Hoe politiek actief was jij tussen je 18 - 25e?quote:Op maandag 31 mei 2010 10:47 schreef SeLang het volgende:
Het is best vreemd dat jongeren zo weinig politiek actief zijn. De belangen van jonge mensen zijn tegengesteld aan die van babyboomers maar alle politieke partijen zijn gericht op het in stand houden van babyboomer privileges.
Verbaast mij ook wel, maar zelfs al waren ze wel politiek actief en zouden ze niet vallen voor onzin-babbel over dingen als intergenerationele solidariteit, dan zijn ze nog steeds niet meer dan een klein stroompje tegen een tsunami aan BB-ers.quote:Op maandag 31 mei 2010 10:47 schreef SeLang het volgende:
Het is best vreemd dat jongeren zo weinig politiek actief zijn. De belangen van jonge mensen zijn tegengesteld aan die van babyboomers maar alle politieke partijen zijn gericht op het in stand houden van babyboomer privileges.
Toch wel behoorlijk, zo tussen 15-18 jaar. Alleen ging dat toen natuurlijk over andere zaken dan HRA, babyboomers en oplopende staatsschuld. Nog problemen gehad op school wegens het ophangen van politieke affices naast de politieke affices die leraren zelf hadden opgehangen. Vrijheid van meningsuiting en linkse school gaat natuurlijk niet samen dus mijn affice moest persé wegquote:Op maandag 31 mei 2010 11:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe politiek actief was jij tussen je 18 - 25e?
Ik denk dat je onderschat wat een politieke jongerenbeweging kan bereiken. Zeker nu in het internettijdperk is het heel makkelijk om een grote groep te mobiliseren. En als zelfs een Partij van de Dieren zetels kan krijgen, dan zeker een jongerenpartij met een goed doordacht en onderbouwd programma. 15-20 zetels is gewoon haalbaar imo, zeker met programmapunten die geen van de grote partijen hebben (zoals volledige afschaffing van HRA, hervorming pensioenstelsel en overheidstekort naar <0 brengen)quote:Op maandag 31 mei 2010 13:06 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Verbaast mij ook wel, maar zelfs al waren ze wel politiek actief en zouden ze niet vallen voor onzin-babbel over dingen als intergenerationele solidariteit, dan zijn ze nog steeds niet meer dan een klein stroompje tegen een tsunami aan BB-ers.
Jongeren kunnen in een democratie alleen met de voeten stemmen, d.w.z. emigreren. Maar dat is waarschijnlijk alleen weggelegd voor de meer ondernemenden, kansrijken en daardoor meer succesvollen. Voorspelt niet veel goeds voor de toekomst van NL...
Is het ergens anders dan beter?quote:Jongeren kunnen in een democratie alleen met de voeten stemmen, d.w.z. emigreren. Maar dat is waarschijnlijk alleen weggelegd voor de meer ondernemenden, kansrijken en daardoor meer succesvollen. Voorspelt niet veel goeds voor de toekomst van NL...
Zo denk ik er ook over. Nog 2-3 jaar sparen, taal proberen te leren en dan zijn wij ook weg.quote:Op maandag 31 mei 2010 13:06 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Jongeren kunnen in een democratie alleen met de voeten stemmen, d.w.z. emigreren. Maar dat is waarschijnlijk alleen weggelegd voor de meer ondernemenden, kansrijken en daardoor meer succesvollen. Voorspelt niet veel goeds voor de toekomst van NL...
Ik merk in mijn lokale kroeg opvallend veel erg jonge mensen (lees: onder 25) die extreem-links of toch erg links beginnen te stemmen. Alleen zijn ze zelf niet politiek actief (maar wel vrij goed op de hoogte van de actualiteit).quote:Op maandag 31 mei 2010 14:02 schreef SeLang het volgende:
Het blijft vreemd. Jongeren lijken tegenwoordig erg a-politiek te zijn (of in elk geval niet activistisch), maar carriere en CV is volgens mij belangrijker dan ooit. Dus om het even te vertalen naar de taal van vandaag: het staat fantastisch op je CV als je als student een politieke partij hebt opgericht, een goed politiek programma in elkaar knutselt, volksmassas mobiliseert via Youtube, Twitter en Facebook en vervolgens ook nog een paar zetels haalt. Mooi opstapje naar een dikbetaalde functie met miljoenenbonus. Onbegrijpelijk dat niemand dat oppakt
Hét BRIC land in Zuid-Amerikaquote:
Vind eerst maar eens een groepje studenten die qua kennis en intelligentie ongeveer op het zelfde niveau staan. Je wilt niet zoiets als de PVV waar er met name 1 leider is.quote:Op maandag 31 mei 2010 14:02 schreef SeLang het volgende:
Het blijft vreemd. Jongeren lijken tegenwoordig erg a-politiek te zijn (of in elk geval niet activistisch), maar carriere en CV is volgens mij belangrijker dan ooit. Dus om het even te vertalen naar de taal van vandaag: het staat fantastisch op je CV als je als student een politieke partij hebt opgericht, een goed politiek programma in elkaar knutselt, volksmassas mobiliseert via Youtube, Twitter en Facebook en vervolgens ook nog een paar zetels haalt. Mooi opstapje naar een dikbetaalde functie met miljoenenbonus. Onbegrijpelijk dat niemand dat oppakt
Misschien omdat het uiteindelijk niet van de studenten zal komen, maar van een heel andere groep?quote:Op maandag 31 mei 2010 14:38 schreef SeLang het volgende:
Ja je moet er wel iets voor doen, daarom staat het ook zo goed op je CV. Maar er zijn ook studenten die heel veel tijd besteden aan een studentenvereniging of een roeivereniging, dus waarom niet aan het opzetten van een politieke partij?
Maar het probleem blijft - nog zeker een jaar of 20 wel - dat er veel meer BB-ers dan jongeren zijn. Met 15-20 zetels krijg je niet veel invloed. En dan is het ook nog maar de vraag of die jongeren op 1 partij gaan stemmen die hun belangen behartigt, of wat me waarschijnlijker lijkt, be-verdeel-en-heerst gaan worden.quote:Op maandag 31 mei 2010 13:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat wat een politieke jongerenbeweging kan bereiken. Zeker nu in het internettijdperk is het heel makkelijk om een grote groep te mobiliseren. En als zelfs een Partij van de Dieren zetels kan krijgen, dan zeker een jongerenpartij met een goed doordacht en onderbouwd programma. 15-20 zetels is gewoon haalbaar imo, zeker met programmapunten die geen van de grote partijen hebben (zoals volledige afschaffing van HRA, hervorming pensioenstelsel en overheidstekort naar <0 brengen)
Goed gevonden! Die houden we erin.quote:Op maandag 31 mei 2010 15:36 schreef dvr het volgende:
Ik heb alvast een slogan voor zo'n jongerenpartij: "Zet de grijze massa aan het werk!"
In België had je een ouderenpartij, die heette Wow (Waardig ouder worden). Het had niks met World of Warcraft te maken in ieder geval.quote:
Sterker nog, de jongeren die politiek actief zijn zijn dat vaak in partijen die staan voor het in stand houden van die voorrechten.quote:Op maandag 31 mei 2010 10:47 schreef SeLang het volgende:
Wacht eens, Engelse lobbyisten reizen af naar Griekenland om aldaar de ministers te adviseren om een beleid te voeren dat een ramp voor Duitsland en Frankrijk zou betekenen...? Wat moet ik daar nou van denken?quote:Op maandag 31 mei 2010 03:54 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://business.timesonli(...)s/article7140270.ece
Verklaring: Generatie Qquote:Op maandag 31 mei 2010 10:47 schreef SeLang het volgende:
Ja ongeloofelijk he, toch hebben ze gelijk, Griekenland is het kleine jongetje dat niet mee had gemoeten met de nachtelijke speurtocht, en nu loopt te huilenquote:Op maandag 31 mei 2010 17:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Wacht eens, Engelse lobbyisten reizen af naar Griekenland om aldaar de ministers te adviseren om een beleid te voeren dat een ramp voor Duitsland en Frankrijk zou betekenen...? Wat moet ik daar nou van denken?
Ghehequote:
Net een uittreksel gelezen (is natuurlijk te weinig om er iets over te zeggen), maar is het dan ergens anders beter? Natuurlijk zijn er hier grote problemen, maar je moet niet overdrijven en maar gaan roepen: "verhuizen, emigreren, weg uit dit land, blabla".quote:Op maandag 31 mei 2010 23:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Lees het boek van pim fortuyn - de verweesde samenleving eens dan snap je het. Man, wat had die kerel visie.
Dat idee heb ik ook. Alsof dat emigreren de weg naar de hemel is. Desalniettemin spreekt het mij wel aan om (al dan niet tijdelijk) naar het buitenland te vertrekken, maar ik verwacht geen wonderen in andere landen. Ik denk dat je in Noord/West-Europa al direct een van de beste regionen van de wereld te pakken hebt, maar dat kan natuurlijk veranderen.quote:Op maandag 31 mei 2010 23:03 schreef aarsschimmel het volgende:
Is het gras bij de buren niet altijd groener? Ik vind het emigreer verhaal altijd zo'n typisch gezeik van Nederlanders. We wonen nog steeds in echt een van de rijkste landen ter wereld en het is hier nog altijd veiliger op straat dan in Brazilië.
Zeker; niet. Wat ik al zei; je moet over een stel stalen zenuwen beschikken.quote:Op maandag 31 mei 2010 23:03 schreef aarsschimmel het volgende:
He maar even serieus. Je hoort iedereen roepen dat ze gaan emigreren. Alsof het nou echt beter is ergens anders. Brazilië hoorde ik net, maar hoezo daar. Is het leven daar nou echt fijner, behalve dan dat je er deze units met Braziliaanse afkomst hebt?
[ afbeelding ]
Is het gras bij de buren niet altijd groener? Ik vind het emigreer verhaal altijd zo'n typisch gezeik van Nederlanders. We wonen nog steeds in echt een van de rijkste landen ter wereld en het is hier nog altijd veiliger op straat dan in Brazilië.
Waarom niet?quote:Op woensdag 2 juni 2010 11:23 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Met zo'n trackrecord moet je wel vertrouwen hebben dat het allemaal goed gaat komen
Het verschil van Nederland met andere landen is dat je als middenklasser behoorlijk de l*l bent. Je betaalt de maximale belastingdruk, geen recht op gratis geld in de vorm van subsidies (enkel HRA) of toeslagen, zodat je maar net een beetje beter af bent dan de “armen”.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:11 schreef faustkern het volgende:
[..]
Zeker; niet. Wat ik al zei; je moet over een stel stalen zenuwen beschikken.
Maar je moet niet naar de situatie vandaag of morgen kijken; maar naar het macro plaatje over zeg eens 20 of 50 jaar. Hoe zie jij Nederland er dan uit zien en wat is de plaats van Nederland of de EU in de wereld? Wij kiezen voor een bepaald risico maar uiteindelijk gaan we er van uit ons werkzame leven niet in een grote klaagbak vol met pretentieuze bejaarden door te brengen.
De demografische crisis zal in NL nog misschien wel meevallen; maar de cijfers voor onze buurlanden liegen er niet om. Ik heb geen trek om die kosten te betalen door nog meer inkomstenbelasting of premie voor de AWBZ te gaan betalen; los van het vraagstuk of dit uberhaupt ethisch is wat de BB generatie ons aan het flikken is.
Oh ja, dat land waar de sociaal democraten het nog meer voor het zeggen hebben dan hier. Je weet het wel uit te kiezenquote:Op maandag 31 mei 2010 14:24 schreef faustkern het volgende:
[..]
Hét BRIC land in Zuid-Amerika![]()
Je moet wel over stalen zenuwen beschikken en ontzettend veel geduld om dat aan te durfen.
Wat ik er in zie is dat er altijd het vertrouwen is dat het tekort terug gaat lopen, alle rode lijntjes wijzen omhoog. In 2000 begon er een recessie, men rekende er al snel op dat het tekort weer minder zou worden. In 2001 was er een recessie, maar op korte termijn zou het weer beter gaan. In 2002 idem dito. Pas in 2003 begon herstelde de ontwikkeling van het BBP zich enigszins, in 2004 t/m 2007 ook, toen werden ook de voorspellingen accurater. Logisch want de economie groeide weer en dus nam het tekort af, enerzijds vanwege de grotere belastinginkomsten en anderzijds vanwege de toename van het BBP. Men voorspelt gewoon ieder jaar een per saldo afnemende trend van het tekort, maar niks is minder waar, het is aan de 'toevallige' ontwikkeling van het BBP of de trends accuraat blijken. Men is dus veel te optimistisch over het terugbrengen van het tekort, en is daarbij ook nog eens volledig afhankelijk van economische meegaand tij. Men is niet in staat tijdens een krimp van het BBP het tekort terug te brengen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom niet?
In '04 en '05 werd de target meer dan gehaald. Het lijkt er dus vooral op dat men in Europa nogal traag reageert, trager dan men verwacht, maar dat als de bezuinigingsmachine eenmaal op stoom is het sneller gaat dan men verwacht. Zonder de economische crisis had de grafiek er heel anders uit gezien, en ik zie hierin dus geen reden voor doemdenken.
Okee, eens. Telkens een afname van begrotingstekorten voorspellen is te optimistisch. Maar aan de andere kant denk ik dat telkens een toename van begrotingstekorten juist te pessimistisch zou zijn. Anders hadden we er t/m 2007 nooit zo voor kunnen staan als dat we deden. Daarom denk ik dat de meest realistische voorspelling een neutrale horizontale lijn rond de -2% is, met 2009/2010 als tijdelijke dip daaronder.quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat ik er in zie is dat er altijd het vertrouwen is dat het tekort terug gaat lopen, alle rode lijntjes wijzen omhoog. In 2000 begon er een recessie, men rekende er al snel op dat het tekort weer minder zou worden. In 2001 was er een recessie, maar op korte termijn zou het weer beter gaan. In 2002 idem dito. Pas in 2003 begon herstelde de ontwikkeling van het BBP zich enigszins, in 2004 t/m 2007 ook, toen werden ook de voorspellingen accurater. Logisch want de economie groeide weer en dus nam het tekort af, enerzijds vanwege de grotere belastinginkomsten en anderzijds vanwege de toename van het BBP. Men voorspelt gewoon ieder jaar een per saldo afnemende trend van het tekort, maar niks is minder waar, het is aan de 'toevallige' ontwikkeling van het BBP of de trends accuraat blijken. Men is dus veel te optimistisch over het terugbrengen van het tekort, en is daarbij ook nog eens volledig afhankelijk van economische meegaand tij. Men is niet in staat tijdens een krimp van het BBP het tekort terug te brengen.
Ik snap het niet, ben ik nou zo gek aan het worden of ziet de markt het nou zo verkeerd dat ze de dollar wel vertrouwen en de euro niet? Veel kranten uit vooral Amerika en de VK vinden die hele Euro en de economische problemen in Europa dramatisch en verdoemd. Daar lopen ze wel het economische en financiële beleid van de Amerikaanse regering de hemel in te praten en is de dollar halleluja.quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:59 schreef WammesWaggel het volgende:
Zelfs Iran wisselt zijn reserves van de euro momenteel om voor de dollar, dat doen ze vast niet omdat ze nou zo dol zijn op Obama.
Maar zijn degenen die de bezuinigingen moeten dragen de veroorzakers? Hebben ze echt zoveel belachelijke entitlements? Ik weet het niet hoor maar wat ik wel weet is dat in de media (financial times) aantoonbare leugens zijn verspreidt.quote:Op maandag 31 mei 2010 09:10 schreef freud het volgende:
Leuke artikelen weer gepost hier. Persoonlijk moest ik erg lachen dat de Volkskrant stelt dat de arme grieken productiever zijn dan de duitsers en nederlanders, en helemaal niet zo slecht zijn. Toen ik in november in Athene was, kreeg ik nou niet echt de indruk dat Athene een moderne productieve metropool was (meer een sloppenwijk), maar goed.
Afgezien van alle economische feiten blijf ik bij de stelling dat ik Griekenland richting een lichte burgeroorlog zie gaan. De mensen zien A. het nut niet in van bezuinigen, B. als er mensen fout zijn, dan zijn het 'de rijken', en C. ze zijn niet van plan om hun levensstandaard in te leveren omdat Duitsland/Frankrijk dat wil. Als ik dan ook nog de smerige spelletjes van Duitsland en Frankrijk lees mbt defensiecontracten, dan heb ik er een hard hoofd in dat men de maateregelen er door krijgt zoals de mensen in de ivoren vergaderzalen van de EU voor ogen hebben.
Prachtig hoe Schiff de vloer aanveegt met die typische Amerikaan die de waarheid niet onder ogen wil zien. Dat het ook nog een chief economist was van het IMF maakt het eigenlijk nog erger.quote:
Ik heb inderdaad sterk het vermoeden dat Amerikanen de waarheid niet onder ogen willen zien of in ieder geval willens en wetens ontkennen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 02:27 schreef bascross het volgende:
[..]
Prachtig hoe Schiff de vloer aanveegt met die typische Amerikaan die de waarheid niet onder ogen wil zien. Dat het ook nog een chief economist was van het IMF maakt het eigenlijk nog erger.
Inderdaad, mooi maar hier is de audioversie: http://www.cfr.org/conten(...)0/20100507Buiter.mp3quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:11 schreef Q.E.D. het volgende:
http://www.cfr.org/public(...)trial_countries.html
Mooie.
Oh, hehe.quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:41 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Inderdaad, mooi maar hier is de audioversie: http://www.cfr.org/conten(...)0/20100507Buiter.mp3
Veel prettiger om naar te luisteren!
Inderdaad; het gebash is echter niet gebaseerd op een mening maar op de finaciele uitwerking van keiharde bevolkingspiramides op het piramidespel van de reele economie.quote:Op donderdag 3 juni 2010 00:18 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een babyboomgebash hier. En dat allemaal met een duidelijk ideologisch tintje.
De mythe van de uitvretende en potverterende babyboomer
Hoe ik erover denk heb ik daar geschreven
De financien zijn er net zo slecht als hier, maar de VS is veel dynamischer. Een voorbeeld daarvan zijn alle innovatieve bedrijven, e.g., wat biedt de EU tegenover MSTF, GOOG, IBM, Apple, CISCO, MMM, HP, DELL, INTEL, AMD, etc.? Siemens wellicht, en Nokia, maar qua market cap is het heel wat minder. Daarnaast zijn de banken in US en VK al deleveraged vergeleken met de EU. (e.g., klik)quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:15 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe heb je dat gevonden QED?
Opvallend dat Buiter zegt dat de VS en VK er niet veel beter voor staan dan Griekenland. In de angelsaksische media lees je van die weerleggingsverhalen "het valt wel mee hier, de maturity van obligaties is hier veel langer etc.". Maar waarom zijn de VS en VK nog niet afgestraft? Is de markt dan toch irrationeel?
quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:16 schreef faustkern het volgende:
[..]
Inderdaad; het gebash is echter niet gebaseerd op een mening maar op de finaciele uitwerking van keiharde bevolkingspiramides op het piramidespel van de reele economie.
Jouw artikel (heel interessant) levert trouwens meer argumenten op voor het gebash dan al het andere wat ik tot nu ben tegengekomen :-)
Ik ben van de Y-generatie. Mijn vader was een babyboomer en kreeg pas laat kinderen (dat wilde ik nog even kwijt: je hoort vaak "de kinderen van nu stemmen rechts omdat hun babyboom ouders links zijn" maar das onzin, de 18 tot 25 jarigen zijn ook de kinderen van de late babyboomers en vooral de x-generatie).quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:16 schreef faustkern het volgende:
[..]
Inderdaad; het gebash is echter niet gebaseerd op een mening maar op de finaciele uitwerking van keiharde bevolkingspiramides op het piramidespel van de reele economie.
PS Hoe oud ben je zelf :-)
Ach ja, de Wall Street Journal...quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:33 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
De financien zijn er net zo slecht als hier, maar de VS is veel dynamischer. Een voorbeeld daarvan zijn alle innovatieve bedrijven, e.g., wat biedt de EU tegenover MSTF, GOOG, IBM, Apple, CISCO, MMM, HP, DELL, etc.? Siemens wellicht, en Nokia, maar qua market cap is het heel wat minder. Daarnaast zijn de banken in US en VK al deleveraged vergeleken met de EU. (e.g., klik)
Duration is dacht ik juist redelijk laag in de VS.
www.cfr.orgquote:Op donderdag 3 juni 2010 10:15 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe heb je dat gevonden QED?
Opvallend dat Buiter zegt dat de VS en VK er niet veel beter voor staan dan Griekenland. In de angelsaksische media lees je van die weerleggingsverhalen "het valt wel mee hier, de maturity van obligaties is hier veel langer etc.". Maar waarom zijn de VS en VK nog niet afgestraft? Is de markt dan toch irrationeel?
Hirsi Ali heb ik niks mee, Zakaria waait met alle winden mee op zo'n manier dat de top buiten schot blijft. Hij schreef ooit dat we de top dankbaar moeten zijn voor hun opofferingen en dat zij eigenlijk niet meer maar minder lastendruk verdienen, als dank. Want goh, wat hebben ze geleden tijdens deze crisis. Thomas Friedman is een beetje naief met zijn globaliseringsreligie maar zijn opgewektheid is aanstekelijk.quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:38 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
www.cfr.org
Toen zocht ik op dingen over "national debt".
Zeer informatieve website/organisatie. Hirsi Ali, Fareed Zakaria en Thomas Friedman schrijven daar ook dingen als ik me niet vergis.
Alleen de editorials zijn rechts. De WSJ verder redelijk links volgens een studie enkele jaren geleden. (http://www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/groseclose/Media.Bias.8.htm) Iig, de chart klopt wel redelijk.quote:
Maar in dit soort bedrijven zit wel de meeste groei.quote:Dat de banken een minder grote hefboom hebben lijkt me ook niet echt verwonderlijk. De VS heeft veel meer geld gestoken in de banken voor dat doel.
Het is een keuze die je wilt maken. Kies je voor grote pieken maar ook diepe dalen? Of minder hoge pieken maar minder diepe dalen zoals de Fransen. Al die leuke dynamische bedrijfjes hebben van obama en bush een belastingkorting gekregen in deze tijden maar eigenlijk is dat onverkoopbaar vind ik.
Is btw ook een zwaar understatement gezien de market cap. Neem er twee en je hebt meer waarde dan in de Nederlandse public ECM. (Public equity capital markets.)quote:leuke dynamische bedrijfjes
Boh, ik vind ze allemaal wel genuanceerd. Globaliseringsreligie valt ook wel mee hoor. Hij waarschuwt juist voor een boel dingen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hirsi Ali heb ik niks mee, Zakaria waait met alle winden mee op zo'n manier dat de top buiten schot blijft. Hij schreef ooit dat we de top dankbaar moeten zijn voor hun opofferingen en dat zij eigenlijk niet meer maar minder lastendruk verdienen, als dank. Want goh, wat hebben ze geleden tijdens deze crisis. Thomas Friedman is een beetje naief met zijn globaliseringsreligie maar zijn opgewektheid is aanstekelijk.
quote:Buffett vreest 'verschrikkelijk probleem' voor gemeente-obligaties
Berskshire Hathaway, het investeringsvehikel van superbelegger Warren Buffett heeft zijn beleggingen in gemeente-obligaties teruggebracht. Buffett vraagt zich af of de federale overheid te hulp zal schieten.
Gok
Dat zei Buffet voor een hoorzitting over de financiële crisis. Buffett zagt niet te weten welke rating aan obligaties die door gemeenten zijn uitgegeven gegeven moet worden. ''Het is een gok op hoe de federale regering zal handelen''.
'Liever default dan belastingen verhogen'
Buffett waarschuwde eerder al voor de risico's van het verzekeren van geementelijke obligaties. In zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders in 2009 zie hij dat overheden kon worden verleid tot het niet meer voldoen aan hun verplichtingen op obligaties van welke de betalingen zijn gegarandeerd door verzekeraars. Dit zouden overheden liever doen dan de belastingen te verhogen.
Ik weet niet hoe je hier op bent gekomen maar het is niet bepaald objectief opgeschreven. Ik zie dat ze hebben gekeken naar hoe vaak een congreslid een denktank citeert en hoe dat correspondeert met berichten uit kranten. Dat is niet zonder problemen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:43 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Alleen de editorials zijn rechts. De WSJ verder redelijk links volgens een studie enkele jaren geleden. (http://www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/groseclose/Media.Bias.8.htm) Iig, de chart klopt wel redelijk.
Dat mag zo zijn maar het is een duidelijke politieke keuze om hier vrijblijvend en voor niks geld in te steken. Geld wat je ook voor andere dingen kunt gebruiken. Zoiets heeft zijn inkomenseffecten en daarmee is het een politieke keuze.quote:[..]
Maar in dit soort bedrijven zit wel de meeste groei.
Maakt het natuurlijk wel verdachtquote:None of the outlets that reported on the study mentioned that the authors have previously received funding from the three premier conservative think tanks in the United States: the American Enterprise Institute for Public Policy Research (AEI), The Heritage Foundation, and the Hoover Institution on War, Revolution and Peace. Groseclose was a Hoover Institution 2000-2001 national fellow; Milyo, according to his CV (pdf), received a $40,500 grant from AEI; and, according to The Philanthropy Roundtable, Groseclose and Milyo were named by Heritage as Salvatori fellows in 1997. In 1996, Groseclose and Milyo co-authored a piece for the right-wing magazine The American Spectator, titled "Lost Shepherd," criticizing the then-recently defeated member of Congress Karen Shepherd (D-UT) and defending her successor, Enid Greene (R-UT); when the piece was published, Greene was in the midst of a campaign contribution scandal and later agreed to pay a civil penalty after the Federal Election Commission found (pdf) that she violated campaign finance laws.
Bovendien is het off-topic.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
btw, over die geposte studie: http://mediamatters.org/research/200512220003
[..]
Maakt het natuurlijk wel verdacht
Nou waar het om gaat is dat de WSJ nogal een bias is en dagen achtereen bezig was/is om europese banken te bashenquote:
Stakingen zijn dan ook desastreus voor havens, dus ik kan best begrijpen dat ze daar over schreven. Ook in Nederland hebben werknemers een breed ontwikkeld stakingsrecht (nofi verder, maar het is wel een feit), het is één van de belangrijkste oorzaken dat de haven van Rotterdam een slechtere performance heeft voor wat betreft betrouwbaarheid dan Singapore. Betrouwbaarheid die ontzettend belangrijk is.quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
Onlangs hadden ze een bericht over dat de griekse werven en havens weer winst maken. Er stond ook een klaagzang in over medewerkers die liever demonstreren dan werken. Tsja. Wat er niet in stond is dat deze magnaten belastingkorting op belastingkorting kregen van de vorige regering, bepaalde onderdelen van de havens op een onevenwichtige manier werden geprivatiseerd en nu opeens wordt geeist dat de havenarbeiders loon en pensioen moeten inleveren. Dat steekt gewoon.
Ja maar als we gaan discussiëren over de vraag of de argumenten van iemand anders links of rechts zijn, dan is het einde zoek.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou waar het om gaat is dat de WSJ nogal een bias is en dagen achtereen bezig was/is om europese banken te bashenNiet één lang artikel, nee, meerdere dagen achter elkaar.
Dat mag maar dan mogen ze ook wel vermelden hoe het nou kan dat zij niet ten onder zijn gegaan. Nl. specifieke lastenverlagingen voor die industrie (en de havenbaronnen). Als je dan ook nog eens gaat eisen dat hun pensioenen worden leeggeroofd ten faveure van de haven heb je de poppen aan het dansen en terecht. Ja, jij denkt daar anders over. Jij zal wel vinden dat het leegroven van pensioenkassen (wat ook in Ierland is gebeurt) gerechtvaardigd is.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Stakingen zijn dan ook desastreus voor havens, dus ik kan best begrijpen dat ze daar over schreven. Ook in Nederland hebben werknemers een breed ontwikkeld stakingsrecht (nofi verder, maar het is wel een feit), het is één van de belangrijkste oorzaken dat de haven van Rotterdam een slechtere performance heeft voor wat betreft betrouwbaarheid dan Singapore. Betrouwbaarheid die ontzettend belangrijk is.
Vervoerders hebben liever een dag extra reistijd dan een onverwachte 6 uur aan vertraging van de goederen. Om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden wordt er steeds meer met just-in-time leveringen gewerkt, als er gestaakt wordt in havens is dat of slecht voor de just in time logistiek, want er moet een grotere marge in voorraad worden aangehouden waardoor het just in time principe te niet wordt gedaan. Of de vertraging werkt door in de logistieke keten met als gevolg bijvoorbeeld een machine die 6 uur zonder zonder aanvoeren van grondstoffen staat. In industriële processen zoals het verwerken van staal kan zoiets tot grote kosten leiden, en dat in een markt waar marges vaak erg laag zijn. Stakingen zijn voor een haven heel erg slecht nieuws.
WSJ voelt gewoon aan dat zijn lezers niet de arbeiders in de industrie zijn, maar de managers in de industrie.
http://www.newsweek.com/2010/06/01/blame-hitler.htmlquote:History Explains Europe's Timid Response
America acted quickly and decisively to the Great Recession, while Europeans seem paralyzed by the distant past.
The swift and decisive U.S. response to the financial crisis and deep recession should be a model for other large developed economies. Yet Europe, which is now facing sovereign debt and banking problems and a slowdown in growth, seems reluctant to follow America's lead.
The United States emerged from its 2008 economic cataclysm with relative speed because policymakers learned from history. Federal Reserve Chairman Ben Bernanke had famously internalized the charge that the central bank had contributed to the Great Depression. (As he told economist Milton Friedman on his 90th birthday in 2002: "You're right, we did it. We're very sorry. But thanks to you, we won't do it again.") The frenzied response of the Bernanke Fed—guaranteeing all sorts of assets and markets, purchasing mortgage-backed securities, adopting a zero-interest rate policy, and expanding its balance sheet to $2.3 trillion—can be seen as signs of overcompensation. And from Japan's experience in the 1990s, the Fed learned the need for speed.
After the Lehman Bros.' failure, U.S. banks quickly raised capital, slashed leverage, shed problem assets, and recapitalized—frequently with an assist from the government. Treasury Secretary Tim Geithner has been urging his European counterparts to conduct stress tests on big banks and make the results available to the public, a move that would prod banking executives to act quickly. But the Europeans, who did stress tests last year, aren't in any rush to do so again, according to the Wall Street Journal: "European Union officials said national regulators already are well aware of the health of their banks." And most of the large European banks, which avoided subprime exposure, haven't bothered to deleverage, as U.S. banks have. The alarming chart in this Wall Street Journal article (subscription required) shows that, as of the fourth quarter of 2009, the largest European banks were running debt-to-common-equity ratios as high as 21-to-1 for Banco Santander, 25-to-1 for Societe General, and 49-to-1 for Deutsche Bank. Those levels are reminiscent of the debt levels of the large investment banks pre-Lehman Bros.
While some critics have charged the U.S. fiscal stimulus was too small, the data suggest that the stimulus package has been a significant contributor to job retention and growth. Increased federal spending was needed in part to combat the declines in government spending by states. In the United States, the federal government helped prop up the states with injections of cash. In Europe, which lacks a powerful overarching federal government with the ability to tax and spend, fiscal policy is all bitter medicine and no spoonfuls of sugar. From the United Kingdom to the Czech Republic, and all points in between, governments are cutting spending and raising taxes. But these contractionary policies will retard economic growth, which will in turn lead to more problems for the banks.
Europe also isn't following America's example in monetary policy. The European Central Bank lacks the courage, or, frankly, the legitimacy, to mimic the Fed's efforts to guarantee money market funds or commercial paper loans. While the package put together by the ECB and the International Monetary Fund aimed at avoiding a default in Greece and restoring confidence to Europe's government bond markets was big, the execution has been slow and timid. As of last Friday, the ECB had purchased about $43 billion in government debt. But it's offsetting the efforts to put money into the capital markets by pulling cash out of the banking system—i.e., by collecting more deposits. "In simple words: We are not printing money," said ECB Chairman Jean Claude Trichet. And so while the U.S. money supply rose sharply as the Fed battled a banking crisis, money supply in Europe isn't growing much at all.
Which brings us to the crux of the matter. The ECB and European governments are embracing fiscal austerity and comparative monetary tightness in these extraordinary times because they remain paralyzed by a terrible fear of inflation. The Federal Reserve has the dual mandate of controlling inflation and promoting employment. The ECB, by contrast, is concerned primarily with inflation. Never mind that the OECD data on inflation shows it is under control. The Europeans remain freaked out by the prospect of inflation at some point in the future. In its outlook, the OECD writes: "On inflation, the issue is not whether it is a risk today—it is not—but whether it will be a risk in two years' time."
In the United States, the desire to avoid mistakes made in the distant and recent past have led to perhaps excessively vigorous fiscal and monetary policies. For Europeans, the desire to avoid mistakes made in the distant past has led to an excess of caution. When they look to history for guidance, European policymakers aren't looking at Washington in 2009, or Japan in the 1990s, or the United States in the 1930s. Rather, they look to Europe in the 1920s, a period when hyperinflation ravaged economies, disrupted the social order, destroyed social democracies, and led to the rise of Nazism. A whiff of inflation and we think about Jimmy Carter. In Germany, when there's a hint of a whiff of a trace of inflation, they think about Hitler.
Uit een presentatie die ik onlangs bij heb gewoon van iemand van Economische Zaken over de performance van de mainport Rotterdam en of de mainport Rotterdam een groeimotor is van de Nederlandse economie. De performance is trouwens niet over de hele linie slecht, maar wel op het gebied van leveringsbetrouwbaarheid. Maar Rotterdam heeft een ijzersterke concurrentiepositie dankzij bijvoorbeeld zeer goede verbindingen met de Duitse staalindustrie dus ze hebben er niet heel veel last van, dus dat scheelt dan weer. Maar op het gebied van leveringsbetrouwbaarheid moet er het een en ander verbeteren, ook files op de A15 en A12 wegen zwaar op dit punt trouwens.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
Waar heb je trouwens vandaan dat de haven van Rotterdam slecht scoort?
Dat zal vast niet alleen maar door stakingen komen. Ben het met je eens dat stakingen ongewenst zien. Je ziet dan ook dat in de scandinavische landen stakingen amper voor komenquote:Op donderdag 3 juni 2010 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Uit een presentatie die ik onlangs bij heb gewoon van iemand van Economische Zaken over de performance van de mainport Rotterdam en of de mainport Rotterdam een groeimotor is van de Nederlandse economie. De performance is trouwens niet over de hele linie slecht, maar wel op het gebied van leveringsbetrouwbaarheid. Maar Rotterdam heeft een ijzersterke concurrentiepositie dankzij bijvoorbeeld zeer goede verbindingen met de Duitse staalindustrie dus ze hebben er niet heel veel last van, dus dat scheelt dan weer. Maar op het gebied van leveringsbetrouwbaarheid moet er het een en ander verbeteren, ook files op de A15 en A12 wegen zwaar op dit punt trouwens.
Stakingen komen natuurlijk van twee kanten altijd, werknemers die meer willen dan de werkgevers willen bieden.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat zal vast niet alleen maar door stakingen komen. Ben het met je eens dat stakingen ongewenst zien. Je ziet dan ook dat in de scandinavische landen stakingen amper voor komen
En in jou ideale wereld hebben de werkgevers altijd gelijk. daar pas ik voor. voor dit soort dwang en chantage. werknemers zijn in dat soort conservatieve landen verantwoordelijk voor de eigen verliezen (de werkgever belegt wel en krijgt er zelfs een vergoeding voor) maar daar blijft het niet bij, nee, er kan ook gegraaid worden in de pensioenkassenquote:Op donderdag 3 juni 2010 11:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Stakingen komen natuurlijk van twee kanten altijd, werknemers die meer willen dan de werkgevers willen bieden.Het probleem is dus ook via twee kanten op te lossen.
Dit is natuurlijk al helemaal walgelijk dat de partij die daar een zootje heeft gemaakt en de boel bedrogen nu haar zin krijgt en de laatste overgebleven staatsbedrijven worden geprivatiseerd (wat zij niet voor elkaar kregen door alle verzet)quote:Griekse staatsbedrijven te koop
Van onze verslaggever Peter de Waard op 02 juni '10, 21:52, bijgewerkt 2 juni 2010 21:56
AMSTERDAM - Griekenland heeft een ingrijpend privatiseringsplan gepresenteerd in een poging orde op zaken te stellen in de staatsfinanciën.
Minister George Papaconstantinou maakte woensdag op een persconferentie bekend dat een groot deel van de publieke voorzieningen in de uitverkoop gaat. Daaronder vallen elektriciteitsbedrijven, waterleidingbedrijven, spoorwegen, de posterijen en staatscasino’s. Vooralsnog worden minderheidsbelangen verkocht.
Griekenland heeft een staatsschuld van 300 miljard euro, oftewel 113 procent van het bbp. Ondanks de ingrijpende bezuinigingen die zijn aangekondigd zal dat bedrag de komende jaren verder oplopen, zowel in geld uitgedrukt als in percentage van het bbp.
In 2012 zou de staatsschuld zijn maximumhoogte bereiken: 149 procent van het bbp. Indien de Griekse economie verder krimpt zal het percentage nog hoger kunnen worden.
De privatiseringen moeten Griekenland 3 miljard euro opleveren, waarmee de stijging van het tekort hoogstens iets kan worden vertraagd. Papaconstantinou zei dat het privatiseringsprogramma verder zal worden versneld.
Voor het blok
Griekenland is voor het blok gezet door de Europese Unie en het IMF die in ruil voor een hulppakket van 750 miljard euro snelle hervormingen hebben geëist. Zodra Griekenland daarin faalt, zal de hulp worden stopgezet. Van het hulpprogramma is inmiddels een deel opgenomen, omdat het land in mei al niet aan zijn aflossingsverplichtingen van de staatsschuld kon voldoen.
Het privatiseringsprogramma is al diverse keren aangekondigd, maar tot nu toe kwam er weinig van terecht. De regering zegt dat er nu geen weg terug meer is.
De Griekse staat zal onder meer 49 procent verkopen van het spoorwegbedrijf OSE SA. Volgens Papaconstantinou zijn de staatsspoorwegen op dit moment onrendabel en bedraagt het exploitatietekort meer dan 1 miljard euro per jaar. Een nieuwe aandeelhouder zal een herstructurering moeten doorvoeren.
Ook zal de staat een belang van 23 procent in EYATH, het water- en afvoerbedrijf van Thessaloniki, aan beleggers aanbieden. Het belang in een ander groot waterbedrijf, EYDAP, wordt verlaagd.
Verder wordt 39 procent verkocht van het nationale postbedrijf. Het nationale gasbedrijf zal worden gereedgemaakt voor privatisering. Er zal een speciale houdstermaatschappij worden opgericht die de staatsbelangen aan de man gaat brengen.
De staat verlengt de concessie voor de exploitatie van het internationale vliegveld van Athene. Het grootste vliegveld van het land wordt nu beheerd door het Duitse bedrijf Hochtief AG.
Ook de staatscasino’s worden geprivatiseerd. Er komen eveneens nieuwe regels voor onlinegokbedrijven waardoor de overheid extra inkomsten zou kunnen verwerven.
Salarissen verlaagd
Minister Papaconstantinou zei dat de staat voorlopig nog zijn belangen in Public Power Corp SA, de grootste elektriciteitsproducent van het land, en in de staatstelefoniemaatschappij zal houden. De staat heeft 51 procent van Public Power en 20 procent van het telecommunicatiebedrijf in handen.
Griekenland heeft inmiddels alle salarissen van de ambtenaren verlaagd, net als de pensioenen. Ook zijn de accijnzen en btw fors verhoogd. De pensioengerechtigde leeftijd is opgetrokken naar 65 jaar.
Dit jaar moet het begrotingstekort van 13,6 procent van het bbp worden teruggebracht tot minder dan 10 procent. Dat is altijd nog hoger dan in vrijwel alle andere eurolanden en drie keer zo hoog als het maximaal toegelaten tekort volgens het Europese Stabiliteits- en groeipact.
Tsja. Laat het volk die lui dan ophangen. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk al helemaal walgelijk dat de partij die daar een zootje heeft gemaakt en de boel bedrogen nu haar zin krijgt en de laatste overgebleven staatsbedrijven worden geprivatiseerd (wat zij niet voor elkaar kregen door alle verzet)
Bedankt voor je uitleg. Het help mij om je reactie beter te begrijpen. Zelf zit ik in het uiteinde van Y-generatie. Mijn persoonlijke doel is om te voorkomen dat ook wij scheef worden aangekeken alszijne profiteurs en schuldenmakers door toekomstige generaties. Voor je het weet slaat het gezannik en gemopper namelijk om in gezondebok. En wij weten allemaal hoe het met zondebokken afloopt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 10:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Ik ontken trouwens niet dat de vergrijzing een probleem is, maar daar vallen niet alleen babyboomers onder. In nederland zit een duidelijke knik tussen circa 1965 en 1975. Het zijn echt niet alleen degenen die nog met een spandoek tegen Nixon hebben gestreden die nu het vergrijzingsprobleem vormen, iets wat je wel vaak hoort.
Dat komt denk ik omdat Ijslanders grosso modo relatief hoog opgeleid zijn. Ook een grote agrarische sector. Natuurlijk: er zijn enorme verschillen maar omdat zeg maar het basisniveau erg hoog lag was iedereen schuldig. Ook het modale inkomen kon een landrover betalen zag ik op tvquote:Op donderdag 3 juni 2010 16:18 schreef dpgargoyle het volgende:
[..]
Tsja. Laat het volk die lui dan ophangen. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.
Valt me sowieso op dat al die bankiers en het graaituig overal wel erg makkelijk mee wegkomen. Je zou tenminste in IJsland wel lynchpartijen verwachten, maar die zijn er volgens mij niet geweest.
Olijke vriend, de middeleeuwen zijn echt wel voorbij. Zie je het al voor je? Heel Kreta in handen van een particulier. Hoe schaf je democratie af in een reuzensprong.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ze kunnen natuurlijk ook wat eilanden in de uitverkoop doen.
Ze zullen imo wel grotendeels vatbaar zijn voor escalaties die aangewakkerd worden door enkele radicalere elementen. Er is inderdaad een hoop gesensationaliseerd, maar de kern blijft dat het ambtelijk apparaat bijvoorbeeld echt een geldverslindende moloch is. Mensen moeten fundamenteel hun levensstijl veranderen (zoals ook in de USA), wil men de problemen niet verergeren (laat staan opruimen van de rotzooi).quote:Op donderdag 3 juni 2010 00:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar zijn degenen die de bezuinigingen moeten dragen de veroorzakers? Hebben ze echt zoveel belachelijke entitlements? Ik weet het niet hoor maar wat ik wel weet is dat in de media (financial times) aantoonbare leugens zijn verspreidt.
En dan lees je in de telegraaf dat iedereen massaal aan het sparen is.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, ik las deze nog in Newsweek. Bottomline: uitgeven, uitgeven, uitgeven:
[..]
http://www.newsweek.com/2010/06/01/blame-hitler.html
Blame Hitler.
Inmiddels er onder.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:43 schreef Arcee het volgende:
Euro op 1.20.
Strak planquote:Griekse toeristenbranche gaat staken
4 juni 2010, 20:31 | ANP
ATHENE (AFN) - Werknemers in de Griekse toeristische sector gaan in de maand juni twee keer staken uit protest tegen de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen. De voor het land zeer belangrijke toeristenindustrie komt daardoor verder onder druk te staan.
De vakbond die werknemers van hotels, restaurants en bars vertegenwoordigt, kondigde aan dat er meer protesten zullen volgen deze zomer. De toeristische sector in Griekenland verschaft werk aan ongeveer een op de vijf werkenden in het land en is goed voor ongeveer 18 procent van de inkomsten.
Vakantiegangers laten zich afschrikken door de actiedreigingen. Na de protesten van 5 mei, waarbij doden vielen te betreuren, werden ongeveer 30.000 hotelovernachtingen geannuleerd. Hoteliers verwachten dit jaar al 15 procent minder inkomsten en touroperators melden een duidelijke teruggang in het aantal boekingen naar het Zuid-Europese vakantieland, ondanks de zwakke euro.
En over in je eigen voet schieten gesproken...quote:Op vrijdag 4 juni 2010 23:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Strak plan
In plaats van schouders eronder en poen verdienen gaan ze weer staken.
Ja, als dat geen uithangbord voor toeristen is.:')quote:Op vrijdag 4 juni 2010 23:17 schreef SeLang het volgende:
Strak plan
In plaats van schouders eronder en poen verdienen gaan ze weer staken.
Macedonië is toch een euro gebruiker?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 23:28 schreef SeLang het volgende:
Voor straf ga ik volgende maand niet naar Griekenland maar naar Macedonie![]()
Maar de grootste sukkels zijn natuurlijk de EU, aangezien Griekenland uiteindelijk toch gaat defaulten. Zit de ECB opgescheept met waardeloze Griekse leningen (en de verliezen daarop worden voor zover ik weet doorberekend naar de lidstaten).
Ze hadden Griekenland gewoon keihard moeten laten vallen.
quote:The Euro Is Washed Up — But the Dollar Is No Better
by Claus Vogt
Greece has made it obvious: The euro is doomed. This fact had been obvious to all the euro critics from the very beginning. All the arguments against the possibility of a common currency for very disparate countries had been raised, but brushed away by overzealous politicians.
They’ll learn their monetary lesson the hard way in the coming years.
Unfortunately the current discussion about Greece, Spain and all the other PIIGS countries is very superficial … Greece is everywhere!
In fact, the whole western world and Japan are over indebted …
You’ve likely read in the press about debt to GDP figures like 200 percent for Japan, 115 percent for Italy, 113 percent for Greece, 85 percent for the U.S., 76 percent for France, 73 percent for Germany, or 70 percent for the UK.
These are dangerous levels, although not outrageous ones. But government officials don’t tell the whole story; they sugarcoat the real dimension of the over indebtedness.
That’s why you need to understand …
Explicit Versus Implicit Debt Levels
Explicit debt leaves out important obligations like pensions and social security. If you add these in, you get what economists call the implicit government debt.
And if you use the implicit government debt to GDP ratio, the picture is much bleaker. Look for yourself:Germany: 255 percent France: 255 percent UK: 530 percent U.S.: 570 percent
This is frightening, indeed. These obligations are unbearable. Which means governments all over the world will have to break many of the promises their predecessors have made to get elected.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |