abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80930062
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:56 schreef BasEnAad het volgende:
Gisteren in NRC:
[..]
Hahahaha.

,,Niemand zal ons tegenhouden. Het kan ook vrij eenvoudig, praktisch is het niet zo ingewikkeld. Ieder land drukt zijn eigen eurobiljetten, aan de code op het biljet kun je zien waar die vandaan komt. Nederlandse biljetten beginnen met een X en je kunt bepalen: dat zijn voorlopig weer guldens. Met de munten is het helemaal makkelijk, op de Nederlandse euromunten staat de afbeelding van de koningin. Om middernacht kunnen Wellink en De Jager besluiten om terug te gaan naar de gulden."

Sjonge jonge, als die man één keer in z'n eigen portemonnee had gekeken had hij al kunnen weten wat voor een lariekoek hij hier verkondigt.

En dat in het NRC nog wel.
pi_80930192
Hier nog een goed artikel uit De Pers:
quote:
Eurocrisis Wel goedkopere souvlaki
De Grieken hun drachme, wij guldens en iedereen is armer

Door: Mathijs Rotteveel & Jan-Hein Strop
Gepubliceerd: woensdag 28 april 2010 23:42
Update: donderdag 29 april 2010 07:22

Euroland is een chaos. Wie weet hoe het verder moet, mag het zeggen. Maar stoppen met de euro is voor de Grieken én voor ons een erg dure grap.

1 We gooien die onbetrouwbare Grieken eruit.

Ze kunnen al die strenge eisen van Euroland niet aan. Europa heeft geen zin om te betalen voor die sjoemelende Griekse politici. Goed, formeel is het helemaal niet mogelijk om een lidstaat uit de monetaire unie te gooien, maar nood breekt wet.

Dan krijgen de Grieken hun drachme terug, waarvan de koers direct in elkaar dondert. De Grieken gaan hun schulden – in euro’s – zonder hulp uit de rest van Europa helemaal niet meer terugbetalen. Dat doet pijn bij banken en pensioenfondsen die beleggen in Griekse staatsleningen. Geschat wordt dat Nederlandse financiële instellingen voor 10 miljard euro uit hebben staan in die leningen, waarvan ze dan volgens ratingbureau S&P maximaal de helft terugkrijgen.

Wie draait op voor de afschrijvingen op die andere helft? De consument natuurlijk, met lagere pensioenen of hogere premies en hogere bankkosten. En ondernemers die nog geld tegoed hebben van Griekse handelspartners. Ook zullen de Grieken niet echt blij zijn met deze verbanning en u misschien wat minder vriendelijk bedienen als u op dat charmante terrasje aan zee souvlaki met een heerlijk glas Retsina bestelt. Voordeel is wel dat de rekening door de goedkope drachme een stuk lager uitvalt.

2 Anders stappen we zelf wel uit de euro.

Een op het eerste gezicht zeer aantrekkelijk plan. Europa ruimt zijn financiële rommel zelf maar op. Minister Jan Kees de Jager van Financiën kan de toegezegde 1,8 miljard euro aan Grieks noodkrediet in de zak houden en we hoeven ook niet bang te zijn dat we weer de portemonnee moeten trekken als Portugal, Italië, Spanje of Ierland er een zootje van maken. We gaan terug naar de oude Nederlandse gulden, altijd stevig en betrouwbaar. Het is voor de Koninklijke Nederlandse Munt geen enkel probleem wat oude guldenmallen uit de kast te trekken om gewoon weer guldens te gaan drukken.

Helaas is zo’n alleingang verre van gunstig voor de Nederlandse economie. Ten eerste kostte de overstap naar de euro Nederland ongeveer 10 miljard euro. Dit hele proces terugdraaien kost minimaal hetzelfde.

Ook bedrijven zullen niet blij zijn. Ze handelen vooral met de rest van Europa en ze zouden daarbij weer grote koersrisico’s lopen. Om die op te kunnen vangen moeten ze meer geld in kas houden. En ze moeten weer continu wisselen: euro’s naar guldens en andersom. Ook dat kost geld, veel meer dan die paar miljard die we nu waarschijnlijk aan Griekenland moeten gaan uitlenen.

Bovendien zal de export van Nederland richting Zuid-Europa drastisch dalen. De Zuideuropeanen kunnen nu door de stabiele euro goedkoop lenen en zo heerlijk op de pof leven. Dat doen niet alleen de overheden, maar ook het bedrijfsleven en consumenten. Hierdoor zagen landen als Nederland en Duitsland hun exportcijfer structureel stijgen. Als we uit de euro stappen, valt dat voordeel weg. Het gevolg: lagere export, lagere bedrijfswinsten en een hogere werkloosheid.

3 We nemen ook afscheid van de andere ‘knoflooklanden’.

Als we de Grieken uit de monetaire unie verbannen, kunnen we beter ook meteen afscheid nemen van Portugal, Spanje, Italië en Ierland. Schoon schip maken, heet dat. Want als we Griekenland laten vallen, lukt het de Unie nooit om de rest zonder te veel kosten binnenboord te houden. Speculanten ruiken nu al bloed en zetten in op de val van Portugal. Als ze zien dat Europa de Grieken laat vallen, zullen ze frontaal de aanval tegen de overige zwakke landen zoeken. Een sterke verdediging daartegen kost geld, heel veel geld.

Zonder de ‘knoflooklanden’ houden we een unie van gelijkgestemde landen over, met iets meer begrotingsdiscipline: Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk, de Scandinavische landen, aangevuld met, zeg, Zwitserland. We kunnen de – dankzij Duitsland sterke – euro houden en hebben dus geen overstapkosten naar een andere muntsoort.

Net als in Griekenland zullen de andere meditterrane landen hun valuta in elkaar zien donderen. Voordeel voor ons: goedkope vakanties in héél Zuid-Europa en dat tweede huisje aan de Costa wordt nog goedkoper dan het na de vastgoedcrisis al was.

Helaas gelden hiervoor dezelfde nadelen als voor een afsplitsing van Griekenland. Alleen dan op veel grotere schaal. Als deze landen hun schulden niet meer, of slechts gedeeltelijk gaan terugbetalen, zou de nationalisatie van ING alsnog heel dichtbij kunnen komen.

4 We houden iedereen in de euro.

Ook al neemt meer dan de helft van Nederland met liefde afscheid van Griekenland; dit is het meest waarschijnlijke scenario. Griekenland binnenboord houden gaat echter meer geld kosten dan de 30 miljard euro die tot nu toe door de Europese Unie is toegezegd. De laatste schattingen gaan eerder richting een bedrag van 100 miljard euro.

Een fors bedrag, maar de de Griekse begrotingscrisis heeft ons ook al veel opgeleverd. De Nederlandse overheid buit dankzij Griekenland zijn betrouwbare imago op de financiële markten uit en betaalt daardoor minder rente op staatsleningen dan vorig jaar. Ook Nederlandse exporteurs – heel belangrijk voor onze economie – danken de Grieken hartelijk voor hun financiële tragedie. Want dankzij de lage euro is de export al bijna weer terug op het niveau van voor de crisis. Moeten we de Grieken dan dankbaar zijn? Dat gaat wat ver, maar een bezoekje in de meivakantie kan echt geen kwaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2010 13:53:40 ]
  zondag 2 mei 2010 @ 14:09:03 #128
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_80930758
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Waar komt dat 'vrede' argument ineens vandaan? Europa heeft helemaal geen duidelijke doelstellingen als vrede. 1 van de argumenten was om samen een sterk leger te hebben. ALS we het al eens worden over het leger inzetten dan lopen we America achterna; daarnaast zijn er wel andere manieren om legers samen te laten werken, daar heb je geen kansloos project als de EU voor nodig.
De voorlopers van de EU waren ontstaan om even geen wereldoorlogen te hebben. Door frankrijk en duitsland via de handel te verbinden hadden ze beide geen belang meer bij oorlog.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 2 mei 2010 @ 14:18:26 #129
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_80931033
quote:
Op zondag 2 mei 2010 07:55 schreef PhalanX het volgende:
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet eens een slecht idee vind als we Europa eens een keer zeggen op te moeten rotten.

Ik ben voor een Europa dat effectief werkt, ik ben voor een economisch samenwerkingsverbond... maar Europa zoals dat nu staat is een politiek bolwerk dat zichzelf steeds meer en meer macht geeft zonder dat inidividuele staten er nog zeggenschap over hebben.

Als Nederland het ergens niet mee eens is, dan gaat Europa om Nederland heen en moeten we ons alsnog aanpassen, we hebben geen keuze, we hebben geen inspraak.

Het helpt ook niet dat Europa bestaat uit politici die juist heil zien in Europa, wat een vreemde situatie heeft gecreeerd.

Wij van de Europese commissie vinden dat wij meer macht moeten hebben, meer zeggenschap, dus gaan we een wet in leven roepen die ons dat allemaal geeft, als individuele landen dat niet willen gebruiken we de clausule die we al eens eerder hebben ingevoerd om dat land te blokkeren en te dwingen zich te conformeren aan onze plannen, onze wensen, onze beslissingen.

Wij van Wc-eend...

Beste post van dit topic!
pi_80933799
Het is moeilijk te bepalen of de Europese Unie nu wel of niet een succes is.
Iedereen heeft 't recht om dat zelf te bepalen.
Je moet 't ook niet proberen te sturen. De enige manier om de objectieve gegevens aan te dragen waaruit iedereen een gefundeerd oordeel kan vellen is eenvoudig.
De Europese Unie is ontstaan in 1957. We zitten dus al 53 jaar opgescheept met de EU.
Als we nu de afgelopen 53 jaar (met EU) vergelijken met de periode van 53 jaar dáárvoor (1904 t/m 1957), dan kan iedereen zelf bepalen welke periode voor Europa het meest positief is geweest.
Dan kan iedereen zijn eigen oordeel bepalen en wordt niemand een mening opgedrongen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:38:19 #131
3542 Gia
User under construction
pi_80939255
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:02 schreef KoosVogels het volgende:
Want reken voor de grap je salaris eens om tot guldens.

Ik kan zo bankafschriften vinden met een gezamelijk inkomen van 5000 gulden.
En nu hebben we samen 2700. Niet echt te verklaren, wel?
  zondag 2 mei 2010 @ 17:40:18 #132
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_80939332
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:38 schreef Gia het volgende:
1000 gulden meer? Goh, naar.
Ik ga naar huis.
pi_80939480
quote:
Op zondag 2 mei 2010 15:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het is moeilijk te bepalen of de Europese Unie nu wel of niet een succes is.
Iedereen heeft 't recht om dat zelf te bepalen.
Je moet 't ook niet proberen te sturen. De enige manier om de objectieve gegevens aan te dragen waaruit iedereen een gefundeerd oordeel kan vellen is eenvoudig.
De Europese Unie is ontstaan in 1957. We zitten dus al 53 jaar opgescheept met de EU.
Nee, dat was de EGKS.
quote:
Als we nu de afgelopen 53 jaar (met EU) vergelijken met de periode van 53 jaar dáárvoor (1904 t/m 1957), dan kan iedereen zelf bepalen welke periode voor Europa het meest positief is geweest.
Dan kan iedereen zijn eigen oordeel bepalen en wordt niemand een mening opgedrongen.
We kunnen ook naar Noorwegen kijken, die stonden voor de keus wel of niet bij de EU en hebben tegen gekozen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:44:19 #134
3542 Gia
User under construction
pi_80939482
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:40 schreef nietzman het volgende:

[..]

1000 gulden meer? Goh, naar.
Als je dit vergelijkt met de prijzen van veel producten, waar in plaats van het guldenteken, gewoon het euroteken geplaatst is, vind ik dat ze dat met ons inkomen ook wel hadden mogen doen.

We hadden met die 5000 gulden veel meer te besteden dan nu met die 2700 euro.
pi_80940353
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Je vergeet erbij te vertellen dat jouw inkomen nog maar 70% is van wat het was?
pleased to meet you
pi_80940427
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

We kunnen ook naar Noorwegen kijken, die stonden voor de keus wel of niet bij de EU en hebben tegen gekozen.
Noorwegen is geen goed voorbeeld, want als lid van de EER en van Schengen hebben zij ook een aanzienlijk deel van de Europese regelgeving geïmplementeerd. Daarnaast is de EU met een aandeel van zo'n 80% verreweg de belangrijkste handelspartner van Noorwegen, ook daarom kun je Noorwegen en de EU niet los van elkaar zien.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2010 18:15:49 ]
pi_80940559
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je dit vergelijkt met de prijzen van veel producten, waar in plaats van het guldenteken, gewoon het euroteken geplaatst is, vind ik dat ze dat met ons inkomen ook wel hadden mogen doen.

We hadden met die 5000 gulden veel meer te besteden dan nu met die 2700 euro.
Uiteraard, producten en diensten zijn dan ook duurder geworden .. maar dat werden ze dus ook toen we nog guldens hadden. Ik kan me nog herinneren dat ik bij het opruimen van een huis van een overleden familielid een 12 jaar oud pak Douwe Egberts Roodmerk tegenkwam van 1.69, we betaalden daar inmiddels meer dan 3 guldens voor. En tja, we vonden ook betalingsbewijzen van de huur, hele 175 gulden was dat toen, zo rond 1960 ..
pleased to meet you
pi_80942263
quote:
Op zondag 2 mei 2010 07:45 schreef Bastard het volgende:

[..]

Hele goede punten denk ik ook inderdaad, maar het gaat om een onderzoekend praatje, een gedachte waar we eens mee zouden moeten spelen.
We mogen nu mee gaan betalen in Griekenland, misschien straks Spanje, Ierland.. laten we gewoon eens bedenken wat de gevolgen daarvan zouden zijn.

Omdat wij nou als land het braafste jongetje van de klas willen zijn door relatief veel geld jaarlijks aan Brussel te geven, en ons staatschuld minder hoog hebben laten oplopen, moeten we daarom in de euro blijven ook als het straks betekent dat je door de falende landen mag doorwerken tot je 85e bijvoorbeeld?

Wat dat betreft, je kan zeggen populistisch gelul van Wilders, maar hij gooit het tenminste in de groep, wat er nu gebeurt met Griekenland en straks wellicht ook met andere landen heeft grote gevolgen voor ons, heb jij er zin in? Welke schade zal groter zijn op den lange duur, nu gulden herinvoeren en door de zure appel heen bijten of door laten gaan en zien waar het schip strand..
De beste post van allemaal.

Helemaal niets mis mee om de Euro tegen het licht te houden en zeker in het achterhoofd houdend dat de grootste EU economische motor Duitsland en tel daar nog eens Frankrijk bij op ook onderzoeken of het wel zo verstandig is om de Euro te houden. Zeker als Spanje en Portugal en ook Italie grote problemen geven.

Mocht Duitsland eruit stappen dan is de Euro verleden tijd denk ik.
pi_80942487
quote:
Op zondag 2 mei 2010 02:07 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Ja dat...pff ergerlijk toch?

ze zeggen 10 procent...

Jezus ziekenfonds alleen al...
minimaal 320 gulden per persoon per maand!
Ik kom op minimaal 127,82 gulden ipv 320 gulden...
pi_80942830
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:16 schreef moussie het volgende:

[..]

Uiteraard, producten en diensten zijn dan ook duurder geworden .. maar dat werden ze dus ook toen we nog guldens hadden. Ik kan me nog herinneren dat ik bij het opruimen van een huis van een overleden familielid een 12 jaar oud pak Douwe Egberts Roodmerk tegenkwam van 1.69, we betaalden daar inmiddels meer dan 3 guldens voor. En tja, we vonden ook betalingsbewijzen van de huur, hele 175 gulden was dat toen, zo rond 1960 ..
Koffie varieert erg in prijs, dat zegt niet zoveel. Het is ook een beetje vertekend omdat we het grootste deel van de jaren 80 en 90 een bijzonder lage inflatie hebben gehad, tussen de 1 en 2%, en rond de euro was Zalm lekker de bloemetjes aan het buiten zetten en toen was 3 tot 5%. En dan gaat het hard, terwijl mensen dan met die euro ineens gaan rekenen en het dus de aandacht trekt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_80943123
quote:
Op zondag 2 mei 2010 03:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Je kunt voor de vorm zoeken naar zoveel domme hihi-hoho-varianten als je wilt, maar als je de inherente stupiditeit van dat stukje PVV-proza niet binnen 2 seconden gespot hebt is elke reactie zinloos.
Nou ja, het probleem zit een stukje in de PVV-stupiditeit en de domme nablaters die dit 'gezond verstand' noemen. Maar het zit natuurlijk evenzeer in de oneerlijkheid van de regering over het onderwerp Europa.

Dit laatste oprispinkje heeft ongetwijfeld te maken met de Griekse crisis, en terwijl iedereen kan bedenken dat het heel wat minder kost om Griekenland te redden dan om Griekenland's schulden af te moeten schrijven heb ik niemand uit regeringskringen dit horen vertellen.
pi_80943202
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:05 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

De beste post van allemaal.

Helemaal niets mis mee om de Euro tegen het licht te houden en zeker in het achterhoofd houdend dat de grootste EU economische motor Duitsland en tel daar nog eens Frankrijk bij op ook onderzoeken of het wel zo verstandig is om de Euro te houden. Zeker als Spanje en Portugal en ook Italie grote problemen geven.

Mocht Duitsland eruit stappen dan is de Euro verleden tijd denk ik.
Er is geen land dat zo heeft geprofiteerd van de euro als Duitsland. Er is werkelijk geen enkele reden te bedenken waarom Duitsland uit de euro zou moeten stappen.
  zondag 2 mei 2010 @ 19:31:36 #143
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_80943257
EMU = nice
EU =

EMU gewoon behouden en weg met de EU.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zondag 2 mei 2010 @ 19:47:55 #145
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_80943846
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Leuk leesvoer; topic over prijzen in guldens en euro's:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=35&t=17406&view=previous
2004 l0l
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_80943926
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Leuk leesvoer; topic over prijzen in guldens en euro's:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=35&t=17406&view=previous
Grappig dat je daar ziet dat een hoop dingen ook goedkoper zijn geworden.
Ik koop nog steeds hetzelfde brood. Daar betaalde ik in gulden 2,25 of 2,49 voor (weet ik niet meer precies, dacht 2,49 op 't laatst). Kost nu ¤1,18. Komt dus op hetzelfde neer.
pi_80944072
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Grappig dat je daar ziet dat een hoop dingen ook goedkoper zijn geworden.
Ik koop nog steeds hetzelfde brood. Daar betaalde ik in gulden 2,25 of 2,49 voor (weet ik niet meer precies, dacht 2,49 op 't laatst). Kost nu ¤1,18. Komt dus op hetzelfde neer.
Veel mensen willen nu eenmaal liever het sprookje geloven dat alles duurder is geworden door de euro dan dat ze de feiten accepteren.
  zondag 2 mei 2010 @ 19:54:57 #148
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_80944102
nogmaals: 2004, l0l
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  zondag 2 mei 2010 @ 19:55:02 #149
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_80944106
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Veel mensen willen nu eenmaal liever het sprookje geloven dat alles duurder is geworden door de euro dan dat ze de feiten accepteren.
Waarschijnlijk mensen die vaker een biertje halen in de kroeg dan boodschappen in de supermarkt
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_80944187
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:54 schreef FunkyHomosapien het volgende:
nogmaals: 2004, l0l
Ja, de periode onmiddellijk volgend op de invoering van de euro dus. Jij dacht dat alleen als er 10 jaar lang geen enkele prijsstijging was geweest het tegendeel van jouw ideeën was bewezen?

Bij die Wilders heb ik trouwens ondertussen het gevoel dat als er echt iemand een kogel door zijn kop zou jagen het geen verschil zou uitmaken voor zijn denkvermogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')