Diensplicht heb ik niet gedaan, ik zat in een van de de laatste lichtingen, en kreeg uitstel voor mijn studie wat uiteindelijk dus afstel bleek te zijn.
Ik ben wel gekeurd, verbazend genoeg nog goedgekeurd ook want god oh god wat een organistie zeg dat zag ik wel bij de keuring, als ik mijn dienstplicht had moeten vervullen wist ik al snel dat ik die waarschijnlijk in de bajes had doorgebracht.
Het begon al met de lijst van exotische ziekten die je thuiskreeg om in te vullen, natuurlijk niet gedaan want de helft van de ziektes kende ik niet, en de andere helft niet gehad. Kom ik daar aan ergens in limburg bij het keuringsinstituut, zit er een miep bij de ingang die dat formulier moest hebben, en begint gelijk te miepen waarom ik het niet heb ingevuld. Ik verklaardat ik van de helft van de ziekten nog nooit gehoord heb, dus dat ik niet weet of ik ze heb gehad of niet ik ben tenslotte geen arts en kon het formulier dus niet naar waarheid invullen.
Vraagt ze aan mij: weet je zeker dat je helemaal niets hebt gehad, ook geen lui oog ofzo ? Ik was door dat gemiep in een melige bui, dus ik zei,: ja ik heb 2 luie ogen

ging die miep dat dus serieus invullen

Daarna moesten we eerst lang wachten in de kantine, waar de procedure een werd uitgelegt, dat iedereen om de beurt in verschillende volgorde naar van die kamertjes moest, waar er verschillende onderzoeken werden gedaan, je mocht ook niet meer plassen, want in een van die kamertjes moest je je urine inleveren.
Toen mochten we eerst nog de "leger promo filmpjes bekijken". Er zat veel van dat Tokkievolk bij dat het leger wel machtigmooi vondt, dus telkens als er een F-16 of tank in beeld was klonk er een oeee, en aaaah.
Dus ik ging zo vertellen over dat je overlevingskansen in zo'n tank in een moderne oorlog vrij miniem waren (we zaten nog in de tijd van de russen zijn de vijand, grote tankslagen op de duitse vlakten), en dat je met die moderne re-actieve minutie dan levend wordt verbrand/gekookt binnen die tank en dat dat toch een van de pijnlijkste manieren om dood te gaan was, wordt ik me toch opeens door een stel mannetjes in van die groene pyama's maar even naar een andere ruimte ge-escoteerd om daar te gaan wachten

Na een reeks van onzinnige onderzoeken zoals in een soort telefooncel zitten voor een gehoortest, dan de koptelefoon verkeerd om opzetten en gewoon random op de knoppen rammen, en dan bij afsluiting vragen naar de uitslag, krijg je te horen : prima hoor
Daarna door naar de kamer waar je je urine moest inleveren, fikse ruzie gekregen. Je mocht dus niet meer plassen vanaf de verzamelplaats kantine dus mijn blaas zat vol en ik moest plassen. in dat kamertje hing dus maar 1 zo'n heren hangtoilet met een rij erachter, en wat krijg ik in mijn handen gedrukt ? een plastic bekertje ter grote van een borrelglaasje. Ik sloot me aan achter de rij van mensen voor dat toilet, maar toen ging die gast van de urinecontrole zeiken dat ik moest opschieten en dat die urinoir alleen bedoeld was voor mensen die klaar waren. Ik probeerde nog uit te leggen dat ik (en volgens mij meer mannen) moeite had met het ophouden met plassen als ik eenmaal begin, als ik begin, moet ik plassen totdat ik leeg was, maar nee meneer wou niet luisteren en begon naar mij te militaristisch te blaffen. Ik dacht nog stik er dan maar in, ik begon dus daar te plassen, en je raad het al het bekertje was zo vol, ik had een volle blaas, en het bleef maar stromen hele plas op de vloer, gasten kwaad (je had ze moeten zien, echt) en maar blaffen dat ik het moest gaan opruimen.. mooi niet dus had je maar moeten luisteren.
Nog vergeten, de inteligentietest. Je kreeg de ooh zo moeilijke vragen als: een kanon schiet een kogel af, welk traject zal hij waarschijnlijk afleggen met antwoord 1 zijnnde een vierkante baan, optie 2 een baan met een lus, optie 3 recht omhoog, en optie 4 een boog.
Toen kregen we een plaatje te zien van een weegschaal, met aan de ene kant gewichten waarop stond 1 kilo, en de andere kan t 500 gram. men had de weegschaal vrij gedetaileerd
dus zoiets:
![]()
met de wijzer in het midden, en ook nog een hendel getekend. de vraag was nu naar welke kant de wijzer zou uitslaan. Het probleem nu was dat men dus die hendel had getekend,maar geen opschrift bij die hendel. Zo'n hendel wordt normatiler gebruikt op de weegschaal "vast" te zetten (voor vervoer bv).
Asl dien hendel dus in de "vast" stand stond zou er dus niets gebeuren. Ik wou alleen maar de vraag beantwoord zien in welke stand de hendel stond, maar volgens mij werd ik, ook na herhaaldelijk vragen en uitleg geven niet begrepen, en om een of andere redenen escaleerde de boel weer en heb ik nooit de test af mogen maken
Als laatse nog ruzie gehad met de psycholoog. Vragen of je het leger in wou, nee okee heb je gewetensbezwaren ? hoe bedoel je ? Nou heb je iets tegen het doden van mensen ?
Ik vroeg hem nog of hij echt mijn mening wou horen, nou dat wou hij. Ik heb hem dus verteld dat ik niet tegen het doden van mensen ben, dat ik daar zeker veel positieve kanten aan zie en dat ik er soms ook wel plezier aan beleef, wel stellende dat ik, en ik alleen ik de beslissing maak of, en wie ik wanneer dood, omdat ik het een zodanig belangrijke beslissing vindt dat ik de afwegingen niet aan iemand anders overlaat, oftewel ik dood niet op bevel van iemand anders.
Ik geloof dat hij wat moeite kreeg met het juist invullen van zijn formulieren.
Daarna nog de vraag als ik het leger inga, welke rol ik dan het liefste zou vervullen, toen heb ik heb verteld dat ik als het dan toch moet het liefst de latrines zou schoonmaken in de nederlandse legerleiding bunker, gezien ik dan de minste risico zou lopen. die opmerking werd me niet in dank afgenomen, en toen de discussie overging in de theoretisch filosofische discussie dat de staat er is voor de veiligheid van de burgers te garanderen, dat daar een leger voor nodig is, maar wanneer je als burger wordt opgeroepen de dienstplicht te vervullen de staat dus juist de burger in gevaar brengt en daardoor burgelijke ongehoorzaamheid gerechtvaardigd was barste de spreekwoordelijke bom, en werd ik niet geheel vriendelijk de kamer uitgewerkt.
Paar weken later kreeg ik een brief van het ministerie waarin stond dat ik was "goedgekeurd"
verder niets geen details
[ Bericht 10% gewijzigd door zuigmarmot op 29-04-2010 10:39:33 ]
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.