?quote:Op maandag 10 mei 2010 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
88/100 en schaam me daar best voor. politiek interesseert me namelijk geen reet en wil er zo weinig mogelijk mee te maken hebben.
Niet elke vraag is even nuttig. De volgende vind ik persoonlijk niet erg sterk:quote:Op zondag 9 mei 2010 23:55 schreef wdn het volgende:
Buiten dat stikt het van de typfouten in de vragen dus erg serieus zullen we dit maar niet nemen
Komt nauwelijks aan bod. Met name de vragen over de procedure van het stemmen. Wel een vraag of er met een potlood of de stemcomputer wordt gestemd, maar niet hoe je een stem uitbrengt (bv op hoeveel kandidaten mag je stemmen of hoe vul je dat stembiljet in?). Of er met een potlood of een stemcomputer wordt gestemd, zie je op het stembureau wel, lijkt me weinig relevant.quote:Dit examen gaat over de procedure van het stemmen: Wie mag op wie stemmen?
Komt eigenlijk alleen aan bod in deze vraag:quote:Waar gaat de Tweede Kamer eigenlijk wel en niet over?
Ik heb geen idee welke vraag hieronder zou moeten vallen.quote:Wat mag je wel en niet doen in het stembureau?
Die vraag over daklozen is weinig zinvol volgens mij, maar de andere vragen zijn wel OK.quote:1. Wat is het verschil tussen een Kamerlid en een minister?
Een lid van de Tweede Kamer is gekozen door burgers een minister niet.
De leden van de Tweede Kamer horen niet bij de uitvoerende macht, ministers wel.
Beide bovenstaande antwoorden zijn waar.
2. Mag je als dakloze ook stemmen?
Ja, mits ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie.
Nee.
Ja, mits tenminste twee jaar geregistreerd als dakloze.
3. Wat is waar over de voorzitter van de Tweede Kamer:
De voorzitter wordt aangewezen door de grootste partij in de Tweede Kamer.
De voorzitter wordt als erefunctie benoemd door de Kroon.
De voorzitter wordt gekozen door een verkiezing onder de leden van de Tweede Kamer.
4. De Tweede Kamer kan…
wetten maken en veranderen.
alleen wetten van de regering goedkeuren of afkeuren.
alleen wetten veranderen.
5. De Tweede Kamer kan …
nieuwe verkiezingen uitschrijven.
het Kabinet laten vallen.
de ministers kiezen.
6. Waaruit bestaat de Staten-Generaal?
Ministers en staatssecretarissen.
De Eerste en de Tweede Kamer.
Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
7. Hoe noem je een land waarin mensen op andere mensen stemmen die hen dan vertegenwoordigen?
Directe democratie
Parlementaire democratie
Vertegenwoordigersland
8. Waarom zijn stemcomputers in Nederland weer afgeschaft?
Voor gehandicapten en analfabeten bleek stemmen met de computer erg lastig. Om gelijkheid in het kiesproces te garanderen is besloten dat iedereen weer met het rode potlood moet stemmen.
Door de financiële crisis is het te duur om in alle gemeenten nieuwe computers aan te schaffen.
Computers konden niet voldoende worden beveiligd om het stemgeheim te garanderen.
9. Kun je als burger een vergadering van de Tweede kamer bijwonen?
Ja, in een aparte zaal naast de Tweede Kamer, mits je je vooraf hebt aangemeld.
Ja.
Nee.
10. Hoe noem je de afspraak op grond waarvan partijen gezamenlijk een regering vormen?
Regeerakkoord.
Regeringsdocument.
Beginselakkoord.
Weltie, gedraag je. Sidestep de valkuil van misplaats superioriteitsgevoel. Alsjeblieft, voor mij en voor jezelf.quote:Op zondag 9 mei 2010 17:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die hele website en het hele examen zijn genant prutswerk.
quote:Op zondag 9 mei 2010 15:38 schreef Zeroku het volgende:
Je score: 72/100
Je hebt het stemexamen gehaald.
Die kunen echt wel een hokje inkleuren.quote:Op maandag 10 mei 2010 08:34 schreef DrDentz het volgende:
Mja ik zou iemand met het downsyndroom toch ook even willen helpen met stemmen op degene die hij wil, zo'n stemlijst is best lastig.
Dan open je een blik met wormen ...quote:Op maandag 10 mei 2010 08:34 schreef DrDentz het volgende:
Mja ik zou iemand met het downsyndroom toch ook even willen helpen met stemmen op degene die hij wil, zo'n stemlijst is best lastig.
Dat snap ik... maar in het kader van dit "examen" zou ik denken dat je eerder aan een blinde denkt (en dus lichamelijk gehandicapt kiest) dan aan iemand met down. In andere woorden: ik volgde je gedachtegang niet om tot dat antwoord te komenquote:Op maandag 10 mei 2010 09:23 schreef DrDentz het volgende:
Ik zeg ook niet dat er een probleem is. Alleen op dat momentje dacht ik dat het misschien logisch zou zijn om bijvoorbeeld een downer te helpen met stemmen op de juiste persoon (waar hij zelf op wil stemmen). Heb me er verder nooit in verdiept ofzo.
watjequote:Op maandag 10 mei 2010 09:42 schreef DrDentz het volgende:
Ik zat ook een beetje onder de tijdsdruk hč. Ik zag een downer voor me en iemand met een houten been. Toen ging ik voor de downer. Split second.
Nee, ook iemand die onder curatele staat mag zelf stemmen.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:04 schreef wdn het volgende:
Indien die betreffende persoon niet handelingsbekwaam is (en dus onder curatele staat) is het nog simpeler: dan mag hij zelf niet stemmen en dient de curator de stem uit te brengen. Enige ding dat in de kieswet staat:
"Van curatoren wordt een neutrale rol verwacht bij het bespreken van het kiesrecht met degenen die onder hun toezicht zijn gesteld."
Hmmm verschillende sites doen vermoeden dat het wel in de kieswet staatquote:Op maandag 10 mei 2010 09:49 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, ook iemand die onder curatele staat mag zelf stemmen.
De tekst: "Van curatoren wordt een neutrale rol verwacht bij het bespreken van het kiesrecht met degenen die onder hun toezicht zijn gesteld." staat niet in de Kieswet, en lijkt weinig meer dan een advies van de overheid te zijn.
Wat grom jij sexyquote:Op maandag 10 mei 2010 10:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Hmmm verschillende sites doen vermoeden dat het wel in de kieswet staat![]()
Ik kom het nergens tegen dus je hebt weer gelijk(grrr
)
Ja, die tekst lijkt in een of ander persbericht gestaan te hebben, die worden wel vaker rücksichtslos gekopieerd.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Hmmm verschillende sites doen vermoeden dat het wel in de kieswet staat![]()
Ik kom het nergens tegen dus je hebt weer gelijk(grrr
)
http://www.vgn.org/vgn/artikelen/raadplegen.asp?display=2&atoom=10404&atoomsrt=2&actie=2quote:Fundamenteel recht
Reden om personen die onder curatele staan kiesrecht te verlenen is de overtuiging dat een categorische uitsluiting van een zo fundamenteel recht niet (meer) gerechtvaardigd is. Het gaat vaak om personen die wel zelfstandig wonen en slechts in mindere mate een geestelijke stoornis hebben. De curatele is dan vooral bedoeld om hen te beschermen tegen financiële misstappen. Personen die vanwege een ernstige geestelijke stoornis in een inrichting woonachtig zijn, zijn vaak niet onder curatele geplaatst (want zij nemen niet deel aan het maatschappelijk verkeer) maar hebben dus wél het kiesrecht. Aan die onterechte ongelijkheid wordt nu een einde gemaakt.
http://www.kiesraad.nl/nl(...)ulp_bij_stemmen.htmlquote:In hulp aan verstandelijk gehandicapten is niet voorzien. De reden hiervoor is dat, zover verstandelijk gehandicapten niet zonder hulp kunnen stemmen, zij kennelijk niet zelfstandig hun wil kunnen bepalen. Deze zelfstandigheid is een uitgangspunt van het kiesrecht. Zie hiervoor de Kieswet Artikel J 28 .
quote:
Het zou me verbazen als het IPP vandaag al terugmailt. Ik reken eerder op woensdag.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:19 schreef wdn het volgende:
Ik heb trouwens geen mail van ze gehad. Dat plaatje hierboven ga ik zo ook even mailen
quote:Op maandag 10 mei 2010 09:53 schreef NoelGallagher het volgende:
En iedereen haalt ook hoger dan 80%. Maar dat is niet zo gek, want dit is FOK
Ik verkoop mijn stem toch voor 50 euro op marktplaats.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:57 schreef Eenskijken het volgende:
[..]_! als je geen 80 of hoger haalt ben je echt een mongool, dan zou je imo niet eens mogen stemmen.
Dus jij hebt een hoge score, goed zeg!quote:Op maandag 10 mei 2010 10:57 schreef Eenskijken het volgende:
[..]_! als je geen 80 of hoger haalt ben je echt een mongool, dan zou je imo niet eens mogen stemmen.
Als dit serieus bedoeld is; denk er dan aan dat het strafbaar is:quote:Op maandag 10 mei 2010 11:03 schreef NoelGallagher het volgende:
[..]
Ik verkoop mijn stem toch voor 50 euro op marktplaats.
quote:Artikel 126, Wetboek van Strafrecht
1
Hij die bij gelegenheid van een krachtens wettelijk voorschrift uitgeschreven verkiezing door gift of belofte iemand omkoopt om zijn of eens anders kiesrecht hetzij niet, hetzij op bepaalde wijze uit te oefenen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2
Dezelfde straf wordt toegepast op de kiezer of de gemachtigde van een kiezer die zich door gift of belofte tot een of ander laat omkopen.
quote:Artikel Z 4 Kieswet
1.Degene die bij een verkiezing door gift of belofte een kiezer omkoopt om volmacht te geven tot het uitbrengen van zijn stem, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2.Degene die bij een verkiezing door gift of belofte een kiezer omkoopt dan wel anderszins daartoe dwingt om een verklaring als bedoeld in artikel H 4, eerste lid, af te leggen ter ondersteuning van een lijst, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
3.Met dezelfde straf wordt gestraft de kiezer die zich door gift of belofte tot het bij volmacht stemmen of het afleggen van een ondersteuningsverklaring laat omkopen.
Ik vind het maar een achterlijk examen, ik had vragen over de economie, staatsschuld enzo verwacht.quote:Je score: 88/100
Je hebt het stemexamen gehaald.
Onderaan staan de antwoorden op de vragen die je niet goed had.
Vul je naam hieronder in om je gepersonaliseerde certificaat op te halen. Je naam wordt niet opgeslagen en voor geen enkel ander doeleinde gebruikt dan om het certificaat te personaliseren.
Naam
Het was dinsdag.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:23 schreef freako het volgende:
[..]
Het zou me verbazen als het IPP vandaag al terugmailt. Ik reken eerder op woensdag.
quote:Op zondag 9 mei 2010 15:54 schreef Gamer_V het volgende:
Je score: 80/100
Je hebt het stemexamen gehaald
Ze hebben me alleen niet even gemailedquote:Op woensdag 12 mei 2010 14:31 schreef freako het volgende:
[..]
Het was dinsdag.. Een van de antwoorden is nu anders geformuleerd. Er kan nu gekozen worden uit:
Dit is een geldige stem en wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst (maar niet bij het bepalen van de kiesdeler).
Dit is een ongeldige stem en wordt niet meegenomen bij het bepalen van de opkomst (en daarmee ook niet voor de kiesdeler).
Dit is een ongeldige stem, maar wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst (en daarmee de kiesdeler).
hier idem...quote:Op zondag 9 mei 2010 17:16 schreef MrBadGuy het volgende:
96/100
Ook alleen die van de blanco stem 'fout'
Als de score getoond wordt zie je onderaan welke vragen je fout had, en wat het goede antwoord had moeten zijn.quote:Op donderdag 13 mei 2010 03:07 schreef Premium_Quality het volgende:
Je score: 92/100
Yeuy, gehaald
Waar zie je welke je goed en fout had?
Dit. Maar dat was inderdaad een beetje dom. Regering/kabinet...quote:Op zondag 9 mei 2010 15:46 schreef Boldface het volgende:
Ik kom uit op 96/100. Had dus maar 1 vraag fout (wie de regering van ons land vormt).
Ben ik even blij dat ik 80 haalde..quote:Op maandag 10 mei 2010 10:57 schreef Eenskijken het volgende:
Dat vond ik dus best een tricky vraagquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:21 schreef dylany het volgende:
Ik bleef hangen, vermoedelijk omdat ik teveel fouten had gemaakt.
Lekker belangrijk voor een stemexamen, weten wat het verschil is tussen lijssttrekker en lijstaanvoerder.
Leuk voor mensen die in de politiek zitten en scholieren, maar voor de stemmers zijn andere dingen belangrijk, lijkt me zo.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vond ik dus best een tricky vraag
Lijkt mij ookquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:27 schreef dylany het volgende:
[..]
Leuk voor mensen die in de politiek zitten en scholieren, maar voor de stemmers zijn andere dingen belangrijk, lijkt me zo.
En die vraag over de voorzitter, of die mee mocht stemmen moest ik ook even goed over nadenken.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:34 schreef Ferdo het volgende:
Veel mensen zullen de mist zijn ingegaan met actief/passief kiesrecht en met de vraag over wie de regering vormen. Ik ging met de laatste de mist in.
Meer over staatsinrichting eigenlijk.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:24 schreef FunkyHomosapien het volgende:
84/100
maar dit is gewoon een quiz over democratie.
Dat vind ik echt knap!quote:
Noem ze eens?quote:
CDA, ChristenUnie, SGP, PVV, VVD, TROTS, D66, GroenLinks, PvdA, SP, PvdDierenquote:
Idd...ik weet alleen niet of TROTS een echte fractie is..maar ik denk dat je gelijk hebt..quote:Op maandag 17 mei 2010 23:56 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
CDA, ChristenUnie, SGP, PVV, VVD, TROTS, D66, GroenLinks, PvdA, SP, PvdDieren
Met het beantwoorden van de vraag ging ik er ook maar vanuit dat zij TROTS niet meetelde omdat die daar nog vanuit de VVD gekozen is en toen maar 10 ingevuld.quote:Op maandag 17 mei 2010 23:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd...ik weet alleen niet of TROTS een echte fractie is..maar ik denk dat je gelijk hebt..
En dat klopt ook gewoon. De vraag is immers: hoeveel fracties van politieke partijen kent de Tweede Kamer. Rita Verdonk is echter op persoonlijke titel Kamerlid.quote:Op maandag 17 mei 2010 23:59 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Met het beantwoorden van de vraag ging ik er ook maar vanuit dat zij TROTS niet meetelde omdat die daar nog vanuit de VVD gekozen is en toen maar 10 ingevuld.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 00:07 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dat klopt ook gewoon. De vraag is immers: hoeveel fracties van politieke partijen kent de Tweede Kamer. Rita Verdonk is echter op persoonlijke titel Kamerlid.
Idem!quote:Op zondag 9 mei 2010 15:40 schreef ethiraseth het volgende:
96/100. Had alleen de vraag verkeerd over wie in het stemhokje geholpen mochten worden.
Inderdaad. Maar vooral zelf lezenquote:Op zaterdag 22 mei 2010 20:46 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
in de 3e? Denk het niet heh, dat hoort pas te komen bij maatschappijleer enzo
Dit.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:40 schreef ethiraseth het volgende:
96/100. Had alleen de vraag verkeerd over wie in het stemhokje geholpen mochten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |