abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80927219
Ga lekker naar Suriname, daar hebben ze de gulden nog....

Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 2 mei 2010 @ 12:30:03 #82
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_80927323
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ga lekker naar Suriname, daar hebben ze de gulden nog....

[ afbeelding ]

Lijkt net een partyflyer
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  zondag 2 mei 2010 @ 12:33:38 #83
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_80927441
Dit lijkt me een paniek-move van Wilders. Hij ziet de peilingen ook, dus is wanhopig op zoek naar een item, dat hem weer omhoog helpt. En waarschijnlijk was hij vrijdag in de kroeg. En waar wordt vooral geklaagd over de dure Euro? In de kroeg, daar de horeca immers gewoon het guldenteken heeft vervangen door het Euro-teken bij de omwisseling. En dus kreeg Geert onder het drinken van zijn biertje deze brainwave.

Moraal: Doe geen uitspraken over politieke issues als je net uit de kroeg komt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_80927473
foutje

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2010 12:35:21 ]
pi_80927503
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit lijkt me een paniek-move van Wilders. Hij ziet de peilingen ook, dus is wanhopig op zoek naar een item, dat hem weer omhoog helpt. En waarschijnlijk was hij vrijdag in de kroeg. En waar wordt vooral geklaagd over de dure Euro? In de kroeg, daar de horeca immers gewoon het guldenteken heeft vervangen door het Euro-teken bij de omwisseling. En dus kreeg Geert onder het drinken van zijn biertje deze brainwave.

Moraal: Doe geen uitspraken over politieke issues als je net uit de kroeg komt.
Het hele eu gebeuren is gemaakt met een slok op.

Wie verzint nu zoiets - als je zo'n concept bij je bedrijf voorstelt waar enkel vage lange termijn netto voordelen voorspeld worden welke ook nog questionable zijn, word je er serieus uitgetieft.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 mei 2010 @ 12:37:25 #86
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80927532
quote:
Op zondag 2 mei 2010 07:25 schreef Vhiper het volgende:
Ah, Wilders heeft weer een populistisch onderwerpje gevonden hoor...

Dat ie Nederland ontzettende schade zou berokkenen door zoiets stoms te doen als de Euro af te schaffen, dat begrijpt populistisch Nederland natuurlijk niet. Wat zouden de gevolgen zijn als we de Euro zouden afschaffen:

- Concurrentievoordeel die je haalt uit de schaalgrootte van het Eurogebied verdwijnt, prijzen met je grootste handelspartners gaan weer fluctueren en je concurrentiepositie wordt ondermijnd door allerlei kosten die weer gemaakt moeten worden om valuta's in- en verkopen.

- Miljoenenverspilling door nieuw geld te moeten laten drukken/slaan en massale omruilactie op gang te brengen, alsmede het moeten ombouwen van miljoenen apparaten voor het accepteren van nieuwe munten.

- Burger zal door de omruilactie wederom prijsstijgingen gaan merken. Misbruik ligt op de loer. De oude prijzen van voor de Euro komen ECHT NIET terug.

- Je maakt je belachelijk en onbetrouwbaar voor je Europese partners. Vergeet niet, dit zijn wel de partners waar Nederland het qua handel het van moet hebben.

Al met al is Wilders een ramp voor Nederland, niet alleen op maatschappelijk vlak, maar zo blijkt, ook op het financiele.
Tja, inderdaad harstikke schadelijk. Nu houden we netto zoveel over van 'europa'
  zondag 2 mei 2010 @ 12:48:41 #87
3542 Gia
User under construction
pi_80927923
Als 'de gulden terug' betekent dat we ook terug gaan naar de prijzen van toen, dan vind ik het prima.

Maar iets zegt me dat een trappistje dat nu 3,50 kost, dan toch echt wel 8 gulden gaat kosten. En dat was voor de euro maar iets van 3 gulden 50.
En dat is maar één voorbeeld. De prijzen zullen weer naar boven afgerond gaan worden en dat lijkt me echt niet wenselijk.
pi_80928022
Ik zit links en rechts wat te zoeken op Google; maar iemand enig idee hoe je eigenlijk uit de monetaire unie stapt? Ik kan dat zo gauw niet vinden iig.
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 mei 2010 @ 12:53:07 #89
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80928065
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:51 schreef Ryan3 het volgende:
Ik zit links en rechts wat te zoeken op Google; maar iemand enig idee hoe je eigenlijk uit de monetaire unie stapt? Ik kan dat zo gauw niet vinden iig.
Het lijkt me ook niet in een maandje geregeld
  zondag 2 mei 2010 @ 12:54:48 #90
66444 Lord_Vetinari
pi_80928119
Ik denk dat er zelfs een Grondwetswijziging voor nodig is, eigenlijk. Plus het opzeggen van een paar duizend internationale verdragen, handelsovereenkomsten, etc etc.
pi_80928149
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:53 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het lijkt me ook niet in een maandje geregeld
En het kost ook ettelijke honderdenmiljoenen wrs...
Maar een land heeft an sich het recht om uit die monetaire unie te stappen, lijkt me. Ik kan alleen niets vinden over wat daarvoor de procedure is.
I´m back.
  zondag 2 mei 2010 @ 12:56:24 #92
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_80928176
Gisteren in NRC:
quote:
SAMENVATTING
De Griekse schuldencrisis is verworden tot een Europese crisis. En ook Nederland dreigt op korte termijn geraakt te worden. Stap snel uit de euro, zegt Martien van Winden tegen Roel Janssen. ,,De zaak gaat klappen. Ik denk nog dit jaar."

VOLLEDIGE TEKST:
De Griekse crisis verergert in snel tempo. Hoogste tijd dat Griekenland uit het eurogebied stapt?

,,Dat heeft geen zin."

Er zijn mensen die dat wenselijk vinden.

,,Je kunt een land niet uit de euro zetten. Ik denk ook niet dat het gebeurt. Uitstappen zou voor Griekenland enorme problemen geven. Wat wel mag, is dat Nederland uit de euro stapt en de gulden weer invoert."

U draait de zaak om!

,,Ja, want de schade voor Griekenland door uit te stappen is vele malen groter dan de schade voor Nederland om eruit te stappen. Het geeft voordelen aan Nederland om als enige uit de euro te stappen."

Het ligt toch voor de hand dat Griekenland de eer aan zichzelf houdt?

,,Als Griekenland dat doet, betaalt het een enorme prijs. Dan laten de markten Griekenland vallen als een baksteen, dan wordt het een Derdewereldland waar niemand meer belangstelling voor heeft. Griekenland wil koste wat kost in de euro blijven."

Dus zij hebben volgens u meer aan de euro dan wij?

,,Wij zitten in de tang bij Griekenland."

Met wie moet Nederland samen gaan?

,,Met Zwitserland."

Dat land doet niet mee aan de euro.

,,Mijn ideaal is een muntunie van Nederland en Zwitserland. Beide landen lijken op elkaar, zijn degelijk. Je moet zorgen dat je met een sterke partner in een muntunie zit, zodat je je aan elkaar kunt optrekken."

Nederland alleen uit de euro laten stappen is monetaire kamikaze.

,,Niemand zal ons tegenhouden. Het kan ook vrij eenvoudig, praktisch is het niet zo ingewikkeld. Ieder land drukt zijn eigen eurobiljetten, aan de code op het biljet kun je zien waar die vandaan komt. Nederlandse biljetten beginnen met een X en je kunt bepalen: dat zijn voorlopig weer guldens. Met de munten is het helemaal makkelijk, op de Nederlandse euromunten staat de afbeelding van de koningin. Om middernacht kunnen Wellink en De Jager besluiten om terug te gaan naar de gulden."

Als je dan toch op een boedelscheiding uit bent, is het logischer om tegen de zwakke landen te zeggen: wij houden de euro, jullie krijgen de zeuro, de zwakke zuidelijke euro?

,,Je kunt ze daar niet toe verplichten. Als Griekenland er niet vrijwillig uitstapt, kunnen wij ze niet dwingen."

Waarom spant u geen rechtszaak aan, zoals vier hoogleraren in Duitsland tegen de Duitse steun aan Griekenland?

,,Zo'n proces gaat heel lang duren en in de financiële markten moet je snel reageren."

Wie zijn er nu aan zet? De EU, het IMF of de financiële markten?

,,De financiële markten zijn de baas. Zij bepalen of een land meedoet of niet aan een muntunie."

Hebben de Grieken onderschat wat de gevolgen zijn van deelname aan een muntunie?

,,Griekenland voldeed niet aan de EMU-normen toen ze toetraden. Toen ze eenmaal in het eurogebied zaten, hebben ze de teugels laten vieren. In plaats van dat ze de ruimte die ontstond omdat de rente daalde, hebben gebruikt om te bezuinigen, zijn ze meer gaan uitgeven. Ze hebben het rentevoordeel verbrast. Spanje, Portugal en Italië trouwens ook."

De kern van de crisis is dat er een muntunie tot stand is gekomen tussen het harde D-Mark-gulden blok en landen met zwakke munten die daaraan geen consequenties hebben verbonden.

,,Ja. Ze hebben het totaal onderschat. Een harde munt handhaven betekent ijzeren discipline.

,,Griekenland heeft nooit enige discipline getoond. Dat geeft verder niet, de grootste denkers komen uit Griekenland, maar in een muntunie is dat niet handig. Er is totaal geen begrotingsdiscipline. Die vind je door de eeuwen heen in twee landen: Zwitserland en Nederland."

We zitten wel met 16 landen in de euro. Wat moet er nu gebeuren?

,,Europese steun is nu onontkoombaar, maar het is een hopeloze weg."

Is de 30 miljard die de eurolanden op tafel hebben gelegd weggegooid geld?

,,We hebben Griekenland in 2000 gevraagd of ze mee wilden doen en dat geeft verplichtingen. We wisten dat het mis zou gaan. Als je iemand bij de club haalt, moet je ze in eerste instantie helpen."

Maar dan is Nederland zijn bijdrage van 1,8 miljard kwijt.

,,Ja. Die zijn we kwijt. Beschouw het als leergeld voor een enorm dure les. We betalen omdat we zwakke landen tot de euro hebben toegelaten. Ik hoop dat we ervan leren en zeggen: het blijft bij 1,8 miljard. Nóg een land in de problemen en we stappen eruit. Spanje kost ons straks 10 miljard. Als je vindt dat je koste wat kost de euro wilt handhaven, moet je dat duidelijk maken. Anders moeten we ermee stoppen."

U stelt het voor als een eendimensionale keuze.

,,De keuze is of we gaan bezuinigen op onderwijs en zorg of dat we Griekenland steunen. En daarna Portugal, Spanje, Italië, noem maar op. Die keuze is helder."

De Tweede Kamer heeft gezegd: er gaat geen Nederlandse eurocent naar Griekenland.

,,Het parlement heeft in 2000 ingestemd met de toetreding van Griekenland. Kamerleden moeten nu niet schijnheilig zeggen: daar besteden we geen geld aan. Nederland moet op de blaren zitten. Ik hoop dat we het als een les zien voor de toekomst."

De toekomst is dat Nederland graag de euro wil voor de interne markt.

,,Je kunt van strategie wisselen. Ik roep de Nederlandse overheid op om in scenario's te denken. De problemen komen hard op ons af. Nu Griekenland, straks Spanje, Italië, Portugal. Wat doen we dan? Hoeveel geld gaan we hiervoor uittrekken?"

En?

,,De Nederlandsche Bank, het parlement en het kabinet moeten bij elkaar gaan zitten en aangeven: tot zo ver. Daarna stappen we eruit."

Dat is ondenkbaar.

,,Dan gaat het ons nog meer kosten."

Waar zou volgens u de grens moeten liggen?

,,Als het aan mij had gelegen: bij nul."

Dat punt is al gepasseerd.

,,Ja, dus ik zou zeggen: een paar miljard. Beschouw het als de kosten voor het geloof in de Europese monetaire utopie."

En bij een volgend land vindt u dat Nederland moet zeggen: wij doen niet meer mee. Dan krijg je enorme heibel.

,,Nu hebben we ook heibel. De euro verenigt Europa niet, maar splijt Europa. De euro drijft landen uit elkaar. Nederland heeft de afgelopen 50 jaar nooit problemen met Griekenland gehad, en nu ze in de Europese munt zitten hebben we knallende ruzie."

Omdat ze de boel belazerd hebben.

,,Hun begrotingstekorten zullen blijven oplopen omdat de naoorlogse bevolking met pensioen gaat. Dat gaat in heel Europa problemen geven, behalve in Nederland. Wij hebben een kapitaaldekkingsstelsel, er is 750 miljard euro gespaard. Alle andere Europese landen hebben pensioenverplichtingen die ze via hun begrotingen moeten dekken. Die komen allemaal in de problemen. De kredietcrisis gaat geruisloos over in een landencrisis en die gaat geruisloos over in een pensioencrisis."

Is Griekenland de voorhoede van wat heel Europa te wachten staat?

,,Ja, want het grootste deel van de Griekse begroting bestaat uit salarissen voor ambtenaren en pensioenen voor ambtenaren. Omdat ze in Griekenland al heel vroeg met pensioen gaan, is dit het eerste land dat met deze problemen te maken krijgt. De rest volgt."

En dus?

,,Daarom moet Nederland uit de euro stappen."

Het klinkt alsof het een daad van grootmoedigheid is.

,,Wij helpen ze door eruit te stappen. Opbreken van de euro werkt helend."

Ik hoor het Wellink en De Jager nog niet aankondigen.

,,Ze hadden dit vanaf 2000 moeten zeggen. Ze verzekerden: 'het gaat allemaal goed, maak je geen zorgen.' Ze hadden móéten zeggen: wij stappen in de euro, op één voorwaarde. Als landen zich niet houden aan de afspraken dan stappen wij eruit'."

Nederland met een eigen munt in Europa, dat is toch absurd.

,,Zwitserland kan het ook. Als Nederland uit de euro stapt, wordt de gulden extreem sterk."

Fijn voor goedkope vakantie in Griekenland, maar het bedrijfsleven zal u niet dankbaar zijn.

,,Landen met een sterke munt hebben altijd een overschot op de handelsbalans. Hoe sterker je munt hoe beter, want je importeert deflatie. Het betekent dat de rente laag blijft en dat je op termijn steeds concurrerender wordt. Het is de heroïsche weg. "

Heroïsch maar kansloos.

,,De zaak gaat linksom of rechtsom klappen. Ik denk nog dit jaar. Het is een domino-effect. De eerste steen valt en dan gaan de markten naar nummer 2, nummer 3 en 4 kijken. Dan slaat de paniek toe. Wellink en De Jager komen in een weekeind met hun Europese collega's bij elkaar en dan nemen ze paniekbeslissingen. Ik zeg: denk hier van tevoren over na."

Er zal bij DNB toch wel een scenario voor panieksituaties liggen?

,,Ik hoop het. Het zou mij vertrouwen geven als ze dat scenario kenbaar maken. De markten zijn verontrust omdat we in de mist rijden en op de afgrond afstevenen, maar we weten niet hoe en waar. De markt wil de zekerheid: we rijden in de mist, maar we stoppen voor de afgrond. Als Wellink zegt: 'We doen mee met Griekenland, maar we hebben een Plan B, we zijn op alles voorbereid', dan veert de euro op en daalt de Griekse rente."

Uw Plan B betekent dat Griekenland aan zijn lot wordt overgelaten.

,,Als de Grieken aankondigen dat ze de ambtenarensalarissen halveren en de pensioenleeftijd naar 70 optrekken, zal de markt ook opgelucht reageren. Maar dat zie ik nog niet gebeuren."

Vermogensbeheerder
Martien van Winden (1957) is sinds 1985 werkzaam als vermogensbeheerder, eerst bij Robeco, daarna bij Theodoor Gilissen. Eind 2006 heeft hij Hoofbosch Beleggingsfonds opgericht.

Van Winden heeft diverse boeken geschreven over de kracht van de Nederlandse gulden in historisch perspectief: Rijk blijven, Nederland, de schatkist van Europa en Slag om de toekomst. Ook heeft hij een studie gemaakt van de renteniveaus en aandelenkoersen in Nederland vanaf 1540 tot heden.

In september verschijnt zijn boek De financiële canon van Nederland, lessen uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 mei 2010 @ 12:57:10 #93
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80928203
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik denk dat er zelfs een Grondwetswijziging voor nodig is, eigenlijk.
Want
quote:
Plus het opzeggen van een paar duizend internationale verdragen, handelsovereenkomsten, etc etc.
Tja, Griekenland kan ook 5 jaar lang liegen en bedriegen en wordt er nog voor beloond ook.
pi_80928204
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik denk dat er zelfs een Grondwetswijziging voor nodig is, eigenlijk. Plus het opzeggen van een paar duizend internationale verdragen, handelsovereenkomsten, etc etc.
Het is idd in verdragen vastgelegd iig, ik weet niet of het grondwettelijk vastgelegd is...(?)
Maar als het idd schier onmogelijk is... wat is dat dan voor een voorstel?
I´m back.
pi_80928344
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is idd in verdragen vastgelegd iig, ik weet niet of het grondwettelijk vastgelegd is...(?)
De wereld is grijs. Voor dit soort dingen moet er gewoon een eerste zijn. Ik hoop stiekem dat Duitsland dat wordt
  zondag 2 mei 2010 @ 13:00:50 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_80928354
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een PVV voorstel
pi_80928396
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Een PVV voorstel
Nee de euro heeft ons de afgelopen 10 jaar een hoops goeds gebracht - hogere inflatie, een incorrecte wisselkoers met de gulden. Dat wilders hier uberhaupt aan durft te denken!!!
pi_80928408
quote:
Op zondag 2 mei 2010 01:44 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
En zeg nu zelf, betalen we dan nog wel 7 gulden voor een bloemkool?
Of 5 gulden voor venz hagelslag?
Of wacht eens, 10 gulden voor een stukje brie?
Ik denk het niet!
En betalen we dan wel 200 gulden voor een spijkerbroek?
Of 150 gulden voor een paar simpele zomersandalen?
Nee want we zijn zo dom in dit land, dat we dat dan weer wel begrijpen, maar niet dat we enorm genaaid werden door die euro invoering!
Europa heeft ons allen kapot gemaakt, het land, het inkomen, en daarna heeft het een enorme crisis veroorzaakt in de hele wereld.
Europa is net een zee, eb en vloed, en langzaam aan, kwam de vloed op, die uitmondde in eb..en als we niet uitkijken, blijft het eb.
Mijn god. Ooit van inflatie gehoord. Zelfs al wij de gulden hadden behouden dan had een bloemkool geen drie gulden gekost. Bovendien verdienen wij ook vele malen meer dan vroeger. Want reken voor de grap je salaris eens om tot guldens.

Verder is Wilders' voorstel te stupide voor woorden. Ik wil helemaal niet terug naar het gulden-tijdperk. Dat is dom geblaat van Tokkie-Nederlanders die denken dat de euro hun leven heeft verwoest. Overigens komt het Nederlandse bedrijfsleven de herinvoering van de gulden absoluut niet ten goede.

Nee, Wilders toont andermaal een incompetente schreeuwerd te zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_80928478
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:18 schreef Killaht het volgende:

[..]

Nee, ik wil alleen hiermee de ongelooflijke domheid van die twee personen aangeven. Dat er nog mensen zijn die op ze stemmen is nog lachwekkender.

Echt
Mja, zo denken er ook mensen over Halsema en Cohen.

Kap in ieder geval met GL PVDA Voor lurkers echt irri lezen

Dat wil niet zeggen dat jij je vraagtekens best mag zetten bij mensen die op dit soort partijen stemmen.

En nee, ik stem geen PVV omdat ik tegen discriminerende voorstellen ben. Om die reden zal ik ook niet op GL stemmen.

Weet nog niet welke koers PVDA vanaf nu gaat varen. Die heeft in de gemeente Amsterdam ook voorstellen gedaan die in mijn ogen net zo discriminerend zijn. Buitensluiten van welke bevolkingsgroep dan ook denk ik niet selectief in.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 mei 2010 @ 13:04:54 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80928501
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dat is dom geblaat van Tokkie-Nederlanders

Nee, Wilders toont andermaal een incompetente schreeuwerd te zijn.

http://www.nrc.nl/economi(...)den_wil_gulden_terug
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')