abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81167175
En weer door, hopelijk goed overgenomen van Emokids OP.

http://rateyourmusic.com

Rate Your Music, nog voor velen onbekend territorium maar voor menig muziek liefhebber een bron voor ontelbare nieuwe ontdekkingen. Het is kort gezegd een volwassen versie van wat we in Nederland kennen met Musicmeter.nl. Provocerend op de manier hoe ik het omschrijf, maar dat is allemaal te onderbouwen.

De userdatabase van rateyourmusic is een paar keer groter en kent feitelijk een wat oudere community. Hierdoor wordt er iets verder gekeken, daar waar mensen Coldplay in de top10 hebben staan, heeft rateyourmusic samen met de broodnodige The Beatles platen een Charles Mingus gigant staan.

Wat kun je er nu precies doen?
- Een catalogus aanmaken voor je fysieke collectie, met keuze uit (verschilt per album) tientallen verschillende issues per album. Altijd accuraat dus.
- De database uitgroeien door platen (van bijv. je eigen collectie) een cijfer geven. rate(yourmusic).
- Recensies schrijven voor albums die door de bezoekers gelezen kunnen geworden.
- Een wishlist aanmaken, met platen die je graag zou willen toevoegen aan de collectie.
- Toplijsten aanmaken met onderwerp naar keuze. Dat mag zijn een lijst van platen met daarop de artiesten als kind, of nog logischer een best of.

Een muziekoverzicht:

Lijstoverzicht:

De toplijsten en het raten.
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de webste. De platen kunnen op de 5 sterren schaal gerate worden, en zo ontwikkelt rym er een gemiddelde voor. Met deze gemiddelde wordt de plaat weer in verschillende toplijsten gecalculeerd, mits hoog genoeg. De toplijsten zijn min of meer een overzicht van de platen met de hoogste ratings, in combinatie met het aantal stemmen.

The cream always rises to the top zeggen ze weleens, en dat is dus hier het geval. Een voorbeeld van de beste platen, uit alle genres, overall:

http://rateyourmusic.com/charts/top/album/all-time

De toplijsten zijn weer te onderscheiden in genres, altijd benieuwd geweest naar de cream van het glam rock genre?

rateyourmusic kent ook actualiteit met de lijsten die elk jaar aangemaakt worden. Zo kent 2009 de volgende platen in de top:

Gezellig wordt het pas wanneer de vrienden toegevoegd worden, je kunt van elkaar de ratings bekijken, vergelijken waarop ze overeen komen en welke platen je samen bezit. Heb je zo'n stuk of 40 vrienden, dan maakt ook rym daar een toplijst voor met de beste platen, volgens de 40 vrienden uit je lijst. Kortom, ben je op zoek naar nieuwe muziek, dan weet je waar je moet zijn.

Fok kent inmiddels al wat liefhebbers en we hebben zelfs een rym Site Moderator hier rondhangen. Nu jij nog!

fok!ers op rateyourmusic:
http://rateyourmusic.com/list/arjan/fok/
  zaterdag 8 mei 2010 @ 02:30:13 #2
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_81167187
Ik heb een kut smaakt, dat weet ik nu al
Do androids dream of electric sheep?
pi_81167191
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 20:18 schreef trebremmit het volgende:
Vandaag ook maar eens gebruiker van RYM geworden, best leuk om lijstjes mee te maken.
http://rateyourmusic.com/~trebremmit
Toegevoegd, succes met het invoeren van je muziek collectie.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 10:38:11 #4
13973 ranja
image means nothing
pi_81170106
Overigens kent RYM inmiddels ook een flinke collectie films die je op dezelfde manier kunt behandelen als muziek, dus ook aangeven of je die hebt of hebt gezien, wat je waardering is en in lijsten zetten.
pi_81170118
Ik heb er ook maar een aangemaakt dan:
http://rateyourmusic.com/~Desunoto
pi_81171464
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 02:30 schreef On het volgende:

[..]

Toegevoegd, succes met het invoeren van je muziek collectie.
Heb jou en Emokid ook toegevoegd, nog even uitvogelen hoe het allemaal werkt.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 11:52:40 #7
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_81171878
TVP.

Die wishlistfunctie is eigenlijk heel frustrerend. Hij groeit sneller dan dat ie krimpt.
pi_81172959
Ik ken dat, ik probeer hem altijd rond de 100 te houden. Gisteren voor het eerst opzettelijk niks gewishlist, ik baal nu al dat ik die platen ga vergeten om later te checken.
pi_81179562
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 10:38 schreef ranja het volgende:
Overigens kent RYM inmiddels ook een flinke collectie films die je op dezelfde manier kunt behandelen als muziek, dus ook aangeven of je die hebt of hebt gezien, wat je waardering is en in lijsten zetten.
Ik was daar ooit aan begonnen, maar destijds zaten er nog niet zoveel titels in die database en kon ik dus niet al m'n DVDs in op m'n lijst zetten. Misschien dat ik dat binnenkort weer eens oppak.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_81202532
Ik ben nog niet echt iets tegengekomen wat er nog niet op zat, qua muziek dan. Soms voeg ik ook zelf wat toe, is ook wel leuk.
pi_81203148
Toen ik begon met het maken van mijn lijst op RYM wachtte ik nog wel eens met het toevoegen van artiesten / releases omdat ik er nooit zo'n zin in had om ze zelf toe te voegen en omdat er destijds nog geen goede mogelijkheid was om meerdere verschillende versies van één release toe te voegen. Sinds dat wel kan heb ik een stuk meer toegevoegd.

Dat upcoming lijstje vind ik wel handig om nieuwe albums en dergelijke op m'n wishlist te zetten. Vooral handig voor bands waar ik in tijden niet naar heb geluisterd en eigenlijk niet van wist of ze nog bij elkaar waren of niet. .
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  zondag 9 mei 2010 @ 10:52:50 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_81205434
quote:
Op zondag 9 mei 2010 02:38 schreef emokid het volgende:
Soms voeg ik ook zelf wat toe, is ook wel leuk.
Toen ik net begon op RYM heb ik een hoop moeten toevoegen. Nog steeds doe ik dat wel veel, zeker met nederlandse bands of met releases waar ik net een andere van heb dan al bestaat.
Dat toevoegen is gelukkig wel wat makkelijker dan op musicmeter. Al werkt dat ook wel weer fouten en 'gein' in de hand.
pi_81206691
Er staat inderdaad best veel op, bij musicmeter voeg ik vaak albums toe maar hier staat bijna alles op wat ik heb of ken.
  zondag 9 mei 2010 @ 11:53:53 #14
13973 ranja
image means nothing
pi_81206768
Ik heb het bij moviemeter en boekmeter opgegeven nog dingen toe te voegen, kostte teveel tijd omdat je meteen álles moet weten. Heb me daarom ook nooit aan musicmeter gewaagd (plus omdat ik toen al zag dat daar bijna niks op stond wat ik heb).
pi_81207547
Het toevoegen bij musicmeter is vrij makkelijk, inmiddels staat er ook wel aardig wat op.
Komen er trouwens vanzelf albums bij te verschijnen te staan of kun je dat zelf regelen? RYM heb ik het nu over.
  zondag 9 mei 2010 @ 12:25:16 #16
13973 ranja
image means nothing
pi_81207687
quote:
Op zondag 9 mei 2010 12:21 schreef trebremmit het volgende:
Komen er trouwens vanzelf albums bij te verschijnen te staan of kun je dat zelf regelen? RYM heb ik het nu over.
Volgens mij gaat dat vanzelf. Maar dat gaat wel via je ratings, dus alleen bands waar je iets van gerate hebt. Maakt dan niet uit of dat 5 sterren of een halve ster is (dus ik weet ook meteen als Coldplay het weer nodig vind iets uit te brengen )
Overigens kun je het wel aan/uitzetten bij de opties: userpage - account - options - Customize what appears on your personal page maar dacht dat het default aanstaat. Tenzij het een betaalde optie is.

[ Bericht 6% gewijzigd door ranja op 09-05-2010 12:31:30 ]
pi_81209047
Denk dat ik me toch ga wagen aan RYM, ik heb al een account (http://rateyourmusic.com/~Chris_W), maar tot nu toe nog niet veel albums een cijfer gegeven. Kun je zelf toevoegen aan de FOK! groep, of moet de groepleider dat doen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zondag 9 mei 2010 @ 13:06:43 #18
13973 ranja
image means nothing
pi_81209204
Groepsleider? Het is gewoon een lijst die ik heb samengesteld.
Ik zet je er wel bij.
  zondag 9 mei 2010 @ 13:09:20 #19
159761 Arn0
Abbey Road
pi_81209307
Ben ook aan het twijfelen om een account aan te maken maar als ik dit zie:
collection [4,843]

Pff, Ik kom nog niet op 1/20ste denk ik
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_81209898
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:06 schreef ranja het volgende:
Groepsleider? Het is gewoon een lijst die ik heb samengesteld.
Ik zet je er wel bij.
Merci, ik dacht dat het een groep was, zoals je ze ook bij Last.FM hebt, maar ik zie nu dat zoiets bij RYM niet bestaat.
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:09 schreef Arn0 het volgende:
Ben ook aan het twijfelen om een account aan te maken maar als ik dit zie:
collection [4,843]

Pff, Ik kom nog niet op 1/20ste denk ik
Dat is dan nog veel meer dan ik, ik kom volgens mij net aan de 50.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_81210053
4.843?! Allejezus. Heeft diegene voor ¤50.000 aan CDs of zo?! Om het nog maar niet te hebben over de kosten voor het magazijn waar dat alles in moet staan.

Trouwens RYM is erg incompleet merk ik. Waarom zijn er daar maar 4 CD's van Kiyoharu?
  zondag 9 mei 2010 @ 13:41:14 #22
13973 ranja
image means nothing
pi_81210385
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:31 schreef Desunoto het volgende:

Trouwens RYM is erg incompleet merk ik. Waarom zijn er daar maar 4 CD's van Kiyoharu?
Ik zie dat die 4 albums in totaal 5 ratings hebben. Niet erg bekend dus.
Dan moet je de andere albums zelf toevoegen Zonder dat mensen iets toevoegen komt er niks op.
pi_81210629
Hij is juist erg bekend! Ik zette net mijn rating erop van Area51's nieuwste album en die zijn heel onbekend, maar die CD stond er dus wel op. Terwijl 90% van Kiyoharu mist. Maar ja, dan voeg ik later zelf wel iets toe inderdaad.
  zondag 9 mei 2010 @ 13:52:05 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_81210783
Mwah, 5 ratings op een website met een paar 10.000 leden noem ik niet bekend

We krijgen wel een aardig subcultuur op RYM trouwens, al 33 fokkers
pi_81211255
Haha, mooi. Wat was ook alweer het linkje voor de fok charts? Kunnen we zien wat de beste platen zijn onder alle fokkers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')