abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103960519
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:41 schreef popolon het volgende:
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je de alchohol ook zelf maakte en dus eigenlijk het hele proces zelf deed. Ik was in dit topic al aan het zoeken hoe je de alcohol 'produceerde'. 8)7
Gall & Gall :D

Maar zodra mn fornuis helemaal up and running is (inductie, dus geen vuur, en goed regelbare temperatuur) is dat iets wat ik ooit nog wel wil gaan proberen. Of met een regelbare waterdistilleerset.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_104080969
Het is bijna december. Heeft er iemand ervaring met het maken van pepernotenlikeur of een goed recept?
pi_104081676
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik denkK gewoon de kruiden gebruiken die je normaal voor speculaaskruiden gebruikt. Dus iets van kaneel, kruitnagel, nootmuskaat, gember, anijs, peper, kardemom en dan nog suiker als je likeur wilt maken.
pi_104081957
Een schippersbitter zoals Miendientje omschrijft komt dan het beste in de buurt denk ik :) En wees niet te zuinig met je suiker, als je het likeurachtig wilt krijgen.
pi_104083898
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 17:06 schreef rhubarb het volgende:
Het is bijna december. Heeft er iemand ervaring met het maken van pepernotenlikeur of een goed recept?
Heb hier in het grote boek 3 receptjes staan.
Hoe zit dat met copy-right hier op Fok! ?

Heb namelijk geen zin dat ik het recept voor niks overtyp.
Dan DM ik hem liever.
pi_104084786
Ik post hem wel gewoon.

Geen ervaring overigens met het recept.

quote:
Speculaas-likeur (30,1 AV%), 2 1/2 liter likeur
15g kaneel
7,5 g kruidnagel
7,5 nootmuskaat
16 g schil van sinaasappel (zonder wit)
350 ml suikersiroop van 86%
800 ml alcohol van 94 AV%
ca 1350 ml water, aanvullen tot 2,5 l

Weeg de kruiden, maak ze fijn en doe ze in een bokaal van 3 liter. Meng de suikersiroop met alcohol en ater en voeg dit aan de bokaal toe. Ze de bokaal weg op een niet koele plek en schud deze dagelijks stevig. Na 3 weken kunt u de kruiden eruit zeven door een melittafilter. Ze de bokaal nu nog een tweetal weken op een koele plaats. Filter weer door een melittafilter. Vul, indien nodig, met water aan tot 2,5 liter en na nogmaals schudden is uw likeur gereed om van te genieten.

Opgelet: In de handel zijn zakjes met speculaarskruiden te koop. Gebruik deze niet om likeur van te maken aangezien bij vermenging met alcohol gelei kan ontstaan. Deze gelei is alleen door moeizaam filteren door een molton filter te verwijderen.

Speculaas-2 likeur (30,1 AV%, 2,7 liter)
2 g anijzaad
4 g gemberpoeder (djahé)
10 g kaneel
2 g kardemom
6 g koriander
7 g kruidnagel
3 g piment
16 g schil van sinaasappel (zonder wit)
320 g suiker
865 ml alcohol van 94 AV%
ca 1635 ml water, aanvullen tot 2,7 liter

Weeg de kruiden, maak ze fijn in een vijzel en doe ze samen met de suiker in een bokaal van ca 3,1 liter. Meng de alcohol en water en voeg dit aan de bokaal toe. Zet de bokaal weg op een niet koele plek en schud deze enkele malen per week stevig zodat de suiker goed oplost en een goede vermenging tot stand komt. Zeef na 3 weken de kruiden eruit door een melittafiler. Ze de bokaal nu nog 2 weken op een koele plaats en filtreer weer door een melittafilter.
Bron: Zelf likeuren bereiden, Ad Coumou, Destilleren en gedestilleerd maken

[ Bericht 2% gewijzigd door Kabolter op 07-11-2011 18:51:49 ]
pi_104085038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:41 schreef popolon het volgende:
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je de alchohol ook zelf maakte en dus eigenlijk het hele proces zelf deed. Ik was in dit topic al aan het zoeken hoe je de alcohol 'produceerde'. 8)7
Dan gebruik je meestal nog als excuus dat je de stookwijn in de supermarkt hebt gekocht.
Maar de ervaring is dat ze er niet moeilijk om doen, omdat de meeste ketels niet overdreven groot zijn en het puur voor eigen consumptie is.

Ik denk wel dat ze erg snel op je stoep staan als je het actief gaat verkopen, qua destilleren.
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:48:29 #183
360722 kever1300
kruiden bitter
pi_104401616
Hee hoi kun je mij ook de hoeveel heden vertellen van de kruiden in gram,s of zo die je gebruikt lijkt mij heel erg leuk om dit zelf eens te maken groetjes kever1300
pi_104402091
quote:
19s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:48 schreef kever1300 het volgende:
Hee hoi kun je mij ook de hoeveel heden vertellen van de kruiden in gram,s of zo die je gebruikt lijkt mij heel erg leuk om dit zelf eens te maken groetjes kever1300
Voor een basic bitter? Nee. Maar het komt niet heel nauw, en gaat vooral op smaak. In de OP staat een foto, doe daar alles keer anderhalf en je zit aardig in de goede richting.
pi_104700807
Nog mensen die (weer) een nieuwe lading kruidenbitter hebben gemaakt?
pi_104701114
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:54 schreef Kabolter het volgende:
Nog mensen die (weer) een nieuwe lading kruidenbitter hebben gemaakt?
Dat niet, maar moet wel weer op niet al te lange termijn, hij is bijna op :)
pi_104701452
niet echt een kruidenbitter, maar wel drambuie op basis van whisky :9 en cointreau die bijna klaar is, ben benieuwd hoe die geworden is!
pi_104701527
Ik wil nog iets lekkers maken om na het kerstdiner te schenken, iemand nog een leuk idee? Ik denk dat ik wel een beetje op mag schieten trouwens, is al over een maand.
pi_104701556
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:08 schreef Miendientje het volgende:
Ik wil nog iets lekkers maken om na het kerstdiner te schenken, iemand nog een leuk idee? Ik denk dat ik wel een beetje op mag schieten trouwens, is al over een maand.
iets met steranijs en kaneel?
klein tikje kruidnagel misschien, sinaasappelschilletje?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_104701917
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:08 schreef Mirjam het volgende:

[..]

iets met steranijs en kaneel?
klein tikje kruidnagel misschien, sinaasappelschilletje?
Zoiets was mijn laatste al, zie post 167 en 136. Was wel erg lekker trouwens. Ik had hem mee tijdens een reis en mijn reisgenoten vonden hem ook erg lekker. Leuk trouwens om de reacties te zien als je zegt dat hij zelf gemaakt is en dat dat zo'n 2 maanden heeft geduurd.

Misschien kan ik wel iets met bladgoud doen net als bij goldstrike, dan moet het alleen niet al te troebel zijn. Waar zou bladgoud kunnen kopen?
pi_104702267
Zijn er mensen die buiten de toko of markt hun kruiden scoren?
Ik wil ze graag online bestellen, maar schrok al van de prijzen voor absintalsem (40 gram voor 5 euro ofzo).

Alle voorbereidingen zijn (op de koeling na, lijm moet nog drogen omdat de slang niet overeen kwam) klaar. Zit ondertussen ook al op 10 recepten die ik wil proberen. Dus ik hoop dat ik mijn hysterie een beetje kan temperen. :)
pi_104709947
Bladgoud wordt ook gebruikt voor cupcakes. Misschien kan je in een cupcakewebwinkel bladgoud bestellen.

Ik heb het recept uit de op gemaakt vorige week en het begint al heerlijk te ruiken.
pi_105111760
Misschien al gevraagd, maar wat zijn ongeveer de hoeveelheden van de kruid in de OP?
Zag dat niet zo snel staan.

De eerste 3,6 liter zijn klaar. Moet het nog meten (qua totale hoeveelheid), maar ik denk dat ik zo rond de 80% zit.

Het plan is om het recept van de OP na te maken, 2 liter Beerenburg te maken (kruidenpakketje) en van wat er over blijft een Bénédictine-look-a-like.En héél misschien nog absinth.

Als ik zo de tabellen er op nalees moet er in verhouding iets meer water worden toegevoegd dan dat je zou verwachten als je pure alcohol als basis neemt en de alcohol wil verdunnen. Wat ook opvalt is dat er verschillende basissen worden genomen bij bitters en likeuren maken.

Bij Limoncello is het overigens zéér belangrijk om er voor te zorgen dat er geen wit van de citroenrasp per ongeluk wordt meegenomen. Dit zorgt voor een bittere smaak.
pi_105255280
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel tonkaboon heb je gebruikt?
Vandaag heb ik tonkabonen besteld bij de kok van mijn werk.
Wat recepten opgevraagd bij deze en gene.
Eind van de week kan ik waarschijnlijk aan de slag.
Ik ga een poging doen met 1 ltr. brandewijn van 30 %. Daarbij 200 gram suiker en 3 bonen die doormidden zijn gesneden. Dat laat ik dan een maand staan. (wel regelmatig schudden)
Na die maand ga ik hem keuren en afzeven. Daarna nog een maandje rusten. Ik ben erg benieuwd.

Gr.Kiskedestoker
pi_105256523
Ik denk niet dat je het verschil tussen twee of drie op een liter erg merkt qua smaak, en tonka geeft zijn smaak vrij vlot af; probeer het na een a twee dagen eens met 2 bonen, maar vooral vanwege de suiker. Of maak twee halve liters, een met 200 gr suiker en een met 400 gr. Met Tonka is wat meer suiker helemaal niet erg. Een maand wachten is dus nergens voor nodig, af en toe schudden en na een week is hij al prima denk ik.

Afzeven is ook niet echt nodig; de bonen zitten je niet in de weg :D
pi_105256695
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik denk niet dat je het verschil tussen twee of drie op een liter erg merkt qua smaak, en tonka geeft zijn smaak vrij vlot af; probeer het na een a twee dagen eens met 2 bonen, maar vooral vanwege de suiker. Of maak twee halve liters, een met 200 gr suiker en een met 400 gr. Met Tonka is wat meer suiker helemaal niet erg. Een maand wachten is dus nergens voor nodig, af en toe schudden en na een week is hij al prima denk ik.

Afzeven is ook niet echt nodig; de bonen zitten je niet in de weg :D
Goed idee om twee halve liters te nemen met elk een andere hoeveelheid suiker.
Mijn ervaring is dat na een langere tijd de smaak wel voller wordt.
En tussentijds (als ik even schid met de flessen) wil ik nog wel eens een theelepeltje proeven natuurlijk.
pi_105258763
Het verschilt erg per kruid hoe lang het er over doet voordat de smaak is opgelost. Capsaïcine (pepers) lost ERG snel op in alcohol, kaneel doet hier een stuk langer over. Zo was mijn rode peper-kaneellikeur de eerste weken een soort naar kaneel ruikende pepperspray. Notenlikeur, kruidenlikeur moet erg lang. Ook tamarinde had even nodig. Limoncello had aan een dag of wat genoeg, en ook de tonka ging erg vlot.. :)
pi_105259354
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 december 2011 17:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het verschilt erg per kruid hoe lang het er over doet voordat de smaak is opgelost. Capsaïcine (pepers) lost ERG snel op in alcohol, kaneel doet hier een stuk langer over. Zo was mijn rode peper-kaneellikeur de eerste weken een soort naar kaneel ruikende pepperspray. Notenlikeur, kruidenlikeur moet erg lang. Ook tamarinde had even nodig. Limoncello had aan een dag of wat genoeg, en ook de tonka ging erg vlot.. :)
Oke bedankt. We zullen na een weekje eens gaan keuren.
pi_105274029
Ik heb ook een tonkaboon, gekregen van een vriendin die ze gebruikt voor chocolade zaken, ik ben benieuwd wat het wordt. Is het alleen lekker als likeur of kan het ook wel gewoon zonder suiker?
pi_105282799
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 22:14 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb ook een tonkaboon, gekregen van een vriendin die ze gebruikt voor chocolade zaken, ik ben benieuwd wat het wordt. Is het alleen lekker als likeur of kan het ook wel gewoon zonder suiker?
Waarom zou je er geen suiker bij doen?

Het kan vast, in Whiskey zit ook geen suiker, en in kruidenbitter ook niet. Maar met een zoetige/vanille-achtige smaak is dat denk ik toch minder lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')