abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 juni 2011 @ 16:20:19 #101
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98374260
Jup.
pi_98374395
ik ga ook eens wat proberen, lekker voor in de winter
eerst maar eens een fles jenever en de kruiden kopen.
maakt het nog uit welke jonge jenever? of kan ik gewoon de goedkoopste nemen omdat de kruiden de smaak wel geven.

en hoeveelheid kruiden kan ik nergens vinden? gaat natuurlijk om smaak maar aangezien er hier al heel wat geëxperimenteerd is er vast wel iemand die ongeveer de hoeveelheid kan noemen voor een lekkere kruidenbitter.
pi_98375898
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 16:25 schreef loecje het volgende:
ik ga ook eens wat proberen, lekker voor in de winter
eerst maar eens een fles jenever en de kruiden kopen.
maakt het nog uit welke jonge jenever? of kan ik gewoon de goedkoopste nemen omdat de kruiden de smaak wel geven.

en hoeveelheid kruiden kan ik nergens vinden? gaat natuurlijk om smaak maar aangezien er hier al heel wat geëxperimenteerd is er vast wel iemand die ongeveer de hoeveelheid kan noemen voor een lekkere kruidenbitter.
STaat een foto in de OP, met kruidenhoeveelheden. Zou er wel anderhalf keer zo veel in doen, heb daar later nog veel aan toegevoegd.
Edit: En ik neem altijd juist de goedkoopste jenever, de smaak geef je er zelf aan :)
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_98375932
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:45 schreef DrukVout het volgende:
Ik heb een fles Wodka staan die ik niet ga gebruiken (Heb nog 1,5 fles betere wodka staan)

Zat eigenlijk te denken om er iets mee te maken. Bijvoorbeeld Limoncello.
Iemand een juist recept? Want op internet vind ik ze alleen maar met 94% alcohol en mijn Wodka heeft er maar 40%.

Zag wel in het begin van Piet iets staan. Maar wat ik daarmee moet.. Alles in de fles en laten staan?
Correct :)
pi_98409182
Mijn kruidenbitters krijgen al een mooi kleurtje:

pi_98974436

Naar Recept van PietVerdriet.
Nu wachten dus!
  Licht Ontvlambaar zondag 3 juli 2011 @ 12:45:05 #107
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98977567
Limoncello experiment hier, na tien dag de eerste batch geproefd, was lekker! Ik zal eens foto's maken :D
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 3 juli 2011 @ 13:08:55 #108
255490 _Loki
Jahoi.
pi_98978180
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 10:28 schreef DrukVout het volgende:
[ afbeelding ]

Nu wachten dus!
Dat ziet er heel vet uit!
  zondag 3 juli 2011 @ 19:26:30 #109
306225 Miendientje
Volgende..
pi_98992514
quote:
[ afbeelding ]

Nu wachten dus!
Ziet er leuk uit. Heb jij hem ook gewoon ergens op een mooie plek staan? Ik heb mijn potjes kruidenbitter in de woonkamer op een kast staan. Ze worden steeds donkerder. Ik denk dat ik deze week maar eens voor de eerste keer een beetje moet proeven. Ik heb me tot nu toe nog in kunnen houden.
pi_98992843
Proef vooral! Als er iets mist, kan je het nog toevoegen.
pi_99035610
Ik heb geproefd.
Bij de eerste vond ik de zoethout wat overheersen, dus of van de rest wat meer erbij of van het zoethout wat minder.
De tweede had op zich een goede smaak (en de geur is helemaal heerlijk) maar de citrus smaken waren niet zo goed terug te vinden dus er moet wat meer sinaasappelschil, limoenblad en citroenmelisse in. Ik doe er denk ik ook nog maar wat extra munt in.
De derde is echt veeeeeel te te scherp. Maar dat had ik al verwacht. Ik heb er maar een schep kandij bij in gegooid. Ik kijk wel wat het wordt.

Ik heb ook nog een nieuw ideetje. Een vriend van me heeft een dropplant en het lijkt me wel wat om iets te maken met blaadjes van die dropplant, anijs, zouthout en nog wat dingetjes. Wat zal ik er nog meer bij in gooien?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:19:34 #112
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_99064916
Kruidnagel en citroenpeper
pi_99066640
Ik zit totaal niet op te letten dus of deze website al gelinked is in dit topic weet ik ff niet maar ik kwam toevallig op onderstaande website een dag of wat geleden en dacht, die hoort hier thuis!

http://home.scarlet.be/pedroalco/index.html

Achterlijke hoeveelheid info maar ook recepten voor Baileys en Campari! *O*
[an error occurred while processing this directive]
pi_100359924
Grote fles rozenlikeur, kleiner flesje lavendellikeur staan, en straks een nieuw kruidenbitter maken.

Tevens een probeer-potje (110ml) met Tonkalikeur staan.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:24:03 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100362231
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 17:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Grote fles rozenlikeur, kleiner flesje lavendellikeur staan, en straks een nieuw kruidenbitter maken.

Tevens een probeer-potje (110ml) met Tonkalikeur staan.
Hoeveel tonkaboon heb je gebruikt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100362685
1 boon, door de helft gesneden.
pi_100386982
Tonka likeur is extreem lekker :9
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 15:00:12 #118
45206 Pietverdriet
pi_100391132
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Tonka likeur is extreem lekker :9
Receptje?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:51:41 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100394274
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Receptje?
Idem. Heb vandaag weer wat flessen Weizenkorn van de Lidl meegenomen en ik heb nog wat tonkabonen liggen.
pi_100399370
In het probeerpotje zit één boon in tweeën, suiker en goedkope jenever :)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:55:08 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100399441
Kun je aangeven hoeveel suiker? Ik heb net tien tonkabonen in de fles gedaan en het is verbazingwekkend hoe snel de kleur veranderd.
pi_100403926
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:55 schreef Erasmo het volgende:
Kun je aangeven hoeveel suiker? Ik heb net tien tonkabonen in de fles gedaan en het is verbazingwekkend hoe snel de kleur veranderd.
Dat ging hier ook heel erg vlot ja.

Ik had op die +/-100 ml denk ik een flinke eetlepel suiker, misschien twee. Ik schud het er altijd gewoon in, proef, en doe er eventueel bij :)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:25:00 #123
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100649002
Vlnr: Kaneel, tonkaboon, aardbei:

De tonkaboon was al met 2 dagen flink op smaak, in de kaneel zit alleen nog kaneel, zit nog te kijken wat er verder bij kan. De aardbeien zijn een experiment, heb geen idee hoe het zal gaan :D
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:00:02 #124
45206 Pietverdriet
pi_100650005
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:55 schreef Erasmo het volgende:
Wees wat zuinig met tonkabonen, net als safraan en nootmuskaat is het in grote hoeveelheden giftig. Tien op een fles is okay, mits je hem niet in een keer leegdrinkt
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:05:57 #125
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100650186
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wees wat zuinig met tonkabonen, net als safraan en nootmuskaat is het in grote hoeveelheden giftig. Tien op een fles is okay, mits je hem niet in een keer leegdrinkt
Klopt inderdaad, ivm de coumarine. Als je een fles jenever in een keer achterover klokt heb je trouwens wel urgentere problemen denk ik :P
pi_100672870
De smaak van de tonkabonen is zo sterk dat je denk ik met twee bonen dezelfde smaak zou halen :D :P
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:27:47 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100673019
Ik heb de tonkalikeur gisteren geproefd maar magisch is inderdaad een goede smaakomschrijving :9
pi_100673183
oeh dit topic is zo cool :)
denk dat ik binnenkort ook maar wat ga brouwen!
drink het zelf niet zo veel maar vrienden / kennissen des te meer!
dus ook teven tvp
ga zoiezo de limoncello proberen..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:55:55 #129
45206 Pietverdriet
pi_100675001
Die van Dam heeft het trouwens helemaal mis dat hij tonkabonen een surrogaat vanille noemt. Of geen smaakpapil meer over.
pi_100675096
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Die van Dam heeft het trouwens helemaal mis dat hij tonkabonen een surrogaat vanille noemt. Of geen smaakpapil meer over.
Eens, het is veel rijker qua smaak.
pi_100675107
Als Durian, maar dan zonder het vieze.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:19:38 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100726702
Ben nu de aardbeienjenever aan het filteren, na 3 dagen hadden ze al hun smaak en kleur afgegeven.
pi_100748374
quote:
[ afbeelding ]

Nu wachten dus!
Is het erg als het er nu nog steeds zo bij staat??
De citroen is wit nu en de wodka knal geel. Deze week ga ik de citroen eruit halen.

(ik kwam erachter dat er waarschijnlijk glas in de fles zit. Dus mag hem voor een theedoek gaan zeven)
pi_100749486
Als je schillen niet te dik zijn, zou het niet erg moeten zijn :)
pi_101267301
Even een update van mijn projectjes van 18 juni. Ik had toen 3 kleine potjes van 100ml gemaakt. Eentje naar voorbeeld van die uit de OP, eentje met citrus achtige smaken en wat kruidige dingen en eentje met peper. Die laatste heb ik weg gegooit, ik had hem eerst nog geprobeerd te redden met suiker maar hij bleef echt te scherp om te drinken. De andere 2 zijn heel erg lekker geworden. De 2e vind ik het lekkerst. Hij was alleen wel wat scherp dus daar heb ik nog wel een beetje kandijsuiker aan toegevoegd en dat doet de winterachtige smaak te goede. Van die heb ik nu ook een hele liter staan. De 2 potjes aan het begin:

De 2 potjes (samen met die met peper) na 2 dagen:

En de 2 potjes nu (ze zijn al wat leger door het proeven en bij de juiste gelegenheid gaan ze uiteraard verder op gedronken worden):

(laatste foto niet echt met een geschikte camera gemaakt maar de kleur is duidelijk te zien)
pi_101267811
En dit is de nieuw fles met het citrus/kruiden mengsel (is een gewone fles maar lijkt wat vreemd door de groothoeklens :') ):

Dit zijn de ingrediënten:

Op de rand met de klok mee: Kandijsuiker, kruidnagel, zwarte peper, Marokkaanse munt en citroenmelisse.
In het midden met de klok mee: Sinaasappelschil, zoethout, gember, kaneel en kaffir limoenblad
pi_101330895
Echt superleuk dit! Ik ben afgelopen weekend begonnen met mijn brouwseltjes. Ik heb limoncello, kruidendrankje uit de op en een citroengras/ gember drankje gemaakt. En eentjemet venkelzaad en steranijs.

Hoe lang moet het ongeveer blijven staan?
En ik wil ook erg graag die met de tonka bonen proberen, maar waar kan je die bonen kopen?

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:14:14 #138
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101373674
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:48 schreef Marijevdh het volgende:
Echt superleuk dit! Ik ben afgelopen weekend begonnen met mijn brouwseltjes. Ik heb limoncello, kruidendrankje uit de op en een citroengras/ gember drankje gemaakt. En eentjemet venkelzaad en steranijs.

Hoe lang moet het ongeveer blijven staan?
En ik wil ook erg graag die met de tonka bonen proberen, maar waar kan je die bonen kopen?

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Dat dus, heb al wat ervaring met limoncello maken. Die maak ik zelf met (bijna) pure alcohol, die ik goedkoop meeneem uit italie (gewoon in de supermarkt 96% :P ). Maar wil nu erg graag de tonkabonenlikeur proberen. Ben hier in Grunn al even langs een toko gelopen, maar daar hebben ze het niet, en bij de kruidenkraam op de markt ook niet...
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_101419028
Ik had nog een halve fles Absolut staan en na het lezen van dit topic besloten deze om te toveren in limoncello (of iets wat er op lijkt ;))

Duurde even voor ik biologische citroenen had gevonden, de groenteman hier die heel wat heeft, had ze niet, evenals 2 supermarkten hier. Uiteindelijk bij een grote Jumbo een schaaltje kunnen scoren maar ik had bijna saffraan-likeur kunnen maken voor dat geld }:| 2,50 voor een schaaltje met 2 middelgrote citroenen.

Erg benieuwd! Het kleurt na een halfuurtje al gelig dus de kleur komt wel goed.

Ik heb trouwens nooit kruidenbitter op volgens mij, maar het lijkt me gaaf om te maken. Als ik roep niet zo suikerige Jagermeister, vloek ik dan heel hard? Waar moet ik qua smaak aan denken?
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
  donderdag 1 september 2011 @ 11:50:06 #140
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101443648
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 18:44 schreef Blamm het volgende:
Ik had nog een halve fles Absolut staan en na het lezen van dit topic besloten deze om te toveren in limoncello (of iets wat er op lijkt ;))

Duurde even voor ik biologische citroenen had gevonden, de groenteman hier die heel wat heeft, had ze niet, evenals 2 supermarkten hier. Uiteindelijk bij een grote Jumbo een schaaltje kunnen scoren maar ik had bijna saffraan-likeur kunnen maken voor dat geld }:| 2,50 voor een schaaltje met 2 middelgrote citroenen.

Erg benieuwd! Het kleurt na een halfuurtje al gelig dus de kleur komt wel goed.

Ik heb trouwens nooit kruidenbitter op volgens mij, maar het lijkt me gaaf om te maken. Als ik roep niet zo suikerige Jagermeister, vloek ik dan heel hard? Waar moet ik qua smaak aan denken?
Kijk de volgende keer eens op de markt, of heb je die niet in de buurt?
Jagermeister en Beerenburg zijn allebei kruidenbitters, alleen vind ik die ook erg zoet. Traditionelere kruidenbitters zijn een stuk minder zoet.
  donderdag 1 september 2011 @ 12:08:01 #141
45206 Pietverdriet
pi_101444181
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:50 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Kijk de volgende keer eens op de markt, of heb je die niet in de buurt?
Jagermeister en Beerenburg zijn allebei kruidenbitters, alleen vind ik die ook erg zoet. Traditionelere kruidenbitters zijn een stuk minder zoet.
Zoet verkoopt nu eenmaal beter, Underberg heeft het afgelegd tegen Jaegermeister
pi_101444573
Ok maar qua smaak zit ik in de goede hoek te denken dus? Als ik de stoot suiker wegdenk. Klinkt als het proberen waard :)

De markt realiseerde ik me pas achteraf dat die gisteren was.. kom daar (te) weinig. En dan woon ik nog wel op 15min lopen van het Afrikaanderplein in Rotterdam, daar moeten ze het gehad hebben! Sowieso voor kruiden lijkt dat mij de beste plek
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:00:13 #143
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101531408
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoet verkoopt nu eenmaal beter, Underberg heeft het afgelegd tegen Jaegermeister
Piet heb jij toevallig nog een idee waar ik Tonkabonen zou kunnen vinden? In Groningen kan ik ze in de bij mij bekende toko's en op de markt niet vinden. Hanos of Macro pasje heb ik niet, dus dat is niet echt een optie...
pi_101531498
Ik neem straks mijn probeersels mee naar een tuinfeestje, kijken wat anderen er van vinden.
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:09:24 #145
45206 Pietverdriet
pi_101531644
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:00 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Piet heb jij toevallig nog een idee waar ik Tonkabonen zou kunnen vinden? In Groningen kan ik ze in de bij mij bekende toko's en op de markt niet vinden. Hanos of Macro pasje heb ik niet, dus dat is niet echt een optie...
Geen idee, je zou natuurlijk bij een kruidenwinkel kunnen vragen of je ze kan bestellen.
pi_101531904
Heb je ook al bij kook-/delicatessenwinkels gekeken zoals die in de Grote Kromme Elleboog? Er zijn er vast meer.
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:44:28 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101532465
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:00 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Welke markt? Hier in Winterswijk staat een kruidenkraam die ze wel heeft.
pi_101534693
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2010 10:14 schreef r2d22 het volgende:
Ja dat snap ik, Ik bedoel dat je met pure alcohol meer smaak uit kruiden e.d. haalt. Dit proces gaat ook sneller. Onder andere om deze redenen wil ik het met pure alcohol maken.
Met alleen alcohol haal je ook andere smaakstoffen uit de kruiden dan met water+alcohol. Het kan zijn dat je dus een wat andere smaak krijgt. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. In de regel komen met alleen alchol meer olieoplosbare stoffen uit de ingredienten, met een mengsel komen er ook wat meer wateroplosbare stoffen mee.
Whatever...
pi_101540689
Ik heb uiteindelijk tonkabonen online bestelt ( www.brouwersmarkt.nl). Ik kon ze ook nergens anders vinden. Ik heb ze nu binnen en ze ruiken super lekker! Ik ben benieuwd!
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:02:27 #150
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101632632
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 00:12 schreef Marijevdh het volgende:
Ik heb uiteindelijk tonkabonen online bestelt ( www.brouwersmarkt.nl). Ik kon ze ook nergens anders vinden. Ik heb ze nu binnen en ze ruiken super lekker! Ik ben benieuwd!
Heb je die 7 euro verzendkosten betaald? ik vertik het om zoveel te betalen terwijl het in een envelop zou passen...
Dus als iemand nog een andere mogelijkheid heeft... graag!

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Welke markt? Hier in Winterswijk staat een kruidenkraam die ze wel heeft.
Zou je niet toevallig een keer een handje voor me willen kopen? Ik vergoed alle kosten natuurlijk...
pi_101632719
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 00:12 schreef Marijevdh het volgende:
Oh, dat is erg handig om te weten! Ik wil daar sowieso wat dingen bestellen, dus dat kan dan in één keer.
  † In Memoriam † dinsdag 6 september 2011 @ 17:30:35 #152
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_101637603
Link voor de tonkabonen klopt niet, dat moet vast de Brouwmarkt zijn:
http://www.brouwmarkt.nl/(...)tonkabonen&x=11&y=13

Andere webwinkel met tonkabonen is de Hekserij, even zoeken op tonkabonen.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  donderdag 8 september 2011 @ 16:26:27 #153
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101713184
Aangezien de tonkabonen even op zich moeten laten wachten, en ik toch bij de kruidenwinkel was heb ik daar maar even bedacht wat ik ging maken.
Links; Wodka met appel, kaneel en kardemom.
rechts; wodka met citroengras, kardemom, steranijs, kruidnagel en schil van een mineola (ik had geen sinaasappel in huis)

Ben heel erg benieuwd naar de appel kaneel. Maar mocht het niks worden dan zijn er altijd nog wel drankspelletjes waar wat voor nodig is ;p

p.s. het lijkt misschien wat weinig, maar het zijn wel literpotten..
pi_101716241
Ben wel benieuwd naar die appel. * devzero wacht op updates
pi_101717050
Ik zou zelf die appel eerder met gedroogde appel doen.
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:56:47 #156
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101743642
Met appel heb ik ook een keer geprobeerd, bij mij was dat geen succes..

Ik ga me binnenkort eens wagen aan de limoncello van Piet denkik..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 19 september 2011 @ 15:44:35 #157
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_102140561
Wat een leuk topic!

Verder dan marshmallow wodka en aquavit met een voorgemengd specerijen zakje ben ik zelf alleen nog nooit gekomen
pi_102806312
Ik had nog een fles alcohol staan,
maar wat moet je daarmee.

Dus na het lezen van dit topic heb ik er maar een poging tot kruidenbitter van gemaakt,
ik heb 0.4 liter alcohol en 0.6 liter water bij elkaar gedaan.
Als kruiden heb ik een variatie gepakt van de kruiden die ik ook lekker vind in mijn eten.
pi_102808490
Ik heb op dit moment 10 likeuren en bitters staan :) gember-Serreh, koffie, Tonka, tamarinde, limoncello, noten, roos, lavendel en een zacht zoete sinaasappelbitter en een gewoon kruidenbitter.

Oh en kokos, 11dus.
  maandag 10 oktober 2011 @ 00:16:48 #160
281941 Implo
Ontploft niet snel
pi_102902124
Wauw, dat is al een mooie 'oogst'!

Ik ben, na het lezen van dit topic een goede maand terug, ook begonnen. Eerste flesje met kaneel, kruidnagel, zoethout, steranijs, zwarte peper en laurier. Was al lekker, alleen overheerste het zoethout heel erg. Tweede flesje is nu klaar, dezelfde kruiden gebruikt en nu veel beter in balans. Na het filteren nog wat aangezoet met honing, erg lekker icm de kaneel!

Zojuist mijn derde fles (dit keer 1L) geproefd. Dit maal, naast de voorgenoemde kruiden, onder andere sandelhout, gentiaanwortel, duizendguldenkruid, gemberwortel, kardamon, koriander en engelwortel toegevoegd. De smaak is nu wat te bitter, overheersend gentiaanwortel. Dus alles gezeefd en nu alleen kaneel en sandelhout toegevoegd, in de hoop dat de smaak nog wat bijtrekt :)

Binnenkort maar weer een nieuwe fles halen en dan eens een klein flesje met Rooibos maken. Aangezien ik al verslaafd ben aan de thee :9~ Limoncello lijkt me ook zeker lekker! En begrijp ik het goed dat de Tonkabonenvariant veel weg heeft van vanille, maar dan rijker?

En hebben jullie nog een voorkeur voor jenever, brandewijn of vodka?
pi_102902148
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Oh en kokos, 11dus.
hoe doedde ge da?
gewoon kokosrasp uit een zakje in een fles wodka knallen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_102907874
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 00:17 schreef Mirjam het volgende:

[..]

hoe doedde ge da?
gewoon kokosrasp uit een zakje in een fles wodka knallen?
Ook, en santenblok. Moet het nog een keer met enkel santen doen om het resultaat te zien.
pi_102911097
Ik heb mijn literfles nu ook wel klaar. Hoe zorgen jullie dat er geen losse zooi meer in zit? Gewoon door een keuken zeef of zou een papieren thee- of koffiefilter ook werken of zou dat weer te fijn zijn?
pi_102911700
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:40 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb mijn literfles nu ook wel klaar. Hoe zorgen jullie dat er geen losse zooi meer in zit? Gewoon door een keuken zeef of zou een papieren thee- of koffiefilter ook werken of zou dat weer te fijn zijn?
Ik had het idee om het geheel straks gewoon door de zeef te halen,
dat lijkt me voldoende
pi_102912083
quote:
[ afbeelding ]

Nu wachten dus!
Een tijd geleden deze al gefilterd en in de vriezer gelegd.
Gisteren open getrokken. Lekker!
Smaakt wel echt anders dan Limoncello uit de winkel. Het is iets minder geel en wat minder naar citroen. Vind hem misschien iets te zoet. Maar zeker voor herhaling vatbaar (naja heb nog een grote fles vol)
pi_102918273
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:16 schreef DrukVout het volgende:
Smaakt wel echt anders dan Limoncello uit de winkel. Het is iets minder geel en wat minder naar citroen. Vind hem misschien iets te zoet. Maar zeker voor herhaling vatbaar (naja heb nog een grote fles vol)
Volgende keer misschien meer citroen schil gebruiken (en iets minder suiker). Mijn limoncello is meestal knal geel; vergeleken met jouw foto komt bij mij de alcohol amper boven de schillen uit.

Ik moet alleen nog 2 maanden wachten voor de citroenen aan mijn boom rijp zijn.
pi_102921536
Ik heb mijn fles net overgegoten. Uiteindelijk zag het er zo uit:

pi_102922046
quote:
3s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:21 schreef devzero het volgende:

[..]

Volgende keer misschien meer citroen schil gebruiken (en iets minder suiker). Mijn limoncello is meestal knal geel; vergeleken met jouw foto komt bij mij de alcohol amper boven de schillen uit.

Ik moet alleen nog 2 maanden wachten voor de citroenen aan mijn boom rijp zijn.
Ik heb voor die van mij een dun laagje van 2 limoentjes afgeraspt (Veel dunner en veel minder dan wat op die foto staat) en het sap van 1 limoentje erdoor gedaan. Smaakt meer dan prima.
pi_103711920
Kumquatlikeur.
pi_103797568
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Kumquatlikeur.
Goed idee Ik ken wel iemand die een kumquat struik heeft. Schil jij ze of stop je ze helemaal in de alchohol. De schil is redelijk zoet, maar de vrucht zelf kan behoorlijk bitter zijn. Maar om nou 20 van die kleine dingetjes te schillen ....
pi_103812863
Ik heb ze gekonfijt, en het restproduct (siroop) in de likeur gedaan :)
pi_103952597
En als je eens zoekt op "limoncello recept wodka"? :)

http://www.mijnreceptenbo(...)oenlikeur-13017.html
  vrijdag 4 november 2011 @ 15:11:59 #173
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103958294
Is dit nou wel of niet illegaal (zonder vergunning) in NL?

Wel goed bezig.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103959204
Dit is legaal; er is immers gewoon accijns over de alcohol betaald. Thuisstook mag niet, maar wordt in de praktijk niet actief tegen opgetreden. Thuis vergisten mag wel mits voor eigen gebruik.
  vrijdag 4 november 2011 @ 15:41:18 #175
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103959530
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je de alchohol ook zelf maakte en dus eigenlijk het hele proces zelf deed. Ik was in dit topic al aan het zoeken hoe je de alcohol 'produceerde'. 8)7
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_103960519
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:41 schreef popolon het volgende:
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je de alchohol ook zelf maakte en dus eigenlijk het hele proces zelf deed. Ik was in dit topic al aan het zoeken hoe je de alcohol 'produceerde'. 8)7
Gall & Gall :D

Maar zodra mn fornuis helemaal up and running is (inductie, dus geen vuur, en goed regelbare temperatuur) is dat iets wat ik ooit nog wel wil gaan proberen. Of met een regelbare waterdistilleerset.
pi_104080969
Het is bijna december. Heeft er iemand ervaring met het maken van pepernotenlikeur of een goed recept?
pi_104081676
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik denkK gewoon de kruiden gebruiken die je normaal voor speculaaskruiden gebruikt. Dus iets van kaneel, kruitnagel, nootmuskaat, gember, anijs, peper, kardemom en dan nog suiker als je likeur wilt maken.
pi_104081957
Een schippersbitter zoals Miendientje omschrijft komt dan het beste in de buurt denk ik :) En wees niet te zuinig met je suiker, als je het likeurachtig wilt krijgen.
pi_104083898
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 17:06 schreef rhubarb het volgende:
Het is bijna december. Heeft er iemand ervaring met het maken van pepernotenlikeur of een goed recept?
Heb hier in het grote boek 3 receptjes staan.
Hoe zit dat met copy-right hier op Fok! ?

Heb namelijk geen zin dat ik het recept voor niks overtyp.
Dan DM ik hem liever.
pi_104084786
Ik post hem wel gewoon.

Geen ervaring overigens met het recept.

quote:
Speculaas-likeur (30,1 AV%), 2 1/2 liter likeur
15g kaneel
7,5 g kruidnagel
7,5 nootmuskaat
16 g schil van sinaasappel (zonder wit)
350 ml suikersiroop van 86%
800 ml alcohol van 94 AV%
ca 1350 ml water, aanvullen tot 2,5 l

Weeg de kruiden, maak ze fijn en doe ze in een bokaal van 3 liter. Meng de suikersiroop met alcohol en ater en voeg dit aan de bokaal toe. Ze de bokaal weg op een niet koele plek en schud deze dagelijks stevig. Na 3 weken kunt u de kruiden eruit zeven door een melittafilter. Ze de bokaal nu nog een tweetal weken op een koele plaats. Filter weer door een melittafilter. Vul, indien nodig, met water aan tot 2,5 liter en na nogmaals schudden is uw likeur gereed om van te genieten.

Opgelet: In de handel zijn zakjes met speculaarskruiden te koop. Gebruik deze niet om likeur van te maken aangezien bij vermenging met alcohol gelei kan ontstaan. Deze gelei is alleen door moeizaam filteren door een molton filter te verwijderen.

Speculaas-2 likeur (30,1 AV%, 2,7 liter)
2 g anijzaad
4 g gemberpoeder (djahé)
10 g kaneel
2 g kardemom
6 g koriander
7 g kruidnagel
3 g piment
16 g schil van sinaasappel (zonder wit)
320 g suiker
865 ml alcohol van 94 AV%
ca 1635 ml water, aanvullen tot 2,7 liter

Weeg de kruiden, maak ze fijn in een vijzel en doe ze samen met de suiker in een bokaal van ca 3,1 liter. Meng de alcohol en water en voeg dit aan de bokaal toe. Zet de bokaal weg op een niet koele plek en schud deze enkele malen per week stevig zodat de suiker goed oplost en een goede vermenging tot stand komt. Zeef na 3 weken de kruiden eruit door een melittafiler. Ze de bokaal nu nog 2 weken op een koele plaats en filtreer weer door een melittafilter.
Bron: Zelf likeuren bereiden, Ad Coumou, Destilleren en gedestilleerd maken

[ Bericht 2% gewijzigd door Kabolter op 07-11-2011 18:51:49 ]
pi_104085038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:41 schreef popolon het volgende:
Dan gebruik je meestal nog als excuus dat je de stookwijn in de supermarkt hebt gekocht.
Maar de ervaring is dat ze er niet moeilijk om doen, omdat de meeste ketels niet overdreven groot zijn en het puur voor eigen consumptie is.

Ik denk wel dat ze erg snel op je stoep staan als je het actief gaat verkopen, qua destilleren.
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:48:29 #183
360722 kever1300
kruiden bitter
pi_104401616
Hee hoi kun je mij ook de hoeveel heden vertellen van de kruiden in gram,s of zo die je gebruikt lijkt mij heel erg leuk om dit zelf eens te maken groetjes kever1300
pi_104402091
quote:
19s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:48 schreef kever1300 het volgende:
Hee hoi kun je mij ook de hoeveel heden vertellen van de kruiden in gram,s of zo die je gebruikt lijkt mij heel erg leuk om dit zelf eens te maken groetjes kever1300
Voor een basic bitter? Nee. Maar het komt niet heel nauw, en gaat vooral op smaak. In de OP staat een foto, doe daar alles keer anderhalf en je zit aardig in de goede richting.
pi_104700807
Nog mensen die (weer) een nieuwe lading kruidenbitter hebben gemaakt?
pi_104701114
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:54 schreef Kabolter het volgende:
Nog mensen die (weer) een nieuwe lading kruidenbitter hebben gemaakt?
Dat niet, maar moet wel weer op niet al te lange termijn, hij is bijna op :)
pi_104701452
niet echt een kruidenbitter, maar wel drambuie op basis van whisky :9 en cointreau die bijna klaar is, ben benieuwd hoe die geworden is!
pi_104701527
Ik wil nog iets lekkers maken om na het kerstdiner te schenken, iemand nog een leuk idee? Ik denk dat ik wel een beetje op mag schieten trouwens, is al over een maand.
pi_104701556
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:08 schreef Miendientje het volgende:
Ik wil nog iets lekkers maken om na het kerstdiner te schenken, iemand nog een leuk idee? Ik denk dat ik wel een beetje op mag schieten trouwens, is al over een maand.
iets met steranijs en kaneel?
klein tikje kruidnagel misschien, sinaasappelschilletje?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_104701917
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:08 schreef Mirjam het volgende:

[..]

iets met steranijs en kaneel?
klein tikje kruidnagel misschien, sinaasappelschilletje?
Zoiets was mijn laatste al, zie post 167 en 136. Was wel erg lekker trouwens. Ik had hem mee tijdens een reis en mijn reisgenoten vonden hem ook erg lekker. Leuk trouwens om de reacties te zien als je zegt dat hij zelf gemaakt is en dat dat zo'n 2 maanden heeft geduurd.

Misschien kan ik wel iets met bladgoud doen net als bij goldstrike, dan moet het alleen niet al te troebel zijn. Waar zou bladgoud kunnen kopen?
pi_104702267
Zijn er mensen die buiten de toko of markt hun kruiden scoren?
Ik wil ze graag online bestellen, maar schrok al van de prijzen voor absintalsem (40 gram voor 5 euro ofzo).

Alle voorbereidingen zijn (op de koeling na, lijm moet nog drogen omdat de slang niet overeen kwam) klaar. Zit ondertussen ook al op 10 recepten die ik wil proberen. Dus ik hoop dat ik mijn hysterie een beetje kan temperen. :)
pi_104709947
Bladgoud wordt ook gebruikt voor cupcakes. Misschien kan je in een cupcakewebwinkel bladgoud bestellen.

Ik heb het recept uit de op gemaakt vorige week en het begint al heerlijk te ruiken.
pi_105111760
Misschien al gevraagd, maar wat zijn ongeveer de hoeveelheden van de kruid in de OP?
Zag dat niet zo snel staan.

De eerste 3,6 liter zijn klaar. Moet het nog meten (qua totale hoeveelheid), maar ik denk dat ik zo rond de 80% zit.

Het plan is om het recept van de OP na te maken, 2 liter Beerenburg te maken (kruidenpakketje) en van wat er over blijft een Bénédictine-look-a-like.En héél misschien nog absinth.

Als ik zo de tabellen er op nalees moet er in verhouding iets meer water worden toegevoegd dan dat je zou verwachten als je pure alcohol als basis neemt en de alcohol wil verdunnen. Wat ook opvalt is dat er verschillende basissen worden genomen bij bitters en likeuren maken.

Bij Limoncello is het overigens zéér belangrijk om er voor te zorgen dat er geen wit van de citroenrasp per ongeluk wordt meegenomen. Dit zorgt voor een bittere smaak.
pi_105255280
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel tonkaboon heb je gebruikt?
Vandaag heb ik tonkabonen besteld bij de kok van mijn werk.
Wat recepten opgevraagd bij deze en gene.
Eind van de week kan ik waarschijnlijk aan de slag.
Ik ga een poging doen met 1 ltr. brandewijn van 30 %. Daarbij 200 gram suiker en 3 bonen die doormidden zijn gesneden. Dat laat ik dan een maand staan. (wel regelmatig schudden)
Na die maand ga ik hem keuren en afzeven. Daarna nog een maandje rusten. Ik ben erg benieuwd.

Gr.Kiskedestoker
pi_105256523
Ik denk niet dat je het verschil tussen twee of drie op een liter erg merkt qua smaak, en tonka geeft zijn smaak vrij vlot af; probeer het na een a twee dagen eens met 2 bonen, maar vooral vanwege de suiker. Of maak twee halve liters, een met 200 gr suiker en een met 400 gr. Met Tonka is wat meer suiker helemaal niet erg. Een maand wachten is dus nergens voor nodig, af en toe schudden en na een week is hij al prima denk ik.

Afzeven is ook niet echt nodig; de bonen zitten je niet in de weg :D
pi_105256695
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik denk niet dat je het verschil tussen twee of drie op een liter erg merkt qua smaak, en tonka geeft zijn smaak vrij vlot af; probeer het na een a twee dagen eens met 2 bonen, maar vooral vanwege de suiker. Of maak twee halve liters, een met 200 gr suiker en een met 400 gr. Met Tonka is wat meer suiker helemaal niet erg. Een maand wachten is dus nergens voor nodig, af en toe schudden en na een week is hij al prima denk ik.

Afzeven is ook niet echt nodig; de bonen zitten je niet in de weg :D
Goed idee om twee halve liters te nemen met elk een andere hoeveelheid suiker.
Mijn ervaring is dat na een langere tijd de smaak wel voller wordt.
En tussentijds (als ik even schid met de flessen) wil ik nog wel eens een theelepeltje proeven natuurlijk.
pi_105258763
Het verschilt erg per kruid hoe lang het er over doet voordat de smaak is opgelost. Capsaïcine (pepers) lost ERG snel op in alcohol, kaneel doet hier een stuk langer over. Zo was mijn rode peper-kaneellikeur de eerste weken een soort naar kaneel ruikende pepperspray. Notenlikeur, kruidenlikeur moet erg lang. Ook tamarinde had even nodig. Limoncello had aan een dag of wat genoeg, en ook de tonka ging erg vlot.. :)
pi_105259354
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 december 2011 17:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het verschilt erg per kruid hoe lang het er over doet voordat de smaak is opgelost. Capsaïcine (pepers) lost ERG snel op in alcohol, kaneel doet hier een stuk langer over. Zo was mijn rode peper-kaneellikeur de eerste weken een soort naar kaneel ruikende pepperspray. Notenlikeur, kruidenlikeur moet erg lang. Ook tamarinde had even nodig. Limoncello had aan een dag of wat genoeg, en ook de tonka ging erg vlot.. :)
Oke bedankt. We zullen na een weekje eens gaan keuren.
pi_105274029
Ik heb ook een tonkaboon, gekregen van een vriendin die ze gebruikt voor chocolade zaken, ik ben benieuwd wat het wordt. Is het alleen lekker als likeur of kan het ook wel gewoon zonder suiker?
pi_105282799
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 22:14 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb ook een tonkaboon, gekregen van een vriendin die ze gebruikt voor chocolade zaken, ik ben benieuwd wat het wordt. Is het alleen lekker als likeur of kan het ook wel gewoon zonder suiker?
Waarom zou je er geen suiker bij doen?

Het kan vast, in Whiskey zit ook geen suiker, en in kruidenbitter ook niet. Maar met een zoetige/vanille-achtige smaak is dat denk ik toch minder lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')