Vrijwel alle consumptieproducten fluctueren in prijs toch? Waar het mi inziens meer om gaat is wat men als 'normaal' ervaart. Terugkomend op dat pakje koffie van boven de 3 gulden, dat werd op dat moment als 'extreem duur' ervaren, er waren een paar oogsten mislukt dus de koffie was duur. De prijs is later weer gezakt naar pakweg 2.90, dat werd dan weer als 'normaal' ervaren. Maar ja, dat was toch een dikke gulden meer als hetgeen rond 1965 als 'normaal' werd gezien, een prijsverhoging van pakweg 70% dus, over een periode van zo ongeveer 15 jaar.quote:Op zondag 2 mei 2010 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Koffie varieert erg in prijs, dat zegt niet zoveel. Het is ook een beetje vertekend omdat we het grootste deel van de jaren 80 en 90 een bijzonder lage inflatie hebben gehad, tussen de 1 en 2%, en rond de euro was Zalm lekker de bloemetjes aan het buiten zetten en toen was 3 tot 5%. En dan gaat het hard, terwijl mensen dan met die euro ineens gaan rekenen en het dus de aandacht trekt.
stabiel broodje dan.quote:Op zondag 2 mei 2010 20:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dat brood wat ik koop is nog steeds ¤1,18. In 2010.
Misschien moet je ander werk zoeken. Overigens is de koopkracht niet of nauwelijks gedaald. Maar goed, stel dat je uit de euro stapt. Wat dan? Denk je dat alles plotseling goedkoper wordt en de zon weer gaat schijnen? Een vreselijk naieve gedachte enkel bedacht door mensen die al sinds 2003 roepen dat vroeger alles beter was. Live with it: de euro blijft.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik kan zo bankafschriften vinden met een gezamelijk inkomen van 5000 gulden.
En nu hebben we samen 2700. Niet echt te verklaren, wel?
Bron? Als je een munt 10% te laag waardeert, maar de ondernemers haar producten niet 10% goedkoper maken daalt de koopkracht met 10%. Dat gebeurde tijdens de invoering. Sterker nog, sommige ondernemers vervangde (de eerste maanden) het guldenteken door een euro teken.quote:Op zondag 2 mei 2010 20:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien moet je ander werk zoeken. Overigens is de koopkracht niet of nauwelijks gedaald.
Misschien niet meteen, maar als je de Euro vervangt door de Gulden voordat Spanje, Portugal en mogelijk Italië in grote financiële problemen komen, kun je jezelf een hoop ellende besparen. Ik geloof overigens ook niet dat we de Euro over 60 jaar nog hebben.quote:Maar goed, stel dat je uit de euro stapt. Wat dan? Denk je dat alles plotseling goedkoper wordt en de zon weer gaat schijnen? Een vreselijk naieve gedachte enkel bedacht door mensen die al sinds 2003 roepen dat vroeger alles beter was. Live with it: de euro blijft.
Realistenquote:Het valt mij trouwens op dat het uitgerekend de PVV-aanhangers zijn die wel zijn te porren voor dit plan.
Griekenland wordt geld geleend, niet gegeven, derhalve kost dat in principe niets. Het zou pas geld gaan kosten als Griekenland nooit zou kunnen terugbetalen.quote:Op zondag 2 mei 2010 07:45 schreef Bastard het volgende:
[..]
Hele goede punten denk ik ook inderdaad, maar het gaat om een onderzoekend praatje, een gedachte waar we eens mee zouden moeten spelen.
We mogen nu mee gaan betalen in Griekenland, misschien straks Spanje, Ierland.. laten we gewoon eens bedenken wat de gevolgen daarvan zouden zijn.
Omdat wij nou als land het braafste jongetje van de klas willen zijn door relatief veel geld jaarlijks aan Brussel te geven, en ons staatschuld minder hoog hebben laten oplopen, moeten we daarom in de euro blijven ook als het straks betekent dat je door de falende landen mag doorwerken tot je 85e bijvoorbeeld?
Wat dat betreft, je kan zeggen populistisch gelul van Wilders, maar hij gooit het tenminste in de groep, wat er nu gebeurt met Griekenland en straks wellicht ook met andere landen heeft grote gevolgen voor ons, heb jij er zin in? Welke schade zal groter zijn op den lange duur, nu gulden herinvoeren en door de zure appel heen bijten of door laten gaan en zien waar het schip strand..
110 miljard... iets zegt me dat ze dat nooit terug gaan betalen omdat het bedrag wat ze terug moeten betalen te bizar hoog voor ze is.quote:Op maandag 3 mei 2010 07:42 schreef Vhiper het volgende:
Griekenland wordt geld geleend, niet gegeven, derhalve kost dat in principe niets. Het zou pas geld gaan kosten als Griekenland nooit zou kunnen terugbetalen.
iets zegt me dat europa veel geld gaat maken en dat we inflatie krijgen en dat alles wat je al hebt aan pensioenen en banksaldo's dan geen drol meer waard is...quote:Op maandag 3 mei 2010 09:03 schreef PhalanX het volgende:
[..]
110 miljard... iets zegt me dat ze dat nooit terug gaan betalen omdat het bedrag wat ze terug moeten betalen te bizar hoog voor ze is.
Daarbij valt nog maar te zien of Griekenland ook echt de veranderingen succesvol doorvoert, of dat ze wat aanmodderen en vooralsnog over de kop gaan. Ze hebben het nu al zo ver laten komen, dat is een houding die ze niet 1-2-3 kwijt zijn.
Als er beslissingen moeten worden genomen die de bevolking niet leuk vind... ik vraag me af of de Griekse regering dan nog wel voet bij stuk houd en doorzet... of dat ze buigen voor de wensen van het volk.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/home/default.htmquote:Op zondag 2 mei 2010 22:59 schreef Holograph het volgende:
Bron? Als je een munt 10% te laag waardeert, maar de ondernemers haar producten niet 10% goedkoper maken daalt de koopkracht met 10%. Dat gebeurde tijdens de invoering. Sterker nog, sommige ondernemers vervangde (de eerste maanden) het guldenteken door een euro teken.
Nee vooral heel simpel. Alleen mensen die echt niet kunnen nadenken willen de gulden terug. Precies de doelgroep van Wilders.quote:Realisten?
Je kunt dit herhalen tot je tong blauw ziet, Wilders en aanhang geloven, maar met feiten kunnen ze niet zoveel.quote:Op maandag 3 mei 2010 09:54 schreef The_End het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/home/default.htm
Er zijn zeker bedrijven die er misbruik van hebben gemaakt, maar verder heeft het niks uitgemaakt. Prijzen in de supermarkt zijn b.v. gedaald.
[..]
Nee vooral heel simpel. Alleen mensen die echt niet kunnen nadenken willen de gulden terug. Precies de doelgroep van Wilders.
Precies, stel ze onder curatele of zoiets.quote:Op maandag 3 mei 2010 09:24 schreef damian5700 het volgende:
De begrotingsregels moeten simpelweg nageleefd worden, bijvoorbeeld op straffe van medezeggenschap op specifieke terreinen en de norm voor nieuwkomers bij eventuele verder uitbreiding moet nog hoger komen te liggen.
De gulden is naadloos in de euro overgegaan. Of de gulden op het moment van bepaling ondergewaardeerd was of niet is een interessant gegeven, maar voor de euro verder niet relevant. Het is niet alsof de gulden 'opeens' 10% minder waard werd.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
Bron? Als je een munt 10% te laag waardeert, maar de ondernemers haar producten niet 10% goedkoper maken daalt de koopkracht met 10%. Dat gebeurde tijdens de invoering. Sterker nog, sommige ondernemers vervangde (de eerste maanden) het guldenteken door een euro teken.
De horeca heeft getracht een flinke prijsverhoging door te voeren door de consumpties met de overgang van de euro te verhogen. Nu ja, een pilsje of wijntje in het café is geen eerste levensbehoefte. Het boodschappenmandje is niet duurder geworden (keiharde CBS-rapporten). Er was bovendien later sprake van een supermarktoorlog. Dus niks prijsverhoging. Bovendiens was de Euro als rekeneenheid er al lang binnen het betalinsverkeer. De invoering van de Euro als chartaal geld is monetair gezien geen belangrijk moment geweest en mocht er prijsverhoging door zijn ontstaan kan dat alleen maar psychologisch zijn.quote:Op maandag 3 mei 2010 18:16 schreef ijdod het volgende:
[quote]Op zondag 2 mei 2010 22:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
[quote]
De gulden is naadloos in de euro overgegaan. Of de gulden op het moment van bepaling ondergwaard was of niet is een interessant gegeven, maar voor de euro verder niet relevant. Het is niet alsof de gulden 'opeens' 10% minder waard werd.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf geen enkele euro = gulden conversie heb gezien destijds. Ik kan het daarmee niet uitsluiten, maar het lijkt me dat de klanten daar niet mee accoord zouden gaan... en zo wel, dan zou je kunnen aanvoeren dat ze het dan verdienen om getild te worden.
Hahaha je hebt niets meegekregen oid?quote:Op zondag 2 mei 2010 20:19 schreef KoosVogels het volgende:
Prijzen stijgen nou eenmaal. Je opa en oma gaan toch ook niet lopen zeiken dat een pak melk vroegah twee cent kostte en 0,80 eurocent?
Kloptquote:Op zondag 2 mei 2010 17:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je dit vergelijkt met de prijzen van veel producten, waar in plaats van het guldenteken, gewoon het euroteken geplaatst is, vind ik dat ze dat met ons inkomen ook wel hadden mogen doen.
We hadden met die 5000 gulden veel meer te besteden dan nu met die 2700 euro.
Ten eerste: het is niet waar.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:05 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Hahaha je hebt niets meegekregen oid?
De prijzen waren meteen al dubbel zo hoog,...
niet na verloop van jaren maar meteen!
Wat zijn mensen toch vergeetachtig...
Misschien omdat de koopkracht van de doorsnee Nederlander niet op achteruit is gegaan. Terugrekenen is sowieso achterlijk. De lonen zijn evenredig gestegen.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:14 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Reken dat gewoon eens om allemaal? Ik begrijp nog niet dat mensen niet steigeren tegen die loonsverlaging en prijsverhogingen...?
Hoe is dat mogelijk?
Graaf jij nou eens een loonstrook van jezelf op uit 2000 en leg die naast eentje van afgelopen maand, hoeveel verschilt dat? en ben je echt iets meer/anders gaan doen of doe je nog immer hetzelfde werk?quote:Op maandag 3 mei 2010 23:14 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Reken dat gewoon eens om allemaal? Ik begrijp nog niet dat mensen niet steigeren tegen die loonsverlaging en prijsverhogingen...?
Hoe is dat mogelijk?
Netto verdien ik nu in euro's hetzelfde als mijn bruto gulden loon 10 jaar geleden. Maar alles is zo duur man. Ik wil zo graag een huisje in Marokko bouncen, maar sparen is zo verrekte lastig. Ja.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:46 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Graaf jij nou eens een loonstrook van jezelf op uit 2000 en leg die naast eentje van afgelopen maand, hoeveel verschilt dat? en ben je echt iets meer/anders gaan doen of doe je nog immer hetzelfde werk?
Het klopt verreweg de meeste prijzen zijn gewoon niet verdubbeld sindsdien. Mijn inkomsten trouwens wel een aantal keerquote:
Verkoop al je bezittingen hier en bounce naar Marokko, zijn wij van je gezeur af en kan jij in je geliefde land oud worden.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Netto verdien ik nu in euro's hetzelfde als mijn bruto gulden loon 10 jaar geleden. Maar alles is zo duur man. Ik wil zo graag een huisje in Marokko bouncen, maar sparen is zo verrekte lastig. Ja.²
Wie is hier nu achterlijk dan?quote:Op maandag 3 mei 2010 23:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien omdat de koopkracht van de doorsnee Nederlander niet op achteruit is gegaan. Terugrekenen is sowieso achterlijk. De lonen zijn evenredig gestegen.
Indien jouw beweringen waar zouden zijn, dan leefde een groot van Nederland nu onder de armoedegrens. Maar ik begrijp jouw kattengejank wel; de economie zit in een dip en de zaken staan er minder rooskleurig. Het enige wat rest is zeuren op die klote euro.
Terwijl jouw koopkracht er niets op vooruit gaat wanneer de gulden wordt heringevoerd.
Jij bent echt stupide man!quote:Op maandag 3 mei 2010 23:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het klopt verreweg de meeste prijzen zijn gewoon niet verdubbeld sindsdien. Mijn inkomsten trouwens wel een aantal keer
Is dit een retorische vraag?quote:
Ik zie graag de feiten tegemoetquote:Op maandag 3 mei 2010 23:51 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Jij bent echt stupide man!
Amazing...me bek valt me open echt waar
overkomt me niet snel!
ik denk dat 99% van fok hier precies andersom over denkt.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:51 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Jij bent echt stupide man!
Amazing...me bek valt me open echt waar
overkomt me niet snel!
Ik heb hier een fiets en een rijpe avocado liggen, nee, dat gaat hem niet worden.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:51 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Verkoop al je bezittingen hier en bounce naar Marokko, zijn wij van je gezeur af en kan jij in je geliefde land oud worden.
Als jij van die 15 meiers die je per maand binnenhaalt met "doorgaan" klikken een ouwe fiets en een rijpe avocado overhoud doe je iets niet goed BSB, wellicht zijn je carrièrekansen in Marokko stukken hoger, probeer het eens!quote:Op maandag 3 mei 2010 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik heb hier een fiets en een rijpe avocado liggen, nee, dat gaat hem niet worden.
Kom maarrrrr met die loonstroken!!quote:Op maandag 3 mei 2010 23:57 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Jezus moet ik die feiten weer op tinypic plaatsen voor de zoveelste keer zucht
Echt zwaar irritant dit gewoon!
Jezusssssssss
Nou hier worden we in elk geval niks wijzer vanquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:00 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Ik heb er ook geen zin meer in om mensen wijzer te gaan maken...
denk zelf eens na aub Bah
Ik ook! Ik heb net ff snel zitten rekenen en verdien in Guldens nu 60K meer dan in 2000quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:02 schreef du_ke het volgende:
Dan ga ik maar gewoon uit van mijn eigen ervaringen en die zijn niet zo negatief
In principe heb je gelijk, mijn functie bestaat bij de gratie van domheid van de gemiddelde entiteit. Echt. Maar zeg me, wat valt er van 1500 euro te sparen? Alles is gewoon ontzettend duur geworden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:02 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Als jij van die 15 meiers die je per maand binnenhaalt met "doorgaan" klikken een ouwe fiets en een rijpe avocado overhoud doe je iets niet goed BSB, wellicht zijn je carrièrekansen in Marokko stukken hoger, probeer het eens!
Post je huishoudboekje en ik kan je haarfijn vertellen wat je wel en niet primair nodig hebtquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:04 schreef BansheeBoy het volgende:
In principe heb je gelijk, mijn functie bestaat bij de gratie van domheid van de gemiddelde entiteit. Echt. Maar zeg me, wat valt er van 1500 euro te sparen? Alles is gewoon ontzettend duur geworden.
Huur: 575quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:08 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Post je huishoudboekje en ik kan je haarfijn vertellen wat je wel en niet primair nodig hebt
Een nachtmerrie, maar wel leuk gedaan!quote:
Is dit voor jou alleen? 350 Euro eten? 60 Euro telefoon? 30 Euro internet?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:11 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Huur: 575
Zorgverzekering: 225
Gas/Licht:125
Verzekeringen: 35
Rantsoen/Food/Proviand:350
Internet: 30
Mobiel : 60
Zo ff uit m'n tedere hoofdje, ik mis vast nog wat. Maar ik heb het goed, zeker.
Nee, ik ben getrouwd. Telefoon is voor 2 mensen. Zorgverzekering e.d. ook.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:17 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Is dit voor jou alleen? 350 Euro eten? 60 Euro telefoon? 30 Euro internet?
eten moet voor 200 kunnen, telefoon sim-only voor 7,50 en interwebz heb je voor 19,95 p/m. een hoger eigen risico kan je nemen op je zorgverzekering die sowieso idioot duur is en wellicht heb je hier&daar recht op wat toeslagen, kortom je bent een dief van je eigen portemonnee en je beseft het niet,educate yourself
Mijn zalvende rekenapparaatje komt nu tot 1.400 aan uitgaven.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:11 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Huur: 575
Zorgverzekering: 225
Gas/Licht:125
Verzekeringen: 35
Rantsoen/Food/Proviand:350
Internet: 30
Mobiel : 60
Zo ff uit m'n tedere hoofdje, ik mis vast nog wat. Maar ik heb het goed, zeker.²
Zou je je vrouw niet eens aan een baantje helpen dan?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:20 schreef BansheeBoy het volgende:
Nee, ik ben getrouwd. Telefoon is voor 2 mensen. Zorgverzekering e.d. ook.
Ja dat zal bij mij ook niet veel schelenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:03 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik ook! Ik heb net ff snel zitten rekenen en verdien in Guldens nu 60K meer dan in 2000
Gia heeft een IQ van 147 oid hoor.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:34 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n onzin wat je zegt. Dat hele 'de prijzen zijn verdubbeld' is zo'n onderbuikgevoel, dat alleen wordt aangehangen door de wat minder slimme mensen onder ons. Ga eens wat nuttigs doen, wc's schoonmaken ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |