mensen een heel andere indruk maakten dan op die erna.

Right...je snapt niet dat het voor iemand die in een tijd opgroeit dat het gewoon en vanzelfsprekend is dat blanken zwarte als slaven houden en ermee kunnen doen wat ze willen (net als met hun paard, koe of varken) al een hele sprong is om te denken dat mensen niet andermans bezit zouden moeten zijn, en dat het hebben van een zwarte huid nog geen reden is om iemand alle rechten te ontzeggen?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 20:22 schreef Louis22 het volgende:
[..]
De mensen van toen hadden dezelfde hersens als de mensen van nu, dus moeten ze tot dezelfde ideeen over menselijke waardigheid en gelijkheid kunnen zijn gekomen. Ik geloof niet dat die ideeen voor de verlichting op mensen een heel andere indruk maakten dan op die erna.

De schoenenpoetser idd! Hij en zijn klant stonden lang genoeg stil om op de foto te komenquote:Op zaterdag 29 mei 2010 00:35 schreef Dynd het volgende:
[..]
Wow, interessant topic!
Ik heb wat gegoogled, kwam niet echt ver afgezien van deze foto.
[ afbeelding ]
Volgens dit artikel is dit de oudste foto van een mens. Die schoenenpoetser linksonderin.Ook een manier om vereeuwigt te worden.
[..]
Ja inderdaad! Je weet eigenlijk wel dat het in kleur was, maar als je het dan ook echt daadwerkelijk ziet heb je echt zoiets vanhet klopt echt!
![]()

Ik ben in een tijd opgegroeid waarin het voor normaal wordt gehouden dat dieren in krappe hokken worden gestopt, vet gemest en volgespoten met hormonen, alleen maar om als voedsel voor ons te kunnen dienen. Toch heb ik me daar overheen kunnen zetten.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 10:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Right...je snapt niet dat het voor iemand die in een tijd opgroeit dat het gewoon en vanzelfsprekend is dat blanken zwarte als slaven houden en ermee kunnen doen wat ze willen (net als met hun paard, koe of varken) al een hele sprong is om te denken dat mensen niet andermans bezit zouden moeten zijn, en dat het hebben van een zwarte huid nog geen reden is om iemand alle rechten te ontzeggen?

Je gaat me niet vertellen dat je die kledingstijl mooi vindquote:Op zaterdag 29 mei 2010 00:34 schreef anoniemelurker het volgende:
Die kleurenfoto's vind ik nog wel het mooist! Bij "vroeger" denk je altijd aan zwart/wit, maar eigenlijk zag het er vroeger gewoon net zo uit als nu, behalve dan dat er nergens AH-tasjes op straat rondslingerde en men slecht gekleed en gekapt was!

Vroeger, en mnisschien over honderd jaar maken ze jou voor dierenmoordenaar uit,quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:25 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik ben in een tijd opgegroeid waarin het voor normaal wordt gehouden dat dieren in krappe hokken worden gestopt, vet gemest en volgespoten met hormonen, alleen maar om als voedsel voor ons te kunnen dienen. Toch heb ik me daar overheen kunnen zetten.

Voor mijn werk maak ik boeken met alleen maar historische foto's, drie uitgaves van Amsterdam zijn echt het bekijken waard idd.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:56 schreef jack4ya het volgende:
Was er niet recentelijk een oude foto collectie op glas ontdekt van Amsterdam?
Okay geen mensen, maar het sprak me zo aan, dat oude stadsleven van Amsterdam...

Minder spammen en meer OT gaan.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:13 schreef DragonFire het volgende:
Minder lullen en meer chickies plaatsen!
[ afbeelding ]

die uitgaves of drie uitgaves?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 14:03 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Voor mijn werk maak ik boeken met alleen maar historische foto's, drie uitgaves van Amsterdam zijn echt het bekijken waard idd.

Correctie, ik heb het even gecheckt, het zijn er vijfquote:

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:16 schreef DeParo het volgende:
Naakt in de 19e eeuw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die 2e ziet er niet heel 19e eeuws uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fuck the EBU.

Nee. Het gaat om de oudste foto's die er op onze aardbol bestaan van de mens.quote:

Goede toevoeging!quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:39 schreef Moira. het volgende:
[..]
Die 2e ziet er niet heel 19e eeuws uit

Awesome.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Goede toevoeging!
Ik weet inderdaad niet of die 19e eeuw is staat er niet bij, ik laat het maar even zo staan, wel goed gezien ind!
Wie waakt er hier![]()
![]()
![]()
.
[ afbeelding ]
Zwarte Amerikanen vechten tijdens de Burgeroorlog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat tof dat dat gewoon je eigen familiegeschiedenis betreft.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:10 schreef Smijn. het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet niet exact hoe oud deze foto is, maar wel dat het kleine meisje de moeder van mijn opa is. De Indische vrouw is weer haar moeder. De vader van het meisje was een planter op Deli.
Deze meneer.
[ afbeelding ]
De Indische vrouw was zijn bijvrouw destijds, ook wel een njai genoemd. Als je daarmeer over wil weten kan je me PMen, mijn profielwerkstuk ging erover.

Haha, waar had je ze vandaan dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Goede toevoeging!
Ik weet inderdaad niet of die 19e eeuw is staat er niet bij, ik laat het maar even zo staan, wel goed gezien ind!

Nee. Er zijn al tientallen jarig mensen bezig met dierenrechten, jij hebt niet in je eentje opeens besloten dat het zielig is om dieren op te sluiten. Dus jij hebt je d'r niet overheen gezet, iets minder arrogantie zou je sieren. Lekker Dier bestaat bv al zolang als ik me kan herinneren...en ik ben van '72.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:25 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik ben in een tijd opgegroeid waarin het voor normaal wordt gehouden dat dieren in krappe hokken worden gestopt, vet gemest en volgespoten met hormonen, alleen maar om als voedsel voor ons te kunnen dienen. Toch heb ik me daar overheen kunnen zetten.

Deze had ik gewoon even snel willekeurig gezochtquote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:09 schreef Moira. het volgende:
[..]
Haha, waar had je ze vandaan dan?
Die foto lijkt me meer uit de 20e eeuw, dan denk ik stiekem aan de jaren 50/60 (ik kan er helemaal naast zitten, maarja).

Logisch, naakt was toen heel taboe en choquerend. Dat is echt iets wat pas in de 20e eeuw wat meer op kwamquote:Op woensdag 23 juni 2010 20:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Deze had ik gewoon even snel willekeurig gezocht![]()
zijn best weinig foto's van vrouwen op die manier, tenminste niet zoveel als vandaag
![]()
, dus ik had weinig in m'n 'eigen archieven'.

Zul je perplex van staan dat de wetenschappers al heel veel bezig waren met dit, en niet in de zin van taboe, maar in de victoriaanse tijd was het juist heel erg aan het opkomen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:48 schreef Moira. het volgende:
[..]
Logisch, naakt was toen heel taboe en choquerend. Dat is echt iets wat pas in de 20e eeuw wat meer op kwam

De allereerste foto werd genomen in 1823. De man is geboren 1759, Toen zijn foto werd genomen was hij dus ongeveer 60-80 jaar ofzo.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 00:26 schreef Dynd het volgende:
Ik kwam net op Wikipedia op deze man uit, hij was de laatste overlevende van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Deze man is op September 10, 1759 geboren en toch is er een foto van hem! Dat vind ik echt fascinerend, dat je gewoon naar iemand kijkt uit het jaar 1759. Je kijkt naar iemand die leefde die bijvoorbeeld rondliep toen de Fransen Nederland bezetten. Iemand van voordat de slavernij werd afgeschaft etc.
Het is misschien vreemd maar ik vind dit echt heel gek als je er bij stil staat.
Ik vroeg me af, zouden er foto's zijn van nog oudere mensen? Qua geboortejaar dan.![]()
[ afbeelding ]
(Dit is mss niet het juiste subforum, maar wist niet echt waar ik het anders moest plaatsen.)

Zelfs ook naakt op film kwam na die tijd op.quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zul je perplex van staan dat de wetenschappers al heel veel bezig waren met dit, en niet in de zin van taboe, maar in de victoriaanse tijd was het juist heel erg aan het opkomen.

Dat kan, maar weet je wat 't ook is?quote:Op zondag 4 juli 2010 07:55 schreef AmerikaanseTopsport het volgende:
geweldig topicMaar nu denk ik: Is het geen idee om een topic te maken met foto's van beroemde, belangrijke mensen uit het verleden? Niet helemaal hetzelfde als dit topic, maar ik vind het ook boeiend om Abe Lincoln en al die anderen op de foto te zien!

Maak daar maar van, 'nog niet ontwikkeld was'. Fotografie begon bij Niepce in 1825.Van beroemde personen na de uitvinding van de fotografie vind je vanaf 1845 ongeveer toch redelijk veel beelden, toen begon fotografie ook enigzins tot wasdom te komen om echt in de praktijk gebruikt te kunnen worden.quote:Op zondag 4 juli 2010 14:53 schreef Id_do_her het volgende:
Rembrandt had een atelier van schildersleerlingen en was volgens mij helemaal niet zo arm, hij leefde in de 17de eeuw toen de fotografie nog niet goed ontwikkeld was.

Hmz, ik pakte slechts wat (in dit geval foute) voorbeeldjes.quote:Op zondag 4 juli 2010 14:53 schreef Id_do_her het volgende:
Rembrandt had een atelier van schildersleerlingen en was volgens mij helemaal niet zo arm, hij leefde in de 17de eeuw toen de fotografie nog niet goed ontwikkeld was.
Daarbij waren er ook veel arme mensen die op de foto stonden, vaak in de vorm van ansichtkaarten of dienstfoto's. De rouwportretten waren toen ook een gewoonte waardoor armere mensen op de foto kwamen. Voor de fotograaf een makkelijke klus omdat een lijk er helemaal geen moeite mee heeft een lange tijd stil te zitten.
Er zijn wel een paar foto's van Van Gogh die nu nog bestaan, zoals deze uit 1866:
[ afbeelding ]

De camera obscura en de essentie van het fotograferen was toch al veel eerder ontdekt?quote:Op zondag 4 juli 2010 18:23 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maak daar maar van, 'nog niet ontwikkeld was'. Fotografie begon bij Niepce in 1825.Van beroemde personen na de uitvinding van de fotografie vind je vanaf 1845 ongeveer toch redelijk veel beelden, toen begon fotografie ook enigzins tot wasdom te komen om echt in de praktijk gebruikt te kunnen worden.

Ik pak je punt wel jaquote:Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hmz, ik pakte slechts wat (in dit geval foute) voorbeeldjes.
But you get my point

Dat is venice in californie, niet dat in Italie. Het staat nota bene in de leader van de film.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 02:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Charlie Chaplin 1914 bij een of andere autorace voor kinderen in Italie. Geweldige kwaliteit.

Dat is een vorm van projectie, er blijft geen resultaat over dat we nu nog kunnen aanschouwen.quote:Op maandag 5 juli 2010 08:38 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
De camera obscura en de essentie van het fotograferen was toch al veel eerder ontdekt?

Nou en, een foutje,quote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is venice in californie, niet dat in Italie. Het staat nota bene in de leader van de film.

Van zijn tweede vrouw, Marie Louise, bestaat wel een foto (uit 1841):quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:32 schreef TheMagnificent het volgende:
Wow, die man in de OP heeft gewoon de Franse Revolutie en Napoleons veroveringstocht door Europa meegemaakt. Intrigerende foto's. Jammer dat Napoleon trouwens iets te vroeg dood is gegaan. Ik zou wel een foto van hem gezien willen hebben.

Zo word je wel erg geconfronteerd met de vergankelijkheid idd...quote:Op zondag 18 juli 2010 12:40 schreef Supersoep het volgende:
Als ik zo eens op die website kijk van shorpy en al die gezichten bekijk op de foto's, dan is het toch een raar besef dat ze al lang niet meer leven. Geen een.
Deze bijvoorbeeld.
http://www.shorpy.com/node/8528?size=_original

kippenvel van de enge mensen hier jaquote:Op zondag 18 juli 2010 12:34 schreef Marble het volgende:
Dit topique is echt adembenemend. Kippenvel.

Leuk dat je er zo achteraan gaat!quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:26 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Joost Gerard Godard baron Taets van Amerongen (1769-1850), burgemeester van Renswoude 1811-1817, weduwnaar van Clasina Cornelia van Nellesteyn.
Gevonden in het Archief Eemland.
Na veel zoeken in archieven toch nog een persoon gevonden die voor 1780 is geboren. Misschien dat er nog foto's zijn van personen uit Nederland die voor 1769 geboren zijn maar dat zal zoeken worden in de diverse gemeente-archieven die online staan.
Foto is genomen in het jaar van zijn dood, ze waren dus net op tijd.

Heeft natuurlijk ook wel met de belichtingstijden te maken, het is nog een wonder dat veel van die foto's scherp zijn.quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:34 schreef Dynd het volgende:
[..]
Leuk dat je er zo achteraan gaat!
Ik vind het alleen jammer dat er bijna alleen portret foto's zijn, vooral van voor 1850 tenminste.

Ik werk bij een uitgeverij waar ik werk aan een serie boekjes van zowat elke stad en dorp wat je in heelquote:Op woensdag 28 juli 2010 21:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
Heeft natuurlijk ook wel met de belichtingstijden te maken, het is nog een wonder dat veel van die foto's scherp zijn.
Beetje spitten in die archieven is best leuk, ben nog veel meer tegengekomen maar heb de opvallendste er tussen uitgehaald. De oude en soms verdwenen straten of gebouwen zijn ook fascinerend, sommige steden zijn echt getransformeerd in de loop der jaren terwijl andere steden redelijk authentiek zijn gebleven.

Creepy..quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:39 schreef aychelle het volgende:
[..]
kippenvel van de enge mensen hier ja

Coole foto!quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:42 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Isaac Jefferson, slaaf van Thomas Jefferson. Geboren 1775.

Deze is vast een voorouder van Christopher Walken.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 09:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[ afbeelding ]
Captain Samuel Walker (foto 1846)

Die laatste ken ik ja!quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:51 schreef TheFrankey het volgende:
Ter voorbeeld:
[ afbeelding ]
Dit meisje is al 9 dagen dood op het moment dat deze foto is genomen:
http://socyberty.com/para(...)ople-who-look-alive/
In het artikel staat : "Postmortem photography would be a huge taboo in today’s society, but in Victorian times it was commonplace and almost an art form."
Best bizar, maar ze zetten het ook echt in scene alsof ze nog leven.
Zoals ook te zien op deze foto:
[ afbeelding ]
Maar als je dus inzoomed:
[ afbeelding ]
Erg freaky,
Nog 1 voorbeeld..ik hoop dat jullie nog slapen vannacht:
[ afbeelding ]
En dan de tekst erbij:
If you look closely you can see a base behind the girls feet and a post would go up from that with clamps at the waist and neck and the clothing would be open at the back. The arms would have stiff wires running at the back to hold them in place. Also notice the strange placement of the hands. The pupils are painted on the closed eyelids.
Bron: http://www.mentalfloss.com/blogs/archives/32946

Indeed, dat las ik ook in de stukken die erbij stondenquote:Op donderdag 29 juli 2010 22:15 schreef Moira. het volgende:
[..]
Die laatste ken ik ja!
Die is al eerder in een ander topic verschenen.
Vaak deden ouders dat omdat ze toch nog iets ter herinnering wilde van hun kind.
Ook was het erg 'handig' voor de fotograaf. Omdat de sluitertijd natuurlijk erg lang was en levende mensen erg lang stil moesten zitten wilden ze goed op de foto komen. Dode mensen blijven lekker stil zitten dus die zijn makkelijk te fotograferen
Ik had meer van dat soort foto's gezien (ouders met dood kind op foto). En bij sommigen zie je het (dode) kind duidelijk scherper dan de (levende) ouders
Behoorlijk creepy voor deze tijd, maar toen was dat blijkbaar vrij normaal.

Foto van dit wat ik bedoelde, als voorbeeldje...quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:15 schreef Moira. het volgende:
Ik had meer van dat soort foto's gezien (ouders met dood kind op foto). En bij sommigen zie je het (dode) kind duidelijk scherper dan de (levende) ouders![]()

Wow bizar! Waarom heb je hem ge-edit?quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:51 schreef TheFrankey het volgende:
vrij bizar...daarom.... klik hieronder op mijn ge-quote tekst als je het wil zien.

Sluit niet helemaal aan bij dit topic. En omdat het vrij bizar is verwacht je het ook niet gezien de TT en de OP. Vandaar... Maar de user na mij heeft hem gequote dus alles is wel op eigen beweging te zienquote:

'quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:06 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Sluit niet helemaal aan bij dit topic. En omdat het vrij bizar is verwacht je het ook niet gezien de TT en de OP. Vandaar... Maar de user na mij heeft hem gequote dus alles is wel op eigen beweging te zien

Doodsbedfotografie was tot in de vroege 20e eeuw vrij normaal. Tegenwoordig voor velen ondenkbaar.quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:44 schreef TheFrankey het volgende:
Wat een geweldig topic toch dit. Ik heb ooit eens een film gezien waarin te zien was dat sommige mensen na hun dood nog gefotografeerd werden. Als ik dan sommige van deze zie vraag ik mij ook af of ze nog wel leefden toen ze op de foto gingen brrr

Zijn er meer zulke foto's van dode mensen, ik vind het wel interessant.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:24 schreef Moira. het volgende:
[..]
Foto van dit wat ik bedoelde, als voorbeeldje...
[ afbeelding ]

Hier staat het een en ander (tussen foto's van roadkill e.d.):quote:Op vrijdag 30 juli 2010 08:52 schreef Forgottenone het volgende:
[..]
Zijn er meer zulke foto's van dode mensen, ik vind het wel interessant.

Deze raakt me echt. Ik kijk iemand in de ogen die een ding was, persoonlijk eigendom, koopwaar. Kippevel.quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:42 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Isaac Jefferson, slaaf van Thomas Jefferson. Geboren 1775.

Er is een doodsbedfoto van Ludwig Wittgenstein, uit 1951, dat is denk ik een van de meest recente qua bekende mensen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 08:52 schreef Forgottenone het volgende:
[..]
Zijn er meer zulke foto's van dode mensen, ik vind het wel interessant.

echt he..bijna niet voor te stellen zoietsquote:Op vrijdag 30 juli 2010 22:15 schreef Kimbell het volgende:
[..]
Deze raakt me echt. Ik kijk iemand in de ogen die een ding was, persoonlijk eigendom, koopwaar. Kippevel.

Verder een promotor voor afschaffing van de slavernij.quote:Republican Senator from Kentucky, 1806-1807, 1810-1811; Congressman, 1811-1814, 1815-1821, 1823-1825; U.S. Secretary of State, 1825-1829; Whig Senator, 1831-1842, 1849-1852; Democratic Republican candidate for President, 1824; National Republican candidate for President, 1832; Whig candidate for President, 1844.
quote:Senator from Pennsylvania, 1793; Congressman, 1795-1801; Secretary of the Treasury, 1801-1813; U.S. Minister to France, 1816-1823; President of the National Bank of New York, 1831-1839; First President of the American Ethnographical Society; First President of the New York Historical Society.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |