Maak daar maar van, 'nog niet ontwikkeld was'. Fotografie begon bij Niepce in 1825.Van beroemde personen na de uitvinding van de fotografie vind je vanaf 1845 ongeveer toch redelijk veel beelden, toen begon fotografie ook enigzins tot wasdom te komen om echt in de praktijk gebruikt te kunnen worden.quote:Op zondag 4 juli 2010 14:53 schreef Id_do_her het volgende:
Rembrandt had een atelier van schildersleerlingen en was volgens mij helemaal niet zo arm, hij leefde in de 17de eeuw toen de fotografie nog niet goed ontwikkeld was.
Hmz, ik pakte slechts wat (in dit geval foute) voorbeeldjes.quote:Op zondag 4 juli 2010 14:53 schreef Id_do_her het volgende:
Rembrandt had een atelier van schildersleerlingen en was volgens mij helemaal niet zo arm, hij leefde in de 17de eeuw toen de fotografie nog niet goed ontwikkeld was.
Daarbij waren er ook veel arme mensen die op de foto stonden, vaak in de vorm van ansichtkaarten of dienstfoto's. De rouwportretten waren toen ook een gewoonte waardoor armere mensen op de foto kwamen. Voor de fotograaf een makkelijke klus omdat een lijk er helemaal geen moeite mee heeft een lange tijd stil te zitten.
Er zijn wel een paar foto's van Van Gogh die nu nog bestaan, zoals deze uit 1866:
[ afbeelding ]
De camera obscura en de essentie van het fotograferen was toch al veel eerder ontdekt?quote:Op zondag 4 juli 2010 18:23 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maak daar maar van, 'nog niet ontwikkeld was'. Fotografie begon bij Niepce in 1825.Van beroemde personen na de uitvinding van de fotografie vind je vanaf 1845 ongeveer toch redelijk veel beelden, toen begon fotografie ook enigzins tot wasdom te komen om echt in de praktijk gebruikt te kunnen worden.
Ik pak je punt wel jaquote:Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hmz, ik pakte slechts wat (in dit geval foute) voorbeeldjes.
But you get my point
Dat is venice in californie, niet dat in Italie. Het staat nota bene in de leader van de film.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 02:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Charlie Chaplin 1914 bij een of andere autorace voor kinderen in Italie. Geweldige kwaliteit.
Dat is een vorm van projectie, er blijft geen resultaat over dat we nu nog kunnen aanschouwen.quote:Op maandag 5 juli 2010 08:38 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
De camera obscura en de essentie van het fotograferen was toch al veel eerder ontdekt?
Nou en, een foutje,quote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is venice in californie, niet dat in Italie. Het staat nota bene in de leader van de film.
Van zijn tweede vrouw, Marie Louise, bestaat wel een foto (uit 1841):quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:32 schreef TheMagnificent het volgende:
Wow, die man in de OP heeft gewoon de Franse Revolutie en Napoleons veroveringstocht door Europa meegemaakt. Intrigerende foto's. Jammer dat Napoleon trouwens iets te vroeg dood is gegaan. Ik zou wel een foto van hem gezien willen hebben.
Zo word je wel erg geconfronteerd met de vergankelijkheid idd...quote:Op zondag 18 juli 2010 12:40 schreef Supersoep het volgende:
Als ik zo eens op die website kijk van shorpy en al die gezichten bekijk op de foto's, dan is het toch een raar besef dat ze al lang niet meer leven. Geen een.
Deze bijvoorbeeld.
http://www.shorpy.com/node/8528?size=_original
kippenvel van de enge mensen hier jaquote:Op zondag 18 juli 2010 12:34 schreef Marble het volgende:
Dit topique is echt adembenemend. Kippenvel.
Leuk dat je er zo achteraan gaat!quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:26 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Joost Gerard Godard baron Taets van Amerongen (1769-1850), burgemeester van Renswoude 1811-1817, weduwnaar van Clasina Cornelia van Nellesteyn.
Gevonden in het Archief Eemland.
Na veel zoeken in archieven toch nog een persoon gevonden die voor 1780 is geboren. Misschien dat er nog foto's zijn van personen uit Nederland die voor 1769 geboren zijn maar dat zal zoeken worden in de diverse gemeente-archieven die online staan.
Foto is genomen in het jaar van zijn dood, ze waren dus net op tijd.
Heeft natuurlijk ook wel met de belichtingstijden te maken, het is nog een wonder dat veel van die foto's scherp zijn.quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:34 schreef Dynd het volgende:
[..]
Leuk dat je er zo achteraan gaat!
Ik vind het alleen jammer dat er bijna alleen portret foto's zijn, vooral van voor 1850 tenminste.
Ik werk bij een uitgeverij waar ik werk aan een serie boekjes van zowat elke stad en dorp wat je in heelquote:Op woensdag 28 juli 2010 21:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
Heeft natuurlijk ook wel met de belichtingstijden te maken, het is nog een wonder dat veel van die foto's scherp zijn.
Beetje spitten in die archieven is best leuk, ben nog veel meer tegengekomen maar heb de opvallendste er tussen uitgehaald. De oude en soms verdwenen straten of gebouwen zijn ook fascinerend, sommige steden zijn echt getransformeerd in de loop der jaren terwijl andere steden redelijk authentiek zijn gebleven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |