abonnement Unibet Coolblue
pi_81109853
Welkom op de Erasmus slowchat @ FOK!


Woudestein / Hoboken


Falafel


Voorgaande delen
Erasmus Universiteit Rotterdam #15
Erasmus Universiteit Rotterdam #14: voor denkers en doeners.
Erasmus Universiteit Rotterdam #13
Erasmus Universiteit Rotterdam #12
Erasmus Universiteit Rotterdam #11
Erasmus Universiteit Rotterdam #10
Erasmus Universiteit Rotterdam #9
Erasmus Universiteit Rotterdam #8
Erasmus Universiteit Rotterdam #7
Erasmus Universiteit Rotterdam, Deel 6.
Erasmus Universiteit Rotterdam, Deel 5; het jaarplansysteem!
Erasmus Universiteit topic, Deel 4:
Erasmus Universiteit topic, Deel 3: Een nieuwe start
Erasmus Universiteit topic, Deel 2: Op naar MyEur
[SC] Erasmus Universiteit Slowchat

Handige Links
EUR website
MyEUR
Blackboard
OSIRIS
SIN-Online
EURmail
ERNA
StudieLink
Studiekeuzetest


FOK!ers @ EUR

RSM Erasmus University

BliksemSchigt - BSc International Business Administration
Public_NME - MSc Strategic Management
wikwakka2 - BSc International Business Administration
unioz - BSc International Business Administration
Version1 - MSc Finance & Investments

Erasmus School of Economics

Artianos - BSc Economie & Bedrijfseconomie
BoerBert - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Bolkesteijn - BSc Economie & Bedrijfseconomie
BVO - MSc Economics & Business
Carducci - BSc Economie & Bedrijfseconomie & LL.B Rechtsgeleerdheid
Chabo - BSc Economie & Bedrijfseconomie
ChRoNiC - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
eleusis - MSc Economics & ICT
Finitio - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
hamster90 - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Irritatie100 - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Kaas - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Najir - BSc Economie & Bedrijfseconomie
Pulu - BSc Economie & Bedrijfseconomie
SnookieMJ - MSc Economics & Business
SuperHarregarre - BSc Economie & Bedrijfseconomie

Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Carducci - BSc Economie & Bedrijfseconomie & LL.B Rechtsgeleerdheid
ChRoNiC - MSc Economics & Business en LL.B Rechtsgeleerdheid
DahaKa - LL.B Rechtsgeleerdheid
Fiskus - LL.B Fiscaal Recht
Flashwin - LL.M Bedrijfsrecht
Lucky_Strike - MSc Criminologie
Phaelanx_NL - BSc Rechtsgeleerheid

Erasmus MC
Andre Rouvoet - gewoon een bietje sneien in meesen!

Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen
Nepthys - BA Algemene Cultuurwetenschappen

Faculteit der Sociale Wetenschappen
ThE_ED - BSc Sociologie
TheMagnificent - Minor International and European Politics
Triggershot - BSc Bustuurskunde (*toet toet*)

Faculteit der Wijsbegeerte
-

Als je in/uit de OP wilt, pas het dan aan in de wiki
Game On!

[ Bericht 12% gewijzigd door Finitio op 06-05-2010 22:53:00 ]
pi_81109943
En we gaan door!

[ Bericht 78% gewijzigd door Finitio op 06-05-2010 22:54:19 ]
pi_81110518
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 22:42 schreef Finitio het volgende:

[..]

Haha dan moet je eigenlijk het investment banker topic volgen, maar het komt waarschijnlijk neer op veel modelleren in excel, pitchbooks/presentaties maken en standaard dingen als koffie halen en conference calls opzetten.
Ah oke, ja ik heb het vak Finance nog niet gehad dus kan me er eigenlijk nauwelijks iets bij voor stellen. Lijkt me wel een erg leuke en leerzame ervaring.

Maar derdejaars vakken als 'Money, Credit & Banking' is dat nou vergelijkbaar met dit soort beroepen of is dat weer heel andere tak van sport dan Finance?

Erg benieuwd naar het vak Finance 1 trouwens, volgens mij gaan veel mensen er in verder namelijk.

Edit: nvm zie dat money, credit & banking vooral over toezicht e.d. gaat

[ Bericht 8% gewijzigd door Conversatie op 06-05-2010 23:06:27 ]
  donderdag 6 mei 2010 @ 23:07:11 #4
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_81110826
Tvp.
Feyenoord Rotterdam
pi_81111358
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 23:00 schreef Conversatie het volgende:

[..]

Ah oke, ja ik heb het vak Finance nog niet gehad dus kan me er eigenlijk nauwelijks iets bij voor stellen. Lijkt me wel een erg leuke en leerzame ervaring.

Maar derdejaars vakken als 'Money, Credit & Banking' is dat nou vergelijkbaar met dit soort beroepen of is dat weer heel andere tak van sport dan Finance?

Erg benieuwd naar het vak Finance 1 trouwens, volgens mij gaan veel mensen er in verder namelijk.

Edit: nvm zie dat money, credit & banking vooral over toezicht e.d. gaat
Money, credit & banking is net als de meeste micro en macro-economische vakken inderdaad vooral gericht op de overheid. Ook interessant, daar niet van. Finance en accounting zijn meer voor mensen die het bedrijfsleven in willen. En marketing natuurlijk ook.
pi_81112839
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:53 schreef Kaas- het volgende:
Weet je zeker dat dat kan Finitio? Ik geloof namelijk dat je niet aan de MSc Financial Economics kan starten als je Finance 2 en Financial Methods & Techniques niet hebt gevolgd, aangezien dat ingangsvakken zijn voor enkele mastervakken (van horen zeggen).
Nee, die vakken zijn niet noodzakelijk voor de toelating master. Ik heb daar zelf ook naar gekeken, omdat ik twijfel tussen een finance master of een master urban, port,transport economics. Finance 2 is inderdaad goed te doen, dat tentamen was een grote deceptie nadat ik echt heel goed had geleerd. Het is leuke stof maar het tentamen is gewoon veel te makkelijk. Financiele Methoden en Technieken heeft een hoog statistiek/wiskunde gehalte, ik heb er een aantal colleges van gevolgd maar het tentamen viel erg ongunstig en dus heb ik er geen tentamen in gedaan. Statistiek ligt mij wel dus ik verwacht niet dat het tot deficiëntie problemen gaat leiden als ik mocht kiezen voor de financiele master.
pi_81113039
Ik heb trouwens een onderwerp voor mij bachelorscriptie, het gaat over de economische aspecten van baggerwerken in zeehavens. Een echt goede onderzoeksvraag heb ik nog niet geformuleerd maar de thesis begeleider vond het een intressant onderwerp.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 00:22:00 #8
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_81114232
Ik heb gisteren ook officieel toestemming gekregen van de examen commissie om aan mijn master scriptie te mogen beginnen
Spoilers!
pi_81114469
Misschien dat je dan ook eens langs kan lopen op ik meen H-10, daar zit Center for Maritime Economics & Logistics(http://www.maritimeeconomics.com/). Wie is je begeleider eigenlijk, zeker van Urban, Port & Transport?
pi_81114916
Aha, ik wist niet dat er op H10 ook nog wat zit dat met maritieme economie te maken heeft, apart dat ze die club niet op H12 zetten, dan zit alles bij elkaar. Van prof. Haralambides had ik ook al wat artikelen gevonden, leuk dat hij ook bij de EUR zit. Mijn begeleider is Michiel Nijdam.

Edit: Ik zie net dat prof. Haralambides ook gewoon op H12 zit. Ik denk dat het MEL daar dus ook zit.

[ Bericht 32% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-05-2010 00:54:16 ]
pi_81121343
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren ook officieel toestemming gekregen van de examen commissie om aan mijn master scriptie te mogen beginnen
Nice, kan er binnenkort een extra kopje 'afgestudeerden' in de OP.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 10:54:52 #12
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81122986
TVPracticum
pi_81128398
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Aha, ik wist niet dat er op H10 ook nog wat zit dat met maritieme economie te maken heeft, apart dat ze die club niet op H12 zetten, dan zit alles bij elkaar. Van prof. Haralambides had ik ook al wat artikelen gevonden, leuk dat hij ook bij de EUR zit. Mijn begeleider is Michiel Nijdam.

Edit: Ik zie net dat prof. Haralambides ook gewoon op H12 zit. Ik denk dat het MEL daar dus ook zit.
Heb zelf de Port Management & Maritime Logistics minor gedaan inclusief de essay van 3 extra ECTS, dus vandaar dat ik dat weet. Het is inderdaad ook wel raar dat er binnen erasmus eigenlijk 2 secties zijn die zich hierin verdiepen.
pi_81136120
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 13:08 schreef artm het volgende:
Heb zelf de Port Management & Maritime Logistics minor gedaan inclusief de essay van 3 extra ECTS, dus vandaar dat ik dat weet.
Beviel die minor? Ik heb heel die minor niet gezien in het overzicht volgens mij, het klinkt wel interessant van wat ik er van zie in de studiegids. Ik heb nu een minor Computer Science gedaan, een heel andere tak van sport dus.
pi_81138520
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren ook officieel toestemming gekregen van de examen commissie om aan mijn master scriptie te mogen beginnen
Gefeliciteerd!
Misschien kun jij er wel voor zorgen dat Ajax en Feijenoord op een dag normaal tegen elkaar kunnen spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Finitio op 07-05-2010 16:21:48 ]
pi_81138770
Gisteren bij Vie Thursday geweest, een echte aanrader voor Erasmus studenten, helemaal vol leuke internationals die helemaal los gaan! Niemand die me inschatte als Nederlander, wel als Portugees, Spanjaard en Zuid-Afrikaan.
pi_81179429
Zal de tip onthouden. En geen taalproblemen want met een biertje op spreek je plotseling vloeiend Spaans of Afrikaans.
pi_81179909
De Master Finance & Investments, is die goed te doen in één jaar? Tijdens de open dag werd gesuggereerd van wel, maar ik heb nog niet de kans gehad om met studenten te praten. Iemand hier die het weet?
pi_81180875
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 16:16 schreef Dalliance het volgende:
De Master Finance & Investments, is die goed te doen in één jaar? Tijdens de open dag werd gesuggereerd van wel, maar ik heb nog niet de kans gehad om met studenten te praten. Iemand hier die het weet?
Een huisgenoot van me doet die master en die is zeer goed te doen.
pi_81182320
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 16:45 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Een huisgenoot van me doet die master en die is zeer goed te doen.
Mooi, want volgend jaar wil ik beginnen. Eerst nog de GMAT test, het Engelse certificaat en wiskunde deficiëntie toets halen
pi_81197686
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 15:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Beviel die minor? Ik heb heel die minor niet gezien in het overzicht volgens mij, het klinkt wel interessant van wat ik er van zie in de studiegids. Ik heb nu een minor Computer Science gedaan, een heel andere tak van sport dus.
Ja de minor beviel goed, enige minpuntje was dat er maar 1 tentamen was(naast 3 papers schrijven van 4.000 woorden), die voor alle drie de vakken geldig was binnen de minor.
Dus het was de dood of de gladiolen..maar gelukkig gehaald.
pi_81210188
Wuuut? Ik heb als eindcijfer voor marketing een 2,2. Dat zou betekenen dat ik voor het eindtentamen (75%) precies een 0,0 heb gehaald (terwijl ik bij het nakijken gewoon ruim voldoende antwoorden goed had voor een lekker cijfer). Ik heb me ook tijdig ingeschreven, het tentamen netjes ingeleverd en heb aan de aanwezigheidsplicht voldaan van de practica dus heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat er een 0,0 voor mijn tentamen staat. Gauw erachter aan gemaild, nu hopen dat het snel goedkomt. Moet er niet aan denken dat ze het tentamen kwijt zijn ofzo en ik het opnieuw moet doen, die kennis is al lang weer verdwenen man..
pi_81214655
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:35 schreef Kaas- het volgende:
Wuuut? Ik heb als eindcijfer voor marketing een 2,2. Dat zou betekenen dat ik voor het eindtentamen (75%) precies een 0,0 heb gehaald (terwijl ik bij het nakijken gewoon ruim voldoende antwoorden goed had voor een lekker cijfer). Ik heb me ook tijdig ingeschreven, het tentamen netjes ingeleverd en heb aan de aanwezigheidsplicht voldaan van de practica dus heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat er een 0,0 voor mijn tentamen staat. Gauw erachter aan gemaild, nu hopen dat het snel goedkomt. Moet er niet aan denken dat ze het tentamen kwijt zijn ofzo en ik het opnieuw moet doen, die kennis is al lang weer verdwenen man..
Dat is wel érg zuur! Als je aan al die bovengenoemde dingen hebt voldaan, is er wellicht een fout gemaakt. Hoop voor je dat ze het snel oplossen. Marketing is niet echt een vak dat je graag herkanst.
pi_81214866
nvm

[ Bericht 44% gewijzigd door Conversatie op 09-05-2010 16:49:19 ]
  zondag 9 mei 2010 @ 16:46:30 #25
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81217005
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:35 schreef Kaas- het volgende:
Wuuut? Ik heb als eindcijfer voor marketing een 2,2. Dat zou betekenen dat ik voor het eindtentamen (75%) precies een 0,0 heb gehaald (terwijl ik bij het nakijken gewoon ruim voldoende antwoorden goed had voor een lekker cijfer). Ik heb me ook tijdig ingeschreven, het tentamen netjes ingeleverd en heb aan de aanwezigheidsplicht voldaan van de practica dus heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat er een 0,0 voor mijn tentamen staat. Gauw erachter aan gemaild, nu hopen dat het snel goedkomt. Moet er niet aan denken dat ze het tentamen kwijt zijn ofzo en ik het opnieuw moet doen, die kennis is al lang weer verdwenen man..
Ik heb een 5,4 Nu is dat van jou wel wat rotter als het zo blijft, maar een vraagje naast een voldoende zitten...
pi_81217202
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:35 schreef Kaas- het volgende:
Wuuut? Ik heb als eindcijfer voor marketing een 2,2. Dat zou betekenen dat ik voor het eindtentamen (75%) precies een 0,0 heb gehaald (terwijl ik bij het nakijken gewoon ruim voldoende antwoorden goed had voor een lekker cijfer). Ik heb me ook tijdig ingeschreven, het tentamen netjes ingeleverd en heb aan de aanwezigheidsplicht voldaan van de practica dus heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat er een 0,0 voor mijn tentamen staat. Gauw erachter aan gemaild, nu hopen dat het snel goedkomt. Moet er niet aan denken dat ze het tentamen kwijt zijn ofzo en ik het opnieuw moet doen, die kennis is al lang weer verdwenen man..
Wtf, das genaaid. Heb 1x gehoord dat ze een deel van een tentamen echt kwijt waren, maar het komt eigenlijk nooit voor..
  zondag 9 mei 2010 @ 17:47:06 #27
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_81219430
tvp
Cool story, Hansel.
  zondag 9 mei 2010 @ 17:50:39 #28
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_81219553
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 16:20 schreef Finitio het volgende:
Gisteren bij Vie Thursday geweest, een echte aanrader voor Erasmus studenten, helemaal vol leuke internationals die helemaal los gaan! Niemand die me inschatte als Nederlander, wel als Portugees, Spanjaard en Zuid-Afrikaan.
Dat schijnt nogal populair te zijn bij de IBA'ers, ben er zelf nog nooit naartoe geweest. Kan mij over het algemeen niet echt vermaken in clubs, dan liever een kroeg waar je elkaar een beetje kan verstaan en zonder baggermuziek.
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:35 schreef Kaas- het volgende:
Wuuut? Ik heb als eindcijfer voor marketing een 2,2. Dat zou betekenen dat ik voor het eindtentamen (75%) precies een 0,0 heb gehaald (terwijl ik bij het nakijken gewoon ruim voldoende antwoorden goed had voor een lekker cijfer). Ik heb me ook tijdig ingeschreven, het tentamen netjes ingeleverd en heb aan de aanwezigheidsplicht voldaan van de practica dus heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat er een 0,0 voor mijn tentamen staat. Gauw erachter aan gemaild, nu hopen dat het snel goedkomt. Moet er niet aan denken dat ze het tentamen kwijt zijn ofzo en ik het opnieuw moet doen, die kennis is al lang weer verdwenen man..
Is bij een vriend van mij ook wel eens gebeurd, die kreeg een 1 of een 0, nadat hij er achteraan was gegaan kreeg hij een 8. Wellicht een administratiefout.
Cool story, Hansel.
pi_81220802
quote:
Op zondag 9 mei 2010 17:50 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Dat schijnt nogal populair te zijn bij de IBA'ers, ben er zelf nog nooit naartoe geweest. Kan mij over het algemeen niet echt vermaken in clubs, dan liever een kroeg waar je elkaar een beetje kan verstaan en zonder baggermuziek.
Ik vroeger ook, maar ben steeds meer van dansen gaan houden, en van 'bagger'-muziek.
Het is vaak toch echt de makkelijkste manier om contact te leggen, en dan bij voorkeur inderdaad na een avondje in de kroeg.

[ Bericht 8% gewijzigd door Finitio op 09-05-2010 19:09:16 ]
pi_81225137
Kut, uit reactie blijkt dat ik volgens de administratie niet eens aanwezig was bij dat tentamen. Ze zullen het toch niet kwijt zijn... To be continued...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 9 mei 2010 @ 20:49:40 #31
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_81226399
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:24 schreef Kaas- het volgende:
Kut, uit reactie blijkt dat ik volgens de administratie niet eens aanwezig was bij dat tentamen. Ze zullen het toch niet kwijt zijn... To be continued...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel veel bier is de enige manier om mij ook maar in de buurt van de dansvloer te krijgen .
Cool story, Hansel.
  zondag 9 mei 2010 @ 21:17:19 #32
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81227813
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:24 schreef Kaas- het volgende:
Kut, uit reactie blijkt dat ik volgens de administratie niet eens aanwezig was bij dat tentamen. Ze zullen het toch niet kwijt zijn... To be continued...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wazig Hopen maar dat ze nog wat kunnen vinden, al wordt het lastig nu natuurlijk...
  zondag 9 mei 2010 @ 21:22:08 #33
154534 Bolkesteijn
TINSTAAFL!
pi_81228057
Er moet toch wel een aftekenlijst van de surveillant van je collegekaart zijn? Dat is een bewijs dat je aanwezig was.
pi_81233363
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er moet toch wel een aftekenlijst van de surveillant van je collegekaart zijn? Dat is een bewijs dat je aanwezig was.
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:24 schreef Kaas- het volgende:
Kut, uit reactie blijkt dat ik volgens de administratie niet eens aanwezig was bij dat tentamen.
Neem aan dat het daar ook mis is gegaan dan (?)
  zondag 9 mei 2010 @ 23:37:51 #35
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_81235190
Sowieso twijfel ik soms wel eens aan de kundigheid van sommige surveillanten...
Cool story, Hansel.
pi_81235974
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:37 schreef wikwakka2 het volgende:
Sowieso twijfel ik soms wel eens aan de kundigheid van sommige surveillanten...
Pff inderdaad.. zeker als ze je niet mogen is het echt extreem kut. Zat een keer in een verkeerd vak bij een open boek tentamen. Mocht ik alles verzamelen en werd ik geplaatst op een of andere wiebeltafel met ongelijke pootjes.. en ik had ook nog tijdnood! Teringwijf..
pi_81236452
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:54 schreef Finitio het volgende:

[..]

Pff inderdaad.. zeker als ze je niet mogen is het echt extreem kut. Zat een keer in een verkeerd vak bij een open boek tentamen. Mocht ik alles verzamelen en werd ik geplaatst op een of andere wiebeltafel met ongelijke pootjes.. en ik had ook nog tijdnood! Teringwijf..
Dat bijvoorbeeld. Of dat ze surveillanten die geen woord Engels spreken inzetten bij een Engels tentamen met op zijn minst de helft buitenlanders... Als er dan iets moet gebeuren ontstaat er elke keer weer een heisa vanwege communicatieproblemen.
Cool story, Hansel.
pi_81236525
quote:
Op maandag 10 mei 2010 00:05 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Dat bijvoorbeeld. Of dat ze surveillanten die geen woord Engels spreken inzetten bij een Engels tentamen met op zijn minst de helft buitenlanders... Als er dan iets moet gebeuren ontstaat er elke keer weer een heisa vanwege communicatieproblemen.
Haha ok, daar heb ik geen ervaring mee, maar kan me goed voorstellen dat sommigen geen Engels spreken. Vind het ook altijd zo leuk als die vrouw dat verhaaltje in het Engels doet: 'Please turn off your Mobeil phones and store them in your bag'.
pi_81236578
quote:
Op maandag 10 mei 2010 00:07 schreef Finitio het volgende:

[..]

Haha ok, daar heb ik geen ervaring mee, maar kan me goed voorstellen dat sommigen geen Engels spreken. Vind het ook altijd zo leuk als die vrouw dat verhaaltje in het Engels doet: 'Please turn off your Mobeil phones and store them in your bag'.
Ja, altijd dezelfde (hindoestaan?), altijd dezelfde fouten, altijd hetzelfde dunglish .
Cool story, Hansel.
pi_81238498
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:02 schreef Finitio het volgende:

[..]


[..]

Neem aan dat het daar ook mis is gegaan dan (?)
Oh, op die manier. Nee, ik dacht dat het cijfer niet geregistreerd was omdat ze geen tentamen hadden ontvangen.
pi_81238587
Wat lijkt jullie trouwens het handigst om als voertaal van de Bachelorthesis te kiezen? Bij een Engelstalige thesis heb je natuurlijk een veel breder publiek, bij een Nederlandstalige thesis kan ik sneller schrijven en heb ik meer het gevoel dat ik beter kan duiden wat de essentie is van de tekst. Zou het uitmaken voor je cijfer als het gewoon ouderwets Nederlandstalig is?
pi_81277929
quote:
Op maandag 10 mei 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Oh, op die manier. Nee, ik dacht dat het cijfer niet geregistreerd was omdat ze geen tentamen hadden ontvangen.
Ik weet het niet. Misschien zijn ze het tentamen kwijt, misschien ben ik niet afgetekend... ik heb ook geen flauw idee. Heb wel nog met meerdere mensen gekletst in die zaal vlak voor het tentamen begon, dus heb in principe wel enkele getuigen dat ik daar aanwezig was.
pi_81278043
quote:
Op maandag 10 mei 2010 00:07 schreef Finitio het volgende:

[..]
Vind het ook altijd zo leuk als die vrouw dat verhaaltje in het Engels doet: 'Please turn off your Mobeil phones and store them in your bag'.
Hehe, dat is elke keer weer lachen. Moeten wij alleen om het "bag"-stukje lachen, omdat het klinkt alsof ze iedereen sommeert die tas in je 'bek' te stoppen.
pi_81279377
quote:
Op maandag 10 mei 2010 01:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat lijkt jullie trouwens het handigst om als voertaal van de Bachelorthesis te kiezen? Bij een Engelstalige thesis heb je natuurlijk een veel breder publiek, bij een Nederlandstalige thesis kan ik sneller schrijven en heb ik meer het gevoel dat ik beter kan duiden wat de essentie is van de tekst. Zou het uitmaken voor je cijfer als het gewoon ouderwets Nederlandstalig is?
Voor een goed cijfer kun je denk ik toch het best in het Engels aan de slag, tenzij je echt slecht in Engels bent. Zelf heb ik volgens mij nog nooit een Nederlands paper gelezen in richting van mijn scriptie, dus zou het veel extra moeite kosten om allerlei begrippen te vertalen.
pi_81366444
Nog steeds geen reactie hier, ook niet op mijn mail van 1,5 dag geleden of er nog nieuws was. En morgen zal er ook wel niets gebeuren. Nog even in de examenreglementen gekeken, maar daarin staat niets over dit soort situaties.

Kunnen denk ik maar 2 dingen fout gegaan zijn: of de begeleider bij het tentamen heeft een handtekening voor mij op de verkeerde plek (en dus niet onder mijn eigen studentennummer) gezet, of hij is het door mij ingeleverde tentamen kwijtgeraakt. Heeft iemand wel eens van een soortgelijke situatie en de afloop daarvan gehoord?
pi_81366530
Ik heb een 4,2 voor een mid-term. Gelukkig maar 10%, maar mijn god, wat was het een slecht geschreven tentamen. Slecht geschreven vragen en niemand, maar dan ook niemand, had genoeg tijd om alle vragen af te krijgen (ik had zelf één pagina met 5 vragen leeggelaten). Maandag nog een mid-term voor hetzelfde vak, ben benieuwd of het net zulke bagger wordt als deze keer.
Cool story, Hansel.
pi_81366596
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:54 schreef Kaas- het volgende:
de begeleider bij het tentamen heeft een handtekening voor mij op de verkeerde plek (en dus niet onder mijn eigen studentennummer) gezet
Volgens mij tekenen ze je afwezigheid niet noodzakelijkerwijs af. De meeste surveillanten zetten wel een vinkje of een streepje, maar de lijsten die ze vergelijken met je collegekaart zijn voor de controle of je wel ingeschreven hebt voor het tentamen. De meesten zetten wel een krabbeltje volgens mij, maar dat is denk ik alleen zodat ze zelf weten welke kaarten er al gecontroleerd zijn.

Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt. Mijn ervaringen zijn dat het echt mega-bureaucratisch kan zijn in de administratieve spelonken van de EUR.
pi_81373702
Cijfers van ACI 1a zijn bekend, ik heb tot mijn aller grootste verbazing een 5.5! Volgens mij nog nooit zo weinig van een vak begrepen en toch gehaald... Ben wel blij, afgelopen blok 2/2 tentamens gehaald. Jullie?
pi_81375926
Heeft een van jullie de GMAT test gemaakt? Zo ja, waar heb je dat gedaan en heb je gebruik gemaakt van speciale trainingen die je daarop voorbereiden?
pi_81377702
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 10:56 schreef Najir het volgende:
Cijfers van ACI 1a zijn bekend, ik heb tot mijn aller grootste verbazing een 5.5! Volgens mij nog nooit zo weinig van een vak begrepen en toch gehaald... Ben wel blij, afgelopen blok 2/2 tentamens gehaald. Jullie?
Gefeliciteerd! Gisteren twee mensen gesproken die 'm niet hadden gehaald, terwijl 1 van hun nooit eerder een tentamen gefaald had. Ben zelf ook tevreden, had een 8.6 voor m'n werkcollege.
pi_81377797
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:54 schreef Kaas- het volgende:
Nog steeds geen reactie hier, ook niet op mijn mail van 1,5 dag geleden of er nog nieuws was. En morgen zal er ook wel niets gebeuren. Nog even in de examenreglementen gekeken, maar daarin staat niets over dit soort situaties.
Ik zou eens langsgaan bij de docent en de situatie uitleggen, zoveel onrechtvaardigheid kan echt niet door de beugel.
pi_81382743
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 10:56 schreef Najir het volgende:
Cijfers van ACI 1a zijn bekend, ik heb tot mijn aller grootste verbazing een 5.5! Volgens mij nog nooit zo weinig van een vak begrepen en toch gehaald... Ben wel blij, afgelopen blok 2/2 tentamens gehaald. Jullie?
Ik heb echt veel tijd in ACI gestopt, alle opgaven gemaakt, werkcolleges goed mee gedaan, maar ik heb een 4,3. Ik snap het gewoon echt niet, dat is al de tweede keer voor ACI dat het op zo'n manier loopt. En als je dan ook ziet dat het slagingspercentage maar 33 % is dan moet er gewoon geconcludeerd worden dat het ACI tentamen gewoon weer veel te moeilijk gemaakt is. Ik snap echt niet wat Achaibersing hier nou mee wil bereiken, iedereen vind je vak kut, mensen die redelijk geleerd hebben (zoals ik) die slagen niet, enzovoort. Ook het lesboek is volstrekt onbegrijpelijk, er zit geen structuur in, het is didactisch gezien gewoon prut.

Voor de seminar had ik trouwens een 8,2. (Nog een teken trouwens dat ACI gewoon te moeilijk is, het kan niet zo zijn dat een redelijke student voor ACI gewoon al voor de tweede keer een mega-onvoldoende haalt terwijl ik redelijk geleerd had, niet buitengewoon goed, maar gewoon dat je 80 % van de stof kan reproduceren en verbanden in de stof ziet).
pi_81382867
Het is ook gewoon echt een pauper vak. Statiegeld op vaten met chemicaliën, kom op, dat is MBO Boekhouden, niet WO Economie. Ik waag zelfs te betwijfelen of het vak voor accountants etc. wel nuttig is, dit soort zaken is allemaal al weg geautomatiseerd. Goed dat ze het vervangen voor een vak dat wel over economie gaat, Introduction to Behavioral Economics.

Zo, dat lucht op.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-05-2010 16:02:53 ]
pi_81383572
Aci is gewoon echt een kutvak. Ben nog nooit zo blij geweest met een 5.5
pi_81393075
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 15:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is ook gewoon echt een pauper vak. Statiegeld op vaten met chemicaliën, kom op, dat is MBO Boekhouden, niet WO Economie. Ik waag zelfs te betwijfelen of het vak voor accountants etc. wel nuttig is, dit soort zaken is allemaal al weg geautomatiseerd. Goed dat ze het vervangen voor een vak dat wel over economie gaat, Introduction to Behavioral Economics.

Zo, dat lucht op.
Mogen mensen die ACI dit jaar niet halen volgend jaar in plaats daarvan Introduction to Behavioral Economics volgen?
pi_81401493
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:24 schreef Finitio het volgende:

[..]

Mogen mensen die ACI dit jaar niet halen volgend jaar in plaats daarvan Introduction to Behavioral Economics volgen?
Als dat zou kunnen, zou het helemaal geweldig zijn. .

Toen ik mijn cijfer kreeg schrok ik wel een beetje, dat was over toen ik op sin-online zag dat het gemiddelde een 3,9 was . Was mijn cijfer net iets slechter dan gemiddeld .

edit: even een mailtje naar de studie-adviseur gestuurd erover.

[ Bericht 1% gewijzigd door Carducci op 13-05-2010 23:53:30 ]
pi_81403315
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:24 schreef Finitio het volgende:

[..]

Mogen mensen die ACI dit jaar niet halen volgend jaar in plaats daarvan Introduction to Behavioral Economics volgen?
Dat biedt voor mij geen soelaas, ik moet het halen anders kan ik volgend jaar niet aan de master beginnen. Maar het zou mooi zijn voor de huidige tweede jaars die ACI niet gehaald hebben. Bovendien moet en zal het mij lukken om een voldoende te halen, ik ga maar eens kijken of ik bijles kan krijgen er in, ik vermoed dat het al beter gaat als ik structuur in de stof weet te krijgen, hopen dat bijles daar bij kan helpen.
pi_81404410
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat biedt voor mij geen soelaas, ik moet het halen anders kan ik volgend jaar niet aan de master beginnen. Maar het zou mooi zijn voor de huidige tweede jaars die ACI niet gehaald hebben. Bovendien moet en zal het mij lukken om een voldoende te halen, ik ga maar eens kijken of ik bijles kan krijgen er in, ik vermoed dat het al beter gaat als ik structuur in de stof weet te krijgen, hopen dat bijles daar bij kan helpen.
Misschien de bundel van boekhouden nog eens doorkijken. Daar was alles nog wel begrijpelijk. Als je de basis goed begrijpt kun je bij het ACI-tentamen de 'educated guess' methode toepassen. Dat ging voor mij prima, zonder de stof te bestuderen had ik een ruime voldoende.
pi_81404590
Het gaat wel lukken hoor. Ik was alleen wel vet teleurgesteld. Ik ga binnenkort maar eens met Esseboom een afspraak maken om te kijken of hij mij kan helpen. Sowieso zijn er nog wel wat zaken die ik graag uitgelegd zou willen zien, en misschien heeft hij nog wat algemene tips die kunnen helpen.
pi_81404708
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 01:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het gaat wel lukken hoor. Ik was alleen wel vet teleurgesteld. Ik ga binnenkort maar eens met Esseboom een afspraak maken om te kijken of hij mij kan helpen. Sowieso zijn er nog wel wat zaken die ik graag uitgelegd zou willen zien, en misschien heeft hij nog wat algemene tips die kunnen helpen.
Niet zo'n slecht idee inderdaad, baat het niet dan schaadt het niet..
pi_81404921
quote:
Op maandag 10 mei 2010 23:53 schreef Finitio het volgende:
Voor een goed cijfer kun je denk ik toch het best in het Engels aan de slag, tenzij je echt slecht in Engels bent. Zelf heb ik volgens mij nog nooit een Nederlands paper gelezen in richting van mijn scriptie, dus zou het veel extra moeite kosten om allerlei begrippen te vertalen.
Ik heb het besproken met mijn begeleider, het maakt hem niks uit, hij zal er geen tiende meer of minder om geven. Hij zei inderdaad dat het ook verschilt per studierichting. Binnen de vervoerseconomie en haveneconomie wordt er nog steeds behoorlijk veel in het Nederlands gepubliceerd. Simpelweg omdat er in Nederland en België een hoop gezaghebbend onderzoek op dat gebied gedaan wordt. In de scriptie die wij voor de seminar geschreven hebben ging het over watermanagement en wonen op het water, 80 % van de gebruikte bronnen was Nederlandstalig.
pi_81404985
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 01:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik heb het besproken met mijn begeleider, het maakt hem niks uit, hij zal er geen tiende meer of minder om geven. Hij zei inderdaad dat het ook verschilt per studierichting. Binnen de vervoerseconomie en haveneconomie wordt er nog steeds behoorlijk veel in het Nederlands gepubliceerd. Simpelweg omdat er in Nederland en België een hoop gezaghebbend onderzoek op dat gebied gedaan wordt. In de scriptie die wij voor de seminar geschreven hebben ging het over watermanagement en wonen op het water, 80 % van de gebruikte bronnen was Nederlandstalig.
Dan is de keuze makkelijk inderdaad, wel zo lekker als je gewoon in het Nederlands aan de slag kunt.
pi_81417318
Ah, in de update is mijn cijfer inmiddels veranderd van 2,2 naar GGR. Intussen nog steeds geen reactie, ga ze maar eens wat meer achter de broek zitten..

@de heren die hun bachelor binnenkort afronden:
Wel goed jullie best doen op die scripties, want ik ga ze uiteraard stiekem lezen op de scriptiewebsite nadat ze ingeleverd zijn.
pi_81417840
Is ACI nou gewoon Accounting? Vergelijkbaar met het IBA-vak Introduction to Accounting and Finance?
Cool story, Hansel.
pi_81418623
Beetje anders denk ik, aangezien je al 3 andere verplichte accounting- en boekhoudenvakken hebt in de bachelor. Maar geen ervaring mee en ga ik ook niet krijgen ook aangezien het vak verdwijnt hehe.

Ik heb trouwens weer achter mijn cijfer aangemaild en kreeg nu bevestiging dat ik door de surveillant wél afgetekend ben tijdens het tentamen en dat ik maandag waarschijnlijk meer hoor als dhr. Kloosterman (docent) er weer is. Is in ieder geval een begin!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 15:29:26 #66
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_81419749
Kaas-, wat is GGR?
Spoilers!
pi_81421692
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 14:56 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb trouwens weer achter mijn cijfer aangemaild en kreeg nu bevestiging dat ik door de surveillant wél afgetekend ben tijdens het tentamen en dat ik maandag waarschijnlijk meer hoor als dhr. Kloosterman (docent) er weer is. Is in ieder geval een begin!
Goedzo! Je mag dit echt niet laten gebeuren, en anders in ieder geval een extra vervroegde herkansing ofzo afdwingen.
pi_81421933
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 14:33 schreef wikwakka2 het volgende:
Is ACI nou gewoon Accounting? Vergelijkbaar met het IBA-vak Introduction to Accounting and Finance?
Nee, het is vele malen lastiger erger. Hier een voorbeeldje uit een tentamen.

Opgave 2

Machinefabriek Electro BV in Rotterdam verkoopt de machine Terra tegen de contante verkoopprijs van ¤ 30.550 (exclusief OB). De kostprijs van deze machine bedraagt ¤ 18.000.

Sinds 1 april 2006 wordt de machine Terra door Electro BV ook op basis van financial lease aan afnemers aangeboden. In dat geval geldt het volgende:

• Looptijd leasecontract 60 maanden.

• Onmiddellijk na het sluiten van het leasecontract in een bepaalde maand ontvangt de lessee een factuur van ¤ 178,50 voor afsluitkosten inclusief 19 % omzetbelasting

• In de maand na het sluiten van het leasecontract vindt de levering van de machine plaats. De lessee ontvangt onmiddellijk na de levering een factuur voor de omzetbelasting:
19 % van ¤ 30.550 (de contante verkoopprijs) ¤ 5.804,50
19 % van ¤ 600 ( de administratiekosten) - 114,00
Totaal ¤ 5918,50

• Tegen het eind van de maand van levering ontvangt de lessee ook de factuur voor de eerste leasetermijn van ¤ 675. Deze termijn vervalt aan het eind van de maand van levering. Het bedrag van ¤ 675 is ontleend aan het volgende overzicht.

Aflossing lening ¤ 28.100 (30.550 – 2.450)
Interest lening - 10.900
Administratiekosten - 600
Toeslag risico wanbetaling - 900
Totaal ¤ 40.500

• De tweede termijn vervalt één maand na de eerste termijn, de derde termijn een maand na de tweede termijn enzovoort.

• Voor de laatste termijn zendt Electro BV een factuur van ¤ 3.125, indien de lessee gebruikmaakt van de koopoptie. Wanneer de lessee hiervan geen gebruikmaakt, bedraagt de laatste termijn ¤ 675.

• De transactiewinst wordt door Electro BV genomen (als gerealiseerd geboekt) in de maand waarin het contract is afgesloten.
De interest op de lening en de overige toeslagen worden als gerealiseerd beschouwd bij het vervallen van de termijnen.

A. 1. Wat is het kenmerkende verschil tussen huurkoop en leasing?
2. Wat is het kenmerkende verschil tussen financiële lease en operationele lease?
3. Omschrijf het begrip sale and lease back?
Over de maand april 2006 beschikt Electro BV met betrekking tot de in lease verstrekte machine Terra over de volgende gegevens.

Aantal machines waarvoor
leasecontracten werden afgesloten
20
Aantal geleverde machines als gevolg van
afgesloten leasecontracten 16
Aantal gefactureerde eerste termijnen 15
Per bank ontvangen eerste termijnen 14

B. Geef alle journaalposten die op basis van de hiervoor verstrekte gegevens door Electro BV moeten worden gemaakt over de maand april 2006 naar aanleiding van:
1. de afgesloten contracten en de facturering van de afsluitkosten;
2. de aflevering van de machines en de facturen voor de omzetbelasting;
3. de facturering van de eerste termijnen en
4. de ontvangst van de eerste termijnen.

Het gedeeltelijke rekeningenschema van Electro BV is opgenomen in de bijlage. U dient uitsluitend de in de bijlage gegeven grootboekrekeningen te gebruiken.

C.
Wanneer bij het vervallen van een leasetermijn de twee voorafgaande termijnen nog niet door Electro BV zijn ontvangen, wordt de betrokken lessee als dubieuze debiteur beschouwd. Het op de rekening 110 Leasedebiteuren openstaande bedrag voor deze lessee wordt dan overgebracht naar 120 Dubieuze leasedebiteuren.
Indien bij het vervallen van een leasetermijn de zes voorafgaande termijnen nog niet zijn ontvangen, wordt het leasecontract met de betrokken lessee beëindigd. Electro BV neemt dan de machine Terra terug.

Electro BV heeft in mei 2006 een contract voor een financial lease van één machine Terra afgesloten met Van Perzie BV te Dordrecht.
Bij het vervallen van de termijn eind april 2007 blijkt dat van deze lessee de zes voorafgaande termijnen nog niet door Electro BV zijn ontvangen.
Mede op grond van bepalingen in het leasecontract besluit Electro BV het volgende:
- het vervallen van de leasetermijn eind april 2007 wordt door Electro BV niet geboekt;
- Electro BV neemt de leasemachine Terra op 10 mei 2007 terug. Lessee en lessor bereiken overeenstemming over de waarde van de teruggenomen machine; deze wordt gesteld op ¤ 20.000, exclusief OB;
- Electro BV behoudt een vordering ter grootte van de zes achterstallige
leasetermijnen, vermeerderd met een boete van 10 %.


Als gevolg van het voorgaande vindt tussen Electro BV en Van Perzie BV de volgende uitwisseling van facturen plaats:
- Electro BV zendt aan Van Perzie BV de volgende factuur:

Nog te vorderen 6 termijnen à ¤ 675 ¤ 4.050
Boete 10 % - 405
¤ 4.455
Omzetbelasting 19 % - 846,45
¤ 5.301,45

- De belastingdienst beschouwt deze transactie als een verkoop van Van Perzie BV aan Electro BV.
Van Perzie BV zendt aan Electro BV de volgende factuur:
Omzetbelasting over de waarde van de aan u teruggeleverde leasemachine
19 % van ¤ 20.000 = ¤ 3.800

Gevraagd:

1. de journaalpost die Electro BV van de overboeking naar de rekening 120 Dubieuze leasedebiteuren eind november 2006 heeft gemaakt.

2. de journaalpost(en) van Electro BV in mei 2007 van alle gevolgen van het ontbinden van het leasecontract.
pi_81422052
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:34 schreef Finitio het volgende:

[..]

Nee, het is vele malen lastiger erger. Hier een voorbeeldje uit een tentamen.
Damn, gelukkig dat ik dat dan niet heb .
Cool story, Hansel.
pi_81423373
Pfff, ik heb met jullie te doen.. Ben zelf erg blij dat het vervangen is door Introduction to Behavioral Economics, lijkt me een veel interessanter vak. En ik wil toch absoluut niet verder met accounting.
Ik snap overigens ook echt totaal niet hoe mensen dit soort dingen leuk kunnen vinden, zeker niet als je de alternatieve richtingen bekijkt.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 17:22:31 #71
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81423730
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 15:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kaas-, wat is GGR?
Geen Geldig Resultaat geloof ik
pi_81430755
edit: verkeerde topic
pi_81453923
Maandag mid-term... Na de 4,2 (!!) die ik voor de vorige kreeg hoop ik dit keer een fatsoenlijk cijfer te halen .
Cool story, Hansel.
pi_81546414
Heeft iemand van jullie misschien nog oude tentamens van het derdejaars bedrijfskundevak Financial Accounting?

En is er iemand die mij wat tips kan geven bij het leren? Heb nou niet het idee dat de Exercise Lectures representatief zijn voor het tentamen.
pi_81551916
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 17:13 schreef Conversatie het volgende:
Pfff, ik heb met jullie te doen.. Ben zelf erg blij dat het vervangen is door Introduction to Behavioral Economics, lijkt me een veel interessanter vak. En ik wil toch absoluut niet verder met accounting.
Ik snap overigens ook echt totaal niet hoe mensen dit soort dingen leuk kunnen vinden, zeker niet als je de alternatieve richtingen bekijkt.
Nja, het is denk ik wel heel goed om kennis van accounting te hebben, het vak ACI voegt daar alleen vrijwel niets aan toe.. accounting is ook erg belangrijk voor werk in de finance richting, en sowieso voor elke manager natuurlijk.
pi_81551934
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 12:49 schreef wikwakka2 het volgende:
Maandag mid-term... Na de 4,2 (!!) die ik voor de vorige kreeg hoop ik dit keer een fatsoenlijk cijfer te halen .
Hoe ging het?
pi_81552097
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:48 schreef Finitio het volgende:

[..]

Hoe ging het?
Aardig goed, in tegenstelling tot de vorige keer heb ik alles kunnen beantwoorden. Ze hadden dit keer ook maar 10 i.p.v. 15 vragen gegeven dus was het gelukkig geen race tegen de klok meer.

Ik hoop op een 7.
Cool story, Hansel.
pi_81553180
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:48 schreef Finitio het volgende:

[..]

Nja, het is denk ik wel heel goed om kennis van accounting te hebben, het vak ACI voegt daar alleen vrijwel niets aan toe.. accounting is ook erg belangrijk voor werk in de finance richting, en sowieso voor elke manager natuurlijk.
Dat het belangrijk is voor werk in de finance richting wist ik wel ja, maar zijn dat niet een beetje wat globale dingen zoals kengetallen enzo? Toch niet echt regels omtrent de amortisatie en dat soort grappen? Ben zelf erg benieuwd naar het vak Finance, denk wel dat ik het erg interessant vind.

Boekhouden valt reuze mee trouwens, het is niet zo ingewikkeld dus dan kom je er wel door. Zelfde met Organisatie eigenlijk.
pi_81554892
Accounting vind ik ook nog wel een aardig vaak. Waarderingsvraagstukken zijn natuurlijk erg belangrijk en spelen ook een grote rol bij de kredietcrisis waardoor het mijn interesse wekt. Dat is echter heel wat anders de lease van 10 frituurpannen verwerken in de boekhouding van de lessee.
pi_81583429
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:51 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Aardig goed, in tegenstelling tot de vorige keer heb ik alles kunnen beantwoorden. Ze hadden dit keer ook maar 10 i.p.v. 15 vragen gegeven dus was het gelukkig geen race tegen de klok meer.

Ik hoop op een 7.
Nice!
pi_81583553
Lol, het schijnt dat degene die Financial Accounting geeft een Maserati rijdt... Hij heeft z'n zaakjes goed voor elkaar dan .
Cool story, Hansel.
pi_81583559
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:07 schreef Conversatie het volgende:

[..]

Dat het belangrijk is voor werk in de finance richting wist ik wel ja, maar zijn dat niet een beetje wat globale dingen zoals kengetallen enzo? Toch niet echt regels omtrent de amortisatie en dat soort grappen? Ben zelf erg benieuwd naar het vak Finance, denk wel dat ik het erg interessant vind.

Boekhouden valt reuze mee trouwens, het is niet zo ingewikkeld dus dan kom je er wel door. Zelfde met Organisatie eigenlijk.
Volgens mij zijn regels omtrent amortisatie ook wel belangrijk hoor, je moet je voorstellen dat als je een bedrijf wil overnemen, je wel precies wilt weten waar je voor betaalt.
pi_81637570
Eind goed al goed. De computer bleek mijn antwoorden niet te kunnen lezen (don't ask why) en gaf daarom een 0. Nu heeft de docent het tentamen handmatig nagekeken, er een juist cijfer voor gegeven en het doorgespeeld naar osiris.
Kaas is blij!

Vond het gastcollege van vandaag bij Organisatie wel interessant overigens, ook al had het niet zoveel met de stof van het vak zelf van doen. Iemand die toevallig de elective uit bachelor-3 Energy Economics heeft gevolgd bij deze man?
pi_81642143
Mijn practicumdocent boekhouden is btw een 65+'er die een PhD in de natuurkunde heeft en na zijn pensioen voor de grap economie is gaan studeren en nu voor zijn plezier ook practica geeft. Verschijnt elke keer weer keurig in pak en wie er geen zin in heeft mag het lokaal verlaten. Hoezo wreed.
pi_81642758
Energy Economics wordt gegeven door Ronald Huisman. Hij is optiehandelaar geweest en heeft veel met energiederivaten gehandeld. Nu doet hij onder andere onderzoek naar deze energiederivaten. Hij gaf ook Finance 2 en ik vond dat hij echt heel goed college gaf. Ik volg normaliter niet zo veel hoorcolleges omdat ik er meestal maar weinig van op steek, maar Huisman geeft erg leuk college en je leert er ook nog eens veel van. Het is denk ik een aanrader om Energy Economics te volgen als keuzevak.

Toen ik hem daar om vroeg schreef hij mijn mail adres op, en stuurde extra informatie over de werking van het Black-Scholes model en backwardation van futures. Erg leuk als een docent zo enthousiast op een vraag reageert.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bolkesteijn op 19-05-2010 20:43:23 ]
pi_81644004
Dat van zijn achtergrond vertelde hij, hij maakte er nog een grapje van door te zeggen dat hij de engie trader was die verlies maakte hehe. Maar ik had nog heel ff met hem gepraat en hij kwam inderdaad over als een toffe gast. Weet niet of je veel aan het vak hebt, maar energiemarkten interesseren me wel dus als hij het straks nog geeft weet ik vast een leuke elective.
pi_81645065
Er zijn zoveel leuke keuzevakken. Het derde jaar is echt veel interessanter qua vakken dan het eerste en het tweede jaar vind ik. Ik heb ook nog aan Energy Economics gedacht om het te volgen maar uit eindelijk heb ik gekozen voor Monetary Economics (van Dave Smant, als je geïnteresseerd bent in monetaire economie moet je die naam onthouden), Economics of Taxation (echt een lastig vak maar het kan erg leuke inzichten geven, vooral als je interesse hebt in politiek, alleen didactisch gezien zit het vak nogal slecht in elkaar) en Distributed Systems (gaat over programmeren in netwerkomgeving, ik was de enige economie student die het volgde ).

Hier een overzicht van alle keuzevakken waar je in blok 2 uit kan kiezen:
http://ese.sin-online.nl/studiegids/?show_form=show_form&selectlevel=67&selectspecialisation=&selectperiod=1&selectlanguage=&selectorganisation=&order=c.course&izoek=&Ok=Ok
pi_81646008
Ah dus dat soort vakken mag je wel kiezen? Ik zag namelijk dat monetary economics een econometrievak was, en zo waren er nog een paar econometrievakken die me wel interessant leken (o.a. stock pricing and corporate events) waarvan ik me afvroeg of je ze nou wel of niet mocht volgen als economiestudent. Goed nieuws dus!
pi_81646270
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 21:22 schreef Kaas- het volgende:
Ah dus dat soort vakken mag je wel kiezen? Ik zag namelijk dat monetary economics een econometrievak was, en zo waren er nog een paar econometrievakken die me wel interessant leken (o.a. stock pricing and corporate events) waarvan ik me afvroeg of je ze nou wel of niet mocht volgen als economiestudent. Goed nieuws dus!
Ja, dat er bijvoorbeeld (Ba3 Financiele econometrie) achter staat betekent niet dat het een econometrie vak is. Het betekent alleen dat het voor studenten die de richting Financiele econometrie volgen een verplicht vak is. Alle andere studenten mogen het kiezen als keuzevak. Anders zouden er ook maar heel weinig keuzevakken zijn.
  woensdag 19 mei 2010 @ 21:32:26 #90
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81646688
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 20:20 schreef Kaas- het volgende:
Mijn practicumdocent boekhouden is btw een 65+'er die een PhD in de natuurkunde heeft en na zijn pensioen voor de grap economie is gaan studeren en nu voor zijn plezier ook practica geeft. Verschijnt elke keer weer keurig in pak en wie er geen zin in heeft mag het lokaal verlaten. Hoezo wreed.
Goud Die van ons lijkt er ook niet zo veel aan te vinden, maar gaat gewoon tot 16:45 door
pi_81646891
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 21:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
Nice!!
pi_81681804
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 20:20 schreef Kaas- het volgende:
Mijn practicumdocent boekhouden is btw een 65+'er die een PhD in de natuurkunde heeft en na zijn pensioen voor de grap economie is gaan studeren en nu voor zijn plezier ook practica geeft. Verschijnt elke keer weer keurig in pak en wie er geen zin in heeft mag het lokaal verlaten. Hoezo wreed.
Wij hebben een Indiër die amper Engels spreekt en geen presentatievaardigheden heeft. Maar diegene die jij beschrijft klinkt wel als een held.
Cool story, Hansel.
pi_81853711
Het is wel opvallen hoeveel slecht Engels sprekende docenten jullie krijgen ww. En dat voor een volgens de ranglijsten worldclass business school als RSM. Hopelijk (en waarschijnlijk) worden enkel de eerstejaars studenten hierdoor verveeld en krijg je straks gewoon prima docenten.
pi_81854313
Ik vind het Engels van de meeste docenten anders best goed bij ESE, apart dat dat bij RSM dan juist minder is. Dat zou je andersom verwachten.
pi_81891424
Heeft iemand hier toevallig ervaring met sollicitaties voor ambassadeur van de faculteit?
pi_81892411
Dit laatste trimester is het er bij de hoorcolleges wel flink op vooruit gegaan. Dus langzaam maar zeker wordt het hopelijk beter .

En ik heb mijn eerste bijbaan als werkgroepassistent al in de planning staan .
Cool story, Hansel.
pi_81894210
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:31 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met sollicitaties voor ambassadeur van de faculteit?
Jij hebt je ook al ingeschreven daarvoor?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 23:28:55 #98
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_81901108
Hoera, nog drie weken en dan ben ik opgepleurd van de EUR. Papiertje in de pocket en op naar de rest van mn leven, hehe.. (mag ook wel na 7 jaar studeren...)
  woensdag 26 mei 2010 @ 00:10:58 #99
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_81903175
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:31 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met sollicitaties voor ambassadeur van de faculteit?
Had me daar vorig jaar voor opgegeven maar kreeg uiteindelijk een andere baan dus heb afgezegd. Wat ik wel weet is dat je n.a.v. je sollicitatie uitgenodigd kunt worden om een presentatie van ongeveer 5 minuten te geven over wat je maar wilt. Kan je leven zijn, je studie, je kat, je voetbalvereniging, etc. Het publiek bestaat uit de sollicitatiecommissie en de mede-sollicitanten.
Spoilers!
pi_81906388
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:31 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met sollicitaties voor ambassadeur van de faculteit?
pi_81907823
Morgen interview voor een baantje als mentor voor eerstejaars... .
Cool story, Hansel.
pi_81908467
Ah, dat zijn er al een aantal! Ik ben uitgenodigd voor de tweede ronde, inderdaad een presentatie van 5 minuten. Iemand nog tips hiervoor?
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:16 schreef wikwakka2 het volgende:
Morgen interview voor een baantje als mentor voor eerstejaars... .
Nice ww! Voor mentor heb ik ook gesolliciteerd, zou evt. gemakkelijk te combineren moeten zijn met het andere baantje lijkt me.
pi_81908616
Weet iemand overigens hoeveel van de 6 practica van boekhouden je verplicht moet bijwonen? Ik heb er tot nu toe 1 gemist en heb er vandaag ook weinig trek aan daar ik aardig ziek thuis zit. Blackboard geeft ook geen uitsluitsel.
pi_81909253
Je mag 30% missen, dat is dus 1,8 keer. Volgens mij zijn ze wel zo lullig dat je er dan 1 mag missen, mis je er 2 dan mis je namelijk te veel. Zeker weten doe ik het niet
  woensdag 26 mei 2010 @ 10:15:48 #105
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_81909417
Je mag er inderdaad maar 1 missen, net als bij Organisatie.
  woensdag 26 mei 2010 @ 10:30:03 #106
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_81909862
Mijn ervaring was met ambassador voor de FRG. Maar het is een centraal Ambassador's Office volgens mij.
Spoilers!
  woensdag 26 mei 2010 @ 10:31:10 #107
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_81909891
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 23:28 schreef Elkafila het volgende:
Hoera, nog drie weken en dan ben ik opgepleurd van de EUR. Papiertje in de pocket en op naar de rest van mn leven, hehe.. (mag ook wel na 7 jaar studeren...)
Gefeliciteerd! Al plannen voor de rest van je leven?
Spoilers!
pi_81952756
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:41 schreef Kaas- het volgende:
Ah, dat zijn er al een aantal! Ik ben uitgenodigd voor de tweede ronde, inderdaad een presentatie van 5 minuten. Iemand nog tips hiervoor?
[..]

Nice ww! Voor mentor heb ik ook gesolliciteerd, zou evt. gemakkelijk te combineren moeten zijn met het andere baantje lijkt me.
Ja, dat dacht ik ook. Ik heb ook vrijwel zeker een bijbaan als werkgroepassistent voor een ICT-vak. Mentorsessies e.d. zijn vooral 's avonds, dus het lijkt mij goed te doen.
Cool story, Hansel.
pi_82065345
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:31 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met sollicitaties voor ambassadeur van de faculteit?
Even een paar dagen weggeweest, zag dat m'n vorige post op een of andere manier niet gelukt was.
Ik ben dit jaar ambassador voor het mr.drs.-programma, net als volgend jaar. Sollicitatie viel bij mij heel erg mee en bestond uit een kort gesprekje waarin ik vertelde wat ik allemaal doe, welke masters ik wil gaan doen enzo. Wel moet je ook een beetje geluk hebben omdat ze een 'divers' team zoeken voor elke studie.
pi_82073875
Interviews gingen wel goed, alleen was ik zo snugger om geen vragen vooraf te bedenken. Bij de eerste interviewsessie stond ik dus met mijn mond vol tanden . Bij het tweede interview, met alleen de coordinator van het programma i.p.v. twee mannen heb ik toen toch maar wat geimproviseerd .
Cool story, Hansel.
pi_82099207
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:08 schreef wikwakka2 het volgende:
Interviews gingen wel goed, alleen was ik zo snugger om geen vragen vooraf te bedenken. Bij de eerste interviewsessie stond ik dus met mijn mond vol tanden . Bij het tweede interview, met alleen de coordinator van het programma i.p.v. twee mannen heb ik toen toch maar wat geimproviseerd .
Voor echte banen/stages is het handig om wat 'persoonlijke' vragen te stellen, zoals 'waarom heb je zelf voor dit bedrijf gekozen?' en 'waar ben je nu mee bezig en wat is je rol in dit project?'. Je zet de ander dan zelf aan het denken - waardoor je de druk verlegt en er even geen moeilijke vragen kunnen komen - voor je het weet gaat het gesprek de andere kant op.

In dit geval lijkt het me echter lastig, omdat deze mensen zelf geen mentor zijn/ zijn geweest..

Misschien wat vragen over hoeveel vrijheid je krijgt bij de invulling van je lessen ofzo? Wat heb je uiteindelijk gevraagd?
  dinsdag 1 juni 2010 @ 01:17:06 #112
198365 Morendo
The Real Deal
pi_82175038
Ik studeer rechten aan de Radboud Universiteit, maar denk er over om volgend jaar mijn master in een andere stad te doen. Hoe bevalt de Erasmus Universiteit jullie en het wonen in Rotterdam?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_82175174
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:17 schreef Morendo het volgende:
Hoe bevalt de Erasmus Universiteit jullie en het wonen in Rotterdam?
Ik vind Rotterdam een prachtige stad. Er is een echte mooie skyline, je hebt de levendigheid van de havens, het OV is goed, ook de verbindingen naar buiten Rotterdam zijn erg goed (ik ga regelmatig naar Delft, en daar ben je echt heel snel) en er is een grote diversiteit van culturen met allemaal hun eigen lekkere eten en leuke toko's. Uitgaan enzo doe ik niet zo veel en daar ben ik ook niet echt kieskeurig in dus het is maar net wat je leuk vind wat dat betreft.

Met de Rechtenfaculteit ben ik niet bekend, maar de Economische faculteit heeft het onderwijs goed voor elkaar. Goede enthousiaste professoren en docenten, een ruim vakkenaanbod en redelijk goede computerfaciliteiten. Het is wel een beetje bureaucratisch af en toe, maar wie met de stroom mee roeit heeft daar niet zo heel veel last van.
pi_82196430
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:17 schreef Morendo het volgende:
Ik studeer rechten aan de Radboud Universiteit, maar denk er over om volgend jaar mijn master in een andere stad te doen. Hoe bevalt de Erasmus Universiteit jullie en het wonen in Rotterdam?
Rechtenfaculteit staat niet zo goed aangeschreven, in tegenstelling tot economie en zeker bedrijfskunde.
Als het je om de kwaliteit van de opleiding te doen is kun je beter naar Utrecht of Leiden.

Wonen in Rotterdam is super, het is een stad waar je echt van gaat houden. Itt Bolkesteijn ga ik wel graag en veel uit en dat kan uitstekend hier.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 17:56:33 #115
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_82198802
quote:
Op zondag 30 mei 2010 14:23 schreef Finitio het volgende:

[..]

Voor echte banen/stages is het handig om wat 'persoonlijke' vragen te stellen, zoals 'waarom heb je zelf voor dit bedrijf gekozen?' en 'waar ben je nu mee bezig en wat is je rol in dit project?'. Je zet de ander dan zelf aan het denken - waardoor je de druk verlegt en er even geen moeilijke vragen kunnen komen - voor je het weet gaat het gesprek de andere kant op.

In dit geval lijkt het me echter lastig, omdat deze mensen zelf geen mentor zijn/ zijn geweest..

Misschien wat vragen over hoeveel vrijheid je krijgt bij de invulling van je lessen ofzo? Wat heb je uiteindelijk gevraagd?
Ja, het was zeker wel een leermoment. Bij dat tweede interview vroeg ik iets over de structuur van de lessen en voorbereidingssessies en hoe het allemaal met mijn rooster zou passen .

Nog niks gehoord overigens, deze week zou ik van beide baantjes iets moeten horen.
Cool story, Hansel.
pi_82254579
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 17:56 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ja, het was zeker wel een leermoment. Bij dat tweede interview vroeg ik iets over de structuur van de lessen en voorbereidingssessies en hoe het allemaal met mijn rooster zou passen .

Nog niks gehoord overigens, deze week zou ik van beide baantjes iets moeten horen.
Haha ook prima vragen, als je maar iets te zeggen hebt

Spannend, houd ons op de hoogte!

Met mijn scriptie gaat het ondertussen goed, het ziet er naar uit dat het wel op tijd klaar gaat zijn om eind deze maand naar Londen te gaan.

Gaan jullie trouwens nog ergens commissies/besturen doen komend jaar?
pi_82254714
Ennn ik ben inmiddels aangenomen . Nu alleen nog kijken of ik 4 of 8 uur per week ga doen voor mijn andere baan, ik denk dat 8 wel goed te doen is i.c.m. een mentor zijn. Hoeveel betaalt de uni eigenlijk ongeveer? Ik hoorde geloof ik iets van rond de 9 euro p/u.
Cool story, Hansel.
  woensdag 2 juni 2010 @ 22:10:03 #118
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82258002
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:11 schreef Finitio het volgende:

[..]

Met mijn scriptie gaat het ondertussen goed, het ziet er naar uit dat het wel op tijd klaar gaat zijn om eind deze maand naar Londen te gaan.

Gaan jullie trouwens nog ergens commissies/besturen doen komend jaar?
Wat ga je in London doen? Ik heb gisteren toevallig plannen gemaakt om eind juli naar London te gaan voor mijn scriptie.

Ik ben bijna klaar dus voor mij geen commissies oid meer. Ik heb wel diverse dingetjes gedaan: almanak commissie, editor magazine, studentenpanel Formeel Strafrecht en zit nu voor het tweede en dus laatste jaar in de opleidingscommissie. Altijd handig, toont betrokkenheid op je CV en het was nog leuk ook.
Spoilers!
pi_82259737
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:13 schreef wikwakka2 het volgende:
Ennn ik ben inmiddels aangenomen . Nu alleen nog kijken of ik 4 of 8 uur per week ga doen voor mijn andere baan, ik denk dat 8 wel goed te doen is i.c.m. een mentor zijn. Hoeveel betaalt de uni eigenlijk ongeveer? Ik hoorde geloof ik iets van rond de 9 euro p/u.
Gefeliciteerd!
Een superleuk baantje waar je erg veel van leert, denk dat je er veel plezier van zult hebben. Ik zou 8 uur doen, 4 is wel heel weinig. Ik heb zelf ook altijd 8 gedaan, al kreeg ik er veel meer uitbetaald voor voorbereiding enzo.
pi_82260038
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat ga je in London doen? Ik heb gisteren toevallig plannen gemaakt om eind juli naar London te gaan voor mijn scriptie.

Ik ben bijna klaar dus voor mij geen commissies oid meer. Ik heb wel diverse dingetjes gedaan: almanak commissie, editor magazine, studentenpanel Formeel Strafrecht en zit nu voor het tweede en dus laatste jaar in de opleidingscommissie. Altijd handig, toont betrokkenheid op je CV en het was nog leuk ook.
Precies, het is vooral gewoon leuk om bezig te zijn. Je leert tegelijk veel mensen kennen met hele verschillende achtergronden. Dat je CV ook nog wat vulling krijgt is dan een mooie bijkomstigheid. Opleidingscommissie ben ik niet zo bekend mee, is dat leuk?

Ik ga in Londen twee maanden stage lopen bij een Amerikaanse bank
Hoe lang blijf jij er en hoe ga je daar aan je scriptie werken? (interviews afnemen ofzo?)
pi_82262233
Shit, ik dacht ik ga even kaartjes kopen voor het EFR lijsttrekkersdebat, is alles al uitverkocht. Ach ja, dan maar voetbal kijken!

Wat vervelend trouwens dat je net tijdens het WK full-time werkt Finitio. Ach ja, het is voor een goed doel.
pi_82264696
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 23:16 schreef Kaas- het volgende:
Shit, ik dacht ik ga even kaartjes kopen voor het EFR lijsttrekkersdebat, is alles al uitverkocht. Ach ja, dan maar voetbal kijken!

Wat vervelend trouwens dat je net tijdens het WK full-time werkt Finitio. Ach ja, het is voor een goed doel.
Inderdaad erg zuur. Gelukkig is het team waar ik vooral in ga werken wel Nederlands (en Belgisch), ik kan me bijna niet voorstellen dat ik een wedstrijd van Nederland moet missen.

Lijsttrekkersdebat volg ik zelf liever op TV trouwens, wel leuk dat het op de EUR is en dat je mensen in de zaal herkent.
pi_82265333
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 22:36 schreef Finitio het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Een superleuk baantje waar je erg veel van leert, denk dat je er veel plezier van zult hebben. Ik zou 8 uur doen, 4 is wel heel weinig. Ik heb zelf ook altijd 8 gedaan, al kreeg ik er veel meer uitbetaald voor voorbereiding enzo.
Bedankt.

Ja, dat dacht ik ook. Gezien de hoeveelheid tijd die ik hier verspil met niks doen, of althans niet leren of productief bezig zijn, denk ik dat 8 uur per week werken als workshop assistant en dan nog af en toe een paar uurtjes als mentor goed te combineren moet zijn.

Het geld + de ervaring op mijn CV zijn een mooie bijkomstigheid, maar ik denk dat ik er ook wel veel van leer.
Cool story, Hansel.
pi_82269149
Klinkt leuk wikwakka!

@Finitio

Dat scheelt al weer een stuk. Nu hopen dat daar op die momenten ook inderdaad tijd voor is.
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat ga je in London doen? Ik heb gisteren toevallig plannen gemaakt om eind juli naar London te gaan voor mijn scriptie.

Ik ben bijna klaar dus voor mij geen commissies oid meer. Ik heb wel diverse dingetjes gedaan: almanak commissie, editor magazine, studentenpanel Formeel Strafrecht en zit nu voor het tweede en dus laatste jaar in de opleidingscommissie. Altijd handig, toont betrokkenheid op je CV en het was nog leuk ook.
Hoe kom je eigenlijk in de opleidingscommissie LS? Die lijkt me erg interessant, heb wel het een en ander te zeggen over dit punt.
  donderdag 3 juni 2010 @ 10:06:49 #125
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82272189
@Kaas- In september komt er bij ons altijd een bericht online (op Sin) waar in staat dat ze leden zoeken. Je moet dan een brief schrijven, op gesprek komen en als je aangenomen wordt vergader je 4-6 keer per jaar. Quite simple
Spoilers!
  donderdag 3 juni 2010 @ 10:14:05 #126
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82272392
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 22:41 schreef Finitio het volgende:

Ik ga in Londen twee maanden stage lopen bij een Amerikaanse bank
Hoe lang blijf jij er en hoe ga je daar aan je scriptie werken? (interviews afnemen ofzo?)
Dat is een relaxte stageduur!

Mijn plannen zijn nog een beetje vaag maar het is in ieder geval zeker dat ik op vrijdag 30 juli naar London ga, daar een tour door het Arsenal stadion ga doen. Dan is er op 31 juli en 1 augustus de Emirates Cup. Op zaterdag spelen ze tegen AC Milan, die wedstrijd ga ik bekijken en observeren. Op zondag spelen ze tegen Celtic en tijdens die wedstrijd ga ik rond het stadion lopen, een pub in en naar het hooligan home om te observeren. Ik kan waarschijnlijk via via aan respondenten komen voor een paar interviews die ik in London hou.
Op zondagavond ga ik als het goed is naar vrienden van me in Gloucester voor 8 dagen. Dat zijn de oprichter en voorzitter van de Arsenal Gloucester fanclub en zijn regelen respondenten voor me. In 10 dagen tijd moet ik dan 15 interviews doen. Hoop ik...
Spoilers!
pi_82284629
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 10:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
@Kaas- In september komt er bij ons altijd een bericht online (op Sin) waar in staat dat ze leden zoeken. Je moet dan een brief schrijven, op gesprek komen en als je aangenomen wordt vergader je 4-6 keer per jaar. Quite simple
Is dat voor ouderejaars of zoeken ze vanuit elk jaar een aantal studenten? Ik ben (komend jaar) tweedejaars.
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Mijn plannen zijn nog een beetje vaag maar het is in ieder geval zeker dat ik op vrijdag 30 juli naar London ga, daar een tour door het Arsenal stadion ga doen. Dan is er op 31 juli en 1 augustus de Emirates Cup. Op zaterdag spelen ze tegen AC Milan, die wedstrijd ga ik bekijken en observeren. Op zondag spelen ze tegen Celtic en tijdens die wedstrijd ga ik rond het stadion lopen, een pub in en naar het hooligan home om te observeren. Ik kan waarschijnlijk via via aan respondenten komen voor een paar interviews die ik in London hou.
Op zondagavond ga ik als het goed is naar vrienden van me in Gloucester voor 8 dagen. Dat zijn de oprichter en voorzitter van de Arsenal Gloucester fanclub en zijn regelen respondenten voor me. In 10 dagen tijd moet ik dan 15 interviews doen. Hoop ik...
! Dat klinkt wel als een verschrikkelijk saai en zwaar onderzoek. Maar serieus, dat kan best iets interessants en maatschappelijk relevants opleveren.
pi_82287247
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat is een relaxte stageduur!

Mijn plannen zijn nog een beetje vaag maar het is in ieder geval zeker dat ik op vrijdag 30 juli naar London ga, daar een tour door het Arsenal stadion ga doen. Dan is er op 31 juli en 1 augustus de Emirates Cup. Op zaterdag spelen ze tegen AC Milan, die wedstrijd ga ik bekijken en observeren. Op zondag spelen ze tegen Celtic en tijdens die wedstrijd ga ik rond het stadion lopen, een pub in en naar het hooligan home om te observeren. Ik kan waarschijnlijk via via aan respondenten komen voor een paar interviews die ik in London hou.
Op zondagavond ga ik als het goed is naar vrienden van me in Gloucester voor 8 dagen. Dat zijn de oprichter en voorzitter van de Arsenal Gloucester fanclub en zijn regelen respondenten voor me. In 10 dagen tijd moet ik dan 15 interviews doen. Hoop ik...
Ja, is wel redelijk ideaal te combineren met mijn studies

Vooral observeren en kwalitatieve data verzamelen dus. Klinkt goed, zeker als je het kunt backen met eerder verzamelde gegevens. Zal vast ook wel genoeg tijd over zijn om van de UK te genieten.
  donderdag 3 juni 2010 @ 16:31:58 #129
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82288462
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:09 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ja, is wel redelijk ideaal te combineren met mijn studies

Vooral observeren en kwalitatieve data verzamelen dus. Klinkt goed, zeker als je het kunt backen met eerder verzamelde gegevens. Zal vast ook wel genoeg tijd over zijn om van de UK te genieten.
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik een leuk onderwerp had gevonden. Liep er al maanden mee rond maar nu ik iets leuks heb gevonden geeft dat wel een boost aan mijn activiteit. Ik ben net een maand terug van de UK dus ik heb wat minder de drang om toeristje te spelen daar. Met een beetje mazzel gaan we nog een dag of 10 naar Hongarije ofzo, lekker goedkoop Dat is wel een nadeel, deze scriptie kost wel aardig wat geld!
Spoilers!
  donderdag 3 juni 2010 @ 16:33:59 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82288565
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 15:11 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Is dat voor ouderejaars of zoeken ze vanuit elk jaar een aantal studenten? Ik ben (komend jaar) tweedejaars.
[..]

! Dat klinkt wel als een verschrikkelijk saai en zwaar onderzoek. Maar serieus, dat kan best iets interessants en maatschappelijk relevants opleveren.
Het klinkt voor mij juist als een ontzettend gaaf en helemaal niet saai onderzoek! Gelukkig dan dat ik t moet doen

Bij ons zoeken ze voor ieder jaar 2 of 3 studenten, ook eerstejaars.
Spoilers!
pi_82292663
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het klinkt voor mij juist als een ontzettend gaaf en helemaal niet saai onderzoek! Gelukkig dan dat ik t moet doen
Een vriend van mij gaat ook vaak zo in op dit soort opmerkingen. En als je dan zegt krijg je een terug omdat jij niet doorzag dat het een grap was..
pi_82292780
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik een leuk onderwerp had gevonden. Liep er al maanden mee rond maar nu ik iets leuks heb gevonden geeft dat wel een boost aan mijn activiteit. Ik ben net een maand terug van de UK dus ik heb wat minder de drang om toeristje te spelen daar. Met een beetje mazzel gaan we nog een dag of 10 naar Hongarije ofzo, lekker goedkoop Dat is wel een nadeel, deze scriptie kost wel aardig wat geld!
Ah, als je er net lang geweest bent is het als toerist natuurlijk net iets minder inderdaad. Op deze manier investeren in een scriptie is in dit geval de moeite waard lijkt me.

Trouwens het omgekeerde van mijn (voorlopige) scriptie, die zou je op een zolderkamertje zonder boeken, artikelen of internet in elkaar kunnen zetten.
pi_82309487
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 18:16 schreef Finitio het volgende:
Trouwens het omgekeerde van mijn (voorlopige) scriptie, die zou je op een zolderkamertje zonder boeken, artikelen of internet in elkaar kunnen zetten.
Geen bronnen nodig? Zelfs bij een wiskundig model zul je je aannamen toch moeten onderbouwen lijkt mij.

Ik heb nu een wiskundig model opgezet voor wachttijden voor zeeschepen als gevolg van getijdebewegingen en de noodzakelijk diepgang die de zeeschepen nodig hebben, maar ook daar worden bepaalde aannamen gedaan die je toch moet onderbouwen. Zo ga ik uit van een symmetrische getijdegolf, voor de haven van Antwerpen, waar het bij mij over gaat, komt dat goed uit. Maar voor heel veel plekken op de wereld is het model niet bruikbaar in zijn huidige vorm omdat de getijdegolf alles behalve symmetrisch is.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 03-06-2010 23:33:10 ]
  vrijdag 4 juni 2010 @ 00:15:28 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82311898
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 18:13 schreef Finitio het volgende:

[..]

Een vriend van mij gaat ook vaak zo in op dit soort opmerkingen. En als je dan zegt krijg je een terug omdat jij niet doorzag dat het een grap was..
Damn, ben ik er weer ingetrapt...! Ik twijfel altijd zo over die stomme smiley! En ik heb de afgelopen weken ook echt wat van die reacties gehad in real life. Vreemd dat een vrouw dit doet enzo, waarom zou je zoveel geld aan je scriptie besteden, lekker belangrijk onderwerp, etc. So be it. Ik ga voor een persoonlijke vermelding tijdens de buluitreiking

Maar even serieus, er zullen vast mensen zijn die mijn manier van onderzoeken helemaal niet boeiend vinden. Ik heb klasgenoten die het zich al 6 maanden mentaal aan het voorbereiden zijn om respondenten op te bellen omdat ze dat zo eng vinden. Die zouden dus niet even het hooliganhome van Arsenal of iets dergelijks binnenstappen. Die moeten inderdaad gezellig in een zolderkamertje gaan zitten en met cijfertjes neuzelen (no offense!). Ieder zijn ding. Ik wilde eigenlijk ook kwantitatief onderzoek gaan doen maar dat is met mijn studie vrijwel onmogelijk omdat al die criminaliteitsdatabases met privacy enzo te maken hebben.
Spoilers!
pi_82329736
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 23:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Geen bronnen nodig? Zelfs bij een wiskundig model zul je je aannamen toch moeten onderbouwen lijkt mij.

Ik heb nu een wiskundig model opgezet voor wachttijden voor zeeschepen als gevolg van getijdebewegingen en de noodzakelijk diepgang die de zeeschepen nodig hebben, maar ook daar worden bepaalde aannamen gedaan die je toch moet onderbouwen. Zo ga ik uit van een symmetrische getijdegolf, voor de haven van Antwerpen, waar het bij mij over gaat, komt dat goed uit. Maar voor heel veel plekken op de wereld is het model niet bruikbaar in zijn huidige vorm omdat de getijdegolf alles behalve symmetrisch is.
Nee, voorlopig niet. Uiteindelijk zal er wel wat gerelateerde literatuur aangehaald moeten worden natuurlijk, maar bij het zeer abstracte wiskundige model waar ik nu mee bezig ben is er weinig om op te leunen.

Je eigen onderzoek klinkt interessant trouwens, waar zoek je precies naar?
pi_82329875
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 00:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Die moeten inderdaad gezellig in een zolderkamertje gaan zitten en met cijfertjes neuzelen (no offense!). Ieder zijn ding. Ik wilde eigenlijk ook kwantitatief onderzoek gaan doen maar dat is met mijn studie vrijwel onmogelijk omdat al die criminaliteitsdatabases met privacy enzo te maken hebben.
Zelf ben ik niet met kwantitatief maar met wiskundig onderzoek bezig (en niet op zolder!), met kwantitatief onderzoek kun je natuurlijk wel heel veel dus jammer van die databases.
pi_82403734
Weet iemand hier toevallig wat een beetje een relaxte studentenbuurt is in Rotterdam? Ik loop momenteel stage in de buurt van Hofplein en wil graag naar Rotterdam verhuizen maar weet weinig over de stad.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_82403807
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:31 schreef Schadenfreude het volgende:
Weet iemand hier toevallig wat een beetje een relaxte studentenbuurt is in Rotterdam? Ik loop momenteel stage in de buurt van Hofplein en wil graag naar Rotterdam verhuizen maar weet weinig over de stad.
Kralingen...rond Oostplein alleen maar studenten

Noord is niet slecht om te wonen

West en Zuid sowieso geen studentenbuurten.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 6 juni 2010 @ 17:57:42 #139
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_82404830
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:31 schreef Schadenfreude het volgende:
Weet iemand hier toevallig wat een beetje een relaxte studentenbuurt is in Rotterdam? Ik loop momenteel stage in de buurt van Hofplein en wil graag naar Rotterdam verhuizen maar weet weinig over de stad.
Centrum, stadsdriehoek of Kralingen. Heb je alles bijna op loopafstand
Cool story, Hansel.
  maandag 7 juni 2010 @ 12:18:56 #140
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82436476
Kunnen jullie vandaag inloggen op Osiris via Sin-Online? Krijg het niet voor elkaar en MyEur doet het ook niet...
Spoilers!
  maandag 7 juni 2010 @ 12:21:53 #141
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_82436567
quote:
Op maandag 7 juni 2010 12:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kunnen jullie vandaag inloggen op Osiris via Sin-Online? Krijg het niet voor elkaar en MyEur doet het ook niet...
Ja, bij mij werkt het gewoon.
Cool story, Hansel.
pi_82454537
Osiris kom ik wel in, maar blackboard is kapot volgens mij? Zowel via Sin-Online als via myeur.nl kom ik er niet. Ik krijg steeds deze foutmelding:

User has no profile in this organization.
Contact your system administrator.
Return to Login page
  maandag 7 juni 2010 @ 18:34:49 #143
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_82454675
quote:
Op maandag 7 juni 2010 18:32 schreef Asgard het volgende:
Osiris kom ik wel in, maar blackboard is kapot volgens mij? Zowel via Sin-Online als via myeur.nl kom ik er niet. Ik krijg steeds deze foutmelding:

User has no profile in this organization.
Contact your system administrator.
Return to Login page
Ik heb hetzelfde. Wilde net even wat sheets plukken
  maandag 7 juni 2010 @ 18:39:11 #144
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_82454901
Misschien ligt het aan de faculteit?

Oh, nu doet hij bij mij ook raar.
Cool story, Hansel.
  maandag 7 juni 2010 @ 21:43:37 #145
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_82467599
Osiris doet het weer bij mij. Was wel weird vanmiddag, ik kreeg gewoon een witte pagina met in de onderbalk de melding dat hij klaar was. Geen foutmelding ofzo.
Spoilers!
pi_82681401
Nog één tentamen en een mogelijke herkansing en dit jaar zit er weer op . Alle 60 ECTS zijn dan ook binnen.
Cool story, Hansel.
pi_82682648
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 20:08 schreef wikwakka2 het volgende:
Nog één tentamen en een mogelijke herkansing en dit jaar zit er weer op . Alle 60 ECTS zijn dan ook binnen.
Erg netjes, doe je een stuk beter dan m'n broertje, die nog maar net z'n BSA gaat halen..

Zelf heb ik nog 3 rechtententamens en m'n economiescriptie. Als alles lukt heb ik dit jaar 114 ECTS gepakt
pi_82682775
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 20:33 schreef Finitio het volgende:

[..]

Erg netjes, doe je een stuk beter dan m'n broertje, die nog maar net z'n BSA gaat halen..

Zelf heb ik nog 3 rechtententamens en m'n economiescriptie. Als alles lukt heb ik dit jaar 114 ECTS gepakt
Oh ja, jij deed toch meerdere studies tegelijkertijd of zo ? Maar goed, IBA is ook niet het toppunt van moeilijkheid, op een paar kleine dingen na (Accounting & Finance ). Ik hoop het jaar met een gewogen gemiddelde van een 7,5 af te kunnen ronden - misschien moet ik 'voor de gein' maar een of twee extra vakken herkansen.

Ik had eigenlijk ook nog wel wat tweedejaarsvakken kunnen doen.. Een paar studiegenoten van mij deden dat, en het was zeer goed te combineren - helaas ben ik er zelf te laat mee, en schijnt niet iedereen het te mogen doen.
Cool story, Hansel.
pi_82683010
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 20:36 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Oh ja, jij deed toch meerdere studies tegelijkertijd of zo ? Maar goed, IBA is ook niet het toppunt van moeilijkheid, op een paar kleine dingen na (Accounting & Finance ).

Ik had eigenlijk ook nog wel wat tweedejaarsvakken kunnen doen.. Een paar studiegenoten van mij deden dat, en het was zeer goed te combineren - helaas ben ik er zelf te laat mee, en schijnt niet iedereen het te mogen doen.
Rechten is ook niet bepaald moeilijk niet hoor
Economie is wel iets moeilijker dan IBA denk ik. Als ik jou was zou ik gewoon 60 ECTS per jaar blijven halen en focussen op mooie resultaten, daar kom je veel verder mee.
pi_82683379
Ja, misschien doe ik nog wel een herkansing of twee extra om mijn gemiddelde wat omhoog te halen. Sta nu gewogen ongeveer een 7,5.
Cool story, Hansel.
pi_82684142
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 20:50 schreef wikwakka2 het volgende:
Ja, misschien doe ik nog wel een herkansing of twee extra om mijn gemiddelde wat omhoog te halen. Sta nu gewogen ongeveer een 7,5.
Best een aardig gemiddelde hoor
Herkansen is geen heel slecht idee, in het eerste jaar leg je een belangrijke basis, diezelfde stof blijf je constant terugkrijgen. Kies dus twee vakken die je volgend jaar nog terugkrijgt, en doe het omdat je de vakken beter wilt begrijpen, niet alleen omdat je een hoger cijfer wilt halen
  zondag 13 juni 2010 @ 18:22:10 #152
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_82751507
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 21:06 schreef Finitio het volgende:

[..]

Best een aardig gemiddelde hoor
Herkansen is geen heel slecht idee, in het eerste jaar leg je een belangrijke basis, diezelfde stof blijf je constant terugkrijgen. Kies dus twee vakken die je volgend jaar nog terugkrijgt, en doe het omdat je de vakken beter wilt begrijpen, niet alleen omdat je een hoger cijfer wilt halen
Yup.

Sowieso moet ik wel een 8 voor micro economics kunnen halen, vind ik. Geen idee waarom ik er toch een 5 voor had... Maar goed, finance & accounting wordt sowieso een herkansing. Heb hem morgen, maar verwacht er weinig van, ik heb mijzelf véél te weinig tijd gegeven om het door te nemen.
Cool story, Hansel.
pi_82804552
Volgens mij heb ik hier eens gevraagd of een van jullie de GMAT test heeft gemaakt, maar helaas geen reacties! Ik moet die namelijk maken als toelatingseis en hoewel ik me er niet zo druk over maak, ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Dus, wie?
pi_82847018
quote:
Op maandag 14 juni 2010 20:42 schreef Dalliance het volgende:
Volgens mij heb ik hier eens gevraagd of een van jullie de GMAT test heeft gemaakt, maar helaas geen reacties! Ik moet die namelijk maken als toelatingseis en hoewel ik me er niet zo druk over maak, ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Dus, wie?
Je bent duidelijk aan het verkeerde adres in dit forum, probeer Engelse en Amerikaanse fora, daar zul je meer succes hebben.
pi_82847041
quote:
Op zondag 13 juni 2010 18:22 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Yup.

Sowieso moet ik wel een 8 voor micro economics kunnen halen, vind ik. Geen idee waarom ik er toch een 5 voor had... Maar goed, finance & accounting wordt sowieso een herkansing. Heb hem morgen, maar verwacht er weinig van, ik heb mijzelf véél te weinig tijd gegeven om het door te nemen.
En, was het te doen?
pi_82866360
Ik ben toch wel zeer verbaasd over mijn 6,9 - er waren toch wel op zijn minst een vraag of 10-12 waar ik twijfels bij had, maar dus mazzel gehad denk ik.

Het was ook makkelijker dan voorgaande jaren, gezien de gehaalde cijfers door iedereen. Toch heeft maar 34% het gehaald .
Cool story, Hansel.
pi_82867899
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 19:13 schreef Finitio het volgende:

[..]

Je bent duidelijk aan het verkeerde adres in dit forum, probeer Engelse en Amerikaanse fora, daar zul je meer succes hebben.
Maar eens proberen ja. Waarom ik het hier vraag is omdat het een toelatingseis voor de master Finance & Investments is aan de Erasmus, vandaar.
  donderdag 17 juni 2010 @ 15:32:12 #158
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_82934601
Weet iemand tot welke datum je je kunt inschrijven voor de hertentamens?

Laat maar, al gevonden
pi_82934654
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 15:32 schreef BoerBert het volgende:
Weet iemand tot welke datum je je kunt inschrijven voor de hertentamens?

Laat maar, al gevonden
Hetzelfde als bij normale tentamens geloof ik. Dus 30 - 3 dagen van tevoren of zo.
Cool story, Hansel.
pi_82938448
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 01:47 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik ben toch wel zeer verbaasd over mijn 6,9 - er waren toch wel op zijn minst een vraag of 10-12 waar ik twijfels bij had, maar dus mazzel gehad denk ik.

Het was ook makkelijker dan voorgaande jaren, gezien de gehaalde cijfers door iedereen. Toch heeft maar 34% het gehaald .
Ha, dat is altijd genieten, een tentamencijfer dat meevalt! Ik heb volgende week nog 1 tentamen en dan zit het er weer op voor dit jaar

maar 34%.. ik snap sowieso niet hoe het kan dat meestal maar 50% van de mensen een tentamen haalt. Je bent dan gewoon heel dom bezig, als je lui wilt zijn kun je beter net iets meer leren, uiteindelijk ben je veel meer tijd kwijt door het nog een keer te bekijken..
pi_82941364
Ik heb me ingeschreven voor het vak Boekhouden, maar kan me niet inschrijven voor het tentamen. De enige optie die ik bij Osiris krijg is een hertentamen. Op Sin-online heb ik al geprobeerd het vak uit te schrijven en weer in te schrijven, maar dit helpt niet. Weet iemand misschien nog een oplossing?

edit: nvm, ben te laat

[ Bericht 18% gewijzigd door Sjappel op 17-06-2010 17:48:27 ]
pi_82970573
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 17:41 schreef Sjappel het volgende:
Ik heb me ingeschreven voor het vak Boekhouden, maar kan me niet inschrijven voor het tentamen. De enige optie die ik bij Osiris krijg is een hertentamen. Op Sin-online heb ik al geprobeerd het vak uit te schrijven en weer in te schrijven, maar dit helpt niet. Weet iemand misschien nog een oplossing?

edit: nvm, ben te laat
http://www.eur.nl/essc/st(...)ens_toetsen/verlaat/
pi_83050786
Ik ben van de week toegelaten voor de Master Business Information Management, dus vanaf volgend college jaar zal ik hier ook af en toe eens rond kijken. Nu heb ik wel al een vraag voor diegene die hier wel al studeren, hebben jullie al een outline van het komende academisch jaar? Ik wil namelijk weten of de college's vanaf 30 augustus of 6 september en wanneer de toesweken zijn. Dat laatste met het plannen van een wintersport vakantie. Alvast bedankt
pi_83060414
Welkom Ravvie. Heb jammer genoeg geen antwoord op je vraag.

@ESE-studenten:

Ik wil me inschrijven voor de herkansingen in juli (inleiding accounting & micro-economie), maar hoe doe je dat eigenlijk? In osiris wilde ik me inschrijven op de normale manier, maar toen ik de cursuscode van micro invulde kreeg ik de melding dat hiervoor geen tentamen bestaat.
  zondag 20 juni 2010 @ 17:30:21 #165
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83062226
Gewoon vanaf de myeur.nl-mainpage naar SinOnline. Dan staan onder My Channels alle vakken. Bij elk vak staat bij mij weer overal exams met een datum in juli.
pi_83094852
G1 op je antwoordenblaadje betekent toch Versie 1?
  maandag 21 juni 2010 @ 13:38:06 #167
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83095693
quote:
Op maandag 21 juni 2010 13:18 schreef Conversatie het volgende:
G1 op je antwoordenblaadje betekent toch Versie 1?
Het stond boven vraag 1 bij mij
pi_83095768
quote:
Op maandag 21 juni 2010 13:18 schreef Conversatie het volgende:
G1 op je antwoordenblaadje betekent toch Versie 1?
Ja.
Cool story, Hansel.
pi_83097179
Lol, zit ik me hier helemaal suf te typen over een vraag voor het tentamen Organisatie waarin je de payoff voor de werkgever moet maximaliseren in dat prestatiemodel, kom ik er al typend achter wat ik fout deed. Waar Fok! niet goed voor is.
  maandag 21 juni 2010 @ 14:16:07 #170
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83097258
quote:
Op maandag 21 juni 2010 14:13 schreef Kaas- het volgende:
Lol, zit ik me hier helemaal suf te typen over een vraag voor het tentamen Organisatie waarin je de payoff voor de werkgever moet maximaliseren in dat prestatiemodel, kom ik er al typend achter wat ik fout deed. Waar Fok! niet goed voor is.
Hoe moet dat dan?
pi_83101586
Thought you'd never ask.
quote:
Vraag 8 uit oefententamen
Beschouw het volgende prikkels voor prestatie model. Stel de kosten van inspanning
voor een werknemer zijn $ 0.5*(e-40)², voor e≥40, waar e staat voor de inspanning.
De kosten van inspanning zijn gelijk aan nul voor 0<40<e. Iedere eenheid van
inspanning levert de onderneming $100 aan opbrengsten op. De werkgever biedt de
werknemer een prestatiecontract met een vast salaris en een variabel deel, dat gelijk is
aan 20% van de opbrengsten. De werkgever heeft alle onderhandelingsmacht en zal
een aanbod doen aan de werknemer, dat de werknemer kan accepteren of weigeren.
Als alternatief kan de werknemer een andere baan kiezen met een vast salaris van
$1,000. Bij gelijke totale beloning zal de werknemer kiezen voor de combinatie van
vaste en variabele beloning.

Voor de werkgever met het prestatiecontract is het optimaal het vaste deel van het
salaris gelijk te stellen aan:

A: $0
B: $250
C: $550
D: $1,000
De werkgever heeft alle onderhandelingsmacht en wil nu een basissalaris vaststellen dat de werknemer nog net kiest (waarbij de werknemer zijn payoff het hoogst is dus).

Werknemer wil de payoff S + 20e - 0,5 . (e - 40)2 maximaliseren. Dat is het geval bij de afgeleide=0, dus: 20-(e-40)=0 oftewel e=60.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorwaarde voor de werkgever: basisbeloning (S) + commissie (20e) = $1000 + kosten van inspanning (c(e))
S + 20e = 100 + c(e)
S + 20.60 = 1000 + c(60)
S + 1200 = 1000 + c(60)
S = c(60) - 200

c(60) = 0,5 . (60-40)2 = 200

Dus: S = 200 - 200 = 0

Oftewel het is voor de werkgever optimaal als het vaste deel van het prestatiecontract (basissalaris) gelijk is aan 0,-. Antwoord A dus.
  maandag 21 juni 2010 @ 15:48:48 #172
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83101938
quote:
Op maandag 21 juni 2010 15:42 schreef Kaas- het volgende:
Thought you'd never ask.
[..]


Oftewel het is voor de werkgever optimaal als het vaste deel van het prestatiecontract (basissalaris) gelijk is aan 0,-. Antwoord A dus.
Juist Ik kwam tot S + 1200 = 1000 + c(60), maar was even vergeten dat die c(x) dus gewoon die formule is Bedankt man!
  maandag 21 juni 2010 @ 20:15:19 #173
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_83114589
Hoihoihoi,

Ik ben klaar op de unie. Op naar een baan (maar niet heus, haha!)

Succes iedereen met de zomer rondes!
pi_83131223
Even een vraagje over hertentamens...
Als je hebt ingeschreven voor een her en je maakt deze niet heeft het dan consequenties ?
En het is toch altijd dat het hoogste cijfer telt?


een ander vraagje staat cum laude op je P alleen mooi of is het ook nog rendabel om hiervoor te gaan herkansen

alvast bedankt voor de response
pi_83154690
Nog een vraagje wat zijn de eisen voor cum laude voor bedrijfsecnomie aan de ese?
pi_83155610
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 07:48 schreef Sjappel het volgende:
Even een vraagje over hertentamens...
Als je hebt ingeschreven voor een her en je maakt deze niet heeft het dan consequenties ?
En het is toch altijd dat het hoogste cijfer telt?


een ander vraagje staat cum laude op je P alleen mooi of is het ook nog rendabel om hiervoor te gaan herkansen

alvast bedankt voor de response
Denk niet dat het uitmaakt, maar is toch wel een beetje dom en kost onnodig administratief werk voor de uni...
Cool story, Hansel.
pi_83156307
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 07:48 schreef Sjappel het volgende:
Even een vraagje over hertentamens...
Als je hebt ingeschreven voor een her en je maakt deze niet heeft het dan consequenties ? Nee
En het is toch altijd dat het hoogste cijfer telt? Ja


een ander vraagje staat cum laude op je P alleen mooi of is het ook nog rendabel om hiervoor te gaan herkansen Als je economie, IBEB of econometrie studeert krijg je een mooi bedrag aan boekenbonnen als dit je lukt. Cum laude is vanaf een 8,25.

alvast bedankt voor de response
pi_83156806
quote:
Als je economie, IBEB of econometrie studeert krijg je een mooi bedrag aan boekenbonnen als dit je lukt.
Na het behalen van je P? Waar vindt je dit?
pi_83159384
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 19:05 schreef Cahir het volgende:

[..]

Na het behalen van je P? Waar vind je dit?
Haha volgens mij staat het nergens. Maar ik kan het zeggen uit ervaring.
pi_83162415
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 19:57 schreef Finitio het volgende:

[..]

Haha volgens mij staat het nergens. Maar ik kan het zeggen uit ervaring.
Nu ben ik nog gemotiveerder voor volgend jaar
pi_83162837
Ik zou het wel kunne halen denk ik, als ik een vak of drie zou herkansen... Maar ik wil na 7 juli eigenlijk gewoon zomer hebben.
Cool story, Hansel.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 21:26:30 #182
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_83164204
Zomer is overrated.
pi_83171887
Pff, wat een jaar. Zullen weinig mensen zijn met een hogere standaarddeviatie v.d. behaalde resultaten. xD

5 Micro-economie
9 Macro-economie
9 Organisatie (tenzij het aankomende cijfer van de paper roet in het eten gaat gooien maar dat zal wel niet)

8 Wiskunde 1
8 Wiskunde 2
9 Statistiek 1
8 ICT

8 Marketing
4 Inleiding accounting
4 Boekhouden

Mag je eigenlijk 2 vakken binnen 1 cluster (bedrijfseconomie) herkansen of niet? Ik ben wel een enorme lul dat ik het boekhouden tentamen nog even verpestte op de voorlaatste dag van het jaar. Die herkansing is de 20e ofzo terwijl ik een vliegticket voor de 16e al binnen heb.
pi_83172159
Mooie lijst, jammer van accounting en micro . Ik had een 6,9 voor accounting & finance, had eigenlijk veel beter gekund omdat het makkelijker was dan gedacht, maar had veel lager verwacht .

Ik had in het eerste trimester een paar onzinvakken (zoals 'introduction to international business') waar ik helaas niet echt goeie cijfers voor heb gehad. Kan ze herkansen, maar ja....
Cool story, Hansel.
pi_83172414
Wees blij dat je niet voor accountancy hoeft terug te komen in je zomervakantie terwijl het mooi weer is en er voetbal op is.

Maar ga je nog herkansen denk je of toch maar niet?
pi_83172561
Kunnen jullie onbeperkt herkansen ofzo?
pi_83172675
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:34 schreef Kaas- het volgende:
Wees blij dat je niet voor accountancy hoeft terug te komen in je zomervakantie terwijl het mooi weer is en er voetbal op is.

Maar ga je nog herkansen denk je of toch maar niet?
Mijn vijf voor microeconomie zeker wel, ik hoop er een 8 van te kunnen maken. Intro to Business en Misschien Organizational Behaviour als ik geen andere plannen rond die tijd heb, maar ben dan waarschijnlijk in Egypte of Kroatië . Ben bang dat ik na Micro mezelf er niet meer toe kan zetten om iets anders te doen dan luieren.
Cool story, Hansel.
pi_83173207
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:37 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Mijn vijf voor microeconomie zeker wel, ik hoop er een 8 van te kunnen maken. Intro to Business en Misschien Organizational Behaviour als ik geen andere plannen rond die tijd heb, maar ben dan waarschijnlijk in Egypte of Kroatië . Ben bang dat ik na Micro mezelf er niet meer toe kan zetten om iets anders te doen dan luieren.
Om microeconomics goed door te hebben is voor de rest van je studie best handig me dunkt. Bij de andere twee vakken zou ik waarschijnlijk voor mijn vakantie kiezen, of waren ze echt heel slecht?
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:36 schreef Cahir het volgende:
Kunnen jullie onbeperkt herkansen ofzo?
3 tentamens per jaar (aan de faculteit economie tenminste)
pi_83173251
Kijk het is namelijk zo dat ik een 8,2 gemiddeld sta en dat op kan halen door middel van micro waarvoor ik een 6,1 had( door die verdomde tussentoetsen). Wat is jullie aanbeveling ?
pi_83173367
Ik zeg doen, als je dat cijfer net over de 8,25 weet te trekken zal een boekenbon van 250 euro (?) en eeuwige roem u ten dele vallen.

Wat moet je trouwens halen als eindcijfer voor micro om dit te bewerkstelligen en wat waren je tussentoetscijfers? (mijne waren 5,5 en 2,8 geloof ik voor 10% elk, dus een echt hoog eindcijfer voor micro zit er ook niet meer in..)
pi_83173641
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:45 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Om microeconomics goed door te hebben is voor de rest van je studie best handig me dunkt. Bij de andere twee vakken zou ik waarschijnlijk voor mijn vakantie kiezen, of waren ze echt heel slecht?
6,1 voor intro to IB (bovengemiddeld) en 6,8 (net onder gemiddeld) voor OB. Dus niet echt goed. Maar ik denk dat ik het maar als leermomentje zie, ik kan het altijd nog volgend jaar herkansen gewoon om te proberen.
Cool story, Hansel.
pi_83176215
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:27 schreef Kaas- het volgende:
Pff, wat een jaar. Zullen weinig mensen zijn met een hogere standaarddeviatie v.d. behaalde resultaten. xD

5 Micro-economie
9 Macro-economie
9 Organisatie (tenzij het aankomende cijfer van de paper roet in het eten gaat gooien maar dat zal wel niet)

8 Wiskunde 1
8 Wiskunde 2
9 Statistiek 1
8 ICT

8 Marketing
4 Inleiding accounting
4 Boekhouden

Mag je eigenlijk 2 vakken binnen 1 cluster (bedrijfseconomie) herkansen of niet? Ik ben wel een enorme lul dat ik het boekhouden tentamen nog even verpestte op de voorlaatste dag van het jaar. Die herkansing is de 20e ofzo terwijl ik een vliegticket voor de 16e al binnen heb.
Marketing doe je goed, leek mij onmogelijk om een 8 voor te halen. Wat een gaar tentamen was dat zeg.

Weet iemand trouwens wat het antwoord op de laatste open vraag Organisatie was? 300 toch?
  woensdag 23 juni 2010 @ 06:47:35 #193
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_83178485
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:45 schreef Sjappel het volgende:
Kijk het is namelijk zo dat ik een 8,2 gemiddeld sta en dat op kan halen door middel van micro waarvoor ik een 6,1 had( door die verdomde tussentoetsen). Wat is jullie aanbeveling ?
Mag je dan zomaar een tentamen, waarvoor je al een voldoende had, over doen?
!!! Go 49-ers !!!
pi_83180163
@ Kaas ik had precies dezelfde cijfers voor mijn tussentoetsen als jij. Een boekenbon van 250 euro klinkt aantrekkelijk en indd. is ook wel leuk zo cum laude voor je P :p. Maar micro was echt veruit het moeilijkste vak dit jaar. Is het ook zo dat je voor cum laude alleen 8,25 of hoger moet halen?
zijn er geen ander voorwaarden zoals geen her en geen 6 op je lijst ?
  woensdag 23 juni 2010 @ 10:34:41 #195
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83183254
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:27 schreef Kaas- het volgende: Ik ben wel een enorme lul dat ik het boekhouden tentamen nog even verpestte op de voorlaatste dag van het jaar. Die herkansing is de 20e ofzo terwijl ik een vliegticket voor de 16e al binnen heb.
Boekhouden is denk ik op 16 juli, dus ik weet niet hoe laat je wegvliegt
Mooie lijst heb je trouwens, die van mij komt zowat niet boven de 6,5 uit (Behalve m'n 9 voor ICT dan )
pi_83184365
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 09:05 schreef Sjappel het volgende:
@ Kaas ik had precies dezelfde cijfers voor mijn tussentoetsen als jij. Een boekenbon van 250 euro klinkt aantrekkelijk en indd. is ook wel leuk zo cum laude voor je P :p. Maar micro was echt veruit het moeilijkste vak dit jaar. Is het ook zo dat je voor cum laude alleen 8,25 of hoger moet halen?
zijn er geen ander voorwaarden zoals geen her en geen 6 op je lijst ?
Maakt allemaal niets uit, zolang je de P maar in één cursusjaar behaalt!
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:34 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Boekhouden is denk ik op 16 juli, dus ik weet niet hoe laat je wegvliegt
Mooie lijst heb je trouwens, die van mij komt zowat niet boven de 6,5 uit (Behalve m'n 9 voor ICT dan )
Vlieg de 15e zocht ik net op. Heb wel een annuleringsverzekering en je kan herboeken onder een voorwaarde van "verplichte herexamens in een meejarige opleiding". Even kijken of daar iets mogelijk is, mits ik dan wel binnen 3 dagen alsnog weg kan.

9 voor ICT best nerd trouwens Ga je je P wel halen dit jaar denk je?
  woensdag 23 juni 2010 @ 11:15:59 #197
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83184968
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:01 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Maakt allemaal niets uit, zolang je de P maar in één cursusjaar behaalt!
[..]

Vlieg de 15e zocht ik net op. Heb wel een annuleringsverzekering en je kan herboeken onder een voorwaarde van "verplichte herexamens in een meejarige opleiding". Even kijken of daar iets mogelijk is, mits ik dan wel binnen 3 dagen alsnog weg kan.

9 voor ICT best nerd trouwens Ga je je P wel halen dit jaar denk je?
Alleen de cluster met accounting, marketing en boekhouden is nog niet in orde. Ik heb voor accounting een 4,8 gehaald en voor marketing een 5,4 (;(). Ik hoop dat ik voor boekhouden dus minimaal een 6,5 heb (10 fouten, maar ik weet de normering niet) en dan voor een van die twee vakken een voldoende kan halen met de herkansing.
pi_83186312
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:15 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Alleen de cluster met accounting, marketing en boekhouden is nog niet in orde. Ik heb voor accounting een 4,8 gehaald en voor marketing een 5,4 (;(). Ik hoop dat ik voor boekhouden dus minimaal een 6,5 heb (10 fouten, maar ik weet de normering niet) en dan voor een van die twee vakken een voldoende kan halen met de herkansing.
Normaal gesproken is dat een 6,3. Dan ga ik ervan uit dat je 1/3 goed moet hebben voor een 1 (gokkans) en voor elk goed antwoord extra dus 0,375 bij je cijfer op krijgt en zo op 6,25 uitkomt. Maar ze hoeven de normering dus maar een heel klein stukje ten gunste te veranderen en dan zit je er wel aan! Even afwachten dus.
  woensdag 23 juni 2010 @ 12:38:25 #199
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83188426
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:45 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Normaal gesproken is dat een 6,3. Dan ga ik ervan uit dat je 1/3 goed moet hebben voor een 1 (gokkans) en voor elk goed antwoord extra dus 0,375 bij je cijfer op krijgt en zo op 6,25 uitkomt. Maar ze hoeven de normering dus maar een heel klein stukje ten gunste te veranderen en dan zit je er wel aan! Even afwachten dus.
Ik hoorde ook dat het dan niet genoeg is. Nouja, dan maar m'n best doen bij de herkansingen
pi_83199852
Beste Lezer,

Ik studeer nu aan de Eur faculteit Economie. Zijn er mensen die ervaring hebben met de volgende masters?

Marketing
Entrepreneurship, Strategy & Organisation
International Economics and Business Studies

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

Alvast bedankt
pi_83236461
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:27 schreef Kaas- het volgende:
Pff, wat een jaar. Zullen weinig mensen zijn met een hogere standaarddeviatie v.d. behaalde resultaten. xD

5 Micro-economie
9 Macro-economie
9 Organisatie (tenzij het aankomende cijfer van de paper roet in het eten gaat gooien maar dat zal wel niet)

8 Wiskunde 1
8 Wiskunde 2
9 Statistiek 1
8 ICT

8 Marketing
4 Inleiding accounting
4 Boekhouden

Mag je eigenlijk 2 vakken binnen 1 cluster (bedrijfseconomie) herkansen of niet? Ik ben wel een enorme lul dat ik het boekhouden tentamen nog even verpestte op de voorlaatste dag van het jaar. Die herkansing is de 20e ofzo terwijl ik een vliegticket voor de 16e al binnen heb.
Is het niet zo dat je alle cijfers onder de 6 standaard moet herkansen? Of hoe werkt dat op de EUR?
pi_83237758
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:50 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Is het niet zo dat je alle cijfers onder de 6 standaard moet herkansen? Of hoe werkt dat op de EUR?
Alles onder de 5,5 = gezakt. Maar (dit verschilt per faculteit) als je één cijfer onder de 5,5 maar hoger dan 4,5 hebt kun je dat met een ander hoog cijfer compenseren.
Cool story, Hansel.
pi_83244506
Op de vorige pagina poste een maat van mij onder mijn account btw.

Zelf had ik zulke cijfers alleen maar kunnen willen met mijn leermate. :p

Moet nog 1 hertentamen halen voor mijn bsa.

Ben wel benieuwd naar volgend jaar, de stoorzenders in de colleges en practica zullen stuk minder worden denk ik
pi_83245627
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Sjappel het volgende:
Ben wel benieuwd naar volgend jaar, de stoorzenders in de colleges en practica zullen stuk minder worden denk ik
Dat hoop ik ook .
Cool story, Hansel.
pi_83257478
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Sjappel het volgende:
Ben wel benieuwd naar volgend jaar, de stoorzenders in de colleges en practica zullen stuk minder worden denk ik
Haha zeker waar! Misschien ga ik nu volgend jaar zelfs wel eens naar het college toe hier en daar. Overigens komen er op het oog wel een paar interessante vakken aan (internationale economie, toegepaste micro-economie, finance 1, fiscale economie, behavioral economics).
pi_83257536
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:09 schreef Shalloe het volgende:
Beste Lezer,

Ik studeer nu aan de Eur faculteit Economie. Zijn er mensen die ervaring hebben met de volgende masters?

Marketing
Entrepreneurship, Strategy & Organisation
International Economics and Business Studies

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

Alvast bedankt
Drie inhoudelijk totáál verschillende masters geloof ik, vanwaar de keuze tussen déze drie?
pi_83569241
Vraagje: Fiscale economie en bedrijfseconomie zijn in het 1e jaar hetzelfde: geldt de BSA dan ook voor beide studies?
pi_83569315
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:52 schreef Bo2osna het volgende:
Vraagje: Fiscale economie en bedrijfseconomie zijn in het 1e jaar hetzelfde: geldt de BSA dan ook voor beide studies?
BSA geldt volgens mij voor een hele faculteit, dus als ze aan hetzelfde faculteit gegeven worden, dan ja.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:54:45 #209
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_83569333
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:52 schreef Bo2osna het volgende:
Vraagje: Fiscale economie en bedrijfseconomie zijn in het 1e jaar hetzelfde: geldt de BSA dan ook voor beide studies?
Lijkt mij wel. Volgens mij heeft de EUR onderhand voor (bijna) alle studies wel een BSA.
Cool story, Hansel.
pi_83569716
quote:
Daar staat alleen dat je minimaal 40 van de 60 studiepunten in het eerste jaar moet halen.
pi_83569804
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:54 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Lijkt mij wel. Volgens mij heeft de EUR onderhand voor (bijna) alle studies wel een BSA.
Ja, maar ik dacht dat ze het misschien als 'verschillende' studies beschouwen (ook al is het eerste jaar qua stof/vakken hetzelfde)..
pi_83622841
Zo, even op de absolute top van de Euromast gezeten, dat is nog aardig hoog! Wel prachtig uitzicht over Rotterdam.
pi_83627803
Kan dat altijd, of hoort het bij de Tour?
Cool story, Hansel.
pi_83636126
Altijd! Voor een paar euro kan je met de lift naar het platform op 95 meter. Vanaf daar kan je als je wil gratis nog in een kleine cabine richting de top (185 meter). Prachtig uitzicht; je ziet echt compleet Rotterdam.

Je kan ook abseilen of tokkelen van het 95m-punt, maar dat was dan weer niets voor mij hehe.
pi_83636631
volgend jaar ben ik ook van de partij
pi_83637195
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:27 schreef Kaas- het volgende:
Altijd! Voor een paar euro kan je met de lift naar het platform op 95 meter. Vanaf daar kan je als je wil gratis nog in een kleine cabine richting de top (185 meter). Prachtig uitzicht; je ziet echt compleet Rotterdam.

Je kan ook abseilen of tokkelen van het 95m-punt, maar dat was dan weer niets voor mij hehe.
Dan draai je ook rond toch? Lang geleden dat ik daar bovenop ben geweest. Ooit wezen lunchen met m'n vriendin.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:29:14 #218
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_83637312
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:27 schreef Kaas- het volgende:
Altijd! Voor een paar euro kan je met de lift naar het platform op 95 meter. Vanaf daar kan je als je wil gratis nog in een kleine cabine richting de top (185 meter). Prachtig uitzicht; je ziet echt compleet Rotterdam.

Je kan ook abseilen of tokkelen van het 95m-punt, maar dat was dan weer niets voor mij hehe.
Oh ja, de euromast! Ik zat te denken aan de Erasmusbrug, vond het al zo apart dat je daar helemaal naar boven kon. Moet ik ook nog maar een keer naar toe gaan, had het gemist tijdens de eurekaweek.
Cool story, Hansel.
pi_83644309
Was voor mij ook de eerste keer dat ik uberhaupt naar de Euromast toeging, terwijl ik nu al 10 maand in Rotterdam woon.
pi_83644339
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:57 schreef JoPiDo het volgende:
volgend jaar ben ik ook van de partij
Toch wel aan de Erasmus School of Economics hoop ik? Anders mag je hier niet posten.
  zondag 4 juli 2010 @ 15:06:24 #221
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_83644431
quote:
Op zondag 4 juli 2010 15:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Toch wel aan de Erasmus School of Economics hoop ik? Anders mag je hier niet posten.
We weten allemaal dat RSM superieur is in alle opzichten.
Cool story, Hansel.
pi_83644663
Erasmus staat niet eens in jullie faculteitsnaam, zo erg schamen wij ons voor jullie.
pi_83644975
quote:
Op zondag 4 juli 2010 15:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Toch wel aan de Erasmus School of Economics hoop ik? Anders mag je hier niet posten.

uiteraard
pi_83649243
EMC > rest.
  maandag 5 juli 2010 @ 00:15:45 #225
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_83665183
Spoilers!
  maandag 5 juli 2010 @ 18:30:07 #226
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83690695
Ik heb een vraagje over compensatiemogelijkheden :
De vakken Accounting, Marketing en Boekhouden zitten in 1 cluster. Boekhouden is een vierpuntsvak, de andere twee zijn voor acht punten. Nu heb ik voor boekhouden een 6.3 gehaald, voor marketing een 5.4 en voor accounting een 4,8.

Nu was ik dus met iemand in gesprek over de hertentamens, aangezien hij een beetje in dezelfde situatie zit met deze cluster. Hij zei dat een 5,5 voor accounting al genoeg zou zijn om te kunnen compenseren, maar ik dacht dat je een 6,5 of hoger nodig hebt om een onvoldoende (4,5 - 5,4) te compenseren.

Question is: Wie heeft nou gelijk?
  maandag 5 juli 2010 @ 18:38:34 #227
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83690972
Oh, volgens mij heb ik geen gelijk in deze kwestie. Mooi . Maakt het weer wat makkelijker allemaal.
pi_83715479
quote:
Op maandag 5 juli 2010 18:30 schreef BoerBert het volgende:
Ik heb een vraagje over compensatiemogelijkheden :
De vakken Accounting, Marketing en Boekhouden zitten in 1 cluster. Boekhouden is een vierpuntsvak, de andere twee zijn voor acht punten. Nu heb ik voor boekhouden een 6.3 gehaald, voor marketing een 5.4 en voor accounting een 4,8.

Nu was ik dus met iemand in gesprek over de hertentamens, aangezien hij een beetje in dezelfde situatie zit met deze cluster. Hij zei dat een 5,5 voor accounting al genoeg zou zijn om te kunnen compenseren, maar ik dacht dat je een 6,5 of hoger nodig hebt om een onvoldoende (4,5 - 5,4) te compenseren.

Question is: Wie heeft nou gelijk?
Je hebt 2 voldoendes nodig om een onvoldoende te compenseren. Hoe hoog/laag die voldoendes zijn maakt niet uit. De onvoldoende die je compenseert moe >= 4.5 zijn. Let op: het gaat om het gewogen gemiddelde, dus een 8punts vak telt 2x zo zwaar als een 4punts vak.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:01:38 #229
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83718336
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 11:48 schreef Najir het volgende:

[..]

Je hebt 2 voldoendes nodig om een onvoldoende te compenseren. Hoe hoog/laag die voldoendes zijn maakt niet uit. De onvoldoende die je compenseert moe >= 4.5 zijn. Let op: het gaat om het gewogen gemiddelde, dus een 8punts vak telt 2x zo zwaar als een 4punts vak.
Komt er dus op neer dat ik een 5,8 voor Marketing nodig heb ipv een 5,4. Moet wel te doen zijn denk ik.
Bedankt in ieder geval. Ik heb zowat een jaar met de gedachte geleefd dat ik moest compenseren met minstens een 6,5
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:24:54 #230
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_83719376
Maar eigenlijk is compenseren natuurlijk gewoon een teken van een luie student.
Cool story, Hansel.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:29:50 #231
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83719578
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:24 schreef wikwakka2 het volgende:
Maar eigenlijk is compenseren natuurlijk gewoon een teken van een luie student.
Boekhouden en accounting zijn gewoon prut
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:34:43 #232
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_83719771
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:29 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Boekhouden en accounting zijn gewoon prut
Ik had een 6,9 voor Finance & Accounting (wel IBA) .

Maar ik had nou niet echt het gevoel dat ik alles snapte, dus misschien heb ik gewoon geluk gehad. Gemiddelde was 4,4 of zo. Als ik tijdens de colleges niet zo bar weinig had gedaan had het wel een achtje kunnen wezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door wikwakka2 op 06-07-2010 13:35:10 ( ) ]
Cool story, Hansel.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 19:14:31 #233
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_83734895
Wow, mogen jullie compenseren? Dacht dat dat alleen op de middelbare school en MBO/HBO was.
Spoilers!
pi_83737070
Aan jouw faculteit ook m.i.v. komend studiejaar.
  woensdag 7 juli 2010 @ 00:21:09 #235
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_83748413
Dat is nog niet helemaal zeker gelukkig. En dan nog alleen in het eerste jaar en met nog minder herkansingen en andere regels.
Spoilers!
  woensdag 7 juli 2010 @ 11:33:02 #236
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_83757514
Pff, wat een lachertje is dat met die Capita cursussen zeg. Ik heb er een voor Formeel Strafrecht gevolgd. De 'docent' gaat eerst 3 pagina's uit het cursusboekje voorlezen. Daarna krijgen we belachelijk veel tijd om oude tentamenvragen te beantwoorden uit het jaar nul. Deze vragen leken op geen enkele manier op de huidige tentamenvragen of op de werkgroepvragen. Het ging onder meer over gratie verzoeken enzo en dat is gewoon niet relevant want nooit aan de orde gekomen tijdens colleges.

En nou zaten we vanochtend gezellig te wachten op de docent want de laatste les begon om half negen. Een heel uur zitten wachten! En natuurlijk is Capita Selecta alleen bereikbaar vanaf 11.30 dus we konden op geen enkele manier achterhalen hoe het nou zat. Tegen de tijd dat ik thuiskwam, had ik een mail gekregen dat de docent zich had verslapen en daarom niet op was komen dagen. Nu is er vanmiddag nog een les...
Spoilers!
pi_83757807
Daarom leer ik gewoon zelf (en af en toe met medestudenten) in plaats van betaalde cursussen te volgen .
Cool story, Hansel.
  woensdag 7 juli 2010 @ 11:42:39 #238
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_83757859
't Is dat dit mijn allerlaatste tentamen is maar anders zou dat ook mijn goede voornemen zijn...
Spoilers!
pi_83791862
Weet iemand wanneer de toelatingstoets voor wiskunde is?

Niet dat ik deze toets moet doen, maar ik geef vaak bijles voor deze toets en weet niet of er deze zomer nog één gegeven wordt.
pi_83808858
Wat is marketing toch een vreselijk vak om te leren

Iemand tips? Ik vind het moeilijk om verbanden te leggen en correct te interpreteren
  donderdag 8 juli 2010 @ 15:17:38 #241
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83809046
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:13 schreef Sjappel het volgende:
Wat is marketing toch een vreselijk vak om te leren

Iemand tips? Ik vind het moeilijk om verbanden te leggen en correct te interpreteren
Ik ben er ook mee bezig. Ik lees tot nu toe maar elk hoofdstuk uit het boek, want ik heb de vorige keer nogal wat begrippen gemist En ik denk dat die Kloosterman niet zo veel zin heeft om nieuwe vragen te verzinnen, dus er zullen wel weer wat oude vragen bij zitten.
pi_83809192
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:17 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Ik ben er ook mee bezig. Ik lees tot nu toe maar elk hoofdstuk uit het boek, want ik heb de vorige keer nogal wat begrippen gemist En ik denk dat die Kloosterman niet zo veel zin heeft om nieuwe vragen te verzinnen, dus er zullen wel weer wat oude vragen bij zitten.
Mocht je het tentamen vorige keer trouwens meenemen? Zo ja dan moet ik even zoeken. Ik heb net het tentamen op bb gemaakt, 17/35 goed Ben trouwens ook het boek aan het doornemen i.p.v. sir/slim/slides

Hoe gaat accounting trouwens?
  donderdag 8 juli 2010 @ 15:26:29 #243
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83809356
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:21 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Mocht je het tentamen vorige keer trouwens meenemen? Zo ja dan moet ik even zoeken. Ik heb net het tentamen op bb gemaakt, 17/35 goed Ben trouwens ook het boek aan het doornemen i.p.v. sir/slim/slides

Hoe gaat accounting trouwens?
Accounting skip ik maar. Nu ik weet dat ik geen 6,5 hoef te halen om te compenseren, en nu Nederland een dag ervoor in de finale staat, vind ik het wel mooi

Oh en ik heb het tentamen ook niet meer liggen, dus volgens mij mocht je hem niet meenemen.
pi_83809572
"#$&"#% wat is microeconomics and markets toch een kutvak. Heb je bij het oorspronkelijke tentamen én het hertentamen het gevoel dat je er 100% klaar voor bent, loop je beide keren depressief naar buiten. Gelukkig kan ik het compenseren.
Cool story, Hansel.
  donderdag 8 juli 2010 @ 15:32:51 #245
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83809606
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:32 schreef wikwakka2 het volgende:
"#$&"#% wat is microeconomics and markets toch een kutvak. Heb je bij het oorspronkelijke tentamen én het hertentamen het gevoel dat je er 100% klaar voor bent, loop je beide keren depressief naar buiten. Gelukkig kan ik het compenseren.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:24 schreef wikwakka2 het volgende:
Maar eigenlijk is compenseren natuurlijk gewoon een teken van een luie student.
pi_83809630
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:32 schreef BoerBert het volgende:

[..]


[..]
Ja maar, ja maar! Ik had dit echt niet verwacht. Was toch wel een flinke domper.
Cool story, Hansel.
  donderdag 8 juli 2010 @ 15:38:02 #247
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83809812
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:33 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ja maar, ja maar! Ik had dit echt niet verwacht. Was toch wel een flinke domper.
Ik begrijp het hoor. Kutgevoel is dat inderdaad
pi_83821846
Maar zo is het leven, nu ben ik het alweer bijna vergeten. Positief blijven.
Cool story, Hansel.
pi_83822879
ik zie heel erg op tegen tijdreeksanalyse, heeft iemand ervaring met dit vak?
pi_83825900
Hoe gaat het collegegeld in zijn werk? Heb al 2 maanden geleden machtiging via Studielink gestuurd maar nog steeds niks. Hoe ging het bij jullie? Kreeg je nog een brief? Wanneer het geld eraf gehaald?

Want er staat nog steeds dat ik niet aan het collegegeld voldoe.
pi_83825934
Volgens mij verandert dat pas tegen de tijd dat je voor de eerste keer betaalt.
Cool story, Hansel.
pi_83825976
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:13 schreef Sjappel het volgende:
Wat is marketing toch een vreselijk vak om te leren

Iemand tips? Ik vind het moeilijk om verbanden te leggen en correct te interpreteren
Ik heb de slimstuderen-samenvatting gewoon 4 dagen op rij uit mijn hoofd zitten stampen en het oefententamen gemaakt. Aangezien marketing een puur leertentamen is zou het daarmee moeten lukken.

p.s. Gooi alsjeblieft dat boek direct weg! Daar staat zoveel irrelevante informatie in dat het onmogelijk in korte tijd te leren is. Gewoon de samenvatting uit je hoofd stampen! Het is erg dat het kan, maar ach, dat smerige marketing heb je maar eens en daarna nooit weer...
pi_83826063
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 22:41 schreef wikwakka2 het volgende:
Volgens mij verandert dat pas tegen de tijd dat je voor de eerste keer betaalt.
Ok. Maar hoelang moet ik nou nog wachten Heb nog steeds nergens bericht van.
pi_83826157
Als het goed is staat er wel een groen vinkje voor "betalingsgegevens ingevuld" of iets dergelijks? Dat je het ook daadwerkelijk betaald hebt etc. komt pas tijdens het collegejaar.
pi_83826209
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Pff, wat een lachertje is dat met die Capita cursussen zeg. (...)
Damn, ben ik toch blij dat ik me daar niet voor ingeschreven heb.
pi_83826494
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 22:45 schreef Kaas- het volgende:
Als het goed is staat er wel een groen vinkje voor "betalingsgegevens ingevuld" of iets dergelijks? Dat je het ook daadwerkelijk betaald hebt etc. komt pas tijdens het collegejaar.
Betalingsgegevens ingediend
Collegegeldbedrag is bepaald

Allebei groen inderdaad

Alleen dit niet:
Collegegeld voor dit inschrijvingsverzoek nog niet betaald

Zal wel moeten afwachten Maakte me nl. zorgen dat ik er dadelijk opeens uitgekickt zou worden omdat ik een eventuele betaling over het hoofd heb gezien.
pi_83826566
Oooooooooh maar dat is helemaal niet erg joh. Komt vanzelf.
pi_83834406
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 22:42 schreef Kaas- het volgende:

p.s. Gooi alsjeblieft dat boek direct weg! Daar staat zoveel irrelevante informatie in dat het onmogelijk in korte tijd te leren is. Gewoon de samenvatting uit je hoofd stampen! Het is erg dat het kan, maar ach, dat smerige marketing heb je maar eens en daarna nooit weer...
Ga weg man, Kotler en Keller is een van de mooiste (studie-)boeken die ik ooit gelezen heb. Als je het boek helemaal doorleest (zoals ik bijna), weet je precies hoe marketeers denken en hoe zij value creeren voor hun customers. Ik heb er serieus echt veel van geleerd. Voor het tentamen heeft het boek weliswaar weinig tot geen toegevoegde waarde, maar het is een absolute klassieker! (bovendien is de kaft - in ieder geval in mijn jaar - simpelweg schitterend)
pi_83834691
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:24 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ga weg man, Kotler en Keller is een van de mooiste (studie-)boeken die ik ooit gelezen heb. Als je het boek helemaal doorleest (zoals ik bijna), weet je precies hoe marketeers denken en hoe zij value creeren voor hun customers. Ik heb er serieus echt veel van geleerd. Voor het tentamen heeft het boek weliswaar weinig tot geen toegevoegde waarde, maar het is een absolute klassieker! (bovendien is de kaft - in ieder geval in mijn jaar - simpelweg schitterend)

'value creeren van hun costumers'
pi_83846223
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:24 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ga weg man, Kotler en Keller is een van de mooiste (studie-)boeken die ik ooit gelezen heb. Als je het boek helemaal doorleest (zoals ik bijna), weet je precies hoe marketeers denken en hoe zij value creeren voor hun customers. Ik heb er serieus echt veel van geleerd. Voor het tentamen heeft het boek weliswaar weinig tot geen toegevoegde waarde, maar het is een absolute klassieker! (bovendien is de kaft - in ieder geval in mijn jaar - simpelweg schitterend)
Dat is prima, maar niet als je nog maar een paar dagen te gaan hebt tot het tentamen en de stof nog niet kent. Helemaal doorlezen moet dan maar aan een lekker warm strand in de zomer.
pi_83846929
Even een vraagje voor de zekerheid: 2 bachelors te gelijk doen, is toch nog steeds voor 1 collegegeld betalen, toch?
pi_83847590
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:05 schreef Najir het volgende:
Even een vraagje voor de zekerheid: 2 bachelors te gelijk doen, is toch nog steeds voor 1 collegegeld betalen, toch?
Zolang je nog geen diploma hebt. Welke 2 bachelors ga je combineren? :p
pi_83848612
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:05 schreef Najir het volgende:
Even een vraagje voor de zekerheid: 2 bachelors te gelijk doen, is toch nog steeds voor 1 collegegeld betalen, toch?
Klopt, ga dit zelf ook doen aankomend studiejaar en heb het nog specifiek aan de voorlichter gevraagd. Hij zei dat het wel kan gebeuren in de toekomst, maar dat Erasmus er dan waarschijnlijk voor zou kiezen om dat niet te doen voor studenten die op dat moment al begonnen zijn aan die dubbelstudie. Garanties geven kon hij niet, maar voorlopig zit je veilig en dat blijft waarschijnlijk ook zo.
pi_83848720
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Klopt, ga dit zelf ook doen aankomend studiejaar en heb het nog specifiek aan de voorlichter gevraagd. Hij zei dat het wel kan gebeuren in de toekomst, maar dat Erasmus er dan waarschijnlijk voor zou kiezen om dat niet te doen voor studenten die op dat moment al begonnen zijn aan die dubbelstudie. Garanties geven kon hij niet, maar voorlopig zit je veilig en dat blijft waarschijnlijk ook zo.
Welke studie ga jij ernaast doen?
pi_83850816
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:20 schreef Cahir het volgende:

[..]

Zolang je nog geen diploma hebt. Welke 2 bachelors ga je combineren? :p
Wil proberen om Fiscale Economie en bedrijfseconomie combineren. Kijken of het een beetje lukt. Moet van bachelor 3 alles van fiscaal doen, en alleen de major+seminar(20 punten in totaal) van bedrijfseconomie.
pi_83859536
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:45 schreef Cahir het volgende:

[..]

Welke studie ga jij ernaast doen?
Filosofie van de economie. Is overigens maar 90 ECTS extra dus het is meer een aanvulling op dan echt een complete extra studie.

[ Bericht 18% gewijzigd door Kaas- op 09-07-2010 18:58:38 ]
pi_83867341
Weet iemand overigens wat de openingstijden van de UB zijn morgen?
pi_83867602
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 18:48 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Filosofie van de economie. Is overigens maar 90 ECTS extra dus het is meer een aanvulling op dan echt een complete extra studie.
Filosofie van de economie klinkt echter wel onwijs interessant moet ik zeggen Maar nog nooit van gehoord of over gelezen. Waar vind je deze 'aanvullingen'?
pi_83878498
Weet iemand btw hoe dit zit: ik rond deze zomer mijn bachelor af aan de ESE, en ga vervolgens ook gelijk de master aan de ESE erna doen. Moet ik nou opnieuw studiefinanciering aanvragen of niet?
pi_83880123
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:56 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

'value creeren van hun costumers'
Haha kon je echt helemaal geen sarcasme proeven in mijn bericht?
Wat een verschrikkelijk boek. Ik had geen enkel college gevolgd en SIR verslagen moest ik nog een beetje ontdekken. Dus ik dacht dan lees ik het boek wel gewoon.. echt niet doorheen te komen, om de drie regels staat iets over value creeren voor customers en daartussen staat ook alleen maar bs. Toen ik een oefententamen maakte faalde ik met alle kennis uit het boek hopeloos. Na vervolgens in 1 middag de SIR te hebben gelezen ging het tentamen uitstekend
pi_83880288
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 12:45 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat is prima, maar niet als je nog maar een paar dagen te gaan hebt tot het tentamen en de stof nog niet kent. Helemaal doorlezen moet dan maar aan een lekker warm strand in de zomer.
Zo is het maar net. Na K&K heb ik vrijwel nooit meer een studieboek gekocht. De SIR volstaat prima, en als je aan een lekker warm strand ligt ga je uiteraard geen studieboeken lezen!

pi_83880756
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:10 schreef Finitio het volgende:

[..]

Haha kon je echt helemaal geen sarcasme proeven in mijn bericht?
Wat een verschrikkelijk boek. Ik had geen enkel college gevolgd en SIR verslagen moest ik nog een beetje ontdekken. Dus ik dacht dan lees ik het boek wel gewoon.. echt niet doorheen te komen, om de drie regels staat iets over value creeren voor customers en daartussen staat ook alleen maar bs. Toen ik een oefententamen maakte faalde ik met alle kennis uit het boek hopeloos. Na vervolgens in 1 middag de SIR te hebben gelezen ging het tentamen uitstekend
Toen ik het boek opzocht op amazon begon het mij een beetje te dagen, 1980 belde, ze wilden hun design terug.
Cool story, Hansel.
pi_83880794
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:10 schreef Finitio het volgende:

[..]

Haha kon je echt helemaal geen sarcasme proeven in mijn bericht?
Wat een verschrikkelijk boek. Ik had geen enkel college gevolgd en SIR verslagen moest ik nog een beetje ontdekken. Dus ik dacht dan lees ik het boek wel gewoon.. echt niet doorheen te komen, om de drie regels staat iets over value creeren voor customers en daartussen staat ook alleen maar bs. Toen ik een oefententamen maakte faalde ik met alle kennis uit het boek hopeloos. Na vervolgens in 1 middag de SIR te hebben gelezen ging het tentamen uitstekend
Is SIR echt zo goed? Bij ons wordt er constant op gehamerd dat voorgeschreven samenvattingen nutteloos zijn (en veel mensen die ze (te) veel gebruiken scoren ook niet echt goed).
Cool story, Hansel.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:14:36 #275
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83881980
Ik vond de SIR-verslagen van Marketing dit jaar echt helemaal hopeloos. Ik weet niet hoe ze voorgaande jaren waren, maar ik heb volgens mij best veel dingen die wel in de tentamens zaten helemaal niet in de verslagen zien staan.
pi_83882965
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:32 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Is SIR echt zo goed? Bij ons wordt er constant op gehamerd dat voorgeschreven samenvattingen nutteloos zijn (en veel mensen die ze (te) veel gebruiken scoren ook niet echt goed).
Natuurlijk wisselt het per SIR, maar over het algemeen wel ja. Het duurde een tijd voor ik dat ontdekte. Maar docenten blijven in de colleges toch gewoon hetgeen zeggen waarvan ze graag willen dat je het kent. Als jij dan precies datgene de dag voor het tentamen allemaal een keer gelezen hebt is het makkelijk scoren, zelfs als je het niet allemaal begrijpt.

Dat mensen die ze veel gebruiken vaak slecht scoren is imo een perfect voorbeeld van het verschil tussen correlatie en causaal verband. Mensen die hun studie niet serieus nemen (of slecht Engels kunnen en daarom geen Engelse boeken willen lezen) zijn vaak niet bereid er moeite in te steken en maken het tentamen dan slecht op de SIR. Als jij echter WEL een goede student bent kun je een enorme voorsprong krijgen door de SIR. Samen met drie vrienden heb ik elk tentamen van de bachelor op deze manier aardig gescoord dus het is sowieso mogelijk.

Voor colleges geldt uiteraard hetzelfde, studenten die de colleges volgen scoren over het algemeen beter dan de studenten die thuis blijven. Als echter dezelfde student thuis de stof door zou nemen ipv het college te volgen zou die waarschijnlijk weer beter scoren. Laat je niet misleiden door docenten die niet graag voor een lege zaal staan en graag het gevoel hebben dat ze 'customer value creeren'
pi_83883032
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:55 schreef Finitio het volgende:

[..]

Natuurlijk wisselt het per SIR, maar over het algemeen wel ja. Het duurde een tijd voor ik dat ontdekte. Maar docenten blijven in de colleges toch gewoon hetgeen zeggen waarvan ze graag willen dat je het kent. Als jij dan precies datgene de dag voor het tentamen allemaal een keer gelezen hebt is het makkelijk scoren, zelfs als je het niet allemaal begrijpt.

Dat mensen die ze veel gebruiken vaak slecht scoren is imo een perfect voorbeeld van het verschil tussen correlatie en causaal verband. Mensen die hun studie niet serieus nemen (of slecht Engels kunnen en daarom geen Engelse boeken willen lezen) zijn vaak niet bereid er moeite in te steken en maken het tentamen dan slecht op de SIR. Als jij echter WEL een goede student bent kun je een enorme voorsprong krijgen door de SIR. Samen met drie vrienden heb ik elk tentamen van de bachelor op deze manier aardig gescoord dus het is sowieso mogelijk.

Voor colleges geldt uiteraard hetzelfde, studenten die de colleges volgen scoren over het algemeen beter dan de studenten die thuis blijven. Als echter dezelfde student thuis de stof door zou nemen ipv het college te volgen zou die waarschijnlijk weer beter scoren. Laat je niet misleiden door docenten die niet graag voor een lege zaal staan en graag het gevoel hebben dat ze 'customer value creeren'
Ja, colleges heb ik eigenlijk al zo'n beetje opgegeven, en haal toch redelijke cijfers. Maar goed, ik zal volgend jaar Trimester 1 dan maar eens kijken of die SIR-verslagen wat zijn, voorzover ik weet kent bijna niemand uit mijn jaar die dingen uberhaupt, ze gebruiken hier allemaal yoyo en slimstuderen volgens mij.
Cool story, Hansel.
pi_83890689
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:15 schreef Finitio het volgende:

[..]

Zo is het maar net. Na K&K heb ik vrijwel nooit meer een studieboek gekocht. De SIR volstaat prima, en als je aan een lekker warm strand ligt ga je uiteraard geen studieboeken lezen!


Je had mij overigens ook om de tuin geleid met je post.

Maar het is wel zo. Ik heb dit jaar de boeken van micro, macro en statistiek grotendeels doorgenomen en voor de rest voldeed het gebruik van SIR-verslagen in combinatie met wat oefententamens. Na afloop van een college die slides even vlug doorspitten op zaken die wellicht niet in de SIR staan en je hebt de perfecte voorbereiding.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 19:40:28 #279
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_83890845
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 19:35 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je had mij overigens ook om de tuin geleid met je post.

Maar het is wel zo. Ik heb dit jaar de boeken van micro, macro en statistiek grotendeels doorgenomen en voor de rest voldeed het gebruik van SIR-verslagen in combinatie met wat oefententamens. Na afloop van een college die slides even vlug doorspitten op zaken die wellicht niet in de SIR staan en je hebt de perfecte voorbereiding.
Bij Organisatie zou je inderdaad nogal gek zijn geweest, wilde je alleen uit het boek gaan leren. Wat stond daar een hoop onnodige informatie in als je later naar de sheets keek
pi_83890891
Typisch Amerikaans boek: 1 pagina theorie en vervolgens 20 pagina's met voorbeelden. Zie ook onze boeken voor management accounting, marketing etc. Opvallend genoeg wel steeds de bedrijfseconomische vakken tot nu toe, ik vond de boeken van micro en macro helemaal prima.
pi_83945952
Kan iemand mij helpen? Heb dadelijk het hertentamen inleiding accounting en heb het tentamen van oktober 2009 net gemaakt, maar snap twee antwoorden niet en ze worden ook nergens toegelicht.
quote:
Casus behorende bij de vragen 1 tot en met 3:

Handelsonderneming Bee-van-Vee least voor haar vertegenwoordigers drie standaard personenauto’s van ¤ 20.000 per stuk. De economische levensduur van de auto’s is vastgesteld op 5 jaar. De onderneming betaalt vier jaarlijkse termijnen van ¤18.000 aan de leasemaatschappij. Het vierjarig onopzegbare leasecontract bevat een koopoptie. De auto’s kunnen aan het einde van de leaseperiode door de handelsonderneming Bee-van-Vee worden gekocht tegen een prijs die duidelijk lager ligt dan de verwachte marktwaarde op dat moment.
De verwachte marktwaarde aan het einde van de leaseperiode komt overeen met de boekwaarde van de machines als die lineair worden afgeschreven. De contante waarde van de vier jaarlijkse termijnen en de prijs die betaald moet worden als de koopoptie wordt geëffectueerd is ¤ 60.000
De directie van de handelsonderneming beschouwt ten onrechte de geleaste personenauto’s als een operationele lease.
De gehanteerde rente is 10%.
quote:
2 Hoeveel bedragen de rentekosten in jaar 2?

A ¤ 3.000
B ¤ 4.800
C ¤ 6.000
Het moet B zijn, ik dacht C (0,1 * 20.000 * 3 = 6000).

------------------------------
quote:
Casus behorende bij de vragen 12 tot en met 14:

Per 1 januari 2008 bedraagt het eigen vermogen van GERESTEIJN NV ¤20.000.000. Dit eigen vermogen is als volgt samengesteld:

Geplaatst kapitaal 10.000.000
Agio 3.000.000
Statutaire reserve 2.000.000
Wettelijke reserve* 2.000.000
Overige reserves 3.000.000
Totaal ¤20.000.000

* De wettelijke reserve bestaat voor de uitgaven voor onderzoek & ontwikkeling.

Verder is gegeven dat de aandelen ¤ 100 nominaal per stuk zijn.

Tot 2008 heeft GERESTEIJN NV alle winsten gereserveerd. In de loop van 2008 vinden de volgende gebeurtenissen plaats.

I. GERESTEIJN doet een aandelenemissie van ¤2.000.000 nominaal tegen een uitgiftekoers van 250%. Deze aandelen worden direct volgestort.

II. Wat betreft de immateriële activa vinden de volgende mutaties plaats:
• Activering kosten onderzoek & ontwikkeling ¤ 4.000.000
• Activering emissiekosten** ¤ 250.000
• Activering kosten wegens betaling vergunning** ¤ 250.000

** Met betrekking tot deze posten vinden in 2008 geen afschrijvingen plaats.
quote:
12 Bereken de maximale koopprijs van de eigen aandelen die GERESTEIJN NV kan inkopen per 1 januari 2008.

A ¤ 6.000.000
B ¤ 7.000.000
C ¤ 9.000.000
Moet antwoord A zijn.

[ Bericht 16% gewijzigd door Kaas- op 12-07-2010 09:55:31 ]
pi_83951937
quote:
Op maandag 12 juli 2010 09:49 schreef Kaas- het volgende:
Kan iemand mij helpen? Heb dadelijk het hertentamen inleiding accounting en heb het tentamen van oktober 2009 net gemaakt, maar snap twee antwoorden niet en ze worden ook nergens toegelicht.
[..]


[..]

Het moet B zijn, ik dacht C (0,1 * 20.000 * 3 = 6000).

------------------------------
[..]


[..]

Moet antwoord A zijn.

ik heb het vak nooit gevolgd, maar de eerste vraag lijkt me vrij duidelijk:

de auto's hebben een waarde van 60000 euro totaal en worden in 5 jaar afgeschreven: dat is 12000 afschrijving per jaar

na één jaar hebben de autos een waarde van 60000-12000=48000

10% van 48000 is 4800

dat is dus de rente die moet worden betaald
pi_83969165
quote:
Op maandag 12 juli 2010 09:49 schreef Kaas- het volgende:
Kan iemand mij helpen? Heb dadelijk het hertentamen inleiding accounting en heb het tentamen van oktober 2009 net gemaakt, maar snap twee antwoorden niet en ze worden ook nergens toegelicht.
[..]


[..]

Het moet B zijn, ik dacht C (0,1 * 20.000 * 3 = 6000).

------------------------------
[..]


[..]

Moet antwoord A zijn.
Vraag 1 heb je al, de activa is minder waard na 1 jaar.

Vraag 2, het enige wat je hier moet weten is dat eigen aandelen alleen ten laste van vrije reserves(winst/agio) mogen worden ingekocht. Je creert met die emissie 150%x2.000.000= 3.000.000 agio + 3.000.000 agio die al op je balans stond. Al die andere gebeurtenissen hebben geen invloed op je vrije reserves.
pi_84011241
Na een jaartje China weer naar de EUR voor m'n master. Heb er wel weer zin in eigenlijk.

O, moest erg lachen om het Kotler&Keller verhaal hierboven ergens. Gaat om dat dikke boek met redelijk "sjieke" blauwe kaft en gouden letters, neem ik aan? Echt een enorme berg frontale bagger met tienduizend advertenties vermomd als afbeeldingen die er toe doen. Tijdens m'n bachelor net als bijna iedereen na een paar weken afgestapt van veel lezen en alle college's volgen. Het is vooral stuitend om te zien hoe het jaar in jaar uit hetzelfde riedeltje is. Een vriend van me kreeg van zijn broer oude SIR-verslagen al voor SIR zelf met een uitgave komt rond de tentamens. Dan kun je dus gewoon bijna letterlijk meelezen. Bij accounting en boekhouden zijn zelfs de opgaves bij de practica precies hetzelfde. (Oh, niet precies, ze hadden wel helemaal de btw aan het huidige niveau aangepast. )
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_84011473
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:01 schreef SuperHarregarre het volgende:
Na een jaartje China weer naar de EUR voor m'n master. Heb er wel weer zin in eigenlijk.

O, moest erg lachen om het Kotler&Keller verhaal hierboven ergens. Gaat om dat dikke boek met redelijk "sjieke" blauwe kaft en gouden letters, neem ik aan? Echt een enorme berg frontale bagger met tienduizend advertenties vermomd als afbeeldingen die er toe doen. Tijdens m'n bachelor net als bijna iedereen na een paar weken afgestapt van veel lezen en alle college's volgen. Het is vooral stuitend om te zien hoe het jaar in jaar uit hetzelfde riedeltje is. Een vriend van me kreeg van zijn broer oude SIR-verslagen al voor SIR zelf met een uitgave komt rond de tentamens. Dan kun je dus gewoon bijna letterlijk meelezen. Bij accounting en boekhouden zijn zelfs de opgaves bij de practica precies hetzelfde. (Oh, niet precies, ze hadden wel helemaal de btw aan het huidige niveau aangepast. )
Altijd motiverend om dit soort verhalen te horen, maar wel herkenbaar.
Cool story, Hansel.
pi_84011764
Wat deed je voor chills in China SH?
pi_84013460
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:14 schreef Kaas- het volgende:
Wat deed je voor chills in China SH?
Lesgeven. Afgezaagd maar wel de makkelijkste manier om er even een jaartje tussenuit te gaan in China. Was trouwens ook voor het eerst op mezelf wonen, aangezien ik m'n eigen flatje had geregeld in plaats van op campus. Wel grappig aangezien ik er in Nederland wat tegenop zag om een eigen appartement te zoeken. Overigens wel aan te raden om het op die manier te doen. Van de andere leraren hoorde ik dat ze zich verveelden. (Misschien ook omdat zij iets van 10-15 jaar ouder dan ik waren. Mijn leerlingen/studenten waren allemaal rond de 19/20 jaar, een jaar jonger dan ik, dus na de bel waren het meer klasgenoten dan leerlingen. )

Anyway, ik zou het persoonlijk wel aanraden als je tot nu toe zonder onderbreking hebt gestudeerd. Misschien niet in Shanghai en Beijing, omdat het te Engels is en je dus niet zoveel meemaakt, maar in "kleinere steden" (nog steeds meer dan een miljoen mensen) is het best interessant. Had nog niet echt veel zin in m'n master en wist ook nog niet precies wat, dus zo'n jaartje ertussenuit is echt prima.

@wikwakka2:
Tja, ik beloofde wel telkens beterschap aan het begin van het collegejaar maar je tuint er toch elke keer weer in. Nu ik m'n master ga doen, heb ik mezelf ook voorgenomen om keihard te studeren. Bij het lezen van de beschrijvingen van de courses krijg ik altijd wel kriebels en zin om te studeren. Probleem is alleen dat het dan tijdens de colleges soms tegenvalt hoe de professoren het brengen. Die publiekschuwe man met baardje, ben z'n naam zelfs kwijt, die tijdens elke lecture ijsbeert over het podium is echt een van de meest slaapverwekkende figuren ooit.

Wat dat betreft moet je echt een keer een college van Bouwer (boekhouden e.d.) meemaken. Hij behandelt de stof chaotisch en achteraf heb je toch nog het meeste aan de SIR en collegebundel maar je verveelt je geen seconde tijdens de college's. Uniek figuur.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_84014098
Helaas krijgen wij IBA-ers lang niet altijd de beste docenten, heb ik gemerkt. Nou ja, in het Engels komen ze niet altijd tot hun recht lijkt het wel. Alhoewel ik moet zeggen dat de twee mannen van Finance and Accounting het érg goed deden, maar ze wisten dan ook 100% waar ze het over hadden en werkten volgens mij ook gewoon fulltime bij een accountingkantoor.
Cool story, Hansel.
pi_84014170
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:56 schreef SuperHarregarre het volgende:

Wat dat betreft moet je echt een keer een college van Bouwer (boekhouden e.d.) meemaken. Hij behandelt de stof chaotisch en achteraf heb je toch nog het meeste aan de SIR en collegebundel maar je verveelt je geen seconde tijdens de college's. Uniek figuur.
Hij gaf de allereerste college voor mij, het leek echt op standup comedian. De aula zat toen ook helemaal vol (mensen moesten zelfs staan). Het is telkens weer lachen om de geniale anekdotes en het "dissen" van studenten.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 22:39:06 #290
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_84021914
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:56 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Die publiekschuwe man met baardje, ben z'n naam zelfs kwijt, die tijdens elke lecture ijsbeert over het podium is echt een van de meest slaapverwekkende figuren ooit.

Wat dat betreft moet je echt een keer een college van Bouwer (boekhouden e.d.) meemaken. Hij behandelt de stof chaotisch en achteraf heb je toch nog het meeste aan de SIR en collegebundel maar je verveelt je geen seconde tijdens de college's. Uniek figuur.
Bedoel je toevallig Welten? Die kwam ik pas nog tegen. Leek wel bezopen.

En Bouwer is inderdaad een held, maar na een paar colleges verlang ik toch weer naar een docent die gewoon de stof verduidelijkt
pi_84030584
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 22:39 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Bedoel je toevallig Welten? Die kwam ik pas nog tegen. Leek wel bezopen.

En Bouwer is inderdaad een held, maar na een paar colleges verlang ik toch weer naar een docent die gewoon de stof verduidelijkt
Helemaal mee eens. Maar je hebt niet echt veel docenten die de stof echt goed verduidelijken, dus dan maar cabaret, nietwaar?

En het is inderdaad Welten. Heeft het voorkomen van een notoire dronkaard, en loopt ook zo rond tijdens college's. Eigenlijk een typische docent die alleen doceert omdat het "erbij hoort", terwijl hij waarschijnlijk liever alleen op z'n kamer onderzoekjes zit te doen met een fles wodka.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_84036625
Hallo allemaal!

Ik ben mij aan het voorbereiden op de wiskunde 2 deficiëntie tentamen en ik vroeg me af of hier mensen zitten die mij tips kunnen geven over welke onderdelen heel belangrijk zijn enz. Ik heb alle onderwerpen inmiddels bestudeerd en zit echt in de herhaal fase. Was de oefententamen van vorig jaar kwa onderwerpen min of meer gelijk aan het tentamen? Zo kan je op het eind kiezen tussen kansberekening en differentiëren. Zal dat met het echte tentamen ook zo zijn, of worden weer andere onderwerpen gesteld?

Ik ben echt onwijs zenuwachtig, heb na VMBO TL nooit meer wiskunde gehad en heb echt van begin af aan hiermee moeten beginnen. Ik heb absoluut het gevoel dat alle onderwerpen er wel inzitten, maar ik wil gewoon zo graag het tentamen halen!

Groetjes!
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84042805
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou niet puur op dat ene oefententamen focussen. Uiteraard wel een beetje kijken wat voor onderwerpen er aan bod komen, maar het kan nooit kwaad om jezelf daar wat meer in te verdiepen.
Cool story, Hansel.
pi_84049643
Ik heb een overzicht ontvangen van bijna alle hoofdstukken van Basisboek wiskunde van Craats, dus ik heb deze bijna helemaal doorgewerkt. Het gaat me nu vooral om het nuttig besteden van de 5 dagen die ik nog heb. Dus echt perfectioneren van de onderwerpen die het belangrijkst zijn. Dit ook omdat je uit verscheidene vragen moet kiezen op het tentamen.
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84051146
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Sonnetje. het volgende:
Hallo allemaal!

Ik ben mij aan het voorbereiden op de wiskunde 2 deficiëntie tentamen en ik vroeg me af of hier mensen zitten die mij tips kunnen geven over welke onderdelen heel belangrijk zijn enz. Ik heb alle onderwerpen inmiddels bestudeerd en zit echt in de herhaal fase. Was de oefententamen van vorig jaar kwa onderwerpen min of meer gelijk aan het tentamen? Zo kan je op het eind kiezen tussen kansberekening en differentiëren. Zal dat met het echte tentamen ook zo zijn, of worden weer andere onderwerpen gesteld?

Ik ben echt onwijs zenuwachtig, heb na VMBO TL nooit meer wiskunde gehad en heb echt van begin af aan hiermee moeten beginnen. Ik heb absoluut het gevoel dat alle onderwerpen er wel inzitten, maar ik wil gewoon zo graag het tentamen halen!

Groetjes!
Erg knap als je van vmbo komt, wat ga je studeren? Mijn tip is vooral goed opletten wat je opschrijft, zorgen dat je berekeningen goed te volgen zijn en alles controleren op slordigheidsfoutjes. Dat boek van Craats is trouwens heel goed vind ik.
pi_84051494
Haha lieve reactie ^^
Bedrijfskunde. Heb ooit op VWO gezeten, maar verliet op mijn 15e het ouderlijk huis. Was toen nogal lastig om rond te komen (uurloon van een 15jarige is echt een lachertje), dus school stond op een behoorlijk laag pitje. Heb uiteindelijk maar even vmbo examen gedaan. En daarna ben ik er even tussenuit geweest. Daarna versneld een MBO gevolgd en vervolgens P gehaald. Moet eerlijk bekennen dat dit ook voor het eerst is dat ik echt moeite voor een opleiding moet doen, maar het voelt ook wel weer lekker. Baal alleen dat ik op mn 22ste met een bachelor begin, voel me oud!

Boek van Craats is niet ideaal als je weinig tot geen basiskennis hebt. Heb de onderwerpen waarin Craats voor mij een beetje te kort door de bocht was opgezocht in o.a. Getal en Ruimte en Wiskunde voor het hoger onderwijs deel 1 + 2. Snelheidsfoutjes is ook echt iets waar ik aan moet werken, na zoveel wiskunde ga je snel dingen afraffelen... Heb gelukkig zeeen van tijd op de tentamen om alles heel vaak na te rekenen!

Net een ander proeftentamen gemaakt en een 8 gehaald ^^ Begin hoop te krijgen
(Sorry voor mn geratel.. sog vrees ik..)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sonnetje. op 14-07-2010 16:45:02 ]
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84056542
Voor mij bestaat er nog wat onduidelijkheid rond de toelatingseisen van RSM's MSc Finance & Investments. Nu ik bijna klaar ben met mijn ontzettend algemene HBO Management, Economie en Recht opleiding, wil ik me echt graag gaan specialiseren, en dan het liefst via eerder genoemde Master.

Harde eis is dat de vooropleiding met gemiddeld een 7,0 moet zijn afgesloten. Zoals dat nu gaat is dat geen probleem. Daarnaast val ik in de categorie studenten met een wiskunde deficiëntie. Daar ga ik achteraan. Mijn vraag is dus, zal ik worden toegelaten tot het HBO schakeljaar wanneer ik voldoe aan deze eisen of zie ik nog iets over het hoofd?
pi_84057979
Had je dit overzicht ook al gevonden?
http://www.rsm.nl/home/ma(...)cific%20Requirements
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84062552
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:59 schreef Sonnetje. het volgende:
Had je dit overzicht ook al gevonden?
http://www.rsm.nl/home/ma(...)cific%20Requirements
Ja, en vandaar mijn verwarring, want het boekje dat uitgedeeld werd tijdens de open dag vermeldt slechts:
quote:
Toelatingscriteria HBO
Rotterdam School of Management, Erasmus University

Finance & Investment (MSc FI)
Toelatingseisen schakelprogramma

Als je een vooropleiding met wiskunde deficiëntie hebt, en geen vwo-Wiskunde A1, 2 of B1, heb je een wiskunde deficiëntie (een vrijstelling voor de wiskunde-eis aanvragen is dus niet mogelijk). Je moet deze deficiëntie opheffen voordat je mag starten met je schakelprogramma. Er wordt geselecteerd volgens het principe van rolling admission: wie het eerst komt, die het eerst maalt.
Degenen die aan de selectiecriteria hebben voldaan krijgen een voorwaardelijk aanbood. Het aanbod is onvoorwaardelijk zodra is voldaan aan de overige toelatingseisen en inschrijfformaliteiten. Tevens dien je een gewogen gemiddeld cijfer (grade point average, afgekort GPA) van minimaal een 7,0 te hebben.
In dat boekje wordt dus wel verwezen naar 'overige toelatingseisen en inschrijfformaliteiten', maar zonder aan te geven waar die terug te vinden zijn. Vermoedelijk zijn dat de eisen zoals vermeldt op de webpagina die jij aanhaalt. Vrij omslachtig dus, maar ik heb er wel al rekening mee gehouden.

Ook een mogelijkheid is dat de twee eisen zoals die staan beschreven in het boekje (wiskunde en 7,0) alleen voor het schakeljaar gelden. Daarna zal er voldaan moeten worden aan de overige criteria om te kunnen doorstromen in de MSc FI.

Iemand die dit kan ophelderen? Anders ga ik proberen direct contact op te nemen
pi_84077844
Neem maar contact op Heb ik ook voor de zekerheid gedaan betreffende de toelatingseisen met HBO P naar Bedrijfskunde, en die staan zelfs wat duidelijker op de site.
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84082685
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Sonnetje. het volgende:
Hallo allemaal!

Ik ben mij aan het voorbereiden op de wiskunde 2 deficiëntie tentamen en ik vroeg me af of hier mensen zitten die mij tips kunnen geven over welke onderdelen heel belangrijk zijn enz. Ik heb alle onderwerpen inmiddels bestudeerd en zit echt in de herhaal fase. Was de oefententamen van vorig jaar kwa onderwerpen min of meer gelijk aan het tentamen? Zo kan je op het eind kiezen tussen kansberekening en differentiëren. Zal dat met het echte tentamen ook zo zijn, of worden weer andere onderwerpen gesteld?

Ik ben echt onwijs zenuwachtig, heb na VMBO TL nooit meer wiskunde gehad en heb echt van begin af aan hiermee moeten beginnen. Ik heb absoluut het gevoel dat alle onderwerpen er wel inzitten, maar ik wil gewoon zo graag het tentamen halen!

Groetjes!
In 2008 heb ik ook zo'n toets gemaakt om toegelaten te worden tot economie&bedrijfseconomie. Toen was het tentamen precies hetzelfde opgebouwd als het oefententamen. Je kon dus inderdaad zelf je onderwerpen kiezen (ik meen dat er 15 onderwerpen waren waarvan je er 8 moest maken?) met op het laatst 2 grote vragen waarvan je er ook maar 1 hoefde te maken.

Als dat oefententamen je zo goed af ging ben je echt wel genoeg voorbereid. Gewoon zorgen dat je alle stappen duidelijk opschrijft want daar zijn natuurlijk de punten te verdienen.

Succes er mee!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')