En inderdaad, de babyboomers generatie tussen 55 en 65 stemt vaker PvdA en SP dan de andere generaties. Onder 30'ers en 40'ers doen CDA en VVD het weer wat beter.quote:Jan Hommen is 66 en is net aan een nieuwe baan begonnen bij ING, u bent 65 en werkt nog steeds bij KPN. Uw generatie moet nog steeds de kar trekken.
‘Nou, mijn generatie is voornamelijk de generatie die met zijn 55ste met de vut is gegaan, dus dat valt heel erg mee. Nu wordt mijn generatie opnieuw ontzien met de AOW. Iedereen moet langer doorwerken, behalve wij. Heel merkwaardig. Waarom moet die generatie nou helemaal schadevrij worden gehouden. Ik snap daar werkelijk niets van. Volgens mij zou niemand hebben geklaagd als was besloten dat er de komende jaren ieder jaar twee maanden bij komen.
‘Mijn generatie is heel soft behandeld. Ze heeft geprofiteerd van alle excessen van WAO- en vut-regelingen en nu krijgt ze de AOW-regeling er nog eens bovenop. Je vraagt het af waar ze het aan verdiend hebben. Het is niet de generatie van de wederopbouw van Nederland, want dat was de generatie daarvoor. Het is de generatie die actief was in de Maagdenhuisbezetting. Daarna is het nooit meer goed gekomen.’
http://www.gallup.com/pol(...)on-baby-boomers.aspxquote:· Generation Y (18 to 29) clearly is skewed fairly strongly in the direction of being either independent or Democratic in political orientation. This group constitutes a significant weakness for the Republican Party.
· Generation X (30 to 44) includes some of the strongest support for Republicans. For whatever reasons, the Democratic over Republican gap among Generation Xers, particularly those ages 37 to 43 at the heart of this generation, is on a relative basis much closer to parity than for any other age group with the exception of those in their late 60s.
· Baby Boomers (45 to 63) skew Democratic in their political orientation, with the Democratic advantage reaching a peak at ages 58 and 59.
· Seniors have a more mixed pattern of party identification, with Republicans gaining on a relative basis among those in their late 60s, but with Democrats doing better as Americans age into their 70s and early 80s.
http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/86/bijz86.pdf (pagina 91-93)quote:5.1.4 Netto profijt van huidige generaties over hun hele levenscyclus inclusief verleden
Bovenstaande generatierekeningen houden alleen rekening met toekomstige netto profijten.
Onderstaande Figuur laat voor de cohorten geboren tussen 1946 en 2060 zien wat het netto
profijt van de overheid is als je niet alleen naar de toekomst kijkt maar ook het verleden erbij
optelt. Er is houdbaar gemaakt in 2015. Het meenemen van het verleden is noodzakelijk om een
volledig beeld te verkrijgen van het netto profijt die de verschillende generaties van de overheid
hebben. Dit is te meer zo omdat het netto profijt, zoals Figuur 5.3 laat zien, sterk
leeftijdsafhankelijk is. Een berekening die slechts een deel van de levenscyclus bestrijkt, zou
daarom niet alleen onvolledig zijn maar ook een bias kennen. Men zou dan immers, indien
bijvoorbeeld alleen wordt rekening gehouden met de jaren vanaf de leeftijd van 65, alleen de
periode meenemen waarin men een positief netto profijt heeft (door de aow en oplopende baten
van zorgvoorzieningen), terwijl de jaren ervoor, waarin men een negatief netto profijt had,
buiten beschouwing blijven.
De uitbreiding met de baten en lasten die de huidige generaties in het verleden hebben gehad
brengt met zich mee dat niet alleen bij de allerjongsten van de huidige generaties en de
toekomstige generaties de gehele levenscyclus in de berekening wordt betrokken, maar ook bij
de huidige generaties. Het beschikbare datamateriaal maakt het mogelijk de volledige
levenscycli in kaart te brengen voor de jaargangen geboren vanaf 1946. Benadrukt moet echter
worden dat het hier om indicatieve resultaten gaat. Figuur 5.5 laat zien dat het netto
levensprofijt voor nagenoeg al deze cohorten positief is. (49)
Figuur 5.5 Netto profijt van overheid over de levensloop (gemiddelde per jaar in euro’s)
Dit is mogelijk gemaakt door de gasbaten; bovendien zijn er indicaties dat de cohorten van voor
1946 een negatief netto profijt hebben gehad. Immers, deze ‘stille’ generaties hebben de hoge
naoorlogse overheidsschuld afgebouwd en hebben ook, door de sterke stijging van de
onderwijsuitgaven in de jaren zestig en zeventig te financieren, de opbouw van het menselijk
kapitaal van de latere generaties mogelijk gemaakt. Hetzelfde geldt van de opbouw van het
publieke kapitaal zoals infrastructuur. De uitkomsten laten ook zien dat de huidige generaties
grosso modo een hoger profijt hebben dan de toekomstige, de huidige dertigers en veertigers
meer dan anderen. En ook dat sprake is van een afname van het profijt bij jongere generaties, beginnend bij ruwweg het cohort van 1980. Dit is een gevolg van het gegeven dat men over een
steeds groter deel van de levensloop te maken krijgt met de gevolgen van het houdbaar maken
in 2015. Voor de cohorten van voor ca. 1960 geldt echter dat ze minder profiteren naarmate ze eerder zijn geboren. De oorzaak hiervan is vooral dat in de periode na de oorlog sprake is
geweest van een lange periode van sterk oplopende uitgaven aan onderwijs, openbaar bestuur
en infrastructuur. Vlak na de oorlog waren deze uitgaven laag. De echte babyboomers (1946-
1955) hebben dus een tijd meegemaakt met gemiddeld lagere profijten van deze voorzieningen dan de cohorten die later zijn geboren. Een meer uitgewerkte analyse van deze uitkomsten zal
later dit jaar verschijnen (Ter Rele en Labanca, 2010).
Deze berekening moet met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Niet alleen gaat het om
indicatieve cijfers, maar ook is het de vraag wat de betekenis van het verleden voor
verdelingsvraagstukken in de toekomst. De ontwikkeling in het verleden is de resultante van
vele opeenvolgende schokken. Een functie van de overheidsbegroting is ook om deze schokken
te verdelen over generaties. Een groot netto profijt kan daarom juist een uitdrukking zijn van
een ongunstige economische situatie. Immers de overheidsbegroting vertoont meestal tekorten
wanneer het slecht gaat in de economie. Zo worden wij nu geconfronteerd nieuwe schokken,
zoals de crisis en de nieuwe hogere levensverwachting. Voor de verdeling van deze schokken
biedt het verleden weinig houvast. Ten slotte moet nogmaals benadrukt worden dat netto profijt
van de overheid maar een deel van de totale welvaart van generaties bepaald. In het
slothoofdstuk komen wij hier op terug.
Noten:
(49) Bij deze berekening van het netto levensprofijt worden de jaarlijkse netto profijten gedurende de levensloop contant
gemaakt naar het begin van het leven. Ook worden de uitkomsten vergelijkbaar gemaakt, geschaald, door ze te corrigeren
voor het verschil in productiviteit tussen de cohorten.
helaas is rechts al 60 jaar aan de macht, dus rechts heeft alle belastingen ingevoerd.quote:
Flauw. Daar kun je het mee oneens zijn (ik ben het er mee eens omdat dan de vergrijzing eerlijker wordt gedragen) maar dat is geen maatregel waarmee je specifieke generaties pakt. Het is vooral een inkomenspolitieke maatregel om de verschillen tussen sociaal-economische klassen te verkleinen. Tenzij je kunt bewijzen dat eerdere generaties werknemers minder pensioen opbouwen. Als dat het geval is dan zou je kunnen beargumenteren dat een bosbelasting het aanpakken van babyboomers is.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:11 schreef eriksd het volgende:
Rechts geeft af op babyboomers? Het is je geliefde links dat met de bosbelasting is gekomen. Dat was pas graaien. En ook zo'n fijne grens werd er gehanteerd: een aanvullend pensioen van 17.000 euro. Wat een "rijkdom".
Hou toch op Sinds Drees is de PvdA al af en aan de macht.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
helaas is rechts al 60 jaar aan de macht, dus rechts heeft alle belastingen ingevoerd.
Het gaat mij om het feit dat je rechts ervan beticht Babyboomers weg te zetten als profiteurs, terwijl er een ordinaire jaloezietax is ingevoerd, om zelfs mensen die hun hele leven gewerkt hebben, een zeer bescheiden pensioen ontvangen, nog verder te fiscaliseren om zelfs het laatste restje inkomensverschil weg te werken. Dat gaat er bij mij niet in.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Flauw. Daar kun je het mee oneens zijn (ik ben het er mee eens omdat dan de vergrijzing eerlijker wordt gedragen) maar dat is geen maatregel waarmee je specifieke generaties pakt. Het is vooral een inkomenspolitieke maatregel om de verschillen tussen sociaal-economische klassen te verkleinen. Tenzij je kunt bewijzen dat eerdere generaties werknemers minder pensioen opbouwen. Als dat het geval is dan zou je kunnen beargumenteren dat een bosbelasting het aanpakken van babyboomers is.
quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat je rechts ervan beticht Babyboomers weg te zetten als profiteurs, terwijl er een ordinaire jaloezietax is ingevoerd, om zelfs mensen die hun hele leven gewerkt hebben, een zeer bescheiden pensioen ontvangen, nog verder te fiscaliseren om zelfs het laatste restje inkomensverschil weg te werken. Dat gaat er bij mij niet in.
Dat klopt. Maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat de nummer 1 jaloeziebelasting afkomstig is van de PvdA.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
Rechts stond vooraan te janken toen de early babyboomers werden ontzien met de VUT. Zie daarvoor dat stukje met Scheepsbouwer, met een politiek getinte sneer naar de maagdenhuisbezetting. Dat is een voorbeeld.
Hoeveel meer voorbeelden wil je hebben:
A.J. Boekestijn
http://www.bbrussen.nl/20(...)-babyboomers-bashen/
Een Burke Stichting medewerkster
http://www.nrc.nl/opinie/article2429595.ece
DDS
http://www.dagelijksestan(...)-van-de-babyboomers/
Geenstijl
http://www.geenstijl.nl/m(...)lt_van_te_domme.html
Elsevier
http://www.elsevier.nl/we(...)n-de-babyboomers.htm
Allemaal rechtse media, allemaal bashen, bashen, bashen.
Zoals ik al zei is dat een maatregel die verschillende klassen raakt, niet in de generationele sfeer. De herverdeling vindt niet intergenerationeel plaats.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat de nummer 1 jaloeziebelasting afkomstig is van de PvdA.
Verhagen heeft het overigens wel een mooie naam gegeven: bosbelasting.
ik zie dat toch anders. De babyboomers zijn opgegroeid zonder PC of Internet. Dat is toch wel een voorziening die de wereld veranderd heeft. Generatie Y valt eigenlijk nog net een beetje buiten de boot (als ik zie wat kinderen vandaag de dag voor voorzieningen hebben) maar de kwaliteit van leven en toegang tot informatie is echt veel beter.quote:Het heeft allemaal te maken met jaloezie. Of het opwekken van jaloezie bij anderen. Want dat voorgaande generaties ruimere voorzieningen en mogelijkheden hadden dan de huidige is maar moeilijk te verteren. Begrijpelijk. Des te lonender is het dan om een hele generatie als potverteerders weg te zetten!
Toch nog een stuk minder dan de VVD.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:24 schreef marky het volgende:
[..]
Hou toch op Sinds Drees is de PvdA al af en aan de macht.
Goede opmerking.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:49 schreef Liflaf het volgende:
De tabel van het CPB gaat zo te zien alleen over het netto profijt dat men heeft van de overheidsuitgaven, cru gezegd van de verzorgingsstaat die in de tweede helft van de 20e eeuw is opgebouwd.
Ik lees anders vaak genoeg verhalen over een generatie die de aardgasbaten zouden hebben opgeslurpt. Een generatie die honderden miljarden naar Afrika heeft geloodst. Een generatie die goedkope premiewoningen kon aanschaffen. Een hypotheekrenteaftrekgeneratie. Een zo lang mogelijk gratis studeren generatie. Een gesubsidieerd demonstreren generatie.quote:Dan is het inderdaad niet gek dat de babyboomers daar niet vooraan staan.
Ik ben helemaal met je eens dat het veel te weinig gaat over de verdeling. De meeste aandacht gaat echter altijd uit naar de overheid en de herverdeling.quote:Overheidsuitgaven maken ongeveer eenderde uit van het BBP, dus het plaatje gaat niet over de verdeling van die overige tweederde over de generaties.
Maar worden wel fiscaal gestimuleerd.quote:Zo zijn aanvullende pensioenen bijvoorbeeld weer niet meegenomen in dit plaatje, want dat zijn geen overheidsuitgaven.
Maar zo zit dat pensioenstelsel in elkaar. Als je jong bent betaal je relatief veel premie en naarmate je ouder wordt ga je minder betalen (de doorsneepremie). Daar hebben de babyboomers ook mee te maken gehad.quote:En daar is toch echt sprake van (forse) inkomensoverdrachten van de jongere generaties naar de babyboomers.
Oké.quote:Het kan best zo zijn dat babyboomers inderdaad geen potverteerders zijn, maar de CPB-studie is te beperkt om daar uitspraken over te doen.
Dat is denk ik voortschrijdende technologie. Heeft elke nieuwe generatie profijt van, in principe.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:55 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
ik zie dat toch anders. De babyboomers zijn opgegroeid zonder PC of Internet. Dat is toch wel een voorziening die de wereld veranderd heeft. Generatie Y valt eigenlijk nog net een beetje buiten de boot (als ik zie wat kinderen vandaag de dag voor voorzieningen hebben) maar de kwaliteit van leven en toegang tot informatie is echt veel beter.
Hier stopte ik met lezen.quote:In de (rechtse) media wordt graag afgegeven op de babyboomers. Ook op dit rechtse FOK is dat een hobby van bepaalde users.
Half FOK! stemt op Wilders en SGP, dus dat is wel een juiste constatering van Klopkoek.quote:
Inderdaad. Elke keer als hier poll wordt gehouden komt dat eruitquote:Op woensdag 2 juni 2010 20:24 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Half FOK! stemt op Wilders en SGP, dus dat is wel een juiste constatering van Klopkoek.
Dat geldt niet alleen voor jongerenquote:Op woensdag 2 juni 2010 20:51 schreef Q.E.D. het volgende:
Jongeren kennen hun burgerplichten niet meer. Hun rechten meestal wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |